Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Elden Ring

  • PC 80
Herní výzva 2023
4. Země vycházejícího slunce 

Elden Ring je hra od vývojářů FromSoftware, kteří jsou známí pro své předchozí tituly jako jsou Dark Souls, Bloodborne a Sekiro. Hra přidává inovace, jako stealh, mount, crafting, skákání, mnohem větší možnosti magie, skillů, summonů a open world který mi ale do souls žánru vůbec nesedí. Některé z nich již byly jednotlivě implementovány v jedné z minulých her, a stejně tak nedostatky a bugy jako například hit boxy, kamera nebo chaotické targetování více monster.

Příběhově hru vůbec nevnímám. Jakýkoliv rozhovor s NPC ve hře rychle zapomenu a nebýt popisu příběhu na internetu, tak ani nevím, o čem hra je a o co se hráčský charakter pokouší a proč. Hru a vlastně celé Dark Souls a Sekiro hraju kvůli skvělému a obtížnému gameplayi, kdy jde příběh zcela mimo mě.

Elden Ring má skvělý level design, hlavně v interierech a hradnich komplexech což je pro Souls hry typický. Tyto úrovně jsou rozmanité a nabízejí různá prostředí, která jsou plná secretů, pastí a dungeonů. Jedním z problémů hry je, že v průběhu budete neustále narážet na stejnou sadu monster a bossů, což může být stereotypní. Dále, až 30% smrtí může být způsobeno náhodnými faktory, kamerou nebo technickými nedostatky, které mohou vést k neustálému opakování a frustraci. Někteří bossové jsou příliš složitě nebo blbě nadesignováni, vetšina bossů je plná movesetů se spožděným útokem kdy boss napřáhne palici, podrží ji ve vzduchu a než udeří tak hrač stihne udělat tři kotouly a zatančit ChaChu, tato mechanika je neskutečně protivná a je težké se naučit pattern kde je potřeba počítat každý zlomek sekundy.

Audiovizuálně je hra zastaralá a až na pár panoramatických výjevů nenadchne. Hra běží na stejném enginu jako její šest předchozích her se stejnými animacemi, pohyby a nedostatky. Zvuky zbraní, úderů i monster jsem již slyšel v předchozích hrách. Hudba hry je úchvatná, ačkoliv mi žádná z nich neuvízla v hlavě a ve hře je spiš jako pozadí.

Celkově je Elden Ring hrou, která má své klady i zápory. Její skvělý level design a výzvy, které hra nabízí jsou důvod proč tyto hry hraju, ale některé nedostatky a bugy mohou být pro hráče frustrující. Hra by se mohla soustředit více na hlavní aspekty Souls her, opravit neduhy které provázejí celou serii FromSoftware souls her a inovovat souls žanr jiným směrem podobně jako to udělal Sekiro. Myslim že po šesti v podstatě stejných her by to souls žanr potřeboval. Nicméně, pro fanoušky těchto typů her bude Elden Ring perfektní hrou která nabídne stovky hodin zábavy.

Pro: Gameplay, Obtížnost, Level Design

Proti: OpenWorld(subjektivní věc), Kamera a další nedostatky které provázejí celou sérii

+14 +15 −1

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 95
Čtvrté velké dobrodružství slovutného dobrodruha Nathana Drakea (nic moc sequel pro PS Vita nepočítám) jsem měl až k pasáži asi dvě kapitoly před koncem rozehrané již v roce 2016. Tvrdohlavě jsem však trval na obtížnosti "Crushing", na kterou bylo hraní místy nefalšovaná frustrace a zpětně musím uznat, že jsem si tím jinak špičkový zážitek sám kazil. Díky letošní výzvě a obtížnosti HARD jsem si dal s chutí opáčko, tentokrát až do samotného konce.

Je šílené, že jde už o sedm let starou hru, jelikož je Uncharted 4 i v old gen verzi jednoduše dechberoucí. Je vlastně trochu ostuda, že až na pár výjimek nejsou ani současné hry schopny vizuální podívané ve hře konkurovat. Jasně, grafika není tím nejdůležitějším měřítkem her, ale v akční adventuře filmového střihu prostě svoje místo v hodnocení má. Hra nás po zajetém vzoru série vezme na mnohá místa po celé Zemi a prakticky každá z navštívených lokací je zpracována do nejmenšího detailu.

S číslovkou v názvu se pojí snad jediné potencionální úskalí. I když se hra snaží sebevíc, všechno to padání, houpání a šplhání jsme prostě už minimálně třikrát viděli. Série naštěstí nepřešlapuje úplně na místě a novinky v podobě háku s lanem či občasných pasáží ve vozidle potencionální stereotyp rozbíjí. Navíc mi poprvé přišlo, že konečně dávají střety v kontextu hry relativně smysl a nepřátelé se tak kouzelně neobjevují na místech, kde nemají z logiky vyprávění moc co dělat. V tomto osobně spatřuji jasný posun oproti stále skvělé, ale občas nelogické původní trilogii.

Soubojů ostatně ubylo a průzkumné či skákací pasáže jsou poměrně dlouhé. Pocitově přibylo i hádanek, které nejsou kdovíjak těžké, ale velmi dobře baví. Když už na střet dojde, nemá se hra vůbec za co stydět. Pocit ze střelby je velmi dobrý a vypíchnout zaslouží dotěrná umělá inteligence nepřátel, kteří vám nedají nic zadarmo. Jasně, občas se nějaký kiks najde a i při ovládání se Nathan občas zachová jinak než byste si představovali, jde však jen o malé mušky na téhle (kdysi) exkluzivní PlayStation krásce.

Uncharted 4 boduje i po příběhové stránce, který vás poměrně logicky zavede na rozmanité lokace. Jistá šablona s předchozími dobrodružstvími sice znát je, nové postavy včetně znovunalezeného bráchy do děje pasují parádně a to včetně dvojice záporáků. Po stránce scénáře také není moc co vytknout a na delší custcény filmového střihu se skvěle kouká a v žádném případě nemáte nutkání vyprávěcí filmečky přeskočit.

Multiplayer z hodnocení trochu vynechám, nechal jsem v něm sice poměrně dost hodin, ale již před lety. Pocity ve mě zanechal spíše pozitivní i když jde o přídavek, na kterém hra rozhodně nestojí. Fajn však rozhodně byly zvláštní schopnosti, které vychází z předešlých dílů série.

Drobná vylepšení a naprosto bezprecedentní grafické provedení i fajn příběh s dobře napsanými postavami dělají ze čtvrtého dílu objektivně nejlepší díl série a jako takový si zaslouží i nejvyšší hodnocení. Osobně vnímám A Thief's End jako více než důstojné rozloučení minimálně s hlavní postavou. Uncharted: The Lost Legacy si sice ujít také nenechám, osobně bych však nechal sérii odpočívat.

Hráno jako součást Herní výzvy 2023 – " 6. Sága pokračuje:  Dohraj hru, která je čtvrtým nebo vyšším dílem v sérii." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 89 %; 325. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Nádherná grafika, která má i po letech jen málo konkurence; příběh i postavy; dobrý pocit ze střelby; způsob vyprávění; skvělé lokace a dobrý leveldesign

Proti: Škarohlídi namítnou, že je to i přes jistá vylepšení stále to "samé"... což však nemusí být nutně zápor

+14

Catherine: Full Body

  • PS4 55
Nevadí mi, když mě hra vede za ručičku a stejně tak mi nevadí, když se přede mnou odvíjí interaktivní film. Catherine mě za ruku vede dlouho a interkativní film to je většinu času, když nelezu po kostkách nahoru. Ale popořádku..

Hlavní hrdina Vincent je poděs, holkař, sebelítostínek, zkrátka průměrný mladý muž. Většina jeho rozhodování je mezi nepříjemnou a špatnou volbou. Touto cestou se tak dostal do situace, kdy v jeho životě jsou vztahově, pocitově, emocionálně nebo sexuálně výrazně zapojené tři ženy a on se teď musí mezi Katherine, Catherine a Rin rozhodnout. Kromě hospodského plkání s kamarády o životě a kličkování mezi objekty touhy má ale Vincent ještě jednu noční aktivitu. Ve spánku se totiž propadá do nočních můr, kdy musí lézt na hory z kostek, které může různě přesouvat, oblézat, podlézat, ale hlavně je musí včas zdolat. V takových chvílích se hra mění do čistě logické a je to jediná část, kdy hráč může Vincenta opravdu ovládat a ne mu jen přihrávat do úst odpovědi nebo se potácet od rozhovoru k rozhovoru či na záchodě sledovat hanbaté fotky.

A - to je všechno. Hra není přímo krátká, takže za jednohubku bych ji navzdory nízkému počtu herních mechanik neoznačil, nějakých 15 hodin jsem v ní určitě strávil. Někdy od poloviny hracího času mě ale lezecké části přestávaly bavit kvůli své repetitivnosti a Vincentovo chování mi pilo krev navzdory tomu, jak moc jsem se snažil mu dodat nějaký smysl a řád.

Chtěl jsem být smířlivější, protože s příchodem Rin (která v prapůvodní verzi hry chybí) dostala verze současná mnohé příběhové zákruty, bez kterých by trvala snad jen polovinu času. Stejně tak existence hned třinácti různých (a ve většině případů skutečně RŮZNÝCH) konců mi přijde až záslužná. Jenže když hra neodsýpá, je i tohle k ničemu.

Pro: Soundtrack, vedlejší postavy kamarádů

Proti: Opakující se schéma lezení, hlavní hrdina

+14

Humanity

  • PS5 80
Poměrně originální a dobře odladěná puzzle plošinovka na cca 12 hodin, která nabídne řekl bych středně těžké puzzly, docela zajímavou příběhovou omáčku, extrémně otravný soundtrack a dokonce i dva slušné bossfighty.

