Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way

  • PC 80
Mno...v porovnání s jedničkou už to prostě nebylo úplně ono, i když jsem se na hru samozřejmě těšil jak malej jarda (taky jsem byl...ehm, malej jarda v tý době, ale je to jen přirovnání:)).

Hra byla celkově trochu lineárnější a kratší a mise nebyly tak rozmanité. Stejně tak zamrzelo rozhodnutí zavést respawnování... Prostě celkově nezle nesrovnávat, i když pořád nechyběl humor, zajímavé postavy a zbraně, rozmanité úrovně (ale ne tak jako v jedničcce, ale např.útěk před ninji při hrozícím tornádu nebo hororový level na polární základně byly rozhodně povedené). Nemůžu zapomenout ani notně vylepšenou grafiku a naprosto výborný dynamický soundtrack (hudba z Indie!). Samozřejmě jsem ocenil návrat Volkova:).

Ale samozřejmě kdo hrál jedničku, musel prostě hrát i dvojku, i když se z ní stala mnohem víc bláznivá barevná střílečka.

Pro: RPG prvky, grafika, sranda, Cate

Proti: respawning nepřátel, více akční, kratší a lineárnější

+15

Borderlands

  • PC 75
Borderlands začíná epesně - našláplé intro s vtipným představením postav ("...and Brick as himself", lol:)), specifická grafika (mě se líbila moc) a atmosféra zapomenuté pustiny, která se těžko popisuje, ale na první pohled funguje.

Hratelnost zezačátku taky super. Problém je, že to co děláte na začátku, tedy kydlení a lootování, děláte skoro i na konci (min.vraždění skaggů vám vydrží přes půl hry:-P). Jenže svět, i když vypadá tak jak vypadá, je v podstatě prázdný - nulová interaktivita, postavy bez charakteru (maximálně Vás někam pošlou) a bohužel neexistující příběh. Tím pádem se stereotyp prostě musí dostavit.

Hodnotím pouze singleplayer - multiplayer ve 4 musí být fakt sranda. Bohužel, takhle jsou pro mě Borderlands nevyužitým potenciálem - mnohem rád bych se toho světa víc ponořil. Kdyby byl živější, interaktivnější...prostě aby byla nějaká motivace.

Pro: jednoduchý RPG systém, intro, grafika a vzhled světa, systém zbraní, snad multiplayer...

Proti: občas nerozmanitost nepřátel, neexistující příběh, postavy bez osobnosti jen na zadávání questů, později stereotyp.

+15 +17 −2

Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East

  • PC 80
Nová rasa: Skřeti, po vizuální stránce nevýrazní, leč překvapivě zábavní po stránce taktické. Lákavý je především nový systém krvežíznivosti, občas trošku nespravedlivý, za to správně motivující k přímému útoku. Krvežíznivost dělá spolu se silnými jednotkami ze skřetů jednu z nejmocnějších stran, jak to v datadiscích s novým obsahem bývá. V kampani potěší, v multiplayeru už méně.

Kampaně se mi líbily všechny, nové verze jednotek i náplň misí udrží pozornost až do konce, snad jen ten humor v cutscénách mi do noty moc nepadnul. Nejvíc mě kupodivu bavily mise za nekromanty, noví lichové s oživováním mrtvých jsou zatraceně silní.

Tribes of the East přináší čerstvý vítr i mimo příběhovou část, tedy do skirmishe/multiplayeru. Kromě kupy nových jednotek potěšilo skládání artefaktových sad a zredukování počtu dovedností potřebných na ultimátní skill (ze 4 na 3).
+15

Icewind Dale: Heart of Winter

  • PC 80
Severu Faerunu hrozí nebezpečí a kdo jiný, než vy dostane za úkol je zažehnat a vrátit klid do domovů jeho obyvatel.

Úspěšné hry si žádají pokračování nebo minimálně přídavek a protože Icewind Dale rozhodně nebyl žádný propadák, připravili v Black Isle tenhle přídavek s podtitulem Heart of Winter. Stejně jako v případě TotSC pro Baldur's gate, samozřejmě nikdo nesmí čekat, že by se nějakým zásadním způsobem něco změnilo, kdepak, HoW přináší další spoustu hodin stráveném na ledových pláních dalekého severu přesně v duchu toho, co přinesla už původní hra. Samozřejmostí jsou aspoň nové předměty, kouzla a také zvýšený Exp. limit.

