Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Bez peněz do hospody nelez

  • PC 30
Ačkoliv je tato adventura tak krátká, že stěží vyplní pauzu na oběd, zaujala mě docela pěknou renderovanou grafikou a dialogy. Jako fanoušek seriálu Hospoda oceňuji snahu Undying Team a dávám pěkných 30 procent. :)
+13

Kane & Lynch: Dead Men

  • PC 80
Kane a Lynch patří k mým oblíbeným hrám díky svému pojetí které je určené pro dospělejší publikum, s výborným příběhem a skvělými hlavními postavami kteří jsou výjímeční antihrdinové kteří se jen tak nevidí. Taky co jiného čekat od tvůrců série Hitman. Navíc filmové zpracování je již na cestě, takže je na co se těšit.

Jinak zde spíše srhnu co se mi líbí a co ne. Parádní dialogy, vynikající přestřelky, zajímavé lokace a drsná atmosféra. Většina hry mi připoměla můj oblíbený film s Al Pacinem a Robertem De Nirem Nelítostný souboj kde se odehrává velká přestřelka s policií v ulicích města za plného provozu. Zde se tento odkaz dá nalézt v ulicích Tokya kde proběhně solidní střet. Bohužel konečná část na mě působí jako by sem nepatřila, civilní válka v Havaně mě nijak zvlášt neoslovila, ale konec se odebral trochu jiným směrem lepším než na Kubě.

Parta s kterou prožijete většinu dobrodružství je pěkně pestrá, a dodává hře větší pocit reálnosti, jelikož nejste superhrdina a skoro nic nemůžete zvládnout sami a kooperace s kolegy je skvělá a bez ní si těžko dokáži představit tuto hru. Grafika se mi líbí a solidně se to vše hýbe, sountrack je perfetkní a dabing je vynikající.

Takže pro ty kteří mají chuť na něco jiného, na straně těch špatných, směle do toho.

Pro: Hlavní hrdinové, atmosféra z filmů, prostředí, žadný černobílý svět, hudební soundtrack a dabing

Proti: Část v Havaně mi vůbec nezapadala do vyznění celé hry, některé chyby

+13

Ghostbusters: The Video Game

  • PC 80
Pro mě velmi příjemné překvapení a jsem rád, že jsem si tuhle hru ze zvědavosti pořídil. Předně je třeba říct, že Krotitelé duchů jsou pro mě kultovním filmem, který citlivě kombinuje humor a horor. Jako malý jsem se vždycky bál jedné scény z knihovny, kdy se duch knihovnice z normální babičky změní na nejodpornější přízrak, který dodnes pro mě zůstává nepřekonaný. To se nakonec povedlo také přenést do hry.

Dialogy jsou možná i pro většinu anglicky rozumějících hráčů občas dost složité, hlavně co se různých hlášek týče, ale zase je jich tam tolik, že v konečném kontextu se dá slušně porozumět. Samotný příběh je srozumitelný dostatečně. Po většinu času hráč putuje se skupinkou svých parťáků, kteří svým reálným předlohám jakoby z oka vypadli. Nevím jak je to s dabingem, ale zdál se mi také originální, alespoň u některých postav.

Akce je podána ve velkém stylu a to především díky značně zničitelnému prostředí, které v mnoha hrách nepochopitelně chybí. Zde nikoliv. Ba co víc, čím více toho zničíte, tím více získáte chechtáků. Zajímavé, asi to hradí pojišťovna. Za peníze je možné zakoupit lepší výbavu, nebo lépe řečeno, zdokonalení vaší stávající výbavy. Zbraně se vám odemykají postupně tak, jak to vyžaduje situace. De facto v ruce máte stále stejný paprskomet, který je ale možné přepnout do různých režimů (paprsky, sliz, zpomalovač atd.). Na každého nepřítele totiž platí jiná zbraň a ačkoliv téměř všechny je možné zlikvidovat libovolnou variantou vaší zbraně, na některé je lepší použít tu, která jim vysloveně vadí.

K prozkoumávání okolí a zachytávání stop máte při ruce jakýsi skener, kterým můžete sbírat informace o nepřátelých či jiné stopy. V každé lokaci je navíc umístěno několik bonusových předmětů, za jejichž sebrání máte peníze. Sice v praxi nejsou k ničemu, ale dozvíte se řadu zajímavostí ze světa Krotitelů duchů. Na hře mě nejvíce oslovilo prostředí a nepřátelé. Všechno je zpracováno s velkým smyslem pro detail a atmosféra Krotitelů duchů je skoro dokonalá. Nepřátelé jsou velice různorodí a skládají se od téměř neškodných duchů přes hromady černého slizu, obří duchy, oživlé sochy, legendárního Marschmallow mana, zombíky, smrtící andělíčky přes obry z harampádí či knih a další. Nepřátel je opravdu velké množství a díky tomu je radost pokračovat v hraní a objevování.

Chytání duchů do pastí je zážitek věrně kopírující filmovou předlohu. Když ducha pomalu začne krabička nasávat do svých útrob, vypadá to mimořádně efektně. Kromě dostatečné porce akce je ve hře také řada puzzlů, které je potřeba vyřešit použitím některého módu zbraně. Mohu říct, že za celou dobu hraní jsem nepocítil větší nával stereotypu a naopak čím více jsem se blížil k finále, tím více mě hra bavila. Krotitelé duchů jsou skvělým doplňkem k filmům a těším se, že někdy vznikne další film či hra z tohoto zábavně hororového prostředí.

Pro: Skvělá grafika i fyzika, hlášky, různorodost prostředí a nepřátel, efektní zbraně, slušná hratelnost.

+13

Crysis

  • PC 90
Crysis je podařená FPS akce a to především díky nanoobleku.

