Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Hitman: Absolution

  • PC 85
Holohlavý tichý zabiják zase u mne na obrazovkách v akci. Naposledy jsem hrál druhej díl hodně dávno a opravdu uplynula dlouhá doba, co jsem si tak pamatoval, jak že se to vlastně hrálo. Tak bylo na čase si oprášit strunu na škrcení, vzít rukavice a zabít zase pár cílů.

A jak že se to vlastně hrálo? No já byl nadšený. Jasně, prvně, čeho si člověk všimne, je větší linearity a hra by mohla mít více volnosti a nebýt tak přísná. Např. pokud si vezmete jiný převlek, tak je hra dost vysilující protože vás automaticky každý pozná a musíte využít instinktu, aby vás neodhalili. Zní to jednoduše, ale samozřejmě, že na vyšší obtížnost instinktu není nikdy dost. A tak nezbývá než improvizovat v postupu. Tohle bylo dost frustrující, co si budeme.

Ale i k těmto neduhám to bylo prostě fajn. Změny prostředí, dialogy mezi NPC postavami, cutscény, celková hratelnost, to vše bylo naprosto pohlcující. Měl jsem pocit, že opravdu musím se co nejlépe infiltrovat a použít co nejtiššího postupu. Ono prostřílet se taky nebylo úplně jednoduchý protože jsem rád, že je hra založena na stealth postupu a opravdu to tak je.

Jinak příběh mi připomínal spíše akční béčko, ale vůbec mne to nijak neobtěžovalo. Díky tomu se jelo fůrt dopředu a potkáte tak dost zajímavé záporáky. A v záporných postavách se vývojáři opravdu vyřádili. Tolik ujetých a divných postav jsem ve hře dlouho neviděl, ale o to víc to bylo zábavný.

Akorát jsem trochu nepochopil systém vyhodnocování a ten ani nějak ve mne nedokázal vzbudit touhu vše vysbírat. Ale věřím, že pro lidi co rádi sbíraj všechny možné ocenění atd tak se tady vyřádí.

Celkově mám opravdu dobrý pocit a tahle hra ve mne dokázala vzbudit nadšení a zvědavost na další díly a tak nezbývá než s agentem 47 procestovat svět a odstranit další cíle. Ale chápu, že tahle hra může vytvořit frustraci oproti jiným dílům, ale pro mne jako vstupenka do tohoto světa to fungovalo naprosto skvěle.

Pro: hratelnost, grafika, cutscény, celkový pocit ze hry, stealth přístup, záporné postavy, prostředí, délka hry, agent 47

Proti: systém převleků, instinkt, hra je dost nekompromisní občas, některé momenty se dají vyřešit zase naopak velice rychle, systém vyhodnocování

+10

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PC 75
Ghost of Tsushima bývá často srovnáván s Ass Creedy, nikdy jsem se však nezbavil dojmu, že takové přirovnání Tsushimě poněkud křivdí, protože kde Ass-ass-íni všude šermují svým diegetickým, leč anti-imerzivním interfacem, přitrouble vytrhávajícím z historického settingu k pomýšlení o něm jakožto o simulaci, tam GoT razí minimalismus, zakotvený v grafické stylizaci japonského umění, a hráče ve svém open worldu navádí skrze vizualizovaný vítr, bez jakékoliv minimapy a dalších rušivých elementů. To považuji v rámci AAA titulů jako nesmírně osvěžující přístup!

Také soubojový systém GoT je oproti Prdelním Krédům výrazně sofistikovanější a dynamičtější a na nejvyšší obtížnost „lethal“ hráče ponouká k tomu rozjet strhující píseň meče, kde pro chyby není prostoru. Bohužel však zdejší souboják přistupuje ke svým quick-time akcím výrazně agresivněji v boss fight koncipovaných duelech, kde se plně odhaluje jeho chybovost; ta spočívá v nekonzistenci animací, kdy se sice můžete v oněch krátkých oknech nutných pro parýrování nakrásně trefit, ale vaše postava v návaznosti animací obou entit občas vůbec nezareaguje (odzkoušeno na controlleru i mechanické klávesnici), což může být problém i v klasických bojůvkách, ale najisto bývá průserem právě ve frustrujících duelech. 

Přesto jsem dal celou hru na lethal... dokud jsem nedorazil na ostrov Iki z DLCčka a v aréně nečelil závěrečnému protivníkovi, jenž mi k těmto animačním glitchům ještě doslova házel písek do očí... Ani triky z netu, jak tohohle šmejda přeglitchovat, na lethal neplatily. A už jsem ve hrách zažil leccos a jen tak se kvůli nim vytočit nenechám, ale zdejší znásilňování a čekání na to, až ho ze mě vytáhnou, abych mohl zase těžce vydobýt jeden bodík, mě tak strašně rozčílilo, až mi posralo celý den a kdybych tehdy dostal do rukou „designéra“, co tamější bokenové „skákej, jak pískám“ souboje vymyslel, tak ho obložím pneumatikami, poliju benzínem a s očima jak tenisáky spustím Waka Waka Africa. Nakonec jsem snížil na tenhle jediný souboj obtížnost rovnou na nejnižší a hluboce se stydím, že jsem to neudělal dříve, než jsem byl rozm**anej jako Marsellus v Pulp Fiction.

Svět GoT hraje barvami jako Disneyland, ale dynamicky nežije a pořád se v něm opakují tytéž random eventy se spoutanými vesničany na cestě. Rozdělen je na řadu typů lokalit, jejichž objevení a dokončení fungují jakožto OCD sen, tj. collectibles. Musím ovšem přiznat, že mě většinou ta náplň vedlejších aktivit dost bavila a nepřišla mi tak marná jako u mnoha jiných her. Tu hlavní hrdina na chvíli ustrne, aby složil k danému místu haiku, tu musíte velmi rychle namačkat specifické kombo pro setnutí řady bambusových tyčí, jinde jen naleznete krásnou katanu. Obecně by se dalo říci, že zdejší nadstandard spatřuji právě v estetické kvalitě, protože GoT dokáže být nesmírně půvabná hra a třeba sestavovat a ladit barevně působivý set zbroje dle vlastního vkusu je jedna velká radost.

Příběhová témata, zakotvená v dobyvačné válce a mongolské okupaci, mají velmi aktuální rozměr a až překvapivě bez příkras zobrazují řady lidských tragédií, ukrutnost a hyenismus. Scénář dovede zahrát solidní tóny, škodí mu však neustálé gejmí natahování i těch triviálnějších a průhledných zápletek. Což mě přivádí k tomu, že pokud nejdete jen po hlavní linii, hra má šíři solidního rpgčka, postrádá však hlubší mechaniky, příhodné pro takový open world, a o to více otravné dovede to natahování všeho být. Přitom i ten souboják byl zábavnější na začátku, když hráč ještě neovládá žádné nadpřirozené techniky, s nimiž se již z nepřátel bohužel stává spíše cannon fodder. 

Samotné završení základní hry mne každopádně vůbec nezklamalo a dokonce i ke hráčově volbě dojde. Opět nechápu, proč se ta hra tak svázala žánrem 3rd person akce a do té doby jen výjimečně házela jakousi iluzi volby ve výběru jedné ze dvou reakcí bez jakéhokoliv významu. Nemusíme si snad hrát na nějaké hardcore RPG-čko, aby si hráč dovedl užít dopad svých rozhodnutí uvnitř uzavřeného světa.

A na konec kdyby chtěl snad někdo mrknout na nějaké screeny z mého playthrough, neboť GoT:DC obsahuje fajnový foto režim, pak prosím zde.
+13 +15 −2

Diablo IV

  • PS4 80
Na Diablo IV jsem se těšila, jako ostatně na každý díl této série. Po počátečních strastech s připojením do hry, jsem si vybrala čarodějku, což nebylo nic překvapivého, protože za ni hraji všude, kde se dá.

Každé začátky jsou těžké a ani tady tomu nebylo jinak. Neumírala jsem ale tak snadno, jako když jsem hrála prvních pár hodin za čarodějku ve dvojce. I když ve hře nejsou české titulky, tak i já, anglický analfabet, jsem dokázala díky anglickým titulkům pochopit většinu rozhovorů. Bála jsem se totiž, abych zvládla dokončit všechny úkoly, když nebudu chápat souvislosti. Hra je na toto ale skvěle připravena, jakmile je úkol aktivní, na mapě se hráči objeví značka nebo označení oblasti, kam je vhodné zajít pro splnění úkolu. Mezi jednotlivými úkoly se dá snadno přepínat, takže je vše dostatečně intuitivní a přehledné.

Dost mě iritovalo, že jsem viděla ostatní hráče jak brázdí mapu na koni a já všude běhala pěšky. To se ale po dokončení třetího aktu změnilo, a pak mi veškeré přesuny pěkně odsýpaly. Prostředí se více podobá Diablu II než Diablu III. Mě se však barevná trojka líbila, tak jsem si ve čtyřce nastavila alespoň barevný filtr. Je mi jasné, že drtivá většina hráčů mě v tomto nepochopí – proč by vše v Diablu mělo být do fialova? Já si to však užívala.

Úkoly se mi většinou líbily, někdy to teda byla taková přebíhaná, jako vezmi tohle, přines tamto, najdi ho a pak přijď, ale to k tomu patří. Mimo koně jsem získala i mazlíčka v podobě psa. Moc jsem nepochopila jeho význam. Běhal všude se mnou a pomáhal mi sbírat peníze. Bez toho bych se klidně obešla. V Torchlightu jsem mohla svého mazlíčka poslat do vesnice, aby prodal věci. To byla skvělá vychytávka. Jestli to tohle psisko umí taky, dejte mi někdo vědět jak to udělat.

Ke hře se mám v plánu vracet. Momentálně nemám ještě dochozeno 100% mapy, takže mě čeká ještě nějaký ten vedlejší úkol. Ráda bych si zkusila hru v multiplayeru, takže pokud je tu někdo, kdo by si chtěl zahrát, dejte vědět.

Pro: příběh, intuitivní menu, atmosféraProti: mazlíček k ničemu, někdy se nedalo připojit, časté stahování a instalace aktualizací
+18

Black Myth: Wukong

  • PS5 75
Black Myth: Too-long je na první pohled hrou, která se jako mnoho jiných snaží svézt na vlně popularity souslike žánru. Je to nakonec pravda jen tak trochu. I když si toto akční RPG půjčuje z fromovek hodně, ve skutečnosti má do soulslike kvalit, a hlavně obtížnosti, hodně daleko.

