Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Deus Ex

  • PC 70
[Rozhodl jsem se napsat nový komentář a trochu - eh, trochu - rozvinout, proč se mi tahle kultovní hra nelíbí tak jako ostatním.]

Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.

Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).

Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.

Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.

S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).

---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
+12 +22 −10

Half-Life

  • PC 100
Brilantní hra, pro mě dodnes nepřekonaný mix reality a sci-fi. Povedený příběh a žádné hraní si na hrdinu - pouze se snažíte zachránit svůj vlastní zadek. Hru jsem dohrál již mnohokrát - ať už v původní, Source nebo Playstation2 verzi - a pokaždé jsem se skvěle bavil.

Pro: atmosféra, příběh, hratelnost, zbraně, grafika, slušná AI, modifikovatelnost

Proti: hlavní hrdina nemluví, i když to je možná plus

+12 +16 −4

Half-Life

  • PC 95
Jedna z legend, vyzdvihuji především AI na kterou se ani dnešní hry nehrabou, vojáci utíkají, kryjí se, přesně vrhají granáty, spolupracují, líbí se mi i pozvolný rozjezd celého příběhu i dějové zvraty, na tu dobu jsem grafiku hltal se vším co se přede mnou odehrávalo, arzenál zbraní je bohatý, originální naváděcí raketomet, mým oblíbencem byl Colt ráže .357, který vrtal do čela oběti jednu díru navíc. Dál chválím i zvukovou stránku hry.

Do dnešní doby jsem nenarazil na hru, která by se aspoň vyrovnala atmosféře Half Life, akce zde mi přijde uvěřitelná, dějové zvraty jsou parádní, chování nepřátel mi přišlo vždy o řády lepší než kdekoli jinde, v tomhle smyslu předčí Halfa snad jen první Unreal, který zpracováním AI předběhl dobu a ani dnes nemá konkurenci. Akce kdekoli jinde ve FPS mi o proti HL přijde naskriptovaná, předvídatelná a vždy stejná, v HL se vojáci chovají často jinak i v jinak z mé strany stejně probíhající akci a stejných pohybech. Není to tak dlouho co jsem ho opět dohrál a zážitek byl stejný jako poprvé, ten současný patos, který se tváří jako FPS pak nemám ani potřebu hrát. Když srovnám "naskriptované" události v HL s tím co je naskriptováno v dnešních hrách, tak bych snad slovo skript ani neměl nikdo v souvislosti s HL použít. Vojáci na nejtěžší obtížnost, která je asi nejvhodnější pro plný zážitek, umírali bez problémů po přesných zásazích, stačí jen mířit a když neni člověk levej jak šavle tak vše řeší přesné zásahy do hlavy.

Těžko se mi té hře něco vytýká i s takovým časovým odstupem.

Pro: AI, atmosférická akce, příběh a dějové zvraty

Proti: občas příliš dlouhé hluché pasáže, malé množství protivníků

+12

Call of Duty 4: Modern Warfare

  • PC 85
Tak tato hra mě dělá největší problémy. Je to nádherné, skvěle se to hraje, vytečně optimalizované a má to chytlavý mulťák. Ale prostě se nemužu zbavit toho pocitu jako bych to už někdy jednou hrál. Vím že to nemusí být úplně na škodu, ale přiznej me si není to přesně ono po čem hráč touží. Musím se přiznat že mě taky moc nesedne zasazení hry do současnosti a už vůbec boj proti zakuklencům v hábitech. Co se mě naopak velice líbilo, byla sniperské mise na Ukrajině v Prypiat. Ale co hra je to dobrá a na jedno zahrání si ji užije každý. Jen bych rád vývodařům chtěl říct, jestli by nemohla být šestka z období první světové, která je zcela a nepochopitelně nevyužitá.

Pro: Filmové pasáže, akce, engine, vcítení se do postavy.

Proti: Bezmyšlenkovitá hra, příběh, zasazení, multiplayer.