Vzhledem k tomu, že nejde o stand-alone rozšíření, ale je nutné vlastnit i původní hru, tak pro ty, kterým se ID líbil nelze než doporučit a ti, kteří tuhle sérii míjeli, ať klidně spí dál :)

Pro: Další hodiny zábavy pro fanoušky ID, vyšší exp. limit a celkově fajn rozšíření

Proti: Klasický datadisk, nepřinášející nic nového

+15

Serious Sam HD: The Second Encounter

  • PC 85
Jediná věc, která se oproti prvnímu dílu moc nepovedla, je obtížnost. Zatímco First Encounter byl už na Normal slušnou výzvou, tady je Normal spíše taková oddychová obtížnost. Přivítal bych také více potvor (zrovna u téhle hry to zní asi trochu hovadsky), protože některé venkovní lokace byly, na můj vkus, až příliš prázdné. Při hraní se střídají povedené pasáže s těmi méně povedenými, ale za celou dobu jsem se nezačal nudit natolik, abych to zabalil.

Second Encounter je lépe nadesignovaný, humornější a delší, než FE. Méně hardcore, více pohodová oddychovka.
+15

Angry Birds

  • PC 90
Nemůžu si pomoct, ale musím dát 90 %, tahle hra je tak šíleně návyková a zábavná, že jsem všechny levely dojel za necelé tři dny (samozřejmě ne na 3 hvězdy. Něco na takřka stejném systému už tady určitě bylo hodněkrát, ale asi tomu chyběla ta chytlavost, kterou Angry Birds mají.

Obtížnost není nijak extrémní, paradoxně ke konci mi přišla spíš jednodušší, protože vše šlo vyřešit "hrubou" silou a člověk ani nemusel moc přemýšlet, v tomhle byla nejlepší epizoda číslo 2, ve které jsem asi u dvou levelů docela vykysnul a jejich pokoření pak bylo spíše dílem náhody, než promyšlené taktiky.

Už dávno jsem po téhle hře toužil na mobilu, ale na WM není, nejspíš nikdy nebude a Iphone nebo Android jsem zatím v plánu neměl. Takže díky Roviu za to, že portovali Nas*ané ptáky aspoň na PC.

Pro: Originální, zábavné, chytlavé, v jednoduchosti je prostě síla

Proti: Některé levely jdou vyřešit spíš náhodou ...

+15 +16 −1

Batman: Arkham Asylum

  • PC 75
Nemám rád komiksové hrdiny. Nemám k nim vztah. Jediný komiks, který mě kdy opravdu hodně zaujal byl MAUS. Z těch přímočařejších se mi líbí Sin City nebo Hitman, jinak jsem out. Stejně tak nemusím filmy dělané podle komiksů, většinou jsou plné špatně hrajících herců (Tobyvede), špatných triků, barevných hrdinů atd. Ale asi nejvíce mi vadí charaktery hlavních hrdinů - jsou jako přes kopírák. Buď se jedná o zamindrákované zhrzené mladíky nebo o "zabili mi matku/otce/celou moji rodinu" a jejich charakter nemá daleko k Mirkovi Dušínovi. Jsou vesměs všichni nudní.

Díky tomu si je člověk schopen spíše oblíbit záporáky. A to se mi přesně stalo v Batmanovi. Joker mě bavil. Jeho hlášky (které navíc nebyly daleko od pravdy, když na adresu Batmana křičel, že je to jen po zuby ozbrojený maník oblečený jako cvok), jeho teatrální chování (ale ne přehnaně, jako Jack Nicholson) a jeho úžásná image (ale ne rádoby vážná, jako v posledním přeceňovaném filmu): to vše na mě velmi zapůsobilo a já si ho skutečně zamiloval. Stejně tak jeho sexy pobočnici nebo Strašáka, který byl mnohem děsivější než ve filmu (zejména jeho obří podoba během halucinací).

Nakonec jsem si zvykl i na toho netopýra. Nebyl naštěstí až tak drsný, jak jsem se obával. Nepřátele likvidoval efektivně a efektně zároveň, nevydržel zas tak moc ran a pseudoautoheal mi přišel jako docela dobrý kompromis mezi nesmrtelností a povalujícími se lékárničkami.

Co mě ale otravovalo celou hru byly následující skutečnosti: dorazíte ke dveřím, uprostřed obrazovky se objeví "SPACE-OPEN DOOR", dorazíte k šachtě, objeví se "F", jakože můžete vystřelit hák. Zabije vás boss, hra vám napíše, jak na něj. Potřebujete najít stopy, hra vám napíše, že se máte přepnout do detective módu a co máte sledovat. Jde po vás enemák, hra vám napíše, co máte zmáčknout, abyste jej efektivně zneškodnili. A tak dále a tak dále.
A další věc, která mě štvala, že hra jde hrát jen na xbox gamepadu. Repsektive pokud vlastníte jiný, je tu velká šance, že se Batman nebude chovat tak, jak by měl.

Bez všech těch věcí, které jsem vyjmenoval výše a které značně otravují hráče při jeho cestě parádně vystavěným blázincem, bych dal hře klidně i 85%. Takhle mi nezbývá než opět zmínit, že hry jsou stále lehčí, snažší, tvůrci si myslí, že hráči jsou ovce, které nechtějí přemýšlet a které si ani nezapamatují, že klávesou SPACE se od vynalezení first person akcí otevírají dveře.

