Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Wolfenstein

  • PC 70
Někdy v roce 2012 jsem narazil na mod NeuroWolf, čímž byl zavdán důvod k pořízení hry Wolfenstein – (2009). To se během let ukázalo jako správné rozhodnutí, neboť je již přes 10 let odstraněna z obchodů. Příčin bylo asi několik, Games for Windows Live, nepříliš dobře přijatá záležitost u hráčů, špatně koncipovaná verze, co měla v PC verzi prvky shodné s ostatními platformami. Možná v tom hrálo jistou roli i vymezení autorských práv, přechod k někomu jinému. Jediné štěstí je, že se tato FPS dočkala vydání v časopise Score, pročež bylo možné si ji bez potíží nainstalovat.

Některé vlastnosti z NeuroWolf má úprava Retrostein. Jak název napovídá, jde o to, že jsou mnohé aspekty hry uzpůsobeny staršímu RtCW, tím se hra stává obtížnější. Z hlediska střílení více odpovídá zvyklostem žánru. Na počítači je trošku odlišné ovládání a vše musí plně souznít s tím, jak hráči používají myš. Rozvržení obtížnosti musí mít adekvátní balanc, odpovídající zkušenostem dotyčného, který hru sám hraje. Dále absentují některá upozornění, běžná u konzolí, co by pouze rušila zážitek. V kombinaci s automatickým ukládáním solidní výzva, doplněná aplikací autohealu. 

Oceňuji přítomnost secretů, sbírání předmětů, z toho plynoucí peníze a vylepšování nesených zbraní, přispívá to k lepšímu dojmu z hraní a upomíná na předešlé dekády. Kritiku si zaslouží naopak respawn protivníků, kdy se procházím v ulicích města, koukám do mapy, abych věděl, kam jít. Sice dobré přestřelky a podstata náplně. Byť mnou nepříliš oblíbené, dost to připomínalo pobíhání ve městě u Thief: Deadly Shadows. S tím se pojí i rozvětvenost jednotlivých odboček, nutnost mluvit s někým. K tomu odkazují úkoly, až pak se lze ocitnout v ostré misi, ty si drží solidní nádech.

Zaměření na okultismus a speciální dovednosti srší originálně, podněcující mě k průzkumu, obraně před útočníky, nezřídka na něm stojí i postup dál. Tato místa bývají viditelně označena, že tam jde průchod jinou sférou. Ať už do skrýší, střežících pozic, či pokračování do podzemních tunelů. Jen se mi několikrát stalo, že najednou konec, když jsem prošel tou skrytou sférou. Střelivo je ve víru bojů snadné vyčerpat, zbraně se tak musí občas kombinovat. Dění ve městě reflektuje dosavadní průběh. O to obtížnější se stávají šarvátky s těmi, co zkříží moji cestu obléhaným městem.

Zpomalení času supluje logické hádanky. Modré silové pole poblikávalo, ale nebylo průchozí. Došlo mi, že je u něho postup dále. Souviselo to s tím časem. Pak to volně zdolatelné vedlo do dalšího patra. Notně zničeného probíhající válkou. Tyto aspekty zaujímají jednoduše zapamatovatelné klávesy. Akce s vojáky má říz, v mém případě na předposlední obtížnost. Dají se používat palebné pozice s přistavěnými zbraněmi, to je kolikrát vítané. Někteří jsou i neviditelní, skladba potvor se stále mění. Nechybí ani souboje s bossy, které vyžadují um a určitý úkon k jejich definitivnímu udolání.

Plně vybavena dvojice střelných zbraní, s dostatečnou kapacitou nábojů, u jedné i přidáno hledí. Lovení nacistů přes stylový zaměřovač notně okořenilo průchod spletitou městskou zástavbou, kde jsou chvíle klidu vykoupené litými boji na velkou vzdálenost. Financí ale uchovávána značná část jejich výše, abych neměl pocit neúměrné zátěže z vynaložených výdajů. Kapacita střeliva je v Retrostein zmenšena o padesát procent, ale postupně to jde navýšit na přibližnou úroveň ze základu. Sbírání dokumentů s různými informacemi navozuje dobrou motivaci k jejich hledání.

Pro: Získávání peněz, vylepšování zbraní, Retrostein mod, slušná FPS. Lze z většiny ignorovat medailon.

Proti: Automatické ukládání, ve městě respawn, obtížný závěr. U posledních misí jsem už neměl odměny.

+13

Marathon

  • PC 65
Navázat na úspěch Doomu se v devadesátých letech pokoušelo několik dalších her. Jednou z nich je i Marathon, o jehož existenci jsem neměl do nedávna nejmenší tušení. Hru jsem objevil až díky Retro Klubu a následně jsem si jí prošel v její klasické verzi.

Hrát jsem začal naslepo, aniž bych si o hře zjišťoval nějaké detaily a tak na mě již od prvních okamžiků působila dost nepřehledně kvůli tmavým barvám, krátkému dohledu. První mimozemské nepřátele jsem hned interně začal přezdívat jako Jaffy podle jejich tyčových zbraní. Hned v první úrovni jsem pak trpěl na nedostatek nábojů a současně jsem se v ní dokázal ztratit. 

Nepříliš dobré první dojmy se o něco zlepšily časem, když jsem pochopil mechaniky hry. Zabíjel to ale design úrovní, který mě po celou dobu hraní moc nechytl. Hlavně mě štval systém ukládání hry, což bylo možné pouze na příslušných terminálech. Ty však často nejsou na začátku úrovně a některé z nich nemají daný terminál vůbec. Není nad to projít těžkými úseky úrovně následně umřít na nějakou blbost a pak opakovat i předchozí úroveň. Nebo když nemám na hraní moc času a po pár dnech si tu rozehranou úroveň už moc nepamatuju.

Zajímavou, avšak někdy nepříjemnou věcí, jsou úkoly jednotlivých misí. Ty jsou obvykle popsány pomocí informačního terminálu, kde se rozvíjí i příběh. Nejednou se mi však stalo, že jsem se zasekl jen kvůli tomu, že jsem dostatečně neprohledal jednu chodbičku, ve které byl jeden enemák a já tak pobíhal po úrovní a dumal nad tím, co jsem neudělal.

Pak jsem ještě nepobral smysl jedněch dveří, které se pomaličku otevírají, aniž by se v okolí něco dělo. Musel jsem si počkat několik desítek vteřin. Stejně tak zvedací plošina, co sjede dolů snad po minutě.

Naopak se mi líbila úroveň, kde nebyl kyslík a já tak musel nejprve hledat doplňovací terminály a pravidelně se k nim vracet. Také musím ocenit mise odehrávající se na mimozemské lodi, kde prostředí vypadá jinak a kde je celkem nouze o náboje, protože proč by tam vůbec byly, že?

S arzenálem zbraní jsem spokojen, jen jsem až příliš často trpěl na nedostatek nábojů. Co se nepřátel týče, možná by to chtělo jich pár druhů přidat.

Celkově mám ze hry spíše negativní pocity. Hra je těžká hlavně díky nedostupnosti ukládacích a uzdravovacích terminálů, což není vyloženě špatně, ale nemožnost ukládat hru na začátku některých úrovní je značně frustrující. Jsem rád, že to mám za sebou.
+13

Railroad Tycoon 3

  • PC 85
Výborná odpočinková hra. Dvojka je moje srdcovka, takže mi trvalo poměrně dlouhou dobu, než jsem si zvyknul na přechod do 3D prostředí (s odstupem času vidím jedinou nevýhodu ve snížené přehlednosti). Ale vyplatilo se!

