Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Hearts of Iron IV

  • PC 70
Paradoxe, Paradoxe… Ty potvoro jedna nenažraná.
Na disku počítače snad nemám hru s kterou mám tak rozpolcený vztah. Proč? No snad tento komentář aspoň zčásti zodpoví.

Jsou tomu již tři roky od vydání hry, takže je myslím nejvyšší čas zhodnotit kam se za tu dobu posunula a kolik věcí se „opravilo“. A jak je již z úvodu zřejmé, žádná sláva to není.

Začněme ale hezky od začátku. Hearts of Iron IV je druhoválečná real-time grand strategie. Grand, protože hráč má pod palcem celý stát. Od politiky, výzkumu, výroby až po samotné jednotky. Hráč si tedy zvolí startovní rok, stát a vše další záleží na něm. Hra nemá žádné předem dané cíle, a tak vše záleží na hráči.

Novinkou oproti předchozím dílům je systém výroby, kdy nyní jsou továrny rozděleny na civilní, sloužící pro výstavbu a obchod, a vojenské pro výrobu válečného vybavení. Nestačí tedy dát pouze stavět divizi, ale musí se i něčím vybavit. Hráč tedy přiřazuje jednotlivé továrny k výrobě určitého vybavení jako například pušek, tanků, letadel nebo i třeba proviantu. Systém jako takový funguje a dává hře nový strategický rozměr. Vyrábět starší, ale levnější a zavedený nebo přejít na nový vylepšený model tanku, jehož zavedením do výroby však klesne produktivita? Podobné a další úskalí budu muset hráč řešit neustále.

Další novinkou, jenž razantně ovlivňuje hru, je tzv. strom národního zaměření. Jedná se o způsob, jak stát směřovat určitým směrem. Hráč tedy může volit například fokusy na rozšíření průmyslu, modernizaci armády, anebo politické ovlivňující, jak stát, tak i zahraniční politiku. Například v případě Německa provedení Anšlusu. Tyto fokusy má bohužel ušité na míru pouze sedm hlavních velmocí. Všechny ostatní státy světa sdílejí jediný generický strom. A jak hádáte správně již nyní jsou venku tři DLC, jenž přidávají právě tyto na míru ušité stromy dalším zemím. Bohužel i tyto speciální fokusy postrádají rozmanitost směřování země tudíž po pár seancích hra upadá do jisté schematičnosti, kdy se provede v podstatě jeden ze několika scénářů.
Diplomacie je ve hře zastoupena poněkud komorně. Ačkoliv zde figuruje jistý systém vztahů je v zásadě nefunkční protože takřka nic neovlivňuje. Jelikož není napojený na obchod, tudíž potřebné suroviny můžete vesele nakupovat i od svého zapřisáhlého nepřítele, a těch pár dalších jako je například vstup do frakce nejsou nikterak důležité.

Může se toho zdát hodně, nicméně možnosti nejsou ve finále tak rozmanité. Vše se dá vcelku snadno naučit a následně již vše provádět v podstatě automaticky. Hra doznala výrazného zjednodušení a to nejen oproti pro některé až přesložitělém třetím dílu, avšak i vůči druhém dílu série. Bohužel toto zjednodušení jde v ruku v ruce i s osekáním důležitých prvků hry u kterého se prostě nedá zbavit dojmu, že ve hře nejsou jenom proto, aby přišly až v podobě DLC za tučnou částku.
Neodpustím si menší rýpnutí a musím říct, co ve hře chybí, bylo v minulých dílech a bylo nebo ještě stále nebylo dodáno v DLC.
Za prvé špionáž. Ano řekli byste si vcelku kritická věc. Není. Je zde jenom jakýsi náhled kde máte plus mínus údaje o síle nepřítele, ale to je asi tak všechno. Žádné sabotáže, krádeže, nic.
Licenční výroba (dodána v DLC Death or Dishonor). Úprava vybavení lodí (opět DLC tentokrát Man the Guns ). Výběr cílů (myšleno jestli letiště, jaké továrny apod.) pro bombardéry (opět DLC). A tak dále a tak dále.
Mimochodem donedávna ve hře ještě zcela absentovalo palivo! Takže Vám klidně mohli létat miliony letadel po obloze a žádný problém. I ty tanky asi jezdili na vzduch. Jedna z mála věcí přidaných zadarmo.

Dalším prvkem hry, do jehož užívání je hráč víceméně nucen, jsou frontové linie. To si hráč takhle dá dohromady armádu, přiřadí jí velitele a může začít kreslit linie, plány útoku apod. Pak už jenom vydá povel a jednotky začnou konat. Krásné na papíře, že? Jen kdyby se to celé neopíralo o umělou inteligenci.
Umělá inteligence… Je prostě úplně vypatlaná. To ani jinak říct nejde. Jak ta vaše tak i nepřátel. Úplně v klidu je Vám schopna odvelet půlku vašich divizí z kritického úseku fronty, kde se vedou těžké boje a sotva se držíte jenom proto, že o pár stovek kilometrů níže se Vám podařil průlom a prodloužili jste frontu sice trochu více, ale s tamními jednotkami byste ji stále uhájil. Proč je to tak strašně nefunkční je i to, že UI nevyužívá pro přesuny železnice. Tudíž všude pochodují pěšky, což trvá dlouho a než dojdou na místo svého určení, může se situace i několikrát razantně změnit a tak často když dorazí na místo určení, začnou hned mašírovat zpátky, protože bylo UI vyhodnoceno jako tam zrovna nejpotřebnější. Výsledek? Neustálé díry v liniích, které naštěstí nepřátelské UI neumí moc dobře využít ale multiplayer… Tam Vás to nehorázně vytrestá.
Zmínil sem nucení do využívání této funkce. Ano můžete vše řídit ručně, každičké jednotce vydávat rozkaz zvlášť. Jenže kromě chvílemi neúnosné mikrosprávy Vám hra v podstatě vůbec nepřidává zkušennosti velitelům. A to už je pak citelně znát.
Dalším mým oblíbeným neduhem UI jsou sebevražedné útoky. A ano není to jen specialita sovětů, ale i takoví Francouzi mají tuhle kratochvíli ve zvyku. Nemá problém vrhat svou jedinou divizi do útoku proti dobře opevněným devíti. A nelze to považovat ani za průzkum bojem, protože tuhle jednu divizičku nechá vždy bojovat až do hořkého konce, kdy je totálně dezorganizovaná a není nic jednoduššího pro nepřítele vytáhnout do protiútoku. A máme další průlom. Tohle se děje i když už má divizička posily na cestě, přesto bezhlavě vrhá do prohrané bitvy. Tolik asi k záhadně vysokým ztrátám mužů.
Jakýkoliv spojenci ve hře jsou pak absolutně neschopní a mnohdy i přítěží. Nemají sice vůbec problém vrhnout veškeré své síly na frontu, nicméně to že místní logistika to absolutně neuzásobuje a všichni chcípnou už je vůbec netíží. Anebo opačný extrém kdy například americké UI nemá problém poslat padesát divizí do Sýrie, kde se absolutně nebojuje. A tak tam v klidu sedí čekají, však v Evropě se vůbec nehroutí fronta.
A už vůbec nemá cenu zmiňovat roztodivná složení divizí, jejich spamování které citelně zhoršuje výkon hry.

