Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Ladykiller in a Bind

  • PC 90
Pro hry Christiny Love mám velkou slabost, stejně jako je mi velmi sympatické ústřední téma této hry, takže očekávání jsem měla velká - a nezklamala jsem se.

Na její předchozí hře Analogue: A Hate Story jsem nejvíc oceňovala, samozřejmě kromě toho skvělého příběhu, to, jaký pocit ve mně zanechala - ačkoliv je o dost vážných temných věcech, vyvažuje to milými, až trochu "cheesy" momenty, a ve výsledku působí strašně příjemně a nadějeplně.

A to je přesně to samé co mě tak dostalo i na Ladykiller in a Bind.

Jinak si ty hry podobné vážně nejsou - ať už herním systémem (v Ladykiller nejsou žádné texty k odkrývání ale jednoduchý systém s větvícímí se dialogy), tématem, vizuály... Ladykiller je taky výrazně komplexnější a obsáhlejší. Je to navíc i spousta dost explicitních, ale rozhodně ne laciných a samoúčelných sexuálních scén.

Zatímco Analogue se zaobírá tématy feminismu, osobní svobody a individuality, Ladykiller si hodně hraje s, v dnešní společnosti hodně zneužívanými a špatně chápanými, věcmi jako genderová identita, sexuální orientace a s nimi svázané stereotypy, a v neposlední řadě důvěra, konsenzualita a principy BDSM vztahů. A přesně stejně jako v Analogue, i tady hrdinové zaujímají k těmto tématům strašně sympatický, správný postoj, je to hra naplněná respektem a tolerancí k jnakosti a jako taková dokáže doslova zahřát u srdce.

Pro: originální zápletka, rozsáhlé dialogy, spousta možností jak ovlivnit příběh, zajímavé barvité postavy, celkové vyznění hry, atraktivní téma

Proti: občas až MOC rozsáhlé dialogy, osobně mi zas až tolik neseděl výtvarný styl

+15

Resident Evil Zero

  • PC 75
Když jsem se doslechl, že v rámci remasterování starších Resident Evilů dojde i na „nultý“ díl, jásal jsem a těšil jsem se. Jde totiž o další z dílů původního typu, které se mi líbí víc. A pak možnost zahrát si prvně Resident Evil 0 jsem nemohl nechat bez povšimnutí.

Resident Evil 0 se odehrává, jak číslovka za názvem napovídá, před událostmi prvního dílu. Můžeme si tak doplnit obrázek o pozadí problémů kolem Umbrelly a jejích virů. Vydáváme se tak na pouť ne zrovna hostinným prostředím a to tentokrát ve dvojici zahrnující Rebeccu Chambers ze speciálních jednotek a Billyho Coena, válečného veterána stíhaného za zločiny proti svým kolegům z vojenské akce. A právě postup ve dvojici je největším ozvláštněním oproti jiným dílům staršího ražení. Pozor – oba ovládá jeden hráč.

Avšak nakolik je postup dvou postav odlišný, natolik je možná jednou z největších vad na kráse tohoto dílu. Starší díly byly vždy o správě inventáře. Co vzít teď, co ne. A tohle děláte teď ve dvojici. Takže malé inventáře máte plné nezbytných zbraní a nábojů, uzdravovacích propriet, nakonec tak jste rádi za jedno nebe dvě místečka pro ostatní věci. A co víc, společně jste rádi, že se vy trefujete, protože zrovna střelba „pasivního“ kolegy nestojí za moc. Ideálka je tedy střelba od vás a kolega jako batoh.

Aby těch změn nebylo málo, tak zrovna zde chybí zázračná truhlička. Věci, které potřebujete, uchováváte všude po zemi v místech, kde si, tradičně pomocí psacího stroje, ukládáte průběh hry. To samozřejmě znamená, že buď se v jistých místech budete několikrát vracet pro náboje apod., anebo budete žít z toho, co naleznete dál. Což samozřejmě není zrovna super.

Takže zatím se RE 0 moc nepochlapil. A bohužel, budu v tom pokračovat. Příběh není kdovíjak poutavý a o nic lépe na tom není ani právě spolupráce postav. Když pracujete ve dvou, člověk by předpokládal, že právě hádanky a rébusy, na které hráč běžně naráží v sérii Resident Evil, bude nakloněna právě tomuto zvýšenému počtu hratelných postav. A ono tomu zrovna moc není tak. A dále pak i prostranství, kde se hra odehrává. Vlak je fajn a působí svěžím dojmem. Domeček je takovou klasikou a nezklame, ale ani nenadchne. Nicméně zbytek už působí tak nějak jakoby ho tvořili chvíli před padla, a tak svým způsobem už koukáte prakticky na hodinky, kdy už sakra bude ten finální souboj.

Dokonce i hudba tentokrát není kdovíjak výrazná, a to je dost velké mínus, když vzpomeneme na podkresové linky předchozích nebo i následujících dílů (bavíme se o RE1-3).

Nula nabízí přes to všechno standardní solidní hororovou řežbu, a i když není rozhodně z nejlepších dílů, výrazněji nezklame a stane se nedílnou součástí knihovny fandů série. Stojí za to, i když se určitě nezbaví té pachuti, že mohla být i lepší.

Pro: klasický díl, kamery, atmosféra, staří známí

Proti: absence truhel a management inventáře, nevyužití hry dvou postav, hudební podkres

+15

Trainz

  • PC 60
Mašinky mě nikdy moc nebavily, a to ani jako modely jezdící pořád dokola a už vůbec ne na PC. Trainz není výjimkou, ale protože byla tato hra u jednoho čísla časopisu LEVEL, řekl jsem si, že se jí dám šanci.

Sestavil jsem pár tratí a na jednom okruhu jsem se rozhodl vyzkoušet rychlost jedné z lokomotiv. Čekal jsem, že když vlak pojede několik set kilometrů v hodině, tak vykolejí, ale nestalo se tak a naopak stále zrychloval. Kdybych nepřehodil výhybku na jedné z odboček, nejspíše by vlak stále kroužil na trati.

Je to určitě zajímavá zkušenost, zahrát si na stavitele železničních tratí, ale nemám potřebu, si ji někdy zopakovat. Tento titul navíc nedisponuje zrovna reálným chováním vlaků, což ještě více kazí celkový zážitek.

Pro: stavba tratí, lokomotivy

Proti: nereálné chování vlaků

+15

Codename: Outbreak

  • PC 75
Venom má dobrou myšlenku. Kooperace dvou parťáků ve větších otevřených mapách. Důraz na taktiku. Vlétnutí do vřavy by vás mělo zabít. Vlastně toho moc nevydržíte a lékáren je minimum. Škoda, že na to někdo neměl víc peněz a asi i víc času.

Daikatana nám ukázala, jaký můžou být počítačem ovládaní parťáci přešlap. Tady to naštěstí dopadlo celkem dobře. Parťák má občas nějaký zásek. Někdy se mu povede vystřílet všechno střelivo do zdi na nepřátele za zdí. Někdy má i podivný výběr munice. Ale kooperovat se s ním dá slušně. Může pomoci. Líbí se mi systém zbraní a lékárniček. Všechny zbraně v jednom kvéru po vzoru ZPC. Změna zbraně při přestřelce dává hře docela příjemnou dynamiku. Lékárny najdete jen u některých mrtvých.

Hru jsem chtěl v češtině. Obsedantně jsem se tedy vyhnul, nejspíš opravené, GOG verzi a sehnal si verzi od CD projektu. Hra mi hodně často padala. Nepřátelé se občas propadli do zdi, ze které pak stříleli a byli skoro neviditelní. Ale měl jsem to i s českým dabingem! Dalo se to vydržet. Hra naštěstí umožňovala quicksave kdykoliv a automaticky se ukládala na začátku každé mise.

