Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dark Sun: Shattered Lands

  • PC 70
SSI se po dokončení série Eye of the Beholder rozhodli přesunout do další série Dark Sun. V podivném světě kde hlavním středobodem jsou gladiátorské zápasy se stáváme partou čtyřech přátel otroků, kteří se snaží z této válečnické arény uniknout, dostat se do hor a získat kontrolu nad svojí budoucností.

Jde o předělávku stolní hry podle advanced dungeons and dragons. Jedná se o klasické RPG poplatné své době. Oproti předchozím hrám SSI je pěknější grafické i zvukové zpracování, v izometrickém pohledu podobném sérii Ultima. Více se hra soustředí na interakci s ostatními charaktery než na procházení dungeonů. Velkou nevýhodou je velké množství bugů.
+13

Posel smrti

  • PC 90
Ve svých herních počátcích jsem si velmi oblíbil žánr adventur. Na české scéně se však s pojmem adventura spojovaly především hry typu Polda nebo Horké léto, tedy satiricky pojaté hry stavící především na humoru pomíjivé kvality. Zpráva o tom, že se v našich luzích a hájích vyvíjí vážně pojatá adventura tak pro mě byla zprávou velice příjemnou. Vzpomínám si mé nadšení v okamžiku, kdy jsem si pustil demoverzi hry odehrávající se v zadní části panství Lady Eleanor, u kterého jsem se hned slušně zasekl kvůli neznalosti možnosti použití pravého tlačítka. Každopádně když jsem se později dostal k plné verzi, má očekávání byla naplněna. A musím říct, že jsem si hru užíval plnými doušky od prvních slov z úst pana Brzobohatého v úvodu až po samý závěr.

Příběh je napínavý a je vyprávěn mně vyhovujícím tempem. Jen trošku zamrzí, že totožnost vraha je prakticky od začátku naznačována, takže jeho finální odhalení není moc velkým překvapením. Naopak jsem se až divil, že to Samuelovi nedošlo mnohem dřív.

Průběh hraní byl pro mě skoro bezzásekový (trik s pravým tlačítkem mě už znovu nezaskočil). Akorát v poslední kapitole jsem se začal trošku ztrácet, hlavně v tom závěrečném labyrintu s finálním průchodem "Hvězdnou bránou". Co mě ale fakt naštvalo, byla smrt v případě špatného rozhodnutí bez možnosti návratu k okamžiku špatného rozhodnutí. Vzpomínám si, jak jsem při svém prvním hraní děsně nadával, protože jsem si hru moc neukládal, takže jsem musel slušnou část hry opakovat. O mnoho horší pak mohla být situace v dole, kde může dojít ke špatnému rozhodnutí znemožňující další postup, které ale nevede k okamžité smrti. Pokud si hráč následně uloží pozici a ukládá do jednoho slotu, tak je celý postup v háji a může začít znovu. To se mi ale naštěstí nestalo. Kromě zmíněného jsem již procházel hrou celkem plynule. Trošku mě zbrzdil puzzle se symboly zvěrokruhu. Stálý internet jsme tehdy ještě neměli, takže jsem si musel najít nápovědu v matčiných časopisech s horoskopy a pak mě ještě štvaly situace, kdy musel Samuel na něco počkat (vyvolání filmu, výroba klíče či kněz hledající zmínky v kronice). To jsem se jen tak bezmyšlenkovitě procházel po lokacích, abych zjistil, že to ještě pořád není hotové.

Určitě musím ocenit i dobře napsané dialogy, kde jsem plnými doušky hltal prakticky každé slovo. Ale ještě víc mě to bavilo poslouchat. Dabingové obsazení se hodně povedlo. Pološeptající hlas Michala Dlouhého perfektně k postavě Samuela sedí, klidný a rozvážný hlas Pavla Soukupa zase skvěle sedí na chladnokrevného Roberta. V hlase Květy Fialové je perfektně slyšet deprese a zoufalost truchlící Lady Viktorie, atd. Trošku ale zamrzí, že Radek Brzobohatý a Vladimír Čech dostali více významných rolí. Jejich hlasy jsou natolik výrazné a nezaměnitelné, že je to jako pěst na oko. Postavy Vladimíra Čecha jsou alespoň v různých kapitolách, to ještě zvládnu překousnout. U pana Brzobohatého je to horší v tom, že po úvodu s Williamem hra přechází na scénu s prvním setkáním ve společenské místnosti, kde mluví komorník Bates naprosto stejným hlasem.

Pak se mi ještě líbí, že čtení dopisů je namluveno dabérem postavy, která daný dopis psala. Bohužel však s jednou výjimkou Robertova dopisu Dr. Hermannovi, kdy jako hráči neznáme autora daného dopisu. To že jej čte hlas pana Soukupa to trošku kazí. Na druhou stranu, jiná postava se jménem na R. ve hře není, takže by to stejně asi každému hned docvaklo.

Graficky hra působí dobrým dojmem. Celé prostředí je tmavé a vybledlé, což skvěle doplňuje atmosféru a navazuje pocity z daných beznadějně chátrajících míst. Co se ale už moc nepovedlo, jsou animace postav. Ty Samuelovy ještě vypadají relativně dobře, ale animace ostatních postav jsou takové zpomalené a působí celkově divně.

Hra má své chyby, ale celkově jsem se hrou velmi spokojen a to hlavně s příběhem, který se hodně povedl. Otázkou je, jak bych hru hodnotil bez vědomí, že se jedná o českou hru. To odpovědět nedokážu, ale za mě se jedná o zatím nepřekonanou nejlepší českou point & click adventuru, která mě hodně bavila. A to i když jsem ji nedávno dohrál po čtvrté. Takže ve výsledku mě ty nasazené růžové brýle vlastně ani nevadí.

Pro: Příběh, dabing, hádanky

Proti: Animace

+30

Scrutinized

  • PC 85
Reflect Studios umí bezvadně jednu věc. Umí udělat neskutečně děsivé hry, ale ne jen tak obyčejné...umí hráče vyděsit, aniž by museli použít monstra nebo nadpřirozeno. Umí vyděsit pomocí obyčejných lidí. Bohužel umí to až tak dobře, že se rozhodli na hororovky vykašlat, jelikož nikdo to již nekupuje a radši se koukne na youtube. Lze to třeba vypozorovat v nastavení, kde lze nastavit IGN mód, v překladu: Můžete si vypnout jumpscary. Je to škoda, protože jejich poslední počin Scrutinized mi opět způsobil podobné mrazení jako u předchozí Welcome to the Game. 

Prostor je zde tentokrát o něco menší, ale o trochu děsivější. Máte k dispozici pouze svůj bejvák, ale s mnoha místnostmi. A tyto místnosti musíte neustále kontrolovat, protože....musí být rozsvíceno! Hra je hodně podobná populární Indie hře Papers Please. Ovládáme ženu jménem Luna a naším úkolem je procházet hlášení a zjistit, zda se jedná o platné nebo falešné. K tomu máme počítač a různé policejní aplikace, jako vyhledávač IMEI čísel, databázi občanek, historii nákupů z kreditních karet a další. Pomocí těchto aplikací hledáme stopy či nějakou spojitost s popisem případu. Nejvíc psycho jsou například fotky mučených žen, jež se dají nalézt v galerii hříšníků. Pokud najdete důkazy, přiložíte je ke spisu společně s ID kartou a odešlete. Každou noc musíte splnit určitý počet hlášení, jinak hra končí. 

A zatímco si tak prohledáváte databáze, k vašemu bejváku se nenápadně přibližují neznámí lidé. Jeden z nich je ruský únosce, který velice rád vyřezává zámky u oken. On je právě ten důvod, proč musíte nechat všude svítit. Jakmile je v nějaké místnosti delší dobu tma, je veliká pravděpodobnost, že se již dobývá dovnitř. Vám nezbývá nic jiného než pravidelně kontrolovat světla, případně pokud ho uvidíte, jak se dobývá dovnitř, tak ho osvítit baterkou. V horším případě najdete okno do kořán a vlající záclony, v tu chvíli doporučuji alt+f4 pro klid na duši. Tenhle Comrade také rád unáší ze spánku, což je zde trochu debilně udělané. Jakmile totiž padne čtvrtá ráno a máte splněná hlášení, Luna automaticky ulehne a vy si nemůžete zkontrolovat, zda se všude svítí. Je třeba si tedy vymezit čas a před koncem noci si ještě projít celý dům. 

Jako druhá hrozba je zde týpek jménem Tanner. K domu máte k dispozici také tři bezpečností kamery, které musíte kontrolovat. Občas totiž na nich jde spatřit, jak se plíží kolem. Abyste ho zahnali, musíte na kamerách zapnout světla, aby se lekl a utekl pryč. Jenže...dlouhodobé svícení kamerami vyhazuje jistič a když vylítne musíte ho jít zase nahodit do kumbálu. V tuto chvíli vám hrozí dvojitý útok a je třeba jednat rychle. Může se stát, že se Tanner dostane do domu a schová se. Pokud o něm nevíte - upřímnou soustrast, pokud ano - předstírejte, že ne a on odejde i když chápu, že v tu chvíli je to asi těžké.

