Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Pokémon Sword/Shield Expansion Pass: The Crown Tundra

  • Switch 85
Druhé rozšíření zavedlo moji postavu s jejími věrnými Pokémony do Tundry. Hned, jak už to bývá zvykem, na mě vyskočilo několik hlučných postav a začalo mi vyprávět o jejich problematických rodinných vztazích. Krom hledání ztracené dcery jsem se dozvěděla o mýtech zdejšího kraje, o jeho neúrodě a také králi. Musím říct, že co se týče příběhu, tak ten mě v tomhle rozšíření zaujal o něco více než v tom prvním (Pokémon Sword/Shield Expansion Pass: The Isle of Armor) a byla jsem zvědavá, co se dozvím dál.

Prostředí, ve kterém se tato část hry odehrávala, mě příjemně překvapilo. Bavilo mě ho prozkoumávat a hledat schované cesty, které mě zavedly do nových oblastí. Naštěstí se hrála neodehrávala jen ve sněžných částech, ale dočkala jsem se i nějaké té zeleně či vodní oblasti. Samozřejmostí bylo přidání dalších Pokémonů do hry, ale co mě potěšilo nejvíce, tak bylo přidání velkého počtu těch legendárních Pokémonů. Ty jsem buď získala prozkoumáváním prostředí, hledáním stop a luštění hádanek, nebo jsem je mohla získat v tzv. Dynamax Adventures.

V Dynamax Adventures jsem postupně procházela přes několik soubojů s náhodně zvolenými Pokémony a sama jsem si mohla vybrat jednoho z několika předem určených Pokémonů. Toho jsem pak mohla vyměnit za Pokémona, kterého jsem zrovna porazila, nebo bylo možné si ho nechat. Na konci mě pak čekal souboj s legendárním Pokémonem. To celé jde projít s třemi živými hráči, ale pokud je člověk samotář a online interakce nemá rád (můj případ), tak mu hra přidá do party tři NPC. Ta ovšem byla naprosto tupá a kolikrát jsem na ně křičela, ať laskavě použijí super efektivní útok a ne nějakou kravinu, která nám je momentálně k ničemu. Ovšem musím říct, že dílem náhody/štěstí/osudu se mi podařilo s touto bandou tupců porazit i některé docela silné legendární Pokémony. V téhle části hry jsem strávila nejvíce času, protože mě bavila náhoda, s jakou jsou voleni Pokémoni, a také nutnost přizpůsobit se daným podmínkám hry a naučit se využívat všechny schopnosti, které Pokémon má k dispozici. Fakt zábavná část.

Tohle rozšíření jsem si užila o dost více než předchozí a ráda jsem se do něho vracela.
+14

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS4 80
Herní výzva 2021: Remaster

První Uncharted jsem trochu paradoxně hrál až jako poslední z trilogie. Čekal jsem totiž, že už hra bude zastaralá a nebude moc hratelná. Naštěstí jsem se ale mýlil.

I přes to, že se jedná o starší hru, užil jsem si jí. Příběh je zajímavý a poutavý, mechaniky trochu sice zestárly, ale nic strašného to není. Bohužel ke konci se hra více zaměřuje na střílení, což patří mezi slabší stránky hry. Lépe hodnotím první polovinu, kde si i hráč může více vychutnat krásné prostory a jednoduché hádanky.

Nakonec tedy musím přiznat, že mě hra mile překvapila. Rozhodně se nejedná o slabý článek série, a věřím, že v době vzniku se jednalo o téměř dokonalou hru. Obstojí ovšem i dnes.

Pro: příběh, prostředí, postavy

Proti: mechanika bojů

+14

Assassin's Creed Rogue

  • PS4 60
Black Flag se stal láskou, Freedom Cry melancholií a na další kapitolu zámořských dobrodružství mojí oblíbené ubisoftí série jsem se nebývale těšil. Tušil jsem, že jde o podobné prostředí a nutný poslední střípek mozaiky amerických dějin na pozadí věčného konfliktu (a zároveň kroniku rodu Kenwayů). Ale zůstal jsem jen zaraženě koukat, co že to je vydáváno za nové eskapády slavného řádu. Rogue není předcházejícímu dílu podobné, ono je ve všech klíčových oblastech stejné. Vážně, nedělám si legraci. Jak nemám rád oblíbené povídání o reskinech nebo copy/paste, tady proti podobným osočením neprotestuji. Vždyť hned úvodní naháněčka sice není v krajích tropických, ale polárních, ale to je jediný rozdíl. Představení mechanik je úplně totožné, ale tím to nekončí. Jakmile získá hráč loď a alespoň trochu volnosti, nestačí počítat podobnosti. Ve chvíli, kdy se otevřený svět konečně stane opravdu otevřeným a ne svázanou cestičkou pouček, došla mi slova úplně.  

Pevnosti, poklady na blízkých ostrovech, písně na střechách, zakopaná tajemství nebo hledání kousků nejrůznější zbroje. Všechno tu je a tak nějak šedivěji, bez invence. A hlavně vynuceně. Proč dávat námořníkovi na ledovém moři a v oblasti Severní Ameriky za úkol něco, co je neoddělitelně spjato s pirátskými vyprávěnkami, které jak kdyby vypadly z Knih odvahy a dobrodružství? Vždyť i domorodci, kterým jsem právě zachránil život, mě posílají opět po všech koutech mapy, abych okouknul sloupy. Ale já už nechci, protože hra si v tu chvíli nemile zahrává s oním pejorativním označením Open World: The Game. Je to strašná škoda a bije to do očí tím spíš, že je příběh opravdu krátký. A to se přitom mohl stát jasně nejlepším dílem.

Motiv zrady a vůbec celý námět o přeběhlíkovi mi první hodinu bral dech, ale s přibývajícím časem mu bere sílu uspěchanost. Co jediné mě zpětně mrzí u čtvrtého dílu, je místy slabší propracovanost postav a zvratů - a to přitom měl k dispozici dvanáct kapitol a epilog. Zběh jich má k dispozici šest a k tomu rozkouskovanou poslední vzpomínku. Z nápadu za milion se proto stává horská dráha, která by dokonale fungovala jako film, ale jako ucelený příběh lámaný stále dokola desítkami vedlejších aktivit si nikdy dokonale nesedne. Samotné finále mě pak téměř uráží. Je jasné, že se bude opět hrát na mystickou notu - na to si nestěžuji ani po tolika předchozích vějičkách. Fackou do tváře je ale poslední lokace. Čert tomu chtěl, že stejně jako se ve futuristickém chrámu odehrává konec Black Flag, odehrává se v něm i konec Rogue. Jen je opět přenesen z džungle a ostrovů do říše sněhu a ledu. Chápu snahu přiživit se na předchozím úspěchu, ale urážet myslícího hráče je pak něco úplně jiného.

