Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Tails Noir

  • PC 65
Backbone nebo chcete-li Tails Noir. Dva názvy, jedna hra. První pohled? Úchvatný! Realita? Trošku rozporuplná.

Obecně mám pixel artové hry hrozně rád. A když jde o adventuru, jsem o to šťastnější. Splynutí pěkné stylové grafiky a vyprávěného příběhu je pro mě totiž to, co na hrách vysloveně s radostí vyhledávám. No a jedna z těch her, která tentokrát dostala příležitost, je hrou, ve které je mnoho věcí jinak, různě, neobvykle, ale i přesto stojí za vyzkouení.

Hlavním hrdinou je mýval a soukromý detektiv Howard Lotor. Ano, zvířecí hlavní hrdina, jehož příběh začíná v dystopickém prostředí Vancouveru, na kterém byste kromě zvířecích postav nenašli příliš rozdílu oproti typické atmosféře 50. – 70. let zámořského velkoměsta. Jenže je tu ten dystopický motiv a ten na první dobrou nepoznáte. Ten je skryt povrchním očím běžného diváka a začne se projevovat až postupem času, jak budete příběhem postupovat.

Příběh začíná ale poměrně jednoduše, byť má obrovský nádech přesně typických noir detektivek. Prostě k Vám do kanceláře přijde nějaká panička/lasička, která si říká Odette, a které se ztratil manžel. Ha! Začátek jak ze šestákového románu.

V tu chvíli začíná samotná hra, která není nijak složitá. Z boku a la pro mě legendární Oxenfree, se rozjíždí příběh, který je převážně o diskuzích s postavami a procházením jednotlivých částí města. Žádné složité kombinace jednotlivých věcí, ke kterým se nějak dostanete, žádný inventář, nic. Prostě prolejzáte město a postupujete podle toho, co si s kým kde řeknete. Docela to dává i logiku a hlavně to hraní nijak závratně nekomplikuje. Co je na hře v tu chvíli krásné, tak úchvatná grafika. Ta se tvůrcům hodně povedla. Ta temná městská atmosféra byla naprosto boží a je jednou z největších devíz hry.

Tady už ale veškeré pozitiva končí. Respektive to zásadní jsem už vypsal. Po chvíli hraní, kdy jste v grafickém úžasu, zjišťujete, že příběh je notně slabší. Jednak Vás moc netáhne k dalšímu hraní a druhak se v něm začnou dít různé divnosti, které vyvrcholí ve třetím aktu z pěti, který úplně absolutně mění celkové vyznění samotné hry. Pro někoho šok pozitivní, pro mnohé řekl bych spíš ale negativní, byť závěrem to tvůrci vlastně odstřelili tuplovaně. Záměrně teda nebudu říkat, jestli je to ve výsledku dobře nebo špatně :-)

Hra toho také nic moc víc nenabízí. Žádné minihry, jen nekonečné dialogy, které mnohdy nudí víc, než by bylo záhodno. Jediný trošku různorodý moment je, když se rozjede jedna z pár stealth scén, kdy musíte prošmejdit scénou bez povšimnutí. Toť vše. Takže ve výsledku ano, v rámci Kickstarteru můžu říct, že se opravdu mohlo jednat o zajímavý projekt, který krásně vypadá, ale obsah už tak krásný a vydařený není. Byť si v těch příběhových výkrutech může zalíbení najít každý, kdo má trošku vztah k Weird sci-fi/fantasy. U mě to ale spíš časem vstoupí do zapomnění, než hodné k zapamatování.
+14

Cyberbots: Fullmetal Madness

  • PC 70
  • Saturn 50
  • Arcade 70
Ačkoliv Cyberbots vychází z univerza Armored Warriors, tak jsem při hraní nejvíce vzpomínal na One Must Fall. OMF patřil svého času mezi mé oblíbené bojovky a také v něm šlo o bitvy robotů s různými piloty. Cyberbots jsou ale více zaměřeny na příběh. Ten sice není nijak komplikovaný, ale pro každého pilota jiný. Motivace k opakovanému hraní tu tedy je a to i bez živého protivníka. Samotná hratelnost, tedy ovládání, pohyby a komba je ovšem spíše průměrná. Hraní není špatné ani nudné, ale nějak jsem si ho neužíval. Neumím si představit, že se ke hře vrátím kvůli soubojovému systému. A to je u bojovky trochu problém.

Na druhou stranu jsem chtěl vidět všechny konce. A díky možnostem nastavení jen na jedno kolo a nižší obtížnosti netrvá moc dlouho si těch šest příběhů projít. Navíc mezi jednotlivými VA (mechy) jsou celkem výrazné rozdíly. S každým jsem tak musel volit trochu jinou strategii. Zkoušení možností a příběhů bylo tak pro mě nakonec nejzábavnější. Technická stránka hry je také povedená a i dnes vypadá cekem dobře.

Po dohrání jsem vyzkoušel i verzi pro Sega Saturn. Nabízí totiž tři další hratelné piloty a VA. Hra s nováčky je zajímavá, jejich VA rozhodně stojí za vyzkoušení. Namluvení příběhu je také fajn, ale bohužel je vše komplet v japonštině a to včetně textů. Saturn verze se také o něco hůře ovládá, takže jsem nakonec nedohrál ani jeden příběh. Celkově hra není špatná a nápad navázat na Armored Warrior mě potěšil, ale provedení je čistě průměrné. Bojovek s roboty sice není moc, ale k této se již vracet nebudu. Na druhou stranu hraní rozhodně nelituji a ani pořízení Capcom Fighting Collection – obsahuje skvělé muzeum plné materiálů k jednotlivým titulům.
+10

The Gap

  • PC 90
The Gap vnímam vo výsledku ako ďalší skvelý titul z minulého roku, ktorý podobne ako kedysi Gone Home sa rozhodol staviť všetko na budovanie atmosféry a zachytenie silnej ľudskej drámy. Akurát sa namiesto prázdneho domu budeme prebádať spomienkami, ktoré sú možno naše, alebo sa možno odohrali v nejakej paralelnej realite. Môžu nám však pomôcť zaplátať diery v našej hlave.

Keď som do toho vstupoval, mal som pocit, že hra bude o tom, ako muž prišiel o svoju rodinu, pretože bol príliš zahrabaný vo svojej práci. Práci, kde sa snažil nájsť liek pre svoju chorobu a všetko mu absolútne pretieklo pomedzi prsty, nakoľko si jeho manželka myslela, že sa zbláznil. Koniec koncov, kto by bol ochotný veriť teórii o paralelných realitách, kde možno existuje liek, ktorý hľadá. Avšak je to celé úplne inak.

Keď som ku koncu pochopil všetko, tak celá hra pôsobí oveľa silnejšie a údernejšie, pretože si uvedomíte, že Josh sa vlastne vydal na cestu nájsť niečo, čo malo jeho rodinu skutočne zachrániť. Avšak niekedy také cesty bývajú veľmi tŕnisté. Treba si uvedomiť, že keď jeho manželke diagnostikovali špeciálnu formu ochorenia, jeho svetom to absolútne otriaslo. Následne sa snaží nájsť pre ňu liek, ktorý ale v tomto svete neexistuje, no možno ho dokáže nájsť niekde inde. Akurát jeho manželka to vníma ako keby si chcel na jej chorobe postaviť novú doktorantskú prácu, za ktorú následne dostane nejaké super ocenenie a budeš ešte váženejší než doteraz. Keď niekedy človek počúva ich hádky, dá sa povedať, že rozumie obom stranám, no istým spôsobom si povie, že ak by existovala cesta, ako zachrániť niektorých ľudí, ktorí tu už so mnou nie sú, tiež by som to chcel.

To však neznamená, že v jeho živote je všetko v poriadku. Netrpí možno nebezpečným ochorením ako jeho žena, no nechal si do hlavy implantovať nanobota, ktorý mu mal pomôcť zachovať si v poriadku spomienky, no miesto toho má pocit, ako keby mal v hlave čierne diery. Miesto toho však postupne zistí, že táto technológia mu umožňuje vidieť jednotlivé paralelné reality. V istom slova zmysle je to veľmi zaujímavá forma zavádzania, kým postupne pochopíme, čo sa naozaj vlastne stalo. 
 