Pro: Joker, atmosféra celého místa, sem tam mini WOW moment, některé sekce, nedostavil se stereotyp, Batman je strhanější a strhanější

Proti: konzolovost, mohlo to být delší, sexy záporňačky mohly dostat více prostoru :)

+15 +17 −2

F.E.A.R. 2: Project Origin

  • PC 60
FEAR 2 je takový nedomrlý bratránek. Posouvá příběh o kousek dál, ovšem všudypřítomná konzolovost mi neskutečně lezla na nervy. Strašidelných momentů je tu jak šafránu, proti jedničce zmizely staré osvědčené věci, jako třeba NEZVÝRAZŇOVÁNÍ ležících zbraní anebo když je hráč neschopnej, má si nastavit lehčí obtížnost. Zmáčkni E a přeskočíš překážku a podobné věci tu hru ponižují od vyššího hodnocení. Při spuštění slow-motion to vypadá jak v bordelu, no radši to přejdu a budu nadále uctívat jediný F.E.A.R. O zmrveném multiplayeru se radši bavit nebudu. Hrál se asi měsíc... // Hrál jsem s českými titulky.

Pro: Příběh, zbraně

Proti: Není to F.E.A.R., konzolovost, jednoduchost, AI nepřátel

+15 +16 −1

Assassin's Creed: Brotherhood

  • PC 80
Brotherhood, i když určitě není špatnou hrou, působí vedle dvojky trošičku nedomrle:

Ulice Říma působí poněkud genericky a téměř všude jsem preferoval pohyb po ulici jako jednodušší a rychlejší způsob přesunu. Autory tolik vyzdvihovaná možnost ježdění ulicemi na koni je právě tak pitomá, jak zní, bo uličky jsou uličky a ta obří svině jménem kůň v nich prostě kličkovat nebude.

Na venkově vás pro změnu nejednou naštve strmý sráz, který na mapě nevidíte a který se vám sprostě postaví do cesty. Od spousty míst vás pak bude právě tak oddělovat neviditelná stěna a osobně jsem v každé kapitole jak blbec jazdil zjišťovat, jestli se náhodou někde neposunula. (Takže hint pro ostatní: Neviditelné stěny se posunou, když plníte quest, který vás za ně pošle.) Podobná frustrace pramení i ze situací, kdy se snažíte udělat něco v místech, kam sice můžete dojít, ale příslušná činnost je blokována přítomností Borgia tower, ke které se pro změnu už zase dostat nemůžete.

Souboje jsou proti druhému dílu až trapně jednoduché a není problém vlastoručně zlikvidovat menší armádu. K tomu vám v pozdější části hry bude víc než zdatně dopomáhat váš vlastní assassin squad, takže pak už se s bojem skoro ani nemusíte obtěžovat. Nutno ovšem podotknout, že umlčet obtěžující vojáky nenápadným gestem ruky je sakra frajerský pocit. Ale zase skrz to platí, že zloděje, bojovníky, ani kurtizány prakticky nevyužijete. (Na kurtizány jsem šáhnul asi jednou nebo dvákrát v ramci stealth questů, nic jako sbíráni codex pages z budov tu holt není.)

Příběh mi z nemalé části přišel jako lepidlo pro všemožné úkoly, které hráč plní a nepřišel mi tak zajímavý jako v předchozích dílech - spíš naprosto zbytečně zamotaný.

Ale abych taky napsal něco dobrého: Borgia Towers, u kterých musíte zabít jejich kapitána a nasledně je vyhodit do vzduchu jsou každá trochu jinak koncipovaná a to samé platí o řadě dalších úkolů, jako například ničení Leonarodvých válečných strojů, nebo průzkum Romulusových doupat, která slouží jako náhrada hopsacích úseků ze dvojky (Jsou ovšem poměrně jednodušší a přijde mi, že tam jsou hlavně proto, aby tam prostě něco takového bylo.)

Celkově vnímám AC:B jako takový hodně velký a hodně nadupaný datadisk dvojky, který přináší hafo hodin podobné assassinské akce, ale sám o sobě není tak vymazlený jako dvojka. Spousta věcí prostě vypadá, že je splácnutá tak nějak narychlo, dost možná prostě jen autoři udělali Řím a naházeli do něj všechno, co se do AC2 nevešlo, nebo tak něco, i když nemálo kvalitních a/nebo originálních questů by se určitě našlo. Otřesný je hlavně závěr, kde je jeden opravdu hloupý bug, který si snadno vyžádá i několik checkpoint restartů. Ono vůbec závěr celkově stojí za prd.

Hm, tohle asi na 80 moc nezní, že? No, není to silných 80 a hlavně teď srovnávám s AC2... takže tak :)
+15 +16 −1

TFX

  • PC 80
Takže vy chcete létat? Chcete opravdu létat? Hmm, tak to je TFX ta správná volba... Tak přesně takhle začínala recenze na TFX v časopise SCORE a já si to zapamatoval až do dnešních dnů.