Pokud máte rádi Papers Please a máte koule, rozhodně do toho.
+10

Far Cry: New Dawn

  • XboxX/S 70
New Dawn je zkrátka hodně svérázná hra, ale nečekejte svět, který se bere úplně vážně. Je to zkrátka Far Cry. Perfektní bylo hledání přístupů do bunkrů, škoda, že jich bylo tak málo. Střílečka Far Cry New Dawn se odehrává sedmnáct let po jaderné apokalypse ve Far Cry 5 a celý příběh uzavírá. Zároveň představuje nové nepřátele a přichází s novými možnostmi, které hru naneštěstí jen uměle natahují. Střílečka je to ovšem pořád slušná. Pokud vás však pětka nebavila, můžete New Dawn s klidem vynechat. Dobrý pocit jsem měl ze střelby. Konkrétní zbraně už sice nelze dál vylepšovat o optiku, zásobník a tlumiče (lze ovšem plošně vylepšit účinnost), ale je zde i pár nových kousků jako „pilomet“ (kotouč zasáhne i druhý cíl poblíž). Já však zůstal věrný kulometu ve všech tierech.

Pro: hledání přístupů do bunkru, opětovné setkání s Otce, přestřelky pořád zábavné, projížďky post-apo světem, svérázné postavy a některé zajímavé mise, výborná optimalizace

Proti: nevýrazná dvojčata, opětovné rabování zábavné není, umělé natahovaná herní doba přes vylepšování, výpadky Al u nepřátel

+11

The Council - Episode 1: The Mad Ones

  • PC 80
Prvá epizóda nás privedie na ostrov Lorda Mortimera a postupne nás začne zoznamovať s postavami a prostredím.

➤príbeh: v prvej epizóde sa nám to začína veľmi pekne rozbiehať. V koži Louis de Richeta prijmeme pozvanie na tajomný ostrov, z dôvodu nedávneho zmiznutia našej matky. Prakticky počas celej epizody sa zoznamujeme s ďalšími hosťami na ostrove. Taktiež začneme aj pomaly vyšetrovať matkino zmiznutie. Z príbehovej stránky si teda myslím že je prvá epizóda výborná, aj ked sa človek veľa nedozvie.
➤hlavná postava: Louis je na prvý pohľad celkom sympatický. Veľmi sa mi páčia možnosti, vďaka ktorým si viete postavu aspoň trochu rozvíjať a odomykať si tak nové možnosti (napríklad dialógové), vždy na konci jednotlivých časti epizódy. Som zvedavý ako sa bude Louisov charakter vyvíjať ďalej. 
➤konfrontacie, rozhodnutia a dôsledky: zaujímavým prvkom sú aj konfrontácie. Jedná sa o debaty s postavami, v ktorých musíte trafiť niekoľko správnych odpovedí aby ste dosiahli úspešného konca. To vám odhalí niekedy veľmi podstatné informácie. Tie vám vedia pomôcť pri rozhodnutiach, ktoré majú celkom silnú váhu a následky. Všetko to je doplňované krásnou hudbou.
➤prostredie: zatiaľ nás hra pustí len do pár častí tajomného hradu. A už teraz sa teším na prehľadávanie ďalších častí a miestností. Možno by som prijal aj prechádzku mimo hradu.
➤ostatné postavy: od začiatku nám hra pomaly predstavuje hostí. S niektorými dostaneme na debaty a zoznámenie viac času a na iných je toho času menej. Páči sa mi, že každá postava má svoje dôvody prečo prijala pozvanie na ostrov, a budeme odhaľovať ich silné a slabé stránky. A to sa dá veľmi pekne využívať v debatách. 
➤grafická stránka hry: ako celok hra pôsobí úžasne, no pri bližšom preskúmaní je to priemer. Hlavne pri chôdzi a dialógoch. Postavy pri nich pôsobia strašne umelo. Občas sa mi zdalo že som mal v hre mini záseky. Samozrejme je možné že je problém u mňa.


!! Záverečné zhrnutie !!
Na Steame sa dá prvá epizóda skúsiť zadarmo. Nad hrou som rozmýšľal už dlhšie, čiže som neváhal a skúsil ju. Hra nás pekne vtiahne do príbehu a pomaly nás začne zoznamovať s ostrovom a postavami. Rozhodnutia a ich následky sú na rozbeh výborné. Počas hry budeme dostávať možnosti si vylepšovať našu postavu a otvárať si tým pádom aj nové možnosti. Po príbehovej časti sa hra len rozbieha a nedá sa teda veľmi hodnotiť. Viditeľným mínusom je za mňa technická stránka hry. Mne osobne mierne posekávala, a v dialógoch postavy nevyzerali prirodzene. Ale uznávam že problém môže byť len na mojej strane. Každopádne sa mi prvá epizóda veľmi páčila a určite si zakúpim kompletnú hru.

HODNOTENIE: 80/100%
+11

Warhammer 40,000: Space Marine

  • PC 80
Většina her z univerza Warhammer je zaměřena spíše strategičtěji, ale občas se objeví i akce. Space Marine je jednou z těchto akčních her a rozhodně patří k těm povedenějším. V kampani pro jednoho hráče ovládáte kapitána Tita z kapituly Ultramariňáků a vaším úkolem je ubránit planetu a na ní vyráběné silné zbraně před invazí orků. Příběh není špatný, do tohoto ponurého vesmíru krásně zapadá, od počátečních okamžiků, přes očekávané vměšování Chaosu až po samotný závěr. Pozadí vhodně rozšiřují audio záznamy, rozmístěné více či méně skrytě po jednotlivých úrovních. Hra neobsahuje moc základních informací o Warhammeru 40 000, takže pro lepší orientaci v jednotlivých frakcích se hodí o tomto vesmíru něco dozvědět jinde. Úplným nováčkům by jinak mohly některé části připadat matoucí, alespoň mi to tak přišlo.

Hratelnost je čistě akční s kombinací útoků na dálku i na blízko. Pohyby ani zbraně nejsou nijak originální, ale odpovídají předloze a jejich kombinování je dostatečně zajímavé. Při boji se základnějšími nepřáteli má hráč pocit opravdu silného mariňáka a může si naplno užívat atmosféru. Vhodně jsou ale dávkovány i větší výzvy a místy je skutečně cítit bezútěšnost tohoto vesmíru. Postava také získává postupně několik nových nebo vylepšených schopností, které pomohou v náročnějších částech. Léčení probíhá pomocí zakončovacích úderů, které mi sice vadili méně než v Doomovi, ale přesto po čase spíše zdržují. Bohužel během nich také můžete obdržet poškození od okolních nepřátel, takže je to chce využívat opatrně. Zbroj se opravuje automaticky, ale chce to tradičně chvíli klidu. Úrovně jsou až na pár postranních prostor striktně koridorové, jejich hlavním úkolem je cesta od jednoho boje k druhému. Přesto vypadají některé lokace moc pěkně, pohledy a scény na Titánovy jsou vyloženě epické. Na několika místech dostane hráč tryskový batoh, který umožní nejen překonávat vyšší překážky, ale i efektně dopadnout na nepřátele. Jde o zajímavé zpestření, ale opravdu jen na pár místech a na celkem krátké úseky. Kapitán Titus je po větší část hry doprovázen dvěma spolubojovníky, kteří umí pomoci a naštěstí se o ně není třeba starat.

Grafika je i na dnešní dobu slušná, stejně jako zvuky. Hodně povedený je soundtrack, který se k hraní pěkně hodí a umím si představit i samostatný poslech. Celkově má hra slušnou a hlavně správnou atmosféru. Ke hraní jsem se konečně dostal díky vydání Anniversary Edition. Tato edice obsahuje všechna vydaná rozšíření, ale především bonusy v podobě soundtracku, artbooku a podobně. Nejvíce stojí za pozornost Official Strategy Guide, především kvůli rozhovorům s vývojáři. Ale i popisy postav a prostředí jsou fajn a rozhodně jde o užitečnější dokument než manuál. Součástí je také pět několika-minutových filmečků, které stojí za zhlédnutí. Rozšíření jsou čitě multiplayerová, takže jsem je moc neocenil. Hru více hráčů jsem jen krátce vyzkoušel, obsahuje dost režimů a nevypadá to zle. Pouze čekání na zápas bylo vždy dlouhé, asi už moc lidí nehraje. Pochválit ještě musím český překlad. Ve výsledku mě hra mile překvapila a jako pohodovou střílečku z Warhammeru 40k ji mohu rozhodně doporučit.
+32

Life is Strange: Wavelengths

  • PS4 80
Pokud si říkáte, že nebudete platit takové peníze za pouhé DLC, protože to je určitě jen zbytečná recyklace na podojení fanoušků, tak vás s radostí vyvedu z omylu. Měl jsem však přesně taková očekávání a proto jsem dost překvapen, jaké úsilí do toho tvůrci vložili. Ukázkový příklad, jak tyhle přídavky dělat.

