Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 80
Krátká,ale nášupová záležitost, která po pět hodin opravdu nepustí. Skvěle naskriptované videosekvence, při kterých se až tají dech a....to je vše.

Zápory?Jistěže. Nepřehlednost na bojišti, kdy jsem směle postupoval se svými druhy dopředu, postřílel vše co se dalo a ejhle, jeden nepřítel se zamotal mezi našince, kteří nic nedělali a čekali, až mne zezadu oddělá. Pf! Dalším podle mne velkým mínusem jsou mise za Američany, tam se totiž všechny neduhy projevily nejvíce. Nemám rád americký patos a tady v těchto misích jsem si ho užil dosyta. Zato mise za Brity (Roach, Soap, který mimochodem vypadá fakt jako parádní veterán-machr), jsem si užil dosyta.

Další velké mínus je absence krytí, i když na toto jsme si jistě my, co už Call of Duty nějaký ten pátek hrajeme, dozajista zvykli.
í
Pokud se mne ptáte na grafiku a celkové vzezření hry, palec nahoru. Nejlepší záběr ze hry zůstává ten, kdy v úvodu Soap klečí na ledovci a kouří doutník. Hell!

Pro: grafika, okamžiky ve hře, mise za Brity, Soap

Proti: absence krytí, nepřátelé i přátelé jsou tupí, mise za Američany

+14

Samorost

  • PC 65
Zaujímavá jednoduchá "hříčka". Prvé na čo som si pri hraní spomenul bol Malý Princ od Exupéryho. Či už organickými planétkami, alebo akousi snovou atmosférou, ktorá spájala detskú rozprávkovosť s dospelosťou. Z hľadiska hrateľnosti je to len triviálne klikanie na pár interaktívnych bodov a postup do ďalšej obrazovky, no už len pre celkovú štylizáciu je tých 15-20 minút veľmi príjemným spestrením od klasických hier.

Pro: štylizácia, atmosféra, hudba

Proti: krátke a z hľadiska hrateľnosti triviálne

+14

Need for Speed: Underground 2

  • PC 80
Tak jsem se konečně dokopal k tomu dohrát tuhle skvělou hru. Osobně je to nejlepší díl celé této serie. Grafika se nese v mém nejoblíbenějším duchu. Je natolik stará abych si ji užil v pěkných detailech a rozlišení, ale ne tolik stará aby byla nějak škaredá. Jediná věc kterou bych grafice vytknul je že někdy kombinace rychlosti, světel a tmy způsobila že jsem nevěděl jestli silnice zahýbá, nebo pokračuje rovně.
Tuning je v tomto díle velice rozmanitý. A to z výkonostní i ze vzhledové stránky. Zkrátka si člověk může na auto napatlat takových věcí že základní barva neni ani vidět. Ke konci hry se člověk může těšit na skoro celokarbonovou karoserii, dělenou kapotu či skvělé otvírání dveří.
Trošku mě zamrzelo že celou hru jsem dohrál s původní Toyotou (corolou) a sem tam jsem použil Mustanga, závěrečný bos byl opravdu výsměch. Všechny typy závodů jsem si maximálně užil, včetně kritizovaných URL a párkrát mi málem vytekli nervy při Downhill driftu či při jednom dragu po dálnici v zatáčce. Příjemné zpestření byly i volný závody po městě ve kterých člověk párkrát vyhrál a dostal nějaký ten bonusový tuning.
A málem bych zapoměl na legendární a naprosto k dokonalosti vybroušenej soundtrack.

Pro: Rozmanitý tuning, grafika, hudba, skvělý pocit rychlosti

Proti: Občasná zmatenost, absence nutnosti lepšího auta, Závěrečný boss

+14 +16 −2

Mass Effect 2

  • PC 90
Pokračování mají vždy nelehký úděl. Čeká se od nich vždy více a přesto si mají zachovat mnohé z předešlého dílu. Proto se vždy ozvou hlasy že je hra buď příliš podobná předešlému dílu s minimem inovací, nebo naopak příliš odlišná se zbytečnými novými principy a nápady. Naštestí Mass Effect 2 vyšel zlatou střední cestou a přináší mnohé.

První díl trilogie dal vzniknout fantastické galaxii která přinesla svěží vítr do žánru sci-fi. Mnoho ras, uspořádání mezigalaktické moci, zajímavé světy a bohatou a hlubokou historii světa s reáliemi. Výborný podklad pro novou sérii. Pokračování navazuje na události z jedničky, takže je celkem důležitý import postavy jelikož všechna rozhodnutí, postavy a události které jste prožili se zde mohou promítnout nebo nějak ozvláštnit děj. Jednoduché, chytré a fungující.

Jinak se moc k příběhu vyjadřovat nebudu abych nic neprozradil, jinak je opět výtečný a více propracovanější ( ne že by v prvním díle nebyl, jen zde je zase o něco dál). Velkou změnu doznali parťáci, každý má svůj příběh, osobitý charakter a lze získat plně jeho loajalitu nebo naopak u něho hodně klesnout. Zde je nejlepší rozhodnout se zda budu hrát jako 100% záporák nebo ochránce. K tomu i napomáhá akční tlačítko během rozhovorů kdy lze během konverzace provést nečekaný čin jako někoho udeřit nebo naopak zachránit.

Cestování na planety doznalo mnoho změn, nyní již každá soustava obsahuje statistiku na kolik procent jsou planety prozkoumány, tím se eliminuje vracení do již prozkoumaných soustav. Dále minihra na každé planetě, hledání surovin pro výrobu upgradů pro zbraně, parťáky a loď je zajímavým osvěžením jen později už je trochu monoónější. Subquesty mají opět mnohé co nabídnout a dávají větší možnost poznat žoldácké skupiny jako jsou Blue Suns, Blood Pack a Eclipse. Jinak dojde i na pár neakčních misí což je milá změna. Diskutované Mako se v tomto díle nekoná, jestli je to škoda nebo ne, to záleží na vkusu, jen aspoň hra nabízí opět jiný zážitek.

