Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Baldur's Gate

  • PC 65
Tenhle komentář má být spíše kritikou, než obecným zhodnocením, takže za emoce kdyžtak neručím. Snad to nebude moc dlouhé.

Tuhle hru jsem během let (či spíše před lety) rozehrál už asi dvakrát, ale když jsem jí tuhle poprvé napotřetí dohrál, mé zklamání a rozčarovaní bylo větší, než jsem předpokládal. Abych to smetl ze stolu - předpokládal jsem ho proto, že jsem mírně zaujatý proti generickému fantasy a o něco více zaujatý proti DnD pravidlům. To mi však ale překousnot problémy obvykle nedělá (zvyk, že). Můžu být také zaujatý tím, že jsem již okusil dvojku, ale i tak jako kontext stejně beru spíše to, že hra vyšla rok po Falloutu.

Co mě v průběhu hraní mrzelo nejvíce byla nehorázná odbytost dialogů. Velká část všech pokeců, i těch příběhových, jsou buď prakticky neinteraktivní narativní monology (výběr z "pokračuj 1", " pokračuj 2" a "mlč, odcházím" fakt neberu), nebo jde o triviální výběry typu udělám/neudělám, popřípadě zabojujem/nezabojujem (někdy taky zabojujem/zabojujem). Vyjímky existují, ale tahle špína jí množstvím naprosto přebíjí. Do pytle, tohle je nenadabovaná hra, takže nemusí řešit nějaké studiové hodiny. Může si dělat rozhovory jaké chce. Takovéhle odfláknutí imo nemá omluvu. S trochou nadsázky bych skoro i mohl říct, že zlatý Mass Effect.

Třetí a nejhorší skupinou "dialogů" pak je cosi, čemu jsem si pracovně říkal Příkaz. Jde o situace, kdy mi postava po iniciaci rozhovoru na pár řádcích sdělila co pro ní mám udělat a dole se na mne usmálo velké tlačítko pro ukončení rozhovoru (splnění questu pak vypadá stejně). U RPG je běžné, že si z hráče cizí postavy dělají děvku, ale tohle už je na můj vkus trochu moc bez obalu. Když mi takhle na začátku hry zadala nějaká ženská quest, abych jí ze seníku donesl knížku, tak jsem to bral, ale pokud by to u seníků skončilo, byl bych mnohem spokojenější. Tohle se táááhne cééélou hrou. Leckdy i v případech, kdy se po mne chce zamordovat něco velkého v nějaké jiné lokaci.

Když jsem u toho, tak questy. Já chápu, že u RPG není snadné vymýšlet něco, co v základě nebude a) jdi a zabij ; b) jdi a dones ; nebo c) jdi, zabij a dones skalp. Většina (dobrých) her se to ale aspoň pokouší kreativně maskovat, nebo hodit hráčovi přes oči nějaký příběhový závoj. Nikoliv však upřímné Baldurs Gate 1. V baráku mám pavouky - jdi, zabij. Utekl mi bazilišek a schoval se do tamtoho skladiště - jdi, zabij. Nějaké humanoidní potvory mi vzaly plášť - jdi, zabij, dones. Vopruz! Jasně, že najdou se vyjímky, co se mi líbily (Třeba ten umělec v Nashkelu - To je imo "jdi, zabij, dones" jak má správně vypadat), ale většina prostě smrdí generičností toho nejhrubšího zrna. Žádná hra se tomuhle samozřejmě neubrání. Možná ani nemusí - pokud to však není dominantní motiv, ale jen občasný úlet. Příběhové questy jsou tedy o něco důstojnější (ještě aby ne), hlavně přímo v Baldurs Gate, ale popravdě, vyloženě na prdel se pády nekonaly.

K potulným lokacím se asi nemá smysl moc rozsáhle vyjadřovat. Jistě, moc mne nebraly, na to má hodně lidí názor opačný a já ho neberu, ale mne tedy nezaujalo ani to "nacházení". Skoro vše, co jsem krom monster vždy našel, byly buď postavy se zabojujem/zabojujem pokecem, nebo postavy, co mi daly Příkaz, abych poblíž něco zamordoval. Prostě monstra s lepším lootem. Paráda.

Z části mi to znepříjemnila i celá ta záležitost s příběhem. Příznávám, že mi časem byly vyspoilovány i střípky částí, co jsem neprošel (ne že bych si toho tolik pamatoval), a pak jsem tedy taky hrál část dvojky (ehm), ale když jsem to viděl celé pohromadě, tak jsem smutnil. Dále raději do spoileru.

Potíž je, že se mi příběh i z většiny zamlouval (samozřejmě i s přihlédnutím k tomu, že jde o hru). V širém kraji je nedostatek železa, hráč zjistí že jde o sabotáž a začne stopovat rozsáhlý komplot, který ho dovede k v Baldurs Gate sídlíci merkantilistické guildě, která chce monopol na trhu. Aby to nebylo málo, tak kontrolu nad ní vyštípe týpek, co zneužije získané prostředky k ovládnutí města a uspěje (dle mého názoru velice nepraktickou strategií stavějící na miliardě dvojníků, ale kdo já jsem, abych soudil způsoby megalomanského maniaka). Podsud dobré, to je podle mne kvalitní zápletka i vyústění a klidně by se na tom i dalo trochu stavět do šířky (nebo kolem toho stavět?).