+12 +13 −1

Mass Effect

  • PC 70
Zhovadilost. Pochopím, že tomu někod dá dejme tomu osmičku, desítka v levelu je projev slabomyslnosti redakce. Tahle hra má perfektní mimiku obličejů. Ta jediná by zasloužila desítku. Ještě rozhovory a profily posádky jsou tak na osmičku a poslední dvě části hry by byly na lepší sedm.
Ale jinak? Mise se opakují, lokace se kopírují, minihra prakticky jedna stejná všude a pořád, práce s inventářem tak zmrvená, že by autora návrhu měli pověsit za koule do průvanu, akce sice taky mizerná, ale pokud nejde o přes kopírak robené výsadkové mise, zábavnější než skoro všechno ostatní. Příběh ujde, ale podaný je nezáživně, propírání rasismu celkem dobře zpracované, ale hratelnosti nepřidá, questy jakoby přes kopírák z kotoru.

Zklamání roku, ne úplně blbá hra, ale od bioware a tolik propagovaného titulu jsem čekal MNOHEM víc. Úvod a Citadela by byli tak za 80, poslední části 85. Náplň mezi tímhle (tak 2/3 hry) je v případě hlavní dějové linky jen nezáživná, v případě vedlejších questů hrůza a designérský hnus, na místě autorů bych se styděl něco takového vydat.
Ale v EA stačí, že můžou ukázat, že mají kulervoucí obličeje a zástupy idiotů se už budou moct přerazit, aby si tu hru koupili.
A abych nezapoměl, krom obličejů je jinak grafika několik let pozadu co do textur tak i do detailnosti prostředí.
no, kompletní zjebání tady. (Na blogu hodnotím s příhlednutím na čtenáře, tady se snažím čistě za sebe, proto jiné číslo.)

Pro: obličeje, rozhovory

Proti: neoriginalita, nuda, mizerná a odfláknutá grafika, většina hry jede přes kopírák

+12 +22 −10

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

  • PC 85
Zajimava hra. Asi nesedne kazdemu, ale ja ji dohral a mrzelo me ze je konec. Svet ve kterem se prolina magie a veda je opravdu kouzelny. Ja coby dokonaly mag v kapi, pomalu prochazim kolem nadrazi, na kterem supi parni lokomotiva a v klidu se usmivam na pruvodciho, ktery me do nej nechce pustit. Moje magicka aura by mohla narusit vsechny ty primitivni pristroje. Zajdu za roh zakouzlim teleport a v jedinem okamziku jsem na druhem konci znameho sveta.....
System souboju me maximalne vyhovoval, tahovy system mam asi nejradsi. Co me vadilo, tak omezeni maximalni urovne, tusim ze 50. Nesnasim, kdyz mi nekdo brani v rozvoji postavy, to je prece na RPG jeden ze zakladnich kladu. Nevadi mi kdyz treba cekam na dalsi level par hodin nebo dnu, ale chci vedet ze tam nekde dalsi proste je!!

Pro: Svet, tahovy system souboju, pribeh

Proti: Omezeni maximalni urovne

+12

Fallout

  • PC 100
Fallout I je hra, kterou lze pouze s malou nadsázkou považovat za dokonalou. Nenapodobitelná atmosféra, úchvatný příbeh a nepřekonatelný systém ji v mém osobním žebříčku vyšvihl až na místa nejvyšší. Lepší hra s tématikou apokalypsy už ani nemůže vzniknout.
+12 +13 −1

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 80
Z novodobých dílů NFS je tenhle zdaleka nejlepší.Žádný podělaný ježdění v noci, žádný přehnaný "tunění", drifty a podobný kraviny, zato pořádný honičky s adrenalinovou hudbou v krásném podzimním období.Narozdíl od Undergroundů,Carbonů a ProStreetů jsem neměl problém tenhle díl dohrát, a bavil mě až do konce.Spolu s Flatoutem 2 a GRIDem nejlepší závodní PC arkáda posledních mnoha let.
+12 +13 −1