Na střílečkách co jsem doposud hrál, mě vždycky přišlo divné, že jen co zavadím o lékárničku „puf“ zavázáno, vyléčeno, zranění pryč. Někteří supermani se dokázali klidně obvázat i během urputného boje. Jen zmáčknout klávesu přiřazenou lékárničce a hotovo. Nebyly – li lékárničky (př. Call of Duty) stačilo se, po schytání pár kulek, jen na chvilku schovat za roh a vše bylo v pořádku jako bychom snad jen chytali dech. Tato nelogičnost mi vždy trochu kazila zážitek ze hry.

V Crysis výše popsaný nešvar geniálně řeší tzv. Nanooblek , který vás pomocí nanotechnologie vyléčí, zrychlí, zesílí, „zneprůstřelní“ a „zneviditelní“. Tím navíc vysvětluje „oneman army“ neboli , jak je možné, že jeden smrtelník postřílí tak obrovskou přesilu. Právě díky tomuto faktu jsem se mohl do hry mnohem více ponořit a užít si ji jako žádnou jinou.
Dále Nanooblek umožňuje projít stejnými oblastmi různým způsobem. Dovoluje řešit situace pokaždé jinak. Nebo, chcete-li, dostat se ze situací pokaždé jinak. Jeho mody vnášejí do hry větší prvek taktizování, variabilitu, dynamiku a neumožňují tak stereotyp.
Ještě druhá věc způsobila, že jsem si hru výborně užíval. Tou věcí byl pocit Predátora – mimozemšťana z filmu 1987, proti němuž korejští vojáci mají malou šanci. Tento pocit již bylo možné okusit ve hře AvP a AvP2, kde jste byli opravdu Predátorem. Zde jím jste díky Nanoobleku.

Grafiku zbytečné komentovat, o té toho bylo napsáno velice hodně. Jednoduše je krásná. Prostředí také příjemné a měnící se.

Dále mne potěšila možnost nést jen pár zbraní, což přidává na realističnosti = atmosféře, která je již dostatečně obstaraná nanooblekem.

Velice milým adrenalinovým osvěžením bylo setkání s nanoobleky na druhé straně barikády.

Hodně mě bavila moderní snajperka. Fajn bylo i zpestření v podobě ovladatelných vozidel včetně tanků.

Příběh – normálka. In game animace také jsou.

Tak, tady by mohl můj komentář skončit s vynikajícím hodnocením až 100%, ale 100% to nebude a to kvůli emzákum v poslední fázi hry.

Ve chvíli, kdy přijdou na scénu, místo korejské armády, „zmrzlé“ mimozemské chobotničky, přicházím o pocit predátora a v mimozemské lodi, přichází spíš pocit „švába v láku“ nebo jak to nazvat, mě hra přestává bavit.
Abych nebyl tak přísný: „Už mě nebaví tolik“. Nejde jen o ztracený pocit Predátora, ale i o celkem násilnou změnu atmosféry. Nechci tvrdit, že je to úplně špatně, protože něco do sebe to jistě má, avšak při opětovném hraní je to ta fáze, kdy hru předčasně opouštím. Hra si proto ode mne nezaslouží 95 - 100% a při ignoraci emzácké části je na 100% zase příliš krátká. Takže že by 85?

Každopádně Crysys je hra kvalitní a do emzácké části se dá říct, že perfektní.

Pro: nanooblek, grafika, prostředí

Proti: závěrečná část

+13

Sid Meier's Civilization II: Fantastic Worlds

  • PC 80
Macatá krabice, jewel CD case, manuál zvící knihy a dotazník s dnes absurdními otázkami typu „Máte připojení k internetu?, IBM Power PC?? Windows 3.11, nebo 95???“
Jako by zase bylo léta páně 1997 a Zlaté stránky měly navrch nad internetem! Nicméně máme 2010 a Civilization II se mi na PC se svojí sofistikovanou izometrickou grafikou a filmečky s živými herci už netrhá, jako tehdy před lety a bílým baňatým CRT monitorům také odzvonilo..

Civilization II je jedinou z Civilizací, která mě opravdu zaujala a vedle série Age of Empires patří k tomu málu strategií, co jsem hrál a hraji, ovšem s o to větší intenzitou.
K první Civilizaci jsem se nedostal, Civilization III mě zklamala tak, že jsem ji dal do maturitní tomboly a Civilization IV na mě působí podivně cize. No a špatný vtip pro konzole, jménem Civilization: Revolution, raději rozebírat nebudu.

Za ty dlouhé hodiny ne nepodobné partiím šachu, které mi výborná Civilizace II v minulých letech dala, jsem před nedávnem dokoupil datadisk Fantastické světy.

Scénářů je hodně, ale strohé mapy v tahové verzi Xcomu, či načervenalá mapa a smlouvání s astronautkou Valentinou Těreškovovou, šířící po Marsu ruské kolonie rychlostí světla mě zaujalo asi tak málo, jako plochý vesmír v tahové adaptaci Master of Orion. Utěšoval jsem se tím, že mě snad upoutá déle variace na Pána prstenů, anebo tah stegosaurem na hnízdo v dinosauřím scénáriu, které bylo jednoznačně to nejbláznivější, co jsem kdy v tahovkách viděl.

Po pár nedokončených hrách jsem svůj scénář konečně našel – svět 19. století dle Julese Vernea, století vynálezu zkázy a tajemného hradu v Karpatech!

Jen si to představte! Mapa skutečného světa, který jde dobýt od Atlantiku po Pacifik! Moře brázdí Nautilus a kraken za jejichž potopení je bonus. Světadíly, hlavně ty kolem rovníku, jsou zas plny tajemných míst. Nechybí tu ani jihoamerická plošina profesora Challengera!
Nad touhou objevovat a plnit řádky novin však zvítězily imperialistické choutky, a tak jsem se svým evropským, Kontinentálním impériem postupně dobyl střední i dálný východ a osvobodil britskou Indii z pracek teroristické „Evil Secret Company“, která dlouho děsila moje východní hranice Evropy nálety bojových zepelínů a byla v permanentním konfliktu s ostatními národy.

