Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Secret Files: Sam Peters

  • PC 55
Odbočka série Secret Files mě vrhla někam do první půlky druhého dílu, ale místo Maxe jsem se ujal Sam Peters, s níž jsem měl co dočinění již v Puritas Cordis. Téměř všechny cutscény byly nahrazeny textem a celkově hra působí jako takový chudý příbuzný ostatních dílů.

Příběh o nějakých bájných upírech je opravdu prazvláštní a zajímalo by mě, co se scénáristovi v té době honilo hlavou a co při tom bral. Předměty nepochopitelně zůstávají v inventáři, takže v jeskyni, do které mě mé pátrání zavedlo, jsem jich měl až nesmyslně moc a především většina z nich už byla naprosto k ničemu. Alespoň že adventurní principy fungují stejně dobře a hratelnost je tak stále parádní.

Rozhodnutí na konci, zda publikovat či nepublikovat článek, sice kompletně změní závěrečné vyprávění, ale mimo pochytání Asanbosamů nebo jejich ponechání vlastnímu osudu jde v podstatě jen o to, jestli Sam získá svou vysněnou jachtu. Největším neduhem Sam Peters je určitě délka celé hry, která nedosahuje ani tří hodin. Poslední přírůstek do zaběhlé série by rozhodně neměl být až takhle krátký.

Pro: návaznost na druhý díl, Sam Peters, hratelnost

Proti: ulítlý příběh, předměty zůstávají v inventáři, krátké

+15

Serious Sam: Siberian Mayhem

  • PC 75
Narazil jsem na tuhle hru nedávno, vzpomněl jsem si, že mě původní Sam celkem bavil, tak jsem to nainstaloval a asi na pět cca hodinových sezení dohrál.

Co mě zarazilo byla celkem vysoká obtížnost, kterou jsem na začátku nastavil někam na polovinu a furt jsem chcípal, takže jsem ji v průběhu musel snížit. Nevím, jestli je hra opravdu obtížnější než původní díly a nebo už prostě stárnu a reflexy nejsou co bývaly. Herně to byl starý dobrý Sam, jak si ho pamatuju, nemám teda srovnání s novějšími díly po Second Encounter, ale kromě prostředí a nových zbraní jsem si nevšiml nějakých zásadních změn v hratelnosti.

Trochu mě zklamal závěr, finální boss mohl být větší. A taky po získání toho laseru a rotačního kulometu ztratily ostatní zbraně smysl.

Vizuálně hra vypadá fajn, Sibiř je celkem neokoukané prostředí a během hraní jsem neměl žádné problémy technického rázu.

Hráno na 12700K + RTX 4070 Ti v QHD na max. kolem 120-140 FPS.

Pro: Koncentrovaná akce bez nutnosti nějak moc přemýšlet, vizuál, bez tech. chyb, délka tak akorát

Proti: Final fight byl nemastný neslaný

+15

Middle-earth: Shadow of Mordor

  • PS4 20
Game: The Game - Fuck You. To byl krycí název této hry v době jejího vývoje. Přičemž "vývoj" rovná se okopčení VŠEHO z jiných videoher a zasazení do světa high fantasy, kde za dva tisíce let nepokročila žádná technologie ani lidské uvažování.

Prvních pět minut Assassins Creed: Sauron'sRevenge je celkem fajn, líbí se mi rychlé střihy mezi událostmi. Hra nás nenutí dlouho stát na místě a nic nedělat a v rámci možností máme úvod rychle za sebou.

Bohužel pak už je to jenom horší. Arkham Gondor: Nothing Here Is Original vás hned po tutorialu zahltí VŠÍM co známe z jiných her. Hned třetí informace je o collectibles, což považuji za krutý žert.


Far Mordor nás následně unudí k smrti množstvím soubojů, kde stačí mačkat střídavě čtvereček a trojúhleníček, to vše přerušováno cutscénami se skřetími kapitány (co přesně jsou zač se nikdy nedozvím, protože poté co jsem došel k první zip line, jsem dal rage quit).

Horizon: Zero Fun je prostě další copy paste ubi hra, která není od ubi. Pryč s tímhle hnojem.

Pro: tutorial

Proti: vše ostatní

+15 +23 −8

Duke Nukem Forever

  • PC 95
Patřím k pamětníkům, pro které byla původní Duke Nukem 3D jedna z prvních stříleček, co v životě hráli, takže na její pokračování jsem se nesmírně těšil. Musím říct, že nezklamalo. Dostal jsem přesně to, co jsem čekal – zábavnou akční střílečku, kde není nouze o humor a šílené bizarní situace.  Pravda, kampaň mohla být o trochu delší, ale i tak je to za mě skvělá hra, které nechybí duch původního Duka.
Samotnou kapitolou je pak multiplayer, který mě neomrzel ani po těch deseti letech. Přesně takové old school rychlé střílečky, kde není třeba nad ničím dlouze přemýšlet, mám rád. Zkrátka taková pohodová oddechovka po náročném dni.

Pro: skvělý multiplayer, humor, výborné nápady, cena

Proti: krátká kampaň

+15 +16 −1

Neon White

  • PC 85
V této hře se opravdu budete cítit jako spajdrmen, chci říct, speedrunner! "Soupeření o nejlepší časy" nikdy nebyl můj žánr, ale nedalo mi, když tu stejnou hru prohlásil GMTK za "nejinovativnější hru roku", Zero Punctuation za "nejlepší roku 2022", a Dunkey o ní natočil video kde ani jednou nezmíní že Knack je lepší.

Moje guilty pleasure jsou videa o tom, jak speedrunneři rozbíjejí hry a hledají zkratky. Tvrzení, že jde na tomto principu založit hra, mi přišlo příliš meta na to, aby bylo uvěřitelné. Ale Neon White mě přesvědčil tím, jak hbité, opakovatelné, rozbíjitelné a zábavné jeho úrovně jsou. V každé je tajná zkratka, na kterou můžete přijít, občas dokonce i několik. Systém medailí vás motivuje ke zlepšování výsledku, a hra vás i sama trochu pošťouchne k hledání zkratky na správném místě. A energický sountrack pořádně nabudí.