Začnu s pozitivy, protože ty převažují. Asi nás všechny Wukong na první pohled zaujal hlavně vizuálně, díky vhledu do čínské kultury a folklóru, který u nás, a hlavně ve hrách, zatím moc okoukaný není. Jsem rád, že zrovna v tomto ohledu můžu hodnotit hru velmi kladně - jelikož se jedná v podstatě o boss rush s nějakou tou vatou okolo, tak je super mít tolik různých a zajímavých bossů ke konfrontaci. I když si je, pravda, moc dlouho neužijete... Wukong není nijak obtížná hra, což nakonec autoři sami komunikovali dostatečně dopředu a mě to po Shadow of the Erdtree vadí ze všech lidí na planetě nejméně. Kde to Elden Ring přehání s komplexností, obtížností a vůbec vším, je Wukong příjemně při zemi a komplexitou soubojů s bossy zapadá zhruba mezi Bloodborne a Sekiro (když jsme u toho, srovnávat Wukong se Sekirem může jen někdo, kdo jednu z těchto her nikdy nehrál, jelikož ve hře ani není parry mechanismus). Obtížných bossů potkáte ve hře asi tak 3-4. Na drtivou většinu z odhadem 80 bossů vám bude stačit bez problému jen první pokus. Soubojový systém je na hře tím nejlepším, komba na sebe dobře navazují, hra vás neobtěžuje s přehnaným množstvím výbavy ani talentů, ale tak akorád vám dává na výběr dostatek, abyste si vytvořili svůj vlastní styl boje. Najdou se malé výhrady, jako nemožnosti přemapování kláves, kdy každé z přednastavených schémat s sebou neslo nějaký kompromis... jinak je ale soubojový systém zábavný, dobře se na něj dívá a hlavně - je fér.

Tam s chválením Wukonga pomale končím. I když se mi drtivá většina bossů líbila, najdou se i tady začátečnické chyby... jako nemožnost přeskočit nebo zapauzovat cutscény, a to i při opakované změně fází bosse, jako na sviňu zrovna u toho, kde umíráte víckrát. V jedné cutscéně dokonce dostáváte damage, aniž byste mohli cokoliv udělat (???).

Graficky je na PS5 Wukong v nejlepších momentech celkem pěkný. Jinak se jedná o ošklivou hru - doskakují textury, přiblížené detaily jsou rozmazané, světlo a stíny jsou naprosto příšerné. I když jde vidět, že prostředí, brnění a nepřátelé jsou plní detailů, na PS5 hra vypadá většinu času ošklivě a zastarale. Výkon také kolísá, ale ne tak, abych se na to mohl při hraní vymlouvat.

Nejhorší částí hry je prostředí mezi bossfighty. Wukong nabízí většinou lineární postup, což je dobře, protože autoři evidentně nemají zkušenosti na to přijít s kvalitním level designem. Zvlášť v kapitole 3, kdy se mapa hodně otevře, je vidět, jak obrovsky na tomto poli selhávají. Na každém rohu potkáte neviditelné stěny. Úrovně jsou nepřehledné, matoucí a repetitivní. Absence mapy je pak třešničkou na dortu. Příklad: přijdete na rozcestí. Cestou vpravo vidíte sníh, stromy a šutry. Vlevo jsou sníh stromy a šutry. Rovně sníh, stromy a šutry. Nejenže zapomenete, kde jste nebyli a kam jste chtěli jít, ale zároveň všechny cesty vedou nakonec do jednoho místa s bossfightem a nijak se nedoplňují, takže se pak musíte vydat každou cestou od začátku rozcestí, abyste náhodou něco neprošvihli. I tak ale polovinu věcí a bossů minete.
Kapitola 6 je pak naprostý clusterfuck toho nejhoršího, co ve hře najdete, hlavně co se týká level designu. Ani s ním neztrácejte čas, najděte si rovnou průvodce a hrajte podle něj. Myslím to stoprocentně vážně, o nic nepřijdete a ušetříte si 2 hodiny hledání bossů v nepřehledném, prázdném open-worldu. 10% dolů jen za tuhle oblast samu o sobě.

I přes výtky jsem si hru ale nakonec užil. Hra roku asi těžko, Wukong má hodně vad na kráse, ale akční hra roku? To bych možná i zvážil.

Black Myth: Wukong je hra, u které si budete připadat jako někdo, kdo si soulsovky maže ke snídani na chleba.

Pro: Soubojový systém, čínská mytologie a folklór, čínský dabing

Proti: Level design, grafika

+12

Star Wars Outlaws

  • PS5 95
Když byla tato hra ohlášena, říkal jsem si, že dobře, další hra ze světa Star Wars, ale nijak zvlášť jsem se na ni netěšil. První recenze mě od hry dokonce trochu odradily, ale gameplay videa vypadaly solidně a tak jsem to risknul a ty 2 litry za hru vysolil.

Pořídil jsem PS5 verzi, protože moje herní PC je o trochu méně výkonné a hlavně v posledních letech opravdu nemám chuť hru neustále ladit, aby běžela optimálně, případně řešit nejrůznější problémy (rozchození AC Mirage bylo peklo). A už první chvíle hraní mě přesvědčily o tom, že volba PS5 verze nebyla vůbec špatná, protože DualSense je zde využitý opravdu příkladně, ať už se jedná o nejrůznější minihry nebo dokonce hlášení alarmu přímo z reproduktoru ovladače.

Příběh je, nepřekvapivě, poměrně povrchní a kromě několika zvratů vás nijak zvlášť nezaujme, nicméně neurazí a oceňuji, že celou hru vede ona "nit", která mi třeba u AC: Valhally citelně chyběla - postavy se po dobu hlavní dějové linky průběžně vrací, případně vás doprovází, pocit domova navíc dokládá Trailblazer, vaše vesmírná loď. Speciálně musím vyzvednout Nixe, protože roztomilejší SW potvůrku jsem snad ještě neviděl, interakce s ním během hraní je naprosto skvělá a dle mého názoru dělá z Outlaws něco víc než jen další generickou "ubi" hru.

S tím souvisí i to, že věže tu nenajdete, mapu netřeba odkrývat, neexistuje levelování a hra hodně sází na exploraci, ke které vás sice nenutí, ale je velmi, velmi vhodné ji dělat, protože získávané bonusy, abilities a různá vylepšení za to rozhodně stojí, přičemž klidně můžete jet jen hlavní dějovou linku, ale připravte se, že bude mnohem těžší, než pokud se občas zatouláte a například vylepšíte svůj blaster, případně zajdete s Nixem na jídlo, čímž následně získá příjemné pasivní dovednosti.

Vůbec celý gameplay mě hodně překvapil, neexistuje zde přímé vedení za ruku jako v některých jiných hrách a je třeba často dávat pozor na zadání úkolu, případně zkoumat okolí. Rovněž některé stealth situace jsou příjemně náročné (např. vloupání do trezorů syndikátů). To u některých hráčů sklidilo docela kritiku, což mě překvapuje - když je hra příliš lineární a navádí vás za každým krokem, je to špatně. Najednou vyšla hra, která to nedělá, a je to taky špatně, tak nevím, ale osobně mě to docela vyhovovalo a byla to moc fajn změna.

Minihry jsou příjemně nápadité a originální, hodně potěší celková komplexnost hry a mnoho možností, jak trávit na oněch čtyřech planetách čas... například hraním Sabaccu. Přiznám se, že na karetní hry jsem neuvěřitelně blbej, hotovej antitalent, co povídat, ale u něj jsem pravidla pochopil skoro ihned a hraní si naprosto užíval. Navíc to, že i pro něj jsou k dispozici nejrůznější abilities a cheaty dokazuje, že žádná část hry není odbytá, ba naopak.

Hrál jsem na režim výkonu a těch 60 FPS konzole ne vždy držela, jen co je pravda. Jakmile byla nějaká oblast hustě osídlená, běda, framerate šel do kytek. Naštěstí se to nedělo zas tak často a chápu, že raytracing si svou výkonovou daň holt vybere. Jedním dechem dodávám, že grafika mi přišla skutečně hodně pěkná a až na trochu horší zpracování mimiky a vlasů hlavní hrdinky (častý problém novějších her, nevím proč) nemám co vytknout. Světy jsou opravdu nádherné, plné detailů, nejen pro SW fanouška radost pohledět. Speciálně oceňuji nemalé množství detailů - vzhledem k tomu, že se hra odehrává mezi pátou a šestou epizodou, naleznete u Jabby chudáka Hana zamraženého do karbonitu a dokonce v baru v Mos Eisley stopu od střely na zdi, kde to schytal Greedo. A takový západ sluncí na Tatooine...  jestli máš srdce, tak to musíš cejtit, jak by řekl klasik. Stejně pozitivní zůstávám i u zvukového, zejména hudebního zpracování. Soundtrack nevykrádá filmy, zazní z nich sotva jedna nebo dvě melodie, ale zůstává v podobném stylu a jednotlivé skladby jsou často docela výrazné, takže si nejednu z nich zapamatujete.

Ano ano, technické problémy hra má a určitě by prospělo, kdyby Massive Entertainment měli ještě několik měsíců na doladění, ale ne, to by kolidovalo s novým Assassínem, takže Ubisoft očividně nařídil vydat koncem léta a přinejhorším opatchovat. Chápu, mrzí mě to, ale kromě tří pádů za 30 hodin hraní a několika glitchů jsem se nesetkal s ničím, co by mi zážitek vyloženě kazilo a vzpomeňme si, v jakém stavu byly megaklasiky jako Kingdom's Come nebo Cyberpunk 2077 krátce po vydání. Hejtit Star Wars Outlaws jen proto, že je od Ubisoftu, mi přijde nefér. Zejména proto, že se od ostatní produkce tohoto vydavatelství více než odlišuje.

A je zábavná. Sakra, takhle mě hra už hodně, hodně, HODNĚ dlouho nechytla. Ani ten zatracený Horizon, ani novější Assassíni, ani nedávno poprvé dohraná série TLOU. Možná to za tento kacířský názor schytám, ale u Outlaws jsem se neskutečně bavil a každý den se neuvěřitelně těšil, až se do hry zase vrátím. Svou roli bude hrát, že jsem velký fanoušek SW a jak prostě milujete prostředí, hře nadržujete, ano, přiznávám, nepopírám. Opět se ukazuje, jak subjektivní mohou názory na hru být, ale pro mě je to jednoznačně hra roku a nová klasika, ke které se budu rád vracet (druhý průchod vidím na začátek listopadu, uvidím, jak moc případně updaty ony drobné zápory napraví).

Co dodat? Zpočátku jsem hře nevěřil, ale pak mě totálně pohltila. Ano, příběh by mohl být propracovanější, chybky vychytanější, některé animace lepší, a tak dále, a tak dále. Jenže nic není dokonalé. Dát méně než 90 % hře, u které jsem se tři desítky hodin skvěle bavil, ale podle mě nejde. A speciálně kvůli některým hráčům, kteří dávají i hodnocení blízké nule, tam tu pětadevadesátku dám a nevylučuji, že po druhém průchodu a vychytání některých chyb tam hodím i tu stovku.

