Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Tales of Graces

  • Switch 75
Na tento díl mám příjemné vzpomínky. Už před nějakou dobou jsem měl štěstí, když jsem v pražském bazaru narazil na originální verzi pro PS3. Pro mě to byl první kontakt se sérií Tales of a i když mě hra velmi bavila, nakonec jsem ji nedohrál. Proto mě nadchlo, že nyní vyšla na novější konzole. Nejenže mi to dalo nový impuls k opětovnému hraní, ale díky vydání na Switch si hru mohu vzít i na cesty – což považuji za velké plus. 

Pokud tuto sérii neznáte, s trochou nadsázky bych ji přirovnal k sérii Final Fantasy. Obě franšízy totiž většinou nabízejí nový příběh s jinými postavami a díly obvykle nesdílejí stejné univerzum. Co je ale odlišuje, je například soubojový systém. Tales of využívá akčnější real-time combat a má pohádkovější anime stylizaci. Přestože série měla vždy své kvality, až do příchodu Tales of Berseria či Tales of Arise zůstávala u nás (v Česku a na Slovensku) poměrně přehlížená. Což je škoda a doufám, že díky tomuto znovuvydání si najde cestu k více lidem. 

Než se však pustíme do toho, co tento remaster nového přináší, rád bych se nejprve zaměřil na postavy, děj a hratelnost. Předpokládám totiž, že tuto recenzi budou číst především ti, kteří tento díl ještě nehráli, a zaslouží si proto rozbor i těchto aspektů. 

Příběh začíná v minulosti, kdy sledujeme mladého Asbela Lanhta a jeho bratra Huberta. Oba jsou syny lorda, který vládne městečku Lhant v regionu Windor. Během jedné z jejich výprav narazí na zvláštní dívku jménem Sophie, která ztratila své vzpomínky. Tato trojice se následně zaplete do řady nešťastných událostí, které vedou k Asbelovu odchodu do rytířské akademie. Zde se chce naučit disciplíně, aby mohl vždy ochránit ty, na kterých mu záleží. O sedm let později se Asbel vrací do rodného městečka kvůli smrti svého otce. Brzy však bude muset čelit své minulosti a spolu se svými přáteli zabránit možnému konci světa. 

Ano, děj je klasické fantasy klišé, jaké od pohádkových JRPG očekáváme. Nic převratného zde nenajdete. Na druhou stranu s ním tvůrci alespoň zpočátku pracují velmi dobře. Už od prologu vás hra nenechá vydechnout a přináší jednu dramatickou scénu za druhou. Prvních deset hodin jsem se od ní nemohl odtrhnout, jak mě příběh strhával svou kadencí zvratů a napětí. Bohužel, toto tempo nevydrží věčně. Zhruba v polovině příběhu se tempo výrazně zpomalí a chvílemi jen sledujete, jak postavy přebíhají mezi lokacemi a sbírají informace. Naštěstí těchto prostojů není mnoho a i když se objeví, nejsou vyloženě nudné. Kvůli rozsáhlejšímu ději, který se odehrává na několika kontinentech, se však občas může dostavit lehká únava. 

Tuto únavu však rychle zaženou hlavní postavy, které i přes splnění klasických žánrových šablon mají dostatečnou hloubku a jsou zábavné. Příběh dává postavám prostor k rozvoji, což je umocněno dodatečnými dialogy, které lze spouštět během přesunu po mapě. Tyto rozhovory nejen prohlubují charaktery, ale také posilují chemii mezi nimi, což mělo za následek, že jsem si celou plejádu postav zamiloval. Nebudu přehánět, když řeknu, že jsou jedním z největších taháků celé hry. Už po pár hodinách jsem jim fandil a společnou cestu napříč světem si maximálně užíval – dokonce mi nakonec ukápla i slzička. Tohle je přesně ten případ, kdy nemusíte mít zcela originální postavy, stačí jim dát péči a nechat je v příběhu dýchat. 

Dalším zásadním tahounem hry, vedle postav, je soubojový systém, který ocení zejména hráči vyhledávající jistou míru komplexnosti. Combat v tomto díle je obecně považován za jeden z nejlepších v celé sérii, ale vyžaduje čas na osvojení. Ačkoliv nepatřím mezi hráče, kteří se vyžívají v komplexních soubojových mechanikách, přesto jsem si souboje v této hře neskutečně užil. Bohužel musím říct, že úvodní tutoriál je poněkud chaotický. Místo názorných ukázek vám hra naservíruje spoustu textových tabulek, z nichž si toho příliš neodnesete, a navíc vám nedá dost prostoru, abyste si všechny aspekty systému klidně vyzkoušeli. 

 I přes svou akčnost nechtějí souboje, abyste zmateně pobíhali po aréně a náhodně mačkali tlačítka. Je nutné strategicky se krýt, správně načasovat útoky a využívat “arts” – speciální útoky, které má každá postava, a které se dobíjejí u každé z nich jinak. Ano, nemusíte hrát jen za Asbela. Každou postavu z vaší party můžete ovládat a zvolit si tu, která vám nejvíce sedí. Každý z hrdinů se totiž ovládá trochu odlišně, což hře dodává variabilitu. Trvalo mi chvíli, než jsem si našel svou oblíbenou postavu a než mi soubojový systém „sedl“, ale jakmile jsem se s ním sžil, neskutečně jsem si ho užíval. 

Jednou z největších výhod je, že hra dokáže udržet souboje proti běžným nepřátelům svižné a energické. Jakmile narazíte na nepřítele, hra vás rychle vtáhne do arény a po souboji vás zase rychle vrátí zpět na mapu. Souboje jsou rychlé a dynamické, což je velká výhoda pro ty, kteří nemají rádi zdlouhavé boje. Na rozdíl od některých jiných JRPG vás Tales of Graces v tomto ohledu nebrzdí a naopak povzbuzuje k rychlému postupu. 

Zmínit se také sluší systém titulů, které postavy získávají během hry. Tyto tituly nejsou jen estetickým doplňkem pod jménem postavy, ale přinášejí různé výhody. Postupně, jak daný titul levelujete skrze souboje, získáváte větší počet hvězdiček, což odemyká nové bonusy a zlepšuje schopnosti postav. Tento prvek přidává hře další vrstvu strategie a motivace k objevování a vylepšování. Pokud vám to vše teď ale přijde značně matoucí, nemusíte se bát, hru si klidně můžete na začátku dát na lehčí obtížnost a poté si jí kdykoliv změnit jakmile si budete jistější v kramflecích. 

Mimo soubojů už je to ale taková ta obyčejná JRPG klasika. Neberte mě špatně, hra je zábavná, ale bohužel trpí na některé neduhy, které jsou s tímto žánrem často spojovány. Například vedlejší úkoly jsou jen obyčejnými fetch questy bez větší invence. Tvůrci se sice snaží tyto úkoly oživit vtipnými dialogy při jejich zadávání, jinak se ale jedná o zbytečnou výplň. Pár jsem jich zkusil a pak je raději ignoroval. Dále mám menší výtku k občas únavným přesunům mezi lokacemi. Někdy totiž hra opakovaně posílá hráče z jednoho bodu do druhého, aniž by to přineslo nějaký větší posun v ději. Ve výsledku mi to ale zase tolik nevadilo, protože jsem tento čas využil k menšímu grindování, a díky svižným soubojům mě to nenudilo. 

