Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Unravel Two

  • PS5 --
Jednička vsadila na melancholické vyprávění, silný audio-vizuální zážitek a pohodově nastavenou obtížnost. Dvojka jde jiným směrem. Nevypadá to jako pokračovaní, ale spíše jako jakýsi COOP datadisk. Soustředí se především na hopskání a řešení enviromentálních puzzlů, to ostatní jde do pozadí. Tedy TO ostatní, co dělalo jedničku tak okouzlující hrou. 

Technická stránka zůstala nezměněna, hra vypadá stále xvětu, ale zasloužila by lepší rozlišení. Oba Yarníci se skvěle ovládají i jednomu hráči, není tedy nutné hledat druhý pár rukou. Plynulý pohyb postaviček je lehce předvídatelný a přesný, přesto se tady objevuje několik náročnějších pasáží, u kterých nejeden gamepad poletí proti zdi. A to nemluvím o výzvách, které se postupně odemykají během hraní a jsou pekelně těžké.

Světlé chvilky by se daly spočítat na prstech jedné ruky jednoho nešikovného dřevorubce a rozhodně se k nim řadí konflikty se zvířenou. Taková rozzuřená koroptev nebo necitlivě probuzený kapr dokáží zvednou zábavnost a připomenout, proč byla jednička tak unikátní. Další nebezpečí tady představují jakési černo-červené pšouky, které jsou sice velmi účelově se pohybující a otravné, ale zase je jich hodně...

Příběh o dvou prchajících dětech před pedofily (asi) mě vůbec nezaujal a konec vyzní tak nějak do prázdna. Sedm levelů má celkovou herní dobu kratší než jednička, přesto mi některé přišly natahované. Pro dva hráče to asi není úplně špatná volba, ale moje zklamání je veliké.

Hodnocení: ✰
+11

Horizon Zero Dawn

  • PS4 90
  • PS5 90
Jedna z mála her co mě přišpendlila k PS4 dokud jsem ji nedohrál. A podruhé znovu k PS5 v rámci příprav na pokračování. Pro mě osobně jeden z největších klenotů na minulé generaci konzolí, který si drží pořád stejně vysokou hodnotu i na nové generaci. Teď už si ji navíc můžou zahrát i hráči na PC. Krásné lokace, bavil mě i příběh a zajímavý vedlejší postavy a vedlejší úkoly. V podstatě jediný minus, co bych jmenoval a co dokázalo být místy frustrující je bojový systém nablízko, komba vždy nefungovala tak jak by si člověk představoval i při správném navázání sekvence. Preferoval jsem tedy boj z dálky. Celkově jde ale každopádně o věc, kterou by se žádný majitel Playstation konzolí neměl ochudit.

Pro: krásné lokace, grafika, zajímavý příběh a postavy

Proti: slabší bojový systém na blízko

+11 +13 −2

Soulstice

  • PS5 70
Soulstice je rozporuplná hra. Jde o takový ten kousek, který vás často hodně a vehementně rozčiluje, ale přesto ho máte rádi. V konečném důsledku mě tak mrzí, že je hra (velmi pravděpodobně) komerční propadák a pokračování tak nejspíš nebude. Přijde mi totiž, že napodruhé by to začínající studio vyšvihlo podstatně lépe.

Svět je (už zase) na pokraji apokalypsy. Nad velkolepým městem Ilden se otevřela trhlina mezi dvěma světy, ze které proudí zástupy dávných nepřátel, jež si podmanily a zdeformovaly i místní obyvatelstvo. Ve snaze zabránit katastrofě vysílá tajuplný Řád na místo tři elitní popelavé rytíře tvz. Chiméry. Jednou z nich je i zuřivá Briar a pokorná Lute. Hra klade poměrně značný důraz na vyprávění příběhu a i přes některé klišé jde o vcelku zajímavý děj v slušně načrtnutých kulisách.

Soulstice vůbec nevyšel na starou generaci konzolí, což je vlastně pořádný paradox. Působí totiž v lecčems staromilsky až zastarale. Hned po spuštění vás přivítá dnes už prakticky vymýcený prvek akčních her v podobě šílené fixní kamery, na kterou budete soustavně nadávat. Hlavně některé plošinovkové sekce jsou vyloženě ve zdejším podání "lahůdka" pro vaše nervy. Na rozmary šíleného kameramana si jde sice časem zvyknout, pachutě se však nezbavíte až do konce.

Příliš dobře nefunguje ani systém checkpointů, který dovede zbytečně frustrovat a jste nuceni opakovat před souboji klidové pasáže a sbírat suroviny. Prostředí je zpočátku vlastně celkem hezké a nechybí mu atmosféra, bohužel se postupem času vkrádá stereotyp a úvodní město vlastně neopustíte už do samotného konce hry. Soulstice tak trochu neví, kdy skončit. Na druhou stranu je závěrečná část hodně nabitá a soubojů z řadovými nepřáteli ubývá. Těch pětadvacet kapitol se tak zvládnout dá. Na opětovné puštění hry v nově odemknuté obtížnosti jsem však chuť už rozhodně neměl.

Naštěstí tvůrci nezůstali u oživování starých mechanismů, které měli nechat ležet v propadlišti videoherních dějin. Do své hry zakomponovali neotřelý systém aur, který se promítá do soubojových i průzkumných pasážích. Nepřátele jsou zjednodušeně řazení do tří skupin, přičemž první můžete mlátit jak se vám zlíbí a nakonec se rozpadnou na kaši, další dvě jsou však zranitelné pouze s aktivovanou aurou. Ty však nemůžete mít zapnuté pořád, jelikož se tím Lute rychle vyčerpává a v hraničním případě může i na chvíli zmizet. Vzhledem k tomu, že zajišťuje veškerou obranu dvojice, je to rázem celkem prekérka.

Souboják naštěstí funguje a je rozhodně jedním z taháků hry.  Kromě systému aur se zakládá také na stále se rozšiřujícím arzenálu zbraní, přičemž každá má kromě jasných výhod i svoje úskalí. Ostnatý bič si hravě poradí se zástupy základních nepřátel, ale ty odolnější pouze lechtá, luk hravě sestřelí létající nepřátele k zemi, ale proti skupinám nepřátel vám příliš nepomůže.  Střídání zbraní je nezbytné kvůli různým třídám nepřátel i lepšímu skóre. Systém je to v kombinaci s aurami dostatečně komplexní a baví.

Na hře je vidět potenciál, který zůstal naplněn pouze v soubojích. Když však zatnete zuby, začnou četné zápory blednout a vy se začnete obstojně bavit. Navíc je hra trochu překvapivě lokalizovaná na češtiny. Pokud vás tak svědí prstíky v očekávání dalšího dílu DMC, dejte Soulstice šanci. 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde   můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Temná atmosféra zpočátku úchvatného Ildenu; Chiméry jsou vlastně fajn nápad; komplexní soubojový systém; některé momenty vyprávění; bezproblémový technický stav hned po vydání

Proti: Frustrující kamera; dabing vedlejších postav tahá za uši; stereotypní prostředí i hratelnost v poslední třetině hry

+11

Way of the Hunter

  • PS5 85
Tahle hra rozhodně není pro každého a chce to Elden ring level trpělivosti. Zvěř je třeba buď náhodou potkat, nebo je stopovat rychleji než postupují oni, ale zároveň ne tak rychle, aby Vás slyšeli, a zároveň je uvidět dřív, než uvidí oni Vás. To znamená, že po hodině stopování Vám na 95 % stejně utečou. Nakonec se stanete mistři poslechu, kam zvěř utíká, a mistři odhadu tohoto místa, kde pak při troše štěstí něco ulovíte. Případně zraníte zvíře, které pak díky krvavým stopám snadno naleznete.

Hra se snaží skrz mise ukázat potřebnost lovu a i problematické navazující obory, jako je třeba preparátorství - vycpávání zvěře, ale i naopak hra poukazuje na bezohledné a neetické lovce. Určitě je třeba pochválit grafiku a audio (kromě hmyzu, který vydává zvuk kamínky, kterými mlátí o sebe). Nicméně je tu nepřeberné množství glitchů, ale hlavně jste tu fakt sami. Ve hře potkáte jen hlas skrz telefon a pár vzkazů na stole. Tíživá samota je umocněná tím, že většinou se musíte přepravit na nějaké místo autem nebo častěji během, v posedu se nevyspíte, takže pokud už lezete na posed, tak většinou zvěř máte vyplašenou, nebo tam doslova můžete čekat hodiny reálného času a nic nepotkat. Děkuji moc.

