Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Returnal

  • PS5 80
Táto je hra je pre mňa "prvým" niečim vo viacerých smeroch. Je to moja prvá PS5 exkluzivita, ktorú som dohral. Je to moje prvé stretnutie so žánrom rogue-like. A je to moja prvá hra, na ktorej dokončenie som potreboval metódu Git Gud.

Returnal je aj nie je ako souls hry. Hra je svižnejšia, modlíte sa k RNG bohom za dobré looty a veľa umierate, keď si myslíte, že niekam bez rozmyslu nabehnete a vystrieľate to tam. Stále sa meniaca mapa vás naučí ako efektívne bojovať s jednotlivými obyvateľmi nehostinnej planéty, kde vám postačí pomalá brokovnica a kde uvítate rychlopaľku s portálovými lasermi.

Svet je rozmanitý, rozdelený do šiestich biomov. Bossovia sú výzva a veľa krát som plakal, keď som nemal vysnívaný arzenál, lebo som vedel, že ma čaká nový run :D. Príbeh je zamotaný a psychologický a v čase písania dorábam ešte post-credit obsah, takže mám stále pocit, že mi niečo uniká.

Takže suma sumárum, po 70 smrtiach a asi 40 hodinách som bol dosť Gud na to, aby som videl záverečné titulky. Som rád, že PS Studios ma opäť nesklamalo a teším sa na ďalšiu exkluzivitu.

Pro: Svet, hudba, po kúskoch odhalovaná záhada, boss fighty

Proti: Náročná hra, pre neznalcov žánru, niektorí vymr.... enemáci, ktorí sú horší ako bossovia

+12

Police Quest: In Pursuit of the Death Angel

  • PC 55
Před nějakými dvaceti lety jsem si řekl (oslněn fenomenální sérií Quest for Glory), že bych si rád vyzkoušel i všechny ostatní sierrácké "questy" a jejich vícedílné série. PQ zůstal až na chvostu (mám kompletně dohrané QFG, GK, KQ kromě osmičky a nedávných epizod, tři SQ, obě Phantasmagorie i EQ a prvního Larryho).

I já se pral s řízením a nakonec jsem to jakž takž zvládl až ke konci hry (kdy jsem se naučil najíždět i na tu policejní stanici ze západu a ne z východu). Orientace ve městě mi zas tolik problémů nedělala (snad jen jednou jsem si spletl kvadrant mapy), spíš mi pily krev časové limity. A zámek v šatně, čekal bych, že po prvním vyřešení puzzlu už se bude otevírat automaticky.
+9

Commander Keen Episode 1: Marooned on Mars

  • PC 60
Začátek oblíbené, přesto nijak zvlášť kvalitní série plošinovek patří k těm lepším dílů, překonaným až čtvrtou epizodou. Na dobovou konkurenci nicméně ztrácí i on. Je nutné si uvědomit, že fantastický Another World je jen o rok mladší. Marooned on Mars ovšem působí tuctově i vedle Crystal Caves a Dangerous Dave in the Haunted Mansion.

Zápletka je vcelku prostá. Jak už název napovídá, Commander Keen uvízl na Marsu. Pokud chce tuto nevlídnou planetu opustit, musí prošmejdit osm pevností (nebo patnáct, podle toho jak to počítáte). Někde v nich jsou ukryty součástky nezbytné k opravě jeho kosmického plavidla.

Úkol to není zrovna lehký. Ukládat se dá jen na světové mapě a chudák Keen nic nevydrží. Postavička sice disponuje několika životy, ale ty reprezentují jen počet pokusů zbývajících k dohrání hry. Po každé hrubé chybě tudíž následuje smrt a restart levelu. Začíná se beze zbraní, takže nezbývá než se nepřátelům klidit z cesty a být neustále v pohybu. Ani s pistolí není život snadnější. Nábojů je zoufale málo a většinu jsem jen vyplýtval. První díl je i tak z úvodní trilogie suverénně nejjednodušší.

Pevnosti jsou vcelku rozlehlé, takže k hernímu zážitku patří i hledání správné cesty. Vysloveně frustrující jsou nutné skoky do prázna, které pravidelně vedou k bídné smrti. Osvěžením je hopsací tyč, zpřístupňující i jinak nedosažitelné plošinky.

První epizoda nezaujme ani grafikou, ani netradiční mechanikou, ani chytlavými lokacemi. Jistou zajímavost má příběh, jenže jak už to v plošinovkách bývá, hraje sotva druhé housle.

Pro: částečná nelineárnost, hopsací tyč, mytologické propojení s DOOMem, sympatická délka, zvuky

Proti: grafika, mimo hopsasí tyč nemá hra žádnou zajímavou mechaniku

+18

Dragon Age: Origins - The Darkspawn Chronicles

  • PC 30
Když jsem o Kronikách zplozenců uslyšel poprvé, byl jsem celkem natěšený a představoval si, jaké to asi je, hrát za velitele Arcidémonových přisluhovačů. Bohužel po dvou hodinách se mé nadšení zcela vytratilo a bylo třeba uznat, že toto DLC je nejen zcela zahozená a promarněná šance, ale naprosto zbytečné a je dnes až s podivem, že za tohle chtěl někdy někdo zaplatit.

V Kronikách se stanete velitelem Arcidémonových armád a máte v něm za úkol dobýt Denerim. To je celé. Chápete to?! Z celé historie celého světa Thedas je vám nabídnuta jen závěrečná bitva základní hry z pohledu "Rank and File" zplozenců. A to jen dva měsíce po vydání skvělého Dragon Age: Origins – Awakening, který představuje konflikt dvou Zplozeneckých frakcí. Tohle šlo využít mnohem lépe než jen možnost zmlácení své party z Dragon Age: Origins.

Ano, je tu možnost splnit si tři achievementy, ale radši se na ně vykašlat. Kromě achievementu za dohrání je tu ještě achievement za vytažení ukazatele věrnosti vašich parťáků na maximum, což ovšem vyžaduje dlouhé čekání cca hodinu a půl na denerimském náměstí, než se v určitých časových intervalech vygeneruje nebožák, kterého můžete zabít a tím zvýšit věrnost parťáka, který jej zabil. Tím se jim mimo jiné zvyšují vlastnosti, ale vzhledem k délce DLC je to stejně fuk. Lepší by byla možnost zmasakrovat Lothering a Ostagar. Tím třetím achievementem je udržení zlobra pod svým velením, aniž by vám zdechnul. To je v celku vypečené, protože v jisté části o něj přijdete a pak si jej musít znovu povolat do party. Jenže v tu chvíli jsou na bojišti dva zlobři poblíž sebe a ten váš prostě nejde poznat a když povoláte nepravého, achievement nesplníte. To se ovšem dozvíte až po dohrání. DLC navíc obsahuje dost bugů, jako nezapočítání achievementu, i když jej splníte, padání, propady temnovlků do textur... Jako jediné DLC si toto nerozumí s mody, tudíž pokud používáte i jen jediný mod, ja naprosto ne(do)hratelné. O schopnostech zplozeneckého velitele se nemá smysl vyjadřovat, protože je jich jen pár (doslova). Příběh a dialogy nulové.

Za mě osobně zajímavá zkušenost. Jednou a dost. Naprosto zbytečné. Nemohu s klidným svědomím doporučit ani zarytým fanouškům.

