Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Gotham Knights

  • XboxX/S 80
Při vydání Gotham Knights schytávali spíš průměrné až podprůměrné recenze, takže jsem do hry vstupoval s nulovým očekáváním a byl jsem připraven hru opustit při delší nudě nebo nezábavě. Ani jedno ale nestalo a tak jsem byl nakonec příjemně překvapen a dávám jedno z těch vyšších hodnocení zde na databázi. Na začátku je nutné si ujasnit, že moje hodnocení původní Arkham trilogie je mezi 95% a 100%. Batman je moje nejoblíbenější komiksová postava, nedám dopustit na knížky, filmy (s Balem a Pattinsonem) a seriály. Proto i 80% co dávám teď je krokem zpět. Chápu, že hru nedělají Rocksteady a ani příběhově nenavazuje na jejich vesmír. Ale přesto se neustálému srovnávání s jejich hrami nelze ubránit.

Příběh se rozběhne slibně smrtí Batmana a představením Sovího tribunálu, který mám moc rád v komiksu. Velkým problémem pro mě bylo, že v batmanovské hře nehrajeme za Batmana. V komiksech, které jsem četl, se většinou tihle poskoci, za které můžeme v Gotham Knights hrát, moc neobjevovali a tak jsem je v podstatě ani neznal. Na začátku jsem si vybral Red Hooda a až do konce hry ho nevyměnil, protože jsem to nepotřeboval a ani mě to nelákalo zkusit zbytek party.

Kromě dobré hlavní story jsou tady tři větší sidequestové linky s klasickými DC záporáky, které mě všechny bavily a tak scénář hry považuji za jeden z kladů hry. Dobré byly i občasné flashbacky, kde jsem se nakonec něco dozvěděl i o minulosti Red Hooda a pořádně ho poznal (předpokládám, že by to tak bylo i u hry za další charaktery). Na rozdíl od Arkhamu postavy levelují tři různé ne moc rozsáhlé skill tree, v podstatě taková línější verze RPG systému třeba z posledních asasínů. Soubojový systém byl OK, ale Red Hood používal pouze pěsti nebo svoje pistole, nepřátelé nebyly nějak zajímaví, většina jenom boxovala, někteří měli střelné zbraně a pár silnějším bylo třeba prolomit štít. Nedá se to srovnat s koncertem v Arkhamech, když na vás naběhli borci s nožem, elektrickým obuchem, štítem, brokovnicí a na každého byla jiná obrana. Naopak občasné bossfighty byly většinou velmi zábavné (nejvíc asi nahánění Clayface po Gothamu).

Největším problémem byly výplňové mise, kdy jste řešili běžné zločiny v Gothamu a bylo to několik stále stejným opakujících se vzorců (vykrádání dodávky, vykrádaní bankomatu, záchrana rukojmích apod.). Sloužily i k progresu v side questech a několikrát se mi stalo, že jsem něco vyřídil a vzápětí se vracel na stejné místo vyřešit stejnou věc. Hodně mi to připomnělo kritizovanou třetí Mafii, kde to bylo to stejné, vymlátil gangstery v jednom baráku a hned jet do vedlejší čtvrti a tam je znova vymlátit ve stejném baráku.

Celkově ale převládla spokojenost s příběhem, moje obliba Batmana a hru jsem si užil. Ve srovnání s Arkhamem asi nešlo vyhrát, ale určitě to není nějaký odpad, kterému je třeba se vyhýbat a pokud je pro vás zasazení aspoň trochu atraktivní, tak myslím, že se vám bude Gotham Knights líbít.
+9

Final Doom

  • PC 85
Toto samostatně spustitelné rozšíření Dooma II jsou vlastně dvě hry v jedné. Obě části mají 32 levelů jako originální hra, ani jednu neudělalo přímo id Software a obě jsou obtížnější. Ani jedna sice neobsahuje zásadní změny, nové zbraně nebo protivníky, ale přesto jde o velmi vydatnou porci obsahu. Už tak slušná herní doba je navíc podpořena vyšší obtížností.

Nepamatuji se kterou část jsem hrál poprvé, ale tentokrát jsem v remasteru začal TNT: Evilution od TeamTNT. Tato skupina stojí i za skvělými megawady Icarus: Alien Vanguard a Eternal DOOM ze stejného roku a jejich tvorba je obecně velmi kvalitní. A to samozřejmě platí i o jejich podílu na Final Doom. Jednotlivé levely jsou rozsáhlé, plné tajných oblastí a dostatkem akce. Obtížnost je vyšší než u Doom II, ale nejde o nic hrozného nebo zákeřného. Mapy jsou také doplněny nějakou novou grafikou, díky které nemá hráč pocit stereotypu ani těsně po dohrání dvojky. Zároveň ale nejde o totální změnu stylu, jen vhodné rozšíření. Výsledkem je příjemný zážitek a povedená epizoda.

Plutonia Experiment je dílem bratrů Casaliových, Daria a Mila. Oba jsou součástí TeamTNT a dokonce přispěli i do TNT: Evilution (konkrétně mapy 18,23,30,31,32), ale jejich samostatný projekt je z úplně jiného soudku. Mapy jsou sice menší, ale plné vyloženě zákeřně umístěných nepřátel. Útok tak vždy přijde z co nejnepříjemnějšího směru. Nejde o stovky protivníků, ale nešetří se těmi nejhoršími. Čekejte tak záplavy Revenantů, Arch-vilů a kulometčíků. V porovnání s částí dnešní produkcí není obtížnost tak vysoká, ale ve své době šlo snad o nejtěžší epizodu. Výjimkou jsou dva skryté levely, převážně ten druhý nešetří ani nejtěžšími protivníky a tentokrát mluvím o stovkách. Naštěstí je k dispozici dost munice, zdraví a ukládání.

Celkově je tak Final Doom slušná porce kvalitního obsahu, ale je třeba nečekat novinky. Mému hraní rozhodně více vyhovuje TNT: Evilution, zákeřnosti Plutonie moc nemusím. Oba balíky map ale rozhodně stojí za zahrání.
+19

Evoland

  • PC 50
"Jaký to roztomilý a originální koncept" pravím si v duchu po prvních 30 minutách, aby na mě po následujících 90 minutách bafly závěrečné titulky.
Na tomto experimentu mne fascinovaly 2 věci.
- Krásně je vidět, jak technologický pokrok byl v jistých aspektech vlastně krokem zpět, jak přechod z krásné pixel artové grafiky na nechutně hranatou a nesymetrickou 3D grafiku celý žánr jen hyzdila. To bylo jen posíleno elegantními přechody grafiky, které onen "pokrok" bezchybně prezentovaly. Blbosti typu "dramatická kamera" při otevření truhly, která brzdila tempo prozkoumávání. Nebo komplexnější animace v soubojích zpomalujíc jejich dynamiku. Nebo jak se najednou všude musely objevovat protivný nahrávací obrazovky.

- A ta druhá věc mě jen přesvědčila o tom, že tahový souboje, který přineslo Final Fantasy, jsou zhoubou pro mozkový závity alespon průměrně fungujícího člověka. Na druhou stranu "Zeldovské" adventuření mělo/má základ, myšlenku a na tu dobu nevídanou nálož kreativity, která trvá dodnes a která je do větší míry zastoupena i zde.

