Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Super Mario Galaxy

  • Switch 90
Italského sjížděče potrubí v modrých montérkách není třeba představovat. Mario ovlivňuje herní průmysl více něž 35 let a dodnes je stále inovativní a relevantní. Moje první seznámení však přišlo teprve v roce 2010 s hrou Super Mario Galaxy 2 na Nintendo Wii. Už tehdy jsem tuhle hru podvědomě považoval za jednu z nejlepších, které jsem kdy hrál – zábavná hratelnost, špičkový level design, okouzlující světy a nejkrásnější soundtrack, který jsem do té doby slyšel. S pořízením Switche a vydáním restaurované, leč poněkud líné, kolekce 3D All-Stars jsem bral jako povinnost vyzkoušet si díl, který zmiňovanému skvostu předcházel.

Super Mario Galaxy je klasickou trojrozměrnou skákačkou, kde, jak název nepatrně napovídá, budete tentokrát za záchranou milované princezny Peach a zastavením Bowsera cestovat skrze galaxie. Mariovi budou na jeho cestě pomáhat roztomilé Lumy a jejich "adoptivní máma" Rosalina, mocná strážkyně vesmíru (neplést si s Power Rangers), jejíž hvězdný koráb Comet Observatory budete využívat jako přechodník mezi galaxiemi.
Příběh je prostý, přesto milý a kouzelný. I vyprávění je na solidní úrovni – v příslušných chvílích budete napětím okusovat joy cony a u emotivních pasáží vám nezůstane jedno oko suché. Na všem má zásadní podíl také bravurní soundtrack, ke kterému se dostanu později...

Nintendo je proslulé tím, jak dokonale ovládá své řemeslo a u Super Mario Galaxy není toto tvrzení výjimkou. Mario se díky preciznímu ovládání a bohaté škále různých akrobatických pohybů ovládá jedna báseň. Ve většině případů reaguje, jak má a když umřete, můžete z toho vinit pouze sami sebe. Design úrovní je nápaditý a rozmanitý a během hraní budete mít přístup k různých oblečkům, které zpestřují průchod levelem - Mario se tedy může proměnit v létající včelku, či hopsající pružinku nebo ducha. Repertoár nepřátel je celkem objemný a líbí se mi, že každá galaxie má svoji specifickou "faunu", ovšem o klasické Bowserovi přívržence budete zakopávat častěji. Na bossfighty se také nezapomnělo a i přesto, že jsou všechny vesměs jednoduché, tak jsou přesto zábavné a vždy je rychle zřetelné, jak daného bosse porazit.
Jednoduchá je ale i obtížnost, až jsem se sám divil, jak snadno jsem hru dokončil. Posbírání 60 hvězd (minimum k dokončení hry) nebylo nijak obtížné... V každé galaxii lze nalézt minimálně tři hvězdy a jelikož je každý level vcelku krátký, tak jsem danou galaxii dokončil dřív, než se mi špagety uvařily "al dente". Ovšem když hra chce, tak vám dokáže solidně pocuchat nervy. V tomto ohledu tu jsou tzv. "komety", které vás vystaví větším výzvám, kdy například musíte porazit bosse s jediným HP.
Abych jenom nechválil nepotěšila mě sem tam jinak bezproblémová kamera, a to zejména v místech, kdy pobíháte po nějaké planetce vzhůru nohama. Nepotěší zároveň v podvodních levelech, které však obecně z principu nemám rád. Také mi nedával smysl systém životů... Například jsem během jednoho hraní posbíral 20 životů, avšak při dalším načtení hry byly všechny nasbírané životy fuč a byl jsem zpátky na přednastavených 4. Nasbírat životy sice není nijak zvlášť těžké a nestalo se mi, že bych dostal Game Over, ale je to otravné. V tomto případě mi rozum stojí i u mincí, které jsou krom doplňování HP takřka k ničemu. Například Star bits můžete používat jako střelivo na omráčení nepřátel nebo je můžete směnit za zkratku nebo si za ně v určitých levelech koupit 1-UP houbičku, či upgrade na 6 HP. Za mince si nekoupíte ani prd. Navíc když v nějakém levelu umřete, tak automaticky přijdete o všechny doposud nasbírané mince. Je to sice také drobnost, ale otravná...

Může vás napadnout otázka, jak se vlastně hraje Super Mario Galaxy na Switchi? Zpočátku jsem byl v tomto ohledu nepatrně skeptický, ale mé obavy byly nakonec zbytečné. Hra se ovládala dobře a neměl jsem sebemenší potíže. Celou hru jsem odehrál v docked modu s joy cony v ruce, což je zřejmě nejoptimálnější způsob, jak hru hrát. Joy cony totiž nahrazují Wii ovladače – v levé ruce máte pomyslný nunchuck, kterým Maria ovládáte a v pravé ruce pomyslný Wii remote, kterým míříte a třesete. Pomyslný Wii remote je však nutné kalibrovat stisknutím R tlačítka, s čímž jsem osobně neměl problém. Když jsem ale trochu víc joy conem zatřásl, tak ho bylo nutné opět zkalibrovat, ale to je drobnost.

Audiovizuálně je hra i dnes na velmi slušné úrovni. Modely postav jsou kvalitní a mají svůj roztomilý šarm. Zejména Lumy jsem si zamiloval. Na druhou stranu můžete vidět nedostatky v texturách, když se lehce nakloníte k televizi, ale nejedná se o žádný dealbreaker. Musíte se počítat s tím, že hrajete skoro 15 let starou hru.
Značně bych pochválil fantazii vývojářů při tvorbě různých planetek a galaxií. Každá je nějakým svým způsobem specifická, ať už se jedná o galaxii včelí, hračkovou, duchařskou, písečnou či podmořskou… Každá galaxie se od sebe vždy velmi odlišuje a každá vám nějakým způsobem utkví v paměti.
Složka, na kterou jsem se těšil asi nejvíce byla ta hudební a panečku! I přesto, že považuji soundtrack druhého dílu o kousek lepší, tak i v tomto se našlo spousta, respektive většina motivů, které lahodí mému sluchu. Super Mario Galaxy má jednoduše krásný, fantastický a dojemný soundtrack. Některé motivy čiší epičností a naladí vás na dobrodružnou notu. Některé motivy čiší ale i jemností a emocemi. Jednotlivé skladby skvěle definují styl a náladu dané galaxie, daného levelu a místy dokonale nastoluje atmosféru. Každý motiv se vám vypálí do paměti a horkotěžko se ho zbavíte. Koji Kondo a Mahito Yokota jsou bezesporu mistry svého řemesla.

Super Mario Galaxy je dokonalým titulem ve všech ohledech a každý by si tuto skvělou nadčasovou skákačku měl zahrát. I přesto, že je to starší titul, tak se dnes hraje, jako kdyby vyšla teprve nedávno. Je neskutečná škoda, že se v kolekci 3D All-Stars nenachází i pokračování, které bych si bez otálení ihned zahrál. Kdyby ho Nintendo vydalo zvlášť, tak bych silně uvažoval nad koupí, i kdyby bylo za plnou cenu.

{HERNÍ VÝZVA 2021 - 9. OKNA VESMÍRU DOKOŘÁN}
+17

Ticket to Earth

  • Android 80
Nikdy jsem nebyl zastáncem hraní her na mobilu a asi ani nikdy nebudu, i když život si někdy usmyslí své, tak moje jediné hraní se odvíjí právě jen na mobilu.

Moje slabost jsou dobré Match 3 hry nebo jak dnes říkají 3 in Row ale já to mám spojené v jedno Match3 hry.
Puzzle Quest: Challenge of the Warlords je pro mě absolutní top, dále Ironcast nebo můj komentář k  Battle Chef Brigade nej Match 3. A co dál? Vždyť vše se upíná k mobilu a k blbostí PvP a nutnost připojení k internetu.
A právě tady nastupuje mnou opomenutá hra Ticket to Earth.

Ticket to Earth je epizodická hra, v době kdy jsem se k ní dostal, pouze kompletní. Hezky malované intro alá komiks vás přivítá ve hře a pak se před vámi rozhostí přibližně 42 políček, podle úrovně. Na vás je spojit co nejdelší řadu kostiček, tak aby jste naplnili úder či speciální dovednosti nebo jen se přiblížili k
nepříteli. Ticket to Earth je tahová, taktická, záležitost kde ovládáte své postavy po ploše na které se pohybují i nepřátelé.

Děj hry vypráví o vesmírné kolonii, na kterou zaútočí nájezdníci a zkorumpovaná vláda tomu dá zelenou. Po každém levelu je několika obrázky a textem ve formě komiksu odvyprávěn děj. Moc pěkně poddané a chápu proč to vycházelo na epizody, když řeknu že bude několik dějových zvratů, asi nikoho nepřekvapím. První hratelnou postavou je Rose její předností je meč a boj na blízko, za to druhá postava je Wolf, který na opak od Rose využívá pušku na vzdálenost. Ve hře jsou další dvě postavy ale nechci zacházet do spoilerů. Co tím chci říct, že postavy jsou si diametrálně rozdílné jak v boji, tak i ději. Postavy mají několik dovednostní, které se postupně odemykají, k tomu nové zbraně,  RPG prvky postav (větší zdraví, větší odměna za velkou spojenou řadu atd.). Pak každá postava má ultimátní dovednost, která vyčistí celé hrací pole od nepřátel, jen nabití není tak lehké.

Je opravdu zajímavé jak, jednotlivé dovednosti mění charter hry, ze začátku jsem považoval jako nejslabší Rose a by od třetí kapitoly byla mou hlavní postavu, bez které jsem nechtěl jít do žádného boje ale holt někdy jsem musel. Hratelnost je Match 3 nutnost a tady je na výbornou, plus hezkou grafikou!