Abych však nebyl nespravedlivý, musím tvůrce pochválit za přidání například karetní hry nebo minihry s puzzlemi, kdy musíte po ledu posouvat kostky do vyznačeného cíle. I když je pro opětovné hraní těchto miniher nutné se vracet na původní kontinent, kde byly umístěny, stále to bylo příjemné zpestření. Také nemohu opomenout dobře rozmístěné save pointy. Hra má dostatečné množství míst, kde můžete ukládat postup, takže jsem nikdy neměl problém s tím, že bych musel nějaký dlouho hledat. 

Co ale určitě nemusíte hledat, je zmínka o novinkách v remasteru. Ano, konečně jsme se k tomu dostali. Změny jsou sice převážně kosmetické, přesto však přinášejí řadu vylepšení kvality života. Tvůrci přidali například autosave, možnost přeskakovat cutscény, urychlovat text, přepínat kameru mezi nepřáteli, hra vám ukazuje, kam jít, a po nepovedeném souboji nově můžete zvolit možnost „retry.“ Také tato verze obsahuje příběhové rozšíření z PS3 verze, které se odehrává po událostech hlavní hry a nabízí až 20 hodin dalšího herního času. 

Vylepšení se samozřejmě dotkla i grafické stránky, a musím říct, že hra vypadá nádherně. Vše je krásně vyhlazené a působí ještě více pohádkově. Dokonce i přes určitou zastaralost vizuálu (tak velké změny zase nebyly) některé lokace vypadají opravdu kouzelně, což ještě umocňuje příjemný soundtrack. Navíc si zaslouží pochvalu i verze pro Switch, na které jsem hru, vedle PS5, také vyzkoušel. Už dlouho jsem nehrál na Switchi takto dobře optimalizovaný port – stabilní FPS, žádné rozplizlé textury, všechno běží hladce. Za to patří opravdu velký dík. 

Celkově se tak jedná o kvalitní vzkříšení mnohými milovaného dílu. Já si toto zavzpomínání velmi užil, a i přes nějaké drobné chybky či zakopnutí mohu hru s klidným svědomím doporučit jak fanouškům žánru, tak nováčkům. Je pravda, že komplexní soubojový systém vám může občas přidělat pár vrásek, ale dá se to zvládnout. Navíc na internetu existuje dost přehledných a stručných návodů, jak být v bojích co nejefektivnější. Teď už jen doufat v remaster první Xillie.

Pro: Příběh i přes jeho klišé, Soubojový systém a jeho komplexnost, Vylepšení remasteru, vizuál a soundtrack

Proti: Komplexnost soubojového systému může zprvu působit zmatečně, Horší gradace příběhu v pozdějších částech, Fetch questy a ke konci levné natahovani herni doby pomoci puzzlu v dungeonech.

+11

Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse

  • PS2 85
Očividně tady půjdu proti proudu s tvrzením, že dvojka se mi líbí více než jednička, pokud přistoupím na ono nešťastné epizodické štěpení celého příběhu Xenosagy. Dvojka podle mě trpí klasickým syndromem prostředního dítěte – motivy jsou rozvíjeny, ale obvykle ještě neuzavřeny. První dítě zaujalo publikum novotou, druhé je spíš tak do počtu, táhne se jako vlažná nudle a teprve třetí na sebe strhává pozornost. Show must go on v dalším díle. I přesto si myslím, že příběh a postavy zrají jako víno.  

A nejenom příběh. Grafická podoba hry malinko pozměnila směřování z upjaté stylizace k více realističtějšímu pojetí (mohlo by se např. nabízet srovnání s grafickým vývojem série Final Fantasy). Nejvíce je změna vidět na Shion, která tu uvolňuje pozici hlavní postavy, aby byl prostor dán všem ostatním postavám zhruba rovnoměrně. Hned v úvodu jí nemotora Allen šlápne na brýle, takže Shion má záminku změnit vizáž z vědecké pracovnice na neformální atraktivní holčinu své mladistvé kategorie. Je to dáno i tím, že nyní nadobro opouští zázemí svých technických laboratoří a v moderním kostýmku se slušivým účesem se vydává do terénu, aby se probíjela vesmírem a jinými nehostinnými dungeony. No a mně se ta holka japonská prostě líbí, tím spíš v oné plavecké verzi, ehm. Dokonce výrazně ubylo jejích hysterických momentů z jedničky, takže se může hráčům jevit sympatičtější.  

Líbilo se mi, že k partě se přidala nastálo jedna další postava (plus druhá tak nějak mimo partu). Dějová linka se zašmodrchala několika dalšími zvraty a došlo k odkrytí rovnou několika bolestných minulostí (víceméně vše pramení z globální katastrofy před 14 lety). V první polovině mě držela v napětí Momo a její vztah s doktorkou Mizrahi. Ještě že byl nablízku Ziggy. Druhá polovina pak nabídla pár pěkných nápadů. Jako třeba průlet mezi dvěma černými dírami (a co se přitom stalo), nebo rozervání planety způsobené sektou Ormus a jejím patriarchou, protože všichni ve vesmíru chtějí sprostě zneužít Zohar. Asi nejvíc mě bavilo sledovat vývoj událostí s maniakem Albedem, jehož scény byly v předchozím díle na západě cenzurovány.  

Nicméně není všechno zlato, co se třpytí. V hratelnosti dvojka citelně pokulhává. Jednak má příšerně pomalé tempo a všechny animace působí hrozně zdlouhavě včetně samotného pohybu postavy (opět musím vychválit multifunkční emulátor se zrychlením hry, mimo příběhové animace jsem měl běžně zapnuto přes 200%, v grindu i 300% rychlost), jednak se tu objevuje jiný soubojový systém, jenž působí velmi překombinovaně a trvalo mi neuvěřitelně dlouho, než jsem dokázal objevit jeho funkční jádro, což v podstatě nastalo až teprve ve finální části hry. Uh.
Na druhou stranu ty příběhové části se přejdou relativně rychle a hra končí zhruba ve chvíli, kdy jiná JRPG teprve opravdu začínají. Nutno také podotknout, že k rychlejšímu postupu významně přispívají odemykatelné skilly, jenže tomu hra nedává moc prostoru, takže k tomu lepšímu se hráč vlastně dostane až v post game a do té doby má odemknuto možná pár základních vlastností či dovedností. Pokud si hráč brzy nezvykne na souboják a nestanoví si určené cíle k odemykání (což je asi každý nováček), pak většinu hry bude procházet spíš v nějakém survival módu a souboje se stanou zdlouhavým utrpením, tím spíš, že užitečné skilly je potřeba zařídit téměř u každé ze sedmi postav. Na nějaké podpůrné předměty je možné taky zapomenout. Je jich málo a nevšiml jsem si, že by se někde vůbec dalo něco koupit. Výsledek je ten, že se hráč snaží materiálem za každou cenu šetřit, jinými slovy vůbec nic ze zásob nepoužívat (healování je lepší zajistit skrze skilly postav, což se dá i mimo boj).  

Možná bych se měl trochu rozepsat o tom, jak vlastně ten souboj v praxi funguje, ale to by bylo na dlouho. Tak jen heslovitě – základem jsou opět tlačítková komba a řetězení útoků, úspěch tvoří kombinace nabíjených silnějších řetězů ideálně v kombinaci s komby druhých dvou postav (boosty). Nepřátelé se dají pomyslně dělit na uživatele fyzické a ether, navíc mají pomyslné zóny efektivity, takže na různé nepřátele jsou efektivnější různí členové party. Plus jsou ve hře různé buffy a podobně. Pokud mohu dát za sebe tip, tak je dobré odemknout postavám Inner Peace a Overload, kterážto kombinace významně zvyšuje přežití a rychlost soubojů. Mimo souboje postav jsou tu (opět) souboje obřích mechů, které jsou výrazně jednodušší než souboje klasické party. Tedy pokud s nimi hráč nejde hned v závěru hry do post game, ale dá se to.  