Abych tvůrcům jenom nekřivdil, zkusili pár nových mechanik. Bohužel jsou buď kosmetického rázu - a nebo mi nesedly. Tou nejzásadnější jsou stalkeři. Věřím, že něco takového působilo v samém úvodu jako dobrý nápad, ale právě asasínské čtvrtě nebo nepřeberné množství číhajících a šeptajících (?) nepřátel v hustě osídleném New Yorku jsou zábavné přibližně první tři setkání. Jednoho zabiju, dalšímu se za rohem vyhnu, ve vedlejší uličce na mě skočí další a jen obejdu blok, šepot je opět zde. A to vše na ploše jediného náměstí. Když se pak skrytí hašašíni krčili i v džungli nebo v ledové pustině, už jsem jen přemýšlel o tom, jestli tam trénují nebo zkrátka jen odpočívají a zašívají se před nadřízeným.

Takhle zkrátka ne. Hře dávám smířlivé hodnocení, protože je nádherně zpracovaná a každý západ slunce nebo bortící se ledovec by se měl malovat a rámovat, to vše navíc na pozadí čarokrásného atmosférického soundtracku. Ale podivná kombinace revolučního dějového nápadu a prachsprostého zkopírování konceptu ze hry náladově úplně opačné, mě otravuje natolik, že si dám od války dvou nesmiřitelných stran zase na čas pokoj.

Pro: Mise v Lisabonu, vedlejší role známých postav, audiovizuál

Proti: Kopírka všeho, co bylo dobré na Black Flag - a tady není

+14

Stunts

  • PC 70
Stunts je nejspíš praotcem všech závodních her, ze kterého čerpal nejen pozdější hitmaker Need for Speed. Samozřejmě co se týče vizuálu ke potřeba respektovat datum vznku a ocenit i na tehdejší dobu nebývalé možnosti hry.

Ať už se jedná o výběr vozu ( včetně prakticky v top speedu neřiditelné formule ), zpětný promítnutí záznamu jízdy a samozřejmě unikátní editor trati, který nabízel obrovské možnosti vytvoření vlastní dráhy smrti a výběr protivníků, kteří měli svoje silné a slabé stránky.

Upřímě je ale potřeba říct, že aspoň u mě už dnes moc neobstojí, přestože v jinošských letech jsme strávili pěkných pár chvil projížděním tratí a pokořováním soupeřů, takže i s kapkou nostalgie dávám silný průměr - 70 %
+14

Jurassic World Evolution 2

  • PS4 65
Jurassic World Evolution 2 je poměrně vydařenou strategií, které navíc pochopitelně pomáhá samotná tématika. A aby toho nebylo málo, hodně dělá i samotná licence, díky které můžeme stavět budovy, které vypadají stejně jako ve filmech, nebo se zaposlouchat do úchvatných hudebních motivů. Pakliže jste hráli první díl, nečeká vás mnoho změn, případně se některé mohou jevit spíše jako zbytečné.

Do hry se totiž dostalo i trochu moc mikromanagementu (složitosti a trápení se zaměstnanci, potřeba učinit více kroků, než by bylo potřeba a hratelně příjemné atd.), jenž sráží dojmy z novinek, které dvojka nabízí. Ačkoli nedostatky stírá stále zábavná hratelnost a spousta povedeného obsahu, nelze zapírat, že by hra mohla být ve výsledku o něco lepší. Stále je však nutné ocenit detailní zpracování dinosaurů a jejich počty, navíc potěší i přidání těch vodních a létajících, po nichž hráči toužili. A když už o tom mluvíme, je radost je sledovat, jak se pohybují, jak se chovají, jak se pasou či loví. Animace jsou opravdu vydařené, totéž platí o hudbě a zvucích.

Zredukování kampaně na protáhlý tutoriál je spíše zklamáním, to však vyvažuje velice vydařený mód Chaos Theory, jenž nabízí alternativní filmové scénáře. Jen je škoda, že sandbox není tak volný, jak by si zasloužil. Necháme-li stranou v mých očích přepálenou cenovku, v případě, že po podobné hře toužíte, zabaví vás i toto pokračování se spoustou budování a hrátkami s dinosauří genetikou na pěknou řádku hodin.

Více zde: https://www.vortex.cz/recenze-jurassic-world-evolution-2/

Pro: detailní grafické zpracování dinosaurů, množství animací, jejich chování; létající a vodní ještěři; Chaos Theory; urychlení času; propracovaný zvuk, výborná hudba; příběhové vsuvky, filmové předěly, dabing postav; DNA a genetický výzkum celkově

Proti: hlavní kampaň; záseky a výpadky zaměstnanců během vykonávání akce či jejich úplná nečinnost; omezení sandboxu; přehnaný a otravný mikromanagement; občasná nepřehlednost

+14

Superliminal

  • PC 80
Velmi povedená krátká logická hra, zřejmě silně inspirovaná jak legendárním Portalem, tak některými dalšími nástupci jako The Witness, Antichamber apod.. Ve stylu humorného vyprávění je zde zase zřejmá inspirace třeba The Stanley Parable a rovněž Portalem. Všechny logické úkoly mají jeden ústřední motiv - perspektivu a všechny její matoucí vlastnosti pro lidský mozek. Tento nápad je myslím autory překrásně vyčerpán až na kost a přitom jsou hádanky pořád trochu o něčem jiném a nijak zvlášť se neopakují. Navíc je herní prostředí plné dalších chytáků, které nejsou hádankami, ale jen další zajímavé hrátky s perspektivou, takže se prostě nenudíte. Na úplném závěru pak přijde docela překvapivý a zajímavý monolog o povaze lidského snění.

Pokud je to pro někoho málo, hra obsahuje ještě challenge mód (v podstatě původní hra, jen v některých pasážích musíte použít jenom minimum skoků a pohybů s předměty) a pak také překvapivě zábavnou výzvu v podobě 30 minutového speedrun achievementu.

Bavil jsem se výborně.
+14

MediEvil

  • PS4 80
Halloweensky zábavný a sem tam pekelně těžký návrat Sira Daniela Fortesquea z reálného i videoherního záhrobí! Původního MediEvila jsem kdysi znal jen ze stránek časopisů a z dema v Playstation magazínu (i když to byla myslím dvojka). Vždycky mě lákal, takže jsem byl z ohlášení remaku nadšený. Vlastě mě zajímal celý příběh, o co v téhle rubačce jde a jak to, že se ze Sira Daniela stala tak trochu kultovní postava. A teď už vím!

Fortesque měl pech. Odvážně nakročil k tomu stát se na věky oslavovaným hrdinou, jenže o tuhle možnost, stejně jako o oko i spodní čelist, ho připravil jeden blbý letící šíp! Tak málo stačí, aby se na člověka na onom světě dívali kolegové skrz hnilobné prsty. Jo, všichni tam z něj mají srandu. Jenže! Daniel nečekaně dostává druhou šanci. Zlý čaroděj Zarok, jeho dávný nepřítel, si chystá armádu nemrtvých a při jejich oživování omylem probere i Fortesquea. A ačkoliv by Dan byl jen s jedinou čelistí na soutěži v pojídání hot dogů bez šance, na zabíjení zombies, dýňových strašáků, démonických přízraků a jiných monster to je víc než dost!

