Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 85
Tak jo, konečně mám dokonáno, ale samuraj ze mne opravdu nebude. Ale co si budeme, je to opravdu tak supr čupr hra s takovými hodnoceními? Pro mne teda ne, ale netvrdím, že je špatná to vůbec.

Co Tsushima dělá dobře, jsou všechny známe prvky z jiných open world her, které si vzala a tak nějak je udělala po svém. Vlastně tu nenajdete nic nového, jen je to udělané s patřičnou grácíi a některé inovativní věci jsem uvítal. Např. hra neobsahuje žádnou mapu na aktivní obrazovce ( ale můžete si ji vyvolat přes menu a podívat se),ale směr vám udává vítr. Dost zajímavé a celkem to funguje. Jasně, občas se mi stalo, že jsem narazil do skály a musel jsem se teleportovat do jiné vzdálené vesnice a jít z jiného směru, ale čert to vem. Tohle beru. Pak takové ty klasické věci jako oprava zbraní, zbroje, vylepšování atd. Nic, co by člověk neznal a prostě to tam je a nějak jsem to ani moc nevyužíval. Občas jen artefakty.

Ale, co stojí opravdu za zmíňku, tak je soubojový systém. Ten je opravdu zábavný a soupeře budete kosit opravdu rádi a vychutnávat si ty useklé hlavy, končetiny a brutality celkově. Můžete je porazit jak v klasickým souboji, tak máte soubojovou výzvu, kde se utkáte jeden na jednoho a víceméně jde jen o to pustit tlačítko ve správný moment. Ale tohle mne bavilo. Naopak, co mne moc nebavilo jsou souboje s bossy. Na začátku to vypadá jako dost zajímavá věc a říkáte si, jestli se to třeba bude pokaždý měnit. Nemění, jakmile absolvujete první fight boss, tak každej další už je jak přes kopírák, jen se liší tím, že každý boss vypadá jinak a má jiný pohyby, údery a to je vše. Podle mne trochu zbytečný a občas jsou to tuhé souboje, ale jako dá se zvládnout, ale tohle mne moc nebavilo.

Co mne taky neposadilo na zadek, když jsme u těch soubojů, tak výplně misí. Vlastně každá mise je o zabrání hradu, infiltrování se do pevnosti a vybití hromady mongolů. A vlastně to je vše. Tohle děláte celou dobu a aby jste těch soubojů neměli málo, tak při pohybu na mapě hra na vás bude taky jednotky posílat dost často. A dost mne to otrovavalo. Nebýt toho zábavného soubojového systému, asi bych to ani nedohrál. Protože občas čeho je moc, toho je příliš.

Jinak ale příběh jako takový, je dost povedený. Upřímně, nejsem fanda samurajských filmů, knih ani podobných tématik, ale tenhle příběh mne bavil. Hlavní hrdina je sympaťák a chcete vědět, jak dopadne. Osobně se mi zvraty v příběhu líbili a záporák mne opravdu bavil. Cutscény jsou prvotřídní.

A celkově hra vypadá opravdu parádně. Ale zase, měl jsem se světem jako takovým celkem problém. Jasně, vše hraje různými barvami, padá listí, fouká vítr, potkáte mnoho zvířat atd., ale ve výsledku tak nějak všechno vypadá stejně. To samé interiéry, hrady. Trochu mne to zaráželo a občas jsem se fakt musel přesvědčit, že jsem na jiným místě protože je to dost matoucí. Ještě jsem se nesetkal, že by se mi něco líbilo, ale zároveň mne to mátlo a tím mne to přestávalo bavit.

Trochu mne vadil konec, který je dost natahovaný, ale ve výsledku konečné titulky jsem uviděl za celkem relativně akorát chvíli, ale hra nabízí i po dohrání spoustu dalších misí a úkolů, ale u toho já už být nemusím.

I přes negativa, kterých jsem neměl málo, je to opravdu dobrý počin. Na to, že je to původně na PS4, tak se tvůrcům povedlo vyždímat z dosluhující mašinky opravdu maximum, akorát mne svým zpracováním úplně neoslnila a tématikou nesedla, ale rád jsem si vyzkoušel něco nového a poznal zase jinou krajinu. Ale rozhodně, aspoň jednou by to člověk mohl vyzkoušet, třeba vás to chytne více než mne.

Pro: audiovizuál, hlavní postava, zábavný soubojový systém, délka tak akorát, pohyb postavy je rychlej a neloudá se, skvělý dabing, záporák, příběh

Proti: po chvilce začne nastupovat dost velký stereotyp jak v prostředí, tak soubojích, v soubojích s bossy, v misích, hra si drží celkem dost vysokou cenu stabilně

+17

Final Fantasy VII Remake Intergrade: Episode INTERmission

  • PS5 80
Yuffie patří mezi mé oblíbené postavy ze sedmičky, proto jsem si chtěla DLC s ní zahrát, než se pustím do Rebirthu. Bohužel za full price 475 korun na PS storu dle mého názoru nestojí. Odpovídající cena by měla být někde na polovině. Proto hodnotím “jenom” 80%. 

Herní doba ani náplň mně neuspokojila. Tři hodiny, dvě mizerné minihry a jeden vedlejší quest. Zápletka je samozřejmě o kradení materií, jak už je u Yuffie zvykem. Bohužel se to neodehrává v kulisách Wutaie, ale ve slumech v Midgaru a v budově Shinry. Tedy staré známe lokace z Remaku. K Yuffie se na misi přidává ještě druhý krajan jménem Sonon, který je docela zvláštní. Sympatický příliš není, v boji prapodivně poskakuje a křoupání wutaiských fazolí jsem nepobrala. Nicméně boje jsou zábavné a bossové, potažmo VR mise byly opravdu oříšek. Hra vypadá a samozřejmě i zní naprosto skvěle. V podstatě stačí poslouchat hudbu od Nobua a hned je svět hezčí místo. I ten ve slumech s plačící planetou.
Scarlet je super záporačka. Na rozdíl od zbytku matláků ze Shinry je čistě zlá a užívá si moc ubližovat ostatním a dělat si z nich třeba nábytek. Zasloužila by více prostoru. Stačily by ubrat dvě až tři scénky s fazolemi.

Pro: Yuffie, Scarlet, audiovizuál

Proti: poměr cena/výkon, wutaiské divnosti

+10

Uncharted 3: Drake's Deception

  • PS5 90
Po prvním, i obecně nejlépe hodnoceném druhém dílu, jsem se ještě pěkně za tepla, než stačila konzole vychladnout, pustil do dílu třetího. Napřímo, bez mučení a na dvě sezení jsem hru pokořil. A musím přiznat, byla to setsakramentsky filmově-akční jízda par excellence. Užil jsem si téměř vše, co mi bylo nabídnuto, a z mého pohledu došlo dokonce k překonání dílu předchozího.  

To, co bylo dáno a vytvořeno předchůdci a stálo za to, to zůstalo, to, co potřebovalo poladit, bylo vylepšeno a v něčem bylo i přidáno, takže nenastal prostor pro tápání doslova nikde a v ničem. Pokud zůstanu čistě u technikálií, pohyb postav již není tak prkenný, souboje jsou zábavnější, jak se zbraní, tak i beze zbraně - správně stará dobrá klasika již není jen součástí přestřelek, ale má své momenty přímo ve hře. A nejen pěsti k doražení nepřátel je možné použit. I takové plácnutí čerstvým lososem po ksichtě má své kouzlo… Také přestřelky působí více uvěřitelně, pohůnci se snaží Nathana oběhnout, více kombinují, více se snaží krýt a využívat granátů, které je nově možné posílat svým odesilatelům zpět, protože adresát nechtěl být zastižen. Líbila se mi i možnost, tam kde to šlo a hra dovolila, projít skrz nepřátele pěkně potichounku a likvidovat je à la 47ka. Zde bych měl možná malou výtku ohledně všímavosti nepřátel - jakmile jsem byl přistižen při rdoušení nebohého padoucha, začalo přestřelkové peklo, když se mi ale při této činnosti podařilo vyhnout zvědavým zrakům, mrtvola nikomu nevadila.  