Pro: Neuvěřitelná grafika, zajímavá zkušenost, vysvětlení etického lovu

Proti: Glitche, samota, vyplenění trpělivosti

+11

The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

  • PS5 50
Tohle je první hra kterou jsem na databázi přidal, a to za jediným důvodem. A to abych se mohl vypsat a popsat hrozný zážitek který jsem ze hry měl. Tak pojďme do toho.

Začnu s tím dobrým. Příběh je zajimavý, místy je hra dost děsivá, tvůrci měli pár dobrých nápadů. Hrál jsem hru v lokálním coopu a v některých momentech to hře přidalo. Na rozdíl od minulých dílů se postavy naučily běhat a šplhat, což se hra nebojí ukázat.

Ale tady už fakt musím začít mluvit o negativech. Tadytohle šplhání po překážkách totiž plní snad celou první hodinu hry, a působí hrozně jako výplň, protože tyhle šplhací pasáže neobsahují žádný nový příběh, jen je zde pár puzzlů. Je hrozně divné, že všechny postavy jsou stejně mobilní, například od starého Charlieho jsem nečekal stejný parkour jako od mladé Erin.

Co hru ale sráží nejvíc je neskutečná hromada bugů. Postavy mají asi nějakou sociální fobii, protože místo do očí se konstantně čumí jen do stropu. V některých částech se postava odmítá otáčet s kamerou a dost tak stěžuje prozkoumávání když si nemůžete ani posvítit. Když kamera zrovna funguje, tak se postavy nedívají dopředu ale mají vytočenou hlavu tak moc, že jsem chvilku myslel že nepohodlné postele jim způsobily skoliózu. Tohle všechno jsem ochotný překousnout. Ale že bugy ovlivní i příběh. Těsně před koncem se najednou oživila jedna mrtvá postava jen aby zas pak zmizela ale mezitím stihla posunout příběh tak, že absolutně nenavazoval z jednoho bodu so druhého, jako kdyby hra prostě přeskočila z jedné příběhové větve do druhé a pak zase zpátky. Z toho jsem zmatený jako Kratos z God of War když k Vánocům dostal svetr s nápisem Make love not War. V jedné části dokonce textury zmizely a postava šla jen černou chodbou. Je to jako kdyby celou hru ty bugy gradovaly za zvuků In the Halls of Mountain King a s každou repeticí se situace zhoršovala. Hrál jsem předchozí díl na PS5 a tam nebyl absolutně žádný problém, takže nechápu jak ta hra může teď vypadat takhle. Jo, ještě někdy přestaly mluvit postavy, vybavení jedné postavy levitovalo vedle hlavy a je toho víc. Nevím jestli tohle všechno opraví nějakým updatem, ale pro mne už bude pozdě. Hru jsem koupil za plnou cenu a za tu ji s tolika bugy doporučit nemůžu. Příště lépe Supermassive Games, příště lépe.

Hru jsem si nedobrovolně vybral do letošní výzvy do kategorie Proč si to vůbec dělám?

Pro: Příběh, nové mechaniky, atmosféra

Proti: velké množství bugů na PS5

+11

Saints Row

  • PS5 65
I na těch nuzných "pětašedesát" se nový Saints Row vydrápal jen po přivření očí. Je to přitom škoda, jelikož jsem restart série vážně chtěl mít rád. Jenže to dost dobře nejde...

Je potřeba říct, že nejde o vyloženě mizernou hru, v žánru městských akcí však jde o průměr a Saints Row je to jednoduše nejhorší. Autoři šlápli na brzdu (co jim taky ostatně zbylo, prezidenta USA odvracejícího mimozemskou invazi jen tak něco netrumfne), což nemusí být automaticky špatně. Ono budování gangu od píky vlastně nezní vůbec špatně, jen to reboot prostě nedělá příliš dobře.

Vaše bezejmenná ústřední (a také velmi silně modifikovatelná) postava je i tentokrát sympatický psychopat, problém je v parťácích, kteří se tak strašně snaží být COOL a "free" až je to občas jedna velká trapárna. Saints Row se snaží glosovat současné trendy a bohužel mu to tentokrát příliš nevychází. Osobnosti Keva, Eli i Neenah působí prvoplánově a není s nimi zábava. Příběhové pozadí budování impéria také není příliš poutavé a nemohl jsem se zbavit pocitu, že hlavní příběhová linka se skončila dřív, než se stačila rozjet.

Problém je i v náplni jednotlivých misí. Ty mají sice často fajn ulítlou expozici, až na pár výjimek jde však pouze o několik propojených střelnic s nabíhajícími pitomci konkurenčních gangů/policie. Pocit ze střelby není vyloženě špatný, ale hra upadá velmi rychle do úmorného stereotypu, což je strašná škoda. Repetitivní hratelnost bohužel příliš nerozbíjí ani nově představené zvláštní schopnosti a efektní zakončováky.

I několik měsíců po vydání Saints Row trápí bugy. Začal jsem hrát hned s vydáním a v té době nešla standartním způsobem dokončit i jedna z příběhových misí. Oprava přišla až po několika týdnech. I nyní však hru sužují zejména grafické chyby a třeba vrchní část oděvu se stále z prazvláštního důvodu vůbec neobjevuje.

Z předchozích řádků musí vypadat hra jako jeden velký průšvih, přesto jsem hře nakonec věnoval necelých čtyřicet hodin (a pár jich asi ještě přibude). Může za to hlavně ústřední dějiště v podobě Santo Ilesa. Město se i přes relativně zastaralou grafiku povedlo, skrývá spoustu zajímavých míst k objevení a prozkoumání. Je paradoxní, že drtivou většinu z místních pamětihodností hlavní příběhová linka absolutně ignoruje a pečlivě designované objekty navštívíte pouze v rámci zcela dobrovolného průzkumu města. Ona hra obecně jaksi baví víc při plnění (četných a také vcelku stereotypních) vedlejších aktivit, než svým hlavním obsahem.

Letošní Saints Row tak trochu zaspalo dobu a bohužel tahá za kratší konec i v porovnání se svými staršími bratříčky v rámci série samotné. Z fajn glosující komedie je rázem spíš fraška vykrádající sama sebe a je velká škoda, že příběhová část nekončí hromadnou popravou všech vašich parťáků. V konečném důsledku však záleží na vašich očekáváních. Kdo čekal (nesmyslně) nové GTA, bude dost zklamaný, fanoušci velké nadsázky a spooousty bezmyšlenkovitého střílení se zde vlastně mohou celkem dobře pobavit. 

Hodnocení na DH v době dohrání: 66 %; 13. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Některé bláznivé zápletky jednotlivých misí; Santo Ileso; ústřední postava; některé vedlejší aktivity

Proti: Mizerný technický stav; jednotvárná a zastaralá hratelnost; vedlejší postavy a příběh

+11

Outriders

  • PS5 80
Outriders rozhodně není žádný nezapomenutelný skvost, přesto jsem hru očekával a v konečném důsledku rozhodně nejsem zklamaný. Předně jde o coop looter shooter (těch "o" ale je!), který si v pohodě užije i vlk samotář. A to je fajn.

Outriders má poměrně dlouhou příběhovou část, kterou autoři skvěle rozdělili do "záchytných" bodů a není tak problém přehrát již prošlou sekvenci bez ztráty vybavení či úrovně. On princip postupu obecně funguje velmi dobře a je jedním z prvků, které jsem na hře nejvíce ocenil. Díky "world tier" systému je hra stále dostatečně obtížná i když u konce jsem na tier 14 už neměl problém razit si cestu plynule kupředu (aby mě poslední boss a jeho proklaté koule srazili na kolena). Výzvu mám ve hrách prostě rád a tady jste za "odvahu" systematicky odměňováni lepším lootem. Výborně.

Hře se obecně vyčítá horší příběh a scénář. Upřímně, s tím jsem problém neměl. Lore světa Enoch se mi vlastně hodně líbil a četné písemné vzkazy jsem si rád pročítal. Na střílečku nabízel svět vlastně dost zajímavé příběhy a časem mi přirostla k srdci i hlavní postava (byť je to trochu psychopat).