Základní systém je pořád stejný, takže vozíte lidi, suroviny a výrobky do míst, kdy jsou potřeba. Hlavní změny se týkají především ekonomické stránky hry, kdy hraje roli cena produktu v místě nakládky a cílové stanice. K tomuto účelu slouží barevná mapa, která vám ukáže zaprvé to, kde je daná surovina k dispozici, ale hlavně to, kde se dá levně koupit a kde draze prodat. Takže se vám může stát, že povezete dřevo přes půl mapy, ale ve výsledku nevyděláte téměř nic, zatímco někdy na krátkou vzdálenost právě se zohledněním aktuálního stavu nabídky / poptávky vyděláte majlant. Nově přibylo také zobrazení aktuální ceny poptávky v různých stanicích, takže se můžete rozhodnout, kam zrovna danou zásobu odvézt, aby se to maximálně vyplatilo. Velice důležitou součástí je také nákup průmyslových budov (továren, dolů, hotelů atd.), bez čehož se ve většině misí nedá uspět na medaili lepší než bronzovou, protože pokud se vám povede výhodně koupit případně postavit nějaký provoz v místě, kde je zpracovávaná surovina (a nebo se tam dá levně přivézt), může vám to každý rok vynášet velice zajímavé částky.
Cena provozu je také nově variabilní a hýbe se podle ekonomické bilance za poslední roky. Takže můžete narazit na nezásobovanou ocelárnu, kterou je možné koupit za 1,7M dolarů (i když cena stavby byla 3,4M), ale také například na ocelárnu, která má aktuální cenu 6M, protože každý rok vydělá přes 600k. Všechny tyto novinky nejspíše vedly vývojáře k přidání možnosti "all cargo", kdy už sami nerozhodujete o tom (i když pořád máte určitou omezenou možnost výběru, prostě už si jen nenaklikáte přesně vagón po vagónu), co přesně se z dané stanice poveze, ale automaticky se vybere a naloží zboží s nejvyšší marží. Tahle skutečnost mi zezačátku celkem vadila, ale s přihlédnutím ke všem změnám, které hru dělají variabilnější a složitější než předchozí díl, musím uznat, že ono by to dost dobře jinak nejspíš nešlo. Další zajímavostí je pohyb zboží nejen po železnici, ale jsou zde zohledněny i další možnosti dopravy, takže pokud postavíte ve městě vlakovou stanici, jejíž rádius nepokryje danou výrobní budovu, nezoufejte, zboží se tam stejně dostane, i když s přirážkou za dopravu...

K sérii RRT patří neodmyslitelně soundtrack, který je tady snad ještě lepší než ve dvojce a úvodní skladba vám vykouzlí úsměv na tváři pokaždé, když hru spustíte :) Takže pokud máte rádi vláčky a chcete si trochu rozšířit obzory v tom, jak funguje ekonomika (troufám si tvrdit, že se tu dá opravdu celkem dost věcí naučit / pochopit), je tohle ideální volba!

Pro: Různorodá náplň misí v kampaních, soundtrack, detailnější ekonomické prostředí, relax :)

Proti: Zezačátku nepřehledná 3D grafika a určité dílčí zjednodušení, které ale bylo nutné...

+13

Open Roads

  • PC 70
Dvouhodinová adventurní jednohubka plná čtení, chození a poslouchání rozhovorů mezi matkou a dcerou, které jsou skvěle napsané a ještě lépe nadabované. Nejblíže to má herně ke Gone Home a chvílemi mi hra připomínala i první Life is Strange, zřejmě díky takovému tomu pocitu teenage angst. Rozhovory jsou díky tomu uvěřitelné, postavy jsou sympatické, jejich chování dává smysl a je možné se do nich i vcítit. To úplně v každé hře možné není, proto bych to ocenila jako největší klad. 

 Zbytek hry je takový průměrný. Obyčejný příběh, který se zabývá řešením lidských problémů jako je smrt blízkých nebo bytová krize. Grafické zpracování je na indie hru úplně v pohodě. Osobně mi ale styl kreslených výrazů postav nesedl a mnohem lépe se mi dialogy poslouchalo, než se na ně koukalo. Dabérský výkon obou amerických hereček je totiž excelentní a mají spolu úžasnou chemii. 

 Pokud jste fanoušky walking simů, tak se Vám pravděpodobně bude Open Roads líbit.
+13

Polda 2 remástr

  • PC 80
Herní výzva č. 5 -  Nikdy se nevzdávej! 

Před dvěma lety jsem dohrál původní verzi na mobilu (můj komentář). Pro Remástr jsem se rozhodl hlavně proto, že jsem byl zvědavý, jak se vlastně Pankrác stal soukromým očkem. Všichni fanoušci série čekali 24 let na tuto důležitou informaci :)

Nejprve bych zhodnotil původní hru. Ta je pořád stejná, trhá a šílený příběh plný klonů, hybridů a spiknutí tady pořád je. Nová grafika je krásná a s citem vylepšená. V každé lokaci jsem si přepínal mezi grafikou a hodně se mi líbilo, jak místo prokouklo. I to město nevypadá tak hnusně a nudně jako poprvé.
Aktualizovaná modrá obrazovka smrti pobavila.

Zlatý hřeb této hry je samozřejmě dodatek. Ten byl šílený jako celý příběh a mě bavil. Autoři si místy dělají srandu i sami ze sebe, což mám rád. Příběh je rozšířen o pár nových lokací, poznáme několik nových osob a jsou zde i nové hádanky. Celkový počet hádanek je skoro stejný jako v základní hře. Hádanky jsou logické a chvíli trvá, než na to člověk přijde. Dodatek se povedl a dává celkový smysl.

Dabing je opět dokonalý. Nechybí typický český humor či policejní humor. I v dodatku jsou skvělé narážky na policii nebo herní průmysl. Dabing se v dodatku lehce liší od původní hry vzhledem ke stáří některých dabérů. Ale ve finále to vůbec nevadí a dá se to pochopit. Ostatně hráč je na tuto skutečnost upozorněn při spuštění dodatku. 

Jediné mínus co bych pro vás měl jsou achievementy. Jsem čekal, že během hraní se jich pár splní nějak automaticky. To se nestalo a splnil jsem jen dva. Achievement "Dokonči hlavní příběh" jsem dostal až po dokončení dodatku. A "Trpělivý posluchač" se taky objevil až v dodatku. Zbytek smolík.

Pro: Hvězdný dabing, humor a narážky na české i zahraniční hvězdy a osobnosti. Postavy, hlášky, zpracování grafiky, luxusní dodatek.

Proti: Achievementy

+13

Final Fantasy XV

  • PS4 80
Někde v komentářích jsem tu četla, že ačkoliv není Final Fantasy XV dokonalé, tak určitě patří k těm lepším dílům v sérii. Nesouhlasím. Byť si nemyslím, že by to byla špatná hra, tak laťka je nastavena až příliš vysoko a díky tomu se v mých očích jedná o jeden ze tří nejhorších dílů série. Předně mi vůbec nesedl soubojový systém, který je sice rychlý, akční, plynulý, ale taky nudný, repetitivní a málo variabilní. Takový špatně vybalancovaný prototyp, ze kterého se série vydala dvěma směry, které už působí jako plná verze: FFVIIR, který ho vylepšil snad úplně ve všem, a vyloženě hack&slash FFXVI, který není pro zpomalené lidi jako jsem já, ale mít ADHD, tak ho žeru (berte s nadsázkou prosím).