Pro: Můžete ovládat zplozence a zabít parťáky.

Proti: Krátké, bugy, nekompatibilita s mody, na druhé a další dohrání nuda (žádný příběh, ani dialogy).

+17

The Uncertain: Light At The End

  • PC 70
Titul The Uncertain: Light At The End vyšiel až o celé štyri roky po prvej časti The Uncertain: Last Quiet Day. Na rozdiel od predchádzajúceho počinu však tentokrát hráme za ľudskú bytosť, konkrétne za dievča menom Emily, pričom ide iba o jedinú z celkového, pomerne širokého množstva inovácií. Práve preto, aj s ohľadom na pretrvávajúce problémy vývojárskeho štúdia s financovaním tohto pokračovania možno určite pochváliť oveľa rozsiahlejší počet herných mechaník a nepochybne zaujímavejší a prepracovanejší dej. Príjemne prekvapí kvalitný anglický dabing a solídny vizuál založený na engine Unity. Vývojári vcelku prehľadne spracovali aj interaktívne prostredie, s ktorým sa dá interagovať pomocou rozličných volieb v kruhovom a dynamickom kontextovom menu.

Pozoruhodným oživením tohto titulu je skutočnosť, že Emily, v ktorej koži sa na počiatku hry ocitáme, je iba jednou z posledných preživších ľudských bytostí v post-apokalyptickom svete ovládanom robotickými entitami. Emily je od počiatku súčasťou skupiny, v ktorej má každý člen osobitný charakter, na ktorý sa kladie prekvapivo veľký dôraz. Trochu arogantný a namyslený Matthew, snaživý a stále trochu detský Park, stále mrzutý, ale inak dobrácky Alex, alebo Oľga, ktorá ako typická matka sa (sčasti) egoisticky stará výhradne o svoje vlastné dieťa. Okrem neustáleho hľadania odpovedí na otázku, čo sa vlastne deje sa musíte snažiť udržať a organizovať vašu skupinku. To dokážete iba pomocou vhodných odpovedí v dialógoch, pričom snaha o čo najväčšiu toleranciu nemusí prekvapivo viesť k najlepším možným výsledkom. Možné alternatívne rozhodnutia, ktoré ovplyvnia následný priebeh a vetvenie deja sú teda nepochybne ďalším plusovým bodom pre vývojárov.

Nad hlavami zúčastnených charakterov neustále visia kľúčové otázky. Kto môže za súčasný stav sveta? Sú zaň zodpovední skutočne len roboti? Alebo skôr nejaká umelá inteligencia, ktorá prestala počúvať príkazy, či ide v konečnom dôsledku o veľké spiknutie nejakej ľudskej korporácie? Druhý diel vám ponúkne len minimum odpovedí, pričom väčšinu herného času strávite riešením logických hádaniek a rôznych, zväčša jednoduchších minihier. Väčšina hry sa nesie v rovnakom štýle ako prvá časť, s tou výnimkou, že zatiaľ čo robot sa mohol pohybovať po hernom svete oveľa slobodnejšie a bez podozrenia, Emily musí byť oveľa nenápadnejšia a je nútená častejšie využívať stealth postup.

Nakoniec ešte musím spomenúť, že autori si opäť neodpustili viaceré narážky na súčasnú popkultúru a predovšetkým herný priemysel. Napríklad v obchodnom dome boli na poličkách konzole Nintendo Switch a v jednej kancelári som videl celú zbierku takých easter eggových predmetov, ako sú: loď Normandy z Mass Effectu, figúrku z Dooma a plagáty evokujúce hry Apex Legends, či Halo. Príjemným prekvapením pre mňa bolo, keď som náhodne našiel v jednom temnom kúte uličky odstaveného robota menom Dog z Half-Life 2.

Napriek týmto sympatickým zložkám sú však moje záverečné pocity z Light At The End mierne rozporuplné. Pohyb postavy je veľmi malátny a konečnému dojmu nenapomáhajú ani nedoriešené chyby v animáciách. Z celkového hľadiska však môžem tento počin odporučiť hráčom, ktorí preferujú pomalšie tempo a neradi sa stresujú náročnou akciou. Striktne lineárne hranie, teda prvotné dokončenie predchádzajúcej časti pred spustením Light At The End je však nutnosťou, a to nielen kvôli príbehu ale aj dostatočnému oceneniu posunu, ktorý sa vývojárom podaril.

Pro: Výrazný posun v herných mechanikách oproti prvému dielu

Proti: Nedoriešené problémy technického rázu, pohyb postavy a chyby v animáciách, pridlhé cut-scény

+14

Don't Starve Together

  • PC 90
Výborná kooperativní survival hra. Vyberte si jednu z pestrých postav a hra vás plivne do nehostinného "burtonovského" prostředí, kde musíte jediné - přežít. Sehnat jídlo, pořídit suroviny na oheň a později nějaké zbraně či nějaký ten vynález, jako třeba gril nebo barometr.

Hra vám sama o sobě neříká, co máte dělat a jak. Na všechno si musíte přijít sami skrze herní zkušenost. A stejně jako život vám nedá nic zadarmo - ale o to jsou následné úspěchy a zlepšení odměňující a zábavné. A samozřejmě ve více lidech se zábava násobí.

Rozhodně doporučuji.

Pro: pestré, návykové, za každou postavu se hraje trochu jinak, hra dokáže být krutá

Proti: v některých fázích to může být lehce monotónní, hra dokáže být krutá

+7

Halo 4

  • PC 80
Pro Master Chief Collection velké finále, pro Halo sérii start nové trilogie. A bylo to dobré. Společně s trojkou prozatím nejlepší díl, který konečně zase posouvá značku Halo o kousek dál.

Covenant ustupuje lehce do pozadí a přichází hrozba zvenčí. Střet s novými nepřáteli je rozhodně největší lákadlo čtvrtého dílu a výrazně zpestřuje tou dobou již trochu repetitivní hratelnost. Zároveň čtvrté Halo viditelně působí jako next-gen (přestože reálně není). Na oko vypadá moc hezky - v exteriérech přináší řadu parádních scenérií, v interiérech zase pěkné světelné efekty a odlesky.

Vývoje se chopilo nové studio a na designu úrovní je to znát. Ačkoli ani toto Halo není žádné epické veledílo s dechberoucími skriptovanými sekvencemi, leveldesign mi přišel daleko méně rozcamraný a naopak více uzpůsobený vyprávění příběhu. Zároveň si ale zachovává gró série a to jest dlouhé, nepřerušované intenzivní přestřelky. S novými nepřáteli navíc obohacené o další soubojové prvky, na které je potřeba reagovat a přizpůsobit tak svou taktiku. Možná to je ale taky tou grafikou, protože je i přes plošší výstavbu úrovní stále na co koukat. A poslouchat. I předchozí díly měly skvělé soundtracky, ale tentokrát tvůrci jedou první ligu. Místy jsem si připadal jak v hollywoodském filmu (myšleno v dobrém).

Trochu mi chyběly otevřenější mise ve vozidlech. Pár jich tu je, ale je jich málo. Škoda, že ty pěkné scenérie zůstávají často jen kulisou. I z těch několika jednoduchých leteckých misí, které jako obzvláštnění klasické střílečkovité hratelnosti určitě přijdou vhod, by šlo vytřískat ještě mnohem víc.