Výkon hry když už jej zmiňuji je bídný. Kolem roku 1942 už hra citelně zpomaluje, nedej bože takový rok 1945. To i nejvyšší rychlost odpovídá tomu, co bylo při spuštění hry dvojka. Zkrátka jde znát, že engine má své roky a i vývojáři přiznali, že některé kusy kódu se datují do roku 2003. A současný přechod na 64 bit tomu moc nepomůže.

Grafika hry je OK. Neurazí, nenadchne, ale špatně se na to nedívá.

Ozvučení hry také vpořádku. Jen skladeb je ve hře tuze málo a brzy začnou být dosti ohrané.

Co říct závěrem… Ve hře mám nahráno 322 hodin. Ptáte se proč po tomhle výlevu síry a žluči? Inu obdobně jako třeba i her od Bethesdy drží Paradoxí hry nad vodou modifikace. Tři čtvrtiny odehraného času jsem strávil v modifikacích. Jmenovitě Kaiserreich (alternativní historie po vítězství Německa v 1. s.v. s neuvěřitelně skvěle promakanými fokusy a lorem), Old World Blues (zasazení do Falloutevské pustiny) a Endsieg (přiblížení hry starším dílům prohloubením mechanismů).
Tyto mody přidávají obsah hry, který ve vanille zoufale chybí. Mechanicky se budete stále potýkat se stejnými problémy. A jedno DLC za 15 éček za skoro rok tom moc nepomůže.
A navíc ona síla co by kdyby, jenž tyto hry nabízí mě nutí k návratům. Paradox nemá příliš velkou konkurenci na poli Grand strategií. A to co existuje je spíše na úrovni budgetovek. Proto je i jednooký mezi slepými král.

Kdybych to měl shrnout tak Hearts of Iron 4 je taková osekaná arkádová verze Grand strategie. Ostřílené harcovníky příliš nenadchne. Nicméně hra jako taková je i přes svá zjednodušení a osekanost ve výsledku dobrý vstup pro nováčky do vod Grand strategií.
Za plnou cenu do toho rozhodně nejděte. Počkejte na slevu. Ale ani ta nebude bohužel moc velká protože… No inu Paradox.
+15

Toonstruck

  • PC 75
Chtěl jsem něco tradičního, oldschoolového, co nemá x dílů a tak jsem si sehnal Toonstruck, adventuru kterou jsem nikdy nehrál.

V podstatě jsem se trefil. Toonstruck je klasickou adventurou z dob, kdy se tvůrci vykašlali na spoustu uživatelských příkazů, pixelhunting, časované úkoly a akční sekvence. Na ovládání máte jeden kurzor s tradičním využitím (levé tlačítko použít, pravé prozkoumat), aktivní místa i předměty jsou dobře vidět (až na jeden zákys se slunečními brýlemi, který vyplývá z toho, že jsem slepej :D), pravé tlačítko pak funguje jako rychlopřesun do lokací. Hratelnost je naprosto tradiční a nedá se ji nic vytknout a obtížnost neplyne z žádných podpásovek, ale pouze a čistě z naprosto brutálních, šílených a zhusta nelogických kombinací. První půlka hry se odehrává v krajině, kde obíháte a plníte přání osazenstvu, druhá část je pak zhuštěné adventuření na malém prostoru zhruba čtyřpatrového hradu hlavního záporáka. Musím přiznat, že bez konzultace s návodem bych třeba telefonický kvíz nebo sestavování Cutifieru v životě nedal, ale bavil jsem se.

Příběhově to je už je slabší. Hlavní hrdina je grafik, který se ze skutečného světa dostává do "Animákova", resp. do Cutopie, ve které žijí samé sluníčkové, hodné a krásné (čili kýčovité) postavy. A tenhle rád ohrožuje stejně kýčovitý záporák Nefarious, který si sestavil Malevolator, který to krásné proměňuje na ošklivé. Vy máte za úkol sestavit Cutifier, který to vrátí zpět a pak nakopat temnému lordovi prdel. V průběhu se objeví jeden slušný zvrat, zato se neobjeví pořádný konec a celou tu kýčovinu zachraňují dvě věci. Zaprvé sidekick Flux, který si z toho všeho dělá trošku prdel (ale zdaleka ne tak cynicky jako Simon Sorcerer nebo Mrakoplaš). A zadruhé fantastický Christopher Lloyd, který byl na podobné pohádkovo-komediální úlety jako stvořený. Když ho uvidíte, jak ovládnutý hypnózou tančí nebo jak z gustem rozbíjí vázu, budete se smát stejně jako v Návratu do budoucnosti.

Grafika odpovídá zmíněnému stylu. Je nádherně udělaná, plná animaček s naklíčovaným hercem v hlavní roli. Jen ty animačky, resp. jejich děj a humor jsou infantilní až běda a čiší z toho devadesátkové rodinné komedie. Technicky ovšem nemám co vytknout.

Zkrátka Toonstruck je adventura která mě herně ani graficky určitě nezklamala, jen bych si dal aspoň o fous dospělejší příběh a zpracování - třeba jako v Simon the Sorcerer nebo Discworld.

Pro: Tradiční hratelnost a ovládání bez neférovostí, pěkná grafika, vtipný sidekick, Christopher Lloyd v hlavní roli.

Proti: Infantilní příběh i zpracování.

