Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Mass Effect 2

  • PC 85
Ve videohrách není naštěstí takovou raritou, aby pokračování plně překonávalo svého předchůdce – a jak zdejší hodnocení, tak i mé prvotní dojmy opravdu nasvědčovaly tomu, že Mass Effect 2 se stane zlatým hřebem série. Hra vytváří naprosto skvělý první dojem. Od prvních minut jste vrženi do víru akce, napětí a potřebné naléhavosti. Jako hráč se s protagonistou ocitáte na stejné emocionální vlně v tom smyslu, že sotva otevřete oči do „nového světa“, tak se na vás hned ze všech stran vysypou životně důležité poznatky, novinky a události – nová hrozba konce světa, epický vesmír, kam jen oko dohlédne, špetka konspirační teorie, a hlavně potřeba opravdového hrdiny…

Hra vypráví méně pomocí statického čtení textů (codex), ale více prostřednictvím dialogů a nutno podotknout, že výborně napsaných. Váš tým může v případě všech DLC (legendární edice) činit až 12 členů a je fascinující, že s každým můžete vést relativně smysluplné dialogy, každý má vlastní hlášky v jednotlivých misích, pokud si jej zvolíte jako člena a v případě každého se můžete účastnit jejich osobních trablů v podobě „loyalty“ misí.

Přestože mluvím o síle povídání, musím konstatovat, že první Mass Effect se pocitově více blížil žánru RPG. Questy měl jednoduché, kolikrát šlo o zprostředkování domluvy mezi dvěma postavami v téže místnosti, ale vzhledem k tomu, že vesmírná sága teprve začínala, připisoval jsem to na vrub onomu velmi dobře fungujícímu objevování fikčního světa. Dvojka je nepochybně ve svých textech propracovanější, disponuje i úžasnými momenty rozhodování a aplikace svobodné vůle v rámci dialogů, ale její celkové zaměření je přeci jen více akční a lineární.

Střílení se dočkáte v hojném množství, v podstatě ve hře (kromě Samara loyalty mise) neexistuje problém, který by nevyřešila dobře mířená rána mezi oči, ale s tím se pojí i menší výtka, kterou k tomuto skvělému sequelu mám. Mass Effect 2 je v nadsázce řečeno 3rd person akce, a na takovou hru už kladu trochu větší nároky co se týče „gunplaye“ a pocitu ze střelby. Je pravda, že zpočátku působí akční pasáže druhého dílu lépe, dokonce i vaši partáci se naučili instantně neumírat uprostřed bojiště, nicméně právě ten zmiňovaný pocit ze střelby se nevyvíjí tak plynule a znatelně, jako v jedničce. Řekl bych, že do nepřátel je třeba vysypat až příliš mnoho nábojů, což postupem času začne působit stereotypně a neplyne z toho takové potěšení.

Na druhou stranu, co není stereotyp (zejména oproti jedničce) jsou vedlejší mise. Žasnu nad tím, kolik unikátních lokací můžete ve hře navštívit. Design je očividně dělán jako pastva pro oči. K cíli sice vede jedna cesta, ale vzhledem k jejímu vizuálnímu podání, zaručeně nebudete zklamáni. Splnit všechny vedlejší mise byla radost… A k tomu vynikající temná, futuristická a ve vhodných momentech dramatická hudba… To je zážitek!

Co je taky zážitek silný, avšak ne pozitivní, byla těžba surovin, resp. celkový management zdrojů. Osobně jsem chtěl mít v každém planetárním systému splněno 100% a to bych rozhodně bez modu „One Probe All Resources“ nedokázal. Člověk totiž předem neví, že drtivou většinu surovin a kreditů nebude nikdy potřebovat (tak proč jí tam, proboha, tolik dávali?). Je škoda, že hra vás více nenutí, popř. neodměňuje za vydělávání a utrácení.

Jak už napsalo mnoho lidí přede mnou, i já se přidávám k názoru, že první Mass Effect měl unikátní atmosféru, tvořenou zejména pocitem zvídavého objevování nového světa, kterou nelze jen tak napodobit. Naštěstí druhý díl se nesnaží jedničku napodobit, v mnohém ji překonává. Budování týmu je vlastně jádrem příběhu a můžu vám slíbit, že na konci hry budete oblíbené členy vašeho týmu vnímat podobně jako oblíbené postavy nějakého sci-fi seriálu. S hodnocením však nemůžu jít výše kvůli tomu, že všudypřítomné střílení se pro mě nakonec stalo tou méně oblíbenou částí hry. Každopádně třetího dílu se nemůžu dočkat, už aby moje děti šly zase spát… :)
+23

The Ring: Terror's Realm

  • Dreamcast 55
No, co o tomhle napsat?

Je to takový The Roomovský sequel k sérii u nás známé jako Kruh. Takže to obsahuje příšerný voice acting, špatné dialogy (asi kvůli překladu) a celkově je to prostě bizár.

Od hry jsem upřímně čekal úplně něco jiného, doufal jsem v mysteriózní adventuru jenž vás provede nespočtem různorodých lokací, jenže bohužel, tady se to celé odehrává v laboratoři a poté v její Nightmare verzi. Každopádně pojďme si nastínit příběh.

Hlavní hrdince Meg zemře přítel Robert (je k nevíře že si ty jména pamatuju, i když ještě aby ne když Meg tam během dvou minut zopakuje Robertovo jméno tak 30x). Ten pracoval v laboratoři, ve které vyšetřovali jistý virus a také v jeho úmrtí sehrál důležitou roli program s názvem "Ring", kterým byl Robert posedlý. No Meg se jako silná žena rozhodne vzít vyšetřování jeho podezřelého úmrtí do svých vlastních rukou a nechá se v té laboratoři zaměstnat. Ta je krátce po Meg příchodu uzavřena do karantény – kvůli úniku viru – a vám nezbývá nic jiného než se pustit do vyšetřování.

Nebudu lhát, příběh mi přišel zajímavý, jelikož poměrně chytře mění pravidla hry známé z filmů a celkové scifi pojetí mi tu docela sedlo. Dokonce vás tu čeká i poměrně výživný zvrat, který mohl být top, kdyby nebyl utopený v naprosto bizár balastu. Celá hra je totiž ve všem zvláštní, dialogy jsou velice často absurdní, debilní a někdy i nedávají smysl. Což ano, člověk se u toho poměrně pobaví, ale tyo ke konci už jsem to četl s mozkem zaplím na automat.

Hratelnost tomu taky moc nepřidává, po většinu času se budete pohybovat furt dokola po laboratoři a hledat postavy na pokec či předměty důležité k posunu příběhu. Bohužel hra vám moc často přesně nenaznačí co máte dělat, ale i tak to není problém, jelikož se vše dá zvládnout, když budete dostatečně bloudit po všech místnostech. To je ale prakticky devíza celé hry, přebíhání z místnosti do místnosti a prohledávání chodeb. Což ze začátku nevadí, ale jelikož vás postavy a ani nic víc netáhne, tak to poměrně drhne. Plus vám do toho bude on repeat hrát tohle. Jakože skladba to špatná není, ale když do ní čtete dialogy a všude pobíháte a hledáte správnou místnost, tak to celou absurdní atmosféru ještě více podněcuje.

Každopádně tu pak máte ještě program Ring! Do toho se budete často přenášet a ten slouží jako takový horší RE či SH. Tady opět budete pobíhat a hledat místnosti, jenže tentokrát s baterkou ve tmě a s nepřáteli – kteří vypadají jako opice – v zádech. No je to dost frustrující část, nejenže lékárniček je málo ale z orientovat se v tom je taky něco. Jasně je to takový survival horor a v těch prvkách je to vlastně dobrý, jenže opakovaní zase fetch questů a zmatené pobíháni už si užijete až až v sekcích mimo program.

