Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

  • PC 85
Moje první setkání se sérií Heroes of Might and Magic bylo v době, kdy jsem jako malý kluk pozoroval staršího kamaráda, jak nadšeně hraje. Hra se mi na první pohled moc líbila, hlavně její kreslená grafika a souboje příšer. Když jsem si ale posléze hru zahrál, nedokázal jsem moc pobrat základní mechaniku hry. Dokázal jsem si sice postavil malou armádu, ale následný souboj s hydrami uprostřed mapy mi přinesl takové ztráty, že mě následně soupeř slupnul jako malinu. Tato zkušenost mě bohužel od dalšího hraní celkem odradila, naštěstí jsem se k Heroesům ještě dokázal vrátit později a to k druhému a především ke třetímu dílu. No a letos jsem se rozhodl sérii Heroesů oprášit a to hezky od prvního dílu.

Postupně jsem projel kampaně za všechny strany a musím říct, že jsem si v prvé řadě musel dost těžce zvykat na to, že zde nejsou některé mechaniky známé z pozdějších dílů. Mám na mysli především sekundární skilly hrdinů a manu. Počet kouzel, které může hrdina vykouzlit je tak dán pouze jeho atributem knowledge a doplňuje se pouze ve městech. Dále mi ještě chyběla možnost mít více jednotek stejného typu v jedné armádě. Tato možnost je totiž v pozdějších dílech někdy dobrou strategickou výhodou. 

Obtížnost misí v kampani docela kolísá. První mise je doslova brnkačka, protože nepřátelé bojují mezi sebou. Později ale obtížnost narůstá, protože jednotliví soupeři spolupracují. Jsem rád, že už i zde, v prvním díle, je občas cílem mise hledání pokladu. Ale mám takové podezření, že počítačem ovládaný hráč moc dobře ví, kde je poklad zakopaný. Při hraní jsem si totiž všiml, že po pokladu šel najisto již po několika navštívených obeliscích s tím, že ty na mé části mapy neviděl ani z daleka. Ale zpět k misím. Po několika náročnějších misích následují 3 odpočinkové kousky, kdy se na každé mapě postupně bojuje s každou frakci s tím, že soupeř má velkou výhodu v počtu hradů a zdrojů, ale na druhou stranu po mně (s výjimkou barbarů) nejde, ale jen tupě čeká, až já zaútočím. Finální mise pak ale naopak stojí za to. Tři silné frakce spojené proti mně nebylo moc jednoduché porazit. Naštěstí je cílem mapy dobýt město draků nacházející se ve středu mapy, takže se mi ve výsledku osvědčilo si vybudovat středně silnou armádu, "proplížit se" kolem soupeřů k městu a porazit draky. Až když jsem hrál za čaroděje, tak se mi podařilo s pomocí OP draků všechny soupeře na "férovku" porazit. 

Po čase jsem zjistil, že AI soupeře jede stále stejnou strategii, kdy rozděluje svoji armádu rovnoměrně mezi všechny své hrdiny (s výjimkou případného statického finálního hrdiny). Celkem se mi osvědčilo hrát na jednoho hrdinu s maximální silou armády. Ten sice bojoval ve výsledku proti přesile hrdinů, ale jejich rozdělené armády mi dělaly jen malé potíže. A pokud i toto bylo málo, stačilo obětovat nějaké město, AI soupeře tam vždy nechá část své armády, takže následný souboj s hrdinou je hned lehčí. 

Kreslený vizuál hry se mi i dnes zamlouvá, vše vypadá pěkně, hlavně města. Ale je pravda, že některé věci se zase tak moc nepovedly (fialoví draci). Hudba ve městech je taky příjemná na poslech a rád si ji někdy poslechnu jen tak při práci.

Ve výsledku jsem byl s hrou hodně spokojen. Nesmí se od ní očekávat velká propracovanost, co se týče strategických možností. Přeci jen je to první díl série. Stejně tak trošku zamrzí nevyváženost jednotlivých frakcí (jakmile získají čarodějové draky a mají aspoň trochu zdrojů, tak jsou prakticky nezastavitelní), ale hraní poskytuje skvělou zábavu na řadu večerů.
+18

Offworld Trading Company

  • PC 85
Neskutečně návyková ekonomická strategie, která vám nedá na chvíli, ani vydechnout.

Ekonomická strategie, kdy budujete svou základnu na Marsu, kde je veliké množství surovin a také nově vzniklé obytné dómy, které potřebují vaši výrobu a energii. Vaším úkolem je s omezeným množstvím hexanových polí pro stavbu budov porazit v ekonomické soutěži své většinou tři až čtyři soupeře.

Hra stojí na jednoduchém principu, který ovšem není tak jednoduchý, jak na povrchu vypadá. Uvnitř jde totiž o velice drsnou a rychlou akci, kdy vaši soupeři vás nijak nešetří a přesto, že začnete někdy rychleji, než oni, rychle vás doženou a začnou vás pomalu, ale jistě drtit. Není zde čas na žádné lelkování, tedy ke konci, kdy už máte všechno pod palcem se můžete pouze kochat, jak vám přibývají kladná čísla na kontě. Ale než se k tomu dopracujete, bude vás to stát hromadu dřiny a potu.

Do všeho tohoto chaosu vás výborně zapracuje zdejší velmi promakaný tutoriál, ve kterém se naučíte základům a rovněž si vyzkoušíte všechny zájemce stát se tou organizací, která bude řídit Mars pomocí ekonomického trhu. Po tutoriálu se můžete vrhnout na cvičné mise, kdy budete postupně likvidovat stále těžší soupeře. Nebo se rovnou můžete ponořit do kampaně, ve které hrajete za zvolenou frakci, se kterou postupně likvidujete ostatní.

Negativem se později stane, že vám všechny mapy začnou připadat tak nějak stejné. Pak už tak nějak tušíte, že tady se bude nacházet voda, tady zase železo atd. Potom už tedy spíše automaticky všechno naklikáte a rozjedete byznys.

19/31 - Jediná strategie, kterou jsem si do výzvy zvolil, i z důvodu, že jsou časově náročné, a hlavně proto, že jsem na ně tak trochu levej. Přesto mi tato strategie padla do oka a dobře jsem se u ní pobavil.

Pro: Rychlá hratelnost, jednoduchý princip, dobře propracovaný tutoriál

Proti: Mapy začnou po čase vypadat jedna jako druhá

+13

Control

  • PC 70
Nebudu zastírat, že původní Alan Wake mne nijak zvlášť nechytil. Control vypadal na screenshotech zajímavě, ale nijak jsem se nehnal do koupě a vyzkoušení, až přišla akce Epic store, kde byla k aktivaci bezplatně.