Gimmiick, kterým se hra chlubí, něco že "karty jsou zbraně a zároveň speciální schopnosti", tomu dodává potřebnou špetku originality, aby to nebylo jen "Mirror's Edge v nebi". Hlavní síla hry ale stojí v level designu, který je parádní -- většina úrovní trvá dokončit jen několik málo desítek vteřin, a proto není problém se na problém opakovaně vrhat, vrhat a vrhat, jak Super Meat Boy na cirkulárku, dokud se vám na obrazovce nerozsvítí vytoužená medaile.

Aby to repetitivní běhání nebylo tak repetitivní, jednou za pár úrovní si můžete užít kus nefalšované japonské vizuální novely, včetně úšklebných dialogů a trapnosti která by se dala krájet. Pokud rádi ironicky prožíváte špatné filmy, budete to milovat.

Verdikt: Rozhodně stojí za zahrání, zejména pokud se rádi cítíte jako superrychlí hyperfrajeři.
+15

Dead Space

  • PC 80
Remake se povedl a je evidentní, že si na něm dali záležet. Hra sice byla vyvíjena dle předlohy, ale vývoj začal od nuly. Nová grafika, nový zvuk, nový dabing, nové nebo upravené lokace, nové mise a další. Z hlediska vývoje se jedná o novou hru a při hraní jsem neměl pocit, že hraji starý titul v nové grafice. Dead Space tak lze jednoznačně doporučit, ovšem vzhledem k některým problémům nemusí být od věci počkat na další updaty které snad vyladí výkon, nebo rovnou na nižší cenu.

Základ herní náplně je stejný, zrovna tak jako druhy nepřátel. Upgradování výbavy je zjednodušené, řada zbraní je účinnější. Úplnou novinkou je "intensity director", jakýsi systém který může spustit nečekané události. Toto poznáte hlavně v již prošlých pasážích, protože se tam budou stále objevovat obludy, nicméně může se to projevit třeba jen zamlženou chodbou kde uvidíte pouze pár metrů před sebe. 

Ishimura je teď postavená jako jedna velká mapa a mezi některými lokacemi lze přecházet i bez tramvaje. Mnohé pasáže jsou výrazně změněné, některé jsou úplně nové a v lokacích bez gravitace byl implementován systém volného pohybu. Většina lokací je oproti původní hře temnější a to o hodně, některé jsou úplně bez světla.

Hlavní kampaň se veze po téměř identických kolejích, ale některé věci probíhají jinak a jsou doprovázeny novými dialogy. V příběhu figurují prvky které se objevily až v druhém díle (např. Earth Gov). Do toho přibylo pár vedlejších misí a v režimu New Game + můžete získat alternativní konec. Samotné finále bohužel probíhá téměř stejně jako v původně hře a patří mezi nejslabší pasáže.

Po cestě budete potkávat dveře nebo bedny ke kterým potřebujete přístupové povolení (získáváte postupem hry). Tímto odpadl systém z původní hry kde jste si některé dveře mohli otevřít pomocí modulů jinak určených k upgradu výbavy. Obvykle tam jenom dostanete munici, ale občas najdete i nějaký text nebo audio log, případně vylepšení zbraní. No a samozřejmě tam na vás často bafnou nepřátelé. 

Zásadní problém herní náplně vidím v tom, že nejvyšší obtížnost je Hard, která mi i tak přijde lehčí než si pamatuju. I bez upgradů jste schopni schytat slušný výprask a po upgradech se mi už vůbec nestalo, že bych někde zhebl. Množství peněz, munice a lékárniček je příliš štědré. I základní RIG má velký inventář a v pozdějších upgradech je přímo obrovský. Samotní nepřátelé jsou méně agresivní a občas jakoby zmatení (myslím, že mají nastavené nějaké prodlevy než budou moct zaútočit). Ačkoli se nejedná o vyloženě snadnou hru, v této podobě bych ji jen těžko považoval za survival horor. Nějaký management inventáře neexistuje, nestalo se mi že bych ho zaplnil. Zrovna tak se mi nestalo, že bych musel v obchodech spekulovat jestli prodám lékárničky a koupím munici, nebo budu šetřit na lepší RIG. Během bojů jsem kinetický modul používal spíš jen pro zábavu, munice jsem měl vždy nadbytek.
 
V původní hře se po dokončení kampaně odemkla "Impossible" obtížnost. Ta ubrala munice, lékárniček i peněz. Ze zabitých nepřátel jste nikdy nedostali dost munice na zabití dalšího a někdy jste nedostali vůbec nic. Tato obtížnost dělala nepřátele agresivnější a umožnila jim se snažit uhýbat vaší střelbě. V remaku sice stále Impossible obtížnost existuje, ale jedná se v podstatě o Hardcore mód z DS2 a 3, kdy celková obtížnost je totožná s Hard, akorát máte jen jeden život. Jediná cesta jak si hru ztížit je odebrat některé upgrady výbavy (v menu pro upgrade lze všechna vylepšení restartovat). Ani tak se ale nedá dostat k původnímu zážitku a vývojáři dle všeho přidání vyšší obtížnosti neplánují.

Po grafické stránce se tento remake nemá za co stydět, ale nepotěší náročností a některé může pozlobit výkon. Škála nastavení detailů je velice malá a ke všemu nelze snížit textury (8GB VRAM se zdá být minimum pro 1440p). Když jsem zkoušel rozdíl mezi nejnižšími a nejvyššími detaily, udělalo to snad jen nějakých 15FPS. Nevěřím, že se ten výkon nedá zlepšit.

Co mnohé taky nepotěší je nemožnost nastavit FOV, nicméně je tu alespoň možnost vypnout efekty které třesou s kamerou (mohou vést k nevolnosti). Někteří hráči hlásí celkové problémy, tedy že mají podstatně nižší FPS než by měli a často naráží na nesnesitelný stutter. Osobně (3060ti) mi hra jela docela slušně. I přes relativně častý krátký stutter se jednalo o zcela hratelný zážitek. Výjimkou bylo úplné finále, kde bylo sekání příšernější než samotný boss.

Pro současnou střední třídu grafik je velice prospěšné zapnout DLSS nebo FSR. Implementace není nejlepší a rozdíl v detailu textur je znatelný. I tak bych to v jakékoli jiné hře považoval za akceptovatelné, zvlášť když DLSS 2.5.1 v Quality přemění 50-60FPS na 90-100. Tady v Dead Space je všude tma a ten rozdíl ve většině scén málokdy poznáte pokud ho specificky nehledáte.