Tak jako nevím, dávám tomu 55 % hlavně z důvodu že jsem to odehrál a něco mě tam táhlo. Je to zase příjemné nakouknutí do už bizarnějších vod japonských survival hororů, a i přes velké množství neduhů jsem si ten bizár i mírně sadomasochisticky užil. Doporučuji to tím pádem pouze herním harcovníkům a herním archeologům (Krom Ugry, ten hraje jen české staré shity :)

Pro: Zajímavý príběh, bizár, poměrně funkční i místy lehce strašidelná survival horor část.

Proti: To co hejtujete na The Room můžete aplikovat i zde.

+18

Tomb Raider Chronicles

  • PC 65
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alies Tomb Raiderky představili už páté pokračování a jakožto milovník této archeologicky adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsat další zářez na pažbu po povedeném čtvrtém dílu The Last Revelation, na který navazuje.

Lara je událostech v Egyptě stále pohřešována a předpokládá se, že zemřela po konfrontaci s bývalým učitelem Wernerem Van Crovem. Obřad u pomníku krasavice na panství Croftů přivádí dohromady tři staré přátele Lary: Winstona, Charlese Kanea a pátera Dunstana, kde rojice nostalgicky vzpomíná na předchozí dobrodružství Lary. Mezitím, Van Crov koordinuje šílené vykopávky hledajíce odpovědi pohřbené hluboko pod Egyptskou pouští.

Hra je rozvrstvená do čtyř vzpomínkových příběhů z nichž první se odehrává v Římě, kde se pokouší najít Kámen mudrců. V druhém díle se dostane na ruskou námořní základnu, a následně v ponorce hledá Kopí osudu na mořském dně. Třetí nám představí teengerku Laru, která společně se s Dunstanem snaží osvobodit tajemný irský ostrov od magických sil strašidelných bytostí. No a v posledním se vydává do budovy Van Crov Industries, kde je touží šlohnout staříkovi Van  Croyovi artefakt Iris.

Co se týče novinek moc toho není, ze zbraní se představilo omámení chloroformem, vystřelovací hák a možnost kombinace laserového zaměřovače a revolveru pro získání efektivního pomocníka, a v rámci pohybu přitančila chůze po laně , skok na tyč a šmejdění po policích, jinak celkový herní koncept je totožný jako předchozí dobrodrůža. Bohužel nějak jsem cítil, že kouzlo z předchozích dílů se trochu vypařilo, lokace jsou takové nijaké, s výjimkou ponorky žádný adrenalin při honičkách, takže tentokrát jen lepší průměr – 65 %
+8 +9 −1

Portal

  • PC 90
První Portal se zpočátku tváří jako hra, ve které máte plnit logické úlohy. Postupem hraní zjišťujete, že se z jednotvárného herního zážitku stává hra o přežití. Jedině váš důvtip vás dovede k tomu, zdali se dostanete na konec cesty, anebo zemřete v útrobách komplexu Aperture Science.

Po celou dobu vás provází pocity izolace a samoty; nemožnost útěku a pocit, že jste někým neustále sledováni, místy nahání i hrůzu. V průběhu hraní tušíte, že je něco špatně. Aperture Science je skutečně opuštěný komplex; jedinou společnost vám dělá arogantní, sarkastická a sadistická GlaDos a roztomiloučké turety, jejichž posláním je rozstřílet vás na kaši. Zkrátka společnost, ve které se cítíte vítaní a milovaní.

Portalu mohu vytknout tři věci: délku hry, jednoduché úkoly a absenci příběhu. Úkoly nepředstavují výzvu, ale výzvičku. Na můj vkus byly některé levely až moc jednoduché. Absence příběhu ale není zásadní. Opuštěná a chátrající Aperture Science mluví za vše. Izolované a místy klaustrofobické testovací místnosti vám dávají pocit, že jste jedinou žijící lidskou bytostí na tomto místě.

I přes veškeré mé kladné hodnocení se jedná o slabý odvárek studia Valve. Hra svou náročností představuje něco, co je vhodné pro děti od sedmi let. Jednotlivé levely máte hotové během pěti minut. Celá hra vám zabere okolo dvou až tří hodin. I přesto se jedná o skvělou hru. K dokonalosti jí chybí opravdu málo.

Pro: logické úkoly, originální koncept, portal gun, GlaDos, Still Alive song

Proti: délka hry, levely nejsou moc náročné, cake is a lie

+16

Final Fantasy

  • PC 80
Tahle hra vyšla jen o rok později než Might and Magic 1? Není divu, že je tato série takový fenomén. Popravdě jsem se k tomu dostal trochu jako slepý k houslím, protože nejsem vůbec fanoušek JRPG a z toho žánru jsem hrál zatím jen oba díly Octopath Traveler (u kterého nyní zpětně trochu víc rozumím tomu, že vzdával hold těmto prapůvodním legendám). Nicméně jsem od kamaráda k narozeninám dostal na PS5 první dva díly remaku FF7 a jakožto člověk, který nedokáže začít sérii od půlky, i když prý na sebe ty díly v podstatě nijak nenavazují a člověk prý není nijak ochuzen, když začne vprostřed, jsem trochu googlil a zjistil jsem, že existují Pixel Remaster verze prvních 6 dílů, jsou pohodlně k dispozici na Steamu a ještě mají Verified status pro Steam deck - ideální kombinace. Takže jsem koupil jedničku, pustil se do ní a v už v půlce hry jsem měl natolik jasno, že ve chvíli, kdy mi přišlo upozornění, že celý bundle všech 6 dílů je ve slevě, koupil jsem ho rovnou celý.

Ale tedy zpět k jedničce. Nejdřív pár záporů, abych vysvětlil, proč dávám "jen" 80 %, byť mě ta hra strašně bavila. V první řadě mi překvapivě trochu chyběl manuál, který by vysvětlil některé mechaniky. Ani po dohrání přesně nechápu, k čemu jsou jednotlivé stats u postav, například Luck (možná při útěku z boje? To jsem ani jednou nepotřeboval a nezkoušel) nebo Stamina (nepřišlo mi, že by se hitpointy zvyšovaly úměrně tomuto statu). Stejně tak už při tvorbě party jsem si k bojovníkovi, bílému a černému mágovi zvolil zloděje, v domnění, že bude potřeba na nějaké páčení zámku, detekci/zneškodňování pastí apod... Nic takového ve hře není a zloděj byl po celou hru (až na samotný závěr, kde už dával damage srovnatelnou s bojovníkem) nejslabší článek mojí party. Měl polovinu hitpointů než všichni ostatní (včetně mágů), damage dělal menší než bojovník a na rozdíl od bojovníka, který málokdy dostal větší damage než 1, schytával zloděj často pořádnou čočku, takže jsem ho hlavně první půlku hry neustále jen healoval. Litoval jsem, že jsem místo toho neměl dva bojovníky. Naopak černý mág byl lahůdka dle očekávání. Na začátku slabý, ale po pár levelech postava, co jedním kouzlem smetla všechny nepřátele. Mimochodem, bez manuálu jsem taky nechápal, proč ve městech prodávají kouzla, která se moji mágové nedokáží naučit (později ve hře je quest, který všechna povolání upgradne a ta kouzla pak jdou koupit).