Mimo hlavní příběh ovšem notně pomáhá plnění vedlejších GS misí (GS jako Global Samaritan), kde nejvíce času zabere pobíhání z místa na místo a občas dojde na nějaký ten souboj, minihru nebo rébusy. A doporučuji postupovat s návodem, ostatně já bych se bez něj vůbec nechytal. Existuje mnoho různých podmínek, které určují co , kde, jak, nebo především kdy. Nakonec jsem to poctivě vyběhal úplně všechno, i když to znamenalo třeba ještě čtrnáctkrát absolvovat závěrečný bossfight a protáhnout si hru významným způsobem.
U tří miniher jsem měl technický problém, kdy můj emulátor PCSX2 odmítal zpřístupnit funkci pravé analogové páčky, ale naštěstí se mi to po chvíli přemýšlení podařilo snadno vyřešit i bez pluginů (které stejnak nefungují). Měl jsem z toho však chvíli nervy nadranc a bylo to na pováženou.  

Inu, ve výsledku mám všechny mise splněné, nalezené všechny červené dveře a tajné klíče, profesor mi sestrojil k přivolání obřího robota, takže spokojenost. Jediné, co mi chybí, jsou tři superbossové, jejichž laťka je pořád ještě dost vysoko nad mými levely a musel bych investovat poměrně mnoho času k tomu, abych tu laťku aspoň pomyslně srovnal. Místo toho si na chvilku odpočinu a snad zanedlouho spustím třetí díl. To jsem zvědavý, jak to dopadne!
Jo, a KOS-MOS je totálně badass postava.  

Rozcestník na mé ostatní komentáře Xenosagy:
Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht  
Xenosaga Freaks  
Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse (jsi zde!)
Xenosaga Episode III: Also Sprach Zarathustra

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 65 hodin
Červené dveře komplet 18/18
Secret Key komplet 31/31
Vedlejší GS úkoly komplet 36/36
Erde Kaiser Fury!
Poznámka – superbossové: nič :/ 

Pro: Hezčí postavy (Shion) :3 ; ještě hezčí postavy v plavkách (yay Shion); pěkné animačky; několik zajímavých příběhových nápadů

Proti: Pomalý pohyb; zdlouhavé souboje; komplikovaný soubojový systém

+18

Gomo

  • PC 55
Jak zmínili téměř všichni přede mnou, adventura Gomo s hadrovým panákem téhož jména v hlavní roli je kopírka her od Amanity, především pak druhého Samorosta. Tam si autoři vypůjčili i příběh o uneseném pejskovi, který sám o sobě není nijak převratný.

Jde o jednoduchou hříčku bez větších záseků, čemuž napomáhají i primitivní hádanky, minimum interaktivních míst a třímístný inventář. Inventář je alespoň nápaditě vyřešený, kdy Gomo otevírá zip za hlavou a předměty si strká do sebe. To je však jeden z mála zajímavých prvků. Jsou tu dokonce i obrazovky, které Gomo projde sám bez mého přičinění a mimo prodloužení herní doby nemají jakýkoli jiný smysl. Došlo také na pár vtipných situací (například pád hned na začátku), ale většinou je humor spíše trapný.

Budu asi jeden z mála, kdo hru prošel dvakrát po sobě. Při prvním průchodu se mi totiž nepodařilo odemknout bonusové minihry, a to by mi samozřejmě nedalo spát. Rovnou však mohu zmínit, že to nestálo za to. Nic nejde urychlit ani přeskočit, takže druhý průchod nebyl o moc kratší, než ten první a minihry jsou na jedno brdo, kdy jde o mlácení mimozemšťana po hlavě. Za mě naprostá zbytečnost a měl jsem si o tom zjistit víc předem, abych to nemusel absolvovat znovu. Gomo určitě neutěšil můj hlad po další povedené mimimalistické adventuře a budu muset dál čekat na Phonopolis, které snad už letos konečně vyjde.

Pro: hadrový panák Gomo, nápadité umístění inventáře, pár vtipných situací

Proti: povětšinou trapný humor, obrazovky bez interakce, zbytečné bonusové minihry

+11

Uncharted 3: Drake's Deception

  • PS5 90
Po prvním, i obecně nejlépe hodnoceném druhém dílu, jsem se ještě pěkně za tepla, než stačila konzole vychladnout, pustil do dílu třetího. Napřímo, bez mučení a na dvě sezení jsem hru pokořil. A musím přiznat, byla to setsakramentsky filmově-akční jízda par excellence. Užil jsem si téměř vše, co mi bylo nabídnuto, a z mého pohledu došlo dokonce k překonání dílu předchozího.  

To, co bylo dáno a vytvořeno předchůdci a stálo za to, to zůstalo, to, co potřebovalo poladit, bylo vylepšeno a v něčem bylo i přidáno, takže nenastal prostor pro tápání doslova nikde a v ničem. Pokud zůstanu čistě u technikálií, pohyb postav již není tak prkenný, souboje jsou zábavnější, jak se zbraní, tak i beze zbraně - správně stará dobrá klasika již není jen součástí přestřelek, ale má své momenty přímo ve hře. A nejen pěsti k doražení nepřátel je možné použit. I takové plácnutí čerstvým lososem po ksichtě má své kouzlo… Také přestřelky působí více uvěřitelně, pohůnci se snaží Nathana oběhnout, více kombinují, více se snaží krýt a využívat granátů, které je nově možné posílat svým odesilatelům zpět, protože adresát nechtěl být zastižen. Líbila se mi i možnost, tam kde to šlo a hra dovolila, projít skrz nepřátele pěkně potichounku a likvidovat je à la 47ka. Zde bych měl možná malou výtku ohledně všímavosti nepřátel - jakmile jsem byl přistižen při rdoušení nebohého padoucha, začalo přestřelkové peklo, když se mi ale při této činnosti podařilo vyhnout zvědavým zrakům, mrtvola nikomu nevadila.  

Nějaké to vylepšení se jistě dalo čekat, přeci jen, áčkový titul, třetí v pořadí, na určitý tuning bych si skoro vsadil, ale co mi vyloženě učarovalo a co považuji za lepší předchozích dílů, je příběh a prostředí. V jedničce téměř stále džungle, druhý stále ve sněhu (mimochodem parádním), ale zde, hmm, panečku, ta rozmanitost, skoro jak u Indyho. Ať už šlo o typickou britskou knajpu a viktoriánské podzemí Londýna, bývalé templářské državy v Sýrii nebo zapomenuté zámecké panství ve Francii, prostě pestré ve všech směrech. Dějově mě zase bavila Nathanova puberta, potkání Sullyho, setkání s milovanou Elen, osvětlení pohnutek Francise Drakea a důvodu, proč je nutné najít ztracené město Ubar dříve, než jej najde ta mrcha Marlowe, ale hlavně mě strašně bavilo to, jak se v některých momentech jemně vzájemně dotýkají události z předešlých dílů - trefná poznámka na padáky v závěru vyloženě zahřála u srdce.  Zkrátka a dobře, Nathan Drake je po všech čertech sebestředný floutek, který na to ale sakra má!