Hra vlastní i solidní porci nadsázky, která hlavně vynikala v parodii na "Diablovky" která mi neustále předhazovala naprosto bezcenný loot "10% more chance to get an item you already have"

Hezký hokus pokus, který, jak mi bylo sděleno, byl mnohem více rozšířen v pokračování. Jako hra ale nemá Evoland prakticky žádnou hodnotu.
+7 +8 −1

Detroit: Become Human

  • PS4 90
Detroit je velmi působivé dílo. V mnoha ohledech jde o úžasný kousek herního umění, který paradoxně ztrácí v tom pro hry zdánlivě nejpodstatnějším – hratelnosti. Je asi na každém, zda to studiu Quantic Dream odpustí a bezpochyby existují i hráči, které Detroit regulérně nebavil. Já (a podle velmi pěkného hodnocení ani většina zdejších uživatelů) do uvedené skupiny rozhodně nepatřím.

Detroit: Become Human naprosto exceluje ve storytellingu a autorům se povedlo odvyprávět příběh, jenž bych osobně zařadil na úplnou špičku videoherní produkce. Mám přitom pocit, že by obdobné dílo v neinteraktivní podobě, například ve formě seriálu nebo minisérie, až tak dobře nefungovalo. Hru lze přitom bez výčitek označit za interaktivní film s úžasnou výpravou a působivou kamerou. Vše přitom začíná poměrně nenápadně.

Nejedná se o mé první setkání se tvorbou Davida Cage (kontroverze kolem jmenovaného jsem si rovněž vědom, ale žíly mi to úplně netrhá) a jeho týmu. Před mnoha lety jsem s otevřenou hubou zíral na konec parádního thrilleru Heavy Rain. I tak mne však Detroit kvůli specifické „hratelnosti“ zpočátku lehce nudil. Pozvolný rozjezd zejména dějových linek Kary a Markuse však dává naprostý smysl a hra se v konečném důsledku může pochlubit takřka perfektní gradací a pozvolným zvyšováním tempa. Tady by se mohli leckteří filmaři dokonce učit. Troufnu si ale tvrdit, že hratelnost ve stylu „pošoupej páčkou doleva, aby Kara umyla talíř“ některé hráče prostě odradí.

Hratelnost je v některých chvílích poplatně dalším hrám studia skoro až groteskní. Jedná se tak o maraton QTE, přičemž tady na nich většinou alespoň záleží. Druhý pilíř hratelnosti pak tvoří ukrutně pomalá chůze po nádherných a pestrých lokacích ve snaze najít všechny interaktivní prvky prostředí. Na tomhle by ale vážně šlo zapracovat, protože postavy se vlečou i ve chvílích, kde to absolutně z hlediska příběhu nedává smysl. Třeba v erotickém klubu na hráče čeká sekvence pod časovým limitem, který postavy samy zdůrazňují. I v této vypjaté chvíli se však Connor loudá jako já na záchod, když mne ve tři hodiny ráno postupně probudí plný močák. Občas se autoři přeci jen zarytou rutinu pokusí lehce okořenit, ale i tak je hratelnost tou suverénně největší slabinou hry.

Teď už se bude ale jen a jen chválit. Detroit nabízí skvělý vyspělý příběh o povaze lidství, který se nebojí zabrousit i do citlivých témat. Trojici protagonistů se povedlo vykreslit na jedničku. Ať už jde o civilnější roadstory Kary a její chráněnky Alice, epická cesta za svobodou Markuse a jeho následovníků, či vnitřní souboj detektivního androida Connora, všechny dějové linky jsou velmi poutavé a každá kapitola má své jasné místo i smysl. Výborné jsou i vedlejší postavy a svět Detroit: Become Human rozhodně není černobílý. Prakticky všichni herci předvádí výborné výkony a jsem rád, že se v jedné z hlavních rolí představil Jesse Williams, jehož jsem si oblíbil loni, když jsme s manželkou sledovali (nesuďte mě prosím :)) "americkou ordinačku" Chirurgové (než tvůrci jeho postavu posrali, ostatně jako postupně skoro všechny ostatní).

Konců je několik a jsou velmi odlišné. Jasně, i tady jsou některé volby trochu na oko, ale už řekněme někde kolem poloviny hry se začíná nezvratně rozhodovat o osudu některých vedlejších postav. Hra počítá i s některými zdánlivými detaily, které se mohou s tu větším, tu menším dopadem promítnout i v závěrečných kapitolách. Poslední čtvrtina hry poté už totálně dupe na plyn a rozdíly v zakončeních jsou skutečně markantní.

S odstupem pár dní se mi čím dál více „líbí“ konec, ke kterému jsem se dostal při prvním dohrání já. Markus držel víceméně pacifistickou linku revoluce až do pokojné demonstrace, kdy začaly ozbrojené složky opakovaně střílet do neozbrojených demonstrujících androidů. I když z demonstrace vzešly ztráty na životech na obou stranách, stále byl dialog mezi žijícími rasami primární cestou ke svobodě, ale útok na Jericho dal všemu tečku. Nakonec tedy proběhla násilná revoluce, za pomoci deviantního Connora, který úspěšně osvobodil nové androidy z továrny CyberLife, i když u toho jeho lidský parťák Hank zaplatil životem. Životy Kary s Alice vyhasly těsně před koncem na hranici s Kanadou, kde zaplatily nejvyšší cenu za předešlé rozhodnutí revolucionáře Markuse. Ač šlo o konec poměrně hořký, zanechal ve mně rozhodně dojem a dával mi naprostý smysl. Ze zvědavosti (a kvůli trofejím) jsem hru částečně odehrál vícekrát a změny jsou skutečně značné. Jestli zde existuje něco jako „happy end“, je na zvážení každého z nás.

Futuristická vize Detroitu s uvědomělými androidy je nesmírně poutavá. S chutí jsem četl „časopisy“ a potěšila i řada odemykatelných bonusů, kde nechybí i komentáře tvůrců. Odrovnalo mne zpracování menu, kde s vámi jakožto hráčem napřímo komunikuje androidka Chloe, jejíž chování se postupem hrou vyvýjí. Na místě je zmínit i výborný soundtrack, který má na starosti trojice hudebních skladatelů. To, že každý tvořil hudbu k jednomu z protagonistů, je výborný nápad a hudební podkres bravurně podtrhuje atmosféru zasněženého Detroitu a cesty za svobodou.

Detroit: Become Human tak nabízí výtečný příběh v krásných a zajímavých kulisách, který dokáže strhnout jako málokterá videohra. Tentokrát mě skutečně mrzelo, že hra není ještě delší. Heavy Rain pro mě (asi hodně z nostalgie) zůstane ve tvorbě Quantic Dream stále na pomyslném prvním místě, ale pokud bych měl doporučit jen jednu hru od tohoto studia, byl by to spíše Detroit. Jen škoda, že po stránce hratelnosti máte často pocit, že jen sledujete sekající se cutscénu, jež lze posunout dále pouze stisknutím tlačítka, co zrovna bliká na obrazovce.

Hodnocení na DH v době dohrání: 87 %; 320. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Strhující příběh plný zajímavých myšlenek; výborné postavy; krásné lokace; hudba; rozhodování má vážně dopad

Proti: Hratelnost hraje druhé housle

+16

The Longest Road on Earth

  • PC 60
Štyri krátke príbehy štyroch humanoidných zvierat na mňa pôsobili ako z obdobia 50. a začiatku 60. rokov v USA, v dobe beatnikov, nespokojných so svojou pozíciou alebo spoločenským poslaním, ale ešte pred sexuálnou revolúciou a obdobím hippies.

Príbehy sú úplne bez dialógov v audio alebo textovej podobe, čo v nich vytvára akúsi lyrickosť napriek tomu, že sú dejové. To je možné dané aj veľmi peknou (aj keď kompozične skôr tradičnou gitarovou) sprievodnou hudbou so ženským vokálom, ktorého texty asi možno považovať za nápovedu k deju. Napriek spomínanej absencii dialógov som mal pocit, že možno s výnimkou posledného príbehu losa a príbehu námorníka, nebol i tak poskytnutý dostatočný priestor na to, aby boli zaujímavé a práve losí príbeh dokázal zasiahnuť emočne tým, že sa odohrával v priestore dlhých rokov.