Z hľadiska hrateľnosti je to úplne podobné ako jednotlivé walking simulátory, s tým rozdielom, že v niektorých spomienkach budete musieť aj trochu reagovať. Niektoré stačí objaviť a vypočuť si dialógy, občas však bude treba vyplniť správne odpovede v teste (ktoré viete nájsť okolo seba), alebo pripraviť burgre počas telefonátu, nájsť správny východ na letisku a tak ďalej. Možno sa to dá urobiť aj formou hádania, no mňa viac bavilo hľadanie jednotlivých odpovedí okolo seba, ktoré mi postupne dávali dokopy celú skladačku. Na dokončenie hry ani nepotrebujete všetky spomienky, stačí nájsť len kľúčové, ktoré vám odhalia heslo do vášho počítača. Tam totiž začne finálna kapitola, ktorá prinesie reálne odpovede.

Celkovo ma iba mrzí, že podobne ako mnohé iné hry tohto typu je neskutočne krátka. Dokopy sa to dá odohrať za 2 - 3 hodiny, no napriek tomu to vie zanechať solídny zážitok. Radšej krátka, no silná hra, než dlhá a mizerná. Tie dramatické momentky, ktoré tu sú vedia vyniknúť a dávajú postavám reálnu hĺbku. Ako to už dopadne potom záleží reálne na vás. Áno, konce sú tu dva. Hra však ideálnym spôsobom ponúka možnosť vyskúšať si oba. Ktorý je lepší? Úprimne, ťažko povedať. Niektoré veci sa jednoducho asi zachrániť nedajú.
+13

Terminator: Resistance

  • PS5 80
Teyon mě překvapil povedeným RoboCop: Rogue City, a tak jsem si vyzkoušel i jejich předešlou hru podle filmové licence. Terminator je i přes rozporuplné poslední filmy dost silná značka se zajímavým lore a stejně jako u Robocopa s ním pracuje Teyon velmi dobře.

Akční část hry je zábavná střílečka s průzkumem okolí. Mapy jsou docela rozlehlé, nepřátel je zprvu menší množství, takže dost času zkoumáme a lootujeme. Postupem hrou už samozřejmě na dalších mapách nepřátel přibývá, přidají se Terminátoři a s nimi také zábava. Fajn je, že mimo hlavního úkolu můžeme plnit také vedlejší mise. Důležitým prvkem jsou také rozhovory a následné volby, některé rozhodnutí ovlivní konec hry, což je také super. Dávkování hratelnosti se povedlo, chvíli průzkum, chvíli střílení, stealth, pak bunkr a rozhovory a hurá na další misi.

Grafika je pěkná, ale není to top, postavy v bunkru často stojí prkenně na místě, tady jde vidět, že je to zkrátka AA titul. Hlavně Jennifer vždy zvláštně postává a divně kouká. 

Špatná je také umělá inteligence, ale jakože hodně, přelstít terminátory je až moc snadné, jak v akci, tak při stealthu. Bohužel to jde vidět i u souboje s Infiltratorem, tam jsem s ním chodil jen kolem kontejneru a byl z toho úplně v lese.

Jinak je to velmi atmosférický titul, ze kterého duch série krásně dýchá. Přiznám se, že film Terminator Salvation vůbec nemám rád, ale tohle provedení války mi sedlo. Těch 80% je možná trošku nadsazených, ale při hraní jsem se dost bavil. Takže tak.
+31

Visions of Mana

  • PC 80
A došiel som na koniec. Myslím si, že rok 2024 asi bude pre mňa rokom, kedy sa tak nejako bližšie zoznamujem s japonskými RPG a Visions of Mana tam opäť perfektne pasuje. Predošlé Mana tituly som nehral, takže nemôžem v tomto ohľade porovnať či išlo o lepšie, komplexnejšie alebo kvalitnejšie napísané tituly... prípadne či sú tu nejaké referencie na predošlé časti. Hodnotenie teda ide čisto na Visions of Mana samé o sebe. V jadre tu máme podľa mňa kompaktnú hru, ktorá ani nepotrebuje žiadny väčší background k tomu, aby som sa bol schopný orientovať v deji. Toto vnímam ako veľké plus. Hru môžete úplne v pohode odohrať bez predchádzajúcich znalostí a nebudete mať pocit, že v príbehu máte nejaké medzery.

V prvom rade je treba povedať, že hra je veľmi dobre napísaná. Visions of Mana má veľké množstvo zaujímavých nápadov, silných zvratov a zaujímavých postáv. Realita je taká, že z celej tejto hry by sa dali spracovať možno aj štyri série seriálového spracovania. Je tu viacero momentov, kedy nadobúdate pocit, že sa blížite do finále, že už vám veľa neostáva, no hra zrazu na vás vytasí úplne novú situáciu, o ktorej ste dovtedy vôbec nevedeli. No keď sa nad tým všetkým zamyslíte dáva to veľmi dobrý zmysel.

Páči sa mi nápad, že jednotlivé bytosti elementov si vždy raz za 4 roky musia zvoliť svojho vyvoleného, ktorý venuje Stromu Many svoju dušu, aby následne mohol svet ďalšie 4 roky v poriadku fungovať a nedotkli sa ich výraznejšie problémy, ktoré by ich ohrozovali. Vo svete je tak zachovaná rovnováha. Avšak je mi jasné, že pokiaľ niekde vznikne láska, prípadne sa veci nejakým spôsobom skomplikujú, začnú si samotní vyvolení uvedomovať, že možno obeta nie je úplne to najlepšie riešenie. Najmä keď sa ešte dozviete, že v minulosti neboli tieto obety nutné a svety úplne v poriadku a harmónii fungovali. Čo sa teda zmenilo? To je to, čo postupne budete v príbehu odhaľovať. Neskôr aspoň trochu poodhalím niečo v spoileroch, nakoľko sa to jemne dotýka môjho hodnotenia, no k tomu prídeme.

Postavy sú napísané veľmi dobre a dokonca si myslím, že pre anglický dabing boli zvolení veľmi dobrí herci, ktorí im dali dušu. Stephen Fu ako jemne naivný, no dobrácky a odhodlaný Val funguje skvele,  Anairis Quinones ako Hinna je vynikajúca, Vanessa Lemonides ako kráľovná Palamena je excelentná, Rachel Rial ako trochu tvrdohlavá Careena tiež funguje a samozrejme aj mnohí ďalší. Pači sa mi aj koľko rôznych bytostí sa v tomto svete nachádza, pričom často len pridajú ľuďom niečo zo živočíchov a vyzerá to ako nový tvor. Najlepšie v tomto smere ale obstáli Nicollo a jeho tri netere, ktoré keď chcú povedať slovo "you" tak to vždy povedia ako "mew". To mňaukanie im tam nejako ide samé od seba.

Vizuálna stránka je hry je nádherná. Farby v tejto hre absolútne žiaria a kedykoľvek sa ocitnete na nejakom mieste, dokážete cítiť, čo z celého prostredia vyžaruje. Tá aura je perfektne zachytená. Najlepšie to na mňa pôsobilo práve pri strome manny, kde bude doslova nádherný záber na zapadajúce slnko a s tým súvisiacim červené nebo, ktoré absolútne žiari. Nádherné na pohľad.

Súboje sú tiež celkom solídne. Ja som teda hral hru na ľahkej obtiažnosti, nakoľko som primárne chcel vedieť kam sa príbeh vyvinie. Pochopím pokiaľ to niektorým hardcore RPG hráčom bude prekážať, no hry majú byť v prvom rade radosť a oddych. Nemám vždy náladu na to, aby som hľadal spôsoby, ako úspešne zvládnuť situáciu. Každopádne platí, že zbrane sú účinné, k dispozícii máte 3 kúzla a umelá inteligencia spoločníkov je celkom solídna. Navyše si môžete nastaviť aj stratégiu, ako chcete, aby postupovali. Vďaka tomu môžu aj používať zozbierané položky ako blázni, alebo aj vôbec. Ideálny spôsob nájsť nejakú zlatú strednú cestu.