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  • PC 100
Baldur’s gate II na mě působí dojmem silně nevyrovnané hry. První polovina nabízí spoustu zábavných a originální úkolů, příběh se zapojením snů má správně tajemnou atmosféru a díky propracovaným společníkům získá hráč pocit skutečně fungující družiny. Potom se z ní však stává takřka pouhá lineární vyvražďovačka bez špetky invence, kdy se akorát slepě postupuje vpřed a čím dál zoufaleji čeká na konec, který stále nepřichází. Tehdy také plně vyniknou do té doby umně skrývané nedostatky hry. Neuvěřitelně iritují dialogy, které se i přes zdánlivě bohatý počet možností vždy vyvíjí jediným směrem, což vadí zvláště u romancí s NPC. Hrdina může být klidně i největší parchant a uhánět zlou postavu, ale pokud se k ní nechová jako kavalírský paladin, vztah brzo vyhasne. Jednotvárné souboje jsou už k nevydržení a úkoly pozůstávající výhradně z typu search and destroy by tam snad ani nemusely být. Hře ve druhé polovině schází větší nápaditost a její úžasný potenciál je doslova promrhán. Snaha koncentrovat veškerou pozornost na příběh, který jí je naopak hoden stále méně, se alespoň u mě nesetkala s úspěchem. A to je velká škoda. Pokud by si totiž pokračování udrželo nastavenou laťku, s klidným srdcem bych jí zařadil mezi nejlepší RPG všech dod...
+12 +14 −2

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  • PC 85
Výborná obskurní záležitost,která není moc k vidění.Grafika není špičková,zato náležitě koresponduje s povahou hry.Psychycky narušený hlavní hrdina celkovou atmosféru a ponurost jen podtrhuje.Pro mě tato hra byla veliké a hlavně příjemné překvapení.Není tam v podtatě k nalezení nic,co by už nebylo vidět někde jinde,ale dílko je to velmi osobyté a já ho mohu všem vřele doporučit.

Pro: Nálada hry,originalita,atmosféra,hlavní hrdina(zbabělec),fiflající obyvatelé městečka

Proti: Oproti jiným hrám zastaralejší grafika,jinak není co vytýkat.

+12

Grand Theft Auto III

  • PC 95
Vynikající hra, které dokázala pohltit. Z dnešního pohledu už asi pro většinu lidí ztrácí svoje kouzlo, ale to nic pro mě nemění. Ještě teď si pamatuju jak jsem slintal nad prvním obrázkem kde byla vyfocena bílá limuzína. Ten úžas když jsem se poprvé procházel po Liberty City. Ještě dnes si pamatuju Liberty City do poslední ulice, zatáčky či jumpu. Pro mě je tento díl jedním z nejlepších hned s Vice City u boku. A musím dát za pravdu Paulovi, že se pro mě stalo San Andreas hnusem jen díky tomu stylu a taky díky neskutečně velké rozloze. Pro mě je v tomto případě méně rozlohy, spíše záruka lepší zábavy. GTAIII je pro mě živou legendou, nic víc, nic míň.

Pro: Neskutečná hratelnost, výborná modovatelnost, v tehdejší době neskutečná grafika.

Proti: V dnešní porovnání už trochu vyčpělejší a s tím letadlem fakt nešlo vzlétnout. :)

+12

Grand Theft Auto III

  • PC 80
Třetí díl série GTA je především převratnou hrou, která ukázala, kam až se dá dovést volnost pohybu a jednání bez zabřednutí do přílišné komplexicity hratelnosti. Je to vnitřně složitá, ale na venek snadno přístupná a jednoduše zábavná videohra v konzolovém stylu. Hráčům poskytuje množství možností vyžití - kromě hlavní kampaně řadu nepovinných úkolů. Trefně paroduje americké město devadesátých let se vším všudy. Legendárním se stal soundtrack v podobě devíti stylových stanic rádia. Úkoly vám v průběhu jednoduchého příběhu zadávají různé vtipné postavičky podsvětí (a ano, ke konci kampaně se objevi i "niggaz", kteri pozdeji nechvalne proslavili San Andreas).
Bohužel se jako pionýr žánru muselo GTAIII poprat s omezeným hardwarem, takže město není tak živé a přesvědčivé, jak (by) mohlo být.