Soubojový systém je ok, ale hrozně mi chybělo znázornění fronty, kdo kdy bude na tahu. V podstatě se tak nedá nic plánovat a ty boje jsou takové náhodné (kdo přijde na řadu dřív). Na druhou stranu je ten soubojový systém oproti hrám z té doby hodně promakaný a variabilní, možností je opravdu dost, kouzla nejsou jen na damage a v závěru hry ještě člověk získá itemy, kterými může kouzlit. Vadila mi taky až příliš vysoká frekvence random encounterů (ve srovnání s Octopath Traveler) a úplně na závěr si musím ještě postěžovat na drobnost, která mě ale stála několik perných zákysů. Města totiž většinou nejsou ohraničena a není (ani z mapy) zřejmé, kde je hranice. Jenže když parta tu hranici překročí, ocitne se na mapě světa a musí zpátky do města do počátečního bodu. Díky tomu je průzkum měst trochu otrava a párkrát se mi stalo, že jsem si díky tomuhle vůbec nevšiml, že za město ještě vede nějaká cesta, kde je něco důležitého. Na druhou stranu jsem se díky těmto zákysům (hru jsem hrál a dohrál bez návodu) opakovaně vracel na již projitá místa, díky čemuž jsem levelil a hra mi až na finálního bosse přišla snadná. I když jak jsem pak z internetu pochopil, v původní hře nebyl Quick save, takže zas tak snadná asi nebyla :-D Mimochodem, Pixel Remaster dává možnost některé tyto mechaniky vypnout/změnit (například rychlost levelování, random encountery), ale mně grind nijak zvlášť nevadí, takže jsem to hrál s defaultním nastavením.

A teď konečně chvála. Ta hra je fakt zábavná a to i pro člověka, který netrpí nostalgií a originál nikdy nehrál. Vypadá docela pěkně (Pixel Remaster, originál je dle vygooglených screenshotů samozřejmě ošklivější, ale i tak násobně hezčí než jiné hry vycházející v téže době, viz zmíněný Might and Magic). Hudba je nádherná, i když je to bohužel jen pár dokola se opakujících písniček. Příběh je slabší, obzvlášť chybí nějaký příběh k jednotlivým postavám (jak jsem četl, tohle se s dalšími díly drasticky zlepší), ale aspoň ta hra nějaký příběh má a závěr je uspokojivý. Ale především, hratelnost, design světa (včetně toho, jak se zlepšují možnosti pohybu po mapě) a design dungeonů (kromě závěrečného, který byl tak nesmyslně rozlehlý, že už se z toho spolu s vysokou četností soubojů stala trochu otrava) je absolutně perfektní. Délka je tak akorát, svět není zaplevelený desítkami či stovkami vedlejších úkolů, člověk neodškrtává nákupní seznam, ale prožívá dobrodružství, celé to dobře kompaktně drží pohromadě a při "rozhovorech" s NPC člověk musí dávat fakt pozor na to, co říkají, aby často věděl, co má dělat dál.

Dvojka už je nainstalována, těším se na další díly :-)

Pro: Zábavné i po letech, hudba, design světa a dungeonů

Proti: Nedostatečně vysvětlené mechaniky, příliš vysoká frekvence soubojů, nemožnost plánovat v boji

+14

Assassin's Creed III

  • PC 90
Napříč herním světem jsem se setkal s pár herními sérii, které budí různé dojmy a jejich hodnocení a obecné vnímání se opravdu liší. A u této série tomu není jinak, zvláště pokud budeme konkrétní, tak u této hry. Člověk je schopen si na jednom komentáři přečíst všelijaká superlativa a hned pod tímto komentářem se naučí i nějaká nová sprostá slova. A i tohle způsobuje hraní tohohle dílu.

A jelikož mne z nějakých podivných důvodů hrozně tahle série láká, abych se ji podíval na zoubek, tak jsem i když nevím proč začal tímhle dílem. Hrál jsem ho asi tak před sto lety ( ono je to míň, ale mne to přijde už tak sto let), kdy jsem ještě byl vlastníkem PS3, ale doba uplynula, paměť se zhoršila a já si nemohl na spoustu důležitých věcí vzpomenout, tak jsem se do tohohle světa vydal znovu. A byl jsem překvapen.

Tak jak i po prvním hraní, tak i po tomhle hraní se nemohu ubránit dojmu, že hra je velice podceňovaná. A opravdu je to dáno hlavně hlavní postavou. Ono jsou totiž dvě postavy, kdy nejdříve hrajete za jednu a pak za druhou. A ta druhá prostě je úplný protiklad té první. Ale je to vyloženě špatně? Pro mne ne. Mne ta postava tolik nevadila, ano je nevýrazná, ale prostě zajímalo mne jak ten jeho příběh bude postupovat dál a jak skončí. Ale každý jsme jiný, takže mne to nepohoršilo a já si díky tomu hraní náramně užil.

Hrál jsem remastered verzi a verze vypadá opravdu hezky. Na to, že původní hra je z roku 2012 tak vyleštěna byla dobře a moc hezky se na to koukalo. Co bylo horší, tak bylo ovládání. Tenhle díl se nehraje úplně jak jedna báseň. Ovládání postavy je dost krkolomý a i na ovladači jsem měl občas problém, aby mne postava poslechla a skočila tam kam chci, ale u parkouru by se to ještě dalo, ale u soubojů to už bylo trochu náročný. Ale s trpělivostí dál dojdeš, zvláště u hraní her a proto jsem nenechal vzejít svý Hulkovo já a ovladač zůstal celý a já se naučil i v soubojích dělat zajímavé likvidační komba a celkem jsem si to užíval. Ale hra zas tolik komb neobsahuje aby to bylo bůhví co, po určité době se začnou opakovat, ale taky nemůžeme chtít vše.

Ale co beru jako největší doménou hry, jsou cutscény, herecké výkony a dialogy. Prostě to mne tak uhranulo, že jsem měl pocit jako kdybych se díval fakt na film. A proto jsem zvědavý, zda je tohle i v jiných dílech protože tohle bylo fakt perfektní. A já celkově zasazení a téma mám rád a potěšilo mne i odkazy na různé filmy, např. Poslední Mohykán.

Co je ještě zapotřebí zmínit, tak délka hry je opravdu dobrá, ale pokud zabřehnete do vedlejších misí, tak se vám herní doba opravdu natáhne protože v týhle hře je opravdu co dělat. A vedlejší mise jsou fajn, je jich dost a liší se od sebe, ale u některých děláte to samé dokola, ale to mne nijak nepohoršilo a některé mne opravdu bavily. A ještě když připočtete, že se ve hře vyskytuje opravdu rozsáhlá databáze, která opravdu nahrazuje učebnici dějepisu a popíše vám opravdu spoustu zajímavých informací, budov a všeho, co se ve hře děje, tak se konečně i díky hraní můžete i něčemu přiučit.

Proto celkově já hru vnímám pozitivně a byl jsem z hraní nadšený. Chápu, že spousta lidí to vidí jinak, ale já tenhle díl, pokud vám zasazení a téma nevadí, opravdu doporučuju zvláště pokud jste fandové např. zmiňovaného filmu. Takže stačí už jen nanést warpaint a pustit se do dalších dílů a bojů s templáři.