Dobré je tiež, že k boju vám pomáhajú aj predmety, ktoré sa spájajú s ôsmimi rôznymi elementami. Oheň, voda, vietor, zem, mesiac, svetlo, tma a drevo. Niekedy to vie urobiť vaše útoky ešte o niečo zaujímavejšie. Na to, aby ste ich odblokovali však musíte tieto predmety spojiť s vašimi hrdinmi ako nástroj, ktorý im dá silu. Jediné, čo mi tu prekáža, že hrdinov je 5, nástrojov 8 a pokiaľ chcete, aby boli tieto kúzla používané, tak musíte to urobiť pre každú postavu zvlášť 8krát. Pričom vždy sa prvýkrát spustí animácia, kde uvidíte postavu v novom kostýme s novou silou. Bolo by fajn, keby sa nejakým spôsobom dajú aspoň preskočiť. Ale nie. Musíte v podstate 40x vidieť inú verziu tej istej animácie.

Trochu ma mrzí ešte jedna vec. Je super, že počas celej primárnej línie je hra nadabovaná, no ak budete plniť vedľajšie úlohy, tak dabing sa úplne stratí. A to aj pri našich hlavných hrdinoch. Bol taký problém to nadabovať komplet? Pôsobí to celkom zvláštne. Najmä keď aj tu nájdete niekoľko dobrých úloh, ktoré stoja za to si prejsť. Najviac sa mi páčili úlohy od ženy menom Fiona (podobnosť s istou princeznou čisto náhodná), ktorá hľadala miesta z olejomalieb, ktoré boli v jej rodine. Toto malo aj určitú dušu. Je pravda, že väčšina vedľajších questov sú veľmi všeobecného rázu, no pár ich bolo skutočne veľmi príjemným spestrením tejto hry.

Je treba ale uznať, že hra ešte musí vychytať aj nejaké tie muchy. Občas sa mi stávalo, že sa postavy veľmi divne zasekli v scéne, alebo sa krútili dokola. Takisto som raz začal konverzáciu, ktorá sa nikdy nespustila a vo výsledku som musel kompletne zresetovať hru... a taktiež sa mi nepáči, že postavy počas finálnych častiach v sopke dokopy prechádzajú furt cez lávu, hoci vy sa ju snažíte preskakovať. Neviem ako spraviť, aby mi následne nehoreli a nemusel pomocou predmetov napravovať ich statusy. Toto je vcelku otravná záležitosť. Takže treba nejaké veci zlepšiť.

Taktiež by som ešte povedal, že potom ako som hral Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, ktoré malo v zásobe obrovské množstvo rôznych extra bonusových aktivít a minihier, niečo podobné by som ocenil aj tu. Je super, že hra sa primárne sústredí na príbeh, no postupne som si uvedomoval, že by mi nevadilo, keby som v hre mal aj nejaké aktivity pomimo, ktoré by mi mohli spestriť môj hrací čas. Je to vždy lepšie, keď hra nie je príliš jednotvárna. Dalo by sa povedať, že v hre máte nejaké výzvy, ktoré musíte splniť, no stále sa rozprávame o tom, že budete tam musieť poraziť nejaké monstrá v nejakom časovom limite. Nejaké iné minihry by na škodu neboli. Dali by tiež tomuto svetu trochu väčšieho ducha.

Výtkou ešte budú aj určité reštrikcie, ktoré som si v hre všimol. Pretože sa správa úplne rozdielne v častiach keď ste v mestečku, a keď ste vo vonkašjích priestoroch. Ako príklad poviem, že v mestečku z nejakého dôvodu nemôžete používať dvojskok. Takisto z nejakého nevysvetliteľného dôvodu nemôžete vymeniť spoločníkov medzi sebou. Sú to možno maličkosti, no niekedy vedia ovplyvniť situáciu, keď nerozumiete čo sa vlastne deje. Chápem, že v meste nebudete tasiť zbraň, no prečo nemôžete urobiť dvojskok? Takisto prečo je všade toľko zvláštne položených neviditeľných stien, ktoré vás blokujú v tom, aby ste doskočili vyššie? Niekedy som tomu vôbec nerozumel.

Hra ma však napriek tomu veľmi bavila. Keď sa človek sústredí na príbeh, všetko ide veľmi plynule a bavilo ma to. Hra však má určité elementy, ktoré mi nesedia. Poďme však teraz na tie spomínané spoilery, ktoré som avizoval ohľadom príbehu. Ako som teda spomínal, hra má v sebe niekoľko zvratov. Musím povedať, že niektoré fungujú dobre. Napríklad nám bude dopredu jasné aké motívy ženú Eorena a človek aj rozumie jeho situácii. Najmä keď vieme, že môže existovať cesta, ako by veci mohli byť inak. V jadre však následne svojimi činmi oslobodí skutočného zloducha hry, ktorým bude Daelophos.

Ten je v jadre zaujímavým zloduchom. Hrdina, ktorý sa následne stal najväčším monstrom. Oslobodil svet od hrozieb a chcel žiť mierumilovný život so svojou láskou Ceruliou. Nakoľko je však počas jeho misie zavraždená obyčajnými zlodejmi, Daelophos sa chce pomstiť Bohyni Manny za takú zradu. Žiadal len jediné, a bolo mu to ukradnuté. A tak sa z neho stane zloduch. Jeho príbehová archa je celkom zaujímavá, no čo sa týka ostatného, nadšený veľmi nie som.

Úprimne nie som veľkým fanúšikom toho, že sa jednému protivníkovi musíme postaviť viackrát. A kedykoľvek ho zdoláte, tak následne sa zmení ešte na silnejšiu a nebezpečnejšiu verziu, ktorú opäť musíte zdolať. Vo finálnom súboji som musel čeliť až dvom verziám jeho podoby... a nemám pocit, že by to bolo nejako obohacujúce. Nedá sa urobiť niečo iné, než to, že sa z monstra stane ešte silnejšie monstrum? Alebo ak nie silnejšie, tak aspoň ešte väčšie? Ako som však povedal, je zaujímavé si postaviť vedľa seba Daelophosa, Eorena a nášho hrdinu Vala. Všetci majú rovnakú motiváciu, no ich činy sú úplne iné. Možno aj preto sa práve Val neskôr stane vyvoleným svetla, čo považujem za jednu z najlepších momentiek celého príbehu.


Toľko teda k Visions of Mana. Ak máte radi japonské RPG, myslím si, že hra vás na minimálne 30 - 40 hodín zabaví do sýtosti. Za vyskúšanie určite stojí a skúsim ešte podstúpiť výzvy, ktoré som pred finále nesplnil. Okrem toho tu je aj možnosť New Game+, pričom si môžete hru vyskúšať aj na vyššej obtiažnosti. Verím, že budete s výsledným produktom spokojní.
+10

Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • PC 0
Kdyby příběh kampaně za něco stál, tak bych to mnohem radši dostal v podobě filmu, protože by mi byla ušetřena hromada času, který bylo třeba investovat do generického, monotónního gameplaye, jehož smyslem je prosekávat se lineárními koridory hroudami nepřátel bez nějaké větší variability či dynamiky. Občas vykryj útok, sekej, střílej, házej granáty a vzlétnut můžeš občas jen na pár vteřin, když tu možnost pro danou misi dostaneš.
Je to heck-and-slash hra, která neumožňuje hráči, aby si s ní příliš vyhrát (jak to třeba umožňuje MGSV). Novej Doom nebo Last of Us 2 jsou taky koridory a arénky, ale gameplayově to je dynamičtější i variabilnější díky zbraním, tomu jaké zbraně mají efekty na nepřátele a umělé inteligenci či designu chování nepřátel. Space Marine 2 nikdy neumožňují situaci vyřešit kreativně. Hráč dělá furt jen to samý. Některé nepřátele možná ustřílí z dálky, ale jinak naběhne doprostřed nepřátel a začne se ohánět mečem okolo sebe a občas vykryje nějaký útok. Celkový dojem je něco mezi Doomem (kvůli žánrovým aspektům, koridorům/arénkám a glory killům) a mezi Days Gone (kvůli gameplayi a těm hroudám valících se nepřátel).
To nejlepší na té hře je cinematičnost a zasazení do světa fanatismu a nekončící válku, který jistě skýtá určitě možnosti k lepšímu příběhu, než jaký jsme dostali.