V průběhu hry se probíjíte skrze království Gallowmere, oháníte se meči, kladivy, sekyrami, palicemi, střílíte z luků, kuší, ale ovládnete třeba i blesky! Také řešíte logické hádanky a postupně odemykáte lepší a lepší zbraně, přičemž největší jatka to jsou s těmi magickými. Ale v případě nouze si můžete klidně utrhnout vlastní ruku a válčit s ní. Morbidní poetika inspirovaná např. filmem Noční můra před Vánoci každému jasně připomene tvorbu Tima Burtona, a skutečně, MediEvil je sice vizuálně jakoby pochmurné, ale jinak obrovsky vtipné a nápadité dobrodružství. Jen je místy také brutálně obtížné! Ale těžko říct, možná jsem jen zhýčkaný většinou novodobých her, které hráčům mnohé odpouští.

Remake MediEvilu vám neodpustí nic, zůstává věrný hratelnosti z časů prvního Playstationu. Umřete, tudíž začínáte celý level komplet od začátku! I pomalé zombie v úvodu vás pošlou zpátky do rakve, pokud si na ně nedáte pozor. Takže to je místy trochu frustrující, ale na druhou stranu i zábavné a nikoliv nepřekonatelné.

Zkrátka to není žádná bezstarostná procházečka, ale o to větší získáte v průběhu skill, a o to víc se budete chtít na konci pomstít Zarokovi, který vám takhle náročnou cestu připravil! For Gallowmere!

PS: Další nejen videoherní recenze najdete na mém instagramovém účtu, profil instageek_cz , díky!:)

PPS: Hra má kompletní českou lokalizaci, včetně dabingu! Z ukázek na mě působil solidně, ale nakonec jsem zůstal u angličtiny, z nostalgických důvodů, abych se i tímto původním nastavením přenesl zpět do časů ZŠ!:))

Pro: Atmosféra jak z filmů Tima Burtona v jeho nejlepší éře, humor, příjemný retro feeling.

Proti: Místy lehce frustrující, ale to už tak u her bývá:))

+14

Mario Kart 8

  • Switch 90
Některé koncepty prostě nestárnou.

Během uplynulých 30 let vzniklo, zaniklo (a třeba i znovu se objevilo) spoustu žánrů. A některé série se staly žánrem samy o sobě. Dnes, stejně jako před lety, tak hráči denně usedají ke hrám ze sérií CoD, FIFA, MK…. a tím nemyslím Mortal Kombat (i když pro něj to vlastně platí také) ale Mario Kart.

Všechny tyhle série se ale proměnily. Už nestačí jen pár kostiček a bohatá dávka hráčovi fantazie. Dnešní grafika je oslnivá a plná detailů. Stejně tak se posunula herní fyzika a zvuková stránka. Co se však nezměnilo je zábavná hratelnost a možnost instantní zábavy na jedné obrazovce. Nevíte, kdo platí pizzu? Nevíte, kdo by měl mýt nádobí? Nevíte, kdo půjde se psem? Na všechny tyhle otázky existuje jednoduchá a rychlá odpověď: „Rozhodne to quick match/race/fight!“

A to je vlastně to nejlepší hodnocení hry. I když jste ji hráli tisíckrát, i když znáte každou zatáčku/kámen/arénu, stále víte, že čas od času se sejde nálada a dobrá parta a vy neodoláte a stejně tu hru zapnete. A o Vánocích si rádi zazávodí i ti členové rodiny, co jinak nehrají. Ještě, že mám natrénováno …

Pro: TUNY zábavy

Proti: Občas až nepřehledné

+14

Orcs Must Die! 3

  • PC 80
Sám či v kooperácii sa postavíme proti hordám orkov

Čo nám hra ponúkne?
➤postavy: k dispozícii nám bude až 6 postáv, či už starých známych alebo nováčikov. Každá z nich má nejakú unikátnu schopnosť ako double jump či levitáciu. No v konečnom dôsledku si myslím že je jedno za akú človek hraje. Na hrdinov sa dajú zakúpiť za lebky, čo je herná mena aj skiny, no za mňa sú extrémne zbytočné a radšej svoje lebky miniem na vylepšovanie vybavenia.
➤kampane a mapy: po prejdení hlavnej kampane, Old Friends, ktorá zahŕňa 18 máp sa môžeme presunúť do druhej, Drastic Steps, ktorá obsahuje ďalších 5 máp. Nie som si vedomý nejakej vyslovene zlej mapy. Latka obtiažnosti nebola takisto nastavená vysoko, keďže sa hra dá v pohode prejsť na Rift lord obtiažnosť. Najviac času sme so spoluhráčom strávili na posledných dvoch mapách v Drastic Steps. Tam sa hra s vami nemazná. Každopádne ma najviac bavili takzvané vojnové scenáre.
➤vojnové scenáre: úplná novinka a za mňa najlepšia časť hry. Veľké mapy, špeciálne zbrane a hlavne extrémne množstvo nepriateľov. Na konci sa väčšinou objaví boss, ktorý môže byť problém len vtedy ak sa zamotá medzi ostatných nepriatelov. Čo sa náročnosti týka, tak výzvu v nich moc nehladajte. No posledná v prvej kampani na Rift lorda vie občas potrápiť.
➤pasce a zbrane: či už stará známa spike trap či acid geyser alebo novinky z vojnových scenárov ako armáda lučišníkov či priestess. V hre sa nachádza široká škála rôzneho vybavenia na likvidáciu nepriatelov. Ku koncu som si našiel svojich favoritov a do boja som si bral len ich. Poväčšine to bola brokovnica, základné spike trapy, lučišníci, spomalovacia pasca, snehové delá a bleskový trinket. Pokiaľ sa vie človek ešte k tomu zladiť s kamarátom, ktorý používa úplne iné pasce tak sa dá prejsť prakticky všetko. Vylepšovanie pascí je tiež samozrejmosť.
➤nepriatelov: okrem starých známych orkov, trolov či ogrov sa tu objaví aj pár nových druhov ako ohnivý základný orkovia či orkovia s výbušnými kušami. za otravných by som považoval hlavne lietajúcich elementárnych netopierov, gnollov, zemných elementálov občas fire lordov. Objaví sa tu aj zopár bossov ale tý ani moc nestoja za zmienku, kedže sú extrémne jednoduchý.
➤ďalšie herné módy: dostaneme možnosť si zahrať aj 3 nové herné módy. A to Scramble v ktorom musíme prejsť sériu máp. Pritom si volíme rôzne buffi a debuffi na pasce a nepriatelov. Zaujímavý nápad ale so správne zvolenými buffmi sa niekedy prechod stane extrémne jednoduchý. Ďalší je endless. Tradičná súčasť hry, ktorá človeka v neskorších vlnách začne nudiť. Ako posledné si môžeme zahrať zopár týždených výziev.