Pro: Haytham Kenway, audiovizuál, cutscény, herecké výkony, téma občanské války, indiáni, vedlejší mise, databáze se spoustou zajímavých informací, vedlejší postavy, námořní mise

Proti: rozšíření mapy musíte získat díky vylezení na různá vyvýšená místa, Connor, občas hapruje ovládání, některé menší bugy, navštěvování obchodů

+12

SiN Episodes: Emergence

  • PC 85
Naposledy jsem tuto hru hrál v době vydání, kdy mě hodně bavila a já nedočkavě čekal na další epizodu... Hm, co už, no. Byl jsem proto zvědavý, zda budu stejně spokojen i o 18 let později.

A kupodivu ano! Samozřejmě, jedná se o víceméně tupou FPS, která si ale vůbec na nic nehraje, a to je, troufám si říct, i její největší devízou. Příběh je vcelku dobře nastíněný, snadno se to hraje, Jessicu si nejde nezamilovat a potěší i to, jak si tvůrci občas dělají legraci i sami ze sebe, stejně jako množství různých detailů a secretů.

Zamrzí malý počet zbraní (byť je jisté, že to měly napravit následující epizody) i nepřátel, prostředí také nepřekypuje nápaditostí, ale celou dobu hraní byl pocit ze hry takový nostalgicky příjemný. Obligátní bossové a lehké (jakože fakt lehké!) záseky také potěšily. Oceňuji také povedený soundtrack v čele se skvělou tituální skladbou a především nemohu říci, že bych se nebavil.

Dost mě mrzí, že vývojáři zvolili tehdy cool epizodický formát, který tehdypodobným způsobem zabil i Half-Life 2: Episode 3, a že zůstali jen u první epizody. Věřím, že by dokázali udělat naprosto skvělou 10hodinovou hru, o které by se mluvilo dodnes. Ono v tom roce 2006 už zas tak moc dobrých FPS nevycházelo a tahle měla opravdu velký potenciál. Velká škoda. Pokud se chcete na pár hodin odreagovat a vypnout hlavu, SiN Episodes: Emergence bez váhání doporučuji.

Poznámka: hra sice neobsahuje mnoho textu, ale někdo by stejně mohl chtít sáhnout po češtině, která ale na stávající Steam verzi již nefunguje. Vězte, že stačí ve složce s hrou a SE1resource přejmenovat closecaption_english.txt na closecaption_czech.txt a následně do Možnosti spuštění ve Steamu přidat "cc_lang czech", a bude alespoň pro titulky fungovat.
+8

Dangerous Dave in the Haunted Mansion

  • PC 65
S Dangerous Davem jsem se setkal jako dítě, a nesmazatelně se mi zapsal do paměti. Přeci jen detailní animace, kdy vám čarodějnice rozsekne hlavu vrženým nožem nebo vás rozleptá zelený sliz, to jsou situace, které dítě jen tak nezapomene. Teď, když už mě hra tak neděsí, jsem si ji zkusil dohrát.

Autorům se povedlo vybrat zajímavou skladbu nepřátel, kteří mají různé vzorce chování a útoků, a zejména přišli s napínavým způsobem dobíjení brokovnice, které probíhá pomalu, po jednom náboji, a jen v klidu. Hráč tak musí dobře taktizovat a umí to navodit infarktové stavy.

Hra je poměrně krátká, takže to nahání vysokou obtížností. Ze začátku to docela jde, ale v druhé polovině hry začíná hodně přituhovat a předposlední sedmá úroveň (poslední je jen souboj s bossem) je úplně ujetá. Snažil jsem se dohrát hru celkem poctivě, jen při vyčerpání životů jsem si opět zvolil danou úroveň, místo abych se nechal přesunout do úrovně minulé. Ale na tu sedmou už jsem nervy neměl, tam to v některých pasážích vyřešil cheat na nesmrtelnost. V druhé polovině hry bohužel přichází typické nástrahy starých her, kdy je nutné skočit do neznáma (a pokud nevíte přesně jak, tak zřejmě umřete), za rohem vás instantně zabije nepřítel (pokud o něm nevíte), některé skoky je nutné provést na pixel přesně (jinak se propadnete hodně dolů a dost se projdete), atd. Když se to stane kousek před koncem úrovně, tak to dost naštve.

Shrnuto, je to zábavná arkáda s velmi zapamatovatelným prostředím, zajímavým mechanismem přebíjení, a vysokou obtížností. Dobře zabaví i dnes, pokud si v pozdějších pasážích trochu (ale ne příliš) vypomůžete cheatem, anebo jste tvrďáci bez kompromisů.

Celkové hodnocení: Dobrá až Výborná (v době vydání) / Dobrá (v současnosti)
+12

Loop Hero

  • PC 70
Odnikud nikam chodím, asi si to hodím. Tohle se mi honilo hlavou při prvních cestách ve hře Loop Hero.

Jak už název Loop Hero napovídá, hrdina bude chodit ve smyčkách jako ve filmu Na hromnice o den více. Po jednotlivý smyčkách je potřeba si odnést zkušenosti jak z boje, hracích karet a jejich vzájemnou kompatibilitu, tak i nějakou pěknou kořist do tábora. Tábor se bez kořisti sám od sebe nerozroste.
Po otevření nových klas mě hra chytla, člověk už trochu ví a dál hledá spojení karet, snaží se o co nejvíce kol, posunout se dál, popřípadě mrknout na Bosse atd. Bohužel jsem nějak pozapomněl, že se jedná o roguelite hru. Trochu v těch názvech plavu roguelite, roguelike. Do třetího aktu bylo vše zábavné, od třetí aktu začíná těžké sbírání surovin aby člověk zvětšil tábor a tím sám sebe zesílil do dalších poutí. Chápu proč ve hře to je ale zábavnost šla strmě dolů. Člověk si řekne není kam spěchat, proč se někam tlačit když stačí to hrát 30x a bude to o poznání lehčí.

Loop Hero jsem hrál s českým překladem od Maxima stále funguje i v roce 2024, tímto Maximovi moc děkuji, že jsem si občas mohl pročíst dlouhé popisky u nepřátel a vůbec hrát hru ve svém rodném jazyce. Díky

Verdikt: Loop Hero je sebejistě zajímavý koncept a jak na začátku člověk vůbec neví je asi na celé hře to nejlepší. Pro všechny kteří plánuji hrát Loop Hero, bych doporučil dál už si nic nezjišťovat a jen na instalovat a zapnout, poznání přijde samo 70%

Pro: Kocempt, Otevírání nový možností, Příběh.

Proti: Grindování ale je to základ hry.

+12

Master Levels for Doom II

  • PC 70
Tento oficiálně vydaný datadisk je velmi zvláštním produktem. Jde totiž o mapy od nezávislých tvůrců, které id Software pouze vydalo. Problémem není kvalita jednotlivých levelů, ale spíše jejich prezentace. Na originálním CD se totiž nachází pouhá dvacítka nových WADů, celkem 21 levelů - ten jeden navíc je tajný. Levely navíc nejsou propojené v souvislou kampaň, hráči mají k dispozici pouze spouštěcí menu. Velmi těžko se tak obhajuje cena proti už v té době řadě podobných CD obsahující stovky úrovní. Za mě je hlavní výhodou provedený výběr. Pro pár slušných levelů se není nutné probírat hromadou balastu.

Vybraných dvacet levelů je velmi dobře hratelných a to i dnes. Vzhledem k neexistenci kampaně sice chybí jakákoliv soudržnost, přesto si úrovně udržují slušnou kvalitu a žádná se nemusí stydět. Je sice znát odlišný přístup oproti původním levelům z Doom II, ale to je spíše dobře. Autoři také nejsou žádní amatéři a stojí i za dalšími skvělými tituly. V některých levelech se dočkáme i originálních nápadů. Mapy jsou rozsahově spíše kompaktnější s rozumnou obtížností. Díky samostatnosti úrovní jsem se po prvním dohrání k Master Levels už jako k celku nevracel, až nyní. Některé úrovně jsem ale hrál v source portech, které přinesli nativní podporu tohoto datadisku - Crispy Doom a hlavně Eternity Engine.