Suma sumárum, je to prostě další Halo s fajn novinkami navíc. Komu Halo nikdy moc nevonělo, tomu čtyřka názor asi výrazně nezmění, ale fandové série budou jistě spokojení a možná i dokonce nadšení (třeba z vytuněné Cortany).

Pro: klasická Halo hratelnost, grafika a scenérie, gunplay a noví nepřátelé, lépe uchopený příběh, hudba, nová podoba Cortany

Proti: přeci jen už trochu repetitivní, zase ty terminály s pro Halo lore docela zásadními videi, málo misí ve vozidlech

+17

The Sinking City

  • PC 75
Do dneška vzpomínám na ten super luxusní cinematic trailer, který oznámil, že se chystá nová Lovecraftovka. A nejen to, trailer taky ukázal, že hra bude mít prvek, který já strašně ve filmech a hrách zbožňuju a sice: časová smyčka. Časové smyčky jsou nejvíc psycho a proto je tak žeru a když se to skvěle podá, tak má člověk hned následující týden o čem přemýšlet. Rána do zad ovšem přišla v Epic exklusivitě a po uplynutí zase v problémech s tím svinským vydavatelem. Až konečně po dvou letech jsem se dočkal a "ponořil" se do pochmurného městečka Oakmont s ještě pochmurnějším tajemstvím. 

Ve hře se ujmete role Charlese Reeda, detektiva, který byl pozván do městečka Oakmont, které postihla povodeň a díky tomu takříkajíc zmizelo z mapy, aby prošetřil různé záhady, ale také aby přišel na kloub jeho halucinacím, které ukazují podmořské chrámy, chapadla anebo i moře místo nebe. Charles mi neuvěřitelně sedl, protože se mi zalíbil jeho charismatický a sympatický hlas. Prakticky vůbec nemám problém s ničím, co se týče příběhu a postav. Hra má svou krásně temnou atmosféru, kterou podtrhuje skvělé vyprávění příběhu skrze zdařile napsané postavy a různé zápletky a zvraty. Tohle je jedna z mála her, kde jsem poctivě četl každý dokument či lísteček se vzkazem, protože z těch mi kolikrát mráz po zádech lezl nejvíce. Musím rozhodně zmínit případ "Dopisy z Oakmontu", kde sice probíháte celé město jak ocásek, ale ty cílové úryvky z deníků stojí rozhodně za to. Prvky, kterými se vám hra snaží zvýšit tep, jsou celkem pěkně zpracované, ať už jde o podařenou hudbu, která v pravou chvíli ví, jaké tóny nahodit nebo třeba úbytek vaší mentality a vytváření pár šťavnatých přeludů taktéž dokáže oživit nejednu cestu do sklepení.

Město samo o sobě je vytvořené hezky, ale je takové ehm...prázdné. Rozhodně to není úplná výtka vzhledem k žánru, nicméně problém je v tom, že si stačí projít půlku a tak nějak to stačí a chození po městě značně omrzí, protože se nikde nic neděje. Což vzhledem k tomu, že hlavní náplní hry je právě chození po městě a průzkum míst je celkem blbé. Ale nad tímhle se dá přivřít oko....máme fast-travel a ten je prakticky poblíž všeho, co budeme často navštěvovat. Druhý významnější error spočívá v tom, že interiéry budov jsou si až na vlas podobné a to dokonce tak, že jsem šel zkoumat nějaký barák a po vstupu jsem si řekl: Do prdele, vždyť tady jsem už byl před chvílí, já šel určitě špatně. No šel jsem správně, ale trvalo mi chvilku, než jsem na to přišel. A totální error jsou takzvané zamořené oblasti. Na začátku vám hra řekne něco ve smyslu, že tyhle místa jsou nebezpečná, ale je tam kvalitní loot. No nebezpečná jsou, ale rozhodně v tom, že se nedají "odmořit" a monstra se spawnou zpátky a ten kvalitní loot je prakticky jen to, co v tý oblasti na monstra vyházíte. Takže jako, proč bych měl chodit někam si všechno vystřílet, abych si to tam  bednách zase nasbíral zpátky, tak prostě půjdu jinudy ne? Ono celkově ten gun-play je takovej odfláklej, jako okrajová výplň proč ne, ale když máte projít devět baráků a v těch devíti barácích se spawnou potvory a v šesti barácích budete bez nábojů, tak to šlo určitě udělat líp. Ono těch monster taky moc druhů ani není, takže se brzy okoukají a jediná zbraň, u který má člověk pocit, že fakt drží zbraň je Tommy-gun, který je ale k mání až skoro na konci bohužel.  

Samotné řešení případů je ale hodně dobré a zábavné. Zprvu zkoumáte různé stopy na místech činu, používáte třetí oko na objevení těch skrytých. Poté si nějak zformulujete co tak nějak na daném místě proběhlo a zkusíte si to seřadit. Tím přijdete na to, kam dál, ale taky se vám formulují jednotlivé poznatky v paměťovém paláci, kde dáváte do kupy celý případ a rozhodujete se o řešení. Rozhodnutí je čistě na vás, ale jedná se většinou o velice obtížná rozhodování, protože většinou obě strany mají co nabídnout, ale....Tak či onak na hlavní příběh to úplně vliv nemá, ale hra vás morálně vytrestá, pokud neuděláte zrovna vhodné řešení a rovněž vám to dává vědět pomocí novinových zpráv ve vašem hotelovém pokoji. Konec hry je docela psycho, nabízí tři konce a samozřejmě ani zde žádné řešení není úplně fér, takže ani jeden z konců vám nedá pořádně spát. Ale mě se to líbilo, vždycky jsem měl rád ty příběhy, které nekončí zrovna vesele a nenabízí nějaké ponaučení, tohle je prostě Lovecraftův svět, takže si zvykejte.

Rozhodně v poslední řadě stojí za zmínku skvělé vedlejšáky, přičemž se zde najdou případy, které těm hlavním nakopávají zadek, ať už zmíněné dopisy z Oakmontu, tak i třeba Bába Tkadlena nebo případ se zrcadlem. Ovšem půlka z nich je prachsprosté pobíhání po městě a pouhé ohledání míst.

Sinking City je skvělá detektivní hra a i když jí trochu sráží výše zmíněné neduhy, tak stále se jedná o nadprůměrnou hru se skvělým příběhem a neuvěřitelně temnou mrazivou atmosférou v období prohibice. Kdo přimhouří oči, bude se skvěle bavit.
+24

Fallout 3

  • PC 85
Neměla to Bethesda lehké. Zavděčit se fanouškům původních legendárních Falloutů a zároveň hru pojat moderně tak, aby oslovila i mladší hráče. Výsledek nakonec i díky skvělé práci komunity není tak špatný, jak by se dalo očekávat. Kvality a hloubky původních dílů sice díl třetí nedosahuje, napravuje to však vcelku obstojně zase v jiných oblastech. Především stran imerze je pro mě osobně 1st/3rd person pohled daleko cennější, než pohled izometrický.

