Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone

  • PC --
Mám nějakou tu goty edici, takže DLC jsem měl ve hře od samého začátku, vnímám tedy jen nová dobrodružství s modrým vykřičníkem. A tím myslím primárně hlavní úkolem s tím hipsterem a jeho bandou a tím Arabem co umí lítat, zastavovat čas a podobné kejkle.

Přišlo mi to hrozně na sílu, prapodivná Geraltova motivace, no ale budiž. Je tam Shani, která ještě teď musí mít otlačená záda ze sexu na loďce,díky které pamětníci vzpomenou na první díl, je tam zajímavá příšerka ve stokách, je tam vele-ultra-megavtipná kapitola a je tam snad konečně nějaká normální ženská. Po všech těch blbkách z hlavní hry příjemná změna, i když krátký vlasy nejsou nic pro mě.

Hlavní příběh je fajn, hlavně postava toho hipstera mě bavila, na rozdíl od Araba, který mi byl protivný od prvního setkání (a vůbec si na něj nepamatuju z hlavní hry). Zklamalo mě, když to vypadalo, že mě čeká nová lokace, ale bohužel, nic takového. Asi se tedy mohu úplně rozloučit s pouští, kterou jsem, nevím proč, čekal už od hlavní hry.

Ten runo-tepec nebojaksemenuje mi přijde k ničemu, spíš způsobem jak utratit nesmyslné množství peněz nahromaděné za celou hru, ale tak je to sranda, cpát do něj desetitisíce a pak se s vesničanama hádat o pár korun.

Jo a ještě tam je jeden skvělý duchařský level.

Pro: hned několik supr levelů; u jednoho questu jsem se smál nahlas; pořád zábavné

Proti: spíše věci hodně subjektivního vnímání

+16 +17 −1

The Solus Project

  • PC 95
Mám rád hry založené na objevování, odhalování záhad či sbírání předmětů. A o tom přesně The Solus Project je. Poprvé jsem se o této hře dozvěděl díky hodinovému vidcastu se spolutvůrci hry na Hrej.cz, protože vývoj částečně probíhal i v Čechách. Hra mě tehdy zaujala natolik, že jsem začal sledovat její vývoj. A když pak nečekaně vyšla finální verze, navíc s českou lokalizací, neváhal jsem ani minutu a pustil jsem se s chutí do ní. Ostatně, celý let’s play na tuto hru v mém podání je vám v k dispozici mezi videi. Hned na začátek říkám, že jsem z tohoto herního počinu od neznámého a nezávislého studia rozhodně nebyl zklamaný. Vlastně přesně naopak. The Solus Project považuji za jednu z nejlepších her roku 2016. Minimálně tedy z těch, které jsem já osobně hrál.

Sci-fi je můj oblíbený žánr už od mala, stejně jako žánr dobrodružný. Proto bylo jasné, že mě příběh o astronautovi, který při plnění důležité mise za záhadných okolností ztroskotá na neznámé, opuštěné planetě, chytne hned napoprvé. Hra je v podstatě adventurou z pohledu první osoby, v níž se snažíte po ztroskotání hlavně přežít a vypořádat se s nehostinnou, až občas nepřátelskou planetou, jež se vám neplánovaně stala domovem. Jenže jak brzy zjistíte, na první pohled opuštěná planeta není zas tak opuštěná. Čím více poznáváte okolní prostředí a objevujete neznámý svět, nalézáte i pozůstatky staré, zaniklé civilizace. Netrvá tak dlouho a z boje o přežití se stává dychtivé pátrání po tom, co se stalo s původními obyvateli. Ostatně, k téhle planetě jste neletěli náhodou – byla totiž jedním z cílů zoufalé mise, která měla za úkol najít nový domov pro skomírající lidstvo. A tomu kvapně ubývá čas…

Musím říci, že příběh mě naprosto pohltil a hru jsem hrál jedním dechem. Děj se odehrává ve dvou rovinách. V jedné se snažíte spojit s flotilou a zachránit sebe i lidstvo před smrtí, ale současně pátráte i po tom, co se stalo na planetě. Jsem rád, že autoři stránku přežívaní zjednodušili natolik, aby sice byla přítomna, avšak nebyla nijak rušivá jako v jiných hrách. Stačí si udržovat tělesnou teplotu a občas jíst či pít. Díky tomu se více můžete soustředit na samotné objevování světa kolem vás, sbírání užitečných předmětů a pátrání po zaniklé civilizaci, která by mohla přinést klíč k záchraně lidstva. K dispozici máte několik ostrovů navzájem propojených jeskyněmi, které jsou plné nebezpečných nástrah. Při jejich postupném objevování a prolézání také odkrýváte znepokojivé tajemství, které mělo za následek tragické události kdesi v minulosti. A čím více jdete pod povrch, doslova, tím víc ve vás převládá pocit, že s tímto místem není něco v pořádku. Celou dobu vám totiž jakoby někdo pomáhá a kamsi vaše kroky směřuje.

Odkrývání historie planety a událostí, které vedly ke zmizení původních obyvatel, jsem si opravdu nesmírně užíval a vychutnával. Pokud máte rádi sci-fi smíchané s mimozemskou mytologií, plné opuštěných ruin a rozpadlých chrámů, budete stejně jako já v sedmém nebi. Inspirace filmy jako Prometheus, Hvězdná brána a podobně je zjevná, což hře dává neodolatelné kouzlo a uspokojí každého vesmírného badatele. Vůbec to všechno dává hře neskutečně hutnou atmosféru – na jedné straně plnou zoufalé samoty a strachu z neznáma, a na straně druhé zase nadšení a očekávaní z dalších objevů. A to jsem ještě nezmínil počasí panující na povrchu, které se kdykoliv může změnit třeba ve vražedná tornáda, elektrickou bouři či smršť meteorů. Hra není hororová, ale bát se v ní stejně budete. Hlavně kvůli nejistotě, která vás doslova pronásleduje na každém kroku.

Co se týče vizuální a zvukové stránky, není moc co vytknout. Vše běží tak, jak má. Prostředí je mimozemsky zajímavé, stejně jako nepozemská architektura. Vypadá to a zní to hezky. Vše rovněž dobře dokresluje dynamická hudba. Myslím, že snaha vývojářů vytvořit vyváženou hru o přežití kombinovanou s objevitelskou adventurou se v případě této hry povedla na výbornou. Ocenit musím i řadu nepovinných secretů, v nichž můžete nalézat řadu artefaktů, relikvií či jiných předmětů, které vylepšují některé z vašich schopností. K přežití sice nejsou nutné, ale dávají vám motivaci k hlubšímu průzkumu prostředí, ať už jste na povrchu nebo pod povrchem. Stejně tak chválím nápad s přenosným teleportem, díky kterému lze řešit pár prostorových puzzlů a dostat se na jinak nepřístupná místa. Ale to hlavní je v této hře příběh, a ten je prostě úžasný. Už dlouho jsem se do žádné hry tak nezažral.