Aktuální dohrání proběhlo v rámci remasteru Doom + Doom II, který levely spojuje do souvislé kampaně (lze ale zvolit levely i samostatně). Pořadí se liší od fanouškovských verzí i konzolových vydání, které některé levely obsahovalo. Každopádně jde o dobrý nápad a datadisk tak působí mnohem lépe. Hraní jsem si díky tomu hodně užil a bez pistol startů bylo vše i mnohem plynulejší.
+15

It Takes Two

  • XboxX/S 95
It takes two jsem si dlouho chtěl zahrát, ale neměl jsem bohužel s kým. Od prvních recenzí bylo jasné, že jde o výjimečné dílo a tak jsem doufal, že se k tomu dostanu. Až teď skoro tři roky do vydání jsem našel koop partnerku, se kterou jsme se do hraní pustili.

Příběh je triviální, rodiče se hádají a chtějí rozvod, dcera se jim v tom snaží zabránit a nějak je prokleje, rodiče se změní na hadrové nebo jaké malé postavičky a musí se spoluprací při řešení problémů znovu sblížit. Jediná dobrá příběhová věc je kniha/psycholog Dr.Hakim. Hlavní postavy jsou vlastně celkem otravné, ale naštěstí příběh zde není rozhodně na prvním místě.

Zmenšení rodiče se pohybují po lokacích v domě a blízkém okolí (sklep, dětský pokoj, půda, zahrada, dutý strom apod.), které jsou graficky nádherné, výrazně barevné. V každé lokaci dostanou postavy nějaké schopnosti (např. jeden střílí hřebíky a druhá využívá kladivo k přesunu po stěnách, jindy má postava magnet s plusovým pólem a druhá s minusovým) , každá jinou, které jsme používali třeba hodinka a půl a pak už se nikdy neopakovaly. Hra za každou postavu je většinou dost odlišná a určitě stojí za to si dát dva průchody za různé postavy. Josef Fares a jeho tým se tady úplně urvali ze řetězu a hra střílí na hráče jeden perfektní nápad za druhým a věřím, že jiné firmy by klidně dokázali vzít dva tři tyhle nápady a roztáhnout je do celé hry. Tady bych řekl, že jich je určitě přes deset a většina byla velmi zábavná (moc mě nebavil v podstatě jenom vesmírný/hvězdný level). Pokud už jsme si chtěli někdy odpočinout od kooperace, tak v hra nabízí velkou spoustu miniher proti sobě (šachy, střelby na cíle, koulování, závod na sněhu a mnoho dalších), kde se dá taky utopit velké množství času a to jsme neobjevili zdaleka všechny.

Hra není náročná, na nějaký delší zásek si nepamatuju, ale je překvapivě dost dlouhá, čekal jsem něco jako sedm osm hodin, ale nakonec jsme hru dokončili za něco mezi 16-18 hodinami. Je to jednoznačně nejlepší coop hra, moc jsem jich nehrál, ale i tak snadno vystřídala na trůnu vynikající Overcooked a pro kohokoliv kdo má s kým hru hrát nemůžu jinak než doporučit všemi deseti.

Pro: grafika, obrovské množství originálních nápadů, znovuhratelnost

Proti: otravní hlavní hrdinové

+13

Alan Wake II

  • PC 95
Tl, dr: je to masterpiece. 

Na začiatok len veľmi stručne zhrniem moju cestu k Alanovi Wakovi 2, keďže to bola frančíza, ku ktorej som prednedávnom nemal vzťah a hoci mala pre mňa veľmi veľké ťaháky hlavne v inšpirácií Twin Peaks, tak som sa raz jednotku pokúšal hrať... a tá zostarnutá hrateľnosť ma vskutku nechytila a ďalej som sa k tomu moc nemal. Až prednedávnom mi Shoggot vychválil dvojku do nebies a prirovnal ju kvalitou k Red Dead Redemption 2, a to bol moment, kde som nemal alibi, aby som si to nezahral.

Zároveň ale určitá gejmerská poctivosť nedovolila to hrať predtým, než si odohrám trojlístok jednotky, American Nightmare a Control. A jako... s vidinou lepšieho sequelu to šlo. Hrateľne síce obzvlášť jednotka už fakt žiadna slasť nie je, ale načrtla dosť zaujímavých nápadov na to, aby ma zaujímalo, čo bude ďalej. American Nightmare už bolo podstatne svižnejšie a zábavnejšie, a aj príbehovo to začínalo viac prekračovať prostú hernú variáciu na kingovské „spisovateľovo dielo sa začne stávať skutočnosťou, ktorá ho máta“ a rozvíjalo sa presne to najzaujímavejšie, čo bolo v jednotke načrtnuté, všetky tie motívy o doslovnom utváraní sveta skrz umenie. 

Control zas bokom paralelne rozvinulo túto fakt fascinujúcu kozmológiu z iného konca (s interpretačným kľúčom „paranormálna“ namiesto „imaginácie“) a v iných estetických kontúrach v štýle Akta X, tak som aj prekúsol to, že zas frenetická strieľačka, kde najlepšou taktikou je behať ako magor a strieľať naokolo, nie je úplne žáner môjho srdca. 

No a tu prichádza Alan Wake 2. Tam som bol od prvého momentu vtiahnutý, ako prekrásnym audiovizuálom oboch dominantých prostredí, mysteriózneho severozápadného pobrežia a surréalneho New Yorku, tak príbehovou premisou vo veľmi zdarilej citácií Twin Peaks (FBI prichádza do mestečka na západnom pobreží riešiť rituálne vraždy), a nebol som celý čas sklamaný. To, čo bolo v jednotke načrtnuté a v American Nightmare rozvinuté, tu už dostáva jasné metafyzické zakotvenie, a celá „meta kozmológia“ založená na preklápajúcom sa vzťahu umenia a reality, diela a autora, fantastknosti a mundánnosti, je vynikajúca a hlavne: hoci vôbec neskrýva svoje inšpirácie, tak nie je ich odvarom ani vykrádačkou, ale dokáže ich pretaviť do nového jednotného a originálneho celku a byť niečím svojbytným a vlastným. 

A táto kozmológia sa odkrýva v brilantnom naratívnom postupe, rozprávaní dvoch zároveň nezávislých, a zároveň fundamentálne prepletených príbehov v odlišných rovinách sveta, ktoré sa zrkadlia, prebleskujú jeden do druhého, aby sa na záver spojili. Tá samotná forma je tak odvážna a nápad tak brilantný, že by som si niesol nadšenie čisto z nich, aj keď občas samotné prevedenie môže zakrívať – ale to sa moc nestávalo a väčšinou bol obsah verný kvalite formy. 

Aj aj vývoj hrateľnosti mi nemohol trafiť lepšie do prianí a túžieb, keď som uvidel, že sa rozložil akcent z čistej akcie na adventúrny rozmer, či už šlo o vyšetrovanie prípadov v „reálnom svete“, alebo o prepisovanie príbehu v svete surréalnom. Tie mechaniky mi tak sadli do mojej idey ideálnej hry, že som im aj odpustil nie vždy dokonalú realizáciu (hovorím o veciach typu, keď si človek občas na svojej mentálnej nástenke prípadu dedukuje úplne banálne partikularity, len aby tam niečo dedukoval). 