Narozdíl od Alana Wakea se ujímáme hry za ženskou hrdinku, narozdíl od prostředí venkovského městečka tu máme, bohužel, kanceláře. Komplex budovy je navíc tak zamotaný, že orientovat se v prostředí je velmi neintuitivní, mapa spíš člověku motá kolikrát hlavu.

Příběh je opět tajemný, spíš až psychedelický, kdy člověk neví, jestli je mysteriózní příběh, nebo halucinace po nějakých tvrdých drogách. Na druhou stranu musím uznat, že občas to umí být napínavé a zajímavé. 1000+1 dokumentů k sebrání jsem nečetl, porůznu umístěné videozáznamy jsou zajímavé (už jen svým provedením, i když Treshold Kids je zase trochu další postdrogové delirium). NPC postavy jsou nakonec docela sympatické, byť často excentrické.

Co mi na hře kromě věčného bloudění vadilo nejvíc bylo to, že se neustále spawnují nepřátelé na již prošlých místech. Stačí se vrátit na křižovatku cest, boj, použijete fast travel, na místě třeba jen vlezete do kanclíku v oblasti, a za zády se hned začnou spawnovat nepřátelé. Nakonec to způsobilo to, že poslední 3/4 hry jsem si zapnul asistenci, a zvýšil si damage a obnovování munice. Ke konci jsem už zapnul one-shot-kill, protože už mne ty věčné souboje opravdu prudily.

Pokud jde o grafiku a zvuk, tam není co vytknout. Vykreslené prostředí působí velmi dobře, a interakce, například vytrhávání kusů betonu, jsou velmi efektní. K ovládání také nemám výrazné připomínky, vše se člověku dostane do ruky poměrně rychle.

Abych to tedy shrnul, Control je zajímavá mysteriózní hra. Nicméně stejně jako u AW se zrovna u mne netrefuje do mých osobních preferencí. Prostředí kanceláří je docela nudná šeď, a extrémně časté generické souboje ještě víc hráče odrazují od poctivého zkoumání.

Nejzajímavější pro mne byly nakonec asi "objekty moci", kdy se člověk těšil, co se bude dít příště (semafor byl super).

Pro zahrání to nebylo zlé, vůbec za tuhle "cenu". Ale bohužel ve mne nevyvolává pocit, že bych se těšil na další rozehrání. Spíš už žádné nebude.
+23

House of 1000 Doors: The Palm of Zoroaster

  • PC 75
Druhý díl ze série House of 1000 Doors je o trošku slabší než ten první. Především je hra o dost kratší a více spoléhá na HO obrazovky, kterých tu je habaděj. Hádanky nejsou tak pestré, a párkrát se opakuje celkem nudné puzzle. Chtělo by to prostě trochu víc. Velmi dobré vylepšení oproti prvnímu dílu je ale fast travel mapa, která se tentokrát neschovává v deníku, ale je k rozkliknutí přímo na obrazovce.

Samotný příběh je o hledání ruky Zoroastery k jejíž nalezení je potřeba nejdříve nalézt čtyři lebky. Ty jsou ukryté v různých obdobích a zemích, do kterých musí Kate cestovat pomocí obrazů, které fungují jako portály. Kromě prostředí domu se člověk podívá do Tibetu, Indie, Madagaskaru a Jeruzaléma (a v bonusové kapitole ještě do nějaké nordské země). Ty odlišné krajiny byly fajn, ačkoliv jsem si na 95% jistá, že 'chybami' typu čínské znaky v Tibetu, vývojáři šli na jistotu s jakoby-asijskou estetikou místo nějaké iluze akurátnosti, malpa kapucínská je asi víc atraktivní než makak, přestože malpa se v Indii asi jen tak neobjeví, zato se ve hře objeví tibetský mnich mluvící perfektně anglicky, ale s tím typickým universal-asijským přízvukem. No neber to. Jsou to možná stupidní detaily, ale i tak by zrovna tyhle věci šlo vychytat. Jinak ale příběhy v jednotlivých zemích nebyly špatné.

Bonusová kapitola znovu nabídla necelou hodinku hraní navíc a i tentokrát zabíhá tahle extra kapitola více do příběhu obyvatel Domu tisíce dveří. Hlavní figurkou je tentokrát Gabriel, který je na sklonku svého života. Anebo ne?

Rozhodně se chci jednou pustit do dalších dílů, protože si pořád myslím, že tahle série má co nabídnout, a patří k tomu lepšímu z HO her.
+12

Stories: The Path of Destinies

  • PC 70
Hra mě zaujala především svým pohádkových zpracováním, kdy se v kůži lišáka vydáváme na cestu za záchranou království. V téhle cestě nám pomáhá kouzelná kniha, která umí vracet čas. A tak se při neúspěchu vrátíte zpět na začátek, kde máte nově na výběr více možností, jakou cestou se vydat a dojít ke správnému cíli. K dosažení dobrého konce musíte čtyřikrát selhat a to v určitých situacích. Důvodem je, že u každého ze čtyř bodů, kde musíte selhat je několik zakončení a může se stát, že při procházení zvolíte nějakou možnost, která vás přesune z vámi chtěné linky na linku jinou a odkryje vám konec, který již k úspěšnému dokončení nepotřebujete.

Vracení se v čase a náprava vlastních chyb je velmi důležitým prvkem v této hře, bohužel je to i kámen úrazu, kdy se vracíte do lokací, kde už jste byli. Lokací je bohužel málo a i když by se nabízelo, že by se některé části příběhů mohli odehrávat v jiných lokalitách, než se odehrávají. A tak si během hry několikrát projdete ty stejné lokace, především pak tedy poslední lokaci, která je vždy stejná. Tuto část se snažili autoři zpříjemnit otevíráním dveří pomocí speciálních mečů, kdy některé cesty sice vedly pouze k truhlám a zpět, ale některé vás provedly boční cestou k vytyčenému cíli.

Součástí hry jsou i souboje, které jsou rychlé a svižné, a také zábavné. Využívat v nich můžete několik způsobů boje, kdy protivníka můžete omráčit, chytit a zahodit, přitáhnout si ho hákem atd. To všechno funguje dobře. Bohužel jsou zde dvě věci, které souboje znepříjemňují. Tou první věcí je kamera, která se občas přiblíží, až příliš a vy nevidíte kolik protivníků zbývá, kde se nacházejí atd. Druhým problémem je krkolomné ovládání, kdy se mi kolikrát stalo, že jsem chtěl utéct z boje a vyhnout se výbuchu, ale postava zůstala bez zájmu stát.

Přesto všechno se jedná o zajímavý titul, který může být sice v pozdějších fázích trochu útrpný, ale rozhodně stojí za zkoušku.

18/31 - RPG hra, ve které jsem zachraňoval další z mnoha herních království, v pohádkové grafice a se zvířátky v hlavní roli místo lidí. Během hraní jsem se celkem bavil, i když to opakování bylo v některých chvílích úmorné.