Fallout 3 má několik zásadních nedostatků, které však naštěstí dnes jdou řešit vynikajícími mody. Především jde o vybalancování obtížnosti a rychlosti, s jakou hráč získává zkušenosti. V původní hře není problém dosáhnout maximálního levelu velmi rychle, což pak řadu hráčů vede k nedostatku motivace prozkoumávat svět a sbírat tak další zkušenosti. A zrovna prozkoumávání světa je jedna z těch nejlepších činností, kterou Fallout 3 nabízí.

Hra zaujme již vynikajícím úvodem, který já osobně považuji za vůbec jeden z nejpovedenějších. Není totiž mnoho her, kde začínáte svým narozením, kde strávíte chvilku v kůži batolete nebo kde na párty oslavíte své desáté narozeniny. Sice jsou tato období velmi krátká, i tak to má ale na celkový herní zážitek pro mě velký vliv.

Původní díly byly známé tím, že hráči dávaly dost svobody v tom, jak se v postapokalyptickém světě realizovat a jak řešit různé situace. O to samé se snaží i díl třetí, někdy však až moc násilně, kdy vznikají nejrůznější nelogičnosti. Přesto jsem se však u většiny questů bavil a užíval si jejich plnění.

Strávil jsem v postapokalyptické pustině lehce přes 79 hodin herní doby, prozkoumal všechny lokace rozsáhlého světa, splnil všechny úkoly, na které jsem narazil. Byly sice chvíle, kdy jsem si říkal, že už bych rád tento svět opustil a vydal se zas někam dál, přesto mi teď potulování se pustinou se svým věrným Dogmeatem bude chybět.

Na závěr přikládám seznam modů, z nichž některé jsou must have (především Fallout 3: Wanderers edition), jiné pouze modernizují vizuální stránku hry.

Pro: svět, atmosféra, dabing, hudba, úvod do hry

Proti: technické problémy, animace, nelogičnosti, nutnost některých modů

+31

Pathfinder: Kingmaker

  • PC 85
Pokud jste si při hraní Baldurs Gate 2 nebo Neverwinter Nights 2 říkali, jaké by to asi bylo, kdybyste měli větší kontrolu nad svou pevností, Pathfinder vám ukáže odpověď. Je to… super! Ale stresující!

Stresující hlavně kvůli různým časovým limitům. Hlavní dějová linka na vás na rozdíl řady jiných RPG her nepočká, problémy v království taky vyžadují rychlou akci a řešení, takže jsem se pak často přistihl, že se se svou partou musím otáčet rychleji než křeček hozený do mixéru.

Na začátku máte vyloženě stanoveno datum, kdy musíte hlavní quest splnit. Proto mě taky docela rozčilovalo odpočívání, protože mi hra tvrdila, že odpočinek bude trvat 8 hodin (při použití zásob), aby z toho nakonec byl celý den. Další hlavní questy jsou taky časově ohraničené, ale jsou zákeřnější v tom, že nevíte, KOLIK času na ně máte a co přesně se stane, když je splníte – a jestli třeba o něco nepřijdete. Je to realističtější, jistě, ale já takhle přišel o několik NPC, které můžete naverbovat jen v určitých kapitolách při řešení určitých questů a jen na určitém místě. Takhle jsem musel pokladníka udělat ze svého vytvořeného společníka, který měl ale k dané funkci docela značný postih. Nebyl tedy při řešení problémů v království zrovna efektivní. Stejný problém jsem pak měl se šéfem rozvědky a s vrchním mágem… proto jsem v závěrečných dvou kapitolách prostě nastavil jednoduchou obtížnost království, protože co bych se s tím pak nervoval, žejo.

Správa vlastního baronství a posléze království vážně není zívačka. To si takhle vylepšujete statistiky království, k čemuž jsou po většinu hry potřeba 2 týdny, kdy hra poskočí kupředu. A rázem na vás za ty 2 týdny čumí dalších 12 událostí, kterými se musíte zabývat. Často se mi tedy stávalo, že jsem prostě neměl dost pobočníků, kteří by dané události/problémy mohli řešit… navíc se pak ke konci docela často opakovaly, ale při té délce hry se tomu asi nedá moc divit. Taky by se u vylepšovacích projektů hodil nějaký souhrn toho, zda mi bude k něčemu – hra vám třeba řekne, že získáte bonus pro všechny budovy určitého typu, které máte na daném území, ale už vám nenapíše, kolik jich máte (pokud vůbec nějaké). Maličkost, ale hodila by se.

Já jsem to hrál všechno po většinu hrací doby (viz dále) na střední obtížnost a občas mi překážel můj vrozený perfekcionismus, kdy jsem chtěl mít všechno na maximu a každý neúspěch při problému v království mě dost mrzel. Na druhou stranu si ale můžete spravování království úplně vypnout.

Cestování probíhalo taky trochu jinak než v jiných RPG, mapu musíte nejdřív poctivě prochodit, abyste znali cestu, a samozřejmě cestování stojí drahocenný čas… možnost teleportovat se dostanete ve hře až docela později (a mám pocit, že mně hra zprovoznila teleportační systém až v určité kapitole, i když jsem měl ve hře potřebné budovy postaveny). Ocenil bych, kdyby se třeba mapa dala koupit u obchodníka, nebo abych ji mohl prozkoumat předem kouzlem nebo tak. Takhle jsem měl občas pocit, že 50% herní doby trávím koukáním na cestovací obrazovku. A náhodných setkání by taky mohlo být méně.

Když jsem u těch obchodníků, tak je tu přítomen onen klasický neduh, že jste doslova zahlceni předměty a vybavením a není problém mít po většinu hry v kapse půl milionu. Prašule ale můžete použít k dotaci svého království. Což je takřka nutnost, pokud nechcete stavět budovy frekvencí 1 budova/týden. Já měl problém hlavně s kouzly – ty jejich ikonky mi přišly docela nepřehledné, Zatímco třeba v mém oblíbeném Baldurs Gate jsem se těšil do nového města a obchodů/hostinců abych probral, co nabízejí, a na první pohled jsem viděl, které kouzlo mi chybí a který předmět by se mi hodil, tady mi to přišlo o dost nepřehlednější. Hlavně ta kouzla, i když vám hra aspoň v popisu napíše, kdo už dané kouzlo má.

Příběh se mi líbil hodně, pořád se něco děje, nenechá vás moc vydechnout a v průběhu hry krásně gradoval a některé části hry byly docela mazec (vybuchující obyvatelé království a vivisekce…).

Jinak je to jako RPG hodně podobné Baldurs Gate nebo Neverwinter Nights s docela komplexnějšími pravidly. Nápověda byla super a tu jsem využíval docela často, protože kdo si má pořád pamatovat, co to znamená, že je meč ostrý nebo je to zhouba nemrtvých atd. Další maličkost, která mě hodně potěšila, bylo, že když mám vybranou partu a jdu třeba páčit zámek, automaticky to jde udělat postava, která má nejvyšší skill.

Společníci mi přišli dost fajn, bavily mě i jejich příběhy a questy – tahal jsem s sebou Amiry, Linzi, Valerii a Octavii.