Pro: volnost, množství úkolů, povedený soundtrack, zábavná arkádovitá hratelnost, humor

Proti: nedokonalosti v simulaci města, chybí multiplayer, poměrně nudné lokace, chybí motorky, příliš anonymní hrdina, slabá fyzika

+12 +14 −2

BioShock

  • PC 95
Na Boishock jsem se těšil od prvního obrázku co se objevil na netu.Musím říct že čekání se vyplatilo a byl jsem ze hry nadšen.Rapture je svět sám pro sebe a já se do něj plně ponořil.Úpadek a dekadence na vás dýchá na každém kroku.Zašlá sláva a velikost moderního města.Pološílení obyvatelé,kteří byli mimochodem neuvěřitelně ukecaní,dodávali perfektní atmosféru.Celkově styl Art Deco byl perfektní volba,smekám před level designéry.Ve hře je tisíc maličkostí,které nakonec dávají jeden krásný celek.Hned v úvodu mi spadla čelist po vynoření se na hladinu po dopadu letadla.Takový efekt vody jsem vživotě neviděl.Pak po schodech a do kapsle a hurá na cestu.Všudypřítomné reklamy na plasmidy jsou skvěle udělané,vůbec dolaďvání postavy díky plasmidům výborně fungovalo.Little sister a big daddy jsou nezapomenutelné postavy z Bioshocku.A co hodnotím velice kladně,je konec hry,kdy Ryan donutí hráče,aby vzal golfovou hůl a ........Však víte.Kdo nehrál,ať se nechá překvapit.Celkově umělecky pojatá hra,výborná hudba-všechno to spolu krásně ladí.System Schock jsem nehrál,takže nejsem jeden z těch sklamaných,kteří očekávali mnohem více.Hra,která se jen tak nevidí,vyjímá se svým stylem,celkovým pojetím.Svět sám pro sebe.Těším se na pokračování.

Pro: Art Deco,hudba,šílení a ukecaní obyvatelé,plasmidy,úvodní a finální scéna,level design,myšlenka Ráje na zemi,voda

Proti: slabší AI

+12

The Witcher

  • PC --
VELMI povedené RPG z mě notoricky známého a k srdci neskutečně přirostlého světa. Příběh a jeho podání v zásadě nemá chybu, jenom v samém závěru notně hapruje, protože v totálním rozporu se vším předcházejícím dějem se najednou Geralt opravdu začíná chovat jak naprogramovaný golem bez vlastní vůle a jde a zabíjí a jde a zabíjí...

Příjemná grafická stránka, krásná hudba, silná atmosféra a nejen díky proměnlivému prostředí velmi dobrá hratelnost.
Autoři navíc slibují enhanced edition update zdarma, což je věc v herním průmyslu mnou nevídaná.

Pro: grafika, hudba, atmosféra, hratelnost, přístup tvůrců

Proti: divný vývoj skillů, poněkud odfláknutě působící epilog,

+12 +14 −2

Portal

  • PC 90
Od Portalu jsem nic moc nečekal, tím spíš mě překvapil a svých 90% si v mé recenzi rozhodně zasloužil. Fantastický příběh zakomponovaný do parádní logické hříčky, dokonalé hlášky GlaDOSu, zvrat v poslední třetině, to všechno na mě působilo jako magnet. Přestože je hra bohužel krátká až běda, budete na ni vzpomínat ještě hodně dlouho a rozehrajete ji klidně znova pár minut po jejím dokončení. Bravo! Tohle se Valve skutečně povedlo!