Problém ale je, že když už je člověk těměř v závěru hry, tak to na něj najednou z čistého nebe vybalí, že celé to je vlastně kvůli tomu, že chce Sarevok vyvolat a nahradit mrtvého boha, kterého je zároveň synem, jo a ty vlastně taky. Jako WTF? Co to má být za zvrhlou telenovelu? Tohle je přesně to, co na fantasy příbězích tak nesnáším - že i když má člověk v ruce skvělý válečný, politický, nebo jakýkoliv jiný smrtelnický materiál, tak na konci musí figurovat strašlivý černokněžník, co chce pošlapat kytičky na celém světě. A to samozřejmě bez ohledu na to, jak to může být neuměle naroubované, jako třeba v tomto případě. Jistě, jistě, během hry jsou sny a řeči o osudu a já nevimco, ale to je všechno jen pro obhájení tohohle vyústění. Já myslím, že by se našel i jiný důvod, proč musí mladý sirotek odejít z elitářské učeňské osady, než že je potomkem boha vraždy a chce ho sejmout jeho brácha...


No nic, to asi stačí. Ta hra podle mne není úplně špatná, nějaké světlé body jsou a jako zabiják času posloužit umí. Pověsti ale u mě fakt nedostála.
+13 +21 −8

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 90


Pozrime sa teda najprv na námet a príbeh. OK, príbeh dajme tomu že by mohol byť aj viac nervydrásajúci a námet nie je až taký megaoriginálny, ale postupné zisťovanie krutých faktov počas hrania ma neraz vytrhlo z reality. Zakončenie tromi spôsobmi je podľa mňa vcelku vhodný nápad. Je skvelé, že o osudu dvoch postáv, môžete rozhodnúť práve vy. Ja osobne som vybral trest pre oboch, aj pre Daniela aj pre Alexandra :). ( Priznávam sa ale že som si zahral všetky tri konce)..

Originálny a výborne zvládnutý fyzikálny engine je obrovským plusom čo už práve v Amnesii, alebo v ostatných počinoch, v Penumbre. Pocit že môžete hýbať takmer naozaj všetkým, všetko rozbiť, prenášať, vám dáva akýsi pocit voľnosti a zvyšuje tak hernosť hry hneď o niekoľko levelov. Prečítal som pár recenzií kde bolo písané veľké množstvo bugov. OK, ale ja som osobne narazil asi na jeden a to verte, že som sa tam pohyboval pomaly a prehľadával a skúšal všetko čo sa len dalo. Ten bug bolo len jedno miesto, kde keď vyjdete vás monštrum nemá šancu zabiť. Nie, nepoviem vám kde to je :).

Prejdime na grafickú stránku. Na začiatok by som rád poznamenal že ide o indie budgetovku. Veľa Ľudí grafiku kritizuje, no podľa mňa je veľmi obstojná a hra tieňa a svetla a tmy je ohromujúca. Predsa len som pri grafike pritváral oči, keďže autori nemali mnoho financií.

Teraz k najsilnejšej stránke hry. A to je atmosféra a STRACH. S prechádzaním hry som mal nemalé problémy. Všadeprítomný strach a občas aj nejakí tí nepriatelia vám niekedy pridajú schopnosť hrať hru asi tak maximálne polhodinu. Hra má akýsi psychologický podtón a preto vás často vytrhne z reality do mysle hlavného hrdinu. Je pravda že na konci už nie je veľa nepriateľov, ale aj tak je tam atmosféra a strach veľmi, veľmi silná. Hrám hru už druhý krát a aj tak niekedy zabudnem na niektoré skryté monštrum a dokáže ma to vydesiť aj teraz.

Celkovo sa mi hra veľmi páčila, Frictional Games mám rád. Aj keď sa priznám že Penumbru som hral až po Amnesii. Kúpil som Anthology verziu a neľutujem vôbec :). Ale to už zachádzam niekam inam, takže to je asi všetko.

Pro: Atmosféra, Fyzikálny engine, Zakončenie príbehu tromi možnosťami, pre mňa grafika, Strach.

Proti: Možno slabší príbeh, dabing, ale nie je až tak zlý.

+13 +14 −1

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • PC 100
Milujem sci-fi a milujem Star Wars universum. Toto universum je jednoducho skvelé, a som rád, že sa k nemu pripojila aj táto skvelá hra.

Začnem však tým, čo je na hre zlé, pretože je toho málo, a pri ďalšom chválení sa tým už nebudem musieť zabávať. Ako každá takto veľká hra, aj KOTOR má pár bugov a sem tam hra padne, ale v konečnom dôsledku sa niečo také objavuje minimálne, takže to až taký problém nie je. Trochu mi ešte vadilo, že vaši spolubojovníci nie sú veľmi múdry, a tak sa musíte často zapájať do ich akcií, ale nakoniec aspoň som mal vo všetkom prehľad.

Tak to by bolo k nedostatkom. Áno, až tak sa mi páči táto hra, že jediné čo mi vadilo, že mi pár krát ten skvelý zážitok prerušila technická chyba.