Ja chápem, že naratív bez slov je ťažší, no i tak mi prišiel nedotiahnutý a autorský tím bol na tento koncept asi málo skúsený. Druhú výhradu mám hlavne k nevyužitiu herného média - inými slovami hra neobsahuje takmer žiadne herné prvky, len chôdzu a občasné odkliknutie, čo je škoda, lebo určite by to mohlo viaceré momenty výrazne zintenzívniť. Atmosféru mala síce hra peknú a odniesol som si z nej melancholický pocit krás i útrap každodennej všednosti, ale bohužiaľ asi v žiadnom smere nevyužila svoj potenciál.

Pro: atmosféra, dva zo štyroch príbehov, príjemná hudba a grafika

Proti: dosť premárnený potenciál

+11

Astro Bot

  • PS5 100
Každý, kdo dohrál Astro's Playroom tak nějak tušil, že tu existuje potenciál na něco mnohem většího. A ano, tam kde Playroom působí jako techdemo pro PS5 a Dualsense, u nového dílu všechny tech fíčury doplňují skvělou hratelnost.

Astro Bot mi připomněl, proč jsem vůbec kdy začal hrát videohry. Plošinovky jako core videoherní žánr ustoupil velkým story driven akčňárnám. To všehovšudy nemusí být špatně, i já mám takový hry rád. Ale vždy u nich rychle prokoukne, jak jde hlavně o tu story, zatímco gameplay se smrskne na překombinovaný ovládání jednoho a téhož. Astro se ovládá dvěma tlačítky a situačně jedním nebo dvěma triggery a během necelých 12 hodin na hráče vyvalí tolik mechanik, že každá 100+ hodinová openworld hra může závidět. Vždycky si vzpomenu na Cušimu, kde je 150 kombinací tlačítek pro vykonávání jedné činnosti. V jednoduchosti je prostě krása a díky příjemnýmu jednoduchýmu ovládání je Astro instantně moje topka minimálně tento rok.

Ono je textem hrozně těžký popsat, proč zrovna plošinovka s dětským art stylem si ode mně odnáší plnou palbu v hodnocení. Není to jen to responzivní výborný ovládání. Je to krásná ostrá grafika, doslova 0 glitchů a 0 bugů. Haptika v DualSense dělá divy. Jakože Asobi nejspíš vymetlo úplný zákoutí možností, co ten ovladač dokáže pomocí různých vibrací hráči předat. Prostředí, ve kterém se pohybujete, je plně interaktivní, doslova každý list, o který se opřete, se ohýbá, každý povrch, na který šlápnete, má specifický zvuk, každý ořech, jablko, krystal nebo střep má svoji fyziku a v levelu zůstává, i když takových malých objektů je na obrazovce několik stovek nebo tisíc. A všechno, čeho se dotknete se nějak projevuje haptikou. Za ty roky s PS5 je jasný, že Astro bude ta jediná hra, kde si člověk užije DualSense na plno.

Nejlepší na Astrovi je, že i po 10 hodinách vám představí nějakou novou mechaniku, kterou využije klidně i jen na část úrovně. To množství abilit, který si chcete užít víc než jednou je ve hře opravdu hodně. Nechci je schválně prozrazovat, protože jejich objevování je největší kouzlo hry, ale jen řeknu, že chci DLC s houbičkou do vody. Jako wtf, že tak legrační fíčurka je jenom v jednom levelu. Levelů je jinak celkem obří množství, jen těch plnohodnotných bude kolem 40 a jednou tolik potom menších výzev, které jsou mimochodem někdy překvapivě dost těžké.

Nebudu se tvářit, jak je to nejoriginálnější hra ever, jsem Nintendem nepolíbený a tak nějak tuším, že tam mají plošinovky víc prostoru než na ostatních platformách. Ale je dostatečně originální pro mě. Je to ve všech směrech výborná hra, která na plno využívá potenciál své platformy. Je to nejlepší plošinovka, kterou jsem hrál.
+24

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 90
Že Daniel Vávra hry umí jsme se mohli přesvědčit už před dvaceti lety. Mafia: The City of Lost Heaven se stala nejúspěšnější českou hrou na dlouhou dobu a ani ve světě se neztratila. I druhý díl Mafia II patřil mezí víc než nadprůměrné hry. Po transformaci Illusion Softworks na 2K Czech, respektive na Hangar 13, však Daniel Vávra a další bývalí tvůrci první Mafie odešli. Daniel Vávra založil Warhorse Studios a pod ním začal pracovat na hře z českého středověkého prostředí. Kingdom Come: Deliverance je hrou odehrávající se na uzemí asi 15 km² v Ratajích nad Sázavou a jejich blízkém okolí. Hra je zasazena do začátku 15. století a popisuje osudy běhěm doby již dvou dekád trvajícího úpadku českých zemí z důvodu víc než zahálejícího krále Václava IV. Lucemburského.

Ve hře se vžijete do role Jindřicha. Jindřich je typický dospívající muž té doby, kterého víc než práce na statku a pomoc jeho kovářskému otci zajímá jak se s kamarády pobaví na úkor někoho jiného, navštíví své děvče pracující v hospodě a samozřejmě si při tom dá pár škopků. No a v neposlední řadě jak s kamarády dají co proto místnímu alkoholikovi, který jeho otci už hezkou řádku dní dluží peníze. Všechno se ale drasticky změní, když je Jindřichovo rodiště přepadeno vojsky Zikmunda a vypáleno do základů. Jindřichovi se povede uniknout, ale jeho rodiče jsou při útoku oba zabiti a Jindra po zotavení přísahá pomstu všem zodpovědným za smrt rodičů. Zde jsem v minulosti skončil, protože mě hra nechytla z důvodu absence českého dabingu. Ten byl ale do hry loni v zimě přidán a po letech jsem tedy tento další český herní klenot opět vytáhl. Uslyšel jsem například Jana Přeučila, Michaela Jagielku a další známé české dabéry. Jde o hru z pohledu první osoby, kdy se staráte o svoji postavu. V otevřeném světě můžete cestovat pěšky, na koni a provádět řadu aktivit. Můžete například chodit na lekce šermu, lukostřelby, navštěvovat hospody, místní lázně, debatovat s okolními postavami. Na základě vašich aktivit si následně zlepšujete atributy postavy. Například sílu, obratnost, ale také výřečnost, jezdectví nebo při sběru bylin i bylinkářství a podobně. Tyto atributy využijete například při debatách s protivníky, které můžete díky vysoké hodnotě výřečnosti obelhat a podobně. Vaši postavu samozřejmě můžete obléct do dobového oblečení včetně brnění a jako zbraně používáte zejména chladné zbraně na blízko a luk na dálku.