RPG systém je tentokrát bez inventáře, což znamená už žádné obrovské množství zbraní, obleků, předmětů a munice. Vše bylo lehce zjednodušeno na nakupování upgradů a výzkum pro hrdinu a jeho tým a Normandii. Hra je tedy více střílečkou s RPG prvky u všech postav, zaměřena hodně na systém krytí a přestřelek ala Gears of War což není vůbec na škodu.

Grafická stránka hry opět doznala zlepšení a je na co se dívat, navíc se to vše hýbe více než obstojně, dabing je prostě úžasný a nedokáži si představit jiný něž anglický, dokonce se zde objevuje mnoho známých herců a dabérů, což přidává na celkovém dojmu a velkoleposti. Hudba je jako vždy epická a skvěle dokresluje atmosféru.

Závěr tedy je že Bioware neusnuli na vavřínech a dále se zlepšují, dovedli pokračování Mass Effectu dál než mnozí čekali a předvedli temnější, atmosféričtější a akčnejší pokračování hry která dokáže chytnout hráče jako málokterá. Přeci jen ke které hře se vrátíte po dohrání ještě dvakrát? Teď už jen čekat na závěrečný díl a těšit se.

Pro: Vynikající pokračování, charaktery týmu, temná atmosféra, akčnost, nové metody v sérii

Proti: Nenapadá mě nic co bych měl hře extra zvlášt vytknout

+14 +15 −1

Shank

  • PC 60
Shank je tak trochu old-schoolová hra. Nejde v ní totiž o nic jiného než jít dopředu (respektive doprava) a zabíjet vše co se hýbe. A to v celkem frenetickém tempu, žádné odpočinkové části tu nečekejte. I s příběhem se hra moc nesere - v intru se dozvíte, že vám parta drsnejch mlátičů sejmula vaší starou a vy ted toužíte po pomstě. To je vše. V průběhu hry tak půjdete doprava, zabijete několik stovek poskoků, následuje boss-fight, Shank si odškrtne jméno ze seznamu a tak pořád dokola až k hlavnímu uličníkovi. NAŠTĚSTÍ je to všechno zabalené v hezkém grafickém hávu, boss-fighty jsou pokaždé jiné a vždy jsem se těšil na další a zabíjení celkově je zábavné díky různým kombům a několika zbraním.

Navíc je to poměrně jednoduché - když chcípnete, hra vás šoupne na poslední checkpoint, takže vás vrátí jen o pár metrů dozadu, tudíž si nemusíte příliš hledět svého zdraví. Dohrání singlu mi trvalo něco pod 3 hodiny, což se zdá svinsky málo, ale je možnost rozjet hru ještě na těžší obtížnost (a ono kdyby to bylo delší, tak by to stejně už byla docela otrava). A hlavně - je tu ještě multiplayer, kdy hrajte ještě s jedním hráčem, jehož postava vypadá jak Danny Trejo (ten zjizvenej mexičan třeba z filmu Machete) a hra pak dostává úplně jiný rozměr. A taky úplně novou kampaň, protože ta multiplayerová je jiná jak v singlu a aspon trochu prohlubuje jinak tupý příběh o pomstě. Mimochodem, říkal jsem už, že mi hra místy dost silně připomínala film Kill Bill?

Párkrát jsem si musel dát pauzu, protože mě z toho začaly bolet prsty (snad ještě víc než při hraní nějaké olympiády). Důležité je také zmínit, že hra se opravdu bude nejlépe hrát na nějakém gamepadu - na klávesnici to také jde a docela slušně, ale řekl bych, že defaultní nastavení ovládání je dost blbé a je třeba si ho pořádně nastavit. Pokud se vám líbil Kill Bill a nevadí vám tupé jdi&bij hry, tak by se vám mohl líbit i Shank. Jinak asi ruce pryč.

Pro: jednoduchá relaxační mlátička, boss fighty, zpracování

Proti: není pro každého, defaultní nastavení ovládání na klávesnici (celkově je lepší mít gamepad)

+14

Shank

  • PC --
Nejsem milovníkem 2D arkádových skákhopsaček, ale Shank si mě získal už od prvního traileru díky své dokonalé stylovosti. Škrcení řetězem, krmení granáty, používání katany jako řadící páky nebo řezání míchy motorovou pilou – to vše v krásně stylovém grafickém podání. Milé, že? A je to především minimální důraz na skákání a maximální důraz na brutální vykosťování, díky kterému jsem Shank dohrál až do konce, jakožto vůbec první hru svého žánru.

Je to barbarsky bezduché, ale o to více zábavné.

***/5
+14

Hexplore

  • PC 30
Poprvé jsem se k Hexplore dostal někdy v období jejího vzniku, v té době jsem ještě příliš neznal hry jako Diablo a jemu podobné, zaměřené na masivní vybíjení nepřátel a vývoj postavy. Díky tomu se mi zdál Hexplore docela zajímavý a originální. Už zpočátku jsem byl uchvácen celkem zajímavým intrem, které vám představí čtyři typy postav, se kterými budete tohle rozsáhlé dobrodružství prožívat. Nu rozehrál jsem tedy první misi, kosil potvůrky a vlastně jsem se u hry i bavil, ovšem po prvních několika levelech se na to přesto vykašlal, neboť se mi nachomýtla nějaká jiná hra, které jsem dal před Hexplore přednost.