Hrdinka Steph je zavřená ve známém obchodě s vinyly, který zároveň funguje jako rádiová stanice a celé cca čtyři hodiny herní doby se budou odehrávat pouze zde. Na začátek je potřeba uvést, že krom Steph zde žádnou jinou postavu neuvidíte a prožijete tak osamělé svátky během jednoho roku. Mezi těmi je Pride Month, Halloween a závěr roku. Jeden svátek tak znamená vždycky jednu kapitolu, ve které máte seznam úkolů jak co se rádia týče, tak i povinností v obchodě. A zde je trochu kámen úrazu. Úkoly jsou vždy naprosto stejné. V rádiu přečtete reklamy a vyřídíte telefonáty, v obchodě pak většinou uklízíte, případně děláte trochu zajímavější činnosti jako hledání stop k vyřešení hádanky od vašich kamarádů, procházíte předměty představující různé vzpomínky nebo dokonce skládáte vlastní písničku. Problém je, že to začne být trochu stereotypní už v polovině hry.

Na druhou stranu je potřeba uznat, že celé tohle čtyřhodinové sólo překvapivě funguje. Zmíněné telefonáty jsou většinou docela zajímavé, dávají vám možnost volby a poslechnete si různé příběhy ze života. Vzpomínky Steph se točí kolem prvního dílu a Before the Storm, tudíž se zde reflektuje i váš konec v Arcadia Bay a hra dokáže být jak vtipná, tak často i smutná až depresivní. Tvůrci totiž zpracovávají různá psychologická témata a i když na ně není příliš času, většinou je zpracování dostatečně úderné. Příjemnou novinkou je i variace na Tinder a následné chatování, kde se vývoj konverzace vyvíjí dle vašich rozhodnutí a co víc, v dalších kapitolách se jejich výsledek projevuje. Tohle mi osobně přišlo jako fajn fíčura navíc, která mohla být klidně i v základní hře.

Ale abych se dostal k tomu hlavnímu, což není nic jiného, než hudba. Samozřejmě. Pokud sérii Life is Strange milujete právě kvůli hudebnímu doprovodu, tak tohle je DLC přímo pro vás. V pouhých čtyř hodinách je tu snad víc skladeb, než ve všech hlavních dílech dohromady a milovníci indie soundtracku si zde přijdou na své. Vrací se třeba Foals, Local Natives nebo Alt-J, poslechnete si třeba i Maribou State, Sigur Rós nebo Agnes Obel. Zároveň ale i spoustu písniček od méně známých autorů. Do vysílání rádia navíc můžete v tomhle ohledu i lehce zasahovat a pouštět tak hudbu dle vlastního výběru. Pokud po odehrání někdo bude tvrdit, že nechce takovou práci i ve skutečnosti, tak lže!

Wavelengths je výborný koncept, který by nebylo vůbec špatné trochu rozvést do samostatné hry, protože příběhově zaměřené moderování rádiové stanice nebo správa obchodu s nahrávkami není něco, co herně vidíme běžně. Jediný problém jde zde malá variabilita úkolů a tím pádem následný stereotyp. Určitě z toho šlo vytřískat víc, ale i tak jde na poměry DLC o nadprůměrný kousek, kterému byla očividně věnována nadstandardní péče.
+24

Broken Sword: The Sleeping Dragon

  • PC 60
Po velkém úspěchu prvních dvou dílů série Broken Sword nebylo žádným velkým překvapením, že se začal připravovat díl třetí. Duchovní otec série Charles Cecil se však zamiloval do tehdejšího módního výstřelku – všechno ve 3D. Tímto nastoleným fenoménem byl tak slepě fascinován, že úplně zapomněl na základní kameny, které dělají adventury adventurami a stvořil úplně jiné dílo, diametrálně odlišné od poetiky prvních dvou dílů. A tak namísto klasické dobrodružné adventury přichází akční mix Indiana Jonese, Sokobana a Thiefa, což se k postavám George Stobbarta ani Nicole COllardové vůbec nehodí. Vše naštěstí zachraňuje tradičně zajímavý příběh.

Ta tam je roztomilá kreslená grafika a propracované animace vypadající jako z kresleného filmu, které ani teď po pětadvaceti letech nedělají svému originálu ostudu. Místo toho přišly na řadu polygony, častokrát celkem rozmazané textury a rozlehlá nevýrazná prostředí. Na 3D prostředí je grafická kvalita ještě ucházející a v době vydání patřila k tomu lepšímu, za ta dlouhá léta však vzhled dosti výrazně zestárnul. Fascinace 3D prostředím a jeho možnostmi je znát na každém kroku. A tak sice jednotlivé lokality vypadají celkem rozlehle s celkem velkou volností pohybu, ve skutečnosti jsou však hodně prázdné a jen s minimem možností interakce. 3D prostředí pak bohužel podlehla i samotná herní náplň, kdy vymizely klasické adventurní puzzly a místo toho přichází všemožné šplhání, ručkování, přeskakování a podobné otravné akce, v pozdějších částech hry doplněné i o stealth prvky a náznak QTE, kdy je v průběhu animace neočekávaně potřeba v určité vteřině stisknout klávesu, jinak se celá situace opakuje. Samotným vrcholem je pak variace na starou hru Sokoban, kdy je potřeba přemístit bedny z určitého místa na jiné místo, aby se hráč mohl dostat dál. Tenhle neskutečně otravný prvek se ve hře opakuje až přespříliš často a místo uspokojení či radosti z řešení logických problémů přináší akorát frustraci. To vše umocňuje i další neduh vázající se na 3D a také snahu o konzolovost – hra se vůbec neovládá myší. Vše se ovládá kompletně na klávesnici, přičemž šipkama postava chodí a WASD je použité pro akce, které jde s akčními objekty či předměty dělat. Ovládání je hodně nepřesné, v orientaci v prostoru navíc škodí i častokrát nevhodně rozmístěné statické kamery. A aby toho nebylo málo, není možné přeskakovat animované sekvence, rozhovory ani jakékoliv jiné mluvené slovo, což otravuje nejen u pasáží, které je nutné znovu opakovat po smrti hlavní postavy, ale i kdykoliv se jen omylem ukliknete a postava bude opětovně pronášet už dříve řečenou promluvu o předmětu.

Jediné, co tohle dílo zachraňuje, je zvolené téma a skutečně velmi dobře napsaný příběh. George a Nicole se po posledním dobrodružství víceméně rozešli a každý si žije normálním životem ve své domovině. George pracuje jako patentový úředník v Americe a letí služebně do Konga za šíleným profesorem, který tvrdí, že dokázal vytvořit perpetum mobile. Jeho letadlo však v bouři havaruje, i tak ale se štěstím nalézá zmíněného vědce u velkého tajuplného přístroje. Vědec však záhy umírá a stihne vyslovit jen jedno jméno. Již brzy se ukáže, že za jeho vraždou stojí tajemný Susarro, který prahne po něčem skutečně velkém a děsivém. Ve stejnou dobu se Nicole jakožto pařížská novinářka vydává do bytu jednoho šíleného programátora, který se chce podělit o tajemný objev. Těsně před jejím příchodem je však zavražděn a samotná Nicole je dokonce chvíli vedená jako hlavní podezřelá z jeho vraždy. Jak se později ukáže, programátor pracoval na tajném projektu a objevil něco skutečně děsuplného. Tím se rozbíhá série tajemných událostí týkající se výkyvů počasí, častých zemětřesení, energetických proudů země, starodávných kultur a okultních prvků. Jak se asi dá předpokládat, obě události mají něco společného a George s Nicole se v určité fázi příběhu potkají. Stejně tak potkají i řadu starých známých postav z předešlých dílů. Charles Cecil opět dokázal vyhrabat zajímavý námět a ten rozvinout do napínavého děje se zajímavými dialogy a dějovými zvraty. I když je trochu škoda, že ve hře není více rozvinuto téma Voynichova rukopisu, reálného dokumentu, kolem kterého se tématika hry motá. Samotný rukopis se však ve hře mihne jen okrajově.

Opět se podíváme do Paříže, starých známých lokací však tentokrát moc nenavštívíme. Těch pár výjimek navíc ve 3D vypadá hůř, než tomu bylo v původní 2D verzi. Podíváme se také do dalších destinací v Evropě i mimo ni. Je to sice spoiler, ale tentokrát udělám výjimku a zmínim, že jednou z lokalit je i Praha. Ve skutečnosti je to ale pouhý název, reálného z hlavní metropole tam není vůbec nic a celá Praha se smrskla v jediné velké anonymní sídlo (nazývané hrad) plné všemožných beden, říms a vojáků (kvůli stealth pasážím). Východoevropskou reálii pak, kromě ruského přízvuku místních postav, připomíná jen auto, kterým postavy k tomuto hradu přijedou – Trabant 601.

Celkově vzato je Broken Sword 3 hodně rozporuplným dílem. Přechod do 3D se rozhodně nepovedl, mnohem víc než samotný třetí rozměr však hru kazí samotná hratelnost, respektive její náplň a úkoly, které tvůrci pro hráče připravili. A tak vždy, když se příběh začíná dostávat do těch správných obrátek a začínáte se těšit, co bude následovat dál, přichází libovolná ze zmíněných příšerných akčních meziher, která úspěšně srazí náladu k bodu mrazu. Navíc hra vůbec nenavazuje na atmosféru a ducha celé série, které byly vytvořené předchozími díly. Místo toho dostáváme úplně jiný žánr s postavami, které se chovají úplně jinak, než jak jsme u nich zvyklí a jak se chovaly dříve. Ne, tohle se vážně Cecilovi nepovedlo. Podle jeho tvrzení z té doby byly adventury mrtvé a bylo potřeba přinést trochu akce. V Broken Swordu 3 se o to pokusil a se zlou se potázal.

