Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Space Quest II: Vohaul's Revenge

  • PC 70
Obdobně jako u prvního dílu jsem po chvíli hraní původní verze se zadáváním příkazů došel k závěru, že toto zpracování není pro mě, a tak jsem využil možnosti si zahrát tento fanouškovský VGA remake.

V prvé řadě opět vyniká příběh. Kontrast toho, že se ze zachránce světa stala celebrita, co dává rozhovory v televizi, ale ve výsledku pracuje jen jako podřadný uklízeč na vesmírné lodi je úsměvná. Stejně jako řada situací, do kterých se Roger postupně dostane. Docela potěší i narážky na jiná díla, především filmy. Postřehl jsem Predátora, Vetřelce a Hannibala Lectera. U posledního jmenovaného je mi jasné, že je to nápad autorů tohoto remaku, protože v době originálního vydání hry film s touto postavou ještě neexistoval.

Co se zpracování a game designu týče, musím hru pochválit především v tom, že není tak krutě obtížná jako jednička. Ano, smrt opět číhá na každém kroku, včetně parádních animací. A ano, umíral jsem až příliš často. Naštěstí jsem měl z jedničky vycvičený pud sebezáchovy a tak jsem každou chvíli hru ukládal. Ale zpět k obtížnosti. Nevím, jestli to bylo tím, že jsem si na styl hraní již zvykl, ale při hraní jsem nakukoval do návodu mnohem méně než v případě jedničky. Bylo to především u mechanismů, které se daly snadno přehlédnout (např. místo v jezeře, kde se Roger potopí). Líbí se mi, že i když jsem neměl nějaký předmět z dřívější části hry, dala se daná situace vyřešit jinak. Například potvoru u základny je možné zneškodnit rubikovou kostkou, kterou jsem neměl. Místo toho jsem utekl zpět do vody a po návratu byla cesta volná. Jinak mě celkem pobavila i hra na automatu.

Ke grafickému stylu nemám žádné výhrady, tento ručně kreslený vzhled adventur je mi sympatický. Dobře zní i hudba a dabing.

Celkově jsem s hraním spokojený, bylo to o dost zábavnější než jednička a bez nutností neustálého koukání do návodu. U her tohoto typu mi trošku vadí to přepínání činností, ale to není nic, na co by se nedalo rychle zvyknout. Hru tedy můžu doporučit a sám jsem velmi zvědavý, jestli časem dostane svou VGA podobu i třetí díl.
+14

Returnal

  • PC 95
Returnal se může zdát jako zvláštní směs prvků, o které byste samostatně ani nemuseli mít zájem. O to víc může fascinovat jak dobře ty prvky fungují dohromady. Nikdy mě nebraly Roguelike hry, bullet hell nemusím vůbec, ale Returnal mě dostal. Mám z něj podobný pocit jako z Dark Souls nebo Control, kde jsem byl unešený z toho jak unikátní zážitek mi tyto hry poskytly. Ten pocit, že hraju něco úplně nového. Vracím se zpátky do dětství, kdy mi přišlo, že každá hra má svoje kouzlo a nějaké opakující se trendy v herním průmyslu jsem vůbec nevnímal.

Hlavním lákadlem je hbitý, dobře zpracovaný, přitom celkem jednoduchý (nikoli lehký) bojový systém opírající se o širokou škálu nepřátel. Atmosféru tvoří nejen krásně zpracované lokace, ale také vynikající zvukový design a hudba. Příběh není rozsáhlý, ale jeho vyprávění je docela náročné. Snaha jej odkrýt je takovou hrou proti spisovatelům, kteří vás v některých místech vyloženě vodí za nos. O dabing hlavní postavy se postarala Jane Perry (Diana z nového Hitmana, Rogue z Cyberpunk) a odvedla špičkovou práci, což je ve hře kde téměř nikdo jiný neúčinkuje naprosto zásadní.

Herní prostředí je postavené jako Roguelike s nějakou permanentní progresí. Základní hra je rozdělena na dvě části, každá má tři biomy. Je tady ještě jakýsi sedmý biom přidaný v DLC (na PC je už v základu) který funguje jako samostatná část a příběhově navazuje na druhý konec hry. Když definitivně umřete nebo restartujete cyklus, začnete v prvním biomu dané části. Cyklus můžete pozastavit a hru ukončit, nemusíte každý cyklus dohrát na jeden zátah. Biom tvoří řada na sebe navazujících místností, které se větví do několika směrů. Kromě hlavních místností, které vás posunují dál v biomu, jsou tu také vedlejší místnosti, kde můžete najít nějakou výbavu, podrobit se výzvám, nebo se utkat s minibossy. V každém cyklu dostanete jiný set místností v jiném pořadí. Postupně nacházíte permanentní dovednosti pomocí kterých se lze dostat na nová místa i v předchozích biomech, takže to trochu funguje jako metroidvania. Do toho se vám po dosažení některých míst odkrývají v předchozích lokacích nové příběhové prvky. Restartovat cyklus, ať už manuálně nebo smrtí, není vždy nežádoucí. 

Primárním úkolem je zabít bosse a odemknout průchod do dalšího biomu. Ten už zůstane otevřený i v příštích cyklech. V každém cyklu nacházíte měnu, klíče, výbavu a zbraně. Zbraním v rámci cyklu zvyšujete level a jejich používáním odemykáte permanentní vylepšení. Za měnu si můžete kupovat výbavu, případně dopřát některé bonusy. Výbavou si lze obstarat extra životy (abyste se nemuseli vracet na začátek), alternativní možnosti doplnění zdraví, případně prosté navýšení damage a podobně. Příběhovou složku doplňují některé vedlejší aktivity jako překládání textů a poslouchání nahrávek, což může motivovat k opakovaným průchodům.  

Bojovému systému dominuje koncept bullet hell. Nepřátelé chrlí projektily různých typů a tvarů kterým se snažíte vyhnout. Takový akční hlavolam na postřeh a orientaci v prostoru. Díky nekomplikovaným dovednostem spojených s vysokou mobilitou postavy jsou akční pasáže svižné, ovládání citlivé a přímočaré. Tempo hry je vyrovnané, potyčky netrvají dlouho a další je vždy za rohem. Střety s větším množstvím různorodých nepřátel mohou být chaotické a někdy až překvapivě vertikální. Pokud nejste bezchybní, je vždy jen otázkou času než to od někoho schytáte, takže pižlat nepřátele dlouho bude pro většinu znamenat frustrující smrt. Je na vašem uvážení, jestli se budete rychle hnát vpřed nebo strávíte více času hledáním a vylepšováním výbavy.

Obtížnost je jedním slovem nekonzistentní. Nabízená rizika se mohou vyplatit nebo vymstít, náhodná struktura biomů a náhodná generace odměn vede k náhodným bonusům. Průměrně schopný hráč tak může umřít 10x než se dostane z prvního biomu, ale taky může projít tři na jeden zátah. Většina se ocitne někde uprostřed - skoro určitě párkrát chcípnete ve většině biomů, ale taky se skoro určitě dostanete do situace kdy máte pocit, že jste celou hru přechcali a už vás nic nezastaví. Očividným neduhem tedy je, že se obtížnost může stát triviální. Zároveň však hra dokáže zatopit i ostříleným hráčům, hlavně některými minibossy kteří dokáži jedinou chybu pekelně vytrestat. Důležité je brát v potaz, že cílem není jenom projít všechny biomy, příběh se táhne minimálně přes dva průchody a najít všechny příběhové prvky zabere ještě déle.

