Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Tyrian

  • PC 90
Shoot'em Up je žánr akčních her, který zažíval největší popularitu na konci osmdesátých a v první polovině devadesátých let. V Shoot'em Up ovládáte nějaké létající zařízení (nejčastěji letadlo nebo vesmírnou loď, ale jsou i hry, v nichž je to například pták (Agony), vosa (Apidya) nebo dokonce čarodějnice (Keio Flying Squadron)) a při pohybu zleva doprava nebo odzdola nahoru se snažíte zničit skoro vše, co se na obrazovce objeví. Jako správný fanda starších her jsem jich hrál opravdu požehnaně a skoro ve všech jsem velmi záhy skončil. Shoot'em Up totiž obvykle bývají velmi těžké. Většinou stačí pár zásahů a máte po legraci. Je proto potřeba jednak se naučit vzorce, podle nichž na vás nepřátelé útočí a ještě k tomu mít postřeh bojovníka ninja. Jedinou hrou z tohoto žánru, kterou jsem kdy dohrál, a to tak že opakovaně, je Tyrian. Já osobně ho považuji za krále tohoto žánru a pokud byste si měli v životě zahrát jen jediný kousek, měl by to být podle mě právě Tyrian.

Shoot'em Up byly vždy oblíbenější spíše na konzolích nebo osmi a šestnáctibitových počítačích (herní konzole, kde jich najdete opravdu mnoho, je Turbografx-16). Na těchto zařízeních existuje dostatek titulů z tohoto žánru a je mezi nimi i spoustu skvělých kousků. Zajímavé je, že na PC se tyto hry až tak velké obliby nikdy nedočkaly a pokud si dobře vzpomínám, měl jsem na harddisku pouze Raptora a Tyrian.

A proč považuji Tyrian za krále? Důvodů je hned několik. Hlavním důvodem je přístupnost. V Tyrianovi má vaše loď jednak opancéřování a pak také energetický štít, který se sám dobíjí, takže loď vydrží poměrně dost zásahů. Ve hře se samozřejmě objevují hůře zničitelní nepřátelé, kteří vás dokážou zničit tím, že do vás naletí, ale jelikož jich není zase tolik, brzy se naučíte, kteří to jsou a budete se jim raději uhýbat. Příběh je rozdělen na čtyři kapitoly o několika úrovních. Délka úrovní se obvykle pohybuje mezi dvěma až třemi minutami a po každé úrovni je možné si hru v menu uložit. Pokud je tedy vaše loď zničena, nikdy neopakujete příliš dlouhou část.

Dalším kladem je určitě délka hry. Tyrian je mnohem delší, než hry z tohoto žánru obvykle bývají. Narazíte zde na levely, které se odehrávají čistě ve vesmíru, ale velké množství jich je i nad povrchem některé z planet. Zalétáte si tak nad zalesněnou, písčitou, zasněženou i lávovou krajinou. V asi dvou levelech letíte dokonce potmě, kdy je osvětlen jen kužel před vaší raketou. Ve hře se v několika případech cesta před novou úrovní rozděluje a vy si tak můžete zvolit, kterou z nich se na další planetu dostanete. Rovněž je možné v některých úrovních nalézt zlatou kouli, po jejímž sebrání se odemkne bonusový level. Ten bývá o něco náročnější, ale zato je v něm možné obvykle nastřádat o něco více bodů (peněz).

Skvělou věcí na Tyrianovi je to, že pokud hrajete příběhový mód, všechno vybavení si za získané body kupujete. Jednak je to samotná loď, jejichž hlavní vlastností je opancéřování. Pak je to štít, čelní zbraň, zadní zbraň a levý a pravý kanón. Možná nejdůležitější ze všeho je pak generátor, protože je sice hezké koupit si brutální děla, ale když vám jejich provoz neutáhne generátor, následkem čehož se nestíhá dobíjet štít, tak je po vás. Čelní a zadní zbraň mají celkem jedenáct stupňů vylepšení. Každý další stupeň bývá o něco ničivější, ale také je jeho nákup dost drahý. Příjemné proto bývá, že v některých úrovních lze po zničení nepřítele sebrat kontejner, který danou zbraň o jeden stupeň vylepší, což může v pozdější fázi hry ušetřit klidně 60 tisíc bodů. Zbraní, kterých si lze koupit, je velmi mnoho, ale obchod vám pokaždé nabídne jen čtyři z nich, proto pokud se objeví váš oblíbený kousek, raději neváhejte a ihned ho kupte.

Jednotlivé úrovně i nepřátelé jsou v rámci žánru poměrně různorodé a nápadité. Nepřátelé na vás obvykle útočí v nějakých formacích a vzorcích, které když se naučíte znát, můžete se na ně celkem rychle připravit. O něco slabší mi přišli souboje s bossy, kteří jsou podle mě docela o ničem a obvykle je (až na pár výjimek) po pár vteřinách po boji. To vše je možné díky výbornému ovládání. Tyrian je totiž možný hrát jednak na klávesnici, ale hlavně čistě myší. Tou se vaše loď ovládá velmi plynule a po troše cviku i neskutečně přirozeně. Veškerou střelbu z čelní a zadní zbraně obstarává levé tlačítko, zatímco pravým se ovládají boční zbraně, kterých může být (záleží jaký typ jste zvolili) omezené množství.

Tyrian má pochopitelně i příběh a není ho zrovna málo. Část se dozvíte mezi jednotlivými kapitolami a zbytek si můžete přečíst z datových krychlí, které občas vypadnou z některého z nepřátel. Jenže toho textu je zkrátka příliš mnoho a navíc je to nejklasičtější sci-fi klišé, jaké si lze představit. Takže nejspíš záhy dospějete do fáze, kdy ho budete automaticky přeskakovat. Na druhou stranu, kdo kdy hrál Shoot'em Up kvůli příběhu, že?

Grafika je podle mě excelentní. Vše je plynulé a plné detailů. Je pravda, že hlavně v pozdějších levelech je na tom Tyrian poněkud hůře s přehledností. To je způsobeno jednak velkým množstvím nepřátel, ale hlavně tím, jaký masakr obvykle způsobuje vaše loď, když pálí ze všech kanónů. Co se týče pestrosti nepřátel, jsou to obvykle nějaké vesmírné lodě, ale ve čtvrté kapitole jsou mezi nimi dokonce oči, uši a ústa a jedním z bossů je obří mozek. Překvapí také bonusová úroveň, v níž se sbírají půllitry piva. Soundtrack je rovněž na velmi dobré úrovni a hudba ve hře reaguje na to, když se let vaší lodě zrychlí nebo když se objeví boss.

Tyrian je i po letech skvělá hra a myslím si, že má co nabídnout i dnešním hráčům. Když už ničím jiným, tak třeba tím, že si něco podobného mezi současnými tituly hned tak nezahrají.

Pro: Nákupy vylepšení, přístupnost, délka hry, ovládání myší, nejlepší loď je mrkev

Proti: V pozdějších úrovních horší přehlednost

+15

The Evil Within 2

  • PC 90
Po velmi povedeném prvním dílu této hororovky byl návrat k Evil Within nevyhnutelný. Původně jsem se do něj pustil na Xbox konzoli, ale tam jsem se v rámci game passu dostal jen k nájezdu studií a padačka … naštěstí mě zachránilo pícíčko a mohl jsem se společně s detektivem Castellanosem, utápějícím se v alkoholu v důsledku tragických událostí v rodině, ponořit do druhého pokračování.  

V báru si ho najde bývalá parťačka Julča Kidmanovic, která mu prozradí, že všechno je jinak a pro záchranu rodiny je nutno jářku matrixovsky připojit se v rámci systému STEM do simulace Union – idylického to amerického města, kde se obyvatelé změnili buď v mrtvoly nebo ve zmutovaná monstra různých tvarů, velikostí a podob a přes ně se postupně prorubávat jak městem tak i kanály, sklepy, laboratořemi až k snovému finále.

