Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Assassin's Creed II

  • PC 80
Oproti prvnímu dílů neuvěřitelný posun v hratelnosti. Žádné nekonečné opakování věcí dokola, jak v hlavních misích, tak vedlejších. Teď mě ty vedlejší bavilo i plnit a vyčistit si tak lokace, kompletně celé.
Rozmanitost je opravdu veliká od jednoduchých doručení dopisů, přes závody, rozbití huby nevěrným manželům, až po nájemné vraždy. Zároveň jsou zde ukryté krypty, jak assassinů, tak templářů, kterými se musíte logicky probojovat až k pokladům.
Oproti jedničce, se mi také líbilo, že je zde možnost jakési imunity, pokud nic neprovádíte, tak vás neustále nikdo nestíhá.
Příběhová linie je taktéž rozmanitá a pěkně ubíhá s několika rozličnými zvraty.

Naopak, co mě úplně nejvíce rozčilovalo bylo, že v některých pasážích hry, při složitém lezení většinou v kryptách, se změnil pohled na assassina a směrové klávesy najednou fungovali jinak než předtím. A mě to stálo nepřeberné množství zbytečných pádů do neznáma a opakování celých pasáží lezení.

+16

9 Clues: The Secret of Serpent Creek

  • PC 70
K této hře mě přivedl sice krátký, ale velice pochvalný komentář kolegy jménem 666joxer. Co mě hlavně zaujalo, byla deklarovaná inspirace H. P. Lovecraftem a zejména povídkou Stín nad Innsmouthem, což mi na casual hru připadá poněkud neobvyklé.

Nicméně to není tak horké a nečekejte žádný horor. 9 Clues je příjemná hidden object adventure od osvědčeného polského vydavatele Artifex Mundi. Hraje se jako spousta jiných podobných her, střídá se adventurní průzkum lokací prokládaný obrazovkami s hledáním objektů. K tomu navíc rébusy, které nevyčnívají ze zavedeného standardu podobných her a nic originálního zde nečekejte.

Jedinou inovací inovací je detektivní ohledání místa činu, kdy šmejdíte po obrazovce a blikající světélko vám indikuje potřebnou stopu. Po nalezení všech stop se vám přehraje rekonstrukce průběhu zločinu. Hra odsýpá velice svižně a je poměrně jednoduchá, nečekají vás žádné zádrhely a vše odsýpá bez problémů, předměty se hledají dobře, hádanky nezdržují, prostě taková relaxační oddychovka.

A co je lovecraftovského na hře? Určitá podobnost s Innsmouthem tady je, v příběhu hledáte zmizelou kamarádku ve městě, jež je plné podivných a nekomunikujících obyvatel, s všudypřítomným hadím kultem na pozadí. Ale hlubší okultní význam, natož nějakého Cthulhu, nikde nepotkáte. Atmosféře trochu škodí až cartoonové vyznění kresby. Ale na poměry hledaček jde opravdu o temnější dílko. Dokonce na vás vybafne mrtvola v rakvi a hlavní záporák inspiraci v díle tajemného pána z Providence nezapře. Ale to je asi vše.

První díl 9 Clues série se mi nicméně líbil, jedná se o nadprůměrný titul v žánru, se solidní prezentací i atmosférou. Ale celkově výš než mých 70% v hodnocení jít nemůžu. Nicméně k druhému dílu série se určitě vrátím.

Poznámka: Hra je vhodným titulem do 1. kategorie Herní výzvy 2019 určené hledačům achievementů. Achievementy totiž získáte velmi snadno. Až na jeden - ve hře musíte najít celkem 9 skrytých otazníků, které se hledají někdy dosti těžko a dva jsem přehlédl. Takže kdo by šel v 1. kategorii na hardcore, tak doporučuji se kouknout před ukončením hry na návod, ať nemusíte hrát znovu.

Pro: Temná atmosféra. Solidní prezentace. Jednoduchý průběh bez zákysů. Detektivní puzzle

Proti: Nic originálního. Cartoonové vyznění jinak solidní grafiky. Mnohokrát viděné puzzly.

+16

Loading Screen Simulator

  • PC 5
Omlouvám se za krátkej komentář, ale i tak mi zabere víc času ho napsat, než dohrát hru...

Takže o co jde? Spustíte hru a naběhne vám načítací obrazovka.
V jednom rohu tlačítko na vydělávání (asi znázorňuje klikání na reklamy) a v druhém obchod s bájo předměty. Pro zkrácení dlouhé chvíle při načítání hry si můžete koupit například odpočítávání, nápis Loading, nebo media player. Není to skvělé? Není, ale zase nasbíráte během deseti minut celkem dost achievementů :) Doporučuji si na Steamu buď přečíst návody, nebo si nastavit na myši makro. Jinak jí totiž zničíte dřív, než hru dohrajete.

Hra je zadarmo, takže si jí každej může zkusit a kdo se chce dozvědět jak to skončí, může si odkrýt spojler :)

Aby to bylo jesště horší, než to je - na konci načítání se vám ukáže gif s koťatama

Pro: Achievementy, dá se rychle dohrát

Proti: vůbec nemusela vzniknout

+16

Marvel's Spider-Man

  • PS4 80
Na Spider-Mana jsem se těšil hodně, protože hra samotná vypadala dobře a snad ze všech stran jsem slyšel chválu. A opravdu je to dobrá a především zábavná hra. Hlavní podíl na tom má hratelnost a humor. Svištění mezi mrakodrapy a vesměs všechny akrobatické eskapády pavoučka jsou tak intuitivní, že se většinu času cítíte jako super-hrdina samotný. Po jedné, dvou hodinách máte ovládání téměř v malíčku a to včetně soubojového systému, který jede podle jednoduché filozofie "mlať, uskoč, mlať, něco vystřel, opakuj". V některých místech je ale sniperů, raketometčíků, špeků a lítačů tolik, že sotva stíháte uhýbat a hra se může stát velmi frustrující. Na normal to není časté, ale na hard už začnete naznačovat hod ovladačem z okna.