Války, které se zpočátku shodovaly s těmi typu Sever proti Jihu, se postupně vyvinuly v zábavné fantasmagorie plné vzducholodí, bombardovacích hadraplánů a tanků, že by se Franc Josef nestačil divit.
Úplný odklon od zasmrádlé pohody 19. století byl rok 1891. Zemi napadli Měsíčňané, se skoro nepřemožitelnými tripody, pro které ani oceán nebyl překážkou... Kavalerii jsem tehdy poslal natrvalo do muzea a vojáky v tropických helmách do Afriky, za dr. Livingstonem. Čím trojnožky porazit?? Jejichž slabinou se ukázala být, úplatnost, (!) čímž jsem získal nedocenitelné dobývací stroje pro invazi do obou Amerik.

Jednotlivé scénáře sice neoplývají přebytkem novinek - žádná videa k divům světa, ani obrázky pro nové vynálezy - ale svojí strohost vynahrazují nápady a celkovou kvalitou svého navržení vůbec. Každý stratég si tedy si svůj oblíbený scénář jistě najde.

Pro: Dobré to bylo...

Proti: ...internet je ale plný i spousty skvělých scénářů zdarma.

+13

Princess Maker 2

  • PC 80
Spousta z nás jistě přemýšlela, jaké by to bylo dostat do rukou dospívající dívku a mít úplnou kontrolu nad jejím vývojem, nadto v poněkud bizarním pohádkovém světě. A co by s ní všechno šlo dělat...

- Vehnat ji do osidel prostituce a nechat zprznit perverzním čtyřicátníkem?
- Přikrmovat ji a pozorovat, jak jí začínají růst prsa?
- Vyslat ji v šatech-nešatech nezakrývajících ani to nejnutnější na taneční soutěž, kde porotcům doslova vytře zrak?
- Samými povinnostmi ji nervově přepnout, až se dá na dráhu zločinu?
- Obdivovat se jejím dovednostem s mečem a ladnosti, s níž masakruje desítky o několik hlav vyšších nepřátel?
- Nechat ji v těsném korzetu oblizovat chlípným drakem sídlícím v zámeckém labyrintu?

Jasně, dejte sem ten Princess Maker! :-)

Pro: pokročilý RPG systém a hra živě reagující na vývoj postavy vaší princezny

Proti: stále je to jen hra :-)

+13 +14 −1

Mafia II

  • PC 80
Podle mého názoru neleze Mafii 2 srovnávat se svým starším jmenovcem. Nebudu se dlouho rozepisovat,proč tomu tak je, jen ve zkratce.

Mafia je společně s Tommym nedostižným ideálem. Mafia 2 se inspirovala, vypilovala grafiku a přidala tucty nepřátel. Přesto není lepší.

Grafika je nádherná. Zimní město je do základů vymazlené, ať už jedete v autě, nebo kráčíte volným krokem po ulici. Déšť kapku po kapce dopadá na vaše auto a vytváří tak povlak vlhkého filmu, a mé srdce plesá.

Příběh je podle mne ,,mafiánský standart,,. Nehraje si na nic velkého, jen ladně posunuje hru dál a dál, sem tam Joe prohodí nějaký ten fór,vy se zasmějete a jedete dál. Patnáct kapitol uteče jako voda.

Střelba a krytí mi sedla, i když si myslím, že zrovna krytí,ač efektní a působivé, ubírá hře na obtížností. Prostě jen nastavíte obrazovku zhruba tam, kde je protivník, vykouknete, docílíte a vystřelíte. PUF!...jednoduché...až moc.

Jízda autem, pokud si v menu nastavíte reálné řízení, je opravdu brutálně težká, v plné rychlosti se na tento mód auto skoro nedá uřídít. Chce to zvyk a kousek cviku, a i vy dojede (dofám že bez újmy), kam budete potřebovat.

Postava Vita je sice trochu moc siciliánská, i tak mi sedla. Vito je ostřílený mazák z druhé světové, takže vám ani nepřijde divné, že se umí prát ( k tomu o odstavec níže), i střílet z bouchačky. Takovej kluk do pohody.

Prát se Vito umí, a jak! Pošlete k zemí kohokoli, a tady je zase to naše krytí. Držíte jedno tlačítko, pak si počkáte a vyšijete protivníkovi jednu přímo do čuně.PLESK! Snadné?...až moc.

A dostáváme se k tomu, co už jsem dvakrát nakousl. Mafia 2 je jednoduchá, proto jsem na konci zalitoval, že jsem ji hrál ,,jen,, na střední obtížnost. Problém je ten, že si myslím, že i na těžší obtížnost to nebude jiné.

Pro zpestření (klucííí), tu máme pár parádních nahotinek v podobě collect-itemů (časopis Playboy)....je jich hodně, já našel při prvním hraní asi 4 :/

Sumasumárum, nesrovnávám Mafiu 1 a 2, beru dvojku jako novou hru, a ta se jako gangsterka velmi vyvedla!

Pro: Vito, zbraně, jízda autem, grafika, příběh, 14. kapitola

Proti: konec, jednoduchost, rozdávání cigaret (fůůj)

+13

Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero

  • PC 100
Pokud bych mluvil o hrách, na které nikdy nezapomenu, Quest for Glory by byla v popředí, ne-li na prvních třech místech. Pamatuju si tu chvíli, kdy mi táta přinesl ten díl časopisu Score, který jsem okamžitě roztrhal a sledoval, jak se honosí tím, že na cédéčku mají plnou hru - a v češtině! Tehdá to byl neuvěřitelný zážitek. Hru jsem nainstaloval - tehdá mě instalace ještě hodně bavili sledovat a s bratrancem, se kterým jsme v mládí dohráli hrozné množství her, hru spustili.