+15

The Order: 1886

  • PS4 55
Již od pořízení své slimkové PS4, což teď bude již jeden rok, jsem The Order 1886 měl v merku. Teprve po roce jsem se odhodlal tuto hru koupit. Ten samý den jsem dal disk do mechaniky, k mému překvapení se hra rychle nainstalovala, zapl jsem ji a druhého dne jsem dohrál. Uf, to byl fičák panečku!

The Order 1886 pro mě není běžná hra, spíše hru beru jako interaktivní film, jelikož o cutscénu zde zakopnete na každém kroku. Možná byste si mohli klást otázku, co je pro mě na interaktivních filmech nejvíce důležitého… Uhádli jste to! Je to příběh! Ten mi ale zde nepřišel nějak úchvatný. Mně by ani nevadilo, že je děj jednoduchý, že zvraty dokážete předvídat, to by mi bylo párek, co mi ale vadí u této hry je hned několik věcí…

Ze začátku jsem si říkal, že vedlejší postavy jsou opravdu dobře rozjeté. Bavili mě. Avšak průběhem příběhu nějak znemastněli, zneslaněli a ubrali se do pozadí. Neříkám, hlavní postava sir Galahad je sympaťák, ty jeho vousy bych chtěl mít, ale zbytek crew je meh. Rozhodně se dalo s postavami více pracovat.

Příběh začíná slibně, zjišťujete, co se děje, nastávají otázky, těšíte se na odpovědi, příběh se dále vyvíjí, nabírá na intenzitě, nastávají zvraty, přibývají další otázky, příběh graduje, graduje… a najednou prd, je konec a pokud máte nějaké otázky, směřujte je k tamhleté zdi… Prostě The Order 1886 mi přijde šíleně uspěchaný, vývoj postav a jejich přesvědčení se mění mrknutím oka a rozuzlení, které se táhlo na dvě kapitoly, přičemž jedna z kapitol byla čistě cutscénová, je lusknutím prstů hotové, vyřízené a ještě k tomu všemu hra končí otevřeně. Po závěrečné scéně, jsem nevěřícně hleděl na titulky s tím, pokud tohle mělo být doopravdy všechno…

Taktéž mi přijde, že The Order 1886 nevyužilo svůj potenciál naplno – mohli se tu více rozebírat vraždy Jacka Rozparovače a také mluvím hlavně o části v docích, kde zjišťujeme, že nějakej ten sir mrťafa tam pašuje vampýry a ukázat vampýry jenom proto, aby jste hned zničili mi přijde jako neskutečná škoda, dalo se s nimi rozhodně více pracovat a mohli se více účastnit děje.

Když zrovna nekoukáte na cutscény, které si myslím jsou opravdu dobré, tak se můžete pohybovat po striktně lineárních lokacích. Neříkám, celkově grafika je opravdu hezká a řekl bych přímo dělaná s láskou. Nejednou jsem se zastavil, abych se pokochal. Atmosféra je zde opravdu dobře vybudovaná a každým coulem jsem jí nasával. Ale jak říkám, vše, co děláte je, že prostě chodíte lineárně z dobu A do bodu B a nemůžete si lokace nijak moc po lokacích porozhlédnout.

V této hře se vám s velkou pravděpodobností stane, že potkáte nepřátele, překvapivě, že jo. S těmi bojujete se zbraněmi, které jako kdyby vypadly z X-COMu. Také se není čemu divit, když vám je sestrojuje samotný Nikola Tesla. Střílení je v této hře asi v pohodě… Na to, jak je hra dlouhá, respektive krátká, je zde adekvátní výběr různorodých zbraní. Nějak bych si na akční sekvence nestěžoval, co mě ale vytáčelo neskutečně byla kamera. V této hře se budete skoro vždy schovávat ze nějakou zídkou, či podobným obejktem, no a když jsem se schovával za již zmíněnou zídkou, mnohdy jsem měl problém vidět skrze ni, a to i přesto, že jsem přes ni vykukoval. No a pokud zrovna nestřílíte, tak místo toho bojujete a máte zde quick time eventy nebo nějaké jiné absolutně zbytečné a primitivní minihry, které bych nelítostně smazal.

Od The Order 1886 jsem nic moc nečekal, a i přesto jsem zklamaný. Když se hra tváří jako film a zároveň je její děj hrozně zbrklý, otevřený konec je kopanec do koulí, jelikož se nic moc nevyřeší a vedlejší postavy nemastné neslané, je prostě něco špatně. Kdyby hra byla delší, kdyby vývoj charakterů dával větší smysl – Galahad s naprosto klidným svědomím vystřílí půlku armády lidí, které v minulé kapitole chránil, a to jenom proto, že mu chce vůdkyně rebelů něco ukázat… ok…, kdyby se prostě příběh nechal déle plynout a neuspěchal se, kdyby konec nebyl tak otevřený, tak by se celková úroveň hry pozvedla o několik levelů víše. Na druhou stranu hra má opravdu špičkovou grafiku, dobrou atmosféru, špičkové cutscény, solidní soundtrack, ale to mi nestačí. Upřímně si raději zahraju hru s výborným příběhem a s nedobrou grafikou než naopak.

Pro: Grafika | Cutscény | Atmosféra | Hudba

Proti: Zbrklý a otevřený konec | Na můj vkus moc lineární | Občas kamera | "Filmové" černé pruhy, které nelze vypnout

+15

Beyond: Two Souls

  • PS4 75
Třetí hra od Quantic Dream a za mě asi ta nejslabší. Nejsem si úplně jistej proč, ale z nějakýho důvodu mě příběh nedokázal nějak výrazněji oslovit, i přesto, že námět mi přijde zajímavý. Možná to bylo to neustálý přeskakování v čase, možná skutečnost, že člověk hraje jen za "jednu" postavu, s jejíž smrtí hra končí (narozdíl od předchozích her)... Těžko říct.

O příběhu se nechci moc rozepisovat, ale koncept Aidena mi přišel super a dával hraní novej rozměr. Jsem rád, že oproti HR ubyla možnost dělání "zbytečnejch věcí" a celkově se to ovládalo líp. Jedinou výjimkou byly "souboje", kde se měl člověk pohnout určitým směrem a často sem měl problém poznat, jakej směr je vůbec ten správnej. Taky mě trochu štvala přehnaná linearita a hlavně nemožnost se zbavit kreténa Ryana z CIA.