Herní náplň je defacto šíleně stereotypní. Vlastně jdete jen z arény do arény a kosíte hordy nepřátel. Překvapivě se mi až absurdně stejná herní náplň začala zajídat až po několika desítkách hodin a ani po celé padesátce, kterou jsem se hrou strávil, jsem nebyl znechucený. Svět byl ale zachráněn, platina padla a stačilo...

Stereotyp herní náplně autoři oddalují pestrým prostředím a lokacemi. Pocit ze střelby by sice mohl být i lepší, schopnosti jsou však uspokojivé (hráno za Pyromancera). Velkým tahákem je však loot. Tuny lootu! Fanoušci Borderlands nebo i Diabla si budou mlaskat. Vybavení je pestré co do vzhledu i funkčnosti. Passivní schopnosti zbraní i částí brnění sice nejsou úplně vyvážené, je jich však spousta a s radostí je budete zkoušet.

Zpočátku jsem se zradoval i nad stále novými typy přátel a když jsem v "bestiáři" viděl, kolik políček ještě schází, byl jsem v jednom nebi. Bohužel se později začínají objevovat takřka stejné varianty již objevených nepřátel, i tak je zdejší flóra i lidští nepřátele celkem pestrá co do vzhledu i schopností. Za vypíchnutí určitě stojí i poměrně slušný "engame" obsah, i když mě osobně už se do dalšího střílení/vylepšování příliš nechtělo. Momentálně je bohužel trochu problém najít aktivní partu z náhodných spoluhráčů. Troufám si však tvrdit, že s dvěma kamarády a pozitivním vztahem k grindu si Outriders užijete o pár (desítek) hodin déle než já.

Outriders je tak co do herní náplně vlastně dost stereotypní kousek, což však u her, zaměřených na loot, vlastně není nic zvláštního. Díky fajn aktivním i pasivním schopnostem celkem potrvá než se začnete nudit a autorům z People Can Fly se podařilo stvořit až překvapivě fajn béčkový svět, do kterého se budete pár desítek hodin rádi vracet. Už teď vím, že dvojka by mi určitě nevadila.

Hodnocení na DH v době dohrání: 75 %; 56. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Vcelku zábavný lore světa; propracovaný loot systém; pestrá prostředí; systém obtížnosti a odměňování

Proti: Po stránce hratelnosti velmi stereotypní; hloupě nadesignovaný poslední souboj; postupem hry se nepřátele velmi často opakují; špatně schované načítací obrazovky

+11

Forspoken

  • PS5 75
Shlédnutím prvního traileru jsem si říkal, že to asi nebude úplně hra pro mne, avšak můj názor se změnil po možnosti zahrát si demo, které mně uchvátilo svojí hratelností, tím jak variabilní se v tomto smyslu hra dala hrát.
Tak jsem tedy netrpělivě vyčkával datum vydání.
Hru mají na starosti Japonští vývojáři ze studia Square Enix , proto hra skvěle zapadá do herní výzvy č. 4 -  Země vycházejícího slunce (základní varianta)

Úvodem se podíváme do města New York, kde se začíná vykreslovat pozadí příběhu hlavní postavy, teenagerky Frey, kterou jako malou nalezli blízko tunelu Holland a od tud získává své příjmení. Frey má problémy se zákonem, neboť se přichytí špatné party, která nutí hlavní hrdinku krást hodnotné věci, avšak jedna taková prácička se zvrtne a Frey končí u soudu, kde odprosí soudkyni o poslední šanci a ta jí vyhoví.
Frey odchází a naráží na naštvanou partu, avšak se jí podaří utéct a vrátí se do svého úkrytu, starý opuštěný dům, kde se seznamujeme s Homerem, kočkou Freji.
V pokoji kde se nachází postel ke spaní, spatříme sportovní tašku, ve které má Frey našetřené velké množství peněz a poprvé nás seznamuje se svým plánem, jak opustit New York.
Tento plán má však malý háček, tím je požár, který zachvátí její byt a zatímco se Frey snaží zachránit Homer, tak její ložnici zachvátí plameny a sportovní taška s penězi leží za neprostupnými plameny. Frey se podaří utéct, kdy při útěku nalezne nápis : "Našli jsme tě".
Morálně zdrcená Frey běží před soud a předává Homer soudkyni, se slibem, že se pro ní vrátí. Zdrcená Frey zamíří k tunelu Holland, aby našla nějaká vodítka, která by jí spojovala s jejím nálezem.
Zamyšlená a zlomená hlavní hrdinka je oslněna září z budovy. Nedá jí to, a tak jde za zdrojem. Nachází stůl na jehož desce se nachází náramek, který si vezme a ten jí přenáší do světa Athia.

Zatím to zní zajímavě co? Ale pokud něco dokáže vytočit, pak je to způsob jakým je vedený úvod, neboť jdete asi 3-5 minut a pak následuje 10 minutová cutscéna. Následné dávkování příběhu už spíše upadá a působí tuctově.

Jelikož jde o hru, která se rozkládá v open worldu, pak příběh plyne v závislosti na stylu hraní. Pokud si chcete "vyzobávát" vše co se v dané lokaci nachází, pak se nejspíš začnete i ztrácet v příběhu jako já.
Příběh je velmi předvidatelný i když má menší polt twist, ale ten Vás na zadek neposadí.
Nechci moc zacházet do samotného příběhu, neboť by zde bylo více označení spoiler, než samotného textu.

Každá oblast se od ostatních odělena horami, útesy či vodní plochou. Do některých oblastí však vede jen jedna cesta a tak orientace v rozlehlých pasáží je katastrofální a zabere klidně i půl hodiny, než naleznete cestu.
Kapitola sama o sobě je v tomto ohledu dostupnost do lokace Nowhere, do které jsem se sice dostával až v end gamu, ale vytáčela mne doběla.

Pojďme k tomu podstatnému a tím je v případě Forspoken mechanika kouzlení. Osobně jsem hru hrál na obtížnost Normal a musím říct, že většina soubojů byla opravdu nenáročná, tedy do prvního souboje s Mutantem (Tím byl medvěd metající kamenné ostny z povrchu země a masivním skokem, který Vás odhodí) .
Vlatně i souboj v labirintech oproti mini bossům není takovou výzvou. Pokud jde o samotné bosse, jejich souboje jsou celkem průměrné, spíše otravné rozložením do tří fází prodloužené o zdržovací cut scény.
Kouzla mají krásně zpracovaný vizuál, ale hodně na úkor FPS. Netuším, jak hra odsýpá na 4K, osobně jsem zvolil spíše variantu více FPS na úkor rozlišení. Narazil jsem na dvě situace, kdy hra při větším počtu částit dokonce spadla.
Kouzla si ve hře otevíráme za pomoci sběru many, které se nachází po lokacích ve formě světelných průchozích sloupců, po jejichž sebrání dojde k přičtení. Za určitý obnos si lze otevírat další kouzla, ale jen u setu kouzel, dle počtu poražených bosů. V základu máte Frey's magic.
Celkově lze získat přístup ke čtyřem setů kouzel.
Poražením prvního bosse se dostanete k ohnivé magii , kdy se zpřístupní přitahovací lano, suprově to zní, ale mechanika používání lana působí strašně nepřirozeně a nefunguje v několika příkladech.

Ve hře lze sbírat nejrůznější materiály sloužící k výrobě a vylepšení dovedností pláště a náhrdelníku. Těchto kusů oblečení lze najít značné množství. stejně je tomu i v případě náhrdelníků.
Dalším systémem zvýšení schopností je sbíraní nehtů, ano čtete správně, namalováním nehtů si zvyšujete schopnosti... Je to předci japonská společnost, tak koho by to překvapilo.. Naštěstí to je jedna z mála zvláštností, neboť zde nemusíte třeba lovit ryby, tím pádem jedním z věcí k zamyšlení je pouze nekonečná výdrž baterie u mobilního telefonu, se kterým fotíte krajinu, aby jste ji ukazovali dětem v rámci side questu. 

Obtížnost si lze zvolit jak na začátku hry, tak v jejím průběhu. Pokud by se i na lehkou obtížnost nedařilo, lze zapnout pomocné asistenty, jako auto uhýbání, či samo doplňování života pomocí lahviček, automatické zaměřování nepřítele (osobně jsem je nevyužíval), využíval jsem pouze automatický sběr surovin.