Pro: Nádherné prostředí, hra plně respektuje svět Star Wars, dobře napsané a sympatické postavy (i ten Jabba), Nix, odpovídající odměny za exploraci, nepřeberné množství možností, Sabacc,

Proti: Příběh by mohl být ještě propracovanější, drobné technické nedostatky a nějaké drobnosti, co ale nestojí skoro za řeč, protože mě to prostě neskutečně bavilo

+13 +16 −3

The King of Dragons

  • PC 80
Další beat 'em up od Capcomu nejvíce připomíná kombinaci Golden Axe a Knights of the Round. Z prvního jmenovaného si hra bere podobné fantasy prostředí, včetně používání magie specifické pro každou z postav. Nejvíce ale Golden Axe připomínají postavy zlodějíčků, které pobíhají s pytlem na zádech a jejich lup z nich lze opět vyrazit.

Z Knights of the Round je zase převzat systém levelování postav. Zlepšují se nejen vlastnosti hrdinů, ale i jejich výbava - zbraně, štíty, brnění. Cesta za porážkou zlého rudého draka vede skrz šestnáct úrovní. To sice vypadá jako velké číslo, ale většina z nich je dost krátká. Z počátku jsem ani nevěřil, že už jsem u prvního bosse. Díky krátkosti většiny úrovní a relativní jednoduchosti běžných nepřátel je hlavní obtížnost právě na bossfightech. Především ten poslední je opravdu náročný. Každých několik úrovní je možné vyměnit postavu. Nehrané charaktery také získávají nové úrovně, ale pomaleji.

Hru jsem nejprve prošel za klerika a poté zkoušel střídat ostatní. Za univerzálního bych asi označil bojovníka. Ovládání je klasické dvoutlačítkové. Graficky hra vypadá velmi dobře, ozvučení je tak průměr. Celkově jde o dobrou hru, kterou si fanoušci fantasy určitě užijí a takového předchůdce Dungeons & Dragons beat 'em upů.
+15

The Crew Motorfest

  • PS5 85
Závodní sérii The Crew jsem v minulosti věnoval jen minimum svého času, a to i navzdory skutečnosti, že mám arkádové závodění velice rád. Situace se však změnila během oznámení The Crew Motorfest, třetího dílu série, který se měl od těch předchozích v lecčem lišit. Vývojáři z Ubisoft Ivory Tower slibovali rozmanitý svět, rozsáhlý vozový park a spoustu dalšího obsahu. Otázkou ale je, zda se sliby skutečně proměnily v realitu. 

Jak už jsem nastínil výše, The Crew Motorfest je arkádová závodní hra zasazena na havajský ostrov Oahu, kde právě probíhá Motorfest, obrovský festival oslavující motorsport všeho druhu. Po úvodní ochutnávce několika menších závodů se vám kompletně otevře celý herní svět a je už jen na vás, jakým motorovým kláním začnete. Oahu je vizuálně podmanivé místo nabízející skutečně pestré prostředí. Těšit se tak můžete na rozlehlé pláže, deštné pralesy, dlouhé dálniční úseky, města, vesnice nebo třeba vrcholky hor. Celá mapa je sice menší než v případě předchozích dvou dílů, ale aktivit nabízí bezesporu dostatek.

Středobodem celé hry jsou takzvané playlisty, tematické závody zaměřené na určitý druh závodění, typ vozidla, značku nebo historické období. Na své si tedy přijdou milovníci luxusních i historických strojů, elektromobilů, motocyklů, či dokonce letadel. V rámci každého playlistu je vám propůjčeno hned několik vozidel, které si následně můžete zakoupit za herní měnu. Za dokončování playlistů navíc získáte odměnu v podobě jednoho z vozů, který jste dříve měli možnost vyzkoušet. Samotná náplň playlistů je poměrně pestrá, od klasických závodů přes driftová klání až po vyhlídkové či orientační jízdy. Dle slov vývojářů budou playlisty nadále přibývat, což dělá z Motorfestu live service titul s velkým potenciálem do budoucna. 

A jak jsou na tom vozidla? K mému překvapení velice dobře. Vizuální zpracování je provedeno na jedničku, ovládání je sice arkádové, ale každý z dostupných vozů se ovládá trochu jinak. Vozový park je složen z více než šesti set vozidel, přičemž k dispozici nejsou pouze automobily, ale i již avizované motorky, letadla či motorové čluny. Tvůrci nezanevřeli ani na milovníky tuningu, pro které je připravena jak vizuální, tak výkonnostní customizace. Až doteď jste pravděpodobně pozorovali jisté podobnosti s konkurenční Forzou Horizon a ano, Motorfest je právě Forze dosti podobný. Celý koncept motorového festivalu však posouvá ještě o level výš, a to možností prakticky okamžitě přepínat mezi autem, letadlem a člunem. Díky tomuto prvku vznikají nové možnosti průzkumu herního světa a to je za mě velké pozitivum. Několik playlistů je také věnováno právě letadlům a motorovým člunům, přiznám se ale, že mě osobně moc neuchvátily. Letadla se ovládají poněkud krkolomně a závody v motorových člunech na mě zas nepůsobily moc zábavným dojmem.

Celkově pozitivní dojem podporuje i několik detailů. Jmenovitě se jedná například o pečlivě vybraný soundtrack či třeba o playlistové vypravěče. Ti vám během jednotlivých klání poskytnou pár zajímavých informací o právě řízeném vozu, okolním světě nebo historických momentech. 

Jak už tu jednou padlo, The Crew Motorfest se v mnoha ohledech podobá Forze Horizon, ale na poli arkádových závodu své místo určitě má. Doufejme tedy, že hře budou tvůrci i nadále věnovat dostatek lásky, aby se tahle skvělá alternativa držela konkurence zuby nehty. Král žánrů je totiž zatím stále neporažen.

Pro: Herní svět, různorodé playlisty, zpracování jednotlivých vozů

Proti: Krkolomné ovládání letadel, nezajímavé závody v motorových člunech

+12

Balloon Fight

  • NES 60
Balloon fight je další klasickou ( ale pro mě neznámou ) arkádovkou vydanou po roce 1980 a já se s ní potkal až nedávno v rámci pořízení retro konzole. Ovládáte v ní nejmenovaného balónového stíhače, k jehož helmě jsou připevněny dva balónky a jeho jediným úkolem je propíchnout balónky nepřátelských aeronautiků a samozřejmě chránit své vlastní balónky. Mimo letců ztěžují hrdinovi život povětrnostní podmínky, blesky a hladové piraně v dolní části obrazovky.

 Hra obsahuje celkem 12 úrovní, které se po zvládnutí poslední začnou opakovat do doby, než to jednoho přestane bavit nebo dojdou životy. Hra nabízí možnost hrát sám, v kooperaci s číslem 2 nebo mód sběru balónů a vyhýbání se bleskům. Zábavná, nenáročná blbinka, na nějakou dobu zabaví – 60 %
+5

Deep Sky Derelicts

  • PC 60
Cílem hry je dostat se na vysněný derelict pryč ze světa nájemných zabijáků a lovců pokladů. Jak to uděláte? Cestujete na různé "planety", rabujete, hledáte mapové souřadnice, levelujete a zabíjíte. Že se to zdá málo? To by samo o sobě málo nebylo. Problémem je, že hra je stále stejná. Změna tempa se v podstatě neděje. Jdete bojovat, pak se vrátíte na základnu, vše prodáte, vyléčíte se, a zase zpátky. Občas uděláte nějaký vedlejší úkol a opakujete.

Hra má světlé momenty spočívající v zajímavých textech. Atmosféra však opadne po pár planetách a souboje přestanou být zábavné ještě o něco dříve. Hudba se omrzí (v podstatě se pořád dokola střídají tři motivy, a ty stejně za moc nestojí).

Když si vyberete špatnou partu jako já, tak je ke konci hra utrpení. Medic, scrapper a biomechanik toho prostě moc neudělají. Abych ale chtěl hru zkoušet znova, to mi za to bohužel nestojí.

Pro: Ze začátku zábavné, určité myšlenky jsou zajímavé

Proti: Pořád stejné, nezajímavá hudba

+9

Shin Megami Tensei V: Vengeance

  • PS5 85
Pátý díl Shin Megami Tensei byl mým prvním vstupem do této série ze světa Megaten, takže nemám srovnání s verzí, která původně vyšla pouze na Switch a nemohu tedy hodnotit, jakých změn se tato hra dočkala. Podobně jako v sérii Persona, tak i zde jsem začínala hru před branami střední školy, ale naštěstí je tento studentský život narušen jakousi havárií v tunelu a já byla rychle uvržena do děje a posléze i do prvního boje. Na první průchod jsem si vybrala Canon of Vengeance, který byl přidaný až s novou verzí hry, ale hru jsem vzápětí po prvním dohrání pokořila ještě jednou, tentokrát v rámci cesty Canon of Creation.

Příběh mi nepřišel tak výrazný jako u Person, ostatně ty se na příběh zaměřují více, kdežto tady hraje prim hratelnost. Nevím, jestli byl natolik jednoduchý, že šlo v podstatě se rozhodnout, ke které straně se připojím nebo v sobě nesl něco složitějšího, co jsem nepostřehla. Osud lidstva se zde tolik neřešil, spíše mi to přišlo jako hra o démoní trůn, jejíž vítez si svět uspořádá podle svého. Nebyly tolik propracovány motivace ostatních stran, které se o trůn ucházely (s výjimkou Yakuma). Ale možná proto mě bavil druhý průchod, a možná proto bych se nebránila ani třetímu: možnost srovnání změny děje v závislosti na tom, ke které straně se přikloním.

Hlavní postava byla spíše mlčenlivá (doslova), jak už to bývá zvykem a působila na mě spíše jako nástroj či loutka skrz kterou se dá změnit svět, než postava, ke které bych cítila nějaké sympatie či poznávala jako charakter. Což tedy nehodnotím jako zápor, jen konstatuji. Příjemně mě překvapilo, že v rámci prvního průchodu mě doprovázely dvě vedlejší postavy, a to Yoko, která sloužila jako antipostava k druhé postavě jménem Tao, a díky jejich střetům mi hra nabídla vcelku zajímavá filozofická dilemata. Líbil se mi i přerod na první pohled nesympatického Dazaie. Díky různým scénám mi tento přerod přišel uvěřitelný a nakonec z něj vyšla postava s nejvýraznějším pozadím i charakterem. Jeho roli na konci hry jsem navíc opravdu nečekala na rozdíl od předem vcelku dané úlohy Tao, případně Yoko.