95% hry mě vážně bavilo, hrál jsem to na pohodu na normální obtížnost. Jenže ke konci už mě to pomalu přestávalo bavit a poslední kapitolu jsem víceméně proběhl. Pak ale přišla na řadu finální lokace a ta mi ten požitek trochu zkazila. Zmatené pobíhání sem a tam a hledání klíčů a zrcadel, proměny mezi dvěma realitami, respawn nepřátel… uaaaaah. To už jsem si dal obtížnost na úplně nejlehčí, abych to měl konečně z krku. Navíc mě trochu naštvalo, že mi umřela Linzi a Octavia, protože jsem neplnil questy toho jejího parťáka. Uuugh… tak na co jsem si je tak poctivě piplal :(

Taky se občas vyskytly nějaké chyby, bugy nebo nedodělky, nejzávažnější bylo asi to, že se mi nálada v království postupně snižovala kvůli zadlužování, což byla naprostá kravina, na to jsem si dával hodně velký pozor. Nedalo se s tím ale nic dělat a já tak občas musel pořádat docela nákladné hostiny, aby se mi lidi dostali aspoň na úroveň „Worried“. Co jsem tak četl na internetech, tak s tím mělo problém víc lidí.

Pak mě třeba naštval Pitax, protože mi hra nedala nijak vědět, že se můžu podívat i do jiných částí města (a mě samotného by to nenapadlo, protože ty lokace jsou obecně dost malé). Taky hra nedá nijak vědět, že nemám chodit k hlavní bráně, protože se pak děj posune dál a já už v těch dalších částech nemám moc co dělat…  Nemůžu překecat různé frakce, aby se ke mně přidaly.  

Nebo problém království „ukradený trůn“ – trůn jsem našel, ale pořád jsem měl aktivní kartičku, která mi říkala, že můžu najít i zloděje… tak jsem do toho investoval mrtě peněz a 60 dní času pobočníka a bylo to úplně, ale úplně k ničemu :) Ale to už není tak zásadní.

Tenhle komentář působí asi dost negativně, ale opak je pravdou. Kromě pár hodin na konci mě ten zbytek (celkem 127 hodin) bavil hodně moc, hra mě nenechala moc vydechnout, byla napínavá, vtipná, se spoustou možností vedení dialogu a vedení království. Kde jinde můžete nabrat jako svého pobočníka nemrtvého liche nebo vůdkyni monstrózního kultu??. Někdy to rozehraju znova za zlou postavu, ale teď jsem hrou docela přesycený, takže si od ní dám delší pauzu…

Herní výzva 2021 - Čas je relativní (HC)

Pro: Příběh, dialogy, hodně voleb, které mají následky, RPG jaksepatří, společníci, hodně muziky za málo peněz

Proti: Občas bugy nebo nedodělky (ale nic zásadního), časový limit, ke konci už mě to moc nebavilo (celkem nahráno 127 hodin), občas by hra mohla lépe vysvětlit, co se po vás chce

+25

Destroy All Humans!

  • PC 70
Herní výzva 2021 - Remaster 

Od této hry jsem absolutně netušil, co čekat. Nakonec jsem si jí vybral ryze v rámci herní výzvy, herní doba se nezdála jako příliš dlouhá, tak jsem do toho šel, ačkoliv bych jinak hru asi nikdy nehrál a světe div se, zase tak jsem se nenudil.

Ono se ani nudit moc člověk nemůže, jelikož hru dohrajete v pohodě do 10 hodin i při dělání pár challengů. Samotný gameplay je ze začátku zábavný, stealth mise střídají mise s totální destrukcí (která je mimochodem mnohem zábavnější), nicméně po pár hodinách se to trochu ohraje a hra již moc nového nepřináší. Až na poslední boss fighty, které mi dali lehce zabrat, jinak se dá zbytek hry projít s prstem v nose. 

Hráč má několik abilit, které zpříjemňují samotné hraní, anální sonda nejspíš vévodí. Každá zbraň a schopnost jsou originální, takže hra poskytuje i jistou variabilitu, ale většina činností je zábavná na pár okamžiků, možná hodin. Posledních pár misí jsem se už skoro nudil, až právě na výše zmiňovanou závěrečnou misi, kde jsem musel hrát s trochu větším soustředěním. Ve hře toho sice můžete dělat poměrně dost, ale všechno baví jen chvilku.

Hra stojí především na vtipu, jelikož paroduje americkou kulturu a dřívější pohled lidí na mimozemšťany. Párkrát jsem se přištihl, že jsem se i pousmál a díky tomu si mě hra dokázala udržet. Je to vtipné, zábavné, na pár pohodových nočních her ideální, když člověk chce totálně vypnout a jen se jednoduše bavit. 

Remake vypadá velmi solidně. Hra má svůj vizuál, čili ačkoliv nenabízí po grafické stránce zdaleka to nejlepší, tak má své kouzlo. Vývojářům se nejspíš povedlo doručit, co chtěli, ale žádný herní převrat nečekejte. Ale kdo má rád všelijaké parodie a drsnější humor, tak se bude bavit.

Pro: humor, vizuál, krátkodobě zábavný gameplay, povedený remake

Proti: lehká obtížnost, hra po chvíli vyčpí

+16

One Night Stand

  • PC 80
Relativně krátký vizuální román říznutý point and click adventurou, který nabízí na amatérský počin západní provenience neobvykle vysoké množství konců i líbivé zpracování. To mi sedlo daleko víc, než naposledy hraný Under Leaves. Rotoskopickou animaci jsem ve hře neviděl snad od The Last Express. Oceňuji propracovanost jak hry samotné, tak i samotné fabule, přičemž se tu opravdu vyplatí dosáhnout všech konců (i když tedy některé jsou dost odpuzující a vůči dívce, se kterou protagonista právě strávil noc, neskutečně kruté a neempatické, jiné jsou zase z kategorie "jak může být někdo (protagonista) takový debil".

Každopádně jsem velmi zvědavý na další projekt autorky...
+7

Red Dead Redemption

  • X360 95
  • XOne --
Vždycky jsem miloval westerny. A obzvlášť ty špagetový od dua Sergio Leone a Sergio Corbucci. Když hra vyšla bylo to pro mě jako zjevení. A protože to byla čistě konzolová věc musel jsem si napsat ježíškovi o xbox 360, který mi ho nakonec pod stromek dal, jelikož jsem byl hodný chlapec. GTA na divokém západě byla trefa do černého a já si konečně mohl splnit své kovbojské touhy s kolty zavěšenými "PROKLATĚ" nízko u pasu.