Hudbu si ve hře moc neužijete, ve většině lokací hrají obdobné melodie, které zvyšují pouze intenzitu při soubojích, jinak spíše jí nevěnujete pozornost, co ovšem slyšíte skoro pořád je hlas otravného náramku, ten má potřebu komentovat každou "blbost" na kterou narazíte, užitečným se stává až když Vám směřuje útok do zad a náramek Vás upozorní před útokem, to se týká pouze červených a modrých útoků.

Hra mě bavila, ale pouze do momentu, kdy už množství aktivit bylo velmi repetitivní či dostupnost lokací mi zvedala krevní tlak. Příběh byl opravdu spíše průměrný a v tomto mě japonské studio trochu zklamalo. To co ovšem upoutalo mojí pozornost, jsou názvy ať už náměstí, či postav, které v anglické verzi mají názvy jako Odvaha, Schopnost či názvy osob jako Kladivo, Sila,  
Nikde jsem se k tomuto výběru nedočetl nějakou motivaci a asi to bylo jediné, co ve mně zanechalo hraní hry Forspoken.
Odehráno: 60 hodin
Hra dokončena na 100% trofejí (PS5)

Pro: Variabilita stylů kouzlení, pomocné asistenty pro nezkušené hráče, množnost výroby věcí.

Proti: Propady FPS i při výběru nižšího rozlišení, padání hry, někdy až toporné ovládání (přitahovací lano).

+11

Dead Space

  • PS5 95
Ako by mal vyzerať naozaj dobre zvládnutý remake hry, ktorého uvádzacia cena je na úrovni nových AAA titulov? Dead Space to ukazuje. Minimálne teda na PS5, kde som nepostrehol často uvádzané vysoké hardvérové nároky z PC verzie. Ako je z predchádzajúcej vety jasné, budem hodnotiť konzolovú verziu a teda konkrétne PS5 verziu.

Pôvodnú verziu Dead Space, ako aj ďalšie dva diely som prešiel niekoľko krát ešte na PS3 a v čase ich vydania som prvé dva diely považoval za skvelé hry patriace medzi špičku toho, čo vtedajšia generácia konzol dokázala ponúknuť v žánre survival/horror hier. Nároky kladené na remake boli preto z mojej strany nemalé. Po iba priemernom prijatí Callisto Protocolu iba pár týždňov pred vydaním tejto hry som mal dosť veľké obavy z toho ako celý remake dopadne. Špeciálne, keď na ňom pracovalo štúdio vlastnené producentom, ktorého meno sa v slušnej spoločnosti nevyslovuje. Našťastie to vyzerá, že producent nechal štúdio pracovať a ja som sa mýlil (ach, ako som sa veľmi mýlil).

Technické spracovanie: 
Čo sa týka technického spracovania (hodnotím iba PS5 verziu), za celú dĺžku hrania som nepostrehol frame-dropy, hra bežala stabilne, grafika vyzerala aj na pomery PS5 veľmi pekne, hudba a zvuky dotvárali atmosféru ukážkovo. Na hre som strávil 20 hodín (prečo napíšem neskôr) a za celý čas mi padla jeden krát, čo je, mám taký pocit, na pomery PS5 v rámci štandardu (neviem čo porobili s OS konzoly v Sony, ale PS5 mám pol roka a mal som na ňom viac pádov než na PS3 a PS4 dokopy od roku 2008).

Po prejdení hry som si pustil na ochutnávku screencapture video z pôvodnej hry a môžem povedať, že v prípade grafiky sa jedná až o neuveriteľný pokrok. Šok bol v tomto prípade ako keď som porovnával úplne prvé Halo s remakom, sám seba som sa pýtal, ako som sa mohol na pôvodnú verziu vôbec pozerať.

Príbeh:
Podľa úvodných informácií, ktoré som mal k dispozícii, mal byť príbeh iba doplnený ďalšími informáciami z universa z ďalších dielov, alebo prípadne kanonických médií. Našťastie, aj tu to tvorcovia zobrali, ako sa vraví, od podlahy a síce príbeh ako takýb zachovali a rozšírili, čím ma ale veľmi potešili, bolo prerobenie dialógov, textov a nahrávok.

Po tom, čo som si pustil záznam z pôvodnej verzie, tak môžem povedať, že pôvodné dialógy nezotarli úplne najlepšie a na dnešnú dobu by boli pravdepodobne veľmi "cheesy" a príliš cez čiaru. Napríklad hneď prvá scéna pri prílete na Ishimuru, kde v pôvodnej verzii ide Kendra hneď do priameho konfliktu so Zachom a celý dialóg mi príde extrémne prehrávaný hercami, čo má za následok až komickosť celej situácie a stiahnutie dialógu na úroveň céčkových akčných filmov. V novej verzii je celý prílet spracovaný oveľa decentnejšie a vtiahne do deja oveľa viac.

Veľmi dobrým ťahom bolo aj to, že sa vývojari rozhodli dať Isaacovi tvár a hlas. Za mňa to prinieslo možnosť ešte viac sa identifikovať s hlavnou postavou.

Atmosféra:
Atmosféra si v tejto hre zaslúži vlastný odstavec. Už v pôvodnej verzii som musel pri prvom prechádzaní hru pár krát vypnúť, nie kvôli jumpscarom, ale kvôli hutnej, ťaživej atmosfére, ktorú dokázala hra vytvoriť, špeciálne keď som ju hral sám v obývačke o jednej hodine v noci. Atmosféra v remaku je podobne ťaživá, aj keď mám pocit, že už nie je až tak nevydržateľná, ako v pôvodnej hre. Proste som nemal nutkanie hru vypnúť kvôli nepríjemnému pocitu z nej.

Možno je to tým, že som starší, pôvodná hra by ma k tomu teraz už nedonútila tiež, už len kvôli horšej grafike, ktorá by bola teraz prekážkou úplného vtiahnutia do deja. Celkovo ale atmosférou patrí hra určite k tomu lepšiemu, čo máme v súčasnosti dostupné a ak nerátam psychologické horory (pozerám tvojim smerom Madison), tak sa dá atmosféra považovať za veľmi ťaživú, čiže takú, akú by mala hra tohto typu mať.

Gameplay:
Gameplay ako taký považujem za príjemný, frustrujúcich bolo iba pár momentov. 5 percent tu ale musím strhnúť za neskipovateľné cut-scény. Vážne by ma zaujímalo, čo tvorcov viedlo k tomuto rozhodnutiu, ale keď máte pozrieť X-tý krát cut scénu pred veľkým bojom, v ktorom vás nepriatelia rozcupujú, tak je to istá forma trestu. Nevraviac o tom, keď hráte hru znova na New game+ a dialógy už poznáte naspamäť. Nerozumiem načo je dobré nútiť hráča znova pozrieť tú istú scénu.

Hru, ako som už predtým naznačil, som po prejdení spustil znova na možnosti New game+. Nie že by som bol fanúšikom opätovného prechádzania hier hneď po ich dokončení. Mal som ale pocit, že tých cca 10 hodín, ktoré mi hra dala v prvom prejdení bolo proste málo a chcem ešte.

Záver:
Vo finále, napriek pár menším mínusom sa jedná o veľmi solídny počin, pre fanúšikov pôvodnej verzie je to povinná jazda a musím povedať za seba: Kiež by bolo v súčastnej záplave remakov starých hier čím viac takýchto počinov, z ktorých je cítiť, že tvorcovia boli fanúšikmi pôvodnej hry a prácu na remaku berú ako možnosť vzdať hold svojmu obľúbenému titulu.

Pro: Atmosféra, Technické spracovanie (PS5), Hudba, Grafika, Decentný remake

Proti: Neskipovateľné cut scény, Relatívne rýchlo dohrateľné

+11

Far Cry 6

  • PS5 90
Nemůžu si pomoct. Série FAR CRY je moje srdcovka, z níž jsem hrál všechny díly včetně datadisků a DLCs a všechny jsem si nadmíru užil. Ke každému z dílů jsem však měl i určitou dávku výtek, které mě více či méně obtěžovaly v hratelnosti. U nejnovějšího dílu jsem vnímal z hráčské komunity rozporuplné reakce a kritiku toho, že už jede opravdu ze setrvačnosti a přišel by vhod větší posun v tom, co hra nabízí. K FC 6 jsem tedy přistupoval s obavami, že moje oblíbená série začíná stagnovat. Po více než 40 hodinách hraní (a dohrání hlavního příběhu) však musím s úlevou a potěšením konstatovat, že šestý díl série z mého pohledu (upozorňuji, že skalního fanouška) vybrousil skoro všechny nedostatky k dokonalosti. Nejprve tedy začnu tím, že vyjmenuji zápory, kterých je z mého pohledu v nejnovějším díle pramálo, a pak se pustím do vysvětlování kladů.