V soubojích pak můžete uplatnit dovednosti, které můžete odemknout za levely a lze si vylepšovat také Spideyho vynálezy za žetony, které zase získáváte plněním aktivit po celém New Yorku. Ne všechny dovednosti ale využijete, k tomu vás ale nutí mini-úkoly v základnách a zločinech v ulicích. Základny hodnotím docela kladně, ale s těmi zločiny je to už velmi špatné. Ve finální části hry máte v každé čtvrti možnost zlikvidovat 5 zločinných činností od 4 organizací. To je 20 aktivit v každé čtvrti NY City. Za mě je to hodně zoufalé nadstavení herní doby a oproti výzkumným stanicím, které působí jako vedlejší-vedlejší úkoly, je to velmi neoriginální. Možná i mise s Taskmasterovými úkoly působí opakovaně, v jeho případě s ním alespoň bojujete. Sbírání batohů, holubů nebo focení dominant je už jen takovou klasikou dnešních open world her. I přes těch pár záporů hodnotím mimovolní aktivity kladně.

Jenže jak je na tom příběh? Je řekněme nadprůměrný. Hned v první misi vyřídíte jednoho záporáka a pak se téměř polovinu hry honíte za novým, než se ho pokusíte roztřískat. Až za půlkou hry příjdou první velké zvraty a s nimi i četnější souboje se superpadouchy, které mi v té první polovině docela chyběly. Čím blíže se blížíte finále, tím více se také Peter dostává do tlaku a je hnán i osobními záležitostmi a ne jen svým "Mirko-Dušínovským" šestým smyslem (ten už mi začal trochu lézt na nervy). Takový trochu mínus je i možnost hrát za MJ a Milese, kteří oproti Spideymu pomalu ani neumí chodit, takže bude zprvu dost dřevění. Díky ovladatelnosti a délce kampaně celý děj docela odsýpá a hra vás nijak nebude nudit. K tomu dopomůže i všudypřítomný humor, který mě opravdu bavil a nejednou jsem se upřímně zasmál (scénky v rychlém cestování - top kek).

Po zvukové stránce je hra taková nevyrovnaná. Zvuky svištění, pěstí, házení a všeho možného jsou fajn, ale to, co pokulhává, je soundtrack, který je leč výborný, ale hódně se opakuje. Audiovizuální dojem nakonec zachraňuje grafika, která je prostě skvělá a nedá vašim očím chvilku pokoj, protože scenérii střídá scenérie a modely postav a obličejů jsou také oku lahodící (Silver Sable <3 )

Marvel's Spider-Man mě ve výsledku velmi bavil a já si jeho hraní hodně užíval. Bavily mě souboje, postavy, vtípky, houpání se mezi mrakodrapy, hlavní mise i vedlejší aktivity a přesto jsem se rozhodoval mezi 75 a 80 %. Zvolil jsem to druhé, protože si myslím, že Insomniac Games mají velmi dobře nakročeno k tomu, aby Spider-Man 2 mohl opravdu atakovat na hru roku a nebýt jen třetím kolem u vozu. Stačí jen udělat pár věcí lépe.

Pro: Souboje, pohyb, humor, zábavný gameplay

Proti: Zločiny frakcí, krátký děj, mapa dlouho načítá aktivity

+16

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PC 85
Moc často jsem hry jako "interaktivní filmy" nehrál. Na hony vzdálený tomu mohl být v dávné době snad Fahrenheit. O existenci Life is Strange jsem nějaké tušení měl, ovšem neočekával bych, že by mě mohl takový žánr zaujmout. Sleva na steamu a první epizoda zdarma rozhodla, že si ji vyzkouším. Navíc první podnět byl také díky Herní výzvě a debatou s protřelou milovkyní herních příběhů MsRepulsive.

Když jsem se ponořil postupně do ovládacích prvků, procházel jednotlivé epizody, byl jsem příjemně překvapený jak moc mě hra dokázala u sebe udržet. Neustále jsem čekal, co se bude dít a jak má rozhodnutí budou mít vliv na ostatní. Často jsem zapomínal na SuperMaxinu (hlavní postava) schopnost vracet čas, takže jsem se někdy naprosto zbytečně potácel v některých místek déle, než bylo nutné.

Každá z epizod vrcholila nějakou zápletkou, nějakým wow momentem a do toho hrála naprosto skvělá a vhodná hudba. Tohle se prostě povedlo na jedničku. Animace postav, dialogy, charaktery si sedlo rovněž skvěle a vyplnilo tak prdelním masivem onen pomyslný hrnec až po jeho okraje. Charaktery postav byly ztvárněny pěkně, některé jsem nemusel, jiné nenáviděl abych další mohl mít v oblibě. I když pátá epizoda vysvětlí co a jak, pokládám ji za nejslabší. Jako celek však Life is Strange hodnotím jako skvěle zažitých 17 hodin v herním příběhu. Zřejmě se porozhlédnu po podobných hrách na steamu a hra se SuperMaxínou nebude poslední, kterou si zahraju :)

Pro: hudba, charaktery postav

Proti: některé pasáže páté epizody (herní ne příběhové hledisko)

+16

Braid

  • PC 100
Takže, tahle stařenka je prostě nádherná. Grafika (van Chochoch by zajisté přikyvoval), hudba, záhadný příběh (s úryvky od Anči Bombový až po výchovu spratka co chce do cukrárny, ale proč mají ve výloze magnetický monopól?), obtížnost (každý si vybere - prochazeč, skladač puzzle i OCD sběratel hvězd).