Jediné ale, co hře musím vytknou je skvěla hudba a přitom strašná. Hra obsahuje jeden výborný song při boji ale ten vám tak omývá dokola dokolečka, že ho začnete nenávidět. Jelikož herní doba je neuvěřitelná, čitá asi okolo 25h, co kapitola to cca 5hodin.

Verdikt: Jestli jste na tom stejně jako já, máte rádi KVALITNÍ Match 3 hry, Ticket to Earth nesmíte minout! Samozřejmě Steam verzi! Pro ostatní, kteří si chtějí zkrátit čekání u doktora, něčím kvalitním ne Candy Crush Saga blbostma, tak z hraní Ticket to Earth budou mít kvalitní zážitek!! 80%

Pro: Postavy, RPG prvky, hratelnost, herní doba.

Proti: Dobrá nedobrá hudba.

+12

Deus Ex: Mankind Divided

  • PC 80
Úvod do deja
V koži Adama Jensena budeme vtiahnutý do kolobehu udalostí, spojených s teroristickými útokmi a utlačovaním augmentovaných lúdí.

Plusy
➤Adam Jensen: jedná sa o jednu z mojich najobľúbenejších hlavných postáv. Či už dabing alebo samotný Adamov charakter je úžasný. Do toho sa jedná o supervojaka prerasteného vylepšeniami, ktoré ho robia nezastaviteľným.
➤príbeh: po konci som sa rozhodol, že by som príbehovú stránku hry mohol zaradiť do plusov. Podobne by to na svete mohlo vyzerať, ak by sa vylepšenia ľudí ujali. Ich utláčanie bolo vykreslené parádne a tým pádom vynikli aj vedlajšie ulohy a malé príbehy augov. Taktiež si užijeme pár zvratov, hlavne v scéne medzi titulkami. Uprimne som veľmi zvedavý ako to bude celé pokračovať, pokiaľ sa niekedy dočkáme pokračovania.
➤prostredie a lokácie: nenašiel som žiadnu, čo by sa mi vyslovene hnusila. Či už Dubaj na začiatku, Praha po celý čas alebo Londýn a Alpy ku koncu. Hlavne na tej Prahe bolo krásne vidieť ako autori zakomponovali architektúru budúcnosti do tej historickej pražskej. Často sme sa pohybovali aj v rôznych továrenských a kancelárskych priestoroch, ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať nudné. Ale ponúkli mnoho možností na postup, tak som s nimi nemal žiadny problém.
➤stealth a možnosti postupu: streľbe som absolútne neprišiel na chuť, a preto som celú hru prechádzal v tichosti. Párkrát som aj načítaval, ked sa niečo pokazilo. Všetky lokácie mali množstvo možností a prístupových ciest, čiže ste sa vedeli dostať kam potrebujete aj bez špecifických vylepšení. Taktiež som sa celú hru zabil max 5 nepriateľov. Nakoniec som ušetril aj finálneho bossa.
➤augmentácie: či už staré známe z predchádzajúcej hry alebo nové experimentálne. Na výber je ich slušné množstvo, no keďže som prechádzal hru v tichosti, vylepšoval som si hlavne neviditeľnosť, hackovanie a iné, čo mi pomáhali prekonávať špecifické prekážky.
➤koniec: veľmi ma prekvapilo to, že som dosiahol najlepšieho konca, pretože v Human Revolution sa mi to nepodarilo. Samozrejme je to znovu dané rozhodnutiami a konaním počas celej hry. Hra si nechala otvorené dvere aj pre pokračovanie a potitulková scéna bola prekvapujúca. Len škoda že sa tie titulky nedali preskočiť, a pokiaľ dali tak som len nedošiel na to ako.

Mínusy
➤streľba: absolútne mi nesadla a bola až neohrabaná. A preto som si radšej zvolil tichý prístup. Vlastne vôbec neviem prečo som zo sebou nosil plný inventár zbraní.
➤záporáci: aj keď je celá zápletka kvalitne vymyslená, tak záporáci mi prišli nevýrazní. Či už ten hlavný alebo tí, ktorý ťahajú za nitky. V Human Revolution boli určite kvalitnejšie premyslený a hlavne viac badass.
➤finálny boss fight: na prvý pohľad sa mohol zdať ako výzva, no nakoniec bol extrémne jednoduchý aj pokiaľ ste to chceli vyriešiť nenásilnou cestou. Myslím si že streľbou by si to človek len skomplikoval. Bohužiaľ obrovské sklamanie, ale potešilo ma že som nemusel strieľať, pretože to mi v tejto hre nešlo.


!! Záverečné zhrnutie !!
Po asi 4 pokusoch dohrať túto hru sa mi to nakoniec podarilo. Ani neviem prečo to bol takýto problém, keďže predchádzajúci diel môžem zaradiť do mojich top 5 hier. A ani tento nebol zlý, ale proste som sa do toho nedostal. Adam znovu ukazuje že je jedna z najlepších herných hlavných postáv a jeho dabér je tiež úžasný. Ostatné postavy zatieňuje niekedy až moc. Čo sa záporákov týka, tak tý nie sú taký kvalitný ako v minulej časti. Finálny boss nie je bohužiaľ žiadna výzva, čo ma sklamalo najviac. Človek by čakal výzvu aspoň pri tichom postupe, ale nedočkal som sa jej. No záporákov, čo ťahajú za nitky si hra nechala ešte veľa. Po dokončení hry musím uznať, že sa mi páčil aj príbeh. Ukážky utlačovania augov a celé rozuzlenie bolo veľmi fajn. Hra sa odohráva vo veľmi pekných lokáciach. Napríklad Praha krásne kombinuje historickú a futuristickú architektúru. Dostaneme sa aj do rôznych fabrík a kancelárií, ktoré sa síce môžu zdať jednotvárne ale majú množstvo možností na tichý postup. A ten som volil prakticky vždy. Adamove augumentácie som si vylepšoval tak, aby som ho mal čo najjednoduchší. Streľbe som totiž absolútne na chuť neprišiel. Hru ako celok hodnotím slabšie ako Human Revolution, ale stále je to kvalitný kúsok. Dúfam že sa niekedy s Adamom stretnem v ďalšej časti ale teraz si pôjdem prejsť ešte DLC obsah, ktorý snad odkryje ďalšie skutočnosti v príbehu a udrží si kvalitu hlavnej hry.

➤Čas strávený v hre: 37 hodín ( bez DLC, zahrnuté všetky prechody )
➤Achievementy: 19/81

HODNOTENIE: 80/100%
+24

Desperados III

  • PC 80
Tak se nám Němečtí šikulové po úspěchu na Asijském východě přesunuli na opačnou světovou stranu, na tu divokou. Tam, kde se pije výhradně ohnivá voda, kde každej druhej má flintu a nůž, kde ženský jsou drsný jako šmirgl papír. Místo šurikenů se tu hážou nože a jednoranné křesadlovky nahradily naleštěné šestiranáky. V zásadě se jedná o stejnou hru, jakou byl skvělý Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Design je v jádru totožný, což v tomto ohledu není bráno jako negativum, neb lidé ze studia Mimimi de facto dovedli tento dnes již obskurní žánr mechanicky k dokonalosti.

Co je ale patrné již od první cutscény, je radikální navýšení produkčních hodnot. Na rozdíl od ST je zde využita technologie motion capture, takže cutscény působí mnohem více dynamicky, filmově a dokážou vtáhnout. Graficky je tu vidět poměrně značný posun - více stylizovanou prezentaci ze ST, která dobře maskovala technikou zastaralost, nahradil realističtější vzhled. Některé budovy mají nyní vymodelované interiéry, což v ST bolestně chybělo, mapy jsou větší, detailnější, daleko více zaplněny NPCčky, dabing je velice povedený.

Postavy, stejně jako jejich japonští zabijáčtí kolegové, jsou velmi povedené, umě namluvené a příběh je ucelenější a plynulejší, i když je to v podstatě velké klišé. Hudba je solidní, ale hlavní theme se povedl náramně.

Hratelnost tu je trochu vybalancována, kupříkladu půvabná Kate nemůže, na rozdíl od krásné Aiko, na blízko zabíjet své přivábené oběti, nýbrž je může poslat do kómatu mocným kopancem do klenotů, což je pro chlapa horší osud než smrt! Hraje se to obecně velmi příjemně, "shadow mode"nahradil "showtime mod" který, (krom vysoké obtížnosti) zcela zastaví tok času, a vy tak máte více klidu vymýšlet lišácké pasti a mazané manévry, které pošlou co nejvíce banditu do věčných lovišť Je to pochopitelně těžké, trochu více akční než ST.

Kdybych měl něco vytýkat, tak je to určitě zasazení Isabelle, která se do hry z dějového, herního a logického hlediska vůbec nehodí. Na její voodoo hoodoo black magic její parťáci reaguji velice nonšalantně od "Jsem nevěděl, že něco takového existuje" a "Hele, kůl, to bych taky chtěla umět" což je škoda, poněvadž je to jedna z nejzábavnějších a nejzajímavějších postav ve hře. Obtížnost je někdy brutální sado-maso, kde každý desperát hlídá prdel každýmu svýmu kámošovi.

Je to frustrující, je to zábavné, je to bolestné, je to uspokojující a nepochybně to není pro každého, ale ten, kdož na těchto hrách vyrůstal, musí prožívat nirvánu. Objektivně tu není totiž moc, co tahle hra dělá špatně.
+31

Call of Cthulhu

  • PC 50
Díla inspirovaná H. P. Lovecraftem a díla jeho samotného vždy přilákají mojí pozornost a velmi mě zajímají. Jedná se o velký fenomén. Bohužel ve mně nakonec často vyvolávají rozpačité pocity. A přesně tak je to i u této hry.