Je pravda, že grafika by si už zasloužila silnější boost. Prostředí Yary je krásné a barevně bohaté, ani to ale nedokáže zakrýt, že se jedná o umně udělanou berličku - grafika totiž funguje už roky na stejném enginu a v některých momentech je to silně vidět - ať už je to při pohybu nepřátel, vody, či vozidel. Nedostatky grafiky skrývá právě přepastelizovaná grafika, i přesto ale lze nedostatky viditelně vidět. Další výtkou je AI nepřátel - v pátém díle byl celkem posun, že se nepřátelé přesouvali na základě vašeho postupu, tady mi ale přišel určitý regres - nepřátelé byli pomalejší, předvídatelnější, a ani fakt, že jich na vás běhají fakt hordy to nezakryje.

Další neduh (a bohužel stále více prorustající všemi hrami) je šílená monetizace produktu (ať už ve formě DLC či skinů), i bez plateb se to však dá - počítejte ale s tím, že buď budete šíleně grindit, nebo holt budete mít jen pár zbraní a s nimi pojedete celou hru (můj případ).

Abych se ale dostal i k těm proklamovaným kladům - předně, snad poprvé v dějinách série zde opravdu funguje příběh. Hlavní postava je skvěle zakomponovaná do prostředí, interaktivní, její motivy jsou jasné, nedějí se zde již ohrané Far Cry twisty (vaši spojenci jsou vlastně taky zmetci) a nedochází  k tomu, že by příběh končil nešťastně.  Co fakt silně oceňuju je pak systém craftění a skillení, kterým je série FC proslulá. V tomto díle vše funguje rychleji a pryč je tak zdlouhavé sbírání všech možných předmětů, abyste si vůbec mohli vyrobit základní zbraň (a paleta originálních zbraní, které si můžete nad rámec těch klasických vytvořit, je fakt veliká).

Co je vyloženě luxusní je soundtrack a dabing. To, že vaše hlavní postava dokonce v autě za jízdy písničky z rádia zpívá, je pecka, která jen dokresluje a podtrhuje atmosféru. Dalším výrazným plusem je orientace v mapě - pryč jsou otravné šipky na silnici za jízdy či nemožnost rozkrytí míst, která jste ještě nenavštívili - mapa je mnohem přehlednější, interaktivnější a kompas ukazující trasu vám nenarušuje pocit z jízdy. No a poslední a dost silný klad je ten, že se můžete plynule soustředit na hlavní příběh - pryč jsou tak nutné výplně v podobě vedlejších misí, bez kterých se vám další příběhová mise nanačte a vy se neposunete dál - jasně, vedlejších aktivit je tu hafo a jsou více či méně zábavné a je na vás, kolik času jim chcete věnovat, avšak pokud chcete sledovat pouze hlavní linku (která sama o sobě vystačí fakt na dlouho), máte tu možnost a nic vás vtom nebude rušit. Hra přináší také spoustu zábavných miniher ve formě kohoutích zápasů či deskovek.

Když to tedy shrnu, z mého pohledu skalního fanouška se jedná o nejlepší díl série, který vybrousil všechny předešlé neduhy a k tomu, aby byl perfektní, ho tak sráží především zastaralý engine. FC 6 mi dává přesně to, co od něj chci, a nemám vůbec potřebu mu to kritizovat. Pokud bych chtěl hru s jinými mechanikami a principy, jdu do jiné FPS. Naopak se mi líbí, že se nesnaží převzít systémy z jiných her, které ji nejsou vlastní a ty na sílu roubovat do gameplaye (narozdíl od jiných her, viz např. craftění v COD MW II, které tam (u tak klasické lineární FPS) za mě nemá co dělat a bylo to v příběhu vyloženě na sílu a otravné). Rozhodně tento díl nepřišel s žádnou revolucí nebo posunem (a je fakt, že zakomponování některých nových mechanik by hro mohlo posunout zase o kus dál), ale to, co fungovalo, ještě vylepšil a naopak nedostatky vybrousil. Za mě tedy čistá radost, ale pro ty, kterým tato série nevoní, nebo chtějí větší změny, se doporučuji šestému dílu rovnou vyhnout.

Pro: příběh, soundtrack, atraktivní prostředí Yary, efektivnější a rychlejší systém craftění a skillení, postavy, hlavní charakter Dani Rojas, orientace v mapě, možnost soustředit se plynule na hlavní příběh, minihry

Proti: "inteligence" NPCs, občas pocit prázdné mapy, zastaralejší grafika, monetizace

+11

My Memory of Us

  • PS5 80
Citlivé zpracování tíživého téma, které vkusně seznamuje mladší hráče s temným obdobím lidské historie. Hra téma druhé světové války a segregace Židů "maskuje" za invazi nemyslících robotů, i méně bystrým je však hned jasné, o čem je řeč. Nesčetná úskalí utlačovaných obyvatel tehdejšího varšavského ghetta jsou zpracovány v mnoha situacích a autoři ke hře přistoupili s pokorou a citem. Velmi zajímavé jsou i sběratelné vzpomínky, které hráči v krátkém medailonku představí některé hrdiny tehdejšího polského odboje.

Vizuál je podřízen tématu a černobílé pojetí s příměsí rudé barvy, jakožto označením pro obyvatele, kteří se "špatně narodili", tvoří ambivalentní atmosféru hry. Na jedné straně je tak velký zmar, ale zároveň i plamínek naděje. Prostředí jsou poměrně pestrá a situace na herní obrazovce různorodé. My Memory of Us je záměrně vyprávěno s příměsí dětské naivity a dětskýma očima. Valiant Hearts: The Great War mi osobně přišlo o něco emotivnější, i tak vám bude ze hraní občas přirozeně smutno.

Téma je tedy jasně nastolené, bez funkční hratelnosti by to však nešlo. My Memory of Us funguje jako jednoduchá adventura rozdělené do bezmála dvou desítek kapitol. Prvky hratelnosti se naštěstí střídají dostatečně často a hra tak neupadá do stereotypu. Vyjma relativně jednoduchých hádanek v kontextu obrazovek a kradmých pasáží hraní čas od času ozvláštní i jednotlivé puzzly v podobě miniher. Opět nejde o nic převratného, ale zabavit dokáží. V tomto ohledu bych autorům vytknul asi jen horší rozmístění záchytných bodů, díky kterým zejména při snaze o posbírání několika posledních trofejí (či achievementů) budete zbytečně opakovat banální části, abyste se pokusili daný problém či hádanku vyřešit tak, jak po vás virtuální pohárek požaduje. Ke znovuzahraní však hra příliš nevybízí.

Hlavními hrdiny jsou dvě bezejmenné děti. Hru však nelze projít v kooperaci a je nutné mezi hrdiny přepínat. Čas vás až na výjimky netlačí, takže není problém, když jedna z postav jen nečinně stojí. Ovládání by však možná chtělo ještě trochu péče a třeba přelézání překážek je vyřešeno poměrně nemotorně.

V konečném důsledku však panuje rozhodně spokojenost. My Memory of Us nabízí tak akorát dlouhý (cca 6-7 hodin) zážitek, během kterého se příliš neopakuje. Nenásilnou formou odvypráví smutný příběh z dějin lidstva, ale nic nepůsobí prvoplánově či nepatřičně a díky obstojné hratelnosti tak jde o kousek, který si hráčskou pozornost v té záplavě indie titulů rozhodně zaslouží.

Hráno jako součást Herní výzvy 2023 – " 9. Období páry a petroleje:  Dohraj hru, která je zasazená do dieselpunku." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 12. hodnotící;  digitální verze PSN

Pro: Citlivý a vkusný přístup k obtížnému tématu; obstojná hratelnost, která se často mění; audiovizuální zpracování; kpt. Pickard jako vypravěč

Proti: Ovládání by chtělo lehce poladit; horší rozmístění checkpointů

+11

New Tales from the Borderlands

  • PS5 50
Původní Tales from Borderlands excelovalo v parádním duu hlavních hrdinů, zajímavém příběhu, humoru podpořeným dobře napsanými vedlejšími postavami a chytře využití reálií z Borderlands. V tomto nepřímém pokračování zde nic takového nenajdete.