Pro: Veliké množství konců, grafické zpracování, otevírání nových cest při opakovaném průchodu

Proti: Málo lokací, které se často prochází stále dokola, krkolomný pohyb postavy při soubojích

+12

Democracy 3

  • PC 75
Začiatky mojej politickej kariéry v Democracy 3 boli ťažké, asi nie som rodený demokrat, lepšie by mi išlo niečo s názvom Dictatorship Simulator. Ale hneď ako som porozumel populistickej užitočnosti kompromisov, moja ľavicovo-environmentalistická Strana zelených vyhrala po sebe všetky voľby s jednoznačným náskokom a so všetkými možnými eko-oceneniami v podobe achievementov (Kyoto Award, Green Utopia, a pod). V Democracy 2 sa mi toto nikdy nepodarilo, takže úspech. Na výber je veľa možností, ako urobiť svet krajším: zakázať veľkochovy, frackovanie (a aj iné typy ťažieb fosílnych palív), predaj GM potravín, pokusy na zvieratách, lov líšok, komerčný lov veľrýb, rozširovanie letísk. Okrem zákazov môžeme zaviesť povinné recyklovanie, zaviesť emisné limity, podporovať obnoviteľnú energiu, zrušiť výstavby nových ciest a atómových elektrární, zaviesť rôzne ekologické dane (zdanenie bohatých, korporácií, benzínu, letov, cigariet, plastových tašiek, vlastnenia motorových vozidiel), a iné skvelé veci. Musel som si deaktivovať DLC Extremism, aby na mňa motoristi a kapitalisti furt nepáchali atentáty. Ale inak v pohode, členov Warriors Of Gaia som mal isto vo svojej Strane.

Zazelenal som všetky dostupné krajiny: Veľkú Britániu, Francúzsko, Nemecko, USA, Kanadu, Austráliu, a potom som to odinštaloval. Hrať za iné politické smery sa mi nechcelo. Načo?
+8

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

  • PC 85
Snoubí-li se videohra s filmem, skalní fanoušci většinou trnou hrůzou. Riddick je však jasným důkazem, že při nejmenším videohry založené na filmu mohou fungovat. Vin Diesel – nemusíte ho uctívat – ale jisté charisma mu upřít nelze. Hrát za něj a hrát si na něj je potěšení. Autoři zvolili skvělý směr adaptace, kdy ve filmovém podání musíte nejprve poznat nepsané zákony věznice, poté se z ní proplížit, a nakonec prostřílet ven. Herní systém je částečně inspirován úspěšným Deus Ex, resp. jednodušším druhým dílem. O plagiát se samozřejmě nejedná, hra je záměrně přímočařejší, srozumitelnější a více založena na plynulém postupu a nerušeném působení temné atmosféry. Pravděpodobně se nedostanete do zákysů, či takticky obtížných situací, které by vás vytrhávaly ze zážitku. Ze začátku je imerze v podobě proklikávání jednoduchých dialogů vítaná a je fakt, že od poloviny hry, kdy by to mohlo otravovat, si už téměř s nikým nepokecáte.

Herní design je docela pěkný, podobně jako v druhém Deus Ex se v nadsázce řečeno jedná o koridor + ventilace, ale ve výsledku je mnohem komplexnější, protože skutečně působí jako přirozené prostředí jedné velké a místy hrůzostrašné věznice. Mé opětovné srovnání s Invisible War vychází i z toho, že jsem původně mylně předpokládal, že Riddick používá vylepšený Unreal 2 engine. Má s ním totiž řadu styčných bodů, např. specifickou fyziku těl (příliš nereflektuje jejich tíhu), avšak zároveň i vynikající hru světel a stínů, která silně připomíná Thief: Deadly Shadows. Líbí se mi, že umělá inteligence umí přesně reagovat na prostory, které si sama osvítí baterkou, nicméně to je asi tak jediná pochvala, kterou můžu jejím směrem vyslovit. Na stealth postup reaguje umělá inteligence již v prvním Thiefu nesrovnatelně lépe. Na druhou stranu design nemá vždy „nápadná“ temná místa pro schovku, občas musíte přeběhnout i na světle, čímž se obtížnost pomyslně vyrovnává. Oproti Thiefu je to arkáda, oproti Doom 3 sofistikovanost, vnímám to jako zlatou střední cestu pro vychytanou mainstreamovou stealth hru. Riddick je dost krátký, ale za to nesmírně intenzivní a bez slabých míst. Četl jsem, že herní rozpočet byl spíš menší, takže klobouk dolů za to, že raději hru zkrátili, než zkurvili.
+27

Astro's Playroom

  • PS5 80
V jádru je Astro's Playroom klasická plošinovka, jenže v kombinaci s (vlastně) revolučním DualSense je zážitek z ní úplně něco nového. Hra všechny nové vlastnosti ovladače využívá na jedničku, vše je dobře ovladatelné a někdy jsem měl pocit, že ovladač přidává další smysl, protože hráč doslova cítí povrchy jako je bahno nebo písek. Důležité také je, že i samotná hra nabízí stále něco nového a je velmi zábavná.

A zábava je i sbírání collectibles. Hra je totiž zároveň nostalgickou vzpomínkou na historii Playstation, takže zde sbíráme konzole, ovladače, prostě všechny periferie, které kdy Sony vydalo, a dílky puzzle, které nám onu historii ukážou na nástěnné malbě v jedné z lokací. 

Na hru zadarmo se jedná o docela slušné překvapení. Rozhodně nejde o nějakou narychlo spíchnutou blbinu, jde o poctivou ukázku schopností DualSense ve velmi dobré plošinovce.
+26

Pokémon Go

  • Android 90
Ku příležitosti 5ti letého výročí...

Pokémon Go je hra, která přežila snad vše. Ještě dnes vzpomínám, jak ojedinělý zážitek plný napínavého prozkoumávání to byl, když Pokémoni vtrhli do našeho světa. Stačilo nám pár balónků (pardon, pokébalů), ošoupané tenisky, jedna záložní powerbanka a šlo se lovit! A lov byl to správné slovo. Člověk musel zabrousit do všemožných nových zákoutí, aby našel řídce umístěná hnízda, a hledat zajímavá místa a objekty, aby doplnil tenké zásoby pokébalů. Vašeho jediného startéra jste si vymazlili, jak to jen šlo (protože patřil k jedněm z nejvzácnějším pokémonům ve vaší sbírce) a radost jste měli i z takové obyčejné Butterfree, protože se na vás usmálo štěstí a měla obrovské CP číslo. Co Butterfree... i takový Weedle byl super, když vám zaplnil políčko v pokédexu. A gymy? To byly bájné věže Dragonitů, na které jste se při troše štěstí a několika hodin času mohli možná na pár hodin umístit a získat trochu zlata do svého měšce.

