Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

GreedFall

  • PC 70
Greedfall, nový zástupce žánru Running Simulator, podžánr RPG.

Je to o kousek lepší hra než předchozí Spideroviny, hlavně díky neokoukanému zasazení, na pohled hezčímu světu a zábavnějším dialogům a questům - ale pořád je tu spousta nedostatků strhávajích potenciálně skvělou hru ke (stále solidní) sedmičce. Hlavně nekonečné běhání (zdravíme Technomancera), quintilliony neviditelných zdí, celkové rozsekání světa na dvacet malých, tuneloidních map, což prostě rozbíjí zážitek z explorace.
Příběh se mi vcelku líbil, ale taky se najdou výhrady - pro mě hlavně celková černobílost, kdy všichni domorodci jsou hodňoučcí lidičkové žijící v dokonalém souladu s přírodou a světem, zatímco kolonizátoři jsou z velké části zlá zotročující/inkvizicující monstra - ale protože hrajeme superschopného domorodého kolonizátora, tak všechny problémy dokážeme vyřešit a ty zlé potrestat.

Nechci Spiders plísnit za opakované interiéry a assety, i když to občas až bolestivě bije do očí. Ale ok, měli menší budget a větší ambice, nepodařilo se to sladit ideálně, ale nic hrozného.

Měl jsem tedy ten v rámci možností nejsluníčkovější konec (malichor vyléčen, všichni přežili a byli povýšeni, mír na zemi, sex se Siorou...jen holt ten bratránek zařval), koukám na youtube na alternativní konce a umí to být slušně nihilistické - ale přijde mi, že člověk musí vyloženě hrát se záměrem mít blbej konec aby ho fakt dostal. Prakticky si nevzpomínám, že bych měl někdy dilema jak se rozhodnout, na nějakou šeď se tu nehraje.

Nechci zas, aby komentář vyzněl tak, že je Greedfall špatná hra..naopak, je dobrá, ale je prostě "jen dobrá" a potenciál tu byl na něco ještě lepšího. Pro příště nerozsekaný svět, žádné neviditelné zdi, questy strukturované tak, aby nebylo potřeba neustále běhat sem a tam, trochu méně černobílosti v příběhu a to by v tom byl en ol mil frichtimen, aby z toho nebyla aspoň osmička.

48 hodin - splněny všechny sidequesty, kromě jednoho uberfetchquestu (který dostanete na samotném začátku..)
+21

The Five Cores

  • PC 40
Rád zkouším nové hry a zkouším i pod žánry, které tak často nehraji. Jedním z takových pod žánrů jsou tzv. Mystovky. Zatím jsem nehrál Myst, tedy kromě demoverze pětky (možná to byla čtyřka, přesně si nepamatuju). A zároveň se mi líbí, že jsou tyto adventury postaveny na mysteriózní atmosféře a složitých hádankách.

V The Five Cores je příběh oseknutý na úplné minimum, kdy na začátku dostáváme nějaké informace o tom, že naše rasa zapomněla, ztratila v minulosti tolika receptů na výrobu různých zařízení. Vy ovšem získáváte indicii, že na jednom ostrově se nachází dívka, která spí a k jejímu probuzení potřebujete aktivovat čtyři drahokamy. Po přečtení tohoto papíru se ocitáte na ostrově a hra začíná. Od této chvíle, už nedostanete žádné další příběhové indicie, a příběh je tedy odstaven až na hodně vzdálenou kolej. Je to škoda, mohlo zde být několik textů v knihách, které tady jsou připraveny, ale jsou prázné.

Vývojáři tedy vsadili na hádanky a puzzle, které jsou v některých případech velice slušně propracované a přemýšlení nad nimi nebo hledání indicii dá zabrat. O to je potom větší radost, když se to člověku povede vyřešit. Bohužel je zde i několik puzzlů, které se dají dokončit čistou náhodou, variantou pokus a omyl. Některé puzzly zase nejsou vysvětleny (nebo jsem vysvětlení nenašel) a tak nezbývá než zkoušet, jak puzzle vyřešit nebo se podívat na návod (nakoukl jsem asi čtyřikrát, když už jsem byl v koncích).

Ostrovy jsou rozděleny do několika částí, kam se dá dostat aktivováním teleportačního drahokamu. Na daném ostrově se pak musí aktivovat další krystal, kterým se aktivuje probouzecí systém u spící dívky. Ostrovy jsou velmi odlišné a pěkně zpracované. Bohužel jsou některé puzzly strašně daleko od sebe a neustále musíte mezi nimi přebíhat, abyste se podívali na řešení nebo nápovědu a pak to po cestě buď zapomněli nebo udělali ve výsledku chybu a museli se zase vracet.

Dalším problémem je technické zpracování, které je nedokonalé a celá hra připomíná spíše beta verzi. V některých místech se objevuje ruka na použití předmětu, ale po provedení akce se buď akce občas nekoná nebo se zmáčkne jiná páčka, než na kterou míříte. To hraní příliš nezpříjemňuje, spíše naopak.

V případě této hry bych asi doporučil remasterovanou verzi z roku 2019, která dle videí a obrázků vypadá mnohem hratelněji a rovněž rozšiřuje více příběh.

23/31 - Chtěl jsem zase vyzkoušet něco trochu odlišného, než to co hraji téměř neustále, ale v tomto případě jsem byl trochu zklamán. Určitě bych ale doporučil remasterovanou verzi, která podle videí a obrázků vypadá mnohem lépe a možná si ji sám někdy v budoucnu zahraju.

Pro: Některé hádanky, zajímavé ostrovy

Proti: Chybějící příběh, některé hádanky nejsou vysvětlené, pobíhání stále dokola, technické zpracování

+7

The Franz Kafka Videogame

  • PC 45
Tak tohle byla pěkně frustrující záležitost. Logické hádanky, ze kterých se hra skládá, bych rozdělila do dvou kategorií. Zaprvé, velmi primitivní aneb je to vlastně hádanka? a zadruhé, nevím kde je ta logika a vyřeším metodou pokus-omyl, klikám na všechno možné i nemožné. Příběh tu sice je, ale na jaké úrovni, to je škoda komentovat.

O Kafkovi mám velmi matné vědomosti, ale tím, jak hra byla zpracovaná si myslím, že mi i to málo stačilo. Protože to vypadalo, že vývojáři měli znalostí ohledně Kafky a jeho díla stejně (malé) množství poskytnuté z lavic střední školy. Surreálno hala bala, a možná se projevuje moje neznalost ale nevím co spojuje Kafku s René Magrittem, podle kterého je (předpokládám) úvodní obrazovka. Surrealismus dobrá, ale proč? Tak nějak to zavání využitím (zneužitím?) Kafky aby po téhle hře šmátli jeho fanoušci. Co jsem ale četla recenze, tak fanoušci (i nefanoušci) sdíleli mé antipatie vůči téhle hře. On je asi nějaký důvod, proč je hra věčně ve slevě za neuvěřitelně malou cenu.