Další novinkou v sérii, která mě vůbec nepotěšila je statická parta. Máte tam prostě tři sympatický kluky a jednoho už ne tak sympatického kluka od začátku až do konce. Žádné rekrutování nových společníků, žádná volba party, žádná kombinatorika jejich synergie. A v porovnání s jinými hrami v sérii velmi jednoduchý strom dovedností to pochopitelně nezachrání. Můžete namítnout, že díky tomu má hra opravdu až rodinnou atmosféru roadtripu, ale asi tento typ bromance příběhu neocením. Na druhou stranu se mi hodně líbí, jak jejich společné cestování obsahuje nejen tradiční pohyb z bodu A do bodu B, ale vyplňují jej detaily jako vaření, táboření, volitelně i rybaření. Nádherně to zvyšuje uvěřitelnost celého putování. Často když hraji RPGčka, tak přemýšlím, co by asi putující postavy dělaly, kdyby se míra abstrakce snížila směrem k realističnosti. Ne, že bych chtěla s postavami chodit si odskočit ke stromku, ale uvařit si, napít se, zaškobrtnout, vyčistit si kalhoty od bláta či vytřepat kamínky z bot... jo, to by mi v zábavně udělané formě nevadilo. Přijde mi, že sdílení takových všedních, řekla bych až světských, problémů nejen dodává příběhu autentičnost a hloubku, ale hlavně zlepšuje vaši emocionální vazbu s postavami. Podobně jako v reálném světě.

Posledním prvkem FFXV, ke kterému se chci rozepsat je open world. Tady asi není na místě být až tak negativní, protože patnáctý díl poprvé přináší open world v moderní podobě. Objevil se tedy už ve třináctém dílu, ale tam to byl opravdu minimalistický pokus. Tady už máme hezký uvěřitelný jednolitý svět, který je na můj vkus až příliš prázdný, úkoly nejsou na dnešní poměry her s otevřeným světem moc zábavné ani originální, ale musím přiznat, že mě bavilo ho prozkoumávat a kochat se. Máte tu lesy, pouště, zkrátka nejrůznější typy prostředí a dokonce i krásná města, což se ne v každé hře podaří. Atmosféru doplňuje i nádherná hudba, která poprvé nebyla složena legendárním Nobuo Uematsu, ale nevnímala jsem, že by byla v nějakém směru horší, byť na internetech se netěší takovým ovacím jako OST jiných dílů.

Na závěr raději ještě jednou zopakuji, není to špatná hra! Bavila jsem se. Bohužel čím dál jsem byla v příběhu, tím více mi přišla uspěchaná. Bohužel, pro plné pochopení příběhu a vyhnutí se wtf momentům musíte zahrát i všechna DLC. Bohužel mi v ní chybí věci, které jiné díly FF dělaly jinak a pro mne lépe. Bohužel v ní nevidím nic, co by mě přikovalo ke gauči a nedovolilo hru vypnout. Ale bavila jsem se.

Dohráno za 48 hodin.
Včetně:
Episode Gladiolus
Episode Prompto
Episode Ignis
Episode Ardyn

Pro: Prostředí, města, hudba, Gladiolus

Proti: Nudné vedlejší úkoly, plytké mechaniky, nedotažený příběh, který zachraňují až DLC (a možná film)

+13

Alan Wake II

  • PC 95
U Alan Wake 1 jsem psal, že je to béčkový horor, přitažený za vlasy a děsně zábavný. U dvojky to všechno platí taky, ale kromě toho jsem byl velkou část hraní podělaný strachy. Oni do té lehké parodie hororu přidali spoustu hororu! Většinu času jsem byl napnutý jak kšandy a některé části jsem musel hrát za světla a s někým dalším v místnosti. Všechen strach ale stál za to, protože jsem celou dobu potřeboval vědět, co se vlastně stalo, děje a bude dít. Ne že by hra dala všechny odpovědi, ale dostal jsem jich alespoň tolik, abych se chtěl vracet znovu a znovu.

Kvůli všemu tomu napětí jsem byl moc rád, že je svět trochu otevřený a občas přijdou chvíle oddychu, během kterých jde v relativním klidu zkoumat okolí, hledat schované bonusy, náboje nebo třeba vtipné televizní spoty. Aspoň chvílemi člověk nemá husí kůži.

Nikdy bych nečekal, že po tolika letech se Remedy ke světu Alana Waka vrátí s takovou parádou. Propojení s celým Remedy-univerzem je ještě silnější a někdy v budoucnu by klidně nějaký Alan Wake 4 a Control 3 mohli být jedna a ta samá hra. Komplikovanost a propletenost příběhu dala tvůrcům možnost vytvořit scény, které mám v hlavě i měsíce po dohrání. Děsivé scény rituálních vražd se střídají s noir detektivkou, která o něco později může skočit třeba do metalového koncertu - rozhodně se člověk nenudí. A navíc všechno vypadá úžasně.

Co se hraní samotného týká, Alan Wake asi nikdy nebude naprosto nejlepší stílečka na světě. Občas moje postava nedělala přesně to, co jsem chtěl, a občas jsem kvůli tomu umřel. S tím se někdy spojil i problém generování kořisti a sebratelných předmětů - hra se snaží hráči házet věci, které zrovna potřebuje. Občas se mi ale stalo, že při opakování sekce jsem v některých pokusech dostal hromady nábojů bez jediné lékarničky. Při dalším neúspěchu jsem pak na těch samých místech dostal obvazů, že by vydaly na nemocnici, ale neměl jsem čím střílet. Nakonec si ale člověk vždycky nějak poradil. Holt je to survival horor - asi to nemůže být úplně pohodová procházka.

To byla ale jen malá chybka na kráse téhle šílené a úžasné hry, která rozhodně nekazí celkový dojem. Nemůžu se dočkat, až se dostanu k hraní DLC a doufám, že Remedy budou mít ještě spoustu příležitostí dělat hry tak, jak to umí jenom oni. Protože dokud oni budou dělat hry, já je budu hltat.

 Herní výzva 2024 - 4. Tenkrát v Hollywoodu (HC) - Dohraj hru, ve které vystupují živí herci.

Pro: propletený příběh, grafika, ATMOSFÉRA

Proti: o něco slabší ovládání, občas nepadaly předměty, které by člověk potřeboval

+13

Trap

  • PC 60
Trap na první pohled vypadá jako poměrně zajímavá mysteriózní adventura, pro které mám slabost.

Hlavní hrdina Nolan se vydává do městečka Breil pátrat po svém ztraceném bratrovi od něhož obdržel podivný dopis. Brzy ale zjišťuje že se v městečku děje něco podivného a následně je uvězněn v hotelu v němž se ubytoval.

Musím říct, že začátek začal poměrně silně, ocitáte se na vlakovém nádraží, které má dobrou atmosféru, a i pár silných scén, to také platí i pro menší návštěvu městečka. Doufal jsem, že hra bude právě střídat lokace jak vnitřní, tak venkovní a bude se jednat o klasičtější mystery adventuru pouze říznutou "survival hororem". Bohužel. Tohle je čistá Mad Fatherovina ve které jste primárně uzavření v jedné budově (hotel). Což tedy nutně neznamená nic hrozného, ale tohle je o pár příček níže.