Herecký výkony Ellen Page a Willema Defoea jsou perfektní a po stránce grafiky a animace obličejů nemám naprosto co vytknout. Po Heavy Rain to bylo pohlazení po duši.

Kolem a kolem je pro mě Beyond nejslabší hra od Quantic Dream. Byly tu pasáže, který jsem si užil (Navajo, The Mission), ale na druhou stranu byly chvíle, kdy jsem se vyloženě nudil.

Pro: Herecké výkony; zajímavej námět; hraní za Aidena; vizuál

Proti: Občas přílišná linearita; místy nepřehledné souboje; kretén Ryan, kterýho se nejde zbavit

+15

Batman: Arkham Asylum

  • PS4 70
Musím se přiznat, že superhrdinům zrovna dvakrát úplně neholduju. Přesto jsem chtěl hře dát šanci. Abych do světa trochu proniknul, zkouknul jsem před hraním i Batmanovo poslední filmovou trilogii. Samotný svět Batmana mi nakonec vadil ze všeho nejmíň a docela jsem si ho i užíval. Postupem času jsem získal do ruky hodně hračiček, od baterangu, výbušného gelu, až po batclaw nebo line launcher, který mi umožnil dostávat se na dříve nedostupná místa. S narůstajícími skilly se zvýšil i počet komb a ke konci hry už to byl poctivý zábavný batmanovský tanec.

Celé Asylum odehrávající se na jednom ostrově na mě ale celou dobu působilo příliš uměle, ztísněně, repetetivně a ne moc zajímavě. Uvnitř budov samé dlouhé uličky, často slepé, se zablokovanými dveřmi, dokola se opakujícím prolézáním ventilací a ne moc uvěřitelnými kulisami. Že bude mít Batman i zde na ostrově připravenou svojí jeskyni jako útočiště, to jsem vážně neočekával.

Ostrov slouží jen pro přesun do jiného komplexu, ke kterému se opět musím podivnými cestami přes několikero dvěří a nově se objevujícími nepřáteli. Po celou dobu hry tak procházím stejnými místy, jen s drobnými variacemi nebo zasazením. Stejně tak veškerý průběh hrou je dost šablonovitý a předvídatelný.

Na mapách je neustále co sbírat nebo hledat. Hlavně audio pásky s nahranými rozhovory doktorů s pacienty jsem si vždycky rád poslechnul. Sbírání mě ale jinak moc nemotivovalo, protože po smrti je nutné se na místa znovu vracet a sbírat již jednou sebrané trofeje.

Ocenil bych úkládání hry na vhodnějších místech, protože je často nutné přeskakovat viděné filmečky nebo se vracet neustále na místa střetu. Navíc po smrti následuje potupná animačka s výsměchem, která mě nejednou dokázala slušně dopálit.

Uznávám, že atmosféra a svět Batmana má něco do sebe, ale i tak byl výlet do tohoto univerza pro mě poslední a hraní Arkham City nebo Arkham Knight tak odložím.
+15

Spec Ops: The Line

  • PC 50
Yager prišiel s počítačovou hrou a tvrdí nám, že ak v nej nechcete robiť zlé veci, tak hru nehrajte. Ja mám s týmto prístupom trošku problém, preto skúsim byť stručný a dotknem sa iba hernej časti hry.

Máme tu vojnovú FPS na Unreal Engine 3. Vizuálne to nie je na ochkanie od blaženosti, ale dá sa to. Viac ma trápi strieľanie v hre. To je tá časť, ktorej sa viete vyhnúť len tým, že hru proste nebudete hrať :) Je neuspokojivé.

Spravím 10 krokov, schovám sa za najbližší stĺp, múr, zvalenú skriňu alebo neviem čo a moji súperi spravia to isté. Potom po sebe strieľame, pokiaľ nepadne posledný protivník a ide sa ďalej. Toto zopakujte asi 60x a máte predstavu o akčnej zložke hry. Už dávno som nehral hru, kde by mi chýbala AI tak veľmi ako tu. Asi je to tým, že od kostričiek, goblinov alebo démonov žiadnu AI nečakám, ale vo vojnovej hre je to skrátka nutnosť. Kreténi sa zastrčia za kryt spoza ktorého v pravidelných intervaloch vystrkujú hlavičku. Keď im tam hodím granát, tak sa v polovici prípadov skrčia na mieste a ... nie, žiadne prekvapenie sa nekoná, granát proste vybuchne a je po vojačikovi. Je to presne taká zábava, ako je to napísané.

Aby som im len nekrivdil, tak niektorí idú aj ku mne, lenže to by som musel byť slepý a chromý zároveň, aby som ten ich pomalý pohyb ku mne nevidel a nevyužil. Logickým riešením nefunkčnej AI je, že vojačikov býva často veľa. Lenže nábojov je zase pomerne dosť aj keď nosiť môžete len 2 zbrane. Ku cti hry slúži to, že obtiažnosť je vymyslená s rozumom. Vyššia obtiažnosť neznamená, že sa zo súperov stanú špongie na strelivo, ale sa zníži hráčova výdrž. Nebol problém vyčistiť celú oblasť headshotmi a to ma veľmi tešilo, ale headshot som mohol chytiť aj ja. O to viac na sralo, že je AI taká, aká je.

Zhrnuté a podčiarknuté, je to priemerný cover based shooter s pridanou hodnotou (vojna je zlá, zabíjanie je zlé) a príbehom, ktorý pochopia asi len najpozornejší hráči. Ak chce niekto spraviť hru, v ktorej záleží na najmenších detailoch, tak musí lepšie pracovať s vnímaním hráča. Oveľa väčší dojem na mňa hra spravila, keď som o nej čítal recenzie, než to bolo pri samotnom hraní.

Hry hrám tak, ako mi to autori umožnia a v tejto hre možnosti nie sú. Osveta je taká dobrá, aký dobrý je spôsob jej šírenia. Ak mi niekto povie, že keď nechcem v hre použiť biely fosfor, tak ju musím prestať hrať, potom cítim podraz. V hre ho použijem (hry bez možností výberu vnímam inak ako skutočnosť), ale skutočnosť by bola iná. V reáli sa správam úplne inak. Do nikoho nestrieľam, ani nechcem strieľať, ani nemám chuť niekoho napadnúť len preto, že boxujem. Práve naopak a JT to tu vysvetlil veľmi jasne a presne (pre netrpezlivých, je to od 06:51).
Mier.