Ke hraní této hry podruhé jsem se doposud nikdy neodvážil. Složitost získávání hvězd mi přišla až příliš.
Ale kupodivu podruhé je to mnohem jednodušší. Všechny herní režimy manipulace reality naskakují okamžitě. Všechny pozice hvězd také (hele tam nahoře by mohlo něco být). Tomu odpovídá i herní čas 10h (a z toho 2h jen na 1. hvězdu) oproti 28h na poprvé (také 2h na první hvězdu : - )) ).

Je to opravdový klenot. Takže jasných 100%.

Bohužel se mi neosvědčilo jí někomu doporučit. Začátek je pro ukázku (o čem to je) zcela nevhodný. Samotná informace, že tu neplatí "Teď chcípneš, slyšíš mě?" je na ukázku málo. Jenomže jak někomu ukázat na právě nainstalované hře "THE PIT" ve všech variantách?

Pro: Grafika, hudba, příběh, složitost

Proti: Nic

+16

Middle-earth: Shadow of War

  • PC 60
Tak to jdu vykreslit Shadow of War. Z mého hodnocení je patrný, že mě něco docela rozohnilo. Než se ale k tomu dostanu, tak bych rád přeci jen trochu přiblížil o co vlastně jde.
Pokračování Shadow of War navazuje přesně tam, kde skončil díl předchozí (nečekaně). To znamená, že pro pochopení (sice prostého, ale navazuje) děje je potřeba dohrát předchozí díl. Případně alespoň vidět na youtubku nějaký zásadní momenty. Takhle se totiž můžete v té béčkovitosti docela snadno ztratit. Ne že by byl děj komplikovaný. Jen i když máte načtenou předlohu (a za sebou filmovou trilogii + Hobita), tak se prostě budete ztrácet. Hra totiž stejně jako díl předchozí tak trochu bodá na všechny předlohy. V podstatě si vypůjčí svět, zlobivce a několik odkazů na (propracovaný) lore. Jelikož se jedná o pokračování, tak čekejte přesně to, co autoři slíbili. Větší, lepší, propracovanější. Skutečně tomu tak je. Ve hře je (mimo jiné) i propracovanější RPG systém, který bych rád vyzdvihl. Je docela fajn sbírat výbavu, vylepšovat a plnit challenge pro ještě větší posílení určitého gearu. Stává se z toho docela zábavná honička za lootem.
Strom schopností se rozrostl. Ten opět může působit monumentálně, ale velmi brzy se v něm zorientujete a začnete vyzobávat skilly, které prohloubí Váš styl hraní. Potud pořád fajn.
Největší novinkou je samozřejmě tvoření armády. Ta se opět skládá z několika generálů, warchiefů a jejich pobočníků. Jejich ovládnutím si rozšíříte armádu a vystoupíte o kousek blíže k cíli, který je samozřejmě dobytí Mordoru. Jakmile máte dostatečnou armádu, tak se můžete (a taky musíte)rozhodnout pro siege misi. Ta samozřejmě působí z počátku monumentálně. Výbuchy, vaše armáda, spousta ujetých orků (kteří mají větší osobnost, než plochej Talion) a souboj s hlavním zlobivcem regionu. Na poprvé fajn zážitek. Potud stále fajn.
Jenže je hra extrémně repetetivní. Máte sice na výběr ze spousty aktivit, ale musíme přiznat, že jsou v podstatě to samé, jen v bledě modrém. To začne po určitým čase lézt na nervy a pokud jste zvyklí na trochu té invence a rád ve hře trávíte více času (čímž se zvyšuje pocit stereotypnosti), tak velmi brzy začnete na googlu hledat stránku hltb s tím, kolik to má vlastně hodin. Není to nijak děsivý číslo. Průser prostě je, že děláte pořád to samé.
Pokud se tedy rozhodnete do této hry jít, nezapomeňte na správné dávkování. Více jak hodinu bych nedoporučoval. Nedělejte stejnou chybu, jako já.
V boji se na Vás budou linout hromady a hromady orků, které máte zkásnout. Mezi tím vším (docela příjemným) bordelem je třeba kapitán, kterého chcete získat do armády. V takové situaci jste ve frustrující pasti ovládání (hráno na gamepadu). Nepřijde mi, že by byl Shadow of War uzpůsobený na davy nepřátel. Talion kolikrát zmateně začne sázet mečem do vašeho cápka a kapitán mezitím vezme kramle. A věřte nebo ne, to hodně nasere. Podobný problém nastává i s pseudoparkourem. Tohle vlastně bylo i v předchozím dílu. Autoři se pokusili tento neduh regulovat přítomností double jumpu. Moc to ale nefunguje. Často budete končit v naprosto jiné části oblasti, než jste zamýšleli. Jako dá se to překousnout. Otázkou je, jestli by jste opravdu tohle museli podstupovat. Nejsou náhodou na trhu lepší rubačky?
Teď ale k tomu největšímu průseru, kvůli kterému píšu tento koment. Pominu li, že finální souboj je docela jednoduchý, tak po příběhovce to nasázelo kulky do předlohy. Píši převážně o opravdovém finálním rozuzlení, kde dojde k odhálení nového Nazghula - Taliona. Po lorový stránce dává smysl, že udržoval válku nějakou dobu na uzdě. Co ale smysl nedává je, že se stal Nazghulem. Jejich identita je přeci známá a pevně daná, ne?
Abych nezapomněl dodat. Ze hry zmizely mikrotransakce. Určitě fajn informace pro spoustu zájemců. Pravděpodobně to ale stejně víte. I tak se nevyhnete občasnému grindíku, který se dá přežít. Jestli ale zkousnete přibližně další 20h grind pro odhalení opravdového finále, tak to nechám jen na Vás. Za mě ne. Dá se bez Shadow of War žít. Fakt.
Za tohle bude zas mínusek, ach jo.