Hra nám představuje staré známé démony a objeví se i pěkná řádka nových démonů, z nichž mě nejvíce bavila sadistická Quadištu čtveřice (ještě o něco větší zábava byla, když byly v mém týmu), kostymér Nahobeeho nebo třeba démon Hare of Inaba. S posledním jmenovaným pak souvisejí i úkoly, které démoni hráči zadávají a které mají často nějaké vtipné či zábavné vyústění. Ne, že by samotné plnění úkolu bylo kdoví jak originální, ale byly to právě rozhovory s démony, které této rutinní práci dodávaly šťávu. Podobně na tom je i mechanika Demon Haunt, což je místo, kde se protagonista potkává se svými démony, kteří mají často na srdci nějakou stížnost, komentují lokace, ve kterých se parta nachází, reagují na nějakou událost, ale dost často se prostě jen rádi poslouchají a tak vykládají a dávají rady do života. Podobně jsem se bavila i unikátními dialogy mezi démony, kdy v některých případech zasáhl do vyjednávání s démony můj démon a třeba takové konverzace mezi Jackem Frostem a Blackem Frostem/Kingem Frostem jsem mohla vidět i opakovaně a stále mě to neomrzelo.

Na scéně se také objevil obchodník Kišin, jak jsem si ho přejmenovala (doopravdy Gustave), s jeho uprchlými miniony, které mě bavilo hledat. Později mi jejich lokaci na mapě pomohl ukázat jeden liščí démon, ale i tak bylo někdy dost obtížné se k nim dostat a zabralo vcelku dost času, než jsem na mapě našla správnou přístupovou cestu. Někdy ta vertikalita světa byla spíše otravná.

Krom démonů je další podstatnou a zábavnou částí hry soubojový systém, který využívá press turn mechaniky na rozdíl od série Persona a který mě hodně bavil. Také mi přišlo skvělé, že moje postava si mohla měnit affinity a skilly dle esence, kterou měla k dispozici (podobně jako ve Strange Journey), což umožňovalo měnit styl, na co se postava hráče bude zaměřovat v průběhu hry a reagovat tak na bosse, který na hráče čekal. Je teda fakt, že na střední obtížnost nebylo tak nutné si měnit affinity, ale věřím, že na těžší obtížnost už je to potřeba. Jak už bývá zvykem, tak i zde se mohli démoni verbovat skrz dialog v boji, jen jsem někdy měla pocit, že po mně chtěli snad i ledvinu, aby se ke mně teda přidali (a to ten systém je tu ještě zjednodušený).

Hra mě bavila od začátku do konce, zvlášť jsem si užívala souboje a sbírání démonů a jejich následné fúzování. Plus novinka v podobě Demon Hauntu se podle mě dost povedla a několik různých konců hry přímo vybízí k dalšímu zahrání. Nesmím zapomenout zmínit hudbu, která mi zde dost sedla a kterou jsem občas poslouchala i mimo hraní.
+17

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes

  • PC 85
Priniesť niečo zaujímavé do sveta fantasy RPG je dnes už celkom náročné. Príbeh o obyčajnom človeku, ktorý bude na konci svojej cesty jedným z najväčších a najváženejších hrdinov všetkých čias poznáme veľmi dobre. Je preto dôležité, aby sme mohli zakúsiť aj niečo nové. Niečo, čo sme v minulosti ešte možnosť vidieť nemali, a obohatiť tak zápletku, ktorá by bez pridaných surovín pôsobila veľmi plytko. Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes v tomto zvolil veľmi dobrú cestu. Našiel tie potrebné cestičky, ktoré dávajú tejto hre istú dávku originality, a navyše spojil dokopy niekoľko herných systémov tak, že sa nijakým spôsobom nerušia. Ako to dokázal? 

Náš príbeh začína, keď sa mladý Nowa stáva najnovším členom bojovej hliadky. Ich úlohou je zabezpečiť mier v krajine a chrániť okolité mestečká a dediny pred rôznymi nebezpečenstvami. Navyše sa práve schyľuje k dohode medzi Spojeneckou Ligou (kam spadá aj náš hrdina) a silným Impériom, vďaka čomu budú všetci spoločne nažívať v mieri. Toto všetko má sprostredkovať spojenecká výprava do starých ruín, kde by sa mal ukrývať dávny poklad, ktorý sa nazýva “primárna šošovka” Ten ponúka ohromnú moc a v správnych rukách by mohol priniesť benefity všetkým. Ako to však už býva, o silu tohto nástroja má záujem niekto, kto túži moc tohto artefaktu zneužiť pre svoj vlastný prospech a stať sa vládcom celého sveta. Osud sveta tak ostane v rukách našich hrdinov, ktorí budú musieť bojovať za stratenú slobodu a dať dokopy silnú alianciu, ktorá by dokázala zlo poraziť.

Po príbehovej stránke tu pritom nie je veľa, čo by nejako extra vyčnievalo. Máme typického hrdinu, ktorý sa z obyčajného člena hliadky stane najsilnejším vodcom rebelov. Rovnako máme aj klasického zloducha, ktorého primárna motivácia je chamtivosť. Poznáme to z kníh, seriálov, filmov a rovnako aj hier. Je preto potrebné, aby to tvorcovia dokázali správne zaobaliť. V tomto smere stavili na niekoľko dobre zvolených nápadov, kde tým najväčším je obrovské množstvo vedľajších postáv.

Hra nesie podtitul Hundred Heroes, a v tomto smere rozhodne nepreháňa. Počas prechádzania jednotlivých lokalít budete mať možnosť do svojich radov naverbovať obrovské množstvo postáv, ktoré vám pomôžu na vašej ceste. Podstatou však nemusí byť len to, aby priložili svoj meč k dielu. Často môžu plniť úplne iné roly, no rovnako podstatné. Nakoľko budete musieť svoju novovybudovanú Alianciu odniekiaľ riadiť, je potrebné, aby bol zabezpečený chod dôležitých činností, vďaka ktorým budete prosperovať. Občania potrebujú jedlo, na stavanie sú potrebné nejaké suroviny, a netreba zabudnúť ani na zábavu. Toto všetko bude potrebné nejakým spôsobom zariadiť, pokiaľ sa len nechcete starať o všetko sám. Celkovo v hre môžete naverbovať do vašich radov až 120 postáv, pričom 71 z nich je bojaschopných. Ostáva už ich len v tomto veľkom svete nájsť, a presvedčiť pridať sa k vám.

Nejde však len o veľké množstvo postáv, ktoré tu budete môcť naverbovať. Najlepšie na tom všetkom je, že každá z týchto postáv má svoj vlastný charakter, všetci sú kvalitne nadabovaní a v prípade, že ich vezmete na svoju cestu, môžete sa dočkať veľkého množstva zaujímavých reakcií na jednotlivé situácie. Niektoré postavy z hry dokonca robia absolútne perfektnú komédiu. Napríklad tu máte dievča Mellore, ktorá pôsobí ako keby ju vystrihli z nejakého fantasy anime, milá liečiteľka Francesca, ktorá však má aj svoju drsnú stránku, teleportačného génia menom Carrie, ktorá zvláda všetko “absolútne perfektne”, malé dievčatko so svojim obrovským monštróznym kamarátom a mnoho ďalších. Už je len na vás, koho si vyberiete do tímu.

Skvelo spracovaný je aj bojový systém. Hoci by to mohlo spočiatku pôsobiť, že neponúka niečo, čo by sme nenašli v iných hrách, nie je to úplne pravda. Tentokrát totiž musíte hrdinov správne zvoliť aj v rámci svojich pozícií. Treba správne zvoliť trojicu vpredu a takisto aj trojicu vzadu. Zostavu si správne určíte na základe toho, akú má kto zbraň, či je určená na krátku alebo dlhú vzdialenosť a rovnako aj podľa magických schopností, ktoré im umožňujú čarovné runy. Obsadiť však môžete aj jednu extra pozíciu hrdinom, ktorý vám zabezpečí podporu pre váš tím. Z toho plynú rôzne výhody, ako napríklad viac peňazí, menej nepriateľov počas cesty, kvalitnejšie zbrane, alebo aj lepšiu koordináciu. Na záver tu máte ešte aj tri extra pozície, kam môžete uložiť hrdinov, ktorí sú kľúčoví pre splnenie misie, ale nechcete ich využiť na boj. Budete mať tak splnené podmienky nutnej prítomnosti počas akcie, čo považujem za veľmi užitočnú možnosť.

Čo sa nepriateľov týka, tak tvorcovia priniesli skutočne veľké množstvo rozmanitých protivníkov, s rôznymi druhmi útokov. Z času na čas môže prísť pocit, že niektorí protivníci sú len upravené verzie oponentov, proti ktorým ste už bojovali, no minimálne vždy ide prinajmenšom o silnejší druh, alebo iný variant. Protivníkov môžete mať zväčša od jedného až po šiestich, každý používa rôzne metódy útoku, a takisto môžu byť rozličné útoky účinné proti iným vašim spoločníkom a naopak. No okrem toho tu samozrejme je aj veľké množstvo boss súbojov, kde sa budete musieť postaviť skutočne nebezpečným protivníkom. Tie fungujú väčšinou rovnako, no v niektorých prípadoch máte možnosť zaútočiť aj trochu netradičným spôsobom, keď vám hra ponúkne takzvaný “trik”, ktorým môžete súboj výraznejšie otočiť vo váš prospech. Nie všetci bossovia musia byť ale nevyhnutne mocné fantastické tvory ako napríklad trojhlavý snežný pes Fenrir. Niekedy bude bossom aj silný ľudský protivník, ktorého by ste určite nemali podceňovať.

Súboje však v tomto smere nekončia, nakoľko sú v hre ešte aj priame vojenské bitvy, kde musíte strategicky rozmestniť vaše vojsko, a duely. Čo sa vojenských bitiev týka, ide skutočne o veľmi príjemné osvieženie celého titulu. Je potrebné, aby ste si dobre zvážili vaše kroky, zhodnotili či je lepšie ostať na mieste, presúnúť vojsko k inému generálovi, alebo priamo zaútočiť. Z toho, čo som mal možnosť vidieť viem celkom pochopiť fanúšikov strategických titulov, ktorí vedú vojny proti svojim nepriateľom. Je potrebné správne taktizovať, pracovať s vojskom, ktoré máte k dispozícii a snažiť sa využiť všetky výhody, ktoré máte k dispozícii. Ako generáli máte možnosť vylepšiť vašim vojakom morálku a koncentráciu prostredníctvom správne zvolených motivačných príhovorov, alebo dokonca aj pomocou mágie z diaľky zaútočiť na vašich nepriateľov. Treba si však dobre zvážiť kedy tieto možnosti použiť, nakoľko často ich máte k dispozícii len raz.