Největší problém hry je totiž poměrně nezajímavě vyprávěný příběh, jemuž nepomáhají místy špatně napsané dialogy, které se ještě zhoršily možným překladem. Neříkám nic, celá zápletka mě zajímala do samotného konce, jenže to bylo způsobené spíš jinými aspekty než postavami či dialogy. Ta nejsilnější stránka totiž tkví v atmosféře. Ta je totiž skvělá, dlouho jsem se tolikrát nelekl jako tady, a to jen díky tomu že menší detaily v lokacích se random změní, něco udělají apod. To se mi líbilo, díky tomu třeba si nemusíte všech lekaček všimnout hned, jelikož koukáte úplně někam a třeba na druhý playthrough objevíte něco nového.

Celou tu atmosféru navíc i umocňuje to, že se v celém tom proklatém hotelu musíte všude pohybovat a prozkoumávat abyste vyřešili místní puzzly. No a tady je podle mě další kámen úrazu. Obtížnost je tu totiž poměrně schizofrenní  hahaha, nikdo nepochopí :(  Jsou tu jak poměrně easy puzzly, které vám dojdou, když poctivě zkoumáte a poté narazíte na předmět. Poté tu také ale jsou i hádanky které vás ale mohou i solidně potrápit, protože si neuvědomíte že třeba můžete na dané místo kliknout či vás to ani nenapadne. Tady totiž neovládáte hru myší, ale klávesnicí a vždy tak musíte k něčemu dojít, zmáčknout enter a hra vám řekne, zda jako je to aktivní místo či ne. Nevím no, místy to byl poměrně problém. Nemluvě o tom, že míst v hotelu je ke konci poměrně hodně, a k některým předmětům se nemůžete dostat hned, takže je i problém že některé věci jednoduše opomenete.

Co mi ale přišlo jako totální kravina, je to že hra po vás často chce ať opakovaně prozkoumáváte například jednu místnost, klidně třeba dvě minuty než vám triggne event. Což je totálně debilita a naštěstí se to stává jen v uzavřených místnostech, což se přežít dá. Co mě ale ještě překvapilo je, že je tu dost možností zemřít a když zemřete, tak se ocitáte v podivném nemocničním pokoji, který je více a více divný čím častěji se v něm objevíte. Jakou tohle má dohru nevím, jelikož jsem to nechtěl riskovat a hru si poctivě ukládal a po smrti hned loadoval.

No, zatím sem jak tak koukám převážně kritizoval. Jenže pod tímto hnusem, se nachází poměrně atmosférický a zábavný béčkový horor, který mě ve výsledku bavil a zvládl jsem ho na jedno posezení, protože mě to táhlo pořád dál. Hra vám hází často nové vjemy do cesty, a tak nemáte možnost se u hry vyloženě nudit, a to i když se v jiných složkách jedná spíše o průměr. Fandům Mad Father stylu her doporučuji, ostatním tak napůl.

Pro: Výborná atmosféra, místy hezký pixel art, příběh i přes horší dialogy baví,

Proti: Některé puzzly, dialogy, špatně udělané triggery eventů, někdy horší orientace, hra vám neříká co po vás chce

+13

Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans 2

  • PC 70
Protože jsem si první díl s dvojicí známých mlátiček hodně užil, na pokračování jsem se těšil. Spencer s Hillem jsou zpět v plné síle a dokonce nově mluví čtyřmi jazyky. Hudba je znovu parádní a dodává hře tu správnou atmosféru. Co se může pokazit? Bohužel se toho může pokazit poměrně dost.

Příběh navazuje tam, kde prví Facky a fazole skončily (tedy na voru) a pokračuje v podobném duchu, jen zde už tentokrát není zastoupen Divoký západ. Poznal jsem spoustu filmů, kde hlavní protagonisté hráli spolu nebo samostatně, jako jsou třeba Hroši v Africe, Banánový Joe, Kdo najde přítele, najde poklad, Šerif a mimozemšťan, Dva poldové, Sudá a lichá, Jestli se rozzlobíme, budeme zlí nebo můj nejoblíbenější počin Jdi na to včetně mapy s blikajícími tečkami, znázorňujícími padlé agenty.

Hra obsahuje několik otravných bugů, kdy se například ovládaná postava či některý z protivníků zasekne na místě a je nutný restart od posledního záchranného bodu nebo se místo tlačítek ovladače na obrazovce objevují písmena klávesnice. Nejlépe na tom není ani ovládání, které není vždy tak úplně poslušné. U jedničky se tyto neduhy neobjevovaly v takové míře a překvapuje mě, že si na hře, na níž byly vybírány peníze přes Kickstarter, dali vývojáři méně záležet, než na té původní, jejíž vývoj financovali z vlastní kapsy.

Samostatnou kapitolou je osmička miniher. Většinu jsme jich s Romčou nepochopili hned napoprvé ani po prostudování návodu, ale na správný postup jsme museli přicházet až při opakovaném hraní. Některé nás nakonec opravdu hodně bavily, jako třeba karty a podvádění při nich, ale vysvětlení pravidel by mohlo být srozumitelnější. Dokonce i té pelotě jsem přišel na chuť a vyhrál v ní 19:0 a vznášedla, která byla v příběhovém módu příšerná, mě v párty módu chytla. To bylo však dané také tím, že v rámci příběhu jdou všichni protivníci po mě, ale při samostatném hraní jsou to všichni proti všem. Doporučuji tak minihry v příběhu nějakým způsobem zdárně dokončit a naplno se do nich ponořit až zvlášť.

K prvnímu dílu se ještě určitě někdy vrátím, i vzhledem k tomu, že jsem se dostal ke krabicové verzi na PS4, ale na další průchod dvojky to moc nevidím. Těžké to u mě bude mít i případná trojka, protože jak jsem se na první dva díly vyloženě těšil, další dobrodružství se Spencerem a Hillem mě po zažitém zklamání už moc neláká. Nevěřím ale, že nějaké pokračování vůbec někdy bude.

Pro: Bud Spencer, Terence Hill, dabing, hudba, filmové prvky, některé minihry

Proti: bugy, občas neposlušné ovládání, špatně vysvětlená pravidla miniher

+13

Alan Wake: The Signal

  • PC 75
DLC "The Signal" je úplně jiná liga, co se týče napětí a toho psychologického šílenství, co znám z původního Alan Wake. Pokud vás hlavní hra vtáhla do temného světa a nechala vás v něm tápat, tak Signál vás vezme ještě hlouběji – a přitom ještě změní pravidla. Říkám si, že kdyby hlavní hra byla jako temná pohádka, tak tohle DLC je noční můra, kde vůbec netušíte, co je realita a co je jen výplod Alanovy mysli.

Tady totiž Alan řeší spíš sám sebe, svoje vlastní vnitřní démony, a do toho se ještě snaží vyhrabat z temnoty, co ho kompletně pohltila. Už nejde jen o příběh s temnými stíny a zmizelou manželkou – je to spíš jako hororová introspektiva. Ta tísnivá atmosféra je zpátky, a dokonce mi přišla ještě silnější než v původní hře, protože tady se pohybujete v místech, která se mění přímo před očima, a každou chvíli máte pocit, že vám někdo zasahuje přímo do mozku.

