Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft

  • PC 100
Předem upozorňuju, že můj komentář a hodnocení jsou zcela subjektivní.

Tomb Raider 3 je můj první zážitek s Larou. Navždy si budu pamatovat, jak jsem jako 6ti letý sledoval bratra řešit dokonalé puzzle, zabíjet většinou vyzývavé nepřátelé, s úžasem prozkoumávat každičký centimetr každého levelu, žasnout nad fantazií tvůrců a vytrhávat vlastní vlasy nad opravdu vysokou obtížností. Tehdy jsem z toho pochopitelně měl prd v podobě jedný copatý prsatý ženský, která společně s ostatními postavami mluví pouhými epileptickými pohyby hlavy. Měl jsem z toho srandu, ale stejně mi cosi říkalo, že k týhle hře si vybuduju vztah pevný jako skála, a nakonec se z celé série stane má droga. Stalo se. Jak roky plynuly a mě se pod ruce dostávaly ostatní díly, má láska a závislost rostla a zesilovala.

A teď k těm osobním důvodům, proč si ode mě právě tento díl vysloužil absolutní hodnocení. Tak za prvé, vzbudil ve mě vůbec prvotní zájem o ostatní díly. Když jsem byl trochu starší, začal jsem tuto hru vnímat docela jinak a poprvé jsem jí úspěšně dokončil až v 13ti letech. V tu chvíli jsem si uvědomil, že jsem se vlastně zamiloval do způsobu, jakým se hra hraje, a bylo mi jasný, že ostatní 4 díly se budou hrát stejně, a to byl důvod, proč jsem je všechny musel mít. Nicméně, zatímco kromě Chronicles jsou na tom všechny díly kvalitativně stejně, všechny mají zkrátka dokonalý soundtrack, všechny se vskutku hrají stejně, všechny mají fantastické levely a všechny jsou podobně těžké, trojka je čímsi zvláštní. Je to tedy jednoznačně ten nejtěžší díl, obsahuje pro mě ty nejlepší levely (tj. nejkrásnější, největší, nejoriginálnější, nejzábavnější a nejobtížnější), ústřední melodie je nejen to nejlepší, co jsem slyšel z této série (ačkoliv všechny melodie všech dílů jsou fantastické), ale také se nachází v mém TOP 3 ústředních melodií vůbec. Ačkoliv jsou CGI sekvence zastaralejší, než ve čtyřce a pětce, stojím si za tím, že pořád jsou daleko působivější a preciznější, čehož si pochopitelně vážím víc. Herní doba je zhruba právě tak dlouhá, jako dvojky, jinými slovy to zabere hodně času, než hru dokončíte.

Jungle levely jsou všechy ukázkovým příkladem perfektního level designu, a zároveň se jedná o druhou nejhezčí lokaci ve hře. Žádný úkon zároveň není přespříliš obtížný, a tak jako uvítání do hry fungují bezchybně, a nejlépe ze všech dílů. Jako jediný díl vám posléze nabízí možnost vybrat si, v jakém pořadí zavítáte do tří předposledních lokací, a tato volba je důležitější, než se zprvu zdá, ovšem zde tvůrci poněkud zachybovali, neboť když hrajete hru poprvé, nevíte, že v Nevadě příjdete o veškerou výbavu, a tak je moudré nejdříve zavítat do ní. Nevada je zároveň nejjednoduší z těch tří lokací, a tak se nabízí pomyslné plus pro ty hráče, kteří si raději nejdříve projdou tím snadným, a to opravdu obtížné si nechají na závěr. Okamžitě při první procházce po Nevadské poušti vás ohromí její uvěřitelné zpracování a dokonalá atmosféra. Následující level je společně s prvním levelem celé hry ten nejjednoduší, avšak ne nejkratší nebo snad nedejbože nejméně propracovaný. Naopak, jako v málo levelech zde vše dává perfektní smysl, myšlenka osvobození ostatních vězňů coby jediného způsobu, kterak se zbavit strážných a získat tak některé klíčové předměty nepůsobí zpočátku právě smysluplně, nakonec ale dojdete k závěru, že lepší útěk z vězení se na takovém enginu nedal vymyslet, natož zrealizovat. Poslední Nevadský level je jedním slovem epický a dá se říct, že obsahuje všechno, co si hráč od oblasti 51 mohl přát společně s lecčím navíc, a sice odpálení rakety, které je překvapivě víc než působivě zpracované, prohlídku mimozemšťanů připravených na pitvu, mírumilovně si plavající kosatky, které úspěšně indikují relaxaci, a nakonec samozřejmě i puzzle točící se kolem neidentifikovatelného létajícího objektu. Jižní Pacifik zase dominuje těmi nejnádhernějšími levely (avšak ne nejlepšími designy) celé hry. Úvodní level na vaše smysly útočí ihned ze začátku, když se vynoříte na pláži. Troufám si říct, že ve té době bylo pramálo her nabízející stejný estetický zážitek. Druhý level na vás pro změnu jako první hodil dinosaury, a aby se netroškařilo, střetnete se i s T-rexem (a to, že právě v této hře představuje tu největší hrozbu, jakou kdy v herní historii představoval, není můj názor, ale fakt). Ukončení tohoto levelu je rovněž velkolepé. Madubu Gorge, další level, je význačný pro svou krásu a pro jednoznačně nejlepší level design. Jo, jízda na kayaku je frustrující, ale zároveň poskytuje prohlídku CELÉHO levelu, a to vám každopádně nesmí uniknout. Následující level je kraťoučký, ale v cestě za zdárným dokončením vám stojí boss, který je druhý nejtužší v celé hře. Level navzdory své délce a linearitě (!) však pořád jako ukončení nejbáječnější lokace ze hry funguje líp než dobře, jelikož se v něm stále najdou vyzývavé úkoly a dokonce i jedna adrenalinová pasáž. Londýn je ta nejtemněší a nejošklivější lokace hry, avšak také je nejobtížnější, a svými EXTRAMEGA komplexními levely plnými EXTRAMEGA těžkými úkony si mě omotal kolem prstu a já můžu říct, že to jsou vůbec nejlepší (ne nejkrásněší nebo nejlépe navrženy) levely, které jsem kdy v jakémkoliv TR hrál. Všechny tři si jsou podobné, ovšem každý z nich dominuje něčím jiným - Thames Wharf nečekaně různorodým prostředím (půlka levelu se odehrává "venku", půlka uvnitř skvěle navrženého komplexu, závěrečná pasáž na střechách), The Aldwych dechberoucím designem, takřka úchylnou komplexností a těžko uvěřitelnou sofistikovaností (to se nedá popsat, to se musí zažít) a konečně Lud's Gate, který jasně dominuje nejvyšší obtížností a nejmenší lineárností (zkrátka a dobře, kamkoliv kročíte, můžete volit z více cest, na konci kterých nikdy není slepá ulička či zavřené dveře). Tento level také zahrnuje nemalé hrátky s podvodním plavidlem, jelikož vody, kterou budete opravdu muset plavat, je v tomto levelu nejvíc, což osobně hodně oceňuju. City v podsatě slouží pouze jako příjemné rozloučení s Londýnem a jako mapa pro bitku s bossem - v obou případech však pokulhává, neboť Sophia na vás pouze ustavičně střílí, a jediný způsob, jak se jí zbavit, je doskákat a došplhat se až do jasně daného cíle (což netrvá dlouho a překážky tu nejsou žádné), a tam párkrát vystřelit. Klidně to mohlo být přímou součástí předchozího levelu, o tom žádná. O Antarktidě řeknu jenom tolik, že její nespornou součástí je nejdelší level celé hry (co do délky je to vlastně nerozhodně mezi Tinnosem a Aldwychem, nicméně v Tinnosu je mnohem méně vracení se zpátky do již navštívených míst, a je prošpikován mnohem obtížnějšími úkoly, takže myslím, že ocenění si zaslouží. A samozřejmě, na konci Antarktidy a tedy v posledním levelu celé hry je ten nejdrsnější finální boss ze všech dílů. V konečné CGI sekvenci se mimo jiné v plné kráse ukazuje ta stará bezcitná a nelítostná Lara, které jde především o vlastní přežití, a právě do této Lary jsem se kdysi zamiloval a právě tato Lara započala mou závislost. Takhle čistě mimochodem nevyplula její povaha na povrch v žádném jiném díle.