Pro: tvoření armády, vylepšování gearu, loot, osobnost orků, spousty aktivit, odstranění mikrotransakcí

Proti: pošlapání předlohy, grind, finále, opravdové finále, postavy, stereotypnost, ovladatelnost, velikost ve smyslu dat (cca 100gb)

+16

Frederik Pohl's Gateway

  • PC 80
Gateway je jedním z titulů, za který vděčím časopisu Score, podobně jako je tomu u série Quest for Glory. Byla zcela první covermountovanou (plnou) hrou u tohoto časopisu, konkrétně u čísla 32 z roku 1996, nicméně já ji mám až z kompilace z čísla 120 (rok 2004). Jistě není bez zajímavosti, že hra byla po jeden čas uvolněná jako freeware ke stažení na stránkách autorů.

Gateway mě fascinovala už v roce 2004, tenkrát jsem se ale nedostal ani z první kapitoly (ze tří) a dokonce jsem se ani nedostal ze samotné stanice. Hra na mně tehdy působila jako zjevení - takovou adventuru jsem totiž do té doby nehrál... Popravdě jsem až do letoška nečetl ani knižní předlohu (mám načteného především A. C. Clarka a Asimova - i k Heinleinovi jsem se dostal, pominu-li Hvězdnou pěchotu, až poměrně nedávno). V rámci přípravy na opětovné hraní tohoto skvostu jsem si ovšem první knihu pořídil. Co se knižní předlohy týče, zaujala mě premisa knihy, ale příběh samotný už méně. Na hře je skvělé to, že zcela vypouští osudy knižního protagonisty Robinette Broadhead a hráč se stává bezejmenným prospektorem, nezatíženým neurózami a smůlou hrdiny knihy. Hra si mimo jiné vypůjčuje prvky z celé, v době přípravy a následného vydání stále ještě jen, trilogie. Ano, hra se mi líbila víc, než kniha, což se hernímu Ramovi třeba nepodařilo.

Za sebe mohu říct, že první dvě kapitoly jsou skvělé, ale poslední mě příliš nebavila a působila na mně svým zaměřením na virtuální realitu jako něco, co by spíš pasovalo k DreamLand: Final Solution

Gateway je textovka s parserem, nicméně hráč má k dispozici i orientační obrázek dané lokace (který je v určitých momentech dodatečně doplněn NPC a monstry, se kterými se hráč právě setkal), v každém momentu je navíc dostupný kompletní seznam příkazů A kompletní seznam předmětů, které se v dané lokaci vyskytují. Hráč tak může nejen psát příkazy a větné struktury na klávesnici, ale i vytouženou akci naklikat myší. Hra navíc ve většině momentů akceptuje i synonyma, takže když hra vypíše, že je k dispozici "sack", uzná vám i pokud místo toho napíšete "bag". Občas se v lokaci vyskytnou dva podobné předměty (dvě různe kostky, dvě různé čočky, dva různé deníky) a teprve pak musíte specifikovat, který předmět máte konkrétně na mysli. Nicméně jsem v jednom momentě blízko závěru zatuhl na tom, že mi hra nechtěla uznat jedno sloveso a vyžadovala jiné (o to hůř, že to sice vykonalo určitou akci, která vedla k zneškodnění okamžité hrozby, ale zabránila mi provést jinou akci o několik kroků dále). Taky jsem se zamiloval do příkazu "take all", které přidá do inventáře všechny volně se povalující předměty. Naopak bych byl radši, kdyby nebylo nutné tolik používat příkaz "wait".

Jedna drobnost - v rámci jednoho týdne jde po Simon the Sorcereruž o druhý případ, kdy jsem se ve hře setkal s postavou inspirovanou Glumem, což je o to pikantnější, že dané kreatuře musíte sebrat prsten neviditelnosti...

Závěrem bych rád řekl, že Gateway je hodně dobrá hra - a pokud se bojíte parseru, nyní máte možnost užít si hru v podobě freewarového remaku, který titul přibližuje klasickým point and click adventurám. Gateway Remake...

Herní výzva 2019: Adaptace

+16

Metro: Last Light Redux

  • PC 85
Oproti předchozímu dílu - Metro 2033 - není Metro: Last Light (dále MLL) nijak zásadní změna. Je samozřejmě otázka, zda je to chyba, nebo nikoliv. Z mého pohledu vůbec ne. Oba díly jsou herně prakticky stejné a hrajete li oba díly v redux verzi, tak není velký rozdíl ani v kvalitě grafického zpracování. Ale když něco funguje, není důvod to měnit.

MLL je v zásadě spíše něco jako příběhové pokračování, které plynule navazuje na závěr dílu předchozího. Příběh je rozhodně povedený a dle mého ještě o fous lepší než v dílu předchozím (nesrovnávám s knihami). Pomáhá tomu i delší herní doba, která umožňuje větší délku vyprávění a co je důležité, celé tato délka je dobře naplněna obsahem. Ve hře nebyla hluchá místa, která by mě nudila. Ano je to klasická tunelová záležitost, ale v dnešní době plné otevřených světů jsem za přímočarou atmosférickou hru opravdu rád.

Atmosféra si drží vysokou úroveň prvního dílu. U MLL je dán větší prostor pohybu v otevřeném prostředí, což bylo někdy plus (Rudé náměstí) jindy spíše mínus (bažiny), každopádně celkově hru osvěžuje. Mikrokosmos moskevského metra je ještě detailněji popsán a hráč se může z první ruky seznámit se zrůdností Reichu i Rudé trasy, se zbytkem kultury ve stanici pod Bolšoj Těatr či uvolněnými mravy ve stanici Benátská. Všechny stanice nabízí osobitou atmosféru a je jen škoda, že jako v prvním díle jimi pouze rychle projdete bez možnosti větší interakce s prostředím.