Nějaké to vylepšení se jistě dalo čekat, přeci jen, áčkový titul, třetí v pořadí, na určitý tuning bych si skoro vsadil, ale co mi vyloženě učarovalo a co považuji za lepší předchozích dílů, je příběh a prostředí. V jedničce téměř stále džungle, druhý stále ve sněhu (mimochodem parádním), ale zde, hmm, panečku, ta rozmanitost, skoro jak u Indyho. Ať už šlo o typickou britskou knajpu a viktoriánské podzemí Londýna, bývalé templářské državy v Sýrii nebo zapomenuté zámecké panství ve Francii, prostě pestré ve všech směrech. Dějově mě zase bavila Nathanova puberta, potkání Sullyho, setkání s milovanou Elen, osvětlení pohnutek Francise Drakea a důvodu, proč je nutné najít ztracené město Ubar dříve, než jej najde ta mrcha Marlowe, ale hlavně mě strašně bavilo to, jak se v některých momentech jemně vzájemně dotýkají události z předešlých dílů - trefná poznámka na padáky v závěru vyloženě zahřála u srdce.  Zkrátka a dobře, Nathan Drake je po všech čertech sebestředný floutek, který na to ale sakra má!

Pro: Nathan Drake, přestřelky a rvačky, prostředí, filmovost, puzzle, dialogy

Proti: zřídka kdy kamera a Ai

+20

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PS5 80
Komentář se vztahuje k celé sérii, zatímco výše uvedené hodnocení je čistě pro pátou (nejlepší) epizodu. 1-3 jsem hodnotil ve "žlutých" číslech. 

První série Life is Strange je dneska už kultovní záležitost a i zde se dle hodnocení těší značné oblibě. Poprvé jsem to se hrou zkusil již v roce 2019, ale vzdal to někde za polovinou třetí části. Nyní to bylo lepší, ale úplně nadšení se stejně nekoná. Co je na vině, vlastně neumí úplně pojmenovat... Příliš rozvláčné tempo? Někdy až moc "civilní" rozhodnutí? Zasazení? Jednoduchá hratelnost? Nebo prostě jen nejsem cílovka? Možná kombinace všeho... přitom jde paradoxně o ty aspekty, co činí Life is Strange do značné míry unikátní.

Atmosféra hry je dost specifická. Přiznám se, že svět umění a fotografie mi vůbec nic neříká a měl jsem se trochu problém sžít s postavami a jejich problémy. Life is Strange se ale nebojí zabrousit do citlivých témat i když bych se vůbec nezlobil, kdyby tvůrci ještě trochu zatlačili na pilu a hra mohla mít i temnější vyznění. Rozumím však tomu, že takový kousek by už mohli mít problém protlačit přes vydavatele, na což ostatně naráží i tvůrci v obsaženém dokumentu "making of". Ústřední story se odvíjí pomalu, ale rozhodně je zajímavá. Přijde mi však, že má hra až přehnaně dlouhou expozici a druhá/třetí epizoda by mohla trochu více šlapat na plyn. Tyto epizody jsou hodně zaměřené na znovuvybudování vztahu Max s Chloe. Tvůrci se sice snaží, ale já si Chloe příliš neoblíbil až do samotného konce. Konečné rozhodnutí pro mě tak žádné velké dilema neznamenalo.

Life is Strange se vás stejně jako další adventury podobného typu neustále snaží přesvědčit, že na rozhodnutích záleží. Některá rozhodnutí jsou nicméně trochu úsměvná a možná až moc civilní. Je mi celkem u řiti, jestli mi uschne virtuální kytka. Ty emotivně nejvypjatější rozhodnutí poté hra nabízí většinou ve chvílích, kdy vám je stejně jasné, že se obratem bude zase cestovat časem zpět a rozhodnutí se vlastně stejně v rámci příběhu "vymaže". Ani omylem jsem neměl pocit, že hru svým herním stylem nějak zásadně ovlivňuji a drtivá většina událostí (a ty podstatně prakticky všechny) se odehrají vždy stejně. Maxina schopnost cestování v čase zpočátku působí jako jen takový doplněk pro civilní vyprávění. Postupně toto téma autoři citelně rozvedli a druhá půlka hry s časohrátky již pracuje na plné obrátky.

Je škoda, že se autorům Maxiny schopnosti nepovedly přetavit i do zajímavých hádanek. Stejně jako hry od Telltale Games se i Life is Strange hraje skoro sama, hádanky jsou velmi jednoduché a zásek nehrozí ani omylem. A největší taháky? Rozhodně příběh, který jako celkem funguje velmi slušně a před spuštěním poslední epizody jsem byl skutečně zvědavý, jak to tvůrci s rozdanými kartami nakonec dohrají. Postavy určitě nejsou špatné, je zde však patrná jistá šablonovitost, byť se tvůrci do zdánlivých klišé snaží míchat i nové zajímavé prvky. Dost mě sral vtíravý Warren. Jeho zoufalost čpěla z každé repliky či SMS zprávy. Přitom je to vlastně hodnej kluk...

Life is Strange na mě po celou dobu jako hra pro hipstery (dnes už trochu přežitý termín, uznávám, ale hra jej sama používá a jde tak o zajímavý otisk doby vzniku). Max samotná je za hipstera pejorativně označována i některými postavami a byť se tomu brání, celá hra na mě působí jako dělaná pro publikum co má tento styl rádo. Já na kavárničky, či retro vůbec nejsem a tak jsem se ve hře jednoduše necítil "jako doma". Za zmínku však rozhodně stojí opravdu výborná hudba, která do nálady hry sedí perfektně.

Letos jsem tak rest dotáhl do konce. Bavil jsem se slušně, byť jsem se nedokázal nikdy zbavit pocitu, že tohle není hra úplně pro mě. Na druhou stranu však musím uznat, že jde o dost specifický a atmosférou unikátní zážitek. Vzhledem k tomu, že další hry série mají být spíše horší, pravděpodobně skončím u prvního dílu.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 1. Coffee Break: Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává v kavárně, bistru nebo baru." – Základní varianta /Hra se odehrává částečně i v typickém americkém bistru. Do něj se podíváme opakovaně včetně komentované páté epizody./

Hodnocení na DH v době dohrání: 85 %; 366. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Příběh; specifická atmosféra (ač mi třeba úplně nesedla); skvělá hudba; citlivé zpracování těžkých témat

Proti: Rozhodnutí klasicky dost na oko; místy možná až příliš pomalé tempo; velmi jednoduché hádanky; občas trochu pozérské...

+15

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

  • PS5 70
První kapitolu Life is Strange 2 začíná pozvolna a hlavní hrdina Sean je z počátku vykreslován jako prudič se srdcem na správném místě, ale nejistý jak jej použít. To se nicméně brzy změní a Sean se bude muset postarat o svého mladšího bratra Daniela a vydat se s ním na cestu.

Možnosti, které hra nabízí jak v rozhodování dialogů či akcí pak mohou ze Seana udělat správný role model pro jeho mladšího bratra, přívěst jej a bratra na zcestí nebo můžete hrát něco mezi a zkusit se kladné a záporné věci vyrovnávat. Hra některé rozhodnutí dává dost najevo, ale jiné zkrývá a o to je to zajímavější.

Příběh bratrů mě hodně vtáhl, ale taky jsem se rozhodl, že po této epizodě nepotřebuju pokračovat. Emotivní cesta je totiž dost silné kafe a dost odráží současný svět (hlavně v postavách) a to je něco co mi stačí sledovat v realitě.