Už to zní jako pohádka, jelikož tyto časy jsou dávno pryč. A ve většině případech to byla změna k dobrému. Sice hra dnes trochu postrádá svou původní jednoduchost a nutkání výletničit, ale nabízí díky tomu daleko rozmanitější a zábavnější hratelnost. Už vám nemusí v -10°C modrat prsty mrazem, aby jste si aspoň trochu v zimě zahráli. Dnes už je možné limitovaně hrát Pokémon Go i z pohodlí vyhřátého domova. Samozřejmě chůze a sbírání nových pokémonů je stále hlavním tahounem celé hry, ale k těmto prvkům bylo přidáno spousta dalších:
klubání vajíček, denní odměny a úkoly, lehce příběhové složitější úkoly (někdy můžete plnit i celé měsíce), komunitní dny a akce, "gotta chatch 'em all, again!" aneb shiny pokémoni, seznam přátel a posílání dárečků s užitečnými předměty, bojování v turnajích i mezi hráči, vyměňování pokémonů mezi hráči, Rakeťáci, buddy systém, raidy, offline trackování ušlé vzdálenosti a grafické zobrazení statistik vašich pokémonů.

V neposlední řadě byl od podlahy předělán systém gymů (věží/arén), díky čemuž je daleko snazší získat herní měnu a dokupovat si různé věci v obchodu. Spawny (hnízda) pokémonů se výrazně navýšili jak četností, tak množstvím vyrojených pokémonů, což byla nevyhnutelná reakce na zvyšující se počet přidaných generací pokémonů. Dnes už opravdu musíte bydlet na samotce u lesa, aby se u vás doma neobjevovali pokémoni :)

Pokémon Go je - troufám si říct nezastavitelný - neustále se měnící kolos, který baví hráče od dětí s prvním telefonem, přes dospělé u venčení pejsků, až po elektronicky zdatné starší, kteří házením balónků v parku zahánějí nudu a protahují záda. Takže na zdraví k výročí a přeji spoustu dalších let!

Pro: přidá extra pohyb do vašeho života, kolektorský efekt, akce, úkoly, dobrý přístup k placené měně hraním, nejedná se o pay2play (stardust), 3D modely pokémonů, bezpohybové alternativy, hojná podpora

Proti: neustále se zvyšující HW/SW nároky, mohlo by být ve vyšším rozlišením

+12

Kraven Manor

  • PC 60
Hra je výprava do tajemného sídla Kravenů, kdy se do něho dostáváte v noci a za bouře. A to je vždy nejlepší čas na průzkum starobylých sídel, kde vás něco neustále sleduje a snaží se vás zabít.

Nejzajímavější částí na této hře je skládání částí sídla, které se nacházejí v dalších místnostech v podobě modelů. Tyto modely odnesete na velikou stavební plochu, kde je následně přiděláváte k jednotlivým dveřím, abyste se mohli dostat do nové místnosti a prozkoumat jí. Bohužel to je téměř veškerá interakce, kterou zde provádíte, ano můžete sbírat některé předměty a házet s nimi, nebo klikat na předem určené předměty, ale nic extra.

Dalším bodem, který hru kazí je její nevyužitý potenciál, kdy se hra dala natáhnout hrací dobou a zároveň i větším prohloubením příběhu, kdy se téměř neustále pohybujeme pouze po povrchu problému, ale příliš nezabrousíme dovnitř. Socha, která vás po sídle sleduje a útočí na vás, také není zásadním problémem, který by hru ztížil, hlavně v momentě, kdy zjistíte jak se chová.

17/31 - Zase jsem zabrousil do dalšího tajemného domu a prozkoumával tajemství jeho bývalých vlastníků. Tentokrát to bylo s hororovým nádechem, ale strašně krátké. Celkově jsem od hry čekal trochu více, než mi nabídla. Přesto na poli freeware her se jedná o zajímavý kousek.

Pro: Potenciál hry, přemisťování místností pomocí modelů

Proti: Nevyužitý potenciál, malá interakce s předměty, málo prohloubený příběh, nepříliš děsivý protivník, krátkost

+9

Space Quest: Chapter I - The Sarien Encounter

  • PC 80
Je to smutné, že ač velký obdivovatel sierrovek s parserem, jsem dohrál ikonický první díl Space Questu až tak pozdě. Tedy ne že bych jej čas od času nezkusil, ale nikdy to nedospělo do fáze, kdy jsem hru začal brát vážně. To se stalo až nyní, kdy jsem měl shodou okolností šestiměsíční období bez jediné hry. Od Space Questu jsem čekal všemožné podpásovky, snůšku nelogičností, potrhlý humor a nekompatibilné ovládání. A přitom jsem kromě jedné štrapáce s akční vložkou a jedné podpásovky (notabene převzaté z King's Questu 1) na nic takového nenarazil. Ne snad, že bych během hraní nezemřel tucetkrát. Jenže na to jsem už byl z jiných sierrovek zvyklý a to k těmto hrám prostě patří.

Začátek hry je hektický a rozjel jsem jej několikrát, než jsem si byl jistý, že jsem udělal vše potřebné. Pak už mi přišlo, že jde vše v nejlepším pořádku. Logické příkazy (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že parser ještě nebyl tak výborný jako v pozdějích verzích), zábavné postavičky, různá prostředí a příjemný humor. Nepovedlo se mi udělat plný počet bodů, skončil jsem na 192 z 202. Ve hře je totiž možné některé věci řešit vícero způsoby a některé z nich přináší body navíc. Doslova mi vyrazil dech počet animaček, které se ve hře vyskytují včetně úžasného závěrečného outra. Tahle verze SQ prostě nezestrála, bavila mě po celou dobu a jen mě utvrdila, že Sierra je můj adventurní dům číslo jedna.

Pro: parser, skvělé animace, hlavní postava, scifi prostředí

Proti: akční vložky, které ale s jedinou výjimkou nejsou frustrující

+22

Hero of the Kingdom

  • PC 75
Znáte tuto hru? Já o ní neměl ani tušení. Přesto, když jsem na titul narazil, tak jsem hru zakoupil, spustil a dohrál.

Hra sama o sobě je velmi statická, jednoduchá na pochopení a poměrně krátká. Jedná se o mix velice jednoduché adventury a RPG, kdy hráč, tím jak postupně odkrývá příběh, plní úkoly pro různé postavy, vydělává peníze, získává slávu a snaží se zjistit co se stalo jeho otci.