Hlavní hrdinové se prostě nepovedli zvlášť iritující Octavio a Fran. Problém je, že to nezachrání ani žádné vedlejší postavy ,směšný záporák a slabý příběh který se v poslední třetině vleče nehorázně. Další výstřel vedle je humor. Jestli je vtipný nebo úsměvný ve 25% případů tak je to moc. Humor je sice u každého otázka různé chuti ale zde ta chuť opravdu špatná.

Po dohrání přemýšlím pro koho vlastně hra je určena. Fandy původní hry zklame ve všech směrech. Její kvality sotva dosahují průměrnosti a zábavnost značně kolísá. Geabox nedokázal napodobit kouzlo Telltale a takhle to dopadlo.
+11

Dark Souls III: Ashes of Ariandel

  • PS5 65
Po výbornej hlavnej hre prišla studená sprcha v podobe prvého DLC. Mám dojem, že tvorcovia si povedali, že doň napchajú všetko, čo sa im nevošlo do base game a rovno museli siahnuť po tých najotravnejších nepriateľoch (muchy, vojaci-fakíri a vĺčkovia).

To by až tak nevadilo, problém bol skôr v tom, že ich rozmiestnili dosť podivne, dokonca by som povedal, že až mierne neférovo. Až som sa zháčil, či som náhodou nezapol dvojku (not a good thing).

Samotné prostredie je síce po grafickej stránke veľmi pekné, ale šialene neprehľadné. Prvý boss bol dosť nuda (variant naňho sme už videli v jednotke aj dvojke), navyše aj tu musel mať viacero pomocníkov (toto na bossfightoch fakt nemám rád).  

Hlavný boss bol ale výborný a súboj mal skvelú atmosféru. Očami som prevrátil akurát nad tým, že boss sa zase dokázal liečiť (lezie mi to na nervy), rovnako tak to, že v určitom bode som musel ZASE bojovať proti dvom bossom (podľa mňa blbý nápad, ktorý sa z neznámeho dôvodu ujal) a tri fázy sú na mňa príliš veľa. Ale ak sa nedarí, vždy si môžete zavolať NPC, iného hráča či oboch.  

Celkovo to teda záver zachránil, priznávam ale, že už začínam byť Dark Souls trochu prejedený. Takže po The Ringed City si zrejme dám od FromSoft titulov na chvíľu pauzu a zahrám si niečo viac „casul“.

Pro: vizuálne stvárnenie, posledný boss

Proti: neprehľadné prostredie, nudný prvý boss, niektoré veci v súboji s hlavným bossom by som oželel

+11

Dark Souls II: Scholar of the First Sin

  • PS5 65
Spočiatku som váhal, či sa mám do Dark Souls II vôbec pustiť. Ako je všetkým známe, duchovný otec série Hidetaka Miyazaki sa na dvojke nepodieľal, keďže makal na Bloodborne. Takže som sa bál, že to už takpovediac „nebude ono“. Ale potom som to predsa len riskol (hru som kúpil v akcii za necelých 10 eur, čo mi prišlo ako prijateľná čiastka aj za prípadné sklamanie). Znížil som očakávania a do poslednej chvíle dúfal, že to nebude také zlé, ako hovorili niektoré ohlasy. A dopadlo to... veľmi rozporuplne.

Prvých cca 8 hodín bolo číre peklo, počas ktorého som len nadával na neschopnosť vývojárov. Mal som pocit, že tvorcovia prvý diel ani nehrali a ak hrali, tak ho vôbec nepochopili. Väčšina zmien a postupov sa mi nepáčila. Aby som vypichol len niektoré: Neustále prepadávanie skupinkami nepriateľov. Obskúrna fixácia tvorcov na boje proti viacerým bossom súčasne. NPC invázie. Bieli duchovia v bielej hmle (WTF?). Sochy pľujúce jed. Zbytočný (ale žiaľ dôležitý) nový stat Adaptibility, ktorý všetko len skomplikoval. Príšerné hitboxy. Znižovanie zdravia po každej smrti. Nekonečne pomalé pitie estusu, dopĺňanie HP/staminy a otváranie dverí.

A prečo sa nepriateľom nedá utiecť? Lebo tvorcom sa nepáčilo, že hráči zamierili rovno k bossovi? Bola to predsa legitímna súčasť taktiky a bolo fajn, že hráč si mohol vybrať. Mohol sa k bossovi presekať, alebo k nemu proste dobehnúť. Prečo to meniť?

Toto všetko len potvrdilo moju domnienku, že autori netušili, ako vytvoriť náročnú, ale fér hru a uchýlili sa k lacným trikom. Hodíme tam rovno päť gargoylov, však nech je to poriadne ťažké! Dark Souls bola hra tvrdá, ale férová. Dávala vám šancu zlepšovať sa bez toho, aby vás zbytočne frustrovala. Dark Souls II to obrátilo hore nohami a vývojári si zrejme povedali, že čím viac polien budú hráčom hádzať pod nohy, tým lepšie. Pretože, no viete, asi tak si predstavujú hardcore hru. Bola to len frustrácia pre frustráciu, náročnosť pre náročnosť, ale bez pochopenia toho, čo znamená byť fér.

Napriek tomuto všetkému som to nevzdal. Zažil som síce rage quit (vôbec prvý!) a hru zmazal, ale následne som sa k nej vrátil s čistou hlavou. Rozohral som ju znova, tentokrát za iný class a s cieľom zamerať sa na silu. A odrazu to išlo oveľa lepšie a svižnejšie a ja som sa dokonca začal baviť. Čiastočne to iste bolo aj tým, že som si už proste zvykol na pravidlá. Čo ale neznamená, že sa mi páčili a že by som ich považoval za fér. Nepovažujem.

Príliš ma neoslovili ani nudné lokácie, ktoré boli často veľmi podobné jednotke a ani nezaujímaví bossovia. Tu sa tvorcovia nerozpakovali a niektorých bossov proste natvrdo skopírovali z jednotky, dokonca aj s rovnakými pohybmi. Prípadne zopár bossov neskôr ponúkli ako bežných nepriateľov. Proste lenivá a dosť odfláknutá práca.

Čo sa mi páčilo? Grafika bola fajn, tiež niekoľko lokácií, uvítal som aj možnosť teleportovať sa medzi ohniskami (hra je aj tak dosť dlhá, takže to aspoň ušetrí čas). Potešila ma aj možnosť dať si štyri prstene a nie len dva. Fajn bolo aj zopár bossov a bojov. Despawning nepriateľov mi vlastne neprekážal a vo viacerých situáciách som ho vyslovene uvítal. Atmosféra tiež ušla a miestami som cítil, že je to „staré dobré Dark Souls“.

Celkovo je však dvojka zatiaľ jednoznačne najhorší diel Souls série a absencia majstra Miyazakiho je sakramentsky cítiť. Úplne mizerná tá hra nie je, ale vyžaduje naozaj veľkú trpezlivosť a toleranciu voči chybám a mnohým nefér postupom. Ak však prežijete niekoľko úvodných hodín, tak sa baviť zrejme budete.

Edit: Nahliadol som aj do prvého DLC, ale tvorcovia ani v ňom očividne nič nepochopili. Gank squad na každom rohu, no a samozrejme pľujúce sochy, na ktoré boli vývojári asi takí pyšní, že ich napchali aj sem. Nebudem teda strácať čas a nervy a radšej Dark Souls II odložím. Zrejme už navždy.

Bossovia, ktorí mi dali najviac zabrať: Smelter Demon

Pro: grafika, niektoré lokácie a súboje

Proti: zmeny boli väčšinou k horšiemu

+11

Weird West

  • PS5 70
Dle statistik se konce Weird West minimálně na PS5 dobral jen asi každý 40. hráč (byť zařazení do PS Plus nabídky zde určitě dost podepsalo). Nejspíš to bude tím, že Weird West dostál svému jménu a jde tak vážně o dost "divnou" hru... a to i v tom špatném slova smyslu. Já se konce dobral po nějakých 30 hodinách, občas se mi vlastně úplně nechtělo pokračovat, ale v konečném součtu rozhodně nelituji. Doporučuji nelámat hůl, hra minimálně v některých ohledech spíše graduje a osobně považuji úvodní příběh pistolnice Jane Bell za asi tu nejslabší část hry.