Pro: vztah bratrů, příběh, rozhodování

Proti: nereprezentujicí grafika, pomalé a nepřeskočitelné animace

+11

The Order: 1886

  • PS5 80
Tak tu máme zase další titul, o kterým si člověk musí udělat obrázek sám, jelikož všelijaké ostatní názory je takový mix, že se v tom nikdo nevyzná. A úplnou náhodou se mi tento titul i trefil do výzvy.

No v první řadě, když zapnete hru, tak na vás vyběhne naprosto dokonalý vizuál a k tomu se přidá naprosto perfektně ozvučená hra. A v ten moment mne hned napadlo, že tahle grafika se někomu nelíbí jo? Pokud by mi dneska tu hru někdo pustil a řekl mi ať uhádnou rok vzniku, tak se fakt netrefím. Ta hra předběhla svou dobu. V tomto ohledu je fakt perfektní a je to až do konce. Nezaznamenal jsem nic co by mne pohoršovalo, naopak jsem se pořád kochal grafikou a nechával si ničit uši nahlas výstřelama a různými křiky. Ani ty dva filmové pruhy mne nepohoršili, jelikož tenhle filtr znám a vůbec mi nevadí.

Ale co se týče hratelnosti, to už trošičku pokulhává. I když ne úplně hratelnost, ale kamera. Ta mne teda občas pozlobila, samozřejmě v momentech, které úplně nepřijdou vhod. Ale co už. Jinak jsem hrál na ps5 takže s ovládáním problém nebyl. Občas mne postava zazlobila, když jsem byl v úkrytu, ale nic hrozného.

Jinak jsem se fakt bavil kupodivu. Nějak mne nepohoršilo ani béčkové zpracování příběhu, ani velká lineárnost, ostatně lineární věci jako Uncharted apod patří mezi mé vyhledávané, ani konec, nic takového. Já prostě od té hry neočekával bůhví co a naopak jsem byl překvapen. Jasně, konec a tak je trochu utnutý, nějaké mezery v příběhu jsou, ale jako já nejsem tak náročný, abych rozpytvával každý úsek a říkal, jak to má bejt, že bych to udělal jinak. Naopak beru hru jaká je a výsledek mne prostě zaujal.

Ale určitě bych byl opatrný, pokud někoho hra zaujme, aby právě ty předešlé aspekty krom grafiky toho dotyčného nezklamali. Jinak pokud i tak chcete hrát, tak s chutí do toho. Já se bavil.

Pro: naprosto perfektní audiovizuál, hlavní hrdina je sympaťák, velká filmovost, cut scény, dabing, celkové zpracování hry je top

Proti: velká lineárnost, hodně střílení, málo adventurních prvků, moc krátké, pokud není ve slevě tak je zbytečně moc velká cena, není pokračování, příběh má mezery, občas zlobí kamera

+11

Silent Hill 2

  • PS5 95
Ze všeho nejdřív napíšu, že jsem předchozí díly nehrál. Ke konzoli jsem "čichnul" až od PS5, jinak jsem byl hráč pouze na PC. Takže nemohu srovnat, zda se Remake držel originálu a v čem jej předčil nebo naopak.
Co ale mohu s klidem říct, že mám za sebou děsivou hororovou hru a jeden z nejintenzivnějších zážitků na konzoli vůbec. K dokonalosti chybí jen krůček.

Když jsem kupoval Silent Hill, neměl jsem velká očekávání. I když byly recenze vesměs velmi kladné, netěšil jsem se na hru stejně jako na remaky RE například. A bylo to asi dobře. Začátek se nese v poměrně "pohodovém" rozjezdu a autoři nám své "esa v rukávu" dávkují postupně. Hned od prvních chvil se ale člověk může kochat fantastickým audiovizuálním zážitkem. Je to skutečně hra, kterou jsem měl veliký problém hrát večer na PS5 sluchátkách. Tím veliký myslím to, že jsem hru v pozdějších fázích i vypnul, protože jsem byl zkrátka vyčerpaný tou porcí strachu a nejistoty, kterou nám hra, zejména od první čtvrtiny, nabízí. Samozřejmě, strach je subjektivní a to, co jednomu přijde děsivé, může druhému přijít v pohodě. Faktem ale zůstává, že zvukový podkres, včetně hudebního, řadím mezi absolutní špičku hororového žánru a herního vůbec.

Na ovládání jsem si musel trošku zvyknout a způsobem boje a uhýbání v něj mi dělalo problém docela dlouho. Zkrátka jsem se potýkal s obtížností soubojů i na střední level. Na druhou stranu nutno dodat, že to člověk "dostane do ruky" a přijde na správný okamžik, kdy se vyhnout útoku monstra. V některých fázích hry, zejména těch akčnějších, je ale i střední obtížnost veliký oříšek. Teda aspoň pro mě.

Jak jsem již trochu naznačil, atmosféra hry se buduje postupně jak se hluboko hráč dostává do Silent Hillu a jeho "útrob". Každá lokace potom znamená nový zážitek a další nálož na psychiku. Grafika je obecně na hodně vysoké úrovni a pomáhá dotvářet úzkostnou atmosféru hry. Sem tam jsem ve hře narazil na podivné grafické glitche, jako jsou nereálné zrcadlení krve a monster obecně, odrážení světel apod. Nevím, zda to je obecný problém nebo jen u mě. Není to ale nic zásadního.

Samotná kapitola jsou monstra. Ty jsou velice nápaditá, krásně nechutná a skvěle se hodí do hry. Jejich zvukový projev je mnohdy až odporný a já se často jen kochal tím, jak ke mně svým lámaným krokem jdou a užíval si prapodivné zvuky, které vydávají. Na druhou stranu musím říct, že je druhů monster na můj vkus trochu málo a zejména v pozdějších fázích hry to chtělo trošku změnu. Nevím, zda jsem až moc náročný, ale těch druhů bylo veskrze opravdu pár a zejména dvě tři se opakuji v podstatě dokola jen z drobnou vizuální změnou.


Výše uvedený důvod je možná i ten, proč nedávám 100%. Tohle mi prostě trošku vadilo. A potenciálu bylo mnoho, které prostředí nabízelo.

Na druhou stranu ale musím říct, že jsem se královsky bavil a přál bych si, aby byl každý remake takový. Jde vidět, že si autoři opravdu pohráli s detaily a naservírovali vytouženou hru pro všechny milovníky kvalitního hororu. A že je takových jako šafránů. 95% a jisté místo v mé síni slávy! Jako třešničku na dortu zmíním ještě puzzles. Ty byly na střední obtížnost příjemně obtížné a vesměs se k nim i logicky dalo bez problémů dojít. Suma sumárum 23 - děkuji za těch 23 hodin a brzy na viděnou :-)

Pro: Brilantní atmosféra, grafické zpracování, zvuky, vykreslení Silent Hillu, puzzles

Proti: opakující se monstra, občasné grafické glitche

+13

Outer Wilds

  • PS5 95
Vznáším se volně vesmírem. Vcucla mě sem totiž černá díra, opět. Moje loď je kilometry vzdálená, s kyslíkem ani palivem to pro mě nevypadá nejlépe. Ano, támhle přede mnou se nachází zařízení, které by mě vrátilo na povrch planety, ale proč se snažit.