Duely naopak vnímam ako veľmi nedomyslený nápad, ktorý určite nefunguje tak, ako by som si to predstavoval. Bolo by určite zaujímavejšie vedieť priamo ovládať vašu postavu a priniesť nejaký duelový súboj na spôsob Mortal Kombat, kde budete musieť použiť vaše zbrane a vedieť správne útočiť a brániť sa. Miesto toho tvorcovia vymysleli systém, ktorý funguje na princípe hry “Kameň, papier nožnice”. Musíte správne počúvať nepriateľov, a na základe ich slov sa rozhodnúť, či budete útočiť, alebo sa brániť. Následne, keď získate dostatok bodov, môžete nepriateľa zlomiť a súboj sa posunie do druhej fázy. Často stačí jedna chyba, a celý tento duel môžete absolvovať odznova. V tomto smere sa dalo určite vymyslieť niečo zaujímavejšie. Inštrukcie k týmto súbojom sú navyše podané spôsobom, kedy som absolútne nerozumel, čo mám vlastne robiť. Musel som si teda poradiť inak.

V hre však okrem toho musíte budovať aj vaše vlastné sídlo, kde dávate dohromady už spomínanú Alianciu. Je potrebné získavať zdroje, ktoré následne môžete využívať, aby ste mohli vaše sídlo ďalej zveľaďovať. Postavili nové budovy a do ich čela postavili niekoho, kto sa danej profesii bude najlepšie rozumieť. Či už ide o ťažbu dreva, minerálov, farmárčenie, rybolov, ubytovanie, kuchyňu a veľké množstvo ďalších vecí. Ku koncu hry sa mi už podarilo odblokovať skoro všetko, pričom za najzaujímavejšie v tomto smere považujem, že stavby vám niekedy sprístupnia aj niekoľko zaujímavých minihier, ktoré sú v tomto svete skutočne veľmi príjemným spestrením hracieho času.

Prvá vec, ktorú som tak absolvoval boli kuchárske duely, kde budete musieť variť proti inému kuchárovi, ktorý chce zrušiť vášho šéfkuchára. Porota sa určí z hrdinov, ktorých ste dostali do vašich radov a následne si zvolíte správny predkrm, hlavné jedno a dezert. Komu dá porota viac bodov, vyhráva. Celkom zaujímavá verzia vojny kuchárov, ktorá je však hrateľnosťou postavená len na stláčaní jedného tlačidla. V tomto ohľade je to celkom nuda, no zase minimálne musíte vždy vybrať recepty, o ktorých ste presvedčení, že budú porote chutiť. A skutočnosť, že ste ich kuchár neznamená, že automaticky dajú výhru vždy vám. Určite by to bolo ale zaujímavejšie, keby ste počas varenia mali na starosti nejaké reálne činnosti a nestálo to len na stláčaní jedného tlačidla. Mohli by ste tak viac snažiť, aby ste vaše recepty urobili čo najlepšie. Určite tu je priestor na niečo lepšie.

Druhá minihra, ktorú som tu objavil je súboj točiacich sa vĺčikov. Tú som si osobne nejako výraznejšie neužil, nakoľko sa mi nedarilo v tomto smere veľmi vyhrávať. Opäť to môžem zvaliť na skutočnosť, že nerozumiem úplne princípom, ako sa to vlastne má hrať a prišlo mi to viac o šťastí a silných vĺčikoch, než reálnych schopnostiach. Je pravda, že tu treba správne načasovať niektoré útoky, no aj keď som mal miestami pocit, že začínam to celkom mať v ruke, hranie tejto minihry často v mojich rukách celkom škrípalo. Nevylučujem však, že si to na rozdiel odo mňa užijete oveľa viac. 

Zato ďalšiu minihru som si však už užil náramne a považujem za absolútny highlight toho, čo Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes ponúka. Konkrétne ide o kartovú hru, v ktorej je potrebné dať dokopy čo najlepší balíček špeciálnych kariet. Tie zobrazujú vašich hrdinov a určujú špeciálne schopnosti. Hrá sa na troch poliach, pričom každý si do jednotlivých polí určí tri karty. Vyhráva ten, komu sa podarí získať viac bodov, no rovnako rozhoduje aj skutočnosť, či sa vám podarí získať počas súboja viac koruniek. Každé pole má totiž iné množstvo víťazných bodov. Táto hra je dobre vymyslená, ponúka dostatok elementov v rámci šťastia a taktiky a bolo zaujímavé vyzývať tých najsilnejších súperov a následne vyjsť ako víťaz. V tomto som bol naopak veľmi silný.

A pokiaľ sa vám to všetko stále zdá málo, tak vo vašom panstve budete mať aj knižnicu, kde môžete študovať materiály ohľadom vašich protivníkov a spôsoby, ako ich poraziť, rybárske miesta, kde môžete pokojne loviť, veštiareň, kde môžete získať informácie ešte o neobjavených spoločníkoch, pretekársku minihru, ktorú sa mi, bohužiaľ, nepodarilo odblokovať, nakoľko som nenaverboval danú postavu do svojich radov a dokonca aj vlastné divadlo. Tu máte možnosť hrať rôzne divadelné hry, ktoré môžete na vašich cestách objaviť v niektorých obchodoch. Avšak, má to jeden háčik. Nikdy neviete, kedy sa tieto hry v danom obchode objavia, a v prípade, že ju nekúpite hneď ako ju uvidíte, je veľká šanca, že už ju nemusíte nikdy objaviť znovu. Ja som takto prišiel o scenár k Popoluške, a doteraz ma to mrzí. Na druhej strane som však mohol aspoň zostaviť ideálny kásting do Červenej Čiapočky.

Toľko teda k všetkému pozitívnemu, čo hra ponúka (okrem spomínaných duelov) a je čas, aby som spomenul aj veci, ktoré mi osobne nezapasovali najlepšie. Prvým problémom, ktorý som si všimol hneď na začiatku je kamera. Nemôžete ňou otáčať tak, ako by ste chceli, no musíte využívať také uhly, aké si hra sama zvolí. Napriek tomu, že vo väčšine prípadov to funguje celkom dobre, sú situácie, kedy sa dostanete do slepých uličiek, alebo si nebudete môcť jednotlivé oblasti vychutnať tak, ako by ste mohli chcieť. Jediné miesto, kde môžete kameru otáčať sú oblasti v exteriéri, no tam si nijako výraznejšie oblasti obzerať ani nechcete. Takže doprial by som kamere v tomto smere viac voľnosti.

Druhou vecou je ovládanie pre PC, ak nevlastníte gamepad. Hra vôbec nevyužíva možnosť myši a všetky akcie sú poskladané len na vašej klávesnici. Chvíľu som sa s tým snažil bojovať, no nenašiel som spôsob, kedy by mi tento systém vyhovoval. Tak som sa rozhodol prejsť na ovládač, s ktorým to išlo oveľa prirodzenejšie a jednoduchšie. Tam výhrady nemám. No nevyužitie myši považujem zakaždým za obrovskú chybu a rovnako je to aj v tomto prípade. Nie je skutočne žiadny dôvod, prečo myš absentuje.

No a na záver tu máme ústrednú príbehovú líniu. Vedľajšie postavy veľmi pomáhajú k tomu, aby celý príbeh získal svoj náboj a hra bola oveľa zaujímavejšia, no čo sa týka hlavných postáv, tam je to trochu sklamanie. Aby som bol fér, Nowa je relatívne solídne spracovaný hlavný hrdina, ktorý má aj celkom zaujímavú minulosť, priateľstvo medzi ním a Seignom je tu veľmi dobre vykreslené a celkom rozumiem aj tomu, prečo sa stal hlavným hrdinom. Ako šľachtičná Lady Perielle povedala, je úprimný a ide mu skutočne o dobro ľudí a nie o svoj vlastný prospech. Čo ho robí ideálnym hrdinom. Čo sa však týka zloducha, tam je najväčší kameň úrazu celého príbehu. Otvorene totiž napíšem, že Dux Aldric je až príliš nevýrazný.

Nielen že je jeho motiváciou čistá chamtivosť a snaha získať obrovskú moc, lebo si ju zaslúži, no hra sa ani len nesnaží existenciu tejto postavy obhájiť ničím iným, len tým, že potrebujeme nejakého zloducha. Dokonca samotný Seign Kessling ešte predtým, než Duxa stretnete, povie, že keby moc primárnej šošovky padla do rúk niekomu ako je on, určite by to nedopadlo dobre. A čo sa nestane? Presne ten človek, ktorý má nabrúsené ego, ide mu iba o moc a nič iné sa o ňom za celú hru nedozvieme rozpúta vojnu medzi Impériom a Légiou Národov. V tomto ohľade ide skutočne o slabo napísanú postavu. Jediné, čo Duxovi Aldricovi uznám je, že Andrew James Spooner sa skutočne za mikrofónom snažil ako najlepšie vedel. No byť dobre zahratý je jedna vec, byť dobre napísaný úplne iná.

Aj u zloduchov však máme dostatok vedľajších charakterov, ktoré robia z hry zaujímavejší zážitok. Minimálne Narungarde je postava, ktorá by mohla byť v budúcnosti trochu hlbšie rozobratá. Výrazne totiž ovplyvňuje príbehovú líniu jednej postavy a ich konflikt by mohol byť v prípadnom pokračovaní dominantnejší. Potenciál na niečo kvalitné tam určite je, nechajme sa však prekvapiť, či k tomu reálne dôjde.

Vo výsledku teda musím zhodnotiť, že Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes vo mne zanechal dobrý dojem. Mal som možnosť sa zoznámiť s obrovským množstvom rôznorodých postáv, užiť si veľké množstvo dramatických aj komediálnych momentov a hru určite odporúčam všetkým fanúšikom JRPG. Všetko je to okrem toho spracované vo kvalitnej 2D grafike, na ktorú je radosť sa pozerať. Má hra svoje nedostatky? Určite. Nejde však o nič, čo by výraznejšie kazilo celkový dojem ako taký. Je pravda, že ústredný zloduch patrí medzi najmenej zaujímavé postavy, no stále ide iba o jednu premennú vo veľkom balíku. I preto som rád, že som hre venoval svoj čas, a určite sa k nej ešte vrátim. Minimálne tú kartovú minihru si chcem ešte určite vyskúšať znovu.
+11

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 85
Po rozpačitém druhém díle už nebylo kam klesat, protože i když šlo o průměrnou a hladce plynoucí hru, slova v Deus Ex v názvu slibovala mnohem vyšší kvalitu a komplexitu. Třetí díl se vrátil ke kořenům. Kdyby takhle vypadala dvojka, tak bych řekl, že je to slabší díl série, ale díky snížené laťce na mě působil jako osvěžující pokračování. 

Děj ovšem začíná znovu od začátku. Hrdinou je Adam Jensen, jeden z těch dinosaurů s mechanickou augmentací, v prvním díle reprezentovaných Guntherem Hermannem. V roce 2052 by byl beznadějně zastaralý, ale v roce 2027 má téměř experimentální výbavu, na níž si společnost zvyká jen neochotně. Technologie je tak nová, že se část zápletky točí okolo problémů s její implementací. Příběh je mnohem složitější a nabídl i jeden hlavní a několik vedlejších zvratů. Scenáristé recyklovali pár použitých nápadů a lehce je přikrášlili aby vypadaly neotřele, takže překvapení můžou být jen úplní nováčci. Vzhledem k tomu že jde o prequel, tak jsem jim neoriginalitu odpustil. 