P.S. Vrátil by mi Yager peniaze, keby im napíšem, že som hru prestal hrať, lebo sa mi nepáčilo, čo v hre robím ?
+15 +19 −4

Mortal Kombat 11

  • PS4 80
Vývojáři z NetherRealm každou svou bojovkou posouvají hranice žánru o kousek dál. Přinejmenším vizuální stránkou. Je až neuvěřitelné, o jak velký posun se jedná. Příběhové cut-scény (on je celý story mód vlastně jenom dlouhý film, občas přerušený souboji) nám přináší solidní Mortal Kombat podívanou. Hloupou, to ano, ale veskrze zábavnou.

I samotné mlácení soupeřů dává vzpomenout na díly, které jsme hráli před dvaceti lety. Zůstávají v zásadě 2D (aneb nelze uhýbat do stran), rychlé a hlavně brutální. Brutality a Fatality vykouzlí na tváři nejeden úsměv. Postav je dostatek a další přibudou jako (placená) DLC. Každá z nich má navíc unikátní počátečný dialogy podle konkrétního soka, takže potěší i srdce zarytých fanoušků.

Horší už je nepřeberné množství obsahu. Stovky obleků, zbraní a dalších blbůstek se odemykají zcela náhodně v neustále se měnících časových věžích. Do zbraní navíc ještě můžete vkládat vylepšení. Potřebujete tak nejen konkrétní vylepšení pro danou zbraň, ale musí mít i správný tvar, aby do slotu ve výzbroji pasovalo. Ještě před tím si ale onen slot musíte otevřít bojováním. Upřímně, je to naprostá magořina a otevřít si všechno nikdy nedokážete, neb pravděpodobně dříve skonáte stářím. Běda ale, jak vám vypadne uprostřed věže spojení se serverem, pak si ji dáte znovu celou hezky od začátku.

Vše si lze zpřístupnit hraním nebo otevíráním truhel v překvapivě propracované Kryptě, kde na ostrově řešíte jednoduché hádanky a hledáte klíče k dalšímu postupu. Máme tu několik druhů platidel a desítky (možná i stovky) všemožných itemů pomáhajících s postupem hrou.

Když ještě vezmu v potaz, že tu plníme všemožné týdenní žebříčky sloužící k (jak jinak) odemknutí dalšího obsahu a úplně pitomé AI boje, kdy pošlete svého upgradovaného válečníka do spárů upgradovaného válečníka jiného hráče, ať můžete sledovat, jak si dávají vzájemně po držce a ve výsledku pak obdržíte (hurá!) další odměny.

Je vážně škoda, že MK je tak nemožně grindovací hra, že kdejaká mobilní gacha aplikace bledne závistí. Držet se klasičtějšího pojetí, tak by se jednalo o jednu z nejlepších bojovek všech dob.
+15

Factorio

  • PC 90
Hra by se dala shrnout větou: "Stále nestačí." Támhle si chcete postavit továrnu na obvody, ale začne vám docházet železo, tak rozšíříte těžbu, ale pak nestíhá zpracování, atd... člověk se snaží vlastně celou hru jen pořád předělávat zvětšovat a zefektivňovat. Hra je to s úžasným nápadem plná kreativity. Varování: Silně návykové.
+15

Total War: Three Kingdoms

  • PC 85
Najnovší Total War nás prenesie do Činy v období Troch ríší.
V komentári len vyberiem a zhodnotím pár hlavných častí hry.

➤hrdinovia a generáli: už vo Warhammeri sa začali generáli dostávať do popredia a bolo na nich kladenej viac pozornosti. A v Three Kingdoms sa to ešte zvýšilo. Pred spustením kampane si môžete zvoliť medzi kampaňov ktorá sa sústredí viac na postavy alebo tradičnou v ktorej sa v bitkách viac prihliada na taktiku ako na hrdinov. Čo sa týka postáv tak tie má káždá frakcia vlastné a unikátne. Delia sa na velitelov, predvoj, stratégov, šampionov a stráž. Musím uznať že sú naozaj skvelo spracovaný čo sa týka vzhľadu brnenia a zbraní.
➤mapa kampane: Čína je za mňa nádherné miesto, a preto aj hlavná mapa kampane na ktorej sa odohrávajú vaše ťahy je skvelá. Trošku viac kopcov a riek ktoré musíte obchádzať ale inak k mape nemám nejaké zvlástne výhrady. Len dúfam že do spodnej časti mapy pribudne viac frakcí lebo je to tam naozaj prázdne.
➤bojové mapy: veľmi rozmanité a prakticky sa neopakujú, jedine že by ste viac krát bojovali na jednom mieste, napríklad v meste. Taktiež sa vrátili tradičné obliehacie bitky ktoré sú viac prepracované takže si ich človek aj viac užije.
➤jednotky: v skratke sa delia na jednotky bojujúce na blízko, strelecké, obliehacie a jazdecké jednotky. Čo sa týka dizajnu tak je jednoduchší ale tak čo by ste čakali ked väčšina vojakov sú len roľníci. Za mňa by si hra zaslúžila trošku viac druhov jednotiek ale z minulých Total Warov mi je jasné že onedlho sa do vytvárania pustia moderi.
➤diplomacia: pred vydaním hry sa rozprávalo že diplomacia a jej možnosti majú byť posunuté na vysokú úroveň, až na úroveň Crusader Kings. Môžem potvrdiť že je diplomacia omnoho lepšia a je v nej viac možností ale na úroveň hier typu Crusader Kings ešte nedosiahla. Čo ale určite ocenujem je darovanie miest spojencovi.
➤hudba: tradičná čínska muzika, niekomu môže liezť na nervy, mne osobna sa veľmi páčila.