Hráči často argumentují, že TR III nestojí za ty nervy, jelikož od dvojky nepřináší takřka nic nového a od prvního dílu se jaksi taksi neděje technologický či hratelnostní pokrok, a ačkoliv je to jistě opodstatněné tvrzení, já na to můžu zvysoka hodit bobek, jelikož to byl můj první TR zážitek, a jelikož jsem hrál všechny díly. Díky tomu můžu říct, že právě trojka má ty nejnezapomenutelnější momenty, nejlepší levely (ve všech podstatných aspektech), setsakramentsky dlouhou herní dobu, nejlepší nápady a v neposlední řadě i největší úroveň zábavnosti. TR II stojí těsně za trojkou, to je pravda, ale ultimátní zážitek z tohoto dílu je zkrátka jedinečný, zatímco ze dvojky je "pouze" výborný.

Má srdcovka, druhá nejoblíbenější hra vůbec a fakt, že z objektivního hlediska je tato hra snad jen lehce nadprůměrná, je mi u konečníku.

Pro: Ty nejlepší levely ze všech dílů, soundtrack, CGI sekvence, možnost volby, odpovídající atmosféra, uvěřitelnost velice pamatovatelných událostí, stará dobrá Lara a hromada dalších věcí

Proti: Pro někoho moc těžké, slabší příběh, level City, pár lehce přehlédnutelných detailů, objektivně to není žádný zázrak

+14 +15 −1

Prince of Persia: The Sands of Time

  • PC 90
Písky času se vyznačují famózním level designem, netuctovým příběhem, krásnou grafikou a hudbou, ale také ostrým kontrastem mezi zábavností akčně/adventurní a soubojové části hry, z nichž druhá jmenovaná je podle mě o poznání slabší. I při soubojích jsem se zpočátku docela bavil - komb a úderů sice není moc, ale choreografie soubojů je parádní, stejně jako nepřátelé, jejichž vzhled, mnohdy vyvolávající úsměv na rtech, koresponduje s pohádkovým laděním celé hry. Čím víc jsem ale postupoval hrou a užíval si všudypřítomného skákání, hopsání, běhu po zdech, vyhýbání se pastím a hrátkám s časem, tím víc mě děsila vidina nadcházejícího souboje, jejichž obtížnost a nezábavnost se v průběhu hry neustále zvyšovala. V konečných fázích hry jsem se bohužel nevyhnul několikerému opakování soubojů (např. bitka na stoupající plošině, u níž jsem už pomalu přecházel do berserk stavu), ve kterých jsem měl co dělat, abych ubránil sám sebe, natož ještě mou křehkou společnici, jejíž začlenění do hry je jinak ale výborným tahem přinášejícím značné oživení.

Dál už není téměř co vytknout, snad jen občas neposedná kamera, která dovede pozlobit hlavně díky časté změně úhlů pohledu, kvůli kterým princ náhle změní směr běhu. Nemyslím si, že by to celkovou kvalitu hry nějak výrazně sráželo a rozhodně mi vliv kamery na ovládání vadil méně než neustálé opakování soubojů.

Trochu jsem se bál úrovně grafického zpracování, jelikož jsem se ke hře dostal až v roce 2009, ale i po více jak pěti letech od vydání grafika neztratila nic ze svého kouzla a rozhodně je základním stavebním kamenem oné pohádkové atmosféry.