Co mě překvapilo, bylo, že hra trochu upravila i herní mechaniky. Tady totiž na vás hází výrazy a slova, která doslova ožívají, což je nápad, který mě fakt dostal. Když střelíte do slova „baterky“ a najednou se z toho na zemi objeví hromada baterek, to je takový mix surrealismu a příjemného šílenství, který ale do toho světa naprosto sedne. Celý to působí skoro jako Alanova bitva proti vlastní mysli, kde se všechno hroutí a ohýbá do podoby, která je nepředvídatelná.

A samozřejmě, temnota se tu vrací – a má pořádně naostřené drápky. Nejenže vás pronásleduje s ještě větší vervou než v původní hře, ale je i chytřejší a najít cestu ven je o to složitější. Na obtížnost si tady prostě budete muset trochu zvyknout, protože nejednou mi došly baterky nebo náboje v naprosto nevhodné chvíli. Tady je každý krok a každý výstřel dobře promyšlený, jinak vás ta temnota rychle pohltí.

The Signal je pro všechny, kdo po původním Alan Wake zůstali s pocitem, že chtějí víc toho podivného, temného šílenství. Pokud máte chuť na ještě zvrácenější dobrodružství s pořádnou porcí napětí, tohle DLC vás nezklame.
+13

Final Fantasy XVI

  • PS5 60
První Final Fantasy co jsem dohrál a to je hlavně asi díky změně směru na akční rubačku. Ze začátku jsem byl nadšen. Hra nabízí naprosto epicky rozměr, kde se třídají boje s příběhem vyprávěným ve filmových cutscénách.
Akční scény jsou plné efektvního vizuálů a od začátku epické hudby. Příběh je plný časových skoků a vyprávění z pohledu více postav, kdy jedna herní část je klidně předělena i třemi různými cutscénami. Obtížnost je tak akorát, a skvěle škáluje pro nehráče pomocí vybavení. Sám jsem použival jen jednu pomoc s povely pro psa.

Problém tohoto přístupu je, že to po cca 15 hodiných mě to začalo hodně nudit. Místo jedné kvalitní cut scény, která by vše vysvětlila dostane hráč dvě až pět cutscén, které jsou kvalitativně tak rozdílné, že jsem to považoval na ztrátu hráčova času. Tady jasně chyběl dramaturg...

Epičnost akčních scén naštěstí trvá trochu delší dobu, protože hra v podstatě až do konce dává možnosti naučit se nové schopnosti. A hudba zní pořád stejně. A efekty jsou stále epické. Ve chvíli kdy spolu navíc bojují Eikoni a nastavení "cinematické" QTE scény je všeho ještě víc a vlastně jsem neměl pocit přehlecení. Co ale vidím jako problém s bojovým systémem, je že v podstatě stačí 4x zmáčknout čtvereček do komba nebo z dálky střílet magii pomocí trojúhelníku a čekat na nabití speciálních schopností. Žádné další komba není potřeba se učit...

Jako největší problém hry tak vidím její délku okolo 40h (bez vedlejších úkolů), která je z poloviny dána cutscénama. Ale právě díky délce se hra v polovině zbortí na opakující se souboje, z velké části nudné filmečky a úmorný boj dojít do konce příběhu.

Pro: Epické bitky Eikonů, vizuální styl a hudba

Proti: Extrémně dlouhé cutscény, mdlý soubojový systém, neodměňující loot systém

+13

LEGO Horizon Adventures

  • PS5 75
Prvních pár hodin hraní provázelo nadšení tak velké, že jsem měl hlavu plnou superlativů. Plánoval jsem zde na hru pět ódy a velebit tvůrce za to, že stvořili jednu z nejlepších videoher pro děti posledních let. Nadšení nakonec není ani zdaleka tak veliké, LEGO Horizon Adventures (dále jen LHA) sice velice úspěšně adresuje snad ty největší neduhy svých LEGO bratříčků od jiných vývojářů, tedy už ohraný styl vyprávění s dětinským humorem a naprosto ubohé souboje, ale postupem času začaly vyplouvat na povrch jiné problémy. 

Děj LHA pokrývá události hry Horizon Zero Dawn (Forbidden West si autoři nejspíš schovali na příště), jde si však zcela vlastní cestou a nesklouzává k naprosté parodii jako některé jiné LEGO hry. Dějem předlohy se tak spíše inspiruje, než aby šlo o úmornou kopírku. Hlavní body děje zůstávají zachovány, ale vše je odlehčené, svěží a překvapivě funkční. Z větší části se vrátili původní dabéři a svoje role v praštěném LEGO provedení si slyšitelně užívali.

Vedle kvalitního namluvení se hra může pochlubit i skutečně nádherným vizuálem. Už roky se říká, že LEGO hry vypadají skutečně jako postavené z reálné stavebnice, ale až u Horizon Adventures to bez nadsázky platí. Autoři se dušovali, že prakticky vše ve hře je možné ze stavebnice i sestavit a není tomu těžké uvěřit. Hra je krásně barevná a detailní, zejména ústřední vesnice Mother's Heart vypadá úchvatně. Po technické stránce vše šlape absolutně bez problémů a i dva týdny před vydáním jsem nenarazil na jediný bug.

Příběh Horizonu je vyprávěn prostřednictvím dvacítky úrovní, rozdělených do čtyř prostředí. O otevřeném světě tak nemůže být ani řeč. Tady se dostáváme už i k nešvarům hry. Dojít na konec příběhu vám zabere přinejlepším něco málo přes deset hodin a to i při hraní na nejvyšší z pěti nabízených obtížností. LHA i přes všechny své klady působí jako menší méně ambiciózní hra, čemuž plná cena (1.649,- Kč v PS Store) úplně nesluší. Samotné úrovně jsou navíc sice vizuálně nesmírně působivé, jejich náplň už taková paráda není.

Asi od poloviny hry jsem si začínal palčivě uvědomovat, že úrovně jsou až na pár výjimek v podobě technologických kotlů nasekané úplně podle stejného mustru. Každá sekce tak obsahuje krátkou plošinovkovou pasáž, jež vede obvykle k aréně se soubojem. Úrovně v sobě mají sice kratičké odbočky, žádná radosti z objevování se však nedočkáte. Nakonec je jedno, jestli se úroveň odehrává v poušti, pralese nebo u vrcholků zasněžených hor. Vizuálně je to sice vždy krásné, ale paradoxně strašně zaměnitelné, přičemž hratelnost se v vůbec nemění. Výjimkou je jen občasná návštěva „kotlů“, kde však narazíte na přesně jeden typ jednoduché hádanky a pár jezdících plošinek.

V jednu chvíli jsem začal autory podezřívat, že úrovně netvořili ručně, ale jde o výtvor pečlivě naprogramovaného generátoru, což jen podpořil fakt, že po jejich dokončení je již nejde znovu odehrát. Náhodné generování úrovní ostatně zcela zjevně využívá mód Expedice, jež se zpřístupní po dokončení příběhu. Zkoušel jsem hru však znovu rozehrát a první úroveň byla vždy stejná.

Poměrně mdlou hratelnost naštěstí zachraňují povedené souboje. Poplatně předloze je možné jednotlivým nepřátelům určitou část těla ustřelit a míření na zranitelná místa je pro úspěch naprosto klíčové. Díky pozvolnému servírování nových nepřátel i možností, jak se s nimi vypořádat, baví střetnutí s kostičkovými kultisty a krvelačnými stroji až do konce hry.