Shrnuto podtrženo, za mě je to fakt skvělá hra, která by neměla ujít pozornosti nikomu, kdo má rád sci-fi, objevování a rozkrývání záhadných tajemství. Na tom totiž celá hra stojí a je to její velkou předností. Ať už budete objevovat prapodivný povrch planety nebo prolézat stísněné jeskyně, všude na vás dýchá jedinečná atmosféra plná tajemna, strachu a očekávání. Navíc, připravte se na to, že hra to není zrovna jedna z nejkratších. S průzkumem všech možných zákoutí jsem u toho nakonec strávil bezmála 30 hodin. Takže maximální spokojenost. Pokud vás to tedy neodrazuje, nezbývá mi nic jiného, než vám The Solus Project vřele doporučit ;-)

Pro: Pohlcující příběh, všudypřítomné tajemno, hutná atmosféra, nebezpečné počasí, skutečný pocit z objevování neznámé planety, odkrývání záhad mimozemské civilizace, dynamická hudba.

Proti: Česká lokalizace v několika místech částečně chyběla.

+16

Homeworld Remastered Collection

  • PC 90
Protože jsem se k původnímu Homeworld 2 před pár lety nedostal na moc dlouho, vřele jsem uvítal možnost zahrát si oba dva díly pěkně zgruntu v aktuálním grafickém zpracování. A světe div se, zážitek byl u obou dílů vynikající, což jen dokazuje, že skvěle vymyšlená hra na zábavnosti s lety prostě neztrácí.

Protože se jedná o remaster, nezměnil se původní příběh ani o chlup, což je jen dobře. Homeworld těží z naprosto jednoduchého příběhu po vzoru Pána Prstenů - "Doleť s flotilou z bodu A do bodu B". Cestou ale flotilu samozřejmě potkává množství neočekávaných překážek a problémů, které je nutné vyřešit. Rázně. Smrtí všech nepřátel. V jednoduchosti je krása. Hra na hráče většinou netlačí a nikam ho nežene, v tom je zásadní rozdíl oproti většině dnešních strategií. Proto zde nepotkáme ani žádně extra klišé, jako spíš klasický systém dvou proti sobě bojujících stran bez nějakých hrdinských slintů. Co bych dal za víc takových strategií.

Audiovizuál prošel úžasným faceliftem, což znamená jak lodě, tak interface. Krásné detaily na lodích dokážoou vtáhnout do hry jako nic jiného. Těžařské lodě dokují na předsunuté rafinérii, stíhačky a bombardéry se stahují z prvních linií do podpůrných fregat, aby zalátaly díry, a obří bitevníky z dálky drží v šachu dorážející armádu nepřítele. Co se týče interface, ten je teď přehlednější a není tak výrazně rušivý, jako byl v původním druhém díle. V tom prvním vlastně skoro žádný nebyl, což se teď mění - zmíněný interface se rozšířil i do něho.

Rozhodně nemohu nezmínit naprosto úžasný soundtrack, který jako by vypadl ze seriálu Battlestar Galactica. Něco tak epického a podporujícího atmosféru nekonečných vesmírných dálav jsem už dlouho neslyšel.

V rámci herních mechanik musím pochválit hlavně chování lodí obecně. Stíhačky kličkují a skutečně využívají 3D prostoru, větší podpůrné lodě se snaží stát v pozadí a velké bitevníky se snaží prodrat kupředu, případně se k cíli natočit tak, aby mohly použít co nejvíce palubních zbraní. Velmi důležitý je pro hru právě i 3D prostor. Nebojuje se na placce, ale opravdu v prostoru, kde svým jednotkám hráč určí i výšku, do které mají vyrazit. Ze strategického pohledu je tedy možné dělat skutečně psí kusy.

Stratégům tedy rozhodně tenhle perfektní Remaster doporučuji, protože se na něj nejen výborně kouká, ale mezi současnými strategiemi se jedná o kousek, který se na žebříčku zábavnosti vyskytuje na prvních příčkách.

Pro: Audiovizuál, strategické možnosti, jednoduchý ale skvěle podaný příběh, dvě hry v jedné, dynamika bojů, úžasný soundtrack

Proti: Nic, co by stálo za zmínku

+16

DiRT 3

  • PC 80
Na začátek je třeba říct, že si přijdu jako nenáročný hráč, co se závodních her týče. Neřeším nijak moc, jestli je hra arkáda nebo simulace. Nevlastním volant a na gamepadu se mi auta neovládají dobře. Jsem ze "staré školy" a auta mastím jedině na šipkách. Prostě hraju a jsem rád, když se mi hra ovládá dobře. (so deep)

Na závodech rally, tehdy ještě pod hlavičkou legendy Colin McRae, jsem vyrůstal. Stovky báječných hodin strávených v bahně, písku, sněhu a prachu. Jak už víme z dřívějších dílů série DiRT, tahle hra však není jen o rally závodech. Je to však vyloženě mínus?

Po celou dobu hraní jsem si rychlost aut na rovinkách a každý dobře provedený drift v zatáčce užíval. Ale něco mi na tom prostě chybělo. Necítil jsem v prstech to, co jsem zažíval dřív. Možná, že by se mi to hodně rychle omrzelo, kdyby hra neobsahovala i klasické okruhy a mnoha lidmi nenáviděnou gymkhanu. Okruhy jsou prostě fajn, co na to říct. Trochu repetetivními se okruhové závody začaly stávat, když byly třeba čtyři za sebou, ale i to se dalo přežít. A nakonec i ta proklínaná gymkhana nebyla úplně od věci. Chápu, že si mnoho lidí řekne: "Co tam dělá taková blbá věc, k závodům se to vůbec nehodí!" Ok, jezdit po asfaltu, driftovat, srážet krabice a prostě dělat psí kusy je něco trochu jiného, než se prohánět divočinou uprostřed Keni, ale do jaké jiné hry byste takovou věc implementovali? Nedokážu si představit, že by Codemasters vydali pouze hru zaměřenou na gymkhanu. Hra by v progamingu možná nějaký potenciál měla, což mi vnuká myšlenku, že by se na to byla fakt radost dívat ale jinak? Myslím, že by se nenašlo moc lidí, kteří by hru hráli. Proto celkem oceňuji pokus přes Kena Blocka zařadit i tuto disciplínu do závodních her... ale ty nervy... Ze začátku jsem byl vážně marnej, po nějaké době jsem už ale neměl problém vyhrát závod na první pokus, ale našly se asi dvě "tratě", u kterých jsem rozložení překážek vyloženě proklínal. Oh můj bože, jak já ty tratě nenáviděl. Body jsem byl naštěstí schopen nahnat na těch ostatních.

Veliký plus hry vidím v multiplayeru, ve vzájemném sdílení časů a hře s kamarády. Bohužel mě trochu mrzí, že jsem si hru s kamarády vyzkoušet nemohl, protože nikdo známý tuto hru nehraje. Dokážu si ale představit hodiny a hodiny zábavy, které dokáže multiplayer s kamarády nabídnou. Akorát by vývojáři mohli trochu poladit funkci mikrofonu.

Hrou jsem se po celou dobu dobře bavil, nebýt pár neduhů a mít kamárády (4ever alone), hře bych se nebál dát i daleko větší hodnocení. Na hru se velice dobře dívá a ještě lépe potom zní. Chtělo by to ještě vyšperkovat a nakonec bych se vůbec nezlobil, kdyby gymkhana zůstala v DiRT sérii už natrvalo.