Hned ze začátku bych přiznal, že i když mě Humanity z prvního traileru docela zaujalo, neměl jsem v plánu si je za 30€ pořizovat. Jako součást předplatného bych ale řekl, že jsem si hru užil a rád jsem s ní strávil pár večerů.

Hra mi nepřišla nijak zvlášť těžká, jen dvakrát jsem se s řešením opravdu zasekl, což jsem snadno a rychle vyřešil přítomnou intergrovanou nápovědou, kterou beru jako velké plus každé puzzle hry. Úrovně jsou jinak celkem nápadité, jen málo z nich bych hodnotil nějak negativně. Pokud budete sbírat bonusové zlatouše, tak si postupně odemknete i sadu nových nástrojů, jako třeba pozastavení hry, zrychlení nebo zachování povelů při restartu a další quality-of-life vylepšení, a vedle toho i obyčejné kosmetické věci, což se mi taky docela líbilo.

Negativně hodnotím soundtrack, který jen v málo případech alespoň náznakem připomíná hudbu. Většinu času se bohužel jedná jen o primitivní nekonečné digitální tůtání a pípání, z kterého vám brzo začne píchat v hlavě. Naštěstí se dá pomocí získaných zlatoušů odemknout přepínač hudby, což je možná ten úplně nejdůležitější nástroj.

Ve hře je příběh, který není nijak světoborný nebo bůhvíjak originální, ale není špatný a hru dobře doplňuje. Nakonec jsem byl překvapen přítomností dvou bossfightů, které taky hodnotím kladně, hlavně ten závěrečný, ze kterého se mi - možná skriptovaně, možná náhodou - vyklubala celkem spektakulární podívaná a perfektní zakončení hry.

Uvědomuju si, že na Humanity brzo asi zapomenu a pochybuju, že bych si je někdy zahrál znovu, ale čerstvě po dohrání převažují kladné pocity a celkově se mi hra líbila a kromě soundtracku a pár slabších levelů nemám co vytknout.

Pro: Mechaniky, odladěnost, vizuální styl, bossfighty, nápověda

Proti: Hudba

+14

Hellforces

  • PC 35
Vždy, když se pustím do takhle špatně hodnocených her, ta si říkám, jestli dané hře nemůže být trochu ukřivděno. Co když to není pravda? Co když je to ve skutečnosti obstojné a doplatilo to jen na přílišná očekávání. Bohužel to není případ této hry. Ač se tvůrci snažili. Vytvořili dlouhou hru, kde se často mění prostředí i herní styl. Dokonce na vlastním enginu, který na první pohled vypadá vcelku obstojně. Hellforces mění všechno dobré na to špatné. Doslova.

Hned na začátku jsem měl problém s grafikou. Často mi problikávaly textury. Ani tisíc různých nastavení detailů nepomohlo k tomu, aby se něco změnilo. To se může stát. Co počítač, to jiný, třeba méně kompatibilní hardware. Že se při přepínání detailů nemění ani samotná grafika hry, je zvláštní. Například takové vyhlazování hran vůbec nefunguje a framerate se u většiny nastavení ani nehne. Nastavení detailů je tady jen tabulka na ozdobu. Co opravdu doporučuji je, vytáhnout světlost hry. Hellforces je tmavý. Tmavší, než by kdokoliv chtěl.

Ze začátku vypadá vcelku slušně. Porcování zombií je, v rámci možností, obstojné. Úplně jako v Land of the Dead. Po nějaké době se hratelnost promění podobně radikálně jako ve Vivisector. Obě hry jsou podobně dlouhé. To znamená, že dlouhé. S tím rozdílem, že v Hellforces křivka hratelnosti a zábavy jde směrem dolů. Hellforces nefunguje snad v žádném aspektu. Úrovně jsou podivně až nesmyslně navržené. Musíte se často vracet a znova zastřelit obnovené nepřátele. Nepřátelé mají bleskové reakce. Pokud chcete vystřelit jako první, musíte začít střílet už za zdí. Takže celý postup je o náhodě s absolutní taktikou save/load. Tlačítko quick save bohužel nefunguje.

Pocit ze střelby je otřesný. Zbraně jsou nepřesné a většina z nich se nedá využít. Například ostřelovací puška je samotná kapitola sama pro sebe. Nejhorší ostřelovací puška v dějinách FPS. Zbraně jsou nepřesné a vůbec nekopou nepřátele. Jako kdybych po nich střílel stříkací pistolkou. Úrovně jsou zmatené, ošklivé a tmavé. Nejtmavší jsou zpravidla v nejkritičtějších místech. Hledání správné cesty, je častou náplní hry. Je to hrozné, nudné a demotivující. Jediné dvě věci zde mohou hráče alespoň trochu dostat z utrpení. Spousty povalujících se zásob a mrtvoly, které nemizí. Díky tomu se dá alespoň trochu orientovat.

Abych to shrnul. Je to ošklivé, frustrující a nesnesitelně dlouhé. Příběh je strašný. Stejně jako ozvučení celé hry. Přesto se mi po dohrání dostavil určitý počet nostalgie. Asi proto, že jsem vydržel tak dlouhou torturu. Nakonec blikání textur nebylo to nejhorší. Přitom ostatním marasmu jsem si toho na konci už ani nevšímal.

V době, kdy to vyšlo a nebyl tolik rozšířený internet, tak to bylo alespoň levné. Z dnešního pohledu nedává smysl toto hrát.

"Debut"

Pro: mrtvoly nemizí, občasný závan náznaku lepšího designu, dá se to "v pohodě" dohrát, česká lokalizace

Proti: nesnesitelně dlouhé, nesnesitelné hledání správné cesty, nesnesitelné hekání hrdiny, většina zbraní je k ničemu, pocit ze střelby, bleskové a přesné reakce nepřátel, frustrace, je to tmavé a ošklivé

+14

Trepang2

  • PC 70
Stručně řečeno, Trepang2 je fanouškovská pocta F.E.A.R.u, která má vše, co bylo na původní hře dobré, ale bohužel věrně napodobila i to, co na ní dobré nebylo.

Ano, gunplay je skutečně vynikající a podobně extatický pocit z herní střelby tu dlouho nebyl. Jenže každá akční hra by zároveň měla vymyslet způsob, jak jednotlivé přestřelky pospojovat tak, aby jimi hráč nebyl přehlcený. F.E.A.R. jednoduše nechal hráče chodit nerealistický zamotanými prázdnými chodbami a místnostmi, u čehož ho jakože strašil naskriptovanými halucinacemi a hororovými zvuky.

Ano, občas se hráč může leknout nečekaného hlasitého zvuku, ale jinak tohle strašení nefunguje v akční hře, u které zároveň kosíte desítky po zuby ozbrojených nepřátel. Celou dobu totiž víte, že se vaší postavě nic stát nemůže (na rozdíl třeba od survival hororů typu Resident Evil). Proto považuji ten nejvíce "fearovský" level ve hře zároveň za ten nejslabší a nejotravnější.

V jiných levelech, kde víceméně chodíte z přestřelky do přestřelky, se zase Trepang2 místy stává až nepříjemným tím, jak vás zahlcuje vizuálními, ale zejména audiálními podněty - zbraně jsou velmi hlasité, hudba tepe, nepřátelé s panikou v hlase se ve vysílačkách překřikují ufff, je potřeba dát si chvíli pauzu, aby vás nerozbolela hlava.

Zdá se, že místy se tvůrci přece jen snažili kritizovanou fádnost F.E.A.R.u trochu oživit, ale už neměli čas všechny své plány realizovat. Jedna mise tak (přinejmenším vizuálně) působí jako z jiné hry a příběh hraje roli velmi řídkého lepidla mezi jednotlivými levely.

Je to povedená hra a čtyřčlenný (!) tým, který za ní stojí má můj respekt, nicméně o zásadní žánrový klenot se v žádném případě nejedná.

P.S: Na hru jsem napsal také obšírnou recenzi

Pro: přestřelky, světelné efekty, důstojná pocta F.E.A.R.u

Proti: přítomnost všech negativ F.E.A.R.u, pokusy o horor, přehlcování zvukovými podněty

+14

Pokémon Battle Revolution

  • Wii 80
Battle Revolution na konzoli Nintendo Wii vždy vzbuzovalo rozporuplné reakce. Po předchozích titulech Pokémon Colosseum a Pokémon XD: Gale of Darkness (obojí konzole GameCube) byli hráči namlsaní plnohodnotným alternativním RPG příběhem s arénovými souboji jako příjemným bonusem po dohrání hry.
V Battle Revolution se koncept hry naopak vrátil zpět do časů série Stadium, ačkoliv zprvu převládlo nadšení z nádherných bohatých animací a (i na dnešní dobu) docela slušných modelů všech 493 aktuálních příšerek.
Jenže krok směrem ke konceptu Stadium je podle mnohých velkým krokem zpátky. Nejen, že chybí samostatné RPG, ale hráči nelibě nesli i absenci čehokoliv připomínající náznak příběhu, stupňující se obtížnost s týmem půjčených Pokémonů, a vlastně i nemožnost nastavit si celkovou obtížnost. Navíc online multiplayer mód zcela postrádal žebříčkové souboje. Největší slabinou zřejmě dodnes zůstává fakt, že pokud si hráč nepřenesl do hry vlastní Pokémony z her čtvrté generace, pak ve hře toho moc nesvede a není tam moc co dělat.  