!! Menšie záverečné hodnotenie !!
Na nový diel v sérii Orcs Must Die! som dlho tešil, no nedúfal som že niekedy ešte vyjde, hlavne po fiasku s názvom Unchained. O to viac ma prekvapilo, ked hra celkom v tichosti vyšla ako predobjednávka na Steame. Okamžite sme si ju s kamarátom kúpili a dúfali že to bude hrateľné. A hrateľné to bolo. Postáv je na výber viacero ale nejako na tom nezáleží. Pascí je mnoho, či už nových alebo starých, no pokiaľ si človek nájde svojich obľúbencov, tak bude používať do konca hry len ich. V hre sa nachádzajú dve kampane, ktoré obsahujú dokopy 23 máp. Obtiažnosť nebolo moc vysoká aj ked hral človek na Rift lordovi. Novinkou sú vojnové scenáre, na ktorých sa na vás valia obrovské hordy nepriatelov a ku konci aj boss. Tie ma bavili určite najviac. Po dohraní hlavnej hry si človek môže zahrať scramble, endless mod či týždenné výzvy. Všetko som vyskúšal ale určite to není zábava na veľa hodín. Nových Orkov hodnotím kladne hlavne kvôli tomu, že som ich hral v kooperácii. Samého by ma to určite nebavilo tak moc. Doporučujem si po pár mapách dávať pauzu, keďže ustavičné zabíjanie orkov môže človeka rýchlo začať nudiť. K hre sa asi vrátim len vtedy, ak by vyšlo nejaké kvalitné DLC.

➤Čas strávený v hre: 27,1 hodín
➤Achievementy: 24/32

HODNOTENIE: 80/100%
+14

Observation

  • PS5 --
Pro nejlepší zážitek bych doporučoval se vyvalit do křesla a užívat si hraní na velké TV. Pěkně ve tmě, když nikdo není doma. Observation se paxtává solidně vtahujícím komorním sci-fi thrillerem i přesto, že obsahuje hromady luštěnek, křížovek, sledování, hledání a jiných uspávajících činností. Ale zároveň to není interaktivní film...

Netradiční mix žánrů dělá z Observation originální adventuru zaměřenou na řešení lehkých hádanek. Hráč se ujímá role umělé inteligence na Mezinárodní vesmírné stanici. Nejedná se tedy o žádný Voyager nebo Normandy, ale opravdu reálně vypadající loď seskládanou z jednotlivých segmentů a spadající pod konkrétní země (Rusko, USA, Čína, EU). AI plní příkazy člena posádky a sleduje celé dění skrze kamery a drony, přičemž značnou část herní doby tvoří i jednoduché grafické rozhraní jednotlivých systémů.

Užíval jsem si především tu první polovinu hraní, která je mnohem klidnější a uvěřitelnější. Ve druhé polovině už to začíná být trochu krejzy nejen po příběhové stránce, ale taky po té herní. Pohybovat se ve špatně nasvětlených částech lodi a hledat cestu dál nepatřilo k mým oblíbeným činnostem. Navíc, pohyb po lodi probíhá pomocí drona (něco jako Wheatley z Portal 2) a rozhlížení se do stran není plynulé. Škube to s očima a je škoda, že tak zásadní věc autoři lépe nevychytali. Nezachraňuje to ani pohyb ve volném vesmíru kolem celé lodi.

Bohužel největším problém je příběh, který zpočátku působí mrazivě a tajemně, vyústí ale v zoufalou kaši nesmyslů a sci-fi klišé o prolínání alternativních realit. Observation je originální a zajímavý kousek a rozhodně stojí za vyzkoušení, jen je potřeba se připravit na pomalejší gameplay a né úplně uspokojující příběhovno.

Hodnocení: ✰✰
+14

Oxenfree

  • XboxX/S 80
Osobně strašně nemám rád (subjektivně) hry s teenagerskými hrdiny, kdy mi připadá, že jsou napsaný jako neořezané tužky z penálu. Nebo si hrají na high-school drama a nedejbože musical.

Postavy z Oxenfree taky nejsou žádní géniové, ale působili na mě lidsky. Dovedl jsem do nich vcítit. Souznít s nimi, i když někdy byly dialogy vachrlaté, kdy některé možnosti by se hodili spíš nějakým starším ústům.

Dialogový systém je geniálně osvěžující, kde dialogy jsem vnímal jako skutečnou konverzaci. "Jako ze života"
A moc se těším, až si někdy dám tuhle hru znovu a budu celou dobu mlčet.
Bohužel trochu nevýhodou tohoto systému je časový stres, kdy si někdy nestačíte přečíst všechny možnosti.

Pro: příběh, postavy, dialogový systém

Proti: některé kostrbaté dialogy, dialogový systém je nepřívětivý k pomalým čtenářům

+14

The Deep Paths: Labyrinth Of Andokost

  • PC 50
Tak jsem se s vánočními slevami na Steamu a strašnou chutí pustit do nějakého dungeonu pustil i do této hry. Upřímně jsem od ní zas tolik neočekával, ale mám tyhle nenáročné kopírky Legend of Grimrock strašně rád. 3D prostředí, klasický výběr družiny, nenáročné hádanky a linearita mi vyhovuje. A hlavně plynulý pohyb, znalci ví.:-D

Hra je opravdu minimalistická, což mi vůbec nevadilo - zjednodušený inventář, menu, téměř žádné možnosti nastavení, to, že postavy nemají žádné skilly ani kouzla - při přechodu na vyšší level vlastně zvyšujete jen základní vlastnosti - Síla, Obratnost, Vitalita a Magie. Kouzla ve hře žádná nejsou, neučíte se je z knih ani nepoužíváte ze svitků. Nacházíte hole, které mají magický útok, který Vašim kouzelníkům spotřebovává manu. Já našel jen hůlku ledu - sesílá Iceblast a hůlku ohně - sesílá fireball. Nic z toho mi nevadilo.

Stejně jako mechanika peněz - ve hře samozřejmě nejsou žádné obchody, přesto nacházíte peníze. Zvláštní, říkáte si? U některých tlačítek, bran a dvěří je něco jako automaty, které Vás pustí dál jen když vhodíte patřičný obnos. Tak tohle je opravdu zvláštní fíčura, nad kterou jen kroutíte hlavou.

Co hře ale odpustit nemůžu, jsou bugy. Bugy bugy a bugy.

Bohužel, na to, jak je hra stará, jednoduchá a nenáročná, mi přijde strašně neoptimalizovaná. I na silném stroji se strašně dlouho načítá a všechno strašně trvá. Dostat se do hry, pohyb, souboje, otáčení..

Dále k těm bugům, je běžnou praxí, že sejv nejde načíst. Přechod do dalšího patra nic neudělá nebo Vám zcela změní portréty postav. Spuštění nové hry mi vymazalo všechny sejvy. Někdy hru uložíte, ale nejde přepsat starý sejv. Některé sejvy nejdou vymazat. Někdy naopak nejde uložit, musíte přepsat starý sejv - při načtení tohoto sejvu se pak načte původní situace, nikoli ta přepsaná. Pak Vám to opět vymaže staré sejvy.

