Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

SUPERHOT

  • PC 80
Superhot je unikátní hra založená na postřehu a plánování všech pohybů. Vyniká nejen svoji hratelností, ale také svérázným vizuálním stylem. Ten je jednoduchý, ale efektní.
Líbilo se mi vtažení hráče do příběhu. Například i tak, že musíte mačkat klávesy, aby se při konverzaci psal „Váš“ text. Možná bych to dotáhla a v čísti, kde se má opakovat text, bych donutila hráče tento text opravdu napsat. I když chápu, že to by mohlo být problematické ve VR a při hraní na ovladači.
Já bohužel hrála hru „jen“ na počítači v normálním režimu (i tak mě hodně bavila), ale dovedu si představit, že ve VR to bude úplná pecka.
Hodně se mi líbily opakovací scény na konci každého levelu v normální rychlosti, možná i trochu zrychlené. Když jsem viděla, jak jsem se elegantně všemu vyhnula a všechny zabila, měla jsem z toho dobrý pocit. Ten byl určitě potřeba, protože po těch všech neúspěšných pokusech, jsem byla občas dost frustrovaná. Hra rozhodně není jednoduchá. Samozřejmě mi dělalo obrovský problém někoho trefit. Zvláště pak pokud neběžel přímo na mě.
Hra není příliš dlouhá, ale to mi nevadilo. Zážitek je o to více intenzivní a já se nedostala ani k tomu, že bych mě začala otravovat jednotvárnost, která je menším problémem hry. Zajímavou výzvou rozhodně byla challange, kde bylo možné pouze použit katanu.

Pro: originální hratelnost

+14

Insurgency: Sandstorm

  • PC 85
Od minulého dílu přibyly kosmetické úpravy postavy a podstatně víc zbraní a vylepšení. Lepší grafika je asi samozřejmostí. Pokud jste hráli předchozí Insurgency, budete takřka okamžitě doma. Vozidla si takřka vůbec neužijete, jsou snad jen na pár mapách a v pár režimech a jsou velmi snadným cílem.
Gunplay, zvuky, vyýkřiky a efekty střelby jsou na absolutní špici v rámci žánru, žádná hra se tomuhle ani neblíží. O to víc zamrzí, že některé herní režimy nedávají moc smysl a že hra až příliš používá killcam. Obdoba režimu "Conquest" obšlehnutého z Battlefieldu není tak zábavná. Mapy jsou totiž menší a místo respawnu je zcela náhodné, takže celý zážitek je velmi matoucí.
Hra dobře počítá s úhlovou vzdáleností výstřelu z hlavně, ale někdy to působí skoro uměle, jako když se kulky zarývají do zdi za nepřítelem. Zvláštní.

AI v kooperačním režimu dělá naprosto náhodné věci. Někdy vás sejme okamžitě během desetiny sekundy s otočkou, někdy vás desítky panáků nevidí ani na metr daleko. Celé je to matoucí a na nejtěžší obtížnost je obsazování bodů opravdu pomalé, takže pokud jste mrtví, klidně stihnete cigáro.

V kompetitivních režimech ale hra jednoduše exceluje. Jak jsem psal, výkřiky postav kolem vás někdy docela solidně nahrazují voice chat, protože jednoduše víte co kdo dělá a co se děje. A hlasy jsou nahrány perfektně. Chování zbraní, zvuky a střelba jsou no-nonsense, ostatní střílečky by se mohly učit. Se sluchátky s binaurálním zvukem jde o opravdovou slast. Přitom to všechno stále dost dobře vypadá. Hráčská základna je velká, takže není o čem váhat. Ideální poměr mezi realismem a akcí.

Pro: zvuky, zbraně a jejich chování, hlasy, kompetitivní módy

Proti: matoucí Conquest, podivný koop, noční mapy jsou proti hračům nepoužitelné, zbytečný killcam

+14

Dark Souls III: The Ringed City

  • PS4 85
Tak, a je to. Dark souls série dohrána. A že toto rozšíření nejspíše doopravdy konec je. I příběh tomu nasvědčuje.

Ten se dosti posunul a má své momenty, kdy jsem jen vyjeveně koukal na obrazovku. Oproti Ashes of Ariandel to dává i větší smysl a je zajímavěji zpracován ( i když svým způsobem navazuje na předešlé DLC).

Co je zde uděláno nejlépe, jsou boss fighty. Zde je potřeba zmínit, že DLC je určeno pro opravdové fanoušky, protože obtížnost bossů je nekompromisní. Vývojáři tedy správně předpokládají, že koho by to nebavilo, ten si to nekoupí.

Samotný závěrečný souboj je asi tím nejlepším, co jsem v celé trojce zažil. Náročný, ale férový souboj, kde mi ani neustálé opakování nevadilo. Napomáhá tomu i naprosto kulervoucí epická hudba, bez které by celá série soulovek nemohla fungovat.

Pokud jsem mezi hlavními pozitivy zmínil příběh, bosse a prostředí, nutně se musím zmínit o negativech. Tím je pro mě moment, kdy jsem fakt myslel, že se rozbrečím. Nesmrtelní lučištníci, kteří jsou znovu a znovu vyvoláváni? To si snad děláte srandu! Sice to k dark souls patří, ale tahle lehká prasárna mi přišla opravdu trochu moc. Žádná satisfakce, jen oddych, že mohu jít dál a mám šanci hru dokončit.

Jedná se o velmi solidní zakončení série s bossem, kterého si hráči zaslouží. Nyní nezbývá, než se vrhnout na hry této sérii podobné.

Pro: Příběh, bossové, prostředí

Proti: Je konec. Lučištníci

+14

Hidden & Dangerous 2

  • PC 95
Rozhodl jsem se zrevidovat svůj původní koment, protože jsem byl velmi vágní, a to u hry, na kterou mám úžasné vzpomínky a nabídla mi nespočitatelných hodin zábavy, je velká škoda. Původní H&D byla jednou z mých nejoblíbenějších her, a tak nadšení z nového dílu bylo nepopíratelné. O co víc mne potěšilo, že druhý díl vlastně nijak neodbočil ze zajetých kolejí. Vlastně jsme dostali nové mise v nové grafice s jen dobroušenou, ale jinak velmi podobnou, herní stránkou.

Stále tu máme tým 1-4 vojáků, stále tu máme výběr vybavení (který nás ale na rozdíl od jedničky nepustí do hry bez nutného k dokončení mise), stále tu máme suprový briefing a pak samotnou akci v různém prostředí – státy, počasí…úkoly se různí, takže nehrajeme to samé dokola. Navíc tu máme nově potápěčské vybavení, takže vojáci již překonali svoji smrtelnou alergii na vodu.

Co dostalo obří skok kupředu, je grafika. Ano, sice je H&D2 už také vousaté jako blázen, ale pořád je koukatelné a působí dobře, narozdíl od jedničky, kde už zub času a velké HW omezení v době vydání udělalo své. Prostředí se krásně mění - od sněhu - přes mírný pás - džungli - do pouště. K tomu různé počasí, které je ale bohužel pevně dáno, není možné si třeba zopáknout úkol a dát si obtížnější počasí. Celkově lokace působí uvěřitelně, a díky lepší grafice už se můžete opravdu schovat mezi stromy a ostatní vegetaci (nepřátelé ale taktéž – hodně je to poznat v džungli). Nicméně mám stále trochu pocit, že někteří nepřátelé mají až nepřirozený zrak, protože hráče zahlédnou v místech, kde tomu stěží uvěřit. Zpracování postav se posunulo od jedničky také dost kupředu, a tak již tolik nepřipomíná souboj umělohmotných panáků.

Hra opět nabízí variabilitu, máte cíl, a jak se k němu dostanete, to je (ve většině případů) na vás – sniperka, nůž, pistole či kulomet dle libosti. Na rozdíl od jedničky už fungují mise, kde nesmíte vyvolat poplach či jdete v přestrojení. Co bohužel není variabilní, to jsou mise samotné. Nemožnost měnit počasí jsem již zmínil, co je ale bohužel pevně dané, to jsou pozice a pohyb nepřátel. Když máte hru projitou několikrát, tak už máte v paměti kde kdo je, jak se k němu dostat, a jak ho nejlépe zlikvidovat. Začne tu působit repetitivnost – hra vás v tu chvíli nemá moc čím překvapit.