Touto optikou bych normálně hodnotil i já a zřejmě bych hrál hru na emulátoru (kde ale dnes již prý existují nějaké složité technické postupy, jak situaci změnit k bojeschopnému stavu), nicméně já naštěstí vlastním konzoli WiiU a také mám na dvou mých 3DS odehrané hry čtvrté generace, což pro mě znamená v této hře maximum zábavy. Přál bych si, abych měl stejnou zkušenost právě i v sérii Stadium, ale třeba se ještě někdy zadaří. Použil jsem však nedávno odehranou verzi HeartGold. Hra se propojí s Battle Revolution a nakopíruje do ní data ze svého PC úložiště, po čemž je možné si z uložených dat sestavit tým se šesti Pokémony a s nimi pak bojovat v šampionátech. Mimo souboje se dá tým kdykoliv měnit.  

Takže po vytvoření postavy a vlastního týmu jsem hupsnul do řetězu šampionátů v in-game Colosseu. Sice je jich dohromady 11 a většina jich obsahuje kolem 7 soubojů v řadě, ale musejí se odemykat jeden za druhým. Každý z nich má nějaká jiná pravidla, takže se mohou střídat klasické single battles, double battles, level 30, level 50, level 100, vlastní tým, rental tým, 1vs1 - 4vs4 (postupně za sebou), prostředí s mlhou, kolo štěstí ovlivňující různé stupně léčení apod. Nakonec z toho byla různá směs kombinací, takže nikdy mi to nepřišlo zcela stejné. Zvláště zajímavý šampionát je ten, kde se můj i protihráčův tým skládal náhodným výběrem z našich obou týmů dohromady, takže často jsem končil se dvěma mými a dvěma Pokémony protivníka, a on také. Jenže mě hra pořád stavila do nevýhodné pozice (zejména díky mým silným Pokémonům na straně protihráče), takže jsem stále prohrával. Nakonec jsem sáhl po týmu rentals, s nimiž jsem dokázal napoprvé vyhrát.

Po vítězném tažení všemi šampionáty v „kampani“ projedou závěrečné titulky, ale kdo chce, může ještě pokračovat dál, protože se tím odemkne ultimátní survival šampionát o 100 soubojích se zvyšující se obtížností a další dva menší šampionáty. Survivalem jsem se prokousal do 51. kola, ale po něm jsem to vzdal. Zbyli mi totiž už jen dva bojeschopní polomrtví Pokémoni (ze šesti) a hra mezi souboji nedává příliš možnost je vyléčit. Používá za tímto účelem kolo štěstí (v mém případě spíše kolo smůly), kdy náhodně jednomu Pokémonovi vyléčí buď HP, status, nebo obnoví PP či držený předmět – anebo neudělá vůbec nic. To samo o sobě se dá ještě zvládnout, jenže v pravidelných intervalech se objevuje aréna s mlhou a v ní veškeré útoky dost často míjí (zejména na mojí straně), což zvláště někdy bývá velmi frustrující (nasírací). Také předměty nemohou být použity v týmu dvakrát, takže jsem mým Pokémonům nemohl dát třeba leftovers do každé kapsy.  

Nicméně nevadí. Hra je jinak s vlastním týmem docela zábavná a uspokojující. Vidět moje vlastní příšerky z 3DS v plném 3D prostředí, které je navíc opravdu moc pěkné s fešnými modely a jejich bohatými animacemi (skoro bych si troufl říct, že jsou hezčí než v mainline Switchových hrách), je prostě velmi fajn zážitek. Speciálně jsem si vychutnal Blastoise střílejícího hydro pumpu z obou kanonů, velmi efektní.  

Odměnou jsem dostal do 3DS svého surfujícícho Pikachu, za nasyslené body pořídil nějaký obleček mojí postavě a také další leftovers navíc do mainline her (ha, kupodivu během odesílání dárku je možné zachytit dárek na všech aktuálně připojených DS/3DS konzolích, a pokud během onoho tříminutového okna stihnete ještě vyměnit cartridge a přijmout dárek na dalších mainline hrách, pak jej můžete mít i víckrát, lol).  

Co mě následně velmi zaujalo, je multiplayer na základě připojených DS/3DS konzolí. Obě dvě 3DS s verzemi HeartGold a Platinum jsem připojil k WiiU a zvolil pvp. Boj se sice řídí klasicky pomocí handheldů, ale samotný souboj probíhá na displeji WiiU a ve 3D vypadá prostě famózně a nebývale živě, jednoduše paráda. Dokonce i komentátor v této hře je snesitelný. Určitě by bylo moc fajn tohle vyzkoušet někdy s dalším spolu/protihráčem.  

Ohledně ovládání hry na WiiU mě ale překvapila jedna věc. Hra se totiž neovládá na gamepadu, nýbrž pomocí dálkového ovladače s interaktivním zaměřovačem. A jelikož nemám TV, tak jsem musel hrát hru na obrazovce gamepadu, což ovšem znamenalo být od obrazovky aspoň půl metru. To mi přijde poněkud ironicky komické. Ale budiž, dá se to; jen to byl docela nezvyk hrát pokeše dálkovým ovladačem. Na druhou stranu se to dá hrát například vedle monitoru PC a koukat přitom třeba na film (během hraní dlouhotrvajícího survival šampionátu jsem shlédnul podle mě zajímavý Hansan: yongeui chulhyeon), takže je to ok.  

Co tedy závěrem? Jedná se vlastně o stejnou situaci jako v Stadium hrách. Hru bych dokázal doporučit pouze v případě, že máte k dispozici vlastní týmy Pokémonů, jinak asi budete trpět s týmem rentals (odemykají se další postupem hrou); tito Pokémoni ovšem mnohdy ztrácejí dech a příliš si neví rady se stupňující se obtížností. Online funkce už neslouží, ale základní bezdrátové přenosy příšerek na krátkou vzdálenost ano. Graficky hra snad vůbec nezestárla, pořád vypadá překvapivě hodně dobře a živě. Stále se jedná o nejlepší spin-off s tahovými arénovými souboji. Navíc od minulých podobných her můžete dát Pokémonům do držení bojový předmět.
Ryze akční alternativa momentálně spočívá ve hře Pokkén Tournament DX - ta vypadá sice opravdu pěkně, ale nabízí jen zoufale málo Pokémonů k boji.
Battle Revolution jsem dohrál k závěrečným titulkům za necelých 8 hodin, ale pokračoval jsem dál asi na 14 hodin.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Modely a bohaté animace modelů; všech 493 Pokémonů; živé tahové souboje; možnost mít vlastní tým z mainline her; možnost využít bojové předměty

Proti: Chybí nastavení obtížnosti; rentals týmy nejsou příliš využitelné; málo obsahu

+14

Overcooked!

  • PS4 75
Overcooked! budu nejspíše malinko křivdit a objektivně jde možná i o lepší kousek, než jak naznačuje mé konečné hodnocení. Můj (subjektivní) problém tkví v tom, že jsem dobrou polovinu hry musel hrát sám. (Nehráč) manželka mi s ovladačem po několika odehraných hodinách sekla s odůvodněním, že jí to nejde a tak ani nebaví.

Než ztratila manželka trpělivost, bavil jsem se skvěle. Princip hry parádně funguje a ve více hráčích se na obrazovce odehrává krásný chaos. Hra vás nutí vymýšlet taktiky jak pokořit jednotlivé úrovně na maximální počet hvězdiček, byť obtížnost samotná není úplně vyvážená a některé poměrně brzké levely svoji náročností překonávají úrovně pozdější. Nutno dodat, že hra nepostává na místě, a i když se některé mechaniky v úrovních opakují, v konečném důsledku jsou jednotlivé "kuchyně" dostatečně odlišné a pestré.

Bohužel. jakmile mi žena odmítala k PlayStationu sednout, dohrával jsem už víceméně jen strojově z principu (a do herní výzvy). Overcooked! citelně schází možnost online multiplayeru a je moc dobře, že druhému dílu již tato možnost nechybí.

I když si odmyslím, že jsem hru trochu smutně neměl s kým hrát, musím se na chvíli pozastavit u audia a hudby. V Onion Kingdom se mluví smyšleným žvatláním, což u her nesnáším. Sice se vyprávění omezuje na pár monologů Cibulového krále a o příběh tady vážně nejde, přesto jde o dost nepříjemný prvek. Otravný mi přišel i hudební podkres a měl jsem tendenci hrát hru velmi ztišenou.

I přes pár negativních poznámek nelze autorům upřít skvělý nápad i velmi nápadité provedení. V partě hráčů musí jít o parádní coop hru a dokáži si představit, že se do virtuálního vaření za pár let znovu pustím až nám trochu povyroste syn. Teď jen doufat aby ho bavily hry tak jako mě a ne tak "přízemní" věci jako fotbal nebo traktory :D.

Hráno jako součást Herní výzvy 2023 – " 3.  Císařův pekař / pekařův císař: Dohraj hru, ve které hraješ za postavu řemeslníka." – Hardcore varianta 

Hodnocení na DH v době dohrání: 81 %; 77. hodnotící;  digitální verze PSN

Pro: Ve více lidech skvělá zábava; nápadité úrovně; příjemně stresující; závěrečný "souboj"

Proti: Chybí online multiplayer; otravná hudba a "dabing"; nevyvážená obtížnost

+14

Beecarbonize

  • PC 70
  • Android 75
Opět vzdělávací hra. Tentokrát nás však Charles games nechávají nakouknout do zákoutí ekologie a trvalého rozvoje. Osobně hru považuji za příjemnou jednohubku, která skvěle představuje základní pojmy a koncepty rozvoje lidské společnosti. A i herně jde o dotažený kousek. Hra umně pracuje s deskoherní „worker placement“ mechanikou (zde tedy spíš Event placement ) a u každého vylepšení jsem se musel rozmýšlet, nakolik jsem ochoten obětovat drahocenný prostor. A do toho všeho neúprosně tiká čas, nedostává se vám zdrojů a následky vypouštěných emisí se kumulují. Každá, i sebemenší, nevyřešená krize může v takovou chvíli spustit spirálu na jejímž konci čeká GAME OVER. O to sladší pak je pocit při nalezení zlaté karty vítězství. Tedy pokud jste nenalezli cestu k rovnováze v návratu na stromy :D

Jasně, tahle hra není to odborná učebnice a vše je notně zjednodušené a podřízené herním principům, ale i tak jde o skvělé představení palčivého problému a ukazuje, že ne každé aktuální řešení musí být správné i v budoucnu. A že následky našich rozhodnutí se nám jistojistě vrátí. Navíc, autoři do hry přidali hardcore mód, takže pokud vám hra přišla příliš snadná, klidně ji dejte ještě jednu šanci.