Pár lidí tady napsalo, jak je to hardcore. Jel jsem na střední obtížnost a prošel to jako nůž máslem. Obtížnost totiž snižuje demence protivníků. A taky to, že můžete kdykoliv načíst. Stačí si jen vychytat nepřátelské odstřelovače a je vymalováno. Je pěkné, že při prvních výstřelech se všichni z celého okolí seběhnou. Přímo před vaše připravené kanóny. Nebo můžete vzít sniperku. Jednoho odděláte a všichni ostatní okolo pobíhají a řvou: "Kde jsou!? Nic nevidím?!" A vy je můžete oddělat v klídku všechny.

Grafika je docela odbytá. Ve venkovních lokacích procházíte stále stejné budovy. Celé je to takové generické. Naproti tomu interiéry vypadají designově mnohem lépe. Celou hru jsem prošel se stejnými vojáky. I když jich bylo na výběr víc. Celou dobu mě to hodně bavilo. I když to často padalo. Akce je to zábavná. Občas taktická. A na konci jsem si říkal, že by těch misí mohlo být víc. Vlastně, konec byl takový useknutý. Nemastný a neslaný.

Příběh je nulový. Kecy v brífincích zbytečné. Čeština není potřeba. Třeba ta GOG verze bude trochu opravená. Slušná hra a pro mě jemné překvapení.

Výzva: "Sousedy si nevybereš" (hardcore)

Pro: zbraně v jednom, zábavná hratelnost, taktický prvek, parťák funguje

Proti: technické chyby, tragická inteligence nepřátel, málo misí, žádný pořádný příběh, divný konec

+15

Dishonored

  • PC 70
Císařovnin bodyguard Corvo Attano, který v poslední době neodvedl zrovna nejlepší práci, se plíží prohnilými a zdevastovanými ulicemi Dunwallu, mezi krysami roznášejícími mor, aby se pomstil... Zní to dobře, co? Jenomže to, jak to zní, a co z toho nakonec vyšlo, jsou dvě rozdílné věci.

Co na Dishonored určitě oceňuji nejvíc, je originalita světa, do něhož je příběh zasazen. Vytvořit celé steampunkové město s všemožnými vynálezy, jejichž fungování podmiňuje velrybí tuk, je beze sporu zajímavé. Když se k němu navíc přidají všudypřítomné krysy brázdící ulice a vytvářející z lidí chodící zombie, je to pak ještě zajímavější. Dobrý nápad jsou i kouzla, která může Corvo používat - dělají hru hratelnější a zábavnější. Obzvlášť Mžik a posílání vlastních krys na nepřátele mě teda dost bavilo. :D

Horší je to pak s grafickou stránkou věci. Ano, svět je originální, budovy dejme tomu ještě vypadají slušně, ačkoli v roce 2012 už byla grafika her trochu někde jinde, ale grafiku postav už příliš omluvit nejde. Díky postavám z Dishonored, kdy mají některé dokonce větší jednu dlaň, než celou hlavu, působí grafika Telltale games jako supermoderní a realistická. Ano, lze se vymluvit na umělecký záměr, ale já to prostě beru jen jako odfláknutý design postav.

Příběh jako takový - cesta za pomstou a očištěním jména hlavního hrdiny - je v podstatě tuctový, v Dishonored jej ale může částečně omluvit již výše zmíněná originalita Dunwalského císařství. Co mi ale vadilo víc, bylo provedení příběhu. Kromě docela nečekaného plot-twistu s podrazem od Corvových spolupracovníků, byl příběh vlastně pouhá vyvražďovačka (nebo plíživá stealth hra) s misemi ve stylu "běž tam a tam a odkrouhni toho a toho." Ale i takové pojetí příběhu se pořád dá omluvit, pokud jsou k dispozici výborné postavy a výborný scénář. A to se u Dishonored bohužel úplně nepovedlo. Nevím, jak staří jsou scénáristé této hry, ale vlastně po většinu příběhu jsem si říkala, že to nemohl napsat nikdo dospělý. Postavy mluví a chovají se strašně naivně, jsou ke Corvovi až přehnaně milí a nadšení z jeho přítomnosti (tedy až do své zrady :D ) a Emily je naopak někdy až děsivá (závěr, kdy malá, asi desetiletá holčička, říká, že nevadí, že Corvo tolik zabíjel, protože by stejně nechala všechny povraždit, mě teda docela zarazil. :D). Všemu jsou jinak obroušeny hrany, nikdo nemluví sprostě, všichni se chovají vstřícně a na úrovni, až teda na to, že na každém rohu ulice jsou brány, které člověka spálí na prach, mor a vraždy jsou na denním pořádku. Trochu rozporuplné, nemyslíte? Navíc snad kromě Sokolova, Samuela a Pendeltona, ve hře nejsou osobnosti (nejen, že jsem si pletla služky v domě, ale ani hlavní záporáky už si nepamatuju). Postavy nemají povahové rysy, minulost ani hloubku. Co mě ale štvalo snad úplně nejvíc - NIKOMU SAKRA VŮBEC NEVADÍ, ŽE CORVO ZA CELÝ DĚJ NEŘEKNE JEDINÉ SLOVO! WTF? :D Přitom stačila třeba jen zmínka o tom, že je němý, nebo tak něco. Přišlo mi tak strašně nepřirozené, že do mě lidi okolo pořád něco hustí a já nic neodpovídám, že jsem každou chvíli alespoň přikyvovala myší.

Jednotlivé mise, kdy jsem jenom pořád prolézala kanály, nebo rozpadené ulice, které za tmy vypadaly vlastně taky jako kanály plné špíny a krys, mě moc nebraly. Ale našly se světlé výjimky - 1) Dům rozkoše (baví mě prostředí bordelů ve hrách, i v Mafii jedničce byl hotel Corleone moje nejoblíbenější destinace :D), takže mě musíte omluvit, když se mi jeden místní kápo nabízel, že Pendeltonovy bráchy zabije místo mě, dost rezolutně jsem nesouhlasila. 2) Poslední ples lady Boyleové - asi nejlepší mise ve hře - hezké prostředí, hosté v maskách, reakce na Corvův převlek byly k nezaplacení, navíc velmi originální zadání úkolu (najít ženu mezi jejími sestrami v barevných oblecích) a možnost nemuset zabíjet cíl. Pěkný kontrast k ponurosti a depresivnosti většiny ostatních misí.

Jinak dohrála jsem na Vysoký chaos - trpělivě sledovat každý pohled stráží není nic pro mě. Ze začátku jsem dokonce systematicky vraždila úplně všechny, abych si vyčistila prostředí, po upozorněních hry, že pak ale bude špatný konec a také s přihlédnutím k množství krys, jsem pak trochu ubrala. To, že se město mění v závislosti na tom, jak se v něm hráč chová, byl výtečný nápad, který ale na druhou stranu trochu svazuje. Zvlášť, když vám ostatní postavy vyčítají, že na cestě za pomstou vraždíte lidi, kteří se vás snaží zabít a vy nemůžete ani nic odpovědět. :)

Abych to shrnula: Dishonored je dobrá hra. Není sice výborná, ani nikterak strhující (na pár týdnů jsem ji úplně přestala hrát a musela jsem se k dokončení donutit), ale je originální především steampunkovým prostředím krysami prolezlého císařství, různými mechanickými vynálezy a kouzly.