Teď k samotnému otevřenému světu. Ten je poháněn Cryenginem a vypadá i na dnešní dobu nádherně. Budete procházet velice husté lesy, pole, okolo řeky Sázavy přes jezy a podobně. Krajina vypadá víc než věrohodně. Města, vesničky a usedlosti jsou zpracovány velice autenticky. Všimnete si typických dřevěných roubenek té doby, ale i kamenných domů, dobových kostelů, statků a podobně. Nemluvě o postavách oděných do dobových rób, hábitů, vojáků nosících dobové vojenské vybavení a podobně. Navíc každá postava je jiná. Vzhledem, ale především chováním. Jedna se nechá uvařit na nudli, druhou nepřesvědčíte ani sto argumenty. Hospody jsou kapitolou samou pro sebe. Nejenže se v nich můžete zřídit jako já zamlada, ale také se v nich dají hrát kostky, koupit jídlo, ale také třeba i nocleh. Vůbec nakupování a prodej je kapitola sama pro sebe. Ale nedoporučoval bych se pokusit prodat kradené věci. Kupec vás odhalí, zavolá stráže a půjdete si na pár dní zchladit hlavu do místní šatlavy. Na kradené zboží jsou speciální kupci, kteří vás ale slušně natáhnou. Holt, když musíte, tak musíte. Můžete se naučit i krást z kapes, šperhákem prolomit zámky nebo truhly. Opět platí pravidlo nenechat se odhalit strážemi. Ukrást se dá v podstatě cokoliv, ale s okamžitým odhalením. Svět kolem vás si žije vlastním životem. Postupem času si postavu vylepšíte natolik, že pro vás nebude problém například opakovaně vyhrávat rytířské turnaje. Také si budete na základě vašich rozhodnutí a rozhovorů zvyšovat nebo snižovat reputaci v každém městě zvlášť. Ve hře je tuším okolo stovky hlavních úkolů a snad dvojnásobek vedlejších.

Po téměř stu odehraných hodin jsem našel naprosté minimum bugů, které nijak nekazí hratelnost ani atmosféru hry. Jediné, co mě štve, je nemožnost projít křovím a to ani na koni. Jiné chyby jako nadpis 5 hodiny místo 5 hodin nebo občas rychle běhající či rovnou se teleportující charaktery z důvodu předešlého záseku jsou naprosto ničím ve srovnání s bugy multimilionářských zahraničních AAA firmem. Hra je navíc tak autentická, že část internetových křiklounů Vávrovi vyčátala, že ve hře nejsou žádní černoši, že je ve hře příliš sexismu a podobné chybějící dnešní progresivní nesmysly. Vávra naštěstí neohnul hřbet a aktivistům se ještě navíc asertivně vysmál. Hra díky tomu vypadá nádherně bez jakýchkoliv woke šíleností. Dá se říct, že jde svým způsobem o slušný dějepisný materiál. Příběh je odhadovaný na nějakých až 200 hodin v závislosti na rychlosti, takže se mám na co těšit. A samozřejmě i na druhý díl, který má vyjít v únoru 2025. Jedničku bez výjimky doporučuji, atmosféra vás vtáhne do hry a nepustí, dokud ji zdárně nedokončíte.

Pro: velice autenticky zpracovaná sázavská krajina, profesionální český dabing, nádherně zpracovaná příroda, města, interakce s NPC postavami, prozkoumávání světa a kvanta aktivit, vylepšování postavy

Proti: bugů a chyb je naprosté minimum - nelze procházet křovím, drobné chyby v pravopisu a občas se teleportující postavy z důvodu předešlého záseku

+17 +20 −3

Final Fantasy IV: Interlude

  • PSP 45
Pokračování čtyřky se odvíjí asi rok po událostech původní hry. Osobně jsem v něm nenašel nic velmi důležitého, ale třeba to budu po dohrání After Years vnímat jinak, to mě ještě někdy čeká. Interlude vyšlo na PSP a jako takové nabízí pouze lineární kratičký příběh (očividně prolog k dalšímu dobrodružství).
Tentokrát jsem si nemohl vybrat mezi různými verzemi hry, takže skok od předchozí původní verze k trošku hezčí grafice mě zprvu trochu zaskočil, ale potěšil mě propracovaný CGI intro filmeček na úvod v této kolekci (zřejmě tedy pro IV, ovšem pro mě to byla novinka), díky kterému pixelaté postavy ve hře působí živěji.  

A o postavách to celé je. Cecil a Rosa jsou stále spolu i rok po svatbě, kupodivu nikdo z nich mezitím tragicky nezemřel, takže třeba v budoucnu bude i nějaké to děcko. Jen Kain je od smutného osudového finále základní hry někde v čoudu. Vrací se však Rydia (předpokládám, že správně byla zamýšlena jako Lydia, aby to bylo pro Japonce správně exotické), která z CGI animace vyšla jako celkem pěkná holka a v příběhu má takovou větší roličku, která se blýskne hlavně v závěru Interlude (bohužel však hra končí mírným cliff-hangerem, který jsem příliš nepochopil. EDIT: tyto události jsou vysvětleny až v úplném závěru následující hry After Years). Jinak se vrací i další známí jako Yang (už zase někam zdrhá od svojí ženy), Palmon a Pogrom, či cool guy Edge.  

V hlavní roli je samozřejmě Cecil, jenž se tentokrát trmácí přes království Damcyan a pár dungeonů včetně trpasličího podzemí do Babylonské věže, což jsou všechno lokace z původní hry. Přiznám se, že jsem nebyl nikterak nadšen z toho, že musím ona místa procházet zase znovu; dokonce i truhly s jejich tajnými průchody jsou zase naplněné a zpět na svých místech! A opět nastalo probíjení se skrze stejné řady generických nepřátel. Eh, nejsem fanda těchto opakování. Jestli nastane podobná situace i v následujícím rozšíření, tak si mě FFIV za rámeček nedá.  

Ale k dobru mohu zmínit, že hra je na své poměry dost krátká. Sice jsem v ní strávil více, než bylo nutné, nicméně jsem hru úspěšně a bez problému zakončil, takže fajn. Dokonce se tu opět vyskytla místnost tvůrců hry a shlédl jsem zde svůdný taneček lepých tanečnic (taktéž stejný jako v původní hře).
Hru jsem dohrál za neúplné 4 hodiny. Z celé hry nejvíce cením bonusový soundtrack s možností přehrávání. Taky se v menu vyskytl nějaký bestiář, který mám z velké části nevyplněný, ale to neřeším. Je tu i seznam nějakých artworků, avšak je to tak pixelaté, že z toho nic nemám (hrál jsem v emulátoru Retroarch bez úpravy obrazu).
Tak schválně, co dál…

EDIT:
Komentář k předcházející Final Fantasy IV 
Komentář k následující Final Fantasy IV: The After Years

Pro: Krátký příběh; grafika

Proti: Četnost náhodných soubojů; opakující se lokace; silně lineární cesta

+14

Kingdom Come: Deliverance – Band of Bastards

  • PC --
Musel jsem si bulavu potřít Paralýzou a loknout nějaké dryjáky, abych nedostal na prdel i potřetí. Vstup do bandy bastardů se neobejde bez boje a Provazník mi dával nakládačku i s mými mistrovskými výpady. Byla to pro mě větší výzva, než celý ratajský turnaj a souboj s Prckem dohromady. Paradoxní je, že v hromadných bitkách jsem potom jediný, kdo se válí na zemi jako poslední. 

Naštěstí jsou členové družiny nesmrtelní a pokud padnou v boji, jen se tak válejí a po chvíli vstanou a vrátí se zpět do tábora. Jedinou výjimkou je Kuno - velitel družiny - u kterého znamená jeho smrt konec celého DLC. A když se to posere, tak minimálně na Hardcore je schopen padnout opravdu rychle...  

DLC obsahuje několik výjezdů někam, kde se něco semele a většinou je v tom nějaká ta hromadná bitka. V mezičase může Jindra poslouchat životní osudy členů družiny a snažit se k nim získat nějakém sympatie, ale mě osobně osudy plundrující bandy žoldáků nijak zvlášť neoslovily. Zajímavý je ale rozpor Racka Kobyly se "záporákem" DLC, který rozhodně není černobílý. 