Na svou dobu špičková simulace létání ve strojích F-22, Eurofighter 2000 nebo neviditelného bombardéru F-117. Hra nabízí herní režimy Arcade, Training, Simulator, Tour of Duty anebo Un Commander (možnost vlastních misí).

Hra byla velmi náročná na hardware - vzpomínám si, že v té době jsem vlastnil 486ku na 33MHz a jelikož změna pohledu z interiéru do exteriéru a naopak byla řešena pomocí virtuálního kokpitu, tak to moje mašinka moc nedávala. Ale na svou dobu to byly grafické orgie. Myslím, že to byla vůbec první hra, kde byl virtuální kokpit.

No a protože jsem si zrovna v té době pořídil svoji první zvukovou kartu (Sound Blaster 16), mohl jsem si vychutnat i skutečně úžasné ozvučení - ať už po hudební stránce, tak i zvukově-efektové. Marné byly prosby rodičů "ať to okamžitě ztlumím!" - tahle hra si prostě zasloužila volume doprava :)

PS. mám nalétáno bezpočet hodin v F-117ce - kdyby měl někdo zájem, můžu poskytnout cenné rady :) (ale je škoda, že tento stroj už byl stažen z aktivní služby ;)

Pro: na svou dobu prostě dokonalá simulace

+15

Psychonauts

  • PC 90
Tim Schafer umí dělat hry. Dokázal to Monkey Islandem, dokázal to Grim Fandangem a pak přišeli Psychonauts. Abychom si ujasnili, Psychonauts byla první jeho hra, ke které jsem se dostal, a hned od začátku mi učarovala svým jedinečným prostředím, postavami a skvělou hratelností. Protože jsem ale při prvním hraní udělal chybu a od začátku jsem se soustředil pouze na hlavní linii a zanedbával jsem zkoumání světa – a tedy sbírání místního platidla, zasekl jsem se na místě, kde jsem potřeboval mít koupený jeden důležitý předmět, a už se mi nechtělo běhat po světě, abych to dohnal. A protože v té době už byla většina vedlejších postav na jiných místech než předtím, bylo by to hledání vcelku nudné. Tak jsem tehdy přestal hrát. Dal jsem si pauzu, dohrál jsem Monkey Island a když už moje paměť ohledně nárazu, který jsem u Psychonauts zažil, trochu pobledla, pustil jsem se do nich znovu, tentokrát se od začátku více soustředíc na vedlejší úkoly. A byl to skvělý zážitek.

Psychonauts je důkazem toho, že jednoduchý příběh, plný jedinečných a zajímavých postav, odehrávající se v nezvyklém prostředí (v tomhle případě spoustě nezvyklých prostředí) a hlavně s dobrým zpracováním, dokáže hráče pohltit více, než rádobyreálné akční slátaniny. Dokázal nám to Outcast, dokázalo nám to BGE, dokázala to Majora's Mask (šestá Zelda) a dokazuje to i Psychonauts. A přesto her tohoto typu vidíme tak málo. Ach, zpropadená prodejnosti (byť snad jediná Zelda s tím neměla problémy... ale to je Zelda).
Jak už jsem zmínil, příběh je sice jednoduchý, ale jeho zpracování, filmové rozhovory a děj, stavěný primárně na gameplayi a ne na zbytečných cutscénách (ty které tam jsou, nejsou zbytečné) a hlavně na špičkovém humoru, který je hrám Tima Schafera vlastní, háže do kapsy většinu herních příběhů. Postavy jsou pak snad nejsilnější stránkou celé hry – takovouhle sbírku naprosto jedinečných cvoků nenajdete v žádné hře! Každá postava má svoji minulost, svůj způsob vyjadřování, své problémy a názory – a to i takové postavy, které s vámi v průběhu hraní prohodí tak maximálně pět vět. Navíc, každá je natolik zajímavá, že prostě nejde si je nezamilovat.
A prostředí? Lze tady dělat jiné věci než chválit? Každá úroveň je úplně jiná, se svými vlastními způsoby hraní, každá představuje určitý posun v příběhu a informace o postavách (koneckonců, odehrává se v jejich hlavách). Je to jako v jedné chvíli bojovat s monstry ve vesmíru a za chvíli sázet stromy v Amazonském pralese, aniž by si člověk uvědomil, kde se stala ta změna.

Graficky je díky svému specifickému zpracování víc než pěkná a nevšiml jsem si v ní žádných chyb. Zvuky, dabing i hudba skvěle sedí do prostředí, takže i tady žádné problémy.