Oproti jedničce došlo k rozšíření map a také přibyly vedlejší úkoly, což rozhodně přispělo k rozšíření zábavy, ke starým známým se přidalo několik nových a povedených monster, zůstal osvědčený crafting zbraní a munice včetně skill upgrade systému a nově možnost vydělat si nějaké ty potřebné vyfikundace na střelnici. Vydat se cestou čisté střelecké konfrontace ( moje chyba v jedničce kde jsem pořád dojížděl na málo munice ) jsem tentokrát zavrhnul a raději jsem daleko častěji používal proplížení se za šmejdem a likvidaci pěkně po staru kudlou, často byla v akci kuš s detonujícími a paralyzujícími účinky, nebo jsem využíval barely s hořlavinami, no ale brokovnice je brokovnice :-)

Celkem je k dispozici 17 levelů, hra je víceméně přímočará, déle jsem se zaseknul jen při likvidaci Stefana a poradil jsem se youtubem, ostatní bossy včetně toho finálního se dají zvládnout max. na pár pokusů. Graficky i hudebně skvělé, příběh samotný mohl být povedenější, ale ta atmosféra to bohatě vynahrazuje, Evil Within 2 mě přikoval k monitoru a těžko mě pouštěl, chtěl bych trojku ve stejném hávu – 90 %.
+11

Hades

  • PC 90
Poskytnu asi zvláštní perspektivu, protože já nejprve docela hodně hrál Curse of the Dead Gods, o kterém jsem slyšel, že je takovým slabším klonem Hadese, a teprve pak jsem se dostal k Hadesovi. Takže jsem se neubránil jistému srovnávání.

Obě hry mají podobné mechaniky a gameplay loop, takže se tu o tom nebudu rozepisovat, tyhle základy dostatečně rozebírají ostatní příspěvky. V čem za mě Hades trochu ztrácí, je přehlednost. Boje jsou občas neskutečně nepřehledné, v prostředí je příliš mnoho grafických blbůstek, které hrozně rozptylují. Mnohokrát jsem se v efektech úplně ztrácel, přehlížel nepřátele nebo střely apod., u COTDG se mi tohle nikdy nestávalo.

Co je naopak obrovské plus, je příběh. V COTDG v podstatě nebyl a ani nemusel být, v Hadesovi hraje prim a neuvěřitelným způsobem motivuje dávat si neustále další a další runy. Jak už tu mnozí zmínili, dialogy jsou navíc perfektně napsané a namluvené, mnohokrát jsem se u některých hlášek (nebo dialogů Zagrea s vypravěčem) fakt pochechtával.

Zbraně a buildy tu hrají obrovskou roli a na netu je ostatně velké množství různých guides specializovaných jen na build postavy během runu. Nejen jiná zbraň, ale i jiné boons (a dokonce i různé nastavení bonusů ze zrcadla) udělají vážně velký rozdíl ve stylu, jakým člověk hraje. Na druhou stranu průchod místnostmi je tu mnohem méně kontrolovatelný a mnohem více náhodný. Člověk tak spíše jen kontroluje a minimalizuje prvek náhody, než že by si opravdu připravil cestu předem (jako v COTDG).

Poslední, ale velmi významný, rozdíl pak vidím v bossech a obecně v learning curve. V COTDG jsem se dostal do fáze, kdy jsem už celou hrou projížděl jak nůž máslem, ale někteří bossové mi přesto pořád zatápěli, načasování některých abilit bylo doslova záležitostí milisekund. V Hadesovi jsem to měl přesně naopak, bossové jsou tu velmi čitelní a opravdu je tu velmi uspokojující pocit progressu, kdy při prvním runu třeba prvního bosse vůbec nedáte a při desátém runu se na sebe zlobíte, když vás jednou trefí.

Stejně tak mě velice bavilo, jak se mi během runů měnil názor na spoustu mechanik, zbraní či boonů. Názor "luk je nejlepší, melee zbraně jsou na ho*no"... přes po pár runech vystřídaný názorem "melee zbraně jsou pecka, když už vím, jak nepřátelé telegrafují útoky; luk dělá hrozně malou dmg a ty boje jsou pak nekonečné" až po dalších pár runů vystřídaný názorem "všechny zbraně jsou super, když člověk hraje podle nich a vybere si vhodné boony." A takhle je to v Hadesovi skoro se vším. Ten progress je opravdu velmi hmatatelný.

Ještě závěrečná poznámka: Osobně Hadese považuji za lepší hru než COTDG (a to navzdory tomu, že parry z COTDG mi tu hodně chybělo a je to podle mě lepší mechanika než Deflection), přesto bych ale všem fandům Hadese, kteří to nehráli, COTDG doporučil taky :-)

Pro: Hratelnost, příběh, dialogy, extrémně uspokojivý progress, balanc

Proti: Krysy

+14

Lifeless Moon

  • PC 60
Lifeless Moon není úplně špatná hra a pokud máte v oblibě tzv. walking simulátory (většinu herního času strávíte chůzí dopředu), mohla by vás i bavit. Konečně, naprosto totožný koncept přinesl i předchůdce Lifeless Planet, který v hráči vyvolával odvěkou touhu prozkoumávat cizí planetu, i když poněkud monotónním způsobem. Lifeless Moon, bohužel, nepřinesl příliš mnoho inovací a vzhledem k totální linearitě příběhu ani neposkytuje skoro žádné důvody, proč se ke hře po dohrání ještě někdy vracet.

Co mi asi vadilo nejvíc:

- Hra se dá projít za méně než 2 hodiny, tedy pokud jako já neminete v určité fázi snadno přehlédnutelnou odbočku a neskončíte beznadějně bloudící v jakési rokli, kde autorovi pravděpodobně došla inspirace, takže po jisté době začneme narážet na neviditelné stěny, což pouze zvýší naši frustraci. Chápu, že bývá těžké zkombinovat rozsáhlé oblasti, kde byste měli získat pocit osamělosti a nepatrnosti vzhledem k rozlehlému vesmíru, a zároveň nedávat hráči nic jiného na práci kromě ... chůze a běhu. Nicméně v Lifeless Planet jsem aspoň neměl tak často nepříjemný pocit, že má postava kráčí od ničeho k ničemu.

- Začátek se jevil docela slibně. Jistě, autor se neubránil určité afektovanosti a i ta americká vlajka na zádech skafandru má své opodstatnění, ale bylo prostě potřeba nějak uvést hráče do děje. Nicméně od toho okamžiku se všechno nějak zaseklo a celý příběh začal připomínat karnevalovou jízdu mezi profláknutými epizodami Twilight Zone. Ano, na spoustu efektů se pěkně koukalo, ale hratelnost se jimi nijak nezlepšila.

- Příběh se odvíjí prostřednictvím záznamů, které hlavní hrdina automaticky zapisuje do zápisníku. To by ještě nebylo tak zlé, jenomže: 1) Stává se tak v nejméně vhodných okamžicích a záznamy je nutno ručně vyvolávat stiskem klávesy, což po určité době působí dost otravně. 2) Obsah záznamů je ... prostě nudný. Jako doplněk k zajímavějšímu způsobu vyprávění děje a odhalování tajemného pozadí by se hodil, ale jako samostatný zdroj znalostí selhává.

- Občasné point-and-click puzzly jsou vyřešeny asi tím nejhorším možným způsobem. Přestože je hra viděna z pohledu třetí osoby, po vstupu do některé budovy se náhle mění na first-person controller s fixní kamerou. Jediné, co můžeme, je otáčet kamerou všemi směry, což je samo o sobě velmi nepříjemný způsob, jak dostat požadovaný hotspot do kurzoru, a pokud se puzzle překlopí v použítí pák nebo tlačítek v přesném pořadí, stává se z toho noční můra. Nepochopil jsem, proč autor prostě nevyřešil interiéry stejně, jako exteriéry - všechno, co k tomu potřeboval, měl dávno implementováno v exteriérech.

Vývoj Lifeless Moon trval 7 let a výsledek tomu ani zdaleka neodpovídá. Škoda, samotný námět měl velký potenciál a kdyby se autor soustředil víc na herní mechaniku než na zbytečné vizuální efekty, které se nakonec v celé hře objeví jen jednou (mořské pobřeží), mohl vzniknout relativně kvalitní produkt. Za 20 EUR se dá pořídit podstatně kvalitnější zábava.