Protagonista se totiž nikam nevyvine (prakticky jenom všem dokazuje, že je oddán císařovi tím, že plní cokoliv, co mu je nařízeno) a příběh je nastavovaná kaše, kde není ani moc jasné, proč se děje zrovna to, co se zrovna děje. Naprostá slátanina, která chce být příběhem nezlomné vůle a neutuchajícího hrdinství, jenže to není dobře odvyprávěné, aby to uhodilo hřebíček na hlavičku a celkově jsem si v tom příběhu nenašel jedinou postavu, která by mě bavila nebo mě do svého prožívání zainteresovala, takže mi bylo přirozeně fuk, jak se to všechno vyvrbí. Postavy slouží jenom k patetickym kecům a expozici.
Před Space Marine 2 jsem hrál chvilku Warhammer 40,000: Boltgun, kde jsem měl možnost během boje "zastrašovat nepřátele", což vlastně znamenalo, že má hratelná postava hlásila NPCčka stylem "Císař si žádá tvůj život, heretiku!" nebo "Pyšně sloužím a pyšně zemřu!" nebo "Vyhladit nečisté!" nebo "Mým mečem je nenávist!" či "Triumf nebo zapomnění!" To způsobilo, že jsem se trochu cítil jako nějaký válečnický fanatik. Zde hráč stále může hlásit během boje, ale jedná se jen asi o 6 frází a zdaleka to nemá takovej říz. Navíc to nejde udělat stisknutím jednoho tlačítka.

Dále mě docela překvapilo, jak pomalu se ta hra načítá. Já ji sice neměl nainstalované na SSD, ale stejně mi to přijde divný, protože jsem spouštěl i náročnější a komplexnější hry nainstalované na HDD a fungovalo bez problému. Hádám tedy, že je to problém optimalizace nebo enginu.

Pro: cinematické výjevy, animace, násilí

Proti: příběh, postavy, gameplay, level design

+3 +8 −5

Indiana Jones and the Emperor's Tomb

  • PC 65
Vždycky jsem toužil zažít dobrodružství, jako slavný filmový archeolog. V mládí jsem si představoval, jak v kožené bundičce, klobouku a s bičíkem v ruce cestuji po různých historických památkách, sbírám artefakty a ženy mi přitom padají do náruče. I v pokročilém věku si stále představuji, že jako proslulý Indiana Jones zažívám mnoho dobrodružství. Dnes mi sice ženy do rukou nepadají, za to videoherní artefakty ano. Indiana Jones and the Emperor’s Tomb ale artefaktem není.

V kůži slavného archeologa jsem se ocitl poprvé. LEGO hry a point & click adventury od LucasArts jsem v životě nehrál. O Indiana Jones and the Emperor’s Tomb jsem toho příliš nevěděl a na chronologické posloupnosti předchozích her mi nezáleželo. Hra se mi především líbila po vizuální stránce a naivně jsem si myslel, že to pro mě bude nezapomenutelný zážitek. Chňapl jsem tedy po the Emperor’s Tomb a se slinou u pusy jsem nadšeně očekával výtečné herní dobrodružství.

Hra viditelně kopíruje strukturu Spielbergových filmů. Někde na druhém konci světa se nachází mytický artefakt s magickými schopnostmi. Nebyl by to Indiana Jones, kdyby se ve hře nevyskytoval nějaký ten blonďatý Hans, který dychtí po moci tohoto magického artefaktu. Padouši (opět nacisté) tento předmět chtějí využít k tomu, aby ovládli svět. V kůži doktora Jonese (obrněného nesmyslným plot armorem) se vydáváme na další dobrodružství, abychom padouchům v jejich plánu zabránili.

Indiana Jones and the Emeperor’s Tomb se snaží být klonem série Tomb Raider. Jsou to dvě odlišné série, které pojem „dobrodružství“ chápou úplně jinak. Dobrodružství doktora Jonese nespočívá v tom, že bude bojovat s monstry vystřiženými z knížek žánru fantasy a hororu. Obří aligátor, Kraken, Frankenstein, nemrtví a finální boss, který připomíná Fing Fang Fooma z komiksové série Iron Fist , jsou věci, které jsou typické pro sérii Tomb Raider.

Nejslabším článkem hry je příběh. O historii Číny se nezajímám a celkově na mě ta země nepůsobí moc dobrým dojmem. O artefakt, který ve hře hledáme, jsem nejevil zájem a historické souvislosti mě nudily k smrti. Slabšímu příběhu sekundují i nudné postavy. Chybou není jen apatický dabing, ale i nevýraznost jednotlivých postav, které ve hře vystupují. Na žádné z postav vám nezáleží a ani samotný doktor Jones není postavou, které byste fandili.

Ovládání hry je citlivé. Když píšu citlivé, tak opravdu CITLIVÉ. Na konzolích se hra musí hrát o poznání lépe, ale na PC verzi je to peklo. Některé pohyby, například skoky, musí být předem a přesně promyšlené. Jeden nerozvážný pohyb může způsobit vaši smrt. Hodně také záleží na kameře, která si neustále dělá, co chce. Mlácení enemáků je zábavným prvkem hry. Připadal jsem si jako skutečný Indiana Jones, když jsem protivníky mlátil hlava nehlava a v pozadí hrál upravený mix hudby od Johna Williamse. Neubránil jsem se menšímu úšklebku, když jsem nějakému skopčákovi dal zubů a on přede mnou padl na zadek. Autosave a checkpointy v této hře nenajdete. Hra se pokaždé uloží, když vstoupíte do nové oblasti. Když zemřete, začínáte od levelu, kam jste vstoupili.

Nejlepším prvkem hry jsou lokace. Mezi mé oblíbené patří Istanbul, jelikož mi připomněla film Dobyvatelé ztracené archy. Celá lokace měla filmový nádech, který ostatní levely postrádají. Většina hráčů slintá nad tím, jak úžasně ten level s Prahou vypadá, ale pro mě se jedná o nejhorší část hry. Praha působí jako hollywoodský pokus o moderní ztvárnění Transylvánie. Nevadilo by mi, kdyby byl celý level situován v Německu, ale geografická neznalost a nezájem tvůrců si zjistit, kde ta Praha vlastně leží, mi doteď leží v žaludku.

Jakožto fanoušek filmové trilogie je pro mě the Emperor's Tomb obrovským zklamáním. Místo napínavého dobrodružství jsem dostal ubohou mlátičku s fantazijními prvky. Tvůrci hry toho o postavě doktora Jonese věděli žalostně málo. Indiana Jones and The Emperor’s Tomb je ve výsledku průměrnou hrou, která příběh Indiana Jonese nikterak nerozšiřuje.

Pro: Indiana Jones, lokace, hudba, combat systém

Proti: béčkový příběh, nevýrazné postavy, apatický dabing, citlivé ovládání a kamera, Praha

+12

Alan Wake

  • PS5 85
Alan Wake byl můj mnohaletý rest. Zhruba v době, kdy to byla relativně ještě novinka, jsem hru rozehrála na počítači, ale pamatuji si, že jsem hraní po pár minutách vzdala, protože mi souboj přišel naprosto příšerný a těžkopádný. Ovšem s vydáním druhého dílu, který mě zaujal a který jsem si chtěla zahrát, jsem rozhodla dát prvnímu dílu šanci.

Co mě vždy zajímalo a lákalo na Alanu Wakeovi, tak byl příběh a jeho zasazení. Musím říct, že ani jedna z těchto věcí mě nezklamala. Už je to asi dost ohrané, ale při hraní jsem měla pocit, že jsem jedna z postav, která jako by vypadla z knih Stephena Kinga, mého oblíbeného spisovatele. Stejně jako v jeho knihách, i zde je setřena hranice mezi realitou a snem nebo vidinami, a tak možnost interpretace celé hry zůstává z velké části na hráči. Poté, co se rozvine zápletka, tak se atmosféra dá krájet a já si dost užívala procházení lesy zahalenými do mlhy a temnoty, které byly občas vystřídané dolem, farmou, městem či přehradou. Každé místo bylo zapamatovatelné a neměla jsem pocit, že se něco opakuje. Naopak kombinace hudby, prvků prostředí, světelných efektů a roje nepřátel dělá například z již zmíněné farmy velmi originální, ale i tísnivou scénu. Příjemnou změnou (a pro nepřátele nepříjemnou) byla možnost projet se na chvíli i autem a dostat se tak do cílové destinace rychleji. 