Pro: grafika, soundtrack, multiplayer

Proti: mikrofon

+16

Metro: Last Light Redux

  • PC 85
Pokud bych porovnával Redux verze dvou dílů Metra, příliš mnoho rozdílů bych nenašel. Přesto Last Light mohutně překonává „třiatřicítku“. Může za to jedna jediná věc: rozhodnutí oprostit se od adaptování děje knížky. Že by si s herní podobou příšerné 2034 říkali o katastrofální průšvih, je jen jedna věc. Využití Gluchovského světa pro vlastní příběh mělo i dost velkou výhodu: mnohem větší šance, že ho 4A tentokrát zvládnou odvyprávět.

Příběh Last Light netrpí tím, že by některé jeho části vyšuměly do ztracena nebo z bůh ví jakých důvodů byly nahrazeny, takže místo neustálého trpění jsem naopak napjatě očekával, co přijde dál. Může za to z velké části to, že 4A mě protáhli neprobádanými kouty moskevského podzemí: centrem post-apokalyptické kultury, vodou a kriminalitou takřka zatopenými Benátkami, po Rudém náměstí – místy, které jsem jinak navštěvoval jen imaginárním cestováním po mapě na zadní obálce knížek. Co se týče mých nadějí a očekávání, to byla trefa přesně do černý.

Ale příběh Last Lightu nestojí jen na prohlídce kuriozit, je velice povedený sám o sobě. Soustředit se místo Temných na frakce metra a jejich boj o moc, bylo výtečným krokem a vytvořilo prostor pro Pavla, jednoho z nejsympatičtějších šmejdů, s jakými jsem se ve hrách setkal, nebo snad jediné dítě, při jehož virtuálním doprovázení mým žilám nehrozilo přeřezání – i když to má trochu háček. I Leonidovo krátké cameo jsem si k mému velkému překvapení užil.

Jistě, má to svoje mouchy. Finální odhalení, že část temných si dává šlofíka uvnitř D6, jsem bral trochu jako ránu pod pás, a že o dobrém a špatném konci rozhodují i takové prkotiny jako zadrnkání na kytaru, je pořád pitomost nejvyššího kalibru. Ale pokud mi něco opravdu kazilo požitek, je to Arťomova zarytá němota, která v mnoha místech naprosto nedává smysl. Chápu, že Chán potřebuje stabilní práci, ale určitě by našel i jinou než „Arťomův tlumočník“.

Atmosféra byla snad to jediné, co mě dokázalo úspěšně dotlačit k dokončení prvního dílu a v Last Light se situace rozhodně nijak nezhoršila. Naopak bych řekl, že je ještě lepší. Moskva na stupnici děsivosti postoupila o několik příček výš, ale ani tunely metra nezaostávají. Bytovky plné mrtvých vzpomínek nebo úkryt oběšených stínů mi až příliš spolehlivě dokázaly přivodit husí kůži.

4A také rozšířili docela chudý bestiář o nové kousky, u kterých už není třeba rozlišovat rozdíly pod lupou. S tím se váže přidání bossů, kteří sice nejsou nijak extra nápadití, ale dokážou velice spolehlivě ulehčit od poctivě nastřádané zásoby nábojů a docela zpestřují zdlouhavější pasáže hry.

Gameplay je sice jinak prakticky identický s vylepšenou verzí jedničky, ale netrpí na směšně nevyváženou obtížnost. Ranger hardcore je místy opravdu hardcore, filtrů a medkitů je občas nepříjemný nedostatek a sejfy jsou lépe poschovávané a nepřetékají předválečnou municí až k prasknutí. Jedna věc mi bohužel úspěšně pila krev, a to je vypnutý HUD – nebo spíše jeho nedomyšlenost. Nemožnost zjistit, o co jsem právě obral ohlodaného nešťastníka, ověřit si, jestli se do boje neženu s poloprázdným zásobníkem a jestli budu střílet náboje, nebo peníze, je vážně pěkná otrava.

Ale jinak musím říct, že mě Last Light velice příjemně překvapil. Počítal jsem s tím, že mi bude po chuti víc než 2033, takové masivní zlepšení mě ale zaskočilo. Jsem opravdu hodně zvědav, jestli v tom Exodus bude pokračovat a jako bonus zažene pachuť z úmrtí STALKERa.

Pro: příběh, atmosféra, postavy, vyváženější obtížnost

Proti: Arťomova němota, nedomyšlenost chybějícího HUDu

+16

Spec Ops: The Line

  • PC 85
O koupi hry Spec Ops: The Line mě kdysi dávno přesvědčila volně dostupná demoverze, ale od té doby se krabička válela na poličce a lehal na ní prach. A tak jsem se ke hře dostal pořádně až nyní. Už tehdy jsem hru kupoval za pár stovek a neočekával jsem od ní moc. Musím jednoznačně říct, že je hra velmi nedoceněná a při jejím hraní jsem prožíval upřímné emoce, stres a vinu. Nejde totiž o obyčejnou střílečku, ale vážnou příběhovou záležitost o hrůzách války, která budou nastávat pod vaším velením a vašimi rozhodnutími.

Uběhlo 6 měsíců od chvíle, co jedno z nejluxusnějších měst světa - Dubaj, začali ničit silné písečné bouře. Nyní je z tohoto místa pustina, kde každý bojuje o přežití. John Konrad a 33.armádní pluk jsou vysláni město evakuovat. Akce ovšem končí nezdarem se slovy „Pokus o evakuaci Dubaje skončil naprostým selháním... Počet obětí... příliš mnoho“. V tuto chvíli se na scéně objevujete vy. Jako kapitán Martin Walker jste posláni s vaším týmem zachránit poslední přeživší a najít vašeho starého známého, Konrada. Vašimi parťáky jsou Adams a Lugo, a budou vás doprovázet po celou dobu hraní. Ovšem už od prvních momentů, které v post-apokalyptické Dubaji strávíte, bude tušit, že tu něco není v pořádku.

Drsná atmosféra a hrůzy války jsou tu vykresleny na jedničku, čemuž dodává i všudepřítomná brutalita. Jsem už dost otrlým hráčem her, ovšem ve spojení s atmosférou ve mě Spec Ops občas vyvolával lehké lechtání v žaludku. A to rozhodně není špatně ! Jelikož se příběh netočí jen okolo přestřelek mezi po krk vyzbrojenými vojáky, ale i okolo žíznícího civilního obyvatelstva, pocítíte emoce tak, jak ne v ledajaké hře. Vývojáři šli dokonce tak daleko, že se hrůzy války nevyhnout ani dětem. Příběh podtrhují i velmi povedené filmové Cutscény. Dechberoucí zvraty se budou odvíjet od vašich rozhodnutí. A ta emoce, stres a pocit viny ještě umocňují, protože nemálo kdy si zašpiníte ruce krví nevinných. Mě osobně naprosto odrovnal útok fosforem na údajnou nepřátelskou vojenskou základnu. Po útoku jsem ovšem zjistil, že jde o tábor civilistů. Pohled na spálené tělo matky svírající v posmrtné křeči tělo své dcery... nebo spíš toho co z ní zbylo, mi vážně vyrazil dech. Všechny tyto události a následné výčitky budou mít v pozdějších fázích hry dopad jak na vaše parťáky, tak i na vaše psychické zdraví. Mile mě překvapili pasáže, kdy je na vás rozpoznat halucinaci od reality. Hra má několik možných konců, které závisí opět na vašem rozhodování. Každopádně, všechny vám dokážou vyrazit dech a nad většinou budete ještě dlouho přemýšlet s pocitem viny. Jediným větším negativem je krátká herní doba, protože děj se rozhodně mohl ještě více rozrůst.