Pro: Nathan Drake, přestřelky a rvačky, prostředí, filmovost, puzzle, dialogy

Proti: zřídka kdy kamera a Ai

+20

Panelak

  • PC 75
Do této hry jsem se pustil především kvůli zasazení. Paneláky sice nejsou typické jen pro naší republiku, ale zde je, minimálně naší generaci, více než povědomé i vnitřní vybavení bytů. Tyto věci, většinou dost strašné, rozhodně nevyvolávají nostalgii, ale vzpomínek na ně máme více než dost. Když se do takového prostředí navíc zasadí hororový příběh, tak jde o ideální kombinaci. Atmosféra je pěkně ponurá a děsivá. Postupně se objevuje více a více strašidelných a nadpřirozených prvků. Základ příběhu je jednoduchý, ale záhadnost prostředí a útržky informací přináší jen samé otázky. Samotný závěr je také povedený.

Hratelnost je klasika v podobě hledání předmětů, řešení celkem jednoduchých hádanek a průzkum prostředí. Hlavní hrdina nemá možnost se bránit, takže před nebezpečím se je nutné schovávat. Ani útěk moc nepomůže. U tak krátké hry je příjemným prvkem možnost řešit některé problémy různě. Grafická stránka je slušná, obzvláště když jde o projekt jednoho autora. Navíc je stylizace cíleně dobová. Hrál jsem až po dodání českého dabingu, což vzhledem k množství mluveného slova není nijak nutné, ale podpoří to lokální atmosféru. Celkově jde o povedenou hru, která má velké plus pokud znáte prostředí a přináší i některé velmi dobře vymyšlené prvky (domovní řád).
+21 +22 −1

Chook & Sosig: Walk the Plank

  • PC 70
Milé, roztomilé a zábavné. Takový malý love letter milovníkům TTRPG.

Na začátku hry se seznámíme s prapodivnou partičkou přátel, živých i neživých (je tu duch slepice, nemrtvá kraví hlava přibitá na prkně atd.) a samozřejmě naším vcelku normálním Sosigem. Po vysvětlení, že bude parta hrát jejich verzi hry na hrdiny, se přesouváme do příběhu o pirátech, pokladu, vzteklých raccích a goblinech.

Je to úplně běžná point-and-click adventura, takže hledání, sbírání a kombinace předmětů, plnění konkrétních úkolů. Sosig se musí stále přesouvat a vracet na různé ostrovy, kde jednotliví kamarádi hrají jednu (ale i více rolí). Od obchodníka, pirátskou královnu přes bohyni moře až po ducha střežícího poklad.

Parádní mi přišly právě ty pauzy, kdy se vrátíme zpět do krčmy, kde naše partička laboruje nad příběhem a postavami nebo se gamemaster dohaduje s tím jedním konkrétním hráčem, který se *až moc* vkládá do děje. Hebbel, který se vtíral do těch "lepších" rolí a kecal gamemasterovi stále do práce, mě opravdu bavil. Skvěle to dokresluje tu realitu TTRPG a taky charaktery jednotlivých postav.

Adventura to není složitá, stěžuje jí jen množství různých ostrovů a to, že je někdy třeba zapříst nový dialog, aby se Sosig mohl posunout dál. Nešly mi třeba sebrat houbičky, protože jsem nenaklikla *všechny* obrázky na receptu. Jinak úkoly záludné nejsou. Bavily mě extra achievementy, kdy musí člověk najít skryté obrázky, nebo všechny obtěžovat s adoptovaným papouškem.

Za mě super oddechovka, mrknu určitě i na ostatní díly, které jsou momentálně k dispozici na itch.io.
+11

Company of Heroes 2

  • PC 40
Tohle byly smutné dvě hodiny. Po letech čekání a těšení mě otrávilo už hlavní menu a muzika. Ale budiž, existují i dobré hry s ošklivým hlavním menu (ale moc jich není).

Vrhl jsem se přímo do kampaně, protože jsem veterán prvních CoH, které jsem si zamiloval. Představa, že budu hrát za Rusáky, mě nijak extra nebrala, ale co se dá dělat. Historie se neptá. Z nějakého neznámého důvodu se tvůrci rozhodli přidat ke kampani děj provázaný cutscénami s ruským vězněm jako hlavním hrdinou. To celé je bohužel doprovázeno anglickým dabingem s ruským přízvukem (možná to jde přepnout, ale tak dlouho jsem ve hře nestrávil).

Začíná kampaň. Všude spouuustu barviček, šipeček, značek, ukazovátek. Grafika je nějak "barevnější" než předchozí díl, nevím proč. Bohužel, vše ostatní je stejné (možná snad horší). Pohyb postav, animace, ai. Vojáci se stále nekryjí jak by žádala logika, některé zdi rozbít jdou, jiné ne... škoda.

HUD zabírá snad 50 % obrazovky, a i když je ve hře možnost jej zmenšit, posuvník není aktivní. Nevím, jestli je to chyba, nebo trolling, ale neměl jsem důvod to zjišťovat. V momentě, kdy mi po dohrání první mise hra neuložila postup, zažádal jsem o vrácení peněz.

Nyní instaluji jedničku.

Pro: možná ten sníh, ale k němu jsem se nedostal

Proti: oproti jedničce horší snad ve všech směrech, naprosto ohavné hlavní menu

+6 +7 −1

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PS5 80
Komentář se vztahuje k celé sérii, zatímco výše uvedené hodnocení je čistě pro pátou (nejlepší) epizodu. 1-3 jsem hodnotil ve "žlutých" číslech. 

První série Life is Strange je dneska už kultovní záležitost a i zde se dle hodnocení těší značné oblibě. Poprvé jsem to se hrou zkusil již v roce 2019, ale vzdal to někde za polovinou třetí části. Nyní to bylo lepší, ale úplně nadšení se stejně nekoná. Co je na vině, vlastně neumí úplně pojmenovat... Příliš rozvláčné tempo? Někdy až moc "civilní" rozhodnutí? Zasazení? Jednoduchá hratelnost? Nebo prostě jen nejsem cílovka? Možná kombinace všeho... přitom jde paradoxně o ty aspekty, co činí Life is Strange do značné míry unikátní.

Atmosféra hry je dost specifická. Přiznám se, že svět umění a fotografie mi vůbec nic neříká a měl jsem se trochu problém sžít s postavami a jejich problémy. Life is Strange se ale nebojí zabrousit do citlivých témat i když bych se vůbec nezlobil, kdyby tvůrci ještě trochu zatlačili na pilu a hra mohla mít i temnější vyznění. Rozumím však tomu, že takový kousek by už mohli mít problém protlačit přes vydavatele, na což ostatně naráží i tvůrci v obsaženém dokumentu "making of". Ústřední story se odvíjí pomalu, ale rozhodně je zajímavá. Přijde mi však, že má hra až přehnaně dlouhou expozici a druhá/třetí epizoda by mohla trochu více šlapat na plyn. Tyto epizody jsou hodně zaměřené na znovuvybudování vztahu Max s Chloe. Tvůrci se sice snaží, ale já si Chloe příliš neoblíbil až do samotného konce. Konečné rozhodnutí pro mě tak žádné velké dilema neznamenalo.