S týmto rozložením akcentu súvisí aj to, že súbojov v porovnani s masami cannon fodderu predchádzajúcich diel znateľne ubudlo, a práve preto dokážu byť fakt strašidelné. A to je ďalšia vec, ktorú veľmi oceňujem: že tá hra je reálne hororová. A dokáže strašidelne podať aj niečo, čo by inde mohlo byť veľmi ľahko otravným klíšé, ako klasické ľakačky – ostatne tento motív „spracovania klišé tak umne, až nie je klišé“ sa netýka len hororovej atmosféry, ale aj samotného príbehu. (Zistenie, že Alan Wake a Scratch sú tá istá osoba, by v inom podaní veľmi dobre mohlo byť zvratom, ktorý si zaslúži akurát prevrátenie očí, ale tu to fakt funguje dobre, aj keď to človek anticipuje.) 

Každopádne celý čas som si hovoril, že to bolo výborné, ale... furt mi to predsa len nedosahovalo výšin mojich srdcoviek. Tak keď prišiel ten známy moment z hier, kde ona samotná upozorňuje, že už nebude cesty späť a blíži sa ku koncu, tak som si hovoril, hele, fakt to ľutovať nebudem, ale úplne na ten hype, že má ísť o jednu z najlepších hier vôbec, asi nenaskočím. No, a tam, kde väčšina hier má už len záverečnú lokáciu, tak tam sa to práve rozbehlo tak strhujúcim spôsobom, že som nakoniec ten hype plne pochopil a asi aj na neho naskočil. 

Tá hra samozrejme nie je zďaleka dokonalá, furt má kopu hrateľnostných múch ako ja neviem, chaotičnosť niektorých hádaniek – svetlá v New Yorku, dívam sa na vás, aj keď som sa prekvapivo nikde zásadne nezasekol, tak som nikdy úplne neporozumel, prečo som sa nezasekol, keď som vlastne zas tak netušil, čo som robil – alebo zhoršenie funkčnosti baterky, a aj naratívne mi niektoré veci zaškrípali... (ako zdrcujúco na mňa zapôsobila scéna samovraždy Alice, keď v koži Alana zistíte, že ten mučivý prízrak a „toxický partner zo záhrobia“ ste boli celý čas nejak vy, a prišlo mi to ako funkčne temná a silná subverzia celého romantického „záchrana životnej lásky z kozmickej temnoty“ trópu, ktorým príbeh Alana Wake začal, tak to zase negovala medzititulková scéna. Ktorá v tom odhalila zas len trik v triku iných trikov. Takto, ja som veľmi za to, aby Alice nebola redukovaná len na obeť a mala svojbytnú zásadnú rolu v príbehu, ale tento spôsob mi prišiel lacný, a opäť, spätne mi zrušil jeden z najsilnejších momentov hry.) Ale je fakt unikátnym dielom a vrcholom svojho žánru, pre mysteriózne horory tým, čím je pre epické fantasy Zaklínač 3 alebo pre (anti)westerny práve Red Dead Redemption 2.
+26

Contraband Police

  • PC 90
Hráno před mnoha měsíci v typické kampani a bylo to už tehdy super, kontroly na hranicích, pronásledování zločinců, přestřelky, převoz zločinců i kontrabandu, ale celé to končilo docela rychle a navíc už pak nebylo moc co dělat. To už vývojáři docela napravili, takže mi trvalo dobrých 70 herních dní, než jsem došel k úplnému konci, a to jsem nejel znovu kampaň, ale "volnou hru" . Cílem jsem si stanovil vylepšit všechno na maximum, což se mi nakonec povedlo. A je to příjemná motivace, která hru posouvá. Je znát, když máte jednoho pomocníka, nebo hned několik, pomalou dodávku, nebo pořádně rychlý fáro, i když slabé na vytlačování, když máte prostor ve vězení jen pro pár osob, nebo daleko více, když musíte všechno odvážet sami, nebo si můžete odvoz zavolat k sobě. Posun pak vede k jistému "obrození" stereotypnosti hry, která by mohla nastat. A ona nastane, ale pořád, když se tak stalo, na pár dní jsem ji vypnul, pak se k ní vrátil a šel si k ní odpočinout, odehrál pár dní a zase mě bavila. Škoda jen docela pravidelného přepadávání stanice, které mě absolutně už po čase nebavilo, což je dáno ne zrovna vychytaným systémem střelby a velice podprůměrnou umělou inteligencí nepřátel i parťáků. V konečném výsledku je tak super oddychem, který se snad bude vyvíjet i do budoucna, aby k němu byl důvod se znovu a znovu vracet a poznávat něco nového.

Pro: Grafika, kontroly, rozmanitost, honičky, nápad, ozvučení, dabing, vylepšování, délka, relaxační

Proti: Přestřelky, přepadení základny, umělá inteligence

+6

BioShock 2

  • PC 45
Tak jsem po dvanácti letech vyhýbání se od dohrání jedničky nechal se zdejšími komentáři přesvědčit, že Bioshock 2 má strašně silný emocionální příběh o poutu otce s dcerou, což mě jakožto takového tatínka zaujalo a znovu jsem se ponořil do Rapture. Nu, jak už asi nasvědčuje hodnocení, emoce se nekonaly a ke kritickou obcí nejpřeceňovanějším hrám historie vedle jedničky směle zařazuji i dvojku, která je ve všem téměř totožná.

Opět zde máme hromádku vyzobaných vážných a filosofických témat, vyvrhnutých jakožto intelektuální clonu až archetypálně banálnímu příběhu o vysvobození „princezny“. Nedočkáte se žádné expozice hlavních charakterů, tudíž nechápu, co na tomto příběhu někoho tak dojímá. Drtivá většina narativu je odvyprávěna opět jednosměrnou hlasovou komunikací, kdy vám občas „zavolají“, co máte dělat, případně vám hlavní záporačka po stopadesáté řekne obdobu téhož. A zbytek se dozvídáte opět z nalezených audionahrávek. Tento způsob vyprávění považuji za nesmírně rigidní a neelegantní, narušující kolikrát tempo samotné akce, protože jsem nalezl DALŠÍ nahrávku, ze které se pravděpodobně opět nedozvím vůbec nic důležitého mimo omáčku, ale abych si ji mohl v klidu vyslechnout, musím čumět s rotačákem v jedné pracce a fireballem v druhé do zdi.

Kdybych totiž pokračoval, narazil bych dost možná na další bitku se zdejšími respawnujícími se bullet sponges a musel se soustředit na přepínání plasmidů a druhů munice. Bože, jak je mi tahle hra protivná! Její primitivní, repetetivní a přímočaře arkádovou hratelnost komplikují její pseudosofistikované designové prvky jako klacky pod nohy. Proč potřebujeme mít na výběr tolik plazmidových „kouzel“? Proč potřebujeme tolik typů munice? Proč potřebuje brokárna slug, abych někoho mohl zabít na jednu ránu z pár metrů? 

Dejte mi radši pořádnej a zábavnej gunplay omfg, tady jsem si v každé přestřelce připadal jako přepracovaný úředník a neustále proměnlivé tempo hry mě iritovalo. Až do té míry, že když jsem podělal zdejší hackovací minihru, rovnou jsem loadoval, radši než abych se vypořádával s nějakými robůtky. A to přesto, že jsem s obtížností neměl problém, neboť jsem poučen úmornou jedničkou radši výjimečně hrál tuto FPS na normal. Abych ovšem jen nehanil, vydařila se zdejší harpuna, špendlící nepřátele ke zdi a po odejmutí jejíhož projektilu se fyzika postará o dodatečnou show. Nějaký lehký taktický element pak spatřuji v přípravě obrany little sisters, zatímco extrahují mrtvolky. Leč nutno dodat, že i tyto sběry se strašně otravně opakují, stejně jako ostatní elementy hry.