PS: Doufám, že v pokračování nějak vysvětlili tu Corvovu němotu. :D

70%

Pro: Dunwall, atmosféra, originalita fungování světa, podoba města závislá na tom, jak hráč hraje

Proti: Příběh ani postavy neumějí strhnout, naivní reakce a chování postav, grafika postav, délka hry (hra je krátká), opakující se úkony a nevysvětlení, proč Corvo nemluví! :)

+15 +19 −4

Leisure Suit Larry 6: Shape Up or Slip Out!

  • PC 75
Alfa samec s nosem ve tvaru penisu Larry Laffer, se zúčastní natáčení pořadu ve kterém dva muži musí získat srdce slečen. Hlavní hrdina s esencí sedla od koně to samozřejmě projede a jako cenu útěchy získá pobyt ve welness resortu. No a to je celý příběh, vy se jen touláte resortem a balíte všechny slečny co jsou k dispozici.

V tom ale tkví největší problém Larryho, a tím je lehká frustrace. Z počátku je ale hra neskutečně vtipná, a to hlavně díky skvělým reakcím vypravěče, Larryho či ostatních postav, když různě zkoušíte různé akční ikonky na všechno. Zkuste si třeba před homosexuálem co vás balí sundat kalhoty, všem slečnám sahat na rty či podprsenku, nebo zkusit čůrat do dřezu. Takovýchto kombinací je tam dost, a většinou se dočkáte nějaké absurdní reakce či povedeného vtípku.

Za mě co se týče nejvtipnějších částí, mám neskutečně rád scénu v Health Spa Lobby kde Larryho balí metrosexuální homosexuál, tam doporučuji zkoušet všemožné kombinace s ikonkami, jelikož to opravdu stojí za to.

Bohužel ale ke konci začnete mít tendenci dialogy přeskakovat, a to ne že by byl writing špatný. Většina dialogů je napsána vtipně a čtivě, bohužel ale ke konci se začne vše opakovat. Slečny co balíte vám přijdou stejné a ne nijak zajímavéa humor ke konci slábne taky. Například u závěrečného dialogu s poslední slečnou jsem trpěl, jelikož tam tvůrci snad 20 minut ždímali jeden a ten samý vtip, a to už jsem vážně přeskakoval.

Celé hře také ještě pomáhá výborný soundtrack, který mi ihned přirostl k srdci.

Na druhou stranu ale grafická stránka je na tom hůře, já idiot si zvolil talkie verzi kde vše vypadá vyblitě a hnusně, verze druhá je na tom podstatně lépe.

I přes všechny zápory je šestý Larry vtipná a místy opět hodně náročná oddechovka, ano i tady můžete umřít ale po smrti se vám hra kupodivu načte od toho než jste zemřel. Jde spíše o kombinace, které jsou i v tomto dílu poměrně dosti absurdní. Vzpomínaný humor každopádně funguje a je vtipný, bohužel mu začne k samotnému konci docházet šťáva.

Pro: Humor, dabing (občas ale zní jak z ponorky), soundtrack, povedené narážky, zkoušení akcí na vše, přiměřená délka

Proti: Únava humoru k závěru, grafická stránka u talkie verze, místy nezajímavé ženské postavy

+15

Horizon Zero Dawn

  • PS4 90
Hry v otevřeném světě jsou po stránce konzumace času tím největším oříškem. Skrývá se v nich potenciál dech beroucích příběhů a strhujícího vývoje postav, ale vždy se stokrát rozmyslím, než se do jedné z nich vydám a ve většině případů se k tomu ani nikdy neodhodlám. Horizon mi ale něčím učaroval už ve chvíli, kdy jsem z něj zahlédl první screenshot. Postapokalyptický žánr nevyhledávám, přijde mi, že už je tematicky dost vytěžený, ale takovýto kříženec, který se nebojí přidat genetiku, dinosaury, dospívání, lukostřelbu, umělou inteligenci a spoustu dalších věcí, mi učaroval s příslibem něčeho vskutku velkého.

Nejvíc mi z přidaných hodnot přirostl k srdci tribalismus, které se všemi linkami táhne od začátku až do konce. Tradiční Nora, šamansky založení Banuk, oportunističtí Oseram, mocní Carja a samozřejmě i nějací čistokrevní záporáci ze stínů, ti všichni mají v tomto světě místo, ti všichni z něj dělají dokonale fungující mozaiku, kterou jsem chtěl prozkoumávat dál a dál, i za hranice už tak dosti široké a podrobné mapy. Chvíle, kdy Aloy, dosud se pohybující jen v táborech, jeskyních, skalách a divoké přírodě, dorazí do obrovského města Meridian, pro mě znamenala jasný předěl, kdy Horizon přešel z dost dobrého příběhu na pravidelnou dávku emocí, kterou jsem si musel v přesných intervalech aplikovat.

Tenhle svět totiž žije, viditelně dýchá téměř z každé scény a vedlejší postavy, byť místy poněkud šablonovité, z něj dělají svět, do kterého se chci vrátit nejen v DLC, ale i někdy v budoucnu v dalších dílech. Ať je mým protivníkem zdánlivě neškodný Watcher, nevyzpytatelný Sawtooth nebo v pozdějších částech majestátní Thunderjaw, vždy tomu tak je zcela přirozeně a hráč chápe, proč se protivník nachází na tom či onom místě (snad s výjimkou Stalkera, tahle divoká šakalovitá potvora mi pila krev pokaždé, kdy se ozval jeho povědomý varovný signál).

Že drtivá většina robotické divočiny jde hlavní hrdince krvelačně po krku ve chvíli, kdy se k nim neprozřetelně přiblíží na pár metrů, to je věc druhá. Souboje ve hrách stále pokud možno nevyhledávám, nepotřebuju výzvy a proto první hodiny po velkolepém několikahodinovém prologu, tedy první chvíle pohybu ve volné přírodě, mojí vůlí trochu zamávaly. Kam se člověk vrtne, aniž by se ostražitě plížil, tam se objeví otazníček znamenající nepřítele. Postupem času jsem se proto uchýlil ke snadnějším obtížnostem, abych se vůbec dokázal ve hře pravidelně pohybovat. Situací, kdy jsem si chtěl některý večer pořádně zahrát a kvůli tuhosti nepřátel a nedostatku pořádné munice jsem se za hodinu dokázal přesunout jenom na délku tři čtyř ukládacích ohýnků, nebylo málo. To ale beru jako drobnější výtku, než by se snad mohlo zdát. Moc dobře si totiž uvědomuji, že třeba velkolepé taktické divadlo s Rockbreakerem může být pro někoho stejná slast jako pro mě možnost tento souboj zvládnout za pár minut. Přesto obdivuji přerod hlavní postavy po bojové stránce. Když se z dívčiny, která se bála s kopím a lukem vyrazit na cokoli většího, než je Watcher, stal o téměř šedesát herních hodin později bezchybný ostrostřelec s nejrůznějšími pokročilými zbraněmi, téměř mě to dojalo.

Jednu věc mají ale všechny podsložky stejnou. Ať se bojuje s lidmi nebo se stroji, ať se šplhá na Tallnecka nebo na skálu, ať se Aloy brodí sněhem nebo sbíhá z písečné duny, ať prochází jeskyní nebo si propracovává cestu Cauldronem – tam všude je Horizon graficky nejpohlednější hrou, jakou jsem kdy měl tu čest hrát. Několikrát jsem narazil na názor, že jestli někdo váhá s nákupem konzole PS4, měl by pro něj Zero Dawn být jazýčkem na vahách. Rád přisvědčím, že u mě tomu přesně tak bylo – a že ono tvrzení nelhalo.