Ocitáme se na divokém západě v roce 1911, který už pomalu ale jistě zaniká a začíná ustupovat moderní době. První díl je vlastně sequel protože se podle časové osy odehrává až po druhém díle.. Ujímáme se role sympaťáka Johna Marstona, který je bývalým zločincem a vaším úkolem je dostat před spravedlnost vaše bývalé kumpány z gangu. Tento gang figuruje ve druhém díle a doplňuje tak chybějící dílky skládačky z celého příběhu. Svět je, jak už u Rockstaru bývá zvykem, rozsáhlý a od polopouště Mexika až po zasněžené lesy na severu je zde co objevovat. Questy, které plníte během hry jsou víceméně jednoduché a často se opakující což se může hráči časem zajídat. Neznamená to však že nejsou zábavné. Většinou jde o zběsilé přestřelky, převoz dostavníků či ochranu nějaké osoby. Ve hře je samozřejmě hromada vedlejších aktivit. Můžete se stát bounty hunterem, lovit zvěř, krotit koně, hrát všelijaké minihry hlídat pozemek před nájezdníky nebo dokonce hlídat kurník proti kojotům. Vaše postava má určitou reputaci, která klesá nebo naopak stoupá na základě vašich činů. Není problém aby na vás byla vypsána odměna za to že jste někomu uštědřily kulku do zad nebo nechali přejet svázanou ženskou vlakem. Hra nabízí vcelku slušný arzenál zbraní včetně výbušnin či molotova koktejlu. Příběh samotný je vcelku poutavý až do samotného konce a nabízí mnoho zajímavých charakterů. Vypíchl bych zde jeden herní moment, který mě svou atmosférou tak pohltil, že ho považuju za jeden z nejlepších. Je to právě příjezd do Mexika za hluboké noci při úplňku kdy vám začne hrát atmosférická skladba Far Away od Josého Gonzálese. Dodnes si pamatuji jak moc se autorům povedlo vypíchnout v daný moment atmosféru takovým způsobem, že vám naskakovala husí kůže. Jednička dnes však může už oproti druhému dílu, který toho nabízí mnohem víc může působit zastarale, ale už kvůli příběhu to stojí za to si jí zahrát. Je jen škoda, že hra nevyšla později i na PC. Tuším, že nějaký fanoušek se snažil o nějaký port ale Rockstar ho zažalovali za porušení autorských práv a nasolili mu velkou pokutu.

Pro mě je to stále jedna z nejoblíbenějších her a rozhodně se k ní ještě aspoň jednou hodlám vrátit.

Pro: Atmosféra, herní svět, postavy, příběh

Proti: Někdy stereotypní mise

+15

Arcania: Fall of Setarrif

  • PC 40
Po dohrání Arcanie jsem se ihned vrhnul do tohoto přídavku, který zakončuje putování našeho hrdiny po ostrově Argaan. Dle hrůzostrašných recenzí a reakcí hráčské komunity jsem očekával totální průser. A skutečně, průšvih to opravdu je, ale vezměme to popořadě. První výzva mě čekala na úplném začátku, tj. ještě před načtením hlavního menu. Hra se mi totiž tvrdošíjně odmítala spustit. Po následném googlení jsem zjistil, že tento problém nemám zdaleka sám. Naštěstí se mi tuto nepříjemnost podařilo celkem rychle vyřešit (šlo o nějakou banalitu při ukládání konfiguračních souborů ve složce Dokumenty) a s pocitem vítězství mě konečně uvítala hlavní nabídka. Natěšen na import mého reka z původní Arcanie klikám na položku „Nová hra,“ jenže ouha. Volba pro import postavy se zobrazovala jako neaktivní. Závěrečný save z Arcanie jsem měl řádně uložený, zkoušel jsem všechno možné, ale zde mi ani strejda Google nepomohl. Po chvilce nadávek a klení jsem to vzdal a za vděk jsem musel vzít jednou ze tří předvytvořených postav, které jsou zde k dispozici. Po loadingu se můj hrdina konečně objevil na Argaanu a já se pouštím do hraní. První dojmy nebyly vůbec špatné, začínáte u pobřeží blízko města Thorniara a před Vámi se rozprostírá nádherná scenérie. K dispozici jsou na začátku dvě nepovinné jeskyně, které můžete nebo nemusíte prozkoumat. Říkal jsem si, že kdyby se hra vinula v tomto duchu, zase tak špatné by to být nemuselo. Jenomže po několika chvílích se celý herní zážitek zcukává do totální koridorovky. Už základní Arcanie nebyla zrovna vrcholem pro prozkoumávání herního světa, ale Fall of Setarrif je skutečně extrém, připadal jsem si skoro jako turista v Severní Koreji, který může chodit jen po vyznačené cestě a běda, jestli z této cesty sejde. Jedno z hlavních lákadel – město Setarrif – bylo pro mě úplným zklamáním. Celé město je tvořeno z naprosto ohavných ruin, za které bych se jako herní designer musel stydět. Už tak hořký zážitek podbarvuje nezajímavý příběh a questy, ze kterých si snad vývojáři museli dělat srandu, protože tohle prostě nikdo soudný nemohl myslet vážně. Zmínku si zaslouží i další designerský kiks, kdy začínáte na nějaké 28. úrovni a všechny skilly pro Vaši postavu tak již máte na maximu. Takže nezbývá než body dovedností házet do skillů, které nejsou určeny pro Vaše povolání. To by byl opravdu takový problém vymyslet v rámci tohoto přídavku pro každé povolání nový skill, který by se dal vylepšovat? Hlavní herní náplň tak tvoří likvidování hord nepřátel, které je sice zábavné, ale pro uspokojivý herní zážitek to prostě stačit nemůže. Přídavek mi trvalo dohrát něco přes 3 hodiny (a to jsem fakt nikam nespěchal). Pokud by Fall of Setarrif byl volně stažitelným přídavkem, dalo by se to skousnout, ale tohle je s prominutím zlodějna i za necelé 4 €, za které jsem to v akci koupil na Steamu. Situaci aspoň trochu zachraňuje slušná hratelnost těžící ze základní Arcanie a stále výtečné audiovizuální zpracování. Jinak je to opravdu bída, kterou bych doporučil pouze v případě, že Vás neuspokojil konec Arcanie a zajímá Vás, jak celé putování pasáčka ovcí z Feshyru dopadne.

Pro: stále solidní hratelnost, audiovizuální zpracování

Proti: oproti základní Arcanii nudnější a ještě více koridorové prostředí, směšně krátká herní doba, questy a nezajímavý příběh, technické problémy/bugy

+16

Spider-Man: Shattered Dimensions

  • PS3 80
Ostatní superhdinové mohou Spider-Manovi jen tiše závidět. Snad až na Batmana se mu co do počtu kvalitních her žádný týpek v "elasťákách" ani neblíží. Mezi ty jasně lepší kousky patří i Spider-Man: Shattered Dimensions.

Hru hodnotím na základě svého druhého průchodu z PS3 (první byl kdysi dávno v temných dobách pirátství na PC) a i napodruhé jsem se velice slušně bavil. SD bodují jasně daným systémem úrovní, kterým i přes jisté shodné prvky nechybí jasně daná specifika a hra se tak po celou délku prakticky neokouká. To, že jsou jednotlivé úrovně svázané s výbornými záporáky, verbovanými ze zdánlivě bezedného zástupu Spideyho protivníků, u mě fungovalo také velmi dobře. Autoři se nebáli sáhnout i mezi méně provařené padouchy jako je třeba Kraven, Jaggernaut, či Hammerhead a i ti známější jsou zde často ve verzi, která je překvapivá i pro relativní znalce univerza. Třeba Vulture, nebo Doctor Octopus se dočkali výrazných změn.

Každá z dimenzí se hraje maličko jinak, přičemž největších odlišností si užijete v pasážích za Noire Spider-Mana, který nesází tak často na rychlé pěsti, jako spíš na kradmý postup úrovní. Rozdíly v ostatních verzích pavoučího muže již nejsou tak zřetelné, přesto se nějaké ty odlišnosti najdou... třeba v celé schopnosti nebo v několika speciálních úderech.