Příběh je jen částí zážitku, protože to pravé lákadlo je hratelnost. V této kategorii dosahuje Human Revolution téměř úrovně prvního dílu. Není to jen tím, že je ovládání poddajnější a promyšlenější. Vývojáři odstranili pár nelogických chyb - například že nesená bedna kryje celou postavu, zapracovali na inteligenci napřátel a odstranili nepotřebné mechaniky. Díky tomu se hra skvěle ovládá a je přehledná, ale zároveň pořád od hráče vyžaduje jistou míru vynalézavosti. Bohužel jeden přístup je viditelně preferovaný, takže za cesty větracími šachtami jsem dostal víc bodů zkušeností, než za prostý postup chodbou a likvidaci protivníků. Sice si myslím, že vývojářům může být srdečně jedno jak chci daný úkol splnit, takže mě nemají lámat do své preferované strategie, ale na druhou stranu chápu, že nové hráče je potřeba trochu popostrčit, aby zkusili hrát Deus Ex a ne jen fajnovější střílečku. Vad na kráse je trochu víc, ale vcelku nejde o nic zásadního. Mapy jsou velké a dávají dost možností se vyřádit, takže i když je paleta možných postupů užší, na kreativitu je pořád dost prostoru.

Zbraně jsou vcelku použitelné a znovu mezi nimi kraluje příruční pistole s tlumičem. Je tak univerzální pomocník, že téměř není nutné používat něco jiného. Bohužel jsem první třetinu hry bojoval s nedostatkem nábojů, takže jsem byl nucený zbraně střídat. Odstřelovačská puška je naproti tomu prakticky k ničemu. Sice je přesná a má skvělý dalekohled, ale ať už ji vylepšíte jak chcete, tak stále vydává hluk který zburcuje půlku mapy. Většinu rozsáhlého úvodu jsem si ale vystačil jen s omračováním. S tím souvisí jedna z rozčilujících mechanik Human Revolution. Vývojáři omračování nablízko doplnili sice efektní, ale veskrze hloupou animací. Kvůli téhle zhovadilosti jsem mnohokrát zemřel, protože plížící se agent během prováděného chvatu bez rozmýšlení vstal a nebohou oběť uvedl do bezvědomí hlasitými údery. Následoval alarm a potupná smrt.

Hrál jsem verzi Director's Cut, která má do sebe zakomponovaný bonusový obsah v podobě obří mise na nákladní lodi. Začíná se beze zbraní, bez vybavení a bez informací. Tady se naplno projevila variabilita Human Revolution, protože mě nedostatek zdrojů nutil k úplně jinému postupu, než jaký jsem si osvojil v průběhu předchozího hraní. Metodické uspávání protivníků a nabourávání počítačových terminálů vystřídal záškodnický styl, kdy jsem se rychle přemisťoval, přicházel z nečekaných směrů a likvidoval překvapené nepřátele brokovnicí. I tahle pasáž jde projít bez zabití, ale pokud tenhle přístup budete chtít roztáhnout na celou hru, tak se hodně zapotíte, protože se protivníci umí z omráčení navzájem probírat. Pravým peklem je pak mise se záchranou poškozeného vznášedla. Po tuctu frustrujících pokusů jsem ztratil nervy a vystřílel jsem jednotku zabijáků revolverem. 

Human Revolution není ani zdaleka dokonalý. Na to aby byl alespoň špičkový, mu chybí cokoliv originálního, podnětného nebo geniálního. Staromilci by mohli kritizovat i přílišnou vstřícnost v přidělování augmentací a menší volnost v řešení problémů. Ve srovnání s jedničkou proto působí trochu osekaně a zbytečně zjednodušeně. Jenže co tak nepůsobí?

Pro: charismatická hlavní postava, vyladěné ovládání, příběh, dojem ze střelby, DLC obsah, grafika a zvuky

Proti: neoriginální zápletka, nemá tak různorodé lokace jako první díl, občas příliš zjednodušené mechaniky, animace při omračování

+24

Final Fight Revenge

  • Saturn 55
Revenge je takovým křížencem klasického Final Fight a Street Fightera, tedy asi tím, čím byl na počátku samotný Final Fight. Nejsem žádný zkušený hráč bojovek, ale nejblíže má hratelností asi k Street Fighter EX. Na výběr je deset postav což není úplně mnoho, ale každá má vlastní příběh a závěr, takže je i motivace k dalšímu hraní a zkoušení. Nejprve jsem zkoušel automatovou verzi, ale v emulátoru docela blbla grafika, takže jsem skončil u Saturnu.

Obtížnost lze v nastavení měnit, ale zůstal jsem u výchozí. Zpočátku to vypadalo náročně, ale nakonec se dá většina protivníků porazit. Příběhová část obsahuje osm soubojů a jen dva jsem musel opakovat. Na její zvyšování jsem se ale necítil ani na další průchody. Za Haggara je hra asi nejjednodušší, ale nezkoušel jsem všechny dotáhnout do konce.

Hlavní části je ale hra ve dvou, což jsem bohužel nezkoušel. Každopádně i takhle v jednom nejde o špatnou hru, ačkoliv znám hmm asi i desítky lepších bojovek. Fajn jsou ale známé postavy a doplnění jejich příběhů. Celkově průměrná bojovka, která ale pro fanoušky Final Fight a Street Fighter světa stojí za zahrání.
+11

Florence

  • PC 75
Je celkom zaujímavé, ako sa človek mení. Kedysi mi interaktívny román prišiel ako jeden z najnudnejších herných žánrov. Koho to už len môže baviť? Veď tam nie je žiadny gameplay, pche! No a potom som si nejaké interaktívne romány zahral a musel som si priznať, že ma to vlastne celkom baví.

Stále nejde o žáner, ktorý by som nejako horúčkovito hltal, ale ono na tých vizuálnych románoch niečo asi bude. Minimálne to, že sú väčšinou časovo úsporné a pokiaľ sú vydarené, tak v človeku zanechajú príjemný pocit umeleckého zážitku.

To je prípad aj Florence, veľmi príjemnej záležitosti, ktorá boduje skvelým vizuálom a podmanivou atmosférou. Hra je rozprávaná najmä obrazom, tvorcom sa však bez problémov a aj prakticky bez slov podarilo vystihnúť hlavných hrdinov, ich životy a emocionálne výkyvy.

Vlastne jediná výhrada, ktorú mám, smeruje k príbehu, ktorý mi prišiel až príliš obyčajný. Chápem, že o to tvorcom išlo, ale stále som podvedome čakal nejakú väčšiu drámu. No, nedočkal som sa. Ale nevadí, aj v takejto podobe sa ma to dokázalo dotknúť a vyvolať nejaké tie emócie. Takže palec hore, stojí za vyskúšanie.

Pro: vizuálne stvárnenie, atmosféra, emócie

Proti: príbeh nie je nič, čo by sme nevideli už miliónkrát

+10

Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • PS5 70
Space Marine 2 se mi hodnotí jen velmi obtížně. S odstupem času od dohrání kampaně a slušné porci hodin v multiplayeru jsem už trochu polevil z toho, označovat hru za největší zklamání posledních let (byť zklamaný v určitých ohledech jsem samozřejmě stále). Závěr je takový, že mě ve hře nakonec velmi slušně bavily ty herní režimy, o které jsem původně větší zájem neměl, zatímco kampaň, na kterou jsem se těšil, je podle mě jednoduše bída.

Když jsem však se hrou začínal, první pocity byly prakticky výhradně pozitivní. Největší trable mi působilo nastavení grafiky (netušil jsem, že je něco takového na PS5 možné), nakonec jsem však problém rozlouskl a vzhled je bezesporu jedním z taháků hry (i když občasnému pocitu, že jde o AA a ne AAA hru, jsem se přeci jen neubránil). Zpočátku bavila i kampaň samotná, byť občas vystrčily růžky problémy jako občasný chaos při boji a některé nedostatky soubojového systému samotného.

Zlom (k výrazně horšímu) nastal ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že už jsem ve hře vlastně všechno viděl a zbylá větší polovina bude už prostě jen stejná. Hlavní hrdina Titus se během kampaně vůbec nevyvíjí, na začátku je přesně tak silný jako na konci. Schopnosti žádné nepřibydou, autoři vám jen v pár případech půjčí jetpack (aby vám ho zase poměrně rychle sebrali) a snad jediné oživení hratelnosti představovalo hromové kladivo, ke kterému se však dostanete stejně až relativně u konce. Kampaň se tak zvrhla sice v efektní avšak jednotvárná jatka. Za použití hodně zaměnitelných palných zbraní (a fajn zbraní na blízko… i když jen čtyř typů) se prosekáváte hordami bohužel stále dost stejně působících nepřátel, pak na vás čeká tlačítko, souboj, tlačítko, výtah (který je nutné aktivovat zmáčknutím dalšího tlačítka), souboj, tlačítko, nic moc bossfight tlačítko, konec mise…

Kampaň jsem proletěl za dva dny a druhá půlka mě regulérně nebavila. Připadal jsem si skoro jako podvedený, protože jsem snad ještě neviděl hru, ze které můžete „vystřihnout“ prakticky libovolných deset minut a vše bude vypadat skvěle, hra jako celek však taková není. Postupně mi začalo vadit snad všechno včetně absurdně stejných hlášek trojice protagonistů (jejichž jména si až na ústřední postavu dnes už ani nevybavím). Chápu, že v univerzu W40k není pro odlehčení a fórky úplně místo, scénář mi však přišel strašně plochý a příběh nezajímavý.

Skóre kampaně? 6/10. Spásu jsem překvapivě našel ve hře více hráčů a to jak v PVE, tak v PVP. PVE režim s názvem Operace je velmi šikovně napasován na (byť nezajímavou) kampaň. Mise jsou rázem kratší, přišly mi dokonce i pestřejší. Už nehrajete za Tita, ale Ultramariňáka v jedné ze šesti celkem zajímavých tříd. Každá třída má svoji fajn schopnost (ke které si v kampani ani nečichnete). V Operacích se dokonce objevují i některé v kampani nedostupné zbraně, noví bossové, scénář je odlehčenější a světe div se… najednou existuje i vývoj postavy a zbraní. Přesně toto mi strašně chybělo v kampani, která působila pořád stejně. Operací je momentálně šest, což vychází tak na 4 hodiny hratelnosti. Většinu jsem už absolvoval vícekrát. Vzhledem k dost pomalému progressu jednotlivých tříd se však k vyšším obtížnostem určitě neprokoušu.