Můj celkový dojem z Písků času je jednoznačně pozitivní. Drtivou většinu hry jsem se výborně bavil, a to hlavně díky vynikajícím nebojovým pasážím, jejichž poměr mezi zábavou a obtížností je téměř ideální. Potěšila mě i přítomnost několika rébusů, ať už logických(zrcadla, fáze měsíce) či méně logických, resp. nelogických(kruhová komnata se dvěma patry a několika vchody/východy). Skvělý start novodobé PoP série.

Pro: Level design, grafika, hudba, atmosféra, příběh, hratelnost,

Proti: Souboje

+14

Condemned: Criminal Origins

  • PC 80
Zajímavý horor na enginu FEAR, který hodně čerpá ze Silent Hillu. Bohužel to není moc dobře, protože nadpřirozené síly se do téhle hry nehodí. Zpočátku zajímavá zápletka se později promění na stupidní frašku. Zpackané herní principy, jako nemožnost nosit více jak jednu zbraň nebo přenášet munici mezi jednotlivými palnými zbraněmi, omezená pohybovost nebo širokoúhlý pohled, mizející mrtvoly... Nadruhou stranu zábavné face-to-face souboje, pár skvělých momentů a pěkně hutná atmosféra, něco dobrých nápadů a hlavně po dlouhé době hra, u které jsem několikrát nadskočil leknutím.
+14

Přítmí

  • PC 65
Zajímavý počin na freeware scéně, který zaujme hlavně skvělým grafickým zpracováním, dabingem a detektivním příběhem. Nevšední zážitek bohužel kazí herní část. Mezi spoustou lokací se velmi špatně orientuje a přechodové šipky jsou často matoucí. Předmětů je ve hře málo, ale co zamrzí ještě víc, jsou většinou titěrné a v desítkách zákoutí jsou těžko k nalezení. Dialogy se odehrávají bez vašeho zásahu. A narazil jsem i na pár bugů. Ke konci chybí i komentáře u objektů, které lze prozkoumat, klikáte a žádná odezva.

Škoda, projekt měl slušně našlápnuto, bohužel to kazí nedodělaná adventurní část.

Pro: Příběh, grafické zpracování, dabing

Proti: Je toho hodně

+14 +15 −1

Test Drive Unlimited

  • PC 90
Po absolutní zaslepenosti v počátcích hraní přichází vystřízlivění a trochu reálnější zhodnocení situace. TDU je skvělá hra bez pochyb. V době vydání jsem měl za to, že jde o nejlepší závodní hru vůbec. Předčila všechny moje očekávání. Hlavně jsem nečekal, že to bude hra tolik propracovaná do detailů a nabídne i něco více, než jen závodění. Mimo rozsáhlý ostrov a velmi pěkné modely aut (motorek) si můžete užívat také virtuální život prostřednictvím vaší postavy, v podobě návštěv klubů, obchodů, autosalonů, autopůjčoven atd. Teď rozeberu vše podrobněji...

Jelikož ve hře nejste 'auto', nýbrž v ní figurujete jako reálná postava s vlastním finančním kontem, tvoříte si postupně své sociální zázemí. Začínáte pěkně od píky (chudák by bylo trochu silné slovo :) ) Peníze získáváte jak jinak, než vyhráváním závodů, či disciplín a postupem času si můžete dovolit více a více... Území odkrýváte svojí jízdou a postupně zjišťujete, kde se co nachází, kde se dá závodit, co všechno se dá na ostrově koupit, či navštívit. Abych to zhrnul... Vaše image tedy netvoří jen auto, ale také váš dům, garáž, šatník a vaše postava, kterou si můžete též přispůsobit. Proti tomu nemám nic, co namítnout...

Vozy v TDU jsou nádherné. Po přiblížení zjistíte, jak jsou zpracovány do detailů, včetně jejich interiéru. Množství reálných automobilových značek je rozděleno do jednotlivých kategorií, od veteránů po supersporty, takže záleží jen na vás, jaký styl si zvolíte. Zvuky motorů jsou také sympatické... Užijete si charakteristický zvuk doplněný spoustou reálných věciček, jako vydechnutí při deceleraci, nebo zabírání turba v určitých otáčkách, hučení převodovky, apod. Ale moc se mi naopak nelíbil zvuk při řazení, hrozné mlácení... Po nějaké době si také nelze nevšimnout toho, že některé interiéry jsou poněkud méně detailní, dalo by se říci až odfláklé. Například nemají údaje na tachometru, otáčkoměru... jakoby vývojář použil jen nekvalitní fotografie. Pár interiérů má také poměrně okatý bug a sice, že se ručička tachometru přetáčí.Tento problém jsem zaznamenal např. u Dodge Viper, ale bylo jich i více. Musím dát trochu body dolů...

Prostředí působí reálným dojmem. Všechno se hýbe, až skoro na vlastní kůži cítíte ten vítr foukající na ostorvě. Keře a stromy se vlní, vzduchem se prohání ptáci, na pylonech se hýbou dráty s vysokým napětím, po chodníku poletují pohozené papíry... Zaznamenáte i dopravní letadlo, či obrovskou výletní loď. Prostě realita jako řemen. Také mě fascinoval ten neuvěřitelný dohled, který je však u dnešních her standart. Je vidět na kilometry daleko a ke kopci, který následně vyjedete nahoru se přibližujete třeba pár minut. Já se s tím setkal poprvé asi právě u TDU. No co si budeme vykládat, objíždět ostrov je snad srovnatelné s reálnou projížďkou autem.