Během okamžiku jsem si zamiloval úplně všecko, co ta hra obsahuje. Naprosto nádherný pohádkový příběh, městečko Spielburg, kydání hnoje na hradě, hledání bylin pro léčitelku, (trhání Mandragory na hřbitově je jeden z těch největších zážitků vůbec) kde se atmosféra trhala jak bramborové knedlíky. Nehledě na to, že Vás nutil hrát i fakt, že se na horní liště objevoval počet bodů k dohrání hry. A samotné rpg prvky na závěr, kdy jsem se pořád mydlil s gobliny, abych z nich vyrval nějakej ten peníz? Nezapomenutelné, prostě nezapomenutelné.

První díl Quest for Glory tak u mě má velké místo. Především první díl, který jediný má v sobě tu nádhernou, pohádkovou atmosféru, která se v dalších dílech pravidelně mění. I když, s těmi díly je také zábava, ale ta pohádková vzpomínka přecijen přetrvá.

Pro: RPG prvky, pohádková atmosféra, hudba, sčítání bodů, kouzelná grafika

Proti: To snad ani nejde :-)

+13

The Ball

  • PC 85
Pokud pominu hodně ubohý příběh vyprávěný prostřednictvím nacházených útržků záznamů dávné civilizace a nevyhovující pohled první osoby- vypadá to že jste trpaslík nebo se plazíte, má tato hra moje sympatie. Jedná se o neotřelý herní koncept kdy jste s vaší koulí svázáni pevným poutem které se snad dá přirovnat ke Companion Cube z Portalu, jen je mnohem silnější.Kámoška umožňuje pokračovat v cestě vpřed skvěle navrženými levely, drtí nepřátele,pomáhá řešit různorodé puzzle a vůbec umí spoustu zajímavých kousků.Pokud byly chvíle kdy jsem se od ní měl byť na malou chvíli odloučit, činil jsem tak velice nerad. Dává totiž pocit jistoty ve zvláštním,cizím a nepřátelském prostředí jeskyně ač má sama s čímkoli lidským pramálo společného. Velice sympaticky působí i to, že pokud se cesta podzemím nedaří nic se neděje, checkpointy jsou umístěny rozumně a hráč nemusí opakovat zbytečně dlouhé úseky stále dokola. A pokud je vážně zle, pouhým stiskem klávesy je možné vyvolat nápovědu i když nevelká obtížnost hádanek mě donutila ji využít jen jednou.Nenajdete zde ani hodinové boje s bossy které musíte trefit jen a pouze do pihy na levém malíčku jinak jsou nesmrtelní. Nedochází tudíž k frustraci, která je schopna mi zkazit sebelepší hru.Hudba fajně podkresluje a neruší což je další plus a ve výsledku jde tedy o hru která je výbornou volbou pokud hledáte atmosféru, hádanky a nechcete se moc trápit.
+13 +14 −1

Dragon Age: Origins - Leliana's Song

  • PC 70
Pozn.: Hodnocení DLC je rozdílné než hodnocení plných her.

Opravdu velmi krátké (díky jednoduchosti) DLC, které odkrývá minulost jedné z hlavních hrdinek. Nic originálního, nic převratného, velmi lineární. Autoři si mohli v tomto případě více vyhrát se stealth akcí a nebo alespoň ukázat víc různorodých padoušských misí. Nicméně kdyby to takhle pokračovalo dál, určitě bych se těšil na odhalení minulosti například Stana.

Pro: hra za zápornou Lelianu

Proti: krátké, jednoduché, Leliana nezazpívala...

+13

Gothic 3

  • PC 25
Gothic 3 Collector Edition, môj najhorší pre-order mi pripomenul, narozdiel od Overclocked: History of Violence, čo je zlé na počítačových hrách.

Zle, horšie, najhoršie na počítačových hrách je 3 minutové čakanie na loading screen. To bolo treba absolvovať po každej smrti - aj pri smrti z dôsledku prepadnutia cez textúru, (časté) zaseknutia v stene (občasné), CTD (neustále), či nedajbože po boji na blízko s prasaťom (stopercentné). Prasa ako hlavný nemesis, to tu ešte nebolo. Vzdialene to pripomína Lord of the Rings Online s Moria raid bossom - ultra large turtle.

Ono, ani s ostatnými fíčurami (pre kristove rany kto toto poslovenčil) to nie je moc ružové. Grafika je fajn do 10 metrov, ale pri long-range view je všetko tak rozmazané, že by sa za to nemusel hanbiť ani Picasso. Rozhľad z veže je už len pre drsné povahy. Hudobný doprovod nie je ani zdaleka na takej úrovni aký by sa od orchestra očakával. Systém frakcií je zbytočný, každý quest pripomína onlinovku (zabi 10 hentoho, prines 10 tamtoho), všetky mestá sú o tom istom a pre lásku božiu v každom musí byť aréna. S lukom sa dá zabiť čokolvek pri štipke trpezlivosti s kitovaním, AI sa každú chvíľu zasekáva, chodí tam a späť, či ostane stáť vedľa vás bez toho, že by sa snažilo útočiť. Samozrejme až na prasa, ktoré vás sundá za dve sekundy.

Ja neviem, pobehovať po krajinke kým som nenatrafil na prasa, alebo sa neprepadol cez textúru, alebo nezasekol o peň, alebo nedostal CTD, alebo sa mi nezacyklil zvuk bolo celkom fajn. Chválim snahu vytvoriť velký otvorený svet, no ten zákerný lepréchaun v teame Piranha Bytes sabotoval všetko ostatné.