Dostal jsem se 3x do pátého patra, pak jsem to po třetím smazání sejvů vzdal. Tohle prostě ne, přitom hře bych byl ochoten odpustit dost. Bohužel hra nemá ani tlačítko load přímo ve hře. Musíte do hlavního menu a z něho loadovat jde. Umíte si představit, jak dlouho to trvá, když stojíte před automatem, potřebujete 50 zlatých a v té jediné bedně se ten obnos losuje náhodně. Metoda sejv / load, která je jediná možná, ale pokaždé se musíte vracet přes hlavní menu, do toho návrat do menu i případný load trvají dlouho jak sviňa a ještě se modlíte, aby se ty sejvy nevymazaly.. To všechna pozitiva přebije..

Pro: Klasický dungeon, netřeba se učit nová pravidla a nový svět, hudba, cenovka

Proti: Bugy, vymazávání sejvů, problémy s loadingem, pomalé, kostrbaté, neoptimalizované

+14

Virginia

  • PC 80
Herní výzva 2022 - 3. Ticho jako v hrobě (hardcore)

Za tip tímto děkuji Mattesakovi.

Zvláštní, kolik se toho dá říct bezeslov, že? Když se nad tím zamyslím, tak mě to hodnocení vážně nepřekvapuje. Virginia je velmi experimentální hra. Nenazval bych to ale ani interaktivní filmem, to je ten problém. Je to takové jediné dílo svého žánru, o kterém nelze moc napsat bez prozrazení děje, proto se omezím na základní fakta.

Hra je velmi, velmi symbolická a metaforická. To je další důvod ten smíšených a nízkých hodnocení. Drtivá většina hráčů jí prostě nepochopí. Je mi líto, ale tak to prostě je. Dokonce i jiné umělecké hry jako Firewatch nebo Edith Finch jsou velmi přímočaré v tom, co chtějí říct. Tohle je zcela jiná úroveň, při které je nutná hluboká umělecká analytika.

Kromě toho má hra vlastně dvě příběhové linky. Abych to trochu okořenil, tak řeknu, že jedna připomíná Beze stopy a druhý Mrtvý bod :) Musím přiznat, že drtivou většinu mě zajímala spíš na první, ale na konci se to otočilo, a já vlastně bez dechu pozoroval finální snovou sekvenci která na mě velice zapůsobila a připomněla zase Twin Peaks (není na to odkazovat na seriál, který jste v životě vlastně neviděli...)

Nicméně, závěr hry je unikátní v tom, že ve vás vyvolá takové znepokojení a uspokojení podle toho, co jste si vlastně domysleli. Já měl prvně pocit spokojenosti. Nyní, když se to rozložilo v hlavě, vlastně zděšení a znechucení, protože mi došlo jaká další možnost co se stalo existuje. A obávám se, že mi to bude vrtat v hlavě dost

Case Unsolved.
+14

Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

  • PC 90
Je mi až hanba, že teprve před pár minutami jsem nejnovější díl mojí oblíbené sniperské série zdárně pokořil. Nebudu se rozepisovat nad životními a především pak technickými důvody, které mi bohužel nedovolily tuto hru pořízenou vloni v květnu dohrát dříve.

Každopádně mi po celou dobu pomalu plynoucího hraní přišlo, že oproti Sniper: Ghost Warrior Contracts jsem si jeho druhý díl užíval více. Hlavním důvodem byl častý výskyt misí, kdy jsem se svojí sniperkou odstřeloval na více jak kilometrové vzdálenosti a musel tak být mnohem preciznější než v misích standardních, kdy jsem svoji zbraň mohl často nechat odpočívat a nepřátele tak likvidovat pistolí či holýma rukama. Ovšem i tyto tzv. klasické kontrakty pro mě byly nesmírně zábavné. Lví podíl na tom byl fakt, že v podstatě všechny typy misí jsou zaměřené na stealth způsob, který roli pravého snipera velmi výrazně umocní a téměř i přiblíží realitě. Možnost hrát akčním způsobem tu sice stále je, ale myslím, že u této hry to není úplně nejlepší nápad. Tím navážu na jedno negativum, které mě na hře celkem štvalo. Nepřátelé se totiž při akčním způsobu hry, popř. při vyvolání poplachu a vašeho odhalení při tichém postupu, objeví úplně všude, a to i přesto, že v tu chvíli plníte kontrakt na extrémní vzdálenost a jejich bleskurychlé přiblížení je kvůli této vzdálenosti vyloženě nereálné. S tím souvisí i druhé, avšak kupodivu snad i poslední negativum, kterým je automatické uložení hry v momentě, kdy se poplach spustí. Musím říct, že tohle mě na hře vytáčelo ze všeho nejvíce a nějak jsem nepobral, proč něco takového autoři zavedli. Naštěstí checkpointů není jako šafránu, tudíž vrátit se o jeden dál je solidním řešením.

Těch minimum negativ však elegantně smaže samotná hlavní podstata hry, jejíž popis nemůžu vynechat a musím ji s dovolením poněkolikáté zopakovat. Tím je sniperka a práce s ní. Ten pocit, když s maximální precizností zamíříte na lidský cíl, zmáčknete spoušť a náboj, který ze sniperky vyjde, si v rámci elegantní animace najde svůj přesný cíl, který neomylně eliminuje, příp. v rámci potřeby zkratuje generátor či kameru, je naprostá herní slast, kterou u mě ve hře jen tak něco nepřekoná, a já ten wow pocit chci v další scéně co nejdříve prožít znovu a znovu.

Co dodat? Vylepšení této herní série o mise na dlouhou vzdálenost a plíživý postup do míst, kde se skryju za překážkou nebo v trávě a pak nechám moji nejoblíbenější střelnou zbraň udělat tu nejlepší práci, je....já vím, zase bych se opakoval.

Pro: práce se sniperkou, zejména na velmi dlouhé vzdálenosti, záživnost všech druhů misí

Proti: nepřátelské checkpointy

+14

Tails of Iron

  • PC 70
Už dlouho se nestalo, že by mě zaujala nějaká plošinovka, ale po náhodném Tails of Iron streamu, jsem se rozhodl dát téhle hře šanci.

Jako první mě zaujal soubojový systém, který má daleko větší Dark Souls feel, než například Dead Cells, u kterého mi toto připodobnění přišlo spíše jako marketingový tah. Hlavní postava - krysí princ Redgi působí lehce pomaleji a nemotorněji, takže pokud zaútočí ve špatnou chvíli, tak již nemáte možnost například blokovat, dokud vaše postava neprovede celý útok. Především souboje proti bossům patří mezi moje nejoblíbenější části hry, jelikož podobně jako v Dark souls i zde je potřeba se postupně naučit bossovi pohyby. Většina bossů mě tedy celkem bavila, ale našlo se i pár horších. Především otravné bylo, když bossovi dali plošné útoky, kterým i když vizuálně uhnete, tak stejně dostanete zásah. Strávíte tedy pár pokusů čistě tím, že zjišťujete, jak daleko vlastně musíte uhnout, aby vás určitý útok nezasáhl. Celkově je ale tento pomalejší soubojový systém pro mě velké plus.