Konečně i ve dvojce potkáváme onen zásadní PR moment herní pseudointeraktivity, který byl zřejmě tak geniální, že musí být i tady a opět je jediným determinantem dobrého, nebo špatného konce! Budete pro růst svých svalů zabíjet děti, nebo nebudete zabíjet děti? Kurňa, to je hluboký jak oceán zas!

Za šokující pak považuji silnou podobnost příběhu s Bioshock Infinite. Na vývoji dvojky neparticipoval Ken Levine a šušká se, že titul pospolu s jeho lore odmítá, což jej možná i přimělo k tvorbě Infinite a Burial at Sea. Už ale vidím, jak tenhle dle mnohých génius, ba přímo herní Kubrick ve dvojce objevil tento nejarchetypálnější příběh o princezně zavřené ve věži a řekl si WOW, tohle jim musím ukrást pro změnu já, olol.

Ještě dodávám, že jsem hrál původní verzi hry a až na pět crashů ke konci jsem neměl problém, to však nemohu prohlásit o Remastered edici, již se mi nepodařilo ani spustit, neboť mi odpojovala grafický výstup a nehodlal jsem riskovat poškození HW, o němž jsem v souvislosti s touto verzí hry četl, ať už je to pravda, nebo ne.
+13

Valiant Hearts: Coming Home

  • Android 75
Myslel jsem si, že pokračování Valiant Hearts bude jasnou trefout do černého. První díl je jednou z mých oblíbených her, která na mě zapůsobila unikátním ztvárněním a skvělou atmosférou. Pamatuji si, že v roce 2014 byla všude a hodně se o ní mluvilo. Nový díl, který dorazil téměř 10 let poté, však zvláštně vyšuměl. Ptal jsem se, sám sebe, proč.

Důvodů může být hned několik. Možná je to původním vydáním pouze na mobilní zařízení pro Netflix, možná se změnila doba a o takovéto hry není zájem, a možná je to tím, že v dnešní době očekáváme, že pokračování bude daleko větší, nebo minimálně stejně velké.

Pravdou je, že dostanete zážitek téměř na chlup stejný jako v prvním díle. Zasazení logické plošinovky do období první světové války je stále ojedinělým zážitkem, ale herní mechanismy se od prvního dílu nikam neposouvají. Dostanete tudíž další porci toho samého. Příběh navazuje na děj první dílu, ale s novými postavami se nestačíte moc sžít, jelikož herní doba se zastaví cca na třech hodinách, což je pro představu cca polovina prvního dílu. Celé to vlastně působí jako taková bonusová episoda "Jak to vlastně dopadlo" a fanservis pro fanoušky.

Nemůžu říct, že bych se při hraní nudil. Opět jsem se i něco nového dozvěděl o historii a takových her je vlastně zatraceně pomálu. Na druhou stranu toto pokračování ani zdaleka nedostálo prvnímu dílu, což je strašná škoda. Očekávání byla asi až příliš vysoko a hra vám skončí dřív, než skoro začne. To mě prostě hrozně mrzí.

Pro: grafika, zvuk, téma

Proti: neinovativní, krátké

+12

Half-Life 2

  • PC 80
Dlouho trvalo než jsem se dostal k dalšímu pokračování legendy Half Life a je třeba říct, že se rozhodně čekání vyplatilo. Gordon Freeman, jakožto uznávaná celebrita po úspěšném vyřešení incidentu ve výzkumném centru Black Mesy přijíždí tramvají stavící ve východoevropsky omšelé metropoli City 17, kde v úvodní sekvenci vědce fotí hlídkující sondy, nad jeho cestou dozorující hlídky s náckovskými manýry a s obrazovek promlouvá jakýsi šedovlasý prorok.  

Gordonovo putování je rozděleno do jednotlivých misí v celkovém počtu 14, ve kterých musí projít různorodými lokacemi jako jsou stoky, opuštěné rozsáhlé komplexy, vyschlé vodní kanály za pomocí stylových vozítek jako například vznášedlo. Častokrát to není jen o tom svištět a kosit, tvůrci nasadili i různé překážky, které nutí hrdinu sesednout a tam odstanit překážky v cestě, případně najít způsob jak otevřít vrata průplavu třebas. Co se mi opravdu líbilo bylo že každý předmět se dá uchopit a má své fyzikální náležitosti a smysl – opět dám příklad  a to je zatížení plošiny.  

Vizuálně moc pěkné – panelákové siluety v pozadí s vraky trabantů, co se týče zbraní, tak antigravitační udělátko bylo moc fajn, kdy se daly metat po protivnících různé předměty, jinak se arzenál spíš zúžil vhledem k předchozímu dílu. Hodnotím stejně jako předchozí kousky a nic nebrání se pustit do Epizody One a Two – 80 %
+17

Sega Bass Fishing

  • PC 70
Občas si říkám jestli není lepší hrát hry, na které se člověk moc netěší. S rybařením v reálu mám naprosto minimální zkušenost, konkrétně dva pokusy ze kterých si vybavuji hlavně nudu. Takže hra o tom přece není pro mě ne? Navzdory tomu jsem dal Bass Fishingu šanci a nakonec jsem celkem příjemně překvapen. Začal jsem arkádovým režimem, který je, díky možnosti libovolně pokračovat bez postihu, takovou rozcvičkou a slouží hlavně k naučení ovládání a zkoušení návnad i lokací.

V režimu Original už jde více do tuhého. Nabízí čtyři turnaje, dva po pěti herních dnech, dva po dvou. První je sice označen jako amatérský, ale dal mi vlastně nejvíce zabrat. Hráč se totiž ještě rozkoukává a na výhru je třeba už nachytat pěkných pár okounů. Počítají se všechny úlovky, ale díky časovému limitu se stejně vyplatí chytat hlavně ty těžší. Raději ani nebudu počítat, kolik pokusů trvalo vyhrát. Naštěstí jsem se začal pomalu učit co a jak. Nakonec jsem využíval hlavně dvě lokace a tři oblíbené návnady, respektive většinou jen Pencil pro lovení u hladiny. Ráno a večer je totiž často chladno a takhle to vypadalo nejúčinněji. Odpoledne za vyšších teplot to chtělo lovit ve větších hloubkách.

Druhý turnaj měl jen dva dny, což sice znamenalo kratší pokusy, ale větší tlak na dobré umístění. No a pak přišel třetí turnaj, označený dokonce jako Professional. Pravidla definují minimální váhu a počítá se jen několik největších ryb, přesto jsem vyhrál na první pokus. Vítězství ve třech dnech z pěti mi dokonce dalo slušný bodový náskok. Závěrečný turnaj už sice nebyl tak pohodový, ale na podruhé to také jde.