Pro: Gamifikace vědeckopopulární knihy... sem s ní!

Proti: Nehledejte komplexitu velkých karetních her.

+14

Persona 5 Strikers

  • PC 100
Do pokračování Persony 5 s podtitulem Strikers jsem se vrhnul prakticky ihned po dohrání původní hry. Stále jsem se ještě nenabažil této mojí nové posedlosti, která už lehce začíná konkurovat sérii Oddworld. Prakticky kromě soubojového systému je pokračování naprosto totožné s pětkou, takže si člověk ani neuvědomil, že hraje jinou hru, ale porovnávat tyto dva tituly by byla chyba. Přestože Strikers nedosahuje kvalit Royal verze, tak nebezpečně jí dýchá na záda a nemohu jinak, než udělit další kilo, ale není to pocitově stejná stovka jako u předchůdce. 

Ovšem najde se spousta věcí, které má Strikers lepší. V prvé řadě je to pro mě soubojový systém. Ne, že by mi tahový systém nesedl, ale nemá takovou dynamiku a akčnost jako tento hack'n'slash, který vás ohromí svou epičností komb, smooth gameplaye a naprosto luxusními show-time útoky, u kterých mi vždycky stály chlupy na ruce. Rovněž máme možnost si přepínat mezi postavami ve své grupě a ve správný moment i řetězit útoky, pro lepší poškození a buffy. Kromě těchto základních útoků máme samozřejmě k dispozici i persony a jejich schopnosti. Při vyvolání persony se hra "pozastaví" a můžete si v klidu zvolit, kterou personu a který útok použijete. Je to udělané tak, aby to nekazilo tempo, ale zároveň to trochu musíte dostat do ruky. Zpočátku totiž v soubojích budete neohrabaní, než si vše osvojíte a budete často i zmateni, ze všech těch ikonek a nápisů, co se objevují na obrazovce, ale dá se to celkem rychle naučit. Mohlo by se zdát, že jsou tedy souboje jednodušší než v původní Personě, ale opak je pravdou. Nepřátelé jsou vybavení větším množstvím HP a také početní převahou. Nicméně pro odlehčení, každý nepřítel má svou slabinu a je vám ukázána ihned.

Ostatní featury jsou značně zjednodušené. I zde můžeme cestovat do Velvet Room pro tvorbu a vylepšování nových person. Je to celkově přehlednější, ale na druhou stranu už se u toho nemůže tolik taktizovat. Bond systém se zúžil na jeden jediný a je takový pro všechny. Získávání zkušeností do bondu probíhá průchodem hrou při interakcích s bandou, ale také při soubojích. Za každý level up dostanete skill pointy, které si investujete do perků. A tohle je třeba věc, kde Strikers zaostává, jelikož bondy byly nedílnou součástí původní pětky, zde je to značně ochuzeno a docela mi to i chybělo. Ale zážitek mi to rozhodně nepokazilo, přeci jen pouto k postavám mi zůstalo a nemusel jsem si vytvářet nový. Samozřejmě všechny postavy jsou zpět (krom Yoshizavy) i s jejich původními hlasy, takže v tomto ohledu nelze nic vytknout.

Na příběhu se mi strašně líbilo, že jak si původní hra pohrávala s jedním globálním problémem a sice korupcí, tak i zde se řeší další problém...umělá inteligence a závislost lidí na sociálních sítí či celkově smartphonech. Původní metaverse sice byl zničen, ale dostaneme možnost probádat nový, který se zde nazývá Jails. V podstatě se až na pár drobností neliší od Paláců, tudíž je vaším úkolem se dostat přes všelijaké překážky, nepřátele a pasti až k vládci, kterému se říká Monarch. Do příběhu nám přibyli i dva noví Thieves, u kterých jsem se zpočátku obával, že nezapadnou, jelikož jsem byl zvyklý na původní grupu. Naštěstí jsou nové postavy zpracovány kvalitně a jsem rád, že byli do hry přidáni a bylo mi ctí s nimi prožívat nová dobrodružství. 

Graficky je hra na chlup stejná jako pětka, což je ale plus, jelikož ten její osobitý styl se mi vážně líbí. Velkou proměnou prošly non-anime cut-scény, které jsou značně kvalitnější a rozhodně přibylo ještě více stylistiky pro všechny možné interakce. Ať už je to procházení menu, již zmíněné show-time útoky, all-out útoky či třeba baton pass. Soundtrack dosahuje stejných kvalit jako v původní hře a i když většina hudby byla přenesena, tak nová hudba při soubojích či při průchody Jails je rozhodně super.

Dohráno se všemi achievementy, lvl 99, herní doba 54 hodin.

Morgana: Uh, can I help you?

Sophia: ...A raccoon?

Morgana: Try a cat!

Morgana: Wait, DON'T try "a cat"!

Pro: JOKER & MORGANA, příběh, stylistika, epičnost soubojů, hudba, smooooooth gameplay

Proti: Bylo by fajn informovat, čím se skipují cut-scény

+14

Final Fantasy IX

  • PS4 80
Po třech dílech z relativně moderního prostředí se slavná série vrací do klasického středověkého fantasy zasazení. Jestli je to ku prospěchu, nebo škodě, si každý může odpovědět sám. Pro mě, i po druhém dohrání, zůstává devítka zvláštní kombinací lepších i horších prvků. Bezesporu nelze nadávat na grafické zpracování. FMV cutscény zůstávají vrcholem své doby, 3D modely postav oplývají všemožnými detaily a každý nepřítel je originál, takže nepotkáte pět variant vlka. Pravda, statické obrazovky na moderních zobrazovadlech dokážou někdy vypadat vskutku hnusně, nicméně se přes ně dá přenést.

Slušně si vede i příběh. Hlavně ve druhé polovině, i přes poněkud směšné vzezření některých postav, předhazuje poměrně zajímává a temná témata, ač nikdy nejde extra do hloubky. Podobně to je s osobními problémy jednotlivých charakterů postupně se přidávajících do naší skupiny. Vynikající (samozřejmě Vivi) jsou střídány těmi poněkud odbytými (Amarant) a třeba moje oblíbenkyně Freya je, po svých deseti minutách slávy, v zásadě nevyužitá. Kolikrát i vedlejší postavy mají mnohem větší přesah.

Podobně jsem si neoblíbil soubojový systém. Nevadí, že se jedná o ATB ve své nejjednodušší podobě. Přežiju i ten hloupě implementovaný Trance systém, který se spouští vždy automaticky po naplnění příslušného ukazatele, tudíž se většinou vyplýtvá v nějakém nepodstatném random boji. Hlavně mi vadí, že je pomalý. Nejen animace všeho docela trvají, čímž dochází ke zvláštnímu úkazu, kdy po vydání příkazu stejně postava čeká poměrně dlouho na svůj tah. Stejně tak ostatní systémy zůstávají poněkud spartánské. Učit se schopnosti používáním konkrétního vybavení je dobrý nápad, nýbrž se pak člověk nehoní jen za vyššími čísílky. A jednotlivé schopnosti ani nic originálního nepředstavují. Nezaujaly mě ani četné minihry (zmíním otřesnou, na náhodě postavenou, karetní Tetra Master).

V objektivním měřítku Final Fantasy IX v podstatě nedělá nic špatně. V poměru a předchozími díly mě ovšem nikdy nedokázala zaujmout. Každý jeden další prvek (OST, záporák apod.) je "jen" velmi dobrý. Stejně bych vlastně ohodnotil i celou hru - "jen" velmi dobrá.
+14

Scramble

  • PC 70
Po poměrně náročném Salamanderu jsem z kolekce Arcade Classics Anniversary Collection vybral ten nejstarší kousek v podobě hry Scramble. Mé původní očekávání podobně složité řežby naštěstí nebylo naplněno, takže jsem si mohl užít mnohem pohodlnější hraní bez zbytečného nervování.

Ale tím zase nechci naznačovat, že by hra byla procházkou růžového sadu. V prvé řadě bylo potřeba si zvyknout na to, jakým způsobem házet z letadla bomby, aby trefovaly zamýšlené cíle. Obzvláště ty doplňující palivo, protože když jsem minul 3 po sobě, znamenalo to obvykle ztrátu života. 

Poté bylo potřeba to bombardování budov zkoordinovat s vyhýbáním se pohyblivých cílů v třetí a čtvrté úrovni. Obzvláště ta miniaturní ufa v třetí úrovni mi dělala problémy. Nakonec jsem musel přijít na to, jak správně s letadlem manévrovat v poslední úrovni, kde se prolétávalo úzkými "chodbami". Načasování sestřelení finální budovy už pak bylo jen otázkou několika pokusů. Horší bylo si uvědomit, že tuto budovu skutečně musím zničit, abych hru plnohodnotně dokončil.

Grafické stránce hry se nedá nic moc vytknout, hra vypadá jako většina her podobného typu ze začátku 80. let. To samé se týká i ozvučení.