Jak jsem již uvedl, herní mechaniky se nezměnily s jednou výjimkou a tou je větší prostor pro stealth přístup. Většinou lokací se můžete proplížit, ale popravdě mě v této hře tento způsob postupu příliš nebavil a dával jsem přednost klasické řezničině pěkně naprudko. Přestřelky s lidmi jsou opět celkem zábavné (i kdyz UI nic extra), zato souboje s monstry zůstaly bohužel opět spíše slabší částí hry. Věřil jsem, že vývojáři zapracují na fyzice i inteligenci pohybu monster, bohužel se tak nestalo, což je asi největší zklamání z MLL.

Shrnu-li na závěr, tak MLL je v zásadě příběhovým pokračováním prvního dílu bez zásadních změn v herní mechanice. Hra trpí stejnými neduhy jako první díl - souboje s monstry, nemožnost interakce s prostředím, rychlé tempo příběhu nedává větší prostor zajímavým vedlejším postavám (snad s výjimkou komunisty Pavla). Naopak hra opět nezklamává v mimořádně hutné atmosféře, skvělém audiovizuálu, a dobře odvyprávěném příběhem, který mě prostě bavil. Celkově však klady převažují nad zápory a s nadšením očekávám právě vycházející Exodus...

Pro: Atmosféra, audiovizuál, příběh, přesřelky s lidmi

Proti: Souboje s monstry, nevyužitý potenciál prostředí jednotlivých stanic metra, vedlejší postavy se jen míhají

+16

Dark Seed

  • PC 60
Dark Seed je adventurou, kterou jsem ještě nehrál. A protože mi pomalu dochází kousky z přelomu 80-90. let, kterými jsem chtěl začít, pustil jsem se do ní i přes velkou nechuť. Ta pramení z toho, co na počátcích žánru nejvíce nesnáším - time limity a dead endy. Nebudu lhát, tohle je jedna z těch her, kterou bych bez návodu nikdy v životě nedohrál a protože obtížnost je v podstatě nehratelná, odpovídá tomu i moje hodnocení.

Dark Seed ale není úplně špatná hra. Grafika primárně vychází z kreseb H.R. Gigera, který stvořil veškeré obrazovky v Temné světě a je na co koukat. Sice je na hře poznat, že je z roku 1992 a nelze čekat žádné zázraky, ale samotné obrazy se povedly a cizí, prastarý a jiný paralelní svět je přesně takový, jaký by měl být.

Ani příběh není úplně špatný - Mike Dawson si koupil dům a hned první noc má noční můru, ve které mu implantují do hlavy nějaký mimozemský zárodek. Jenže to není jen noční můra a Mike a vy s ním máte tři dny na to zjistit, jak z toho ven. V průběhu druhého dne dostanete možnost cestovat do paralelního světa prastarých a moc se mi líbilo, že lokace zde kopírují skutečný svět, včetně drobností jako je pes, policajt či auto.

Líbilo se mi přenášení věcí, povedla se temná hororová hudba a když si to vezmu kolem a kolem, tak ovládání bylo přesně takové, jaké v moderních adventurách. Dvě ikonky na průzkum a interakci, kurzor který mění tvar při východu z lokace a toť vše.

Jenže se to nedá hrát. Během hry běží totiž nezávisle na Vás čas a máte možnost jít kamkoliv a udělat cokoliv. Když něco nestihnete, nevezmete nebo neaktivujete, smůla. Když se opozdíte a usnete venku, okradou Vás. Když uděláte něco co nemáte, zavřou Vás. Když usnete v temném světě, jste mrtví. Během hry navíc může přijít pošťák nebo zazvonit telefon a pokud nejste poblíž, tak opět smůla. Aby toho nebylo málo, tak události v jednom světě ovlivňují druhý, můžete si sem přenášet a schovávat předměty a na většinu z toho Vás nic neupozorní. Bez návodu si prostě ani neškrtnete a i s ním jsem zakysl, protože jedna z událostí co měla přijít nepřišla a musel jsem den opakovat.

A když si otevřete návod, zjistíte, že je to vlastně takové vybředlé. Mike je nesympatický panák s mulletem a knírkem, interakce s ostatními postavami je skoro na nule, většina věcí co děláte nedává moc smysl a nakonec i ten příběh vyzní tak nějak do ztracena hrdina nechá odletět loď a pak dostane prášky na bolest hlavy od mimozemské? knihovnice. Navíc pokud víte co dělat, hra je neskutečně krátká, drtivá většina obrazovek nemá vlastně využití.

Zkrátka tohle je spíše pro fanoušky Gigera a jeho kreseb a pro ty co chtějí trošku jiný příběh, než pro fandy pořádných adventur.

Pro: Gigerovy malby, paralelní svět ovlivňující se s naším, jednoduché ovládání.

Proti: Nelogické, krátké, časový limit dead endy, bez pořádného rozuzlení, bez návodu nehratelné.

+16

The Evil Within 2

  • PC 90
"Vždyť to vůbec není survival horor!"
"Celou hru musíš používat crafting. Nemůžeš jen tak vyběhnout a postřílet všechny cápky, jak se ti zlíbí!"
"To sice ne, ale s trochou stealthu se většina situací stává snadným. Moc tomu nepomáhá ani špatná umělá inteligence..."
"Měl sis zvýšit obtížnost!"
"Tvoje máma si měla zvýšit obtížnost!"