Vedlejších postav nebylo ve hře moc, ale o to více vynikají. Barry, Alanův sidekick, mě dost bavil a ráda jsem jeho slovní výměny s protagonistou poslouchala.  Dokázal vyvážit vážného Alana a odlehčit atmosféru. Navíc se skvěle doplňoval se šerifkou Sarah Breaker. A ještě raději jsem byla, když mi tihle dva dělali chvíli společnost a mohla jsem si dopřát luxusní pocit toho, že nebojuji s temnotou sama. I při relativně malém prostoru, který je vedlejším postavám věnován, jsem si je dokázala oblíbit až nakolik, že mi záleželo na jejich dalším osudu a když se jim mělo něco stát, s obavami jsem k nim sprintovala. Některé vedlejší postavy jakoby pocházely z městečka Twin Peaks: stará paní posedlá světýlky nebo dvojice starých rockerů mající momentální místo bydliště v místním blázinci.

Pochválit musím i sběratelské předměty v podobě stránek manuskriptu, díky kterým jsem si mohla přečíst, co se děje jinde nebo co se teprve stane, což se mi ve hrách moc nestává (jestli vůbec). Velkým plusem byl pro mě i soundtrack, který mi přišel perfektně poskládaný a vždy jsem byla zvědavá, jaká skladba zazní v předělu mezi epizodami.

A jak dopadly moje pocity ze soubojového systému po letech? Boj je naprosto příšerný a těžkopádný. Moc mě nebavil, takže následující kritika je možná přehnaná, ale opravdu mě nebavilo opakovat stále dokola stejný vzorec: Kamera mi náhle ukáže jednoho až pár nepřátel kdesi v dálce, aby mě, pokud do vteřiny neudělám nevyzpytatelný úhyb, nepřítel, který se mi vynořil za zády, okamžitě přetáhl po hlavě. Kolikrát se mi stalo, že Alan se prostě útoku nevyhnul a po první ráně se nedokázal vzpamatovat, takže vzápětí dostal druhou, pak třetí od dalšího nepřítele, který se stihl ke mně dostat a pak třeba i čtvrtou ránu od letící sekery od úplně jiného nepřítele kdesi v dálce. Zdraví mi ubývalo a Alan se stále nevzpamatoval z útoku. Párkrát jsem si i vyčistila nějakou část, abych neměla nepřátele za zády, ale hra si usmyslela, že by to mohla být zábava, tak tam jednoho či dva umístila a já to samozřejmě nečekala.

Na můj vkus by hře prospělo, kdyby obsahovala více klidnějších/adventurnějších pasáží a zredukovala tak soubojové části, které mi zvlášť ke konci přišly strašně stereotypní až otravné. (například ve chvíli, kdy na mě útočily objekty v prostředí a já na ně musela opakovaně svítit). I přes mé výtky hru hodnotím vysoko díky příběhu a atmosféře.
+33

LEGO Jurassic World

  • PS4 70
Do dinosaurů jsem nikdy velký nadšenec nebyl, zatímco do stavebnice LEGO už ano. Snad více než samotnou stavebnici jsem měl rád peckové LEGO hry od Traveller’s Tales. Pár let nazpět jsem přestal aktivně hrát novější tituly, s výjimkou posledních Star Wars, které jsem chvíli zkoušel ale to nechci počítat. Když už něco, tak jsem si spíše zapnul něco staršího, na zavzpomínání. Až teď dokončený výlet do Jurského parku představuje můj pořádný návrat k těmto hrám.

Herní výzva 2024 – 8. Cesta do pravěku
Odůvodnění: Je to Jurský park. Dinosauři jsou všude.

Jako většina fanoušků těchto her jsem měl raději starší humor, který se zakládal na absenci dialogů, kde si postavičky vystačili pouze s mumláním a děláním šaškáren. Už je to ale pár let, co se LEGO naučilo mluvit, na což jsem si zvyknul, ale nelze přehlédnout, že ten humor na tom skutečně tratí. Tady mi navíc přišel o trochu chudší i v porovnání s předešlými hrami, které už taky obsahovali dabing. Možná si to ale třeba špatně pamatuji.

Chudší mi nepřijde pouze humor, i samotné příběhové úrovně mi nepřišli už tolik kreativní jako kdysi. Určitě nebyli špatné, to nemůžu tvrdit, puzzlíků s nutností využívat širokou škálu postav tu bylo habaděj, ale celkově mi to nepřišlo už tak dobré, jak bych si to u takové slavné dinosauří značky představoval. Filmové předlohy znám a u některých úrovní bych si dokázal představit nějaké alternativní koncepty, které by za mě byli vhodnější do hry. Myslím třeba jakou část filmu zpracovat nebo celkově pozměnit design levelu.

Mimo to, hra se hodně zaměřuje na otevřené lokace, ve kterých si můžete projít různé části parku nebo část ostrova. Lokace jsou zde čtyři a jsou vytvořené podle hlavního zasazení jednotlivých filmů. Jejich prozkoumáváním jsem nestrávil tolik času, ale všechny jsem je alespoň jednou prolítnul a přišli mi poměrně dobře udělané. Občas jsem narazil na ne úplně šťastně dořešený design puzzlu, kdy jsem třeba doskočil s dinosaurem na vyvýšené místo, i když to bylo specificky určené pro ženské charaktery, které skáčou vysoko ale menším „game-breakem“ jsem to zvládnul i s dinosaurem. To mě úplně nepotěšilo ale nic co by nešlo odpustit. Jen podobných případů nesmí být hodně, což nejspíš není.

Když už jsem to nakousnul, tak nejlepší věcí na celé hře je bezpochyby možnost zahrát si za dinosaury. Od malých až po ty gigantické. To je hodně příjemná změna od předešlých her. Klasických LEGO postaviček je zde opět mnoho a za většinu z nich si člověk ani nezahraje ale je fajn, že je pořád koho/co objevovat.

Celkově jsem si hru užil, hrál jsem to s kolegou v co-opu a to vždy zaručí o trochu větší zábavu. Má to sice furt klasické neduhy (zlobivá kamera) a narazil jsem poměrně na dost bugů ale jinak se to hraje furt dobře a inovace ve formě dinosaurů potěšili. Předloze to ostudu nedělá, jen ten potenciál byl daleko větší.

Pro: Možnost hrát za dinosaury, prozkoumávání parků nebo ostrova

Proti: Slabší design úrovní, chudší humor

+6

Tavern Talk

  • PC 80
Celý příběh začíná tam, co většina dobrodružství, v hostinci. Zatím co pro mnohé je to jen zastávka na začátku, nebo na konci jejich cesty, pro vás je to jen další den v práci. Jste hostinský a jako takový se staráte o hosty, kteří k vám zavítají.  Někdo má za sebou těžký den a potřebuje se napít, jiný si chce popovídat a svěřit se někomu se svými problémy.  A pak jsou zde tací, co hledají nějaké dobrodružství. Vítejte v Asterii, zemi plné magie.

Jak to už tak u vizuálních novel bývá, tak se hra točí především kolem rozhovorů. Obvykle k vám přijde nějaký dobrodruh, dá si něco k pití, prohodí s vámi pár slov a pak zase odejde, aby ho po chvilce vystřídal někdo jiný. A to je vlastně ve zkratce celá hra. Občas se dozvíte nějaké ty drby, které pak můžete použít k vytváření úkolů, ale jinak nečekejte nic jiného. Žádné epické dobrodružství nebo management vašeho hostince. To ale neznamená, že by byla hra špatná. Právě naopak.

Rozhovory s postavami jsou bezvadné a často i zábavné. Osazenstvo je pestré, a především není nudné. Taková trpaslice Rhea je sice typický nabručený trpaslík, který se snadno naštve, ale společně s jejím upířím společníkem Kylem tvoří velmi vtipnou dvojici. Především proto, že je Kyle VELMI zapomětlivý a nepamatuje si co bylo před sto lety, ale ani co se stalo včera. Nebo třeba tajemný zloděj s tragickou minulostí, který se při každé své návštěvě představil jiným jménem. Na první pohled trochu pochybný, ale v jádru celkem milý kluk.
Samotné postavy jsou pěkně nakreslené a sprity krásně animované. Prosté věci, jako třeba máchání ocasem, nervózní těkání očima, nebo pohyb uší u zvířecích ras vytvářejí krásný efekt života.