Pro: Pěkná grafika, působivá hudba.

Proti: Nudný walking simulator, krátká hrací doba, nezajímavý děj, otravné herní mechaniky.

+7

KGB

  • PC 70
KGB je point-and-click adventura od francouzského vývojáře Cryo Interactive Entertainment, založená na stejném enginu jako Dune. Hra je nechvalně proslulá jako jedna z nejtěžších adventur vůbec. S tímto názorem se docela ztotožňuju a sice z následujících důvodů:

- KGB vás postaví před množství situací, ve kterých je nutno provést zásadní rozhodnutí, aby se děj posunul dál. Z nabízených možností je téměř pokaždé jen jedna správná a všechny ostatní vedou k prohře.

- Hra se odehrává v (téměř) reálném čase a pro splnění některých úkolů musíme být ve správnou dobu na správném místě. Pokud tento čas zmeškáme, dočkáme se opět pochmurného konce hry.

- KGB neodpouští sebemenší selhání, občas i značně drastickým způsobem, alespoň z herního hlediska. Může se totiž stát, že neprovedeme některou z nutných akcí (což zmemožní dohrát příběh do konce), nicméně důsledky pocítíme až o hodně později (zásek a nemožnost pokračovat). Kdo si nezvykl pravidelně ukládat pozici, pravděpodobně vstoupil do nejvyššího stadia herní frustrance.

- V některých případech autoři opravdu testují, co všechno vydrží i otrlý hráč adventur. Například v druhé kapitole (Leningrad) jsme postaveni před úkol posbírat co nejvíc informací, abychom stihli do 17:00 přijít na schůzku s jistým kontaktem. Pokud ale nedokážeme splnit ten nejméně nápadný detail - odlákat majora Agabekova a sebrat nedopalek doutníku v odpadkovém koši jeho kanceláře - skončí tato schůzka pokaždé naší smrtí.

Ale pozor! Pokud se přes uvedené nepříjenosti dokážeme přenést a nevadí nám poněkud staticky působící scény, je KGB velmi netradičně pojatá skvělá adventura z vlastního pohledu. Atmosféra ponurého socialismu krátce před rozpadem SSSR byla vystihnuta naprosto dokonale. Na každém kroku narážíme na korupci vládních úředníků, apatii řadových občanů nebo nepřátelské chování nadžízených důstojníků, což nás, hrající za dosud nezkorumpovaného Maxima Rukova, často vede k úvahám, jestli má práce důstojníka vnitřního oddělení KGB vůbec nějaký smysl. To vše je doprovázeno velmi sugestivním hudebním doprovodem (Stéphane Picq a jeho osobitý styl, který jsme mohli obdivovat už v Dune, předchozím hitu Cryo) a ohromných množstvím textů a dialogů, které dávají adventuře ten správný náboj a inspiraci k experimentům "co by se stalo, kdyby Maxim řekl tohle?".

KGB dodnes zůstává jedinečnou a vynikající hrou, která patří k mým mých nejoblíbenějším navzdory všemu, co jsem jí vytkl. Ani po dohrání nemusí být všechny detaily spletitého děje vyjasněny a některé jsou ponechány na hráčově intepretaci. Naštěstí existují fan stránky, které se touto hrou zabývaly do nejmenších podrobností, a určitě stojí za to, aby je člověk vyhledal a zjistil, co všechno mu při hraní uniklo.

Pro: Příběh, hudba, atmosféra zkorumpovaného Sovětského svazu.

Proti: Složitost, závislost některých hádanek na čase, některé nevyjasněné závěry.

+14

Castlevania III: Dracula's Curse

  • PC 80
Simon Belmont nebyl prvním ze svého rodu, kdo bojoval s hrabětem Drákulou. Dávno před Simonovým narozením se s Drákulou utkal už jeho prapředek Trevor. Tenkrát ale byla Transylvánie ještě nebezpečnější než v dobách Simona, a tak má před sebou Trevor mnohem delší a náročnější cestu.

Zatímco druhá Castlevania je v rámci žánru plošinovek úplně jiná hra než první díl, ve třetím díle se autoři vrátili ke kořenům a vytvořili větší a lepší verzi jedničky. Znovu je to plošinovka, kde pochodujete stále vpřed skrz hordy nepřátel a sbíráte zbraně a bonusy, které z nich padají nebo jsou ukryté ve více či méně tajných skrýších. Opět budete nacházet staré známé zbraně a potkávat staré známé nepřátele včetně některých bossů. Zároveň ale přibyli noví nepřátelé a nové zbraně (byť ne pro Belmonta).

Grafika dostala oproti prvnímu dílu mírné vylepšení v rámci možností NES hardwaru. Hra je mnohem delší, navštívíte mnohem víc prostředí od lesů a pirátské lodě po (překvapení) strašidelný hrad. Každý level má 3 až 6 místností a na konci vždy čeká boss. Někdy dokonce potkáte i minibosse zhruba v polovině levelu, ale z něj nevypadne léčivý krystal.

Cesta sice vede pouze vpřed, ale tentokrát na pár místech narazíte na křižovatku, kde si můžete vybrat ze dvou možností, kudy dál. Při opakovaném hraní tak můžete zkusit jinou cestu a projít několik levelů, které jste napoprvé obešli. Podle výběru cesty pak potkáte až 3 společníky, které můžete vzít s sebou a podle potřeby za ně chvíli hrát kvůli jejich speciálním schopnostem (lezení po stěnách, proměna v netopýra nebo sesílání kouzel). Cestovat s vámi ale může jen jeden z nich. Když potkáte dalšího, musíte si vybrat, komu dáte sbohem.

Při soubojích s bossy už nehraje tak velkou roli náhoda a svěcená voda už není univerzální superzbraň, protože bossy neparalyzuje jako v prvním díle. Naštěstí se ale bossové chovají trochu předvídatelněji a na každého existuje se správným využitím prostředí účinná taktika, kde si vystačíte jen se základní zbraní. To ale ani v nejmenším neznamená, že by souboje byly snadné. I staří známí z předchozích dílů mají v rukávu pár překvapení.

Největším problémem je opět příšerné ovládání, které je úplně stejné jako v prvním dílu. Při rychlejším bušení do klávesy pro útok hra opět přestane reagovat na klávesy pro pohyb, takže se pak mezi šleháním bičem/řemdihem nemůžete ani otočit nebo se skrčit.

Pokud máte rádi brutálně těžké plošinovky, Castlevania III je hra pro vás. Zvlášť pro fanoušky prvního dílu je to přímo povinnost. Opět to ale není hra pro každého.

Pro: Stylové prostředí, rozmanitost nepřátel a zbraní, souboje s bossy

Proti: Ovládání

+9

Castlevania II: Simon's Quest

  • PC 55
Od druhého dílu Castlevanie jsem očekával podobné herní zážitky, jako v případě jedničky. Hratelnost, respektive soubojový systém je stejný, dokonce se bojuje často proti stejným nepřátelům, ale ve výsledku je hraní o dost jiné.

Ihned v prvních minutách hraní jsem narazil na problém, který mne provázel po celou hru. Co mám vlastně dělat? Kam mám jít? Zkouším to doleva, tam se moc jít nedá, zkouším doprava, ale tam bloudím v kruzích a nikam se nedostávám. Najednou nastala noc, všichni nepřátelé jsou mnohem odolnější a já dostávám na budku. Pak jsem narazil jsem na budovu, kde se ale nedá dostat přes propast. Okay, vracím se do města, ale obyvatelé se vlivem prokletí mění v zombie. 

Po čase nastal opět den, obyvatelé jsou zpět a já můžu vstupovat do budov, kde můžu za srdíčka nakupovat předměty a zbraně. Nicméně i po pokecání si se všemi obyvateli jsem prostě stále nevěděl, co dál dělat. V tento okamžik jsem se poprvé podíval na youtube na video s průchodem hrou a rozhodně to nebylo naposled. Díky tomu jsem se konečně pohnul dál, ale na rovinu říkám, že bez toho videa bych v té hře bloudil doteď. To, že s vybraným krystalem zviditelním výtah, na to by se možná přijít dalo, ale že s vybranou kouzelnou koulí a přikrčením si přivolám tornádo, co mě přenese jinam, nebo se objeví tajná chodba ve vodě? Nebo se podle vybraného předmětu mění destinace, kam mě doveze převozník? WTF, jak jsem na tohle měl sám přijít?