Edit po znovu dohratí v roku 2012: Komentár zobrazuje dobu počas vydania hry v 2006. Avšak po vydaní Community Patchu 1,74 a opravení takmer všetkých bugov a revampovaní súbojového systému by si hra zaslúžila hádam aj trojnásobok tohto hodnotenia.
+13 +21 −8

Jade Empire

  • PC 80
Když se v mém těle pere nemoc, většinou se snažím najít něco, co by mě doma na dlouhou dobu zabavilo. Takže vyhledávám nějaké RPGčko. Volba padla právě na Jade Empire, protože se mi válelo na stole a také proto, že mělo velice zajímavý a originální námět.

Tento námět pak ve výsledku hra perfektně zužitkovala, že jsem u ní zkejsnul necelých 15 hodin a výborně se u ní pobavil. Problém byl ale hlavně v tom, že jsem myslel, jak se zabavím touhle hrou na celý týden, co se musím dopovat antibiotiky a já ve výsledku do dvou dnů měl hru dohranou.

Hra svým způsobem není dlouhá. I se přiznám, že jsem přesně neplnil všecky questy. Tak nějak jsem přirozeně hrou procházel a vedlejší úkoly dělal spíše ze záliby, protože mě zaujali, bavili, ale nevyhledával jsem je. Ale když už přišli, proti nim jsem rozhodně nebyl. Nicméně je hra, co se týče hratelnosti, dost sterilní, ale pokaždé dokáže něčím příjemným překvapit. Atmosférou čínské mytologie, příběhem, minihrami a la Tyrian, postavami a především prostředím. Samozřejmě má také celou řadu neduhů.

Jeden z těch základních problémů této hry je především fakt, že na PC přišla z konzole, takže podle toho také vypadá. Na grafiku jsem příliš nehleděl (ani si to nemůžu dovolit s břemenem, co můj počítač nese). Nicméně samotné ovládání mi činilo problémy. Především v akční části, která se tak, pro mě, ve výsledku stala velice jednoduchou záležitostí, protože když jsem si nevěděl rady, jednoduše jsem neustále protivníkovi skákal za záda. V tomto ohledu byla hratelnost opravdu šíleně nedořešená a dokonce se přiznám, že jsem se setkal kolikrát s bugem, který mi kameru zvednul jaksi proti zemi a já si celýho hlavního hrdinu mohl strčit maximálně tak do prdele.

Každopádně i přesto všechno mě Jade Empire bavil. Mohlo za to sice především prostředí, ale i ostatní negativa jsem v klidu dokázal přejít. Zase jsem si prošel hrou, která mě nenechala ani minutu odpočinout. Pořád jsem jí musel hrát, abych se dostal dál a dál. A nejhorší to bylo ke konci, kde příběh opravdu burcoval, takže jsem se prakticky nezastavil. Nevím, co bych dělal, kdybych tolik volného času neměl. To by mi v práci asi šlehlo nervem. Pořád je ale tato hra skvostem nevídaným. Kolikrát se ve světě PC her setkáte s prostředím čínského středověku?

Jo a zapomněl jsem dodat, že hra v hratelnosti šíleně připomíná Fable.

Pro: Příběh, který ke konci neskutečně burcuje, úžasná atmosféra čínského středověku, postavy, prostředí, minihry, rychlý load

Proti: Ovládání na dvě věci, kamera, jeden dost nepříjemný bug a na RPG krátká herní doba

+13

Call of Duty: Black Ops

  • PC 80
První dvoje CoD jsem považoval za solidně provedené a filmové válčení z druhé světové... než sem další díly, díky přežranosti z tématu a úspadku kvality, začal brát jako obyčejné střílečky s náckama. To samé sem myslel, že se bude dít po dvou Modern Warfarech, ale nakonec sme skončili někde mezi dobrým a špatným.

Hodnotím x360 verzi.

Příběh - bylo mi řečeno, že překomplikovaný, ale dá se v něm orientovat. Tvůrci se inspirovali trendem tajemných čísel z Lost, takže se jakoby všechno točí kolem nich. Popravdě příběh je o vzpomínání na Masonovo killing spree. Čísla tam sou jen pro to, aby to neznělo tak blbě, až někomu budete vysvětlovat, o co tam de.

• Atmosféra šedesátých let tam místy i je. Mnohem víc se mi ale líbila atmosféra toho, že sem si připadal, jako kdybych se koukal na ultimátní béčkový biják. Drsňáčtí hrdinové, sebeobětování, hlášky, výbuchy, střílení...

• Prostředí je z větší části velmi pěkné a barevňoučké. Nejvíc bych vyzdvihl vietnamskou jungly a polární základnu. Škaredé byly většinou interiéry. Tam to ale vynahrazovala celkem solidní zničitelnost prostředí

• Rozmanitost. Opravdu tu je a to nejenom v úrovních, kdy jste jednou ve vietnamu, pak v rusku, pak jste flashbackem v druhé světové, najednou město,... , ale i v gameplayi. Obyčejné vraždění desítek panáků tu samozřejmě je velmi často, ale také si zařídítě/zastřílíte z aut/lodiček/vrtulníků (podle mě tohle zrovna nejsou dobré části hry) anebo si zahrajete za týpka ve stratosférickém letadle, který přes mapu ovládá speciální jednotku (to bylo zajímavý).

• Kvéry. Standart. Dělaj ratata, zabíjej panáky. Měl jsem pár svojich oblíbenců. Nevim, jestli to bylo v předchozim díle, ale líbilo se mi, že kvéry konečně někomu dokážou urvat končetinu. :)

• Oceňuju srandičky, kdy můžu zdrhnout z výslechového křesla a zahrát si black ops arcade anebo zork. U zombie módu se mi líbila začáteční animace, ale hratelnosně mě neuchvátil. V multiplayeru to může být dobrý, ale já nejsem multiplayeový typ.