Teď co mi asi nejvíce kazí celkový dojem. Jsou to cesty, silnice... Nemůžu se zbavit dojmu, že jsou až příliš kostrbaté. Je hodně znatelné, jak jsou poskládané z polygonů. Jejich deskovatý povrch způsobuje, že při větších rychlostech po nich auto doslova skáče a jeví se nestabilní. Nevím proč, ale mám pocit, že jet 300km/h po nějaké silnici na ostrově je podobné, jako jet stejnou rychlostí po naší D1. Provedení silnic je taktéž 'panel', nebo-li mírně navýšený povrch s ostrými hranami po krajích. Pokud z nich sjedete byť jen jedním kolem, nastane totální rozhození, navíc dostat se zpátky na cestu přes tento žlab není také snadné... Abych to tedy opět zhrnul... TDU by si určitě zasloužil vyhlazenější silnice s trochou reálnější krajnicí.

Zapracovat by se také dalo na AI aut v běžném provozu. I tady si nelze nevšimnout pár občasných bugů, jako třeba zrychléné myšky na dálnicích (přejetí z pruhu do pruhu), nedání přednosti, potkal jsem i auto v protisměru... Párkrát se mi stalo i to, že jsem narazil do neviditelného auta - rozuměj tak, že na široko daleko prázdné cestě jsem narazil do 'ničeho' a spustil tím policejní honičku. Zřejmě TDU občas zazmatkuje a nascriptuje auto do hry přímo vám pod kola, jinak si to nedovedu vysvětlit...

Celkově jsou to ale jen malé neduhy na to, aby nějak změnily můj názor na hru jako celek. TDU mi zatím splnil většinu snů, které jsem kdy o závodních hrách měl.

Pro: Grafika, reálnost prostředí, modely aut, zvuky motorů, neobvyklé závodní disciplíny a úkoly, motorky.

Proti: Bugy, silnice...

+14

The Punisher

  • PC 80
Stačilo kratičké demo na 2 jednoznačné pocity - "Vždyť je to inspirovaný komiksy od Gartha Ennise!" a "Tohle musím mít!".Jenom ve zkratce Ennisův Punisher se vyznačuje zejména velmi brutální akcí, černým až výstředním humorem, nadhledem a také jakýmsi zneužíváním jiných známých superhrdinů(Spider-man je použit jako štít před nepřítelem). Akce a trochu humoru je přeneseno i do hry. Nečekejte nic duchaplného, dostanete čistou odreagovačku s množstvím vychytávek. Vylepšování schopnosti (anti)hrdiny,quick killy(po zmáčknutí jedné klávesy se Frank efektně zbaví protivníka), možnost střílet ze dvou zbraní zároveň, a to i třeba M16, speciální mod, který se nabíjí zabíjením nepřátel, v němž se vám obrazovka přemění na černobílou, životy se doplňují a zabijíte jen pomocí nožů. Dočkáte se i setkáním s některými superhrdiny.

Jediné co mě vcelku štvalo byli bossové se zabudovaným kevlarem v kůži a celkem i monotónní vyjednávání(styl stejný jak u The Godfather).

Ve výsleku je to zatraceně dobře udělaná 3rd person akce s naprosto návykovou hratelností a minimálním počtem chyb.

Pro: hratelnost, quick killy

Proti: bossové

+14

Team Fortress 2

  • PC 80
Jedna z nejlepších multiplayerových akcí co jsem měl kdy možnost si zahrát. Mezi největší klady patří určitě rozmanitý výběr postav, kde si téměř každý hráč přijde na své- pokud někdo má rád stealth akci, může hrát za spyje, kdo je nejraději v obraně vezme si mechanika, když někdo rad podporuje tým a pomáhá ostatním ničit nepřítele, bez toho aby si sám špinil ruce má tu medica, když někdo má rád přímý boj, pří kterém se rychle vrhne mezi dav nepřátel a snaží se zničit vše, na co narazí, je tu pyro, tedy určitě je z čeho vybírat:). Také tu jsou celkem propracované mapy, kterých je i vcelku dost ať již oficiálních či nikoliv. Také potěší časté updaty této hry, které hru trochu oživují a vypilovávají téměř k dokonalosti. Jediná nevýhoda je, že velmi záleží na týmu, ve kterém hráč zrovna hraje, takže pokud hraje ve slabším týmu, tak sám již toho příliš nezmůže, ale to je v týmové akci celkem běžný jev. Ještě potěší několik herních stylů, od dobývání, bránění bodů, tlačení vozíku, až ke kradení inteligence (něco jako capture the flag).

Pro: výběr postav, zaznamenáváni rekordů, mapy, updaty, vtipnost(hlášky,taunt), herní styly

Proti: velmi záleží na týmu ve kterém zrovna hrajete

+14

Broken Sword: The Angel of Death

  • PC 70
Když jsem tuto hru poprvé nainstaloval, byl jsem docela potěšen, pěkná grafika (na adventuru), hezké intro, hudba a prvotřídní dabing. Opět jsem si radostně vzpomněl na staré dobré předchůdce, znovu se tedy setkáte se starými známými z prvního a druhého dílu. Prostředí zde je udělané pěkně a je vcelku různorodé. Docela mi BS 4 příjemně připomněl staré dobré 2D díly svojí atmosférou, dialogy atp. a řekl bych, že tato hra není o moc horší jak její starší předchůdci, i když mi přijde, že na ty staré díly vzpomínám přeci jen o trochu lépe asi právě tím, že převedením hry do 3D ztratila trochu svoje kouzlo, zase na druhou stranu mi ale přijde, že 3D grafika dokáže hráče vtáhnout lépe do děje (o něco lépe jsem se sžil s postavou a okolím). Co mi ale občas na 3D grafice vadilo, bylo krapet horší ovládání myší (ještě že existují klávesnice) a s tím související občas zmatená kamera. Příběh mi přišel celkem zajímavý a od začátku do konce byl napínavý. Někdy mi trochu vadilo větší množství puzzlů a především jejich obtížnost. No celkově bych tuhle adventuru zhodnotil jako velmi kvalitní, opět jsem si pěkně zavzpomínal na časy minulé, kdy jsem v roce 1996 hrál první díl této výtečné série, hratelnost naštěstí zůstala do dnešní doby, byť někomu může vadit nová 3D grafika, která oproti krásné ručně kreslené již ztrácí to ono kouzlo.