Velkým zklamáním je konec, který vyzněl do prázdna a také osud jednoho z členů, kterého jsem chtěl zabít, ale hra mi to nedovolila. Celkově nemám z tohohle nášupu dobrý pocit, protože za dost peněz je to málo muziky a zároveň může skončit předčasně, pokud Jindra nebude dělat Kunovi osobního bodyguarda.
+15

LEGO Marvel Super Heroes

  • PC 85
Jako malý klučík jsem rád skládal LEGO. Svůj kostičkovaný výtvor jsem si po dokončení rád prohlížel, a nakonec vystavil na viditelném místě, aby každý mohl vidět, co jsem postavil (netřeba zmiňovat, že všechny výtvory jsem postavil pomocí návodů). Do mých rukou se později dostalo několik LEGO her, které mne okouzlily svou jednoduchostí a humorem. Po několika letech jsem si chtěl zavzpomínat na časy, kdy LEGO bylo neodlučitelnou součástí mého dětství.

Není žádným tajemstvím, že jsem ujetý do komiksů. Již v útlém věku jsem propadl „plášťěnkářům“, kteří s červenou kápí a trenýrkami zachraňovali svět. Spadla mi čelist, když jsem poprvé uviděl svět kostičkovaného Manhattanu. Ani po několika hodinách mě neomrzelo prozkoumávat známá místa, kterými kostičkovaný Manhattan oplývá. I přesto se nemohu ubránit dojmu, že LEGO variace Manhattanu působí trošičku scvrkle. Herní svět je sice otevřený, ale mohl by být otevřenější. Zamrzelo mě, že se nemohu projít po Asgardu a nakouknout do sídla prapodivných X-Menů.

Příběh hry je naprostý mišmaš, který fanoušci komiksového světa ocení. Kombinace postav z řad X-Menů, Avengers či Fantastic Four jsou snem snad každého marvelovského nadšence. Osobně se mi líbila kombinace padouchů a hrdinů, kteří museli v některých levelech spolupracovat. Např. spolupráce doktora Octavia s agentem Coulsonem je na první pohled bizarní, ale i tak dokáže některé hráče pobavit. Osobně mi vadilo, že se mise odehrávají za denního světla. Bylo by zajímavé prozkoumávat Manhattan s Měsíčkem za zády a prohánět se po střechách města jako Daredevil nebo Moon Knight.

Hra nabízí hafo postav, ale ne všem se dostává zasloužené pozornosti. Nejvíce prostoru se tu dostává hlavně známějším postavám, které zároveň slouží jako marketingový tah. Cítil jsem se jako malý kluk, když jsem se mohl po nepřátelích ohánět mocným kladivem Mjolnir, prolétávat se po Manhattanu ve Starkově brnění a metat pavučiny v červeno-modrém spandexu. Terorizování Manhattanu v podobě Neuvěřitelného Hulka mi vykouzlilo škodolibý úsměv na tváři. Cítil jsem potěšení, když jsem mohl obyvatelům města znepříjemnit život v podobě jejich oblíbeného hrdiny. Na druhou stranu je LEGO Marvel Super Heroes iluzí, která vám umožní za jednotlivé postavy hrát, ale rozhodně se nevcítíte do jejich kůže. Hulk sice dokáže zničit každé kostičkované autíčko, ale dělá mu problém vyskočit do výšky tří metrů. Manhattan se kvůli jeho řádění nezhroutí a obyvatelé města tak mohou pokračovat dál ve svém nudném a obyčejném životě.

Na hře mě nejvíce zklamal dabing, který působí velice amatérsky. Někteří dabéři se k určitým postavám nehodí; nedokážou ztělesnit a napodobit jejich charakter. Např. dabér Tonyho Starka působí jako pubertální variace Ferrisa Buellera v Iron Manově brnění. Našly se ale i výjimky: Clark Cregg v roli agenta Coulsona, který fanouškům seriálu Agents of S.H.I.E.L.D. vykouzlí úsměv na tváři.

LEGO Marvel Super Heroes je pro fanouška komiksového, filmového či seriálového univerza povinností. Jakožto sveřepý fanoušek komiksové světa Marvel byla tato hra příjemným pohlazením u srdíčka. Toulání se po kostičkovaném Manhattanu mě stále neomrzelo a neomrzí do doby, kdy nebudu vlastnit všechny zlaté kostičky a postavy, které tato hra nabízí. Excelsior! 

Pro: otevřený svět, lokace, atmosféra, sbírání hrdinů, jejich schopnosti, humor

Proti: hra vám neumožní se vcítit do kůže hrdinů, slabší příběh, amatérský dabing

+11

Dishonored 2

  • PC 85
Dishonored bylo zjevení. Když jsem se k němu a k jeho rozšířením dlouho po vydání konečně dostal, nestačil jsem se divit, co se Arkane Studios povedlo stvořit za klenot. Stealth akcí, případně her, které alespoň nějaké tyto prvky obsahují, jsem hrál poměrně dost a v tomto ohledu nedám dopustit především na sérii Splinter Cell. Dishonored se však od ostatních značně liší svým zasazením, schopnostmi hlavní postavy, ale také tím, že Rambo styl automaticky neznamená rychlou smrt. Že si tak někdy zahraji pokračování Zneuctěného bylo pravděpodobnější, než že zítra vyjde slunce, a ten čas nastal letos.

Jelikož jsem měl Corva zmáknutého, zkusil jsem si, jaké to je v kůži císařovny Emily. Několik schopností je stejných nebo podobných, ale tak půlka je zcela odlišná. Nejvíce mě bavilo Domino, což je spojení až čtyř nepřátel najednou, jimž se stane stejná věc, kterou provedu jednomu z nich. To jsem si vylepšil ze všeho nejdříve a po Blinku respektive Far Reach jsem ho používal nejčastěji. Z aktivních schopností ještě stojí za zmínku Dark Vision a zbytek nalezených run jsem rval do pasivních vlastností podporujících mou hbitost nebo umožňující výrobu vlastních kostěných amuletů, kterou jsem ve výsledku ani nevyužil.

Byl jsem hodně zvědavý na svého oblíbence Pedra Pascala, který zde namluvil Paola, jakožto prozatím jeho jedinou herní postavu. Podařilo se mi ho však ve čtvrté misi složit dříve, než stačil něco říci. Naštěstí se poté objevil ještě v jedné misi, kde jsem stál před rozhodnutím, ke které ze dvou frakcí se přidat. Díky Pedrovi, respektive Paolovi nebylo co řešit a vrchní vševidoucí zanedlouho ležel v bezvědomí na jeho baru, avšak nikoli zpitý do němoty, ale mírně přidušený. Z misí se mi nejvíce líbila právě ta čtvrtá, a především pak mechanický dům Kirina Jindoshe, který šlo různě přeskládávat. I když časohrátky o tři mise později také nebyly špatné, mechanický dům vede.

Líbily se mi také menší detaily, jako že se Mortimer Ramsey, který byl v první misi omráčený a zavřený v mé tajné komnatě, objevil i v misi poslední, akorát byl zkamenělý a sepsal deník, kde zmiňoval, jak by se rád ze svého vězení co nejdříve dostal. Na vyšší obtížnosti si dokonce nepřátelé všímají svých mizejících parťáků, otevřených dveří nebo hlasitějších zvuků, což se hodilo na jejich přilákání tam, kam jsem zrovna chtěl. To vyhovovalo mému nesmrtícímu postupu a mimo nuly na kontě zabití mě za celou dobu také nikdo nespatřil.

U herních sérií se nemohu vyvarovat srovnávání a zde tomu nebude jinak. Hudba mi oproti jedničce sedla daleko méně, a i když zpívající dvojice byly vcelku dobré, na song Drunken Whaler se nechytalo vůbec nic. Stejně tak se vytratila ponurá atmosféra, kterou navozovalo především temnější a špinavější město Dunwall spolu s přemnoženými krysami šířícími morovou nákazu, ale oceňuji krvavé mouchy, vyskytující se v teplejších oblastech, kam patří Karnaka. Už přesně nevím, jak to bylo v prvním díle, ale nepamatuji si do očí bijící okrádání, které nikdo neřeší, a v podřepu si tak vesele mohu obrat civilisty, když na mě při tom jejich spoluobčané zírají snad ze dvou metrů.