Digital Foundry už vydali velmi užitečnou analýzu výkonu a mimo jiné se tam zabývají i těmi texturami v DLSS, jde tomu pomoci přes Profile Inspector https://www.youtube.com/watch?v=MvQl7EDPRC4

Zvuk je úžasný a zcela pohlcující. Všechny lokace zní živě, pořád slyšíte jak systémy lodi pracují, prostředí je plné aktivních prvků které vydávají nějaké zvuky. Orientace v prostoru je špičková, na stereo sluchátkách skvělý zážitek. Hlasitost je nevím proč docela nízká, musel jsem na zesilovači zvýšit zisk. 

Hned po spuštění hry se rovnou načte poslední uložená pozice, takže z hlavního menu už vás nečeká žádná načítací obrazovka, skočíte rovnou do hry. Po načtení savů se občas nevím proč aktivoval angle snapping. Problém však zmizí v okamžiku kdy zamíříte zbraní. Někteří hlásí problémy s poškozenými savy, což může vést k problémům jako mizející postavy či předměty nezbytné k postupu. Něco podobného existovalo i v původní hře, tak se asi nechali inspirovat. Doporučuji si proto ukládat na střídačku do dvou pozic.

Menu integrovaná do prostředí jsou sice pořád tak super jako v původní hře, ale v rámci remaku mohli vymyslet lepší způsob jak je ovládat s klávesnicí a myší. Je tady kvůli nim příliš mnoho nastavení kláves. No a hlavní nabídka je docela nešikovná, koncentrovaná do malé části obrazovky a je nutno hodně scrollovat.

Hra vyžaduje instalaci EA klienta. Tato praktika mě strašně vytáčí - po spuštění hry přes ikonu na ploše mi najednou vyskočí tři okna plus samotná hra.

Pro: Po herní stránce povedené, velmi příjemné audio i vizuály

Proti: Chybí původní nejvyšší obtížnost, vysoké HW nároky, stutter, možné potíže s výkonem

+15

SOMA

  • PC 75
Nejsem fanda hororů, zejména tedy nenacházím relaxaci v tekoucích střevech a pop-up zombících. SOMA jsem dal šanci kvůli vysokému hodnocení, a udělal jsem dobře -- hra totiž umí děsivost budovat i kreativnějšími způsoby než "baf!". Pro toto hovoří i fakt, že hra vás nechá na začátku vybrat, zda chcete hrát "safe mode" kde vás monstra jen děsí ale nežerou vás, a i v tomto režimu si užijete skvělý horor. (Tested by yours truly.)

Atmosféra desolátní podmořské stanice je těžká jako tlak vodního sloupce, koncept kopírování mozků je vděčný trope sci-fi mindfucků, a nepříjemné situace, do kterých vás hra záměrně staví, do důsledků prozkoumají všechny implikace této fantastické technologie.

SOMA nicméně z velké části je "klasický horor", a v těchto částech originalitou zrovna nesrší. Koncept "zlého černého slizu" je v každé druhé hře, a "vágní zmutovaný humanoid před kterým se musíte schovávat za rohem" taky není zrovna převrat v dizajnu nepřátel.

Všechno to podrží chemie dvou hlavních postav, kterou se odvážím přirovnat k Firewatch. To vede i k velice povedenému konci, hořkosladké tečce za touto krátkou hororovkou. SOMA doporučuji, zejména pokud frekventujete /r/submechanophobia.
+15

Virtua Fighter 2

  • PC 70
Ve své době v podstatě bohužel jediná alternativa k Tekkenovi na PC. Samozřejmě že po okusení skvělého Tekkena 3 na PS přišlo v případě VF 2 solidní vystřízlivění, ale holt nic jiného jsme tehdy neměli, tak jsme hráli co se dalo. Pouze 10 postav, AI v podstatě nulová, velikost ringů a ring out mechanika mi taky příliš nesedla. Oproti Tekkenům to není zdaleka tak dobře rozpohybované, ani to tak hezky nevypadá, ale snaží se to působit tak nějak reálnějším dojmem a má to svoje osobité "Sega" kouzlo té doby :). Chvatů je docela dost, v multiplayeru se tak tedy dá solidně vyblbnout a tehdy jsem to díky tomu dost žral. Z dnešního pohledu už však archaická záležitost, která se v konkurenci nechytala tehdy a dnes už vůbec ne. Jak je Tekken 3 stále perfektně hratelný, VF 2 už maximálně jen z nostalgie.

Pro: Tehdy jedna z mála alespoň trochu solidních bojovek pro PC a vlastně svým pojetím nejspíše jediná alternativa k Tekkenovi.

Proti: málo postav, lehká obtížnost, oproti Tekkenovi 2 a hlavně 3 opravdu jen slabý odvar.

+15

Secret Agent

  • PC 70
Secret Agent je prakticky klonem podobně založené Apogee plošinovky Commander Keen s primitivní grafikou. Pokud se dostanete k plné verzi, čekají Vás 3 ostrovní mapy, na kterých se v 16-ti koly ( domečky ) na každé z nich musíte prokousat přes protivníky v podobě z masa a kostí, robotických nosorožců, kyborgů nebo zařízení ohrožující 3 životy chrabrého agenta svými smrtícími paprsky.

Aby toho nebylo málo, v cestě stojí I různé další nástrahy v podobě mizejících a znovu se objevujících bodců, zařízení odpalující rakety, nášlapné miny ( asi ), ostny a dokonce hladoví zubounci ve vodních přikopech. V přůběhu jednotlivého levelu musíte najít barevné kliče, odemykající další místnosti, kde se většinou nachází další nezbytné předměty pro dokončení daného kola – disketa k deaktivaci laserového pole, likvidace hlavní paraboly, rentgenové brýle k odhalení skrýtých můstků a konečně nálož k odpálení únikových dvěří.

Staré arkády měly prostě svoje kouzlo, u této naštěstí nehrozilo, že bych někde dlouze opakoval levely nekonečným procházením a některé z nich jsem  prošel na první dobrou – suma sumarum solidní, jednoduchá záležitost a další odškrtnutý kousek – 70 %
+15

My Memory of Us

  • PC 75
Hru jsem dostal jako dárek na konci minulého roku a musím se přiznat, že jsem její hraní vůbec neplánoval. Minout jí by ale byla veliké chyba, protože se v ní skrývá daleko více, než je na první pohled patrné.