Pro: Grafika, Příběh, NPC, Dabing, zvuky .

Proti: Obtížnost některých puzzlů, občas ovládání/kamera.

+14 +15 −1

Heroes of Might and Magic V

  • PC 55
Když jsem před lety četl, že 3DO ukončilo svou činnost a dává k dispozici všechna práva na své hry, věděl jsem, že právě skončila jedna slavná etapa a s ní i mé nejmilovanější série Might&Magic a Heroes of M&M.
U HoMaM IV jsem vážně brečel, když jsem viděl, co odchod John Van Caneghama s hrou udělal a u HoMaM V jsem zase řval vztekem beznaděje, protože jsem alespoň v koutku své mysli doufal, že se Ubisoftu podaří najít vývojáře, kteří ducha těchto her uchovají. Bohužel, opak se stal pravdou.

Kdyby se tato hra jinak jmenovala a nechtěla by mít nic společného se sérií Heroes, možná bych jí i 90% udělil, protože jde jinak o docela dobrou hru. Technickým zpracováním je na tom velmi dobře, zejména grafika herní mapy je vážně okouzlující a nevadí tomu ani občasné hledání cesty nebo předmětů, nešikovně ukrytých za enviromenty. U grafického námětu měst mám sice pocit, že se vývojáři moc koukali na filmy LoTR, ale pokud neměli dostatek svých vlastních nápadů, nemůžu jim to mít za zlé. Jednotky jsou také vcelku zdařilé, až na některé typy, jakou jsou zejména manga elfové, kteří měli zůstat někde v Japonsku a nelézt do hry pro euroamerické publikum. Jako velký skok zpět bylo opětovné snížení počtu hradů z 9 v HoMaM 3 na 6. Navíc když u Sylvanů a Warlocků je až moc humanoidních elfů ve zbrani na úkor bestií. Také se musím zmínit o dojmu z nesmírně vleklé hry, která mě přepadla už u HoMaM IV a pětka jde ve stejných šlépějích. V prvních třech dílech hra odsejpá úplně sama a člověk ani neregistruje, že hraje již několikátý měsíc.

Boje se mi zdají trochu chaotičtější, než v předchozích dílech a možná pozbyly i trochu taktičnosti, protože na čtvercově rozloženém bojišti se už nedá tolik manévrovat, jako na klasické hexa mapě. Nepřímé zapojení hrdinů do bitvy je na druhou stranu lepší, než přímá účast v HoMaM IV. Takže po strohé hratelnostní stránce bychom měli těch 50%, které tvoří tuto hru, plus 5% za snahu o zachování série.

Další kapitola, stejně nezastupitelná, jako zpracování a hratelnost, je hlavní příběh a kampaně, které tvořily v této sérii nedílnou a jednu z hlavních součástí celého M&M universa a jednoznačně musím říct, že v této hře to je tragédie. Jediný odkaz na příběhy z Enrothu a Erathie je v podstatě mladý král Nikolaj, který by měl být oním Nikolajem, synem Rolanda a Kateřiny, nic víc. Jakákoliv snaha o navázání na tuto složku hry prostě nebyla a to je pro mě největší kámen úrazu.

Po odehrání všech kampaní jsem hru uložil do dřevěné truhličky, alespoň z piety nad předešlými díly jsem si koupil Sběratelskou edici a už více se k ní nikdy nevrátím. Jednou bych si přál zažít stejné nadšení, jako u Heroes I-III a doufám, že mě to za tohoto života ještě potká.

Pro: grafika prostředí/měst, hudba, vývoj hrdinů a jejich zapojení v bitvách

Proti: příběh, kampaně, boje, vizáž některých jednotek, chybí duch předchozích her

+14 +27 −13

Blazing Angels: Squadrons of WWII

  • PC 50
Po dohrání H.A.W.X. jsem hledal nějakou další podobnou hru. Našel jsem ji a ani jsem nemusel chodit moc daleko. Letecká prvotina od Ubisoft Romania je prakticky to samé co H.A.W.X., jenom s jinými skiny letadel a jinou výzbrojí (i když ..).

Z předchozích řádků je tedy jasné, že je to arkáda jak řemen a ani o chlup víc. Letadla se ovládají jednoduše pomocí pár tlačítek. Ovšem na klávesnici to není nic moc a proto je k tomu lepší nějaký gamepad s kterým to jde hned lépe. Hra obsahuje nepřeberné množství letadel ale všechna se ovládají prakticky stejně, tedy kromě bombardérů a jiných ,,větších kousků“, které jsou ale jenom pomalejší a mají větší výdrž. To, že s nimi jdou udělat kousky, za které se nemusí stydět nejedna moderní stíhačka, vynechám. Toto ovládání ale mně osobně vůbec nevadí, protože miluji arkády ale chápu, že někomu to může být proti srsti.

Největším záporem hry je ovšem její nevyvážená obtížnost. Jednu misi můžu projít úplně bez problému ale třeba hned ta následující nejde ani dohrát, protože prostě nemůžu být na dvou místech současně. Dalším mínusem jdou dogfighty, ve kterých není prakticky možné se dostat za protivníka, protože on dělá neskutečné manévry. Ovšem toto platí jenom když onen protivník chce sestřelit hráče. Nejednou jsem se s nimi dostal do nekonečných ,,loopingů“ a ani jeden z nás se nemohl tomu druhému dostat na kobylku. Ovšem on měl výhodu v ostatních svých spolubojovnících tím, že mě dokáží zasáhnout a sestřelit na několik kilometrů, prakticky když nejsou ani vidět. Pokud ovšem nepřátelé útočí na cokoliv jiného tak k tomu tupě letí a není žádný problém je sundat.

Možná se celý komentář nesl spíše v negativním duchu ale hra není nakonec vůbec špatná, jenom je v ní několik věcí, které ji dokáží pořádně zkazit.