Celkově jsem se hrou spokojený. Není nijak extrémně stresující, save-load jsem hojně používal až když jsem se snažil získat achievementy spojené se ziskem určitého skóre. Hlavní výtkou tak asi bude jen krátká délka hry.
+14

Wolfenstein II: The New Colossus

  • PC 90
Už New Order byl skvělé znovuzrození této legendární série, ale New Colossus to ještě posunul dále. Hned na začátek zmíním, že graficky je hra nádherná. Na to, že je hra již 6 let stará jsem se během hraní zkratka kochal. Příběh je skvěle přestřelený. Oproti minulému dílu je tu až překvapivě hodně cutscen. Alternativní historie, kde nacisti vyhráli válku a například obsadili Ameriku působí svěže. Pocit ze střílení je na vysoké úrovni. Hra je neskutečně brutální. Zajímavé bylo špinění zbraní krví. Jednotlivé levely jsou různorodé, postavy zábavné, tempo skvělé. Nejvíce zamrzí ve finále asi to, že hra měla slabší prodeje, takže přímého třetího dílu se asi nedočkáme.

Pro: Pěkné meelíčka, grafika, B. J. Blazkowicz, přestřelenost, pocit ze střílení, brutálnost, nerepetitivní úrovně

Proti: kratší, je to příběhovější než by někdo čekal

+14

Ghost of Tsushima

  • PS5 90
Dobré, veľmi dobré! Open worldy mám rád (ak sú urobené dobre) a na Ghost of Tsushima som sa tešil. Už počas prvých pár hodín som si hru zamiloval a uchvátila ma jej atmosféra. Nielen pomerne krvavé zobrazenie vojny, ale aj nádherná grafika a poetické prírodné scenérie ostrova Tsushima.

Padajúce listy a lístky sakur, západ slnka na poliach, hmla v lesíku... Skrátka nádhera. Japonsko tu vyzerá ako raj, čo vytvára zaujímavý kontrast k barbarskosti krvavej dobyvačnej vojny. Je síce pravdou, že svet je relatívne prázdny, ale napriek tomu pôsobí živo. A to hlavne vďaka tej krásnej grafike, ktorá na človeka dýchne nefalšovanou atmosférou feudálneho Japonska.

Pozdával sa mi aj príbeh, ktorý ponúkal viacero zaujímavých motívov (napr. konflikt samurajskej cti a kódexu vs. boj v štýle „účel svätí prostriedky“) aj kvalitne napísané postavy. Fajn boli aj animácie v dôležitých cutscénach. Zmieniť musím aj súbojový systém, ktorý je absolútne fantastický. Autorom sa podarilo perfektne trafiť balans medzi realistickosťou a určitou štylizovanosťou.

Nemôžete skrátka nabehnúť medzi nepriateľov a náhodne stláčať tlačidlo pre útok. Musíte pozorovať ich postoje a pohyby a prispôsobiť tomu svoje útoky. Dôležité je tiež správne načasovanie. Súboje sú vďaka tomu dynamické, do istej miery strategické, ale zase nie tak veľmi technické ako napríklad v Souls hrách. Sú tiež dosť krvavé, čo pridáva na realizme. Za zmienku stoja aj viaceré pozoruhodné útoky, ktoré hráč postupne odomyká.

Páčilo sa mi tiež, že vedľajšie aktivity ako kúpanie v horúcich prameňoch, sekanie bambusu či skladanie haiku neboli len samoúčelná výplň, ale mali vplyv na hlavnú postavu a jej schopnosti (sekanie bambusu doplnilo odhodlanie, horúce pramene zdravie, uctenie viacerých svätýň poskytlo miesto pre amulet navyše, atď.). Je ale pravdou, že týchto aktivít bolo snáď až príliš veľa a po čase sa mi už proste nechcelo sledovať líšky či rozjímať v horúcom kúpeli.

Určitý stereotyp sa dostavil aj v prípade oslobodzovania dedín či pevností. Spočiatku ma to bavilo, ale ako som v príbehu postupoval dopredu, zábavnosť týchto úloh klesala. To platí aj pre niektoré side-questy, ktoré síce neboli zlé, ale občas som mal pocit, že hru len zbytočne naťahujú (na druhej strane, povinné pre hráča nie sú). Viacero z nich som ani nedokončil, ale možno sa k tomu ešte vrátim.

Otravné tiež boli mongolské hliadky na každom kroku, našťastie sa im väčšinou dá utiecť. Kritiku si neodpustím ani na margo niektorých animácií a cutscén (najmä tých menej dôležitých). Kamera je pri nich ďaleko od postáv a prakticky sa nehýbe a postavy len stoja oproti sebe a tiež sa skoro nehýbu. Pôsobí to strašne neživotne a strnulo.

Celkovo som bol s hrou nadmieru spokojný, aj napriek nejakým tým výhradám. Tak nejako som cítil, že hra mohla byť ešte o stupienok lepšia, ak by sa doladili niektoré detaily. Stále však ide o skvelý titul, pri ktorom je zábava na mnoho hodín zaručená.

Pro: grafika, príbeh, atmosféra, súbojový systém

Proti: menej zaujímavé side-questy, určitá repetitívnosť, niektoré strnulé cutscény

+14

Pokémon Stadium 2

  • N64 50
Do třetice všeho dobrého až špatného jsem napjatě očekával příchod posledního dílu Stadium na Switch do knihovny her N64 v rámci předplatného online Expansion packu. Dopadlo to přesně tak, jak se dalo čekat. Zase žádná podpora pro transfer vlastních příšerek, tudíž jsem hru opět musel odehrát na emulátoru, jenž se znovu ukázal být neocenitelným pomocníkem během prolézání tohoto bitevního martýria.  

Stadium 2 má pochopitelně více fanoušků nežli jeho předchozí díl, jelikož do nabídky Pokémonů přibyla celá druhá generace příšerek, a ruku na srdce, právě ta druhá je obecně hodně oblíbená, protože přišla s mnohými vylepšeními. A více příšerek znamená více zábavy, že ano? Ano, pokud máte k dispozici vlastní vytrénované týmy z her na GBC. Ne, pokud jste odkázáni na in-game rental týmy. A vy na ně bohužel odkázáni jste, pokud tedy hrajete na Switchi nebo emulátoru stejně jako já nebo většina dnešních ostatních hráčů. Ale určitě si říkáte, že s druhou generací ve hře je to jistě celkově mnohem zábavnější než minulé díly, že ano? Ano, taky ne. Protože žádný Pokémon druhé generace nemá tak dobré staty a moveset, aby stálo za to s ním hrát v týmu rentals. Jinými slovy se zase opakuje situace z minulých dílů, kde je nutné používat dokola ty samé pokeše s co nejlepšími staty a útoky, a k tomuto účelu nejlépe slouží těch pár šťastnějších jedinců generace jedna. Zase ne úplně všichni, protože někteří byli od minula nerfnutí (haha), ale v zásadě se dá dokola točit těch pár vybraných. Osobně jsem ale omrknul každého jedince z druhé generace a je to prostě zoufalost a frustrace z promrhaného potenciálu. Staty mají přinejlepším průměrné a když už dokážou občas něčím zaujmout, tak mají zase třeba jen jeden použitelný útok. Můj poznatek mi posléze potvrdil například tento žebříček oblíbenosti používaných Pokémonů. Ach jo.  

No nic, tak teď zkusím stručně popsat útroby hry. Po spuštění proběhne pěkné intro a objeví se rozcestník se třemi možnostmi vedle sebe. Marill stojící vlevo spustí nějaký náhodně generovaný souboj s náhodně zvolenými Pokémony, nic extra. Sentret vpravo umožňuje multiplayer pro dva hráče, ovšem pouze po připojení cartridgí z GB, což na emulátoru a na Switchi odpadá. Slowking uprostřed vpustí hráče do bitevního resortu White City, kde se nachází hlavní obsah hry.  

Městečko White City je dalším rozcestníkem, po němž může hráč kroužit v kruhu i v centru a vybírat si zvolené módy, turnaje a další vychytávky. Přeci jen je tu o něco více možností než dříve.
Vezmu to zleva uprostřed – laborka profesora Oaka (stejné umístění jako v předchozím díle). Tato budova slouží k interakci s vlastní GB hrou. Hráč může zkontrolovat pokédex a nasát z něj data, prozkoumat mapu Kanto a Johto, organizovat inventář a provádět výměny. Switch i emulátor verze je však v tomto případě neaktivní, původní N64 k tomuto účelu vyžaduje Game Pak s hrou (cartridge) a zařízení Transfer Pak k přenosu dat.
Pod laborkou v levém spodním rohu se nachází hráčův pokojík (převeden z GB her druhé generace do 3D). Dá se všelijak upravovat a dekorovat, ale je vyžadována cartridge hry, proto je na emulátoru a na Switchi tato volba neaktivní.
Vpravo od pokojíku se tyčí Game Boy Tower. Zde se dají hrát připojené hry první a druhé generace s rámečkem Game Boye. S dalšími dosaženými úspěchy se zde odemkne Doduo GB a Dodrio GB, postupně urychlující gameplay všech zapojených her. Druhá generace her se odemyká až v druhém kole Stadium 2. Kvůli nutnosti zapojit GB hry je tato možnost na emulátoru a na Switchi opět neaktivní.
Vpravo od GB Tower je volné místo až do doby, než hráč projde úspěšně celé první kolo hry, poté se odemkne jeskyně pro ultimátní souboj s rivalem z Johto.
Vpravo uprostřed sídlí pokémoní Akademie. Zde hráč prochází tunou různých textových přednášek jako ve škole, plní testy, úlohy a může měřit pokémoní síly s dalšími spolužáky. Kurzy vede groteskní tlouštík Earl, je to pro úplné začátečníky a otázky jsou většinou ve stylu „o čem jsem to právě mluvil?“ Přístupné na všech platformách.
V pravém horním rohu se nachází Free Battle mód pro dva až čtyři hráče nebo proti CPU. Lze si nastavit různé podmínky a pravidla pro individuální souboje. Na emulátoru a na Switchi lze spustit pouze souboj proti CPU.