Úplně nejútrpnější část celé hry bylo ale získávání posledního achievementu. To, že je achievement za nepoužití nápovědy v celé hře je pochopitelné, to je celkem běžná záležitost. Ale achievement za to, že člověk použije nápovědu v každém levelu, to už nechápu. Čekat tři minuty na nápovědu, protože jsem jakože neschopná si uvědomit, že mám zazvonit na zvoneček když přilezu k recepci (a je to jediná věc na kterou se dá vůbec kliknout), bylo utrpení. Už nikdy.
+14

Lost Legends: The Weeping Woman

  • PC 30
Špatné, hodně špatné. Ať už skrz to, že hra spoléhá na příběh, co nemá ani hlavu ani patu nebo to, že je to jedna HO obrazovka za druhou. Hádanek tu pár je, ale že by mě nějak bavily to se taky říct nedá. Ty dvě a půl hodiny, které hra trvá (a to počítám včetně bonusu) je opravdu bída.

Co mě na tom tak nějak vytočilo nejvíc je ta zápletka, nejdřív se to tváří jako legenda (viz název) a pak se to snaží najít nějaké pragmatické (a skeptické) vysvětlení, ale s tím, že ta legenda je furt přítomna a zasahuje do reality. Ve výsledku je to přesně tak blbé, jak to zní. Do toho přidejme nemístné "jump-scares", které s hororovými nadšenci ani nehnou, ale kliďase, co si chtějí zahrát HO hru bez stresu, to akorát vytočí. Ano, patřím do té druhé skupiny. Nehledě na to, že pro Weeping Woman, která se vám snaží pomoct, nedává moc smysl dělat bububu na každém rohu.  A příběh bonusové kapitoly je snad ještě blbější, a taky spadá pod mišmaš tajemno a realita, která nedává žádný smysl.

Takže mě tohle opravdu neoslnilo, jediný plus, který snad můžu zmínit je fast travel mapa, která je ale z nějakého důvodu k dispozici jen v hlavní hře a v bonusu už ne, tam bych ji ale zrovna asi využila víc. Zajímavé prostředí Mexika, vizuálně to taky nebylo úplně špatné až na pár uncanny valley obličejů, ale i tak vyšší hodnocení fakt obhájit nedokážu.
+10

Saints Row

  • XboxX/S 60
Ani přes nižší hodnocení nelituji, že jsem si první Saints Row zahrál. Ne že by zastřešující příběh Saints Row ságy zrovna patřil k nějakým literárním veledílům, ale při hraní čtyřky a především dvojky mi občas trochu scházela znalost událostí, kterými to celé začalo. I proto jsem na novém next-gen Xboxu sáhl po Saints Row jako po úplně první hře. Příběh se sice dvojce ani trojce nevyrovná, ale špatný rozhodně není a občas jsem se u hlášek Johnnyho Gata a dalších slušně pobavil. Nakonec mi nevadil ani němý hlavní hrdina, protože příběh s jeho mlčenlivostí docela vtipně pracuje.

S gameplayem už to je bohužel horší. Jednička bohužel nezestárla zrovna nejlíp ani v porovnání s dvojkou a v podstatě působí jako prototyp pro zbytek série. Příběhové mise jsou ještě docela zábavné, i když absence checkpointů ve spojení s nepochopitelnými výkyvy obtížnosti v několika misích (bez diskuze jde o nejobtížnější díl série) je občas značně frustrující. Všeobecně jsou ale v rámci toho, co hra dovoluje, tedy pouze jezdit s auty a střílet, docela pestré a nápadité a doplněné zábavnými cutscénami. 

Nepříliš zábavné jsou však vedlejší aktivity. Abyste totiž mohli hrát příběh, musíte před každou misí nasbírat dostatek respektu, aby se pětihodinová hra natáhla aspoň na dvacet hodin. Bohužel až na Hijacking jsou všechny aktivity kvůli nevybalancovanosti a nedomyšlenosti velmi slabým odvarem svých ekvivalentů z dalších dílů. Jeden příklad za všechny, v Mayhem naprosto nepochopitelně kvůli kombo systému dostáváte víc peněz za demolici drátěných plotů než za ničení aut (???). Druhů aktivit je navíc cca polovina co ve dvojce, ale aby to bylo něčím vynahrazeno, každý druh má dvojnásobek úrovní. Takže vedlejší obsah je nuda, frustrace a stereotyp.

Jinak vesměs není o čem psát. Ve zkratce: mimo mise a aktivity ve městě není skoro co dělat, až na nezajímavé sbírání CD a tagování zdí. Customizace postavy je oproti dalším dílům značně omezená. Navíc ji kazí i fakt, že systém respektu vás víceméně nutí obléknout ty nejdražší hadry a šperky, abyste aspoň trochu ukrátili počet aktivit, které pro dohrání musíte absolvovat. Můj gangsta tak ke konci hry v obličeji vypadal jako slušně zásobená železárna. Přestřelky jsou prosté, ale funkční. Druhů zbraní je ale málo a třeba různé pistole mezi sebou nesdílí zásoby nábojů, což mi osobně pilo krev. Jízdní model je v pohodě, ovšem základní rozestavění tlačítek na gamepadu je absolutně nevhodné pro obtížnější pasáže (naštěstí lze změnit). Graficky to není žádný zázrak, ale kvůli grafice hru z roku 2006 dnes už asi nikdo hrát nebude. Celkově první Saints Row neurazí, ale mimo touhy po kompletaci série asi jen těžko najdete jiné důvody, proč se do něj dnes pouštět.
+22

A Way Out

  • PC 80
Hraní kooperačních her je pro mě trošku náročnější, protože nemám k ruce žádného zkušenějšího hráče. Ale obvykle ukecám k hraní moji drahou manželku, které to hraní sice obvykle moc nejde, ale o to více pak ocením, že do toho se mnou šla a nakonec to zvládla. A stejně tak to bylo i s touto hrou.

V prvé řadě chci vyzdvihnout příběh. Za sebe musím říct, že mě opravdu bavil a to především v první fázi, kdy hrdinové utíkají z vězení. Osobně jsem si myslel, že hra bude jen a pouze o útěku, takže mně ta výsledná pomsta nakonec moc neseděla. Ve druhé fázi jsem se hodně divil, proč jsou policisté takoví idioti, že nehlídají rodiny uprchlíků, což de facto vysvětlí finální plot twist. Třetí fáze v Mexiku se mi už tolik nelíbila, od hry jsem očekával spíše tiché plížení a ne válku dvou lidí proti bandě teroristů ve stylu Arnolda Schwarzeneggera. Finální plot twist jsem tak trochu očekával už od Vincentova podivného chování ve věznici, ale spíše jsem si myslel, že je na straně mafie. Na útěku pak začal preferovat nenásilné plány, což moji teorii postupně vyvracelo. Ve výsledku mě ale jako policista zase tak moc nepřekvapil. Docela vtipné bylo, když jsme se se ženou nemohli dohodnout, kdo z finální dvojice nakonec vyhraje. Dokonce jsme zapauzovali hru a každý z nás obhajoval právě tu svoji postavu. Samozřejmě jsme si následně nahráli hru a koukli i na druhý konec.

