Shoot'em Up byly vždy oblíbenější spíše na konzolích nebo osmi a šestnáctibitových počítačích (herní konzole, kde jich najdete opravdu mnoho, je Turbografx-16). Na těchto zařízeních existuje dostatek titulů z tohoto žánru a je mezi nimi i spoustu skvělých kousků. Zajímavé je, že na PC se tyto hry až tak velké obliby nikdy nedočkaly a pokud si dobře vzpomínám, měl jsem na harddisku pouze Raptora a Tyrian.
A proč považuji Tyrian za krále? Důvodů je hned několik. Hlavním důvodem je přístupnost. V Tyrianovi má vaše loď jednak opancéřování a pak také energetický štít, který se sám dobíjí, takže loď vydrží poměrně dost zásahů. Ve hře se samozřejmě objevují hůře zničitelní nepřátelé, kteří vás dokážou zničit tím, že do vás naletí, ale jelikož jich není zase tolik, brzy se naučíte, kteří to jsou a budete se jim raději uhýbat. Příběh je rozdělen na čtyři kapitoly o několika úrovních. Délka úrovní se obvykle pohybuje mezi dvěma až třemi minutami a po každé úrovni je možné si hru v menu uložit. Pokud je tedy vaše loď zničena, nikdy neopakujete příliš dlouhou část.
Dalším kladem je určitě délka hry. Tyrian je mnohem delší, než hry z tohoto žánru obvykle bývají. Narazíte zde na levely, které se odehrávají čistě ve vesmíru, ale velké množství jich je i nad povrchem některé z planet. Zalétáte si tak nad zalesněnou, písčitou, zasněženou i lávovou krajinou. V asi dvou levelech letíte dokonce potmě, kdy je osvětlen jen kužel před vaší raketou. Ve hře se v několika případech cesta před novou úrovní rozděluje a vy si tak můžete zvolit, kterou z nich se na další planetu dostanete. Rovněž je možné v některých úrovních nalézt zlatou kouli, po jejímž sebrání se odemkne bonusový level. Ten bývá o něco náročnější, ale zato je v něm možné obvykle nastřádat o něco více bodů (peněz).
Skvělou věcí na Tyrianovi je to, že pokud hrajete příběhový mód, všechno vybavení si za získané body kupujete. Jednak je to samotná loď, jejichž hlavní vlastností je opancéřování. Pak je to štít, čelní zbraň, zadní zbraň a levý a pravý kanón. Možná nejdůležitější ze všeho je pak generátor, protože je sice hezké koupit si brutální děla, ale když vám jejich provoz neutáhne generátor, následkem čehož se nestíhá dobíjet štít, tak je po vás. Čelní a zadní zbraň mají celkem jedenáct stupňů vylepšení. Každý další stupeň bývá o něco ničivější, ale také je jeho nákup dost drahý. Příjemné proto bývá, že v některých úrovních lze po zničení nepřítele sebrat kontejner, který danou zbraň o jeden stupeň vylepší, což může v pozdější fázi hry ušetřit klidně 60 tisíc bodů. Zbraní, kterých si lze koupit, je velmi mnoho, ale obchod vám pokaždé nabídne jen čtyři z nich, proto pokud se objeví váš oblíbený kousek, raději neváhejte a ihned ho kupte.
Jednotlivé úrovně i nepřátelé jsou v rámci žánru poměrně různorodé a nápadité. Nepřátelé na vás obvykle útočí v nějakých formacích a vzorcích, které když se naučíte znát, můžete se na ně celkem rychle připravit. O něco slabší mi přišli souboje s bossy, kteří jsou podle mě docela o ničem a obvykle je (až na pár výjimek) po pár vteřinách po boji. To vše je možné díky výbornému ovládání. Tyrian je totiž možný hrát jednak na klávesnici, ale hlavně čistě myší. Tou se vaše loď ovládá velmi plynule a po troše cviku i neskutečně přirozeně. Veškerou střelbu z čelní a zadní zbraně obstarává levé tlačítko, zatímco pravým se ovládají boční zbraně, kterých může být (záleží jaký typ jste zvolili) omezené množství.
Tyrian má pochopitelně i příběh a není ho zrovna málo. Část se dozvíte mezi jednotlivými kapitolami a zbytek si můžete přečíst z datových krychlí, které občas vypadnou z některého z nepřátel. Jenže toho textu je zkrátka příliš mnoho a navíc je to nejklasičtější sci-fi klišé, jaké si lze představit. Takže nejspíš záhy dospějete do fáze, kdy ho budete automaticky přeskakovat. Na druhou stranu, kdo kdy hrál Shoot'em Up kvůli příběhu, že?
Grafika je podle mě excelentní. Vše je plynulé a plné detailů. Je pravda, že hlavně v pozdějších levelech je na tom Tyrian poněkud hůře s přehledností. To je způsobeno jednak velkým množstvím nepřátel, ale hlavně tím, jaký masakr obvykle způsobuje vaše loď, když pálí ze všech kanónů. Co se týče pestrosti nepřátel, jsou to obvykle nějaké vesmírné lodě, ale ve čtvrté kapitole jsou mezi nimi dokonce oči, uši a ústa a jedním z bossů je obří mozek. Překvapí také bonusová úroveň, v níž se sbírají půllitry piva. Soundtrack je rovněž na velmi dobré úrovni a hudba ve hře reaguje na to, když se let vaší lodě zrychlí nebo když se objeví boss.
Tyrian je i po letech skvělá hra a myslím si, že má co nabídnout i dnešním hráčům. Když už ničím jiným, tak třeba tím, že si něco podobného mezi současnými tituly hned tak nezahrají.
Pro: Nákupy vylepšení, přístupnost, délka hry, ovládání myší, nejlepší loď je mrkev
Proti: V pozdějších úrovních horší přehlednost