Čo sa týka grafického spracovania, v dnešnej dobe samozrejme už neoslní, ale je štýlové a v podstate aj pekné. Hudba je skvelá. Filmové motívy aj všetky nové vždy super dopĺňajú príbeh, scény, boje atď. Zvuky zbraní, zvierat a iných vecí sú tiež skvelé. Dabing na jedničku. Najlepšie sú dabovaní "neľudia", ktorí rozprávajú väčšinou rodnou rečou. Aj keď sú to v podstate dokola sa opakujúce zvuky, skvelo dopĺňajú atmosféru a vytvárajú autentičnosť.

Príbeh je síce typický (zachráň galaxiu alebo ju znič). Ale to je len kostra, na ktorej sa odohrávajú mnohé menšie epizódy vedľajšie úlohy atď. Robiť službičku členom vášho týmu, pomáhať náhodným ľuďom ale hlavne rozhodovať sa čo kedy spravíte. Ja hrám vždy hry za toho dobrého (teda ak sa dá), pretože mi je proti srsti zabíjať v hrách nevinných, ale je jedno či chcete hrať za dobrého či zlého, vždy máte viac možností ako reagovať na situácie.

RPG systém je dobrý. Máte možnosť levelovať ručne všetkých, alebo nechať to na automatike. Ja som leveloval ručne len seba a na spolubojovníkov som nechal automatiku, ale pokiaľ máte radi veľké možnosti pri voľbe povolania a smeru, tak máte naozaj na výber v celom vašom týme. Čo sa týka itemov, tu je výber trochu obmedzený, a tak som väčšinou veci predával, a kúpil len pár, táto časť by mohla byť aj lepšia. Skvelým doplnením hrateľnosti sú Pazak (niečo ako Black Jack) a pretekanie na speederoch.

Zhrniem to asi takto: každý kto má rád Star Wars nemal by minúť, každý kto má rád sci-fi nemal by minúť, každý kto má rád RPG nemal by minúť a každý kto má rád príbehy nemal by minúť.

Pro: príbehy, možnosti, rpg, rozhovory, súboje

Proti: menšie technické chybičky

+13

Far Cry 2

  • PC 50
Celkem třikrát jsem se nažil dát Far Cry 2 šanci, vždyť jednička byla fakt super (nebýt těch mimozemšťanů v pozdější fázi) a i dvojka se tvářila nadějně - atraktivní prostředí (kolik her se odehrává v Africe?), prý absolutní volnost na obrovské ploše, zajímavý systém interakcí s ostatními NPC ... neodolal jsem ... a pak ještě dvakrát.

Bohužel, ani jednou z těch tří pokusů se mi nestalo, že by mě hra do sebe nějak více vtáhla, nedostavilo se vůbec nic, co by mě nutilo hrát dál. Nevím, jestli jsem to vždycky nezabalil moc brzy, ale když mě hra nechytne ani po několika hodinách, je někde něco špatně a přece nejsem sebemrskač. Navíc jsem neviděl žádný velký vývoj, situace ve hře se povětšinou opakovaly a pocit ze střelby jsem neměl takový, abych hrál jenom kvůli tomu. Graficky to vypadá dobře, to jo, sice bych osobně tu barevnou paletu do "vyblita" trochu osvěžil, ale třeba to tak fakt je, v Africe jsem nebyl, ale už třeba pocit jízdy mi přišel jako kdybych se dostal o X let zpět, auto bylo strašně "tvrdé".

Z celé hry jsem měl pocit, že to bylo tvořeno ve stylu "chceme tam mít všechno", ale nic nebylo dotaženo do konce. A jenom to atraktivní prostředí nestačí.

Pro: Atraktivní prostředí, nevypadá to špatně

Proti: Nic není dotažené do konce, opakující se situace, mizerný pocit ze střelby i jízdy

+13

Blue TOP

  • PC 20
Co se týče postupu hrou, tak jde o primitivní adventuru, u které není nutné příliš přemýšlet, nicméně dabing je opravdu povedený a dobře se poslouchá, takže do naprostého odpadu si hra jít nezaslouží. Krátké pobavení na pár minut u toho bylo.

Pro: Dabing, s velkým sebezapřením i příběh

Proti: Je to prostě freeware dělaný "na koleni", takže si sebou nese všechny neduhy s tím spojené

+13

American Life

  • PC 5
Už dlouho jsem se u hry tak nevztekal. Některý hry stojí az starou bačkoru, protože se nedají hrát a vypadají příšerně, ale málokterá je tak frustrující jako tahle splácanina. Měl jsem pocit, že American Life byl vytvořen jen proto, aby hráče pořádně nasral (sorry za sprostý slovo). Celá hra je založená na pitomém přejíždění z místa na místo a vždycky se něco stane, bohužel s převahou je to něco špatného, takže prachy mizí, dluh v bance narůstá a hráč nemá moc šancí, jak to nějak ovlivnit. Tak tímhle teda dál dobrovolně procházet odmítám.

Možná by se to uchytilo jako nějaký alternativní trest, radši bych půl dne skládal uhlí, než hrál tuhle blbost.