Posledním módem je PVP multiplayer, který bohužel alespoň do vydání Gold Edice s předběžným přístupem prakticky nešlo vyzkoušet (v lobby logicky nikdo nebyl) a i proto jsem původně hru hodnotil ještě o něco hůře. Teď už je vše v plném proudu a SM 2 se díky přeci jen specifické hratelnosti v multiplayeru dokáže od konkurence odlišit. Zápasy obřích kolosů mají rozhodně něco do sebe a jednotlivé třídy se dobře doplňují. Sice jde o ty samé bijce jako v případě módu Operace, progress je ale až na kosmetické předměty oddělen. Nabídka herních módů je však jen naprosto nutný základ. Jde tedy o klasiku z nejklasičtějších v podobě Team Deathmatche a poté dobývání území (s jednou variací). Pokud jsem dobře počítal, tak v současnosti jsou k dispozici pouze čtyři mapy a pro všechny módy jsou společné. Obsahuje je tak v obou MP režimech prostě málo na to, aby se dalo na mdlou kampaň zapomenout a Space Marine 2 vnímat primárně jako hru pro více hráčů.

Je však už jasné, že můj ne úplně pozitivní názor je v menšině. Hra si momentálně drží ve světě průměr nad 80 %, což je více než slušné. Dle již vydané roadmapy má další obsah přibývat. Season pass mám k dispozici, tak se možná do hry ještě v budoucnu podívám. Jako celek jde však o zklamání. SM 2 pro mě byl jedním z černých koní letošní herní sezóny, přesto jsem od něj nečekal přehnaně mnoho. První díl se mi svého času líbil hodně a doufal jsem v něco ve stylu Evil West s větším rozpočtem. SM 2 tak vypadá nepopiratelně lépe, v některých místech je parádně epický, ale minimálně po polovinu kampaně mě ho skoro vůbec nebavilo hrát. 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 2. hodnotící (sorry, ale těch 25 % je fakt zvrácenost :/);  digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedený grafický kabátek; kulervoucí epické momenty (schované do cutscén...); zábavný režim Operace; velmi dobrý technický stav hry při vydání; PVP má nezaměnitelný feeling

Proti: Mdlá herní náplň kampaně; nulový vývoj postavy a hratelnosti; nic moc bossfighty; generické palné zbraně; časem čím dál otravnější scénář; relativně málo obsahu v multiplayeru

+12

Captain Commando

  • PC 85
Zářijový Retro klub mi docela kápnul na notu. Sice tu teď nebudu kosit celej balík těch beat´em´up variant na jedno a to samé, ale náhodně jsem si zvolil Captain Commando a musím říct, že jsem nezvolil vůbec špatně.

Hra je poměrně krátká. Pokud ji hrajete na počítači, kde si můžete vrátit čas a nebo předem naházet coiny, aby, když umřete jste si to mohli s radostí obnovit, dá se to po pár pokusech docela v poklidu zmáknout.

Na výběr máte čtyři hrdiny, kteří si klestí cestu přes devět hezky vykreslených pixel artových částí. Některé jsou delší, některé kratší, ale pokaždé jsou zakončeny nějakým ultra bossem, který Vám to zadarmo nedá. Pořád je to ale o tom si vyzkoušet ovládání, trošku zaimprovizovat, zjistit, který z hrdinů ovládá jaké speciální funkce a vesele se do rubačky pustit.

Proč ale toto všechno píšu. Normálně by totiž podobný komentář ani nemělo smysl psát. Neříkám tím nic objevného. Každopádně na notu mi tento Retro klub kápnul především proto, že jako dítě jsem se s těmito Capcom arkádovými automaty setkal. A dokonce mám pocit, že i Captain Commando bylo jedno z těch, které se v té herně vehementně hrálo.

Když jsem totiž byl malý, jezdívali jsme hodně do Chorvatska..a stále na jedno místo. Moje návštěva Chorvatska tak v dětství často byla spojena s hernou, která stála takticky přímo u pláže, kde u jednoho z těch automatů většinou stojím a čumím na to, jak místní Chorvati do automatů sází kuny a neustále si dokazují, jak se dostanou dál, než ten hráč předešlý. A ano, lhal bych, když bych tvrdil, že jsem žádné kuny do automatu nehodil. Hodil, ale táta hodně rozmýšlel, kolik těch kun mi tam hodí, než mě s tím poslal do hajzlu.

Já žádný automatový frajer nikdy nebyl, ani jsem nic zásadního v arkádových automatech nedokázal. Většinou jsem u těch automatů často po druhé hře skončil s pocitem, že bych u něj dokázal prostát celý den. Jenže táta správně usoudil, že tu nejsem od toho, abych celé dny čuměl do automatů, tak mě vždycky vytáhl k vodě, já si pět minut zazoufal a pak na to na chvíli zapomněl. Teda do doby, než mě opět přilákaly zvuky, které ty automaty taky měly vytříbené a některé mě dodnes straší v myšlenkách.

Ach ty arkádové automaty. Kdo zažil, tak chápe, co to znamená, když se na něm objeví Continue? Kdo ne, ten ať si váží toho, že v dětství nezažil jedno z traumat, co Vám devadesátá léta mohla poměrně snadno vytvořit.
+8

Final Fantasy II

  • PC 85
Do dvojky jsem šel se smíšenými pocity, protože jsem na několika různých místech četl, že je ze všech dílů ten nejhorší a že má opravdu špatný levelovací systém. Měl jsem kvůli tomu poměrně nízká očekávání a ta se ale vůbec nevyplnila! Naopak, skok nahoru v kvalitě oproti jedničce mi přišel obrovský a zatímco jedničku jsem hrál snad několik měsíců, od dvojky jsem se prakticky nemohl odtrhnout.

Ale popořadě, v čem je tedy druhý díl jiný. U jedničky jsem tuším napsal něco v tom smyslu, že ta hra alespoň má nějaký příběh a uspokojivý konec (myšleno oproti jiným hrám vycházejícím v téže době). Ve dvojce jsem si z kvalitativního posunu příběhu sedl na zadek. Postavy začínají mít nějaké osobnosti, minulost, vztahy, komunikují spolu, příběhová linka je zábavná (boj rebelů proti Impériu) a má spoustu zvratů. S NPC už hráč opravdu nějak komunikuje a ne že z nich jen vypadne pár vět. Navíc hráč má v podstatě jen 3-člennou partu a 4. člena má vždy nějakého příběhového a jen dočasně. Asi jediné v tomto ohledu, co se za mě nepovedlo, je konec, který mi přišel strašně natahovaný - připomněl mi Mass Effect: Andromeda. V obou hrách už si myslíte, že jste porazili finálního bosse a hra končí, aby se najednou ukázalo, že ještě ne, ještě vás čeká další běhání po světě, další dungeon a boss, a pak znova... a znova... Už to bylo ke konci trochu únavné.

Zmíněný levelovací systém je tu opravdu drasticky překopaný, ale mně to vůbec nevadilo, možná naopak a možná mi je i trošku líto, že v dalších dílech nezůstane zachován. Namísto toho, aby postavy měly nějaké classes a sbíraly klasické levely, za které se jim vylepšují jejich classové dovednosti, tady může každá postava dělat cokoli a level nemá postava, nýbrž jednotlivé skilly. Levelujete je tím, že je prostě opakovaně používáte. Mně to vyhovovalo, protože jsem nemusel mít nějakého dedikovaného "kněze" a "mága", ale měl jsem 3 postavy, které dělaly super damage zbraněmi a jedna z nich měla vylevelovaný Cure, kterým léčila ostatní, a jednu specializovanou kouzelnickou postavu, která kouzlila převážně Black magic, ale i supportovací White magic (hlavně dispely status efektů) a případně i 2nd heal.

Výtku mám jen v tom smyslu, že zatímco na začátku (level cca 1-7) se skill leveluje poměrně rychle (například asi 4-5x zakouzlíte lvl 1 kouzlo a hned je lvl 2), už okolo lvl 8-9 je ten postup fakt strašně pomalý a kouzlo lvl 10 jsem zakouzlil snad několiksetkrát a nedostal jsem ho na lvl 11 do konce hry. Vůbec si ani nechci představovat ten grind, kdybych chtěl nějaké kouzlo vylevelovat na maximální lvl 16.

Podobně mi trochu vadilo, že ve hře je missable content, specificky truhly, které člověk nemůže najít, pokud si v určité chvíli hry nepromluví s konkrétním NPC (to jsem zjistil až po dohrání, když jsem googlil, kde mi těch pár truhel uteklo). Nicméně na achievementy jsem tentokrát zvysoka kašlal, protože jeden z nich je dostat alespoň jedno kouzlo na lvl 16 a alespoň jednu zbraň na lvl 16 a to bych se asi zbláznil :-) Pokud ale člověku nejde o to vyzobat úplně vše, jde hra naprosto bez problémů dohrát bez jakýchkoli rad z internetu nebo návodu (sám za sebe jsem se až do dohrání nepodíval na nic a zaseklý jsem byl jen jednou a to jen proto, že jsem si na mapě nevšiml, že u hor je jedno městečko).

Závěrečné negativum jen opakuji stejně jako u jedničky - ten random encounter rate je přece jen až příliš vysoký, člověk bojuje doslova každých pár kroků a v některých dungeonech už to občas bylo trochu únavné; tím spíš, že každé patro každého dungeonu mělo několik pevně daných setů nepřátel a když člověk s takovým setem bojoval třeba podvacáté, už to nebylo moc zábavné.

Přes všechny výtky jsem ale hodně nadšený, tahle hra mě fakt pohltila a pokud je pravda, že kvalita půjde jen a jen výrazně nahoru, tak se opravdu s dalšími díly mám na co těšit.

Závěrečná technická poznámka: Hráno na Steam decku a Pixel remaster verze. Originály neznám a nehrál jsem, vše výše napsané se týká jen Pixel remaster verze s defaultním nastavením.

Pro: Lepší příběh než v jedničce, zábavná a návyková hratelnost, design dungeonů

Proti: Příliš časté souboje, příliš velký grind potřebný na levelování maximálních úrovní skillů

+18

Jazz Jackrabbit 2

  • PC 100
Možno budem jediný, ktorý to tak vníma, no Jazz Jackrabbit 2 je pre mňa obrovský posun vpred oproti pôvodnej hre. Levely sú solídnejšie nadizajnované, máme tu na výber dve hrateľné postavy, hudba je fantastická, zbrane sú solídne a najmä sú levely snímané z väčšej diaľky, čo robí hru oveľa prehľadnejšou. Jedným z mojich najväčších problémov s originálnou hrou bola práve skutočnosť, že napriek solídnemu tempu tu hrozili často kolízie s nepriateľmi. A navyše už tu nemáte žiadne časové limity, do ktorých musíte levelom prejsť. Máte čas si nájsť vlastné tempo.