Life is Strange se vás stejně jako další adventury podobného typu neustále snaží přesvědčit, že na rozhodnutích záleží. Některá rozhodnutí jsou nicméně trochu úsměvná a možná až moc civilní. Je mi celkem u řiti, jestli mi uschne virtuální kytka. Ty emotivně nejvypjatější rozhodnutí poté hra nabízí většinou ve chvílích, kdy vám je stejně jasné, že se obratem bude zase cestovat časem zpět a rozhodnutí se vlastně stejně v rámci příběhu "vymaže". Ani omylem jsem neměl pocit, že hru svým herním stylem nějak zásadně ovlivňuji a drtivá většina událostí (a ty podstatně prakticky všechny) se odehrají vždy stejně. Maxina schopnost cestování v čase zpočátku působí jako jen takový doplněk pro civilní vyprávění. Postupně toto téma autoři citelně rozvedli a druhá půlka hry s časohrátky již pracuje na plné obrátky.

Je škoda, že se autorům Maxiny schopnosti nepovedly přetavit i do zajímavých hádanek. Stejně jako hry od Telltale Games se i Life is Strange hraje skoro sama, hádanky jsou velmi jednoduché a zásek nehrozí ani omylem. A největší taháky? Rozhodně příběh, který jako celkem funguje velmi slušně a před spuštěním poslední epizody jsem byl skutečně zvědavý, jak to tvůrci s rozdanými kartami nakonec dohrají. Postavy určitě nejsou špatné, je zde však patrná jistá šablonovitost, byť se tvůrci do zdánlivých klišé snaží míchat i nové zajímavé prvky. Dost mě sral vtíravý Warren. Jeho zoufalost čpěla z každé repliky či SMS zprávy. Přitom je to vlastně hodnej kluk...

Life is Strange na mě po celou dobu jako hra pro hipstery (dnes už trochu přežitý termín, uznávám, ale hra jej sama používá a jde tak o zajímavý otisk doby vzniku). Max samotná je za hipstera pejorativně označována i některými postavami a byť se tomu brání, celá hra na mě působí jako dělaná pro publikum co má tento styl rádo. Já na kavárničky, či retro vůbec nejsem a tak jsem se ve hře jednoduše necítil "jako doma". Za zmínku však rozhodně stojí opravdu výborná hudba, která do nálady hry sedí perfektně.

Letos jsem tak rest dotáhl do konce. Bavil jsem se slušně, byť jsem se nedokázal nikdy zbavit pocitu, že tohle není hra úplně pro mě. Na druhou stranu však musím uznat, že jde o dost specifický a atmosférou unikátní zážitek. Vzhledem k tomu, že další hry série mají být spíše horší, pravděpodobně skončím u prvního dílu.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 1. Coffee Break: Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává v kavárně, bistru nebo baru." – Základní varianta /Hra se odehrává částečně i v typickém americkém bistru. Do něj se podíváme opakovaně včetně komentované páté epizody./

Hodnocení na DH v době dohrání: 85 %; 366. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Příběh; specifická atmosféra (ač mi třeba úplně nesedla); skvělá hudba; citlivé zpracování těžkých témat

Proti: Rozhodnutí klasicky dost na oko; místy možná až příliš pomalé tempo; velmi jednoduché hádanky; občas trochu pozérské...

+15

Miss Neko 3

  • PC 50
Miss Neko 3 není vyloženě tragickou hrou, rozhodně se ale jedná o odfláknuté pokračování. Většinu neduhů si hra nese už od svého předchůdce (doporučuji si tedy nejprve přečíst mé zhodnocení hry Miss Neko 2), je zde minimum inovací a to, co se tvůrci pokusili změnit, spíše zhoršili.

Hře se na jednu stranu opět nedá upřít její stylistika. Inspirace cyberpunkovým stylem jak v menu, tak u mnohých kočkoholek a animací při jejich odemknutí, tohle všechno je super. O to víc ale nechápu lenost tvůrců dotáhnout to do konce. Třeba plážové míče byly super ve dvojce, ale tady nedávají žádný smysl. Navíc tu nepřibyly žádné nové mechaniky. Mám ale pocit, že zde nějak upravili počítání bodů, protože získat tři hvězdy je o něco těžší, avšak ne tím příjmeným způsobem.

Co se týče nových kočkoholek, i tady mám spíše smíšené pocity. Je tu více cítit, že tvůrci více zaměřili na tu erotickou stránku hry. Pořád si tu sice můžete přečíst fakta o daných plemenech, mimo to je ale ve hře tlačen větší důraz na kočkoholky. To se dotýká i jejich designu, který je kreativnější, stejně jako některé lechtivé scény. Bohužel jsou kvůli tomu slečny méně podbné kočičím předlohám, což je škoda. Přišlo by mi asi lepší už úplně odškrtnout ta plemena, protože v tomto díle prostě nepasují ke zbytku hry.

Miss Neko 3 bych tak ve výsledku doporučil snad jenom těm, co si užili dvojku a chtějí to samé v mírně pozměněném kabátku. Za mě je hra bohužel spíše zklamání.

Pro: většina aspektů fungujících v druhém díle, kreativnější design kočkoholek, o něco lepší erotické scény

Proti: absence inovací, nekonzistence ve vizuálu, kočíčí plemena působící na sílu

+4

Helldivers II

  • PC 85
Druzí Helldivers navazují na svého předchůdce poté, co byli všichni nepřátelé poraženi. Lidstvo se vydalo kolonizovat galaxii a jednotka bojovníků Helldivers byla rozpuštěna. Jenže nepřátelé se po sto letech znovu objevili, takže lidstvo muselo již zrušené Helldivers opět povolat do zbraně. V kooperativní střílečce z pohledu třetí osoby vás čekají mise na několika desítkách planet. Hra je i po oficiálním vydání navíc stále vylepšována a jsou do ní implementovány nové herní prvky, nepřátelé, zbraně a další.

Mise budete plnit ve stylu, že po dopadu na zem se obvykle ozbrojíte nebo opevníte. Po zdolání první vlny nepřátel následuje přesun na místo úkolu. Obvykle bráníte oblast, nebo pomáháte zachránit vědce. Následuje přesun k místu vyzvednutí, kde si zavoláte transportér. Háček je v tom, že po celou dobu vašeho putování se musíte bránit hordám nepřátel. Ti se buď vynořují z podzemních děr a nebo jsou přivoláváni svými druhy ve zbrani. Čím vyšší obtížnost hrajete, tím více hlavních a vedlejších úkolů musíte a můžete plnit. A samozřejmě s narůstající obtížností čelíte silnějším nepřátelům. K lehkým, které vyřídíte základními zbraněmi, se postupně přidají obrnění nebo rychlejší a na ty už bude nutné být vybaven těžšími kalibry. Na nejvyšší stupeň nastává hotové peklo v podobě výskytu všech druhů nepřítel a jejich zvýšené rychlosti. Bojovat budete proti ohavným broukům, obrněným mechům a tajemným iluminátům. Každá rasa má svá specifika a hodí se na ni jiný druh arzenálu. Například na brouky jsou ideální plamenomet a těžší kalibry. Ve hře je 100% friendly fire, takže budete svědky i zabití ve vlastních řadách, často komických.

Planety se od sebe budou lišit vzhledem, vegetací, ale také podmínkami k životu a živly. Na sněžných budete čelit bouřím, které vám prakticky znemožní viditelnost, zpomalí vás, v zimě budete zranitelnější nebo se déle uzdravovat a podobě. Jinde se pro změnu spustí písečná bouře, bude tryskat ze země láva, nebo budete svědky nadpřirozených jevů jako je iontová bouře a podobně. Tyto budou mít za následek například ztížení nebo kompletní vyřazení podpory z orbity v podobě nemožnosti si přivolat obranné věže nebo i bombardování. Na toto navazuje další prvek hry, kdy si vašeho Helldivera osadíte vedle primární a sekundární zbraně tzv. Strategemy. Nejde o nic jiného než právě podpůrné prvky shozené z orbity přímo na planetu. O obranné věže, munici, protitankové zbraně nebo i artilerie různých sil. Toto vše lze ale shazovat jen jednou za čas a to i v rámci týmu. Bude se stávat, že vy i kolega, který je ale o několik stovek metrů dál na jiném bodu zájmu, budete oba bez munice, ale shodit ji bude moci jen jeden z vás a podobně.