Nahoře uprostřed je patrně nejoblíbenější budova celé hry zaměřená na párty minihry. Nejoblíbenější proto, že hráči chtějí mít Stadium 2 rádi, ale protože zbytek hry je téměř nedohratelný a hardcore, tak se chytají i toho nejslabšího stébla, což je v tomto případě budova s dvanácti minihrami. Ne, že by byly špatné, ale oproti všemu ostatnímu trvají jen kolem minuty a ano, dají se hrát s dalšími až čtyřmi lidmi, což může být opravdu zábava, nicméně hrát Stadium 2 jen kvůli několika krátkým minihrám se poněkud míjí cílem. Opravdu však řada hráčů tvrdí, že se vyplatí hrát hru jen kvůli minihrám – budiž, ale podle mě je to pouze snaha ospravedlnit si selhání všude jinde.
Každopádně tady je pár stručných popisků miniher: Golbati se vyhýbají v letu Magnemitům a sbírají srdíčka; Hitmontopové do sebe narážejí v aréně a snaží se v ní zůstat; Scytherové a Pinsirové se snaží přeseknout kmeny v určený okamžik; Furreti hrají miniházenou a snaží se nasbírat body z branek; Mr. Mimové hrají variaci Pongu; Pichuové závodí v nabíjení elektřiny; závody Donphanů; precizní počítání probíhajících typů Pokémonů; Togepi a jejich běh přes překážky; Delibirdí donáška dárků různé hodnoty; Chansey chytají padající vajíčka a vyhýbají se explodujícím Voltorbům; Eevee a rychlostní reflex v chytání odkrytých pamlsků.
Kromě miniher jsou tu k dispozici i vědomostní kvízy. Na emulátoru a na Switchi lze hrát pouze sólo proti CPU.

A teď se konečně dostávám k posledním dvěma hlavním atrakcím. Levý horní roh městečka zabírá Gym Leader Castle, který jsem si pustil jako první. Hráč zde musí porazit postupně všechny gym leadery světa Johto i jejich přisluhovače, také intermezzo s vpádem Rakeťáků a propracovat se do elitní čtyřky a tu porazit i s šampionem Lancem. Poté se ještě odemkne Kanto s individuálními gym leadery a po jejich porážce konečně přijde na řadu i samotný Red; hlavní protagonista, za kterého jsme hráli všechny hry první generace, i první hry série Stadium. Trochu jsem doufal, že by se mohl objevit i Ash, leč nestalo se tak.
Souboje jsou urputné, zdlouhavé a s rental týmy dost náročné. Opět platí, že bych tuto hru nechtěl ani za nic hrát za stávajících podmínek na Switchi, a opět jsem využíval funkci quick save/quick load, bez níž bych si neškrtnul. Ale i s tím je hra poměrně náročná, protože souboje jsou zřejmě předem naskriptované na rozdíl od předešlých dílů – hra nebere v potaz prvek náhody po quick loadu a všechny situace proběhnou stejným způsobem vždy tak, jak si to hra předem rozhodla, což je mnohdy úmorné, a tak není žádoucí ukládat hru vždy, pokud se jedná o situaci s nejistým výsledkem. Pořád ale ještě platí, že Gym Leader Castle nabízí tu „lehčí“ kampaň díky individuálním soubojům. Horší je situace v…  

Stadium!
Bitevní aréna pro všechny ostatní souboje a výzvy. Peklíčko pokémoních her ve své nejhorší slávě, martýrium v nejtrýznivější podobě. Zhouba nepřipravených, očistec připravených. Mlýnská kola ozubená, dehtem a peřím mazaná. A tak dále, a tak dále.

Aréna nabízí několik turnajů, každý obvykle s osmi zápasy v řadě. Každý turnaj obvykle nabídne sestavení týmu se šesti Pokémony (v našem případě rentals) a před každým zápasem si z nich hráč vybere 3, s nimiž zápas projde. Kvůli nerfnutí některých mých oblíbenců z předchozího dílu jsem byl nucen tentokrát více kombinovat a zvažovat. Zejména mí oblíbenci Electrode, Nidoking a Alakazam utrpěli velkou ránu a používal jsem je méně. Naopak se mi celkem osvědčil Arcanine, Magneton nebo podle situace i Charizard nebo Blastoise, Poliwrath mi v několika případech také zachránil kůži. Ale celkově je to velká bída. Použitelné jsou obvykle tak dva útoky ze čtyř, a to v tom lepším případě. Několik Pokémonů dostalo místo svých tradičních elektrických útoků Zap Cannon, který je sice ultra silný, ale málokdy se trefí, takže jsem tyto pokeše vůbec nepoužíval.
No co budu povídat. Strávil jsem v tom dlouhé hodiny s jazykem až na zem a na konci turnaje jsem si musel dát vždy dlouhou přestávku. Přesto se mi nakonec povedlo projít přes všechny šampionáty, a dokonce odemknout i toho zákeřného rivala, který pak na mě poslal Mewtwo, Lugiu a Ho-oha, ale to je zase jiný příběh plný nenávisti a těžce vydřené odplaty.

Stadium nabízí několik typů turnajů s různými pravidly, a vždy se stupňující se obtížností:
Little Cup – Pokémoni level 5, pouze osm zápasů v řadě. Dle mého názoru nejjednodušší.
Prime Cup – Level 100, osm zápasů v řadě. Hodně náročné.
Challenge Cup – 4x8 zápasů v řadě; obtížnosti Pokéball, Greatball, Ultraball a nakonec Masterball. Pokémoni jsou vždy náhodně vygenerováni. Extrémně náročné, zdlouhavé.
Poké Cup je hlavní šampionát – level 50-55, 4x8 zápasů v řadě, obtížnosti Pokéball, Greatball, Ultraball, Masterball. Mew, Mewtwo, Celebi, Lugia a Ho-oh jsou zakázaní. Dost náročné, zdlouhavé.

Po těchto všech se odemkne výše zmiňovaný rival, a po jeho úspěšném poražení se teprve objeví titulky. A po titulcích se odemkne druhé kolo hry pro ty, kdo si libují v sebetryzně (na druhé kolo jsem se pochopitelně vykašlal). Upřímně, hra by mě bavila, kdybych měl k dispozici vlastní vypiplané týmy z mých her, ale bohužel. Opravdu mě zlobí, že Nintendo se odváží vypustit tyto hry na Switch bez jakékoliv dodatečné podpory. Jasně, má to vyhlazené modely a působí to tam rychleji a svižněji, ale k čemu to je, když je to téměř nedohratelné?
Co se musí stát, aby se Stadium série mohla užít v maximální míře? Stále samé klacky pod nohama.
Pokud máte Nintendí Expansion pack, raději sáhněte po zábavnější karetní TCG.
Stadium 2 mi pocitově trvalo dlouhé hodiny; určitě více, než první Stadium – tipl bych si něco kolem 20-25 hodin. A bohužel bez jakéhokoliv pokeše druhé generace v týmu. Takže za stávajících podmínek never again. 
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Pokémoni druhé generace; hra nabízí i rental týmy

Proti: Nepoužitelní Pokémoni druhé generace; s rental týmy je to zase hardcore

+14

Haunted Castle

  • PC 65
Poslední hra z kolekce Arcade Classics Anniversary se od všech ostatních liší. Nejedná se totiž o střílečku ve stylu shoot'em'up, ale o bojovku/plošinovku. Ještě lépe řečeno se jedná o předělávku hry Castlevania, kterou jsem ale nehrál, takže nemám jak porovnávat.

Od příběhu se zde nemůže moc očekávat, je velmi jednoduchý. Hlavní hrdina, který ani není nijak představen, přichází o svou ženu, kterou unáší tajemný upír. Hrdina neváhá a ozbrojen bičem se vydává na nebezpečnou cestu vedoucí k její záchraně.

První minuty hraní pro mě byly utrpením hlavně kvůli lehce neohrabanému ovládání. Útoky bičem na kostlivce jsou celkem v pohodě, horší je trefit správný okamžik, jak trefit létajícího netopýra. Každá chyba se trestá a já velmi rychle přicházím o zdraví a ke všemu nenacházím žádnou možnost se léčit. Jsou tu sice srdíčka, ale ty jsou trošku nesmyslně určena na používání sekundárních zbraní. Na řadu tak přichází oblíbená pomoc v podobě save-load a já se tak dostávám k prvnímu bossovi - medůze. Ale při vyhýbání se projektilům jsem si hru blbě uložil uprostřed skoku, který již ale nešel nijak ovlivnit a tak jsem při nahrání hry a následného dopadu na netopýra nezvratně umřel. 

Ok, restart hry a tentokrát jsem si dával set sakra pozor na ztráty životů pomocí vhodného ukládání hry a najednou to začalo jít a s tím rostla i zábava při hraní. Dokonce jsem i objevil, že se dá několikrát za hru vyléčit pomocí enteru, což bohužel není v nastavení ovládání vůbec řečeno. Nakonec jsem se postupně prokousal celou hrou až k jejímu konci. Zde trochu zamrzí, že porážka upíra nevede k nějaké end game animaci, či alespoň titulkům. Hra se prostě zrestartuje a jede se od znovu.