Další plus mi přišel celkem jednoduchý příběh, který si nehrál na nic extra a krásně zapadl do světa, kde krysy bojují proti žábám o nadvládu nad královstvím, doplněný čistým a decentním vizuálem, který mi přišel pro tenhle styl hry naprosto ideální.

Co mě bohužel zklamalo byly vedlejší questy. Zprvu se tváří, jako menší nepovinné záležitosti, ale skrze hru v nich dostanete přesně tolik zlata, abyste si mohli dovolit vybavení, které vám umožní postoupit v příběhu, takže téměř všechny vedlejší questy jsou ve výsledku povinné. Výjimkou je pár případů ve stylu, kde se například jednomu krysákovi rozbije kolo od vozu a když mu přinesete nové, tak vám dá nějaké extra vybavení. Samotné "vedlejšáky" navíc spočívají v tom, že se vrátíte do předchozí lokace a sejmete novou/upravenou potvoru, takže to celé působí spíše jako taková forma prodloužení hry. Jediný vedlejší obsah hry, který mě zaujal, byly nepovinné miniboss fighty, při kterých jste mohli dostat zajímavé vybavení, jako například krysí adaptaci na Thorovo kladivo.

Pokud tedy hledáte nějakou plošinovku s důrazem na příběh a pomalejšími souboji, tak Tails of Iron můžu doporučit.
+14

Portal Stories: Mel

  • PC 90
Moderská komunita je silná a často dokáže vytvoriť ďaleko lepší produkt, než bola pôvodná hra, prípadne vytvoriť rozšírenie zanedbanej časti pôvodnej hry. Mód ku vysoko oceňovenému Portal 2 je pre tých, pre ktorých boli hádanky z pôvodnej hry malou výzvou.

Nejde len o pár máp na 2-3 hodinky, ale normálne plnohodnotné rozšírenie s vlastným príbehom. Sú tam hádanky s veľkým H, ktoré sú náročné ale nie frustrujúce. Hádanky, pri ktorých nejde o zručnosť (až na jeden jediný prípad) ale čisto o logiku. A to sa bavíme iba o hádankách zo story módu. Hra obsahuje aj advanced mód...pre najnáročnejších.

Príbeh sa odohráva medzi udalosťami Portal 1 a Portal 2. Hlavná postava (Mel) je uspatá, aby na nej mohli byť vykonané testy, ale niečo sa pokazí a k zobudeniu dôjde oveľa neskôr, než bolo v pláne. Teraz je najdôležitejšie zistiť, čo sa stalo. Prečo je prostredie zničené ? Kde sú ostatní ľudia ? Niečo časom vysvetlí robotí spoločník, ale zvyšok si budete musieť zistiť sami a môžete si byť istí, že ten záver stojí za to !

Mód je samozrejme zadarmo, a napriek tomu je profesionálne nadabovaný vrátane videosekvencií. Herná doba je vďaka vyššej obtiažnosti malilinko vyššia ako tá v Portal 2.

Pro: hádanky; aj keď je to free, tak profi spracovanie

+14

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

  • PC 80
Herní výzva 2022 - 5. Na vážkách (78%)

Přestože původní Call of Duty 4: Modern Warfare vyšlo už před dávnými časy, pořád jsem si tuhle pařbu pamatoval jako super akci, od které jsem se ve své době nemohl odtrhnout. Když jsem nad tím ale přemýšlel, pravdou bylo, že jsem si ze hry pamatoval pouze tři momenty - fantastickou první misi na lodi, cestu na popravu a misi v Černobylu. Naštěstí je tu tento remaster, jenž mi v době vydání nějak unikl, a také Herní výzva jako impuls se do něj konečně pustit. A zážitek to byl opět parádní!

Protože si původní hru moc nepamatuju, hodnotí se remasterované změny těžko, ale pravdou je, že minimálně po audiovizuální stránce se mi vše hodně líbilo. Grafika vypadá skvěle i dnes a díky rozmanitosti prostředí a spoustě spektakulárních skriptů je pořád na co se dívat.

Hratelnostně se jedná pořád o stejnou akční arkádu, kterou je série Call of Duty prakticky dodnes a to se všemi zápory a neduhy, v čele s hloupou umělou inteligencí, respawnem nepřátel, dokud nepřejdete určitou hranici nebo nesplníte specifický úkol, případně krátkou herní dobou.

Celkově ale hodnotím nadprůměrně, protože drtivou většinu jsem se zkrátka dobře bavil. Vznik tohoto remasteru tak kvituji s povděkem a do budoucna možná dám i remaster MW2.

Pro: Parádní grafika; rozmanité mise; hratelnost.

Proti: AI; respawn nepřátel; krátké.

+14

Outlast 2

  • PC 50
Předem se omlouvám za trochu peprnější recenzi, ale fakt mi nadskakuje dekl. Chtít se jednou trochu polekat, to přece není nic tak hroznýho, že ne? To bych ovšem nesměl hrát Outlast 2, kde jsem po rozmlsanosti z prvního dílu očekával prvotřídní horor. Dostal jsem spíš klystýr rezavými hřebíky. Už jednou použitými ke stejnému účelu. Tahle hra vám nedá vůbec nic zadarmo, a to až tak extrémně, že vás to vůbec nebude bavit...ba co víc, bude vás to nebetyčně srát. Ale popořadě.

Do konce mě dotáhnul příběh - ujetosti v podobě náboženských sekt si nechám líbit. A je to popravdě to jediné, co vás donutí neseknout s tou hrou, jakmile se dostanete k těžším částem. Však to znáte. Havárka vrtulníku, náhodou si to zapíchnete na kraj sadistickýho městečka, a střeva můžou začít lítat. Sem tam vás popožene hillbillík s mačetou, sem tam paní od Metrostavu... Po cestě potkáte všechny možné i nemožnné části těl, prostě takový herní body horor. Prolínají se dva příběhy, a přestože jsou někdy přeskoky mezi liniemi použité jako scénáristická berlička, poskládané je to dobře. Tuhle část hodnotím kladně, i když jsem se z ní dozvěděl zhruba prd.

Hele, netuším, proč spadnul vrtulník, proč se tam najednou měl zrodit Antikrist, proč byli všichni tak mimo, a vlastně ani proč tam všude rozvěšeli svoje kámoše - tu za krk, tu za kule. Dobře, pak jsem si našel, že za to teda jako může zlá společnost Murkoff, ale hergot, nemohlo to třeba vyplynout ze hry? Fakt si to musím číst ve formě komiksů po finiši hry? To je jako bych pozval rodinu na oběd, všichni se po něm druhej den posrali, a já jim to odůvodnil tak, že to bylo příběhově spjatý s tím minulým, kde se teda ale posrali ještě ten den. Tohle fakt neuznávám, sorráč.