Samotný gameplay je extrémně jednoduchý, nenásilný a relaxační. Hráč se pohybuje po statických obrazovkách, kde má vždy možnost mluvit s různými lidmi, řešit různé situace a plnit různé úkoly jednoduše tím, že na daný objekt klikne. Samotná postava hráče není nikdy a nikde vidět, ve hře téměř nejsou žádné animace (nepočítám kouř z komínu), přesto si hra dokáže vybudovat určitou atmosféru a následně jí udržet. Při hraní se tak postupně objevují nové lokace (obrazovky), hráč se mezi nimi poté pohybuje a plní questy. Tu musíte najít čeledína, který se ztratil, onehdy zjistit, proč rybář, který dodal své ryby včas, má pozastavenou licenci na rybaření, jindy opravit lávku.

Ke každé činnosti potřebujete různé materiály, občas nějaké ty pomocníky, jindy vojáky. Ve hře lze vše získat buď za peníze, které hráč dostává za plnění úkolů, případně je lze vydělat prodejem nepotřebných věcí, nebo si potřebné věci hráč získá sám kácením stromů, rybařením, bylinkařením...

Postupně, jak stoupá hráčova pověst, se lze naučit pokročilé formy lovu, sběru apod., a tím pádem si otevřít schopnosti k nalezení/ulovení dalších rostlin/zvířat.

Příběh hry je dost naivní, hlavní hrdina bude bratr Mirka Dušína a hráč tak nějak dopředu tuší, jak to celé dopadne. Přesto se hra nehraje špatně. Hudební doprovod je fajn, grafika, byť statická, je detailní a příjemná. Hra dokáže udržet pozornost, nikam nespěchá a vždy je na hráči, kam se vydá, kdy se tam vydá, nebo jestli bude půl hodiny stát na místě. Navíc je hraní okořeněné sbíráním raků, beden, hub či vajíček z hnízd, které, ač to zní neuvěřitelně, opravdu motivuje každou obrazovku pozorně očima prozkoumat a tyto drobné detaily najít a získat.

Hero of the Kingdom je klasická casual hříčka, kterou bych čekal jako hru v prohlížeči a kterou můžete dohrát za tři, ale také za šest hodin, dle toho, jakou si dáte práci s hledáním všech drobností. Její hraní je ale fajn, jednoduché na pochopení a ve výsledku zábavné.

Pokud hru chytnete na Steamu ve slevě, je to jasná koupě.

Pro: Pěkná grafika, poměrně komplexní obchodování, relaxační gameplay, výzva v hledání skrytých předmětů, nenásilný koncept

Proti: Občas dost clickfest

+18

Superman Batman: Heroes United

  • J2ME 75
Když jsem dostal svůj první telefon, kterým byl Samsung GT-S5230, nebylo to kvůli hrám a na hry jsem ho začal využívat, až asi dva roky poté, co jsem ho vlastnil. Tehdy jsem totiž objevil možnost, jak je stahovat zadarmo, a stáhnul jsem si nějaký balíček, kde bylo přibližně okolo 50 titulů. Nadvládu na mobilních platformách měly tehdy plošinovky, a tak vznikaly plošinovky, podle velikých herních titulů (Assassin's Creed), filmů (King Kong), seriálů (Ztraceni) a superhrdinů.

Teď už tomu bude tak pět možná šest let, co jsem na svém první telefonu hrál naposledy, než jsem dostal nový. Starý jsem stále schovával, a přišel čas i nostalgie zahrát si na něm nějakou z těch hromady her, co jsem tehdy nedokázal dohrát, ať už kvůli špatnému ovládání nebo z důvodu, že mě příliš nebavila a přednost dostávaly jiné tituly.

Rozhodl jsem se zahrát si hru s dvojicí superhrdinů od DC, konkrétně tedy Batmanem a Supermanem. A to je právě největší rozdíl od ostatních plošinovek. Zatímco s Batmanem se jedná o klasickou 2D plošinovku, kdy skáčete, vyhýbáte se laserům a mlátíte nepřátele, tak se Supermanem děláte to samé, až na to, že s ním místo skákání létáte. A to je víceméně celá hra, kterou ovšem ztěžují bossfighty, které byly náročné a musel jsem je několikrát opakovat, než se mi v nich zadařilo, a než jsme přišel na způsob, jak s bossem bojovat.

16/31 - Java hry na Samsungu jsem hrál většinou ve škole nebo i doma, kdy mě nebavilo hrát na PC. Tehdy jsem se u nich skutečně bavil, a bavil jsem se i nyní, především z důvodu nostalgie. Ono to totiž pořád působí velmi oddychově, že i když se vám nedaří, tak to prostě párkrát zkusíte a pak zapnete něco jiného a vrátíte se k tomu později.

Pro: Hra za Supermana, souboje s bossy.

Proti: Hra za Batmana

+8

Command & Conquer: Renegade

  • PC 70
Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli dát Renegade 70 nebo 65 procent. Většinu hry jsem byl rozhodnutý jít níž. Nakonec jsem to ale neudělal. I přes hromadu chyb je to celkem neotřelá střílečka, která se snažila dláždit svou vlastní cestu. Obrovské mise, které připomínali svou strukturou záškodnické mise z Tiberian Sun. Možnost nasednout do tanku, buginy nebo džípu. Už chyběla jen možnost pilotovat vrtulník. Za to můžete vlézt do budovy a zničit jí zevnitř. Úplně jak v těch strategiích.

Příběh o neporazitelném macho chlápkovi, který bez škrábnutí zachrání situaci a všechny zlouny zastřelí. K tomu ještě hláškuje, pracuje sám a neposlouchá svého velitele. Zamáčkl jsem trochu slzu nostalgie. Kde je takovým filmům v áčkové produkci konec. Je to plné klišé, kdy přesně víte, co se stane. Mezitím střílíte, odpalujete a demolujete. Celou dobu na hranici života a smrti. Jako, že střílení je docela ucházející. K dispozici máte spoustu zbraní, přičemž na každý druh nepřítele se hodí trochu jiná. Nepřátel je hodně. Bohužel také mají tendence se respawnovat. Někdy přímo za zády.

Hra vám předhazuje spoustu vedlejších úkolů, které se vyplatí plnit. Jako odměnu dostáváte všemožné náboje, permanentní zvýšení energie nebo brnění a někdy, z předstihem, rozdílovější zbraň. Technická stránka je nic moc. Už v menu mě trochu rozhodilo, že jsem si nemohl krčení přemapovat na ctrl. Krčení je tady stejně k ničemu. Žádné šachty nebo překážky, které by bylo potřeba podlézt, tu nejsou. To samé platí i o skákání. I samotné zpracování skákání nebo krčení je dost podivné. Štvaly mě výtahy, které vás nutí je hned opustit, jinak se hned zavřou a jedou dál. Zapomeňte na taktické střílení z výtahu. Občas i nějaké to zaseknutí do zdi s nutností načíst hru.