Zažil jsem už spoustu smrtí, tolik, že už to dávno nepočítám. Došlo ke kritickému poškození mé lodi a následnému výbuchu. Spadl jsem z útesu. Omylem jsem se nechal vystřelit z gravitačního děla a ve velké rychlosti narazil do letícího objektu. A když už jsem překonal veškeré nástrahy vesmírného průzkumu, zabila mě supernova. A znovu a znovu se budím v táboře před prvním startem. Není před tím prostě úniku. V tom rozpadlém městě té cizí rasy jsem četl něco o ochranné „skořápce“, která odolá i výbuchu hvězdy. Možná, v nějakém z dalších cyklů, bych se tam mohl vrátit a lépe to tam prozkoumat. Anebo vlastně jakoukoliv z dalších prazvláštních planet obíhajících kolem naší hvězdy. Kromě tedy té na kraji systému. Ta mě děsí, a raději bych se tam už nevracel. Vlastně bych i mohl konečně prozkoumat svoji domovskou planetu. Někde se ta odpověď na vše prostě musí nacházet. Jen kdyby na to vše bylo více času. I když vlastně, vypadá to, že mám všechen čas světa. Takže rozhodnuto, dám si jeden dva cykly volno. Projdu se po vesnici, budu se bavit s lidmi, užívat si pro jednou čerstvý vzduch. Přijde mi to už jako věčnost, kdy jsem naposledy s někým mluvil. Mám pocit samoty. A bezmoci…

...Ne! Na nějaké povídání a odpočívání bude čas jindy. Až se probudím, okamžitě vyjedu výtahem k lodi a hurá, per aspera ad astra. Musím to totiž znát. Musím vědět, co vše se za tím skrývá. Nedojdu klidu, dokud neodkryji všechna ta tajemství. Ale až za chvíli. Teď se vznáším volně vesmírem a pozoruji naši hvězdu, jak se mění v supernovu. A já mám to štěstí, že si tuhle monumentální show můžu užít z první řady. 

Outer Wilds jsem ještě nedokončil, spousta tajemství mi je ještě skryta. Ale už teď se nebojím zařadit tuhle hru k tomu nejzajímavějšímu, co jsem kdy hrál.
+15

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PS5 85
Prvá kapitola z Life is strange predstavuje perfektný úvod do tejto série. V nej sa stretávame s hlavnou hrdinkou Max, jej kamarátkou Chloe a nezvyčajným darom, ktorý nás sprevádza celou hrou a ktorý ju robí o to zaujímavejšou.

Max sa po pár rokoch vracia do svojho rodného mesta aby mohla studovať fotografiu. Jedného dňa sa však stane podivná udalosť a jej sa zmení život. Max dokáže vrátiť čas a tak meniť svoje rozhodnutia. A práve to je mechanika, ktorá je esenciálnou v tejto sérii.

V prvej časti sa zoznamujeme s prostredím a hlavne so spolužiakmi. Robíme malé rozhodnutia, ktoré môžu mať neskôr väčšiu váhu. Páčilo sa mi, že som sa mohla porozprávať s kamarátmi a mohla sa o nich dozvedieť viac, začať si o nich zbierať informácie, rozpoznávať ich charakter alebo im pomáhať.

Prostredie súkromnej školy je podľa môjho názoru vykreslené veľmi dobre. Aspoň na to, ako vnímam americké školy zo zahraničných filmov. :) Nájdeme tam outsiderov, obľúbencov ale aj snobov s vlastným klubom. Nesmie chýbať sexy učiteľ, podivný školník či podozrievavý sekuriťák.

Hrateľnosť je lineárna, počas rozhovorov má hráč možnosť skočiť naspäť v čase a odpovedať inak, využiť novú informáciu alebo dokonca urobiť niečo iné. To bolo fakt super. Inak je v priebehu kapitoly zopár miest, kde si Max urobí fotku a tá sa uloží do zápisníka. Sú to také malé achievmenty. Sem tam sa môže posadiť a podumať nad svojím životom a to je sprevádzané hudbou. Tieto momenty sa mi veľmi páčili v LiS True colours a nevedela som, že sa vyskytovali už v úplných začiatkoch.

Musím povedať, že som sa veľmi ľahko dokázala stotožniť s Max a jej charakter mi bol príbuzný. Dobráčka, ktorá chce napraviť všetko čo sa dá, hlavne aby jej blízki netrpeli. Celou hrou ju sprevádza jej kamarátka Chloe, o ktorú vlastne aj celú dobu ide. Tá mi bola o dosť nesympatickejšia. Zatrpknutá, rádoby cool teenegerka, ktorá má všetko na háku. Niekedy mi fakt liezla na nervy.

Hranie som si v každom príprade užila. Dodala by som len, že pre mňa osobne nie je prvá epizóda tou najlepšou, no označila by som ju ako kľúčovú.
+13

Sifu

  • PS5 75
Jednen z povedenějších duchovních nástupců Sekira. I když nemám moc chuť hru rozehrávat znovu kvůli (předpokládám) alternativnímu konci, docela jsem si hru užil, když jsem zjistil, jak funguje.

Zdaleka největší problém se Sifu pro mě spočíval v tom, že vám hra tak nějak zapomene vysvětlit, jak se má hrát. Parry a dodge, ne? Brnkačka. Až na to, že vůbec. Až prakticky do konce hry jsem ani nezjistil, že jsou ve hře 3 druhy dodge. Jaký je rozdíl mezi "deflect" a "parry" nevím doteď, ale nezabráilo mi to v tom hru dohrát. Co znamenají svítící ruce a nohy jsem si taky 4 hodiny jenom domýšlel. No, když si sami najdete tutoriálového cvičího panáka a přečtete si v dobrovolném cvičení, jak se hra ovládá a že správným typem úhybu můžete například vynulovat svůj posture bar (objevil jsem až u posledního bosse), tak zjistíte, že Sifu vlastně není tak těžké a rázem začnou dávat smysl všechny ty přídavné modifikátory ke stížení hry.

Když jsem měl všechny potřebné informace, hra mě teprve začala opravdu bavit. Což je trošku škoda, protože se bavíme o poslední asi hodině hry. Vzhledem k tomu, že je hra ale celkem malá a přímočará, tak se do té hodiny dá klidně nacpat celý průchod hrou. To mě příjemně překvapilo asi nejvíc - struktura úrovní a level design. Každá úroveň je rozumně "krátká" a postupně můžete objevovat zkratky, kterými se dá v některých případech dojít přímo k závěrečnému bossovi. Každý boss vás vyzkouší z nějaké základní bojové taktiky, kterou když si osvojíte, nebudete mít problém projít celou cestu stejnými úrovněmi v základním věku. Hra vás také dobře motivuje k opakovaným průchodům - pokud chcete nasbírat co nejvíce vylepšení, musíte projít celý level. Když ale nechcete riskovat smrt a stárnutí, můžete použít zkratky, ale připravíte se o upgrady. Když v další úrovní objevíte klíč, je možné, že odemkne zkratku v předchozím levelu a tím vám umožní dorazit do současného levelu v nižším věku.

Základní struktura hry funguje bezchybně. Soubojový systém je také celkem impresivní, ale přišel mi až příliš komplikovaný. Pokud chcete dosáhnout pozchybnosti jako třeba v Sekiru, nebudou vám stačit dvě tlačítka. Musíte aktivně používat a střídat i směr analogové páčky. Útok, kdy je třeba dát parry, parry, úhyb dozadu a nadskok během 2 sekund je podle mě naprosto nemožné perfektně zvládnout pokud jste ho už neviděli 200x předtím. Což jsou desítky hodin v takhle poměrně malé hře.

Taky by hodně pomohlo, kdyby šlo ovládání předělat, ale bohužel po přemapování některé akce nefungovaly, takže jsem musel zůstat u defaultu (kdokoliv, kdo dá dodge na R2, by zasloužil nechat si přerazit hnáty).

Na pozadí hry je i příběh, který mi přišel celkem zajímavý, ale když jsem věděl, že se nechystám na další průchod, moc jsem ho nakonec nesledoval. Detektivní tabuli jsem vyplnil jen abych učinil zadost mému OCD.