Od první chvíle není moc pochyb o tom, že jsou vývojáři z Polska a určitě není tajemstvím, že My Memory of Us odkazuje na 2. světovou válku. Místo Němců v tancích tu jsou roboti ve speciálních strojích a místo židů lidé s červeným oblečením, ale jinak je poselství hry zcela jasné. Černobíločervená stylizace mě zaujala ihned po zapnutí a dobře odlišené jsou i interaktivní předměty, které jsou červené, podobně jako v Mirror's Edge.

Místy jsem si vzpomněl na Brothers: A Tale of Two Sons. Stejně, jako bráchové, totiž hlavní protagonisté mají různé vlastnosti, kdy se kluk plíží a vleze do různých úzkých prostorů a holka běhá a střílí z praku. Příběh je vcelku předvídatelný, ale i tak zahřeje u srdce. Ty hrůzy, které zde probíhají, je třeba stále připomínat, aby k nim již nikdy znovu nedošlo.

Posbíral jsem všechny vzpomínky, ale rozhodně jsem nečekal, že se bude jednat o zmínky o skutečných lidech. Určitě je dobře, že se o osudech těchto většinou neznámých hrdinů dozví spousta hráčů. Moc mi nesedlo ovládání, které sice jde přenastavit, ale objeví se i pár kláves, které změnit nejdou. Mrzí mě, že hraní zabere jen pár hodin, uvítal bych přece jen o něco více kapitol.

Pro: stylizace, vlastnosti obou hrdinů, příběh, vzpomínky

Proti: ovládání, krátké

+15

Fire Emblem Engage

  • Switch 55
POUZE VÝŇATEK Z MÉ RECENZE:

 Pokud jste alespoň přičichli k nějaké konzoli od Nintenda, tak jste si minimálně všimli nějakého dílu ze série Fire Emblem, která patří za zavedenou, leč ne tolik populární stálici na Nintendo platformách. Našla si hromadu příznivců, a v jisté chvíli dokonce popularita této série značně vzrostla – hlavně díky dílu Three Houses, který vyšel před Engage. Nabízel totiž něco více i pro hráče, kterým o strategický gameplay příliš nešlo. Ve stylu série Persona se tento díl více soustředil na vztahy, romance, interakce s postavami a také na příběh. Je sice pravda, že se tyto aspekty objevovaly v některých starších dílech, ale ne v takovém měřítku jako tady. 

 Bohužel se ale našla větší část fanoušků, která tento směr u série kritizovala a to z důvodu, že sice příběh je lepší a s nimi také interakce s postavami, ale značně utrpěl gameplay celé hry. Proto se nejspíše Nintendo rozhodlo udělat zpátečku a soustředit se hlavně na taktické souboje. Bohužel výsledek není asi takový, jak si vývojáři představovali, jelikož i sebezábavnější hratelnost vám neutáhne hru, kde vše ostatní stojí za pendrek. Nebudu chodit kolem horké kaše. Podle mého názoru je tento díl opravdu velký krok zpátky v rámci celé série. Nejdříve si ale pojďme říct složky, které samotnou strategickou složku obklopují. Tím je například příběh, který platí za snad nejvíce tragickou složku celé hry. Osobně nemám problém s klišé nebo stokrát viděnou ohranou zápletkou, jelikož já sám jsem velký fanoušek JRPG a hraji je ve velkém množství, a sám uznávám, že tento žánr často svírá jistý stereotyp zápletek. Jenže ty lepší příklady žánru to na rozdíl od Fire Emblem Engage dokáži zamaskovat skvěle napsanými postavami, dobře gradující zápletkou a dalšími aspekty. Tady bohužel nic takového není. 

 Když se totiž podíváme ke konkurenčním strategickým hrám, zjistíme, že na tom Fire Emblem Engage zase tak skvěle není. Celou dobu mi přišlo, že hraji naleštěnou, dobře vypadající hru, která ale klouže jednoduše po povrchu a neobsahuje ani základní a moderní aspekty, které jiné hry zvládají líp. Opravdu nedokážu pochopit například to, že každý lukostřelec dokáže dostřelit na stejnou vzdálenost, která ani není nijak velká, a nijak se mezi sebou neliší. Jednoznačně chybí varianty zbraní, kde by se lišil například dostřel či šance na zásah danou zbraní, a nebylo to u jednotlivých classů dané pro všechny postavy stejně. 

 Fire Emblem Engage je pro mě těžké zklamání, a to mám SPRG rád. Jde o hezky, až zářivě vypadající hru, která je ale ve svém nitru příliš povrchní, a tak zaujme především úplně nováčky japonských her, kteří toho nemají tolik odehráno. Pokud ale patříte do řad hráčů, co drtí ve velkém JRPG, tak tady nedostanete prakticky nic, co by vás mělo nějak obohatit. 

Celá recenze tady

Pro: Hezký vizuál, Kvalitní dabing, Ovladatelnost a přístupnost strategických soubojů

Proti: Příběh a postavy, Povrchní design a náplň hry, Rychlá repetitivnost

+15

Long Live the Queen

  • PC 80
Roztomilá anime vizuální novela o čtrnáctileté princezně neuvěřitelně klame tělem. Vůbec se nejedná o kawaii pedofilní balení princezničky nebo infantilní dobrodrůžo na hradě s kámoškama, ale o docela drsný survival plný těžkého rozhodování a potýkání se s následky daných rozhodnutí. Gameplay je založen na opakovaném hraní, protože na poprvé/podruhé uspěje jen zlomek hráčů. Jde o to přežít 40 týdnů do princezniných 15. narozenin, kdy bude korunována královnou. Každý týden má dopolední a odpolední lekce jedné ze 42 schopností, které jsou nutné k přežití nástrah, které si na ní osud nachystal. O víkendu se potom věnuje jedné z činností, které ovlivňují její náladu a ta pak přidává bonusy a postihy do již zmíněných schopností. Mix správné nálady a vytrénování užitečných schopností je klíčem k úspěchu. Metoda pokus omyl a zkoušení různých kombinací schopností k přežití atentátu, občanské války, pletichaření či nepřátelské invaze je kupodivu docela zábava.
Bohužel se mi nepovedlo najít způsob, kterým by se dalo přežít do korunovace, aniž by se princezna stala lumenem (mágem). Ve chvíli, kdy se stala zkušeným lumenem, tak se vše dalo vyřešit za pomocí magie a bylo to až směšně lehké. To v porovnání se zbytkem hry působí vyloženě nespravedlivě až nepatřičně.