!! Záverečné zhrnutie !!
Najnovší diel Total War je po dlhej dobe hra ktorú som si kúpil za plnú cenu. Osobne som ju kupoval s kamarátom pretože sme mali v pláne hrať coop kampaň a musím povedať že som si ju užil aj ked trvala dlho. Čínu ako takú mám veľmi rád a tak som bol celkom šťastný že nový diel zasadili do obdobia vojen troch ríší. Mapa kampane je krásná, taktiež mapi na ktorých sa bojuje sú super. Diplomacia pokročila na vyššiu úroveň a máte v nej viac možností. Jednotky síce nie sú tak rozmanité ale verím že to napravia moderi. Každopádne ma nový diel tejto skvelej veľmi potešil, zaradujem ho do môjho rebríčku TOP Total War hier na 3 miesto a som veľmi zvedavý čo vymyslia nabudúce. Možno Warhammer 3 ?
+15

LEGO Star Wars: The Force Awakens

  • PC 75
Kde jsou prachy tam je Lego hra. Lego adaptuje všechny velké známe značky a filmy, takže Star Wars: The Force Awakens nemohla být výjimkou. Film neurazí ani nenadchne prostě takový lepší střed, jediné co bylo děsné je dodělávané 3D.
Ale pojďme ke hře. Celkově Lego hry mám docela rád, vždy dostanu porci lehké, nenáročné, relaxační skákačky bez jakýkoliv komplikací či záseků. Jsem až překvapen jak jsem se u Lego Star Wars The Force Awakens bavil. I když kopíruje celý film, tak hra to podává mnohem lépe než film a s humorem. Obzvlášť bych chtěl vyzdvihnout letecké souboje, které vypadají skvěle. Dále do hry přibily části levelu kde si zahrajete jako Third-person shooter. Originální dabing jen dokresluje velmi povedou adaptaci.

Verdikt: Jediné čím mě vyloženě Lego hry trápí je sbíráním zlatých kostiček, červených kostiček, postav a úkolů. Pro člověka co má rád 100% je to trest ( 255 zlatých kostiček, 260 postav z toho 200 neznám, atd) plus mě to stojí hodně peněz za DLCčka. Jinak LEGO Star Wars: The Force Awakens je to lepší co Lego hry nabízí 75%

Pro: Povedená kopie filmu, Dabing

Proti: Sbírání nesmyslů

+15

Command & Conquer: Red Alert

  • PC 80
Co vlastně napsat k Red Alertu, když vznikl o rok později než Command and Conquer a je to v podstatě totéž? Vítězná sestava se nemění, pokud něco funguje, tak také ne. Tvůrci vzal drtivou většinu z původní hry a prostě to předělali do retro stylu (válka mezi Sovětským svazem a Spojenci se odehrává v roce 1946).

Zůstal celý princip hry, většina jednotek i budov má svou retro podobu (místo obelisků světla tesla věže), místo tibéria je tu ruda (která naštěstí není toxická). Nechybí kampaně za obě strany plné filmečků, opět platí že jedna strana je brutálně silnější. Pathfinding se o fous zlepšil i když stále jsem měl pocit, že moje jednotky zkrátka vědí lépe jak já kudy jet. Umělá inteligence je opět stejné na naštvání - harvester jede na nejvzdálenější místo, ideálně tam kde do něj někdo začne střílet a pak si klidně sklízí a nechá do sebe pálit. Totéž jednotky, které stojí na místě a koukají, jak je někdo zdáli ostřeluje.

Co mě vyloženě sralo byl nehorázně cheatující soupeř. Lodičky, transporty či letadla přilétající odnikud nebo někde mimo mapu, takže si člověk nepomůže ani tím, když zničí letiště nebo přístavy. Na bugy jsem narazil jen jednou - to že se bez patche nepřehrávají některá videa.

Co je tedy nového? Námořní jednotky (Sověti mají ponorky, Spojenci lodě které můžou ostřelovat i pobřeží). Přibylo pár originálních misí, už to není z 90% jen dobyj základnu. Je tu i několik misí na čas, občas dostanete do rukou specialistku Tanyu, nebo procházíte nějakou budovu. Jak jsem říkal, opět je tu jedna strana silnější, tentokrát Sověti. Ultimátní tesla věže na obranu, ultimátní Mammoth tanky na útok. K tomu psi, solidní letectvo a jako vrchol Iron Curtain, která na chvíli znesmrtelní jednotku. Spojenci tahají za slabší konec, nejsilnější jednotkou je Medium tank, věžičky jsou k ničemu. Chronosféra, o kterou jde celou hru dokáže přenést jednu jednotku, což je k ničemu. Na druhou stranu loďstvo je lepší, v roli spojenců si vyzkoušíte i komando Tanyu, která zabije cokoliv na jednu ránu, no a jednotky jsou levnější.

Příběh obou stran je opět plný FMV sekvencí s živými herci a trošku zastaralých, ale stále působivých animací různých jednotek. Trošku mě zamrzelo, že některé tyhle animace se opakují víckrát za hru. Co se týče příběhu, je trošku ulítlý - Albert Einstein se vrátí v čase, aby zabil Hitlera, čímž Sověti ztratí soupeře a v roce 1946 se rozhoří bitva o Evropu. Zatímco kampaň na spojence je celkem o ničem - jsou tu dva nezajímaví generálové a Tanya, za Sověty je větší zábava. Sexy Naďa, Graděnko, Kukov všichni hrají své hry a nad tím vším je maniakální Stalin. Kampaň je plná zrad a vystihuje parádně éru, kdy lidský život v Sovětském svazu nic neznamenal.

Každopádně se Red Alert hraje víceméně stejně jako originální Command and Conquer, příliš změn nepřináší, ale to dobré - parádní hratelnost zůstává, takže znovu 80%.
+15

Tetris Effect

  • PC 80
Japonská interpretace, nejnávykovějšího, nejproduktivnějšího a nejoslavovanějšího konceptu, který vzešel z hlav soudruhů někdejšího Sovětského svazu, je téměř dokonalou rekonstrukcí halucinogenního tripu. Avšak nemusíte být honorovaná smažka ani vysloužilý vesmírný hipík, aby jste si Tetris Effect užili, jak se říká, na plný pecky. Pokud máte při ruce nějaký ty brejle s virtuální realitou, tak si myslím, že máte vyhráno. Pokud zjistíte, že se vaše dítko chce dát na strmou cestu drog a chce poznat sílu vedlejších efektů těchto materiálů, zapojte ho k Tetris Effectu. Výsledný efekt bude stejný a navíc si smrádě procvičí svoji mozkovnu.

Někdy relaxační, někdy pěkně chaotická ale krásná hra, která mě po letech ukázala fakt, jak moc super Tetris jest a jak sem za ta léta vypadl z "kostičko skládací" formy.