Umělá inteligence je strašně pitomá. Vojáci kolikrát ani nereagují, když do nich střílíte. Zvlášť, když je to na delší vzdálenost. Za to mají nesmyslnou výdrž a je jich pořádné množství. Spolubojovníci jsou na tom ještě hůř. Engine sice dovolí udělat mapu, která působí jako realizace té strategické, včetně zábavných odboček na vedlejší úkoly, ale všechno ostatní je takové nemastné neslané.

Přes všechny negativa, která mě rozčilovala celou hru, musím uznat, že je to slušná řežba. Pomalu dobýváte území a za sebou necháváte zkázu. Docela mě to bavilo. Škoda, že se koncept moc nechytil. Lepším zpracováním by se z toho dalo vykřesat mnohem víc. Atmosféru opravdové války jsem v tom necítil.

Pro: jako ve strategiích, akorát v roli jednoho vojáčka, novátorský koncept, ničení budov a techniky, docela zábavná řežba,

Proti: respawn, umělá inteligence, technické zpracování je celkově takové nemastné neslané a hře hodně škodí

+20

Call of Juarez

  • PC 90
Call of Juarez je asi jedna z posledních 3D akcí, kterou jsem na své šunce kdysi dohrál, než mi došlo, že na ty novější stačit nebude. A je to parádní, skoro stoprocentní střílečka.

Call of Juarez je po Outlaws tuším chronologicky teprve druhá střílečka, odehrávající se na Divokém západě. V příběhu sledujeme teenagera Billyho Candla, který celý život čelí ústrkům pro svůj původ - ať už od šerifa, majitele salonu nebo i nevlastního otce. Když se jednoho dne vydá za matkou, najde ji i otčíma mrtvé a udělá to co celý život - uteče. K jeho smůle ho ale vidí reverend Ray. Ray je fanatický kazatel s nepěknou minulostí pistolníka a k Billyho smůle také bratr jeho otčíma. A tak zahájí neúprosnou štvanici na Billyho a všechny, kdo se mu postaví do cesty smete.

Příběh je vynikající, plný cutscén, zvratů, perfektních postav a bylo by škoda z něj cokoliv prozradit. Snad jen, že cesty obou hrdinů se několikrát zkříží, potkávají stejné postavy a vše vrcholí naprosto skvělým finále.

Povedla se i grafika. Z roku 2006 jsem dohrál pouze Alpha Prime a Prey, ale Call of Juarez je strká do kapsy. Kromě pár měst se odehrává v nádherných přírodních scenériích - ať už v prérii, lesích či divočině, máte pocit že jste opravdu na Divokém západě se vším všudy. Když jsem v jedné misi vylezl na Orlí horu a rozhlédl se po okolí, tajil se mi dech.

Hratelnost je rovněž vynikající. Protože jsme na Divokém západě, nepřátelé jsou pouze lidé - banditi či indiáni a zbraní je omezený počet. Různé druhy koltů, brokovnice a její upilovaná verze, puška, puška s hledím, Billy navíc používá i luk a bič. Několikrát osedláte i gatling, ale vzít si ho pochopitelně nemůžete. Díky absenci jakýchkoliv samopalů jsem po dlouhé době musel opravdu pečlivě mířit, krýt se a boj měl neskutečné grády. Zvlášť díky tomu, že nepřátel je opravdu požehnaně a třeba finální čistka pevnosti je jedna z nejlepších a největších řežeb (pokud nepočítám Serious Samy), co jsem hrál.

Autoři věděli, že jen s westernovou střílečkou s omezenými zbraněmi a nepřáteli by díru do světa neudělali a přišli se spoustou nápadů. Ve hře si tak zahrajeme za Raye i Billyho a obojí se hraje trošku jinak.

Ray je killer, odhodlaný vyčistit všechno hříšné. Když se proti němu postaví město či se připlete k přepadení vlaku, nedá pokoj dokud nevybije vše kolem. Umí pálit z jednoho koltu rychlopalbou, nebo si zprovoznit jakýsi bullet time, kde obrazovkou běží dva křížky a musíte s nimi v zastaveném čase pobít co nejvíce nepřátel (tohle se úpřimně moc nepovedlo).

Billy je naopak štvanec, většinou nemá moc zbraní, často musí utíkat, nevyvolat poplach. A tak přichází na řadu plížení (a máme z toho stealth akci). K překonání překážek a řešení jednoduchých fyzikálních puzzlů slouží bič, kterým musíte likvidovat i chřestýše a v jednom kole odporné pavouky. A pak je tu božský luk - kterým zaměříte, zpomalí se čas a potichu zprovodíte nepřítele ze světa. S lukem musíte počítat i s pohybem soupeře a také se vzdáleností a klesající trajektorií.

A jsou tu i další nápady - souboje s bossy probíhají formou pistolnických střetů, kdy musíte rychle tasit a zaměřit soupeře dříve, než Vás zabije. Je tu skvělá jízda na koních, který vyvrcholí fantastickou honičkou za dostavníkem. Prostředí se střídají, je tu 15 dlouhých kol, v divočině narazíte na vlky či indiány. zdraví si doplňujete chlastem. A jako ve starých doomovkách je tu 40 secretů, ve kterých hledáte portréty tvůrců hry s vtipnými popisky.

Kdybych měl něco vytknout, tak že brokovnice je nepřesná a koltům rychle dojdou náboje (a zdlouhavě se dobíjí). Občas jsem v divočině bloudil i s kompasem a zastavila mě neviditelná zeď. A naštvala mě jedna zbytečná smrt. Jinak parádní 3D akce, nikdy bych neřekl, že mě zrvona westernová střílečka bude tolik bavit.
+27

LIMBO

  • XboxX/S 90
INSIDE jsem si užil a když LIMBO přistálo do Game Pass, tak proč si ho nezahrát.

Kdybych měl použít jediné slovo ke zhodnocení hry, bude to "chytrá". Hádanky jsou různorodé, některé mi chvíli trvaly. Poté jsem si ale vždy řekl: Bože, vždyť je to tak jasné :).

Proti INSIDE je hra sice delší, ale i tak bych si dal ještě další hodinku a mrzelo mne, že už je konec. Hudební podkres hezky doplňuje grafické zpracování a celkovou atmosféru hry.