Přechod do 3D a snaha o větší konzolovost sérii Broken Sword hodně uškodil, hlavně kvůli nemotornému ovládání a příšerné herní náplni sestávající z různých akčních meziher. Všechno zachraňuje jen dobře napsaný a správně vygradovaný příběh.
+26

Plan 9 From Outer Space

  • PC 70
Všeobecně se má za to, že kult Eda Wooda coby nadšeného ale neschopného režiséra vytvořil až v roce 1994 Tim Burton. Tomuto skvělému životopisnému opusu však předcházela hra od Gremlinů "Plan 9 From Outer Space", takže Ed Wood nebyl zapomenut ani před tímto filmem.

Hra Plan 9 je první hrou od Gremlinů, kterou jsem hrál. Zároveň se jedná o point and click adventuru ovládanou klasickými Lucasími tlačítky. Hru je strašně těžké hodnotit, protože spousta zdánlivých chyb bude pravděpodobně cílenou poctou Edu Woodovi a jeho pohledu na filmové umění. Hra začíná credits, které kopírují styl credits z filmu Plan 9 (náhrobní kameny). Následně nás najme tlustý filmový producent, pro kterého máme najít ztracené filmové cívky. To vše za celých 200 USD.

Plan 9 se bohužel odehrává v maličkém okénku, jak bylo v době vzniku hry zvykem (zejména u dungeonů, ale nejen u nich). Okolí hracího okna je alespoň vyšperkováno obrazem Vampiry a létajících talířů z filmu Plan 9. Filmový producent má na stěně plakát "I changed my sex", což je odkaz na Woodův film Glen or Glenda. Hudba hry je příšerná, ale stylově odpovídá hudebnímu doprovodu sci-fi filmů 50. let, protože i tam se často jednalo o experimentální zvukovou kakofonii.

Každá cesta taxíkem zahrnuje stejnou animaci pohybu, ať jste v jakémkoliv městě v jakékoliv zemi světa. Všechna letiště vypadají stejně. Všechny úřednice na všech letištích vypadají stejně! Opět se domnívám, že jde o odkaz na filmy, kde Ed Wood často opakoval stejné záběry (Bela Lugosi chodící po hřbitově, auta na dálnici, jen pověstné stádo bizonů chybělo). Většina mužských postav také vypadá stejně, konkrétně jako Tor Johnson. Chyběl mi pouze Criswell, ale člověk nemůže mít vše :).

Co se týká herních mechanismů, logika příběhu odpovídá Ed Woodovskému vidění světa - divoce poletujeme po celém světě, aniž bychom znali důvod. Příběh samozřejmě nedává smysl, ale jak by mohl. Hrajeme hru inspirovanou Edem Woodem. Hra postrádá otravný pixelhunting, spousta předmětů se po prohledání aktivního místa sebere sama. Ve hře jsou dead endy. Narazil jsem na dva (urazil jsem prodavače v železářství a na Kubě jsem nepoužil slovník).

Během hraní jsem našel jedinou odchylku od reálného Woodova příběhu. Po celou dobu luxujeme kreditní kartu Bely Lugosiho. Jak ale každý filmový nadšenec ví, Lugosi byl ke konci života drogově závislý a bez peněz. Tato informace však v roce 1992 (datum vzniku hry) nemusela být všeobecně známa.

Hra Plan 9 je zvláštní. Jde o skvělou poctu Edu Woodovi, jen musíte akceptovat logiku Woodova světa.

Pro: Skvělá pocta Edu Woodovi a jeho filmografii.

Proti: Hrajete ve světě Eda Wooda. Kdo to nepřijme, pravděpodobně hru s kroucením hlavy smaže z disku.

+21

Syberia II

  • PC 70
Syberia 2 je typickým druhým dílem. Některé věci vylepšuje, některé zhoršuje. Přesto si myslím, že ve výsledku z toho vychází trochu hůř než první díl. Skoro jako by každé plus mělo svoje mínus.

Vítanou změnou je šipka u kurzoru, která naznačuje, kam po kliknutí Kate vyrazí. Opravdu ale jen naznačuje. Ne vždy šipka odpovídá směru chůze. Častěji se zde bohužel opakují obrazovky, kdy musíte kliknout do rohu, aby se celý pohled posunul, a vám se objevila možnost pro přechod na další obrazovku. Pokud nechcete, aby vám Kate při horizontálním posuvu pohledu několikrát dramaticky zastavila, musíte opakovat dvojkliky, dokud se neobjeví žlutá svatozář. Z nějakého důvodu jsou tyto obrazovky vždy jen průchozí, takže nedává smysl hráče v jejich prostředku zastavovat.

Zde bych navázal na téma kochání, které by tyto obrazovky možná mohlo odůvodnit. To se ale po úchvatně vypadajícím prvním díle tolik nekoná. Styl malovaných pozadí je sice zachován, zmrzlá bílá Sibiř toho ale nemá moc co nabídnout. Najde se tu pár pěkných pohledů, ale ta rozmanitost z prvního dílu se rozhodně neopakuje.

Častěji než v jedničce se stává, že předmět, který máte sebrat, splývá s okolím. Hádanky jsou někdy složité spíš tím frustrujícím způsobem než nároky na mozkovnu.

Co se tvůrcům obzvlášť z pohledu moderního hráče nepovedlo, je vázání herních mechanik na framerate. Takže hra běží rychleji a konverzace končí předčasně. Stejný neduh si z mid-2000s nese spousta her (viz San Andreas a šipkové minihry). Jestli to zde bylo nutné těžko říct, nejsem herní vývojář. Štve mě, když si musím stáhnout 3rd party program, abych s ním omezil FPS na 60. Ale asi by mě štvalo víc, kdyby tvůrci hru stáhli z prodeje, a nemohl bych si ji koupit ani ve stavu „udělej si sám“. Předpokládám, že na Switchi to nějak řešené je, GOG verze pro PC tímto neduhem ale trpí.

Záporáci byli spíše trapní. Chování Hanse ve mně občas vyvolávalo pochyby, proč mu vlastně pomáhám.

Musím ale pochválit mizení nerelevantních témat konverzace z nabídkového seznamu. Kate už taky trochu překonala svoji fóbii ze schodů, naopak zase ale couvá k žebříkům s příliš velkou důvěrou.

Co se týče konce, je opravdu spíše takovým useknutím. Sice jsem se dostal do cíle, ale nejen že jsem nedostal dost času si to nějak vychutnat, ale nedočkal jsem se ani žádných rozuzlení vedlejších dějových linek. Absence rozloučení s Oskarem byla dost krutá.

Když jsem to takhle sepsal tak jsem si uvědomil, že opravdu převažují ty negativa. Což neznamená, že je Syberia 2 špatná hra, ale je rozhodně horší oproti prvnímu dílu. Mám tak aspoň menší strach z kritiky i hráči oflusaného třetího dílu.

Pro: drobná vylepšení hratelnosti

Proti: vizuální bláto, nutnost řešit FPS, konec & celkově slabší děj

+21 +22 −1

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 90
Po dohrání GTA série jsem se rozhodl po letech oprášit Mafii, hru u které jsem si byl naprosto jistý že to bude 100% a oslavná óda. Pamatuji jak jsem si hru sehnal v roce 2005 a byl jsem naprosto uchvácen. Ta atmosféra, příběh, otevřené město. Natolik, že jsem o ni mluvil v práci a kámoš mi prozradil, jak to dopadne... když sem ho posílal do "censored", omlouval se, že prý netušil že to hraji poprvé :D

Při znovu dohrávání po 16 letech se stoprocentní nadšení už nedostavilo. Budu nutně srovnávat s GTA, ač je Mafia trošku jiný žánr. Ale základ - simulace gangstera, otevřené město a plnění úkolů je podobný. Co mě dostalo znovu úplně stejně je příběh a to vše kolem.

Je rok 1938 a Tommy Angelo, jeden z nejvýznamnějších členů Salieriho rodiny vypráví v retrospektivě svůj příběh detektivu Normanovi. Vracíme se o 8 let zpátky - Tommy Angelo je obyčejný taxikář, který jednou pomůže mafiánům a podruhé zase oni pomůžou jemu. Než se naděje je členem Salieriho rodiny, spolu s kamarády Pauliem a Samem plní nejrůznější zakázky a protože je úspěšný stoupá. Přichází peníze, moc, Tommy se stává rozhodujícím faktorem při boji s konkurenční Morellovou mafií. Don Salieri je takový kmotr své čtvrti, lidi mu platí za ochranu, ale on jim opravdu pomáhá, chrání je, řeší problémy. Tommy tak má pocit, že kromě peněz a moci i někam patří. Ale přichází i pochyby - vraždy blízkých, krev na rukou, pocit že se nemůže podívat vlastní ženě do očí a nakonec i zrady, zklamání, hořkost a bezvýchodný konec.