Hratelnost je na tom dobře, ovšem přestřelky jako takové můžou časem omrzet a stát se mírně stereotypními. Za to ovšem může i fakt, že hra není dvakrát jednoduchá, a tak si stejnými přestřelkami projdete několikrát. Nerozvážným postupem vpřed si totiž maximálně vysloužíte kulku mezi oči. Proto je tu výborně zvládnutý režim krytí, a vyplatí se používat taktický postup. Často se budete muset starat i o vaše parťáky. Ti totiž nejsou nesmrtelní, a čas od času nějakou kulku schytají. Na vás poté bude je oživit. Pokud ovšem budete zrovna zaneprázdněni střelbou, můžete dát rozkaz druhému kolegovy, aby práci udělal za vás. Rozkazy typu ,,omráčit nepřítele,, , nebo ,,zaútočit na označený cíl,, můžete podávat kdykoli během hraní, ovšem já je využil během celé hry maximálně tak 5x. Mezi klasické prodlužování herní doby patří nalézání nahrávek s informacemi.
Ve hře nechybí ani Multiplayer a Kooperace. Oba módy jsou zábavné, ale rozhodně nejsou tolik výrazné jako samotný hlavní příběh.

Atmosféru a vizuální zážitek tvoří také vynikající grafické zpracování. Pohled na zasypané město pískem, písečné duny a post-apokalyptické lokace dokáží vyrazit dech. Mimika postav, a to i během boje, dokáže zase podtrhnout vyjadřované emoce a stav vojáků. Překvapila mě i zničitelnost prostředí a simulace sypajících se vln strženého písku. Detaily jako měnící se Menu hry, podle toho, v jaké části příběhu se nacházíte, jsou jen třešničkou na dortu. Nechybí zde ani povedené ozvučení s nadupaným Soundtrackem, z něhož největší pecky vám např. k přestřelkám bude pouštět místní DJ. Ovšem, kdo ten záhadný DJ je, si budete muset zjistit sami.

Hra Spec Ops: The Line je velmi nedoceněná. Je sice kratší, ale nadupaná brutální akcí z hrůzného válečného prostředí s vynikajícím příběhem, dechberoucími vraty a s několika možnými konci. Hlavním triumfem je zde možnost rozhodování, která emoce, pocity a krutost války ještě umocňuje.

Pro: Příběh, atmosféra, rozhodování, zvraty, filmové cutscény, brutalita, několik konců, grafika, mimika postav, hratelnost, soundtrack, obtížnost, zranitelnost parťáků, emoce, hrůzy války

Proti: Krátká herní doba, občas stereotypní přestřelky

+16

>observer_

  • PC 80
Čekal jsem jenom Layers of Fear ve scifi (a nevadilo by mi to, bo jsem fanda LoF), ale je vidět, že tvůrci chtěli alespoň někam pokročit, tak jsem dostal místo tunelovýho zážitku lehounce openworld zážitek. Herně se střídají 3 části:

Chodící/hledací část, která mě bavila asi nejvíc, protože sem strašně žral prostředí. Polská hnusně zaplískaná bytovka, strašidelná sama o sobě, ještě doplněná o 80s cyber prostředí, takže jsou všude crt monitory, diskety, na počítačích 8mi bitová hra, sekající se Bladerunnerovské reklamy... Atmosféru ještě doplňují sousedi, se kterými, kvůli lockdownu, mluvíte jenom přes dveře a kteří jsou ve směs všichni magoři.
"Můžeme si promluvit?"
"Ale jistě, a copak je to za divného kamaráda, co za vámi stojí?"
"Prosím?"
"Ach bože, promiňte, musím už jít."
*Paranoia příštích 5 minut*

Vyšetřovací část mě bavila nejméně. Bytovkama pobíhá vrah, který za sebou nechá několik mrtvol a místo činu musíte ohledat, aby jste zjistili, kudy dál. K tomu Vám pomáhá "biovidění" na organické věci k prozkoumání a "cybervidění" na počítače a především sledování kabelů k nim zapojeným. Ve zkratce se to ale většinou zvrhne v pixelhunting.

Občas musíte někomu hacknout mozek a tady je to už klasické Layers of Fear. 90% času jdete jen dopředu a kocháte se paranoidně schizofrenními výjevy. Později vás hledá příšerák, před kterým by jste se měli plížit, ale zjistil jsem, že jde i obíhat, takže takový opruz to nebyl.

Celkově se mi to líbilo, kulervoucí to není, ale má to super atmosféru a vřeštěl jsem u toho nesčetněkráte... A Rutger Hauer má sexy hlas. ^_^

Pro: atmosféra, scifi prostředí, Rutger Hauer

Proti: pixelhunting, části s monstrem, příběh je meh

+16

Saints Row IV: How the Saints Save Christmas

  • PC 80
Milé děti, povím vám pohádku o tom, jak Svatí zachránili Vánoce, chcete? Tak se pohodlně usaďte a nechce se unášet na vlnách své fantazie.

Byly svátky, zima bílá,
ve vzduchu byl cítit líh,
jak už to tak o Vánocích bývá,
nepadal žádný kokain pouze sníh.

Stalo se však něco nemilého,
po Santovi nezbyla ani cévka,
místo času zabitého,
do akce se pouští šéfka.

Ve třech misích za záchranou,
skáče, střílí, říká hlášky,
"Vánoce bez Santy jsou jak sex s ochranou...
...proto je lepší začít žrát prášky."

Na pólu severním stála továrna
a všude běhali zhulení elfové,
vylízat zámek byla by fakt pakárna,
místo gumových č*ráků do rukou hole golfové.

Na řadu pak přišly činy,
po vzoru Metal Gearu v dárku byli,
rozhodně však nešlo o zločiny,
i když umíralo prostě všechno, elfové, perníčci i lidi.

Půlnoc se ale pomalu blíží
a dárky třeba roznést jest,
někteří z Vás možná pořád zámek líží,
čas už ale velí na odjezd.

Dárek už dostal každý,
teď už jen poslední bod na listu je přece,
zúčastnit se té velké vraždy,
Satan Claws už se v křečích třese.

A takhle končí pohádka,
tam v parku, kde se močilo,
tak vidíme má kůzlátka,
že všechno dobře skončilo.

Pro: pohádka o tom, jak Svatí zachránili Vánoce a všechno dobře skončilo

+16

Ziggurat

  • PC 70
Sympatická rogue-like FPS akce vzdáleně připomínající Heretica a Hexena. Náhodně generované úrovně, levelování postavy v průběhu hraní, permadeath, odemykání nových herních postav a předmětů atd. Gumový systém obtížnosti, kdy na easy je dohrání relativně snadné, ovšem už na normal řádně přituhne. Úspěšné dohrání není jen o náhodě, ale také o schopnostech vás coby hráče. V akci kolem stovky v českých jasná koupě.
+16

The Evil Within

  • PC 80
Herní výzva 2017: "To je člen!"

Původně jsem plánoval pro tento bod herní výzvy TES 4: Oblivion. Bohužel je Oblivion pro mě až moc velká výzva. The Evil Within jsem měl v plánu dohrát už dlouho a dostal jsem se k tomu až teď (2 předchozí pokusy v minulosti, kdy jsem došel jen po bosse s motorovkou). Hra se snaží jít ve šlépějích resident evilu 4, ale bohužel se jí to daří jen v určitých ohledech.