Na začátku chytání působilo hodně náhodně a ke konci už se občas zadařilo nahodit a vytáhnou slušnou rybu dvacet vteřin před koncem. Rybaření jak je podané v Sega Bass Fishing má slušnou dynamiku, zpočátku pomalou křivku učení a na konci především dobrý pocit ze slušného úlovku. Na ryby sice kvůli hře nepůjdu a asi ani nebudu vyhledávat další rybářské hry, ale tohle jsem si překvapivě užil.
+16

eFootball 2024

  • PC 5
Je to jistě kvalitnější fotbal, co se hratelnosti týče, než stupidně arkádová FIFA/EA FC, nicméně také je to absolutní „free to play“ monetizovaná srajda. eFootball postrádá jakékoliv relevantní singleplayer módy, známé a populární z jeho předchůdce Pro Evo, a jediné skutečné jsou tedy ty onlajnové kompetice, kde buď chytíte namísto živého protivníka AI, anebo jste nuceni hrát s nepříčetnými chlapci, ochotnými sypat do hry prachy, aby z licenčních zbytků po Electronic „Shit's In The Game“ Arts stvořili svůj tým vlhkých snů, což z eFootballu dělá poměrně jasně pay to win záležitost, inspirovanou vydělečným kartičkovým predátorstvím FIFA Ultimate Team.

Jistě, někteří hráči mají být dostupní i zdarma, ale abyste se k nim prokousali, museli byste předtím jako masochističtí subíci dostat tisíckrát na prdel od zmonetizovaných zombíků, přičemž hra vás nikdy nepostaví proti obdobně statisticky silnému týmu, jen vás dokola předhazuje oněm wet dream team nešťastníkům jakožto cannon fodder. Ztráta času, po sedmi hodinách jsem eFootball spláchnul do hajzlu a konstatuji, že neexistuje žádná aktuální kvalitní fotbalová hra.
+9

Grand Theft Auto V

  • PS4 90
GTA V mě kdysi donutilo koupit PS3, mou první herní konzoli. A myslel jsem si, že mě donutí koupit i PS5, ale vypadá to, že PS5 s čistým svědomím vynechám a půjdu rovnou až na šestku (pokud vůbec). Už tehdy, ve svých pětadvaceti letech jsem se bál, že jsem na sérii GTA příliš cool. Netušil jsem, jestli budu mít náladu na stupidní NPC, jednoduchý příběh a na akci přitaženou za vlasy. A nakonec jsem si hru velmi užil, i když jsem si z ní po dohrání příliš nepamatoval.

Uběhlo 5 let a vyšlo RDR2. A já byl naprosto nadšený z toho světa. Z náhodných eventů, z komunikujících kolemjdoucích a parádní grafiky.

Uběhlo dalších 5 let a já znovu rozehrál GTA V, tentokrát na PS4. A světe div se - i tady jsou náhodné eventy, lze komunikovat s kolemjdoucími a grafika je více než obstojná. Rovněž je tam dynamická muzika (což jsem hojně vyzdvihával u RDR2) a spoustu detailů, které objevíte klidně až po 30 hodinách hraní. Do toho si přidejte perfektní destrukční model vozidel a velice dobře zpracované počasí. A ano, i tady se ohýbá flora když ní projdete.

Takže podtrženo sečteno, technologicky jsou ty hry téměř totožné. A i přesto jsem měl u RDR2 pocit, že hraju něco unikátního. Čert ví, čím to je. Patrně tempem. V GTA se všechno odehrává tak rychle, že nemáte čas zkoumat detaily. Netouláte se divočinou, nelovíte zvířata. Všude jezdíte rychlými auty a detailní svět vás jen míjí. Při letošním hraní jsem tedy trochu zpomalil a bylo to znát, herní zážitek byl hlubší.

Samozřejmě, je to pořád Rockstar. Všechny mise jsou až odporně lineární (Heisty budí dobrou iluzi, že nejsou) a NPC jsou téměř všechny na pěst. Hlavní postavy taky nejsou nic extra (v tom má série RDR navrch) a o příběhu nemůže být řeč. Události střídají události a nakonec vás hodí na rozcestí jak hru dohrát. Nicméně GTA V má jednu obří výhodu, a tou je satirický přístup ke tvorbě světa.

Hrát hru s odstupem deset let vyvolává smutné posměšky - to, co ve hře působí jako satira, je dnes realita. Až jsem pojal podezření, že rozhovory v rádiích a na ulicích jsou předabované pár let zpět. Dialogy si dělají srandu z elektroaut, z cryptoměn, z amerického prezidenta, ze sociálních sítí a tak dále a tak dále. Fousaté už mi přišly fóry na hipstery (to slovo jsem už skoro zapomněl, že existuje). Snad jen díky jednomu tématu poznáte, že se jedná o starou hru - není tam ani jeden fór na existenci více genderů.

V úvodu jsem psal ohledně obav, že jsem too cool for school. Přecejen jo, trochu jsem. Střílení vojáků, policajtů, hipsterů a hipízáků mi vadilo. Je to hodně samoúčelné a hloupé. Stejně tak mi vadilo, že hraju za člověka, který znásilňuje svého spolubydlícího. Paradoxně mi nevadilo, že hraju za vraha, ale to jsou holt ty posunuté morálky hráčů videoher :) ale samozřejmě to vše jsem hrdinně překonal a hru si užil. A to aniž bych působil ve světě nějaké veliké nekalosti. Pokud jsem autem přejel za celou dobu hraní 20 civilistů, je to hodně.

Neduhy jsou stejné jako vždy. Peníze jsou k ničemu (kupování nemovitostí je v téhle hře jenom blbej fór), obchody se zbraněmi jsou k ničemu (protože jich dostanete dost během hraní). Za celou dobu jsem nepochopil jak funguje management vozidel. Gunplay je šílenej. Na tom by fakt měli v Rockstaru zapracovat. A ocenil bych otevřené hospody.

Ale pořád je to jízda. Když pominu první Mafii, tak jsem nepotkal lepší jízdní model a lepší destrukci vozidel. Vše funguje parádně, bugů minimální množství. Perfektně funguje mobil (můžete na něm brouzdat i za jízdy), užíval jsem si řízení z prvního pohledu. Užíval jsem si, když pršelo, silnice zvlhly a začala se od nich odrážet světla aut a mrakodrapů. Užil jsem si mnohdy vtipné dialogy, satiru ohledně současné sosajety a opět jsem se zasmál u mise z návštěvy kanceláří Facebooku - to je pořád aktuální.

GTA VI podle mě nepřinese revoluci. Pořád to bude "to samé, jen lepší". Ale fakt jsem zvědavý jak moc lepší to ještě může být, protože i tahle jedenáct let stará hra mě dnes naprosto fascinovala.

Pro: grafika, jízdní model, model destrukce vozidel, fyzika, akce, satira, rádio

Proti: lineární a vesměs nenápadité mise, gunplay, půlku hry jsem čekal na San Fierro než mi došlo, že to bylo v SA :))

+20 +21 −1

Gears of War: Ultimate Edition

  • XboxX/S 90
Bavilo mě to více než jsem čekal. Hra má velice dobrý gunplay. Zamrzí počet druhů zbraní. Větší rozmanitost by neuškodila. Level design je tu hodně silný. Líbí se mi vizuální filtr, který správně vyvolává post apokalypticky pocit. Cover shooting tu skvěle funguje a technicky je zpracován hodně dobře. Grafika tohoto remasteru je na svoji dobu velice pěkná. Co mi občas dělalo problém byla uměla inteligence parťáků, která se chvílemi chovali dost nelogicky. Příběh není žádná oscarovka, ale pro potřeby téhle hry byl naprosto v pohodě. Celkově jsem si hru užil a těším se až si zahraju další díly Gearsu.

Pro: Gunplay, level design, vizuální ton, zpracování cover shootingu, grafika, hlavní hrdina, zbraň s motorovkou

Proti: Malý arzenál, uměla inteligence parťáků

+8