Po několika letech v roce 2010 jsem jednoho hezkého dne přemýšlel, co zrovna zahrát, po dlouhém hledání jsem našel zahrabané CD s nápisem „Hexplore“, oprášil a zasunul do DVD romky... ani jsem netušil, jakou chybu v té chvíli dělám. Od doby co jsem Hexplore hrál naposledy, uplynula přeci jenom řada let, během kterých jsem odehrál spousty kvalitních podobných mlátiček, jakými jsou právě například zmiňované Diablo a mnoha dalších. Díky tomuto faktu mi již posléze logicky Hexplore nepřišel ani tak originální a ani tak zábavný, navíc grafika mi přišla odporná i ve srovnání s daleko starším Diablem. "Nu nic", řekl jsem si, o grafiku tu přeci nejde, a i když je to pouze tuctové vyvražďování hord fantaskních potvor, pustil jsem se směle do toho (tyhle Diablo klony mívám docela rád, ač kvalitních je málo).

Nu na rozdíl od zbytku podobných her se Hexplore lišil už zpočátku tím, že na vyvražďování nejste sám, nýbrž můžete najmout partu podobnou (nebo stejnou) té z intra, což říkal jsem si, je docela fajn. Naberete si tak specialistu na útok z dálky (luky, kuše etc.), drsného válečníka ohánějícího se sekerou, nu a klasického starého a moudrého mága (resp. čarodějku v mladším provedení:)). Nápad by to byl dobrý, kdyby k tomu byl uzpůsoben i soubojový systém, který bohužel není, tím pádem po zbytek hry stejně běháte s jednou postavou jako v Diablu a tak jaksi čtyřčlenná parta zde postrádá smysl (naopak se s nimi musíte zbytečně tahat). Nu aby ostatní parťáci měli alespoň nějaké využití, přidali autoři do hry několik „překážek“, které může vždy překonat pouze určitý člen party... vaše hlavní postava (hraničář) tak tedy umí na rozdíl od ostatních používat mechanismy, bojovník zase mačkat tlačítka, na něž ostatní nemají sílu a tak dále. Zajímavý nápad, ovšem všechny tyhle překážky vám autoři představí už v první úrovni a bohužel po zbytek hry se již nemění, hraničář tak tedy používá stále ty stejné mechanismy jako zpočátku hry, bojovník neustále mačká tlačítka, prostě nuda.
Další velká změna je získávání zkušeností, to je zde uděláno opravdu prasáckým způsobem, sbíráte si je totiž ze země, což by ještě (jakkoliv to divně zní) nebylo tak špatné, horší ovšem je, že pro každou úroveň máte exp limit (můžete vždy každou postavu naexpit o jeden level na úroveň), který vždy dosáhnete daleko před koncem dané úrovně. Nu nic moc, navíc „expením“ získáváte pouze větší množství hp a many a trošku zvýšené poškození (žádné speciální ability tedy nečekejte).

Design jednotlivých úrovní taktéž za moc nestojí, dungeony jsou neustále stejné, venkovní prostory též, bojujete neustále proti stejným druhům potvor (tak cca 4 druhy na úroveň), což časem začne být dosti stereotypní. Hra je navíc neuvěřitelně natahovaná a vždy, když už to vypadá na konec úrovně, objeví se před vámi další zdlouhavý dungeon, který se navíc od právě prošlého téměř v ničem neliší (pouze je jinak zamotaný).

Hře jsem dával opravdu dost dlouho šanci, odehrál jsem asi ¾ ze hry a následně vždy se znuděným výrazem odcházel od počítače. Být tak o polovinu kratší, možná by to byla větší zábava, takhle té hromady času stráveným s tímto výtvorem lituji.

Pro: ehm, pěkné intro?:)

Proti: Zdlouhavé, Špatný soubojový systém, Vývoj postav, Grafika

+14 +15 −1

Heart Of Darkness

  • PC 85
Parádní hra. A vůbec mi nevadí, že se na ní zub času už podepsal.
Ona grafická stránka je 2D, ale je na tu dobu na velmi vysoké úrovni. Je to plošinovka jak se sluší a patří. Ale nejen grafická stránka hry překvapí. Skvělá atmosféra, zpracování příběhu (i když je příběh jednoduchý, pohádkový a plný klišé) a brilantní hudba dělají s Heart Of Darkness dobrodružno akční popcornovo pohádkový animovaný film. Možná už to ke konci nemělo ten nejlepší spád, ale i tak, ona ta hra už je přecejen hratelnostně dostatečně zajímavá a neobvyklá. Už když si vezmu nádherně zpracované intro a při něm hrající perfektní filmovou hudbu, když si vezmu tu hratelnost plnou nápadů a "feeling" popcornového filmu typu "Vypni mozek a bav se." nemůžu tuto hru označit za "jen tak ledajakou". A ještě délka. Heart Of Darkness je hra celkem krátká. A myslím, že to takhle stačí, stereotyp už tu začínal a radši ať to rychle zkončí než, aby to nudilo nějak hodně. A k tomu všemu to pro mě není nově objevená záležitost, ale už delší dobu zpět jsem se toho nahrál (pokud si dobře vzpomínám) celkem dost a stále je ta hra super.

Pro: Atmosféra, hratelnost, nápad, hudba, filmovost.

Proti: Ke konci to trochu začíná postrádat nápad.

+14

The Cycles: International Grand Prix Racing

  • PC 85
Jedna z prvních her, kterou jsem kdysi hrával na třiosmšestce. V oné dávné době mě neskutečně bavilo jezdit pořád dokola 15 okruhů (mimochodem včetně Československa) a překonávat o miliontiny sekund (svoje) předchozí rekordy, a to tak dlouho, až jsem ty tratě mohl jezdit skoro poslepu.

Kromě tratě si ještě můžete vybrat stroj (liší se ale jenom rychlostí), obtížnost a počet kol (jednotlivých závodů, ne motorky). Osobně jsem vždycky jezdil na tu nejlehčí obtížnost, protože řadit na klávesnici je prostě opruz. A abych nezapomněl, je tu i turnaj, který vás provede všemi okruhy pěkně jedním po druhém.