Příběh je velmi spletitý a složitý. Většina hráčů nebude vědět o co jde ani po dohrání hry. Ve hře po konci zbyde i mnoho nezodpovězených otázek. Autoři zřejmě počítali v druhý díl, který jak všichni víme vyjde už za pár týdnů. Příběh se mi tedy líbil napůl; táhnul sice dopředu načež ho kazilo právě to tajemno. Jsem jeden z těch lidí, co musí mít všechno naservírované na talíři. Ve zkratce hrajete za Sebastiana Castella, který musí vyšetřit, záhadnou smrt personálu Nemocnice. Nakonec se ale všechno pokazí a vaším novým úkolem bude zjistit kde to jste a co se vám stalo. Společnost vám bude dělat Joseph a slečna Kidmanová, či doktor a občas podivín Leslie. Hlavním záporákem je Ruvik. Dozvíte se během hry kdo je a proč je tím co je. Pozadí má sice dobře napsané, ale jeho úmysly jsou mi nejasné.

Hratelnost má EW skvělou. Je to tím, že si bere dobrý základ z RE4. Zbraně a schopnosti si postupně vylepšujete za sbíráni zeleného slizu. Je až s podivem, jak se ze základní pistole, se kterou stěží zabijete 2 nepřátele, (jelikož nevylepšená může mít snad jen 10 nábojů) uděláte ultimátní nástroj na headshoty. Obtížnost je vysoká, ale právě to mi na takovém typu hry vyhovuje. Nábojů je po málu a hlavně bossové ubírají velké množství života a někteří vás mohou zabít i na jednu ránu. Kdo má ale už nějakou tu hru za sebou, tak toto určitě problémem nebude.

Prostředí se mi nelíbilo. Je fádní, šedé, temné. Koridor střídá koridor; chodba, chodbu; ven se také podíváme, ale až na město mě prostředí nezaujalo. Hra má slušnou délku. Dohrajete ji za +-10 hodin, což se o většině dnešních AAA her říci nedá, i když krátké hry mám nejspíš radši. Je škoda, že řadových nepřátel je jen pár druhů. Obyčejný zombík, zombík s maskou, zombík se dvěma hlavami a fakeRuvik. Variabilita je pouze u bossů, kterých je hodně, ale pro většinu platí pouze jedna taktika a to vystřílet po nich všechno olovo, které má hl. hrdina po ruce. Strach jsem vůbec nepocítil, řekl bych že tato hra nebyla vůbec strašidelná, spíš by pro některé povahy mohla být odporná (hodně krve). Pokud se chcete bát, zahrajte si raději Outlast.

Visuálně se hra moc nepovedla. Design je fajn, ale engine, který autoři použili (idTech 5) nebyl dobrou volbou. Hlavně mě štvalo doskakování textur v každé cutscéně. Grafické nastavení nemá téměř žádný dopad na vizuál a celá hra je posazená do šedého filtru. Wolfenstein na idTechu teda vypadá rozhodně lépe. Autoři dokonce ještě klamali zákazníky černými pruhy, které prý byli pro filmovější zážitek. Každý dobře uvažující člověk si ale hned mohl vydedukovat, že tyto pruhy jsou pouze k ušetření výkonu o nějakých 50%, když se vykresluje jen polovina pixelů a ostatní je černo. Naštěstí toto autoři opravili a můžete si pruhy vypnout a dokonce jet na 60 fps. Co se týče cutscén, tak ty byly zrežírované skvěle, jen je škoda, že jich bylo docela málo (dohromady nemají ani hodinu). Dalším bodem jsou zvuky. Sfx jsou skvostné, hudba je nevýrazná až na Claire de Lune (má velmi oblíbená píseň např použita na konci dannyho parťáků), která hraje vždy, když se dostáváte skrz zrcadlo do tvz. odpočinkové lokace, kde si můžete hru uložit, či se vylepšit. Dabing je ryze průměrný.

Hru tedy stejně jako RE4 (tam ale byl i bezva béčkový příběh) zachraňuje hratelnost, bossové a do jisté míry i atmosféra a celkové zpracování; i příběh má své světlé chvilky. Od druhého dílu žádné očekávání nemám a zahraju si ho, až bude ve slevě a nebo se mi zrovna dostane do rukou. Poctivých her z třetího pohledu nikdy není dost a ve stylu resident evilu už vůbec. 80% dávám hlavně za hratelnost a s tím spojenou zábavnost, která se táhla celou hrou.

Pro: hratelnost, claire de lune, obtížnost

Proti: grafika, nevýrazná hudba, prostředí

+16

The Dig

  • PC 75
The Dig

Kvalitní point and click adventura od Lucasarts, na které menším způsobem spolupracoval i S. Spielberg je určitě zajímavý kousek, která plně využívá možností pixel art na maximum a s kombinací renderovaných předmětů a scén (rok 1995) vytváří velmi krásné scenérie a lokace, které nevypadají všechny a máte opravdu pocit, že chodíte po cizí planetě na které jste vlastně sami. Až na pár kolegů a pár zastůpců fauny nikde nic, to krásně umocňuje pocit bezmoci a samoty. Doplňuje to ambientní zvukový podkres a kvalitní dabing

Příběh lehce vykrádá nejznámější kultovní scifi kousky ze stříbrného plátna a přidává něco svého, ale dokáže vás držet občas v pěkném napětí. Škoda, že The Dig nedostal vyvrcholení, které by si zasloužil, rozuzlení je až příliš šťastné a pro hráče to není úplně odměnou.


Dohráno za 11 hodin.


Pro: pixel art, zvuk, lokace, dabing, mimozemské téma a cizí planeta

Proti: velká obtížnost, zakončení příběhu

+16

Tropico

  • PC 80
První Tropico je dobrá hra, tak dobrá hra, že bych se jí nebál přirovnat k pravé Irské 17 let staré whiskey.

I dnes po právě těch sedmnáci letech od jejího prvního vypálení mám ten stejný pocit, jako když jsem jí pil poprvé. Je pravda, že její etiketa už nevypadá tak naleštěně jako v roce 2001, ale ten pocit zůstává.

Ten pocit zůstává a když jí jen na malou chviličku ochutnáte a pak už nemůžete přestat nalévat znovu a znovu. Její nespornou výhodou je to, že ji i dnes můžete koupit v několika obchodech s lihovinami a je už podstatně levnější jak dříve.

Má prostě svoje kouzlo, protože je vyrobena z tradičních surovin a s láskou,ne jen pro čistý zisk, jako dnešní destiláty. Je pravda, že dnešním pijákům už prostě nemusí sednout, ať už právě kvůli zastaralé etiketě, nebo právě staré receptůře, ale nám, co už mámě něco odpito dopřává přesně to, co od ní očekávámé a dlouhá léta máme rádi.

Můžete jí pít ve své staré sklence, ale perfektně se pije i z vyleštěných nových sklenek z Tesca.

Neříkám, že moderní Tennessee honey, smoke whiskey, nebo Ballantines nejsou dobré, ale jak jsem psal, klasika je klasika a někdo na ní nedá dopustit.

Strávil jsem s ní spoustu času už dříve, spostu času i nedávno a určite si jí v budoucnu zase dám.