Ne, fakt to není survival horor. Pokud máte ke hře určitý respekt, tak se drtivá většina situací dá zvládnout s plným zásobníkem a ještě nějakou municí bokem. Z toho můžou fanoušci zjistit, že následovník ubral razantně na své obtížnosti. Už se nebudete potloukat nápaditou budovou a mít strach, jestli další střet přežijete. Teď je to spíš o tom, jestli do boje skutečně jít. Záleží, jak moc máte židovský předky ve smyslu hromadění věcí. A jak to, že máte všeho vlastně dostatek?
Pokračování totiž operuje s několika otevřenějšími lokacemi (ne tak velkými, aby se z hry stal regulérní open world, nebojte), které při správném šmejděníčku, šmejdění můžete vyluxovat. A věřte mi, že to dělat budete. Je to totiž zatraceně zábavný. Jasně, ubralo se na jádru survival horor a obtížnosti, ale pokud je to na úkor zvýšení zábavnosti gameplaye, tak pro mě ok. Musíte si ale zodpovědět, jak moc jste HC fanoušky tohoto žánru a hlavně jestli dokážete přijmout změnu. Pokud totiž na takovou změnu přistoupíte, tak zjistíte, že hře to dodává automaticky nový rozměr. Určitá střetnutí ve "free roomu" totiž dokáží taky pořádně vyděsit. Převážně proto, že jednoduše nečekáte zlobivce třeba v jukeboxu.
S tím polootevřeným světem je vše uděláno velmi citlivě. Stále bude na vás dýchat podivně sevřená atmosféra s kapkou beznaděje. S podstatnou zásobou zdrojů se ale logicky ničí opravdové jádro survivalu. Nemůžete sice ze Sebastiana udělat nezdolného šohaje, ale rozhodně bude připraven na každé další střetnutí o kus víc.
Tak. Když jsem teď pohnul žlučí HC fanouškům survival hororu, tak můžeme přejít dál.
Pokračování neodstranilo neuvěřitelně toporný pohyb. V arzenálu máte totiž ještě jakousi pokřivenou mechaniku krytí. V takových situacích vás ovládání dokáže pěkně šlehnout přes koule. Sebastian je pomalý a neuvěřitelně tuhý. Na to jste si ale pravděpodobně zvykli v jedničce.
HW optimalizaci vzhledem ke grafické stránce je stále mírně řečeno špatná. Propady framu, občasný crashík a sem tam nějaký rozkošný bug. Hra by zasloužila trochu víc péče. Nečekejte tedy po této stránce zlepšení. Spíše mírné zhoršení. I tak ale dokáže vykouzlit zajímavé scenérie, které si dokáže člověk dobře zapamatovat.
A ještě k příběhu. Trošku si zaspoileruju: koho sakra napadlo měnit během hry třikrát záporáka? Jasné, co se týče Myri, tak to vlastně není ani záporák, ale neměl náhodou Stefan potenciál? S trochou péče mohl přeci důstojně utáhnout zlobivcovskou linku sám. Místo toho nám byl naservírován absolutně archetypální zlobivec, který je "jen" zvrácený manipulátor. Trochu škoda, ne? Hra není nijak dlouhá. Spíše takový průměr do cca 20h. Nemáte tedy šanci se nějakým způsobem se záporákem spojit. Resident Evil 3 věděl, jak udělat pořádnýho zlobivce. R.I.P Nemesis...
Nemluvě o totálním happy endingu. Jo, Sebastian sice musel technicky vzato zabít svou ženu (která stejně přežila finální souboj), ale končit survival horor výjezdem za západem slunce? To jsem jedinej, komu to přijde divný? A ne, mírně otevřená vrátka vývojáři se nepočítají. Čekal jsem špínu, depresi a tak. Nějakej pořádnej plot twistík. Sice to působí uspokojivě, že Sebastian vše přežil, ale podrývá to jinak docela fajn příběh. To jsem se rozkecal, co?


Každopádně Herní výzva 2019 - Lovec trofejí splněna (v základní formě - 53%).

Pro: otevřenější lokace, ozvučení, level design, potenciál pro fajn zlobivce, prostředí, větší důraz na rozvoj postavy, efektní gore

Proti: toporné ovládání (pro tip: alespoň relativní pohodlnosti dosáhnete hraním na gamepadu), technická stránka, závěr je dost meh, málo pořádně odporných bossů

+16

Octodad: Dadliest Catch

  • PC 70
"Dad? If you're an octopus, where did we come from?"
"Ha ha ha ha..."
"... No but really."
Roll credits


Octodad je velmi kratičká hra s jednoduchou zápletkou, kde celá pointa spočívá ve velmi ošemetném a nešikovném ovládání chobotnice předstírající, že je člověk. Mnozí určitě zavzpomínají třeba na Surgeon Simulator 2013, nebo třeba mechanikami trochu bližší Human: Fall Flat. Nešikovnost hlavního hrdiny je parádní sranda po celou dobu hraní (u mě cca 3 hodiny). Asi nejlepší moment nastal v místnosti, kde máte zapojit 4 zamotané kabely do zásuvek. Směšně jednoduchý puzzle vám sotva dá zabrat. Úsměv však rychle přejde, když se z té hromady kabelů nemůžete pomocí chapadel ani za nic vymotat a každý pohyb situaci akorát zhoršuje.

Herní doba je docela krátká, ovšem každý level se snaží přijít s něčím novým a tak jsou herní možnosti využity naplno (také díky hromadě miniher v Aquaparku). Možná trochu škoda někdy až příliš uměle snižované obtížnosti, kdy se některé věci stanou tak nějak samy (konektor se zásuvky "chytne" už z docela velké vzdálenosti). Příběh moc nestojí za řeč a upřímně ani se mi v tom moc nechce vrtat, o původu dětí asi lepší nespekulovat.

Pro: ovládání hlavní postavy, zábavné

Proti: krátké, příběh velmi jednoduchý

+16

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes

  • PC 45
Zatímco dojmy ze samotného KC:D ve mně stále "rezonují" (tudíž stále žádný komentář), dojmy z FtA dorezonovaly. A nejsou příliš pozitivní. V první řadě zdůrazňuji, že přes nízké hodnocení koupě ve výsledku nelituji. Hrál jsem DLC v průběhu hlavní hry, takže Přibyslavice plnily příjemnou úlohu "základního tábora". Rozhodně se však nejedná o nějakou endgame záležitost, pro kterou by měl člověk důvod vracet se ke hře.