Samotné závody asi ničím nepřekvapí - nejprve se jede kvalifikace a pak už naostro proti počítači, který má pod kontrolou 9 soupeřů. Okolí tratě je chudé - nic než tráva. Pouze na horizontu vidíte nějaké tribuny, kopce nebo budovy. Abyste náhodou na okruhu nezabloudili, není možné se otočit do protisměru ani se příliš vzdálit od trati. Taky zapomeňte na nějaký model poškození nebo multiplayer. Můžete ale do soupeřů (ať už jedoucích na trati nebo ležících v pokoji vedle ní v trávě) zezadu narazit. Po srážce s mrtvolou v trávě, stejně jako po větším šťouchanci do "živého" kolegy končíte. Kromě toho můžete taky narazit do tunelu (kterým musíte projet, objet nejde).

Původně jsem chtěl komentář zakončit tím, že Cycles už pro mě svoje kouzlo ztratily. Není to ale tak úplně pravda - i když dnes už asi u nich nikdo moc dlouho nevydrží, zůstává alespoň vzpomínkou na časy, kdy nám ke štěstí a radosti stačilo tak málo... Prostě na tehdejší poměry fajn hra.

Pro: nenáročná zábava

Proti: která je ale (zvlášť dnes) poměrně stereotypní

+14

Shade: Hněv andělů

  • PC 80
Shade je jednou z her, které vyšly v trafikách za krásnou cenu 37 Kč. Podobně jako El Matador je tato rubačka dle mého názoru dosti podceňovaná.

Příběh sice silnou stránkou není, ale za to hratelnost tu přímo exceluje. Na obalu píšou délku hrání i přes 30 hodin, což je blbost, když já ji dohrál za nějakých 10, možná že ani ne. Musím pochválit nezvykle inteligentní AI, kdy se snaží hráče obcházet, uskakovat a pokud vytáhnu bouchačku, tak třeba zdrhne za nejbližší sloup. O to víc nechápu, proč tvůrci tak nehorázně odflákli možnosti jejich pohybu. Pokud byl nějaký souboj těžší, stačilo běžet někam do rohu anebo pár metrů zpátky, kam už nepřátelé nemohli a už jsem mohl po nich pálit dle libosti a oni je tupě čuměli. Na druhou stranu alespoň odpadávají některé frustrující souboje, protože nepřítel jde skoro vždy nějak zaseknout.

Boje bych rozdělil na dvě části. Ta první je boj s humanoidy – takže nějaké mumie, zombíci, atp. Ty mě hodně bavily, protože šlo vykrývat útoky. Horší už jsou boje se zvířaty – pavouci, štíři, brouci, a další podobná havěť, kde už se útoky odrážet nedají a rozhodně boj s nimi už není taková bžunda. Nicméně není jich tolik, aby to nějak kazilo hru, a jdou sundávat z dálky bouchačkou.

První 2/3 hry jsou skvělé, nebal bych se jít i nad 90%. Poslední třetina je však ne moc zábavné bludiště, kde jsem často chcípal jen kvůli tomu, že jsem omylem šlápl tam, kam jsem neměl. Jedná se o poslední a naštěstí vcelku krátký svět. Úplně to zabil konec, který jsem nejenže od půlky hry očekával, ale také byl kur***ky těžký. Shade je jako celek hra poměrně lehká, ale závěrečný souboj s bossem je solidní zkouška nervů.

Po grafické stránce nemám co vytknout. Neoslní, ale ani nedělá hanbu a je hodně nenáročná, takže si tuhle hru může dovolit zahrát dnes již snad každý. Zvuky jsou průměrné a hudba vcelku pěkná akorát se zbytečně moc opakuje. Pochválit ještě musím zajímavé vyřešený systém savů a léčení. Škoda, že jsem do půlky hry netušil, že můžu u checkpointu „rozbít svůj obraz“ a hru si uložit znova a tak jsem počítal, že checkpointy jsou jen jednorázové.

Jo a zapomněl jsem na nablbý dabing hl. hrdiny. Stejnej dabér, kterej daboval prince, v celé nové trilogii Prince of Persia. Nechápu, kdo mu za to platí, protože většího neherce a přehrávače neznám.

Pro: hratelnost a tak akorát délka, souboje, grafika, drobné originální vychytávky, zajímavá AI...

Proti: ...ale nedoladěná, poslední třetina hry; závěr je jak po příběhové, tak po hratelnostní stránce slabší; uvítal bych více skákání

+14

Mafia II: Joeova dobrodružství

  • PC 70
Hoši z 2K Czech jdou na oběd, když v tom zazvoní telefon od šéfa z 2K. Chlapi potřebujem udělat pár misí do dalšího DLCčka, zbytek nějak dopitvoří pár lidí tady u nás. Dají tomu stejnou fazónu jako Jimmyho vendetě. Žádnej problém, dáme to hned po obědě."

No, nějak podobně mi smrdí Joeyho"úžasné dobrodružství"! Ani nevím, jak popsat pachuť v ústech po dohrání tohohle, je to lepší, než plešatej Jimmy, ale jinak je to patvar všech patvarů. První mise je fajn záležitost a už jsem chtěl mít sakra dobrej pocit, že tohle je konečně ono. Jenže mise skončí a po krátkém videjku jsme opět tam, kde jsme byli v předchozím DLCčku. Takže opět pitomé plnění dementních misí, které nevím proč, musejí být všechny omezeny časovým limitem - asi je to potom "nejvíc naloženej adrenalýn".

Oproti Jimmyho vendetě tady je více videií a některé mise jsou obzvláště fajn kousky, ale zbytek je opravdu nuda. Nuda opřená, o opět trapné ježdění z konce města na druhý konec, podpořena časovými limity. By mě zajímalo, koho má tohle bavit. Zkrátka nečekejtě žádné extra změny, koncept zůstal stejný, navíc je to tak na šest hodin, ale pokud překousnete ten vopruz. Možná Vás to trošku zabaví, ale s dalším obsahem mě tohle začíná štvát, čím díl tím více. Mele to z .....