Pro: grafika, hudba, hádanky

Proti: krátké

+19 +20 −1

Mafia II

  • PC 70
Na produkční peklo slušný. Nemáte potřebu z toho spáchat sebezohavení pohrabáčem jako u Gothicu 3 nebo Ďábla 3 a to potěší. Stát ve stínu legendy je vždycky hrozná votrava. 
... 
Nemá to vedlejší mise, takže celej role-playing systém škudlení na auta a zbraně jde do kelu. Žádnej Vincenzo ani Ralph nebo systém služeb ve trojce. Nedodělaný, náhodný a nepřehledný, kdy prachy i zbraně mají místo pouze v příběhu, ne v open worldu. Nic není specifikováno, takže hráč neví, že to existuje. A nelze mu to vyčítat ani z druhé strany, protože Empire Bay je poměrně papundeklové. Jasně, ještě se vzpamatovávám z naprosto plynulý explorace trojky, kde už jenom chybí proskakování oken a lezení komínem, ale dvojka je druhý extrém. Je dobře, že nefunguje MHD nebo taxislužby; kam bych taky jel, když to celý přeběhnu za 20 minut a kam bych taky šel, když ulice jsou koridor - výloha next-gen textur oproti plochý jedničce, ale bez života. Fakt taky nepomáhá, že 14x za sebou potkám model tý flundry z první návštěvy Joeova bytu. Dyť i Vitova sestra tak vypadá!  

To je největší problém, chudé prostředí, menší nesnáz je akce. Nesmrdí, jen je moc jednoduchá. Red v druhém nejoblíbenějším komentáři trefně poznamenal, že mu chybí větší počet animací a pod to se podepisuju. Je to moc tuhý, gejmi, s kamerou narvanou do ksichtu (vypadá to moc jako rail shooter) a bez řádný odezvy zbraně do celýho těla. Super je naopak fyzika a mrzí mě, že se na to kolikrát hledí jako na gimmick. 

Opět, jak bylo rozpoznáno ve 45 z 89 komentářů pode mnou, hlavní tu je (respektive hlavní tu zůstal) příběh. Vávrova labutí píseň, než se z něj stal byznysmen. Je to parádní psaní odspodu. Srovnej s romantickou jedničkou. V ní se často postavy ohání abstraktníma pojmama jako přátelství, smysl života, čest. Mluví se o tématu: jaké to je být maffióssem. Je lepší umřít mladej a bohatej? Jakej je rozdíl mezi státem a státem ve státě. Dvojka na tohle všechno úplně sere. Tohle nejsou inteligentní frajeři jako Tommy, ale smolař a prasák, který se do těch hoven narodili a smyslem jejich života je: „kupovat si věci, víš jak, obleky, auta, coury, baráky.“ 

I zápletkama je to samozřejmě úplně jiný. Postavy přicházejí, odcházejí a až v půlce hry, v lochu, se trochu dozvíme, v čem se to vlastně Vito pracovně pohybuje. Asi třikrát nebo čtyřikrát se změní protagonistův náhled na situaci (postavu), prostě protože nemá dost informací. Jsou to Mario a Luigi ve směšnejch knírcích, co si ani neumí namotat dost roznětky. Tough shit for tough guys. Není náhoda, že hlavní tahouni děje, donové, tady mají pouze nepřímé role. 

Nemá to tu režijní sílu jedničky, ale v tom si Vávrův orpheus minimum, jeho bigus dikuson, maže na chleba většinu her, takže to neberu jako mínus. Scény fungujou a v bordelu a „mise“ po něm jsou vyloženě šmakovní. 
... 
Moc nemůžu doporučit definitivní edici. Finančně to asi s trojkou a dlcéčkama vychází dobře, ale rozdíly jsou minimální nebo na škodu. Vito má lepší expresivitu, ale Henry vypadá jako okousanej nugátovej bonbón. Vizuál je moc kontrastní a barvy moc syté. Vlasy a zamrzlý silnice vypadaj líp, šlápoty ve sněhu, stíny. Na 10 let je toho dost málo a ukazuje se, jak byla dvojka ve své době graficky luxusní. Tak moc, že v produkci zabila hratelnost.

Pro: scénář, grafika, překvapivě výborný orchestrální OST - úplně jsem zapomněl, že je takto dobrý, normální menu - ne katalog ze kterýho mě bolí hlava 

Proti: hlavně ne v češtině, slabý herní obsah, zbytečné další akční tlačítko u auta - furt sem troubil místo abych vystoupil, na mapě chybí ikonka mýho auta - furt sem ho hledal, nesundaný trenky do sprchy ani falešný uniformy po přepadení,blicí kamera u sprintu

+25

Halo 3

  • PC 80
No hurá, výtky, které jsem směřoval k prvním dvěma dílům jsou fuč. Třetí Halo nerecykluje lokace, ale je to jízda od začátku až do konce. Oproti Anniversary remakům je audiovizuálně pochopitelně místy o trochu slabší, zejména co se rozlišení textur a hlavně kvality zvuku týče. I tak ale trojka umí vykouzlit díky pěkným 2D spritům parádní scenérie. Jen u finálního úprku jsem několikrát umřel, protože jsem se kochal a zapomněl střílet. Potěšilo mě, že tvůrci přidali na počtech nepřátel a zároveň je o něco oslabili, takže jsem si konečně při jejich kosení připadal skutečně jako master chief a ne jako ti infantilní prchající žvatlající joudové.

Škoda, že trojka už zase neobsahuje ty pěkňoučké CGI cutscény z remakované dvojky. Jestli něco tvůrci v enginu hry fakt nezvládli, tak to jsou xichty. Zejména v pohybu. Všichni jsou tam šerední jak noc a co si budem, dojem to docela kazí. Obzvlášť, když zavzpomínám, že v témže roce nedlouho po Halo vyšla glorious pc master race pecka Crysis.

Gunplay mě však tentokrát bavil zdaleka nejvíce. Kromě klasických pozemských zbraní jsem si oblíbil Spiker, palící po nepřátelích jakési hroty a zároveň je to, jak je vidno z obrázků, i parádní zbraň na blízko. Hra je na normal oproti předchůdcům výrazně lehčí a to i proto, že hráč není prakticky nikdy sám. Stále okolo něj pobíhají vojáci, spřátelení covenanti nebo létající robo-střílny a nepřátele často směřují svou palbu všude možně, jen ne na hráče. Pokud vám obtížnost předchozích dílů vyhovovala, dejte to asi rovnou na hard...

Ano, tentokrát to už klaplo. Tvůrci mákli, dali si bacha na recyklaci stále stejných chodeb a více se soustředili na exteriéry. Zároveň oslabili nepřátele, čímž zrychlili tempo a díky tomu je Halo 3 konečně tou správnou sci-fi střílečkou, jak jsem si ji od začátku představoval. Sice ne světobornou, ale poctivou.