Co se týče hratelnosti, za mě panuje spokojenost. V prvé řadě se mi líbí, že se obvykle akce děje jen u jednoho z hráčů, takže ten druhý nepřichází o děj. To je obzvláště užitečné při akčních scénách. Celkem mi sem zapadají i quick time eventy. Dále se mi líbí, jak je spousta akcí navržena tak, že musí hráči spolupracovat. Stejně tak je super, jak se dají některé problémy řešit různými způsoby, kdy každá postava navrhne nějaký postup a hráči se musí dohodnout, kterou cestou se mají vydat.

Docela mě bavila i přítomnost některých činnosti na odlehčení, jako baseball nebo hraní na hudební nástroje. BTW. Pokud by někomu stejně jako mně nešlo vůbec hrát na klavír, je potřeba si nesmyslně nainstalovat anglickou klávesnici pro zadávání čísel. Stisk čísla s pomocí shiftu na české klávesnici mi hra nebrala.

Na druhou stranu se sem tam stane, že některé činnosti postrádají smysl. Typickým příkladem je společné zvedání a zahazování velké klády, kterou je evidentně možné obejít nebo jednoduše přelézt. Stejně tak mě moc nenadchnul útěk na motorce ve finále.

Za sebe i za ženu musím říct, že nás hra velmi bavila. Máme totiž rádi dobrodružné příběhy a právě takový nám byl hrou vyprávěn. Žena měla trošku problémy s ovládáním na gamepadu (hlavně ve finále při střílení a ježdění na motorce), ale nakonec to všechno zvládla. Dokonce jí bavilo opětovné hraní některých kapitol kvůli získávání achievementů. Jeden z nich pak je dobrým odkazem na hru Brothers: A Tale of Two Sons. Moc kooperačních her za sebou zatím se ženou nemáme, ale jednoznačně můžeme říct, že tato byla zatím nejlepší.
+18

Red Ocean

  • PC 60
Zde jde o čistokrevnou střílečku, která nemá žádnou vedlejší náplň. Pouze a jenom střílíte a k tomu kráčíte vpřed do další hordy nepřátel. Ale pojďme si to postupně rozebrat.

Začneme příběhem, který zde není vůbec potřeba, protože ho stejně pravděpodobně nebudete vnímat. Jo je tady nějaký týpek, který má nějakou super zbraň, se kterou by mohl zničit nějakou tu zemi, ale v podstatě to nikoho nemusí zajímat.

Hra se odehrává v nějaké podmořské základně, kdy si i na malou chvilku zabojujete i pod vodou, ale je to strašně málo využito. Především budete bojovat na souši, kdy prostory základny jsou všechny takové šedé, je zde veliká tma a celkově to nepůsobí nijak skvěle. Problém je, že občas v té tmě ani nejsou vidět nepřátelé, takže nevíte, odkud do vás střílí.

Pocit ze střelby je vcelku ucházející, nepřátelé padají k zemi rychle, a tak to má být. Problém zde nastává v neustálém přívalu nových nepřátel, kdy uděláte dva kroky do nové místnosti nebo chodby a už se na vás vrhají další. Hra bohužel ani neinformuje o získání nové zbraně (ve většině her si postava novou zbraň automaticky vezme do ruky, abyste si ji vyzkoušeli nebo to alespoň okomentuje), a tak si chodíte pořád s pistolkou a čekáte, kdy dostanete novou zbraň, a při tom máte samopal už někde kdesi ve vybavení.

Hra trpí dalším problémem, kterým jsou bugy, které se mi naštěstí celkově vyhýbali. Ovšem v momentě, který měl být epickým zážitkem, kdy v podvodním tunelu odstřelíte výbušné sudy i s nepřáteli a tunel vybuchne a dovnitř se nahrne voda, která vás má svou vlnou odhodit, se zaseknu o spodní část tunelu a zůstanu tam viset. Naštěstí jsem se z této pozice dostal bez restartu.

Plusem hry tedy za mě zůstává její kratší délka. A také bych zmínil bossfighty, kdy jste museli odstřelovat nějaké energetické svorky, kdy se na vás valila horda nepřátel a ještě do vás pálili nějaké laserové zbraně, takže trochu záhul.

22/31 - Měl jsem chuť po dlouhé době zkusit nějakou budgetovou střílečku, a dlouho se mi doma válela na DVD tato perla. Samozřejmě mám ještě několik těchto budgetovek, ale volil jsem hru především kvůli zajímavému názvu a také prostředí, ve kterém jsem doufal ve větší využití vodních soubojů.

Pro: Není to příliš dlouhé, hodně akce (pokud ji máte rádi), bossfighty

Proti: Příběh, jednotvárné prostory, příliš velká tma, bugy, nepřátelé vám nedají vydechnout

+9

Half-Life 2

  • PC 50
Inu, tady nejspíš šlápnu do pořádného vosího hnízda, ale co už, někdo tu salvu pozitivních komentářů rozbít musí :)

Napřed bych rád řekl, že HL1 jsem si mimořádně užil, bezesporu se jedna o velice kvalitní FPS titul. Právě proto k němu nebudu psát žádný komentář, poněvadž by měl zcela nulovou hodnotu. HL2 je pro mne naopak obrovským zklamáním, proto cítím potřebu své poměrně nízké hodnocení nikoliv obhájit, ve všech ohledech si za ním stojím, spíš bych jej rád okomentoval a možná i vysvětlil některé důvody. A samozřejmě nemohu vynechat příležitost si kopnout do nějakého fanboye :)

Nejprve začnu klady. Tady velice stručně, poněvadž byly zmíněny a popsány již mnohokrát.

1. Grafika. Přestože jí přikládám zcela minimální důležitost, zde ji přesto musím zmínit. Mimika a některé detaily jsou až neuvěřitelné. A to se bavíme o 17 let staré hře!

2. Příběh. Místy zajímavý, jinak má tendenci spíše stagnovat. Rozhodně vás nijak nepřekvapí. V rámci FPS však naprosto dostačující. Charaktery, přestože mi na jejich osudech kdovíjak nezáleželo, jsou dobře napsané a uvěřitelné.