Pro: Velkolepý ústřední příběh, hlavní postava, bezchybná grafika prostředí, cutscény

Proti: Četnost soubojů, vedlejší mise, ve kterých jde o záchranu někoho, kdo si to nezaslouží

+15 +16 −1

Age of Empires: Definitive Edition

  • PC 30
V dnešní době se to remastery jenom hemží. Pomalu ale jistě s nimi ztrácím trpělivost, protože spíše než radost z opětovného hraní na novém OS, působí negativní komercí. Zkrátka, přece to nemusí neustále být jen o grafických změnách a několika vychytávkách - proč neudělat remaster s lepší úrovní AI, nebo vyřešit prvky kde původní verzi tlačila bota.

První věc, která mě zaujala na AoE, byl slibovaný počet kampaní. Když jsem si uvědomil, že do oněch deseti kampaní jsou započteny i čtyři datadiskové, byl jsem zklamán. Kompletně mně ale dostalo, že zbylé dvě kampaně jsou jen vyjmutá tažení z původních demoverzí základní hry a datadisku (původní kampaň za Hittite byla zredukována na tři mise, mapy prošli změnami).

Grafická změna není nejhorší, ale působí tuctovitě. Zreplikovat kouzlo původní grafiky se nepodařilo. Citelně je to pak znát v podobě Menu, či statistikách na konci hry. Původní verze měla nezaměnitelné kouzlo, nové zpracování je až příliš minimalistické. Celkově Definitive Edition působí, jako AoE1 předělaná do kabátu AoE2.

Je sice pěkné, že si autoři dali práci se znovuvytvořením soundtracku, ale větší pozornost a úsilí to chtělo soustředit jinam. Dabing briefingu je zbytečný, pro mně místy až rušivý.

Klidně by mi stačila původní grafika, jen s lepší AI jednotek a nějaká nová kampaň navíc.

Pro: Kompatibilita s novým operačním systemem.

Proti: Mnoho zbytečností devalvující požitek z původní hry. Žádný posun s AI.

+15 +17 −2

Minesweeper

  • PC 60
Která hříčka na vyšších obtížnostech neskutečně zatápí mozkovým závitům, každá vteřina v ní strávená navíc má vliv na výsledné skóre a ve formě minihry se objevila a stále objevuje (viď ugro) ve spoustě herních titulů? Ano správně, je to Minesweeper neboli Hledání min.

Při prvních pokusech hru dokončit jsem absolutně nechápal její princip a ke zdárnému konci se dostal jen s notnou dávkou štěstí. Když jsem ale konečně prozřel, smajlík s brýlemi se objevoval stále častěji. I dnes se mi stane, že se přehlédnu a kvůli zbrklosti ztratím dobře rozehranou hru, ale když se pekelně soustředím, není dokončení ani na experta příliš složité.

Není to má nejoblíbenější hra z Windows balíčku, ale určitě jí mám radši, než FreeCell. Když jsem ještě pořádně nechápal herní princip, bylo pro mě Hledání mim obsažené v jakémkoli titulu noční můrou. Teď už mi přítomnost tohoto kousku vůbec nevadí. Samostatně jsem si Miny už ale dlouho nepustil.

Pro: odreagování, tři obtížnosti, znovuhratelnost

Proti: po čase stereotyp

+15

Solitaire

  • PC 75
Taková chvilková hříčka na dlouhé školní hodiny. Klasická verze mě bavila mnohem více než složitější, při které se otáčely tři karty. Hru jsem hrál v mnoha mutacích i na mobilech s Javou a dokonce i na Android, kde lze si ty karty upravit i podle sebe :) Hru znám od Windows 98.

PS: Soliaire jsem zkoušel i s reálnými kartami a kupodivu se to dá hrát a je to o dost více zábavné. Protože člověk u toho víc přemýšlí, když je hra před vámi na stole. A pak stačí jedna chyba a celý balík míchat a chystat znova. Doporučuji vám to zkusit i na stole s opravdovými kartami :)

Pro: Obtížnost, kult (to je jasné ne?), dá se hrát i doopravdy na stole

Proti: Stereotyp, nezabaví na dlouho

+15

Resident Evil 5

  • PC 70
Jedem do Afriky, jedeme do ... vlastně ani nevím, kam přesně, ale o černý kontinent jde. Tam kdesi budete následovat Chrise Redfielda s jeho parťačkou Shevou Alomar a střílet nepřátele ne nepodobné těm, na které jsme s Leonem narazili v předchozím dobrodružství. Aby ne, Las Plagas se využívají vesele nadále, a to i v horší formě.

Pátý díl residentí série se nám vrtnul kapku víc do vod akčního zážitku a hororovou složku ponechává někde v pozadí. Úplně pryč není, ale hraje menší roli, než v předchozích dílech. Daleko více budete střílet, pohybovat se koridory a na hlavolamy nenarazíte. Temné kobky a tajemná místa daleko častěji nahradí prosluněné exteriéry a industriální místa.

Možná to zpočátku pro RE5 nezní nijak pozitivně, ale tak zle zase nebude. Prostě nesmíte příliš myslet na to, že jde o Resident Evil. Příběh slušně odsýpá, hra na vás chrlí různorodé nepřátele a je daleko víc zapotřebí správně mířit na jejich slabá místa. Tím spíš, když jsou rychlejší, než kdy předtím. A u bossů to platí tuplovaně. Tentokrát je jen tak šupem nesestřelíte, boje s nimi se dovedou dost táhnout. Každopádně k ruce vám bude partnerka a i při AI vedení dovede dost pomoci (i když taky si dovede vybrat svoje slabé chvilky a plýtvá náboji).

Správa inventáře tentokrát je vyloženě ke zlosti. A nic naplat, že máte k dispozici dva. O to je to někdy horší. Naberete si pár zbraní, náboje a ejhle, už nemáte příliš placu. Ale tak nějakým způsobem se to zvládnout dá.

Ovládání je obdobné čtvrtému dílu, ale o něco víc user friendly, takže jsem neměl při průchodu hrou nějaké potíže. Graficky je Resi také o nějakou tu úroveň výše.
Hudební podkres je na tom však tentokrát dle mého spíš hůř. Chybí více zapamatovatelných linek. Ostatně to je dost možná i jeden z důvodů, že hra nemá takovou atmosféru, jako dříve.

Opět jsem přistupoval k dalšímu dílu RE s despektem a opět zbytečně. Tentokrát sice nezadupal moje obavy tak, jako čtyřka, ale stejně jsem se bavil.

Pro: příběh, staří známí (a licker k tomu), ovládání, grafika, bossfighty

Proti: absence hororové atmosféry, slabý hudební podkres, koridorové

+15 +16 −1

Condemned 2

  • PS3 80
Condemned byl vždycky černý hororový kůň, který tak trochu stál opodál ve stínu svého daleko profláklejšího bratříčka. Jenže zatímco F.E.A.R je hlavně střílečka a děsí spíše okrajově, Condemned je plnohodnotný survival horor. Dvojku jsem dlouhá léta oplakával a na PC marně vyhlížel. Po pořízení konzole jsem ale na ni při všech těch Uncharted-ech a The Last of Us-ech dočista zapomněl. Až doteď...

K mému překvapení dvojka přináší celou řadu změn, které fandu prvního dílu určitě zaskočí. V mém případě spíše negativně. Ačkoli dvojka dějově přímo navazuje na jedničku, první kroky nejsou úplně sebejisté. Dvojka daleko více tlačí na pilu. Mění vzhled i charaktery postav a ze dvou relativně civilně a reálně působících agentů ve středním věku dělá mladé akční hrdiny, kteří nejdou pro cheesy hlášku daleko. Ethan zdrsněl a zbělal. Rosa naopak velmi omládla a ze sympatické zakulacené parťačky se stává, jak by řekl jeden nejmenovaný uživatel ČSFD, pěkná sexica. Celé pojetí příběhu mi velmi připomínalo svou nablblostí, co se dialogů týče, sérii Resident Evil a to je dle mého názoru trošičku škoda.