Pro: komplexní systém schopností a rozhodování, opakované hraní

Proti: některé nevybalancované schopnosti

+15

The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

  • PC 80
Hneď na začiatok musím konštatovať, že zasadenie The Devil in Me reprezentuje práve ten typ hororovej hry, ktorý mám najradšej. Zatuchnuté staré sídlo na odľahlom mieste, plné hádaniek či skrytých pascí je možno stokrát ošúchaný koncept, ktorý však aj po stý raz u mňa funguje a stále sa ho neviem nabažiť. V The Devil in Me sa príbeh zameriava na piatich členov filmového štábu, dokumentaristov, ktorí prichádzajú do hotela na ostrove, aby nakrútili film o postave sériového vraha H. H. Holmesa. Režisér vie, že ich doterajšie projekty nemajú valný úspech, a tak sa snaží zachrániť svoj krachujúci seriál prijatím pozvania excentrického majiteľa hotela, ktorý je replikou slávneho hotela sériového vraha H. H. Holmesa.

H.H. Holmes je skutočná historická postava, označovaná aj ako “prvý a zároveň zrejme aj najväčší americký sériový vrah”. Faktom je, že koncom 19. storočia postavil v Chicagu hotel, v ktorom zavraždil niekoľko ľudí. Podľa príbehov, ktoré sú však už čiastočne mystifikáciou, nezabíjal svoje obete len tak jednoducho, ale využíval na to celý labyrint miestností a spletitých chodieb, pričom často používal smrtiace pasce. Holmes mal svoju diabolskú “dielňu” ukrytú hlboko v suteréne budovy a následne mal údajne vyberať veľké sumy za kostry zbavené mäsa a orgánov. Hotel, do ktorého sa vydá pätica dokumentaristov, je postavený podľa vzoru Holmesovej továrne na smrť. A ako už asi tušíte, aj táto skupinka filmárov je odsúdená na to, aby sa ocitla v tamojších dômyselne vymyslených pasciach.

Sám o sebe by tento koncept stačil na solídnu hororovú hru, avšak autori si zaslúžia osobitnú pochvalu za to, ako opatrne a  s citom pristúpili k niektorým aspektom, na ktoré iné horory rezignujú. Stále síce ide o niečo na spôsob béčkového hororového filmu, ale premyslenosť a skryté súvislosti, ktoré tu nie sú explicitne zreteľné, ma v rámci deja a celkového zasadenia príjemne prekvapili. Aj v prípade filmových béčkových hororov je častokrát dôležité, aký tvorca sa chopí daného námetu, či to pojme ako čisté remeslo, alebo do svojho diela zakomponuje aj niečo viac, čo je však určené len menšiemu, pozornejšiemu okruhu divákov. Samozrejme, u videohier je to skôr motivačná, nepovinná činnosť, vyžadujúca si oveľa pomalší postup hrou, prehľadávanie každého rohu a dôkladné zbieranie tajomstiev, ale odmenou pre náročnejších užívateľov daného diela býva oveľa lepší herný zážitok. Ale opäť, ten, kto chce, nemusí sa tým vôbec zaoberať a za každých okolností môže ako šialenec bežať k najbližším odomknutým dverám.

Ak sa teda rozhodnete hľadať rôzne stopy, ktoré sú tu v rozľahlom sídle zanechané a nebudete myslieť len na bezhlavý útek, postupne vám do seba zapadnú jemné náznaky charakteru vraha, jeho motivácie a spôsobu, akým tu vybudoval svoj projekt. Takto si vlastne priebežne a nevedomky skladáte jeho profil. Tvorcovia na tento aspekt kladú dôraz už od začiatku. Nezvykle dlhý čas totiž trvá, kým sa začne niečo skutočne diať. Už v reklamných materiáloch pred vydaním bolo uvedená, že tento diel The Dark Pictures Anthology bude netradične dlhý a hrateľnosť sa z bežných štyroch hodín, tak typických pre predchádzajúce diely série, dokonca zdvojnásobí. Sprvoti mi toto predlženie hrateľnosti prišlo ako pokus ju za každú cenu umelo natiahnuť. Keď partička filmárov/dokumentaristov prišla na ostrov, veľmi dlho potrvalo, kým vôbec dorazila do sídla. Najskôr si dvojica filmárov urobila menšiu horskú túru po skalách na maják na brale, týčiaci sa nad morom a potom druhá polovica zase pridlho (a v podstate zbytočne) skúmala okolie. V týchto chvíľach sa prakticky neudialo nič hororové a častým skákaním a šplhaním mi to pripomínalo akúsi drobnú reminiscenciu staršieho Tomb Raidera.

No ani po príchode do veľkej budovy, repliky Holmesovho hotela, sa až príliš dlho nič nedialo. Tento čas bol tradične využitý na predstavenie tamojších charakterov a rozvinutie vzťahov medzi nimi. Našťastie vo  chvíli, kedy som sa pýtal sám seba, kedy sa dej naplno rozbehne a kedy som už mal plné zuby náznakov romantiky, či režiséra a jeho úpornej snahy zaobstarať si cigarety, sa situácia začala lámať a odštartoval pravý interaktívny horor tak, ako to fanúšikovia Supermassive Games majú radi.

Čo sa týka samotných piatich hrdinov, tí sú aj napriek snahe vykresliť ich charaktery skôr priemerní. Najstarší z nich, režisér a chronický fajčiar Charlie, ma bavil asi najviac a herečka Jessie Buckley v koži moderátorky Kate odviedla skvelú prácu pri dabingu. Na druhej strane je zase kameraman Mark, ktorý celkovo nepôsobil priveľmi dôveryhodne a jeho dabing pôsobil dosť nevýrazným, “mŕtvym” dojmom, a to aj vo chvíľach, keď som sa zo všetkých síl snažil, aby prežil. Osvetlovačka Jaime bola zase príliš feministicky sebavedomá a podobné, prakticky už povinné charaktery, tradične príliš nemusím. Viem, že v béčkových hororoch je tak trochu pravidlom, že tamojšie postavy rozprávajú vtipy aj vo chvíli, kedy by sme sa všetci zrejme krčili od strachu v kúte, no keď vám hra dáva možnosť ovplyvniť charakterové črty miestnych postáv, tak sa pýtam, že k čomu to je, keď sa ich autentická ľudskosť a dôveryhodnosť v niektorých momentoch úplne stráca.