Co se problémů týče, tak kromě toho, který jsem už načrtnul na začátku = pokud se od začátku soustředíte pouze na hlavní dějovou linii, může se vám stát, že se zaseknete v jedné konkrétní lokaci (Milkman Conspiracy – mimochodem jedna z nejlepších lokací vůbec) a musíte se vracet zpátky abyste posbíral iveškeré potřebné věcičky, což vás ale v takhle pozní části hry připraví o spoustu skvělých zábavných scének mezi postavami, na které byste narazili, kdybyste "Wispering Rock Summer Camp" prozkoumávali hned na začátku. Přitom by stačilo hráči zamezit postup do nových mozků, pokud by nebyl dostatečně připraven. Dalším problémem je pak křivka obtížnosti, která ke konci jde až možná moc strmě nahoru – ne že bych neměl rád těžké hry, ale je dobré obtížnost hráči naservírovat postupně a ne v ohromné dávce na konci.

Takže shrnutě: Psychonauts je hra, která zdařile spojuje špičkovou hratelnost se skvělým humorným příběhem plným opravdu jedinečných postav. Ten pár much, které má, můžete klidně přehlédnout – jen bych vám doporučil prozkoumávat herní postředí hned na začátku (nejlíp hned po "Basic Braining"). Sice se Psychonautům neporařilo mne pohltit na emocionální úrovni tak moc, jako hry, kterým jsem dal 95%, ale byli k tomu sakra blízko. Máte-li rádi hry jako Beyond Good & Evil nebo Legend of Zelda, je tohle hra pro vás.
+15 +16 −1

NHL 2004

  • PC 75
NHL 2004 je jediný ročník z celé série, který jsem dohrál více jak pětkrát. Bylo to dáno hlavně tím, že můj předchozí počítač novější verze NHL už nebyl schopen spustit, a tak pokud jsem si chtěl zahrát virtuální hokej, nezbývalo nic jiného, než sáhnout po tomto v pořadí již třináctém NHL.

Přibyly nové ligy (německá, finská a švédská), a tak jsem si po dokončení sezóny za Vancouver, Montreal, Minnesotu, Columbus a pár dalších týmů z nejslavnější hokejové ligy na světě, mohl zahrát i sezónu za týmy z Německa, Finska či Švédska. Nechyběl ani národní šampionát, ve kterém jsem zvítězil s několika různými mančafty.

Jelikož se zde poprvé objevil dynasty mód, vyzkoušel jsem si i roli hokejového manažera, kdy jsem smlouval s hráči o jejich platu, měnil program tréninku nebo povolával nováčky.

Nejvíce se mi ale líbila možnost vytvořit si vlastní hokejový klub, kdy šel zvolit jeho název a zkratka, která se bude objevovat na multimediální kostce, vzhled samotné kostky, vzhled domácích a venkovních dresů, hesla, která diváci skandují a v neposlední řadě i zvuk sirény, ohlašující gól nebo konec třetiny.

Do takovéhoto vlastního týmu jsem si mohl přidat až čtyřicet hráčů z jakékoli ligy, ale nevýhodou bylo jejich "klonování". Pokud jsem totiž hrál s týmem v lize, ze které jsem si svoje hráče vzal, zůstali i ve svém mateřském týmu, a tak třeba bojovali o vítězství ve střelcích nebo kanadském bodování dva úplně stejní hráči.

NHL 2004 je pro mě nezapomenutelné, jelikož jsem ho z již zmíněných důvodů nejvíce krát dohrál, ale stejně jako u předchozích ročníků na něj budu nejspíše už jen v dobrém vzpomínat a žádnou další sezónu si v něm nezahraji.

Pro: nové ligy, národní šampionát, dynasty mód, možnost vytvoření vlastního hokejového klubu se vším všudy

Proti: "klonování" hráčů

+15

Need for Speed: Hot Pursuit

  • PC 50
Série Need For Speed se po hodně povedených Shiftech ubírá zase špatným směrem. Již po nainstalování vás čeká několik (sice kratších) videosekvencí, které samozřejmě nejdou přeskočit. To mě trošku naštvalo, ale kvůli tomu se hra posuzovat samozřejmě nedá.

Podle čeho se ale posuzovat dá je například jízdní model a fyzika aut, které podle mě ve hře v podstatě ani nejsou. Jak již zmiňoval Paul ve svém komentu, tak pořádný pocit z jízdy v podstatě chybí. Možná mě to tak štve, protože v předchozím díle byla fyzika aut a jízdní model propracována do detailů a já si tak mohl pocit z jízdy pořádně vychutnat.

Co mě ale štve snad ještě více je chybějící možnost tuningu vozů. Před každým závodem vám hra strčí pod nos auta, kterými ho můžete odjet, ale snad jediná možnost úpravy je změna barvy, které jsou navíc povětšinou dost odporné a vyberete si tak z cca tří snesitelných, tedy alespoň pro mě. Ano, během hry se vám odemykají vychytávky typu hřeby proti policii, ale to pro mě stejnak nemá cenu.