Pro: Mafia II, lepší než Jimmy, pár misí stojí za to,

Proti: v tomhle udělali z Joea tupce, strašnej koncept, časové omezení, obtížnost některých misí,

+14

Giants: Citizen Kabuto

  • PC 80
Frenetické přestřelky party kosmonautů s desítkami nepřátel, z nichž se mi ještě dlouhé minuty po dokončení mise třesou ruce. Valí se po souši, padají ze vzduchu, prohrabávají se pod zemí... Uhýbám za překážky, s pomocí vznášedla využívám terénních nerovností, s posledními několika životy a cenným pasažérem na zádech se snažím zmizet z dosahu řízené střely... Mořská víla může létat vzduchem, jezdit na bojovém skútru nebo se teleportovat, existence ve světě Giants pro ni ale není o nic bezpečnější; nepřátelé jsou opět všude a jdou jí po krku. Když se pak stanu obrem jménem Citizen Kabuto, těším se, jak to těm otravným mravencům, kteří mě v předchozích misích tak štvali, teď vrátím. A také že ano; rozšlapávám jejich budovy, žeru jejich děti a utěšeně rostu. Žel, jak známo, mravenců bývá hodně a čeho je hodně, před tím je třeba mít se na pozoru. Ani při hře za zdánlivě všemocný kolos tak není o napětí nouze.

Hře za tři charaktery je společné značné množství akce a adrenalinu, přesto se svou povahou dosti liší. V některých misích pomalu nesundám prst ze spoušti, jiné mají podstatný taktický rozměr a třeba i budují základnu, jiné jsou čistě závodní. Mapy jsou členité, nezřídka obsahují zkratky a obchůzky, takže náročný úkol vyřeším za několik málo minut, a v neposlední řadě jsou vizuálně skvostné; pro samé kochání se tou nádherou okolo by jeden zapomněl, proč tu vlastně je. Giants po tolika letech potvrzují, že stylová grafika nestárne.

Jak jsou mise i hraní za jednotlivé postavy různorodé, tím víc překvapí, že laťka zábavnosti nasazená na začátku po celou dobu neklesne. Před Giants jednoduše smekám.

Pro: hratelnost; originalita; grafika

Proti: nic

+14

Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide

  • PC 70
Uběhlo necelých devět měsíců od odehrání původní hry a opět se vracím do světa Forgotten Realms, tentokrát však díky datadisku Shadows of Undrentide. Nebudu si nic nalhávat, u původní hry jsem se po většinu času silně nudil, a přestože měla i své světlejší chvilky, pro mě osobně byla spíše zklamáním. Do datadisků se mi tím pádem logicky moc nechtělo (proto ta devítiměsíční odmlka) , nicméně jsem se přesto k hraní nakonec dokopal a musím říci, že jsem dobře udělal.

Prakticky vše, co mi na původní hře vadilo, je v tomto datadisku opraveno/odstraněno. Hra již není celkově tak roztahaná, lokace jsou celkově menší, různorodější a po designové stránce zdařilejší (ač se to zpočátku nemusí zdát) a tím pádem i zábavnější. Obrovské množství otravných truhliček, bedniček a kdoví čeho všeho, bylo sníženo na únosnou mez a tentokrát se již konečně můžete (většinou) těšit i z jejich obsahu. Obtížnost je již značně zvýšena... lektvarů nacházíte opravdu málo, souboje jsou složitější a zajímavější (občas musíte i trochu taktizovat), složení nepřátelských skupin již logičtější, mají často v družině krom bojovníků i lučíšníky, mágy, kněze etc., už tedy žádné stejnorodé skupinky náhodně rozházené po mapě, zde už ty souboje mají opravdu šťávu.

V mých očích tento datadisk sráží snad jen (opět) slabší příběh (který je mimochodem snad ještě horší, jak ve hře původní) a některé chyby, táhnoucí se už s původní hrou... čili především slabší grafika a horší ovládání (na které se však lze poměrně rychle přivyknout). A v neposlední řadě mě krapet iritovala hláška „zde nemůžeš odpočívat, najdi si nějaké bezpečné místo“, kvůli čemuž musíte často utíkat přes několik obrazovek do „bezpečné zóny“, což hru zbytečně zdržuje (na druhou stranu to taktéž mírně napomáhalo zvýšení obtížnosti).
Nicméně tento datadisk mi nabídl to, co jsem očekával od původního NwN... a to porci kvalitní zábavy.
Po tomhle kousku se už opravdu těším na další datadisk (Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark), který se chystám rozehrát co nevidět.

Pro: Kvalitní souboje, svižnost (oproti původní hře), 3E DnD (a s tím spojený skvělý vývojový systém)

Proti: Slabší příběh

+14

Chameleon

  • PC 90
Na Chameleona jsem měl skvělé vzpomínky. Ztratil po těch letech něco ze svého kouzla? Vůbec. Stále je to skvělá stealth akce, kterou jsem navíc nečekaně dohrál na jeden zátah. Ano, až tak mě tato hra bavila a nejradši bych v paření ještě pokračoval.

Po příběhové stránce není moc co vytýkat. Jako obvykle jde o pomstu a kvůli ní hlavní hrdina procestuje pořádný kus světa. Od deštivého Irska až po písečný Afganistán. Lokace jsou opravdu různorodé a tak stereotyp nehrozí. Hra běží na LS3D enginu známého z Mafie, které je proto Chameleon hodně podobný. Hra vypadá velmi dobře, občas se najde nějaká ošklivější textura nebo mini trhlinka, ale nejde o nic závažného. Hra běží krásně plynule a za celou dobu mi ani jednou nespadla.