V první řadě je hra opravdu ošklivá. Většinou se s horší grafikou dokážu vyrovnat velice snadno. Samozřejmě jsem nadšená z nových her s dech beroucím grafickým zpracováním, ale zároveň si ráda zahraju starší kousky, které hold odpovídají době, kdy byly vytvořeny. Vlastně díky Herní výzvě často sahám po opravdu starých hrách a nemám s nimi problém. Tahle hra mě ale svým vzhledem opravdu zklamala a nemohla jsem si užít temnou atmosféru, o kterou se pokouší. Na to, že vyšla v roce 2018, v roce kdy vyšly hry jako Red Dead Redemtion 2, God of War, Assassin’s Creed: Odeyssey, je úplně jinde. Je jasné, že mnou uvedené tituly jsou od velkých společností s velkým rozpočtem a nevím, jak na tom byli autoři této hry, ale je evidentní, že vzhledově se nepovedla. Kupodivu je v cutscénách grafika hry ještě horší, než při hraní. Myslím, že to většinou bývá naopak.

Jedná se o detail, ale rozhodně se nepovedl zvuk kroků při plížení. Já bych čekala, že při plížení bude člověk dělat více kroku a ty budou tišší. Ve hře jsou ale zvuky kroků s hrozně dlouhými pauzami. Je to opravdu divné.

Příběh mi vlastně nijak nevadil, ale rozhodně nenadchnul. Hlavní postava Edward Pierce, s ním i hráč, ztrácí přehled, co je skutečné a co jsou jen přeludy. Většinou není hra moc děsivá, spíše znepokojivá. Nejděsivější byly části s Shamblerem (bohužel si nepamatuji, jak byl přeložen), zvláště pak ta v muzeu. Stvůra z obrazu mi dala zabrat. Trochu otravné bylo, jak rychle začne hlavní hrdina panikařit v uzavřených prostorech, v tomto případě ve skříni. To značně limitovalo možnosti schovávat se před tou potvorou. Možná jsem si to ale způsobila sama narušením psychické stability Edwarda.

Na začátku je možné si rozdělit nějaké zkušenostní body a zlepšit si tak určité vlastnosti. Bohužel jsem na začátku nevěděla, že znalosti lékařství a okultismu je možné pomocí bodů zkušeností vylepšit pouze na začátku a následně je nutné hledat knihy. Možná jsem si toho jen nevšimla a je to moje chyba, zpětně jsem
to nedohledávala, ale tato informace by se mi hodila a možná bych na začátku body rozdělila jinak.

Uvažuji o tom, jestli si někdy v budoucnu zahraju hru znovu. Je to těžké. Na jednu stranu by mě zajímalo, jestli by některá má rozhodnutí nevedla k zcela jinému hernímu zážitku. Na stranu druhou mě nenadchla natolik, abych jí chtěla věnovat více času, i přes poměrně krátkou herní dobu.

Pro: vyšetřování, volby

Proti: grafika

+11

The Sims 4: Cats & Dogs

  • PC 50
The Sims 4: Kočky a Psi.

Datadisk, který všichni nenávidí.
Jako bez nadsázky - všichni ho nenávidí, a to nejen tradiční hateři The Sims 4, ale i fandom. A ono je to sakra zasloužené, protože přísahám, že žádný jiný datadisk není tak neskutečně předražený a zbytečný jako tohle.

Hra na jednu stranu nabízí přesně, co byste čekali. Psi a kočky, roztomilé mazlíčky do vaší domácnosti. Protože jsou granti, nabízejí i zvláštní rozšíření možnosti, takže si můžeme vytvořit například psa-lišku nebo kočku-mývala. Ale nic víc, žádní křečci či tak. Ale je to fajn . I tvorba mazlíčka je v normě a co byste čekali. Potud dobré. Peklíčko začne ve chvíli, kdy se pustíte do hry.

V první řadě, zvířata jsou nejen neovladatelná, ale nemají vůbec žádné rozhrání. Tj, vidíte je, že jsou součástí rodin, ale nemůžeme si je rozkliknout a vidět jejich statistiky a co by si přáli. Je-to-otravné. Pokud si nejste jistí, o co jde, musíte se zvířete ZEPTAT co chce, a on vám ODPOVÍ, že má například hlad. Část mě to chápala, dokud mi nedošlo, jak je to pitomé, a alespoň vidět ty statistiky by se šiklo.

Ale ok, ok, dejme tomu. Opět by to šlo, kdyby ta A.I nebyla tak pitomá, a zvířata nekňučela před naplněnou miskou, a vy jim nemuseli říct, ať se nají. To je jasný bug, či spíše občas se to stane, ale opět - kdy už nám nedali možnost za ty bestie hrát, mohli jim tu inteligenci vybudovat pořádně.

A co že tento datadisk stojící původně před tisícovku jinak nabízí? Veterinární kliniky, možnost podnikání jako veterinář, a nějaké zboží pro mazlíčky. No, a teď se podržte.

Hra nemá boudy.

Ještě jednou a pomalu. Datadisk The Sims 4: Kočky a Psi, NEMÁ BOUDY. To asi stačí.

Tenhle velký, hlavní datadisk toho jako celek nabízí méně než druhý stupeň menších DLC, jako Vampires a Realm of Magic. To-je-peklo. Kdyby hra stála tak 20 euro, asi bych to ještě zkousl, ale tohle fakt ne.

Nakonec, jediný důvod, proč nelituji, že jsem si toto DLC pořídil je jejich mírná souvislost s DLC "Realm of Realm", který vám dovoluje udělat z vašeho mazlíčka familiára a přidává tak tomu další úroveň. Sám o sobě? Záleží na vás. 40 doláčů je ale naprosto jiný level zlodějny, který mimochodem EA už nikdy nezopakoval, i přes svojí pověst. Tohle je extra zlé.

A bohužel to bylo první.
+15

Full Throttle

  • PC 70
Full Throttle je zážitek. Z prostředí jako vystřiženého ze Šíleného Maxe popřípadě pro děti 90. let z Fantoma ulice (pro neznalé - gamebook) přichází vůdce motorkářského gangu Ben. Obviněn z vraždy nyní projíždí krajinou. Psanec, který loví psance... error... to jsem si s něčím spletl. Takže znova.

V roce 1995 vyšla další adventura z líhně Lucas Arts. Kasovní trhák se u nás stal bojištěm střetu dvou zasloužilých redaktorů Score - A. Anastasova a F. Fuky. Jeden hře vytýkal krátkost a akční sekvence, druhý si pochvaloval filmový zážitek. Na obou názorech něco je. Hra mi nepřišla výrazně krátká. Z her, které jsem poslední dobou hrál byla výrazně delší pouze Kyrandia 3. Co do délky hra není kratší než dejme tomu Space Quest 4. Pro protřelého harcovníka jako byl Andrew však hra logicky představovala rychle pozřenou jednohubku.

V době vzniku FT se rozmáhal druh her redakcemi českých časopisů zvaných "interaktivní filmy" (zde na fóru FMV adventury), tedy hry, které měly přinést filmový zážitek, ale zároveň měly hráče (alespoň trochu a ne vždy úspěšně) zapojit do dění na obrazovce. Na rozdíl od mnohých tehdejších pokusů se to Full Throttle daří. Hra obsahuje větší množství animovaných filmových sekvencí, což ale není na škodu. Jako hra-film Full Throttle exceluje.

Adventure - road movie v mírně sci-fi světě přináší zajímavý příběh, nezasype hráče desítkami sbíratelných předmětů (zdravím Discworld 1) a obsahuje minimum nelogických akcí. Některé puzzly a jejich řešení naopak pobaví, například sekvence okolo negativně naladěného hlídacího psa na skládce a jeho zneškodnění pomocí auta vyzvednutého do vzduchu magnetickým jeřábem. Hra není příliš ukecaná, koneckonců samotářský volnomyšlenkář a motorkář Ben těžko bude někomu vykecávat díru do hlavy.

Hra obsahuje dvě akční sekvence, které jsou poměrně dlouhé a nedají se přeskočit. Do motorkářského světa možná patří, ale pochybuji, že by byly akční mezihry mezi standardními adventuristy právě v oblibě. Jedná se o motorkářský souboj na pěsti, řetězy, motorové pily (!) a další železo s nepřátelským gangem, jehož dva členové mají v držení předměty důležité pro postup ve hře a dále účast na demolition derby. Ani jedna mezihra není zábavná. Ve hře se nedá zemřít, a tak se první mezihra se skřípěním zubů na několikrát dá dohrát. Bez jediného pádu by to podle mě nedal ani Reno Raines.

Full Throttle jsem kdysi hrál a rozehraný odložil. Nyní jsem se k němu vrátil a dokončil Benovu pouť za očištěním svého jména. A jsem rád, že jsem to s Benem zkusil ještě jednou. Nebýt akčních meziher, ještě bych nějakou tu desítku procent přihodil, ale u standardního hráče adventur nelze čekat reflexy brankáře házenkářské reprezentace. Jedná se o dobrou hru, ale nejde o žádný milník v rámci žánru.

Pro: Svět motorkářů, příběh, filmový zážitek.

Proti: Akční sekvence.

+22

Frankenstein: Master of Death

  • PC 50
Tato hra je další ze zástupu hidden object her, které nejsou čistě o hledání předmětů a řešení jednoduchých logických hádanek, ale které do hry vkládají další adventurní prvky. Hráči je tak vyprávěn jednoduchý příběh, má možnost se procházet různými lokacemi, sbírat a používat předměty a hlavně… hledat předměty a řešit jednoduché logické hádanky.