Opět máte k dispozici možnost používat vozidla, která najdete postávat občas po mapě. Tam není velký posun, to fungovalo i v předchozím díle. Když se vám podaří sebrat tank, mají nepřátelé o zábavu postaráno, a vy si můžete projíždět bojištěm jako by se nechumelilo – jen nepotkat soupeře také v tanku, ten je prakticky jediný, kdo vás může sundat, pěší jednotky většinou pouze marně útočí kulomety. Horší sranda ale nastává, pokud v tanku sedí nepřítel (funguje to i tak, že tank je prázdný, dokud na sebe neupozorníte, pak okamžitě běží posádka nasednout a vyrazit proti vám), protože posádka tanku má téměř nadpřirozené schopnosti ohledně práce s hlavní, kdy jakmile vás zmerčí, tak než stihnete mrknout, je otočena proti vám, a už dostáváte jednu dobře mířenou tankovou střelu mezi oči. Tohle na mne moc realisticky nikdy nepůsobilo. Ostatní vozidla celkem dobře fungují, nicméně jste v nich dost nápadní, takže na nějaké velké cestování mapou zapomeňte, dokud ji důkladně nevyčistíte – jenže to už jste většinou u cíle, tak nemá cenu se pro vozidlo vracet.

Zvuky a hudba jsou skvělé, hudba podbarvuje jak má, zvuky zbraní a dabing jsou fajn. Zvuk sniperky proříznuvší temný mlhou pokrytý kraj v první misi mám stále v hlavě.

Pocit ze zbraní je výborný, ale jak jsem uvedl už u H&D1, nejsem ve zbraních znalý, takže mohu hodnotit jen ze svého osobního názoru.

Narozdíl od předchozího dílu, kde začínáte tím, že stojíte s týmem u řeky a hráči starej se, tady dostanete úvodní výcvik, který vás aspoň trochu seznámí s ovládáním postavy a střelbou. Výcvik není špatný, nenaučí vás úplně vše, ale základ máte. Bohužel výcvik byl vždy zabugovaný, a i u „moderní“ verze na GOGu má pořád stejný bug – jakmile projdete základními instrukcemi o pohybu postavy a projdete střelnicí, tak vlezete do prostoru výcviku s granáty a bazukou. Tady jsem bohužel často končil (naštěstí je možno výcvik kdykoli přeskočit), protože hra odmítala zaregistrovat sestřelené cíle, a to se mi stávalo ve většině případů, takže výcvik nešel dokončit. Ne, že by hráč o něco strašného přišel, ale jestli si dobře vybavuji (ruku do ohně bych za to nedal), tak za splněný výcvik dostala postava zlepšení statusů. Mimochodem, paměť je už trochu zastřená, ale ve výcviku myslím máte, když uhnete z cesty k bazénu, možnost dojet k bráně, kterou když projdete, tak vzdáváte výcvik, svoji armádní kariéru a ukončíte hru. :-) Aspoň myslím, že to tak je, je to hrozně dlouho, co jsem tohle absolvoval, a když jsem nedávno zkoušel tohle zreplikovat, nedostal jsem se v GOG verzi přes granáty (zmíněný bug), takže jsem neměl možnost si to ověřit.

Když jsme u těch bugů, tak ten, co mne nejvíc trápil jsem už zmínil. Tady je oproti jedničce obrovský posun – zatímco u předchozího dílu jste často přicházeli o muže kvůli různým bugům a museli hru opakovat, ve dvojkách už to není problém a většina nezdarů je opravdu na konto hráče. Což je dobře, protože save systém umožňuje uložit pouze jednou za průběh mise (a ve vyšších obtížnostech myslím vůbec), takže při časté smrti kvůli herní chybě by hráč brzy vyhodil hru oknem. Takže tady se na save/load nehraje, ten případný save si šetříte aspoň do půlky mise, ať to nemusíte v nejhorším jet celé odznova.

Můžete používat i taktickou mapu, kdy se ze hry stane trochu šachová partie, nicméně to jsem já osobně nikdy nepoužíval. Většinou jsem hru hrál v režimu Osamělého vlka – pouze jedné postavy, a pokud jsem hrál za vícero postav, tak jsem se mezi nimi poctivě přepínal a vypomáhal si rozkazy z klávesnice (následuj mne/stůj, střílej/nestřílej…).

Hra nabídla i multiplayer, kdy jste např. po LAN síti mohli s kamarády vyzkoušet své schopnosti.

Pokud to mám celé shrnout, tak H&D1 byla inovativní a výbornou hrou, která světu předvedla, že tady máme opravdu skvělé programátory, nicméně dvojka byla opravdu to pravé. Nic zásadního se od jedničky nezměnilo, hra byla dost obdobná, ale dostala mnohem lepší grafiku, citelně menší nálož bugů a jen drobné dobroušení herního zážitku. H&D1 je surový diamant, H&D2 je diamant vybroušený do krásného lesku. Má to jen jednu velkou a zásadní chybu – H&D3 nikdy nebylo, a nevypadá to, že někdy bude. Nicméně v této době, kdy jsou moderní všemožné remastery starých pecek, tak mohu doufat, že si někdo vzpomene i na tyto, a vrátí jim původní lesk a slávu.

Pro: Pěkná grafika, realističnost, zábava, dodnes neotřelý přístup ke hře, rozmanitost, mise

Proti: Stále sem tam bugy, stejné šablony misí, NEMÁ POKRAČOVÁNÍ!

+14

Crysis 2

  • PC 80
Crysis 2 jsem si pustil hned po dohrání jedničky, protože i když jsem trochu kritizoval šablonovitost příběhu prvního dílu, je třeba uznat, že invaze mimozemských chobotnic byla díky atmosféře a stylu vyprávění dobře nastartována. O to větší zklamání pro mě bylo, když jsem zjistil, že druhý díl příběhově navazuje jen velmi volně a co víc, velmi zmateně. Celé příběhové pojetí druhého dílu mě nesedlo a popravdě jsem ho po čase téměř přestal vnímat. Slabý příběh a celý styl vyprávění a postupu ve hře jsou naštěstí jedinou vážnou slabinou této hry.
Menší kritiku si zaslouží i občasné bugy a technické problémy, které se v jedničce téměř nevyskytovaly a ocenil bych i větší variabilitu nepřátel a větší nosnost zbraní. To jsou však již pouze drobné nedostatky.
Crysis 2 je krásnou hrou, která se vizuálně vyrovná i současným titulům. Četl jsem mnoho připomínek o tom, že jednička měla větší wowefekt a je to pravda. Je to však dáno hlavně změnou prostředí z otevřené džungle na rozpadající se město. To je však ztvárněno opravdu dobře a ani jednou jsem se prostředím ve hře nenudil. Lokace jsou dobře zpracovány a člověk nemá pocit deja vu, což u her odehrávajících se ve městech není samozřejmostí.
Hratelnost zůstala na vysoké úrovně, možná ještě výš než v jedničce. Využívání nanosuit je zde přirozenější a ocenil jsem i lepší UI nepřátel. Akce je velmi zábavná a ani jednou jsem se hraním nenudil. Mírné přidání RPG prvků (sbírání jakýchsi nanobodů z mrtvých emzáků, za které si můžete vylepšovat své schopnosti) hru obohatilo, i když popravdě nijak zvlášť neposunulo a dokázal bych si klidně představit, že tato vsuvka ve hře vůbec není. Obtížnost je v základu nastavena výše než v předchozím dílů, což podtrhují někdy dost vzdálené checkpointy. I na nižší obtížnost se v soubojích hlavně s mimozemšťany někdy dost zapotíte. Zvuky a pocit ze střelby mi přišlí lepší než v jedničce, naopak hudební podkres jsem téměř nezaznamenal.
Crysis 2 zůstala v jádru zábavnou střílečkou ve skvělém vizuálním kabátě, která mě za celou dobu nezačala ani na chvíli nudit. Hlavní zklamání je z příběhu a zmateného vyprávění. Drobné technické problémy vynahrazuje atmosféra a celkový pocit ze soubojů, která Vás naštěstí neustále udržují ve střehu. A tak to má být.

Pro: Hratelnost, atmosféra, nanosuit a taktické možnosti hry

Proti: Příběh, občasné technické problémy

+14

Doom 3: BFG Edition

  • PC 50
Po dlouhých 10 letech od vydání druhého dílu přišlo další pokračování, které jsem si v době vydání zahrál jen krátce. Nyní jsem se chtěl ke hře vrátit a sáhl jsem po této BFG edici, která obsahuje všechny datadisky a umožňuje nastavit vyšší rozlišení. Kromě toho je možné si zahrát i původní dva díly, včetně bonusových kampaní (u dvojky jsou ale cenzurované veškeré odkazy na Wolfensteina v secret levelech).