• V několika misích mi vadilo špatné podání úkolu. "Musíme jim zničit munici!" - tak zagranátuju označený bod, ustřílim ho raketama, pro jistotu to tam ještě běžim vystřílet kulkama, než potupně zhebnu. Páni tvůrci ale chtěli, abych tam schodil zapálené sudy, ne moc lehce rozpoznatelné od ostatních generických sudů na krytí.
Anebo mise, kdy mám být potichu, ve stínech a vyhýbat se vrtulníku. Když potichu, tak u mě to znamená, nedělat mrtvoly, bo je to hlučné. Dávalo to i smysl, když hlavní označený úkol byl "Follow" panáka. Jenže v jedný části, ať sem byl schovaný sebelíp, mě prostě vrtulník uviděl (i skrz barák!), vyběhla na mě tuna vojáků a smrt. Mnou nepochopeným cílem téhle mise, bylo zabít jednoho panáka, abych mu vzal kulomet a mohl dělat dál ratata.

• Jak už sem zmiňoval, mise ve vozidlech vypadají s destrukcí velmi hezky, ale vozidla se ovládají velmi blbě. Problém sem neměl akorát u motorky, což byla snad jediná zábavná mise ve vozítku.

Pro: akce

Proti: ovládání vozidel

+13

Královna jezer

  • PC 70
Královnu jezer jsem objevil díky hře Legie, která je vytvořena stejným vývojářským týmem s názvem Sudokop. Když byla totiž Legie přidána na DH, hned jsem si ji stáhnul a spustil, ale jelikož se mi neskutečně sekala, podíval jsem se na její oficiální stránky, kde jsem v diskuzi našel místo pomoci odkaz na právě komentovanou hru.

Převtělil jsem se zde do role slepého prince, který již nemá pro co žít, a tak se jen tak brouzdá po světě a musím uznat, že místy jsem se v temném prostředí, ve kterém celá hra probíhá, vcelku i bál. Po každé lokaci, kterých je celkem šest, jsem si přečetl princův příběh, jenž vždy navazoval na předchozí část a protože byl podán tajuplnou formou, do hry neskutečně zapadal. Na zážitku z hraní se u mě podepsala i působivá hudba, kterou jsem si poslechl i po dokončení hry. Občas se mi stalo, že jsem nevěděl jak dál, a tak nezbylo nic jiného, než se podívat do návodu (samozřejmě až v těch nejbezradnějších situacích), ale naštěstí to nebylo tak často.

Určitě jsem velmi rád za náhodu, která mě ke hře přivedla, protože nevím, jestli bych si jinak tento mix adventury a arkády vůbec někdy zahrál, což by byla veliká škoda.

Pro: tajemný příběh, působivá hudba, hratelnost

Proti: občas nevíte jak dál

+13

Call of Duty: Black Ops

  • PC 90
O Call of Duty: Black Ops jsem se dočetl tuším někdy v létě tohoto roku a to v časopise Score, kde se psalo o jeho vývoji. Pár dní nato mi kamarád řekl, že mají na vývoj starost pánové z Treyarchu a mně se hned vybavil nepříliš povedený World at War, který jsem hrál sice na PS2, ale PC verzi jsem po shlédnutí několika gameplay neměl přílišnou chuť zkoušet. Stejně jako jsem neměl chuť zkoušet ani tento díl.

Teď si ale zpětně myslím, že by to byla velká chyba. Nuda mě totiž "dohnala" k tomu, abych dal Black Ops šanci. Již při pohledu na výběr menu, které vybíráte na televizi, kterou vydíte z pohledu Alexe Masona připoutaného v křesle, ve výslechové místnosti. Právě v této místnosti se odehrává velká část hry, hlavně cutscény mezi misemi.

Ve zmíněných misích se podíváte do různých zemí světa, hlavně do Asie (Vietnam, Čína). Hra se odehrává převážně v době studené války (1968), ale také 2. světové války (1945), kdy si zahrajete za Viktora Reznova, Masonova kamaráda, kterého potká v koncentračním táboře, ve Vorkutě, kde byli oba vězněni.

Ze samotné hry musím v první řadě vypíchnout grafiku, která je na velice dobré úrovni. Nadále již zmíněné cutscény, které jsou velice autentické, jelikož je Mason neustále nucen si vzpomenout na okolnosti svého věznění ve Vorkutě a čehosi okolo číselné stanice. Nejednou vás hra také nechá do několika cutscén zasáhnout, byť třeba jen opakovaným mačkáním jedné klávesy. Vše se samozřejmě vysvětlí ke konci hry, kdy se odhalí jak Masonovi věznitelé, tak i existence Viktora Reznova.

Nadále se mi také moc líbil dabing postav, který k nim naprosto sedí a mimo jiné i arzenál zbraní, který je opravdu bohatý a ve hře najdete téměř vše od nože, až po nejsilnější raketomet. Ty "lehčí" kousky typu MP5K, či pistole (ve hře se k mému potěšení vyskytuje i český CZ75) lze mít i duálně (v každé ruce jednou).

Avšak ani této hře se nevyhnuly nějáké ty chyby. Snad tou pro mě nejvýraznější jsou podivné účinky zbraní, jelikož raketomet má stejné (jestli ne menší) účinek, než například brokovnice, nebo Colt Python. Několikrát se mi stalo, že na mě nepřítel vystřelil z raketometu a jen mě lehce zranil. Párkrát taky "zahapruje" AI u vašich parťáků (kteří jinak "fungují" celkem spolehlivě a v boji celkem pomáhají), kteří se párkrát nesmyslně zastavili a já šel sám. To by z těch výraznějších nedostatků bylo snad vše. Kdybych měl hru tedy shrnout do jedné věty, tak musím říct, že mě velmi příjemně překvapila a je to snad nejlepší FPS, jakou jsem měl možnost tento rok hrát.