Grafika a audiovizuální stránka je lahůdka. Fakt nemám, co bych vytknul, Prostředí je fakt stylový a skoro by i dokázalo navodit atmosféru. Jako kdyby si v Horní Dolní zahráli šibenici v reálu, a toho, co hádá, pro tu prdel ještě přismažili a použili jako cvičnej terč pro Karla, co se učí házet sekyrkama. Jenže pak se tyhle epesní náměstíčka začnou opakovat, a vás to tak nějak přestane šokovat. Když potom narazíte na ledvinu připravenou k darování v každý skříni, jen suše pozdravíte a jdete se schovat jinam. Za mě dobrý, ale dávkování trochu over the top. Co se týče zvuků, v tomhle jsou kluci TOP třída. Netřeba komentovat.

A teď ty pitomý mechaniky. Kamera fajn, mikrofon fajn, dobíjení, natáčení - jo, super. Všechno při starým, klasika Outlastu. Ty vole, ale co ten level design? Ten hořící oběšenec se sekyrkama v zadku jsem ve skutečnosti já, když se na šedesátý pokus snažím proběhnout level. Já nevím, jestli si Red Barrels řekli, že mě teda správně naserou, ale kouzlo Outlast tkví v atmosféře. Pomalu něco buduju, nervy jsou napnutý jak struna, hráč je hnědej, přestože se mu vlastně nic neděje, a pak přijde ta lekačka, co to všechno uvolní. Ne, tady vás jednom kuse někdo honí.

Ale pozor, to není všechno. Vy totiž ani za prd nevíte, co v tu chvíli máte dělat. Typicky spadnete do místnosti velikosti fotbalového hřiště, máte utéct, ale nic nevidíte, nonstop vás někdo pronásleduje, a když se náhodou blížíte k východu, spustí se skript. Na obtížnost Nightmare se navíc antagonisti naučili běhat, takže po pár pokusech je veškerá imerze v hajzlu,, a vy už jen znuděne šmajdáte mapou, abyste zjistili, kam teda doběhnout. A mezitím schytáváte neustále se opakující animace smrti. Tip pro začátečníky: vždycky jděte tam, odkud přišel bubák. To je totiž strašná prdel, dát východ za bubáka a pak to 70krát zopakovat. Cyve.

Jo a nejlepší je, že některý bludiště maj slepý ramena, takže si pomalu můžete kreslit mapu jako v Kyrandii. Jen je zajímavý, že někdy bubák neodhalí, že mu oblizujete ouško, a podruhý si neomylně zaběhne patnáctistovku ve světovým rekordu, na jejímž konci vám zapíchne kudlu do řiti, když se zrovna schováváte v krabici od bot. A je to jedno, že je to na druhý straně mapy. Asi choděj po čuchu.

Sólo epizodkou jsou trčící větve, kousky slámy, listy a kdejaké pitomosti, o které se v rychlosti běhu 120 km/h spolehlivě instantně zaseknete. Školní bubák potom v jednom úprku dokonce mizí a objevuje se přesně za váma, takže si připadáte jak Sanko, když se učil nazpaměť bobovou dráhu. Zkuste si pak dveře otevírat o milisekundu déle. To dostanete francouzáka, že to s váma sekne. 

Už jsem se trochu uklidnil. Takže: problém Outlast 2 je jeho za vlasy přitažená snaha o akčnost. V jedničce jsme zažili tak strašně vypjaté situace, a jen několik z nich bylo zakončeno úprkem. Tady je ten poměr úplně opačný, takže utíkáte skoro pořád a ještě k tomu vám level design neporadí, kam to zahnout. Výsledkem je fakt nulová imerze a posléze hráčova rezignovanost. Neustále opakující se smrt po čase není nervydrásající, je otravná.

Strašně mě štve jedna věc: i když razím teorii, že v takovýchto survivalech je hloupost nabízet zbraně, tady s jejich absencí mám živelný problém, protože prostě nedává ani trochu smysl. Doslova na každém rohu je nůž, motyka, vidle, drát, prkno... Jak moc velký příběhový smysl dává, že hrdina, kterého se týden v kuse snaží ÚPLNĚ KURVA KAŽDÝ ZABÍT, nechá svoje nepřátele tiše chrupkat v postýlce, když se jim náhodou vkrade do domu. Ještě chybí funkce "přikrýt a dát pusu na čelo". Na každým náměstíčku hoří pár ostnáčem omotaných těl, ale náš "hrdina" utrousí "ne, jsem pacifista" a ochotně schytá mačetu do oka, přestože se hillbillík napoprvé netrefil a po demižónu samohonky loví žabikuch 5 minut z vysoký trávy.

Omlouvám se, nasral jsem se. Měl-li bych hru doporučit, doporučím ji na Easy. Pak to může být zajímavý filmový zážitek, který vás možná i vtáhne, protože prostě neumřete. Ale na Nightmare to nehrajte, protože potom v nervech fakt někoho zabijete. A to není dobré, áno?

Pro: Ujetost, příběh, syrovost, kamera a její funkce

Proti: Scénář: prase, level design: pac-man, AI: zlatonka

+14 +15 −1

Jagged Alliance: Back in Action

  • PC 60
Čekání na Jagged Alliance 3 je dlouhé a po dohrání Hired Guns: The Jagged Edge jsem se pustil do další "Jagged Alliance 2" hry. No, co k tomuto počinu říct. Je to JA a zároveň není. Hra totálně změnila žánr, což nejen, že není dobře, ale vlastně to ani nedělá dobře. Místo klasické tahovky nabízí souboje realtime s možností zastavení času a rozdělením příkazů, ale s debilním cooldownem a prostě to celkově nefunguje.

V první řadě hra není fér. Sniperka Raven s trefováním na 99 s odstřelovací puškou je na tom na stejnou vzdálenost stejně jako vidlák s revolverem. A pokud jsou vidláci dva, Raven dostává na frak. Revolvery sice nemají takový damage, ale zasahují i na několik desítek metrů neomylně a Váš žoldák, který musí neustále znovu a znovu mířit, je v podstatě "ubit čepicemi". Klíč ke hře je v tom tak nějak přežít začátek, než vyděláte peníze a osvobodíte dvě tři města, pak už si můžete dovolit zaplatit více žoldáků a ubít pro změnu nepřítele kvantitou. Nepřítel je tedy vždy v početní převaze, ale budete postupovat pomalu, s celou četou šesti zalehnutých žoldáků a střílet nepřátele po jednom, oni budou nabíhat a Vy je zase nepustíte k výstřelu. Což není ani zábavné, ani taktické a není to ani Jagged Alliance.

Co mě u hry ale udrželo, byla ta omáčka okolo. Přesně to, co měla Hired Guns naopak. Kde návykové, zábavné a vyrovnané souboje ubíjelo to nic okolo. Tady plníte spoustu úkolů, pořád se něco děje. I když není možné úkoly řešit více způsoby, je jich tu 40. Dále můžete lovit teroristy za odměnu jako v původní JA 2. A můžete mít v partě licencovaného Ivana, Shadowa, Scope a Trevora. Což se taky počítá. Obrazovka mapy mě bavila, pocit, kdy vedete kampaň za osvobození země a svržení diktátora funguje, postupně dostáváte města pod svou vládu, přidávají se k Vám NPC jako v původní JA 2.