Tohle opravdu funguje na 100%. Scénář, dialogy, herecké či spíše dabingové výkony špičky našich dabérů a herců, zasazení do 30. let, atmosféra, hloubka příběhu i jednotlivých postav. Tady se nedá jinak, než smeknout klobouk, na herní příběh je to fantastické a řekl bych, že kdyby tohle tvůrci natočili jako film, vznikne nejlepší český film roku 2002, který by měl úspěch po celém světě.

Co taky funguje na 100% je veškerá technická stránka. Otevřené město bez jakýchkoliv loadingů, bugů, živoucí provoz, stovky krásných retro aut, chodci, nádherně vymodelované čtvrti a baráčky, modely lidí ve srovnání s GTA jsou prostě modely lidí a ne zombie jak ženské postavy tam. Funguje i atmosféra, člověk má opravdu pocit, že je v 30. letech někde v New Yorku. Jediná drobná výtka je k provozu, protože jsem viděl dost filmů z 30. let (sleduji klasický Hollywood), abych věděl, že tolik aut v té době určitě nejezdilo.

Mise jsou vymyšlené výborně. Nechybí v nich zvraty, komplikované úkoly, projedete si celé město i jeho okolí a čas od času je potřeba něco vystřílet. Občas přijde i bitka na ruce, nože, basebalky. Mise jsou obrovské, stejně jako v GTA se v nich nedá ukládat, naštěstí před určitým předělem přijde checkpoint. I tak jsem si některé mise zopakoval několikrát. Dá se říct, že mě jejich náplň bavila.

Na rozdíl od GTA je tu jen jedna linie subquestů, která je mimořádně otravná. Po dlouhé a náročné misi chcete domů, ale musíte zajet do autodílny, kde vám mechanik dá nějakou občas dost složitou práci, většinou na druhém konci města. Pak musíte dojet nahlásit splnění a automechanik Vás pošle opět někam do řiti pro speciální bourák, který navíc občas není tak snadné ukrást. Je to zbytečné, protože většinou na další misi dostanete něco lepšího a pak mnohem lepší by bylo plnit tyhle úkoly někde bokem. Druhá linie subquestů - extrémní jízda se odemkne až po konci hry a přiznávám, že jsem se na to vykašlal. Neměl jsem žádnou motivaci odemykat nová auta - k čemu? Když příběh byl dohraný.

Moje výtky nesměřují k náplni misí, technické či příběhové stránce. Směřují k hratelnosti, což je zásadní.

Samotná jízda je totiž dost otravná. Z GTA (hlavně San Andreas) jsem si přinesl zlozvyky, kterých jsem se musel urychleně zbavit. Tam totiž všichni jezdí jak magoři, tady je to opačný extrém. Všichni jezdí povolenou rychlostí, dodržují červenou a zelenou a nad vším bdí policajti. Pokud cokoliv provedete (červená, rychlá jízda, nehoda, přejetí chodce, nedejbože krádež či vražda) je zle. Nalepí se na Vás, setřást je není vůbec snadné, pokud se Vám to povede jste dlouho v pátrání. Protože z 90% není kam spěchat, nakonec jsem rezignoval, zapnul omezovač rychlosti, na červenou jezdil jen když kolem nebyli fízlové a ploužil se městem jak šnek. Je to reálné, ale na zábavnosti to nepřidá. Navíc samotná auta se většinou liší víceméně jen vzhledem, něco opravdu rozdílového byste hledali marně - ale beru, jsou to 30. léta, nějaký ultrarychlý sporťák byl v té době asi utopií.

Jestli jízda je občas nudná a otravná, přestřelky jsou naprosto šílené. Většina pistolí je slabých jak čajíček, nikam nedostřelí, jsou nepřesné a pokud se trefíte, průměrný grázl vydýchá i 7 zásahů. Mířit na hlavu je skoro nemožné a většinou i zbytečné, protože i tohle není pro nepřátele problém. Brokovnice jsou kvůli rozptylu na dálku prakticky nepoužitelné a na blízko si nepřátele pustit rozhodně nechcete. A Tommy Gun? Široký zaměřovač, brutální rozptyl a navíc zaměřovač ujíždí nahoru.

Zkrátka trefit s čímkoliv je skoro zázrak, pokud se trefíte, pěkně to trvá než enemák padne. Nepřátel je ve střílecích kolech hodně, vynořují se z nepravděpodobných míst a navíc jsou brutálně přesní a smrtící. Jedna skupinka se postará o všechny životy ani nemrknete. Některé střílecí mise (zejména garáže a přístav) se tak staly doslova peklem. Nevím jestli tohle navyšování obtížnosti byl záměr, ale pokud ano, tak navýšit ji slabými a nepřesnými zbraněmi je pěkně nefér. Ke konci jsem to střílení jakžtakž zvládl a finální boj v muzeu dal světe div se napotřetí.

Celkově? Mafia má pořád úžasnou atmosféru, příběh a na českou scénu roku 2002 je to neskutečná hra. Do té doby jsme měli pár laciných adventur, dungeonů a válečných simulací, které moc mainstremové nebyly a najednou tu byl horký kandidát na hru roku. Jen ta neférová obtížnost mě občas srala a ježdění jak šnek po městě mě dvakrát nebavilo. Proto jen 90%.
+29 +30 −1

Ramonovo kouzlo

  • PC 30
Ramonovo kouzlo je specifická česká hra, která na první pohled zaujme použitou technologií, t.j. použitím digitalizovaných fotografií v malém herním okénku. Vzhledem k roku výroby nejsou obrázky nikterak detailní (zejména mapa v úvodním intru), ale celkově hra působí graficky neotřele a příjemně. Hudbu jsem stejně jako Fingon nerozchodil, takže ji nemohu hodnotit.

Krátké textové intro nám sdělí, že zlý kouzelník Ramon zaklel hodné skřítky, udělal z nich zkamenělé sochy v zámeckém parku, a naším cílem je vysvobodit je a zbavit se zlého Ramona. Příběh byl očividně utvářen pro dětské publikum, přesto bych však ocenil nějakou hlubší analýzu Ramonova chování - co měl proti skřítkům a vlastně i v čem dalším jeho zlé chování spočívalo.

Kromě grafického zpracování v podobě fotek obsahuje hra i pár dalších originálních prvků. Na herní obrazovce nalezneme ukazatel kompletnosti hry a dále herní obrazovka obsahuje minimapu, díky které se jedním klikem pohybujeme mezi všemi herními lokacemi. Zároveň nám minimapa ukáže v malém okénku vybranou obrazovku, aniž bychom se do ní museli teleportovat. Tyto prvky byly povedené a hodnotím je jednoznačně kladně.

Tím jsem výčet kladů vyčerpal a následovat budou zápory. Neznáme motivaci Ramona, ale ani hlavního hrdiny. Přitom by stačilo obyčejné: "Jste Pepa Vopička, jehož rodina bydlí v Novém Městě nad Metují po mnoho generací, přičemž váš dům obýval skřítek hospodáříček, díky němuž nikdy neměla rodina nouzi o jídlo a peníze a zároveň hubil domácí škůdce. Ramon vám skřítka proměnil v kámen a při návštěvě chalupy zároveň uřknul krávu, takže přestala dojit. Nejmladší syn rodiny se rozhodl, že to tak nenechá a Ramonovi se pomstí." Jak jednoduché a účelné. Nic takového Ramonovo kouzlo neobsahuje.

Takže jste noname hrdina vysazený na křižovatce v Novém Městě a vaším cílem je odkamenět skřítky tím, že je podarujete předmětem odpovídající jejich povolání. Což mimochodem není úplně špatný nápad. Špatné jsou bohužel herní mechanismy. Nic ve hře nedává logiku. Budu opakovat Fingona, za což se předem omlouvám, ale nedá mi to. Nádražák se ptá na odjezd vlaku do Náchoda. Tuto informaci získáme v lese od jakéhosi pobudy (tuším že jde o jednoho z Ramonových učedníků) předtím, než ho zavraždíme. Situace týkající se programátora je totálně nesmyslná. I když možná autoři hry metají běžně pudřenky z okna po kolemjdoucích. Z dalších "logických" adventurních úkolů zmíním nákup melounu za zlatý prsten a výměnu plenky za zlatou minci od otce v parku, který se s vámi jinak odmítá bavit.