Vzpomínám si, že v době vydání trojky to bylo hlavně o úchvatné grafice. U ní bych řekl, že zestárla poněkud více než je u her z dané doby obvyklé. U herního zážitku ale stavím grafiku v prioritách na nižší příčky, takže mě to zase tak moc netrápí.

Co se týče příběhu, ten zde nijak nenavazuje na předchozí díly a jde tedy od nuly. Není to nic světoborného, avšak u stříleček se s nějakým důmyslným příběhem až tak nepočítá. Level design je v prvních úrovních povedený, s postupem ve hře mi ale začínal připadat dosti stereotypní (nejhorší to pak bylo v DLC Lost Mission). Ono když je něčeho hodně, tak se to snadno přejí. Příkladem budiž spawn impů "do zad". Poprvé se člověk lekne, podruhé už tolik ne, potřetí si řeknu "Už zase?", po desáté je to už otrava.

Aby to nebyl jen rozbor věcí, co se mi spíše nelíbí, musím vyzdvihnout zbraň Grabber, na které je postavené celé DLC Resurrection of Evil (teď přemýšlím, co bylo dřív: Grabber v Doomovi nebo Gravity Gun v Half Life 2? No, to je asi jedno). Pak byly fajn boss souboje a tak trochu jsem si oblíbil i zamknuté boxy, jejichž kódy je nutno dohledávat z nejrůznějších záznamů (ale i to je na úkor akčnosti, viz dále).

Ale hlavní věc, kterou nemůžu u třetího Dooma překousnout jsem si nechal na konec a tím je změna herního žánru. Já to prostě beru tak, že když se řekne Doom, vybavím si převážně spoustu akce. Prostě je potřeba naběhnout mezi hordu monster a rozstřílet je dvouhlavňovou brokovnicí, motorovkou nebo BFG. Co dostávám zde? Zmíněné zbraně tu sice jsou, ale přijde mi, že jsem hrál spíše hororovou střílečku, kde se pohybuji ve tmě (v bfg edici můžu naštěstí mít světlo na zbrani/vestě, což v první verzi nešlo), jsou tu jump scare momenty, zmíněný spawn impů "do zad", atd. A bohužel právě toto značně ovlivňuje mé hodnocení. Kdyby bylo jasně řečeno, že se jedná o spinoff nebo by se to jmenovalo jinak, tak nemám námitek. Tohle je ale plnohodnotné pokračování Doomu a od něj prostě očekávám něco jiného.

(dohráno v roce 2017)
+14

Desperados 2: Cooper's Revenge

  • PC 70
Desperados 2 se vydalo podobnou cestou, jako Commandos, ale tam příklon k akčnímu pojetí nastal až ve třetím dílu. Už předchozí hry, které Spellbound vytvořil, na tom byly podobně, ale předpokládal jsem, že se série Desperados bude držet ve starých kolejích. Vystřílet téměř kompletně asi půlku misí s jednou postavou však v jedničce rozhodně nešlo.

Jelikož je to již více jak rok, co jsem hrál Chicago 1930, skončil jsem při prvním spuštěním hry až v pět hodin ráno, jak mě ta hratelnost chytla. Asi mi to chybělo. Velmi rychle se však začaly objevovat nedostatky, kvůli kterým jsem nakonec asi na dva týdny hraní přerušil. Kamera ještě šla, i když její ovládání mě místy opravdu vytáčelo, a když mi občas pohled zakrývaly skály nebo stromy, bylo těžké najít ten správný úhel. Horší to však bylo s bugy.

Těch bylo opravdu požehnaně. Někdy třeba nepřítel po ráně pěstí odlétl z mapy, v jedné misi stačilo splnit jen polovinu úkolů (tři ze šesti) a spustila se mise nová (já však chtěl splnit všechny), občas byla buglá patra a postavy se teleportovaly o patro výše nebo níže, členové týmu se sekali o domy, ploty a další překážky a na řadu přišly i mapy, v nichž jsem nemohl odstranit nepřátele, na které jsem viděl, ale přes neviditelné bariéry jsem se k nim nemohl dostat.

Nemohu pochválit ani cutscény, jejichž komiksové pojetí mi sem úplně nesedlo a spíše to vypadalo, že vývojáři chtěli hlavně ušetřit. Také umělá inteligence nepřátel není na vysoké úrovni a někteří byli tak tupí, že se dali omráčit nebo zabít zbraní na blízko, aniž by si mě všimli, a to i v situacích, kdy jsem k nim doběhl a museli mě vidět i slyšet. Tento problém však nenastával příliš často a nově přítomné grafické znázornění hluku fungovalo dobře. Bohužel mi však nešel zobrazit pohled nepřátel, což je asi způsobeno nekompatibilitou s novými grafickými kartami. Že šla hra dohrát i bez této funkce trochu svědčí o její obtížnosti, a to jsem hrál na tu nejtěžší.

Hra obsahuje řadu novinek. Nejpodstatnější je asi možnost přepnout na pohled ze třetí osoby, ale ten jsem jen vyzkoušel a dál ho už nepoužíval. Naopak rychlou akci, při které lze naplánovat činnosti pro více postav najednou, jsem místy používat musel, ale snažil jsem se si hru tímto způsobem neulehčovat příliš často.

Desperados 2 není špatnou taktickou strategií, nabízí skvělý soundtrack a rozmanité úkoly, které se ale bohužel odehrávají v podstatě jen v pěti lokacích. Určitě je to lepší volba, než Robin Hood: The Legend of Sherwood nebo Korea: Forgotten Conflict, ale na ty nejlepší tituly ze stejného žánru se nechytá. Teď mě čeká Helldorado, a pak už hurá na novinky od Mimimi.

Pro: hratelnost, znázornění hluku, rychlá akce, soundtrack, rozmanité úkoly

Proti: příliš akční, bugy, cutscény, nízká obtížnost

+14

Gardenscapes: New Acres

  • Android 80
Gardenscapes hraju on-and-off už skoro čtyři roky. Začala jsem s ní v prváku na vysoké a dodnes se k ní vracím. Obsah hry je stejný jako u všech match-3, postupně narůstají obtížnost, různé věci, které dokončení levelu ztěžují a množství různých power-upů. Oproti ostatním match-3 hrám ale vyniká v tom, že zároveň hráč renovuje obří zahradu. To je taky hlavní důvod proč třeba Candy Crush zmizel z mého mobilu po pár levelech, ale Gardenscapes jsem znovu instalovala i po výměně smartphonu. Ze začátku jsou k jednotlivým vylepšením potřeba jen okole jedné či dvou hvězdiček získaných po dokončení levelu, později je to většinou 3-4, takže se člověk opravdu nemusí bát, že hru jen tak dohraje.

Můžu hrdě prohlásit, že i po těch letech a momentálně v levelu 2739, jsem ani jednou neměla zapotřebí do hry vrážet peníze. Jasně občas se člověk někde zasekne, ale s trochou trpělivosti, kupovat power-upy opravdu není potřeba.

Jedinou výtku mám vůči naprosto idiotským reklamám, která za poslední rok nebo dva, Gardenscapes a Homescapes vyprodukovali. Nechápu motivaci lákat hráče na úplně jiný typ hry. Pravá vizáž hry má určitě co nabídnout pro ty, které match-3 baví a lidi, kteří si hru s táhnou kvůli falešné reklamě u ní stejně nevydrží.
+14

Dracula: Origin

  • PC 70
Dle hodnocení na herních serverech jsem nečekal nějakou "pecku" Ale hra mě celkově nezklamala. Herním stylem a ponurou atmosférou mi trochu připomněla mou oblíbenou adventuru Posel smrti, ale její kvalitu zdaleka nedosáhla. Určitě bylo zklamání málo NPC a jejich strohost, puzzle byly na různé úrovni od jednoduchých po opravdové oříšky. Grafika je pěkná i po X letech. Konec mi přišel trochu uspěchaný a celkově mi přišla první půlka hry kvalitnější, pak jakoby došli autorům nápady. Celkově však hodnotím pozitivně a mohu doporučit, zvláště pak tomu kdo má rád click point adventury. Hra byla celkem krátká, ale vzhledem k výše popsanému a tomu, že jakoby docházely nápady to je možná spíš dobře :-) Za 2,49 EUR dobrá zábava, hra která nějak výrazně nenadchne, ale ani nezklame.