Chameleon je mixem akce a stealth akce a je to jedna z mála her, která má oba dva prvky velmi vyladěné. AI funguje povětšinou tak, jak má, i když mi občas přišla v stealth režimu dost slepá a tupá, ale alespoň pak hra není frustrující. Chameleon se po většinu herní doby odehrává ve dne a tak se hráč musí schovávat ve stínech. Trochu problém je, že se dá schovat v jakémkoli sebemenším stínu a to působí dost nerealisticky a někomu to může vadit. Já ale tuto nelogičnost překousl a skvěle jsem se bavil. Hra velmi plynule přechází ze stealthu do klasické střílečky. A oboje funguje na jedničku. Přestřelky jsou velmi zábavné a já si je opravdu užíval. Akci na ve vlaku považuji za jeden z vrcholů hry. Někdo tu předtím psal, že Chameleon postrádá památné herní momenty. Wtf? Ani náhodou, každá mise je něčím výjimečná. Skvěle naskriptovaný civilní život v ulicích, pár skrytých vtípků (záchody na letišti), občasné humorné rozhovory nepřátel...

V každé misi je nějaký originální úkol. Sice jde klasicky o „běž z místa A do místa B, tam něco zmáčkni a vrať se na místo C, tam něco udělej a potom uteč k místu D…“, ale je to celé skvěle zamaskováno. Vrcholem hry je velmi akční konec, který jsem si patřičně vychutnával, a závěrečné plazení se bitevní vřavou, kdy mi kulky doslova létaly nad hlavou, ukončilo skvěle vygradované finále (jen škoda, že jsem toho parchanta nemohl dorazit sám). A nakonec mě vlastně i docela mrzelo, že jsem si autem zajezdil pouze jednou jedinkrát.

A teď takové drobnůstky: Moc se mi líbil systém zaměřování, kdy jsem sice s vytaženou bouchačku mohl běžet, ale jakmile jsem zamířil, hrdina zpomalil. Sice to trošku brzdí, ale vypadá to efektně. Mno, a na závěr zkritizuju xicht hlavního hrdiny, který je opravdu krajně nesympatický. Ještě, že mu do něj většinu času není vidět. Jo, a ocenil bych více slotů na quick save a vyšší obtížnost.

Verdikt: Chameleon je pro mě špička žánru, dá-li se to tak říct. Možná není dokonalý, ale je neskutečně zábavný a to potvrzuje i fakt, že jsem ho dohrál na jeden zátah. 90%

Pro: špičková hratelnost, grafická stránka, vypiplané mapy, vcelku originálně laděné mise, správně béčkový příběh

Proti: copak nejsou herní vývojáři pro jednou schopni vymodelovat sympatického hl. hrdinu? :), na stealth je to až moc lehké (i na hard)

+14 +15 −1

The Saboteur

  • PC 60
Hra, která se pyšní logem vývojářů od Electronic Arts, bývá nemalou zárukou kvalitního herního prožitku, a protože se jedná (prý) o stealth akci, nebylo pro mne co řešit a tato teprve rok stará hra si našla svoje místo v mojí herní sbírce.

Hned na začátku jsem rozpoznal velkou podobu k legendární hitovce Mafii. Jakpak by ne, když se hra odehrává v podobném období. Proto typická dobová vozítka, prostředí a velmi pěkný příběh zaručují chytlavou hratelnost. Hlavní hrdina navíc disponuje neobvyklým talentem zdolávat budovy šplháním po nich, čímž se poměrně hodně odlišuje od jiných herních postav a toto jeho umění je něčím, co skvělou hratelnost výrazně zvyšuje. Ta ovšem dalšími aspekty dostává citelné rány a není jich zrovna málo.

Pozastavil bych se u grafiky, která se mi na rok starou hru nezdála zrovna líbivá a rozhodně si nemyslím, že by za tím stálo předchozí hraní grafické pecky Half-Life 2.

Uvítal jsem možnost převlékání se do oblečení nepřátel, ve kterém jsem si liboval např. při hraní Death to Spies. Jak známo, tato možnost je totiž při pohybu v nepřátelském území velice prospěšná, jelikož je při ní možné zdárně a v klidu projít okolo většiny nepřátel a částečně se tak vyhnout neustálému schovávání a plížení. U této hry je to však trochu jinak a jak, to je přinejmenším zarážející. Tady při těsném projití okolo nepřítele, čemuž se pochopitelně často nelze vyhnout, jste totiž časo velmi brzy odhaleni, jelikož jejich podezíravost zřejmě nezná hranic, takže je pak na zváženou, zda-li tuto lest vlastně používat, když je výsledný efekt zanedbatelný. Navíc pouhé přikrčení hlavní postavy je již pro nepřátele výzvou k nemalé ostražitosti, takže je docela možné, že jeden z nich si této běžné taktiky všimne a aniž bych u toho prováděl něco nápadnějšího, tak i za tohle mě nakrmí olovem. Bohužel plazení není možné, o ukrývání těl ani nemluvím, tudíž tajný postup hrou, který by měl být jedním z klíčových stylů hry, kolikrát postrádá smysl a pro mě, jakožto vyznavače stealth akce, se nedostavuje nic jiného než zklamání.

Proto holt nezbývá nic jiného, než se při sabotování, které je nejčastější náplní hry, chopit střelných zbraní a situace tak řešit tvrdou akcí. Její kvalita se jí rozhodně nedá upřít, ale málo platné, pokud mám být v roli sabotujícího, pak mi přijde naprosto přirozený tichý a nenápadný způsob. Ten je v této hře bohužel na mizerné úrovni, resp. tu téměř nefunguje.