Vyprávění příběhu by šlo přirovnat jak k Dark Souls, tak ke Control, kde nejde jen o samotný příběh, ale také o to jak je ten příběh odhalován. Víc bych to přirovnával spíš ke Control. Obě hry jsou kosmický horor, tedy svět kde se omezená lidská perspektiva sráží s nepoznaným i nepoznatelným. Vývojáři záměrně redukují množství přímých vysvětlení a hráče nechávají v nejistotě. Je třeba si klást otázky a pak na ně hledat odpovědi. Podobně jako v Control, řada věcí je vysvětlována skrz sbíratelné předměty a často i prostý text. V Returnal je toho textu třeskuté množství, v menu máte obsáhlé komentáře v podstatě ke každému předmětu ve hře a tím, jak tyto předměty sbíráte nebo používáte, si odemykáte komentáře nové. Některé prvky příběhu jsou očividné, některé jsou skryté, některé jsou plně otevřené vlastní interpretaci. A zrovna tak jako v Control, jsou tu prvky které si můžete nějak vysvětlit a pak najdete jeden nějaký detail, který to všechno postaví na hlavu. Hra vám relativně brzy začne našeptávat, že tam někde bude zvrat. Jenže pak ukazuje, že to je celé trochu složitější a že vlastně není úplně jasné kdo je kdo. Po prvním konci hra pokračuje k tomu druhému, který poskytne další téma k zamyšlení a celé se to ještě více rozvine v sedmém biomu (věž), kde už je vyprávění některých věcí trochu specifičtější. Osobně mi přišlo, že pointou vyprávění není prezentovat nějaký souvislý příběh, ale přimět vás hledat souvislosti mezi různými událostmi a navzájem si je tak doplnit. Například kdykoli odejdete z první místnosti prvního biomu, vyskočí vám hláška že byl Helios opuštěn, což je spojené s momentem kde matka opustí své dítě v autě. Jedním z prvků který hra dlouho tají je role kterou v tomto Selene vlastně hraje. Prožívá Selene všechny události hry ve své mysli, traumatizovaná a tížená vlastním svědomím, nebo je skutečně na cizí planetě, trýzněna neznámým účastníkem celého dění? Hra tuto otázku nikdy nezodpoví, je na vás co přijmete jako realitu. Třeba právě tato nejistota je tím nejkrutějším trestem.   

Jedním z předních zklamání může být absence New Game, ať už s "+" nebo bez. Po dosažení prvního konce dostanete možnost se libovolně pohybovat mezi první a druhou půlkou hry a pro dosažení druhého konce si budete muset ještě jednou projít všechny lokace a něco tam najít. Hru tak vlastně budete moci hrát do nekonečna, nicméně řadu příběhových prvků je možné vidět jen jednou, což je vzhledem ke stylu vyprávění docela nešťastné, protože některé věci na samotném začátku vám budou dávat smysl až po kompletním průchodu. Není tu ani možnost si vše restartovat, musíte manuálně vymazat save. 

Začínajícím hráčům mohou dělat značné problémy první tři biomy a to napříč tomu, že ta první část je lehčí. V prvním biomu totiž potkáváte velmi jednoduché nepřátele na kterých se moc nevytrénujete a pak následuje boss s docela kompetentní sadou útoků a představuje tak značnou křivku v obtížnosti. Druhý biom má mnohem větší koncentraci minibossů a nezkušeným může dělat problém se s nimi efektivně vypořádat. A v třetím biomu pak řádně přituhne - silnější nepřátelé, spousta minibossů a řada nástrah. Podotknu však, že postupným průchodem si odemykáte i nové nepřátele a někteří se začnou objevovat v předešlých biomech.

Těm, co se budou snažit vše zkompletovat, bude překážet náhodný výběr místností v jednotlivých biomech. V žádném nemáte šanci, že byste na jeden průchod potkali všechny možné místnosti, díky čemuž budete muset opakovaně restartovat cyklus a doufat, že se vám konečně načte místnost která vám zrovna chybí. Možná je to subjektivní, ale v tomto mi přišel nejhorší ten druhý biom, kde i po opakovaném průchodu mám stále tu nejnižší kompletaci. 

Ještě bych asi zkritizoval bossy. Nejsou špatní, představují značnou výzvu a mají některé velmi zajímavé sekvence. Ale na to, že je jich jen pět, bych čekal že budou více nápadití, hlavně po herní stránce.

V rychlosti k technické stránce na PC. 9.3.23 vydali update který vyřešil častý stutter a měl by řešit a četné pády které sužovaly nějaké malé procento hráčů. Na 3060ti při 1440p jsem s DLSS byl neustále mezi 90-110FPS. Implementace DLSS je velmi dobrá. Ozvučení je taktéž velice dobré. Jsou tady různé efekty prostorového zvuku včetně Ray Tracing zvuku (ano, čtete dobře). Dopad na výkon je velmi malý a po posledním updatu už nemá vliv ani na konzistenci FPS. Na PC je pak z nějakého pochybného důvodu ve výchozím nastavení zapnuta asistence míření, což je pro ovládání s myší nesmysl který podkopává obtížnost.

Pro: Bojový systém, škála nepřátel, grafika, zvuk, umělecké zpracovaní (včetně příběhu), unikátní zážitek, až na menší přešlapy povedený PC port

Proti: Nekonzistentní obtížnost, vyprávění není pro ty co jsou zvyklí příběh "konzumovat"

+14

Blood: Plasma Pak

  • PC 75
Stejně jako u Quake byly i pro Blood v témže roce v produkci dva datadisky dvou různých vývojářů zároveň. A stejně tak se zdá, že právě ten druhý datadisk se dočkal o něco menší přízně než ten první. A podobně u mě je to spíše naopak. Plasma Pak je sice o jeden level a celkově až o jednu hodinu kratší, ale od počátku se mi zdál nepatrně výraznější. Tedy výraznější zejména svými novými nepřáteli, kteří sice nejsou kdovíjak originální, ale dokážou aspoň částečně osvěžit dynamiku boje. Ano, mluvím o Vás tyrkysoví akolyté, kteří házíte dynamitem až za roh!

Obtížnost je také nepatrně vyšší, přidávám se k těm, kteří hned prvnímu šedému gargoylovi naletěli a místo aby mu uletěli do exitu, do něj zcela zbytečně vysypali všechnu munici. Problém obtížnosti Blood však dle mého nespočívá v tom, že by nepřátelé byli příliš silní, zbraně slabé, nebo nábojů málo, je to spíš ono zákeřné umísťování monster přímo za roh, za dveře apod. Zmiňovaný respawn mi naopak nevadil, ono se totiž nejedná o typický „respawn“ ve smyslu nekonečného obnovování nepřátel. Každý level má přesně daný počet potvor, jde jen o to, že pokud aktivujete určitý spínač, či seberete klíč a musíte backtrackovat, potkáte fixně danou hrstku nových monster.

Technická stránka je sice vrcholem Build enginu, jenže ten má své pevně dané limity a v podstatě od roku 1996, kdy vyšel Duke Nukem 3D, už nebylo možné jej posunout (výrazněji) dále. Tudíž i právě Blood má stále na první pohled blíže ke starším „doomovkám“ typu právě Doom, než ke střílečkám tzv. druhé generace, mezi které osobně řadím např. jen o 2 měsíce mladší Quake 2. Nicméně design levelů působí velmi dobře, hlavně ve spojení s temnou hudbou a celkově krvavou stylizací, která dotváří ve své době až unikátní záhrobní atmosféru… Takže spokojenost.
+14

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 70
Herní výzva 2023
10.  Před naším letopočtem 

Nemam rád hraní starých her protože většinou si diky nostalgickým vzpomínkám rozbiju názor na danou hru, tuhle hru jsem diky technickým potížím v mládí dohral jen do konce třetího levelu ale i tak k tomuto rozbití došlo. Ve hře sem si připadal jak na horské dráze a když jsem si říkal že je hra skvělá a pocitově jako bych hrál staré Call of Duty nebo Hidden and Dangerous tak mě musela hodit do otravného levelu plného nemrtvích nebo mechanických monster.