Pro: děj, grafika, rozmanitost prostředí, české titulky

Proti: málo NPC a navíc s dost omezenými dialogy, konec,

+14

ATOM RPG

  • PC 85
Atom RPG nemá takú zelenú postapo atmosféru ako napr Wasteland 2, podobá sa skôr na Krai Mira. Nebol dobrý nápad príbeh situovať do alternatívnej súčasnosti, oveľa efektnejšie by pôsobilo, keby to bolo do budúcnosti, ale budiž. Atmosféra je skvelá, dopĺňa ju monotónna dark ambient hudba, ktorá nenápadne ticho hrá stále v pozadí.

Na začiatku je dôležité vytvoriť si kvalitnú hlavnú postavu. Na výber je 7 charakteristických vlastností (characteristics) sťaby okopírovaných z Fallouťáckych S.P.E.C.I.A.L., 20 špecifických vlastností (distinctions), vyše 50 perkov (ability tree) a 16 zručností (skills). Čo sa týka skillov, je najlepšie sa venovať iba jednému typu zbraní, nesnažiť sa body rovnomerne prerozdeľovať. Ja som investoval do 'Rifles & Shotguns', čo sa mi vyplatilo. V hre sa k vám postupne do týmu môžu pripojiť až traja spolubojovníci (plus pes). Jednému som vložil maximum tam, kde mne, druhému do 'Pistols and SMG' a tretiemu do 'Automatic Firearms'. Ručné zbrane sa mi hodili iba nazačiatku hry a vrhacie zbrane som nepoužíval. Dôležité je rečníctvo (speechcraft), obchod (barter) a prežitie (survival), pre niektoré bočné úlohy a achievementy v pokročilejšej fáze hry je nevyhnutné aj páčenie zámok (lock picking), kradnutie (pickpocket), technologické zručnosti (technology) a craftovanie (tinkering). Môžete ovládať iba svoju hlavnú postavu, preto je vkladať spolubojovníkom body do skillov iných než zbraní úplne zbytočné.

Hra obnáša 50 rôznych lokalít (ak počítame aj malé úlohové lokality a podzemné stanice metra), pričom mnohé z nich majú svoju špecifickú atmosféru, obývajú ich rozliční ľudia a rôzne bandy. Bohužiaľ, jedinci, ktorých existencia mi bytostne prekážala, sa nedajú len tak eliminovať bez toho, aby sa proti mne obrátilo celé mesto. Títo sa dajú zahubiť jedine otrávením nikotínom. Odstránil som takýmto spôsobom prevádzkovateľa psích zápasov v Peregone, ale nič som tým nevyriešil, ľuďom okolo bolo jedno, že leží bezvládne na zemi a ďalej povzbudzovali psov, nech sa hryzú. Zasluhovali si zomrieť všetci, ale to by museli následne zomrieť aj ostatní obyvatelia mesta. Menej benevolentnosti som mal k otrokárom v Thug Fortress a kryplom z Old Scrapyard a Cirkusu (hoci to bol cirkus bez zvierat), tieto lokality zostali ľudoprázdne. Lov zvierat mi prekážal, našťastie väčšinou nebol nevyhnutný; za zabíjanie medveďov, vlkov a zajacov mali byť penalty, a nie body.

V hre sa nachádza veľké množstvo predmetov, ktoré môžeme predávať alebo craftovať (použiť ich pri výrobe iných predmetov). Predať môžeme napríklad aj rozbité fľaše, ktoré vytiahneme kupujúcemu z jeho vlastného smetného koša. Craftovanie na obtiažnosti easy a normal nie je príliš dôležité, ale craftovaním môžeme získať niektoré dobré zbrane a jointy. Na výber je vyše 70 druhov strelných zbraní a asi 30 druhov iných zbraní (od tehiel, cez nože, po dynamit). Na dopĺňanie energie je na výber 8 druhov zeleniny a ovocia, biskvit, roláda, syr, 6 druhov chľastu, ale aj nejaké to mäso, vrátane ľudského, avšak špecifická vlastnosť "kanibal" (cannibal) bohužiaľ znižuje charakteristickú vlastnosť "osobnosť" (personality) o dva body, a to je príliš veľká daň.

Postup misií nie je kompatibilný s pribúdaním skillov a perkov, čiže mi to dopadlo tak, že najlepšie brnenia, prilby a zbrane sa mi podarilo zadovážiť si až po odohratí predposledných, najťažších misií, a potom som ich už nemal kde poriadne využiť. Poslednú misiu, ktorá býva na nete označovaná za najťažšiu, vraj kvôli údajným ťažkým bojom, som spravil za 4 minúty bez jediného výstrelu, stačí k tomu vysoký stupeň osobnosti a rečníctva. Počas deja sa stretávame s rozdielnymi požiadavkami ľudí, a máme možnosť, či im pomôcť alebo nie, a na ktorú stranu sa nakloniť. Rozhodnutia vplývajú na nasledovný dej a na reakcie NPC. Hlavná dejová línia je ale priamejšia, na výber máme miestne mestské autority, organizáciu ATOM a tajnú sektu Mushroom Cult (Mycelium), o ktorej sa podstatné veci dozvieme až úplne na konci.

Riešil som najprv všetky bočné úlohy a až potom hlavný dej. Na rázcestie som sa dostal až v momente, keď mi Mycelium nakázal, že mám podrezať prasiatko miestnemu politikovi a zastrašiť ho tým. Prasiatko som nechal žiť a prešiel som na vlastnú, drahšiu a ťažšiu cestu, za pomoci Informera z kasína v meste Krasnoznamenny. V tejto dobe som dokonca rozmýšľal o likvidácii Myceliumu. Nasledovné koncové rozuzlenie však všetko mení... dospeje k dvom možnostiam – Mycelium alebo ATOM – a ani jedna z nich nie je pre ľudstvo vôbec pozitívna. Dozvieme sa totiž, že na Zem má v nasledujúcich dekádach dopadnúť 20 kilometrov veľký asteroid, ktorý zničí takmer všetok život, vrátane civilizácie, ktorá je už aj tak v troskách.

Čo je vlastne ATOM? Je to akási polovojenská organizácia, ktorá sa snaží obnoviť ZSSR, udržať región v stabilnom stave bez obchodníkov s drogami, pašerákov zbraní, gangov a otrokárov, nevie ale urobiť nič s asteroidom. Členovia Myceliumu sú ľuďmi iba telom, mysle ovládli organizmy, ktoré majú úplne iný cieľ; vedia sa stopercentne organizovať, telepaticky na diaľku komunikovať, nie sú medzi nimi žiadne rozbroje, nepotrebujú jesť ani spať. Dovoliť im vpustiť do zdrojov pitnej vody svoje spóry znamená preriedenie druhu homo sapiens, ale čo z toho, keď ho preriedi tak či tak asteroid? Mycelium ho dokáže zneškodniť. Morálna dilema: brániť živočíšny druh, ktorý takmer zničil vlastnú planétu, a nechať, aby dielo dokonal asteroid, alebo dať šancu niekomu ďalšiemu, asteroid odvrátiť a zachovať život na Zemi? Pred správnym rozhodnutím ešte môžete cez terminál v riadiacej miestnosti v Death Tunnel zhodiť atómovú bombu na Kaliforniu, Wales, alebo Singapur – aby bolo v novom svete menej tých nových, čudných "ľudí". Nie nadarmo je meno mojej bojovníčky Nemesis.


Prvá hra odohratá za 110 hodín. Zahrám si ešte raz.

Proti: gýčovo negatívny bad ending po podporení Myceliumu pre lokality kde to vôbec nemuselo byť

+14

The Elder Scrolls V: Skyrim - Hearthfire

  • PC 50
Díky tomuto DLC se nabízí možnost si koupit pozemek a zde si vytvořit dům dle vlastních představ, vlastně jen výběrem z několika možností. Samotné stavění mě na poprvé celkem bavilo, protože jsem byl zvědavý, co všechno je možné dělat. Bylo ale otravné, že jsem musel opakovaně pendlovat do nejbližšího města pro potřebné suroviny. Závěrem bylo to, že jsem si vytvořil domek, kam jsem ve výsledku prakticky chodil jen kvůli ukládání si věcí do jedné truhlice, což bylo možné dělat i v klasických příbytcích přidělených v jednotlivých městech.