Pro: velké množství letadel, jednoduché ovládání

Proti: obtížnost (nevyváženost) hry

+14

World of Magics and Heroes

  • PC 20
Tak tahle hříčka je jako RPG opravdu hrozná. Já ji bral spíš jako adventuru se stylem hraní pokus-omyl. Jako taková zas tak hrozně nedopadla. Grafika je sice hrozná, ale aspoň není vykradená jako třeba zvuky.
Ale teď k těm mínusům. Ve volbě postavy jsou minimální rozdíly. Pouze jeden typ nepřátel, nezaškodil by aspoň nějaký boss. A nakonec to nejhorší, je tam bug, který velmi výrazně ovlivňuje hru. Pokud jdete na nějaké místo, na kterém už jste byli, hra vám v tu chvíli uloží počet životů pro další boj. Klidně se můžete regenerovat či vypít flašku se zdravím, stejně půjdete do dalšího boje s počtem životů, který jste měli při vstupu do první lokace.

Pro: Snaha?

Proti: Bug ovlivňující zdraví, jeden typ nepřátel, minimální rozdíly mezi povoláními

+14

Fallout 3 - Operation: Anchorage

  • PC --
Neuvěřitelná zhovadilost. Nejenže to s Falloutem nemá nic společného, ale ještě mi to dost podstatným způsobem zkazilo původní hru. Jakto? Po vstupu do "simulace" nejde Anchorage ukončit, jedinou možností je nahrát si pozici před vstupem do Podu. Jenže - oblek, který si musíte obléct, ač je to questový předmět, který by neměl nic vážit, není tomu tak. Takže ho nemůžete odložit a odkrojil mi podstatnou část z mé malé nosnosti. Hurá. No co mi zbývá, musím Anchorage dohrát. Stalo se... Po hodině a půl nudného arkádového střílení jsem zpět ve Wastelandu. JENŽE! Vybavení které po dohrání dostanete je natolik dobré, že se hraní s ním stává už tak lehký Fallout 3 ještě lehčí hrou i na Hard obtížnost. Nechci si tím hru kazit, vybavení odhazuju, JENŽE! Z ničeho nic se mi jeden rozjetý vedlejší quest, který nemám splněný ani z poloviny, hlásí jako splněný. WTF? Chci pokračovat ve hře bez poznamenání Anchorage, jsem o dva levely lepší, jeden vedlejší quest mi zmizel a stojím ve slepé uličce, jak dál pokračovat...
+14

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

  • PC 85
Už z prvního dílu jsem byl unešen a na Dark Athenu jsem se těšil od samotného oznámení. Ve výsledku mě hra rozhodně nezklamala, naopak. První část na Dark Atheně se hrála úplně stejně, jako EFBB, tedy skvěle. Schovávání se ve stínech, pomalá likvidace zmetků, prostě paráda. Asi v polovině hry se Riddick dostane na malou planetu s kolonisty, které postupně vyvražďuje posádka Atheny. Tato část mě uchvátila hlavně po grafické a designérské stránce a přestože se zde hra stane o dost akčnější než v první polovině, stále mě hodně bavila.
Celkově jsem se hrou spokojen, vyniká parádním designem prostředí, skvělým dabingem a luxusní hratelností. Délka také není nejhorší a dnes již standardních cca šest hodin je zde možná tak polovina hry. Navíc je v balení i původní EFBB předělaný do nového enginu, takže ve výsledku máte dvě hry v ceně jedné a to se počítá.

Pro: Parádní design prostředí, grafika, dabing, hratelnost.

Proti: O dost akčnější než EFBB, ale ne každý to může považovat za zápor.

+14 +16 −2

Jurassic Park: Trespasser

  • PC 75
Jurassic Park: Trespasser se odehrává v rozlehlém světě, semtam zeje prázdnotou, jsou zde ale místa, která stojí za prozkoumání. Mě například zaujala pobořená hlavní vesnice. Povedla se i fyzika, někdy zazlobí, ale jinak je radost jí používat při zdolávání překážek. Škoda že si příliš nerozumí s krkolomným ovládáním, občas je úmorná práce i položení bedny na bednu nebo udržení zbraně v ruce. Logické hádanky nejsou nějak originální a většinou s nimi nebyl problém. Kromě jedné, u které jsem se na několik hodin zasekl. Takhle blbě schovanou (bílou) kartu jsem ještě neviděl. Vtažení hráče do hry nebrání žádný HUD, což mírně poškozuje střílecí část hry, která akčně založeného hráče nejspíše neuspokojí a de facto jen zaplňuje zdlouhavé cestování po ostrově.

Deset let stará hra a mě i přes pár chyb chytla. Přesto bych ji asi běžnému hráči nedoporučil, těch klacků co hází pod nohy je opravdu dost.

Nakonec pár bugů z mého hraní (verze 1.1cz), u kterých jsem se musel smát (Spoiler jsem použil jen kvůli úspoře místa):
- Raptor si pohazuje s kostí a najednou padá k zemi mrtvý. Nejspíš mu ta kost zlomila vaz.
- Raptor vběhne do kaluže vody, ale už nevyběhne, protože uprostřed kaluže padá mrtvý k zemi.
- Raptor pojídá mrtvolu triceratopse a přitom se o ní majzne a padá k zemi mrtvý.
- Převrhl jsem karavan, místo aby padl na bok, padající hranou se vymrštil o zem a udělal přemet.
- Při sbírání zbraně z nahnuté paluby loďky, mi sjel samopal mimo plavidlo. Rukou ho přesto našátrám, pracka se tam ovšem zasekla a nechtěla se pustit, při odchodu jsem ji natáhnul 20 metrů.

Pro: Ostrov, fyzika, dinosauři.

Proti: Ovládání, občas vleklé pasáže.

+14

Fallout

  • PC 100
Tahle hra nemusí sednout každému. Přesto kdo ji nehrál (nebo alespoň nezkusil), ten jako by snad ani nežil.