Příběh je velmi jednoduchý, často nelogický a někteří by mohli říct i hloupý. Však to už je cítit i z úvodní scény. Hráčova postava se objeví u nějaké brány (asi přijel vedle stojícím povozem), ve které stojí žena a mává na něj. Ta se následně lekne, objeví se elektrizující zombie se zelenýma svítícíma očima, žena utíká, zombie za ní a brána se sama zavře a aktivuje se na ní jakési elektrizující ochranné pole. Scéna jako z amatérského céčkového filmu. Už podle této scény lze vytušit, že od příběhu zde nelze moc očekávat.

Přitom hratelnost mi připadala s ohledem na hry tohoto typu spíše podařenější. V každé oblasti je celá řada věcí, ke kterým chybí nějaká součást nebo s nimi jde něco dělat. Různorodost logických puzzlů je zde slušná. Zaujalo mě, že se občas nacházela nějaká jednoduchá hádanka i přímo v hledačce. Průběh hry je pak celkem intuitivní. Málokdy se mi stalo, že bych se nějak zasekl a když už, hra nabízí velmi přehlednou mapu, kde je okamžitě vidět, v jaké oblasti se dá ještě něco dalšího dělat.

Závěrem musím říct, že mě hraní celkem bavilo. Ano, člověk musí tak trošku vypnout a nepřemýšlet nad nepříliš povedeným příběhem, to už je ale u těchto her tak trošku pravidlem. Každopádně hra může skvěle posloužit jako příjemný odpočinek mezi hraním větších titulů.
+10

Interande

  • Browser 70
Seznamte se s Hanou...teda ne, Danou! (To je ta lehčí část.)
Novinářkou na volné noze, která musí do rána, kdy má odevzdávku, vypracovat ohromný článek, jehož napsání potrvá několik hodin. I přesto se ale rozhodne cca 12 hodin před deadlinem jít pařit do jednoho z brněnsko-pražských klubů, přičemž celou práci na článku si nechává až na jednu hodinu ranní.
To z Dany dělá nejen císařovnu všech prokrastinátorů, ale i silně nedůvěryhodnou a potenciálně nezodpovědnou novinářku.
Tak ji pojďme sbalit!

Abyste mohli Janu sbalit, musíte se vypořádat s řadou pikantních problémů. Například cockblock barmanem, vaší ex, u které si potrénujete vaše porozumění slovenštiny, a bohužel i idiocií vašeho hlavního frajera, který se rozhodne holku, co zná přibližně jen hodinu, vytáhnou na vyhlídku při svíčkách a sklenkami vína. Tuhle hovadinu hodnou 14ti letého naivního snílka pak musíte s obtížemi vyžehlit vy sami. Hana totiž nesnáší profláklou klišé romantiku a rázem se váš úkol zkomplikuje. Ocitnete se VELICE blízko prospati jménem friendzone, ze které není úniku. Ale ještě v ní nejste...
Vaší zbraní tak bude přiměřený flirt a neukvapenost. A jak to nakonec dopadne v epickém finále na autobusové zastávce bude záležet jenom na tom, jak s touto zbraní budete nakládat.

Koncept interaktivní hry o balení holek zní poměrně hrozně, ale musím uznat, že mě Interande vlastně bavilo. Je tam pár chytře vymyšlených záludností, technicky to celé vypadá vcelku podmanivě, plus má to suprovou znovuhratelnost. I přestože některé chování a dialogy obou aktérů jsou poměrně špatný, nemluvě o tom, že občas není úplně jasné, co vlastně jaká možnost dělá, tak jsem to hrál za opila už asi s šesti kámoši, takže to očividně dělá něco dobře.

Btw, když jí po tanovačce řekl: ,,Pojď ven.", myslel jsem, že si jdou dát jen cígo.
Nejsem jediný, kdo to takhle pochopil, že ne?
+29

Tom Clancy's Splinter Cell

  • PC 80
První Splinter Cell je kvalitní špionážní stealth akcí, která i dnes přes své stáří dokáže zaujmout a zabavit. Nemalý podíl na tomto faktu má nepochybně na svou dobu výborné audiovizuální zpracování.

V roli perfektně nadabovaného Sama Fischera se vydáte plnit mise zadané utajovanou americkou informační agenturou. Většina misí tak spočívá v získání pečlivě střežených informací a lze je dohrát bez jediného zabití protivníka. Bohužel se ale nelze nijak vyhnout zabití hlavního padoucha hry, v čemž mě hra zklamala, jelikož jsem do té doby nemusel nikoho zavraždit a uvítal bych tedy možnost dohrát tímto způsobem celou hru.

Mise jsou nápadité a zábavné, střídají se v nich nejrůznější lokace, hráč zavítá jak do čistě nepřátelských tak i spojeneckých (sídlo CIA). Celková zápletka hry a její podání ve formě prostřižků z televizních zpráv je však mdlé a nezajímavé. Zamrzí také striktně lineární postup, který v některých případech vede k zákysům a frustraci. Některá místa postupu jsou na dosti zvláštních místech, tak trochu neintuitivně schovaná. Např. takový žebřík za ledničkou v kuchyni vietnamské restaurace vedoucí do druhého patra, o kterém nikde nepadne zmínka, je tak dokonale ukryt, že by snad bez návodu dokonale zabránil v mém postupu.

Hra obsahuje i některé velice originální prvky, např. ovládání rychlosti pohybu postavy pomocí kolečka myši, což bych uvítal i v jiných hrách na PC, kde rychlost pohybu nelze korigovat tak elegantně jako páčkou na gamepadu. Škoda, že se tato zajímavá funkce zjevně neujala.

Závěrem lze tedy shrnout, že Splinter Cell by rozhodně neměl chybět na seznamu dohraných her u všech fanoušků stealth žánru, jelikož se v tomto směru jedná o jeho špičkového zástupce. Avšak hráči, u kterých je příběh ve hrách na prvním místě, mohou tento kousek s klidem vynechat.

TIP: K PC verzi lze stáhnout textury z PS3 verze a hru tak vizuálně omladit.

Herní výzva 2021 - kategorie č. 2 - Amerika, jak ji neznáte - Normal

Pro: audiovizuální zpracování, animace, hratelnost, dabing, humor, stealth

Proti: příběh, striktně lineární, nelogičnosti

+19

Control

  • PS4 90
Control je zpočátku až nepříjemně zvláštní hra. Jste vrženi do prapodivného stavení The Oldest House, kde sídlí neméně záhadný úřad FBC. Jak je však hra na svém začátku bizarní, stane se později nesmírně zajímavou a takřka geniální "omáčka" dělá z Control hru, která by rozhodně neměla zapadnout.

Finové z Remedy sice opět vytvořili střílečku ze třetí osoby, ale rozhodně ne tuctovou. Rudovlasá Jesse možná nezvládá zpomalovat čas jako Max Payne, zato vládne schopnostmi, mezi kterými nechybí telekineze či levitace. Hratelnost je velmi solidní, hra dávkuje nové prvky hratelnosti s citem a samotné střílení i používání schopností baví. Control co do pohybu i soubojového systému funguje krásně plynule a vrhat proti nepřátelům okolní prostředí se jen tak neomrzí.

Vlastně mě překvapilo, že i přes absenci volby obtížnosti (jsem zvyklý odehrávat hry na tu nejtěžší, i když to občas fakt bolí :)) mi rozhodně nepřišel Control jednoduchý (možná vyjma závěru). Výzva mi naopak přišla nastavená tak akorát, což rozhodně chválím. Pro nešiky je přítomný "assist mod", který jsem však nezkoušel.

Hlavním tahákem však rozhodně není solidní hratelnost, jejíž jedinou výraznější slabinou je jistá repetitivnost, ale ten krásně podivný svět, který vývojáři v Remedy vytvořili. I když se hra odehrává vlastně celá v jedné budově, obsahuje neskutečné lokace a obrovskou spoustu skvělých nápadů. Než pochopíte místní zákonitosti, co jsou to AWE, co "Objects of Power" a v čem se liší od "Altered Items", budete sice dost tápat (některé otázky zůstanou nezodpovězeny i po dohrání... uvidíme co DLC), ale tady se zkoumání světa jeho zákonitostí vážně vyplácí. Slušný příběh v neskutečných kulisách působí spíše jako ze zajímavé sci-fi knihy, než akční hry, a autoři si zaslouží za mnohé nápady obdiv (třeba taková lednička, na kterou musí někdo neustále zírat, je fakt krásně pošahaný nápad). Bavily mne i postavy, i když některým je stejně jako hře samotné trochu kumšt porozumět a pochopit je.

Control je tak zábavná střílečka v nevídaných kulisách a s neskutečně promakaným "lore". Jen mě mrzí, že je hlavně zpočátku možná až příliš divná a i procenta u jednotlivých trofejí dávají tušit, že mnozí hráči zmateně po pár úvodních sekvencích hru vypnuli. Udělali velkou chybu!

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "8. Herní nášup: Dohraj hru, včetně všech oficiálně vydaných obsahových rozšíření. Povolené jsou jen hry, ke kterým vyšly minimálně dvě oficiální obsahové rozšíření." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 90. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Naprosto originální svět a prostředí; skvělý zvuk a hudba; velmi solidní hratelnost; špičková atmosféra; Objects of Power a Altered Items; Dr. Casper Darling

Proti: Kvůli "začernění" nedávají některé logy vůbec smysl; místy repetitivní; občas příliš velký bizár

+18

Disco Elysium

  • PC 90
Komentář píšu na verzi před "finálním řezem".

Čím jsem starší, tím větší mám problém vžít se do nové hry, do jejího světa, pravidel, „lore“. Možná proto mě nové hry lákají čím dál méně a spíš pořád dokola točím ty starší, dohrané, osvědčené, které dobře znám. Proto mě třeba Pillars of Eternity, Tyranny ani Torment moc nezaujaly – prostě mě do sebe a do svého světa nedokázaly pořádně vcucnout, takže si z nich teď už skoro vůbec nic nepamatuju (až na finální lokaci v Torment, ta byla super).