Což jsou bohužel jediné pozitivní aspekty hry. Tedy kromě toho, že je hra opět česky. Ano, lze najímat milice, ale je to tragédie. Stejně jako léčení / opravování zbraní / páčení zámků / používání výbušnin.. Opravdu debilnější způsob si lze těžko představit. Použít výbušninu lze jen tam, kde je to jasně zobrazeno. Pokud budova nemá stěnu, na které bliká indikátor C4, tak ji prostě neodpálíte. Sad na odstranění min je ve hře trestuhodně málo. A min tolik, že půlku času hraní strávíte kličkováním mezi minami v již vyčištěných sektorech. A běhat mezi nimi budete. Protože hra má těžko pochopitelný systém cestování. Cesta z východního pobřeží na západní trvá po silnici cca 15 hodin. Ale mapa je poskládaná z jednotlivých sektorů, ve kterých se zastaví čas. Čas tedy běží jen v obrazovce centrální mapy. Co z toho plyne? Cesta po cestě na centrální mapě trvá cca 15 hodin. Pokud cestujete tak, že v sektoru doběhnete úplně na západní okraj, přepnete do centrální mapy, tam se za 5 minut přesunete do vedlejšího sektoru, kde hru načtete, tak se minami prokličkujete celým sektorem při zastaveném čase zase na jeho západní okraj. A tak stále dokola. Cesta tímto způsobem trvá cca 35 minut. Což budete dělat hlavně proto, že se postavy cestováním po mapě světa strašně unavují, cca po dvou hodinách už prostě nejdou a musí odpočívat.

Navíc na Vás Deidranna posílá stále nové a nové jednotky, aby Vám vzaly dobytá území a toto je způsob, jak se k nim rychle dostat, aniž byste museli znovu bojovat. To, že nepřátelské čety putují několikrát za den a stále stejnou cestou, přestože dostanou vždycky za uši, radši mluvit nebudu. I když musím uznat, že mi to ve výsledku ani zas tak nevadilo. Představa, že nepřítel přemýšlí, obsazuje lokace, do kterých to mám daleko a já se s ním dokola jenom naháním na obrazovce mapy, mě děsila ještě víc.

Další fíčura je ta, že lze opravovat jen zbraně, nikoli oblečení a brnění. A jelikož poškozené brnění nemá žádnou funkci (kromě toho, že Vaše postavy neběhají opticky jen ve slipech), je neustálá distribuce materiálu taky extremně otravná. Protože bez nutnosti nechat se zasáhnout, popřípadě se připlížit, zabít nepřítele nožem na blízko nebo odstřelovačkou zdálky na jednu ránu, to v téhle hře nejde.

Škoda, že vlastně nešlo zkopírovat souboje z Hired Guns s Jagged Alliance omáčkou z této hry, protože by tahle kombinace mohla vypadat zábavně. Takhle jsem si ani to hraní za Ivana pořádně neužil..

Pro: strategická mapa, velké množství úkolů

Proti: soubojový systém, levelování postav, neopravitelnost brnění, systém páčení / léčení / opravování, debilní cestování po mapě

+14

Metamorphosis

  • PS5 80
Kafkova Proměna: The Game. Musím říct, že jsem byl při koupi na pochybách, ale nakonec mě čekalo příjemné překvapení. Jak Proměnu, tak Proces jsem četl, ale určitě bych netvrdil, že tyto dvě díla patří mezi mé oblíbené, právě spíš naopak. Kafkův styl psaní se mi nijak zvlášť nezamlouvá a obě knihy osobně řadím do kategorie "jednou a dost". To ale nemění nic na tom, že mě zajímá jakýkoliv herní projekt spojený s literaturou, zvlášť tou klasickou, a jsem o to radši, když takový projekt dopadne dobře. S herní Proměnou jsem strávil dva příjemné víkendové večery a musím uznat, že i jako ne-fanoušek knižní předlohy se mi výsledný produkt líbí.

Ono se vlastně nejedná o doslovnou adaptaci Proměny, tam by vlastně snad ani nebylo co hrát. Dá se říct, že hra si bere výraznou inspiraci z děl Proměna a Proces, přičemž Proměnu dá se říct hrajete, a Procesu jste ve hře svědkem. Jedná se o poměrně jednoduchou 3D hopsačku s občasnými lehkými logickými úkoly, zaměřenou na vyprávění "kafkovského" příběhu. Měl jsem obavy o technickou stránku hry, ale naštěstí marně. Hra se velmi dobře hraje a ovládá, i když 30 fps trošku tahá za oči, dá se to vydržet. Byl jsem překvapen, jak dobře je ve hře po technické stránce zpracován pohyb, kdy si opravdu připadáte jako brouk. Tzv. "coyote time" tu pracuje výborně a i při nepřesném doskoku na šikmou plochu, kdy byste v jiné hře spadli z římsy, se vaše broučí končetiny udrží i v poměrně ostrých úhlech dopadu, což působí uvěřitelně a velmi příjemně po hratelnostní stránce. Taky fakt, že vidíte svoje broučí končetiny, které se přizpůsobují texturám terénu a objektům, bych ve hře nečekal a jednalo se fajn překvapení. Druhá věc, čeho jsem se bál nejvíc, byla orientace v prostředí, zvlášť při pohybu s nízkou kamerou z broučí perspektivy, naštěstí taky perfektně zvládnutá. Neměl jsem sebemenší problém se v levelech vyznat, navíc můžete kameru šikovně oddálit a prohlédnout si level z ptačí perspektivy, což je super.

Po grafické stránce vás hra asi neohromí, ale nejedná se pro mě o nedostatek. Postavy jsou vyvedené spíše jako karikatury, takže stylizace některé grafické nedostatky skryje. Poklonu si zalouží hlavně specifický styl humoru v dialozích, který podle mě dost přesně vystihuje samotný Kafkův absurdní humor v jeho knihách, jako když se Řehoř ráno probudí v podobě brouka, a jeho největší starost je, že přijde pozdě do práce. To je myslím ve hře velmi věrně replikováno a to je dobře.

No nějaké zápory... možná by ve hře mohlo být víc komplexnějších logických úkolů. Moc mě nebavila část hry v Bugvillu, kde se z ničeho nic asi na půl hodiny zastavíte a jen běháte od jednoho brouka k druhému, vyřizujete nesmyslná poslání a věci se tak nějak dějí samy bez vašeho přičinění. Možná to je záměr... část hry, která má symbolizovat nesmyslnost vašeho počínání jako v Procesu, možná ne. Nedokážu říct, tak jako tak, nebylo to zábavné hrát, což mohla být klidně celá pointa... naštěstí se pak hra zase vrátí do svých předešlých kolejí.

Pro: Originalita, ovládání, design úrovní

Proti: 30 fps fujky fuj

+14