Čarodějky mi hodně sedly v rozšíření prvního dílu The Brigmore Witches, ale tady jsem je tolik nemusel a téměř stejná lest k porážce Delilah, jakou použil Daud, ke zlepšení dojmu také zrovna dvakrát nepomohla. Poslední řádky mohou vést k mylnému dojmu, že bych se snad u hraní Dishonored 2 moc nebavil a spíše jsem si většinu herní doby jen stěžoval. Opak je však pravdou. Vůbec nejde o špatnou hru a jistě někdy zkusím ještě minimálně jeden průchod s Corvem, avšak jednička je v mých očích o něco lepší, a tak to nejspíše i zůstane.

Pro: svět, možnosti postupu, schopnosti, stealth, dvě postavy, Pedro Pascal, znovuhratelnost

Proti: atmosféra, bezproblémové okrádání, porážka Delilah

+27

Valkyrie Elysium

  • PS4 70
Zkraje se musím přiznat, že nejsem fanouškem série Valkyrie a téměř vůbec ji neznám, tudíž Elysium pro mě byl vstupní bod, jak to asi Squeenix původně s titulem zamýšlel aby oslovil nové hráče. Pokud sledujete nějaké JRPG fóra, skupiny a diskuze na internetech, tak jste si možná všimli, že hru nikdo z nich nepřijal s jásotem a naopak se spíše rozjela kritika co to sakra udělali s jejich milovanou JRPG sérií. Aby to vydavatel nějak zachránil, tak dal k deluxe edici remaster Valkyrie Profile: Lenneth, ale co to bylo platné... a víte co? Je to děsná škoda. Soleil jsou schopní béčkaři a mrzí mě, že se jim nedaří zaujmout.

Elysium je third-person lineární rubanice, ze které sálá budget téměř v každém aspektu. Nutno ale říct, že jde o slušnou zábavu, pokud si tedy nepotrpíte na serepetičky okolo. Není to tak dávno, co jsem komentoval titul Soulstice, který shodou okolností vyšel nejen ve stejném roce, ale i ve stejném měsíci. Valkyrie má podobný old-school vibe her ze sedmé generace konzolí, který mně osobně hodně sedne a jsem rád za každý nový titul, který se jej snaží napodobit. Jenže zatímco Soulstice byla po stránce grafiky, animací i scénáře relativně konkurenceschopná hra ve své době, tak Valkyrie v tomhle působí jako uspěchaný recyklát. Ovšem vynahrazuje to podstatně zábavnějším soubojákem! Naše valkýra Maria má k dispozici nejen různé zbraně, komba a kouzla spojené s elementy, ale taky vystřelovací hák a především čtveřici pomocníků. Ty jde během soubojů přivolat na pomoc a ačkoliv je nelze přímo ovládat, tak mi to přijde na poměry žánru jako dobré oživení a souboje mi ani po víc jak dvaceti hodinách nepřišly stereotypní na rozdíl od zmíněného Soulstice.

Pomocníky lze mimo souboje i využívat na řešení primitivních hádanek, což je šíleně nevyužitý potenciál, neb se vše omezuje na prosté vytvoření ledové plošiny nad propastí nebo zbourání zdi blokující cestu apod. Každá taková překážka působí vyloženě samoúčelně a nic by se nestalo, kdyby tam nebyla. Je to škoda i vzhledem k tomu, že jednotlivé úrovně jsou sice lineární, ale mají lehce otevřený level design a nejde tak o čistý tunel. Díky háku, se kterým se může Maria přitahovat nejen k nepříteli, ale také třeba na střechy domů, je zkoumání mapy hned o něco zábavnější a bavilo mě prolézat každý kout a hledat truhly nebo nekonečné množství beden a sudů k rozbití. Co mi však nedává v tomhle ohledu smysl je, že v hlavním questu můžete najít na každé mapě zadání side-questů, ale jejich plnění se spouští zvlášť z vaší základny. Znamená to tedy dokončení hlavní mise, pak koukání na dva loadingy a procházení krátkého úseku mapy, který jste už viděli, znovu. Asi netřeba dodávat, že jejich plnění je vám k ničemu, pokud netoužíte po maximálním vylepšení a dalších bonusech.

A nemá smysl je procházet ani kvůli příběhu. Writing není žádná sláva a často jsem se přistihl, že vlastně vůbec nedávám pozor, co postavy říkají. Zajímavá je jen poslední kapitola, která může vyústit ve čtveřici různých konců a nezachrání to ani osobnosti jednotlivých postav. Těm moc nepomáhají ani slabé animace či lipsync. Jak jsem totiž zmínil na začátku, hra působí velmi lacině a na detaily se příliš nehledělo. Nejenže to jde znát na slabých animacích, ale nejvíc bijí do očí jednotlivé mapy. Graficky jsem díky stylizaci docela spokojen, ovšem ač jsem hru dohrál dnes, tak si nevybavím nějaký pohled na krajinu či architekturu, který by se mi zapsal do paměti. Všechno je tak nějak jako přes kopírák, nikdo si s ničím nevyhrál a jde znát, že vývoj byl nejspíš hodně uspěchaný a levný. Naštěstí minimálně japonský dabing je slušný a hudební doprovod je přímo nádherný.

Ve výsledku jde o fajn "relaxační" titul, u kterého vypnete, na příběh se vykašlete a jen bezmyšlenkovitě rubete zástupy nepřátel. Pokud tedy nejste zhýčkaní dobou a přežijete béčkovitost. Jsem vlastně docela naštvaný na tu malou fanbase, kterou značka dneska ještě má, že na Elysium plivali kde se dalo, aniž by jí dali vůbec šanci. Gratuluju, nejspíš jste si úspěšně zabili tu malou naději na obnovení, kterou jste dostali. A nebylo to vůbec třeba, neb ve svém žánru jde o solidní zábavu, jejíž komerční úspěch mohl v budoucnu přinést něco víc...

Pro: Zábavná akce, Einherjové, hudba

Proti: Writing, rozdělení side-questů, zbytečné "hádanky"

+14

Ender Lilies: Quietus of the Knights

  • PS5 100
Metroidvania podľa môjho gusta. Audiovizuálne pôsobivá, prehľadná, rešpektujúca môj čas a zároveň solídna výzva. Čo viac si želať? Ender Lilies je po dlhšej dobe hra, ktorá ma pohltila a na ktorej opätovné hranie som sa vždy tešil. Pôsobivý a krásne navrhnutý svet sužovaný večným dažďom si ma okamžite získal. Sadla mi aj ponurá melancholická atmosféra a hudba. To, že hlavná hrdinka Lily vlastne nebojuje, ale využíva rôznych spiritov, mi prišlo ako celkom zaujímavý ťah.

Kolega ActualPigeon5 píše, že hra nie je príliš ťažká. S tým si dovolím nesúhlasiť. Iste, nie je náročná ako Bloodborne či Sekiro, ale stále predstavuje dosť veľkú výzvu. Čo je super! Viacerí bossovia ma potrápili na dlhé hodiny, ale vlastne som sa pri nich ani veľmi nerozčuľoval. Hra je totiž férová a pokiaľ človek zlyhá, tak je to len a len jeho vina. Nikdy som nemal pocit, že by mi tvorcovia škodoradostne hádzali polená pod nohy.

Ak som teda bol občas nahnevaný, tak hlavne na seba. Boje boli zábavné a svižné, takže mi vôbec nevadilo, že ich musím často opakovať a každé kolo som si užíval. Je zároveň pravdou, že hra nepenalizuje tak ako napríklad Dark Souls. Po smrti nič nestrácate, ostávajú vám všetky nazbierané skúsenosti. Vďaka tomu je preskúmavanie sveta relatívne pohodové.