Pak je tu ještě možnost se oženit/vdát (člověk by neřekl, že to jde tak jednoduše :) ) a osvojit si nějaké sirotky. Výsledkem je, že při návštěvě domu či pobytu v daném městě mě děti otravují, že si chtějí hrát a de facto jen zdržují od aktuální činnosti.

Toto DLC mně oproti ostatním prostě nesedlo. Asi je určeno především pro někoho, kdo má rád hry jako The Sims. Já se spíš bavím při plnění úkolů nebo při prozkoumávání světa, od čehož mě tento přídavek spíše zdržuje. Nevím, jestli se v době vydání prodávalo nebo bylo dostupné zdarma, já bych si ho ale rozhodně nekoupil.

Dohráno v roce 2018
+14

Command & Conquer: Red Alert - Counterstrike

  • PC 60
První rozšíření pro Command & Conquer: Red Alert šlo z větší části ve stopách předchozího datadisku k Command & Conquer. Z části se tedy jedná o shluk několika map, které sice svojí kvalitou často překonávají mise z původní hry, neplatí to ale o každé misi, kterou si zde nově můžete zahrát. V rámci misí za spojence má hráč k dispozici tři mini kampaně, které konečně přináší i nové filmečky, tak jako se zde objevují nové hudební skladby.

Narozdíl od Command & Conquer: The Covert Operations zde hráč může ovládat nové jednotky, které na straně Sovětů představují supervoják Volkov, jeho věrný kybernetický pes Chitzkoi, Tesla tank a Advanced Tactical Submarine, která disponuje jadernými střelami. Jako nejzajímavější mi přišel právě Volkov a pes Chitzkoi. Volkov pro svojí obrovskou palebnou silu a odolnost s rovnatelnou s Mammoth tankem, Chitzkoi pro své obří skoky na nic netušící vojáky a taktéž vysokou odolnost. Tesla tank je enormně silná jednotka především ve větší skupině, ale také s velmi malou výdrží vůči poškození.
Na straně spojenců je tu víceméně pouze nový Prototyp Nuclear MiG, který se velmi rychle nabíjí a je velice silný proti pomalým a stacionárním cílům, navíc se setkáte už pouze s postavou jménem Nikos Stavros, kterou fandové Red Alertu jistě znají jako řeckého generála z filmečků původní hry.

Jednotlivé mise jsou v datadisku těžší než ty v původní hře, a kromě velmi lehce naznačeného příběhového pozadí, mají především prodloužit dobu, kterou hráč stráví s Red Alertem.

Datadisk ale také přináší 4 tajné mise s obřími mravenci, které svojí zábavností a stylem předčí všechny ostatní, které v Counterstrike najdete. Jsou spojené nejen příběhem, ale také navazujícími mapami, takže tam kde skončíte v jedné mapě, tam začínáte v další. Pouze díky těmto misím se v mých očích datadisk dostává nad šedé vody průměrného hodnocení.

Jako zajímavost může být pro mnohé fakt, že datadisk vlastně nevyvíjeli přímo v Westwood Studios, ale nechali si hru vytvořit u Intelligent Games na zakázku.

V současné době je Counterstrike dostupný v rámci Command & Conquer Remastered Collection, v roce 1997 se prodával za necelých 700 Kč. Dnešní hodnocení je tedy víceméně zbytečné, jelikož datadisk je součástí obsáhlého a povedeného remasteru a minimálně mise s mravenci stojí za to si zahrát. Za svojí původní hodnotu se ale v devadesátých letech jednalo o velmi průměrný datadisk.

Pro: Zábavná bonusová kampaň proti obřím mravencům, zajímavé nové jednotky, nové skladby

Proti: Stále tupý pathfinding, téměř nulová invence, minimum změn, kromě misí proti mravencům minimální motivace datadisk hrát

+14

Ghost of Tsushima

  • PS4 95
Ghost of Tsushima je podle mne jedna z nejpovedenějších her letošního roku, i když stále ještě někdo může překvapit. Hra jako taková nenabízí vyloženě nic nového, co by nebylo v jiných hrách (např.: Shadow of Mordor/War, Nioh, Zaklínač 3 apod.) a konkrétně bych to přirovnal k mixu těchto tří her, ale zároveň si zachovává svoji originalitu.

K vizuální stránce by jsem mohl říct asi tak, že hra vypadá nádherně a to ať si to člověk pustí v klasické grafice nebo v možné černobílé alá staré japonské filmy. Opravdu tam na člověka dýchne atmosféra daného prostředí.

Hratelnost hry je též skvěle provedena. Souboje jsou intuitivní a postava Jina dělá přesně to co po něm hráč chce. Chybělo mi tam na jedno stranu lock nepřátel a několikrát se mi stalo, že jsem svou zbraní máchl do prázdna, ale dá se na to zvyknout a není to úplně překážkou.

Co se příběhu týče, tak je celkem svižný a člověk se nenudí. Je teda celkem ponurý. ale tak to se dá od takové hry čekat. Co se týče vedlejších aktivit tak jich tam je dle mého názoru tak akorát, že se člověk nenudí a zároveň se nedostaví až takový stereotyp (jen možná to běhání za liškou to mě ke konci už moc nebavilo, ale jelikož jsem chtěl platinovou trofej tak jsem to musel udělat). Co se navigace po mapě týče, tak ta je velice originálně vyřešená pomocí větru, ptáků a lišek, takže ani nikoho neruší HUD, které prakticky v této hře není.

Co se zvukové stránky týče, tak je též brilantně zvládnuta. Hru jsem dohrál s japonským dabingem a myslím si, že je to tak asi nejlepší, jelikož to jen podtrhne danou atmosféru. Hudba je tam taky tematická, takže k ní není co dodat.

A co bych hře vytknul, nějak mne ani nic nenapadá. Jako samozřejmě hra občas trochu zazlobí, občas Jin neudělá přesně to co po něm hráč chce, ale není to nic závažného.
+14

Crysis Warhead

  • PC 80
Warhead vkusně doplňuje původní hru a novinek je tu (dle mě k dobru věci) poskrovnu.
Přesto se tu pár odlišností najde. Hra je akčnější a lineárnější, což jedni ocení a druzí zase ne, mně se líbí oba přístupy. Lepší technická vyladěnost rozhodně přispívá k plynulejšímu hraní. Co mě osobně velmi potěšilo je to, že k zabití nepřátel už je potřeba daleko méně kulek. AI je však na druhou stranu pořád stejná, snad jen nepřátelé v tancích a obrněných vozidlech mají o něco lepší mušku, což mi dali několikrát hořce pocítit.

Psycho je sympaťák, avšak filmečky v průběhu hry působí poněkud krkolomně a tím i dost komicky, hlavně tedy scény na mostě a pak v samotném závěru, který se sám o sobě příliš nepovedl. Je škoda, že zde nepotkáme Nomáda, přestože v původní hře s Psychem několikrát spolupracoval. Celkově se příběhově obě hry příliš neprolínají a kromě několika zmínek ve vysílačce tak hra stojí naprosto samostatně. Přesto se mi ale příběh a jeho podání zamlouvalo mnohem víc v originální hře a doufal jsem tedy v jeho kvalitnější doplnění.

Výborná hudba, dabing, dynamičnost a dechberoucí grafické zpracování patří i zde k hlavním přednostem. Pokud tedy někomu nestačila poměrně krátká porce zábavy z první hry, rozhodně s Warhead chybu neudělá. Bavit se však dlouho nebude, jelikož herní doba odpovídá zhruba polovině původní hry.

Pro: grafické zpracování, hudba, atmosféra, dabing, Psycho, akce

Proti: AI nepřátel, slabší příběh, krátká herní doba, komické filmečky, závěr

+14

FIFA 21

  • PS4 65
FIFA 21 má podobně jako každý rok hodně much. Nemám ale rád, když někdo píše, že je to stejný ročník jako loni, že nejsou žádné změny nebo že jde jen o aktualizaci soupisek. Je to prostě fotbal, tak nevím, zda od toho někdo čeká jetpacky, střelné zbraně, nebo co by přesně bylo považováno za "změnu". A už i tady v diskusi čtu, že je to to samé jako FIFA 20 a ten samý člověk napíše, že se hraje jen na protiútoky. Takže si to rozebereme, trošku detailněji... FIFA 20 na protiútoky opravdu stavěná nebyla. Stačí se podívat na jakýkoliv zápas zkušených hráčů. Vždy šlo o obléhanou, kde horší hráč z protiútoku udeřil jen velmi těžko. Takže bych rád tohle tvrzení o "stejné jako FIFA 20" popřel (respektive ho dotyční popírají sami), abychom se dobrali trošku objektivního pohledu. Píšu to jako člověk, co nemá problém každý rok odehrát 1000-2000 zápasů i více a téhle hře si troufám tvrdit, že velmi dobře rozumím. Teď už ale šup pryč od mého rozhořčení nad tím, že se každoročně objevuje až moc kritiků, kteří neobjeví pokročilé mechaniky a nejsou ochotní hře věnovat dost času, ale mají jasný verdikt plynoucí spíše z neznalosti, než opravdových nedostatků hry.