Pro: Delete to řeší velmi rychle a diskrétně, těch pár procent za nápad, akorát to chtělo lepší zpracování

Proti: Úplně všechno

+13

The Endless Forest

  • PC 50
Pokud by freeware hra měla být krátká, originální a dostatčně zajímavá na stáhnutí, pak to The Endless Forest bezpochyby splňuje. Ostatně, v jaké hře je možno se srncem ladným pohybem klusat po lese? O hře jsem prvně slyšel z pořadu (gamepage), a již tehdy mě její koncept zaujal, a tak, po několika letech, jsem konečně zde na hru narazil a ihned ji vyzkoušel. Interakce s dalšími připojenými hráči je minimální, ale jisté kouzlo zvuků lesu a kamery zavěšené nad hřbetem srnce funguje, a na pár desítek minut zabaví i průzkum chaoticky nadesignovaného háje s několika rozdílnými typy ploch. Podle mě jde o nejlepší námět belgických Tale of Tales, snažících se o co nejnetradičnější koncept u svých her (technologických dem). Nebyl však dotažen - taková, komplexněji laděná adventura či jednoduché RPG by s tímto námětem mohlo zaujmout.

Pro: srnec v hlavní roli, grafika

Proti: těžko lze považovat za hru

+13

Knytt Stories

  • PC --
Takto milá, na hráče nenáročná a zároveň výborně hratelná hra tu dlouho nebyla. Ve zkratce jde o velice jednoduchou plošinovku, jejiž hlavní předností je design, kdy hráč vždy dříve či později nalezne cestu k dalšímu vylepšení postavičky, nutnému k překonání různých překážek. Když jsem příběh Knytta spustil prvně před pár lety, příliš mě jeho celkové pojetí neoslovilo. Postupem času, s přibývajícími kladnými ohlasy a rostoucí popularitou, jsem hru ale nainstaloval znovu, a na jeden zátah ji dokončil. Všude zmiňované kouzlo minimalistické grafiky a hudby mě plně zasáhlo, a hraní jsem si užil od začátku do konce.

Ač Knytt Stories nenabízí takovou výzvu jako Heart of Darkness, či moderní grafické zpracování viděné u Trine, při jeho hraní jsem se bavil v rámci plošinovek nejvíce, i když základní modul trvá slabší hodinku. S příhlednutím k tomu, že je hra vydána zdarma, nemohu hodnotit jinak než kladně a doporučit všem, kdo ještě nevyzkoušeli.

Pro: hratelnost, zdarma, možnost nových dobrodružství

+13

Okulděje III: Věčný strach

  • PC 60
Krátká adventurka vytvořená pomocí černobílích fotek, ale musím se přiznat, že i tak jsem se musel párkrát podívat do návodu. Dohrál jsem to jedním dechem, s čímž jsem nepočítal vzhledem k tomu, že hra nemá tak poutavý děj, což se dá však k tomu, že je freeware a vytvořená pro radost, očekávat. Musím ale zkonstatovat, že jsem se při hraní celkem bavil, ale ke konci to už bylo moc zdlouhavé a přál jsem si, aby už byl konec, i když ten za moc nestojí (čekal jsem asi něco příliš úžasného a nevídaného, a to se nedostavilo).

Pro: zpracování, hudba, minihry a puzzle, dokud to nedohrajete, nepřestanete to hrát

Proti: nic moc příběh, konec šel předpokládat, občas jsem nemohl najít na obrazovce předměty kvůli černobílému zpracování, část hry, kdy po tmě musíte najít zapínač světla

+13

Gobliiins 4

  • PC 20
Tady je všechno špatně. Vykopávat mrtvoly kdysi populárních goblinů byl nápad naprosto vedle, a já to hnedle vysvětlím. Tahle hra nepřináší nic nového, ani to, co měly první tři dvacet let staré díly, ani to, co měla nejslabší trojka. Ostudná grafická prezentace a technická stránka hry byla fackou, na kterou jen tak nezapomenu. Ještě teď mi tam zabolí, když si tam sáhnu. Humor se vytratil a byl nahrazen slaboduchou infantilností, která není taková ta zábavná, ale je taková ta nudná, při které člověk ani nepohne hlavou. Třikrát fuj!

Pro: krásná krabička

Proti: uspávající zastaralá hra v ohavné grafice bez fungujícího humoru

+13 +14 −1

FIFA 2000

  • PC 70
Jak už jsem psal dříve v komentáři k Euru 2008, FIFA 2000 je jedním ze tří fotbalů, které jsem na svém PC hrál a přestože mě bavila ze všech nejméně, mám na ni pár pěkných i nepěkných vzpomínek.

První ze vzpomínek se váže k úplnému začátku hry, což je intro. To je opravdu perfektně zpracované a navíc k němu hraje píseň zpívaná Robie Williamsem, která skvěle podbarvuje onu fotbalovou atmosféru. Prolíná se v něm současnost (rok 1999) a minulost, což je narážka na možnost hrát za slavné historické týmy.

Další vzpomínka je na můj jedinečný tým. Všechny hráče, kteří za něj hráli, jsem si totiž vytvořil sám a mohli se pyšnit jmény mých spolužáků ze základní školy.