Pixelhunting je tentokrát dotažen ad absurdum (hejno ptáků, které na fotce prostě není). Z toho důvodu je třeba každou obrazovku pečlivě zkoumat lupou, jestli neobsahuje aktivní předmět nebo další východ z mapy. Ježdění lupou po celé ploše fotek nepovažuji za zábavný herní prvek. Rozhovory ve hře jsou naprosto minimální, většinou po nás postavy pouze požadují nějakou informaci týkající se dějin města. Ve druhé polovině hry je většina interakce s NPC řešena kuší. Mimochodem v některých případech nejde o nutnou sebeobranu, ale o chladnokrevnou vraždu, mimo jiné u jedné postavy, se kterou jsme předtím normálně mluvili. Jestli byla hra určena dětem, považuji to za daleko větší chybu z hlediska morálky, než když dítko rozfragovalo pár cacodémonů motorovou pilou. Když se nakonec dostanete až k Ramonovi, zlikvidujete ho pomocí svícnu. Na důvod se mne neptejte. Jestli ho hra obsahovala, přehlédl jsem ho. Vede k němu jediná nápověda, když hlavní postavička zahlásí, že je zajímavé, že se Ramon pokoušel svícen pečlivě schovat. Následuje outro sestávající ze dvou fotek a toť vše, konec zvonec. V rámci výčtu špeků hry ještě zmíním bludiště, které sestává pouze z černých obrazovek. Přestože máte přístup do Nového Města, baterku vám hra koupit nedovolí. Naštěstí je bludiště poměrně krátké a samo se mapuje.

Ramonovo kouzlo je typický produkt své doby. Je to nízkorozpočtová česká vážná adventura (takových moc nevzniklo), která obsahuje pár originálních prvků, samo umístění do Nového Města nad Metují je originální (ale většina českých natož zahraničních hráčů k městu žádný vztah nemá), ale co do logiky a stavby příběhu hra nedává smysl. Jedná se o zajímavý kousek z hlediska historie her a herní technologie, ale kromě pocitu "já to taky hrál" hra v dnešní době nemá hráčům příliš co nabídnout.

Pro: Originální řešení grafiky pomocí fotek, skvělá minimapa, minimum hrubek a překlepů.

Proti: Řešení úkolů je víceméně dílem náhody, logika si vzala dovolenou, interakce s NPC, hlavní hrdina je chladnokrevný vrah.

+17

Mizzurna Falls

  • PS1 95
Mizzurna Falls je hodně obskurní, ale zároveň nadčasová záležitost, která do minulých měsíců byla pouze dostupná v japonštině. Nyní už díky funkčnímu eng patchi si jí můžeme pořádně vychutnat a že je to opravdu zážitek.

Na dobu vzniku, rok 1998, se malé studio Human Enterteiment rozhodlo o opravdu ambiciózní počin který v tu dobu neměl obdoby a tím je funkční 3D open world adventura pro PSX. Obyvatelé města tu mají svůj funkční režim, plynule se tu střídá den a noc, jezdíte tu autem i lodí, městem se pohybujete bez loadingů (až na vstupy do budov), obchody tu mají otevírací dobu apod. O to více je to ještě působivější když vezmete v úvahu malý budget studia, kvůli kterému se hra dále nemohla distribuovat a studio zaniklo. Až poté mechanismy této hry proslavila série Shenmue, která se neprávem považuje za zakladatele těchto open world mechanik.

V hlavní roli je tu student Mathew který od své kamarádky Winony dostane ráno telefonát že jejich spolužačku Kathy našli v lese, na pokraji smrti, zraněnou od medvěda a do toho se pohřešuje další studentka jménem Emma. Hned můžete asi tušit že se jedná o příběh dosti inspirovaný Twin Peaks, jenže kde Deadly Premonition více podněcuje surrealismus a quirky humor kterým TP oplíval, Mizzurna jde na to trochu jinak. Ona se totiž více zaměřuje na sociální část příběhu, kdy tu hlavně jde o to jak tato událost zasáhla poklidné městečko obklopené horami, jak to obyvatelé nesou a jak se náš hlavní hrdina díky tomu zaplete do odkrývání skrytých tajemství městečka. Co je opravdu osvěžující, je fakt, že tu nehrajete za žádného FBI agenta co do městečka čerstvě přijede, ale hrajete za kluka co v městečku Mizzurna Falls vyrůstal a obyvatele zná, tím pádem se celá situace stává osobnější. Dále velkým rozdílem je i to že nadpřirozeno kterým DP a TP oplývali, tu hraje druhé housle. Vy tu totiž nikdy pořádně nevíte zda to prostě celé neudělal medvěd či člověk a pořád vám po celou dobu příběhu visí to nadpřirozeno v oblacích, zda vůbec jo nebo ne. Což má za následek že se do příběhu ještě mnohem více ponoříte. Určitě tu nechci vést debaty zda hra která silně inspirovala DP je lepší či ne. Ale ze svého pohledu, hráče co miluje DP, musím říct že Mizzurna opravdu nabízí příběhově více konzistentní a originálnější zážitek inspirovaný Twin Peaks.

Co se týče samotné hratelnosti, tak to už je větší oříšek. Hra sama o sobě šlape perfektně, pohyb autem po městě je na tu dobu skvělý i možnost dotankování nádrže docela potěšila (příjemný detail, jako klepání na dveře obyvatel), dále na tu dobu grafika, která i když je chvílemi rozplizlá, tak přes to dokáže místy vyčarovat poměrně krásné scenérie. Jakými jsou například atmosférický vodopád či lampami osvětlený park v noci. Bohužel i když vše toto je skvělé, tak co hru řadí do krabičky obskurních her je herní náplň, kdy hra je opravdu neuvěřitelně neúprosná.

Ve zkratce jde o to že se volně pohybujete po městě, hra vám neříká co máte dělat a vy prostě musíte sami rozluštit záhadu co se ve městečku stala v real time čase. Přičemž některé příběhové situace se odehrávají pouze v některý den a čas, takže něco zmeškat je opravdu snadné, navíc jakmile přijdete byť o jednu příběhovou část, máte během pár dnů automaticky bad ending. Nemluvně o tom že místy je čas ve hře opravdu neúprosný a vy musíte běhat, rychle jezdit autem a opravdu se snažit všude být na čas. Což občas je záhul když hlavní hrdina má sem tam problém se zasekáváním se o předměty apod. Proto hra je opravdu doporučována hrát s návodem. Tohle totiž upřímně fakt nejde, pokud nechcete hru zkoušet hrát tak 400x.

No závěrem musím říct, že tahle hra je opravdu neopakovatelný zážitek s krásnou zimní atmosférou, nádhernou hudbou a citlivým příběhem. Pokud vám nedělá problém zkusit si nějakou obskurní starou záležitost a chcete zkusit dědečka Deadly Premonition a vidět Twin Peaks like záhadu z jiného úhlu pohledu, tak si tohle zkuste. Z těch TP like her je tahle svým pojetím dle mého nejsvěžejší a snaží se to docela dělat po svém. Fakt je tohle neprávem opomíjený klenot !

Pro: Příběh, lidskost, neuvěřitelná svoboda na tu dobu, funkční otevřený svět, nádherná hudba, detaily

Proti: Neúprosný čas a ohromná obtížnost zapříčiněná tím že jste do hry vhozeni a můžete si dělat co chcete

+22

Star Wars Battlefront II

  • PS4 40
Hodnotím čistě singleplayer.
Takže asi jen 30% jakéhosi zážitku, který si člověk má odnést.
A asi z 30% taky tvůrci vynaložili energii do téhle příběhové mini-kapitolky jinak skoro 120ti gigového kolosu.

Tohle celé na mě fakt působilo, že dělali multiplayerovou hru, ale pak někdo (třeba LucasArts) přišel a řekl: "Hele on teď frčí ten SW, tak tam dejte pro lepší prodeje příběhový režim." No a tvůrci vůbec nevěděli co s tím, tak vlastně nechali vytvořit pár hezky vypadajících cutscén (ale taky odfláknutých) a naroubovali to na multiplayerovou hru plnou nepřetržitého automatového chaotického střílení, kde nepřátelé nabíhají po desítkách bez nějakého většího smyslu či inteligence. Level design jsou v podstatě za sebou poskládáné nepřehledné a jednotvárné arény, kde se neděje kromě toho střílení fakt nic jiného. Žádné osvěžení, žádný nápad. Nic. Lítání mě bavilo, a hezky se na to kouká, to jo, ale k čemu to, když to nemá při bližším prozkoumání žádnou atmosféru.
Stealth jsem nepochopil, furt k tomu jakoby hra vybízela, ale na tichý postup mi přišlo, že to prostě není. Takže se to vždycky zvrtlo v hektickou akci.
Ale nemůžu to srovnat ani s akcema v Call of Duty sérii, kdy tam jsem měl pocit, že se přes tu válečnou akci nějaká příběhová nit vleče, a s těma šikovně vkládanýma naskriptovanýma pasážema to nějak působilo. Tady nic. Tady nehrajeme za příběhové postavy, ale za multiplayerové avatary. Nejvíc to bilo do očí ve hře za postavy z filmů. Které tam jsou jen prostě proto aby tam byly a to je vše. Bez smyslu. Plus ještě když každá má nějakou přidanou schopnost, která vlastně nesouvisí s kontextem dané postavy. Hlavně pasáže s charaktery oplívající světelnými meči byly hrozné. Samotný příběh Iden Versio kýčoidní a velmi zkratkovitý. Její přeběhnutí od Impéria (kde je elitním respektovaným vojákem a velitelem) k Povstalcům je dost pohádkový - její důvod k opuštění Impéria byl jasný (i když furt si myslím, že divný, ale jsem otevřený diskuzi :)), ale její přeběhnutí k Povstalcům už ne. A najednou ji Povstalci mezi sebe vpustí bez opatření (i když jim zabila bůhví kolik lidí), a vypadá to, že si ve všem rozumí z fleku. A pak aby to bylo ještě jednodušší, tak hned misi na to příběh přeskočí o několik měsíců později, aby jsme mohli rychle následovat Iden jakožto zapřísáhlou Rebelku, která už to dělá dlouho.