Trošku mě zamrzelo, že je ve hře mnohem méně bossů, ale na (ne)oblíbeného Grima dojde. Škoda že nedali jednoho bosse na každý konec pasáže s kusem Drákulova těla. Smutné je pak i to, že samotný souboj s Drákulou je velmi snadný, protože je moje postava v té době již slušně OP. Jinak se mi hodně líbilo i zmíněné zpracování dne a noci. Jen mě pěkně štvalo, že když jsem se chtěl jít do města vyléčit, tak byla často jak na potvoru noc a já musel čekat. No aspoň jsem si nafarmil nějaká ta srdce. 

Graficky hře není co vytknout, na svou dobu vypadá dobře. Trochu mě štvalo, že není možné urychlovat dialogy, takže jsem se zbytečně zdržoval u opakovaných dialogů postav či při hlášení změny dne a noci. Hudba je taky fajn. 

Celkově jsem ze hry spíš zklamaný. Je mi jasné, že autoři chtěli oproti původní hře dodat hráči více volnosti a trochu toho adventuření a přitom zachovat původní souboje a překážky. Myšlenka je to beze sporu dobrá, nicméně to celkové zmatení to u mě slušně zabilo.
+11

>observer_

  • PC 60
Máme u nás ve fabrice, takové nepsané pravidlo. Když chceš dělat prezentaci pro představenstvo, musíš ji udělat dostatečně sexy, aby je zaujala. Když ji sexy neuděláš, máš většinou problém. No a přesně tahle asociace se mi honila hlavou, když jsem hrál hru  >observer_.

Cyberpunk je žánr, který mě ve všech ohledech neustále přitahuje, ale zároveň z něj stále a stále odcházím víceméně zklamaný. Mám totiž v povědomí legendární filmy jako Blade Runner, Total Recall nebo počítačovou hru Deus Ex a tak neustále předpokládám, že vyprávět jakýkoliv příběh z tohoto prostředí prostě nemůže být chyba. Jenže to bych si nesměl číst knihy zakladatele žánru - Williama Gibsona - a být překvapený, jak nesourodé příběhy stály u počátku žánru. No a ne jinak je to i zde.

>observer_ má složitý název, úctyhodný příběh a zpracování takové, které je rozhodně různorodé. Jen ne sexy. Hlavní roli policejního vyšetřovatele, observera, nebo-li v naší řeči člověka, který se vlivem implantátů převtělil spíše do kyborga, tu namlouvá legendární herec a hlas Rutgera Haurera. Znalí ví, že zrovna on etabloval žánr cyberpunku ve filmovém průmyslu, takže volba tvůrců zvolit zrovna tento hlas do svého příběhu byla takřka geniální.

Stejně tak i příběh je veskrze hodně zajímavý. První scéna se odehrává ve Vašem policejním voze, v prostředí moderního Krakova v roce 2084, kde hned můžete poznat krásnou variaci na legendární román 1984. Prostředí Krakova je totiž značně ponuré, depresivní a prostě a jednoduše dystopické natolik, na kolik ho ovládnou moderní technologie a lidé v tom prostředí začnou spíše přežívat, než žít. No a do této temné nálady se Vám na vůz napíchne Váš syn, kterého jste dlouho neviděli ani neslyšeli. Řekne Vám pár zmatených vět a odpojí se. Vy si nicméně zjistíte, odkud telefonoval a jakmile dorazíte na místo mega odporného činžáku, zjistíte, že v bytě, kde měsíce pravděpodobně přežíval, je člověk bez hlavy.....no a v tu ránu začíná poctivá detektivní, ale notně halucinogenní, pátračka.

Prostředí hry těží především z interiéru činžáku, ve kterém žije spodina společnosti. Takže počítejte s tím, že si porochníte v hnusných interiérech. To by ale největší kámen úrazu nebyl. Ten přichází v momentě, kdy se Vám do překrásné grafiky promítají různé digitální efekty, které ze hry dělají jeden velký guláš, nebo chcete-li psychedelický trip. Problém je, že jako člověk (a to přiznávám vlastně horko těžko) s celou řadou implantátů máte možnost startovat dva druhy skenerů - jeden bioorganický, který Vám v místnosti najde různé tekutiny s prvky DNA, a druhý mechanický, který Vám po temných pokojích pro změnu rozsvítí předměty, které Vás posouvají v příběhu. Také se ale do lidí můžete napíchnout a dostat se do jejich vzpomínek. A tady bych asi vnímal ten největší kámen úrazu celé hry, protože zatímco se pohybujete po temném činžáku a sotva něco vidíte, tak ve vzpomínkách už neuvidíte zhola nic. Zde totiž začíná ta správná psychedelie, která je sice v mnoha ohledech nápaditá, ale hratelností je na bodu nula. A to ani nemluvě o bugách, kvůli kterým jsem pasáž musel několikrát restartovat.

Takže ano, máme tu čest s typickým představitelem 3D adventury, která je ale rozdělené na dvě části - vyšetřující a hororovou. Zatímco vyšetřující rozvíjí příběh, který hráče zajímá k blížícímu se konci čím dál tím víc, tak ta hororová dělá všechno pro to, aby mi hraní hry spíše otrávila. Popravdě mi u hraní hry bylo, jako když jsem před mnoha lety sledoval třetí díl Matrixu a je to vlastně podobné, jako číst knihy Williama Gibsona. Jak jde o vyšetřování, je to ok. Jak jde o technologické pasáže, jste v loji. Nicméně, když se vrátím k Matrixu, tak po poměrně realistickém prvním dílu a šíleném druhém dílu, který už nabádal k tomu, že tady nebude něco v pořádku, to byl totální úlet, který jsem sledoval s otevřenou pusou a nechápal, jak daleko bratři Wachowští se svým nápadem dokázali dojít a co vůbec dokázali zfilmovat. Do dnes na třetí díl nevzpomínám rád a musím říct, že i přes velice originální grafiku budu mít co dělat, abych si vzpomněl i na tuto hru.

Pro: Graficky naprosto úchvatná 3D adventura s poutavým příběhem a hlasem Rutgera Hauera, kterého prostě nelze neposlouchat.

Proti: Jenže hraní této hry je jako když jste poprvé celí natěšení viděli třetí díl Matrixu. Neuvěřitelný šok a směr příběhu, na který se nikdo nedokázal morálně připravit.

+21

Wacky Wheels

  • PC 85
Wacky Wheels je hra, která zcela očividně čerpala inspiraci u Super Mario Kart. Jenže ruku na srdce. Kdo z nás PC hráčů v polovině devadesátých let znal tyto závody určené výhradně pro konzolí Super Nintendo Entertainment System? Pro nás byly Wacky Wheels zkrátka a jednoduše skvělé motokáry se zvířátky.

Wacky Wheels nabízí dva herní režimy. Jednak jsou to klasické závody proti sedmi oponentům a pak tu máme režim Wacky Duck Shoot, v němž je hráčovým úkolem jezdit po speciálních arénách a střílet obří kachny na kolečkách. V závodním režimu si hráč nejprve vybere jedno z osmi zvířat, za něž bude závodit. K dispozici je mýval, panda, pelikán, slon, tygr, žralok, los a velbloud. Výběr je čistě záležitostí osobních preferencí, protože jednotlivá zvířátka nemají žádné statistiky a liší se od sebe pouze vzhledem. Poté je potřeba zvolit si, jakého poháru se chcete zúčastnit. Na výběr je celkem šest pohárů (bronzový, stříbrný a zlatý a bonusová varianta každého poháru), kde každý se skládá z celkem pěti závodů. Ve Wacky Wheels je tedy k dispozici celkem 30 tratí, což je na dobu vzniku velmi slušné množství. Před začátkem poháru je třeba vybrat si ještě jednu ze tří obtížností, na kolik kol se bude závodit a zda se pojede v pomalejších nebo rychlejších motokárách. A můžeme vyrazit na trať.