3. Dog, Gravity gun, Pheropod.

4. Ozvučení zbraní, fyzika a s ní související puzzle, optimalizace (vyjma častého a dlouhého načítání).

Teď k těm záporům...

1. Zbraňový arzenál. Oproti předchozímu dílu je chudší a z velké části i recyklovaný. Bohužel, až na Gravity gun a Pheropod zde nic zajímavého nenajdete. Rozhodně nečekejte dobrůtky typu Gauss gun, Hive-hand nebo Snark.

2. Opozice. HL1 představil nové, neokoukané, zajímavé a různorodé nepřátele. HL2 nám místo toho naservíroval zombíka, rychlého zombíka, zombíka házejícího jedovaté pavouky, policajta a elitního policajta. A pár létajících robotů. Tohle by se ještě dalo přežít, avšak většinu času stejně likvidujete lidské protivníky. Když k tomu připočteme mizerný arzenál a nanejvýš průměrnou AI, opravdu mi z toho nevychází zábavná hra.

3. Likvidování bojových letounů a Striderů. Aneb autistické střílení naváděných raket (slepé jak krtek) a běhání pro potřebnou munici k bedně s raketami. Gameplay! Je to bezesporu jedna z nejnudnějších a nejotravnějších věcí, co jsem kdy ve hrách musel dělat (a to jsem vylezl na bezpočet rádiových věží a ulovil hromady krocanů, abych mohl mít větší peněženku - ahoj FC 3 a 4).

4. Water Hazard (4. kapitola). Zbytečně dlouhá a nudná, naštěstí nic podobného už ve hře není. Kampaň s buginou je podstatně lepší (a hlavně kratší).

5. Prostředí. Po stránce designu poměrně pěkné, jinak však nudné, sterilní a bez atmosféry.

6. Závěr. Aneb běhání s Gravity gunem a likvidace zástupů nudné a stupidní opozice, zatímco se modlíte, aby to už skončilo. U EA by mě to asi nepřekvapilo, tady to však byla podpásovka. Btw, Xen v HL1 jsem si užil.

Suma sumárum, průměrný titul, kolem kterého je nesmyslně vysoký hype.
+16 +25 −9

Backfire

  • Android 40
Koncept je originální a zajímavý. Ale kvůli rychlosti hry se moc dobře nehraje na mobilním displeji, protože vidíte pouze výřez obrazovky. (Na PC monitoru by to bylo mnohem lepší). Zároveň se hýbete extrémně rychle a většinou to nemůžete ovlivnit (základní zbraň střílí automaticky a posunuje vás s každým výstřelem). Dotknutí se okraje arény vás zraní. Takže se jen horečnatě snažíte vyhnout smrti ve vysoké rychlosti a je dost obtížné zároveň se soustředit na nepřátele. Herní motiv taky nepovažuji za ideální. Všechna ta klíšťata, pavouci, atd - je to fakt odpudivé a vůbec se mi to nelíbilo.

Hra mě ze začátku docela zaujala, a (po nějakých těch smrtích) jsem se na výchozí obtížnost dostal přes první kapitolu, ale kvůli zmíněným důvodům mě to později odradilo. Hra měla být trochu pomalejší, bez nechutného krvelačného hmyzu, a možná by to chtělo trochu upravit a styl pohybu. Mělo by být vidět více okolí (a ideálně si to zahrát na tabletu). Na hře ovšem oceňuji pěkný originální koncept.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2020 v angličtině na Google Play).
+8

Chains

  • PC 70
Chains je velice zajímavá logická hříčka, i když v podstatě o logiku zde příliš nejde. Většinou jde především o vaši výdrž a také štěstí. V podstatě spojujete tři a více stejně barevných náhodně padajících kroužků.

Každý level je jinak sestavený a také má většinou jiný úkol, který musíte splnit. V některém levelu musíte vydržet likvidovat kroužky pět minut, přičemž nesmíte o určitý počet přijít. V dalším levelu zase musíte vytvořit dlouhého hada z jedné barvy nebo zlikvidovat všechny kroužky na mapě, s tím že některé jsou bezbarvé a vy je předem určenou barvou vybarvujete. To funguje velice dobře a většina levelů je i zábavná, až tedy na ty časové, které jsou trochu napínavé a pokud se vám nepovedou těsně před časovým limitem, docela to naštve.

Jako mínus lze označit špatně umístěný odpočet, který je v levém dolním rohu, kam se těžko dívá, když musíte sledovat herní pole, přitom by ho jednoduše stačilo dát nahoru a doprostřed, odkud vypadávají barevné kroužky, protože byste ho měli víceméně pořád na očích. Textové hlášky, které vám hra ukazuje, jsou většinou také špatně umístěné a ke všemu mizí strašně rychle, takže si ani nepřečtete, co vám hra ukazuje.

21/31 - Jeden z mnoha logických rychlíků, které většinou nehraji, ale rád zkouším nové výzvy. Tentokrát jsem měl docela šťastnou ruku, protože jsem se po většinu hrací doby bavil.

Pro: Zajímavé levely, obtížné

Proti: Časové levely, špatně umístěný časovač, příliš rychlé textové hlášky

+6

Call of Duty 2

  • PC 95
Druhý díl dělá v podstatě všechno lépe než první, ale již pro mě nemá takové kouzlo. Je to čistě subjektivní záležitost, která se nedá vysvětlit, ale moje tisíce hodin strávené v MP CoD 1, se ve druhém díle zredukovaly na nějakých pár stovek hodin (možná jednu tisícovku). Nicméně i tak se jedná o jednu z her, která v mém osobním žebříčku zaujímá velmi ceněné místo, především díky multiplayeru.

Upřímně, druhý díl mi přijde o hodně přívětivější pro (dnes už to zní spíš úsměvně) nové hráče. Ovládání zbraní je jednoduší, zdraví se doplňuje automaticky, případně na to, aby jste byli slušný sniper již nepotřebujete extra skill.

Ale hře se nedá upřít, že zaznamenala opravdu velký skok, co se týče grafického kabátku a díky tomu hra oproti prvnímu dílu, pořád působí docela dobře i dnes. Mapy jsou zajímavější, lépe postavené, prostředí je variabilnější, navíc ty nejklasičtější mapy z jedničky máme i zde (Rail, Harb, Carec…), ale v hezčím kabátku.

Tahle hra je prostě multiplayerová záležitost a aby si jí člověk zamiloval, tak ho nejspíš musel hodně hrát. A takových lidí bezesporu nebylo vůbec málo. Pamatuji časy Gameparku (Gamezone), kde se v jednu chvíli jen na českých serverech vyskytovalo třeba i 1500 lidí a všichni pařili CoD2. Zlaté časy českého gamingu, aspoň pro mě.