Poslední vzpomínka už není tak pěkná, protože se vztahuje k ukončení hry, které přišlo asi v půlce sezóny. I když jsem byl tuším na druhém místě v tabulce, hra mě absolutně přestala bavit a tak jsem ji vypnul a odinstaloval.

Nevím, jestli si v pořadí sedmou FIFU ještě někdy zahraji (nejspíše ne), ale zůstane mi na ni alespoň těchto pár vzpomínek, ať už těch lepších nebo těch horších.

Pro: intro, možnost hrát za historické týmy, tvorba hráčů

Proti: postupně hra přestává bavit

+13

BioForge

  • PC 85
Na této hře mě ve své době fascinovalo její úžasné technické zpracování. Zrovna jsem totiž koketoval s 3D Studiem (samozřejmě s tím co běhalo pod DOSem – 3D Studio R4) a proto mi předrenderované backgroundy ve stylu hi-tech-sci-fi přisly jako zázrak vymožeností tehdejší výpočetní techniky :)

Jak už jsem nastínil – ve hře se pohybujete v předrenderovaných obrazovkách ve stylu Alone in the Dark. Děj hry je celkem pěkně vystihnut v popisu. Žánrově jde tedy o akční adventuru. S tím, ze sem tam narazíte na nějaké to puzzle, bez jehož vyřešení se neposunete dále v ději (tady si musím postěžovat, že některé puzzle mě celkem potrápily).

Co mi tehdy přišlo jako hodně nadčasové bylo to, že cyborg, kterého ovládáte, má k dispozici tolik různých úderů, kopů a krytů, že by se za ně nemusela stydět lecjaká dnešní bojovka. Realistická byla i fyzika střel z laserových pušek, kdy minimálně ve dvou situacích bylo nutné využít známé to poučky, že úhel dopadu se rovná úhlu odrazu... :)

Neotřele je také zpracováno "poškození" vaší postavy. Pokud jste jen lehce poranění, je na vás vidět sem tam nějaký ten škrábanec, ale větší poškození se projeví nejen na texturách, ale také na vaší chůzi, kdy cyborg začne znatelně kulhat. Při opravdu velkém poškození už se sotva vlečete - a opravdu nezkoušejte v takovém stavu běhat...

Kompletně nadabované dialogy, dokonalé ozvučení a nevtíravá hudba už jen vkusně doplňují tu správnou cyberpunkovou atmosféru. Origin odvedli kvalitní práci.

Překvapuje mne, že má tato hra málo hodnocení – to ji opravdu zná tak málo lidí? Upadla v zapomění? Musím se pochlubit, že já si dokonce pořídil originálku a dohrál jsem ji několikrát :)

Pro: děj, grafika, pohyby hlavní postavy

Proti: nebylo pokračování

+13

Joint Task Force

  • PC 85
Válečné strategie téměř vůbec nehraju. Minimálně ty, bez možnosti výstavby základny. Pár jsem jich hrál, ale nikdy jsem žádnou nedohrál. O Joint Task Force jsem mnohokrát četl coby konkurenci Company of Heroes. Hra prý nakonec dost zapadla, protože oproti CoH působila hodně obyčejně. CoH jsem nehrál, ale JTF jsem se odhodlal koupit za pár chechtáků v trafice a dobře jsem udělal. Jde o velmi zábavnou strategii, která navíc není ani moc těžká (na mě) a proto jsem ji i úspěšně dohrál.

Děj hráče zavede do vyprahlého Afganistánu, zarostlé Kolumbie, nevraživého Íráku a na mnohá další místa po celém světě. Téma moderního konfliktu je vždy pro mě dost atraktivní.

Samotná hratelnost je velmi plynulá. K dispozici je vždy spíše menší počet jednotek, o které se musí hráč starat – doplňovat munici, sbírat speciální zbraně, léčit atp. Trochu mi to připomínalo takové akční Commandos. V tomhle žánru jsem věčný začátečník a tak nemám moc, co popisovat co se týče herních mechanismů. Spíš vypíšu věci, které se mi nelíbily.

Za prvé AI. Pokud jsem používal snipery, nepřátelské jednotky se často nebránily a nechaly se z dálky postřílet. Za druhé opakující se hlášky, které po delším hraní působily docela otravně. Jako závažný nedostatek považuju bug v 19. misi, který ZNEMOŽNIL POKRAČOVAT v hraní. Týkalo se to nefunkčního checkpointu, a co jsem četl, mnoha lidem to zlobilo taky. Ještě, že existují cheaty, kterými jsem misi přeskočil, i když mi to bylo brutálně proti srsti. Poslední výtka je spíše taková drobnost. Jedná se o dvě velmi podobná tlačítka v HUDu: jedno je na „upuštění všech speciálním zbraní“ a druhé na „vztyk/leh“. Občas jsem si je prohodil, kliknul jinam a nechtěně upustil všechny zbraně, což během akce byla prakticky sebevražda.

Po grafické stránce jde o velmi kvalitní práci. Hra vypadá velice věrohodně. Zmínit musím moc pěknou destrukci budov a nádhernou vodu. Pochválit musím výborný hudební doprovod a pěkné předělové scény mezi misemi. Jako zvláštnost uvedu zvuk „pípání ptactva v džungli“, který jsem slyšel už u Gothica 2 a mnoha jiných her. A na beton to byl vždy přesně ten samý. Je možné, že tvůrci takhle recyklují herní zvuky?