Hra má nyní 10 úrovní obtížnosti, kdy první jsou vyloženě zívačka a pro naučení se mechanik hry. Druhá skupina už vám jakožto nováčkům zatopí a poslední čtyři jsou vyloženě peklo. Na nejvyšších obtížnostech důrazně doporučuji hrát v partě lidí, které znáte a samozřejmě komunikovat například přes Discord. Největším negativem hry totiž je hra s náhodnými spoluhráči. Jelikož musíte velmi často řešit několik krizových situací najednou, není čas psát textové zprávy do chatu a komunikace se spoluhráči mimo vaši známou partu je problém. Nebo například, pokud máte nováčka ve vaší partě, je potřeba sbírat tzv. Samples pro vylepšování lodi a hráči na vyšších úrovních obvykle po splnění hlavního úkolu hned volají evakuační transportér, aby vás vyzvedl a na sběr Samplů kašlou. O zabití spoluhráčů skrz zavolání bombardování ani nemluvě. Toto dokáže hodně naštvat a často i zkazit vyhranou hru. V partě kamarádů si hru užijete náramně. Někomu může vadit, že hra je pouze kooperativní PvE a například neodhaluje detailněji příběh hry co se týče pozadí konfliktu a že není ve hře přítomno PvP. Výborné je ozvučení a hudební doprovod v podobě epické hudby. Bugů jsem ve hře zaznamenal naprosté minimum.

Pro: stejně dobré jako jednička, atmosféra, zbraně, 10 obtížností, různorodé planety a životní podmínky na nich, hra s partou kamarádů, minimum bugů

Proti: hra s náhodnými hráči, pouze kooperativní PvE

+8

Landlord of the Woods

  • PC 65
Kraťoučká adventura od autorky, která mě už dobrých pár roků láká. Osobitá grafika v kombinaci s gore mi připomínalo tvorbu mého milovaného Rusty Lake. V téhle hře ale nejsou žádné lekačky nebo vyloženě horor. Spíš jen místo kytiček a roztomilostí sbíráte a vybíráte vnitřnosti, mršiny a jiné nechuťárny. Ta celkem roztomilá stylizace vyvážila můj odpor a tak mi i to kuchání zas tak nevadilo.

Člověk se u hry moc nezapotí. Všechno to hledání a luštění bylo velmi jednoduché, prostě taková odpočinková jednohubka. Závěr hry a (jinak téměř nepřítomného) příběhu mě velmi pobavil a kvůli němu jsem hře při hodnocení dala pár bodů navíc.

Za to jedno éčko na Steamu se hra určitě neztratí. Rozhodně plánuji sáhnout jak po autorčině první hře Whimsy, která je k dispozici zdarma (a to se počítá!) a i po její už plnohodnotné (herní délkou) adventuře Birth.
+13

Last Train Home

  • PC 75
Herní výzva 2025 - 5. Zase práce! 

Last Train Home je takový zajímavý hybrid mezi realtime strategií, taktickou akcí typu Commandos a mikromanagementem vlaku na cestě do dalekého cíle. Hra se skládá z devíti kapitol a v každé je několik povinných i nepovinných misí. Do toho je možné posílat skupiny svých svěřenců do nejrůznějších bodů zájmu po mapě - od ruin starých domů, lesů a jezer či domů obchodníků. A kromě toho je nutné se starat o vlak - opravovat ho, vylepšovat jednotlivé vagóny o lepší zateplení či prostory a také o jídlo a zdravotní péči pro legionáře. Veškeré suroviny (palivo, kov, dřevo, látka, jídlo) lze získávat i během misí a i jako odměny za některé mise a zde se setkáváme s prvním nedostatkem - všeho je dost a od poloviny hry jsem neměl věci kam dávat a do cíle dorazil s takovým přebytkem, že by to stačilo na další hodiny hraní. Prakticky od chvíle, kdy jsem byl vázán časovým limitem, jsem zastavoval pouze na povinných místech, jinak můj vlak uháněl plnou parou vpřed. Doslova.

Pojďme ale k tomu nejdůležitějšímu - samotným misím. Těch je skutečně velké množství a díky tomu, že se hra na dvou místech i rozděluje, je tu i nějaký ten důvod hru rozehrát znovu. Na mise lze vzít tři až osm vašich legionářů, kteří mají i několik specializací (průzkumník, střelec, kulometčík, medik, granátník) a díky získaným zkušenostem z bojů se postupně vylepšují a získávají nové schopnosti.

Největším záporem je jednoznačně umělá inteligence. Nepřátelští vojáci mají pouze jeden vzorec chování - vidím/nevidím nepřítele. Pokud mě vidí, stojí chvíli na místě a buď začne střílet nebo (pokud ze zorného pole zmizím) popojde pár metrů a zase se vrátí zpátky. Je úplně jedno, že jsem mu zabil kolegu metr od něj, mrtvola stejně za pár sekund zmizí (!!!) a mně stačí pouze zalézt do křoví a pár sekund počkat. Díky tomu jsem drtivou většinu misí zvládl pouze s jedním průzkumníkem, zatímco ostatní kolegové čekali v křoví na začátku mapy.

Graficky je hra moc pěkně zpracovaná. Podíváme se do zalesněných plání i na zamrzlou Sibiř, budeme procházet rozbombardované vesnice či se plížit v nepřátelských táborech. Příjemným bonusem jsou i hezké renderované filmečky mezi kapitolami. Hra je dokonce i česky namluvená, jen těch hlášek vojáků v misích jsem měl pak už plné zuby.

Celkově jsem si hraní užil, ale je vidět, že by hra potřebovala ještě trochu doladit. Příběh, vizuál i hratelnost jsou dobré, ale od lepšího hodnocení mi brání tragická umělá inteligence, nevyvážená obtížnost a některé nedostatky. I tak se ale jedná o nadprůměrnou hru, která mě bavila až do konce a můžu ji směle doporučit.

Pro: Grafika; hratelnost; námět.

Proti: Umělá inteligence; nevyvážená obtížnost.

+21

Technobabylon

  • PC 80
Cyberpunk. Všichni, co jsme tady, ten pojem dozajista známe. Jenže kromě prakticky dvou záležitostí jako jsou Deus Ex a Cyberpunk 2077, Vás na druhou dobrou nenapadne, co jiného by v tomto žánru mohlo vládnout. A ejhle, máte tu Technobabylon. Adventuru pro všechny příznivce klasického 2D klikání v dnes velice oblíbeném pixel artovém střihu.

Četl jsem, že Technobabylon má zajímavou minulost. Původně vyšla jako freeware titul rozdělený na tři díly, tedy do klasické trilogie. Jenže Wadjet Eye Games, kteří jsou profíci na 2D pixel art adventury současnosti, pochopili, že tahle hra si zaslouží větší pozornost. A tak ji dali do kupy, troškou poladili a vydali tak, jak ji dnes můžete znát. Za mě osobně super, protože nebýt tohoto, nikdy bych se o ní nedozvěděl a jako freeware titul bych asi hodně bádal, než bych se k ní vůbec dostal.