Ve hře se hráč ujímá role agenta B.J. Blazkovicze který se v alternativní realitě nacistického německa snaží sabotovat němcům jejich tajný výzkum zbraní nebo okultních a biomechanických věd. To B.J. provede po množství prostředí od hradních komplexů, letišť nebo laboratoří v Norsku, ve skvělém propleteném leveldesignu kde je spoustu k prozkoumáváni a hledáni secretu. Ve hře se nacházi sady dobovích, realných spojeneckých i Německých zbraní doplněné několika fiktivníma. Po každé kapitole je hráči sebrána čast munice a začína s novou sadou zbraní.

Hráč se za pomocí tohoto arzenálu zbraní snaží prostřílet v klasickém FPS stylu do konce levelu. Gameplay je plynulý dokud nenarazíte na nemrtvého nebo mechanického nepřítele kde musíte vystřílet zbytečně moc munice na to aby chcípli. V jiných levelech si zas užijete stealth akci s nožem nebo tlumenou zbraní kde hráč nesmí spustit poplach, naštěstí je tu klasický quicksave system. V této hře jsem si neužil žadnýho bosse, bossové byly nechutný bulletsponge a nejhorší boss fight kterýho jsem snad kdy v jakýkoliv hře hrál byl souboj s Über-Soldatem v laboratoři, málo místa k manévrování a překážek kde se schovat před střelbou Über-Soldata z raket a lightning gunu a do toho na vás ještě střílejí z patra vědci z pistolí.

Se hrou jsem měl velké problémy s jejim spuštěním na moderním stroji kde jsem musel hledat návody nebo programy třetí strany na úpravu FPS, FOV nebo rozlišení. Po tomhle boji hra běžela stabilně a crashla mi jen jednou kdy jsem se pokusil hru shodit do lišty během loadingu.

Pro: gunplay, množství zbraní, varieta prostředí,

Proti: Nemrtví, Bossové, někteří bullet sponge nepřátelé

+14 +15 −1

Sega Ninja

  • SegaMS 20
  • Arcade 70
  • MSX 60
Rád pro-střídávám herní žánry, ale ještě raději sáhnu do historie a vytáhnu povedenou hru, kterou jsem nejen nehrál, ale ani neznal. Ninja Princess to vše splňuje. Jedná se o shora viděnou akční arkádu ve stylu u nás mnohem známějšího Commanda. Příběh je, jak je u arkád zvykem, jednoduchý. V roli princezny Kurumi utečete svým únoscům a vydáváte se osvobodit svůj domov. Likvidace protivníků probíhá na dálku pomocí vrhacích nožů nebo šurikenů. Pokud nestihnete uhnout nepřátelskému útoku, je možné se na okamžik zneviditelnit. Nepřátelé jsou především všemožní nindžové. Potud jde o celkem klasiku.

Hratelnost posouvají především dva zajímavé a celkem originální prvky. První je, že ztrátu života vám způsobí až útok nepřátel a ne jen samotný dotek. Není tak problém uskočit nebo projít skrz, než nepřítel máchne mečem. Zdánlivě jde o drobnost, ale docela to mění dynamiku akce. Druhým vylepšením jsou dvě oddělená tlačítka pro útok. Obě sice slouží k odhození nože, po sebrání vylepšení šurikenu, ale liší se směrem. První hází ve směru pohybu a druhé vždy nahoru. To neuvěřitelně usnadňuje možnosti pohybu během unikání útokům. V kombinaci s volným posunem obrazu, na rozdíl od podobných her se lze vracet, to umožní i vylákání nepřátel do výhodnějších pozic. To platí pro většinu úrovní, ale je i pár výjimek, například uhýbání před balvany nebo cesta po řece trochu ve stylu Froggera.

Mimo verze pro automaty existují i porty na některé domácí konzole a počítače. Ty bohužel obsahují výrazně horší grafiku a méně úrovní, takže jsem je jen krátce vyzkoušel. Za samostatnou zmínku stojí port pro Sega Master System. Grafika je sice lepší než u SG-1000 a MSX verze, ač stále nedosahuje na originál, ale došlo k zbytečným a přiblblým změnám. Grafika je méně barevná a rádoby dospělejší, ale především byla nahrazena hlavní hrdinka. Kurumi je zde pouze v roli bezbranné oběti, kterou musí zachránit ninja Kazamaru. Takže pokud se do hry chcete pustit, rozhodně doporučuji originál arkádu, která za zahrání určitě stojí.
+14

Maneater

  • PS5 70
Když to řeknu v kostce, Maneater je taková správná blbina na odreagování. Dokonce bych i řekl, že hraní za žraloka, který si mimo obvyklého mořského jídelníčku s radostí pochutná i na člověčině, je docela originální nápad. 

Maneater nabízí černohumorné zpracování, kdy příběh sledujeme prostřednictvím reality show Maneaters vs. Sharkhunters. Hra se tak nebere vůbec vážně a to je právě to pravé ořechové. Vážné zpracování by celkem logicky hru mohlo zničit a místo radostného nahánění křičících turistů by nejspíš vzniklo nechutné gore. Příběh je pak vcelku zábavné béčko a očividně tu je jen pro to, aby aspoň nějaký byl. 

Hraní samotné je velmi fajn. Začneme jako mladé žraloče a vypracujeme se až do obřího megažraloka, a to díky žraní všeho živého, získávání zkušeností za splněné úkoly (kde žereme vše živé) a díky tomu rosteme a vylepšujeme evoluce, které dostáváme za zmíněné questy a eventy. Hra postupně odemyká nové oblasti, jedná se tedy o takový menší open world. Plusem je, že každá lokace vypadá trochu jinak, takže v tomto ohledu nuda nehrozí. Horší je to s herní náplní, která je po celou dobu hraní vlastně stejná. Hra se mi v současnosti dobře trefila do nálady, takže jsem ji dohrál docela rychle i na platinu, nicméně pokud by to tak nebylo, asi bych volil menší dávky a měl hru spíš jako doplněk na odreagování k nějakému jinému titulu. 

Soubojový systém je jednoduchý, koušeme a mlátíme ocasem co to jde a u toho používáme uhýbání a celkově se snažíme manévrovat tak, aby nás nic nepřekouslo vejpůl. Až na konci jsem zjistil, že jde ve vzduchu udělat rotace a tím výrazně poškodit či dokonce rozlomit loď. Nejzábavnější jsou souboje s bossy a s lidskými protivníky, zvlášť když jich je hodně. Problém je trochu v tom, že postupem času, kdy náš žralok sílí, se výrazně snižuje obtížnost, to je ale asi problém většiny open world her. Pochvalu zaslouží ovládání, ze kterého jsem měl trochu obavy, ale nakonec je vše zvládnuté na jedničku. Pohyb ve vodě je krásně plynulý a v soubojích pod hladinou se jde krásně vyhýbat, natáčet a celkově se cítit jako správná paryba.

Pochvalu zaslouží i podvodní svět, který vypadá pěkně a obsahuje i úctyhodný počet různých druhů ryb či krokodýlů. A také hodně collectibles a easter eggů.