Co dodat? U Saboteura stačilo jen velmi málo a stala by se z něho opravdu kvalitní špionážní pecka, kterou jsem od ní alespoň částečně očekával. Takhle se však hra zaměřila na styl GTA, který se do špionážní hry ani v nejmenším nehodí. Hlavní pozitivum pro mě zůstává v příběhu a celkové podobnosti k Mafii, což bylo nakonec to jediné, co mě nedlouhou chvíli udržovalo v rozehranosti. Ovšem ve stavu, v němž se hra snaží tvářit jako stealth akce, jejíž principy tu víceméně nejsou dodržovány, je pro mě pokračování v dalším hraní naprosto o ničem.

Proto těm, kteří si od hry slibují kvalitní špionážní akci v takové podobě, jak má správně vypadat, doporučuji jediné - vyhněte se Saboteurovi obloukem, ať se nenecháte napálit jako já. A vy, kteří si chcete zahrát moderní GTA s chabým náznakem špionáže, tak směle do toho!

Pro: příběh, atmosféra doby

Proti: grafika, degradace stealth postupu

+14 +18 −4

Trine

  • PC 80
Tak Trine bylo pro mě jako blesk z čistého nebe, obrovsky překvapil svoji hratelností ve stylu Lost Vikings, kde se tvářil sice jako 2D hopsačka ale s 3D pozadím a reálnou fyzikou na které staví. Trio hrdinů se svými unikátními schopnostmi a možnostmi, lehké RPG prvky a hledání předmětů, vynikající stylizace do pohádky ke které navíc hodně přispívá uvěřitelný vypraveč.

Samotné úrovně nabízí vždy zajímavé překážky co se týče ale nepřátel ty jsou poněkud slabší v rozmanitosti, neustále se objevující kostlivci v nejnehodnějších situací na klidu nepřidají, nepříjemní netopýři kteří ve velkých hejnech útočí se pro mě osobně stali potvorou kterou jsem za dalším rohem opravdu nechtěl vidět, občasní bossové přinesou zpestření ale taktéž se opakují.

Hlavní devize hry jsou tedy logické hádanky a překážky, jak překonat určité mechanismy a vyřešit jak se dostat dále. Nepřátele jsou zde hlavně aby tento úkol znepříjemnili. Celou atmosféru nedotváří jen nádherné prostředí s překrásnou grafikou ale i hudba která je přesně stylově doladěna k navození skvělého dojmu ze hry a hráč tak snadněji propadne kouzlu této hry.

Poslední mise se stane docela výzvou a přijde s trochu jiným stylem než si hráč zvykl což pro někoho může být nepříjemné, ale není to nic co by pokazilo celkový dojem z tohoto jedinečného kousku. Trine je unikátní záležitost kterou by měl každý rozhodně zkusit pro její jedinečnost a výbornou atmosféru, a příjemnou hratelnost.

Pro: Nádherná grafická stylizace, 3 hrdinové, dabing, excelentní hudba, návyková hratelnost, pohádkový styl

Proti: Poslední mise může někoho překvapit, pestrost nepřátel, relativní krátkost

+14 +15 −1

Jagged Alliance 2

  • PC 90
Tahové strategie jsou úžasná věc. Tahy se ze situace k posrání můžete nečekaně dostat k vítězství, a naopak. Záleží jenom na Vás a na Vaší taktice. A představte si, když můžete hrát takovouto hru, kde jste žoldák, dostanete ze začátku prachy a úkol svrhnout vládu jednoho pěkného jihoamerického ostrůvku.

Nehledě na to, že volnost máte absolutně dokonalou, Vaše postavy se přirozeně vyvíjejí, stejně jako strádají, celý svět kolem Vás funguje a nepřítel se džunglí samovolně promenáduje, že se na ostrově nachází celá řada zajímavých lokací, počínaji městy včetně doly, které budete muset dobít nebo raketové, vojenské nebo tajné základny uprostřed džunglí. Plus samozřejmě tuna pekelných hlášek, u kterých se budete bavit i na tisícátý pokus.

Tak komplexní svět člověk jen tak nezažije a Jagged Alliance v druhém díle je tohoto všeho naprosto plný. Nejhorší na takové hře je ale fakt, že jaká je volnost, tak snadno se ztrácí čerstvě dobytá místa, takže se hra ve své herní době může prodloužit klidně na stovky hodin a vesměs jí stejně nikdo nedohraje, včetně mě. Proto také gratuluju lidem, kteří hru dohráli. Mají být na co hrdí, protože to není jen tak dohrát takovou hru.

Jagged Alliance 2 je nicméně zřejmě nejlepší tahovou strategií, se kterou jsem se kdy setkal. Možná na ní útočí ještě UFO, ale komplexností, realitou a kopou hlášek tahle ve všech ohledech vítězí. Pokud se chcete okrást o desítky až stovky hodin, hraním takovéto hry, tak jí směle doporučuju. Věřte mi, že i když hru nedohrajete, budete rádi, že jste jí hráli. Ona je totiž neskutečná radost dobýt i jakékoliv město nebo základnu. Věřte mi, že i to si patřičně užijete! Protože pokaždé se objeví scéna a la "Eliot, you idiot" a vy z ní budete cejtit patřičně upřímný pocit slávy, který si prostě zasloužíte. Zasloužíte!
+14

Duke Nukem: Manhattan Project

  • PC 90
Duke Nukem: Manhattan Project je příjemný a vcelku vydařený návrat ke kořenům tohoto slavného hrdiny. Od začátku jsem věděl, do čeho jdu a co od toho mohu očekávat, a o to více mě pak hra samotná bavila. Různých FPS je dnes nesčetně, proto jsem uvítal tuto "3D" plošinovku, kde jde především o zábavu a odreagování. Co víc si přát? I dnes se rád k této hře vracím. Jediné, co zamrzí, je fakt, že her v duchu tohoto žánru už dnes moc nevzniká...

Pro: zábava, zajímavý design úrovní, přijemné odbočení z nekonečné laviny FPS

Proti: nic zásadního

+14

Lamentation Sword

  • PC 35
Lamentovat nad tím, proč se tenhle klon Diabla příliš nevyvedl, asi nemá příliš smysl. Oproti Blizzardu naprosto neznámé britské studio a určitě zlomkový rozpočet i počet vývojářů, který tuhle čertovinu dělal vysvětluje mnohé, ne-li vše.