Závody samotné jsou ta nejčistší arkáda, jakou si lze představit. To je umocněno tím, že vaše zvířátko na trati může "přejíždět" ježky, které pak lze střílet po soupeřích. Za každého přejetého ježka se v závodníkově zásobě objeví čtyři bodlináči, které může použít jako projektily na oponenty. Dále je možné sebrat olej, bombu, trojitou ohnivou střelu a červené koule, které po vypuštění létají zleva doprava a komplikují průjezd. Pokud má hráč sebranou některou z těchto zbraní, nemůže vzít další, dokud tu, kterou má momentálně u sebe, nepoužije. Velkým rozdílem oproti Super Mario Kart je pak to, že jak ježky, tak veškeré další předměty můžou používat pouze hráči a nikdy počítačem ovládaní soupeři. Ve Wacky Wheels také není potřebné a vlastně ani možné projíždět zatáčky smykem. Cílem každého závodu je dojet mezi prvními třemi, za což je možné získat 12 bodů za první místo, 9 za druhé a 6 za třetí. Na konci každého šampionátu se pak celkové skóre zapíše do tabulky. Žádné další poháry se ale po vítězství neodemknou, všechny jsou k dispozici hned od začátku.

V režimu Wacky Duck Shoot je k dispozici dvanáct arén, v nichž se hraje za jediného závodníka, jehož úkolem je sbírat ježky a během dvou minut postřílet co nejvíce obřích kachen, které po aréně jezdí. Výsledné skóre se opět zapíše do tabulky. Upřímně se přiznám, že tento režim moc nahraný nemám, protože mě nikdy nebavil.

Mnohem více zábavy nabízí Wacky Wheels při hraní ve dvou hráčích u jednoho počítače. Obrazovka se rozdělí na dvě části a začne nefalšovaný souboj o každého ježka a vypouštění bomb a oleje bezprostředně před kola svého kamaráda. Snadné a hlavně zábavné hraní ve dvou byl asi největší důvod, proč se hra Wacky Wheels udržela na našich harddiscích po mnoho let.

Na závěr bych si nechal technické zpracování. Grafika jednotlivých závodníků a tratí je velice hezká a plná příjemných drobných detailů. Ježci, které je možné sebrat, nestojí jen tak na trati, ale vykonávají různé činnosti. Jeden odpaluje golfový míček, další rube krumpáčem, nabíjí brokovnici, postává v podezřelém kabátu, zvedá činku, válí se na lehátku nebo dokonce sedí na záchodě. Na tratích jsou různé olejové skvrny, na kterých se závodník otočí o 180 stupňů nebo různé překážky, do kterých je možné narazit. Hráčovo zvířátko je po nárazu následně vymrštěno do monitoru, který vlivem nárazu popraská. Velice roztomile také vypadá točící se periskop, který se vysune pokaždé, když závodník zajede do hluboké vody nebo lávy. Horší už je to s grafikou pozadí, která působí vyloženě odfláknutým dojmem, ale toho si ve víru závodění stejně moc nevšimnete.

Wacky Wheels patřilo společně se Stuns, Death Rally a Micro Machines k nejoblíbenějším a nejhranějším závodům mého mládí a myslím si, že u žádné další závodní hry jsem si neužil tolik zábavy, jako u těchto her.

Pro: Čistá zábava, skvělé hraní ve dvou, grafika zvířat a tratí, solidní počet tratí

Proti: Slabší grafika pozadí, zvířátka se liší pouze vzhledem

+20

The Darkness II

  • PC --
Na dvojce pracovali jiní autoři a je to znát na každém kroku, metal gore vystřídal funky jazz. Cell shade grafika stárne pomalu a vypadá celkem xvětu i po dvanácti letech, nedokáže ale navodit ten atmosférický tón prvního dílu. Přiblížení se komixové předloze mi příliš nevonělo už jen proto, že všechny ty brutální výjevy v tomto podání vypadají stále jako groteska. 

Zatímco dříve byla chapadla jen pasivní ozdobou se čtyřmi schopnostmi, nově jsou aktivní podporou v boji a kromě různých útoků dokáží třeba i držet štít nebo házet projektily. Už není k výběru několik darklingů (malý útočný skřet) s různými zaměřeními, ale k dispozici je pouze jeden univerzál. Tenhle malý zmetek je zdatný sidekick s vtipnými průpovídkami a kupodivu i užitečný v boji. 

Párkrát se Jackie vrátí do svého obrovského sídla na Manhattanu, kde si může odfrknout a pokecat s přáteli, je to ale slabá náhrada za hub new yorského metra a vedlejší úkoly z původní hry. Krátkou herní dobu má zachraňovat mod Vendettas. Čtyři hratelné postavy v možném coopu nebo solo, osm misí, odehrávající se paralelně s příběhem hry, kde každá může zabrat cca 20 minut. Postavy mají své vlastní unikátní zbraně, vyboostované silou Temnoty, ale náplň misí je stále stejná - všechno vystřílet a přežít finální útok nebo polonesmrtelného bosse. Zklamáním pro mě bylo zjištění, že se mise v různých variacích opakují, resp. se mění směr průchodu.

První díl měl snad nejpřirozeněji zpracovanou herní romanci. Sedět na gauči vedle přítelkyně Jenny, s její hlavou položenou na hrudi a sledovat klidně celý film (!) Jak zabít ptáčka, byl pro mě jeden z nejcivilnějších momentů ve hrách. Kolem Jenny se točí motivace postavy Jackieho i ve druhém díle a znalost příběhu jen ze shrnutí na začátku dvojky nedokáže přenést všechny emoce a chemii mezi oběma partnery...

Hodnocení: ✰✰

Tip: 
Hra si příliš nerozumí s ultra wide monitory a ačkoli nabízí dané rozlišení, je celý obraz roztáhlý do stran. To jde celkem lehce fixnout přepnutím na Window mode a zase zpět na Bordeless, ale je potřeba to dělat po každém loadu, tedy i několikrát během hraní.
+10

Face Off!

  • PC 80
Face off! byl pro mnohé hráče, kteří zažili počátkem devadesátých let první éru hraní na PC, vůbec prvním hokejem. To platilo až do příchodu NHL Hockey, které jej jednoznačně převálcovalo. Ale přesto si někteří hráči nechali tuto hru na svém pevném disku i poté, protože i když kvalit NHLka nedosahovala, rozhodně se nejednalo o špatný hokej.

Face off! nabízelo hned v úvodním menu několik zajímavých možností, které série od EA nenabídla ještě mnoho let a některé možnosti nenabídla na PC nikdy. Krom obligátní volby, jak dlouho bude trvat jedná třetina, jste si mohli ještě zvolit v kolika hráčích se bude hrát (jeden na jednoho, tři na tři nebo pět na pět), dále jste si vybrali kolik toho bude rozhodčí pískat (všechno, pouze fauly nebo nic kromě gólů), jaká bude rychlost hry a obtížnost, zda chcete používat shot-cam a bitky a pokud jste hráli ve dvou hráčích, zda budete hrát proti sobě nebo společně za jeden tým.

Hra nabízela možnost hrát pouze jeden zápas nebo celou sezónu. Nebylo tedy možné zahrát si pouze play off. Ještě před začátkem zápasu bylo možné upravit jednotlivé formace a dokonce i celé strategie. Co ovšem bylo nejdůležitější, ve Face off se dala kompletně přepsat všechna jména - hráčů i klubů. A samozřejmě toho spousta pařanů využila. I u nás doma tak GHL, jak se soutěž v této hře nazývala, byla upravena na českou extraligu, kterou doplnilo několik nejlepších týmů z nižší soutěže. Zkoušeli jsme s kamarády upravit soupisky i na aktuální ročník NHL nebo reprezentační výběry. Ale něco do sebe měly i soupisky původní. Minulý měsíc jsem byl s kamarádem z mládí na pivu a nějak došla řeč i na Face off! a on hned z fleku vypálil trojici jmen Bojer, Maher, Carpenter, což byly tuším centři Los Angeles, jednoho z nejsilnějších týmů v celé hře.