Přitom by to ale byla hrozná škoda. Což zřejmě pocítili i u Wadjet Eye.

Ti totiž svým očkem šmátralkem přišli na příběh, který si pozornost komunity zaslouží. Technobabylon má totiž super příběh. Příběh, který překračuje příběhy jiných adventur a řadí se díky tomu na pomyslný žebříček těchto her za posledních třeba deset let. A že jsem jich za tu dobu už pár zahrál. Ten příběh nicméně svojí kvalitou překračuje i kvality herních mechanismů, takže musíte přijmout fakt, že Vás těší především to, jak se hra odvíjí na úkor toho, co v ní děláte.

Ono toho totiž po herní stránce není zase tak moc. Jasný, jsou tu klasický kombinace předmětů, pak je tu zajímavý, ale dost nezáživný vstup do virtuální reality - do tranceu, což bych za normálních okolností jakožto fanoušek hudebního žánru ocenil, ale v případě této hry to je spíš k neprospěchu a k přičinění počáteční závislosti. Pak je tu pár miniher, ale nic extra zásadního, no a to je vlastně vše.

I tak je Technobabylon super zážitek. Jeden z těch nejpřednějších, se kterými jsem se za poslední léta v rámci žánru setkal. Sice do adventury nepřidala nic nového, ale zato zase odvyprávěla perfektní příběh. A na to já hodně slyším.
+18

The Callisto Protocol

  • XboxX/S 75
Herní výzva 2025 – 8. "Zločin a trest" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které hraješ za vězně, a nebo za osobu, která následkem svých činů skončí ve vězení.

Mám rád filmovú trilógiu o Jasonovi Bournovi. Jednotlivé filmy som pozeral zhruba keď vyšli, teda v prvom desaťročí nového milénia. Tie filmy mám dodnes rád, bolo to niečo nové, neopozerané. Inovatívna kamera, dôraz na aktuálne technologické vymoženosti, inteligentná akcia. Predstaviteľ Bourna, Matt Damon a režisér Paul Greengrass sa neskôr k sérií vrátili v roku 2016. Malo to všetko, čo mali aj pôvodné filmy. Nejak to však už na mňa (a mnohých ďalších) nezapôsobilo. Zmenila sa doba? Zmenil som sa? Oboje? Je to v tom niečo iné? Neviem.

Asi už trošku tušíte, že touto filmovou odbočkou sa snažím dopracovať k analógií s Dead Space, resp. Dead Space 2 versus The Callisto Protocol. Nový počin od architekta Dead Space, 
Glena Schofielda nerobí nič vyslovene zle. Avšak, to do očí bijúce "samoplagiátorsto" na každom kroku je až otravné. Nebyť evidentne AAA produkčných nákladov, skoro máte pocit, že sa jedná o fanúšikovskú poctu slávnej sérii. Nenapadá mi žiadny aspekt, ktorý by bol inovatívny alebo aspoň výrazne iný od svojho duchovného predchodcu, a to v žiadnom ohľade. Veľká škoda.

Aby som to však rozviedol trochu jednotlivo, grafika a zvuk sú parádne. Hudba trochu viac v úzadí, ale kvalitná. Dokonca aj ten často kritizovaný súbojový systém mi prišiel úplne v poriadku. Proste treba viac taktizovať a sledovať možnosti daného prostredia, aby ste sa nedostali do obkľúčenia. Príbeh béčkový a nie úplne originálny. Ako horor to fungovalo trochu menej. Tu trošku tápem, že prečo vlastne, a kladiem si otázky z konca prvého odstavca tohto komentára.

Čo záverom? Keď vidím kozmický horor (hra, film), neviem odolať a musím vyskúšať. Ak to máte podobne, počkajte si na zľavu alebo mrknite na Xbox Game Pass (v čase písania tohto komentára tam Callisto je) a smelo do toho. Ak sa vám na okamih podarí zabudnúť, že Dead Space existuje, máte pred sebou mierne nadpriemerný herný zážitok. DLC The Callisto Protocol - Final Transmission však pravdepodobne vynechám. Vidíme sa pri Directive 8020.
+13

VLADiK BRUTAL

  • PC 70
Pustijou tě z lapáku, někam odvezou, zatáhneš pákou a udělá to BUM. Nevíš kdo jsi, kde jsi, ale na zemi leží páčidlo. Vladik Brutal se s nějakým vysvětlováním moc nepáře. Okolo se sice povalují zelené světlice ukazující jakým směrem se dát, ale přesto zákys střídá zákys. Nejen že jsem nevěděl, jak mám něco vyřešit, ale dost často jsem nevěděl ani co. A když se zadařilo, tak jsem následně musel zjistit, kde vlastně uhodilo. To není kritika, ale pozitivum celé hry. Je veskrze lineární, ale za ručičku nevodí. Odboček do prčic moc není, ale i tak lze na chvilku solidně vykysnout, což je v dnešní době hodně osvěžující pocit. Jenom je otázka, jestli jde o geniální designérský záměr nebo lemplovství autora. Nebo bych měl během hraní přestat s nasáváním?

Všudypřítomné narážky a napodobovačky Half Life nelze přehlédnout. Vzhled lokací, atmosféra a hratelnost však připomíná i další děsuplné akce - Fear, Doom 3, Stalker, Manhunt, Dead Space... Při bližším zkoumání vyleze na povrch nesmyslná stavba a návaznost herního světa, který je ovšem rozmanitý, průchod zábavný od začátku do konce, a to je u stříleček nejdůležitější. Některá místa jsou opravdu skvěle navržena a poskytují prostor pro taktické kejkle.

Hlavním lákadlem pro každého střelmistra je naprosto brutální brokovnice, která drtí všechno živé i na dálku, takže funguje dobře i jako odstřelovačka. Po zásahu zblízka vyšplouchne z každého nešťastníka rudá čalamáda pěkně stékající po obrazovce dolů. Povedené jsou ale všechny zbraně. Každá má svůj význam a najde využití, což také už dnes nebývá moc zvykem.

Inteligence nepřátel je prakticky nulová. Žádné krytí nebo úkroky. Postě jen běží střemhlav vstříc jisté smrti. U (ne)mrtvých příšer a zvěre v pohodě, ale vojáci ze speciálních jednotek působí dost směšně.

Potěšil perfektní technický stav - stabilní fps, žádné bugy, quickload během vteřiny.

Na pár místech zkazí dojem zbytečný respawn.

Vladik Brutal na poli nízko rozpočtových stříleček překvapil a pokud je celá hra skutečně dílem pouze jednoho Ivana, tak ani nechci domýšlet, jaké veledílo mohlo vzniknout, kdyby měl po ruce Ivanů víc. Half-Life 3 mohl mít vypálený rybník!
+16

Medal of Honor: Airborne

  • PC 50
Vzhledem k tomu, že jsem fanoušek série MOH, tak musím říct, že tento díl mi přišel velmi slabý oproti těm ostatním. Nějaká očekávání jsem neměl, když jsem viděl většinu hodnocení.

V první fázi musím vypíchnout je vylepšování zbrání, které mi přijde naprosto triviální a naprosto zbytečné, byť je to samozřejmě zase něco nového, ale neměl jsem pocit, že by to nějak pomáhalo.

Hra má 6 misí, které mi přišly velmi odfláknuté. Vše začíná stejně, skokem. Ale po skoku až dolů už to za moc bohužel nestálo. Naprosto špatný Al, mise byly všechny úplně stejné a nějak extra zábavy k tomu nepřidaly ani občasné bugy.