Tenhle problém jsem ale u DE vůbec neměl. Hra mě do sebe vtáhla od samého začátku už jen tím, jak krásně pracovala s všelijakými klišé (amnézii má postava po opravdu velkém flámu a jeden z prvních questů je najít svou druhou botu). Vnoření do světa mi přišlo hrozně snadné, přirozené a logické – hlavní postava o světě neví nic, stejně jako vy, takže otázky typu „Co je to realita?“ nejsou zas tak moc mimo, stejně jako herní popisy a komentáře dialogů a postav, které zajišťuje vaše roztříštěná psyché (případně vaše kravata).

Rozhovory a postavy jsou suprově napsané a když se někomu nechce řešit politika (jako mně), může si v nich vybírat neutrální odpovědi. Docela dost bych ale ocenil nějaký rejstřík postav, lokací a událostí (podobně jako je to třeba v Pathfinder: Kingmaker nebo Zaklínačovi). Hru jsem hrál vždy s týdenními rozestupy, takže jsem pak hodně věcí zapomněl a musel si je dohledávat na internetu, abych věděl, která bije.

RPG systém mi přišel fajn, i když chápu výtky, že se vlastně jedná jen o simulátor mluvení a skillchecků. Mně třeba přišlo, že druhé dvě části mé postavy (fyzická stránka a motorika) mi do hovorů vlastně skoro vůbec nezasahovaly a ani jinde jsem moc často neviděl možnost jejich využití, takže mi přišly trochu zbytečné. Možná by stálo za to jejich počet trochu zmenšit, ale třeba je to jenom můj dojem, protože jsem rval body hlavně do prvních dvou (intelekt a psyché). Třeba by hráči, kteří je naopak měli hodně vysoko, měli jiný pocit.

U skillchecků bych možná přidal minimální hodnotu skillu, kterou hráč musí mít, aby se o něj mohl pokusit. Přiznám se, že mě „save scumming“ taky často lákal, ale myslím, že jsem projevil docela obdivuhodnou sebekontrolu a „save scummoval“ jsem jen několikrát za hru. Taky to bylo asi tím, že mi většina těch skillcecků vyšlo napoprvé, i když jsem měl šanci třeba jen 27%.

Ono vůbec, když si člověk ten save nahrál a podruhé třeba uspěl, tak většinou zjistil, že stejně o nic tak zásadního nepřišel (a to i u několika červených skillchecků, které jsou zásadnější a nelze je opakovat). Hodně jsem ale ocenil, že si toho autoři jsou vědomi a nějak to i ve hře reflektují… Některé dveře prostě nejde otevřít :)

Souboje ve hře (až na pár výjimek, ale ty by se daly spočítat na prstech jedné ruky nešikovného řezníka) nejsou, ale některé zásadnější rozhovory vás můžou dost vykolejit psychicky i fyzicky. Při svém prvním hraní jsem ale léky (tj. lékárničky) vlastně nemusel vůbec použít (snad jen 2x). Měl jsem za to, že klasické souboje nahradí některé zásadnější rozhovory a zčásti jsem měl pravdu – docela zabrat jsem dostal jen při rozhovoru s Evrartem. To ale bylo v době, kdy jsem ještě ani neznal své jméno, neměl jsem odznak, nic, takže si mě krásně povodil. Původně jsem si chtěl jenom skočit pro kabát, ale hra mě pak donutila jít si s ním promluvit, jinak jsem se z dané lokace pryč dostat nemohl. Při tom rozhovoru se mnou vlastně nebyl Kim, který ale druhý den o téhle události mluvil, jako by tam byl. Ale tak to by se dalo vysvětlit nějakým ranním brífinkem :)

Zkrátka bych ocenil víc takových zásadnějších rozhovorů, kdy člověk cítí, že opravdu o něco jde, že ho ten rozhovor může pak zabít. Na druhou stranu možná jsem jen prošel tou hrou hladce tím, že jsem si náhodou rozložil vhodné skilly a všechny zásadnější skillchecky jsem zvládnul, i když jsem měl malou šanci na úspěch.

Před „tribunálem“ jsem si třeba naprosto náhodou nasadil bojovou zbroj (aniž bych věděl, že mě vzápětí čeká střet s žoldáky), která mi pak pomohla při první střele do ramene, které jsem neuhnul. Na následný děj to ale mělo malý vliv, protože i když je Harry trefen a zraněn do ramene, nic to pak nemění a děj vás stejně zavede tam, kde vás chce mít a závěrečnému „soudu“ a následnému shrnutí vašich voleb se nevyhnete. Docela bych ale ocenil třeba jen nějaké krátké informace o tom, co se pak stalo s jednotlivými postavami, městy atd. Něco jako konec Falloutů. Takhle s Kimem vím, že se „pale“ šíří a začíná se tvořit i v kostele, ale nikoho to moc nevzrušuje.

Když jsem u té nicoty, tak jsem si taky myslel, že důvod Harryho sebedestruktivního jednání bude trochu… „originálnější“. Měl jsem za to, že se třeba v minulosti právě dozvěděl o tom, že „pale“ zničí celý svět, takže ho to uvrhlo do deprese a nezřízeného pití, nebo tak něco. Takhle jsem byl lehce zklamán, podle toho, jak byla hra a příběh kvalitně napsány, jsem prostě čekal něco trochu víc.

Tím nechci říct, že by hra byla o pohodě a chyběly tam silné momenty, to právě naopak. Celou hrou se line nostalgický tón (pun intended), snažíte se zjistit, co se vám to stalo, že jste z toho tak v hajzlu, vyšetřujete lynč, můžete najít mrtvolu muže a jít to oznámit jeho manželce, intenzivní je i setkání s The Pigs, Phasmidem

Taky se mi hodně líbilo, jak se spoléháte na vaše vnitřní monology, které vám radí a dávají důležité informace, ale u jedné postavy získáte podezření, že vámi manipuluje a ty informace, které vám části vaší osobnosti říkají, nemusí být pravdivé. To mě docela uzemnilo :)

A co se Kima týče, o jeho hláškách se asi ani nemusím zmiňovat :) Škoda že asi u nejlegračnějšího momentu ve hře nesmí být přítomen.

Sečteno a podtrženo, konečně RPG s pořádným světem, dialogy, postavami a příběhem. Za nějaký čas si to určitě dám znovu.

Herní výzva 2021 - Dětský svět (SC)
+25

FoxTail

  • PC 80
Jak tak za okny míjely sychravé, vlezlé dny covidového lockdownu, dostala jsem chuť zahrát si něco laskavého, prosluněného a nenáročného. Proto jsem se vtělila do ryšavého kožíšku liščí slečny Leah a naskočila na vlak, který mě odvezl z hektického města a vyložil v zapadlé vísce, kam mě babička po letech opět pozvala na letní prázdniny. Cestu jsem si z dětství pamatovala, tak jsem její domek bez obtíží našla. Babička mi předala klíč od dědictví po zesnulém dědečkovi a pak mě požádala, abych zaběhla za místním bylinářem pro čaj, abychom si odpoledne mohly vychutnat pár doušků nad jejím lahodným koláčem. Tím začalo mé dobrodružství, ze kterého se vyklubalo o dost víc než přemlouvání nahluchlého lišáka bylináře, aby se laskavě uráčil otevřít mi dveře své nory.

Na krásných ručně malovaných pixelovatých 2D obrazovkách ve stylu starých zlatých adventur devadesátých let jsem poznávala okolní les, hledala užitečné předměty, řešila pochůzky a občas potkala nějaké další zvíře, které mi někdy přiložilo další úkol, někdy naopak poradilo či pomohlo. Zvolila jsem snadnou obtížnost, která mi dopřála inteligentní kurzor, takže jsem poznala interaktivní předměty, aniž bych musela oklikávat každý pixel. I tak se mi dvakrát podařilo něco přehlédnout, ale to bylo opravdu hlavně mou slepotou. Vše důležité je totiž dost na očích a ve hře není co jak pokazit. Celkem jsem prošla všechny tři zatím dostupné kapitoly, z nichž první dvě byly velice klasicky pojaté, zatímco třetí se blížila spíše Loomu, Samorostu 3 nebo jiným hrám zapojujícím do hádanek hudební prvky. Když už zmiňuji hudbu, soundtrack je příjemný a nevtíravý, ale motivy se dost opakují, takže nějaký eargasmus nehrozí. Prozatím je příděl zábavy asi tak na 4 hodiny hraní (mně to trvalo 6), soudě podle průměru na GOGu.

Hra je dílem jakési (myslím) ukrajinské indie skupinky a sklidila několik ocenění. Chlubí se tím, že úkoly mají vícero řešení a že vaše počiny ovlivní ostatní herní postavy. Myslím, že taková tvrzení jsou trochu přehnaná. Hru jsem si dala na dvě playthrough, jednou sama a jednou s partnerem, následně jsem si prošla několik různých návodů a i tak došla k závěru, že pouze některé úkoly umožňují až dvě řešení. Také netuším, co měli na mysli tím ovlivněním životů dalších postav. Pokud mohu soudit, je umožněn jen jeden průběh konverzací a interakcí s vždy stejným výsledkem. Co mě naopak zaujalo a mile překvapilo je, že když jsem si pro procvičení jazyka zahrála jeden průchod v ruštině, trochu se oproti angličtině změnily reálie - místo koláče napekla babička pirohy. Malý detail, ale potěší.

A zdali jsem nakonec našla liščí chvost? Inu, Leah sice jeden má přirostlý vzadu, ale to prý není ten kýžený. Po tom tajuplném tedy stále pátrám a budu si muset počkat, až bude dopracován zbytek hry.