Nicméně bych nesnižoval ani fajn singelplayer. Je to pár hodinová záležitost, jak jsme u CoD zvyklý, tak postavená na checkpointech, které místy můžou být dost frustrující. Oproti novějším dílům tu chybí jistá filmovost, ale zase hra má svou atmosféru a velmi zdařile přenáší zážitek, který si chceme zažít jako válečníci v druhé světové válce. Zdaleka se to neblíží nějakému simulátoru, ale spíš bych to popsal jako takový vlhký sen, kdy jsme v kůži vojáka a zvládneme cokoliv.

Je fajn, že je tu zase možnost hrát za tři národy. Nechybí ani úsměvná situace, kdy jako ruský voják nastoupivší na frontu, trénujeme házení granátu s bramborami. Nevím, jestli se dá hovořit o příběhu, ale ten hra ani nepotřebuje, tady si chceme užít důležité momenty druhé světové války a trochu si zahrát na vojáčky, což hra dělá skvěle.

Pro: multiplayer, skok v grafice, prostředí, mapy

Proti: jednodušší než první díl (MP), automatické léčení

+16

Bio Menace

  • PC 75
This is NOT shareware


Na přetrvávající retro vlně jsem si po mnoha letech znovu zahrál tuto jednohubku. Jedná se o poněkud zapadlejší hříčku z rodiny klasických plošinovek společnosti Apogee. A právě k tomuto kousku mne váže poměrně silné nostalgické pouto, neboť je to jedna z her mého dětství. Respektive její první epizoda, protože jako u mnoha jiných, byla i na našem počítači v shareware verzi. Díky GoGu jsem nyní dostal jedinečnou příležitost projít si hru kompletně celou.  

Hra je čirou esencí raných videoherních devadesátek – máme zde magora, Dr. Mangleho, co napadl Metro City svými geneticky zprzněnými mutanty, které doprovází armáda bizarních robotů. Na zažehnání kritické situace je povolán extra-super-SUPER tajný agent Snake Logan (může mít hlavní hrdina ještě víc krutopřísnější jméno?) – chlápek ve svítivě zeleném (a těsném) tričku do V, s pečlivě pěstěným knírkem a decentní trvalou, zvýrazňující jeho šik mulet. Co více si ještě přát? Ano… nečekaný příběhový zvrat! Je tu! Na konci první epizody se dozvíte, že Dr. Mangle není oním hlavním padouchem, který to celé způsobil. Někdo jiný celou dobu tahá za nitky. A až zjistíte kdo… no to jste určitě nečekali. Kouzelná béčkovost celé hry je zkrátka neodolatelná a pasuje k ní úplně stejně přesně, jako bílé tenisky ke Snakovým plísňákům.

Hra se hraje pohodlně. Ovládání se skládá pouze ze směrových kláves, jedné akční (šipka nahoru), skoku a střelby. Nic víc, ale bohatě to postačí. Ovládání postavičky mi přišlo výborně vybalancované i na dnešní dobu – Snake na vaše příkazy bez nějakých křečovitostí reaguje a nestalo se mi, že by probíhání levelů bylo těžkopádné. Na ovládání si tedy stěžovat nemohu, protože je příjemně dynamické a hra odsýpá. Zdraví, jehož množství záleží na zvolené obtížnosti, si doplňujete pomocí lékárniček, životy si navyšujete sbíráním červených drahokamů, zlepšováním skóre, nebo sebráním ikonky Snaka, což automaticky dodá jeden život. Nechybí ani speciální druhy munice a granátů. A byť je ozvučení minimalistické, líbilo se mi. Zejména zvuk, když seberete nějaký předmět, lahodil po celou dobu mému uchu. Velmi se povedla i hudba, z níž hned první flák, co hraje v počáteční úrovni, mám asi nejraději. Ale jsou zde i zběsilejší kousky, které hraní podporují a dobře se poslouchají. První škobrtnutí přichází s level designem.

Vlastně je to více, než škobrtnutí. První „volná“ epizoda je bez přehánění nejlepší. Svou nápaditostí a variabilitou prostředí nechává zbylé dvě epizody v širokém závěsu. Skoro to vypadá tak, jako by tvůrci věnovali veškerý svůj talent právě té první epizodě, co bezplatně distribuovali mezi hráče, aby je namlsali a zbylé dvě epizody zkrátka odflákli, aby ještě dotvořili nějakou vatu navíc. V první epizodě si projdeme krásně vymodelované město, staveniště, les (ten je mimochodem strašně otravný), stoky, nebo podzemní laboratoře. Počínaje druhou epizodou, se nápaditost citelně vytrácí a zůstanou tak maximálně příšerné mravenčí jeskyně a unylé variace laboratoří, které nejvíce charakterizují výrazy: šeď a nuda. Brzy se tedy stane, že vám úrovně začnou připadat na stejné brdo, protože zde není nic zapamatovatelného, což je možná důvod, proč hra tak zapadla oproti jiným kouskům z Apogee stáje. Korunu všemu nasazují „logické hádanky“ umístěné v levelech. Většinou se jedná o to, abyste v určitém pořadí stiskli kombinaci barevných tlačítek. Když to uděláte úspěšně, získáte velký bonus v podobě výbavy, nebo krystalů s body. Když se ale spletete, hra vás ztrestá otevřením propadla, kam když spadnete, většinou se už nedostanete ven a prostě zkapete. To by tolik nevadilo, kdyby se vaše chyba dala napravit. Nedá. Propadlo zůstane otevřené už napořád a jediné, jak to zkusit znovu, je opakovat celý level. To nejhorší ale teprve přijde, když dojde na padající plošinky. Konkrétně v jedné úrovni mravenčích jeskyní máte několik padajících stupátek, na kterých je váš postup přímo závislý. Když zkazíte skoky, což se stane snadno, už nemáte šanci postoupit vpřed a vždy zahučíte do vody, která vás instantně zabije. Znovu je třeba opakovat celý level, než to uděláte správně na poprvé, tudíž je nutné si postup natrénovat. Zde jsem neměl daleko k frustraci. Skutečná frustrace se dostavila v předposlední úrovni třetí epizody, kdy si musíte skočit pro krystal, který vypíná silové pole k rukojmímu. Protože aby vás hra pustila do dalšího kola, je nutné v každé úrovni nejdříve osvobodit rukojmí a získat od nich klíč. Místnost ale hlídají jacísi poletující droni, kteří vás bez milosti zabijí, sotva se jich dotknete. Musíte si opět načasovat svůj skok. Ale poněvadž pod vás nevidíte, je to otázka spíše velkého štěstí. Díky tomuto špílu jsem hru málem nedohrál, protože jsem měl chuť jí poslat do křemíkového nebe. Při čtvrtém opakování celé úrovně se mi to ale už podařilo.