Celkově jsem se hrou relativně spokojen, samozřejmě s přihlédnutím ke stáří hry. Hlavní zápor ale zůstává stejný, jako u ostatních her z kolekce. Přehnaně vysoká obtížnost, což byla na arcade automatu pochopitelně priorita, protože bylo potřeba z hráčů dostat více peněz.
+14

Bloodline

  • PC 40
Předtím, než pořádně naložím Bloodlinu, zkusím vyzdvihnout pozitivní stránky hry. Protože, ač je to velký průšvih, základní mechaniky nemá vůbec špatné. Především atmosféra by se dala krájet. Hra se prezentuje jako horor. A jako horor také funguje. Především díky překvapivě dobré hudbě, klaustrofobickým designem prostředí a odpudivě vymodelovanými monstry. Myslím odpudivě jako odpudivě. Ne odpudivě jako odpudivě. Celé to umocňuje kvalitní český dabing a dobrý příběh ve stylu filmu Prokletý ostrov. Kdo neviděl, ať chybu napraví.

Kombinace hratelnosti FPS s adventurou také není k zahození. Prohledávání prostředí při občasných bojích (mrkám na tebe System Shocku) a plnění hádanek. Není to stoprocentně lineární a designově je to, podle mě, dobře zvládnuté. Bloodline se vlastně, při zavření všech očí, docela dá hrát a nenudí. Pokud si najdeš zábavu při načítání lokací. Možná je to tím, že nemám SSD disk, ale načítání zabralo skoro půlku hrací doby. Nic tak drsného jsem v životě neviděl. Chápu, že už jenom tohle muselo většinu hráčů odradit.

Bloodline je v neuvěřitelně špatném technickém stavu. Snad nějaká pre Alfa verze. Bez jakéhokoliv testování. Sice se dá dohrát. Pokud tedy nezavoláte policii a nepřečtete si deník chovance těsně předtím (zasvěcení vědí). Ale, nemůžete si nic nastavit. Nemůžete si nastavit ovládání, nemůžete upravit poměr hlasitosti hudby, zvuků a dabingu. Kromě rozlišení nemůžete v menu nastavit nic. A ani rozlišení moc nepomůže. Ve větších lokacích se to seká v jakémkoliv poměru. Že mi hra při každém vypnutí rozhodila lištu ve Windows a musel jsem pokaždé vypínat počítač přes ctrl + alt +delete je už jen takový malý detail. Alespoň, že se to dá uložit a načítat.

Inteligence nepřátel nefunguje. Často prostě zamrznou a přestanou se hýbat. Kolizní model nefunguje. Jako kdyby zombíci používali idclip. Zeď není záruka bezpečí. Pokud předtím nezamrznou. Respawn je neskutečně otravný. Hra tě vždycky odmění novým odolným zombíkem, když něco přehlídneš, zapomeneš a vracíš se zpátky. Což je celkem často. Naštěstí je dost nábojů. O pocitu ze střelby škoda slova. Systém inventáře v kombinaci s defaultně nastaveným ovládáním je to správné herní peklo. Jak z hororu. Nikdy v životě jsem snad nehrál takto rozbitou a nedodělanou hru, kterou nikdo neměl potřebu zpravit.

Je to škoda, protože tato kombinace žánrů není příliš okoukaná a Bloodline rozhodně má potenciál.

Pro: slušná atmosféra, slušný design, slušný příběh, kvalitní český dabing, koncept má potenciál

Proti: hra je rozbitá a nedodělaná snad ve všech směrech, respawn, neuvěřitelně dlouhé nahrávací časy

+14

Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII

  • PS2 70
Po Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion nastal čas na další díl ze série Final Fantasy VII, a to na pokračování příběhu jedné z vedlejších ústředních postav. Předpokládám, že Vincent Valentine příliš pomyslných valentýnek nedostává a snad je dobře, že mu věnovali nějaký ten prostor navíc. Ve filmu mě docela zaujal, ačkoliv tam s jeho střílením moc platný nebyl. Teď (po delší době bez Final Fantasy) si chci ucelit příběh sedmičky, než se někdy v budoucnu možná pustím do Remaku na příští konzoli od Nintenda - tedy za předpokladu, že jsou aktuální leaky pravdivé.  

Nutno podotknout, že FPS mne jako žánr příliš nebaví, a ani zde tomu nebylo jinak. Hru jsem tedy musel hrát na emulátoru a zpočátku bylo pro mě nejtěžší zvyknout si na podivné ovládání, které mi až časem přešlo do ruky a chyby jsem dělal spíš ve chvílích, kdy jsem se začal cítit unaveně nebo když kolem běhaly hordy nepřátel. Akce samotná se mi jeví spíše jako průměrná, jen občas se to oživilo třeba změnou Vincentovy bojové formy (obvykle mým náhodným stisknutím nesprávné klávesy). Poněkud mě zklamal i dosah Vincentova skoku – ve filmu se ukázal jako gumídek po vypití sudu hopsinkové šťávy, ale tady nedokázal přeskočit ani malou díru nebo ohrádku. Spíš než spleť různých koridorů by mu slušel otevřený svět s volnou možností pohybu (něco jako Mira v Xenoblade Chronicles X… ale ne, přece tu nemohu odkazovat zrovna na XCX!).  

Vincent má k dobru několik postupně nasbíraných bouchaček, přístup k několika materiím, nějaké ty speciální útočné stavy, plus může levelovat. Nějak extra jsem oslněn nebyl, ale zcela špatné to asi taky není.  

Příjemně mě překvapila stylizovaná grafika na úrovni - zejména, co se animovaných sekvencí týče. Filmečky jsou nejspíš jasný klad hry, ale třeba in-game cutscény by se daly krájet - zejména ve střižně, protože je jich tu kopec a v druhé půlce už se mi přejedly, jelikož se mi zdají příliš zdlouhavé a mnohdy zbytečně natahované; kolikrát se dokonce i opakují (zejména ty z laboratoře). Navíc sázejí spíš na atmosféru, než na nějaké zajímavé zápletky nebo rozhovory, ale asi je fajn, že se vůbec řeší Vincentova minulost. Do příběhu sice přibyly nějaké nové postavy, aby trošku zahýbaly dějem, ale také to není nic moc. Kromě hlavní dějové linky se tam dají odemykat nějaké další obsahové bonusy a zřejmě jakési challenges, ale na konci už jsem vůbec neměl chuť se do toho pouštět.  

V souhrnu vlastně ani pořádně nevím, co o hře napsat. Jsem hlavně rád, že už to mám za sebou a dozvěděl jsem se, jak to skončilo; nicméně jsem zvědavý, jestli si z toho budu za dva měsíce ještě něco pamatovat (kromě užitečného ukládání a načítání pozic v emulátoru – i tak jsem ale občas umřel). Herní dobu bych odhadl na něco kolem 15 hodin, jistý si nejsem. Pocitově jsem v tom strávil asi o něco více. Nevím, jestli bych hru dokázal někomu doporučit, ale když už, tak pouze z nutnosti. Hodnocení bych osobně srazil trošku níže, ale co… nebudu narušovat tu zářivou žlutou řadu. Osobně raději sáhnu po jiných žánrech nebo po jiné FF.

Pro: Vincent

Proti: Zbytečně natahované; Vincent nedokáže nic pořádně přeskočit

+14

Luminous Arc

  • DS 50
Od studia Imageepoch jsem před pár lety hrál jejich labutí píseň Stella Glow, což byl velmi kvalitní mix vizuální novely a SRPG. Shodou náhod jsem se tentokrát dostal naopak k jejich prvotině, která právě se zmíněným titulem sdílí nejen žánry, ale také tematiku. Jen to všechno dělá mnohem hůř...

Začnu rovnou u toho nejhoršího, což je příběh, postavy, dialogy. Ani nepamatuju, kdy jsem naposledy ve hře viděl tak generickou nudu. Příběh se točí kolem mladých bojovníků vycvičených církví, jejichž posláním je boj s nebezpečnými čarodějnicemi. Jak už to tak v japonských hrách bývá, brzy se ukáže, že opravdové zlo je samotná církev a naše partička tak začne pomalu otáčet. Všechny postavy jsou napsány naprosto příšerně, dialogy jsou nepřirozené, veškeré snahy o vtip končí jen u té snahy a na vážné momenty se vyloženě hodí označení "cringe". Na osamocenou postavu například útočí boss, nicméně v tu ránu se objeví zbytek skupiny a začíná asi desetiminutový rozhovor, kde ani jedna z postav nemá v hlase emoci strachu nebo napětí. V klidu si prostě povídají, pomalu začíná skoro až romance a boss mezitím dělá kdoví co... Podobných blbostí jsou tam mraky. Tvůrci se za každou cenu snaží být emotivní, ale vůbec se jim to nedaří a vše působí jako laciné žvásty z té nejhorší telenovely.

Co celou hru zachraňuje, jsou souboje. Ty jsou sice úplně prosté, nicméně nemůžu říct, že bych se u nich nudil. Všechny postavy mají trochu jiný set útoků a hlavně jsou vybaveny různými zbraněmi či magií, přičemž stejně tak každá má svůj set skillů nebo kouzel a samozřejmě následně i své ultimátní schopnosti, které se odemykají v průběhu bitev. Lehké oživení jsou pak i synergické útoky, kde je zapotřebí mít na bojišti danou dvojici postav. Souboják tedy nenadchne, ale ani neurazí a především v pozdější fázi hry jsem se i poměrně bavil. Nabízí se zde však srovnání s již zmiňovaným Stella Glow, kde byly souboje podstatně komplexnější, zábavnější a navíc je doprovázel parádní soundtrack, což se zde neděje.