A jak si vedl Face off! v porovnání s prvním NHL. Upřímně řečeno poměrně špatně. Hlavní nevýhodou bylo grafické zpracování celé hry. Rozdíl byl už v samotném pohledu, kdy na Face off! jste se dívali ze strany, zatímco NHL hned od prvního dílu dalo přednost vrchnímu pohledu. Jak si všichni, kdo Face off! hráli, jistě pamatují, vždy se střetl zelený tým proti červenému, což oproti NHL s reálnými dresy i jmény bylo obrovským nedostatkem. Navíc to, jestli budete zelení nebo červení jste si ani nemohli vybrat sami, určila to za vás hra. Za mě ovšem větší nevýhodou bylo to, že Face off! ztrácelo na NHL hlavně v dynamice. Ve Face off! se hráči i na nejvyšší rychlost pohybovali pomaleji než v NHL a ani nebylo možné dosáhnout gólu po nějaké rychlé kombinaci. Hokejisti ve Face off! totiž uměli střílet pouze trojím způsobem. Buď přes shot-cam, nebo golfákem a nebo dloubnutím. Pokaždé se ovšem před vystřelením puku alespoň na krátký čas zastavili na místě.

V čem si ovšem vedlo Face off! lépe, to byla přítomnost právě shot-cam a bitek. Shot-cam fungovala tak, že pokud jste byli v útočné třetině a rozhodli se vystřelit, přepnula se kamera do jednoho ze tří pohledů (přímý úhel, střela zleva nebo zprava) a vy jste se dívali na branku s brankářem z pohledu vašeho střelce. V tu chvíli jste si mohli přesně určit, do které části branky kotouč pošlete. Slabinou shot-cam bylo to, že hra nijak nereagovala na to, zda mezi vámi a brankářem stojí ještě nějací hráči nebo z jaké vzdálenosti váš hráč vystřelil. Rovněž při bitkách se hra přepnula do samotné obrazovky, v níž jste viděli pouze oba aktéry pěstního souboje. V bitce jste si mohli v podstatě zvolit pouze krytí, úder na břicho nebo úder na hlavu. Občas se ale podařilo natáhnout paži a stáhnout soupeřovu hlavu do kravaty. Pokud zasadil jeden z hráčů tomu druhému dostatek úderů, svalil se poražený na led a pak záleželo pouze na vítězi, zda se rozhodne na poraženého skočit a dát mu několik úderů ještě na zemi. Zajímavostí je, že pokud bitka skončila tím, že jeden z hokejistů ležel, došlo k vyloučení poraženého hráče. To na druhou stranu dávalo motivaci snažit se v pěstní potyčce zvítězit.

Dalším rozdílem mezi Face off! a NHL je to, že zatímco v NHL vás hra vždy automaticky přepnula na hráče s pukem, ve Face off! jste si svého hráče zvolili před každým vhazováním. Dalo by se říct, že se v podstatě jednalo o předchůdce módu Be a Pro z pozdějších ročníků NHL.

Jestli v něčem Face off! na svou dobu exceloval, pak to byla hra ve dvou hráčích. Jednak se hra snadno ovládala i dvou lidech u jedné klávesnice, kdy první hráč měl klávesy kolem písmene S a druhý hrál na numerické klávesnici. Kromě pohybových kláves se veškerá další akce ovládala jen jednou další klávesou. Pokud jste byli v držení puku, tak při ťuknutí a podržení směru jste puk přihráli a při podržení vystřelili. Pokud váš hokejista u kotouče nebyl, ťuknutím si řekl o přihrávku nebo zkusil soupeře obrat o puk, zatímco podržením zvedl ruce s hokejkou jako při krosčeku. Zvláště zábavné pak byly situace, kdy jeden z pařanů, který zrovna nebyl v držení puku, stiskl klávesu pro akci, a jeho krosčekující hráč projížděl po ledě jako tank a kosil všechno, co mu přišlo do cesty (včetně rozhodčího). Vždy nás pak bavilo, že ačkoliv šlo vždy o jasný krosček, někdy rozhodčí vylučoval za držení, jindy za podražení a podobně. Zvláštností ohledně přihrávky pak bylo to, že pokud jste měli vypnuté offsidy, vaši spoluhráči se dostali k puku ve vašem obranném pásmu, zatímco vy jste se se svým hráčem motali někde v soupeřově třetině, tak pokud jste si zaklepali o přihrávku a spoluhráči vás vyslyšeli, mohli jste změnit místo, kde se vámi ovládaný hokejista nacházel a přihrávka v průběhu cesty změnila směr tak, aby vašeho hráče našla.

Nakonec bych se chtěl zmínit o obtížnosti. Ta záležela vysloveně na tom, jak jste se rozhodli hrát. Pokud jste hráli třeba jeden na jednoho nebo tři na tři, měli vypnuté pískání, normální rychlost a střední obtížnost, jednalo se o celkem relaxační hokej. Pokud jste se ale rozhodli hrát pět na pět s plným pískáním, maximální rychlostí a nejvyšší obtížností, byla hra o dost těžší než první NHL. Ve Face off! totiž nebyla zaručená finta, jak dávat jeden gól za druhým. Nejsnazší asi bylo najet si těsně před brankáře a pokusit se puk dloubnout na branku. Jenže při zmíněné konfiguraci na to bylo poměrně málo času a byla solidní šance, že vám protivník na zakončení nenechá dostatek prostoru. Co se týče shot-cam, tak v něm byli někteří brankáři při nejvyšší obtížnosti prakticky neprůstřelní.

Face off! zestárnul, a to tak že hodně. Ve své době se ale jednalo o solidní hokej a díky skvělému multiplayeru stálo za to si ho občas zapnout i po příchodu prvního NHL.

Pro: Možnost hrát v různém počtu hráčů na ledě, bitky , shot-cam, skvělý ve dvou hráčích, snadná editace jmen

Proti: Vizuální zpracování, nízká dynamika hry

+14

Castlevania II: Simon's Quest

  • PC 65
Hrabě Drákula je mrtev, ale jeho armáda nemrtvých řádí v Transylvánii dál. Simon Belmont totiž po vítězném boji nezničil jeho ostatky jak měl a navíc si nevědomky odnesl smrtelnou kletbu. Aby si zachránil život, zlomil kletbu a definitivně osvobodil Transylvánii od nemrtvé hordy, musí teď co nejdříve najít ostatky hraběte Drákuly ukryté v několika strašidelných zámcích na různých místech Transylvánie a zabít ho znovu.

Tvůrci Castlevanie fanouškům ve druhém díle připravili pořádné překvapení. Hra sice vypadá a hraje se hodně podobně jako první díl, ale v rámci žánru plošinovek je to v podstatě jeho dokonalý opak. Místo přímočaré trasy skrz strašidelný hrad budete volně cestovat sem a tam mezi městy v otevřeném světě. Místo sbírání zbraní a bonusů z rozbitých dekorací v místnosti budete zbraně a předměty kupovat od měšťanů za srdíčka posbíraná z mrtvých nepřátel. Vedle tradičních skákacích hlavolamů budete řešit i hádánky založené na použití správného předmětu na správném místě. A do hry přibyly i RPG prvky, díky kterým se Belmontovi po nasbírání dostatečného počtu srdíček zvyšuje počet životů a odolnost proti zranění. Místo brutální obtížnosti prvního dílu tak hra není příliš náročná na rychlé reflexy ani nervy až do konce.

Takhle to vypadá jako skvělá oddechová hra, ale má to několik háčků. Hádanky záměrně nedávají smysl. Představa autorů zřejmě byla, že hráč si ve městě vyslechne radu, ve které oblasti se nachází ukrytá nápověda. Pak na správném místě mlhavou nápovědu vyhrabe, rozluští a provede správnou akci, aby si otevřel cestu dál. Jenže hned druhá klíčová nápověda je schovaná až moc důkladně a některé jsou v anglické verzi špatně přeložené z původní japonštiny, takže jsou k ničemu. Při prvním dohrání tak budete potřebovat buď velkou dávku štěstí, nebo návod.

Při soubojích s bossy pro změnu autoři přestřelili opačným směrem než minule. Ve hře jsou celkem 3 bossové a jejich jediná silná stránka je, že mají hodně životů. Jinak nejsou o moc těžší než úplně první boss z předchozího dílu.