Mal by som však asi ešte povedať, že prvýkrát som sa s touto hernou sériou stretol práve tu. Pokiaľ ste najprv hrali jednotku a je k nej vaša nostalgia oveľa silnejšia, viem to pochopiť. Možno aj z toho titulu mám ja túto hru radšej. No keď si obe hry dám vedľa seba, tak musím férovo uznať, že vo všetkých ohľadoch je pokračovanie spracované lepšie a je viac vychytané v oblasti detailov. Jediné, čo by som povedal, že mala jednotka urobené lepšie boli bonusové levely, ktoré ste mohli odblokovať a získať jeden extra život. Inak vidím všade posun vpred.

Kapitoly už tentokrát nemáte rozdelené od seba. Miesto toho musíte ísť od začiatku a postupným prechádzaním levelov odomknete ďalšie levely. No beriete si so sebou aj všetky dovtedy nazbierané body a zbrane. K dispozícii je aj viac boss súbojov. Každá kapitola je rozčlenená na 3 úseky a poväčšinou platí, že každý tento úsek má svojho vlastného bossa. Ako som ale povedal, poväčšinou, nakoľko sú aj levely, ktoré ich buď nemajú, alebo ich dostali až v neskorších verziách hry.

Soundtrack patrí medzi moje absolútne najobľúbenejšie vo svete viedohier. Keby mi pustíte ktorúkoľvek z týchto skladib, vedel by som vám presne povedať, do ktorého tematického celku bola zaradená a je tu aj niekoľko skutočne skvelých melodických highlightov. Hudba je aj veľmi veľký dôvod, pre ktoré som sa rád do tejto hry opätovne vracal a prechádzal si ju znovu aj na vyššej obtiažnosti. Skladby sú neuveriteľne chytľavé, každá má úplne iný tón a veľmi dobre vie ladiť s atmosférou, ktorú sa level snaží vybudovať.

No a nakoniec je super, že každá postava má úplne odlišný štýl hry. Jazz dokáže použiť svoje uši ako vrtuľu a urobiť výpad ako superman, kým Spaz dokáže vo vzduchu urobiť ešte jeden skok a jeho špeciálny útok je poriadna kopačka, ktorá odrovná všetko naokolo. Dáva to možnosti nájsť si svoj vlastný obľúbený štýl hry, prípadne to hrať aj s priateľom na split screene ako dvojica, pričom si každý zvolí tú svoju obľúbenú postavu. V tomto ohľade je super, že niektoré levely majú aj viacero ciest. Každá postava si pôjde tou svojou, až kým sa niekde v strede cesty nepretnú. Dá sa tak aj súťažiť o to, kto si vychytí v hre ten parádny bonus.

Ak by som mal byť ale skutočne objektívny, hra si asi reálne tých 100% nezaslúži. Dali by sa nájsť veci, ktoré úplne vychytané neboli, no čisto zo skutočnosti, že je to jedna z mojich pamätných hier z detstva tu hrá svoju úlohu aj nostalgia. Ak by ma tá hra tak nebavila, nebol by som schopný ju prejsť znovu a znovu asi aj 20x, aby som si opäť užil spomienky svojho detstva. Z toho titulu jej tie extra body z lásky dám. Pre tú nefalšovanú radosť z hrania, ktorú mi Jazz Jacrabbit 2 priniesol.
+16

Dead Space

  • PC 60
Původní jedničku jsem nehrál (jenom dvojku), takže jsem do ní skočil až s tímto remakem a dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Je to dobrá hra, ale žádnej nevídanej zázrak - žádná strhující záležitost. Víceméně by to šlo popsat jako Resident Evil (ten remake dvojky nebo čtyřky) ve vesmíru, který je velmi inspirovaný Vetřelcem.

Hráč hraje za vesmírného inženýra, který je s posádkou dopraven na palubu meziplanetární vesmírné lodi Ishimura, kde postupně otvírá navzájem propojené lokace a zjišťuje, co se tam odehrálo a proč mrtví lidé mutují na tzv. nekromorfy.

Základní gameplay je skvělej, protože hráč může nekromorfům odstřelovat končetiny. Když jim odstřelí nohu, tak je zpomalí. Když jim odstřelí paži, z níž vystupuje prodloužená kost v podobě smrtícího hrotu, tak si ji následně může kineticky přitáhnout a pak onen hrot střelit po nepříteli a nabodnout ho na stěnu. Zrovna tak lze po nich mrštit různé výbušniny nebo těžké objekty. Do toho má ještě ve výbavě stázi (lokální zpomalení času). S tím si jde už docela vyhrát.
Během svého procházení postupně objeví 7 zbraní, z nichž každá je účinná vůči jiným druhům nepřátel, jichž je asi 3x víc než zbraní ale rozdíly mezi nimi nejsou zas až tak velké. Například tu je tradiční nekromorf a jeho varianta v brnění, páč byl zmorfován voják. Také vylepšená varianta standardních nepřátel, kteří jsou o něco silnější. Někteří nepřátelé jsou kontaktní, jiní střílí z chapadel na dálku nebo plivou kyselinu. Dále je tu koncept výbušného sebevraha nebo tanka s weak spoty na zádech. Někteří se umí škrábat po stěnách a útočit z různých úhlů. Boss fighty jsou ale vyloženě primitivní a ten finální zklamal podobně jako třeba finální boss v RE7.
Já DS dohrál asi za 18h, protože jsem se snažil vysbírat vše a dokončit i vedlejšáky a po celou dobu jsem se docela bavil navzdory tomu, že ta hra je poměrně repetetivní.
Hráč prochází temné chodby, snaží se zprovoznit různé lokace oné lodi během toho se snaží si nabrat munici a lékárničky a přežít útoky nepřátele, které jsou na něj často vypočítaně sesílány, aby byl udržován v napětí (přestože to schéma splnění části úkolu-scipt-nepřátelé lze později docela prokouknout). Ač jsem docela umíral, tak jsem se nikdy vyloženě nezaseknul. Hrál jsem na normální obtížnost a ke konci hry jsem se mezi nepřáteli už prosekával poměrně snadno, protože jsem měl dost munice a vyupgraděný zbraně i oblek.
Na druhou stranu musím uznat, že vývojáři furt částečně mysleli na to, že hráč hraje za inženýra, nikoli super-vojáka, takže spousta zbraní je koncipována jako těžařské vybavení a protagonista v jednotlivých kapitolách opravuje různé stroje. Vzhledem ale k tomu, co všechno protagonista zabije, a čím vším se prostřílí, tak bychom mohli říci, že za toho vojáka přeci jen hraje...

Atmosférické to asi být dovede, ale já si poměrně rychle zvykl na tu značnou akční nátury této hry a ta repetetivnost v kombinaci se střední obtížností taky nepomáhá. Rychle jsem to začal vnímat jako akční hru v horrorových kulisách. Na druhou stranu, kdybych to hrál na těžší obtížnost, tak bych víc umíral, víc opakoval a čekal, což by mě otravovalo.

Příběhově mě to ale takřka vůbec nezajímalo. Základní koncept je fajn (lidi objeví mimozemskej artefakt, z něhož živí lidi magoří a mrtvoly mutují), ale celkově to je tak nějak o ničem. K žádné postavě jsem si nevytvořil vztah a žádná ve mně nic nevzbuzovala. Taky nehodlám číst hromadu zápisků o pozadí událostí, jež jsou různě poválené po stanicích, protože to považuju za nudné nudné videoherní vyprávění příběhu a taky to kazí flow.

Graficky a audiovizuálně je remake povedenej, ale vývojáři trochu odflákly optimalizaci. Já mám RTX 2060, hru jsem měl nainstalovanou na HDD a hrál ji na vysoké nastavení. Občas se pomalu vykreslovaly textury nebo jsem měl mírné lagy a když jsem zemřel, tak načítání taky trvalo tak 2x dýl než by se mi líbilo. Nic vyloženě závažného, ale vím, že jsem hrál náročnější hry, které furt běžely lépe než tohle. Hráč se neustále přesouvá mezi menšími úseky větších lokací (jen jsou součástí ještě větší lokace - tedy té vesmírné lodi), které jsou odděleny dveřmi, což dává smysl vzhledem k tomu, kde se hra odehrává. Předpokládám, že vesmírné lodě a stanice by měli hodně dveří, aby v případě průniky bylo možno uzavřít onu část. Jenže jsem poznal, že následující menší lokace se načítá v momentně, kdy otvírám dveře, takže mám pocit, že hra nikdy nenačte celou lokaci, ale jen nějakou část, čímž jakoby šetří paměť. Pak mi ale fakt přijde podezřelé, že to neběželo lépe, když hra po většinu času zpracovává jen menší lokace.

Pro: základní gameplay, destrukce nepřátel, atmosféra

Proti: optimalizace, příběh, repetetivnost, nascriptovanost

+4 +6 −2

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge

  • PC 80
Speciální edice druhého dílu Monkey Island to opravdu nemá lehké. Už původní hra totiž obsahuje dost rozporů a remaster jich ještě pár přidává. Nejprve asi novinky. Stejně jako u vylepšené verze jedničky je i zde nová grafika, namluvení, hudba i ovládání. Největší problém mám nepřekvapivě s grafikou. Původní dost unikátní styl moc zachovat nešel a většina lokací působí prostě jinak. Přesto je nová grafika pěkná. Hra podporuje přepínání nové a staré, které skvěle a rychle funguje. Porovnával jsem si tak v podstatě každou lokaci a bohužel většinou dávám přednost originálu. Oproti SE jedničky je zde možné využít nové audio i v původní grafice, takže jedna z mých výtek je napravena. Nové ovládání je super, jednoduché a intuitivní. Velmi oceňuji i postupně odemykanou obrazovou galerii a komentář autorů. Ve výsledku o něco lepší remaster než v případe prvního dílu.

Samotná hra je samozřejmě stejná a osobně mám raději i v originálech jedničku. Přitom první dvě, dokonce delší, části působí hodně dobře. Hra ještě více přidala na humoru, ale nesklouzla k přehnanosti. Tři ostrovy nabízejí snad vše co si v pirátském dobrodružství můžeme přát a mají dobrou atmosféru. Narazíte na nové postavy, staré známé, hromadu předmětů a narážky na Star Wars nebo Indiana Jonese. Obtížnost a logičnost hádanek je většinou docela rozumná, i když to mohu mít zkreslené. Některé části a nelogičnosti prostě uvíznou v paměti. Doteď tedy skvělé pokračování.

Bohužel je už třetí část slabší, naštěstí i kratší, ale stále na slušné úrovni. Labyrint je i s nápovědou z písničky otravný a některé další akce také nic moc. Závěrečná čtvrtá část a samotný konec už rozhodně nejsou podle mého gusta. Vyvrcholení považuji za scénáristickou berličku a dal bych přednost atmosféričtějšímu konci. Je to škoda, bez poslední části bych hru hodnotil výše než první díl. Navzdory této kritice jde stále o skvělou adventuru, která fungovala ve své době a funguje i dnes.
+24