Žádný učený z nebe nespadl, jak se říká. Nevím, jak vypadala tvorba studia mezi jejich první a poslední hrou, nicméně vzhledem k tomu, jak moc si je jejich začátek a konec podobný, je potřeba uznat, že se tvůrci opravdu vypracovali a svůj počáteční koncept u Stella Glow dovedli téměř k dokonalosti. Velká škoda, že právě tenhle otřesně napsaný a herně průměrný titul dostal další tři pokračování, ale skvělé Stella Glow zapříčinilo konec studia. Hráči mají občas podivné chutě.
+14

Detective Pikachu Returns

  • Switch 75
Adventury aktuálně moc nehraju. Vlastně skoro vůbec, ačkoliv to není zas tak dávno, co mě tu a tam nějaká přitáhla k obrazovce PC. Naposledy to byla detektivka The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, ačkoliv o něco více plošinovka, nežli přímo adventura. Oproti tomu je Detective Pikachu Returns nápaditým návratem k příběhu započatým před několika lety hrou Detective Pikachu a fanouškům přináší zasloužené rozuzlení zamotaného případu se zmizením Timova otce a vyřešení záhady mluvícího Pikachu. Ale nejen to. Zdánlivě nepodstatný spin-off dost možná naznačil směřování dalších her v rámci pokémoní značky.  

Asi největší slabinou detektiva Pikachu je dle mého názoru grafika. Příliš jednoduchá, příliš plastická, příliš nenápaditá. Rozsahem a délkou hraní patří hra mezi ty méně časově náročné, tak nevidím důvod, proč si trochu nepohrát aspoň s vizuální stránkou, třeba jako ve hře New Pokémon Snap. Z jednotlivých lokací příliš nadšený nejsem – nejvíce mi v hlavě utkvěl bambusový háj, ale i ten není žádné terno. A asi nejhůře dopadly modely hlavních postav; zejména pak samotný Pikachu, jehož žlutá barva má někde narozdíl od jedničky prapodivnou sytost a odstín (má blíž k zelené než k oranžové), a jehož tváře jsou zvláštně nakynuté do stran. Že by Pikachu zestárnul o 30 let a malinko ztloustnul? Tim vypadá celkem sympaticky, ale zase je na něm vidět pokus o atypické nasvícení. V detektivkách vždy vypadá lépe, když je někde konkrétní zdroj světla a na opačné straně šero, ale protože se tady děj často odehrává venku nebo naopak v podzemí bez přímého světelného zdroje, je všude zhruba stejný jas a modely postav tím trpí také.  

Ohledně děje je vcelku těžké nespoilovat. V komentáři k prvnímu dílu jsem to sice nezmínil, ale občas Tima a Pikachu provázela sympatická reportérka Emilia, která v tomto díle zcela chybí (uvádí zprávy v TV), a je nahrazena Timovou spolužačkou Rachel, která v zápletce hraje jistou roli a je dokonce dcerou starosty Ryme City. Mimo to se na scéně objeví i zbytek Timovy rodiny, tedy matka a mladší sestra, kupodivu všichni běloši (což je dobře).
V jednu chvíli spolu vtipně diskutují nad známým filmem inspirovaným první hrou. A pokud někoho zajímá podobnost s filmem, tak z něj si hra bere pouze pár menších detailů a jinak si jde opět vlastní cestou. Případ agresivní chemické látky R už je vyřešený, takže je třeba mít se na pozoru před další hrozbou, která se projevuje zdánlivě pro dobro všech. Starosta Ryme City chce prohloubit pouto mezi lidmi a Pokémony, a používá k tomu speciální zařízení připevněné k tělu Pokémonů. Jenže pochopitelně se to zvrtne a věci nejdou podle plánu. Anebo právě naopak jdou…? Je jasné, že v Ryme City něco pořádně smrdí. A začne to hned prvním incidentem s krádeží hodnotného artefaktu v místní honosné vile.  

Líbilo se mi, že hra už dala později větší prostor i Timovu otci, takže jejich vzájemné pouto tu působí lépe než ve filmu, za což dávám plusové body. Z hlediska košatosti příběhu by se dala zápletka rozdělit do několika kapitol, kterých je sice menší počet než v jedničce, ale zase jsou výrazně delší a lokace jsou v principu o něco nápaditější (podzemní ruiny, policejní záchytka). Co se týče hádanek, ty jsou opravdu hodně jednoduché, aby je dokázaly vyřešit i malé děti – ovšem zase je hra náročnější na množství textu, protože je třeba projít řadu usvědčujících dokumentů a psaných vodítek, takže nevím, jestli by děti vůbec bavilo to všechno číst, zejména ty před závěrečnou částí hry. Nicméně obrazovky s procesem dedukce jsou nyní mnohem více intuitivní a nalezené stopy se lépe skládají dohromady, takže odpadá zmatené ovládání z jedničky, kdy jsem kolikrát ani nevěděl, co se po mně vlastně chce vydedukovat. Proto za blbuvzdorný dedukční gameplay dávám taky plus.  

Na co hra lákala v trailerech už dlouho před vydáním, je akčnější využívání schopností ostatních Pokémonů ve hře. Ne, že by to bylo něco ultimátního, ale určitě tím hra působí svěžeji a zábavněji. V každé kapitole/lokaci je jeden Pokémon, jenž vlastním způsobem přispívá k postupu; hra na to hráče v daný okamžik upozorní. Takže Growlithe čmuchá pachové stopy, Darmanitan rozbíjí překážky, a tak podobně. Schopných Pokémonů je tam víc a hráč se během hry zhostí i ovládání samotného Pikachu. Někdy se dokonce hra přepne i do stealth módu a je třeba se ukrývat před nepřáteli, anebo řešit drobné úkoly pro nedůležité Pokémony.  

Takže hra se mi hrála celkem dobře, bez zákysů a vcelku hodně intuitivně a docela mě potěšil i závěrečný bossfight mezi dvěma legendárními Pokémony. Ovšem škoda, že ústřední problém zápletky a samotného záporáka lze odhadnout hned na začátku, když se objeví na scéně. Ale co už, je to především oddychová hra.  

A teď k tomu zajímavějšímu, co jsem naznačil už na začátku, a sice, že hra možná naznačila směřování dalších pokémoních her. Bývá zvykem, že v pokémoních hrách jsou ukryté nějaké malé easter eggy, které prozrazují, o čem bude další větší hra. Je to sice na úrovni spekulací, ale vodítka jsou v tomto případě hodně specifická...
Hned v první lokaci ve vile visí propracované obrazy Ho-oha a Lugii. Ty obrazy mají názvy Golden Sunrise a Silver Waves. Celkem příhodné, že? A v kuchyni Tima jsem objevil dokonce malý obrázek Bell Tower. To už by byla docela velká náhoda. O hře Johto se mluví už nějakou dobu, ačkoliv nic nebylo potvrzeno. Nicméně v posledních Scarlet a Violet hrách je kladen velký důraz na četnost Pokémonů z Johto a vyskytlo se i velké množství jejich forem a evolucí, podobně jako Kanto Pokémoni v Sun a Moon před vydáním Let’s Go Pika/Eevee.
V příštím roce, 2024, to bude 25 let od vzniku her Gold a Silver, takže by dávalo smysl, kdyby se příště vyskytla hra s Johto tematikou (nebo rovnou dvě). Přítomnost Johto byla v SV hrách také ve formě předělané znělky z New Bark Town, další melodie pak zazněla i v DLC v Kitakami, která celá jakoby vypadla z Johto; kombinace stříbrné a zlaté se v malých detailech objevují i na oblečení hlavních protagonistů a očekává se i v DLC Indigo Disk na dalších postavách (toto DLC se však odehrává v regionu Unova, na kterém se již zřejmě také v nějaké formě pracuje). Je možné, že příští rok tedy nějak propojí nejen Johto, ale i Unovu, případně se oba regiony nějak objeví v následujících dvou letech, které bude třeba něčím vyplnit, než bude vydána desátá generace. Osobně by se mi líbilo něco jako Legends Johto, ostatně Celebi jakožto Pokémon cestující časem mě k té myšlence hodně svádí a dost bych si to přál. Region Johto je momentálně také nejdéle opomíjený, jelikož naposledy se objevil v roce 2010 v HeartGold a SoulSilver. Ale opět podotýkám, že jsou to všechno jen spekulace; a hádanky od pověřených leakerů se více zaměřují na Unovu, takže těžko říct, jak to všechno bude. V mém případě jde o zbožné přání, ale musel jsem napsat i tuto zajímavost.  
 

Hra je opravdu krátká, zabrala mi něco kolem 12-13 hodin (doopravdy uvidím za 2 týdny, až mi Switch odkryje naměřený čas). Nikam jsem nespěchal, plnil jsem všechny úkoly a pomohl jsem všem lidem i Pokémonům, pokud vím. Bohužel hra nevede žádný žebříček ani odškrtané cíle, takže nelze zjistit, jestli jsem splnil opravdu vše. Na základě splněných úkolů se pouze objeví záznamy v novinách následující den po vyřešení úkolu v dané kapitole v reakci na proběhlé činy. Ale myslím, že jsem prošel všechno. Finále hry pak proběhlo zhruba tak, jak jsem čekal, i když i tam mě dokázal příběh něčím překvapit, takže to bylo docela fajn a jsem rád, že konečně vím, jak to dopadlo (ale mohlo to dopadnout dřív, kdyby byl Mewtwo více iniciativní). Hra mě sice graficky poněkud zklamala, ale gameplay je rozhodně zábavnější než v jedničce, což mě potěšilo. Ale musím vyzdvihnout docela příjemnou hudbu, a také možnost zapnout japonštinu, která doposud chyběla (zapomněl jsem zmínit částečný dabing postav)! Překvapilo mě, že ve hře jsou pouze Pokémoni do osmé generace a zcela chybí aktuální devátá. Jinak spíš průměr. 
--- 
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Gameplay; intuitivnější proces dedukce; vedlejší postavy a využívání schopností dalších Pokémonů

Proti: Grafika; hodně textu; chybí Pokémoni z deváté generace

+14