Nebýt mizerného překladu a nesmyslných hádanek, Castlevania II by byla skvělá oddechová plošinovka. Za zahrání určitě stojí, ale nestyďte se sáhnout po návodu.

Pro: Otevřený svět, přiměřená obtížnost nepřátel, RPG prvky

Proti: Mizerný překlad, nelogické hlavolamy, nudné souboje s bossy

+11

Last Epoch

  • PC 90
Výborné ARPG s obrovskou variabilitou.
Ano, po vydání verze 1.0 jsou problémy se servery. Jenže tuhle hru můžete hrát offline zcela bez problémů a až se podaří vyřešit problémy se servery, hurá do online. Kde jsou všichni ti křiklouni, co se vztekali u Diabla 3 a 4, že nemá offline možnost? Tady je a dokonce full offline bez nutnosti se na začátku lognout na servery. Někteří hráči jsou prostě rozmazlení uplakánci a budou nadávat jen proto, že nemají vše hned. My ostatní si užijeme zábavu, na kterou v Blizzardu dávno zapomněli a vidí jen naše peněženky. S chutí do hry a nenechte se odradit rozmazlenými děcky. Tahle hra v hodnotě půlky koně do D4 za to rozhodně stojí!!!
+4 +5 −1

The Odyssey of the Mammoth

  • PC 60
Her s mamuty není nikdy dost a když mi někdo zdarma nabídne zhostit se role mamutí mámy, je třeba toho využít. O Wrangelově ostrově jsem neměl ani ponětí, takže jsem se při tom krátkém putování i něco přiučil. Všechno však není tak růžové, jak se na první pohled může zdát.

Jednoduché ovládaní je vysvětleno hned na začátku hry pomocí maleb na skalách a snaží se s ním pomoci i vypravěč. Ten mi místy přišel značně otravný, především kvůli různým vtípkům, které se do hry dle mě vůbec nehodí. Samotné putování bylo celkem fajn, akorát těch lovců bylo až moc a pochybuju, že by ty jejich útoky jakýkoli jiný mamut přežil. Mimo cesty vpřed a vyhazování pralidí do vzduchu se toho ve hře moc neděje, ale ta postupná změna prostředí od podzimní krajiny přes takovou jarně letní až po zimní se mi líbila.

Narazil jsem bohužel na několik bugů. Párkrát mi nešlo odvalit kámen, jednou jsem se zasekl v lese tak, že jsem musel načíst pozici a došlo i na automatické přeskočení celé jedné kapitoly. Rozbité jsou i některé achievementy. Při prvním hraní jsem třeba získal ten za neutržení žádného zranění, ale ačív za projití hry bez smrti se neobjevil. Kromě jednoho za dokončení celého putování jsem ale nakonec získal všechny. Hru jsem samozřejmě dohrál, dokonce dvakrát, ale ačív se prostě neodemkl.

Jako studentský projekt je to určitě dobře odvedená práce a i přes výše zmíněné bugy se The Odyssey of the Mammoth hraje dobře, akorát to někdy skřípe a herní zážitek není úplně takový, jaký by být mohl. Pokud se autoři budou hrám věnovat i nadále, jistě své dovednosti vypilují a můžeme se dočkat ještě zajímavých titulů.

Pro: mamuti, poučné texty, putování, postupná změna prostředí

Proti: vypravěč, bugy

+13

Jack Keane

  • PC 75
Hodně chválím pěkně ztřeštěnou atmosféru. Není to žádná sofistikovaná scenáristika ala posel smrti. Tohle, ale nemá být vážné a uchvátit promyšleným příběhem, ale zkratka jenom bavit. Ano, sice se tu často nezasměju jako u série polda, ale příběh a situace pořad vyvolávají takový příjemný úsměv. Postavy jsou fajn. Musím i docenit zajímavé a velké 3D lokace z velkým množstvím textur. Oproti spoustě jiným 3D Point-And-Click adventurám je tu velké množství objektu. Co musím hodně zkritizovat, což není asi úplně chyba vývojářů, tak je čeština. Jsou v ní chyby, špatné zvolené varianty překladů, chybné skloňovaní apod. Takhle hroznou českou lokalizaci jsem ještě neviděl. Hra není (a asi nebude) žádná klasika, přesto pro milovníky nevážných adventur to není špatná volba.

Pro: Zábavná atmosféra, příběh ujde, grafika na svou dobu není špatná, postavy, lokace a množství textur, délka

Proti: Nejsou tu moc vtipné situace a hlášky, které vás výrazně rozesmějí,, místy slabší animace, extrémně špatná česká lokalizace

+10

Castlevania

  • PC 70
Retro klub nás tentokrát provedl další herní klasikou v podobě série her Castlevania. O těchto hrách jsem již něco slyšel, ale možnost si je zahrát jsem zatím neměl, teda s výjimkou jednoho klonu jménem Haunted Castle. Sérii jsem si zahrál v rámci kolekce Castlevania Anniversary Collection na Steamu a začal jsem právě tímto prvním dílem.

V prvních okamžicích jsem si musel především zvyknout na mírně těžkopádné ovládání, dokázal bych si představit svižnější reakce. Ale to není nic, na co bych si nedokázal za pár chvil zvyknout. Pak jsem se divil, proč mi srdíčka nepřidávají životy, ale po několika úrovních jsem pochopil, že kromě skóre také reprezentují počet použití sekundární zbraně.

Z těch jsem si nejvíce oblíbil házecí sekeru, protože umožňuje útok i na nepřítele nade mnou, ale chce to dobře mířit. Ve výsledku jsem ale stejně používal především jen bič a srdíčka si šetřil na bosse. Co kdyby mi pak náhodou chyběly? No a samozřejmě že nechyběly.

Level design úrovní je fajn. Prakticky pořád je jasné, co dělat a kam je třeba jít. Občas jsem ale nadával při skákání na plošinkách nebo při nemožnosti skoku na schodech. Nepřátel je vzhledem k délce relativně dost, chce to si ale zvyknout na tu správnou taktiku. Nejvíc mě ale štvaly netopýři a taky létající hlavy. Aspoň teď vím, kde se možná autoři druhého Prince of Persia inspirovali. Souboje s bossy byly fajn, asi nejvíc mně dala zabrat předposlední smrtka a finální souboj s Drákulou.

Vizuálně hra vypadá s ohledem na svou dobu dobře. Vše vypadá přehledně a současně trochu ponuře, což dobře utváří atmosféru. I hudební doprovod se dobře poslouchá.

Hra musela být ve své době skvělá a i z dnešního pohledu můžu potvrdit, že jsem se při hraní rozhodně nenudil.
+16

Kid Dracula

  • PC 75
Tak tohle bylo opravdu něco jiného. Že má Kid Dracula barevnější a veselejší stylizaci jsem čekal, ale že se tak výrazně liší i hratelností bylo příjemné překvapení. Hlavní zbraní malého Drákuly je střílení fireballů a to dokonce i nahoru, ale postupně získává další užitečné schopnosti. Od naváděných střel, přes ledové až po možnost změnit se v netopýra. Design úrovní s tím vším počítá a postupně je tak nutné stále více kombinovat. Nejvíce jsem si užíval obrácení gravitace, škoda že je až ke konci. Obecně by mohlo být využívání schopností častější.

Devět úrovní je sice celkem dost, ale nejsou moc dlouhé. Navíc hra má opravdu nižší obtížnost než je v sérii běžné, díky střelbě, celkovému designu i přesnému ovládání. Náročnější jsou především pasáže s neustále scrolující obrazovkou a pár bossů. Úrovně jsou podivně prokládány minihrami a v jedné je dokonce vědomostní kvíz (naštěstí dost snadný). Působí to sice divně, ale nijak to neruší ani moc nezdržuje a lze tak získat nějaké životy. Pochválit musím různorodost prostředí. Navzdory mnoha rozdílům a veselejšímu pojetí několik klasických prvků poznáte. Hudba se od běžné Castlevanie dost liší, ale není špatná. Celkově je hra velmi příjemným překvapením a nápaditou odbočkou od hlavní série.
+21

Last Christmas

  • PC 35
Herní výzva 2024 - 6. Ukradené Vánoce 

Tady není moc o čem se rozepisovat. Last Christmas je kraťoučká hříčka (první dohrání s přehledem do hodiny) o několika obrazovkách s jednou postavou. Puzzly jsou primitivní a zaseknout se nejde, nejsou zde žádné další postavy, takže nula rozhovorů, hlubší příběh neexistuje. Na jednu stranu se hra (marně) snaží být vtipná narážkami na skutečná díla (konkrétně dvěma - Back to the Future a Shining) , případně situacemi typu "dám si do inventáře celý strom, ha ha" a na druhou stranu se snaží navodit hororovou atmosféru několika vizemi a koncem, což mi dohromady úplně nešlo.