Maneater je za mě nakonec docela kladné překvapení. Nejedná se sice o světoborné dílo, ale o poctivou oddechovku, u které může člověk hodit všechny problémy za hlavu a prostě si plavat...a žrát.
+14

Mahokenshi

  • PC 75
Herní výzva 2023 - 1.  Karbaník 

Kartové stratégie sú trošku iné hry. Na rozdiel od tých ťahových, kde budú vaše hry záležať od toho aké silné vojsko sa vám podarí nazbierať, v prípade takýchto hier funguje princíp trošku inak. Vždy záleží na vašich schopnostiach, no súčasne v tom musí byť aj trošku šťastia a nejaká tá dobrá náhoda. Pretože nikdy neviete povedať, aké karty vám počas hry padnú a je potrebné s nimi vedieť správne odohrať potrebnú hru.

Mahokenshi čo sa príbehu týka až tak veľmi neoplýva kreativitou. Poznáte ten príbeh o hrdinovi, ktorý musí zastaviť zlo a zachrániť celý svet. No je treba uznať, že hrať ma to bavilo. V prvom rade sú kartové súboje v tejto hre spracované vynikajúco. Je potrebné si počas každého kola správne naplánovať trasu, dobre si rozmyslieť proti komu sa postavíte a tiež ktoré karty kedy odohrať. K rozhodovaniu vám môžu pomôcť aj bonusové zbrane, ktoré vám môžu počas kôl poskytnúť určitú taktickú výhodu. Taktiež si však myslím, že treba vedieť, ktoré zvoliť a kedy ich použiť. Pretože niekedy čakanie na to, kým sa dobijú vás môžu stáť víťazstvo.

Hrdinovia sú spracovaní dobre a ich metódy rozličné metódy útoku sú podľa mňa veľmi príjemné spestrenie. Máte možnosť sa rozhodnúť, s ktorým mahokenshi pôjdete do boja a kto má podľa vás takticky na to zvládnuť problém. Okrem základných kariet má každý z hrdinov úplne iné karty, ktoré fungujú na úplne iných princípoch, no osobne by som povedal, že za môjho najobľúbenejšieho hrdinu považujem Ayaku, ktorej krídla a meče vedia poskytnúť solídny spôsob, ako sa brániť. No vyhovovalo mi bojovať aj s ostatnými a učiť sa.

Hre však chýba niečo, čo by ma ako hráča vedelo motivovať si to niekedy zapnúť znovu. Nemáte tu žiadny multiplayer kontent, ani si nemôžete zahrať nejaké random mapy, ktoré by vám pridali niečo do danej kampane. Tá je to jediné, čo tu na vás čaká a hoci je to solídne a dobre spracovaná kampaň, na jej konci už nič nie je. Pokiaľ by ste chceli získať všetky achievmenty, tak hra ponúka aj rozličné výzvy, za ktoré následne získate body, ktoré vám umožnia vylepšiť svoju postavu a mať na úvod niekoľko kvalitných výhod. Tie treba určite využiť. No to je dokopy všetko.

Je mi jasné, že ide o malý titul. A je to solídny malý titul. No neviem či bude schopný po dokončení niekoho motivovať, aby skúsil inú taktiku. Mňa určite nie. Ale vidieť úspešne padnúť posledného bossa bolo skutočne veľmi príjemné na pozeranie.

Pro: kartové súboje, variácie medzi jednotlivými hrdinami

Proti: príbeh nie je kreatívny ani zaujímavý, žiadna motivácia po dokončení kampane

+14

Anno 1800

  • PC 95
Moje poprvé se sérii Anno. Dlouho jsem váhal zda do hry jít nebo ne ale nakonec jsem to riskl. Kampaň hotová, nyní mi zbývá si užívat sandbox. Musím říct, že kampaň byla super. Sice příběh byl takový klasický ale hrál se skvěle. Zajímavé je, že jsem k dokončení kampaně nepotřeboval inženýry.


Hra je hodně návyková. Stále se něco děje a je co zlepšovat. Chvíli trvá než člověk pochopí herní mechanismy. Balancování se zbožím aby ho bylo dost je docela oříšek, tak samo s lidmi. Bylo mi líto toho tropického ostrova, který byl krásný tropický ráj. Po průmyslové revoluci se z něj stala Ostrava nebo Kladno. Těžký průmysl si nese svou daň v podobě znečištění ale to lidé během 19. století nevnimaji tak jako dneska.


Nejvíce chválím grafiku, tak nádhernou hru jsem asi ještě nehrál. Všude plno detailů, luxusní střídání dne a noci (a luxusní noční obloha), skvělá možnost se po městě dokonce projít z pohledu vlastní osoby. No tohle se jim povedlo na jedničku. Soundtrack také luxusní.
Jednotlivé průmyslová odvětví jsou zpracovány kvalitně. Co mi moc nesedlo bylo dělení na Nový a Starý svět. Přijde mi to zbytečné. Jinak není vůbec co vytknout.

Pro: Luxusní grafika, efekty, soundtrack, kampaň, velikost mapy, téma průmyslová revoluce.

Proti: Dva herní světy.

+14

Caesar II

  • PC 80
Nemohu si pomoct, ale dosavadních 71 % mi přijde vůči Caesarovi II trochu nespravedlivých.  Relativně nízké hodnocení je pravděpodobně způsobeno tím, že Caesar II je z dnešního pohledu zastíněn třetím dílem, který má v paměti vícero hráčů, a který se stal víceméně kultovním. Podle mě ale třetí díl není lepší, naopak. Minimálně v kontextu doby, ve které obě hry vyšly, byl Caesar II inovativnější a zajímavější. Na svoji dobu (rok 1995) nabídl opravdu špičkovou SVGA grafiku a především úžasné herní možnosti. Oproti třetímu dílu bych potom vyzdvihl lepší podobu bitev, vrstvu správy celé provincie a v neposlední řadě absenci božstev, resp. jejich zásahů do běhu světa. To považuji za klad, mě se prostě ten prvek božstev ve třetím díle nelíbil. Pokud porovnáme délku evolučních skoků z prvního do druhého dílu a potom z druhého do třetího, vítězí podle mě ten první.

Současně ale přiznávám, že jsem možná trochu zaujatý. Caesar II byl totiž první hrou, kterou jsem hrál na své 486 DX2 poté, co jsme jí doma rozšířili RAM na úžasných 16 MB a přidali CD mechaniku a zvukovou kartu. První chvíle potom, co jsem tu hru spustil byly úžasné a dodneška je pro mě Caesar II srdcovka.

Pro: grafika, podoba bitev, absence božstev, správa celé provincie

Proti: Plebs are needed :)

+14

Hades

  • PS5 80
Toulání podsvětím v plápolajících krocích tamního prince se postupně mění v návykovou řežbu doplňovanou dialogy zvláštních jedinců, ať už těch božských či lidských. Zpočátku budete umírat, tedy umírat budete po celou dobu hraní, ale postupné zlepšování a porozumění herním mechanikám dělá z Hadesa neskutečně návykovou záležitost.

Naučíte se, ke které zbrani se hodí jaké posílení od některého z Bohů. Stále efektivněji dokážete likvidovat zástupy nepřátel a objevíte správnou taktiku na každého z Bossů. Když potom konečně poprvé úspěšně projdete pekelnou branou, uvědomíte si, že vše teprve začíná. Najednou přichází nové postavy, dějové výhybky a vedlejší úkoly.