Verdikt: Výborná strategie s dlouhou hrací dobu - 20 misí, jedna trvá vždy něco přes hodinu, což nám dá přes 25 hodin čisté herní doby. Pro někoho tuctová strategie, pro mě úspěšný "první" pokus. 85%

Pro: výborná grafika, nutnost taktizovat, zábava až do konce, vyhovující obtížnost

Proti: jeden nepříjemný bug, slabší AI

+13

Test Drive Unlimited 2

  • PC 90
První Unlimited jsem hrál všehovšudy asi hodinu. Už si ani nepamatuju proč, asi mě to nechytlo. O dvojku jsem se začal zajímat tak týden před vydáním. Po nainstalování a prvním zahrání jsem se zhrozil. Říkal jsem si, že něco tak hroznýho už jsem dlouhou dobu neviděl. No hra šla z disku a já si zanadával za vyhozený peníze. Přesto mi to nedalo a po zhlédnutí několika pochvalných videorecenzí a přečtení nadšených ohlasů (tu většinu negativních jsem ignoroval) už byla zpátky na disku. Přetrpěl jsem si ten otravnej úvod a najednou se přede mnou zjevila hra v plné kráse, všechna ta volnost, auta, množství závodů. No prostě paráda ale přesto mám pořád několik výtek.

Zaprvé proboha proč nejdou normálně prodávat auta? Prodávat se dají jenom skutečně debilně a to na protiúčet, když mám plnou garáž. Ty vyhraný nejdou prodávat vůbec a tak se musím dívat jak mi v garáží zavazí jeden otřesnej hnusnej růžovej Mustang. Tímto se dostávám k další výtce, nemůžu si spravovat umístění aut v garáži a tak vznikají situace kdy ten hnusnej růžovej Mustang stojí vedle Zondy, no prostě lahoda pro oči. Chtěl bych si vytvořit showroom, třeba všechny Ferrari do jedné garáže ale ne, prostě ne, nejde to. Další otravnou věcí jsou postavy. Chápu, že se autoři snažili přinést nějaký ten příběh, aby hra nebyla jenom suché závodění ale tohle se jim nepovedlou. Hned, jak začne nějaká postava mluvit, tak mám okamžitě chuť ji praštit, cihlou, do hlavy.

Poslední taková menší výtka jde k Veyronu. Ve hře je strašně overpowered. Chápu, že je to nejrychlejší auto světa ale v TDU je to už přehnaný. Ostatní A1 auta proti němu nemaji nejmenší šanci. U A1 online závodů si tak vždycky připadám jak na Bugatti srazu, s ničím jiným se nezávodí.

Teď už ovšem jenom k těm světlým stránkám. Na začátku hry jsem dostal celý ostrov a možnost dělat si na něm co chci. Už jenom volná jízda, nebo chcete-li cruisin', jak ji ve hře nazývají anglicky mluvící hráči, mě neskutečně bavila. Bavilo mě jenom tak objevovat všechny silnice. Hra mě za to dokonce odmění a tak mám Ibizu projetou na sto procent. Odjel jsem všechny singleplayer závody, nejvíc si pamatuji ty závěrečné na každém ostrově. Mají přes sto kilometrů a táhnou se kolem celého pobřeží, takže za tu hodinku, co trvá jejich zajetí, nehrozí nuda. Jako v každé openworld hře je i v TDU nějaký to hledání předmětů. Tady to jsou vraky aut za které při určitém počtu dostanu nějaký to auto, bohužel většinou zase nějaký křáp co následně hyzdí garáž.

Z celého TDU2 mám pocit, jak kdyby měli autoři hodně skvělých nápadu ale při jejich realizaci se na to v půlce vykašlali. Některé základní věci do hry nedali pro jistotu vůbec. Nebýt těchto chyb a nedodělaností, pravděpodobně bych dával stovku.
+13

Lula: The Sexy Empire

  • PC 40
Lula, to je hlavně zajímavé skloubení žánrů, kdy se každá ze tří částí hraje trochu jinak. První dvě části mě bavily, i když kvůli nemožnosti přehrát videa s nápovědou (na win 7 jsem to prostě nerozjel, ale později jsem zjistil že je lze shlédnout přes Media Player Classic) jsem dost tápal a nevěděl kudy kam. Metodou pokus-omyl se to ale dá. Co je ale průšvih je 3. část, která se mi jeví nedomyšlená, některé mechanismy tu prostě nefungují a poté, co zjistíte co a jak už jen sedíte a čekáte až vám naskáčou potřebné peníze, přičemž musíte létat z města do města a ručně vybírat z obchodů peníze na svůj účet, což je totální gamedesign fail. Potřebná suma je navíc docela vysoká a neustále vás někdo sabotuje, tudíž přichází ten odporný pocit frustrace (a stereotypu), kdy se už jen modlíte at už je konec.