Jak mě takové hry alá "no tak jsme tady něco zplácali a jdeme dál" nebaví.
+12 +15 −3

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands

  • PC 80
Úvod do deja
S tajnou jednotkou The Ghosts tentokrát navštívime Bolíviu, s pokusom zastaviť kartel Santa Blanca.

Plusy
➤vlastná postava: v každej hre oceňujem možnosť vytvoriť si vlastnú postavu. Možnosti sú dostačujúce a dá sa celkom slušne vyhrať. Oceniť sa musí aj to, že hlavná postava rozpráva.  
➤bolivia: na prvý pohľad ma krajina ako taká nezaujala. Po dlhšom hraní sa mi začala naopak páčiť. Či už pohybovanie sa v džungli, v horách alebo mestách a dedinách. Máme možnosť navštíviť interiéri veľkého množstva budov, väčšina z nich je nezaujímavých a prázdnych. Každopádne výlet do bolívie som si užil.
➤kartel: systém postupného ničenia kartelu sa mi páčil. Postupné obsadzovanie územia je v hrách od Ubisoftu častá vec. Každý z vedúcich členov kartelu je originálny so slušným príbehovým pozadím. Bohužiaľ sa to nedá povedať o radových sicarios. Nie sú zaujímavý, vzhľadovo sa opakujú a jediné nebezpečenstvo vám hrozí pokiaľ sa necháte obkľúčiť. 
➤Bowmanova: sprevádza vás prakticky celú hru a po boku hlavného záporáka je najsilnejšou postavou. Či už vďaka jej vtipným poznámkam, či presvedčovacím schopnostiam. Misie v ktorých bola priamo zainteresovaná boli zaujímavé, no prijal by som ich viac.   
➤akcia: prestrelky ma veľmi bavili. Častokrát som sa snažil situácie riešiť tichým postupom ale väčšinou to skončilo streľbou. Keď sa k tomu pridali vrtuľníky a minomet, tak sa človek vedel slušne zabaviť. Len škoda že váš tím bol prakticky neschopný niečo trafiť. 
➤zbrane a vozidla: vyskúšal som veľké množstvo zbraní. Zo začiatku som sa snažil používať sniperky na diaľku a pištole s tlmičom na blízko. Po čase som si ale uvedomil že stačí len útočná puška s tlmičom. A tak som zobral do rúk tradičnú M4A1 a prešiel s ňou celú hru. Čo sa vozidiel týka, tak sa mi s väčšinou jazdilo príjemne. Najviac som si užíval jazdu na motorke či vo vrtuľníku. A najmenej určite v lietadlách.
➤spojenie s inými hrami od Ubisoftu: stretnutie Sama Fishera či jednotky Rainbow Six bolo skvelé obohatenie prakticky repetitívnych misii. 

Mínusy
➤umelá inteligencia: horšiu inteligenciu nepriateľov by som ešte dokázal prehliadnuť. Ale neschopnosť a hlúposť vlastného tímu mi niekedy až bila do očí. Pri naháňačkách v aute ešte triafať dokázali, ale pri tradičných prestrelkach som musel všetko riešiť poväčšine sám.
➤stealth misie: na prvý pohľad vyzerajú stealth misie ako výborný nápad. Bol to jediný typ misii, ktoré som musel viac krát opakovať. Hlavne tie, v ktorých ste nemohli nikoho zabiť. Ale samozrejme je možné, že to bolo kvôli mojej neschopnosti. 
➤zbytočne vybavenie: ja osobne som za celú hru nepoužil okrem základného granátu a dronu nič iné. Žiadne míny, C4 či flashbangy. A myslím si že som o nič neprišiel a v pohode si hru môžete užiť a dohrať ju bez rôznych vychytávok.
➤repetetivnost: u mňa našťastie nastáva minimálne, aj keď musím jednu činnosť opakovať dookola. Chapem ale ľudí čo túto hru odložili alebo dokonca nedohrali z dôvodu repetetivnosti. 


!! Záverečné zhrnutie !!
Na druhý pokus sa mi konečne podarilo dohrať Wildlands. A som za to rád, keďže výlet do Bolívie bol super. Samotná mapa je dosť veľká, plná rôznych misii a aktivít. Pohybujeme sa po nej s vami vytvorenou postavou a s vašimi parťákmi, ktorí čo sa týka umelej inteligencie, toho veľa nepobrali. Veľakrát som musel oblasti čistiť prakticky sám. Čo mi zas tak nevadilo, pretože prestrelky som si užíval. Do akcie si Ghosti priniesli širokú škálu vybavenia, zbraní a vozidiel. Najčastejšie a neskôr aj jediná používaná bola M4A1 a k tomu základný granát. Po celú hru sme systematicky likvidovali bolivijsky kartel Santa Blanca. Zlikvidovanie všetkých vám sprístupnilo špeciálny koniec, ktorý bol za mňa horší ako ten základný. Z postáv ktoré vyčnievajú by som spomenul vodca kartelu El Sueňa a našu šéfku Bowmanovú. K nim by sa dali započítať aj Sam Fisher a agenti Rainbow Six, ktorých stretnutie bolo pekným spestrením. Z nejakých tých mínusov spomeniem hlavne divnú umelú inteligenciu, stealth misie, ktoré ma vôbec nebavili ( hlavne tie v ktorých ste nemohli nikoho zabiť) a možnú repetetívnosť. Ja som sa našťastie nenudil ani na chvíľu. Hru teda hodnotím veľmi kladne. Určite sa chystám dokončiť DLCčka Narco Road a Fallen Gods. A po tom všetkom sa pustiť bud do Division 2 alebo Breakpoint.

➤Čas strávený v hre: 26 hodín

HODNOTENIE: 80/100%
+17

Hellmut: The Badass from Hell

  • PC 60
Frenetický rogue-like dungeon crawler od slovenského studia Volcanic je čistočistá hektická akce. Až moc jde vidět inspirace hrou Enter the Gungeon. Graficky jde o pixel-art, částečně stylizovaný do staré grafiky Doomu, do svižného tempa akce hraje doprovodná hudba. Svým způsobem připomíná staré arkádové hry. Hratelnost je rychlá a hektická, jedná se o velkou výzvu. Příliš se ale nepovedl balanc postav, obsahuje hodně bugů. A celkově je nudná k hraní.
+12

Sonic the Hedgehog

  • PC 80
Dobrá zpráva: I po těch letech je první Sonic fakt zábavný, aniž by člověk jakkoli bral ohled na jeho stáří.

Samozřejmě, jako většina her z 16-bitové éry je postavený na arkádové logice. Což znamená, že místo několikahodinové kampaně nabízí pár levelů, které je ale možné (a leckdy nutné) procházet několikrát. A herní mechaniky se drží hesla "easy to grasp, difficult to master".

Pokud se tedy v první, de facto tutoriálové, zóně zdá, že Sonica je téměř možné hrát poslepu, protože používá jen jedno akční tlačítko a nabízí zdánlivě štědrý systém zdraví v podobě sbírání prstenců, zóny následující ho vyvedou z omylu.

Sonic k vícenásobným průchodům vyzývá dvěma způsoby: Jednak jde v levelech najít spoustu alternativních cest (a míst, kde lze sbírat cenné kroužky) a poté, co se s nimi hráč důkladně seznámí, může se snažit o jejich co nejrychlejší proběhnutí a uhánění vysokého skóre. Druhý způsob je pro hráče více bolestivý: V pozdějších zónách je level design místy až zlomyslně krutý. Složité kaskády překážek vyžadující si naprosto přesné načasování a pohyb s přesností jednoho pixelu samy o sobě napínají nervy k prasknutí, ale občas jsou taková místa ještě proložená vyloženými pastmi - třeba se radujete, že jste právě přeskákali lávovou propast, když tu vrazíte do pružiny, která vás nemilosrdně odpinkne zpět vstříc kruté smrti. Jindy musíte v napjatém časovém limitu proskákat skrze překážky, které neodpustí jedinou chybu či zaváhání.

Pokud nehrajete emulovanou či portovanou verzi umožňující dělat savy nebo navyšovat životy, pravděpodobně tak Sonica nepokoříte na první průchod a nejspíš ani druhý. Vedle takové zóny Scrap Brain vypadá i čtvrtý Crash Bandicoot jako pohodová záležitost pro casual hráče.

Vzhledem ke kvalitám hry mě to ovšem rozhodně neodradilo od toho, aby se pustil i do dalších klasických dílů.

Pro: zábavnost, hudba, grafika, motivace pro opakované hraní

Proti: zlomyslné level-designové prvky, de facto vynucování opakovaného hraní

+13

Creaks

  • PC 85
Hra ve výtvarném stylu a s poetikou Machinaria. Myslím, že tyhle věci jdou Amanitě nejlíp a měla se jich držet.