Vesnici Mother’s Heart lze sice za nasbírané kostičky zvelebovat, ale ani v tom větší smysl není. Kostýmů je k dispozici ke stovce, ale jde pouze o vizuální prvek a schopnosti čtyř hratelných postav zůstávají vždy stejné. Lovy vrcholových strojů, jež se pro danou oblast odemknou po odehrání příběhu, spočívají pouze v zopakování již viděných bossfightů či střetnutí s o něco silnější verzí nepřátel ze základní hry. Mód Expedice je nekonečná série takřka stejně působících úrovní, a když mi po cca dvaceti hodinách „cinkla“ platinová trofej, měl jsem hry tak akorát dost (navíc ji rozhodně není problém získat i podstatně rychleji). Díky povedeným soubojům, zábavnému převyprávění prvního dobrodružství Aloy a krásnému grafickému zpracování, patří LHA bezesporu mezi ty lepší LEGO hry. Vzhledem k relativně chudému obsahu, nevalné délce a nulové znovuhratelnosti, si však v mých očích cenovku srovnatelnou s AAA produkcí hra úplně neobhájila.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedené souboje s mechanickými zvířaty; milý humor, který tentokrát velmi slušně funguje; pohledná grafika věrná reálné stavebnici; naprosto bezproblémový technicky stav ještě před oficiálním vydáním

Proti: Vzhledem k ceně velmi krátká herní doba a málo zajímavého obsahu; prakticky nulová znovuhratelnost; úrovně nemotivují k prozkoumávání a působí každá takřka stejně

+13

Stargate Adventure

  • PC 70
Stargate Adventure sice není český, ale když už se tak motám kolem těch freewarovek, tak jsem se ke hře musel vrátit. Já ji totiž už kdysi v době vzniku hrál! Tehdy jsem ještě sledoval herní scénu, četl Score a když jsem se o hře dověděl, musel jsem ji mít. Nevím čím to bylo, zda jsem hrál nějaké demo nebo early acces, ale hra končila po první kapitole, grafika se mi nelíbila a byl jsem zklamaný. V té době byl celý Stargate fenomén na vrcholu, finišovala SG1, rozjížděla se Atlantis, mluvilo se o Universe a já naivně věřil, že budou vznikat spoustu lepších Stargate her. Nyní skoro 20 let poté je celý svět Stargate mrtvý a pohřbený a hry prakticky nikde žádné. Jen spousta nedokončených, zrušených nebo jinak zprasených pokusů.

Samozřejmě jsem celý ten vesmír miloval, co a proč po mě Stargate znamenala by bylo na dalších x odstavců, takže spokojím s tím, že to je pro mě jeden z Top 5 seriálů všech dob (původní SG1).

Hra se převedení zhostila parádně! Odehrává se to někde na konci 8 série, je to Anubis, který navzdory zásahu Omy Desaly žije a prahne po dalších Očích z konce 6. série. Kromě něj nechybí Bra´tac, Asgardi, podíváme se na Chulak, zmínění jsou i tajemní Furlingové. Přestože příběh není komplikovaný, to hlavní funguje. Dialogy jsou poučné i vtipné, postavy Carterové, Jacksona či Teal´ca reagují přesně jak v seriálu. Humor je úžasný! Když O´Neill "překládá" tablet, popisuje mimozemský panel kterému nerozumí nebo prohlašuje že je "ksakru válečník a ne doktor" tak je to prostě ono :) Tvůrci se pokusili i o nějaké to prolamování čtvrtého rozměru a kdo se bude snažit uvidí na základně štáb natáčející seriál nebo v titulcích bude vysvětleno kde je Hammond. Mimo humor potěšil i pokus o oslí můstek a vysvětlení proč O´Neill po 8. sérii odešel. Drobná výtka - autoři vůbec nezkouší vysvětlovat postavy či svět, automaticky předpokládají že hru budou hrát jen fanoušci seriálu.

Hratelnost je docela fajn. 4 kapitoly, hrajete za O´Neilla, pokud máte po ruce tým, tak s nimi můžete mluvit o objevech, předmětech z inventáře nebo jen tak o životě. Komentáře týmu k něčemu k určitým předmětům jsou k nezaplacení :) Pokud tým nemáte... inu O´Neill nebyl žádný génius, takže spoustu věcí neví k čemu jsou (hlavně ve finále), když uvidí monstrum nebo Jaffu, tak ho prostě zastřelí. Kombinace jsou celkem logické, pixelhunting se nekoná, občas jsem se zasekl hlavně v 2. kapitole, která je omezena časem (na SGC je spuštěná autodestrukce). Trošku mě to připomnělo dvojici Star Trek adventur z půlky devadesátek. Výtek jen pár. O´Neill nabere za cestu spoustu zdánlivě důležitých věcí, které ovšem k ničemu nejsou, jsou tu i falešné stopy (klec na ptáka a pták... není zač). Občas nekonečnými obrazovkami se plazí jak šnek; to že to jde urychlit pomocí Esc jsem zjistil až na konci.

No a grafika. Já prostě nejsem fanda tohohle pseudoretro stylu, nechápu proč by hra z roku 2005 měla vypadat jako ty ošklivější, rozmazané, rozpixelované adventury z půlky devadesátek. Mluvící hlavy jsou otřesné, prostředí občas podivné - namísto SG planet jsem si v zelených krajinkách, hradech a tržnicích připadal spíše jak v pohádce.

Jinak se mi to ale líbilo. Klasická, tradiční adventura a pokud máte rádi Hvězdnou bránu a retro adventury, tak to stojí za zahrání.
+13

Lost in Play

  • PC 85
Táto hra doslova pohladila na duši. Vyzerá ako hra pre deti, ale kto ju skúsi, ten si spomenie na svoje detstvo, keď sme si vymýšľali vlastné svety, hrali sa na vojakov, Robina Hooda (resp. Williama Tella) a bojovali sme s príšerami, alebo len tak sedeli (no dobre, bola aj schovka, bol aj futbal, dokonca fajčenie) a mysleli sme na "hlúposti".

Úvod hry je ešte dajme tomu taký obyčajný. Klasická kreslená klikacia adventúrka s dvomi deťmi ako hlavnými hrdinami, ale už po hodine sa rozbehne jedno obrovské dobrodružstvo plné vtipných postavičiek a hádaniek. Hra prakticky nemá hluché miesto, je relatívne ľahká a preto drží hráča v tempe. Hádaniek/minihier je veľa, niektoré sú ľahšie, iné trochu potrápia, jednu som dokonca vyriešil bez toho, aby som rozumel princíp (jazdenie autom lesom, púšťou atď.). Dokonca došlo na papier, keďže sa mi niektoré veci (puzzle s presmerovaním lúča v kobke) ľahšie riešia na stole než na monitore. Za jednu z najlepších považujem hru v hre niekde v závere hry, kde som si dokonca hovoril, že jej grafické spracovanie mohlo byť použité aj v hlavnej hre.

Rozumiem aj Vivaldiho výčitke, pretože časť hry nebolo možné odohrať, ale si ju len pozrieť. Škoda. Na druhú stranu by mala zafungovať predstavivosť, že čo také sa tam mohlo našim dvom hrdinom stať. A veru toho bolo dosť.