Samotný príbeh/lore tiež nie je zlý, hoci sa priznám, že od určitého bodu som nájdené kúsky a poznámky, ktoré ho osvetľovali, proste ignoroval. Stačil mi základ, ktorý som sa dozvedel v úvode a následne som sa už nechal unášať atmosférou. Súvisí to asi aj s tým, že podobný spôsob rozprávania príbehu (cez nájdené artefakty/predmety) nie je úplne podľa môjho gusta. Pri hraní mi to však nijako neprekážalo.

Negatív nevidím veľa, ale predsa len tu boli veci, ktoré mi až tak nesadli. Napríklad to, že hlavná hrdinka sa lieči dosť pomaly (dá sa to síce zlepšiť magickým artefaktom, ale aj tak ma to štvalo). Občas keď používate pri boji viacero spiritov, je to celkom chaotické a vy poriadne nevidíte, kde vlastne stojíte. No a v závere tvorcovia trochu zakopli, keď nám naservírovali ďalšiu otravnú (pun intended) jedovatú lokáciu, plnú silných nepriateľov a toxicity na každom kroku. Škoda, myslel som si, že Ender Lilies sa podobnej časti vyhne. Ale tamojší boss bol opäť výborný, takže nemám problém nad tým privrieť oči a pokojne tam vpáliť tú stovku.

Pri Ender Lilies som totiž zažil to, čo kedysi pri Dark Souls. Nemohol som hrať nič iné, ostatné hry prestali existovať a ja som sa sústredil len na prekonanie novej náročnej prekážky. Je asi pravdou, že hra do svojho žánru nič nové neprináša, no mne to nevadilo. Všetky overené ingredience sú dokonale odvážené a spolu vytvárajú výborný herný zážitok.

Pro: audiovizuál, atmosféra, súboje, bossovia, náročnosť, ideálna dĺžka

Proti: jedna lokácia mi nesadla

+10

LEGO The Incredibles

  • Switch 80
Užasňákovi mám rád a tahle hra je zajímavým převyprávěním obou dílů v lego podobě. Jako první, co potěšilo bylo to, že mě tu často bavil takový ten lego humor více než obvykle. Level design mi přišel často hodně kreativní, jak zajímavě pracoval se scénami z filmů. Soubojový systém je víceméně klasický jako u nějakých jiných lego her, akorát jsou tu navíc ultimátní útoky, které se nabíjejí a každá postava po aktivaci použije silné plošné své dané schopnosti. Jinak je to klasické lego hra. Pravděpodobně, pokud se vám líbí lego hry obecně, tak se pak rozhodnete dle vám sympatické licence. V rámci lego her je to však ten silnější kousek.

Pro: Level design, funkční humor, ultimátní útoky, puzzly, soundtrack

Proti: Úplně velké inovace tu nejsou, verze pro Nintendo Switch občas neudrží stabilní framerate a má dlouhé loadingy

+2

Alone in the Dark

  • PC 75
Herní výzva 2024 – 7. Ve stínu pixelů (Hardcore)
Na úvod bych chtěl zmínit, že ačkoliv již dlouhá léta slýchám o této sérii ze všech stran (ať už pozitivní nebo negativní informace), nikdy jsem žádný z dílů nehrál ani neviděl. Do hry jsem tedy vstupoval jako úplný nováček v sérii. Jak tedy hra vypadá z pohledu sérií nepolíbeného hráče?

Ještě před vydáním hry, jsem tento díl vyhlížel s pocitem, že by to konečně mohl být ten pravý vstupní bod.. Když došlo k vydání, hra dle recenzí nezklamala ale ani se nejednalo i žádný zázrak. Z prvních trailerů a recenzí jsem si hru stále více a více přirovnával k pár let starému Call of Cthulhu, které mi kdovíjak povedené zrovna bohužel nepřišlo. Z tohoto důvodu jsem se ke hře dostal až  „po nějaké té slevě“. Mohu říci, že si trpělivost nevyčítám, právě naopak…

V porovnání s Call of Cthulhu, jsem asi nemohl být blíže. Ve výsledku co dané hry liší je především pohled (third/first person) a to, že v Alone in the Dark se bez zbraně takřka neobejdete. Další velkou inspiraci vidím v sérii Resident Evil a to především v poszupném odemykání dveři a objevování dalších a dalších lokací v hlavní budově. Opakuji, původní díly jsem nehrál, popisuji spíše podobnost.

Atmosféra hry by se dala krájet a první setkání s vizí působí opravdu dost hororově a strašidelně. Grafická stránka hry je také povedená a dává hře své kouzlo. Strach se bohužel postupem hry vytrácí a nebýt mé arachnofobie, asi bych se v průběhu celé hry ani nelekl. Velmi zajímavým prvkem hratelnosti je postupně se vyvíjející „hlavní základna“ vila Derceto. Změny jsou patrné a vyvíjí se s příběhem. Určitě potěší, že příběhová linka je protnuta několika misemi mimo Derceto a zavede hráče do jiných dob i míst například do Egypta, na starý parník v bažině nebo do zákopů první světové války.

Co se příběhu týče, tady jsem byl bohužel zklamán asi nejvíce. Celou dobu jsem moc nevěděl, co vlastně od příběhu čekat a jeho vyvrcholení, bych opět přirovna k Call of Cthulhu a shrnul ve stylu WFT?! momentu. Bohužel, ne z důvodu nadšení. Postavy krom hlavní dvou postav, mezi kterými si lze na začátku hry vybrat, nenadchly. Hratelné postavy přeci jen nějáké to kouzlo mají a jejich alespoň mírně odlišený průběh hrou je určitě pozitivum. Avšak k okamžitému startu nového průběhu za druhou postavu určitě nedonutí.

Jako poslední bych určitě zmínil soubojový systém. Nejedná se o nic příliš propracovaného, ale do hry tohoto typu poměrně sedí. Zbraní je tak akorát a poměrně povedený je také „pocit ze střelby“ který by mohlo závidět i kde jaké FPS. Zbraně kopou, zvuky jsou proměnné podle toho, kde se postava během střelby nachíází a do čeho střílí. Trochu přehnané jsou bossfighty, které působí až jako zbytečné vytrhnutí z atmosféry a příběhu.

Hodnotit tento můj první seznamovací kurz se sérií je poměrně obtížné. Atmosféra a hratelnost jsou určitě nejlepší prvky celé hry. Naopak příběh a strach alespoň v mém případě hře celkem chybí, což je bohužel to, na co jsem u této série spolehál nejvíce. I přes to si však případný další díl ujít určitě nenechám.

Hodnocení: 75 %

Pro: Atmosféra hry, změny prostředí, souboje, pocit ze střelby.

Proti: Pocit strachu postupně vyprchá, od příběhu jsem čekal trochu víc, bossfighty.

+12

Warriors of Fate

  • PC 75
V pořadí pátý díl série Capcom Beat 'Em Up se tentokrát přesouvá do Číny, kde si můžeme prožít krátké dobrodružství v kůži některých tamějších historických postav.

Příběh mi při hraní trochu utíkal, protože titulky dialogů rychle mizely. Hlavní zábava však spočívá přeci jen v samotných soubojích, tak mi to ani nebylo moc líto. Postupně jsem vyzkoušel hrát za všechny postavy, kde mě celkem zaujal lukostřelec. Bohužel mi to s ním moc nešlo, tak jsem hru nakonec dohrál s Abakou.