Občas náhoda přiřkne obzvláště obtížnou situaci a jindy zase generované upgrady půjdou vašemu buildu přímo na ruku. Přesto lze takřka pokaždé dosáhnout cíle. Šetření peněz na správnou chvíli a používání těch pravých skillů podtrhuje nebývalou komplexnost zdánlivě jednoduché premisy.

Zkrátka je Hades, ve své kategorii, pravděpodobně tou nejlepší hrou.
+14

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • PC 100
Knights of the Old Republic známé jako KOTOR, je asi moje nejoblíbenější Star Wars hra a jedna z mých nejoblíbenějších her, které dokážu hrát do dneška, i přes menší problémy co hra má.

V čem vlastně KOTOR vyhrává nad ostatními SW hry? Začněme s negativem a to je soubojový system, není špatný, ale není moc dobrý, je takovej strategicky zaměřený spšíe, ale jestli chce člověk pořádný boje se světelný meči, sem bohužel nešáhne. To je vše ke negativnímu, na svoji dobu, kdy hra vyšla to mělo skvělou grafiku. Já však musím vychválit hudbu. která je tak Star Wars, jak jen to jde a při tom nejde zapomenout, atmosféra planet je prostě skvělá i celkově hry samozřejmě.

Dobré je i rozhodování o tom cco se stane, má to i vliv na příběh, což je fajn a člověk se pak i usmívá, co na té planetě mohl udělat.

Skvělý jsou však postavy, celá posádka je dobře napsaná, včetně hlavní postavy, která ale bohužel nemá vlastní hlas. Negativní by někdo mohl brát, že přímo hlavní záporná postava, není nějak super, ale vyvažuje to jiná věc, a to že hlavní hrdina je Darth Revan, který to však do určitého bodu příběhu neví.

Pro: Hlavní posádka, včetně hlavního hrdiny, atmosféra, hudba, planety, rozhodování

Proti: Pokud někdo hledá hru zaměřenou na boj se světelný meči, není to pro vás.

+14

Call of Juarez: Gunslinger

  • PC 80
A do třetice všeho dobrého, nejnovější díl Call of Juarez. Počkat, cože?! Jak jako že je to už deset let stará hra? Vždyť je to skoro včera co jsem to hrál jako žhavou novinku...

Ano, jedná se sice o čtvrtý přídavek do této série, ale po tom co všechno jsem slyšel o třetím díle se mu zatím pořád radši vyhýbám. Je sice možné, že díky tomu jak mi různé reference snížila očekávání bych si ho nakonec i užil. Ale zatím ještě nepřišel jeho čas.

A tak jsme tady, Call of Juarez Gunslinger, můj nejoblíbenější díl, který i po těch deseti letech stále bez problému obstojí v současné konkurenci. Díky velmi stylizované cellshadové grafice vypadá stále velmi dobře a nijak neruší od celkového zážitku. Hratelnost je arkádovější a mnohem rychlejší než v prvních dvou dílech, ale to vůbec není na škodu. Díky tomu si totiž můžete připadat jako ten nejúžasnější pistolník široko daleko. Ubylo množství zbraní, mise se zkrátili a nepřátel přibylo. A vy tak jen můžete jít stále kupředu a dokazovat sobě i každému, kdo vám přijde do cesty že jste ten nejlepší. Trochu navíc je zde RPG prvek získávání dalších skillů, díky kterým jste sice zas o něco lepší, ale úplně to sem nesedí.

Ale ten největší pokrok, který hra přináší je ve zpracování duelů. To je zde konečně dotaženo k dokonalosti a poprvé mne opravdu bavily. Dokonce tak moc, že po dohrání hlavní kampaně jsem si je rád zopakoval v duelové výzvě, kde jste postaveni do duelů proti různým soupeřům a máte omezený počet pokusů na to je všechny zvládnout. Poslední režim, který pak hra ještě nabízí je čistě arkádový, kde v co nejrychlejším čase musíte co nejplynuleji projít danou částí mapy s cílem stále překonávat své poslední skóre a získat tři hvězdičky. Tenhle režim už je za mne trochu navíc, ale takovýto způsob hraní mě nikdy nebral a věřím že se najdou tací, kterým se to trefí do vkusu.

Na závěr si nechávám příběhovou kampaň. Ta je celá dosti polovičatá. Hlavní postavou je vysloužilý lovec odměn, který vám za sklenici whisky povypráví o svém životě. Celý příběh je tak vyprávěn u baru v jednom saloonu a během toho co posloucháte vyprávění dané události hrajete. Tímto způsobem je tak výborně zpracovaný nespolehlivý vypravěč. Občas prostě nějakou část příběhu zapomene a musí ji doplnit, nebo se do vyprávění zapojují další kolemsedící a dochází tak ke změnám prostředí nebo i celé scenérie přímo za pochodu. Bohužel je tento skvěle zpracovaný způsob vyprávění napojen na slabší příběhovou linku. Jedná se totiž spíše jen o povídky zasazené do různých výrazných historických událostí divokého západu, ke kterým se hlavní protagonista shodou náhod připletl. Celkové provázání dějové linky je ale už slabší a poutavostí se nevyrovná příběhu prvních dvou her.

I přes to se ale jedná o velmi podařený a zatím bohužel poslední příspěvek do této série. Nevěřím že se ještě někdy dalšího pokračování dočkáme. Doufat ale nepřestávám a dokud ten den nepřijde máme tady tento velmi povedený kousek.

Pro: Hratelnost, Duely, Grafika, Vypravěč

Proti: Příběh, RPG prvek

+14

Diamond Rush

  • Android 55
Diamond Rush od Gameloft jsem si zahrála jen díky Retro Klubu. Nakonec se mi však hodila i do výzvy, takže win-win situace. Ze začátku se mi do hraní moc nechtělo. Jednak proto, že grafika je zastaralá a nijak mě nelákalo hrát hru, která sice lze hrát na tabletu, ale místo klasického ovládání musím náš obří tablet držet jako ovladač konzole s obrazovkou. A pak také proto, že jsem se několik večerů předtím, než jsem se do hraní pustila já, dívala na to, jak se u toho rozčiluje manžel.

Nicméně zahrát jsem si to chtěla, takže když se u toho Jumas dovztekal a vše mi vysvětlil pustila jsem se do hraní. Měla jsem to o dost jednodušší, protože já nemám potřebu sbírat vše, co jde. Prvními koly jsem tak proplula celkem bez obtíží. Jsem zvyklá na logické hry a neměla jsem problém přijít na řešení většiny kol. Ovládání občas nebylo přívětivé, takže jsem se zabila vícekrát, než by se slušelo. Sem tam jsem se zasekla a musela použít záchytný bod.

Hra má tři světy a s každým světem roste obtížnost, ale i dovednosti. Takže o zábavu jsem měla postaráno. Dokonce se měnily i příšery a bossové na konci každého světa mi také dávali víc a víc zabrat.

Zmíněné záchytné boby jsou skvělé, ale jednou jsem dělala zvláště obtížnou pasáž, kdy jsem posunovala několik věcí v určitém sledu, abych dostala kámen tam, kde ho bylo potřeba a u posledního posunu jsem si neuváženě stoupla přímo do záchytného bodu a zmáčkla A, takže místo toho abych si přitáhla kámen a dala ho dál, jsem si to celé restartovala. To jsem se na sebe hodně zlobila. Hra Diamon Rush mě příjemně překvapila a možná si podobnou ještě někdy zahraji.
+14

Diamond Rush

  • J2ME 60
Mobilní variace na slavný Boulder Dash není špatná hra, ale na moderních mobilech trpí ovládáním. S fyzickými tlačítky by se hrálo výrazně lépe a pokud to s J2ME myslíte vážněji, určitě bych doporučil sehnat spíše dobový mobil. Ale zpět ke hře. Hratelnost není třeba představovat, je zde vše co by hráč od tohoto žánru očekával. Archeologický motiv je fajn a prostředí od Kambodži přes Bavorsko po Tibet jsou povedená. Každé působí jinak, přináší nové překážky a svou atmosféru. Postupně získáváte nové zbraně a předměty, díky čemuž se neustále rozšiřují možnosti řešení. Bohužel to také vede k potřebě některé části opakovat. Zajímavé jsou také souboje s bossy.