Pro: hezká grafika, pohodová atmosféra, žádné zákeřnosti a nelogické kombinace, retro look&feel, různé možnosti řešení některých problémů, občasné popkulturní odkazy

Proti: nevím, kdy bude vydán zbytek, ani kolik kapitol celkem očekávat

+16

Alone in the Dark 2

  • PC 40
Druhý díl slavné série je více rozmáchlý, je ale také lepší? Bohužel ne.


Po fenomenálním úspěchu Alone in the Dark byla francouzská firma Infogrames před nelehkým úkolem, jak pojmout další díl. Bohužel, ani uvnitř společnosti, která světu dala tento žánr her, si nebyli jisti, jak s druhým dílem naložit. Jedna část chtěla pokračovat v nastoleném trendu, tedy hororové survival hře, další část, v čele s ředitelem společnosti, ale toužila po větší akci, více epické hře.

Rozbroje dosáhli takové síly, že část lidí z Infogrames odešla a založila své vlastní studio, které pojmenovali Adeline Software, jenž nám dali dobře hodnocenou hru Little Big Adventure. Ano, odešla ta část teamu, která chtěla AitD2 držet v zajetých kolejích. Jejich odchodem tak dostala v Infogrames zelenou akční verze a mohl tak vzniknout Alone in the Dark 2 v takové podobě, v jaké ho známe. Bohužel.



Starý známý. Na první pohled 

Na první pohled vypadá Alone in the Dark zcela stejně jako první díl. Tvůrci také použili identický engine, takže v grafickém provedení změnu nelze hledat. Kde je ale rozdíl přeci jenom patrný, je velikost jednotlivých prostředí. Tam kde se původní díl soustředil na klaustrofobické místnosti, chodby, případně menší haly, tam druhý díl servíruje rozsáhlé prostory jako je venkovní bludiště, louka, velké haly.

Engine nemá s touto změnou problémy, protože stejně jako v původní hře je veškeré prostředí vytvořeno formou 2D obrazovky s velmi dobrým prostorovým cítěním, do které jsou následně vsazeny velice jednoduché 3D objekty jako jsou postavy, případně využitelné předměty v podobě dveří apod.. Vhodnou kombinací záběrů kamer, systémem překrytí objektů a práce s hloubkou v prostoru je docíleno 3D efektu, kdy se na 2D namalované scéně pohybují 3D objekty. Dojem z toho je velmi dobrý. A i když v roce 1993, kdy AitD2 vznikl, se na svět podíval první Doom (přesně 76 dní po AitD2), který byl po stránce enginu absolutně jinde, přesto si dokázal Alone in the Dark 2 zachovat na první pohled vlastní styl.



Druhý pohled nadšení nebudí 

Prvních pár minut, ne, doslova první minuta hraní, hráči řekne jedno jediné: “Zapomeň na atmosféru prvního dílu. Tady se bude střílet. Hodně střílet…”. První kroky hráče vedou k eliminaci první, a nutno podotknout že jedné z mnoha postav, které za dobu hraní potká. Jakmile se hráč dostane o obrazovku dále, opět se dostane pod útok, tentokrát další postavy. A za dalším rohem čeká další a další.

Nábojů je kritický nedostatek, nepřátelé přitom disponují nekonečnými zásobníky, a tak se může první část hry, odehrávající se v křovinovém bludišti, stát také tou poslední, kterou si nebohý hráč vyzkouší. Frustrace z neustálé smrti díky extrémně špatnému míření hlavního hrdiny a poměrně přesného míření nepřátel, bloudění v bludišti a hledání, čeho vlastně?, to je kombinace, kterou u druhého dílu survival hororu opravdu absolutně nečekáte. Změna herního stylu je drastická, překvapivá a nepovedená.



Logika si vzala dovolenou

V prvním díle AitD jsem se zatajeným dechem četl knihu o tom, jak některá monstra zabíjí pohledem. A později ve hře potkal neporazitelné monstra, kterým ale stačilo dát do jejich zorného pole zrcadlo a pod tíhou vlastního pohledu umřeli. Když jsem spadl do vody, vlhkost zničila náboje do brokovnice. Či zhasnula lampu. Obraz indiána, který po mě házel sekery, stačilo přikrýt indiánskou starou dekou. Démona kouře jste zničili zalitím vody.

Neříkám, že AitD byla přehlídkou logiky a nejlepších hádanek vůbec, to ne, ale oproti druhému dílu rozhodně. Jak jinak si vysvětlit otevření zamčených mříží pirátským hákem na ruku? Když se jedny dveře hlásí jako zavřené, nedává příliš logiky otevřít je tím, že na ně musíte použít víno, do kterého ale předtím musíte nalít jed. Protože hráč opravdu netuší, že Edward Carnby, tedy hlavní hrdina hry, poté dveře otevře (byť dosud byly zamčené), strčí do nich otrávenou láhev vína a počká, až se vypotácí piráti, o kterých hráč dosud neměl tušení, kteří zemřou na otravu. Podobných nelogických postupů se ve hře bohužel najde poměrně dost a mohou být důvodem záseku, kdy hráč netuší, co po něm hra chce.

Kromě nelogických postupů hra bohužel obsahuje taktéž chyby v designu. Položíte led do dveří, aby se na něm piráti přerazili, tím že uklouznou? Skvělý nápad. Led poté normálně přejdete a pokračujete dál. Problém je pak ten, že led se chová při cestě zpět pro hráče jako nepřekročitelná překážka. Musel jsem kvůli tomu použít cca půl hodiny starý save. Load. Chcete nakrmit papouška zrním? Prostě použijte zrní v inventáři, ať jste, kde jste v místnosti s papouškem. Postava k němu dojde automaticky a nakrmí ho. Já zkusil zrní použít přímo u papouška. Přišlo mi to logické. Ale postava se místo nakrmení opeřence zacyklila v chození v kruhu před papouškem bez možnosti jí ovládat. Load. O zasekávání nepřátel ve dveřích nemluvě, byla to často jediná možnost, jak vyjít z přestřelky živý. Plížení za pirátem, kdy podlaha vrže, že by vzbudila mrtvého, či plížení před piráty, kteří postavu musí jasně vidět, též působí zvláštně. Korunu tomu všemu ale dávají dead-endy. Zapomenete, či přehlédnete doutnák na palubě a seskočíte do podpalubí? Load, protože se dál nedostanete. Zapomenete kuřecí nohu a vejdete do klíčové místnosti? Load, protože tam nic nezmůžete. Zjištění, že hráči něco chybí, je občas poměrně rychlé, někdy bolestivě pomalé. 



Ne, tohle není dobrá hra

Alone in the Dark 2 se snažil přijít s několika nápady, které hru měli posunout. Větší lokace, možnost ovládat malou Grace, kterou se Edward snaží zachránit, zajímavě postavený dům.

Ale absolutní odklon od herního stylu prvního dílu, přemíra akčního a opravdu nepovedeného střílení, které bylo slabinou už jedničky, přičemž zde je dávkováno v míře vrchovaté, velké množství nelogických postupů, chyb v designu samotné hry, to všechno strhává Alone in the Dark 2 do podprůměru. Slavné jméno nemůže být zárukou vysokého hodnocení. A i když zde jdu jasně proti hodnocení většiny, opravdu nemohu souhlasit s tím, že tohle je důstojný nástupce. Není, naopak, tohle je potupa prvního dílu.

Co mě tak na hře nejvíce bavilo, bylo čtení knih, které rozkrývaly příběh a postavy. O nic objevného se sice nejedná, ale čtení bylo poměrně zajímavé. Bohužel ta herní omáčka okolo je už lehce zkažená.

Pokud si chcete vyzkoušet zakladatele žánru, zahrajte si výborný Alone in the Dark 1. Pokud vynecháte stejně vypadající, ale herně odlišný a podstatně horší druhý díl, o nic nepřijdete.

Pro: Změna postavy v průběhu hraní, různorodé lokace, hezky nakreslené pozadí,

Proti: Chyby v herním designu, nelogické hádanky, přemíra špatné akce, nepovedené souboje, občas nevhodná kamera

+17

Fallout

  • PC 75
Nejlepší Fallout je Arcanum Of Steamworks and Magick Obscura. Muselo to být řečeno. O druhém dílu jsem ještě ochotný diskutovat, ale začátek série prohrává s pozdější hrou Troiky téměř v každé kategorii.

Úvodní prohlášení by se zdálo až příliš příkré, ale je potřeba si uvědomit, že první Fallout velmi dovedně klame tělem. Po stylovém intru uvede hráče do neodolatelného retro futuristického světa s nádechem diesel punku. Prostředí vypadá fantasticky a oplývá obrovským smyslem pro detail. Vypiplané serepetičky a skvěle vymyšlený interface budí dojem propracované a na nápady bohaté hry. Proto trochu zaniká, že prostředí zdevastované Kalifornie je trestuhodně nevyužité.

Většina postav se v ději jen mihla. Úvodní vesnička nabídla pouhé tři úlohy a pak už nebyl důvod se do ní vracet. Čím víc na jih, tím víc času jsem v lokacích strávil, ovšem dobré přátele, nebo zapamatovatelné nepřátele jsem hledal marně. I stěžejní NPC s vlastní animací slouží jen jako fajnovější obchodníci a nedá se od nich čekat charakterový vývoj, nebo skryté motivace. Svět působí prázdně, což se vztahuje i na questy. Těch není mnoho a zkušenosti z nich na dohrání určitě nestačí. Naštěstí existuje možnost jak se v jedné lokaci vylevelovat na neustále se obnovujícím nepříteli, a to bylo to jediné co mě zachránilo. Jinak bych byl odkázaný na náhodné souboje v pustině, což by moje nervy asi nevydržely. 