Pak je tu míchání nápojů. Nepochybně důležitá část práce každého hostinského, bohužel ne moc podařená. Vizuální stránka je pěkná, kombinování jednotlivých přísad také ujde, i nápojový lístek je celkem pestrý. Co mi však trochu vadilo, byla celková jednoduchost přípravy. Na výběr je řada různých nápojů, každý trochu jiný. Bohužel postavy obvykle chtěly něco jednoduchého, nad čím nebylo třeba vůbec přemýšlet. Stačilo si najít správný recept, okopírovat ho a bylo to. Občas někdo požádal o nějaký speciální efekt, ale i tak nešlo o žádnou výzvu. Žádné lámání si hlavy s tím, jak docílit toho, nebo onoho efektu, jak to dát celé dohromady. Ne.
Tvorba úkolů je obdobně prostá. Na každý potřebujete získat několik informací a jakmile je máte, tak vyberete ty správné a úkol je hotový. Nic nemůžete zkazit, ani si upravit podle sebe.

I přes to vše mě ale hra neskutečně bavila a rád jsem poslouchal příběhy svých hostů. Jak strávily svůj den, jak se utkali s hordou nemrtvých a celkově se o nich dovídal všechno možné. Každý den jsem se těšil na své oblíbence, abych s nimi mohl prochodit alespoň pár slov, i když po chvilce museli zase odejít.

Pro: Rozhovory, postavy

Proti: Míchání nápojů (jednoduchost)

+15

Aliens: Fireteam Elite

  • PC 75
Po shlédnutí nového filmu jsem dostal chuť na Vetřelce i v herní podobě. A Fireteam Elite jsem měl už nějakou dobu v knihovně. Jde o akci ve velkém měřítku, v každé misi se na vás hrnou stovky vetřelců. Díky tomu slavné monstrum působí spíš jako běžný nepřítel kterého se není třeba obávat, trochu jako v Alien Trilogy, ale ještě mnohem víc. Tato hromadná likvidace vetřelčí populace je trochu vyvážena výskytem silnějších druhů. Tito válečníci jsou mnohem nebezpečnější a mají větší výdrž, jejich příchod na scénu byl tak vítaný.

Hlavním obsahem jsou čtyři mini kampaně, každá po třech misích. Základní příběh se zlou korporací v hlavní roli nijak nepřekvapí, ale jako rozšíření univerza funguje dobře. Zajímavější jsou střípky informací o světe i posádce, které získáváte nacházením předmětů v jednotlivých misích. Po každé misi následuje návrat na základu a při nalezení informace lze absolvovat rozhovory s posádkou. Neříkám, že jde o nějaké literární dílo, ale vždy jsem se na to těšil. Prostředí jsou zpracovaná slušně, mají atmosféru a dobře vypadají. Náplň misí je sice dle zadání pokaždé trochu jiná, ale vždy jde o to někam lineárně dojít, něco zmáčknout a odrážet hordy nepřátel. Není to špatné, ale trochu stereotypní. Rozhodně je lepší hrát vždy jen pár misí, důkladně je projít a vrátit se další den.

Hrát lze až ve třech a hlavní porce obsahu je založena na neustálém opakování. Máte několik tříd postav, hromadu zbraní a příslušenství, přičemž většinu lze postupně levelovat. Po zlepšení postoupíte na vyšší obtížnost a pak zase znovu. Stejně je navrženo několik variací na režim horda. Osobně jsem ale spokojen s průchodem na základní obtížnost a následným dosbíráním všech informací. Oceňuji přítomnost oficiální češtiny. Navzdory výtkám a zaměření na multiplayer jsem si hraní užil, ale k procházení téhož se vracet nehodlám. Ale jediné příběhové rozšíření rozhodně brzy plánuji.
+15

The Invincible

  • PC 75
Atmosférické a pohltivé. Hra The Invincible mistrně pracuje s vizuálem, krajinou, hudbou a flashbacky, aby vás donutila vcítit se do pocitů hlavní hrdinky balancující v bezvýchodné situaci na pokraji života a smrti. Mnohé scény u mě vyvolaly skutečné mrazení po zádech -- to se naposledy povedlo Subnautice.

Hratelností je to klasický "walking simulator", zjevně silně inspirovaný Firewatch. K dispozici máte nějaké nástroje a skenery, klestíte si cestu kupředu a u toho si povídáte ve vysílačce se spřízněnou duší. Je pár momentů kdy jde učinit rozhodnutí s důsledky do budoucna, ale není jich zase tolik, a v zásadě to u tohoto žánru nevadí.

Ba naopak bych vyčetl autorům že se nějakých "více možných konců" do hry za každou cenu snažili dostat, protože to neskončilo dobře. Jakýkoliv z možných konců totiž působí unáhleně a neuzavřeně, v některých případech až podivně odtrženě. To je za mě hlavní výtka této hře (vedle pár grafických gličů), že se musíte smířit s tím, že se příběh v mnoha větvích tak úplně neuzavře.

The Invincible oporučuji zejména pokud vás bavilo Firewatch -- jde hlavně o to jestli vám sedne forma ("walking simulator"), protože obsah kvalitní rozhodně je.
+15

Vampire Survivors

  • PS5 80
The Best Walking Simulator Ever?! Vampire Survivors je přesně ten typ "malé" hry, u které jsem se i přes do jisté míry minimalistický přístup k hratelnosti bavil více než u nejednoho tříAčkového blockbusteru. Ve hře se přitom v podstatě skutečně jen "chodí" po kostičkované mapičce a kosí (automaticky, nutno dodat) zástupy roztodivné většinou nemrtvé havěti (jen teda ne upírů... těch fakt ne!), přičemž tady se počty nepřátel počítají skutečně minimálně na tisíce...

Hra na PS5 vyšla koncem minulého měsíce a stála úplně směšné kilo. Obsahu přitom skrývá spoustu a autoři ho dávkují pěkně postupně. Hratelných postav jsou desítky, každá se specifickou startovní zbraní. Zpočátku se snažíte hlavně přežít co nejdéle a najít správné kombinace zbraní, popřípadě zbraní a schopností pro osvojení pořádně ničivých evolucí. Rozdíl mezi první a třicátou minutou každého runu je propastný a skoro se až divím, že jsem z toho blikání nedostal epileptický záchvat. Hra samotná však obrovské davy nepřátel úplně dokonale nezvládá. Citelné propady FPS se sice nekonají, ale zjevně jako úsporné opatření se rozmazává grafika. To však vždy až ke konci, kdy na obrazovce již není prakticky nic jiného než umírající nepřátelé.

Vampire Survivors samozřejmě má své jasně zřetelné limity, přesto hratelnost baví a lehce se stane návykovou. Líbila se mi rovněž značná rozmanitost nepřátel, kteří navíc mají i často zdařile humorné popisky v bestiáři. Cíl hráčského snažení se postupně vyvíjí a nakonec se zvrhne v to, že prostě budete chtít odhalit všechno (nebo alespoň co nejvíce). Je to ten typ hry, který svádí k sebeklamu, že si to zapnu jen na půl hodinky a pak přesedlám na něco "většího". Samozřejmě se to nakonec nestane a deratizace nemrtvé havěti se protáhne dlouho do noci.

Na vydání pro PS5 je vidět, že se hra postupně rozvíjela a bobtnala do již poměrně úctyhodných rozměrů. Momentálně jsem "dohrál" základní hru a dokončil kolekci 1.0. Stále však zbývají tajemství i bonusové úrovně k prozkoumání, nehledě na DLC, která rovněž stojí jako pár rohlíků. Asi to není úplně pro každého, ale za těch pár korun? Rozhodně doporučuji zkusit. Ne nadarmo jde o kousek, který je částí herní komunity prakticky až zbožňován.

 Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 45. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Jednoduchá ale zábavná hratelnost; postupné dávkování obsahu; směšná cena; zbraně a nepřátelé

Proti: V posledních minutách hra již citelně "nestíhá"; hratelnost je skutečně minimalistická a dokáži si přestavit, že někoho to nebude bavit vůbec

+15

PokéPark: Fishing Rally DS

  • DS 50
Na tohle jsem narazil jenom náhodou jako na jednu z těch herních kuriozit, které se nedají zpětně sehnat a hrát normálním způsobem (navíc je jenom japonská). Takže také musím upozornit, že jsem původní verzi nehrál, ani ji nemám. Je to v tomto případě možná trochu sporné, ale existuje projekt, který se snaží původní hru znovu vytvořit v Unity a převést ji na PC – byť více zjednodušeně a ne úplně věrně, avšak stále dostatečně podobnou původní verzi (a v angličtině), takže herní zážitek je téměř totožný, a právě tuto verzi si dovolím hodnotit.

Hra je opravdu krátká, vlastně se dá odehrát asi do půl hodiny. Tato předělávka pro PC obsahuje 14 různých Pokémonů, 6 slotů k ukládání vylovených příšerek a hrou provádí profesor Grand Oak (z Pokémon Home).
Na mapce s řekou vytékající do moře je znázorněno značkou několik lokací, které se odemykají chytáním různých druhů Pokémonů; a po každém zvolení aktivní lokace je možno z vlastního pohledu nahazovat udici a doufat, že se chytne jeden ze tří pokémoních stínů ve vodě.
Když Pokémon zabere, je nutno akčně klikat na spodní část obrazovky, načež je Pokémon vyloven. Když má hráč štěstí, pak vyloví dosud chybějícího Pokémona do pokédexu. Tímto způsobem se hráč prokouše až na mořský ostrov a po chycení všech dostupných druhů dostane za odměnu diplom. No a to je vše.  

Zajímavé je, že informační zdroje ohledně počtu druhů v původní hře se liší. Některé uvádějí počet 10 druhů Pokémonů (Serebii) a jiné až 25 (Bulbapedia). Nejvíce však tato minihra vyčnívá jakožto zapomenutá pokémoní kuriozita podobně jako případ Pokémon 2000 Adventure.
Jinak za mě by bylo moc fajn, kdyby se sem někdy daly vložit hry i na konzoli Pokémon Mini (11 her). 
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Kuriozita; je to krátké

Proti: Původní verze hry je nesehnatelná

+12

Rise of the Argonauts

  • PC 80
celkove fajn hra, ale ma sve mouchy ma a neni jich malo popisu hlavne ty:
- prostredi je chude, jednoduche a stejne tak i mapy/levely
- v soubojich castokrat zapasite i s kamerou
- obcas postava nereaguje na stisk tlacitek, celkove je ovladani a souboje zvlastni
- strom a levelovani vlastnosti je otresne resene, nepoznate co je pasivni a co aktivni skill, kolik bodu mate k prideleni (ja to z toho kolecka vlevo dole proste nepoznal)
- prisel jsem o moznost vyresit vedlejsi ukol prestoze jsem si mel jen promluvit s postavou, ktera ale uz hazela jen loucici hlasku, protoze jsem omylem probehl kolem mista, ktere spustilo zaverecnou cast questu na ostrove
- to, ze ma hra hud kde vidite kolik ma hrdina zivota a jestli jsou skilly ready jsem zjistil az za polovinou kdyz jsem brouzdal nastavenim hry, defaultne je to vypnute
- hra pada v cutscenach i opakovane
- vetsina voleb ma vliv v rozhovorech ma vliv pouze na to ktereho boha vyberete, za urcite pocty dostavate "XP"
- hra je v podstate tunel, proto nechapu proc ma hrac volbu na ktery ostrov pojede (spoiler maybe), Kythru doporucuji jako posledni kvuli bossovi, nemit autoheal tak to asi nedam
- final bosse jsem delal asi 30x hlavne kvuli ovladani, kamere a tomu, ze v jeho posledni fazi je hodne tezke se k nemu bez znacne ujmy priblizit

pres to vsechno mne bavila a dohral jsem ji celkem rychle, jednoduchy pribeh - zachranit svou milou, na tom jsem vyrustal, to mam rad :)

s pribyvajicimi skilly se Jason stava stale vetsi stroj na zabijeni a na konci je to slusna rezba, urcite momenty mi lehce pripomnely God of War, hra byla celkove lehka, az na urcite pasaze by se dala v pohode projit bez bozskych sil a spolecniku

p.s.skoda ze nektere mytologicke postavy jsou ztvarne odlisne nez jak jsem zvykly, hlavne teda meduza
+7

The Blues Brothers

Duke Nukem Forever

  • PC 70
Tato hra je moc dobrá.Nebojím se dát 70 procent.Hrál jsem to,když jsem byl mladší.Je tam hodně "akce".Proto ji hodnotím tak kladně.Grafika a animace jsou moc pěkné.
Hrávali jsme ji s mým bratrem na Play stationu.
Střílečka je to moc dobrá a animace je moc pěkná.

Pro: Animace,příběh,akce

Proti: Stará,pomalejší

+5 +7 −2

Days Gone

  • PC 90
Postapokaliptická open world hra s vražděním hord zombíků a se napínavým až romantickým příběhem? Na papíře to zní zajímavě, jak se to ale hraje?

V prvé řadě jsem se musel nejprve prokousat trošku pomalejším začátkem, kde jsem moc nepobíral příběh. Po takových dvou hodinách jsem se pomalu začínal chytat a také si zvykat na otevřený svět. I tak jsem ze začátku byl neustále ve strachu, že mě někdo nečekaně přepadne, nebo že mi dojde benzín a já budu muset procházet pustinou pěšky a hledat kanystry. Moje první setkání s hordou provázelo zvolání ve stylu "a do háje" a následoval úprk. 

Po další dávce hodin jsem si pak zvykl na všechny důležité mechanismy hry, především na to, že od nechtěných náhodných setkání se zombíky není problém snadno ujet a že kanystr s benzínem je skoro vždy někde po ruce. Po čase mě i mrzelo, že jsem hru nehrál rovnou na survivora bez možnosti rychlých přesunů. A co se hord týče, stačí se trošku vybavit a v kombinaci s částečným útěkem a doplňováním nábojů z motorky každá horda dřív nebo později padne.

Stejně tak jsem se po pár hodinách zažral do příběhu, který mě až na pár drobností bavil až do konce. Avšak to finále mě trochu zklamalo. Souboj se Skizzem byl až moc jednoduchý, scéna s plukovníkem pak působila divně, když se Deacon až snadno vzdal poté, co mu zlikvidoval půlku tábora. Celý závěr pak byl až moc velký happy end. Také jsem ještě čekal souboj s Nerem a lepší vysvětlení O'Brianova chování, s čímž se evidentně počítalo až do pokračování, se kterým to zatím vypadá bledě.

Ruku v ruce s příběhem jdou tradičně dialogy, které nejsou nijak přehnaně ukecané, přitom jsem se obvykle dozvěděl vše, co jsem potřeboval. Korunu tomu pak nasazuje hláškující Deacon. Naopak celkem otravné bylo poslouchání rádia Free Oregon a občas působil divně rozhovor přes vysílačku s někým, kdo stojí opodál nebo když se Deacon omlouvá Boozerovi, že ho budí, když s ním doslova před minutou mluvil.

Příběhové mise mě obvykle bavily. Občas teda působilo divně, že mise spočívala pouze ve zhlédnutí cut scény. Nejnudnější pak byly stealth mise, které mi moc nešly a kvůli stálému opakování jsem musel poslouchat některé dialogy pořád dokola. Horší to bylo ale s vedlejšími misemi, kterých je dost, ale jen několika typů, po čase tak celkem nudí. AI nepřátel taky není zrovna hitparádou, od freakerů se toho moc čekat nemůže, ale nájezdníci či vojáci se občas chovali fakt nelogicky.

Ke grafické stránce hry nemám moc so vytknout, hra vypadá skvěle. Občas jsem ale narazil na nějaké bugy a logické chyby. Například se mi stalo, že jsem byl v rámci hlavní příběhové linky zajat Rippery v jejich základně. Hru jsem přerušil, pokračoval od tohoto místa další den a ona se v mučící místnosti objevila moje motorka. Taky jsem narazil na jednu základnu anarchistů v jeskyni, kde zrovna hibernovala jedna horda. To prostě nedává smysl.