Po technickej stránke nemám priveľa výhrad. Engine, ktorý používajú vývojári, sa počas celej série nezmenil, je vidieť, že ho majú v malíčku a je príjemné sledovať, akú cestu prešli od prvého dielu Man of Medan. V rámci krátkeho úvodu som mal pocit, že postavy majú trochu strnulý výraz, ale keď ústredná pätica vstúpi na scénu, technike Supermassive Games sa podarilo pokryť presvedčivou mimikou aj tie najjemnejšie detaily. Niektoré animácie sú tu trochu nadbytočné a pôsobia úsmevne (napríklad pomoc pri šplhaní druhej postave), no keďže sa v druhej časti hry táto technika používa iba minimálne, je možné to v pohode prehliadnuť. Vývojári určite odviedli dobrú prácu pri osvetlení. Veľmi často sa totiž potulujete tmavými chodbami osvetlenými len úzkym kužeľom vašej baterky, v ktorých poletujú čiastočky prachu. Vo chvíľach, keď sa na stenách rozsvietia lampy, ich silné svetlo takmer oslepuje. Aj napríklad sivobiela žiara mesiaca dodáva exteriérovým pasážam nádhernú atmosféru, pričom aj bez použitia HDR je na čo pozerať.

Čo sa týka zvukov, tie sú ešte na vyššej úrovni ako vizuál. V druhej polovici, kedy situácia graduje, väčšinu času strávite blúdením po hotelových chodbách, takže sa pripravte na príšerné vŕzganie a škrípanie zo všetkých strán. Vývojári sú natoľko skúsení, že presne vedia, kedy vás vystresovať gradujúcou hudbou a sprievodným zvukom a kedy je účinnejšie mŕtve ticho sprevádzané len počuteľným dýchaním postavy.

Pokiaľ ide o hrateľnosť, ak ste hrali niektorí z predchádzajúcich dielov série, viete, čo môžete približne očakávať. V tomto smere ide opäť o interaktívny film, pozostávajúci z množstva dialógov, z prieskumu a rýchlych časových udalostí (QTE), počas ktorých môže ktorákoľvek z hlavných postáv zomrieť. No vzhľadom na to, že tento diel je výrazne dlhší ako tie predchádzajúce, je tu podobných sekvencií o niečo menej, než napríklad v prvom Man of Medan. Tentoraz sa vývojári pokúsili postavy trochu odlíšiť aj z hľadiska herných mechanizmov. Napríklad majú k dispozícii rôzne druhy svetiel, ktoré im umožňujú posvietiť si na cestu. Okrem toho majú predmety, ktoré im umožňujú špeciálnym spôsobom komunikovať s prostredím. Mark má vedľa kamery tyč, pomocou ktorej sa môže dosiahnuť vysoké regále, Erin má mikrofón, ktorý jej umožňuje navigáciu pomocou zvuku, a režisér Charlie dokáže otvoriť zamknuté skrinky bez kľúča, len s pomocou karty. A hoci sú to len drobné vylepšenia hrateľnosti, určite sú v rámci série príjemným spestrením.

The Devil in Me nie je a ani nemohol byť žiadnou revolúciou v rámci série. Vývojári teraz netlačili na pílu a snažili sa, aby hra a jej tempo boli vždy svižné a konzistentné. Tejto snahe napokon zodpovedajú až roztomilo jednoduché “pseudo-hádanky”. Napriek nespornej snahe priniesť niečo nové, opäť stavili na istotu a myslím, že sa im to v konečnom dôsledku vyplatilo.

Pro: Príbehová línia, ktorá je len postupne dávkovaná, práca so svetlom a zvuková stránka, niektoré inovatívne herné mechaniky

Proti: Tradične miestami nelogické správanie postáv, príliš dlhá úvodná časť

+15

Serious Sam: Red Day Episode One

  • PC 70
Když o tom přemýšlím, doteď jsem žádnou modifikaci Serious Sama nehrál. K Red Day jsem se dostal díky dokončení datadisku Siberian Mayhem. Hry totiž mají stejné prostředí, Mentalem obsazené lokace v Rusku, ale nepřekvapivě se liší hratelností. Red Day totiž vychází ze třetího dílu, takže žádné rozlehlé mapy a trochu důrazu na dokončovací útoky na blízko. Trojce map je udělána opravdu slušně a kvalitou se může směle řadit k těm lepším z třetího dílu. Vzhledem k tomu, že jde o městské lokace je vše relativně kompaktní. Boj tak probíhá na ulicích, v obchodech a stokách post-apokalyptického ruského města a prostředí je jednou z nejpovedenějších stránek modifikace. Styl je rozpoznatelný a značně odlišný od Itálie nebo Egypta.

Potěší, že nejde o pouhý sled map, ale celá kampaň je doplněna o množství plně namluvených cutscén v klasickém Samově stylu. Hudební stránka je docela povedená a ke hře se hodí. Technicky vše běží bez problémů, snadná instalace i spuštění. Hraní včetně slušného, ale nakonec ne kompletního, průzkumu zabralo asi dvě hodiny což je velmi slušné. Celkově jde o povedené rozšíření světa Serious Sama a skvělou volbu před i po hraní Siberian Mayhem. Velká škoda, že další epizoda nikdy nevyšla a už bych ani nedoufal.
+15

Anno 1800

  • PC 95
Moje poprvé se sérii Anno. Dlouho jsem váhal zda do hry jít nebo ne ale nakonec jsem to riskl. Kampaň hotová, nyní mi zbývá si užívat sandbox. Musím říct, že kampaň byla super. Sice příběh byl takový klasický ale hrál se skvěle. Zajímavé je, že jsem k dokončení kampaně nepotřeboval inženýry.


Hra je hodně návyková. Stále se něco děje a je co zlepšovat. Chvíli trvá než člověk pochopí herní mechanismy. Balancování se zbožím aby ho bylo dost je docela oříšek, tak samo s lidmi. Bylo mi líto toho tropického ostrova, který byl krásný tropický ráj. Po průmyslové revoluci se z něj stala Ostrava nebo Kladno. Těžký průmysl si nese svou daň v podobě znečištění ale to lidé během 19. století nevnimaji tak jako dneska.