Vynikající systém vývoje postavy, tahový soubojový systém, kombinace propracovaných lokací a mapy k přesunu mezi lokacemi, stylová grafika, humor, atmosféra, příběh. To a spoustu dalšího jsou hlavní devizy Falloutu, kterými si získal tolik (skalních) fanoušků.

Vydejte se i VY do nehostinné pustiny, která však není tak uplně pustá, jak by se na první pohled zdálo...

Pro: humor, atmosféra, soubojový systém, vývoj postavy, možnost odlišného přístupu, ...

Proti: hra občas padá :-(

+14 +15 −1

Ultima Online

  • PC 100
Ultima Online nebylo prvni masove rozsirene MMORPG. Jeste pred ni vysel Meridian 59, jehoz doomovsky engine me ale i pres oslavne clanky v hernim tisku (= Score, ctenari a redaktori Levelu jiste za prvni MMORPG dodnes povazuji prumerny Asheron`s Call) nechaval chladnym. Kdyz jsem ale ve stejnem casopise videl recenzi na UO, ktera ziskala maximalni hodnoceni, vedel jsem ze tohle je je proste ono. UO jsem si nicmene zaradil do pocetneho seznamu her, ktere sehnat a zahrat si nemam absolutne sanci. Ostatne tehdy byla jeste bezna konfigurace pc 486 bez cd romky a o internetu, natozpak jakemkoliv stahovani her z nej jsme si mohli nechat jen zdat, pokud jsme o nem vubec neco vedeli. Nicmene - a samotneho me to prekvapuje - jsem zanedlouho obdrzel novy pocitac s pripojenim k internetu, coz byla pred cca 10 lety naprosta rarita a nedlouho pote jsem nejakym obskurnim zpusobem splasil i UO. Nutno dodat, ze jsem nikdy nebyl z tech, ktery meli moznost sehnat a hrat aktualni hry. Ultimu jsem rozehral na tehdy prvnim vznikajicim ceskem free shardu, hral ji asi 2 roky a skoncil jeste pred tim velkym boomem online her v Cechach.

O samotne hre se myslim ani nema moc cenu rozepisovat, je totiz v podstate dokonala a jeji prehledna 2d grafika je pro me osobne velke plus. Samotnou grafiku trochu tahly dolu pozdeji hojne vychazejici datadisky, ze kterych casem vznikl nechutny mismas. Hratelnostne UO hodne vychazi uz z legendarni Ultimy VII, i interface je podobny, stejne jako maximalni interakce s okolim, kdy je mozne jit lovit ryby, sekat drevo a vyrabet z nej nabytek, pect chleba z obili, ktere jste si predtim nasekali na poli etc. Podobny je i system kouzleni, system statistik byl hodne menen v zavislosti na serveru, kde hrac hral a puvodni princip skillu me osobne prijde pro podobnou hru idealni. UO byla hodne editovatelna hra a hodne zalezelo na fantasii majitelu serveru, kteri jeji hratelnost mohli posunout hodne nahoru (nebo dolu). Ostatne, UO je hlavne o lidech a pokud neni dobra komunita, tak sebelepsi system hry prijde vnivec.

Nejzabavnejsi na hrani byly uplne zacatky, kdy jsem zavital do sveta Britannie, vubec nic o hre a jejim hrani nevedel a drel bidu s nouzi zabijenim kostlivcu a prodavanim jejich vybavy. Kdyz jsem si nasetril na prvni poradne brneni a vyrazil s nim do prirody, tak me zabila a o vsechno okradla PK. Inu, jako ze zivota.

Pro: lety provereny svet britannia, 2d grafika, moznost delat defakto uplne vsechno

Proti: oproti everquestu vysoka narocnost na rychlost pripojeni

+14

In 60 Seconds

  • PC 65
To se mi zas na disk dostala hříčka, jen co je pravda. Při prvním spuštění mě napadlo, není to jen barevné You Probably Won't Make It? Kdepak, není.

Začalo to nevinně, prý dohraj to za 1 minutu. No problemo, je to poměrně snadné a během 10-15 minut to musí dohrát každý, a přesně na takovou dobu to zabaví, pocaď 50%. Zvuky, grafika, hratelnost, vše průměrné na freeware.

Jenže hlavní zlom přišel až po prvním dohrání, probudilo se ve mně zvíře, které chce z cílového času vymáčknout každou setinku. A to je ono, znovuhratelnost a výzva k dosáhnutí co nejlepšího času. Na to jak je hra krátká, nabízí poměrně dost možností. O tom svědčí i můj vypocený čas 23:82, který by mi na začátku hraní přišel absurdní.

Pro: Znovuhratelnost, výzva (ideální pro speedrunnery)