Hra se prezentuje jako dílo pro dospělé, ovšem neuvidíte tu nic co byste už dávno neviděli v televizi před 10 hodinou večerní - sem tam nějaká odhalená bradavka, růžové dildo a to je tak vše. Občas hra působí trochu amatérsky, některé ikonky a uživatelské rozhraní je tak hnusné, že to vypadá jak nějaká freewarovka. Trochu to zachraňují filmečky, kde vám Lula vysvětluje co a jak lze na každé obrazovce dělat, což je taková příjemná forma tutorialu :) Bohužel, jak už jsem zmínil, ve hře se mi na současných Windows nepřehrávaly.

Škoda té 3. části, která výsledný dojem dosti pošramotila, ale i tak se jedná o hru, kterou můžu doporučit aspon na vyzkoušení, jelikož je poměrně neobvyklá a zajímavá.

Pro: Vtipné, neobvyklé skloubení žánrů

Proti: 3. část, poněkud neobvyklé ovládání (např. do menu se leze přes F2), místy to vypadá jak průměrná freewarovka

+13

Beowulf: The Game

  • PC 50
Tuhle hru jsem si původně koupit nechtěl. Měl jsem zaostřeno na King Konga, ale jelikož byla dostupná levnější verze, která byla přibalena ke kolekci klasiky hry Beowulf, řekl jsem si proč ne. Bude to levnější a ještě dostanu bonus.

On je Beowulf překvapivě hodně dobrá hra podle filmu. Jasně, jde o primitivní rubačku, ale prostředí, souboje a pěkné animace mě ke hře přikovaly na slušnou dobu. Dostal jsem se do 11 kapitoly a tam to vzdávám, protože se hra stává doslova nesnesitelně těžkou. Mám za úkol bránit kříž (zván jako relikvie). Háček je v tom, že se na mě valí doslova hordy nepřátel, kteří se hrnou svým scriptovaným sprintem přímo k cíli. Jakmile se k němu dostanou, je konec, protože se kříže nesmím dotknout ani já, bo ho zničím jediným úderem. Zkusil jsem to asi 15x, ale dál se prostě nehnu a jak jsem koukal na jedno video Lets Play na YT, tak s tím chlápek seknul v tom samém bodě (a nevyhnul se vulgarismům). Je to škoda, bavil jsem se dobře.

Ale teď popíšu věci, které mě bavily. Beowulf má skvělé pasáže. Souboje jsou hezky dynamické, Beowulfovi spolubojovníci vše krásně komentují. Prostě pohoda. Ale pak tam tvůrci střelí po designérské stránce naprosto šílenou stupiditu a vše je v háji.

Po grafické stránce si nestěžuju. Není to sice žádný zázrak, ale kouká se na to dobře. Je tu takové to nějaké vylepšování, ale moc jsem tomu nevěnoval pozornost. Vždy jsem naházel body do toho, na co bylo a co by se mohlo hodit, ale na nějaké taktizování nebylo moc prostoru.

Zbraní je dostatek, ale nechápu jejich obrovskou náchylnost se rozpadnout během boje. Copak dánský meč nevydrží více než 5 seknutí do nepřítele. To tam místní cápkové asi fakt kvalitní kováře nemají...

Verdikt: No prostě naštvalo mě to. Koukalo se na to hezky, bavil jsem se více než slušně a najednou takovádle zrada na mě vybafla. Štve mě to, protože koupené hry z principu dohrávám. 50% (a to jsem to původně odhadoval na nějakých 75-80%)

Pro: souboje, prostředí, animace, pěkná hudba, povzbuzování party

Proti: nesnesitelná obtížnost, zbraně made in china

+13

Th3 Plan

  • PC 80
Po ne moc vydařené akci kill.switch se mi do rukou dostala i tato taktická akce se stealth prvky, jenž je další hrou patřící do kolekce ABC. Moc jsem od tohoto zajímavého mixu několika herních sérií nečekal, a možná i proto jsem byl po dohrání mile překvapen.

Všech sedm členů zlodějského týmu, ze kterých ovládáte vždy tři, jsem si ihned oblíbil a jelikož každý z nich umí něco jiného, nikdo není postradatelný. Rozdělení obrazovky do tří částí se ukázalo jako geniální řešení, protože přepínání mezi jednotlivými členy je rychlé a hlavně vždy víte co se kde děje.

Kromě hlavních činností, jako je střílení, hackování a šplhání je tu spousta dalších možností, které vám zpříjemní hraní. Mimo jiné je to kapsářství, možnost přitisknutí se ke zdi nebo schování ve skříni. Další výhodou hry je volba "bonus", ve které se po úspěšném splnění vedlejších úkolů zpřístupní daná mise také v režimu pro jednoho, dva nebo tři hráče na jedné klávesnici.

Najdou se však i zápory, jenž The Plan obsahuje. Tím největším je rozhodně ovládání kamery, které se neprovádí klasicky pomocí myši, ale pomocí čtyř nastavených kláves. Myš se ale dá používat také, přičemž musíte držet její pravé tlačítko. Ze začátku mi tato skutečnost vadila opravdu hodně, ale v pozdějších fázích hry jsem si na ni zvykl. Dalším záporem jsou dialogy, které občas nejsou nadabovány, a tak jen čtete titulky a koukáte, jak se postavám hýbou rty.