Abych ale jen nekritizoval, tak musím pochválit hodně dobrou grafiku, na kterou se kouká doopravdy příjemně. Dále samozřejmě také plně licencované vozy, to už je ale pro tuto sérii rarita. Na závěr bych tedy chtěl říct, že svěřit tento díl pánům z Criterion Games nebyl dle mého názoru nejlepší nápad (přiznám se, že netuším, co k tomu EA vedlo, poslední dobou se o herní průmysl nestarám, takže nejsem v obraze), stejně jako návrat k minulosti.

Pro: Grafika, licence vozů

Proti: Fyzika, jízdní model, žádný tuning, nuda

+15

Spear of Destiny

  • PC 100
I přes relativní krátkost, oproti původní hře, se Spear of Destiny hrál více než dobře. Považuji jej proto spíše za datadisk, tomu odpovídá 21 levelů spojených do jedné kompletní kampaně. Osmnáct z nich je v základu, další dva jsou tajné a vchody k nim se skrývají ve dvou skrytých lokacích umístěných v průběhu kampaně. První se nachází ve čtvrté úrovni a druhý ve dvanácté, v obou případech je jejich číselné označení za úplně tou poslední částí hry, která jako jediná je rozdělena na dvě části.. Zkrátka z Floor 4 do Floor 19 a ze 12 do 20, tento způsob absolvování tajných úrovní mě poměrně zaujal, já si nebyl přitom vůbec jist, jak se vrátím zpět do regulérní kampaně, ale jakmile byly tyto schované pasáže úspěšně za mnou, normálně hra pokračovala dál.

Zde byla má hráčská duše naplněna o to více, zejména díky tomu, že se bossové objevovali poměrně nečekaně a též v hojném počtu. Rozestup mezi nimi skvěle podkresloval tempo celé hry. A když si jen vezmu pár okamžiků, kdy nebyl dostatek nábojů, za to koncentrace nepřátel jo, byť se stále v odlehlých postranních koutech chodeb zásoby daly doplnit, tím adrenalinovější zážitek to byl. Na druhou stranu těchto situací není zase tolik, a hlavně v první polovině je čím se doléčovat a vyzbrojovat zcela v pohodě. Ke stoprocentnímu hodnocení také přispělo mé štěstí na řadu objevených secretů, čímž už tak vysoké číslo v dosaženém score přesáhlo šestimístnou cifru a jakoby se anulovalo, ve skutečnosti jej hra počítala až do konce správně, tak jak měla.

Obě tajné úrovně oplývaly perfektní strukturou level designu posunutou o řád výše, než ve volně dostupných misích. Nepostrádaly též přehršel itemů, nepřátel a normální secrets area. Na mnoha místech nechyběly výsuvné stěny i blízko sebe, s poměrně dlouhými tunely. Co se jejich kompletního projití týče, nevybočovala jejich náročnost nijak extrémně, ale podstatná doba při jejich hraní uběhla, k čemuž přispěly i důkladně schované klíče. Ze samotného dopaření tohoto pokračování, na nějž ještě navazují Spear of Destiny: Mission 2 Return to Danger a Spear of Destiny: Mission 3 Ultimate Challenge, si tedy odnáším výborný pocit, umocněný i trochu ponurou atmosférou ze závěrečného souboje a zvláště pěknými animovanými obrazovkami na konci.

Pro: Vysoké score, kterého se tu dá dosáhnout, dvě tajné úrovně a celkové tempo hry v čele s bossy.

Proti: Místy opravdu nadité nepřáteli, ne však náboji. Mohlo být delší, ale naštěstí jsou ještě dvě epizody.

+15

Worms World Party

  • PC 70
Worms ve staré dobré formě, která před příchodem revolučního, leč špatně zpracovaného dílu ve třetím rozměru, dobývala nejeden domácí, školní nebo pracovní počítač.

Jednoduchý koncept je tu doveden do snad nejhratelnější verze Wormsů, kdy jedna partička střídá druhou. Přítomna je i kampaň, kterou ale stejně nikdo nehrál. Všichni, kdož měli po ruce někoho vykazujícího známky života, stejně sáhli po vzájemném souboji. Ten byl často oddalován vymýšlením jmen osmi červíků – jednou tak Schwarzenegger zaměřoval raketou Gándího, podruhé si Sindibád procvičil houmran na Beckhamovi. Následně proběhla nutná kontrola toho, jak si budou červáci nadávat, oblíbena byla především polština, nebo jaké hrobečky se budou hodit pro danou grupu. Prostě zábava na mnoho hodin.

Samotná hra se vždy stočila k odpálkování prvotních, doposavad neukrytých cílů. Poté proběhla akce zákop, s tím, že kdo zůstane na nekrytém prostranství, brzy bude polechtán sprškou napalmu. No, dokud nezačla stoupat voda, šlo o vyčkávací taktiku, kterou dokázal narušit jen náhodně vržený svatý granát.