Nejvíce chválím grafiku, tak nádhernou hru jsem asi ještě nehrál. Všude plno detailů, luxusní střídání dne a noci (a luxusní noční obloha), skvělá možnost se po městě dokonce projít z pohledu vlastní osoby. No tohle se jim povedlo na jedničku. Soundtrack také luxusní.
Jednotlivé průmyslová odvětví jsou zpracovány kvalitně. Co mi moc nesedlo bylo dělení na Nový a Starý svět. Přijde mi to zbytečné. Jinak není vůbec co vytknout.

Pro: Luxusní grafika, efekty, soundtrack, kampaň, velikost mapy, téma průmyslová revoluce.

Proti: Dva herní světy.

+15

Close to the Sun

  • PC 70
První dva Bioshocky sice nepatří mezi mé vyloženě oblíbené hry, to spíš až následující Infinite, ale jestli mě na těchto hrách něco nadchlo, bylo to podvodní město Rapture a jeho architektura ve stylu art deco s příměsí steampunku. A je znát, že právě Bioshockem se tvůrci Close to the Sun v mnoha ohledech inspirovali. Přesto, ve výsledku jsem dostal docela jiný zážitek, než jsem zprvu očekával.

Hráč se podívá na obří luxusní zaoceánskou loď, která cestuje po celém světě a nabírá na svou palubu nejbohatší z nejbohatších, největší osobnosti své doby, politiky, umělce, ale i vědce. A je to právě jeden z vědeckých pokusů, který se šeredně zvrtl, a je na hráči, aby přišel na to, co se na palubě Helia stalo.

Close to the Sun je klasický walking sim. Chození, pátrání, sem tam nějaká ta hádanka… hra je především o koukání, interakcí tu moc není a pokud se vám walking simy už zajedly, tak se tomuhle vyhněte obloukem. Tvůrci se trochu zbytečně na sílu snaží tlačit na hororovou strunu různými zbytečnými jump scary, ale na jejich dávkování si po pár leknutích hráč zvykne. Daleko zajímavější mi přišla celková potemnělá atmosféra, kterou tu kouzlí jak parádní design prostředí, tak různé zvuky. Nejsilnější stránkou hry je bezesporu setting a stylizace. Procházení lodí mě fakt bavilo, některé lokace (divadlo, zahrady), i když by nemusely být až tak statické (žádná voda!?), berou vyloženě dech svou monumentálností. Luxusní mramorové chodby, všudypřítomné propagandistické plakáty, stylová dobová technika, různé přístroječky, cívky a prostředí osvětlující oranžové výbojkové žárovky. Pro toto mám jednoduše takovou slabost, že to musím mít i doma.

Příběh se taktéž zajímavě rozjíždí, načne řadu zajímavých témat a záhad a obecně představí potenciálně zajímavé alternativní universum, které by s trochou představivosti klidně i mohlo být kompatibilní se zmiňovanými Bioshocky. Problém Close to the Sun je ale ten, že toto všechno skutečně pouze načne, většina hry jen na něco teasuje, klouže po povrchu a ve finále z ničeho nic skončí a nezdráhá pořádně nic vysvětlit. A právě nedostatečný příběh, který, pokud netáhne, je specificky u tohoto žánru fakt problém. I když jsem se u hraní fakt dobře bavil, prostředí a zápletka mě až do konce držela v lehkém příjemném napětí, kvůli rozuzlení převládá po dohrání spíše zklamání a jakási pachuť něčeho průměrného a neúplného. +15 % ale za to prostředí a stylizaci, která mě osobně fakt baví.

A -5 % za otravné utíkací sekvence a neexistující optimalizaci některých částicových efektů, které s železnou pravidelností srážely framerate ze stabilních 60 snímků klidně až pod 20.

Pro: grafika, setting a prostředí, ozvučení, atmosféra, příjemná hratelnost

Proti: až příliš statické a neinteraktivní, velice průměrné po stránce příběhu, dialogů i rozuzlení; zbytečně samoúčelný tlak na horor (jump scary, otravné utíkací sekvence), mizerná optimalizace

+15

Tails of Iron

  • PS5 80
Tak mi do PS+ přišel Tails of Iron - hra která krásně sedla do herní výzvy - nevýrazná plošino/souls/animální indie titul. Nebýt té výzvy, tak bych si hru podle obrázků nestáhl a to by byla chyba!

Od začátku mě hra chytla díky vyprávění příběhu a drsnějšímu zpracování. Souboje byly ze začátku trochu otravné, ale neodradily mne a ke hře mě stále něco poutalo. Jak se odvíjel příběh o pomstě a záchraně svých bratrů, tak soubojový systém přešel celkem v pohodě do krve a to i díky milosrdným checkpointům. Čím víc zbraní a možností začalo do hry přibývat, tím víc jsem si souboje užíval a nevadilo mi i když jsem umíral.

Oproti jiným souls hrám popřípadě jiným plošinovkám (CupHead, Meat Boy) se souboji je Tails of Iron o dost jednoduší ale i tak dokáže občas potrápit a to hlavně při souboji s bossy. Problém vidím hlavně ve zmatených hitzónách bossu, kdy se stávalo že v určitých fázich a místech arény zásahy nepůsobily žádné poškození. Druhá frustrující věc v soubojích s bossy byly plošné útoky, které hlavně v pozdějších fázích hry byly dost nejasné. Naštěstí mi vždy k vítězství dopomohl luk či kuše, které byly pro tyto souboje doopravdy důležité.

Jak se začne hra otevírat, tak i svět nabízí v rámci mezí více možností a úkolů co plnit, nicméně i když se tak netváří, tak většina je povinných. Hra je navíc lineární, takže i když to vypadá, že si můžete dělat co chcete, není to tak a třeba vedlejší úkol můžete plnit jen jeden. Tím pádem se v pozdější fázích hry často chodí z jedné lokace do druhé stále dokola (a to více méně do stejných lokací).

I přes výtky bych ale hru doporučil, hlavně díky jednoduchému příběhu, který je ale skvěle odvyprávěn. I ty souboje jsou nakonec dost naplňující a nebýt pár zaváhání se sbíráním výzbroje, měl bych ve hře platinu.