Je to krásne, je to roztomilé, je to vtipné (zdravím napr. sliepočku vo väzení), dokonca to ani nie je také krátke, aby som musel nadávať (6 hodín), hoci pár hodín navyše by sme samozrejme bez problémov zvládli.
Hru som primárne štartoval kvôli synovi, ktorý ju spočiatku mierne ignoroval, ale zvyšok sme si už užili plnými dúškami.

Ak už máte odohraté všetky hry od Amanity, potom Lost in play považujte za povinnosť. Za veľmi príjemnú povinnosť.

Pro: Hudba, Hádanky, Grafika, Vtipné postavičky, Vynárajú sa mi spomienky na detstvo

Proti: Ja si teda poprosím tú vystrihnutú časť hry, ktorú sme si mohli len pozrieť, ale sme ju nemohli hrať.

+13

NieR: Automata

  • PS5 85
Náhodně se to sešlo, že uběhl rok od mého hraní NieR: Replicant, kdy jsem rozehrála hodně volné pokračování NieR: Automata. Těšila jsem se na další hutný příběh z post-apo světa tisíce let v budoucnosti s hudbou, která se neohraje, a po odehrání mohu říct, že přesně to jsem dostala.

Připravena, že s prvními závěrečnými titulky mám odehraný tak leda prolog, jsem se pustila do hraní a po odehrání všech hlavních konců (A-E) jsem byla překvapena, jak málo jsem hrála stejné segmenty hry v porovnání právě s prvním dílem. V prvním průchodu jsem se seznamovala s hrou, s příběhovým pozadím, světem a plnila vedlejší úkoly. Ty byly sice naprosto banální, co se týče jejich splnění, ale vždy mi přinesly malý střípek informací o postavách a vždy jsem se těšila na jejich reakce. 2B a 9S se skvěle totiž doplňovali, kdy 2B byla chladná (k 9S až přehnaně, ale pak jsem pochopila, proč si tento odstup chtěla držet), možná více racionální, ale zároveň i dokázala tu a tam projevit empatii k robotům, které jsem potkávala. Oproti tomu 9S byl navenek spíše nadšený do všeho, více projevoval emoce a city (a zvlášť k 2B), ale zároveň dokázal mít až nezdravý odstup k robotům a po vzoru správné propagandy od jeho nadřízených je dehumanizoval (byť toto slovo ve spojení s roboty zní asi zvláštně). Oba protagonisté na mě působili jako ztělesnění principu jin a jang. Hra naprosto skvěle dávkovala důležité momenty a pravdy o světě, kdy jsem správně tušila, že s každým dalším průchodem přijde ještě něco horšího, něco, co mi vyrazí dech ještě více.

Druhý průchod byl až na pár míst totožný s tím prvním, ale tentokrát jsem ovládala 9S, který často využíval pro boj jeho dovednost hackovat. Vím, že nemálo hráčů to příliš nebavilo, ale mně to nijak zvlášť nevadilo a hlavně jsem se díky tomu mohla dozvědět něco více o nepřátelích, které jsme potkali už v prvním průchodu, ale neměli jsme možnost nahlédnout, co se děje uvnitř v nich. Začaly se tak objevovat informace o robotech, že některé věci nejsou tak, jaké se zdají být, což mělo vliv i na 9S, který postupně měnil svůj pohled.

Třetí průchod byl strašný, ale z toho důvodu, že postava, kterou jsem musela ovládat (myslím 9S), mi byla strašně nesympatická a nepříjemná. Jenže pak jsem si uvědomila, že se mi do rukou dostal tragický hrdina a že za tou nesympatií se skrývá doopravdy nekomfort, který je normální pociťovat, když hrajete za někoho, kdo čím dál tím více šílí, upadá, kdo ztratil veškerou naději a komu je už absolutně jedno, co se stane. Naopak chvíle strávené s postavou A2 jsem si užívala a její dialogy s podem byly skvělé a bavilo mě sledovat jejich interakci. Pak ovšem přicházelo jedno strašné zjištění za druhým (smrt 2B, zjištění, že doopravdy byla 2E, tedy popravčí jednotka, která měla vždy za úkol zabít 9S, pokud zjistil příliš mnoho a že již tak učinila mnohokrát, pravda o YoRHa, osud Pascala, původ logic viru, že všichni androidi mají v sobě jednotku z robotů, tedy z nepřátel, se kterými tisíce let bojují aj.) a měla jsem pocit, že už i já klesám po spirále dolů stejně jako 9S. Naštěstí konec E tomu všemu dodal trochu optimismu, ale i tak ve mně hra zanechala plno myšlenek týkajících se smyslu života, proč jít dál a jak tragicky věci mohou skončit, když tento smysl jednoho dne zmizí.

Skvělá hra, která v sobě ukrývá myšlenky a pocity, které by v ní hráč ani nečekal a které rozhodně stojí za to najít a zažít.

Pro: příběh a hloubka některých témat, hudba, postavy, vedlejší postavy, jemný a skvěle hodící se humor

+13

Mrtvé Město

  • PC 70
Zase jedna z těch freeware hříček, jejíž dohrání nezabere ani půl hodiny. Což je asi hlavní a jediná výtka, jinak v rámci podobných hříček top záležitost. Stylová, temná grafika zaplivaného města, k poslechu hraje zajímavé elektro, příběh uvádí a zakončují komixové stripy jak z Max Payna.

Příběh je stejně temný jako prostředí. Hrdina je feťák a psychouš, který se zhroutil po rituální vraždě své přítelkyně. Po 3 měsících se z cvokárny vrací do zaplivaného bytu, venku na něj čeká kámoš prostitut a vykradač bytů, v baru je kromě barmana i jeho dealer, na hřbitově si úchylný hrobař užívá s mrtvýma holkama a někde tu běhá i onen vrah. A to není všechno - i na duchy a posmrtný život dojde. A taky na šílený pokus, který stojí za vším zmarem a uvěznil město v časové anomálii. Na tak kratičkou hru do ní tvůrci stihli nacpat docela dost. Celý ten příběh připomíná horečnatý blouznivý sen. A možná to i sen je a možná ne... kdo ví?

Hratelnost je každopádně v pohodě. Pár lokací, pár víceméně jasně použitelných předmětů. Poučen z předchozích freeware pokusů jsem podvědomě začal hned kombinovat vše na vše a zkoušet totéž na okolí, ale tady to není potřeba. Postupujete logicky v příběhu, vyplatí se oběhat a prokecat postavy, které se v příhodný čas objeví a zase zmizí a celkem rychle, to co by mělo fungovat funguje a tak se snadno a logicky doberete ke konci.

Pokud si chcete zahrát nějakou freeware adventuru a nechcete zavírat oči a uši nad hrůzostrašnou grafikou a dementním "humorem", tak Mrtvé město rozhodně stojí za zahrání.
+13

Samorost 3

  • PC 85
Vykašlal jsem se na zkoumání freewarovek nejasné kvality a po dohrání prvních dvou Samorostů jsem si sehnal i třetího. S malou dušičkou jestli mi to pojede, neodvaří počítač nebo něco podobného... přece jen hry z roku 2016 většinou nespouštím. Jelo to díky bohu i na "kalukalčce" a já dostal (skoro) přesně to, co jsem od třetího, před 8 lety hojně probíraného dílu čekal - z hříček se stala plnohodnotná adventura. Jestliže jednička byla hříčka na 10 minut a dvojka na půl hodiny, trojka mi zabrala celé odpoledne, neobešla se bez nakukování do návodu i záseků, ale o tom až níže.