Zábavná a výborně hratelná klasika, kterou zkusil asi každý hráč na začátku milénia. Plusem je i to, že na tomto typu her se ani trochu nepodepíše zub času. Na druhou stranu, je to opravdu červí díra na čas, který se bude ztrácet a vaše produktivita bude jen klesat. Kdo to ale kdy řešil při hraní Worms!

Pro: hratelnost, grafika, volby a možnosti společně s jednoduchým konceptem

Proti: nutnost.. živého protivníka

+15

Jade Empire

  • PC 40
Jedno z těch velice slabých RPG (šlo by řící i jedno nejhorších v rámci vysokoropočtových děl), které se dostaly na osobní počítače během minulého desetiletí. Už jen fakt, že bylo Jade Empire portováno z Xboxu, je dostatečným důvodem, proč mít oprávněné obavy. Hra není po všech směrech špatná (Mass Effect), dokonce má i několik povedených momentů, ale nedostatky jako nepohodlná práce s inventářem, nezajímavý příběh nebo soubojový systém, ač měl na papíře potenciál, hru sráži do podprůměru.

Vizuální stránka a její stylizace není špatná, stejně tak hudba (Main Theme) vyčnívá. Ale samotná hratelnost, kdy se pohybujete v předem připravených a malých koridorech není vůbec zábavná, pokud vás zpočátku nechytne příběh a šablonovité prostředí bez špetky intarakce. Navíc více než polovinu času strávíte bojem, který u televize a s gamepadem může fungovat, ale na PC ne (bojování proti mnohčleným přesilám, které nabíhají na hrdinu po vzoru her jako Onimusha jsem se vždy - oprávněně - děsil). Někdo by mohl namítnout, že to samé jde říci o jRPG, kde je také lineární průchod s minimální interakcí, ale tam to z jistých důvodů a zkušenosti s tímto žánrem funguje. Nutno zmínit ještě košaté dialogy, které společně s průchodem lokací a bojem tvoří největší část hraní. Ty jsou klasické, dle mustru BioWare. Dlouhé, nudné a plytké.

Hrát Jade Empire jde, není to úplný propadák jako byl Fable, ale na trhu se nachází řada lepších titulů. Pokud ale hledáte lineární, akční role-playing s neokoukaným prostředím Číny a na poličce nemáte jiné tituly Bioware, volba Jade Empire není tou nejhorší.

Pro: hudba i grafika, vcelku solidní délka (15+ hodin)

Proti: hratelnost, příběh, nudné dialogy a postavy, repetivní boje, linearita, konzolovitost

+15 +19 −4

Sam & Max Season One - Episode 1: Culture Shock

  • PC --
Pokud něco nemusím, pak to je adventurní produkce Telltale Games. Což o to, mají povětšinou dobré umysly a snaží se přinést žánr i jinému publiku.

Vše ale ztroskotává na jejich marketingu postaveném na upřednostnění kvantity před kvalitou. Kdy každý díl epizody je sestaven z prefabrikovaných modelů a lokací, do kterých dosadí hlavní postavy a nějaký komparz. A tak, i když dialogy nejsou špatné a v některých případech jsou i zábavné, hra jako taková těžko zaujme, pokud nejste velkými fanoušky zvířecí dvojky od původního dílu, či vám jejich situační humor nesedí. Jedním z podstatných faktů je i to, že po roce od dohrání si ze samotné hry nepamatuji takřka nic, co by mě výrazněji zaujalo.

Třeba se mi změní názor po zahrání jejich nejambicióznější sérii Tales of Monkey Island, ale takto po dohrání první epizody Sam & Max nemám sebemenší chuť pokračovat, a dostat se tak k údajně nejlepšímu dílu Abe Lincoln Must Die!.
+15

Rise of Nations

  • PC 85
Napriek tomu, že mnohí povedia, že RoN je mechanizmami vykrádačkou Age of Empires II a prechádzaním epochami zas Empire earth, je pre mňa RoN najzábavnejšou hrou zo spomínanej trojice.

Na jednej strane nemá tak prepracované kampane ako AoE 2 ale skôr generické dobíjanie sveta a ani toľko epoch ako EE. Na druhej strane však prináša svižné a najmä prehľadné hranie, nastaviteľnosť zvukovej i textovej signalizácii množstva vecí. Zábavné a hrateľne spracovaný mikromanažment (ťaženie surovín podlieha budove vystavanej pri zdroji, kde zdroj ovplyvňuje možný počet priradenia pracovníkov, oproti klasickejšiemu "niekdeto drevo narúbte a kamene nakopte") funguje v mojich očiach v spojení s epochami na výbornú (oproti EE, kde sa mi to nepáčilo a pôsobilo to dosť násilne pospájané).

Grafika je pre niekoho na rok 2003 zastaralá, pre mňa však jednoznačne malebná a taký pád atómovej hlavice je znázornený skutočne "kochateľne". Hudba opierajúca sa o etnické nástroje mnohých hrateľných národov(každý má nejaký ten bonus a špeciálne jednotky) taktiež pôsobí príjemným dojmom a tak mi ako jediné výsledné negatíva pôsobí absencia nejakej príbehovej kampane a možno priveľké okopírovanie klasického AoE.