Celý počin působí dojem, že se to muselo stát nějak takhle: Jednoho dne odlepil Jeff zadek od své ergonomické židle a došel za kamarádem Mattem, s Mattym se stavili ještě za Addym a protože všechny spojovala láska k lootování, levelování a klikání v Diablu, rozhodli se udělat hru jako Diablo a přesto jinou. Vývojářský core team hry Lamentation Sword byl právě na světě. Protože chtěli něco jako Diablo, ale opisovat přímo od mistrů z Blizzardu jim bylo přecejenom trochu blbé, chtěli hru něčím od velkého vzoru odlišit, nejlépe prostředím. Tu si Jeff vzpomněl, že jako teen v 80. letech strašně ulítaval na „Big in Japan“ od Alphavillu, kovových angličácích z Hong Kongu a ještě dnes si rád pochutná na syntetické číně z bistra, blízkému místu jeho trvalého pobytu. No jistě, dáme tam Ázii! Asijský setting byl s nadšeným hulákáním všech tří přijat.

Jak to bylo s motivy a inspirací pro Akumu alias Lamentation ve skutečnosti nevím, ale nemusím být tak daleko od pravdy, od prvních okamžiků po spuštění totiž bylo jasné, že:

a)Tvůrci si o asijské kultuře nastudovali nanejvýš pár slovníkových hesel, a tak je setting hry laciný, jak zástěna z rýžového papíru v šanghajském bordelu. Hloubku reálií, kterou mají hry jako Blade & Sword, nebo Jade Empire zde prostě nenajdete.

b)Tvůrců na tvorbu hry bylo pět a půl, je to znát na jednoduchých animacích, opakujícíh se hláškách hrdinů a po chvíli skutečně otravných zvucích.Ty nejen, že se hrozně opakují, ale jsou hrozné i na poslech a nejhorší je, že před nimi nikam neutečete. Děsem jsou už zvuky okolního prostředí, tedy ptáci, vítr, no a o těch, co jsou vyluzovány v boji a nepřáteli a jiných už raději pomlčím.

Není tu prostě nic, co by vás mělo po delší dobu udržet u počítače. Příběh je plný nelogičností a existuje jen proto, aby to, co děláte ve hře dávalo aspoň trochu smysl. Jedině neustálý respawn nepřátel na místech, kde už jste byli způsobí, že nedostanete u hry mikrospánek v prvních 20 minutách, ale víčka se vám začnou klížit tak po půlhodince hraní. Lamentation Sword jsem hrál před mnoha, mnoha lety v hlubokém dětství a už tehdy jsem u toho příliš dlouho nevydržel a chtěl jsem vědět proč vlastně, po nynější revizi mi hra na HDD nevydržela ani dvě hodiny a už vím proč.

Pro: Napodobenina Diabla vzniklo v druhé půli devadesátých let a přelomu tisíciletí pěkná řádka...

Proti: ...tato je však vpravdě hnusná skládka. Skutečnost, že je v kreditech hry uveden člověk mající na starosti kvalitu hry, mne pobavila.

+14

007: Quantum of Solace

  • PC 60
Čistě teoreticky bych měl být ideální cílová skupina pro takovouhle hru. Užíval jsem si CoD4, se kterým má QoS společný nejen engine, jsem fanoušek Bonda a to zejména posledních filmů, z nichž hra vychází dějově. Přesto mě QoS neokouzlilo zdaleka tolik, jak by mělo. Ty hlavní důvody vypíchnu v bodech:

1) Postava Bonda. Zatímco filmovýho Craiga mám ze všech dosavadních Bondů nejraději, ve hře vypadá a působí jak dement. Žádná elegance, humor, nic. Dokonce i ten ošklivej oblek v cutscénách vypadá, že mu vůbec nesedí...

2) Příběh. Něco tak zmatenýho a podivnýho jsem asi ještě neviděl. Je znát, že hra je čistě doplňkem filmů a tváří se, že zobrazuje události mezi jednotlivými filmovými scénami. To s sebou nese pár problémů. Zaprvé veškerý příběh známý z filmů se odehrává jen při loadingu, zadruhé herní náplň spočívá ve velmi neuměle začleněném rubání nepřátel ve chvílích, kdy si filmový Bond zrovna dával oddech. Příběh se tedy v herních pasážích nikam nehýbe.

3) Herní náplň. Kromě obligátní likvidace stovek hloupých nepřátel hra kupodivu nabízí i pár stealth pasáží. Ty jsou překvapivě zábavné, o to více zamrzí, že jich je proklatě málo a jsou krátké. I pokud procházíte pečlivě levelem a potichu likvidujete stráže, maximálně po několika minutách stejně vždy překročíte neviditelnou lajnu, kde se spustí skript a vše se vrátí do klasických CoDlike kolejí. Střílecí pasáže jsou veskrze průměrné až podprůměrné. Zajímavé jsou taky nelogičnosti level designu, konkrétně rozmístění výbušných předmětů (různé plynové bomby či generátory) v levelech. Pokud by tyhle krámy byly rozmístěný jen někde ve skladištích či strojovnách tak se to dá zkousnout, jenže když se pokoušíte prostřílet luxusní restaurací v pěthvězdičkovým hotelu a u každýho druhýho stolku stojí plynová bomba, vypadá to trochu podivně.

QoS je v podstatě naprosto obyčejná hra, která ničím nenadchne a ani se o to moc nesnaží. Pokud by tam nebyl Bond, tak po tom ani pes neštěkne.

Pro: Stealth vložky nejsou špatný

Proti: Repetitivní, tupé, mizerně optimalizované, nevyužitý stealth

+14