I přes některé bugy a již zmíněné zápory jsem se u hraní opravdu bavil a spravil si tak chuť po předchozí hře. Na rozdíl od ní si The Plan, ve kterém mě zaujalo pár misí, odehrávajících se v pražském muzeu umění, možná ještě zahraji.

Pro: sedm členů, obrazovka rozdělena na tři části, rychlé přepínání mezi jednotlivými členy, kapsářství, volba "bonus"

Proti: ovládání kamery, němé dialogy

+13

Brány Skeldalu 2: Pátý učedník

  • PC 60
Prvý diel BS bol vo svojej dobe na mňa priveľmi hc dungeonom. Preto som uvítal zmenu v hernom štýle, navyše mi od pohľadu pripomínala moju obľúbenú sériuQuest For Glory mixom adventúry a jemného RPG.

V praxi je to ale pomerne dvojsečné, úvodná lokácia trestaneckej kolónie človeka pomerne ľahko vtiahne do deja a necháva ho lačným po príbehu. Potom nasledujú prvé boje (v ktorej inej hre stretne človek hada veterána? :D) a hoci nie sú vyslovene zlé. Po čase prídu človeku v tej hre úplne zbytočné.

Zároveň aj príbehový chodníček začne byť trochu rozpačitý. O čom možno svedčí aj rozpočet hry - všade je prázdno. V hlavnom meste stretne hráč asi dve postavy a aj to pomerne šetrne rozanimované. To je asi ďalšia vec čo mi vadila, vizuálne spracovanie. Nejde o to, že by som potreboval nejaké grafické orgie, skôr mi vôbec nesadol vizuálny štýl hry, nepekné pretiahnuté tváre a skicovité dlhoruké postavy. Navyše ako som už spomínal nevábne rozanimované.

Trošku mi vadil aj dabing, pretože ten príbeh je neustále podávaný so zatajeným dychom, ako keby šlo o to najtajomnejšie a najnapínavejšie pod slnkom, ale zároveň je postup hrou s výnimkou úvodu dosť nekonfrontačný, žiadne extra nástrahy, zvraty a dejové stúpania. Tu sa však musím zastať atmosféry v jednom bode - v zničenej veži z prvého dielu, čomu asi aj dopomáha veľmi pekná titulná melódia.

Celkovo vzato asi nie je ani nejaký špeciálny dôvod túto hru hrať. Adventúr je množstvo lepších, v akčnom/RPG štýle je to tu minimalistické a nestojí to za reč. Samozrejme hra má pár svojich silnejších momentov, najmä ten úvod a takmer záver. To však len dokazuje, že týchto pár momentov bol asi pôvodný nápad pre tvorbu hry, pôvodné nadšenie z celkom pekne prevedených situácii, ku ktorému však bolo treba dorobiť kopec tej "povinnej" vaty a tam už tá hra taká vábna nie je, hoci úplne zle sa to nehrá...

Pro: atmosféra v pár momentoch, titulná skladba, snaha o spestrenie adventúry pár rpg prvkami

Proti: kopec vaty, nepekný vizuál a rozanimovanie postáv, bezkonfrotačný a polopatistický dej

+13

FreeCell

  • PC 55
FreeCell mě ze všech čtyř karetních her, které jsou součástí operačního systému Windows, bavil nejméně a dohrál jsem ho jen párkrát. To je zapříčiněno nejspíše vyšší obtížností, kterou se proti svým příbuzným vyznačuje a hlavně se po vícero dohráních dostavuje stereotyp a u hry se spíše nudíte, než bavíte.

Občas FreeCell spustím i v dnešní době, ale víc než dvě hry za sebou nikdy neodehraji. Všech milión variant asi nikdy nedokončím, když navíc NateLogan v diskuzi píše, že osm z nich nesplnil ještě vůbec nikdo.

Pro: dobré na občasné zabavení, motivace dohrát všech milión variant

Proti: vyšší obtížnost, po čase stereotyp a nuda

+13 +15 −2

Deus Ex: Invisible War

  • PC 75
Hahahaha, no tak tohle byla opravdu sranda. Ne, opravdu, já ty vývojáře chápu. Spikli se proti nám v krutém (a docela drahém) žertu a tak když byli všichni natěšení na důstojné pokračování jedničky, dostali tohle. Chtěl bych vidět jejich obličeje po tom, co přišly první recenze od časopisů a reakce od hráčů.

Ale vážně, dvojka se nepovedla, o tom není sporu. Naštěstí jsem jí nehrál v 2004tém, ani 2005. Ba ani 2006. Hrál jsem jí půl roku po DX1, tedy před měsícem. Tím jsem byl ušetřen šoku v době vydání a také jsem vlastně věděl, do čeho jdu.

To pomohlo.

Hra byla horší, graficky se mi líbila méně a i lokacemi, příběhem. Konzolovost (okřídlený termín, ale pravdivý) byla znát. I tam mě ale hra nadchla (pokud se to tak dá nazvat, omezeně ale přece) příběhem. Jednička byla výzva, u dvojky to však bylo jediné, co táhlo.

Pro: Příběh

Proti: Konzolovost, jednoduchost a zjednodušenost

+13