Vezmeme to hezky od začátku, ať to máme pohromadě. Jak píše Vedus, cover art je odporný, udělaný snad v malování. EA asi vypršela licence na fotošop Takže první dojem když vám tohle dorazí domů je prostě hrozný. Co ale po zapnutí?
Nejdřív mrkněme na jednotlivé režimy:
Kariéra nabízí rovnou několik novinek a tou nejdůležitější je jednoznačně interaktivní simulátor, díky němuž konečně můžete zasahovat do zápasů i když je simulujete. Měníte taktiky, střídáte hráče a nebo i přímo naskočíte do zápasu v libovolné minutě. Tohle je hodně fajn přídavek, za který bych EA pochválil, ale ne zase moc, protože tohle má být standard už deset let. Dál se musíte starat o tréninky a udržování zápasové praxe, kterou paradoxně hráčům dává i trénink (LOL). A taky se musíte starat o morálku v klubu, což děláte papouškováním odpovědí, kterými vychválíte své hráče do nebes i když vlastně předvádějí bídu. S morálkou totiž budou mít výrazně vyšší hodnocení. Celkově je v kariéře dost věcí trošku hloupých (jde ale především o principy - rozšiřovat značku pořízením úplně zbytečných hráčů je krásný příklad) ale pokud se tyhle principy vylepší, dává se kariéra na celkem dobrou cestu.

Volta - tentokrát nenabízí žádný rádoby supervypiplaný příběh, jen jednoduchou ukázku v podobě asi hodinku a půl trvající cesty na velký turnaj, kde si zahrajete s hvězdami světového fotbalu minulosti. Jinak se můžete soustředit čistě na online a budování týmu. Tady naštěstí bez mikrotransakcí. Celkově je zábavnější a svižnější než minulý rok.

FUT - náhodný generátor peněz pro EA pořád funguje stejně dobře. Je náročný na peněženku i nervy, ale stejně ho většina komunity s radostí bude hltat a hrát dlouhodobě. Zase od píky budujete svůj tým a letos jsou rozdíly tak značné, že bez finanční investice to budete mít v začátku sezóny fakt těžké, dlouhodobým hraním ale rozdíly přece jen smažete. (jo a pokud chete nějaký ten pack luck, doporučuju do hry jít každý rok s novým účtem, těm to totiž padá výrazně lépe, EA se totiž snaží hráče nalákat k tomu, aby u FUTka vydrželi, zatímco pravidelní hráči ostrouhají, máme s kamarády celkem dobře otestováno, že neaktivní účty a účty úplně nové po svém návratu/nastoupení do hry ve většině případů dostanou mega drop, o kterém si my dlouholetí hráči můžeme nechat jen zdát. Přidává se kooperační hraní Rivals a Squad battles, což je super přídavek, pokud máte s kým hrát. Jo a taky mizí nenáviděné kondice, takže vás už v podstatě nic nebude zdržovat od hraní v plné palbě, což je fajn.

Teď k hratelnsoti:
Obránci jsou fakt špatní. Jakože hodně. Chovají se nelogicky, propouštějí balóny, které jim chodí vyloženě pod nohama a vypouštějí souboje, které by vyhráli. Dalo by se říct, že jsou tak nějak rozbití a budou potřebovat trošku upravit, aby se dalo mluvit o příjemném zážitku ze hry. Na to se u EA nedá moc spolehnout, ale uvidíme, co udělá next-gen. Největší nedostatky obránců - poziční hra, pomalé schopnosti reakce na změnu směru (mnohem horší než loni i když naopak změny směru jsou letos rychlejší) a špatná dovednost zachycování přihrávek. Na statistikách přitom moc nezáleží, zažil jsem s top obránci i bídáky třetí kategorie.
Přihrávky, přepínání hráčů, zákroky - tady je další průšvih jako hrom. Spousta věcí, ve kterých vám hra jistým způsobem pomáhá, vám letos bude hru spíše kazit. Nahrávky místo na křídlo s klidem pošle hra na vašeho krajního obránce (který je za vámi), po jemném ťuknutí na tlačítko nahrávky vám vyšle dělovou nahrávku přes půl hřiště místo na hráče, kterého jste zamýšleli 5 metrů od vás. Asistence stínování vás v některých momentech brutálně zpomalí a nemůžete kvůli ní už reagovat na soupeřův pohyb. Bez zaplých asistencí se ale bohužel příliš v online neobejdete.

Do útočné hřy se přidává několik novinek a těmi největšími jsou manuální náběhy, díky nimž můžete určit přesný směr, kam bude útočící hráč nabíhat. Skvělé pro rozbití soupeřovy obrany, ale chce to chvíli cviku, takže já osobně zatím používám docela málo. Druhá stěžejní novinka je agile driblink - nerealisticky vypadající, bleskový pohyb s míčem, který vám umožní objejít kteréhokoliv obránce, ale musíte ho správně provést a to není jednoduché. Za mě hratelnostně určitě plusko, ale je to fakt až moc do očí bijící.

No a pak je tu hrozný kolizní systém, animace srážek a rozhodčí. Tohle se EA zase moc nepovedlo. Kosa zezadu není mnohdy ani faul, srážky absolutně bez míče, které vás připraví o možnost nahrát se neřeší a celkově se budete cítít opravdu jako skuteční fotbalisti, kteří se bezmocně domáhají odpískání faulu i když vědí že je to marné. Aspoň, že se přidalo tlačítko na odmítnutí výhody po faulu. Další věc, co už měla ve hře být deset let. Když se hráči srazí, zůstávají v sobě často zaklesnutí, nemotorně se přeskakují a přepadávají přes sebe, takže to vypadá spíš jako groteska a vy se k míči prostě nedostanete. Frustrující.

Tohle slovo vlastně shrnuje zážitek z letošní fify, protože kvůli bránění si kolikrát připadáte vyloženě bezmocní. Uvidíme, jak se hra posune s budoucími patchi. Většinou to bývá spíš k horšímu, takže moc radši nečekám.
Jinak řečeno: režimy obecně fungují dobře, hratelnost zatím dost hapruje a sráží potenciálně dobrý fotbalový titul

Pro: simulátor v kariéře, FUT co-op, lepší Volta, ofenzivní inovace

Proti: Bránění a asistence ve hře, kolizní systém a fauly, ve FUT velké rozdíly mezi hráči, nelogické věci v kariéře

+14

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 70
Ten pocit úlevy a blaha byl tak kratičký, že se během pár vteřin vytratil do zapomnění jako poslední paprsky zimního slunce, které zakryjí těžké deštivé mraky. Opona spánku či možná bezvědomí se rychle roztáhla a umožnila mi pohlédnout na groteskní představení režírované šílencem. Hrubé zdi, stěny i nábytek zde doslova pulsovaly něčím, co se nezdálo z tohoto světa a já si rychle uvědomil, že jsem v strašlivém nebezpečí. Nebylo moudré setrvávat na tomto místě, ačkoli všechny buňky mého těla křičely, abych se schoval do prvního temného koutku, za komodu či do výklenku a schoulil se zde do klubíčka jako uzlíček nervů na pokraji nervového zhroucení.

Asi nějak takto by začínala první kapitola novely Amnesia, pokud by nebyla hrou, ale literárním dílem a její autor by byl kýčař bez vkusu a talentu. Amnesia však je nejen počítačovou hrou, ale i notně děsivým hororem, jehož atmosféra možná odradí nejednoho hráče, ačkoli samotná hra by ho velice lákala. Pocit neustálého ohrožení, tíživé a strašidelné zvuky a hlavně tušení, že se zde setkáváte s něčím, co přesahuje hranice našeho světa a snad i mantinely toho, co jste schopni vydržet, vás zde budou obklopovat prakticky od začátku až do závěrečných titulků.