Hra neobsahuje žádnou nápovědu, ale to vůbec nevadí. Co se týče obtížnosti, tak některé levely jsou sice zapeklité, ale na všechno se dá přijít, třeba i metodou pokus-omyl. Snad nikdy se nedá zaseknout, aby bylo nutné level restartovat. Klobouk dolů před tím, kdo to vymyslel. Zkoušel jsem hrát i podruhé, koukal jsem na to jako tele a nechápal jsem, jak jsem tím mohl poprvé projít. Úspěšný postup je doprovázen nenápadnými hudebními motivy, za což dávám palec nahoru.

Hra obsahuje interaktivní obrazy, které poslouží jako oddychovka a dokreslují atmosféru. Některé fungují i jako minihry. Až na Východ slunce, u kterého mi málem bouchla hlava, jsou všechny zábavné.

Kromě toho se tu skrývá spousta tajných místností, takže se nevyplatí spěchat. Hra vás ostatně nikam nežene, což je dobře, protože takových her bohužel moc není. Nechat na postavu poslat psa a hráče nutit prchat s promáčknutou klávesnicí není žádný gamedesignérský kumšt. Žádného takového laciného triku se tady naštěstí nedočkáte. Naopak, udělejte si kafe a ponořte se do tajuplného podzemí.

Pro: výtvarné zpracování + atmosféra + hudba + animace + obtížnost akorát

Proti: Nic :)

+25

Horizon Zero Dawn

  • PC 100
Fantastická hra.

Čekal jsem, že spojení "pravěku" a robotů je jen urputný pokus o rádoby originalitu ve stylu: hele jak jsme odvážný, že jsem to dali k sobě. Mýlil jsem se. Ve hře to má hluboký smysl. A je to i velice zábavně udělané. Každý robot se chová jinak. Strategie pro jeho zničení/ovládnutí je vypiplaná do krajnosti. Funguje tu fyzika úžasným způsobem. Radost sledovat a hrát. Takhle má vypadat soubojový systém. Veliká poklona. Podle mě nejlepší zpracovaní co kdy kde bylo. Ze začátku vás kdejaký robot vystraší a v hrůze a s posledním zbytkem zdraví utíkáte. Později je kydlíte jak polobůh a to je pak pocit k nezaplacení.

Příběh je velice dobrej. Jako číst kvalitní sci-fi knížku a zaroveň ji hrát. Hltal jsem každý dějový posun a zvrat.

Zpracování na jedničku s hvězdičkou. Dnes už jsme zvyklý na ledasco, ale tady mi často spadla brada. To co vykouzlí na obrazovce je F A N T A S T I C K Ý! Beze srandy.

Zvuky jsou taky perfektní. Jen podle nich se dá orientovat v mechanice robotů. Odhadnout časování útoků apod. Prostě vymakaný až za roh.

Hudba epická. Moc se mi líbil její styl.

Tohle si fakt dejte. Když se dostanete přes začátek (dětství), tak nebudete litovat. I to dětství bylo super a na mě ty emoce fungovali, což se povedlo fakt málo hrám.

Pro: Fantastická atmosféra

Proti: škoda respawnu robotů. Bohužel gameplay je na tom dost postavenej.

+27 +30 −3

Innocent Until Caught

  • PC 60
Innocent until caught jsem kdysi rozehrál a nakonec rozehraný odložil, abych se k němu vrátil až v letošním roce. Innocent je nevybroušený drahokam. Je to celkem dobrá hra, která ale bohužel nepěkně zestárla. Přesto mne hra bavila, jen je třeba k jejím technickým nedokonalostem přistupovat s velkou trpělivostí.

Innocent kdysi ohodnotil ICE ve Score 77% a hře přidělil nehratelnou obtížnost. S nehratelnou obtížností souhlasím a je způsobena nefunkčními herními mechanikami. Prostě je to VGA hra od začínajícího týmu z doby, kdy firmy ještě hledaly optimální ovládání a postupy v point and click adventurách a u některých her je to vymetání slepých uliček hodně vidět.

Hlavním "hrdinou" hry je Jack T. Ladd. Jeho příběh je skvěle popsán v manuálu. Toto dlouhé úvodní slovo nás spolu s intrem navnadí k převtělení se do Jackovy kůže. A jaký ten příběh je? Jack je intergalaktický zloděj. Při cestě z poslední nepříliš povedené fušky je odchycen nejhorším možným nepřítelem - vesmírným berňákem. Tak jako byl Al Capone potrestán nikoliv za své mafiánské zločiny, ale byl odsouzen za daňové delikty, podobně se vedlo i Jackovi, který dostal daňový doměrek ve výši HDP menší galaxie se splatností 28 dní, jinak... Jack přistál na planetě Tayte a zapadl do nejbližšího baru.

První polovinu hry se hráč plácá na planetě připomínající Polysorbate LX ze Space Quest 6 - špinavé zaplivané ghetto. Přesto se v něm hrálo docela příjemně. Cílem je přijít k nějaké té koruně, abychom mohli uhradit astronomický daňový dluh. Následně je Jack po několika dějových kličkách kontaktován federálními agenty, že na planetě XY je fašistický diktátor YZ (zíííííííííííf), který vlastní doomsday device ZX (megazííííííííííííífffffff) a právě Jack proti němu musí zasáhnout (zzz, #omgiamsobored). Dobrá, příběh je originální asi jako předvolební politická debata, nicméně podán je celkem příjemně a příliš mne neiritoval. Ke konci do něj zasáhne i další očekávaný (avšak sympatický) prvek - tajemná dáma v červeném.

Graficky hra není nijak oslňující, ale ani mi nepřišla vyloženě hnusná. Je fakt, že se nejednalo o vrcholné grafické veledílo v rámci roku 1993, ale není to nic, kvůli čemu by měl člověk chuť vyškrábat si oči. Hra se pokouší o perspektivu, tedy při oddálení Jacka od kamery se postavička zmenší. Graficky to vypadá divně, ale připišme autorům k dobru, že se o to aspoň pokusili.

Přestože hra není rozdělena do aktů, jednotlivé ucelenější úseky hry jsou odděleny povedenými animacemi. Zde nemám výhrad. Jackovo dobrodružství doprovází povedená hudba, s jejímž přehráváním jsem pod DosBoxem žádné potíže neměl. Hra dokonce zahrnuje několik originálních prvků. Na statusové obrazovce nám hra ukazuje status report, což je procento dokončení hry. Jedná se o velice originální záležitost. Taktéž se nám zde zobrazuje Jackův rating (tj. něco jako jeho respekt v rámci podsvětí). Posledním originálním prvkem je minimapa každé lokace, kde se šipkami zobrazují východy z obrazovky. Halelujá, jaký skvostný nápad. Tohle se opravdu povedlo!

Zatím to vypadá jako povedená hra na pomezí 70-80%, od které není důvod odcházet, aniž bychom viděli závěrečnou animaci, kdyby ovšem...

Kdyby ovšem. Řešení metro bugu jsem uvedl v zajímavostech. Navíc nejde ani tak o chybu autorů jako spíš o nekompatibilitu s moderními PC, se kterou autoři v roce 1993 nemohli počítat. Co mi ale vadí, a to tak, že strašně, je pixelhunting. Každá dobová adventura má jeden dva miniaturní předměty, u kterých se hráč zasekne a následně nadává - jak jsem toto měl najít? Hratelnost Innocentu je na pixelhuntingu založena. Za všechny podobné zhůvěřilosti zmíním již notoricky známou vyžvýkanou žvýkačku. Pixelhunting je okořeněn špatně reagujícím ovládáním. Předměty nelze sebrat nebo použít proto, že klikáte o 1,5 pixelu vedle, než autoři zamýšleli. V modernějších adventurách měly sbírací ikony červenou tečku, která označovala aktivní místo ikony. Toto by Innocent potřeboval jako koza drbání. Nicméně máme rok 1993, takže sněme dál. O logice některých kombinací předmětů snad ani nemá smysl se zmiňovat. Jen naznačím, že logika odjela na dovolenou do Uzbekistánu, kde následně v důsledku těžké deprese spáchala sebevraždu (odstranění zvířátka v zoo, psa v zahradě a další podobné zhůvěřilosti).

Některé operace jsou kvůli neohrabanému ovládání takřka nerealizovatelné. Do toho hra obsahuje dvě používací ikony místo jedné. Proč? A hráč trpí. Použít šroubovák? Takřka nemožné. Máte uniformu a chcete si ji obléct? No jen si lámejte hlavu. Originální ale otravný je způsob získání mouky na policejní stanici. Přidejte k tomu špatně reagující východy z obrazovek (zejména jedny dveře ve SkyCity mne doháněly k šílenství) a dostanete dobrou adventuru s množstvím iritujících prvků. Takže tentokrát za 60% a ani % navíc.

Pro: Občas humor, některé krádeže (institucím), pár originálních prvků, pod nátěrem frustrace je to docela dobrá adventura.

Proti: Nesympatický hlavní "hrdina", kapesní krádeže, nejhorší inventář všech dob!, bludiště (naštěstí jen jedno), pixelhunting a 10 000 dalších nepřátelských herních mechanismů.

+16