Pro: Stará, ale stále líbivá etiketa, parádní receptura a vytříbená chuť

Proti: Pro někoho jsou její klady záporem

+16

Kane & Lynch: Dead Men

  • PC 70
Ke hrám Kane and Lynch jsem se dostal jen díky volně dostupné demoverzi druhého dílu. Nikdy předtím jsem o těchto kouscích od tvůrců populárního Hitmana neslyšel. O to větším překvapením je, co se vyklubalo už z prvního dílu.

Hra vás uvítá dojemnou Cutscénou, kdy v roli Kana odsouzeného k smrti, píšete asi již poslední dopis své dceři. Náhle je váš transport ovšem přepaden skupinou ozbrojenců, a na scéně se objevuje psychopat Lynch. Jste oba odvezeni ke zločinecké organizaci zvané The7, kteří Kana obviní z krádeže jejich peněz a zrady. Pokud peníze nebudou navráceny do tří týdnů, zemře Kaneova manželka i dcera. Lynch je zase pověřen, aby na včasné vrácení peněz dohlédl. Oba nevyzpytatelné charaktery se nesnáší, ale zároveň potřebují, a tak mezi nimi vzniká zajímavý vztah, který buduje celkový příběh. Právě ten je největším tahákem celé hry. Je temný, atmosférický, napínavý, s několika konci a se spoustou šokujících zvratů. Dokonalému vyprávění nejvíce pomáhají filmové Cutscény, které jsou svou kvalitou na velmi vysoké úrovni.

Jelikož se nebude téměř pohybovat sami, a vždy budete mít za zadkem Lynche nebo jiné parťáky, existuje tu i možnost rozkazovat. Tu jsem sice používal minimálně, ovšem v pozdějších a obtížnějších fázích hry je potřeba. Nejen vy jste totiž zranitelní, ale musíte se starat i o své parťáky. Ty sice můžete vyléčit primitivním píchnutím injekce, ale jelikož se ve hře umírá snadno, zkuste si oživit najednou tři zraněné kolegy pod zásypem olova z nepřátelských kulometů. Zajímavostí je, že i vás mohou na oplátku parťáci ošetřit, dokud se ovšem nepředávkujete. To bylo asi ale vše pozitivní k hratelnosti jako takové. Ta už totiž ničím jiným nepřekvapuje, právě naopak. Největší problémem je asi naprosto tupá umělá inteligence, jak spolubojovníků, tak nepřítel a také často velmi vzdálené Checkpointy v těch nejtěžších momentech hry. Přidejme k tomu zvláštní režim krytí a neposlušnou kameru, a je tu malér.

Hru jako takovou si můžete projít buď jako samotáři, nebo s kamarádem u jednoho PC ve Spliscreenu. Ke hraní je potřeba dokoupit ale ovladač. Multiplayer jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, protože již žádné servery nejsou v provozu.

Grafické zpracování je povedené. Má sice své mouchy a slabší chvilky, ale přesto funguje vizuálně na jedničku. Level desing je velkým tahákem hry. Ani jednou se mi nestalo, že bych pocítil jakýkoli stereotyp z prostředí. To se totiž neustále mění, a projdete si např. rušnou ulici Tokya, noční klub, džungli nebo válečnou Zónu. Z ozvučení se povedl temný a depresivní Soundtrack, ovšem o zvucích zbraní nebo prostředí už nejde o žádnou slávu. Dokonce jsem se setkal několikrát s výpadky zvuku, a to i klidně celých dialogů. Katastrofa přichází ve formě bugů. Není zde žádný problém se zabugovat mezi objekty, mě osobně se to povedlo hned v prvních minutách hraní, kdy jsem se bugnul mezi pytle s odpadky. Hned ve druhé misi se zase nespustí animace civilistů v bance, takže stojí defaultně s roztaženýma rukama, dokud do nich aspoň nevystřelím. V následující misi má nepřítel místo zbraně v ruce střílící barel s palivem. Občas mě ty bugy i pobavili, obzvláště ten barel...

Nevím zdali následující problém se stává jen u mě, ale hra se mi během hraní vždy začala sekat. Nešlo o lagy nebo FPS dropy, ale šlo o pravidelné záseky v cyklu tří sekund, a to i v menu. Pomohl vždy jedině restart hry, ovšem zase jen na nějakou dobu.

Kane and Lynch měl velký potenciál, ovšem nebyl pořádně využit. Rozhodně ale nejde o špatnou hru, naopak, považuji ji za povedený kousek. ALE... Skvělý a temný příběh s řadou špičkových Cutscén kazí nepříliš výrazná hratelnost a nedodělanost celé hry. Kdo očekává příběhovou záležitost, bude nadšený tak, jako jsem já. Kdo si jde ovšem za akcí a zážitkem z přestřelek, bude zklamán.

Pro: Temný atmosférický příběh, filmovost, Cutscény, level desing, několik konců, charaktery, grafika, Splitscreen pro dva hráče, Soundtrack

Proti: Umělá inteligence, zabugovanost, rozmístění Checkpointů, nevýrazná hratelnost, ozvučení,

+16

Gray Matter

  • PC 85
Tak co k této hře napsat? Skoro vše už zde bylo řečeno. Je to taková rozporuplná adventura. A to je o to smutnější, když za ní stojí známá autorka Jane Jensen (Gabriel Knight) a dlooouhá doba vydání. Grafická stránka hry je v pohodě, prostředí jsou velmi pěkně vyrenderována, postavy jsou OK (i bez ohledu na stáří hry), na polostatické animace se hezky dívá, dabing i ozvučení jsou velice dobré a hudba je příjemně atmosférická. Celá hra je atraktivně laděna do temnější nálady, včetně hlavní postavy pologotičky. Potud je vše OK, ale mám trochu problém s příběhem. Ten se dělí na dvě linie a zatímco ta hlavnější, když se působením osudu dostane hlavní postava na místo asistentky samotářského vědce, a postupně rozplétá příběh, tak tato linie je skvělá, záhadná a zábavná k objevování. Druhá linie, kdy se postava dostává na stopu rádoby kouzelnické hře, tak tam to je už slabší. Tahle linie je spíš otravná a závěrečná „zkouška“, no tak ta to korunuje. Osobně bych celý klub Daidalos ze hry vyhodil a raději rozšířil první linii. Je to škoda, Gray Matter je dobrá atmosférická adventura, ale přeci jen měla potenciál být absolutní špičkou. Škoda no.

Pro: Pěkná grafika, atmosféra, zvuk a hudba, hlavní linie příběhu

Proti: Sekundární linie příběhu

+16

Red Dead Redemption

  • PS3 --
GTA goes to Wild West!

Poetika divokého západu je úžasná a hráč je neustále zasypáván novými a novými scenériemi, které berou dech. Ať už to jsou rozpálené pustiny s majestátními výčnělky skal (toliko známých z filmů), zasněžené vrcholky hor s doupaty medvědů, bohaté pastviny s prohánějícími se mustangy, dálavy proťaté železnicí, lesy za tmy osvětlované pouze měsíčním odrazem s šumící řekou v pozadí nebo východy a západy slunce, které kralují naprosto nehoráznou romantikou. To vše přispívá ke konstantnímu kochání se krajinou, k atmosféře, která se jen tak nevidí...