Jasně, na Shattered Dimensions je již vidět zub času, jde však o dobře hratelný kousek i více než deset let od původního vydání. Jako takové memento doby hra obsahuje třeba malinko zlobivou kameru či otravné pasáže se zástupy nepřátel (poslední fáze poslední úrovně). Na druhou stranu je pohyb Spider-Mana zpracován obstojně a houpání úrovněmi je i po letech slušná zábava. Příběh ve své jednoduchosti svojí přímočarostí dobře baví a systém výzev a postupného vylepšování pavoučích schopností dobře motivuje. Vlastně mě dost mrzí, že se pokračování s podtitulem Edge of Time na konzole tak těžko shání. Kanadští Beenox Studios totiž se značkou odvedli poctivý kus práce.

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "2. Amerika, jak ji neznáte: Dohraj hru od vývojáře z některé americké země kromě USA." – Základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 76 %; 25. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Čtyři dimenze s vlastními pavoučími muži; zajímaví záporáci; slušný pocit z pohybu a boje; zábavný scénář

Proti: Občas zlobí kamera a ovládání; pár otravnějších pasáží

+8

Song of Horror - Episode 5 - The Horror and The Song

  • PC 80
Po herní stránce nemám co vytknout. Každá další epizoda se hraje lépe a platí to i o epizodě poslední. Kulisy psychiatrické léčebny jsou vyvedené skvěle. Takže atmosféra taky na jedničku.

Horší je to s příběhem. Ano, dostaneme se velmi blízko k podstatě The Presence, hra slušně teasuje a předhazuje drobečky informací. A najednou přijde konec, který nevysvětlí vůbec nic. K dobru přihodí jen jeden docela pěkný zvrat, který ale sami tvůrci předem vyspoilerují (pokud najdete v levelech nějaké dětské kresby, nedívejte se na ně). Samotný konec je sice pěkný (jsem rád, že to není happy-end), byla by ale slušnost po těch 5 epizodách a 20 hodinách odhalit o prokleté melodii a bytosti ji provázející trochu víc (jak je strašidlo navázané na hrací skříňku, proč nutí lidi k sebevraždě, co ta zmínka o jeskynních malbách, co to cestování časem???).

Navzdory tomu, že má zvědavost nebyla ukojena a neodnáším si ani žádný přesah nebo myšlenku, se jedná o vážně kvalitní hororovou hru. Nečekaně kvalitní na to, jak opomíjená je.

Pro: gameplay, atmosféra

Proti: příběh

+10

Dračí Historie

  • PC 50
Tak jsem konečně zjistil, jak začínal Jakub Dvorský z Amanity s tvorbou her. Z jeho pozice výtvarníka jde určitě o dobře odvedenou práci, co se týče ostatních profesí už to ale bohužel tak slavné není.

Ano, v devadesátkách se s humornými českými adventurami roztrhl pytel a nelogické používání předmětů z inventáře bylo na denním pořádku, ale tady mi to přišlo trochu přestřelené, i když se jedná o pohádku. Snad každá druhá akce byla nesmyslná a na řešení se dalo přijít jen zkoušením všeho na všechno a na všechny. Po chvíli jsem to řešil tak, že jsem používal ty nejabsurdnější předměty a mnohdy jsem slavil úspěch. A ta spousta úkolů, která se řešila najednou, také nebyla úplně nejšťastnější volbou.

Pokud se nepletu, kombinace předmětů v inventáři přišla na řadu jen jednou na úplném konci. Nejprve jsem si myslel, že tuhle funkci hra prostě neumožňuje, ale jak vidno, není tomu tak. Proto nechápu, že nešlo zkombinovat i několik dalších předmětů, které se používaly současně (třeba prak s kameny).

Dalším faktorem je humor. Párkrát jsem se pousmál, to je pravda, ale většinou jde o pubertální vtípky, které jdou, na rozdíl třeba od Horkého léta, úplně mimo mě. Co však musím pochválit, je dabing, který je povedený a i přes šum v některých pasážích vcelku kvalitně zpracovaný.

Určitě jsem rád, že v roce 2012 vyšla v trafikách upravená verze Dračí Historie, která je spustitelná na novějších systémech, a mohl jsem se do Bertova dobrodružství pustit i já. Dokonce jde pomocí klávesy Q zrychlit pohyb Berta, což si troufnu říci, že původní verze neumožňovala. Sice jsem čekal trochu více, ale bylo fajn díky jedné z prvních českých placených 2D adventur okusit počátky naší herní scény.

Pro: výtvarné zpracování, dabing, upravená verze hry, zrychlení chůze Berta

Proti: nelogické používání předmětů, spousta úkolů najednou, nevtipný humor

+28

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 90
  • XOne 85
Stalo se mi to snad jen u třech her kdy jsem doma zalezl do pokoje zavřel se a několik dní nevylezl. Když jsem pak z té kobky po dohrání vylezl na sluníčko, způsobilo mi to málem trvalou slepotu. Na Kingdom Come: Deliverance jsem čekal jako na zázrak. Na něco co tu ještě nebylo a navíc od českých ručiček v čele s Danem Vávrou.

Kingdom Come jsem v době vydání měl předobjednané na XBOX One, protože jsem nedisponoval PC strojem, který by hru bez větších problémů utáhl. K PC verzi jsem se díky novému hernímu notebooku dostal až minulé léto. Když mi hra dorazila tak jsem netrpělivě stahoval velký patch, který vývojáři vydali hned první den po vydání aby opravili ty největší průsery. Hra byla totiž příšerně zabugovaná ALE.... Nevím zda jsem měl štěstí nebo jsem pouze chyby přehlédl, ale během celého průchodu hrou jsem narazil na pár vizuálních bugů, které nijak nevadily. Zatímco kamarádi vztekle hru vyhodili v půlce hraní protože se jim hra rozesrala natolik, že nemohli pokračovat dál. Sám jsem se o množství bugů přesvědčil na brigádě u Warhorse při testování datadisků kde jen malá změna rozbila dalších tisíc věcí a váš úkol byl ty věci hledat. U bitvy v Přibyslavicích se mi hru podařilo rozbít takovým způsobem (nebudu rozepisovat co se stalo), že sami vývojáři nevěděli co jsem to provedl a co s tím :D Bylo to čiré peklo ale vcelku zábavné peklo. navíc jsem si odtamtud potají odnesl několik firemních hrnků s logem KCD :)

Ale teď ke hře samotné. Středověk mě vždycky bavil. Dost velký vliv na to měla mamka coby učitelka dějepisu a tak jsem se nemohl dočkat, že konečně zažiju středověk na vlastní kůži. Byl jsem omámen vizuálem hry a množstvím detailů, které hra obsahuje. Živoucí svět, malebné vesničky, majestátné hrady, louky, remízky, háje, lesy. Navíc bylo na první pohled poznat že je to česká krajina. Ta atmosféra byla vystihnuta do nejmenšího detailu. Myslím si že je dobře když zde byl zvolen 1st person view, protože z pohledu třetí osoby by jste si pohled na svět v KCD tolik nevychutnali. Dále mě překvapil soubojový systém, který byl jiný než na který jsme zvyklí ale zároveň byl hezky vymyšlen a trochu mi připomínal soubojový systém z prvního a druhého Gothica kdy musíte také volit směr útoku svou zbraní. Zezačátku pro mne nebylo jednoduché si tuto metodu souboje osvojit (a zvlášť na konzoli) ale když se do toho později dostanete je to hračka. Mimo hlavní příběhovou linii, která mě svým dějem nijak výrazně nenadchla, ale ani neurazila mě bavili vedlejší questy, které nabízeli spoustu hodin zábavy navíc. Líbilo se mi že mnoho questů mělo dva nebo více rozdílných konců. Na hrách z otevřeným světem jsem měl vždy rád prozkoumávání a tady jsem opět strávil nejvíce hodin plněním veškerých vedlejších aktivit.