Hratelnostně mi hra přišla jako zatím nejlepší ze série. K dispozici je více druhů útoků a vylepšil se i boj na koních. I díky možnosti sekat dozadu jsem tak na něm vydržel o dost déle než u předchozího titulu. Souboje s bossy mi pak přišel obdobný jako dříve. Zaujalo mě, že se několik úrovní posouvalo zprava doleva. I když je to drobnost, pomohlo to trochu zahnat stereotyp. Naopak mne mrzelo, že zde nezůstalo vylepšování postav, tedy pokud neprobíhalo nějak na pozadí. Trochu divně působila i mezihra spočívající v pojídání masa.

Hra je ve své podstatě pořád stejná jako u předchozích čtyř titulů série a tak už pomalu začínám cítit jistý stereotyp. I tak jsem si hraní celkem užil.
+7

The Surge

  • PC 60
Hra, co mě přiměla si uvědomit, že už tolik času hraní věnovat nechci.

Byla to moje první Souls hra, kterým jsem se ze strachu z pověstné obtížnosti vyhýbal a v tom mě Surge nadchl.
Nutnost dávat pozor, zlepšovat se, učit se boj s protivníky a bossy, to vše mě bavilo.
Příběh jel celkem zajímavě na pozadí a pomalu se člověk dozvídal, co se vlastně stalo.

Avšak celou dobu jsem se nemohl ubránit pocitu, že kdyby to nebyla má první souls-like, nebyl bych z ní tak unešený.
Zároveň mě v pozdějších úrovních začal štvát spletitý level design, který možná působí na první pohled realisticky, avšak proplétání se spoustou identických údržbářských chodem mě vlastně po čase náramně přestalo bavit.
I boje s protivníky se začaly brzy opakovat.
Říkal jsem si, že jistě bych mohl ještě hromadu grindovat, procházet a memorizovat si ten level abych se dokázal z té změti vymotat... Ale když má člověk v zásobě tolik super her, proč?

Jinak je to graficky celkem pěkné, skládání zbrojí z ukořistěných kousků se mi také líbila.
Avšak i zde to má své "ale".
Brzy bude vaším hlavním protivníkem kamera a porušování BOZP na pracovišti.
Budete na některých místech padat do strží protože tam není zábradlí a váš avatar musí dokončit pohyb útoku a skončit jak v klasickém animáku ve vzduchu.
Stejně tak vás po chvíli zradí mechanismus zaměřování, který umožňuje vést precizní útoky, ale zároveň se občas zaměří na něco, na co útočit nechcete a úhel kamery znemožní přepnout.

Raději se vrátím třeba k rogue-lite hrám jako je Risk of Rain.

Výzva 2024 - nedokončeno

Pro: sci-fi souls

Proti: zmatečné mapy, kamera

+7

What Remains of Edith Finch

  • PC 85
No co to je tohle? Jsem si mylně myslel, že si jdu zahrát walking simulátor a budu pobíhat někde v lese, nebo na vesnici a občas si přečtu nějaký papírek, co tu někdo zanechal a ono ne :) Nebo teda jo, ale asi tak o 356 stupňů jinak, než jsem čekal. Jo, tohle se člověku někdy stane, když o hře ví jen to, že je populární a vypadá pěkně.

Na ploše celovečerního filmu a jednoho neuvěřitelného baráku kdovíkde se odehrává poslední cca století rodiny Finchových a už při vstupu do domu je jasné, že tahle rodina byla v nečem zvláštní. Každý člen rodiny má vlastní příběh, který je vyprávěn formou jedinečné minihry v délce 2-15 minut. Každá je úplně jiná, ale každá končí vlastně stejně a zároveň jinak. Nejvíce mě zaujal příběh Molly, její komentář byl krásně děsivý a její proměny především v sovu a žraloka pro mě zůstanou nezapomenutelné. Další zajímavé příběhy a jejich zpracování nabízí Barbara a její komiksové vyprávění o halloweenské příšeře a ten skoro poslední od Lewise, který je prezentován tak, jak jsem si ani do té chvíle nedokázal představit, že je ve hrách možné.

Celá hra je vlastně soubor miniher, protože procházení po domě je spíše pro budování emocí, prezentaci rodiny na různých fotkách a dokumentech a pro komentáře samotné Edith. Ale ty minihry jsou to potřebné koření. Je vlastně neuvěřitelné, že hra zabere jen málo přes 2 hodiny, protože emočně se to člověku zdá snad jako hodin 5. Doteď jsem vlastně žádný walking simulátor nedohrál (Dear Esther a The Vanishing of Ethan Carter jsem jen rozehrál a nikdy nedokončil), ale jestli je více z nich takhle emočně naládovaných, tak bych asi měl pomalu začít :) Minimálně Firewatch mám už dlouho v plánu.

Ale "Edita Pěnkavová" nasadila laťku teda obrovsky vysoko. Kdo, nebo co ji překoná?

Pro: rodina a její příběhy, Molly, Edith, dům, jaký svět neviděl, emoce všech druhů

Proti: dost krátké

+21

1 Moment Of Time: Silentville

  • PC 80
Na tuto hru jsem narazil opravdu čistě náhodou a co na to já? No samozřejmě jsem se do hry hned pustil! Hidden object adventury mě baví, takže jsem si řekl, že si na příjemné páteční odpoledne udělám kafíčko a pustím se do hraní a musím říct, že mě hra opravdu bavila.

Jak se ukázalo, tak tento druh adventur musí mít minihry a ty zde byly zasazeny až velmi často, ale nebyly nějak složité, bavily mě. Nejvíce zábavné pro mě bylo hledání předmětů v určité oblasti, kde jsou na seznamu a musíte je najít, takže jsem musel zacílit svůj zrak a hledat.

Atmosféra výborná, mám tento druh rád. Taková temná, kde máte furt pocit, že vás někdo sleduje. A navíc to ještě prožíváte, takže tady to prostě bylo super.

Hra nabízí i nápovědu, když si nevíte rady a nevíte, kam dále, ale nechtěl jsem. Nebylo to zase tak náročné a když už jsem se zasekl, tak jsem to chtěl najít sám.

Příjemné odpolední hraní! :) Užil jsem si tuto hidden object. ! :)
+8

Lara Croft and the Temple of Osiris

  • PC 65
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb Raiderky představili už dvanáctý díl a jakožto milovník této archeologicko-adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsat zářez na pažbu opět v podobném vizuálu ve smyslu izometrického pohledu shora jako v předchozím dílu Gurdian of Light. Vzhledem k tomu, že jsem se už minule s touhle novinkou tak nějak sžil, tak jsem už tušil, co můžu očekávat, no klasika je za mě povedenější, v tomto díle jsem navíc neskutečně jako špaček nadával na ovládání.

Co se týče příběhu, je slabší - archeoložka se, jak název napovídá, ocitá v Egyptě, kam se vydala společně se sokem z branže Carterem Bellem. Společně probouzejí k života pradávného a ne zrovna dobře naladěného boha Setta, který se za odměnu rozhodne přivést zkázu na matičku Zemi. Ještě že vykradači kromě nakrknutého Setta proberou k životu další členy famílie a a hurá vyvolat Osirise k finálnímu souboji při sběru jednotlivých částí Osirisova brnění buď sólo nebo v kooperaci až se čtyřmi parťáky.

 Za protivníky má obří brouky ( skarabey), krokodýlí může a posluhovače bohů všech různých velikostí a tvarů, arzenál je podobný jako v GOL včetně trhavin, novinkou je mocná magická berla, která otevírá magií znepřístupněná místa, aktivuje čarovné mechanismy a slouží i jako zbraň. Herní délka je podobně dlouhá jako Lařiny šortky, pokud budete sbírat artefakty a plnit výzvy,  prodlouží se tak do půlky stehen, za mě lepší průměr – 65 %
+7