Mise jsou sice většinou stereotypní a jen málokdy se člověk dostane k něčemu jinému, než k vystřílený zástupů nepřátel, i tak je hra dostatečně zajímavá a plná přidaného obsahu. Místy skřípal příběh, hlavně s naháněním Dutche bylo trochu moc přehánění (Dutch je v bance, nechají ho utéct; Dutch je ve městě, nikdo si ho nevšimne; Dutch zaútočí na celou vojenskou osádku se svými indiánskými kumpány...), ale celkově slouží svému účelu dobře.

Zřejmě to nemohlo dopadnout lépe. Ze začátku jsem sice trochu bojoval s nudou, ale jak se hra začne rozjíždět, je těžké ji zastavit. Finální část patří k tomu nejlepšímu, co jsem za svou herní kariéru mohl vidět a právě díky ní si RDR zaslouží všech pět...

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
Herní doba: 27hod 50min
Dokončeno: 73.7%
+16

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 --
Čtvrtý díl se svou hratelností nijak zvlášť neliší od těch předchozích, přihazuje navíc ale krátké komorní scény v civilním prostředí, které jsou opravdu tím nejlepším, co si z U4 odnáším. Bohužel je takových částí ve hře jen pomálu a to je škoda. Vždyť Nathan hrající Crash Bandicoot, "přestřelka" na půdě nebo epilog... geniální.

Hlavní částí hry je stále dobrodružná výprava za pokladem, tentokrát za tím pirátským. Tématika mi je blízká hlavně díky seriálu Black Sails, který jsem nedávno dokoukal. Řekl bych, že příběh čtverky je zatím nejlepší a nejuvěřitelnější z Uncharted série, i když má své idiotské momenty, u kterých mi gamepad padal z ruky úžasem nad demencí situace. Každopádně už žádní nemrtví! Ty nadčasové puzzle mechanismy ještě snesu, ale další zombíky už bych nestrávil.

Naughty Dog neumí souboje. Buď to jsou generické macho přestřelky s po zuby ozbrojeným komandem, které proti Nathanovi nemá šanci nebo nás tlačí do nudného QTE. Navíc přidávají ještě stealth, ve kterém dochází k takovému množství komických situací, že se dobrý pocit z kradmého postupu vytrácí. Sidekickové jsou nesmrtelní a zároveň neviditelní, můžou si klidně proběhnout před nosem nepřítele a ten je nezaregistruje. Můžu stáhnout nepřítele do propasti před zraky jeho kompadre, ten ale utrousí jen hlášku "asi se mi něco zdálo" a svého druha ve zbraní se neobtěžuje postrádat. Na zvuky nikdo taky nereaguje, takže NPC skáčou na dřevěné podlahy s ladností nosorožce a zatímco se já se v křesle málem posral leknutím, nepřítel metr ode mě nezareagoval. Všeobecně jsou nepřátelé slepí, hluší a ještě k tomu idioti. Hlídkují na nelogických místech, v nereálných počtech. Je tam z toho cítit ta snaha mít tam prostě nějaké souboje za každou cenu, ačkoli bez nich by to taky šlo. A možná ještě lépe. Během hraní jsem zlikvidoval 611 kusů nepřátel, což je na jednoho dobrodruha s bouchačkou docela solidní číslo.

Uncharted 4 vypadá úchvatně a dokáže vykouzlit krásné momentky. Technicky je hra na velmi vysoké úrovni, ale to je pro U sérii standardem. Offroad s džípem a částečně otevřený open-space byl svěžím zpestřením, naopak naháněčky a hektické momenty všeobecně i nadále patří k tomu slabšímu. Překvapila mě i úctyhodná herní doba, která je rozhodně tou nejdelší celé série. Krásně se na to kouká, relativně dobře se to hraje a v celkovém zhodnocení musím U4 označit za nejlepší díl série.

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: 21hod 25min
+16 +17 −1

What Remains of Edith Finch

  • PS4 70
What Remains of Edith Finch je malebný, krátký interaktivní příběh o zvláštní rodině se zvláštními, pitoreskně morbidními osudy jako vystřiženými z Roalda Dahla. Hra je to hezká, hezky udělaná (líbilo se mi například prolínání fantazie s monotónní prací usekávání rybích hlav) s hezkým tématem (ať je vaše rodina jakkoliv šílená, přece jen s těmito lidmi částečně sdílíte DNA, tak stojí za to poznat, jací byli), ale musím říct, že se u mě trochu minula účinkem.

Rozhodně mi nevadí, když jsou hry takové naivnější, dětštější (neříkám, že se hra nezabývá vážnějšími tématy), ale tady jsem prostě měla pocit, že je cílená na mladší publikum. Jako taková mě tedy chvílemi až nudila, což je u tak krátké záležitosti s podivem. Objektivně je to ale pořád kvalitní hra, s velkou mírou invenčnosti a hravosti (z kočky se proměním v dravce, z dravce ve žraloka, ze žraloka v hadí příšeru - jako super nápad, beru), tak udělám kompromis a dám 70%.

Pro: hezky zpracované, plné nápadů

Proti: mě to nijak moc nevzalo

+16

Alice: Madness Returns

  • PC 70
První díl mě minul, ale pamatuju si dobové recenze na Madness Returns a jak se mi ta ponurá atmosféra líbila. Skákačky mě docela baví a když jsem tehdá se svou bárkou zabrousil do mělčin zátoky pirátů, vyzvedl Alenku z mořského dna a vybrousil zase ven, v první řadě mě překvapila velmi špatná optimalizace a díky ní jsem Alenku vydržel hrát pouhých pár minut.

Alice: Madness Returns je tak trochu staromilská plošinovka, kvůli kameře sem tam frustrující, zbytečně delší o dvě hodiny, s dokola opakovanými herními principy a postupy, a přesto stále zábavná. Prostředí, jaké vykreslil American McGee a jeho tým, je krásné a nápadité. Já si vzpomínám na Alenku v říši divů jako pohádku a on to všechno vzal, zamíchal do toho trochu Burtona a Gaimana se špetkou Del Tora, a vytvořil fantaskně pokřivený, neúprosný svět, který doplnil vhodným hudebním doprovodem. I přes svůj hudební hluch si některé tóny vybavím i teď.

Trochu mi vadila absence více nápověď, resp. aby hra byla trochu více user-friendly. Musel jsem si hledat, co který upgrade konkrétně vylepšuje, občas jsem se v některých hádankách ztrácel, obzvláště v otevřeném prostředí (dům z karet na nebesích), někdy jsem nechápal postup příběhu, k čemu jsou nalézané vzpomínky, proč některé sběratelské lahve jsou modré a jiné zelené, a podobně. Hra Vám nijak nenapoví.

Asi jako většinu lidí mi imponovaly úrovně v Londýně, i když to bylo jen držení šipky dopředu, ale tam nejvíce vynikla zdejší svérázná stylizace Alenčina světa. Ani ostatní světy nejsou vůbec špatné. Příběh příjemně odsýpá a jeho hlavní premisu budete znát zhruba od poloviny hry. Ta by mohla být o ty dvě hodiny kratší, ovšem i tak nabízí nemalou porci kvalitní hopsací zábavy.