Po dohrání hry jsem se věnoval i výzvám. Souboje s hordami nebo nájezdníky byly opravdu náročné, asi nejtěžší bylo pro mě získat zlatou medaili v Ambush the camp. Dost mě ale bavily závodní mise a jedna taxikářská.

Ačkoliv jsem při hraní narazil na dost věcí, co se mi nelíbí nebo co nejsou dotaženy k mé spokojenosti, hraní mě hodně bavilo. Na začátku jsem byl celkem zmatený, ale po chvíli mě chytil příběh, stejně tak celá postapo atmosféra. Po dohrání mi tak nezbývá než doufat, že se třeba někdy v budoucnu dočkáme pokračování ve stejném duchu.
+18

Realms of the Haunting

  • PC 100
Když po drtivém nástupu 3D akcí všeho druhu začaly 2D adventury od půlky devadesátek pomalu ale jistě chcípat na úbytě, rozhodli se v Gremlin Interactive k odvážnému a unikátnímu žánrovému mixu. Spojení klasické point and click adventury, interaktivního filmu a střílečky v jeden funkční 3D celek. I přes nadšené recenze však hra udělala do světa zcela bezvýznamnou dírku. Pro puritánské adventuristy obsahovala příliš mnoho střílení a pro kované střelce příliš mnoho těžkých hádanek. Předsudky a zvratky obou mentálně odlišných hráčských táborů způsobily prakticky nulové prodeje a Gremlini do tří let skončili. Vydání hry na Steam/GOG opožděnou slávu nepřineslo a stále tak jde o téměř zapomenutý kousek, který však v mém žebříčku patří do kategorie - nejlepší hra všech dob.

Realms of the Haunting nabízí velkolepé, podmanivé, napínavé, mysteriózní, atmosférické a příjemně děsivé dobrodružství uvnitř rozlehlého panství, z kterého vedou portály do neznámých sfér. Průzkum - detailně propracovaných, interakcí nabitých a tajuplných lokací - spojený s řešením zapeklitých hádanek je hlavní náplní celé hry. Adventurní část zabere většinu herní doby, protože přestřelky jsou jenom budliky kydliky rychlovky.

Příběhově jde o historicko/náboženskou/fantasy splácaninu, kde se střetávají síly dobra a zla. Templáři, biblické proroctví, mágové, vize apokalypsy, démoni, vyvolený spasitel, i Satan udělá baf. Zápletka je sympaticky pitomá, ale nikoliv úplně blbá, protože je dobře napsaná. Na komickém bizáru ji přidávají FMV se skutečnými (ne)herci. Úvodní a závěrečná scéna je delší než 8 minut, ale jinak jsou videjka krátká. Je jich víc než 100 a občasné dialogové volby vedou k různým koncům, přičemž v případě hodně špatně zvolené odpovědi může následovat okamžitá smrt.

Během odhalování znepokojujících okolností skonu svého otce si hlavní hrdina Adam Randall prožívá vlastní noční můru. Byl mu doručen balík podivného obsahu a ve snech se mu opakovaně zjevuje neznámá dívka a starý dům. Jakmile vstoupí dovnitř, zapadnou dveře a Adam musí najít cestu ven, která však vede hlouběji a hlouběji do jeho útrob. Po chvilce bloudění se k němu připojí záhadná Rebecca, dívka snů, resp. z jeho snů, která je ve hře fyzicky přítomna pouze ve FMV sekvencích, ale její hlas lze často slyšet jako nápovědu třeba během vzájemného pokecu nad předměty v inventáři.

Adventůření funguje dobře, ale ovládání akčních pasáží je nezvyklé a zpočátku proto trochu krkolomné. Základem interakce s prostředím je totiž plovoucí kurzor, kterým je možné šmejdit po celé obrazovce a hledat tajemství skrytá všude kolem. Barevná změna kurzoru signalizuje možnosti. Pokud po kliku na aktivní objekt Adam předmět rovnou nesebere, tak dost často komentuje jeho význam. Plovoucí kurzor také slouží k likvidaci nepřátel, protože se nezaměřují přesným pohledem, ale pouze se na ně kliká. ROTH tak rozhodně není zběsilá střílečka. Přestřelky jsou spíš pomalejší, s menším množstvím protivníků na scéně, na míle vzdálené tehdejším nářezům jako byl Quake/Duke. Uživatelské rozhraní, akce a procházka domem připomíná víc 3D dandžiny jako Stonekeep/Lands of Lore 2. Ostatně je tu i pár zatuchlých kobek a jeskyních bludišť.

Úkoly a hádanky jsou zpočátku jednoduché - najít klíč a dveře - postupně jsou však stále složitější a vychcanější. Ovšem řešení je vždy logické a navozuje pocit uspokojení z dobře odvedené práce. Kromě používání správných předmětů na správném místě je také nutné přijít na kloub problémům z různých oborů lidského vědění. Pro nepozorné hráče můžou být puzzly těžké, ale kdo se nechá vtáhnout do děje, pozorně poslouchá každé slovo a čte zápisky, tak zjistí, že jde vlastně o docela snadné pazlíky. Na netrpělivce bylo ale myšleno. Ve hře je možné libovolně přepínat normal/easy obtížnost, kde na easy není nutné ručně vybírat předměty z inventáře, protože po kliknutí na klíčové místo se předmět automaticky použije.

Dnes už adventury kromě akce přebírají prvky i z dalších žánrů, takže žánrové mixy nijak nepřekvapí. Akční adventura je zavedený pojem, ale většina z nich puzzly upozaďuje a hratelnost je spíš zaměřena na akční survival rpg explorační simulátor bubu nebo váu chůze. ROTH je tak stále jediná hra svého druhu, která dodnes nemá konkurenci.

Konečné rozlousknutí žánrové otázky je zcela prosté. Kdybych měl vyjmenovat všechny dobré střílečky z devadesátek, tak zmínit Realms of the Haunting by mě vůbec nenapadlo. Kdybych však měl říct jednu nejlepší adventuru, tak ze mě bez váhání vypadne právě REALMS OF THE HAUNTING.

Pár rad ohledně nastavení. Pro správný barevný kontrast/stíny nechat gamma v rozmezí 0-2. Pro zapnutí originálního 4:3 rozlišení nastavit v dosbox config položku fullresolution na desktop, v opačném případě bude obraz roztažen přes celou obrazovku. Ovládání se dá jednoduše změnit v dosboxu přes mapper, vzhledem k hratelnosti je ideální nastavit směrové klávesy pohybu vlevo/vpravo na otáčení pohledu a úkroky používat spíš jako doplněk během akčních pasáží.  
+20

Armored Warriors

  • PC 85
  • Arcade 85
Armored Warriors mohou podle názvu evokovat hry jako Armored Core nebo MechWarrior a skutečně jde o hru s "mechy", zde tedy Variant Armor - VA. Jde ovšem o další z řady beat 'em upů od Capcomu. Není to ale pouze to samé jen s roboty místo postav. Vývojářům se podařilo i do tohoto žánru dostat pro mechy typické prvky a nekopírovat sami sebe. Po porážce některých protivníků zůstává na obrazovce nějaká část jejich výbavy a vy si tak můžete svůj stroj přizpůsobovat. Nechcete už po obrazovce chodit? Není problém jsou tu pásy. To samé platí pro boj na blízko a střelné zbraně. I bez změny samotného mecha tak můžete každou část úrovně projít trochu jinak a bojový styl se může lišit dost výrazně. Hraji tento měsíc již osmý beat 'em up a pořád je něco nového a zajímavého.

Úrovní je pouze sedm, ale jsou o něco delší a rozdělené do několika oblastí. Větší důraz je kladen na příběh, před každou misí se dočkáte na žánr dlouhých rozhovorů vysvětlujících dění. Obtížnost roste postupně a hra obsahuje několik dost nepříjemných protivníků a bossů. Hráč má na výběr ze čtyř pilotů z nichž má každý vlastní VA. Ke standartnímu ovládání je navíc tlačítko na střelbu, ale u té je třeba si hlídat munici. Celkově jde o velmi dobrý beat 'em up a zajímavou mecha hru.
+13