Boje patří rozhodně k tomu lepšímu co Fallout nabízí. Mezi nepřáteli jsou mutanti, škorpióni, banditi a krysy. Tedy to, co by člověk ve správném postapu čekal. Postupem času se ukázalo, že existuje univerzální metoda jak vyhrávat souboje - zamířit mezi oči. Mechaniky jsou bohatší, ale kritická rána do této zranitelné části těla je jediná opravdu schůdná možnost jak porazit silnějšího protivníka. Rozdíl mezi chabým zásahem za 15 bodů a kritickým zásahem za 120 bodů je tak absurdně velký, že to škodí hratelnosti. V boji se dá libovolně ukládat, takže není problém nahrávat tak dlouho, dokud systém nevylosuje uspokojivý úbytek HP. Snažil jsem se to to nedělat, ale pokušení bylo někdy příliš velké. 

Bezejmený hrdina se nespoléhá jen na pěsti či střelné zbraně. Většina situací jde vyřešit několika způsoby, případně se z nich dá vymluvit. S dostatkem inteligence a argumentační dovednosti se v dialozích objevují nové možnosti, což postup ulehčuje a hře to přidává na variabilitě. Bohužel hodně dlouho trvá než se postava vyprofiluje. Než se mi podařilo Fallout dohrát, rozehrál jsem ho čtyřikrát. Pokaždé jsem zkusil trochu jinou postavu a pokaždé bylo úvodních 150 dní prakticky stejných. Unikátnost hrdiny se projevila až v závěrečné třetině dobrodružství, kdy jsem v pár vybraných vlastnostech dosáhl maximální úrovně. Potěšilo mě že se lokace postupně vyvíjejí. Bohužel to nereflektují ani postavy, ani příběh.

Fallout se může pochlubit unikátní atmosférou, vznikající ze syntézy krutého světa a mírné nadsázky. Občas jsem narazil na detail, z něhož mi nebylo dobře po těle. Díky tomu a především díky skvělé hudbě jsou některé pasáže skoro strašidelné. Nejspíš i proto si Fallout postupem času získal oddanou fanouškovskou základnu. Na jeho bedrech vyrostla celá bohatá série a především lepší druhý díl.

Pro: stylizace, hudba, soubojový systém, příběh, variabilita, znovuhratelnost

Proti: slabé postavy, prázdný svět, málo questů, nevýrazní společníci

+32 +35 −3

Deus Ex

  • PC 95
Je to více než 20 let, co slýchávám přídomek „nejlepší hra všech dob“ nejčastěji ve spojení s hrou Deus Ex a je to přibližně 10 let, co jsem pod osobním nátlakem uživatele Fatality (bylo to po společně strávené noci) dohrál první misi této hry a více se k ní nevrátil. Tedy až do doby, než jsem překopal svůj pohled na videohry a začal si více cenit jejich složitosti a chytrosti – tedy do teď.

Ačkoli nerad plýtvám slovem „revoluční“, Deus Ex je vskutku revoluční, a to nejen svou tehdy nevídanou fúzí žánrů. Přitom Deus Ex je vlastně logické vyústění herního průmyslu. Je to hra, která se musela stát. Je to hra, o které básnil John Romero, akorát se nejmenuje Daikatana a museli ji v jeho kancelářích naprogramovat úplně jiní lidé. System Shock 2 pořád vnímám „jen“ jako FPS s RPG prvky, teprve Deus Ex skutečně míchá FPS a RPG lépe než pejsek a kočička. Dort jménem Deus Ex totiž není jen o bláznivém mixu ingrediencí, ale v prvé řadě o použití těch nejlepších ingrediencí.

Příběh z budoucnosti točící se kolem smrtícího viru (z Číny), zkorumpované vládní organizace nehájící zájmy lidu, utajený odboj i otevřený terorismus a technologie pohrávající si s člověkem jako takovým – je to temné, mrazivé a přitom tak „reálné“. Nevím, zda si více cenit samotné myšlenky, nebo jejího rozpracování do množství chytlavých dialogů i drobných okrajových textů v e-mailech a knihách, které podtrhávají tu pravou herní „imerzivitu“. Právě vtisknutý realismus je na herním ději asi to nejsilnější, obzvlášť když se k této dystopické vizi budoucnosti v závěru přidá i myšlenkově podnětný filozofický rozměr. Hra vám průběžně představí několik rozhodnutí, které kulminují v několik odlišných závěrů, nad kterými můžete hloubat, nebo o nich diskutovat celé hodiny.

„Imerzivní simulátor“ byl pro mě vždy tak trochu surreální pojem, protože přeci každá hra chce být „pohlcující“, popř. umožnit hráči nějaký „vstup“ do příběhu, ale teprve Deus Ex tento pojem povyšuje při nejmenším na herní subžánr. Nejde totiž o pouhé pohlcení příběhem, či uvěřitelnost herního prostředí, ale také o možnost utvářet herní osud sebe a dalších postav. Deus Ex umí pracovat i s tím, když při první návštěvě UNATCO „omylem“ vtrhnete na dámské záchody, není tedy divu, že zvládne vyhodnotit i to, jak moc zabíjíte, či naopak pomáháte lidem a v závislosti na tom, vám malinko upravovat budoucí postup hrou.

Herní design je skutečný unikát, Deus Ex je první hra, která dokázala věrohodně vykreslit prostředí skutečného světa. Ono je totiž vždy jednodušší vymodelovat mýtickou planetu, či jiné fantastické prostředí osídlené mimozemskou havětí. Ale v roce 2000 s omezenými technologiemi postavit ulice New Yorku, Hong-Kongu, či Paříže tak, aby to působilo přirozeně uvnitř i venku, to dokázal až Deus Ex. Není tedy divu, že byl zvolen Unreal engine, ten umožňoval pár vychytávek, které ani modernější enginy neuměly. Hra sice na první pohled vypadá hůře než Quake III, ale ten měl prý různá omezení např. na tloušťku stěny, velikost předmětů apod. Musím ale vytknout, že starší Dark engine (Thief I, II, System Shock 2) vyobrazuje přirozenější pohyb postav. V Deus Ex se mi zpočátku zdálo, že všichni běhají jak na drogách, ale zvykl jsem si.

Deus Ex má sice od všeho trochu a od všeho to dobré, nicméně je pravda, že na stealth postup je Thief jednoznačně lepší a zábavnější hrou. S GMDX modem sice vojáci už reagují na mrtvá těla (beru jako skandál, že v původní verzi to neuměli), ale nedostatky v umělé inteligenci kurví právě nejvíce ten stealth postup. Jindy to nevadí. Osobně jsem tedy na životech nešetřil, ale nikdy jsem si nenechal aktivovat alarm. Taktika je jedna z nejzábavnějších složek hry. Možností, kterými lze vyřešit daný úkol, či překonat překážku, je vždy více a krásné je, že jsou všechny logické a intuitivní. Byla pro mě radost objevit jednu cestu, pak se vrátit a zkusit to druhou. Strašně se mi líbí, že předměty mají nejen určitý počet „hitpointů“, ale mají i tzv. „damage threshold“, takže se nestane, že tisíc výstřelů z pistole udělá stejné škody jako jedna rána z raketometu. Augmentace jsou také velmi zajímavé, ale přišly mi poměrně složité na ovládání, resp. na to, abych na ně myslel, když bylo třeba.

Co naplat, jsem další spokojený zákazník. Deus Ex pro mě sice není vyloženě nejlepší hrou všech dob, ale je to videoherní klenot, ke kterému bude mít vždycky smysl se vrátit…
+48

Mortal Kombat 4

  • PC 60
Mortal Kombat 4 mě nikdy k srdci nepřirostl. Měl jsem doma originálku, na kterou si léta sedal prach a mám krásnou vzpomínku na střední, kdy jsme s kamarádem absolvovali závěrečnou zkoušku a zatímco ostatní čekali, my vyrazili pařit do učebny MK4 :)

Největší výtka hned na začátku patří grafice. Po zapnutí na Vás vybafne odpudivé, tmavé, mizerně sestříhané a rozkostičkované intro, které je jedním z nejhorší inter co jsem kdy viděl. Kromě toho má každá postava má na konci krátký filmeček, který kromě nekvality ohromí příšerným dabingem a absencí titulků, takže jsem si několikrát hledal, co postavy vlastně říkaly.

Samotné hře 3D grafika neprospěla. Všechny postavy vypadají stejně, jsou hranaté a ošklivé a prostředí či efekty jako krev či kouzla jsou laciné až běda. V roce 1998 už 3D šlo udělat hezky (Half Life, Unreal), ale většina her se plácala v těchto ošklivých pokusech od 3D jako ryba na suchu a všichni recenzenti povinně valili bulvy jak je to nádherné. No nic.

Příběh navazuje na třetí díl. Shao Kahn je zničený a na světlo přichází bývalý bůh smrti Shinnok s čarodějem Quan Chim, který ohrožuje všechny říše. Proti nim se staví hromada starých i nových postav. Nechybí Liu Kang, Sub Zero, Sonya a Jax, po pauze ve trojce se vrací Scorpion, Cage, Raiden a Reptile. Všechny nové postavy z trojky zůstaly zapomenuty a objevují se noví bojovníci. A tady je kámen úrazu číslo dvě.

Nové postavy jsou nezapamatovatelné a po znovudohrání chápu proč. Jedna díky grafice vypadají všechny podobně, jednak se kradlo a hodně. Je tu člen Černých draků Jarek (fakt Jarek??) co má pohyby od Kana, Edenijská vyslankyně Tanya je prostě žlutá Kitana/Mileena s jejich pohyby, Kai je další šaolin/bílý lotos, Shinokův generál Reiko vypadá na 15 a připomíná Robina. Fujin je originální bůh větru ale blbě se za něj hraje, ozubený čaroděj Quan Chi se mi líbil (pohyby i vizáž). A Shinnok vypadá barevně jak šašek a kromě proměn ala Shang Tsung neumí vůbec nic. Jsou tu i tajné postavy, ale jsou ztrátou času. Ani jedna nemá vlastní konec ani fatality, Noob Saibot má vykradené útoky, Meat je jen maso kopírující ostatní postavy, Kitanu jsem nerozjel a jediným plusem je možnost si zahrát za brutálního Gora.