Další změnou je větší důraz na akci. Rubání všemožných těžko identifikovatelných individuí je ale odladěné a chytlavější než prvně. Vyšetřovacích pasáží je pořád dostatek, ale jevily se mi jako krajně nevyvážené. Někdy tvůrci z hráče dělají idiota a předkládají mu volby, z nichž je jen jedna očividně ta správná (protože ty další tři jsou úplně debilní) a někdy po něm chtějí vědět, co hlavní postava dělala a říkala o tři levely nazpět (a v té změti retardovaných hlášek se leccos důležitého ztratí :). Nevyvážená obtížnost je cítit i na celé hře. I na normal jsem narazil na pár míst, které mi řádně pocuchaly nervy a nemyslím tím jen pitomé finální bossfightové QTE (naštěstí byli tvůrci soudní a dali před něj checkpoint).

Rozporuplná je i technická stránka. V interiérech Condemned 2 vypadá dobře a hraní si s dynamickými světly je, jako u všech her od Monolithu, tradičně skvělé. Množství ústupků je zakryto různými filtry a rozmazaným viděním. Funguje to vesměs dobře, ale někdy tvůrci tlačili na pilu až příliš a čas od času se to zvrhne v nepřehledný maglajz, kde hráč máchá trubkou okolo sebe a doufá, že se trefí, ač nejsou bušící socky pořádně vidět. Největší rezervy mají exteriéry, kterých ale naštěstí není moc. A stejně jako vizuál je i nevybalancovaná optimalizace. Framerate lítá, jak se mu zachce. Ačkoli jsem ho neměl čím změřit, věřil bych i, že na některých specifických místech klesal až k 20 frejmům za sekundu. Pocitově vskutku nepříjemné. Ale holt daň za starou konzoli.

Každopádně nenechte se zmýlit. I přes výše zmíněné výtky se Condemned 2 jako celek hraje skvěle. Hratelnost je pestrá a i po stránce designu se tvůrci snažili o originalitu. Zatímco prvních pár lokací hráče zavede do tradičních ghett a opuštěných bytovek, v pozdější fázi se střídá jedno zajímavé místo za druhým. I když mi nebyly po chuti výše zmiňované estetické změny, příběh je v rámci žánru rozhodně pořád dost nadprůměrný. Celá hra je prošpikovaná velkým množstvím animací, které děj neustále ženou kupředu a předělují jednotlivé lokace. Je to svižné, má to drajv a kdo má rád kvalitní survivaly a nevadí mu očividná snaha o béčkovost, tak nemá nad čím váhat.

Pro: hutná atmosféra, svižné tempo vyprávění, design a hratelnost, vizuálně hezké interiréy a světelné efekty, omezení HUDu na nutné minimum

Proti: některé změny mi nebyly po chuti, optimalizace, vizuálně nehezké exteriéry, nevyvážená obtížnost, až moc to někdy tlačí na pilu

+15

Firestarter

  • PC 70
Poprvé když jsem hru pustil a prošel první level, říkal jsem si známou otázku. What the fuck!? Vypadalo to skoro jako Quake 3. Bylo to rychlý, někdy. Hra se totiž zpomalí, jakmile se k vám dostane nepřítel dost blízko. A sbírání checkpointů na čas? Které se objevily vždycky někde v řiti? Nechtělo se mi orientovat podle nějaké mapky. Chtěl jsem jen v klidu střílet.

Naštěstí si to po pár úrovních sedlo. Orientoval jsem se celkem v pohodě a na nepřátele jsem našel pohodlnou taktiku běhání od nábojů k lékárnám a brněním. Takové kolečka přežití. Stále mi vadilo blbé zpomalování hry v blízkosti nepřátel. Dynamika tím dost trpí. K tomu mě ještě začali brutálně snímat nepřátelé s ohnivým útoky. Naštěstí to vyřešila RPG schopnost. Odolnost proti ohni. Hra používá stejný RPG model jako třeba HoMaM. Dost jí to přidává. V kombinaci s výběrem postavy a dalšími schopnostmi si můžete nastavit styl střílení jak potřebujete.

Vadilo mi, že hra diktuje, z jaké mám střílet zbraně. Vykosíte skupinu nepřátel, zpřístupní se nové cesty, objeví se nový checkpoint a nová zbraň. Už nemůžete vzít náboje do předchozí zbraně.Tenhle fašistický přístup je dost k ničemu, protože zbraně jsou jinak pěkně udělané a pěkně se z nich střílí. Na pytel je taky nemožnost přehodit si manuálně používané střelivo. K některým zbraním je totiž několik druhů nábojů.

Firestarter umí být adrenalinový a rychlý. Koneckonců k tomu hraje dynamická muzika. Všechno to ale kazí zbytečné zpomalování hry. A jestli přemýšlíte nad něčím odpočinkovým, tak pozor. Na obtížnost normal může poslední úroveň trvat klidně 2 hodiny a natrvalo se v průběhu úrovně nedá ukládat. Chvílema mě to bavilo. Ale na to, jak je hra rychlá, je dost pomalá. To je často dost k vzteku a frustrující. Agónii smrti si totiž užijete dosytosti.

"Lidem vstup zakázán"

edit: 23.3. 2022: Vzhledem ke Kwokyho upozornění, že ve hře jde vypnou zpomalení času, ignorujte věty o zpomalení času. Zaslouží si díky tomu i vyšší hodnocení.

Pro: RPG prvky, hezké zbraně, v jádru dobrá střílečka, slušná rychlost

Proti: moc nalajnovaný postup, některé zbytečně natahované úrovně

+15

Outlast

  • PC 80
Když jsem viděl kdysi dávno první záběry z Outlastu a reakce různých Let´s Playerů na lekačky, byl jsem naprosto unesený. Hra ale nějak postupem času upadla na mé poličce v zapomnění. Nyní se ovšem chystám na hraní druhého dílu, a před tím si musím doplnit znalosti z těch předchozích. S chutí jsem se tedy pustil do hraní prvního legendárního Outlastu!

Jako novinář Miles Upshur se vydáváte udělat reportáž do bývalé psychiatrické léčebny Mount Massive Asylum v Coloradu, kde nyní probíhají přísně tajné výzkumy. Na to vás upozornil váš dlouholetý fanoušek celkem znepokojivým dopisem. Už ve chvíli kdy dorazíte na místo začnete zjišťovat, že něco není v pořádku. V okolí několika kilometrů tu není signál, nefunguje rádio ani telefony, a vše nasvědčuje tomu že jde o rušičku. Před léčebnou je několik vojenských vozidel, ale kam oko dohlédne nikdo nikde. Jakmile ovšem vkročíte do budovy, naplní se vaše vůbec nejhorší noční můry. Mrtvá nebo i rozporcovaná lidská těla, všudepřítomné litry krve, bláznivý a děsivý pacienti... to není zdaleka vše s čím se hned z úvodu hry setkáte.

Hutná hororová atmosféra zde sílí s každým krokem a budují jí nejen špičkově fungující jumpscary, ale i dokonale zpracované děsivé prostředí, grafické zpracování a famózní Soundtrack. Technickému zpracování už jen trochu škodí občasné bugy (jako procházení zkrz zavřené dveře). Dlouhé chodby s desítkami dveří poskvrněné krví a doprovázené nepříjemnými zvuky okolí ve vás dokáží dokonale vzbuzovat úzkost, bezmoc a napětí. Často zde budete čelit temnotě a dlouhým neosvětleným chodbám, ve kterých se budete moci pohybovat pomocí ikonické kamery s nočním viděním. Pro jeho aktivaci ovšem musíte hledat baterie, bez nich se moc daleko nedostanete. Často tak budete prozkoumávat každé zákoutí a modlit se ať tam aspoň jedna jediná baterka leží.