Pro: stylizace, vypravěč, krátká délka

Proti: částé pendlování tam a zpět kvůlí úkolům, zmatené hitzóny u bossů

+15

Damnation

  • PC 40
Steampunk western se nevidí až tak často. Už jen toto zasazení přece musí přinést nějaké plusové body a chtělo by to hodně umu, aby se z takové hry stal propadák a došlo až k zániku studia. V Blue Omega Entertainment takoví machři byli a nedlouho po vydání Damnation opravdu došlo na nejhorší.

Z počátku jsem si říkal, že vůbec nejde o špatný kousek a určitě se u něj budu dobře bavit. Prvních pár skákacích pasáží a několik přestřelek bylo vcelku ucházejících a neviděl jsem moc důvodů, proč by mělo dojít ke zhoršení. Jenže on se nedostavil ani žádný vývoj. Stále dokola šlo jen o skákání, které mě bavilo pořád a sem tam se objevily i nějaké prvky, které mě přiměly trochu přemýšlet. Opakujících se přestřelek jsem se však přejedl hodně rychle, a když se dostavily motorky jezdící i po stropu jeskyní, bylo mi jasné, že tohle je už trochu moc.

Ovládání mi až na výjimky nedělalo žádné problémy a stalo se mi jen párkrát, že jsem se nezachytil tam, kde jsem chtěl. Hra se sice tváří, že disponuje jakýmsi otevřeným světem, ale v podstatě byla většinou jen jedna možná cesta a jen výjimečně se našla nějaká menší alternativní odbočka. K odhalení nepřátel, kteří se v lokaci objeví až po překročení neviditelné linie, jsem hodně využíval speciální pohled. Ten mi usnadnil jejich lokalizaci a bez něj bych byl trochu bezradný.

Z postav mě zaujal asi jen Zagato, který mi byl oproti hlavnímu hrdinovi jménem Rourke celkem sympatický a indiánce Yakecan s tak úsporným oblečením, že jsem si stále říkal, kdy jí z něj vypadnou přednosti, jsem se musel jenom smát. Co se stalo z mé lásky byla jedna z největších příšerností, co jsem ve hrách zažil. Snad jen jeden z bossů v The Thing nebo v Doom 3 datadisku byl horší. Finální boss, který se musel zabíjet na třikrát, také zrovna nevylepšil celkový dojem ze hry.

Damnation nemá moc co nabídnout. Přišlo mi, že toho oživování některých přátel i nepřátel zde bylo až příliš mnoho a rýpnout si musím i do uzamčené nejtěžší obtížnosti, kterou si tvůrci nejspíše slibovali znovudohrání, ale kdo má chuť to celé absolvovat znovu, opravdu netuším.

Pro: steampunk zasazení, skákací pasáže, speciální pohled

Proti: přestřelky, jízda na motorkách, většinou jedna možná cesta, Dayden, finální boss

+15

Star Wars Jedi: Survivor

  • PC 95
Tři roky jsem čekal na den, kdy vyjde pokračování Jedi: Fallen Order. Kultovní akční adventury, která si získala moje srdce, jako málo která hra. Od Star Wars Jedi: Survivor sem si hodně sliboval, a neváhal jsem si hru koupit ještě před vydáním. Hodně jsem očekával a mnoho jsem dostal.
Perfektní příběh, který je sice ze začátku pomalejší, ale posléze nabere takové obrátky, že mě, za monitorem, málem klepla pepka. Suprové grafické zpracování a hlavně obří svět, na kterém se vývojáři opravdu vyřádili, a bylo na co se koukat.
Hodně čtu, že lidi nadávají na špatnou optimalizaci a škubání obrazu během hry. Jako ano, tu a tam se to škublo, ale díky tomu, že nejsem až tak náročný, jsem si hru i tak užil. Škubání a padání FPS mi vykompenzoval úžasný herní zážitek. Zase se ale nechci zastávat Pánů od EA a Respawnu, mohli si s nastavením pohrát, stejně jako se zbytkem hry a vše by bylo OK.
Postavy nezklamaly, ale taky nijak extrémně nepřekvapily. Za mě, byly ve Fallen Orderu, kupříkladu lepší záporaci (Trilla a Malicos TOP).
Ovšem potěšila Nightsister Merrin, na kterou jsem se těšil, a ze které, jsem šel opět do kolen. Románek Cal/ Merrin jsem očekával, asi jako většina fanoušků prvního dílu. Už jejich první setkání mi cosi napovídalo…. a posezeníčko u ohníčku? Tak tam už byli oba jasní. Merrin se toho nebála a Cal si z ní málem krupnul do textilu. Držení za ručičky, v první polovině hry, nakonec vyvrcholilo polibkem ve druhé části hry a to ve velkém stylu. Líbáníčko při měsíčku...TOP ty vole :D
Merrin a Cal si prostě byli souzeni. A já jsem rád, že to takhle dopadlo. 

Pro: Příběh, Grafika, Merrin

Proti: Nastavení hry

+15

Zombie Infection

  • J2ME 85
Hry od Gameloftu nejsou obvykle špatné, ale zatím žádná ve mě nezanechala hlubší dojem. Zombie Infection je ale výjimka, hra je opravdu hodně povedená a vzhledem k platformě nemám prakticky co vytknout. Příběh o ochraně pořádku nevládními organizacemi, který se zvrtne v zombie apokalypsu, není nijak zásadní. K zvolenému žánru se ovšem hodí a člověk podobný styl i očekává. Hratelnost je jasně inspirovaná klasickými díly série Resident Evil, jen se vše přesunulo do pohledu shora. Nechybí práce s inventářem, kombinování předmětů ani boje s bossy. Postav je několik, postupně se jejich ovládání střídá a každá má svůj styl a schopnosti.

Slušná je i délka hry, skoro osm hodin. Díky střídání postav a neustále novým překážkám je hraní po celou dobu zábava. Jednotlivé mise jsou dobře navržené, občas přítomná NPC zase trochu zamíchají s prioritou úkolů. Podle postavy bojujete spíše na dálku nebo na blízko, případně více využíváte opatrný postup. Vzhledem k ovládání je šikovně vyřešeno zaměřování, záleží totiž na načasování výstřelu, zaměřovač se pohybuje po cíli samostatně. Z počátku to možná působí zvláštně, ale zvyknout se dá rychle. Technické zpracování je s přihlédnutím k omezením dobré a na menším displeji hra vypadá slušně i dnes. Navíc ani ovládání nehází klacky pod nohy. Celkově jsem ze hry vlastně dost nadšený a rozhodně ji doporučuji vyzkoušet.
+15