Hra klame tělem a pokud dle obrázků čekáte Twin-stick shooter, budete hodně překvapeni. Vlastně jde o immersive sim z ptačí perspektivy a právě střílení je na hře vůbec tím nejhorším. Soubojový systém se moc nepovedl a spíše frustruje než baví. Na vině je mimo jiné nepohodlné ovládání a mizerná umělá inteligence zejména vašich spolubojovníků. V soubojích je hra hlavně řekněme do první třetiny vážně porod a na debilní parťáky (jejichž smrt je navíc permanentní) budete hlasitě nadávat. V torturu se pak hra mění zejména v uzavřených prostorách, kde je vše navíc kvůli kameře často velmi nepřehledné. Postupem času si přeci jen zvyknete, postava(y) posílí díky permanentním vylepšením a nahrávání neúspěšných střetnutí přestane být na denním pořádku. Třeba používání zvláštních schopností jednotlivých charakterů mi přišlo neintuitiní po celou dobu a i kvůli hodně omezeným možnostem jejich využití jsem se až na pár výjimek spoléhal spíše na kolty a brokovnice. Vlastně je trochu škoda, že tvůrci neměli ještě trochu odvahy navíc a hru neudělali ve stylu Disco Elysium, tedy se zcela upozaděnou akční složkou.

Svět hry je plný předmětů k sesbírání a vedle munice či lékárniček se vám pod ruku dostane i spousta veteše, dobré akorát tak k prodeji. Správa inventáře je nezbytná pruda a šlo to rozhodně vyřešit lépe. Problémům s inventářem v mém případě přispěl i fakt, že jsem mylně považoval některé předměty za později užitečné (Nimp Heads) a zbytečně je tak s sebou tahal, jen abych s dohráním zjistil, že jsou zcela k ničemu a mohl jsem je vesele prodat některému z četných obchodníků.

Weird West je zasazen do hodně zajímavé verze divokého západu v netradiční story, vyprávěné očima pěti diametrálně odlišných postav. Ústřední příběh i storky jednotlivých hlavních postav jsou hodně fajn a finální rozuzlení mi přišlo vlastně skvělé. Zápletka je asi tím hlavním, co mě přeneslo přes horší hratelnost.

Hra není až na občasné průpovídky vypravěče nazvučená, scénář je však slušný a postavy zajímavé. Po příběhové stránce se najde i pár poutavých vedlejších úkolů, více jich je však poměrně generických. Mapa je ve výsledku obrovská a míst k navštívení spousta. Nějak jsem ale nepochopil, proč do jednotlivých městeček či svatyní zavítat, pokud vás tam zrovna nenažene příběhová linka. Prostředí se velmi často opakují a hra je tak ve výsledku poměrně generická. Chválím za některá unikátní náhodná setkání při putování mapou, později však začínají také otravovat. Často jsem jim však jde vyhnout.

Po vzoru žánru nabízí Weird West někdy různé přístupy k řešení problému. Přišlo mi však, že stealth nefunguje úplně ideálně a byť jde údajně hru projít bez zabití, musí jít o opravdu hoooodně frustrující zážitek. Za pětici postav se hraje prakticky stejně, liší se pouze čtveřicí schopností, které mi často přišly dost k ničemu. Charaktery i příběhová pozadí jsou však rozdílná a je fajn, že si na některé věci prostře přijdete sami. Potěšila třeba možnost přečíst Sybilin deník ve čtvrtém příběhu vlkodlaka Deziho, která vede ke zvratu. Styl hry rozhodně nemusí sednout každému (vlastně ani mne úplně přesně nesedí) a nuzné procento dohrání to potvrzuje. Hře však nelze upřít osobitost, byť se to dle mého názoru pozitivně podepsalo spíše do povedeného vyprávění a atmosféry. Designerská rozhodnutí, co se týče přímo hratelnosti, mi příliš šťastná nepřijdou.

Hodnocení na DH v době dohrání: 64 %; 14. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Velmi originální v mnoha směrech; zajímavý příběh s povedenou pointou; atmosféra; různé možnosti řešení některých situací

Proti: Akční pasáže zejména kvůli slabé umělé inteligenci příliš nefungují; horší ovládání; správa inventáře; opakující se lokace

+11

Thymesia

  • PS5 50
Meh. Po skončení FromSoft soulsborne ságy som začal pociťovať akési prázdno. Čo mám teraz hrať?! Rozhodol som sa skúsiť nejakú z mnohých souls-like hier od iného štúdia. Voľba padla na Thymesiu, keďže sa nachádzala v katalógu PS+.

Inšpirácia najmä Bloodborneom je očividná, ale musím povedať, že hra ma príliš nebavila. Už úvodná lokácia mi prišla dosť odfláknutá a zmätočná (taký miestny Blighttown, vďaka, neprosím si), atmosféra bola taká nijaká, nepriatelia tiež a lore ma vôbec nezaujímal.

Grafika je celkom pekná a prvý boss dal zabrať. Lenže po jeho porazení som nemal motiváciu pokračovať ďalej. Obzvlášť, keď ani druhá lokácia ma vizuálne nijako neuchvátila. Thymesia v sebe vôbec nemá onu návykovosť, ktorú majú pôvodné Souls hry, takže prechod urovňami je skôr nudný a len pramálo zábavný.

Pro: grafika

Proti: nuda, neschopnosť zažrať sa pod kožu

+11

Nobody Saves the World

  • PS5 80
Znamenitá oddechovka. DrinkBox Studios opět předvádí, že i v malém týmu se dá zvládnout svěží a zábavná hra. Nobody Saves the World staví na skvěle fungující premise, kdy se nicotný a v boji nepoužitelný hrdina mávnutím kouzelného proutku stává některou z velmi pestré plejády bojeschopných bytostí.

Hra hodně sází na humor, který však nepůsobí nuceně a většina ztřeštěných vtípků padá na úrodnou půdu (byť smysl pro humor je samozřejmě subjektivní). Poplatné tomu jsou i jednotlivé "formy", které si postupem hry osvojíme. Začíná se hned jedovatou vzteklou krysou a přes přeci jen trochu nudného rytíře přichází ke slovu u i bizarnosti jako zadními nohami kopající hřebec, robot či mořská pana (s tesáky). Vylepšování jednotlivých "postav" stojí na systému jednoduchých úkolů, typu "poraz deset nepřátel tímhle útokem", nebo "zasáhni X padouchů úderem ocasu". Zkušenosti pak sbírají jednotlivé formy ale i váš avatar nehledě na aktuální proměnu. Trochu nefér by se dalo říct, že je hra o neustálém grindování, ale v této podobě to prostě vůbec nevadí. Před hráčem se rozprostírá pestrobarevný svět s praštěnými postavami a ztřeštěnými úkoly a nepřáteli. Po vizuální stránce se mi hra velmi líbila a nechybí jí tak osobitost.

Objevování světa a poodkrývání vcelku jednoduché ústřední dějové linky je fajn. Hra dokáže překvapit povedenými vedlejšími úkoly, které zajetou formulku neustálého kosení nepřátel oživují nějakým tím novým prvkem hratelnosti. Jako nováček gildy zlodějů tak budete "krást" dýky, hledat lék na rybí kletbu, nebo pomáhat vědci porozumět delfínům (pozor! ta nevině vyhlížející stvoření klejou víc než ožralej zedník). Soubojový systém je vlastně dost prosťounký, postupně se však propracujete k pořádnému množství zábavných schopností, které lze prakticky neomezeně kombinovat.

Vlastně jedinou vadou na kráse nenáročného, ale vyladěného hraní jsou zdejší dungeony. Hra jich nabízí ke zdolání celkem dost, i přes velmi povedené grafické ztvárnění jejich "vstupů" se od sebe uvnitř liší pouze lehce. V těch příběhových, kterých je celkem pět, autoři navíc nepochopitelně uzamknuli možnost plnění úkolů postav a vy tak musíte tyto kobky vyčistit bez pocitu progressu. Co do hratelnosti navíc dungeony až na nutnost ve většině z nich používat správné útoky ke zranění různých typů nepřátel, nepředstavují nic moc navíc, oproti střetnutím na propojené mapě světa. Střetnutí s bossy pak většinou znamenají jeden velký chaos na obrazovce bez prostoru k taktice. Jasně, příběhové kobky posouvají vyprávění, ale story o záchraně světa před smrtící entitou známou jako "Calamity", ve hře rozhodně nehraje prim.