Na závěr musím ventilovat svou frustraci nad posledním bossem. Obtížností se vyrovná ostatním, ale takhle ubohý a nudný závěr jsem fakt nečekal. Navíc vám hra zakáže používat speciální útoky, které celou hru odemykáte a vylepšujete. WTF...

Pro: Level design, soubojový systém, délka hry, obtížnost

Proti: Yang, tutoriál je nedostatečný

+10

Cult of the Lamb

  • PS5 65
Jako oživená ovce (prorok/sluha/ten co vykonává pomstu) hráč ve jménu Toho co čeká buduje sektu roztomilých zvířátek a prodírá se rozdílnými biomy, ale zkonvertoval/zabil bezvěrce čí jiné bohy. Originální stylizace zastiňuje ve výsledku repetetivní a později i nenaplňující hratelnost.

Hra se tváří jako rogue-like akce, ale ve výsledku jsem měl pocit, že se více musím starat o svůj kult. Farmaření (zasevání, zalévání, hnojení, sklízení), sbírání bobků, denní modlitby a rituály jsou totiž každodenním chlebem. A dbaní o dobro kultu je doopravdy pevná část hry bez které nelze dojít konce. Své věřící totiž potřebujete k otevírání nových úrovní a pokud vám umřou (stáří, hlad, nemoc, rituál), tak je potřeba si najít nového jako náhradu. Ze začátku je ono hospodaření a dávání lásky (darů, plnění proseb) svým zvířecím věřícím i naplňující, časem se ale stane zdlouhavé. Navíc než se člověk dostane k fajn vylepšením, která určité části i automatizují, tak to trvá dlouho.
Pro trochu zpestření lze provádět rituály, které jsou svým způsobem dost vtipné na to, aby mne bavilo je odemykat a zkoušet až do konce.
Krom toho lze i rybařit nebo hrát kostkovou hru.

Bojová rogue-like část není vůbec težká, což mi vyhovovalo. Hra obsahuje čtyři 'biomy', které lze pruběžné otevřít a na jejímž konci se nachází finální boss (jeden z bohů). Abyste se k němu ale dostali, je potřeba udělat více běhů. Každý běh (úroveň) končí sub-bossem a postup je lemován obdobným stromem cest jako v Slay the spire. Zbraně jsou náhodné pro daný běh a krom nich hru ovlivňují i tarotové karty. Síla zbraní je dána tím, jak se staráte o svůj kult. Akční část mi přišla dostatečně zábavná jen na jeden průběh až do konce, nicméně díky malé variaci nepřítel/zbraní jsem neměl chuť hrát dál jako u hry Hades.

Pro: stylizace, obtížnost, rituály

Proti: příběh, starání se o kult

+7

Fantasian

  • PS5 85
O Fantasian jsem toho moc nevěděla. Snad jen, že to původně vyšlo na Apple Arcade a že první část hry byla super, ale druhá už šla do kytek kvůli šílené obtížnosti. Oznámení portů na konzole a PC mi udělalo radost, neboť mě hra zaujala svojí výtvarnou stránkou a lidmi, kteří se podíleli na tvorbě této hry.

První minuty byly ovšem bolestivé, neboť se mi hra po úvodní cut-scéně dvakrát sekla a já ji tak musela spouštět znovu a potřetí mi zase nešel zvuk, takže jsem jí rozjela až na počtvrté. Naštěstí až do konce hry žádné další technické obtíže nepřišly. Příběh hry začíná asi tím největším klišé, na které lze v jRPG narazit, tedy na ztrátu paměti protagonisty a jeho cestě k objevení jeho minulosti. Ovšem brzy je tato linka upozaděna a přichází jiný příběh a hlavně jiné postavy, které hlavního hrdinu doprovází. Všechny postavy v partě mi byly sympatické a bavilo mě, jak se postupně jejich příběh rozvíjel (i skrze krásně nakreslené scény z jejich vzpomínek) a jejich osobnost prohlubovala. Pobavily mě jejich interakce mezi sebou, ať už šlo o vzájemné rýpání do sebe u Eze a Zinikra nebo první setkání Cheryl a Kiny s roboty. Samozřejmě nechyběli ani antagonisté, kteří jsou neschopní a k smíchu (obdoba Rakeťáků) a každé jejich setkání s nimi mě pobavilo a byla jsem zvědavá, co si zase nového přichystali a co jim zase nevyjde.

Hra přichází s nevšední věcí, a to tou, že některé lokace vypadají jako dioráma a postavy se v tomto prostředí pohybují. Je to nádhera a těšila jsem se, jaké další biomy uvidím. Naštěstí mi hra v tomto přišla rozmanitá, takže nebyla nouze o nové prostředí. To navíc vybízí k pečlivému průzkumu, neboť některé truhly jsou schované tak, že je nutné vyčkat na otočení kamery, které zároveň odkryje truhlu. Navíc tu a tam leží na zemi "třpytka", které signalizuje nějaký předmět a která může netrpělivému oku uniknout, neboť problikává. A jsou i předměty, které ani nejsou vidět, ale pokud hráč zkouší mačkat interaktivní tlačítko u kdejaké fontány či sudu, tak může něco najít. Jinak to otáčení kamery dokáže být naprosto otravné, protože se změní i ovládání, a tak se mi kolikrát stalo, že jsem neustále přebíhala z obrazovky do obrazovky, jak se mi nebyly schopné spojit dva drátky v mozku a pochopit, že musím začít držet páčku na ovladači jiným směrem.

Dalším velkým kladem je tahový soubojový systém, který mě bavil až do konce hry i přes ty zástupy nepřátel, kterými jsem se probíjela. Bylo super moci zakřivovat dráhu útoku a trefit tak více nepřátel stojících v oblouku nebo třeba jen zaútočit na nepřátele vzadu, protože stojí za oponentem, který je brání štítem a přes kterého žádná rána neprojde. U některých bossů bylo třeba útoky i časovat, aby nedošlo k jejich vyblokování, ale tady jsem byla ráda, že to nakonec tak moc využito nebylo, protože mi to samozřejmě nešlo. Perfektní je artefakt Dimengeon, jenž umožňuje strkat nepřátele do zásobníku nestvůr a na chvíli tak "vypnout" náhodné souboje. Dimengeon pak po jeho naplnění hráče přinutí s těmito nepřáteli bojovat nebo to lze i postupně, jak se plní. Často jsem ho nechala úplně naplnit, protože bylo zábavné kosit nepřátele ve větším počtu.

O čem se vedly debaty, tak byla obtížnost, jakou tato verze přinese. Už před vydáním jsem četla, že původní verzi mnoho hráčů vzdalo právě kvůli vysoké obtížnosti v bossfightech. V nové verzi byla přidána obtížnost normal, zatímco ta původní se nyní jmenuje hard. Rozdíl mezi nimi je ten, že nepřátelé mají o 10 % méně životů a nevím, jak je to s poškozením, jestli je stejné nebo nižší u nepřátel. Některé bossfighty byly lehčí, kdy bylo možné jet na automat a stačilo jen neudělat závažnou chybu a opakovat věci, které fungovaly. Ovšem některé souboje s bossy byl boj o přežití, kdy jsem byla ráda, že jsem po velkém útoku protivníka stihla vyléčit partu (pokud všichni vůbec přežili), popřípadě nahodit buffy, či obnovit debuffy u bosse a strašně těžko se mi hledal prostor pro útok. Několikrát se mi stalo, že jsem byla jen v cyklu léčení a zotavování se z útoku oponenta, že jsem na něho zaútočila jen třeba jednou za dvě kola. Konec většinou přišel v tu chvíli, kdy jeden ze společníků padl a zbylí dva tak nějak sotva přežili. Protože pak většinou přišla zbytečná snaha, kdy jsem použila revive s jednou postavou, který sice mého mrtvého společníka oživil, ale měl tak málo životů, že nedokázal přežít ani jeden slabý útok od bosse, který přišel hned vzápětí, a byl mrtvý znovu, nebo třeba i další společník. V polovině druhé části jsem už začala využívat v soubojích s bossy všechny společníky, kteří šli naštěstí bez jakéhokoliv postihu měnit přímo v boji. Ale i přes tu obtížnost mě ty souboje s bossy bavily a byla jsem zvědavá, jakou další sviňárnu si na mě hra nachystá. Je fakt, že v téhle hře se musí využívat fakt vše, co hra nabízí.