S děsivými pacienty se zde budete setkávat na každém kroku, a nikdy nevíte co od nich čekat. Někteří se na vás vrhnout okamžitě jak vás spatří, jiní si na vás počkají až se vy přiblíže k nim nebo jsou tu i tací, kteří vám zdělí informace nebo chtějí z tohoto místa vypadnout stejně jako vy. Avšak pohled na kohokoli vám bude nahánět husí kůži. Když už na vás pacienti, monstra, nebo cokoliv jiného zaútočí, nemůžete se nijak bránit. Vaší jedinou záchranou je rychlí útěk nebo schovávačka pod postelí, či ve skříni. To není vůbec nic obtížného, protože nepřátelé moc umělé inteligence nepobrali. Někdo nemožnost bránit se před nepřáteli může brát jako negativum, mě to ale u této hororovky naprosto vyhovovalo. Útěky a schovávačky sice začali být časem trošku stereotypní, avšak děsili pořád stejně intenzivně.

Váš úkol je od začátku hry jasný - dostat se z psychiatrické léčebny. Několikrát vám hru zkříží zmíněná monstra, jindy propadající se podlaha, zamknuté dveře nebo vypnuté generátory. Občas tedy odbočíte pro klíč, nebo pro pojistky, žádné jiné úkoly nebo zpestření tu však nečekejte. Herní doba je sice kratší, ale vyhovující. Tento postup by totiž začal s další hodinkou hry navíc určitě už nudit. Upřímně mě samotný konec hry celkem šokoval svým načasováním. Vše sice napovídalo tomu, že zakončení přijde brzy, ale nikdy bych neřekl že takovou formou. Pro prodlužování herní doby a objasnění příběhu zde slouží hledání spisů, dokumentů, nebo pořizování kamerových záznamů.

Outlast buduje intenzivní a specifickou hororovou atmosféru doprovázenou celkem poutavým dějem. Buduje jí kvalitní ozvučení, famózní Soundtrack, grafické zpracování prostředí psychiatrické léčebny a velmi povedené jumpscary. Vady na kráse jako horší umělá inteligence nebo ojedinělé bugy opravdu rádi přehlédnete a užijete si jednu z nejděsivějších her, která kdy spatřila světlo světa.

Pro: Hororová atmosféra, grafické zpracování, kamera s nočním viděním, jumpscary, prostředí léčebny, vizuál monster, ozvučení, Soundtrack

Proti: Umělá inteligence nepřátel, občasné bugy, místy stereotyp

+15

Richard Burns Rally

  • PC 95
Kedysi dávno v roku 2004: Ako hráč odkojený na Colin McRae Rally sérii spúšťam RBR, vyberám rýchlu jazdu a stláčam plynový pedal až na podlahu. Auto sa divne odlepilo z miesta, v zákrute som sa vysekal medzi stromčeky a tak robím pokus č.2. Výsledok je rovnaký, iba moja morálka zažíva kruté časy. Pokus č.7 končím v menu a začínam absolvovať školu rally, kde sa učím všetky tie „banality“, vďaka ktorým nekončím večne mimo cesty s roztrieskaným autom. Vedel som, že to bude iné, ale že to bude až takto iné, to som nečakal. Závodenie nabralo úplne iný rozmer, počúvanie spolujazdca nabralo iný rozmer a kochanie sa pri pozeraní (a hlavne analyzovaní) vlastných replay videí nabralo úplne iný rozmer.
Colin McRae Rally séria je fajn, ale RBR si ma získal ďaleko viac. Kto chce poriadne rally závodenie, ten už nemusí viac hľadať. Teda dnes už máme aj DiRT Rally, ale inak nič. Škoda.
+15

You Are Empty

  • PC 80
Tenhle kousek jsem dostal cca před 10 lety jako dárek a již tenkrát mi to přišlo jako zdlouhavá nudná hra. To dokazuje fakt, že 90% záporných hodnocení se právě zaměřuje na ten pomalý postup ve hře. V rámci výzvy jsem se rozhodl tento kousek oprášit a konečně dohrát!

Nainstaluji. Pustím hru. Po první minutě hledám v nastavení hry čím se zatraceně sprintuje. Zjištění - v této hře není sprint. Ale víte co? Protože speedruneři jsou hlavičky šikovné, tak lze stáhnout mód, resp. config, který do hry sprint přidává. A panečku, to je hra!

Když vezmeme v potaz, že tohle je první (a poslední) hra od tohoto Ukrajinského studia, když přimhouříme oči, že v té době vycházely tituly jako CoD3, GoW, Just Cause aj. a když si odmyslíme ty příšerné dialogy a stále dokola se opakující assety - tak s módem pro spirnt je to ve skutečnosti docela i dobrá hra! Na omezení assetů má poměrně dobrý level design, slušnou hudbu v akčnějších částech hry, dobré zvuky a poměrně i slušný příběh.

Ještě jednou podotýkám, bez sprintování je to osina a upřímně, nechtělo by se mi to moc hrát. Nevím, jestli na to ukrajinští vývojáři onehdá zapomněli, nebo jestli schválně spirnt ze hry odebrali, aby to podporovalo atmosféru, každopádně je tam potřeba. Má to s ním tu správnou atmosféru a hra je pak svižná a dobře hratelná. Se sprintem mi to připomíná např. Painkiller, Return to Castle Wolfenstein, Kingpin a možná trochu i Quake nebo Doom (se sprintem). Na tu dobu dobrá retro jednohubka.

Mimochodem, na win10 funguje dobře, jen je případně potřeba nastavit zpětnou kompatibilitu na winXP a v jedné misi v metru může hra crashovat na špatně alokovanou paměť.

Proti: bez configu na sprint nedoporučuji

+15

A Hat in Time

  • PC 90
Kdyby se mě někdo zeptal, co dělá hra špatně, tak bych mu pravděpodobně nedokázal odpovědět. Variabilní úrovně, spousta věcí na posbírání a legrační dialogy spolu se skvělým (ale ne dokonalým) level designem slepuje dohromady inovativní (pokud jste nehráli Mario Odyssey) a hlavně zábavnou hru pro všechny věkové kategorie. Možná bych se nebál trochu hráče potrápit a dát pár opravdu vypečených pastiček do úrovně. Ke konci se to už začne rýsovat k trochu obtížnější hře, ale v ten moment A Hat in Time skončí. Trochu škoda, že hra nemá o kousek víc obsahu. Já se totiž za celou dobu nestihl ani okamžik nudit. Jistě, můžete namítat, že hra obsahuje poměrně značnou moderskou komunitu, ale to prostě není ono. Oficiální úrovně (nebo světy, chcete-li) působí konsistentním dojmem.
Celé je to zabalené v příjemném retro celofánu, který je tak roztomilý, že si ho necháte i pro další příležitost. Od hudby po dialogy. Hra se Vás rozhodne vrátit zpátky do doby, kdy platformovky měly na trhu dominanci. Není to ale prachsprostý gimmick. Bude Vám předloženo i rozumné (a některé vykradené, co si budeme povídat) množství nových nápadů, které potkáte nejvíce v tématicky laděných úrovních. Každý ze světů má svou atmosféru. Ať už je to hororový les s tajemným obyvatelem nebo filmová show. Docela značný rozptyl, co? Přitom všechna atmosférická spojení žánrů fungují velmi dobře. Cením si popuštění uzdy představivosti. Dodává to A Hat in time příjemnou hravost.
Vše se tedy hraje skvěle. Jediný háček je v nedostatku obsahu. Nebylo by také od věci zobrazení všech různých collectiblů ihned v obrazovcu náhledu na určitý svět. Tím by se podpořila ta hráčská základna, která zobe všechno kolem.
Nenechte se ale mým komentářem zmást. Hra není dětinská. Je hravá. Má tedy určitou rovnováhu mezi těmito dvěma tábory. Zkuste to, nudit se nebudete.