Nobody Saves the World jsem měl v hledáčku už dlouho a hra rozhodně nezklamala. Je dlouhá tak akorát (při plnění prakticky veškerých nepovinných aktivit jsem se ke konci dostal za něco málo přes dvacet hodin) a nikdy nezačne být otravná a překvapivě ani stereotypní. Vlastně zcela reálně uvažuji, že pořídím DLC a v New Game + to s menším časovým odstupem proletím znova (pro sesbírání všech trofejí je to ostatně nezbytné). Zdaleka ne všechny formy jsem si stačil pořádně užít a patřičně vylevlovat. Jen ty příběhové dungeony budou napodruhé ještě větší pruda.

P.S.: Jde o první hru, kterou jsem hrál převážně na PlayStation Portalu (neschopenka a nemožnost sedět v tom hraje značnou roli). Na handhaldové hraní je hra prakticky ideální a na menší obrazovce kousek od obličeje se mi to hrálo paradoxně lépe, než na velké televizi... jen mít stabilnější internet :(.

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 6. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Hratelnost je jednoduchá, ale funkční a zábavná; zajímavé "formy; povedený humor; příjemná grafická stylizace

Proti: V příběhových dungeonech nelze vylepšovat jednotlivé formy; dungeony nejsou příliš nápadité po stránce hratelnosti ani vizuálu; nezajímavé bossfighty

+11

Final Fantasy VII Rebirth

  • PS5 90
Pokud sledujete herní scénu, pak jste už jistě někdy zaslechli dušování vývojářů, kterak nemohli kvůli omezeným technologiím naplnit svou vizi, a proto dělají remaky. Přiznávám, že jsem podobným řečem nikdy nevěřil. Jenže Rebirth mě vyvedlo z míry. Každá lokace, každé NPC i každý příběhový moment je mohutně rozšířen. Historie světa lépe vykreslena a vůbec všechno působí propracovaněji a promyšleněji. 

Postup hrou se skládá z lineárních příběhových segmentů proložených postupně se odemykajícími otevřenými mapami. Nejedná se úplně o open world, nicméně průzkumu si užijete možná až moc. Naštěstí nejsou lokace poseté otazníky, ačkoliv i tak dokážou být někdy trochu únavné. Ač lze objevování a vedlejší aktivity přeskočit, tak si nedokážu představit, že by to běžný hráč dělal. 

Právě vedlejší konání může zabrat nehorázné množství času. Minihry všeho druhu jsou rozeseté úplně všude. Desítky všemožných vylomenin a volovin různých kvalit mi, přiznávám, už trochu lezlo krkem. Rozdělil bych je obecně na velmi dobré (kartičky), OK (závody) a fyzickou nebo duševní bolest navozující (cvičení). Většinou se, pro úspěšné splnění, po hráči nevyžaduje hluboký um. Budete-li se jim chtít věnovat komplexněji, očekávejte několik dost hardcore frustrujících výzev. 

Souboje vychází z předchůdce. Čekejte tedy poloakční rubačku. Synergy útoky aspoň přinutí hráče občas přepnout na jinou postavu. Ty jsou naštěstí mechanicky dostatečně odlišné a každá z nich má svůj vlastní styl. Podporuje to tvoření buildů a testování možností (teda až na Aerith, za kterou prostě hrát neumím :)). Škoda jen nízké obtížnosti. Hard mód se bohužel nesmyslně odemkne až po dohrání. Po 105 hodinách se mi to vážně nechce rozjíždět znovu. 

Stejně tak některé mechaniky mi přijdou dost nuceně vložené. Vytváření itemů (netroufnu si napsat craftění) nemá vůbec žádnou hloubku. Odemykání schopností přes Folio taktéž nedává takřka žádné možnosti ke směřování vývoje charakterů. Zlepšování vztahů Clouda s ostatními členy skupiny skrz rozhovory ve stylu Bioware kolečka taky mohlo být lepší/jiné/vůbec. 

Nedokážu ale popřít, že FFVII Rebirth je vynikající AAA hra. Hudba i namluvení jsou na nejvyšší úrovni. Graficky skvělé, snad až na pár docela ošklivých textur v otevřených pasážích. Počet unikátních a dobře vypadajících NPC je skoro nevídaný. Cutscény dobře sestříhané a atmosférické. Jako fanoušek originálu uznávám, že mě několik částí, obrazně řečeno, srazilo na kolena.

I přes poněkud chaotický závěr, doplněný mými subjektivními výtkami, si myslím, že tu máme nejlepší Final Fantasy za posledních, nejméně, deset let. Je kombinací moderních a klasických JRPG nastavující zrcadlo šestnáctému dílu.
+11

Final Fantasy XVI: The Rising Tide

  • PS5 80
Druhé příběhové rozšíření mě zavedlo do zcela nové oblasti, což byla dost příjemná změna. Nová lokace nabízela krásné výhledy do dáli, stromy spíše tropické povahy, občas vodopád a přidala tak na barevnosti prostředí. I nebe zmodralo. Rozlohou oblast pokrývala větší území, než jsem vlastně očekávala, a bavilo mě vrátit se, nejspíše naposledy, k šestnáctému dílu Final Fantasy a zjistit, co se stalo s chybějícím Eikonem Leviathanem.

Nová oblast nabídla i vedlejší úkoly. Hned první úkol byl, že mám popojít o pár metrů dál od zadavatele úkolu a utrhnout nějaké kytky, které rostly u vody, a dát je jednomu člověku. Říkala jsem si, jestli všechny vedlejší úkoly budou tak hloupé, ale naštěstí to byl jen zvláštní způsob, jak si hned na začátku odemknout místního kováře. Ne že by zbylé úkoly byly vrcholem tvůrčího psaní, ale už byly aspoň o něco více propracovanější a často mě zavedly k fajn soubojům.

Vyvrcholením rozšíření byl samozřejmě souboj s Leviathanem, který mě hodně bavil a pro mě osobně je jeden z nejoblíbenějších z celé hry. Sice jedna část v souboji vyžadovala jistou preciznost, rychlost a využití komb, takže než jsem na to přišla, tak mě to stálo pár opakování, ale nakonec to nebylo nic hrozného a za ten adrenalin a následné euforie z výhry to stálo. Samotné příběhové rozuzlení mě moc nebavilo a vlastně mi to přišlo jaksi navíc a zbytečné, stejně to nijak nemění základní hru (a vlastně je jedno, jestli k lepšímu či horšímu konci). 

S nově nabytými schopnosti Leviathana jsem navštívila Trial of Water a s otevřenou pusou jsem hleděla na to, jak jsou silné a účinné. Tsunami se pak stalo mojí oblíbenou metodou, jak rychle zlikvidovat skupinku nepřátel. Ještě o něco více jsem hleděla na sílu druhé sady schopností, které jsem obdržela v Kairos Gate a které mají hodně rychlé cooldowny. Je škoda, že tohle už byl můj druhý průchod a moc se mi nechce hrát potřetí, jen abych si naplno užila nové kombinace Eikonů.
+11

Dishonored: Death of the Outsider

  • PS5 80
K tomuto kousku jsem se dostal opravdovou náhodou, co jsem opravdu nečekal, jak krátké to bude. Nazývat hru datadiskem není ani relevantní k množství obsahu.
Celé to působí jako spíše teaser, či hratelné demo, které má osvětlit hlavní mechaniky ve hře a k nim něco přidat navíc, takové to +10% zdarma.
Ve hře nalezneme pouhých 5 misí, které se svojí mechanikou celkem podobají, ať již činností, tak i prostředím.

Co je vlastně na hře Dishonored signifikantní, je její přístup na plnění misí. Může naběhnout jako arnold a začít kosit nepřátele, avšak to je velmi rychle odměněno smrtí. tudíž většinu hry volíte spíše kradmý postup, kdy ti nejzdatnější volí vyloženě hitless run.

Určité pasáže vyžadují značnou znalost prostředí a vyžadují až precizním načasování, což může být občas frustrující, jindy Vám to hezky pohladí ego, jak dobře jste si danou pasáž rozplánovali, avšak jen do okamžiku, kdy jste přehlédli či špatně načasovali pohyb.

Jakkoliv je rozšíření krátké, nelze říci, že by bylo nudné. U někoho možná vytvoří nejednu vrásku na čele, avšak doporučuji sehnat za co nejnižší cenu.
Jelikož nabízet tento obsah za skoro 700 kč, je opravdu lichva. Takže se vyplatí počkat na slevu.

Pro: Stealth, hratelnost.

Proti: Krátký obsah, cena.

+11