Hra mě bavila od začátku až do konce, užívala jsem si postavy, jejich rozhovory, kterých teda bohužel v druhé části ubylo, a hlavně mě hra bavila po stránce hratelnosti, ať už šlo o souboje či průzkum prostředí a otvírání milionu truhel. Doufám, že přijde naznačované pokračování.

Pro: postavy, příběh, Rakeťáci, souboje, dioráma, truhly, Dimengeon

Proti: místy obtížnost a horší druhá část hry

+14

The Last of Us Part II

  • PS5 100
Po mojom nadšení z jednotky som od dvojky očakával veľa a presne to som aj dostal. Dalo by sa argumentovať, že je to po hernej stránke veľmi podobné ako prvý diel (akurát obohatené o pár nových, skôr kozmetických, prvkov), ale mne to vôbec neprekážalo. Po audiovizuálnej stránke ide opäť o špičku a hra sa celkovo výborne hrá.

Možno ide len o môj dojem, ale mal som pocit, že hra je o niečo náročnejšia (na normal). V jednotke sa mi málokedy stalo, že som nemal vôbec žiadnu muníciu, tu párkrát hej. Čo bolo super, lebo som musel improvizovať a skúsiť nepriateľov zdolať inak. Vlastne ma celkom láka zahrať si The Last of Us 2 na ťažšej obtiažnosti.

Príbeh je temnejší, drsnejší, dojemnejší a vôbec komplexnejší. Tvorcovia sa nebáli viacerých riskantných krokov a rozhodnutí, ktorými síce možno viacerých nahnevali, ale pokiaľ sa nad tým človek zamyslí, tak príbeh dáva dokonalý zmysel. Každý čin má svoje následky a nikto nie je svätý, obzvlášť vo svete, v ktorom sa hra odohráva. A bolo výborné, že nám to tvorcovia dali patrične pocítiť.

Spočiatku som bol trochu v rozpakoch, keď som začal hrať za Abby. Prišlo mi, že to narušilo tempo rozprávania. Ako sa ale neskôr ukázalo, išlo o premyslený plán tvorcov a v závere do seba všetko zaklaplo. Abby je okrem toho veľmi dobre napísaná a zahraná a aby som bol úprimný: fandil som jej viac ako Ellie.  

Jej priateľstvo s Levom, jej odhodlanie chrániť ho aj pred vlastnými. (pri jej "You're my people!" sa mi od dojatia zarosili oči.) Bola mi skrátka sympatická a jej časť bola pre mňa vrcholom hry. Nehovoriac už o tom, že mala uveriteľné motivácie. To je vlastne veľká sila sequelu. Veľmi hodnoverne a civilne napísané postavy, ktoré sa hráčovi zaryjú do hlavy, vrátane citlivo vykreslených vzťahov medzi nimi. Hra ma dokázala až do konca držať v napätí, ako príbeh skončí a hoci záver bol trochu odhadnuteľný, aj tak ma dojal. Výborná práca a pre mňa jeden z najsilnejších herných zážitkov.

Ako menšiu výhradu vidím len trochu otravné "záchrany na poslednú chvíľu". Postava sa dostane do neriešiteľnej situácie a potom sa objaví starý kamoš, ktorý šiel náhodou okolo a v poslednej sekunde zasiahne. Jasné, nie je to nič nové a používa sa to dodnes aj vo filmoch, len tu toho bolo trošku veľa. Po čase to tak pôsobí až príliš strojene.

Pro: grafika, príbeh, postavy a ich vzájomné vzťahy, atmosféra

Proti: nič podstatné

+13

Another World

  • PS5 80
Dohánění restů pořád v plném proudu. A další hra, která je v žebříčcích must play. A musím říct, že jsem byl překvapen a frustrován zároveň.

Frustrován tím, že tohle je jedna z nejtěžších her, kterou jsem dohrál. Co mám rád na starých hrách je, že jsou nekompromisní. A slovo you died nebo některou ze screen uvidíte velice často. No tady naštěstí je nějaký systém checkpointů, takže jsem nemusel hru absolvovat dycky od začátku. Ale i tak jsem schopen některé screeny popsat detailně z toho jak jsem na nich byl často protože nekecám, že jsem umíral skoro na každém kroku.

Ale musím říct, že i tak mne to bavilo. Ten příběh je prostě fajn a celkově na tu dobu, opravdu hra působí, jako kdyby předběhla svou dobu. Ale úplně do vkusu se mi netrefila.

Ale co se musí pochválit je, že hra vypráví opravdu dobrý příběh bez jediného slova. A to chce opravdu um.

Hru jsem hrál na PS5 v nové edici, ale je tam i možnost přepínání do staré grafiky a porovnávat jsem to prostě musel a pořád hra vypadá dobře. Klobouk dolů.

Všehovšudy nevím co víc bych dodal jelikož je tu hra od roku 91, takže vše podstatné už dávno bylo řečeno. Proto jsem chtěl jen vyjádřit své pocity a doporučit ji asi spíš těm mladým hračům, aby viděli, co za nás frčelo.

Pro: filmovost, příběh bez jediného slova, grafika

Proti: obtížnost, hra vám dá opravdu zabrat, délka hry, doteď nevím jak checkpointy fungují

+10 +11 −1

Doki Doki Literature Club Plus!

  • PS5 80
Doki Doki Literature Club Plus! začíná varováním, že se hraní nedoporučuje citlivým povahám, což ve mně vzbudilo ještě větší zvědavost a těšila jsem se, jakých témat se hra bude dotýkat, když má takové varování.

Jde o vizuální novelu, takže hráč nemá v podstatě žádný prostor zasahovat do děje a čeká na něho hodně čtení. I přes pomalejší rozjezd příběhu mě hra udržovala v napětí, protože jsem byla zvědavá, kdy se ona nevinnost zlomí a jak to celé bude gradovat. A když to přišlo a hra odhodila veškeré zábrany, tak to fakt stálo za to. Líbilo se mi, jak je zpočátku vše pěkně učesané, zbarvené do růžova, postupem času se začínají objevovat nenápadné náznaky jisté pokřivenosti a vše graduje v odhalení pravého pozadí postav a jejich "nevinných úchylek". A na tento spád hry reaguje i doprovodná hudba, i když ta si někdy i při vážných scénách zachovává svou dětskou jednoduchost a hravost, což vytváří zajímavý až bizarní kontrast. 

Hru jsem spouštěla, aniž bych o ní něco věděla, a tak mě příjemně překvapilo zaměření na duševní poruchy. V některých chvílích se dočkáme dokonce edukačního okénka, jak se chovat k člověku trpícím depresí.  Tato vizuální novela opravdu klame tělem. Její příběhové vyústění mě dostalo a závěrečná část mě fakt (ne)příjemně mrazila.
+12

Call of Duty: Modern Warfare

  • PS5 85
Bude to znít divně, ale asi jsem jeden z mála lidí, co nehráli skoro žádnej díl CoD. Kdysi dávno jsem hrál některý díl, ale že bych si to pamatoval, to vůbec. Jenže spolehnout se na ostatní recenze a všechny ostatní názory v týto sérii úplně nedoporučuju. Je to opravdu mix názorů a proto jsem si musel udělat svůj vlastní názor. A upozorňuji předem, že do této série jdu jen na single, mulťáky nehraju a ani s tím nebudu začínat.