Pro: gunplay, vylepšený level design, rychlejší tempo, gradující příběh, soundtrack, větší důraz na venkovní prostory, některé pěkné scenérie, příjemnější obtížnost, finální run

Proti: místy viditelně zastaralé technické zpracovaní - hlavně obličeje postav; pořád je to relativně generická sci-fi střílečka, která sice zabaví, ale taky brzy vyšumí

+18

The Outer Worlds

  • PC 80
Herní výzva 2021 - Pořádný pařan

Jednoduše hra dle mého vkusu. Nemohu říct, že bych jí hned zařadil mezi mistrovské kousky a do svých topek, ale na druhou stranu mi nabídla přesně to, co hráč mého ražení od hry vyžaduje. Hned ze začátku jsem si všiml, že je silně inspirována novějšími Fallouty (možná z části i těmi staršími). A jak by ne, když Obsidian... Nicméně do toho je přidána i značná špetka kouzla, které si dost bere z feelingu, jaký měl seriál Firefly, což je dohromady velmi dobrý základ na čem stavět hru.

TOW má hodně slušný příběh, který vás hned z kraje pohltí a drží až do samotného konce. Ze začátku mi přišlo, že je hra narvaná contentem a že se bude jednat o spousty desítek hodin herního zážitku. Když vidíte vesmírnou mapu a kolik světů a míst lze navštívit (a do toho si vezmete první destinace, které se zdají velmi obsáhlé), tak si skutečně myslíte, že se dostanete na nějakých 50+ hodin. Bohužel, tohle byl největší omyl, jelikož s postupem času hra nabere hodně na rychlosti a váš quest log se začne velmi rychle zkracovat a nové questy nejsou k mání.

Nicméně samotné questy jsou velmi dobře napsané, zábavné s velkou dávkou humoru, odkazů na všemožnou popkulturu, dnešní, včerejší i zítřejší problémy. Valná většina situací se dá řešit několika způsoby. Většinu věcí ukecáte, případně můžete volit formu stealthu, hackování či jiného využívání vašich schopností. Samotný build postavy hodně svádí k právě kecacím schopnostem, jelikož vám otevřou spoustu možností a cest. Je fajn si vybírat, jak situace vyřešíte, na čí stranu se přidáte či jestli budete badass nebo strážný anděl. Ne všechno je černobílé a některá rozhodnutí se budou zprvu zdát jako dobrá, ale ve finále skončí minimálně šedivě. Nicméně valná část věcí je průhledná, což je trochu škoda. Morálních dilemat zde mohlo být určitě více (asi největší je hned v první velké lokaci).

Soubojový systém je příliš jednoduchý, v podstatě bez vylepšení si s každou situací lehce poradíte, trochu vylepšíte zbraně a jste nesmrtelní, čili z toho důvodu doporučuji rovnou volit nejtěžší obtížnost. Souboje jsou průměrně zábavné, valná většina jsou klasické přestřelky, na které jsme zvyklý z nových Falloutů, nějaké výraznější využívání schopností není třeba a i lékárničky a boosty nejsou moc potřeba. Je to trochu škoda, hra by mohly být v tomto směru větší výzva.

Všeho máte až příliš velký dostatek. O peníze není nouze, rozdělování expů nemusíte moc řešit, nábojů, lékarniček a dalšího odpadu je všude habaděj, takže nějaký management tu není moc třeba a je to spíš jen takové lehké zpestření.

Samotný svět je velmi dobrý. Grafika má zajímavou stylizaci, ačkoliv na nejvyšší detaily se nejedná o nějaký výrazný orchestr. Jednotlivé planety působí dost exoticky, ale určitě by snesly i vetší variabilitu. Hra je rozdělena na několik otevřených lokací, spíše menších, ale mě osobně více vyhovuje více menších lokací než jeden obří svět. První lokace jsou poměrně zdárně naplněny aktivitami, exploring vás bude bavit, všude se dá něco dělat a najít, nicméně s postupem hry a zhruba v polovině se začíná trochu osekávat a poslední 3 lokace spíše prolétnete.

Postavy bych hodnotil jako slušný průměr, nějak zvlášť výrazné nejsou, nicméně jsou zábavné, většina má zajímavý backround, interagují mezi sebou, prohazují vtípky a mají temnější minulost, kterou jim pomáháte, jako správný kapitán, napravit. Asi bych taky uvítal víc, kdyby tu byly postavy vyloženě dobré, zlé a šedivé, tady většina působí jako dobráci, kteří nejdou jen po správné cestě, ale většinu z nich na ní můžete dostat.

Hlavní příběh, jak jsem již zmiňoval, je hodně fajn. Je to taková lehká parodie sci-fi klišé. Většina je věcí se musí brát s nadsázkou, ale nechybí ani morální dilemata a vážnější témata. 

Celkově jsem dost spokojený, ale hra mohla být rozhodně delší. Trochu působila, že v půlce vývojářům došlo a zbytek je uspěchaný. První svět můžete ovlivnit a při návratu na něj vidíte změny, u dalších světů jsou tyto změny méně viditelné až žádné. Druhá polovina hry působí, jako by byla šitá horkou jehlou (vyjma hlavního příběhu). Zapracoval bych, aby i další světy působili plně a funkčně jako první dvě lokace, zvýšil obtížnost v podobě výzvy u hry (nemusel by být jen samotný souboj, ale i třeba větší rozvažování nad schopnostmi, počet věcí k nalezení) a prodloužil délku hry a byl bych téměř absolutně spokojen.

Doufám v pokračování, které si udrží laťku, jakou mělo prvních 15 hodin hry a ponese jí aspoň 50 hodin...

Pro: volby řešení, psaní questů, dialogy, humor, svět

Proti: délka, malá výzva, nedostatečný obsah

+22

A Bird Story

  • PC 50
Hra má krásný a jednoduchý příběh o přátelství mezi dítětem a ptáčkem. Malý chlapec se cítí osamocený a smutný. Jednoho dne zachrání ptáčka, o kterého se začne starat a stanou se z nich přátelé.

Co ovšem hru sráží je její pomalé tempo, především pak začátek, kdy se strašně dlouhou dobu díváte, než začnete hrát. Jenže záhy poté, co dostanete možnost něco dělat, jde pouze o chození a pár interakcí s předměty. Problém je, že přesně nepoznáte, kdy chodíte vy, a kdy se zase zapne sekvence, kdy postavu již neovládáte.

Hru jednoznačně pozvedá hudba, která parádně sedí, ale zase je takovou uspávací, takže pozor nehrát, když se vám chce spát. Zahrnuty jsou občas i nějaké vtipné scénky, které mě dokázaly rozesmát, což se občas nedaří některým hrám, které na tom staví.

15/31 - Hru jsem měl na steamu už dlouhou dobu, a strašně jsem se na ni těšil, ale pořád jsem to odkládal, až budu potřebovat zahrát nějakou rychlovku. A ono se mi to právě hodilo do této mé výzvy, ale hodnocení ukazuje, že mi ta hra nesedla.

Pro: Krátký příběh o přátelství, hudba, vtipné scénky

Proti: Pomalé tempo hry

+7