Graficky to není špatné, i to ovládání ujde, bohužel dobrá hratelnost za těch pár desítek minut nalezena nebyla. Jako freeware prvotinu nějakého nadšence bych to chápal, ale na placenou hru je to zatraceně málo, přestože 5 Euro nejsou žádné velké peníze.

Pro: Příjemná grafika.

Proti: Nulová hratelnost; primitivní obtížnost; zoufale krátké.

+12

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

  • PC 85
Druhý díl série o spisovateli a nedobrovolném lovci démonů jménem Gabriel Knight patří ke klasických dílům 90. let minulého století, kdy technologie FMV (full motion video) zažívala svůj boom. Navzdory negativním aspektům, které přináší práce s živými herci a omezený rozpočet (původně plánovaných osm kapitol bylo zkrouhnuto na šest), jde o poctivě odvedenou dřinu s naprosto pohlcujícím a nekompromisním výsledkem.

Střídání postavy, za kterou hrajeme, bylo vítaným oživením oproti prvnímu dílu, kde bylo možno ovládat pouze Gabriela. Kapitoly z pohledu Grace, Gabrielovy asistentky, přinášejí novou perspektivu vidění celého příběhu a interakce s postavami. Samotná zápletka spočívá v tom, je Gabriel požádán skupinou místních vesničanů o vyšetření vraždy mladé dívky, kterou má, podle jejich názoru, na svědomí vlkodlak. Takže zatímco Gabriel provádí práci v terénu, která ho zavede až do několika lokací v Mnichově (ZOO, policejní stanice, lovecký klub atd.), Grace si vezme na starosti analýzu historických souvislostí. Není to totiž poprvé, co k podobnému útoku došlo, a navíc vyjde najevo, že by všechno mohlo souviset k tragickým příběhem šíleného bavorského krále Ludwiga II.

The Beast Within je v určitém smyslu poměrně tradiční adventura. Prozkoumáváme různá místa, hledáme předměty a stopy, a rozmlouváme s ostatními postavami. Rozhovory jsou v podstatě lineární a hra od nás očekává, že se budeme držet předem nastaveného děje - pokud vynecháme významné téma, neposuneme se dál. Hra zná příběh, který chce vyprávět, a postavy, které chce ztvárnit. Cílem našeho snažení je zjistit, kdy se otevřou nové možnosti dialogu, nebo předložit postavám předměty nebo důkazy, aby se příběh mohl dále rozvíjet.

Hry od Jane Jensen se vždy vyznačovaly mimořádným důrazem na kombinování nadpřirozených jevů se skutečnými historickými událostmi, a Gabriel Knight 2 není výjimkou. Jako Grace se podíváme do známých zámků Neuschwanstein a Herrenchiemsee (které Gabriel dokáže vtipně komolit jako New Swan a Here In Chemistry) a dozvíme se spoustu zajímavostí o německé historii z doby Ludwiga II. a Bismacrka. Už jen tyto detaily mě vedly k tomu, abych si hru s potěšením zahrál ještě jednou. Tvůrci šli dokonce tak daleko, že hudebník Robert Holmes zkomponoval výhradně pro účely hry náznak ztracené Wagnerovy opery, kterou předvádějí skuteční operní pěvci, což je jedním z nezapomenutelných zážitků, na které jsem při hraní narazil. Zajímavost: Ztracená opera Der Fluch Des Engelhart má být údajně poslední Wagnerovým dílem, takže by se dalo očekávat, že bude vytvořena ve stylu pozdních kompozic jako Parsifal nebo Die Meistersinger, zatímco ukázka ve hře připomíná spíš rané období mistrovy tvorby, které se neslo v duchu tehdy populární "Grand Opera". Ale to je jen detail, ve kterém se asi nikdo nebude šťourat. :-)

Propojení s historií je také jedna z nevýhod, kterými se hra vyznačuje. Například v kapitole 4, kterou hrajeme za Grace, je nutno trávit většinu času v různých muzeích a zámcích zasvěcených Ludwigovi a Wagnerovi. Abychom kapitolu zdárně ukončili, musíme prozkoumat a přečíst každý hotspot, který se ve zmíněných lokacích vyskytne, což asi nebude pro každého. Kromě toho videa vypadají poněkud zrnitě a v nízkém rozlišení, ale to se dá pochopit - hra zabírala na tehdejší dobu ohromných šest CD a bylo potřeba šetřit na celkovém objemu dat.

Kvalita hereckých výkonů značně kolísá, což bývá pro FMV hry typické, zejména když nejsou podpořeny velkým rozpočtem a spoustu záběrů bylo potřeba natočit na první pokus. Dean Erickson jako Gabriel Knight se odlišuje od původního dabéra Tima Curryho snad ve všech aspektech - jeho hlas je posazen příliš vysoko, své repliky občas dost drmolí a chybí mu ta správná Schattenjäger osobnost. Nicméně jeho nemastné scény ze začátku hry jsou alespoň vykoupeny mnohem kvalitnějším výkonem ke konci, kde celý příběh graduje v působivém finále. Joanne Takahashi jako Grace působí přirozeně a přestože se chová jako asshole (především v rozhovorech s Gerdou), člověk si ji nakonec oblíbí, zvláště když ohavné oblečení z prvních kapitol vymění za krásnou večerní róbu. A co vedlejší role? Dalo by se říct, že Peter Lucas jakožto enigmatický Friedrich von Glower prakticky táhne celý příběh a scény s ním patří k tomu nejlepšímu, co se ve hře objeví. Z dalších postav mě zaujal pološílený Richard Raynesford (baron Von Zell), dokonale sarkastický Etan Boritzer (Xaver), a hlavně úžasný Nicholas Worth, jehož Kriminal-Kommissar Leber se svým ZIT DOWN! dodává celé story ten správný skopčácký říz.

Mimochodem, ve hře nejsou žádné titulky (i když se snad dají nějakým způsobem neoficiálně doplnit) a některé konverzace se odehrávají pouze v němčině, což byl sám o sobě docela odvážný počin. Nicméně, ono to funguje a atmosféra je prostě nenapodobitelná.
+14

Castlevania: The New Generation

  • PC 70
Série Castlevania zavítala i na konzole firmy Sega a na hře je změna platformy opravdu znát. Dříve pomalejší hratelnost s rozvážnějším časováním útoků nahradil rychlý pohyb a akčnější boj. Vlastně se od MegaDrivu dá něco takového čekat, ale po šesti předchozích dílech to bylo skoro nepříjemné. Jinak je vše na svém místě, procházíte lineární sekvencí úrovní a nepřátele likvidujete bičem a několika sekundárními zbraněmi. Bič lze využít také ke zhoupnutí, což je celkem šikovné. Lze hrát i za jinou postavu s lehce odlišným průchodem a kopím místo biče, ale tu jsem jen krátce zkoušel.

Úrovně jsou tentokrát tematicky zasazené do různých států a podíváme se tak do Itálie, Německa nebo Francie. Na designu je to často znát a jde o další příjemné osvěžení. Zmizel časový limit, což velmi oceňuji. V poslední úrovni je zajímavá část s posunutým obrazem do několika rovin, velmi originální, matoucí a zábavné. Celkově je obtížnost takovým Castlevania zlatým středem. Technická stránka je povedená, hra dobře vypadá a hudba je stále skvělá. Navzdory mnoha kladům jsem se u hraní bavil méně než bych čekal, ani nedokážu pořádně říct proč.
+22