Šetřilo se i na zakončeních, takže jsou tu jen dvě fatality pro každou postavy a dvě aréna fatality. Úpřimně, žádná škoda animalit, friendshipů a babalit. Co ovšem škodou je je že spousta fatalit je stejných jako ve 2-3 díle a těch opravdu originálních moc není - za mě Scorpionův "škoprion" a Quan Chiho "nožička" :) Musím se pochlubit, že se mi i přes obtížnost nakonec všechny fatality povedly, i když ty Fujinovy jsem zkoušel asi 20*.

Kupodivu hratelnost není zas tak hrozná. Pod tou grafickou bídou a neoriginalitou je to pořád slušná mlátička. V menu se konečně objevily seznamy pohybů, komba jsou jednodušší, počítač se chová v závislosti na obtížnosti a tu nejnižší se z toho stane procházka růžovým hájem. Přibyl druhý typ přehozu, při kterém soupeři něco zlomíte a přibyly zbraně. Ty jsou parádní od různých palic, mečů, seker, nožů až po bumerang a kuši. Každá má 4 verze útoku a stojí to za to. Bohužel jakmile vytasíte zbraň, soupeř po Vás jde jak slepice po flusu a během pár sekund Vám ji vykopne. Starým postavám většina pohybů zůstala, u těch nových je většinou aspoň jeden útočný a jeden střílecí, které za to stojí a na nižších obtížnostech se to hraje snadno (kromě neporazitelného Gora).

Přesto - dohrál jsem všech 15 postav, vyzkoušel všechny fatality a stačilo. Když si to srovnám s tehdejší 3D konkurencí jako byl třeba Tekken 2/3, u kterých jsem strávil desítky hodin, tak tomu Mortal Kombat 4 nesahá ani po kotníky.
+17

Far Cry 2

  • PC 80
Nejsem příliš velký fanoušek respawnu. Mám radši, když ve hrách není. Na druhou stranu, zažil jsem hry kde respawn dával smysl a nebyl tolik rušivý. Chodit po velkých vystřílených lokacích sem a tam by asi taky nebyla úplně velká zábava. Far Cry 2 předvádí totální extrém. Nejen, že se obnovují hlídky na stanovištích, oni se obnovují i patroly v autech mezi stanovišti. Brutálním tempem. Vystřílíte stanoviště, otočíte se zády, popojdete sto metrů, otočíte se nazpátek a stanoviště je obnovené se vším všudy.

Do toho ještě musím připočíst, že nepřátelé se nedají zastřelit lacino a něco v té hlavně mají. Jakmile vás zmerčí, rozutečou se do několika stran a snaží se vás obejít. Kryjí se, používají stacionární zbraně a celkově se tak snadno nedají. Navíc jsem v jungli a v trávě kolikrát nevěděl, odkud střílejí. Díky těmhle prvkům každá přestřelka vyžaduje odpovídající soustředění. Jako, že se díky tomu ve hře střílí prakticky neustále. Střílí po vás úplně všichni. Naštěstí nehází moc granáty.

Aby toho nebylo málo, dojíždění za úkoly znamená často přejet celou mapu a nazpátek. Brzy jsem přišel na to, že plynulejší cesta je vždycky po vodě. Není na ní tolik hlídek. Cestování se dá zpříjemnit hledáním diamantů. Což mě osobně dost bavilo, protože si obecně ve hrách libuji v prozkoumávání prostředí. Úkoly nejsou kdovíjak originální, ale kdo by to byl čekal od hry tohoto ražení. Mě víc ke štěstí stačilo najít dost diamantů na koupení nové zbraně a výbavy.

Škoda, že se nedá nosit víc zbraní na jednou. Zbraně jsou totiž perfektně vymodelovány a střílení s nimi je radost. Pocit ze střílení ve střílečce je hlavní věc. Díky tomu jsem ochotný hře odpustit hodně věcí. V téhle oblasti Far Cry 2 zabodoval. Střílení mě bavilo prakticky celou hru. Celou hru musíte být v pohybu. Hra nechce, aby se hráč zastavil. Když to udělá, snaží se ho ztrestat. Tohle je akční hra, která se akčně hraje a její celkový drive je akční. Na nějakou realitu si nehraje.

Atmosféra zdejší nepřátelské Afriky je parádní. Svět je výtečně navržený a místa s diamanty často ukazují malé příběhy. Spousta bordelu v panenské přírodě. 36 hodin v ní uteklo jako voda a konec stojí za to.

Herní Výzva: "Amerika, jak ji neznáte"

Pro: perfektně vymodelované zbraně, pocit ze střílení, atmosférická Afrika, hledání diamantů, umělá inteligence nepřátel

Proti: brutálně rychlý respawn, který je někdy dost ubíjející, můžete mít u sebe jen tři zbraně

+24

Mortal Kombat 3

  • PC 85
Mortal Kombat do třetice a nejlepší díl. Tohle je můj Mortal Kombat, tohle je hra ve které jsem hrál před dávnými časy dokonce turnaj, tohle je díl ve kterém všechno stále funguje jak si to pamatuju.

Příběh je takový, že Shao Kahn měl turnajů plné zuby, takže prostě otevřel portál na Zemi, ze všech lidí vysál duše a na ty přeživší poslal vyhlazovací čety. Na Zemi se zformovala staro-nová aliance bojovníků, dílčí příběhy začínají mít šťávu (robotická Lin Kuei, Kanova zrada lidstva, tisíce let stará císařovna Sindel).

Grafika je rozmanitá, podíváme se nejen do chrámů a lokací z Jinozemě, ale také na různá místa na Zemi, kde v pozadí vidíme rozsah katastrofy. Bojovníci jsou sexy, krev stříká ve třech odstínech (rudá, zelená a černý olej). Jediná výtka je tak slabší a nezměnitelné rozlišení v GOG verzi a také podivné efekty u animalit.

Ve trojce čeká celkem 14 + 1 tajná postava. Z jedničky se vrací Sonya i Kano, z dvojky zůstal Jax s robotickými pažemi, Sub Zero bez masky, Kung Lao, Shang Tsung a samozřejmě Liu Kang. Sedmička postav je pak zcela nová - robotičtí ninjové Cyrax a Sektor, bývalý kriminálník s maskou Kabal, oživlá císařovna Sindel, ženská představitelka rasy shokanů (Goro a Kintaro) Sheeva, indián Nightwolf a policajt Kurtis Stryker. Jako tajná postava je tu robotický Smoke, který se mihnul ve dvojce ještě v lidské podobě.

Nové postavy mě vesměs bavily - roboti jsou super, Sheeva má ultimátní útok, Kabal super vzhled, háky a útoky a ve své době jsem měl jako fanda akčňáků rád i poldu Strykera. Oželel bych Sindel i Nightwolfa.

Samozřejmě tady přichází největší výtka - zbavení se kultovních postav jako Cage, Scorpion, Kitana, Mileena či Reptile byla naprostá kravina. Tyhle výtky řeší geniální Ultimate Mortal Kombat, neboli Mortal Kombat Trilogy, kde jsou všechny hratelné i skryté postavy, pár postav navíc a ještě k tomu ty původní mají některé nové útoky. Ale MK Trilogy je braná jako samostatná hra, takže výtka zůstává.

Jinak si nemůžu stěžovat. Boje jsou rozmanité, každý soupeř reaguje jinak, žádný tupě nestojí a nepřijímá útoky, ale taky není neomylný. Volba obtížnosti funguje, většina z postav dostala nějaký nový pohyb ale ty staré zůstaly. Objevil se běh (proti PC vesměs nepoužitelný) i komba. V normálním boji s PC kombo předvést šanci moc nedostanete, ale pokud máte postavu, která umí soupeře omráčit, je to mazec. Já si takhle v minulosti oblíbil Cyraxe, který má prakticky nevyhnutelnou síť a následné celkem snadno vyťukatelné kombo ubírá 30% života. Na konci jsou kentaur Motaro, který odráží všechny střílecí útoky, ale dá se uskákat a se správnou taktikou neskutečně snadný Shao Kahn.

A samozřejmě nesmím zapomenout na fatalitky. Vše co bylo ve dvojce zůstává, přibyla možnost Animalit. Ta je podmíněna prohráním jednoho kola, vyťukáním milosti a následně můžete sledovat hrdiny jako různé vraždící zvířátka. Friendshipy jsou stále trapné, Babality stále zbytečné a Fatality - tady se tvůrci utrhli z řetězu. Většina z nich končí hromadou kostí a střev (kterých je nepoměrně více než v normálním lidském těle) a nechybí černý, brutální a někdy až animákovitý humor (nafouknutí hlavy, vymodlený automat). Takový Smoke se odváže natolik, že to odnese celá planeta :)

Takže pokud si chcete zavzpomínat na Mortal Kombat, trojka je nejlepší volba, ideálně ve verzi MK Trilogy, kde nechybí žádná z postav.
+23

INSIDE

  • Switch 85
LIMBO je prý super, ale Inside by zrovna v akci na Switch, tak proč ho nezkusit?

První pár minut jsem nevěděl co si o hře mám myslet. Bude se vůbec něco dít, nebo je to jenom průchod tmavým světem? Pak mne to ale chytlo a nedokázal jsem se odtrhnout. Inside je zvláštní, mnohokrát mne překvapil, znechutil ale i pobavil. Je ale také dosti krátký, dohráno za dva večery. Hádanky jsou přímočaré, málokdy jsem nevěděl co dál.

Pro: grafika, hudba, hádanky

Proti: krátké, pomalé

+9 +12 −3