Pro: Grafika, zbraně, cutscény, dabing

Proti: Nesmyslný účinek raketometu v bojišti, někdy AI parťáků

+13 +14 −1

Alpha Protocol

  • PC 80
První dojmy…proč na ně máme tendenci tak urputně v jednom kuse dávat? Navzdory nepopiratelnému faktu, že ve chvíli předsudku nemůžeme ani tušit, o co možná přicházíme? Takhle trapně filosofovat jsem začal až nyní, po dohrání AP. Už dlouho, jestli vůbec někdy, jsem totiž takhle silně něco nepodcenil.

Na druhou stranu se musí nechat, že i první dojem je důležitý, což ale AP sebevědomě ignoruje a tak hra začíná naprosto odpudivou misí, přičemž nedává jediný náznak toho, že by se to časem mělo zlepšit. Během první hodiny hraní se tedy hráč prochází v graficky i designově odpudivé Saudské Arábii, přičemž je konstantně frustrován technickými kiksy, trápen nedoladěným ovládáním, a otravován těžce nesympatickým namachrovancem. V tom momentě jsem se na to onehdá vysral a hru odinstaloval. Po vlně pozitivních reakcí a komentářů jsem se ale nakonec rozhodl tomu dát druhou šanci, přetrpět tu první misi a zjistit, v čem teda tkví to skryté kouzlo…

A skutečně, ihned po Saudské Arábii se karty MASIVNĚ obrací za doprovodu silného nárazu o tisících decibelů. Tím chci říct, že se to fakt mění k lepšímu. Designově jsou lokace pořád docela o ničem (a graficky vlastně též), ale aspoň jsou samy o sobě zajímavější a celkově tak nějak líbeznější. Teprve v tu chvíli se mi taky začly líbit dialogy, teprve se na scéně začly objevovat relativně uvěřitelné a sympatické postavy, teprv jsem si vydělal na nějaký pořádný přírůstek do výbavičky, teprv jsem začal pociťovat, jak se moje postava s upgradama opravdu zlepšuje ve všech ohledech, atd atd.

Jediná smůla je ta, že jak si autoři vyhráli s upgrady, resp. s jejich vlivem na postavu, tak nějak se vysrali na úpravu misí ve vztahu k upgradům a vybalancování celý věci. Jinými slovy, po pár upgradech se ze hry stává procházka s prstem v nose a nohama na stole. Všichni nepřátelé zhruba stejně tuzí a ozbrojeni stejně slabýma bouchačkama, přesila po spuštění alarmu VŽDYCKY těžce nedostačující (díky čemuž tu totálně chybí motivace se pokoušet o nějaký ten stealth, když NIKDY ho není za potřebí), a…Je teda pravda, že v poslední misi se koná ultra nečekaný obtížnostní boost (konkrétně v té venkovní části), bohužel je to velmi rychle sraženo finálním bossem, který je díky kombinaci nedomyšleného level designu a tradičně chabé AI ten vůbec nejjednodušší ze všech, přestože má ze všech nejsilnější kvér.

Abych to ale nějak uzavřel, AP je především hodně zábavný, hodně poctivý RPG, a když má tohle člověk rád, to jeho skrytý kouzlo prostě působit začne a ze hry se stane návykovka jak pes. Ty technické hovadiny, kvůli kterým to zpočátku silně odrazuje, se táhnou celou hrou (a v jednu chvíli skoro až brání v postupu, o čemž se ale trochu více rozepsal již pipboy), a uznávám, že je nedokážu přehlížet a silně se odrážejí v mém hodnocení (a upřímně z hloubi duše závidím všem těm, kteří na tyto problémy a bugy údajně ani nenarazili), ale jinak…jinak je to prostě super a hlavně mě to naučilo nedávat na první dojmy a pohledy a srát na předsudky. Možná že díky tomu najdu další zatoulaný poklady. :)

Pro: Žánrová poctivost, návykovost, zábavnost, příběh, dialogy, některé postavy, upgrady jsou vidět v plný kráse

Proti: Celá Saudská Arábie, hromada technických vylomenin a bugů, slabá grafika, slabý level design, slabá AI, celkově dost nízká obtížnost, zbytečnost většiny dostupného harampádí, příšerný outro

+13

King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder

  • PC 50
Sérii Gabriel Knight považuji vůbec za nejlepší adventury. Quest for Glory, především první a čtvrtý díl s germánskou, respektive slovanskou kulturou mám také velice rád. A tak přišla řada na celosvětově nejznámější adventury od Sierry - King's Quest, kde vrchol nastal právě u pátého a šestého dílu, minimálně co se bezproblémového ovládání a grafiky týká.

Znalost předešlých dílů není nutnů, i když je lepší přečíst si popisy minulých dílů. Král Graham, který na počátku své cesty v prvním díle získal království Daventry, nyní o svůj hrad přijde, stejně tak o svou rodinu. Za vším stojí čaroděj Mordock a tak se úkol stává jasným. Zachraná rodiny, hradu i majetku.

Společníkem vám bude mluvící sova Cedric. Asi nejotravnější sidekick kterého jsem ve hrách viděl, a především slyšel. Navíc blížící se smrt Grahama zahlásí v moment, kdy už hlavní postava padá do rokle, je ušktnuta atd.. Samotný příběh je klasická pohádka s jasně danou zápletkou. Jak to na mě u QFG fungovalo, tak zde, především ve scénách s mluvícími zvířátky, ne. Obtížnost je nastavena hodně vysoko, a to díky častým umrtím, lokacím jako poušť a moře kde je nutné najít správnou cestu a především díky relativně snadno přehlédnutelným objektům, které jsou pro další postup nezbytné.

Pátý díl, jako první hra od Sierry, obsahuje dabing. A nadabováno je opravdu vše, od všech postav tak i po menu a varování. Kvalita ale není valná, a tak často není vše slyšet. Grafika, ač né tak detailní, je velice povedená a stává se tak hlavním důvodem, proč KQ vyzkoušet.