Vývojáři z Frictional Games jako mistři svého oboru a znalci lidské psychiky zcela správně šetří a pozvolna dávkují ono skutečné nebezpečí a drtivou většinu hry se budete bát spíše toho, co by se mohlo stát, než toho, co se právě děje. To je i hlavní prubířský kámen hry. Pokud se v tomto ohledu podvolíte tvůrcům hry, budete vyděšeni tak jako jste možná u žádné hry dosud nebyli, ale jestliže vaše kroku povedou jiným směrem, možná brzy zjistíte, že v až tak velkém nebezpečí nejste. Těch pár monster, které vás zde mohou ohrozit na životě, se zde zjevují v předskryptovaných místech a událostech a pokud se tak jednou stane a vy uniknete či zemřete, znovu se zde neobjeví. Snad s výjimkou jedné obrovské lokace v závěru hry. Tolik alespoň mé pozorování, za které ale ruku ani penis do ohně nedám. Paradoxně tak asi budou nejvíce vystrašeni dobří hráč, kteří se dokáží před nepřáteli schovávat natolik úspěšně, že nikdy nezjistí to co ti nešikovní. Tedy že nepřítele zde nemáte tak úplně v patách.

V předchozím odstavci jsem mluvil o schovávání a pokud máte na své klávesnici zářezy za tisíce fragů v Doomovi, Quakovi či Unrealu, asi si jen opovržlivě odplivnete na krví zbrocenou pohlahu svého doupěte a na vaší tváří se rozhostí cynický úšklebek. Ten vám ale z obličeje rychle zmizí, až vám sdělím, že v této hře se nedostanete k nižáné zbrani, kterou byste mohli na své protivníky použít. Tohle je hra, kde se před nebezpečím schováváte, kde se plížíte mezi stíny a sem tam řešíte jednodušší logické rébusy, jako je snaha rozleptat kyselinou zchátralý zámek, nebo hledání čehosi a použití něčeho na něco jiného. To se samo o sobě nezdá až tak obtížné, ale když se stále ohlížíte přes rameno a v hlavě vám buší myšlenka, že právě úspěšné vyřešení nějakého toho puzzlu může spustit skript zjevení nepřítele, trochu vám ty lehké rébusy v chvějícíh se rukách ztěžknou.

Amnesia toho vyjma opravdu děsivé atmosféry a relativně snadných puzzlů už mnoho nenabídne. Příběh je ucházející, tajemný a částečně nevysvětlený, což se dá považovat za klad, ale jako jedinec plně neovládající anglický jazyk jsem ho pravděpodobně plně nevstřebal. Grafika a hlavně zvuky se nedají popsat jinak než jako parádní a jediným dalším aspektem hry, nad kterým si budete lámat hlavu, jsou křesadla a olej do lampy. V temném hradu, který bude po čas celé hry hostit vaši přítomnost, je mnoho loučí, svíček a petrolejových lamp, jenž můžete křesadlem přivést k životu a trochu projasnit zdejší temné kouty. To s sebou ovšem nese i nebezpečí, že v osvětlených místech budete zahlédnuti nepřítelem. Někdy je to ovšem nezbytnost, protože při delším pobytu v temných místech, nebo nedejbože při pohledu na samotného nepřítele, začne vaše postava silně vyšilovat (vy možná také), obraz se začně naklánět a deformovat, až se vaše postava ze kakofonických zvuků okolí doslova zhroutí na podlahu a nebude takřka schopna pohybu. To je jistě zajímavý prvek hry, ale pokud trpíte kinetózou, možná se zhroutí nejen vaše postava, ale i vy a nelze vyloučit, že si pozvracíte i klávesnici. Já sám hrál hru na průměrnou obtížnost, ale pokud si to pamatuji dobře, je zde i nějaká realistická, kdy vaše postava může ze strachu i umřít, ale otestováno to nemám. Možná jsem měl při hraní právě tuto obtížnost zvolit a nestalo by se mi, že bych měl v závěru takové obrovské množství křesadel a oleje, že bych to tu mohl celé vyhodit do povětří.

Jistý hold a obdiv musím složit vývojářům ze sekce designu lokací a map. Některá zákoutí hradu jsou vskutu mimořádně depresivní a například prolézání kobek s mučícími nástroji je vyloženě jen pro silné povahy. Je zde i pár pasáží, kdy budete muset jednat hodně rychle a s nepřítelem za zády se může stát, že snadno propadnete panice a odběhnete v úleku od počítače a poběžíte se schovat mamince či partnerce pod sukni. Nicméně většinou bohatě stačí, když se schováte do temného zákoutí (ve hře) a nepřítel se brzy odebere do nicoty. Nemohu vám přesně říci kam, protože jsa schován jsem se na něj až na výjimky nedíal, abych nebyl spatřen či má postava nezačala být labilní. Občas mne napadlo, čapnout do ruky některý z mnoha interaktivních předmětu a mrštit jím po protivníkovi a snad jsem to i jednou udělal, ale účinek se nedostavil.

K dobru hry lez přičíst i fakt, že má tři různé konce, byť se takto dělí až v úplném závěru. Otestoval jsem všechny a těžko říci, který z nich je ten nejsprávnějí a nejoptimističtější. Ostatně závěr samotný byl pro mne možná lehkým zklamáním. Co o této hře říci na závěr? Je dobrá, opravdu. Je děsivá a strach je možná i ten nejsilnější atribut hry, který přehluší vše ostatní. Někdo to může považovat za nedostatek, jiní mají takové hry rádi. Pokud víte, do které skupiny hráčů patříte, asi vám už dále nemusím nic doporučovat.

Pro: Děsivá atmosféra, některé hodně depresivní lokace, zvuky, grafika, interakce s prostředím, nutnost šetřit s křesadly a olejem, snadné rébusy

Proti: Snad málo komplexní, předvídatelní nepřátelé, snadné rébusy

+14

Killzone 2

  • PS3 85
Killzone 2 má všechno, co musela mít každá správná FPS čerstvě po vydání Modern Warfare. Frenetickou přímočarou akci, autoheal, tři zbraně (pistoli, pušku a někdy nůž), pořádnou válečnou atmosféru, kde se pořád něco musí dít a krátkou herní dobu. Aby to po delší době stejné hratelnosti náhodou nezačalo nudit.

Mě tenhle styl baví. Je to hodně zaměřené na samotnou akci. Na rozdíl od "old school" her, kde musíte sbírat lékárny a v komplexních úrovních hledat cestu dál podle mapky. Autoheal a checkpointy jsou, podle mě, geniální vynálezy. Hry mají díky tomu větší spád. Nejsou tak rozkouskované. Nemusíte před každým skokem nebo po každé povedené ráně ukládat. Protože, co kdybych na to zapomněl a musel to hrát znova. Tady budete umírat taky. Hodí vás to na začátku checkpointu a znovu prověří schopnosti.

Killzone 2 má všechno. Má autoheal, frenetickou akci, pořádnou válečnou atmosféru, krátkou herní dobu a nemá quick load. Je přímočarý, ale kupodivu ne tak, jak by člověk čekal. Občas nějakou odbočku ve hře najdete. Občas se vracíte. Všechno je to ale poctivě naskriptováno a obejít pravidla vám hra nedovolí. Mě to ale vůbec nevadilo. Užíval jsem si akci, kde vás vyruší jen vlastní smrt, kde nemůžete zabloudit a kde vás parťáci pochválí, když se povede pěkný head shot. Užíval jsem si střílení. Pokud jsem se teda s dual shockem trefil. Ještě na něm nemám takový skill.

Co se týče míření s páčkami, tak má hra nevýhodu, že se nepřátelé nechtějí nechat snadno zabít. Pořád se kryjí, pořád jsou v pohybu. Jinak jsou Helgasti pořádně démoničtí a hra má hodně sirovou atmosféru. Hra zábavně dávkuje styl hraní. Klasické hraní, stacionární kulomety, dobývání, mise v mechovi, souboje s bossy. Killzone 2 je intenzivní a nemá úplně pitomý příběh. Jen jednu pitomou postavu. Kdybyste vy jako Sevchenko preventivně odpráskl Rica už na začátku, mohlo to skončit úplně jinak. Na druhou stranu občas pomohl v přestřelkách.