Neberte drogy, hrajte Tetris. Je to méně rizikové a až na tu neutuchající touhu neustále skládat kostičky dál zdravotně nezávadné.

Pro: Podmanivé oživení legendy, plné barev, barvitých zvuků a natažených nervů.

Proti: Chybí multiplayer, velice návykové

+15

Dex

  • PC 75
Herní výzva 2019-1. Lovec trofejí

V rámci Herní výzvy jsem hledal něco co by mělo jen pár achievmentů a dalo se snadno dohrát. Tehdy mi padlo do oka Dex, které se mi v knihovně válelo už pár měsíců.

Hra začíná vlastně jednoduše: utíkáte ze svého bytu potom co po vás z neznámého důvodu začne hledat korporátní policie, utečete za pomoci neznámého ,,přítele’’ a schováte se v nedalekém baru. Od teď začíná vaše cesta za dobrodružstvím. Snažíte se zjistit proč po vás jde policie, potkáte hodně postav (jak už to u RPG bývá) a pomalu zjišťujete pravdu o vašem původu.

Hra má dostatek questů, které vás zabaví na celkem dlouho, hratelnost také není špatná, zajímavě provedené je i hackování i když ne moc dobře.

Hra působí celistvě a je celkem povedená.

Pro: Prostředí, Upgrady, Questy

Proti: Hackování, Střílení, Pár bugů a glitchů

+15

Home Sheep Home 2

  • PC 70
Výběr her pro herní výzvu je vždycky těžký, obzvlášť když mi v ní pořád vycházejí skákačky. Ale ono by to jinak asi nebylo ono. Nuže tato byla aspoň vyloženě oddychová a hlavně mi strašila v knihovně už někdy od roku 2016 a o tom to celé přece vlastně je. Mám ráda seriál i film a herní zpracování mě taktéž potěšilo, neboť je úplně stejně dětské, roztomilé a úsměvné (Austrálie, skok do studny, únos mimozemšťany...). Hratelnost je velice jednoduchá, splnění jednotlivých levelů kolikrát zabere jen pár vteřin a zaseknutí zde opravdu nehrozí. A i kdyby si člověk čirou náhodou zrovna nevěděl rady, může si hned zapnout nápovědu, která mu vyzradí, jak na to. Taková velice příjemná jednohubka na dvě hodinky.

Pro: roztomilost, vtip, jednoduchost, postavy

Proti: občasné zasekávání oveček v texturách

+15

Dishonored

  • PC 100
Herní výzva 2019- 7. Hra roku

Upřímně tahle hra je jedinečná. Je to asi jediná hra, která ve mně zanechala něco hlubšího. Už po hodině hraní jsem měl tento pocit a nezmizel ani po dohrání.

Příběh se točí kolem osobního strážce císařovny, který ve svém úkolu selže a je obviněn za její vraždu a má být popraven. Díky pomoci Loajalistů se mu podaří utéct a tak začíná jeho cesta za pomstou.

Hra pro mne není jen hrou roku 2013, ale hrou všech dob.

Pro: Atmosféra, Postavy, Hratelnost

Proti: Nepřátelé jsou slepí i na vyšší obtížnost

+15 +18 −3

Spáleniště

  • PC 75
Třebaže nejsem žádný velký fanoušek Foglara a Rychlých šípů, a že se zde Spáleniště notně inspirovalo, nijak na škodu to nebylo a pobavil jsem se náramně. Pěkné grafické zpracování, sympatická parta, zajímavé klukovské dobrodružství a pár jednoduchých hádanek (to je klad, složité hádanky rád nemám). Potěší i hlášky hlavního hrdiny, když se hráč na blind snaží kombinovat věci, které by se opravdu kombinovat neměly (sádlo + ztvrdlý vosk apod.). Těžko po takové chvilce hraní napsat víc. Věčná škoda, že existuje pouze jedna epizoda. Kdyby se snad přece jen chystaly další, rozhodně se ke Spáleništi rád vrátím.

Pro: grafika, příběh, prostředí, postavy

Proti: příliš krátké

+15

Jazz Jackrabbit 2

  • PC 70
Druhý Jazz Jackrabbit mi umožnil výběr mezi dvěma hratelnými postavami. Mimo Jazze přibyl jeho šílený červený bratříček Spaz, za nějž jsem chvíli zkoušel hrát, ale stejně jsem nakonec skončil u svého oblíbeného Jazze. Obtížnosti se naopak oproti původním čtyřem smrskly na tři, kdy Hard v podstatě plní funkci Turbo, ale já znovu volil Normal.

Hudba se podobá té z prvního dílu, což je dobře vzhledem ke kvalitám původních skladeb. Zbraní je skoro dvakrát více a likvidace želv je tak ještě zábavnější. Multiplayer jsem nezkoušel, ale věřím, že se povedl a určitě přinesl trochu oživení hratelnosti.

Stejně jako u jedničky se i zde po čase dostaví stereotyp, i když se tvůrci snažili, aby jednotlivé levely byly hodně rozmanité. Třetí díl, ve kterém byly plánovány tři hratelné postavy (mimo Jazze a Spaze ještě zaječice Lori), nikdy oficiálně nevyšel, což mi nevadí, protože stejně mám radši 2D zobrazení, než plánované 3D, které jsem si v některých bonusových úrovních vyzkoušel už v prvním díle.