Pro: Příběh, GlaDOS, posledn třetina, hratelnost, písnička Still Alive.

Proti: Moc krátké.

+12 +13 −1

X-COM: Terror from the Deep

  • PC 100
Pro mě osobně hra z TOP 5 žebříčku. Těch nocí, co jsem u ní strávil, těch loadů, když mi Tentakulát přeměnil nejlepšího vojáka, těch vzpomínek. Nechci tu hanit UFO (rovněž vynikající hra), ale X-COM mi přijde daleko lepší. Grafika se zlepšila, vyladily se některé drobné chybky a atmosféra podle mě značně ztemněla. I přesto, že už je to přeci jen pár let, co jsem hru dohrál naposledy, mám některé zážitky na trvalo vryté do paměti a už mi je nikdo nevezme. Vyzkoumání nové zbraně, útok neznámé jednotky, hledání posledního zmetka na zaoceánském parníku doprovázeného tunou nadávek, na to se prostě nezapomíná.

Pro: Vyšperkovaná hratelnost a atmosféra.

Proti: Některé mise na přepadených parnících, když se nějaký zmetek zašil v jedné kabině, bylo to o nervy ho najít.

+12

Doom 3

  • PC 80
Uznávám, že atmosféra prvních dvou dílů je pryč, že je ve hře graficky nejnáročnější tma v historii a že předvídatelnost, kde se zmetci objeví, byla až trapná. I tak mě ale Doom 3 bavil, dohrál jsem ho bez nějakého odporu či nucení a vzpomínám na něj rád. Nebyla to sice až taková sláva, jakou nám vývojáři slibovali, bál jsem se jen asi prvních pár minut po invazi a uznávám, že se občas objevila i nuda. Jakmile jsem se ale dostal do pekla, hra mě opět uchvátila a poté bavila až do konce.

Pro: Grafika, atmosféra, je to Doom.

Proti: HW náročnost tmavých místností byla až trapná, předvídatelnost, místy stereotyp.

+12 +13 −1

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 80
Další díl Warcraftu opět ukázal, že Blizzard nedělá další díly totožné, pouze s lepší grafikou. Trojak představila skvělý a naprosto intuitivní systém hrdinů a předmětů, navíc v parádní kampani za čtyři strany. Navíc ty animace mezi kampaněmi, to bylo něco!

Pro: Nový herní systém, animace, hrdinové a předměty, hratelnost, vyváženost.

Proti: Některé mise šly zvládnout lépe.

+12

The Elder Scrolls IV: Oblivion - Shivering Isles

  • PC 90
Tak tomuhle říkám datadisk. Naprosto skvělé a originální pojetí dvou odlišných kultur s šíleným vládcem v čele. Graficky opět úchvatné, hratelnost na výši a příběhově rovněž. Tento datadisk se zkrátka povedl na jedničku.

Pro: Grafika, dva odlišné světy, hratelnost.

Proti: Nic.

+12

The Elder Scrolls: Arena

  • PC 80
Když jsem kdysi dávno Arenu zkoušel, byl jsem připraven na to, že mi sežere strašně moc času, ale byl jsem ochoten to risknout. Bohužel tak nějak jsem si "strašně moc" představoval trochu jinak, protože i když jsem ji hrál fakt dlouho, dostal jsem se do někakých 2/3, možná ani ne. Myslím, že ta obrovská rozloha je tu (stejně jako později v Daggerfallu) už i na škodu, ale jinak se jednalo o luxusní záležitost.

Pro: Z tehdejšího pohledu grafika, rozloha, možnosti, hratelnost.

Proti: Rozloha až moc velká, hádanky na konci dungeonů pro mě jako (tenkrát) neangličtináře byly skutečně peklo.

+12