Na hře mi vadil ukládací systém ve stylu sejvovice. Uvítal bych klasické rychlé uložení protože pokud člověk nemá sejvovici a někdo ho zabije, je celkem otravné hrát znovu tu neuloženou půhodinu. Do oka bijící pak byli animace obličejů, které působily moc staticky a bez života. Obecně hra byla strašně špatně optimalizovaná takže hra jela na nějakých 30 fps na konzoli. Občas to padlo v Ratajích na 25 fps. Teď na PC to rozjedu na nějakých 50fps se středními až vysokými detaily.

Když jsem tento týden spustil KCD po delší pauze znovu, byl jsem mile překvapen v jakém stavu je hra teď od doby vydání. Je vidět, že vývojáři se o ní starají s velkou péčí a stále něco opravují a vylepšují. Je skvělé že češi se mohou v herním průmyslu chlubit tímto skvostem, který navíc prezentuje české dějiny a českou krajinu. Pakliže hra s tímto zaměřením a českou tématikou se dobře prodává i za oceánem, tak je to pro nás velký úspěch. Za mě je Kingdom Come: Deliverance jedním z nejlepších herních počinů, který u nás vznikl a jsem rád že tu máme konečně něco pořádné stejně jako například němci mají Gothic.

Pro: Grafika, velikost mapy, herní svět, soubojový systém, perky, hudba, zábavné questy, důraz na realismus

Proti: Bugy, ukládací systém, špatná optimalizace, animace obličejů

+26 +27 −1

Arcania: Gothic 4

  • PC 70
Přiznám se, že jsem se Arcanii dlouho vyhýbal. Hlavním důvodem byla určitě skutečnost, že první dva díly Gothicu považuji za jedny z nejlepších RPG všech dob, navíc třetí díl této legendární série se dle mého moc nepovedl a nechtěl jsem si tak víc kazit chuť „čtyřkou,“ která sklidila u novinářů i hráčů ještě větší rozpaky než Gothic 3. K Arcanii jsem se tedy nakonec dostal až po takřka 11 letech od vydání. Mnoho jsem nečekal a o to větší bylo moje překvapení, že to je v jádru docela dobrá hra, pokud tedy k tomu člověk nepřistupuje jako k regulérnímu čtvrtému dílu, ke kterému má mnohem blíže Risen (který vyšel přibližně rok před Arcanií). Arcanie se (na rozdíl od Risenu) sice odehrává ve světě Gothicu, ale spíš než o RPG se jedná o fantasy akční řežbu s výrazně okleštěným RPG systémem, minimální volností pohybu a maximálním zaměřením na lineárnost. Příběh jako takový neurazí, ale ani nenadchne, v podstatě jde o takové fantasy klišé o pomstě jednoho prostého pasáčka ovcí. Hra ale příjemně odsýpá, hratelnost je zkrátka na velmi dobré úrovni, čemuž dopomáhá i soubojový systém, který je podle mého o mnohem lepší než třeba právě v Gothicu 3. Samotnou kapitolou je audiovizuální stránka, která je dalším významným plusem této hry a která ani po té spoustě let od vydání rozhodně neuráží - byť je mi jasné, že v době vydání byly HW nároky Arcanie dost krvavé. Občas jsem sice narazil na nějaký grafický glitch (hlavně co se vykreslování stínů týče), ale rozhodně se nejednalo o nic, co by pokazilo celkový zážitek. Když k tomu připočtu rozmanité herní prostředí, pak mohu říct, že se jedná o skutečně velmi příjemnou záležitost pro Vaše smysly. Arcanie je slušným akčním RPG, ale rozhodně to není čtvrtý Gothic. Pokud budete tuto skutečnost brát na zřetel, pak si lze tuto hru užít.

Pro: příjemná hratelnost, audiovizuální zpracování, rozmanitost herního prostředí, soubojový systém

Proti: okleštěný RPG systém, minimální volnost pohybu, lineárnost

+16

Fire Emblem: Three Houses - Expansion Pass

  • Switch 60
Vedlejší DLC příběh Cindered Shadows pro hru Fire Emblem: Three Houses není kdovíjak obsažný. Nabízí celkem 7 krátkých kapitol, které utečou jako voda, ačkoliv na bojištích se objevují přidané taktizující prvky a pod svá křídla Byleth dostane mimo pár starých známých postav některé zcela nové. 

Vzhledem k okolnostem usuzuji, že děj se odehrává zhruba během první poloviny příběhu původní hry. Podezřelá osoba uniká do podzemní chodby, několik hrdinů za ním. Strhne se bitka s podzemím, postavy se navzájem poplácají po zádech, hrdinové se sjednotí a vyrazí na křížovou výpravu dále do podzemí, aby porazili netušenou hrozbu a odkryli něco málo o Bylethově minulosti.

Hned v úvodu se odemyká skrytá osada zvaná Abyss, kam se již dlouhodobě utíkají schovávat všelijaké podvratné živly a nechtěné existence Fódlanu. Za získaný renown je tam u NPC možné dále kupovat různé přidané vychytávky, ale ve výsledku nepřibylo nic, co by opravdu stálo za snahu. Možná podzemní knihovna zaujme někoho, kdo se zajímá o skrytou historii světa a o čtení mezi řádky. 

V rozšíření mě asi nejvíce zklamal úplně chybějící systém vylepšování postav z původní hry. Hrdinové začínají na úrovni 20 a sice je lze levelovat, ale nejde jim přiřadit či měnit povolání, určovat jejich bitevní priority a ani není možnost navazovat vztahy. Toto si hra šetří do obsahu původní hry, protože možnosti se v nich odemknou po odehrání DLC. Jedinou motivací zahrát si kampaň z Cindered Shadows je tak krátký příběh a odemčení bonusů (viz popisek hry) pro plnou hru, kde je hráč celkem využije. Ideální je po prvním průchodu původní hry zahrát rozšíření a poté se znovu pustit do nové kampaně v Three Houses.

Tím bych to asi zakončil, protože nelze zmínit něco víc směrodatného a moje dojmy se spíš omezují na nové postavy, ale protože nedostaly moc prostoru, je těžké k nim zaujmout nějaké stanovisko (v původní hře jsem s nimi zatím nehrál). Někteří z nich se ale ukázali být slušnými bojovníky a bitevní mapy jsou dle očekávání na úrovni. Rozšíření bych zřejmě doporučil jen těm, co opravdu chtějí mít zážitek z Three Houses kompletní.

EDIT: Do mého třetího průchodu hrou jsem již začlenil tyto nové postavy a po navázání vztahů jsem si aspoň dvě z nich docela oblíbil. Slečnu s vražednou schopností jsem nakonec učinil Bylethovou manželkou.

Pro: Vedlejší příběhová kampaň; nové postavy; řada bonusů do původní hry.

Proti: Krátká příběhová kampaň; podzemní městečko působí chudě.

+12