Proti: Jinak tuctová hopsačka

+14

NHL 2000

  • PC 65
Pročpak se nedoznat k hříchu minulosti? Sportovní simulátory jsou obecně považovány za nejhorší herní žánr a jejich fanoušci nahlíženi s opovržením coby podřadná kasta interaktivního univerza. Za takových okolnosti je škraloup byť jen letmého vyzkoušení sportovní hry nejlépe zatajit a sám se postupně přesvědčit, že vůbec neexistuje. Mezi všemi těmi legendárními akcemi, RPG a adventurami by se v herním žebříčku přece jen příliš nevyjímal...
Jeden by tak však zatratil nikoliv pouhou hru, ale hned celý úsek svého života. Dlouhé období, kdy na něj z plakátu nad postelí shlížela hokejová superhvězda Pavel Bure, kupoval si Pro Hockey, přímo zbožňoval tým Floridy Panthers a dokonce(!) hrával hokej na skutečné ledové ploše. Přirozenou součástí toho všeho bylo NHL 2000.
Tehdy jsem šestý díl slavné série trochu neoprávněně vnímal jako dobrý nácvik týmové hry a především se u něj výborně bavil. Svůj vyvolený tým jsem nejprve s vypětím všech sil dotáhl do vyřazovacích bojů, aby zde naprosto tragicky vyhořel ve druhém kole proti nenáviděným Flyers. Ve druhé sezóně potom vše mistrně napravil, prošel Philadelphií ve finále konference a nakonec v sedmi zápasech uzmul Stanley Cup Detroit Red Wings. V té chvíli bych nedbal označit NHL 2000 za nejlepší hru všech dob.
S odstupem času jsem však musel své hodnocení zásadně pozměnit. Nikoliv snad kvůli vztahu ke sportovním hrám obecně, ale ve srovnání s předchozími díly. Proti téměř revolučním NHL 98 a 99, které jsem měl příležitost hrát později, znamenalo pokračování zásadní krok špatným směrem. Namísto snahy o jistou realističnost a logiku nastoupila arkádovost a sázení jednoduchých gólů. Promyšlené kombinace ztratily smysl, když daleko větší šance na vstřelení branky přinášela střela od modré nebo zpoza gólmanovy sítě. Umělá inteligence hokejistů takřka nedoznala změn a také po dalších stránkách došlo k pouhému „pozlacení“, aby se hra mohla opět prodávat za přemrštěnou plnou cenu. Jedinou výjimku tvořilo pouze zpracování pěstních soubojů, které přišly o veškeré kouzlo, a vylepšená grafika. Příležitost zahrát si u mladšího bratrance o osm let „lepší“ díl pouze potvrdilo, že se systém drobných bezcenných krůčku za velmi vysokou cenu stal standardem. Každoroční vydávání updatu s novými statistikami by rozhodně budilo menší pohoršení...
Je smutné, když tíha skutečnosti boří dětské legendy.
+14

Prototype

  • PC 80
Co je nejlepší po únavném dni? Horká koupel? Ale kdeže! Prototype! Hra, která je ztělesněním sandboxové myšlenky o svobodném pohybu, volnosti a světě neomezených možností. Alex Mercer je v postupně rozežírajícím New Yorku stále větším kápem a od pubertálního házení auty se za dobu šíření nákazy (tedy 18 dní) dostane na nejvyšší mrakodrap za pár vteřin, tank rozdrtí jednou ranou a při běhu rozráží zavazející vozidla jako by byly z papíru. Různých útoků a voleb je nekonečně mnoho a pořádně jich ani v té neutichající bitevní vřavě nevyužijete, což považuji za šeredné mrhání. Alex má ale k ruce i armádní vozítka a posvačit celý pluk helikoptérou se v každé hře jen tak nepoštěstí. Celá jatka jsou pak zakončena souboji s mutanty a tuhými bossy a to všechno zahaluje pořádně hluboký kbelík komiksově stylizované krve. Filosofie misí je sice na jedno brdo (znič nebo chraň), ale díky nevyzpytatelnému jednání infikovaných či usmyslení armády trochu vám opepřit večeři se z každé mise stává jedna velká výbušná akce mající svůj původ a závěr vždy jinde. Příběh je i díky komplikovanému retrospektivnímu puzzlu nepříliš vtahující a nejvíc asi zamrzí poněkud jednodušší grafické zpracování, byť je to jistá kompenzace za ty obrovské městské boje.

P.S.: V rámci blízké projekce druhých Transformers: dokážete si představit, že by Michael Bay natočil podobně laděný film? Zřejmě by ho nedokončil, neboť by při natáčení umřel blahem.

Pro: Volný a svobodný pohyb, megalomanské souboje, pěkné renderové filmečky

Proti: Slabší grafika, nevyužitý potenciál města, občas zoufale nepřehledné a chaotické (i když za to si vlastně z části můžu sám)

+14

Burnout Paradise

  • PC 80
Po delší době závodní hra, ke které jsem se dostal.

První dojmy byly veskrze pozitivní - hra totiž celkem slušně baví i bez závodění, obyčejným ježděním po městě a radostí z rychlosti. Tomu docela pomáhá i mohutný a kvalitní soundtrack. Závody si lze vybrat podle preferencí, získávání nových aut je obzvlášť zábavné.

Jak jsem se ale prokousal přes několik prvních řidičáků, dostavil se neodbytný pocit stereotypu. Člověk jezdí pořád stejné tratě po pořád stejných úsecích (jakkoli je celý svět otevřený, nemá moc smysl experimentovat). Navíc začne docela přituhovat a víc než jeden karambol vás už obvykle odřízne od vítězství. Prakticky vzato buď se vám v závodě daří, nebo ne. Trochu mi takhle schází napínavost při závodech, ačkoliv bych lhal, kdybych tvrdil, že tam vůbec žádná není. Každopádně tohle všechno mělo za následek to, že jsem se na to po nějakých cca 50 závodech vysral. Prostě mi už hra neměla co nabídnout.

Ještě dodám, že ve hře je několik závodních módů, které se dají rozdělit do třech kategorií - závody, destrukce a kaskadérské kousky. K závodní části jsem se už vyjádřil a kaskadéřina mě minula zcela. Destrukce je tu ale zpracována perfektně, patrně jsem nikde jinde neviděl lepší bouračky a je vážně radost se na ně v Burnout Paradise dívat.

Co ale i tohle (ale především samotné závody) nakonec pro mě asi zabilo, je nesmírná arkádovitost všeho. Celé se to ovládá až příliš snadno. Zatímco v začátcích je to dost možná jeden z důvodů, proč hra tolik baví, později rychlá a na ovládání nenáročná jízda omrzí a začne to prostě vadit.

Celkově vzato jsou to pro mě pořád nejlepší závody od dob NFSU2. Při soustavném hraní, to asi po několika (nemálo) hodinách začne být trochu nuda, ale pro příležitostné závodění je tahle hra jako dělaná. Vlastně podle PR keců asi JE na tohle dělaná.
+14