Co můžu s radostí říct je, že ta filmovost a provedení, OMG. Ozvučením a vizuálem, je to něco jako v Battlefield 3, tohle je prostě porno. Už od začátku na vás dýchne všechen ten smrad ze střelného prachu, ohně a mrtvol. Jako kdyby jste tam byli. V tomto to byl zážitek.

A taky jsem si užil příběh. Je mi jasný, že to nemá žádný propracovaný a sofistikovaný děj, je to prostě jako kdyby jste se dívali na béčkový akčňák z 90.tek a to přesně mám rád. Jednoduchost a hlavně akci a pro tu jsem si taky šel a taky jsem ji dostal.

Co musím zase říct, tak nejsou tu žádný zbytečný výplně, žádné nudné ani výplňové mise. Ale i to může uškodit protože to časem začne být trochu stereotypní. Ale s tím jsem tak nějak počítal. Záporáci tu jsou, takže dojde i na vypjaté situace.

Ve výsledku to bylo moc fajn. Znovu, neznám původní díly, nevím jak moc se tento restart liší či neliší, ale mne to teda bavilo. A utvrdilo mne to v tom, že si chci projít další singláče protože pokud to bude aspoň v podobném duchu, tak to beru všemi deseti. Jen ta cena no, to je celkem peklo.

A zda to doporučit či nikoli? To si netroufnu říct, je to hrozně specifický, ale pokud se najde nadšenec do akčních béčkových filmů, věřím, že to toho Ramba v něm může aspoň trochu uspokojit.

Pro: filmovost, audiovizuální porno, přímočarost, spoustu akce, vypjaté situace, dabing

Proti: akce může po chvíli působit stereotypně, mise mají celkem stejný scénář, dost vysoká cena, prostě ty single playery nejsou nikterak dlouhý

+8

Coffee Talk

  • PS5 60
Vizuální novela v prostředí kavárny, kde se nepotkávají jen lidé, ale i elfové, upíří a další zajímavé rasy. Hráč v roli baristy připravuje pro postavy nápoje a tím posouvá diskuze a příběh dále. Je to vlastně jediná interakce ve hře, samotné diskuze už probíhají automaticky a jsou předem dané.

Ze začátku mě hra doopravdy vtáhla a bavila. Postavy i rozkrývání příběhu má celkem spád a vtip. Nicméně jakmile dny postupují a postavy se vracejí a stále rozebírají zdlouhavě své problémy, začaly mne některé doopravdy nudit (Myrtle a Aqua, Neil) a některé zajímavé se objevovaly už málo (Jorji). Čekal jsem, že se například dozvím i více o světe, ve kterém se hra odehrává, ale ve výsledku je toho pomálu. Hra se doopravdy zaměřuje hlavně na problémy života a soužití, které asi známe včichni (rodičovství, láska, vlastní cena, ...).

Samotného vaření nápojů a latte artu je ve hře pomálu a odcenil bych více variací nápojů či jiné reakce postav a větvení na připravené nápoje. Ve výsledku jsem byl ale vlastně spokojen - byla to pro mě první vizuální novela, kterou jsem hrál. Idealné doporučuju hrát na přenosném zařízení, ideálně kdyby to bylo na mobilu.

Pro: Cosy atmosféra, auto play

Proti: Málo přípravy nápojů během příběhu, nejde kombinovat kafe a kakao, od poloviny hodně zdlouhavé diskuze

+9

Alan Wake II: The Lake House

  • PS5 85
Splynutí Controlu a Alana Wakea dokonáno jest. Při prozkoumávání chodeb výzkumné stanice The Lake House jsem měl prakticky pocit, že hraji Control jen umně naroubovaný na jinou důvěrně známou hru.

Zážitek to byl zejména na standardy běžných DLC výborný. V obstojně dlouhém přídavku nechybí dvojice excentrických vědců, jejichž ego a ambice vydláždili cestičku hezky rovnou do pekla... nebo do ještě horších končin. Nový kousek příběhu funguje velmi slušně. Je kompaktní a pomrkává se i na některé předchozí události. Potěšilo mě, že DLC bez problémů funguje samo o sobě, působí uceleně a jen neotevírá další a další otázky aniž by naservírovalo odpovědi.

Akce je poskrovnu, což je jen dobře. Kritizované tuny munice z předešlého přídavku se naštěstí neopakují i když vyloženou nouzi jsem taky neměl. Atmosféra je libová a uzavřené prostory výzkumného střediska dokáží spolehlivě pocuchat nervy. Třeba místnost s nejméně stovkou sborově klapajících psacích strojů navozuje vážně nepříjemný pocit. Zpět jsou i pro druhý díl ikonické lekačky, jež jsou svým obsahem snad ještě hnusnější. Už jsem se jejich příchod přeci jen naučil předvídat a tentokrát jsem se lekl snad jen jednou. Než (a částečně i pak) se představí nový druh nepřítele, dá se napětí krájet.

Délka přídavku je naprosto přiměřená. Tentokrát se naštěstí nerecykluje prostředí. Po místnostech je roztroušeno několik desítek záznamů, které bylo opět zábava pročítat (stejně jako občasná live action sekvence s některým z dvojice vyšinutých géniů). Nejprve mě potěšil zdánlivý návrat hádanek v podobě zaheslovaných počítačů. Těch je celkem pět. K mému zklamání si však většina výzkumníků prostě nalepila lísteček s heslem na monitor, takže se žádné velké bádání nekoná.

Z The Lake House se tak vyklubalo vlastně až příjemné překvapení, které výrazněji nezaostává za skvělou hlavní hrou. Poměrně přísné hodnocení na agregátu recenzí Metacritics (72 % průměr) mi tak příliš smysl nedává, dostat takovouto porci zábavy v každém DLC k AAA hře, těšil bych se z nich daleko více.

Hodnocení na DH v době dohrání: 79 %; 20. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Kompaktní zajímavý příběh; atmosféra; citlivé propojení Controlu s původní hrou; live action sekvence; writing celkově

Proti: Nová zbraň nic moc nepřináší; hesla přilepená k monitoru

+15

It Takes Two

  • PS5 100
Důležité upozornění: Následující odstavce obsahují zvýšenou kadenci superlativů na větu čtvereční. Dále tedy pokračujte na vlastní nebezpečí.

No, tak letos začínáme zostra a to rovnou absolutoriem. Popravdě, i přes nadšené ohlasy a nejedno ocenění HRA ROKU jsem stejně pořád pochyboval, že It Takes Two funguje po celou dobu tak, jak se v trailerech tváří… mýlil jsem se. Výsledek je lepší, než bych si dovolil doufat.

To, co v Hazelight Studios dokázali je naprosto nevídané a to i s ohledem na jejich předchozí (rovněž kvalitní) tvorbu. It Takes Two je vlastně až překvapivě dlouhou hrou (vezmeme-li v potaz do jakého žánru spadá a o co se snaží), po celou dobu však překvapuje, mění se, ohromuje. Herní mechaniky se střídají co pár minut a takřka vždy jsou realizovány skvostné nápady, které neustále počítají s principem dvou hráčů a striktně rozdělené obrazovky. Tam, kde se „konkurence“ v rámci kooperace omezuje na pár společných rébusů či unylé mačkání vypínačů, chrlí Hazelight jednu neotřelou mechaniku za druhou od první do poslední minuty. Spolupracovat musíte prakticky neustále a pořád jinak. Dvojice ústředních postav co chvíli dostává nové vzájemně se doplňující schopnosti do vínku a zábava je to náramná.