Nebýt těchto křiváren, hrála by se hra příjemně a uspokojivě od začátku do konce. Je zde pestrá paleta vtipných příšerek, z nichž vzhledově nejoblíbenější pro mě jsou fialoví kousači s neodolatelně poťouchlým výrazem, nebo vysmátí, kutálející se crittersáci. Některého nepřítele je třeba jednoduše ustřílet, na některého potřebujete granát, nebo speciální plasmovou munici, takže jisté taktizování zde také je. Bossů je tak akorát a souboj s žádným není žádná velká frustrace. Párkrát možná umřete, ale brzy si na správný způsob boje přijdete. Jsou zde i tajné chodby a skryté levely. K jejich aktivaci je nutné získat speciální krystal. Nesmí chybět ani autorský easter egg. Jedná se o skrytou místnost v druhé epizodě, kdy se podíváte za samotnými autory, kteří k vám prohodí pár slov. Nakonec vás poprosí, abyste o jejich místnosti nikomu neříkali, a jejichž prosbu jsem právě teď zazdil.

Kdyby nebylo nostalgie, kterou ke hře (první epizodě) cítím, nejspíše bych si jí nezahrál. A svým způsobem bych zase o tolik nepřišel. Hra je příjemná v tom, že není tak těžká, jako třeba konkurenční bratříček Monster Bash, u nějž jsem nikdy nebyl schopen dohrát ani první epizodu a už to asi nikdy zkoušet nebudu. Faktem stále zůstává, že první epizoda je nejlepší. A troufám si tvrdit, že tento názor nezapříčinilo mé citové pouto k ní, ale protože je jednoduše nejpovedenější. Kdybyste však zatoužili zabrousit do herní historie a vyzkoušet si nějaký akční titul, který se krom pár výjimek příjemně hraje i v dnešní době, sáhněte právě po Bio Menaci – je na GoGu, běží dík DOSBoxu bezchybně, je zadarmo. Navštívíte Metro City?

Pro: První epizoda, příjmené ovládání, hudba, zvuky, legrační nepřátelé

Proti: Laťka nápaditosti klesá od druhé epizody strmě dolů, občas zbytečně frusrtující

+15

Police Simulator: Patrol Officers

  • PC 80
Police Simulator má hodně zajímavý potenciál, už teď v early accessu nabízí příjemně zajímavé možnosti, kariérní postup, jízdu s autem, práci s počítačem, zatýkání, vyšetřování, rozdávání pokut za špatné parkování nebo jen porušování určitých nařízení. Navíc k tomu nabízí dva možné režimy - realistický a arkádovější, které se příjemně liší. To vše zabalené, na poměry simulátorů, v poměrně pěkné grafice, a až na občasné problémy se světlem, skvěle funkční. Bohužel ani tutoriál občas nepomáhá, když zobrazí radu až několik herních dní po snaze tu činnost vykonávat. Na budoucí podobu se těším a jsem zvědavý, co přinese, protože podobných simulátorů, těch dobrých, není nikdy dost. A na závěr jen dodám, že budu doufat i v češtinu!

Pro: Možnosti, grafika, pravidelné aktualizace, jízda autem, náhodné události, kariérní postup, 2 režimy

Proti: Umělá inteligence, problémy se světlem, občas problematický tutoriál, nepřeskočitelné dialogy, chybějící čeština

+7

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

  • PC 100
Hry přicházejí a odcházejí. Některé odložíme rozehrané, některé vztekle smažeme z disku, jiné dohrajeme, abychom na ně brzy zapomněli a jen pár her se stane legendou. Gabriel Knight je temná adventura Jane Jensen, která je pro mne ve svém žánru temných detektivních adventur špičkou a nezapomenutelným herním zážitkem. V době, kdy Sierra chrlila jeden Quest za druhým, některé lepší, jiné horší, přišla tato firma s dobrodružstvím mladého neúspěšného spisovatele při vyšetřování voodoo kultu v New Orleans.

Gabriel Knight je prototypem noirového hrdiny - mladý, ale životem ošlehaný cynik, který si za zděděné peníze koupil nepříliš výdělečné knihkupectví ve francouzské čtvrti New Orleans. V něm zaměstnává japonskou studentku Grace, se kterou má zvláštní jiskřící vztah. Při sbírání inspirace na novou knihu se se svým přítelem policejním inspektorem Moselym zapojí do vyšetřování případu série voodoo vražd. Detektivní příběh jako řemen šmrncnutý trochu tajemna a exotiky může začít.

Hru GK1 jsem dohrál potřetí a tak jako poprvé na mne silně emočně zapůsobila. Hra je nesmírně ukecaná. Kromě studia písemných materiálů povedeme řadu rozhovorů se svědky i s náhodnými kolemjdoucími, které by vydaly na menší knihu. Rozhovory jsou zajímavé, neotravují a jelikož nehrozí riziko chybné otázky, rád se zeptám všech postav na všechna témata. Kromě zřídkavého, ale o to břitčího, humoru se tak dozvíme o voodoo vše, co bychom chtěli vědět, ale báli jsme se na to zeptat a možná i trochu víc.

Pro mě osobně je GK1 bezchybná hra. GK nehrajete, ale stáváte se Gabrielem. Přemýšlel jsem, proč se hraní GK tolik liší od ostatních adventur a došlo mi, že Jane Jensen do příběhu skvěle zapracovala každodenní rutiny. Gabriel každé ráno vstane ve svém neuklizeném pokoji vedle knihkupectví, vymění si pár vět s Grace, přečte si noviny, vypije kávu, sundá z věšáku kabát, obleče si ho a vyrazí do víru velkoměsta. Jak jednoduchý postup, který prolomí hranici mezi hráčem za monitorem a Gabrielem ženoucím se vstříc nebezpečí. Během 10 herních dnů se Gabriel bláznivě zamiluje do tajemné dámy, navštíví dvě další země na dvou kontinentech a nakonec vypátrá historii a důvod prokletí svého rodu.

Hudba doprovázející hru je naprosto strhující a pro mne je soundtrack GK1 jedním z vrcholů herní tvorby. Opět se jedná o soundtrack, který jsem schopen poslouchat i mimo hru, jako třeba nyní při psaní tohoto komentáře. Main theme a The inner wheel jsou klenoty herního průmyslu. Za hudbu uděluji absolutorium a řadím GK1 po bok Quest for Glory 4 a Loomu. Ve své recenzi v Excaliburu označil Tomáš Mrkvička hudbu GK1 jako "jen mírně nadprůměrnou". Svatá prostato, jaká to pohana pro tento hudební skvost! Jediná slabší melodie je Police station theme.