Pro: pocit ze střílení, válečná atmosféra, inteligence protivníků, hra chytne nepustí

Proti: jednu pušku navíc bych bral, hodně krátké, Rico

+14

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS3 80
Toto je v poradí trinásty komentár tohto exkluzívneho titulu od Naughty Dog, ktorý započal novú éru hier. Upustenie od „cartoonových" plyšákov a vstup do reálneho sveta sa im na poprvé značne vydaril. Hláškujúci Drake k je dosť veľký sympaťák, ktorý Vám prirastie k srdcu bez problémov. Na mňa pôsobil, že občas má viac šťastia ako rozumu, čo mu pekne dáva body na charizme. Som rád, že autori si išli vlastnou cestou a z Drakea nespravili druhého „Indiana Jonesa" alebo „Laru Croft". Možno už tu nijakými novými informáciami neprispejem a možno už všetko bolo povedané ale i tak sa chcem podeliť o svoje čerstvé dojmy.

Príbeh sa točí okolo honby za zlatom legendárneho mesta Eldorádo. Dej sype ako hodinky, žiadne zbytočné vykecávačky. Občas nejaký zvrat v deji, občas humor. Vedľajšie postavy ale aj antagonisti sú dobre spracovaný a každý tam má svoj dostatočný priestor.

Akčná stránka hry je tiež fajn. Občas mi to ale prišlo prehnane akčné a to množstvo nepriateľov inklinovalo k „Call of Duty". Asi najviac ma sralo, že boli všade aj tam, kde nemali byť. Drake sa tvárí, že otvoril jedinú cestu do katakomb a hneď ako sa dnu dostanete, tak je plné bežných „npčiek" a strácalo to na „atmoške", že niečo objavujete. Jasne Drake zahlási hlášku typu, že ty militanti sú úplne všade. To mi dalo pocit, že samotný autori nevedeli s čím tie katakomby vyplniť aby tie pasáže hráč jednoducho neprebehol. Pritom tam stačilo dať viac hádanok do hry alebo nejaké útržky informácií o danom mieste. Hádaniek mi prišlo, že ich je žalostné málo a tie čo tam boli boli tak primitívne, že to musí bez návodu splniť hocijaký „australopitekus".

Vizuálne spracovanie hry je vskutku krásne, škoda, to nebola skutočná džungľa ale len obyčajné lineárne polia obklopené džungľou. Celý dej sa odohráva v jednotvárnom prostredí, čo mi príde po čase nezaujímavé. Jasné sú tam aj momenty, ktoré Vám utkvejú v pamäti. Za mňa môžem spomenúť napríklad jazda na skútri cez potopené mesto alebo architektúra zopár významných lokácií.

Počas postupom hrou môžte aj zbierať takzvané „collectibles". Čo sú vlastne artefakty z pred kolumbovskej éri alebo z čias Španielskej okupácie. Škoda ,že im chýba nejaká skutočne hodnotná stručná informácia o danom predmete, ktorá mi ťa vnútorne nútila aby si mal ich fakt potrebu zbierať.

Súperi nepôsobia hlúpo a naozaj reagujú na hráča. Snažia sa ho obkľúčiť alebo znemožniť ľahký postup hrou. Skoro za každým od nich dostanete spŕšku granátov, čo ťa núti meniť kryt za kryt. Kryty sú ľahko ničiteľné či už ide o rôzne bedne alebo múriky. Samozrejme nie všetko ale niekedy som bol milo prekvapený aj tam kde som to nečakal. Toto sami strašne páči, tie drobné detaily, kto by to možno okomentoval známou hláškou, „pri tom taková blbosť". Naughty Dog vie presne čo mam rád.

Poznámky typu, že hra nezostarla príliš pekne, alebo je ťažkopádna, neberiem do úvahy. Hra na rok 2007 je skvelá aj dnes. Môjmu psku dala hra hra poriadne zabrať, čo bolo hlavne poznať na neskorom doskakovaní textúr. Ale i tak sa teším na ďalšie dobrodružstvo.

Odporúčam!
+14

Under Leaves

  • PC 70
Po sérii náročnějšího hraní jsem si odskočil k hidden object hrám, abych se trošku odreagoval a připomněl, že hry nemusí nutně být akční a násilné, ale také meditativní a příjemné na oko. Under Leaves je toho vzorným příkladem, navíc z českých luhů a hájů...

Žánr hidden object je pro mě, v podstatě, velká neznámá. Hrál jsem, tuším, jednu hru před mnoha lety a dál se k tomu nevracel. Under Leaves jsem tedy volil především podle plakátu a skutečnosti, že se jedná o českou hru. No a musím říct, že vůbec nelituji.

Jedná se o takovou tu absolutně odpočinkovou záležitost. Asi jako když jste si před lety potřebovali v práci dáchnout a tak jste si na Windows 95 zahráli Solitaire. Dnes už Solitaire v nových Windowsech jen tak nenaleznete, ale zase se dostanete k takovým hrám, jakým je právě Under Leaves.

Ten nabízí přesně to, co si pod samotným žánrem dovedete představit. Hledání objektů v, sem tam statickém a sem tam dynamickém, pozadím. Co hru ale vyvyšuje od průměru, tak především grafika, která je na jednu stranu jednoduchá, ale neuvěřitelně vlídná a samotným prostředím zvířátek a přírody opravdu krásná. Když nad tím přemýšlím, tak vlídnost je nejspíš vlastnost, která se ke hře jednoznačně hodí.

Nedokážu říct, zdali je v rámci žánru Under Leaves něčím lepší od ostatních her. Pár jsem jich viděl, ale hrál opravdové minimum. Nicméně musím říct, že nabízí krásné přírodní a zvířecí motivy, kterým si mě dokázala získat.

Pro: Nádherné přírodní a zvířecí motivy, neskutečná vlídnost prostředí a zvířátek

Proti: Hidden object hra bez cokoliv jiného

+14

Frostpunk

  • PC 80
Už od oznámení hry mě oslovila její premisa a atmosféra. Hesla jako The time has come to to build the last city on Earth se mi zapsala do hlavy a ještě teď mě při koukání na launch trailer mrazí v zádech. Přesto jsem s hrou dlouho otálel, asi i díky This War of Mine, které mi ne úplně sedlo. K Frostpunku jsem se dostal konečně až teď a to vlastně tak trochu náhodou. A nevěřím, jaký klenot jsem tak dlouho opomíjel.

Jako první musím zmínit, že ta boží atmosféra z trailerů TAM JE! Z celé hry sálá ten očekávaný pocit beznaděje a zodpovědnosti za posledních pár lidských životů na Zemi. Přestože herní náplň se skládá především z resource managementu, tak je tam neustále patrný i onen lidský element, především skrz různé příběhové události.

Prim tu ale hraje vybalancovaná gameplay. Tahle hra nikoho nebude vodit za ručičku. Jsou tu hinty, ale ty říkají jen co dělá tady tohle tlačítko a co znamená tenhle ukazatel. Nápověda se téměř vůbec nezmiňují o tom, co má hráč dělat, aby město fungovalo. Zjistit jaké jsou herní pravidla, co je třeba hlídat, kde dělat kompromisy a kde ne, na to jsem si musel přijít sám. A tady smekám, 11 bit studios dokázali hru udržet na té tenké hranici, kdy je tohle objevování ještě zábava a nepřerůstá do frustrace. Mně se třeba podařilo dohrát hru hned napoprvé, bez loadingu, stačilo se nad tím pořádně zamýšlet.

Odkrývání herních pravidel mně strašně bavilo, ale tkví v tom i jistá nevýhoda. Jakmile člověk odhalí všechny vývojové stromy a pravidla mu přejdou do krve, tak hra přestává mít co nabídnout. Vývojáři si to uvědomili a záměrně si nechávají nějaká tajemství a neumožňují odhalit vše v jednom průchodu. Často je třeba vydat se cestou A nebo B a tohle skutečně přispívá ke znovuhratelnosti.

Po odehrání hlavního příběhového scénáře jsem si okamžitě spustil další doprovodný scénář a zkusil se vydat trochu jinou cestou (poslat děcka do práce, nemocným sekat nohy, takové ty věci). Jenže po třetím dohrání už byla všechna tajemství odhalena, hra toho už víc nenabízela a uprostřed čtvrté hry jsem ji dropl. Nijak mi to ale nevadí, dostal jsem velmi kvalitních 18 hodin zábavy, která byla tak návyková, že jsem se od hry první 2 dny nedokázal odtrhnout a chodil jsem večer spát nerozumně pozdě. Bavil jsem se skvěle.

Pro: obtížnost, atmosféra, pravidla herního světa, vývojové stromy

Proti: mohlo by tam být trochu víc obsahu, ale základní hra je rozumně veliká i teď

+14