Pro: osvedčený AoE koncept, časové epochy, "superpowers", mikromanažment, výbuch atómovky

Proti: generická kampaň, silno okopírovaný AoE koncept

+15

Grand Theft Auto III

  • PC 90
Je to šedé, není to tak zábavné jako Vice City, ale já měl to štěstí dostat se ke hře pár měsíců po vydání (a zaznamenat jedno z mých dohrání).

Báječné vzpomínky, kdy jsem stál na molu prvního ostrovu, poslouchal "Today Is a Beautiful Day" (mimochodem úděsná popárna, ale takhle jsem to tenkrát neviděl) a díval se na východ slunce. Ne v moc hrách mě to takhle bavilo. Projíždět město a obdivovat architekturu bylo nádherné. O to víc proto, že Mafii jsem hrál až v 2008. Hehe, pamatuji, že jsem tenkrát ještě používal češtiny a měl jsem problém s přenášením savů sem tam. Vím, že mě maximálně sra_la mise, kde jsem měl sniperovkou ničit kartel na lodi. Hrozná mise, nakonec jsem to vyřešil se zpomalovací pilulí (po radě kamaráda).

Hledání stunt jumpů, zábava s "kill frenzy" rampage, obdivování 3d modelu kde člověk mohl dělat tolik věcí (a v retrospektivním srovnání lepší, než Mafia - na tenhle typ hry se hodí více arkádovost, kterou GTA má). Zábava byla i hledání spotů na bránění se před policií, pokud ukrást následně tank (mockrát nevyšel) a hlídat si záda na vrtulníky. Už jen průzkům

Ale nemyslím si, že by bylo možné létat letadlem NAD Liberty City. Díky modelu ovládání/létání spíše po zemi (maximálně pár metrů nad). Možné to sice je, ale je to tak složité a otravné, že to sice asi zkusil každý, ale že by to většinu lidí bavilo ? To si nemyslím. Ve Vice City to šlo v pohodě s vrtulníky no a v San An se už na začátku dal sehnat létostroj s proudovým pohonem, se kterým se McFly flyoval fajn.

Příběh není tak "vznešený" a kvalitní jako ten u Mafie, ale spíše zábavnějšího typu, kterým je série GTA známá.

Pro: Revoluce v poměru grafika/volnost/zábava, Příběh také

Proti: Šeď (přeci jen, zamrzí po čase)

+15 +16 −1

Diablo II: Lord of Destruction

  • PC 95
Přiznávám se, hrál jsem s "PLAYERS 8". Jinak by mi hra přišla trochu nudná. Nejdříve jsem hrál za nekromanta a zasekl se u Baala. Poté za vražedkyni a dostal se docela dost daleko (poslední obtížnost, do 3. aktu) a nakonec za barbara.

Nevím proč, ale tato hra má úžasnou schopnost znovu-hraní (replayability). Přišlo mi naprosto normální dělat několik postav a trávit nad nimi mnoho hodin času. Pokaždé to bylo zajímavé. To se mi skoro nikdy nepodařilo opakovat (už jen proto, že u většiny her je hraní znovu ztráta času, který jde lépe využít poznáváním nových her - no stejně jako u knih, čtu znova jen ty nejlepší).

Grafika je dokonalá. Zvláštní je, že sice ta hra je vlastně jen o mlácení, tak jde o to mlátit/sesílat kouzla co nejlépe, čekat na "drop" monster, využívat různých efektů pro různé druhy hry (velice, velice odlišné od sebe).

Co mě štve je rozlišení. Už tenkrát bylo 640x480 málo. Tento datadisk dal 800 na 600, ale v té době se už u jiných her běžně vyskytovalo 1024x768. No a nechápu proč nemůžou vydat nějaký patch povolující nastavitelné rozlišení. Hrát to na mém 1600x900 už je docela znát. Navíc s tímhle rozlišením bych mohl velkou plochu dost dobře využít, vidět daleko.

Chtěl bych zmínit též hudbu. Skoro každá track je krásná v ambientním slova smyslu. Mám rád akustiku a hudba v divočině 1.A, Tristram (velice vylepšená verze), či ta dlouhá co hraje na poušti (nemluvě o Wagnerem inspirovanými hudbami 5.Aktu. Jedna z mála her, kde si hudbu nevypínám.

P.S - Pamatuji si recenzi v ABC (časopis), kde Diablo 2 dostalo asi tak 20%. Haha, čas a hráči "proved it wrong".



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 2003 (2009)
KOLIK (hodin circa) ----------- 300
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - NIGHTMARE (ne HC)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro: Paradoxně se nedostaví stereotyp, grafika, hudba

Proti: Rozlišení, moc klikání

+15