Se svým parťákem budete systematicky čistit vosí hnízdo, podíváte se do „vesmíru“, do pokoje plného obřích a krásně interaktivních hraček a na mnoha další kouzelná a naprosto originální a nerecyklovaná místa. A možná dojde i na úkladnou vraždu! Co level, to nápaditý skvost s kouzelným pohádkovým nádechem. Design jednotlivých úrovní je úžasný a nechybí spousta maličkostí k prozkoumání. Hra je napěchovaná milým interaktivními drobnůstkami, na které se samozřejmě můžete úplně vykašlat… ale kdo by to dělal? Tomu všemu vévodí pětadvacítka v drtivé většině výborných miniher na pár minut, kde hra umožní jinak striktně kooperující dvojici hráčů změřit síly. Stejně jako prakticky vše ve hře jsou i minihry pestré a zábavné.

Vychytaná neustále se měnící herní náplň jde ruku v ruce s příběhem, přičemž autoři se odhodlali probádat minimálně pro herní médium okrajová témata. Hlavní hrdinové Cody a May se v souvislosti s pozvolným odcizením a neustálými hádkami rozvádí. Aniž by si to uvědomili, nejvíc jejich rozhodnutím trpí jejich malá dcera Rose, která následně své rodiče nevědomky zakleje do podoby roztomilých loutek. Asi nikoho nepřekvapí, jak se poté začne příběh vyvíjet tj. že si k sobě zpočátku hašteřivý pár opět začne hledat cestu. Hra však není napsaná vůbec špatně a i když směřování příběhu musí být snad každému velmi rychle jasné, za vybrané téma i jeho zpracování si autoři nezaslouží opět nic jiného než velkou pochvalu. Sám jsem hru zvolil jako doplněk k nudným, ale potřebným penězům v rámci svatebního daru pro kamaráda s kamarádkou.

V této souvislosti doplním jen malé upozornění. It Takes Two rozhodně není obtížnou hrou, parťák v podobě „nehráče/nehráčky“ si na ní však může vylámat zuby. A Way Out byla v tomhle ohledu přeci jen benevolentnější. Ač je hra z logiky věci ideální pro páry či manžele, nakonec se May chopila moje mnoha desítkami her ošlehaná sestra a i tak jsme se byli schopni na pár skákacích pasážích na chviličku zaseknout. Ač bych si hru v teorii více užil s manželkou, jsem si jistý, že by ji It Takes Two v některých pasážích frustrovala. Zmíněné však není koncipováno jako výtka. Autoři se snažili, co mohli, „smrt“ většinou znamená zdržení na pár sekund a díky alespoň nějakým nárokům na hráčovi dovednosti jsem si hru užil o to více. Pro pár hráč/hráčka jde každopádně o ultimátní veledílo.

Hledat perfektní hru je jako lov chiméry. Ani It Takes Two tak není úplně perfektní. Občas jsem si tak v cutscénách říkal, že by slovní přestřelky protagonistů mohly být o něco vybroušenější. Malinko dokáže pozlobit kamera a nutno podotknout, že výjimečně je hra v některých svých mechanikách kostrbatá. V podvodní sekci jedné úrovně se nám tak například v písku zasekl neohrabaný „vejrychtung“ na utahování obřích závitů a pomohlo až nahrání checkpointu. Přesto pokaždé, když jsem byť pomyslel na to, že bych z absolutního hodnocení lehce ubral, připadalo mi to jednoduše nemístné. It Takes Two je totiž kooperativní skvost, který v tom, o co se snaží, tak bezprecedentně ční na čímkoliv, co by šlo vůbec označit za konkurenci, že je špetka shovívavosti prostě na místě. Mhouřím tedy očko a sázím kilo! 

Hodnocení na DH v době dohrání: 89 %; 164. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Úžasné úrovně a originální prostředí; neustále se měnící hratelnost; neskutečná hravost; krásný vizuál; milé interakce s prostředím; příběh; slušná délka; minihry; friend’s pass (EA? nechce se mi věřit)

Proti: Pár zanedbatelných prkotin shrnutých v posledním odstavci textu

+18

EA Sports FC 25

  • PS5 55
Další ročník nejznámějšího fotbalu je tady. A jako velký fanoušek, který sice jen horko těžko věří ve znatelné zlepšení, jsem opět hru koupil abych se přesvědčil, že to zas dopadlo tak, jak všichni čekali. Musím říct ano i ne.

Tuhle recenzi píšu jako hráč, který hraje víc single hru než multiplayer. Takže se dnes víc zaměřím na hru za trenéra. Ve hře jsem zatím odehrál necelých 60 hodin a myslím si, že už mám více méně dobrou představu, zda EA udělali krok dopředu v kariéře pro jednotlivce nebo ne.

Věřím, že se pořád najde spousta hráčů, kteří si chtějí prostě z tepla domova zahrát pouze za svůj oblíbený tým bez nějakých online turnajů apod. Já patřím mezi ně. Kariéra byla ale vždy kámen úrazu. Především v minulém ročníku to byl děs a hrůza. V tomto se evidentně někdo na tento aspekt hry zaměřil. Máte totiž na výběr ze dvou režimů, z nichž jeden je simulace. Dále pak můžete měnit ještě další nastavení, ale tam jsem subjektivně nějaké velké změny nepocítil. Každopádně je hra v režimu simulace opravdu krok dopředu. Zápasy již nekončí, nebo alespoň ne pokaždé, výsledky 6:4, 7:5, 9:2 apod, ale běžně je to 1:0, 2:1 nebo třeba i 0:0. AI již neprodukuje smrtící protiútoky pokaždé, když dáte gól, ale také je větší problém se přes obranu dostat. Samozřejmě není výsledek úplně ideální, ale rozhodně je to krok kupředu. Jinak kariéra obsahuje všechny známé věci z předchozího dílu, krom novinky Rush - v tomto případě juniorské turnaje 5 vs 5, což se mi jeví jako příjemné zpestření. Stále jsou ale otravné rozhovory před utkáním, kde mi tak trochu přijde, že předložené otázky dávají ještě menší smysl, než u předchozího ročníku.

Obecně budu hodnotit kladněji než předchozí ročník. Nicméně na PES před 20 lety to má stále nedosažitelnou ztrátu. Ten herní prožitek je sice lepší, ale pořád na míle daleko. Chápu. Vývojáři se prostě budou zaměřovat víc na online hraní. Pro nás hrstku to je ale trochu škoda.

EDIT 25.3.2025 - Bohužel musím jít s hodnocením dost výrazně dolů. Opět připomenu, že píši o offline hraní. Člověk má za sebou již 115 hodin a rozhodl se zvýšit obtížnost. To, co následovalo, je bída a utrpení srovnatelné s předchozím dílem. AI opět hraje jak se ji zlíbí. V jednom zápase porazím Man UTD 9:1, abych pak prohrál 0:5 s Getafe, a to hráli od 20.minuty bez vyloučeného hráče. AI si ze mě prostě dělal kuželky, střílel způsobem, který se nemůže hráči nikdy povést, dělal akce na jeden dotek lépe než Barca ve svém primu. Absolutně nechápu, proč EA zvyšuje obtížnost právě tímto způsobem. Aktuálně se dá hra označit za dost mrzutou arkádu, kdy jsou všechny vaše taktiky k ničemu. Záleží totiž na tom, jak se AI "vyspí". Hry s fotbalovým výsledkem 1:1 nebo 1:2 jsou taky fuč. Začínám opravdu ztrácet naději, že se to snad někdy zlepší.

Pro: grafika, rush mode, zlepšení režimu kariéra

Proti: Revoluce se nekoná, pořád stejné mechanismy hraní, šíleně nevybalancovaná AI, rozhovory u kariéry

+8