I přes příběh, který příliš neupoutá k monitoru, je KQ dobře hratelný, a může sloužit jako povedený úvod do série. Především pro ty, jenž mají Quest for Glory několikrát projíté a hledají podobnou, i když v mnoha směrech rozdílnou, zkušenost. A pro ty, co už Absence Makes the Heart Go Yonder dohráli - mírně parodické shrnutí děje.

Pro: klasická adventura od Sierry, grafika, výpravnost, vtipné momenty

Proti: příběh, linearita, Cedric

+13

GODS: Lands of Infinity

  • PC 40
Už delší dobu jsem měl chuť na nějaké bytelné fantasy RPG, ale Gods mě bohužel vůbec nechytly. Tuto hru jsem rozehrál již 2x a vždy jsem skončil v Prokletém lese u prvního člena party - elfa. Příběh to tak nějak nemá, dialogy jsou velmi strohé, prostředí jednoduché ale malebné a bojový systém nezáživný (ne tahy samy o sobě, ale bylo to celé dost jednoduché a taktizovat prozatím moc nešlo). Lokace mi přijdou dost prázdné, sice se po mapě pohybují NPC, ale pokecat se s nimi pořádně nedá pokud u sebe zrovna nemají quest. Zpočátku mě zaujalo místo dění, protože prostředí, podobně jako Zaklínač, vychází z Evropské fantasy.

Jak říkám, Gods je zaměřena především na old-school hráče a u nich i nejspíše zaboduje. Já se budu muset poohlédnout někde jinde. Za mě 40%.

(odehrál jsem asi 5 hodin)

Pro: prostředí, malebné krajinky, hudba

Proti: sterilnost lokací, stereotypní souboje, příběh vycucaný z prstu, kamera je zasazena šíleně blízko zemi

+13

Prince of Persia

  • PC 35
Tedy, vydat takovou hru po poměrně úspěšné a nápadité trilogii (počítám od Písků času po Dva trůny) je vskutku drzost. Přišlo mi, že se tvůrci hodně soustředili na vzhled hry, ale už trošku (hodně) zapomněli na obsah.

Začátek (první hodina) je vtipný, má spád a je nápaditý. Pak se ovšem dostaví sandboxové sekvence, kde můžete jít "kam chcete", ale vlastně musíte jít tam, kam můžete. Ať už přijdete kamkoli, čeká vás tam pár překážek, hlavní záporák lokace a po jeho poražení se prostředí vybarví a vy v něm trávíte další hodinu, abyste posbírali poletující světélka, která použijete na koupi schopností své kamarádky = na otevření dalších stejných lokací.

Kdo by se náhodou bál obtížnosti, tak to není třeba. Na rozdíl od checkpointů, které nás trápily v minulých dílech, tu máme... nikoliv autoheal, ale rovnou regulérní nesmrtelnost. Bojíte se, že spadnete? Ale kdeže, vaše létající holka vás zachrání. A co takhle zařvat při boji? Nebojte, vaše holka protivníkův útok odrazí v poslední chvíli (a jemu se doplní zdraví, takže to vyjde nastejno, jako případný load, to uznávám).

Přidejme nezajímavý děj (díky volnosti také nesouvislý), stejně vypadající lokace, nudné souboje a nepochopitelně zjednodušené ovládání (stačí držet jeden čudlík (někdy ani to ne) a princ dělá divy) a vyjde z toho skutečná arkáda v pravém slova smyslu.
O prázdninách jsem hrál prvního DOSového prince a musím říct, že u něj jsem se vážně zapotil a ani jsem nebyl schopen jej dohrát.

Hru novější o deset let taky nejsem schopen dohrát. Tentokrát ne kvůli obtížnosti, ale kvůli ubíjející nudě.

Pro: zajímavé grafické zpracování, zezačátku spolupráce s Elikou

Proti: stejné lokace, nijaký děj, nijaká motivace pokračovat, spolupráce s Elikou po třech skocích omrzí, nesmrtelnost, nuda, nuda, nuda

+13 +14 −1

Cross Racing Championship 2005

  • PC 60
CRC 2005 je mix několika různých závodních simulátorů, takže jsem se zde projel asi sedmi odlišnými druhy aut, a to jak na polní cestě, silnici či okruhu, tak na blátě, písku či sněhu.

Obtížnost už je tu od začátku nastavena celkem vysoko, což je u dnešních (nejen) závodních her vcelku vzácnost. Již v počátečních fázích hry jsem tak měl daleko větší problémy s dojížděním na stupních vítězů, než v jiných, stejně starých závodních hrách. Za stupně vítězů jsem pak získával různé součástky, kterými jsem si vylepšoval svůj vozový park a tím jsem měl větší šanci na výhru. Jelikož autoři nemají licenční práva na originální názvy vozů, jsou vozy pojmenovány speciálními jmény. Nejvíce mě asi pobavil vůz s názvem Corus (místo Focus), se kterým začínáte svoji kariéru.

Po dohrání hlavní kampaně jsem si vyzkoušel i multiplayer, ale nepřišel mi zrovna jako silná stránka této hry, což mohlo být způsobeno i faktem, že jsme hráli pouze ve dvou. Další věc, kterou bych této hře vytkl je její postupně vytrácející se zábavnost. Když totiž jedete stejnou trať již potřetí a jediný rozdíl je v počtu kol, která máte odjet, všechno počáteční nadšení je to tam.

CRC 2005 je v některých recenzích přirovnáván k sérii FlatOut. Nemyslím si, že je toto přirovnání na místě, protože v sérii FlatOut jde hlavně o destrukci (ta se zde vyskytuje pouze v omezené míře), kdežto CRC 2005 je zaměřen hlavně na závodění jako takové.

Pro: několik druhů závodů, vyšší obtížnost, Corus

Proti: multiplayer, vytrácející se zábavnost

+13