Po grafické stránce je GK1 trochu slabší, ale nízké rozlišení více než kompenzuje bohatá animace herních postav. Co do počtu a kvality animací dorovnává KG1 sedmý King's Quest a šlape na paty Broken Swordu. Jinak se jedná o klasickou point'n'click adventuru, které se nevyhnuly některé standardní bolesti žánru, zejména pixelhunting. Ale na poměry ostatních adventur své doby se nejedná o nic významného. Gabriel ve hře může zemřít, ve srovnání s ostatními Sierrovkami k tomu však nedochází nijak často. O to překvapivější taková smrt je a standardně přijde v okamžik, kdy nemáte dlouho nasejvováno.

Gabrielova trilogie je zvláštní. Každý díl je technicky úplně jiný a s výjimkou jedničky jsem nikdy žádný další díl nehrál. Myslím, že je třeba tento dluh herním božstvům brzy splatit. Gabriel Knight je dokonalá hra a milník žánru.

Pro: Nejlepší hra ve svém oboru. Skvělá hudba a animace.

Proti: Nic.

+31

2004: Vesmírná Becherovka

  • PC 80
Každý máme své oblíbené hry z dětství, a tahle se řadí do toho mého seznamu, i přesto že jsem ji tehdy nebyl schopný dohrát. Vždy jsem se totiž zaseknul na pirátské lodi, kdy jsem nevěděl, jak mám zlikvidovat stráž vesmírné lodi, se kterou jsem měl uprchnout. A tak jsem se rozhodl, že to musím napravit, a dnes se mi to povedlo.

Tato adventura staví především na humoru, který je většinou povedený a hra mě dokázala rozesmát. Především za to může parodování různých sci-fi filmů a seriálu, mezi které se řadí například Star Wars (ten je v první řadě), Star Trek, Hvězdná brána, Červený trpaslík, Stopařův průvodce po galaxii a pravděpodobně i další, které jsem nepoznal.

Gameplay je povedený, kdy tedy občas musíte při použití předmětu přesně trefit místo, aby ho vaše postava použila. Nejhorší bylo, že pokaždé provedené akci se postava vracela na své původní místo a musel jsem stále čekat, což bylo trochu ubíjející. Gameplay výborně doplňuje povedená hudba, která je ve všech pasážích výborně použita.

20/31 - Jedna z těch zásadních freeware her, které ovlivnili mé dětství, a které jsem byl schopný hrát stále dokola, i když se mi v nich nedařilo.

Pro: Příběh, gameplay, hudba, humor, odkazy na filmy, seriály, knihy

Proti: Pomalé vracení se postavy na své místo na obrazovce

+7

Figment

  • PC 80
Co si máte myslet o hře, která začíná rodinnou autonehodou a tou Vás přesune do země snů, ze které musíte najít cestu ven, abyste přežili? Snad jen, že když se to vezme za správnou kolej, mohl by z toho být poměrně zajímavý herní zážitek. A také že ano!

Figment je hra, která mě na první dobrou ničím zásadním nezaujala. Snad jen minimalistickým intrem, to ale navede na nápad a pak se dostanete do světa snů a celé je to všechno jinak. A Vy jediné, co víte, že hrajete plošinovku z pohledu z vrchu a bojujete proti snovým běsům. Po chvilce hraní se ale probouzí první herní mechanismy, první nápady. Hra ve své podstatě vůbec není složitá, ale právě proto, jak hezky plyne a vy procházíte jednotlivými světy, si vlastně uvědomujete, že tohle není ta jednohubka, co byste čekali. Nakonec jsem u hry zůstal skoro na cirka osm hodin. To bych u domnělé jednohubky třeba vůbec nečekal.

V jednoduchosti je krása, takže přebíháte z místa na místo, sbíráte „klíče“, abyste se dostali dál. Mechanismy jsou ale v každém světě jiné, čímž hra nabízí další množství nápadů. Největší devizou hry je ale fakt, že umně zpracovává herní mechanismy s hudebními prvky. Tvůrci z Dánska si do svého týmu přibrali i hudebníka – Stöj Snak, který složil takovou mile skočnou hudbu, sem tam kytarovku s neotřelým mužským vokálem, sem tam pár zvukových kulis různého charakteru, které je prostě radost poslouchat a sem tam i nějakou divočejší záležitost plnou kytarových riffů. Když na Vás totiž nepřátelsky a zle tvářící se vzpomínka útočí ve frekvencích hudebního podkladu, který Vás zároveň dost příjemně těší, uvědomíte si, že to jsou ty nejlepší momenty, co hra nabízí a čímž je tak specifická.

Samozřejmě nemohu opomenout ani námět, který se v průběhu hraní vyvíjí. Příběh stupňuje, ale je spíše abstraktního charakteru. Tedy takového, v jakém prostředí se sami nacházíte. I to ale hru příjemně doplňuje a ve výsledku Vás to ze samotného hraní o to více těší. Na hře je navíc znát i to, že tvůrci si na ní dali opravdu záležet. Kromě toho všeho nabízí vysloveně vydařený dabing, který hru opět povyšuje a přidává do ní i takovou dětskou hravost, kterou byste zde nečekali. Když si uvědomíte, kde příběh hry vlastně začal, je to poměrně nápaditá vlastnost.

Do podobné hry byste totiž neřekli, že ač je námět poměrně smutný a depresivní, tak průběh hry je vlastně vtipný a dětsky sarkastický. Figment je tak opravdu indie hrou na svém místě. Hrou plnou nápadů, pěkného zpracování, neotřelého prostředí a kvalitní hudby vč. dabingu, kterou si rádi poslechnete i mimo její hraní.

Odkaz na soundtrack.

Pro: originalita, příběh, hudba, dabing, délka, dětinskost prostředí námět zjemňuje a eliminuje smutnou náladu

Proti: sem tam lehce se opakující dění ve hře, menší důraz na příběh, větší důraz na abstraktní snový svět

+14

Resident Evil Village

  • PC 70
Žhavé spojení RE4 a RE7 by mělo být splněným mokrým snem, a dokud jsem jen sledoval marketing hry, tak přesně to jsem i očekával. RE4 nicméně u mě bodovalo primárně skrz svůj fantastický gunplay a jak šťavnatý člověk měl kinesteticky pocit ze střelby i samotného pohybu, a RE7 u mě skóroval zase primárně tím, jak zcvrknul svůj rozsah a všechno tak udělal intimnějším, a všemu vtisknul daleko útulnější značku strašidelna. Revesnice si z obou her bere hodně, ale ty pro mne klíčové aspekty prostě zpracovává citelně slaběji. 

Už při prvním setkání s Maxim Turbulenc obchodníkem mi tu něco smrdělo, a jeho pižmo to nebylo. Po prvních odehraných chvilkách jsem zkrátka neměl nikterak výrazný popud hrát dál; hra sice byla i na ten nejprvnější pohled pastvou pro oči, ale už jen po gore z posledních remaků mé srdce tuze tesklo. Tou dobou jsem se sotva prostřílel několika základními vlčáky, a dané přestřelky mě prostě moc nebraly. Pak ale přítelkyni chytla chuť na trochu backseat gamingu, tak jsem se rozhicoval hrát dál, a byť jsem úspěšně ve hře následně našel zábavu, taky jsem si neodvratně potvrdil rostoucí zklamání. Za celou hru jsem si neužil střelbu ani zdaleka tak moc, jako v RE4. Za celou hru jsem ani vzdáleně nepocítil byť procentíčko napětí, jaké jsem cítil u RE7. 