Vysbírání všeho se mi až na pár výjimek podařilo, ale o bezchybné průchody jsem se ani nesnažil. Na to bych musel mít větší motivaci. Hodně oceňuji různorodost všemožných překážek, level design se zde povedl. Také technicky nemám co vytknout, grafika mě zaujala i v dnešní době. Zkoušel jsem i českou verzi, ale ta bohužel dost zlobila, takže nakonec padla volba na originál. Ne že by byla náročnost na jazyk nějak velká, ale Gameloft je českými verzemi dost znám, takže je to škoda. Největším problémem tak zůstává platforma, na které mě hraní prostě baví mnohem méně. Přesto jde o povedenou logickou hru, která nemá výraznější problémy a drží se tak lehce na průměrem. O kvalitách základního konceptu svědčí to, že mám opět náladu vyzkoušet nějakou modernější verzi Boulder Dash.
+14

Dorfromantik

  • PC 90
Oběvila jsem to náhodou při plavání na Jůtůb kde to vysvětloval jeden človík od nás ze severu.
Jednoduchá hesex .. hektose ... hemen ... šestiuhelníková puzzle skládačka kde není cíl složit puclíky aby se složil koník nebo loď na moři ale kde se vytváří "svět". Placky jsou různý, les, voda, tráva, domek, koleje .... pak kombinace všech těch věcí + občas dostanete jako odměnu třeba loďku, mlýn, domky u pole, jakousi strážnou věž (nebo co to je) a úkolem je to k sobě skládat stylem, koleje ke kolejím, vodu k vodě, domek k domku + pokud se zadaří, tak k sobě dostat všechno v kombinaci se vším. Jsou tu 2 základní verze - volná hra (dělej si co chceš) a úkolová hra (jede se na body a na počet "puclíků") Výhodou je velká variabilita a možnost nechat si v případě kdy si nevíte rady, vygenerovat dokolý puclík do místa které nejste se základním balíčkem schopní zaplnit. Výhodou je i "krok zpět" který určitě použijete, protože se to dost zvláštně ovládá - pravým myšítkem potahujete mapu a pravým myšítkem ukládáte puclíky na místo, ukliknutí je zaručeno. Je to chytlavé a v přípdě hardcore hry i fest na palici, což mi plně vyhovuje. S manželkou se u toho bavíme a vytváříme si hezký velký svět na který se dobře dívá, protože to má roztomilou grafickou stránku. Mám v tom už pár hodin a pořád mě to drží. Velká problémová frustrace se dostaví v momentě kdy vám dojdou puclíky a vy nemáte žádnou možnost to ještě upravit, rozšířit a nebo prostě pokračovat. Příští hru už tak velmi rozmýšlíte kam co dáte a jak, protože když třeba umístíte vedle sebe v nepřerušené řadě třeba 300 stromů, dostanete jako odměnu dalších pár puclíků. Úkoly jsou sice pořád stejné, jen se liší čísla kolik čeho k sobě máte umístit ale pořád je to zábavné a zápřah na mozek kdy se roztahujete 8 - 55 směry aby bylo případně vedle místo na umístění stejných stran puclíků. Může se tak stát že vedete koleje přes 20 dílků a nebo uděláte obrpolíčka o 30 dílkách atd. Po nějaké době se otevře i možnost barevných kombinací puclíků, takže k sobě můžete klást i barvy a předlohy. Mnoho lidí to přirovnává k nějakému Carcasone, kterou já neznám, takže nemůžu posoudit. Každopádně je to určitě menší hra o které asi moc lidí neví a která pokud nemá za titulem "AAA" tak ji lidi ignorují, což je škoda.

Pro: ještě jeden dílek a jdu spát .... grafika, jednoduché na pochopení, úkoly, styl "pucle",

Proti: umí to hodně potrápit, omezený počet dílků i u volné hry,

+14

Mafia II: Joeova dobrodružství

  • PC 65
Komentár po dohratí všetkých misii, splnení väčšiny achievementov (aj za alternatívne postupy), Classic verzia na Steame. 

Tretie DLC pre pôvodnú Mafia II (2010) som začal hrať a dokončil ako prvé, lebo z počutia viem nejaké pikošky o plytkosti Jimmyho dobrodrúžstiev. Príbeh(y) Joa sa vkusne vtesnávajú do obdobie, ktoré sme si v pôvodnej hre prežívali s Vitom a na chvíľu sa opäť pozrieme aj do zamrznutého Empire Bay, super. Elegantné využitie priestoru a sympatickej postavy však už nedopĺňa až tak skvelá herná náplň. Ja som si tu vlastne až po rokoch rokúcich uvedomil ten rozdiel, ktorý robil napríklad prvú Mafia: The City of Lost Heaven tak výnimočnú oproti Grand Theft Auto III; spôsob podávania herného postráda akúkoľvek gráciu, proti tu si odklikni začiatok misie, začne bežať časomiera a Ty utekaj/štartuj splniť to a to. Áno obsah sa snaží byť po celú dobu hrania rozdielny, no i tak v ňom zažijeme väčšinou to čo sme už hrali, to na čo poznáme zaručený postup. Okrem myslím troch výnimiek veľkých "príbehových" misii, ktoré sú super, no je ich málo. Pre lepší, adrenalínovejší zážitok osobne odporúčam aspoň najťahšiu obtiažnosť.

Chcem ale určite zmieniť jeden herný element, ktorý zrejme nie je úplne zamýšľaný, no funguje prekvapivo realisticky a zaujímavo. Totiž ono po dokončení väčšiny misii Vám zostáva status u polície aký ste mali počas misie, čize aj keď misiu dokončíte a hra sa uloží, stále musíte nájsť dom alebo obchod kde sa prezlečiete, alebo vymeniť auto. Raz sa mi stala situácia, ktorá sa možno nestala nikomu, keď po jednej z misii zostala na mape policajna zátarasa a bol aktívny aj po začatí misie nasledujúcej, ktorá bola o sledovaní auta. Sledované auto však šlo ulicou so spomínanou zátarasou a zastavilo pred policajnými autami. Aj keď som sa snažil viackrát situáciu nejako vyriešiť, nakoniec som musel na inkriminovanú lokáciu prísť pred misiou, zničiť zátarasu, zbaviť sa policajtov a až potom ju začať znova aby sledované auto už mohlo prejsť. Paráda, mal som pocit, že musel aspoň niečo vykonať vlastnou kreativitou. Kreatívne postupy som si vymýšľal aj v pôvodnej hre, no tu som mal pocit, že s niektorých misiách si dokážem sitáciu naplánovať aspoň trochu podľa seba. Zábavné bolo sledovanie postáv na pešo, ale samozrejme som si takú misiu skúsil prejsť aj v aute, čo tvorcovia nezamýšľali, ale možné to je. Prípadne si naplánovať doslova atentát keď po niekoľkých opakovaniach viete odkiaľ kto príde...