Pro: intro, hudba, zbraně, rozmanité levely

Proti: po čase stereotyp

+15

Doom

  • PC 100
  • PS3 100
  • PS4 100
Jojo DOOM, uz v ty dobe, kdy to prislo k nam (jak coleos psal ze byl male koleosatko) tak mne a klukum bylo 13-14 let, a bylo to brutalni, do ty doby jsme v podstate behali po lese s klackama misto zbrani (sice jsme meli z prken udelany kulomety a ruzny devitky atd) ale to co nas potkalo u tyhle hry to dost posunulo, do ty doby jsme strileli vzdycky proti sobe, a po hre doom uz jsme do lesa chodili malo, za prvy nas zacinali zajimat i jiny veci ale i doom po siti jak coop nebo deathmatch nam taky trosku zmenili pohled na pocitacovou zabavu. Kluci meli natezeny kabel prez 4 pozemky a prez coax to myslim slo 1Mb/s ale na dooma to stacilo. Tak jak jsme to hrali v coop i na jednom PC (jeden chodil a otviral dvere, druhej strilel mezernikem) a u toho jsme byvali taky poondeny, hravali jsme to v noci, ze zacatku kdy jsme nemeli ani zvukovku tak dokonce jen na PC speaker, pokazdy kdyz vyjde remastere tak si hru strasne rad zahraju, at uz se jednalo o BFG na PS3, tak i ted zase remaster na PS4ce. sice uz to neni tak napinavy jak na PC pred tema sestadvaceti rokama, kdy kazda chyba byla znat, ted kdyz hru hraju zase uz mam zazitek opacnej, sice nemam strach ze smrti, graficke orgie to taky nejsou, ale jak to hraju zpameti tak se mi stavaji nove situace, kdysi jsme to hravali tak ze se pomalicku plizime a jednoho zombika po druhym strilime jako v hororu (tak jako bylo pokracovani Doom 3), kde se bojime o kazdy procento zivota, a vyskakujou na nas mrchy zpoza rohu, skacou na nas z vejtahu a strilej na nas z ochozu, tak ted kdyz to hraju znovu, vim kde na mne kdo vyskoci (si myslim) a nenecham se nicim prekvapit. Bohuzel se mi tahle logika uz xkrat vymstila, protoze ted jsem dohral prvni epizodu a dostkrat se mi stalo ze jsem behal po urovni a hledal lekarnicky, a to jsem hral na druhou nejtezsi obtiznost a ne na nightmare, dokonce jsem 2x umrel :) takovy sem ostrileny hrac. Uz to prochazim spise jen z nostalgie tak asi jako kazdy tady, neverim ze by to nekdo z donuceni hral ted tak ze to predtim nikdy nevidel... tesim se na zbyly urovne a na to jak si dam doom 2 a doom 3 zase... cira nostalgie.

jeste by se mi libilo kdyby pridali heretic a hexen, to byly taky hodne dobry hry

jako minus vidim ze hra nejde dat do fullscreen...

Pro: nostalgie, klasika, o neco hezci grafika

Proti: na portovanych verzich nejde opet dat ani na PS3 ani na PS4 na fullscreen - paneboze proc?

+15 +18 −3

The Daedalus Encounter

  • PC 45
Mám rád sci-fi, Tia Carrere vypadá dobře a pro FMV adventury jsem měl vždycky slabost. Asi jsem měl ale zatím spíš štěstí na ty kvalitnější zástupce - mám jich za sebou, jen co se týče devadesátých let, hned dvanáct. The Daedalus Encourter boduje především po technické stránce VIDEA, obsazením (na Tiu Carrere se dobře dívá a ani ten druhý mi nelezl na nervy). Rendery ujdou, pokud se zrovna nepokoušeli naklíčovat obličeje herců do skafandrů.

Ale ten zbytek. Asi takhle - hra se dá dohrát za zhruba půldruhé hodiny, což by mi ani tak nevadilo. Pokud se tedy o hraní dá mluvit, protože většinou času sledujete neodkliknutelné cutscény (napoprvé žádný problém, poté celkem velký problém), pak najednou musíte něco rychle udělat (a pokud to není rychle nebo správně - game over), případně na vás čeká jedno z mnoha dementních a často náhodně generovaných puzzlů. Ale ok, od toho máme savy... jenže to by musel být savovací systém nadesignován funkčním způsobem! To si takhle uložíte pozici, jedete dál, chcete ji zase načíst - a jste jinde, než jste původně ukládali! Třeba i před puzzlem, který jste právě v potu tváře dokončili. Takže znovu dlouhé nepřeskočitelné video a pak zase puzzle... A co víc, když hru vypnete, zapnete a chcete načíst save, tak tedy jdete klasicky do loadu, vyberete pozici... a nestane se nic. Po načtení pozice je třeba dostat se do hry přes Continue, což je další položka v seznamu pod new game, load a save. A pak by tu ještě bylo Jump to, což je něco jako continue, jen si můžete vybrat ze všech dosud viděných (nechci říct odehraných) segmentů.

Říkal jsem, že se videa nedají přeskočit? Úvodní video (info o autorech) se přeskočit dá -ale pak se pokazí zvuk, hra začne vyhazovat chybové hlášky a můžete znovu zrestartovat dosbox (hra je programovaná pro Windows 3.xx). A občas mi hra padala jen tak, což spolu s nemožným savovacím systémem je cesta do pekel.

Autoři do hry zabudovali hned dvě klávesové zkratky, které mi pomohly hru dohrát - jednak na přeskočení puzzlu (lAlt+lShift + první písmeno názvu daného puzzlu) a pak také na zobrazení všech možných videí pod Jump To Alt+F5 - zobrazit menu, držet kombinaci a klinout na Jump To - tuto informaci jsem na internetu objevil pouze na jediném serveru.

Když si pomyslím, že jsem si tuhle hru KOUPIL v roce 2016 za 20 EUR (nerozbalený bigbox), je mi fakt líto peněz... (ona je navíc snad i v němčině, nevím, box je pořád nerozbalený, hrál jsem z cd image).
+15

Ryse: Son of Rome

  • PC 65
Na Ryse som sa tešil odkedy som videl prvé video. Vtedy to bola jedna z prvých exkluzivít na Xbox One.
6 rokov neskôr som si ju konečne zahral aj na PC. Čakal som asi viac, ako som dostal...

Príbeh je povedzme obstojný. Ryse má príbeh, ktorý sa točí okolo pomsty. Na tom nie je nič zlé, keby sme ho nepočuli už toľko krát. Ale to by som nevyčítal tejto hre.

Hratelnost a súbojový systém, to už je iná šálka kávy. Celú hru som mal pocit, že som robil to isté. Bojovanie s pár typmi nepriateľov, občas nejaký ten boss, ale na všetkých platila rovnaká stratégia. Udri, uskoč/ odsuň a zase udri. Veľmi rýchlo ma to prestalo baviť. Svetlé stránky nastali, keď ste mali pod velením partu Rimanov.

Grafiku snáď ani netreba komentovať, tá je nádherná. Prostredia v ktorom bojujete sú taktiež veľmi pekné.

Ryse malo veľký potenciál, škoda že nevyužitý. Nie je to zlá hra, ale má nedostatky, ktoré by ju spravili ešte lepšou.

Pro: Grafika, prostredie, dabing

Proti: Súbojový systém, rovnaké úlohy, jednoduchý príbeh

+15