Na DLC je však ve výsledku špatně hodně věcí. Absence jakéhokoliv dodatečného děje trkne do očí jako první (a zamrzí). Nicméně nejhorší "vlastností" DLC je, že podtrhuje negativa původní hry, tj. zejména nefunkční ekonomiku. Na začátku budete skutečně pouze shánět peníze na budování vesnice. Vzledem k tomu, že samotná přibéhová linie nenabízí moc možností výdělku, budete grindovat. A to hodně. Osobně jsem vyvraždil všechny kumánské tábory, a v jednu chvíli jsem neměl loot ani kde prodávat. Opravdu nevím, jestli je pravé ořechové, když mě při hraní DLC potěší to, že narazím na náhodnou bitvu (= hodně kořisti).

V jednu chvíli se pak DLC přehoupne na opačnou stranu a nastane druhý extrém. Nemáte peníze? Hurá do Přibyslavic. Výdělek až 1200 denně není po tom všem pachtění nereálny. V určité fázi hry tak nemáte nouzi o nic, což je do jisté míry neduh už původní hry, avšak FtA ho dotahuje do extrému. Od určitého okamžiku je i díky tomuto DLC KC:D záležitost na míle vzdálená konceptu hardcore záležitosti, kde musíte jíst, spát, a vůbec udržovat se po všech stránkách. Škoda.

Pro: Rozšíření možností hry; hezké Přibyslavice

Proti: Absence děje; nedotažené do konce; zcela rozbíjí už tak nalomenou ekonomiku původní hry; jako endgame obsah pro ty, co mají hru dohranou, neobstojí

+16

The Settlers 7: Paths to a Kingdom

  • PC 80
Herní výzva 2019 - Herní kutil (Hardcore)

Settlers 7 mám už nějakých pár let, ale letos jsem se konečně rozhodl si ji zahrát od začátku do konce. Ne jenom kvůli herní výzvě, ale taky kvůli tomu, že letos vyjde nový díl.

Po nainstalovaní hry jsem měl problém s přenastavením rozlišení, což jsem nakonec musel řešit přepsáním souboru ve složce hry.

Co ale musím pochválit, je grafika. I po více než osmi letech vypadá pořád skvěle. Ve hře sice není nějaké velké množství budov, ale nepočítal bych to jako mínus, protože kdyby ve hře bylo budov víc, nejspíš by se v tom člověk ani nedokázal orientovat. Základní kampaň obsahuje 12 misí/map, přičemž každá byla nějakým způsobem unikátní, žádně problémy s repetitivností jsem neměl. Taktéž obtížnost (hrál jsem na normal) mi přišla vyvážená. V posledních misích se trochu potrápíte, ale není to nic nesplnitelného.

Když přejdu k mínusům hry, jako první čeho jsem si všiml, byla velmi zvláštní věc, kterou jsem snad u žádné hry ještě neviděl. Pokud člověk otevře menu během hraní, hra běží vesele dál, což mě dost iritovalo. Zkoušel jsem to vyřešit tím, že jsem první hru zapauzoval, ovšem pak nešlo otevřít menu... Příběh mi taky nepřišel zrovna originální, ale co mi vadilo víc, byl velmi špatný dabing, cutscény tak někdy působily až komicky.

Ve výsledku, když budu přihlížet k tomu, že je to starší titul, mi hra přijde poměrně povedená a doporučil bych ji nejenom fanouškům série Settlers, ale také obecně hráčům budovatelských strategií.

Pro: Krásná grafika, Vyvážená obtížnost, Hratelnost

Proti: Dabing, Nepříliš funkční nastavení, Příběh

+16

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PC 50
Příjemná, technicky pěkně zpracovaná, odlehčená adventura pro příležitostné hráče, případně pro příznivce interaktivních filmů. Některé pasáže měly pěknou atmosféru, zejména pokud k tomu hrála příjemná hudba (bohužel jich ale nebylo zase tolik). Obecně nemám ke hře co namítnout, příznivce si viditelně našla. U mě osobně je problém, že mně a mojí manželce (která u hry seděla se mnou) vůbec nesedlo prostředí. Americká střední ze současnosti, s teenagerskými problémy, vztahy mezi sebou a s rodiči a americkou kulturní odlišností nám vůbec nepřišla zajímavá. Asi už jsme od této věkové skupiny příliš odrostli. Když nám tedy nesedlo prostředí, zbývají herní mechaniky, ale ty jsou bohužel dosti minimální a určitě nic, kvůli čemu bychom chtěli hrát další díly.

Takže celkově slušná hra, ale musí vás bavit prostředí/příběh. (První epizoda je naštěstí zdarma, takže to lze snadno vyzkoušet.)