Mafia II Classic je za mňa veľmi ľahká (obtiažnostne), krátka, zážitková hra. Mafia II: Joeova dobrodružství je gtáčko v Empire Bay, ktoré prináša aspoň nejakú výzvu pre tých, ktorým pôvodná hra nestačila.

Pro: vyššia obtiažnosť, Joe je cool, Homer Simpson na dabingu, nové lokácie, dĺžka hry (*koho DLC nebaví, pre toho proti) funkčné nedodělky (viac v komentári)

Proti: lietajúce ikonky, otravné a zbytočné bodovanie hlavne pri streľbe, laciná náplň väčšiny misii

+14

Redneck Rampage Rides Again: Arkansas

  • PC 40
Leonard a Bubba havarovali se svým "liberated" UFO a čeká je dlouhá cesta při návratu domů do Hickstonu. Po cestě potkají opět mnoho lidských (ke starým přibyli motorkář či roztleskávačka) i nelidských protivníků. Mohl bych tu bědovat nad zastaralostí build enginu v době vydání hry, ale problém je trochu někde jinde.

Build engine je skvělý ve ztvárnění budov (proto build) a mizerný ve zobrazování exteriérů (proto ne "grow" engine). Druhý díl bohužel nepokračuje v tradici monstrózních staveb, ale místo toho nám nabízí většinu času nezáživné levely ve skalách případně v bažinách. Základní barvou je tedy hnědá či hnědozelená, základními tvary na mapě jsou n-úhelníky spojené čárkami (jak jinak v buildu zobrazit krajinu, že?).

Ve druhém díle je poměr skvělých, průměrných a mizerných levelů posunut hodně směrem k těm posledním. V první epizodě je poměrně zábavná Refinery, hratelné Waco (zajímavý soubor děr a pastí) a El Peso Again a zbytek je bída s nouzí. Nevěřil jsem, že může hra nabídnout otravnějšího protivníka než Turd "Kilpíííí" Miniona, ale seznamte se - Jack-O-Lope. Mutant králíka s jelenem je rychlý, blbě se trefuje, celkem dost vydrží a jsou jich mraky. Na konci první epizody není bossfight, titulky, prostě nic. Jedeme dál.

Většinu druhé epizody se placatíme po bažinách. Z nabídky vyčnívá jen skvělý "Disgraceland" který nám ukáže, jak by to vypadalo, kdyby se Elvisovým rančem prohnalo stádo domácí zvířeny. Poměrně zajímavý je také Gamblin' Boat. Hra nám nabízí možnost projet se ve vznášedle nebo na motorce. Ty se ale špatně ovládají, a tak jsem jízdu na nich brzy vzdal. To šlo až do levelu Moto Madness, kde se některé skoky nedaly bez motorky absolvovat, A tak jsem vyčistil část mapy a pak se vracel zpět pro zaparkovanou motorku a tak pořád dál. Takto si zábavu nepředstavuji. Druhá epizoda přece jen boss fight přinesla, i když... Hra končí velkým wtf místo outra. A ne, není to legrace. Naopak mne pobavila ve sprše šmírovací díra velikosti pohlednice. Pravděpodobně se hra odehrává v táboře pro slabozraké.

Nepříjemným překvapením pro mne bylo, že i současná hra v rámci Collection je prolezlá bugy. Žádný z nich není gamebreaking, ale je jich požehnaně. Hra se dosud nezbavila problému s ukládáním, který ji provází od prvního dílu a pamatuji si ho ještě z 90tek. K němu přibylo časté propadávání postavy mezi texturami. To sice hráče nezabije, ale mnohdy se dostane jinam, než by čekal. Extrémně často se to stává na lodi. V předposledním levelu se mi rozhodilo zaměřování (a ne, nebyl jsem opilý), naštěstí pomohlo vypnutí/zapnutí hry.

Přesto přese všechno jsem se v některých pasážích bavil, ale bohužel hra těch skvělých částí nabízí příliš málo. Když to porovnám se souputníkem Redneck Rampage: Suckin' Grits on Route 66 , či původním Redneck Rampage , tak to bije do očí. Druhý díl je pro mě nejslabší díl trilogie (počítám-li datadisk samostatně). Přesto není důvod hru nezkusit, zejména pokud jste si někdy chtěli zkusit zastřílet na motorkáře, roztleskávačku nebo králíkojelenanebocotoje...

Pro: Konečně intro, level Disgraceland, noví nepřátelé.

Proti: Bugy, většina levelů v horách a bažinách je katastrofa, outro.

+14

Hogwarts Legacy

  • PS5 85
Hned zkraje komentáře bych chtěl dodat, že hodnocení ovlivňuje výrazně to, že jsem fanouškem Harryho Pottera. Kdyby ta hra nenesla tu licenci a nevyužívala ji tak, jak využívá, hodnotil bych výrazně níž. Mnoho prvků je v ní totiž spíše průměrných a na tom, jaký ze hry bude mít člověk zážitek v tomhle případě bude dost záležet na tom, jestli na něj ty povedený věci ze světa Harryho Pottera zapůsobí, či nikoliv.

Hra se tváří jako open world RPG. RPG to úplně není. Je to taková akční adventura. Nějaký level systém to má a můžete tam míchat lektvary, ale v podstatě vám tam jen autoři předkládají jednu verzi příběhu, kde nemá vliv na to, jak na vás pohlíží ostatní postavy jak s nimi mluvíte, do jaké jste zařazeni koleje a vlastně ani to, jestli použijete neodpustitelné kletby, které můžete bez obav do všech nepřátel chrlit hlava nehlava a kromě občasných poznámek profesorů jsou zjevně docela v pohodě odpustitelné.

Jsou zde fakt krásně zpracované Bradavice. Tak, jak jsme je ve virtuálním světě neměli možnost vidět nikdy. A pak velmi rozsáhlé okolí Bradavic, které je až zbytečně velké. Pár lokalit je opravdu pěkných (mlýn, zapovězený les - i když i ten si mohl zasloužit větší péči). Ale ten svět je poloprázdný, nic moc se v něm neděje, poloprázdné vesničky vypadají, že na nich autoři chtěli ještě nějaký ten měsíc pracovat. Celkově to vypadá, že si naložilo studio větší kus práce, než co byli schopní v daném čase dodělat. Kdyby se rozloha mapy trochu zmenšila, ještě se třeba víc práce investovalo do samotných Bradavic, mohlo to dopadnout lépe. Každý se teď snaží dělat co největší open-world mapy, ale tady je to zbytečné. Ačkoliv létání na koštěti je tu fakt super, po čase už stejně raději všude používám quick travel, abych nemusel přelítávat kilometry mapy.

Příběh je průměrný, neurazí, nenadchne. Až tak průměrný, že je tam jedna vedlejší dějová linka, která je mnohem zajímavější :) vedlejší mise s drakem je pak asi nejsilnější moment celé hry, to se fakt povedlo.
Strašně mě iritoval způsob, jakým byly napsané dialogy. Dalo se na každý dialog do jisté míry reagovat dvěma způsoby - pozitivní, negativní - ale bez jakéhokoliv dopadu, kromě toho, jak postava odpoví v následující větě. Hlavní postava bohužel nemá skoro žádnou osobnost, chápu, že to bylo asi zamýšleno tak, aby se s ní mohl každý sžít, ale vůbec se to nepovedlo. Radši bych, aby nějaký charakter od vývojářů postava měla, nejsou tam totiž žádné prvky, co by hráči umožnily vybudovat jí charakter vlastní.
Že tam není famrfpál chápu, vůbec mi to nevadí, a jsem snad i rád, že tam není. Udělat to tak, aby to za něco stálo - sportovní simulátor uvnitř hry, by znamenalo, že by se vývojáři museli vykašlat na spoustu dalších věcí. Je to asi jako být naštvanej na vývojáře GTA za to, že se tam nedá hrát na stadionu americkej fotbal. Nicméně pasivně, jako divák tam famfrpál udělat mohli. Udělat to čistě jako výplň v podobě cut scén. Ani bych nečekal, že postava, co je první rok v Bradavicích by automaticky měla být ve famfrpálovém týmu, když po pár hodinách hry teprvé poprvé sedí na koštěti.