Pro: klobouky, roztomilost, rozmanitost, soundtrack, souboje s bossy, level design

Proti: málo obsahu, neintuitivní zobrazení sbíraných předmětů

+15

Heavy Rain

  • PS4 80
Hodnotit herní zážitek, když z velké části se vlastně nejedná tak úplně o herní zážitek je ošemetné a nelehké. A Heavy Rain je přesně takovým typem zážitku, na jednu stranu je to pořád videohra, na stranu druhou si místy nepřijdete, že hrajete, spíš interaktivně ovládáte příběh.

K příběhu se těžko něco vytýká, je totiž výborně napsaný. Skvělá detektivní záležitost s několika povedenými twist ploty. Odhalení Origami killera mě vskutku překvapilo a to jsem si myslel, že mám dobrý typ.

Všechny čtyři postavy nabízejí zajímavý pohled na celý příběh a pokaždé se jedná o docela jiný zážitek, každá z nich totiž prožívá jiné emoce, má jiné motivy a jinak se při jejich ovládání cítíte. Emoce jsou asi to hlavní, co hra nabízí. Neustále cítíte nějaké vypětí, napětí, nervozitu, což často přivede omyl v podobě špatně zvoleného rozhodnutí (občas i tím, že omylem zmáčknete jiné tlačítko).

Ovládání je kromě občasných stresovějších situací, kdy se omylem ukliknete, velmi jednoduché. Občas jsem měl problém nasměrovat postavu správným směrem a samotná chůze mi přišla krkolomná. Jak říkám, nejedná se o čisté hraní, spíše pomáháte utvářet příběh, respektive směr, jakým půjde. To je do jisté míry to, proč s hodnocením nechci jít výš.

Smeknout naopak musíme před tím, kolik konců hra nabízí a jak jednotlivá rozhodnutí mohou ten konec ovlivnit. Na druhou stranu si myslím, že ve většině situací prostě víte, co je správné řešení a dojít ke "správnému konci" je poměrně jednoduché, spíš váš může zradit nepovedený souboj nebo nějaká nepozornost.

Trochu výhrady mám i k animacím, které mnohdy působí lehce nepřirozeně. Líbací scény jsou skutečně úsměvné. Na druhou stranu grafika je jinak fajn. Líbí se mi, jak je atmosféra umocněna deštěm, což v kombinaci s názvem působí skvěle.

Když srovnám s Beyond: Two Souls, tak je opravdu znát, když máte zkušené herce. Výkon těch v Heavy Rain je citelně slabší, ač i tak předvedli slušné výkony a pocit filmovosti je pořád dost silný.

Ač mám možná lehké výhrady k tomu, jestli se stále jedná o čisté hraní (což je vlastně jen můj subjektivní pocit, přeci jen hry mají dnes již velmi širokou škálu), tak musím uznat, že příběhově se jedná o skvělý zážitek. Atmosféra velmi silná, emoce srší a finále (aspoň to moje) se povedlo. Díky příběhu byl zážitek silnější než u BTS.
+15 +17 −2

Homefront

  • PC 70
Homefront vypadal na první pohled jako slibná střílečka a o jeho koupi mě přesvědčila i docela nízká cena. Kdysi jsem hru už jednou dohrál a vůbec jsem si nepamatoval nic z akce nebo děje. Řekl jsem si, že by nebylo špatné hraní zopakovat a rovnou napsat recenzi.

Homefront se odehrává v blízké budoucnosti, přesněji v roce 2027, během okupace USA Korejskými vojsky, která pomalu a jistě díky hospodářské, energetické a společenské krizi ovládá celý svět. Vy se ujímáte role Roberta Jacobse, bývalého pilota, který je svědkem počátku okupace Colorada a záhy se přidává k místnímu odboji. Jedním z hlavních taháků hry je originální námět zaměřený na zajímavý konflikt a jeho vyprávění se velice povedlo. Hned z úvodu hry jste svědky teroru a surovosti okupantů, a z některých emotivních scén mě samotného mrazilo. To třeba když jen přihlížíte z autobusu jak jsou před zraky dítěte zastřeleni jeho rodiče, jste svědky útoku bílým fosforem nebo se musíte schovávat před korejci v masových hrobech. Dějem vás celou dobu doprovází vaši sympatičtí parťáci Boone, Connor, Hopper a Rianna. Hra jako taková příjemně odsýpá ale příliš brzo končí. Herní doba se pohybuje okolo čtyř hodin a konec je zbytečně useknutý.

Mise jsou sice různorodé a při jejich plnění se rozhodně nudit nebudete, avšak pocit ze střelby je nulový, její ozvučení také dvakrát neuspokojí a od samotné akce vás bude často vyrušovat zdlouhavé čekání na loudavé parťáky. Na druhou stranu se dočkáte zpestření ve formě ovládání bojového vrtulníku nebo kosení nepřátel z kulometu vojenského vozidla. Průběh misí a styl hraní silně napodobuje známé Call of Duty, takže se pohybujete přísně podle předurčené trasy plné scriptů voděni neustále za ručičku. V celkem povedeném Multiplayeru se zábavnými módy budete mít dokonce možnost ovládat dron, vojenské vozidlo nebo tank. Dnes si ho ovšem zahrajete s obtížemi, moc lidí na něm již čas netráví. Mezi vedlejší aktivity ještě samotné kampaně patří sbírání příběhových zpráv. Grafická stránka hry je sice slabší, ale neurazí. Hůř jsou na tom už nedodělky jako mizení celých objektů přímo před očima, řada primitivních bugů nebo otřesné efekty ohně.

Tak jak Homefront exceluje originálním námětem a povedeným dějem, kulhá na nevýrazné hratelnosti a technické stránce. U hry se díky různorodým misím rozhodně nudit nebudete, ovšem pokud nejste dvakrát velkým fanouškem her ve stylu Call of Duty, můžete si odnést zklamání.

Pro: Originální námět, zajímavý děj, různorodé mise, brutalita a surovost, emotivní scény, sympatické charaktery, tempo hry, ovládání vozidel, Multiplayer

Proti: Slabší grafické zpracování, bugy a technické nedodělky, pocit ze střelby - chování zbraní, herní doba, useknutý konec

+15

Expeditions: Viking

  • PC 80
Konečně, konečně se zas podařilo klasické, oldschool RPG. Viking naběhl, vyrazil chrup ublábolenému, chromému a schizofrennímu mnichovi (Torment: Tides of Numenera), zabořil nenuceně neplodnému tlustému obchodníkovi (Tyranny) sekyru do břicha, a nakonec skullfucknul vysušenou jeptišku (Pillars of Eternity). Marně vzpomínám, kdy jsem se u non-open world cRPG takto krystalicky bavil. Recept zdá se býti tak jednoduchý: svižné nerušené tempo s harmonickým poměrem samotného gameplaye a textů, v kombinaci s vyškrtnutím nepřátelských mobů.