Easter egg s Razem z Psychonauts potěšil :)

Pro: grafika, hudba, atmosféra

Proti: Delší, optimalizace, kamera

+16

Dishonored 2

  • PS4 100
Nádherná hra ve všech ohledech, hlavně umělecky je to prostě krása a pořád jsem se kochal. I v zapadlých uličkách má tahle hra prostě svůj vlastní styl. Příběhově se mi také líbíla, je to klasický příběh o pomstě, ale dobře provedený a Corvo, za kterého jsem hrál, měl stejný hlas jako Nick Valentine, můj oblíbený parťák ve Fallout 4. Moc mě bavilo hledat možné způsoby splnění misí, občas jsem zabíjel a občas ne, podle nálady a toho jak mi to šlo. Líbilo se mi že mi hra dovolila hrát jak se mi zachtělo. V paměti mi nejvíc utkvěla vila Jindoshe, fungovala jak rébus a všemožně se měnila. Ještě se hodně těším na DLC Smrt Outsidera, ikdyž dle názvu nevím jestli se mi to bude líbit, Outsider mě bavil taky.

Pro: všechno, styl, grafika, možnosti, příběh

Proti: trochu se to místy kousalo (ps4) ale nic hrozného.

+16 +20 −4

Ultima III: Exodus

  • PC 70
Musím říci, že když jsem se pouštěl do prvního dílu Ultimy, nečekal jsem, že druhý a nyní i třetí díl dokončím v tak relativně krátkém sledu. Stalo se. Exodus je zažehnán a já sleduji závěrečnou (a oproti minulým dílům poněkud suchopárnou) gratulaci. Přesto mi třetí díl dal nejvíce zabrat a vyžádal si ode mě daleko větší odevzdanost, než zatracovaný díl druhý, protože cesta mých hrdinů vedla i do těch nejzapadlejších koutů Sosárie, přes její rozlehlé pláně až po nejvyšší vrcholky hor, přes magická města i nebezpečné osady, přes ostrovy a ostrůvky sosárijských moří až po ty nejnebezpečnější útroby temných kobek i mýtickou ztracenou zem. Na svém putování jsem potkal mnoho obyvatel Sosárie a mnoho z nich mi útržkami klepů, pověstí a mýtů pomohlo neztratit směr z mého úkolu, kterým mne pověřil Lord British. A tohle vše vykouzlila archaická čtyřbarevná CGA grafika, takže mi nakonec nevadila ani absence hudby, která zdobí verzi pro Apple II či C64 (hrál jsem verzi z GOG bez jakéhokoli patche).

Nicméně ani toto putování by nemuselo být časově tolik náročné, kdybych se nerozhodl hru mapovat. To jsem částečně dělal i u druhého dílu, ale nebyl jsem zdaleka tak pečlivý a hrubé mapy mi sloužily jen k hrubé orientaci mezi časoprostorovými bránami. Ty ve třetím díle zůstaly, ale teleportují vás už jen prostorově. Nicméně právě kvůli nim jsem si začal kreslit první náčrtek Sosárie, abych pochopil jejich provázanost, bez které, jak jsem správně tušil, se neposunu dále. V čem se ale hra zásadně liší od předchozího dílu je nutnost navštěvovat dungeony. V prvním díle jsou to bezduše poskládané chodby, ve kterých naleznete jen truhly, nepřátele a neviditelné zdi. Jejich design se ve druhém díle maličko zlepšil, ale pro dokončení hry do nich nemusíte vůbec chodit. To se u třetího dílu mění. Nápovědy, které dostanete od NPC totiž naznačují, že se v nich nachází cosi klíčového. S tím jde ruku v ruce i jejich vylepšený design. Každé patro je uvozeno nápisem, který charakterizuje nápad, kolem kterého bylo vybudováno. A s přidáním zraňujících pastí, gremlinů užírajících vám jídlo, magického větru zhášejícím světlo a fontán, které mohou léčit, ale i poškozovat se variabilita pater podstatně zvýšila. A pokud hru hrajete bez návodu nebo dopředu v hrubých obrysech nevíte, co musíte splnit, nezbývá vám nic jiného, než je začít pečlivě procházet. Významně vám v tom může pomoci jeden typ předmětu, který vám ukáže mapu celého patra, avšak důležitá políčka jsou nahrazena otazníky, takže je stejně musíte prozkoumat. To mne zpočátku dost bavilo, jenže jednotlivých překážek není v dungeonech tolik, aby utáhly všech šestapadestát pater po šestnácti krát šestnácti políčkách, takže se od určité doby i tak začal objevovat výrazný stereotyp. A to také proto, že to důležité, kvůli čemu dungeony primárně navštěvujete, se vyskytuje v dungeonech vícekrát a po prozkoumání třetího z nich jsem byl v tomto ohledu prakticky hotov. Přesto jsem však v mapování pokračoval, a to jednak z hecu a pak také proto, že jsem chtěl mít zkrátka jistotu, že mi nic neunikne. Což se nakonec ukázalo jako správné, protože zrovna v dungeonu, který jsem si nechával nakonec, jsem objevil dvě důležité informace, které jsem předtím sice víceméně měl, ale nesložil si je správně dohromady. A teprve s nimi jsem mohl hru dokončit. Při pečlivém průzkumu dungeonů navíc objevíte patra s obrovským množstvím relativně snadno dostupných truhel, takže se tím podstatně sníží čas grindování (to, co popisuje Ugra ve svém komentáři, je vskutku neobyčejně krkolomný způsob, jak peníze získávat :-)) Přesto bych od dalších dílů očekával v tomto ohledu další posun, například přidáním hádanek, postav, zajímavých artefaktů, zkrátka něčeho, co by dungeony v tomto jejich množství udělalo ještě autonomnější a tedy zábavnější.

Dungeony a jejich mapování je zkrátka kapitola sama pro sebe. Nicméně hra doznala změn i v mnoha jiných ohledech. Ta tam je jurodivá sci-fi tématika předchozích dílů a vše má nyní již punc klasické fantasy, kde je vše konzistentní, nevybočující ze zavedené tolkienovské imaginace. Což je pro mne, přiznám se, i menší mínus. Na herním designu je každopádně vidět zjevná snaha jít po detailech a stát nohama na zemi; hra působí mnohem profesionálnějším dojmem. Už také nejste osamělý hrdina, ale komandujete hrdiny hnedle čtyři, což má pozitivní vliv na mnohem taktičtější souboje, které však nejsou obvykle příliš náročné. Co bych hře vytkl je způsob zvyšování statistik, protože z důvodu, který zde nechci spoilovat, se k jejich zvýšení můžete dostat až v samotném závěru. Je to o štěstí, nicméně se vám může jako mně stát, že většinu hry projdete s klerikem a mágem, kteří nebudou schopni využívat většinu svých kouzel. U čistě bojových postav to nijak zvlášť nevadí, ale u těch kouzelníků to opravdu zamrzí. Přes tyto různé nedostatky je pozitivní, že místa v Sosárii jsou jedinečná, mají svého genia loci a byť je celá hra co do množství textů velice skoupá, je za ní cítit náznak svébytného světa.

Proto je Exodus jednoznačným a výrazným krokem k ustavení žánru komplexních rpg, tak jak je známe dnes, cestou ke všem těm Albionům, Baldur’s Gatům, Skyrimům… Ale je naprosto klíčový i pro subžánr jrpg, počínaje Dragon Questem na NES. A tohle nerdovské zadostiučinění z toho, že to víte a že jste si to ověřili na vlastní hráčskou kůži - je k nezaplacení :-)

Herní doba: cca 80 hodin
Počet nahlédnutí do návodu: 0
Mapa v PDF
Poznámky


screeny:
Souboj s koněmPán časuZtracená zeměOhnivý ostrovExodův konecGratulace
+16