Další věcí jsou zbraně, Vzhledově taky nevypadaly nic moc a hrozně to kopalo. Není to, že by mi to nějak vadilo, ale na větší dálku nebylo bohužel moc šancí se trefit.

Jak jsem již povídal, jsem fanoušek MOH, ale tento díl se opravdu nepovedl. Je to velká škoda. Když bych měl zvažovat jednotlivé díly, tak bych určitě radši dal přednost Allied Assault nebo Pacific Assault.

-XXX-
+16

TGM: Tryskem k republice

  • Browser 55
Hra je jednohubka od České televize. Podle mě jde o ideální nástroj k tomu, aby se dítě nenásilně dozvědělo pár důležitých informací o velikánu TGM a při tom se pobavilo u jednoduché rychlé hry.

Vzhledem k tomu, že je hra dabovaná, zvládne tyto informace vstřebat i nečtenář.

Jako TGM jsem na svém oři projížděla 5 kapitol, přičemž mě se nejvíce líbila ta poslední. Při průjezdu kol jsem sbírala zelené a zlaté listy a každou kapitolu jsem jich měla sebrat určitý počet. Nesměla jsem se při tom nikde bouchnout, spadnout nebo se dotknout postav a zvířat, které jsem míjela. Pokud jsem dojela kolo a neměla jsem požadovaný počet lístečků, tak jsem jela kolo jakoby plynule znovu. Zde si myslím, že je zásadní chyba autorů, že si celý level nepamatoval, které lístky jsem již sebrala a nenutil mě dostat se i na ty hůře přístupné. Takhle jsem si to projížděla dle své libosti jak se mi chtělo a sesbírala jsem lístečky velmi rychle a bez námahy.

Pro: naučné, hezky zpracované

Proti: nenáročné

+11

Cyberpunk 2077

  • XboxX/S 85
Všichni jste Cyberpunk hráli nebo aspoň víte, jak vypadá, takže místo nějakého popisu systémů, grafiky a dalších věcí bych spíš nějak shrnul můj průchod hrou. Po průseru při launchi, kdy hra na minulých konzolích skoro nejela a i jinde měla obrovské problémy jsem hraní odložil na pozdější vychytanější dobu a po zakoupení DLC jsem se ke hře konečně dostal.

V roce 2024 na současném Xboxu už jsem byl s technickým stavem naprosto spokojen. Night City hlavně v noci a dešti vypadá úžasně, dojem z města a pohybu po něm mě kazilo dost špatné ovládání aut, ale jinak jsem si noční mise a noční pobyt užil na maximum. Cyberpunk jako herní zasazení mě nějak úplně neoslovuje, jsem spíš fantasy fanoušek, takže Zaklínač bude pořád před Cyberpunkem, do příběhu s Johny Silverhandem jsem se dostával trochu pomaleji, ale ve spojení s DLC jsem byl na konci spokojen. Kvůli sbírání achievementům jsem si projel všechny konce, a nejvíc se mi líbíl závěr z DLC, kdy po operaci přijdu o Silverhanda, ale i o schopnost používat chrom a jako obyčejný člověk jsem hned dostal do huby od dvou chmataků. Konec na vesmírné stanici se mě nelíbíl, hezký byl konec se Silverhandem, odjíždějícím autobusem pryč. Závěr s Panam byl takový tuctovější, ale v základní hře asi nejlepší. Zajímavé, že za ukončení hry sebevraždou jsem achievement nedostal.

Většinu času mě nevyhovovala hudba v rádiu, hlavně ze začátku jsem tam měl pořád nějakej latino hip hop to bylo nesnesitelný, ale plně mi to vynahradil song při závěrečných titulcích myslím že v DLC Phantom Liberty od P.T.Adamczyk se zpěvem Dawida Podsiala, okamžitě to šlo do opakového hraní na Spotify a už teď v lednu mám tušáka, že to na konci roku bude v přehledu nejhranějších songů. Je to nádherný.

Na konec bych se podělil o dva easter egy, které mě strašně potěšily, protože jsou mi emočně hrozně blízké. První byl mini quest s propašováním japonského chirurga, který zabil při operaci šéfa Yakuzy, což je totální vykradení scény z mého milovaného amerického Officu, kde ve skladu Dunder Miflin tenhle člověk pracuje a odříkávají i v seriálu i ve hře stejné repliky stejným hlasem. To je paráda. A druhý byl asi závěrečný quest s Judy Alvarez Pyramid Song, odehrávající se pod vodou. Mám vždycky problémy najít pět nejoblíbenějších filmů, knížek atd., ale mám naprostou jistotu, že Pyramid Song od Radiohead je moje úplně nejoblíbenější písnička, a quest evokující klip k ní mě úplně dojal.


I přes průser na launchi se na další hry od CD Projektu budu moc těšit a rád si za deset let dám i ten Cyberpunk 2.

3."platina" roku 2025, 71. celkově
+18

King Jister 3

  • PC 70
První dva díly Krále Jistera jsem nehrál a jelikož se jedná o textovky, tak se to asi nezmění. Trojka mě ale vcelku zaujala a za těch zhruba třicet korun ve slevě jsem jí vzal.

Krokovací adventury typu Myst mi moc neříkají, zde jsem si na to však vcelku rychle zvykl a přišlo mi to nakonec lepší řešení, než kdybych se mohl po hradu pohybovat bez omezení. Postavy nemluví a pouze mumlají, ale jelikož jsou jen dvě (vlastně tři), je to v podstatě jedno a klasický dabing by vlastně postrádal smysl.

Herní postup je rychlý, nepříliš složitý a téměř bez záseků. Těch pár hádanek se dá vyřešit vcelku rychle a předmětů není tolik, aby skoro u všech nebylo hned jasné, k čemu se budou moci použít. Bohužel je hra i kvůli tomu poměrně krátká a navíc to hlavní, záchrana Ariabel, se nekoná, takže působí trochu nedokončeně. Pokud někdy vznikne další díl, což úplně nereálné není, určitě ho taky zkusím a snad se v něm dočkám rozuzlení příběhu.

Pro: krokování, hádanky, bez záseků

Proti: krátké, nedokončené

+11

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 3

  • Android 70
Již šesté království je zachráněno a jelikož by příběh pokračoval prvním Hero of the Kingdom, kruh příběhu je nyní uzavřen. Tato šestá hra má stále co nabídnout, i když je to víceméně po šesté úplně to samé. Co je tady ale jinak?

Největší změnou je počáteční množství úkolů. Hned několik desítek, které je nutné splnit podle toho jak si to přeje vývojář. Takže hrdina chodí od člověka ke člověku a zjišťuje co chce. Několikrát musí jít dokolečka a nejde na nic přijít. Což byl můj první velký zásek. I tak jsem hru dohrál za necelých 4,5 hodin.

Úkoly jsou stejné jako obvykle. Něco přinést, sehnat, jakoby byli místní obyvatelé líní. Ale to nevadí, je to hlavní náplň hry celé série. Objevily se nějaké nové předměty a to je asi vše.

Celý příběh působí jako pěkná pohádka a to se týče všech her v sérii. Šesté pokračování není výjimkou a je zhruba srovnatelný s předchozím dílem.
Délka hry je tak akorát a cena asi taky. I když já měl štěstí, že mi Google Play nahodil nějakou větší slevu.

Pro: Pěkná známá grafika, hudba, rozmanitost úkolů a předmětů.

Proti: Lineárnost

+10