Důraz na dialogy mi objemem hned zpočátku připomenul Baldur's Gate II, ovšem zdejší texty, ještě obohacené o popis, se mi jeví o něco vyšší kvality, a také mám dojem, že třeba oproti zmíněnému novému Tormentu či Tyranny, kde políčkuje styl i kvalitativní disproporce jednotlivých writerů, netrpí touto narušenou integritou. Občas se mi ale dialogy zdály trochu moc osekané. Což o to, stručnost jistě cením více než přebujelou ukecanost, respektuji i rozhodnutí, že postavy nemají více co říci, než co se týká s nimi spojeného questu, nicméně když se člověk např. poprvé míří setkat s cizím králem, očekával by alespoň jistou obřadnost, ne, že se král sám představí a že s ním prohodím asi tolik slov, jako předtím se sázející bábou. Tudíž stroze řečeno, ocenil bych občas větší hloubku.

Absenci nepřátelských mobů, takového toho cannon fodderu, považuji za naprostou spásu. Snad ničím ohledně počítačových her neopovrhuji víc než tímto nejhlouběji zakořeněným nešvarem, množstvím vypatlaných, neschopných nepřátel, které hráč neohroženě sežere - jako opice bobky. Bojů se přitom nabídne habaděj, mají však kontext a význam a obzvlášť na těžší obtížnosti hráč nemůže žádný podcenit, neboť hra chyby trestá dlouhodobě skrze různá zranění a nutnost je léčit. Možnost souboj prohrát bez fatálních důsledků (konec hry) přináší další osvěžení, ač se musím přiznat, že jsem ji při prvním gameplayi nevyužil (druhý dám ovšem v Iron modu :)), jednak proto, že nejsem fandou toho, když hrdina přežije něco, co by opravdu přežít neměl, jednak kvůli mé vlastní soutěživosti a nadto i zábavnosti a podivuhodnému napětí těch nejtěžších bitek.

Tahový soubojový systém má základ v tradičním hexu a nabízí solidní taktické vyžití, ač díky přespříliš flexibilnímu RPG systému, kdy třeba jakákoliv postava bez ohledu na její staty může dosáhnout maxima jakéhokoliv skillu, nepatří mezi ty nejpřesvědčivější a nejvybalancovanější, a ony skilly jsou ostatně rovněž nevyrovnané - má milovaná dánská sekera tak ve hře o vikinzích patří k nejslabším zbraním, což považuji téměř za zločin.

Hlavní hrdina ságy musí do konce hry vybudovat silnou a prosperující osadu, což mi připomnělo to nejlepší z Neverwinter Nights 2; pravdou je, že o moc více než v NWN2 zde tento element bohužel rozpracován není, přesto lepší než drátem do oka.

Nějaký alespoň pseudo-uvěřitelný ekonomický model tradičně zcela absentuje, každá odrbaná kořenářka má více zdrojů než vy, a když říkám zdrojů, tak tím říkám vše, protože třeba meč nemůžete prodat, musíte z něj nejprve udělat něco jako kovové třísky, hospodsky řečeno ten meč rozmrdat na sračky, a až s těmi se obchoduje. Považuji to za jednu z největších blbostí této hry, každá zbraň se pak ve chvíli, kdy hráč dostane do rukou lepší, stane pouhým materiálem, stejně jako když se recykluje plast. Já ale chci své zbraně milovat, víte? :) Také by se mi líbilo, kdyby ne pouze asi desetina takových těch po mapě zobatelných předmětů, nýbrž všechny někomu patřily a nesly s sebou riziko krádeže.

Micromanagement existuje vedle obligátního inventáře pouze jako táboření (odpočinek), kdy každý člen hirdu ve volném čase plní nějaké předem zadané činnosti - třeba lov, léčení, průzkum okolí či kovářství - a musím říci, že to funguje jako výborné obohacení gameplaye, dodává to mnohovrstevnatosti. Skrze cestování nebo právě odpočinek může hráč narazit i na nějaké nečekané, textově podané události, které mne ovšem poměrně zklamaly, především svým nízkým množstvím a stálým opakováním - kolikrát kua ještě mé vrahouny vyděsí a štípne včelička, aby z toho dostali infekci?! Jak nerdi na škole v přírodě, twl... :D

Hudba nenadchne, ani neurazí, osobně jsem ji nahradil vlastním soundtrackem, protože pokud tvoří někdo jako Einar Selvik, není co řešit.

Pominu-li nevydařený GUI, esteticky E:V v pohodě vyhovuje mému vkusu, má to prostě atmosféru - krásné barvy, světlo, vlhkost vzduchu, hvozdy kymácející se ve větru; styl je poměrně naturalistický, stylisovaný pouze do té míry, aby to dobře vypadalo z nadhledu, ne aby nad tím slintali anime úchyláci a fantasy blbečci, co potřebují ke spokojenosti čtyřmetrová kladiva a výstřihy k pupíku.

Také mě potěšilo, že se tvůrci nevyhýbají násilí. Z nějakého zvláštního důvodu se občas ve hře stanou nepřátelmi i děti a ačkoliv máte možnost je pouze omráčit/těžce zranit, občas se ve víru boje člověk zapomene... Můj berserker, hromada masa, takto zahnal ke stěně blátěné piktské chaloupky dcerku fanatických křesťanů, mrška ho bodla, načež se naštval a uštípnul jí s tupým sugestivním zvukem paži obouruční sekyrou, jako když se sekaj' polínka, brr.

Množství nepřátel ovšem tvoří také ženy, přesněji řečeno polovinu. Samozřejmě, E:V nemá v úmyslu být nějak historicky věrnou hrou, spíše historii využívá jako kulis k vyprávění příběhu - dalo by se snad hovořit o quasi-historickém díle -, ale proboha, ať mi nikdo netvrdí, že důvod k takovému rozhodnutí, jaké představuje genderové "vybalancování" válečníků v 9. století (vlastně kdekoliv, kdykoliv), pramení odjinud než z potrhle feministického klimatu země původu studia Logic Artists, Dánska, země, kde muž ani nesmí podržet ženě dveře bez toho, aniž by na něj nebylo pohlédnuto jako na macho patriarchálního hajzla. Mně to tedy přijde vyloženě směšné, a to rozdělení platí opravdu exaktně půl na půl, nalevo Whatevah-son v kroužku, se štítem a mečem, napravo Whatevah-dottir, v kroužku, s obouruční sekyrou, no umlať mě chlemtákama, pyčo. Mám ale i dobrou zprávu - negři komplet chybí a kupodivu se neobjeví ani jeden učený Arab, za což asi musím být dostatečně vděčen.

Současný náhled na věc se ke všemu vmísil i do mytologického rámce vyprávění, kdy se z Ódina stává jakýsi postmodernista plácající o archetypech. A tzv. "skeptičtí" družiníci (každý má nějaké charakterové vlastnosti) se pak vysmívají mému roleplayingu pověrčivého vikinga, který se bojí duchů Británie... :( Léčil jsem se plundrováním klášterů.

Nakonec jsem si nechal to, co se mi na E:V líbilo nejvíce. Kvalita questů je prvotřídní, připomněla mi mnohokrát Witchera 3. Nechybí originalita, rozmanitost, ani více řešení (obzvlášť na quest s vykradením mohyly nikdy nezapomenu, budu z toho mít sadistické vlhké sny), která občas závisí na statech, ovšem ne příliš rigidně, jako tomu bylo v Age of Decadence. Výjimečně se i nechá něco pouze na hráčově všímavosti a práci s informacemi. V tomhle ohledu řadím E:V k úplně vrcholným cRPGs.

Ačkoliv jsem si o vývoji nic nezjišťoval, musím bohužel jedním dechem dodat, že E:V jasně vydali předčasně, což se bohužel projevilo především na kvalitě závěru, kde zůstává spousta slepých uliček a nedotažeností. Se mnou vzhledem k mému kýženému cíli hra až poněkud vyjebala. Celkově ve mně ale převládají jasně pozitivní dojmy a mohu Expeditions: Viking pouze doporučit.
+15