To nejlepší, co hra udělala, bylo připomenutí, jak moc bych si pořád přál Silent Hills. To nejhorší, co udělala, byla redukce všech svých zlounů na to, čím reálně jsou - tedy velmi krátcežijícími, snadno zapomenutelnými a povrchními pšouky - narozdíl od toho, čím se minimálně madam Třímetrový Tesák jevila ještě v promu býti - tedy nedílnou a klíčovou součástí příběhu, potažmo celé hry. Řadoví enemáci to isté - je moc fajn, že jich máme opět vícero druhů, ale jakmile se všichni chovají víceméně úplně stejně, je to vesměs totální vlhký prd platné.

Ale je to zábavná, dobře odsejpající, audiovizuálně nádherná hra. Jen na mě prostě působí jako něco, na čem se podílelo pět různých režisérů, kteří si v lockdownu dělali každý to své, a chuj s tym jaký (a jestli vůbec nějaký) smysl to celé dává. RE4 byla vynikající hororová střílečka, RE7 byl vynikající survival s fantastickým designem hlavně i na praktické úrovni, mno a Revesnice je oukej hororová střílečka s ostře nevyrovnaným designem. Jakož taková se furt může řadit do toho lepšího, co série nabízí, ale z toho lepšího je to nepopiratelně trochu meh.

Ale berte mě s rezervou, v posledních měsících jsem nehrál nic a možná je problém víc ve mně, než ve hře samotné.

Pro: Audiovizuál; atmosféra; titulární vesnice je vskutku tak akorát rozsáhlá a prominentní po celou herní dobu; mechanicky sice slabší, ale jinak stále dosti zábavná střílečka

Proti: Celé to působí tak nějak bez jasné vize, směru, povrchně. S výjimkou konkrétních dílčích momentů jako zážitek slabé.

+25

Call of Duty: Infinite Warfare

  • PC 60
No, tady to asi vyšlo. Samozřejmě, z hlediska dramatu jsou kladné postavy strašný dobroserové toužící zemřít pro vznešenou věc víc než kněz nasekat si důtkama na holou, ale je to odvyprávěno s takovou upřímnou láskou k armádě, ze jim to i přeju. V rámci „sedmihodinové války“ mi moc nevadí uhoněnost se slabou expozicí, kdy si hrdina ani neumeje obličej a skáče do jedný mise za druhou. Ambicióznější autor by určitě chtěl víc propracovat záporáky, ale tady by jim kazil tempo. Call of duty nám normálně dospívá pánové (a dámy). 

Moc mě nebavily zbraně. Byly si moc podobný a bez nápadu (leč pavoučí miny sem si oblíbil). Stejně tak vedlejší prvky. Terminál i zbrojnice (celou dobu mě sralo, ze do ní nemůžu jít z můstku) sou tu jen tak a mise čistě ve stíhačkách byly taky jen fillery.

Pro: konečně vojenské téma (smrt ve válce) zpracované vkusně, pohyb s jetpackem by měli zavést v každý hře, v Zeldě, v Dark souls, prostě všude

Proti: nic moc gunplay a roleplay jen tak aby se neřeklo

+10

There Is No Game

  • PC 95
  • Android 95
Pro mne naprosté překvapení, There Is No Game je pro mne nejlepší nehra co jsem kdy hrál. A vlastně i velmi úžasná hra. Přes velmi jednoduché a přitom zajímavé pojetí až velmi příjemnou pixelart grafiku.

Už od první chvíle, kdy se s hráčem začne dohadovat hra samotná, aby ji okamžitě ukončil, a hráč musí dokázat svoji zatvrzelost a nevzdat to. Nebudu tady vůbec dál spoilerovat, protože se ve hře se objeví různá překvapení v průběhu příběhu, a nechci tu nikomu, ani skrytým textem, kazit případný budoucí zážitek.

Ovládání hry je poměrně prosté, stačí klikat a případně kombinovat předměty na obrazovce. Tedy jako u klasické adventury, ale v této hře jste vlastně většinou odstrčeni od hlavního dění, a suplujete spíš takovou ruku osudu.

Grafika je jednoduchá, barevná, a dobře se na ni kouká. Zvuk je perfektní, dabing a hudba naprosto bez výtky. K tomu obsahuje spoustu často velmi vtipných narážek na herní průmysl i sama sebe.

Nevýhodu vidím jen - hra není nějak extrémně dlouhá, max. pár hodin herního času, to podle toho, jak se často zaseknete. A pokud vím, tak neexistuje čeština, pokud aspoň trochu nevládnete angličtinou, nemá cenu hrát, protože právě ty dialogy, dohady, vtipy a narážky jsou to gró této (ne)hry.

Každopádně shrnutí, There Is No Game je pro mě opravdu překvapení, drobná nenápadná Indie hra s opravdu velkým srdcem.
+14

Deponia

  • PC 70
Já hned musím na začátek říct, že Deponia spojuje věci, které absolutně nesnáším. Za prvé, je to absurdní sci-fi. Za druhé, snaží se mít dramatické a smutné chvíle, které jsou však spojené s nevkusným humorem. A hlavní hrdina je jerk with heart of gold (aka je to sociopat ale je to vtipné a občas pohladí psa).

Všechny ty jednotlivé složky mohou někdy v nějaké hře pro mě fungovat, ale tady byli tak naložené, že jsem to prostě nedával. Bude to znít bizarně, ale mě nepřipadá na dystopii typu Elysium nic vtipného ani roztomilého a nehodlám se smát blbečkovi který prahne po krásce zatímco kolem něj lidé žijí ve špíně. Nic proti vkusu samozřejmě, tohle je děsně subjektivní, ale chci jen zdůraznit, jak děsně mi to nesedlo, a co sem četl, pokračování jsou ještě v tomto smyslu horší.

Ono to přitom není tak, že by mi spojení humoru a vážnosti vadilo, Memoria se s tím utkala se ctí, ale tady je to navíc zkombinoval s tím absurdním sci-fi. Humor je něco jako základní podstata toho světa. Je však v příliš velké dichotomii s tou vážnosti.

Abych byl ale fér, adventurní stránka hry je poměrně dobrá a vlastně i některé charaktery byly dost zapamatovatelné. Kdyby se trochu méně tlačilo na pilu, moje hodnocení mohlo být i o těch 20%, lepší jak u nejlepších her od  Daedalic.
+15