Přestože od dvojky uplynulo 11 let, grafika se prakticky nezměnila. Ano je ostřejší, detailnější, ale styl zůstal zachovaný a to i tak, že přestože ve hře cestuje po několika různých planetách, stylově jsou si vlastně dost podobné. Grafika úžasná ve vypiplaných detailech, milionů drobných animací na pozadí, zvláštním stylu planetek evidentně bez atmosféry, vizuálních vtípcích (trpaslík tančící s čerty) a občas dechberoucích scénách. U broučí barevně-světelné šou mi spadla čelist. Příroda se střídá se pár stroji, nechybí opět povědomé mašinky z Machinaria... no a obrazovku můžete zoomovat, posouvat myší.

A ještě zůstane u technické stránky a to hudby. Jelikož je na hudbě hra postavená (opět níže), Floex si dal záležet. Hudba je úchvatná od tisíců variací na trumpetky, přes kytary až po stylové úlety typu ještěří beatbox nebo neskutečně chytlavá čertovská písnička :) Jinak trpaslík opět žvatlá, juchá a raduje se poočesky... mno a záporák mám pocit že nadává německy :)

Co mi nesedlo je příběh. Trpaslíčkovi spadne na planetku trumpeta a tak se vydá hledat její tajemství. Prochází 4+1 planety + pár měsíců/asteroidů a odhaluje krypticky zahalený příběh. To co funguje u krátké hříčky - náznaky v bublinách, komix prostě u dlouhé adventury nefunguje. Navíc když se odhalují co kdo a jak, ukáže se, že jde ve zkratce o zlého čaroděje s drakem.

Jinak hra je samozřejmě úžasná i když s výhradami. Hra Vás vysadí na planetu (vlastně i na tu si musíte doletět sami) v ruce máte trumpetu na komunikaci s čímkoliv (kameny, stromy, brouci, zvířata...) a poraď si jak umíš. Něco Vám dojde hned, něco tušíte, u něčeho si zavaříte mozek. Někdy jsem opravdu netušil co vlastně mám dělat, případně zda se sebrat a odletět (lávová planeta), jindy mi nedocházelo bublinové zadání od někoho, občas jsem se zasekl na principu puzzlu. To je jen drobný povzdech nad vlastní neschopností :) protože jinak puzzle jsou úžasné. Hrátky s prostorem, fyzikou, hádanky řešené tím že něco v rámci prostředí přetáhnete, světelné puzzle promítané do prostoru, samozřejmě spousta hudebních hádanek. Principy jsou tu podobné jako v předchozích dílech, ale o něco složitější. Třikrát jsem beznadějně zasekl - u lepidla mě nedošel princip za něco zatáhnout (nikoliv jen kliknout), finální puzzle byla klasická adventurní neférovost s opakováním postupu... mno a křížení kytiček to byl absolutní oser :)

Achievmenty bych si odpustil, ale samozřejmě posbírat jsem je musel :) Ony jsou většinou docela vtipné a oceňuji, že v jejich sbírání pokračujete i po dokončení hry a dořešíte pár restíků.

Nu a to je vše :) Překrásná hudební i grafická stránka, originální hratelnost i hádanky a občas trošku chaos v "příběhu" i v tom jak dál. Rozhodně to stojí za to.
+13

Subnautica

  • PS4 80
Subnautica patří mezi skupinu stále populárnějších survival her. Intro vás krátce uvede do situace, která není dobrá. Vaše loď ztroskotá uprostřed oceánu a vy se zachráníte v modulu k tomu určeném. Po ruce máte pouze fabrikátor, rozbitou vysílačku a jakýsi skener spojený s analyzátorem, ve kterém najdete spoustu užitečných informací. Vaším cílem je jednak přežít, ale také zjistit co nejvíce informací o tom, co se v oblasti stalo a proč jste ztroskotali.

Hned první skok do vody je velmi sugestivní. Kolem vás je rozmanitá fauna a flóra. Některá se vás snaží sežrat, jinou chcete sežrat vy. Máte totiž hlad a žízeň a to jsou problémy, které musí řešit každý člověk, ne jen ztroskotanci. Když vyřešíte hlad, musíte si začít obstarávat základní materiály, abyste přežili. Například radiace jdoucí z lodi není úplně příjemná záležitost, stejně tak vyšší tlak vody v hloubkách vám úplně dobře nedělá.

Příběhem vás provází zanechané rádiové komunikace doplněné přes různé deníky. Postupně si rozšiřujete rádius působnosti, stavíte si lepší oblek, a když jste šikovní, i hlavní pomůcku oblíbeného kapitána Nema, tedy ponorku. To vám pomáhá dostávat se dál a dál, hloubš a hloubš. A postupně objevujete tajemství této hry.

Na to, že žánru survival her opravdu nehodluji, subnautica mě od začátku pohlitla. Objevování světa má skvělou atmosféru, stejně jako příběh, podmořský svět je vskutku krásný a jako hráč jsem pocítil touhu posouvat se dál. Nadšení mi vydželo nějakých 40 hodin, pak mě postupně opouštělo. I tak času stráveného v neoprénu nelituji, i proto, že sám odvahu vydat se do modmořského světa v reálu nemám.

Pro: Atmosféra pomořského světa, zpracování

Proti: Dlouhé načítání v menu, ke konci už grind tolik nebavil

+13

The Suffering

  • PC 85
Nejdřív jsem této hře nevěnoval moc pozornost, ležela ve skříni a prášilo se na ni. Jednou jsem ji vložil do mechaniky a nainstaloval. Za chvíli jsem se octl ve hnusné, zaprášené věznici. Hrál jsem většinou v noci, měl jsem zhasnuto abych v té temnotě aspoň něco viděl a byl to opravdu občas adrenalin! Dlouho se nic neděje, jen zvuky naznačují že se každou chvilku něco stane a když se to stane ta k přesně ve chvíli, kdy to nečekáte. Atmosféra vám zrychluje tep hlavně ze začátku, postupně si zvyknete, ale to zase začne přibývat nepřátel a užijete si akční zábavu.

Pro: skvělá temná atmosféra, přepnutí od formy monstra, flashbacky a hlasy v hlavě

Proti: ke konci trochu ztrácí náboj ale poslední pasáže se zase rozjedou

+12 +13 −1

Crimson Skies

  • PC 90
Jeden z mála leteckých simulátorů u kterých jsem se bavil a to přímo královsky. I přes (možná právě pro) výrazně zjednodušený letecký model je létání velká zábava - můžete dělat obligátní piruety, otočky, let střemhlav, úhybné manévry a to vše jen za použití klávesnice. Souboje jsou skvělé a když bylo vydáno před plnou verzí demo, hrál jsem pořád dokola jednu mapu...:) Unikátní je také dobývání obrovských vzducholodí, které nejsou nechráněné - mají střílny a kolem obvykle patroluje spousta letadel. Široký výběr letadel dává spoustu možností hraní - slabší rychlík a nebo obrněný jako tank, popřípadě něco mezi tím. Prolétání mezi mraky při soubojích, pod mosty nebo mezi skálami je nezapomenutelné...

Pro: hratelnost, ovladatelnost, zajímavý svět, vzdušné bitvy, hudba, hlášky spolubojovníků, mnoho letadel a zbraní

Proti: místy nevyrovnaná obtížnost - u některých misí se hodně potrápíte (pro někoho například akrobacie)

+12