Graficky hra vypadá moc pěkně. Zpracování Bradavic a vlastně i modely postav mi přijdou pěkné, co ale grafické zpracování shazuje je lip sync a výrazy postav. Asi nebyl budget a čas na motion-capture, ale tohle je opravdu technologicky daleko za skoro deset let starým třetím Zaklínačem. Když jsem si po tomhle pustil nové DLC Horizon, přišel mi ten rozdíl úsměvný. Rozhovory jsou tím pádem poměrně nudné, už jsem si zkrátka odvykl na to tupé civění postav, které reagují úplně stejně na to, že se někomu zaběhlo zvíře a úplně stejně na to, že někomu někdo umřel.

Soundtrack je jediný prvek hry co je naprosto bez chyby. Citlivě udělaný skladby, které do jisté míry připomínají filmové melodie, dotváří každé roční období, které v Bradavicích nastane a perfektně utváří atmosféru kouzelnického světa.

Na začátku hraní jsem si myslel, že to bude jedna z mála her, co na PS5 dojedu na platinu. Po 60 hodinách to ale vzdávám, ty vedlejší aktivity bohužel příliš zajímavé nejsou.

Tak jakto, že dávám 85%, když většinu komentáře hru vlastně jen kritizuju? Protože i přes ty všechny chyby jsem se 60 hodin náramně bavil. Hltal jsem každou drobnost a zajímavost z filmů a knížek, na který jsem tam narazil. Hra skvěle využívá licenci. Ten svět je autentickej, prostředí je autentický a fakt člověk cítí ten svět, ve kterým se nachází (možná dokonce i blíž tomu, jak je popisován v knihách, než ve filmu). Lítal jsem na koštěti tam a zpátky a procházel Bradavice skrz na skrz plus některý questy byly napsaný fakt dobře (na rozdíl od toho hlavního). A je to především velkej příslib do budoucna. Ta hra má silný prvky, kterých se autoři musí držet a pak spoustu dalších, který musí posunout mnohem dál. Pro fanouška toho světa to zážitek bude - do jaký míry pozitivní, to už bude dost individuální. Pro člověka, kterému Harry Potter nic neříká, to ale bude velmi průměrná záležitost.

Pro: soundtrack, grafické zpracování prostředí, využití licence, lítání na koštěti, jedna vedlejší dějová linka

Proti: lip sync postav, nedůležitost výběru dialogů, chudší okolní svět hradu, slabší hlavní dějová linka

+14

12 Labours of Hercules X: Greed for Speed

  • PC 65
Tak jsem zase po 2 letech zaplul do série, kterou mám rád :) Je to neuvěřitelné, ale už to je 10. díl, tolik pokračování jsem napříč hrami nikdy nehrál a vtipné na tom je, že aktuálně už je na světě 14 dílů a asi 3 "spin-offy", vývojáři tedy asi ještě končit nehodlají, což je dobře.

Minulý díl ve vesmíru byl sice první, který už hodně kašlal na reálie starověkého Řecka a nějakou tu uvěřitelnost, ale hrál se celkem fajn a v rámci série u mě patří k těm oblíbenějším. Desítka je ale zvláštní, já vlastně doteď nevím, o co v ní šlo (ne že by na tom nějak moc záleželo), to se mi nikdy předtím nestalo. Prostě jsem jen čistil jednotlivé úrovně a pak byl asi po 10 hodinách konec. Pořád je to vlastně stejné jako před těmi 8 lety, kdy série začínala, ale to je i její velká nevýhoda.

Navíc je zajímavé, že díly od osmičky výš nikdy neklesly pod cenovku 6,99€, zatímco jejich starší bratříčkové se dali sehnat i za 1€ myslím. Na pořád stejnou hratelnost je to s podivem. Protože za takovýto druh her bych byl celkem ochoten platit řekněme tu stovku korun, ale téměř dvojnásobek je prostě moc. Proto jsem musel na další díl ty 2 roky šetřit a třít bídu s nouzí :D Ale jo, je to pořád fajn relax, jen doufám, že příště bude pár novinek, nebo aspoň lepší příběh.

PS. V předchozích dílech Herkulovi vždy pomáhali Medúza a pes Kerberos, ale tady se jako na potvoru neobjevili a já tak hru nemůžu dát do HC kategorie výzvy k bájným bytostem, velmi smutné.

Pro: Herkules, relax, všechno odsýpá

Proti: divný příběh, takřka bez novinek, nepomáhali mi Medúza a Kerberos

+14

Planet Alpha

  • PC 80
Hodně příjemné překvapení. Díky podobným kreativním kouskům přicházím plošinovkám čím dál tím více na chuť. Planet Alpha je, podobně jako Inside nebo třeba Unravel, především zážitková záležitost. Úroveň obtížnosti je po většinu času vyloženě relaxační a pro hardcore hráče, co chtějí zažívat peklo jako v Super Meat Boy to asi úplně nebude. Ale pro causaly - kochače, jako já jsem já, je to zase titul naprosto ideální.

Tvůrci hráče zavedou na jakýsi cizí svět, který kromě mimozemské fauny a flóry je zajímavý i tím, že tam den trvá několik málo minut. Kromě toho, že rychlá změna denní doby vypadá vizuálně fakt dobře, se jedná i o neokoukaný prvek hratelnosti. Místní ekosystém totiž na to, zda-li je den či noc, čile reaguje. V pozdější fázi jde denní dobu navíc aktivně přetáčet a s tím souvisí i drtivá většina hádanek.

Co kopne na první pohled do očí je grafika a vizuální stylizace. Hra zabere nějakých 5-6 hodin, ale je to od začátku až do konce nadupaná jízda a zároveň na vizuální vjemy nesmírně bohatá žranice. Osobitý cizí svět žije a na obrazovce se téměř neustále něco děje. Hluchých míst to má naprosté minimum. Kromě šplhání se hráč často někam plíží, před něčím utíká nebo někam padá. Hlavní postava se sice neumí bránit přímo, ale likvidace nepřátel za pomocí enviromentálních hádanek zasazených do prostředí je také velmi uspokojující a hezky přirozená.

Z hlediska příběhu jsem měl zprvu pocit, že se tu tak trochu bude vykrádat Cameronův Avatar, ale hra mě hodně rychle vyvedla z omylu a nakonec odcházím velice příjemně překvapen. Ač Planet Alpha na první pohled působí hodně barevně, možná až dětsky, tak umí místy slušně potemnět. Sic prosta jakýchkoli dialogů zároveň vypráví, čistě za pomocí obrazu, až nečekaně kreativní sci-fi příběh, kterému ve finále škodí pouze to, že nedává na otázky moc odpovědí. Alespoň ne přímo.

Pro: atmosféra cizího mimozemského světa, kreativní příběh, hratelnost, audiovizuální dojem, tempo, přesné ovládání, hádanky

Proti: pro někoho možná až příliš jednoduché; zasloužilo by si to vypointovanější, údernější a lépe vygradovaný konec

+14