Celkové hodnocení: Dobrá
+16

Batman: Arkham Asylum

  • PC 95
Herní výzva 2019 #1 „Lovec trofejí“

Vybrala jsem si dost špatnou hru pro herní výzvu do tohoto bodu, protože se mi povedla splnit zhruba polovina achievementů. Splnit tento bod na hardcore možnost by mi zabralo asi třikrát více času, než jsem u hry strávila. Trofejí je dohromady 47 a z toho není žádná skrytá, takže rovnou člověk ví, do čeho jde. Splnění některých je jednoduché, ale některé jsou velmi těžké. Měla jsem tohoto Batmana nominovat asi do jiné kategorie do herní výzvy. No a teď k zhodnocení hry samotné.
Batmana mám odmalička velmi, velmi ráda. Všechny filmy, animáky nebo komiksy jsem s jistou pravidelností vždy hltala po hektolitrech, takže jsem byla zvědavá, jak moc mě bude bavit hra. Přeci jen bála jsem se hodně a nechtěla jsem, aby můj oblíbený hrdina dostal nějakou podprůměrnou hru.
Rocksteady si myslím dali dost záležet, aby se tak nestalo a v době, kdy hra vznikla, se mohlo jednat o dost solidní zábavu. Zpětně po deseti letech od vydání tomu je taky tak a musím hodnotit velmi kladně.
Graficky mě hra velmi okouzlila, a i když se nejedná o nějak velikánský open world, Gotham je zde dostatečně dobře vykreslen. Samotný vizuál Batmana a všech padouchů mi lahodil oku i po tak dlouhé době od vydání. Jo, je tomu skutečně tak. Sama tomu moc nechci věřit, že to říkám u tak staré hry(fakt je to 10 let?). Kostým Batmana se mi moc líbil (pláštík, velikost uší, celkový design), ale i ostatní vedlejší postavy měly něco do sebe. Líbilo se mi, že se Batmanův hábit časem poškozuje, ale je škoda, že ho nešlo zase opět opravit.
Co mě překvapilo velmi, že se s Batmanem do některých lokací vracíte. Bála jsem se, že mi to po nějaké době poleze na nervy a že si jednotlivé lokality budu pamatovat, jenže se do nich vracíte někdy až za delší dobu, takže nehrozí nasycenost. Nevadí to tak a neruší to zážitek. Paráda je, že se na některá místa dostanete, až získáte určité technické hračky, které správný Batman má vlastnit. Dostanete se díky nim do míst, kam jste dřív nemohli a máte prostě pocit, že se zdokonalujete a získáváte pocit jistoty v tom, co děláte.
Samotný blázinec na mě působil jako nejlepší herní lokace vůbec. Tvůrci si pohráli s detaily a každá z místností je jiná. Bavilo mě jen tak šmejdit po městě a tyhle detaily zkoumat. Překvapila mě opravdu míra detailu, která je na té největší úrovni, co ve hrách byla.
Souboje. Je jich spousty a jsou takové jaké si je uděláte. Buď pořádné bitky s různými komby nebo stealth parádička přesně po batmanovsku. K tomu všechny ty udělátka, která lze při nich využít. Někdy mi míra nepřátel moc neseděla a správné načasování kliknutí, které vystřelilo Batmanovu pěst, mi dělalo problém. Člověk si na to, ale s herní dobou zvykne a přijde mu spousta věcí naprosto automatických. Radši jsem volila tichý postup hrou, protože při přímé konfrontaci s nepřítelem jsem měla tendenci znásilňovat tlačítko myši, div že se nezavařila. Zkoušela jsem hru i s gamepadem, ale myš a klávesnice mi přišly přirozenější.
Co bylo vítaným zpestřením hry, byly pasáže se Scarecrowem. Ten mi uměl pěkně udělat čáru přes rozpočet, protože jsem je musela vždy několikrát opakovat, zatím co ostatní průběh hrou mi nedělal nějaký větší problém. Na samotné scény s ním nezapomenu, protože prostě byly fakt velmi atmosférické a fakt dost creepy.
Riddler. Co mě neskutečně štvalo, byl Hádankář, který pro vás nachystal několik hádanek a trofejí tzv. otazníčků, které je třeba sbírat k jeho dopadení. Otazníčků je moc a jsou všude. Co je frustrující, že jsou i na místech, kam se hned ze začátku hry nelze dostat. Takže máte nutnost se tam vracet. To jsem ze začátku hry taky dělala, ale postupně jsem zjistila, že jsem spoustu otazníků zapomněla. Zhruba po čtvrtce hry, jsem se úplně na to vykašlala a Riddlera nechala Riddlerem a už neměla žádnou motivaci tímto ztrácet čas. Nejspíš jsem ho, ale ztrácet měla, už jenom kvůli herní výzvě 2019, dalším achievementům nebo výzvám ve hře. Někdy možná v budoucnu se na to mrknu ještě jednou.
Co si zaslouží zmínit je dabing a soundtrack. Hlasy k postavám sedí, přesně jak mají. Tenhle profi dabing bych přirovnala filmovým kvalitám. Filmové přirovnání si zaslouží i hudba. Tu sice znám, ještě z doby než jsem poznala hru, ale právě při hraní člověk zakusí tu správnou atmosféru. Ten moment, kdy vylezete z první budovy a zjeví se vám Gotham City za doprovodu hudby, je něco neuvěřitelného. Řadím ho jako jeden z top herních momentů, na které budu vzpomínat ještě dlouho.
Myslím, že se jedná o dobrý zážitek, ať jste nebo nejste fanoušek Batmana. Sice pro fanoušky je zde ta přidaná hodnota toho, že znáte postavy a víte, co čekat. Člověk, co se v tomto prostředí moc neorientuje o mnoho nepřijde. Takže hru můžu jednoznačně doporučit všem bez rozdílu.
Hře dávám krásných 90%. Na to, abych dala více, tak jí pořád něco chybí. Něco málo, ale nejsem schopná popsat, co to je. Atmosféru to mělo parádní a dlouho po dohrání na ní pořád myslím, ale k totální dokonalosti pořád cítím, že něco chybí.

"It's over Joker"
"Over? Why my dear delusional dark knight......it hasn't even begun!"
+16

Detroit: Become Human

  • PS4 100
Co napsat na úvod k této hře je těžké, ono obecně mluvit o hrách, které mě tak zaujali je vždy obtížné. Quantic Dream prostě vytvořilo fakt geniální dílo. Nečekal bych, že by mě nějaká hra dokázala tak upoutat a donutila mě, abych ji (skoro) na jeden zátah dohrál.

Předtím než se pustím do svého komentáře bych chtěl jenom varovat, pokud máte zájem si hru zahrát, tak přestaňte číst. Nic moc si o hře nezjišťujte, což zní divně, když si právě tyto řádky čtete. Já osobně jsem o hře nic nevěděl a udělal jsem pouze dobře.

Co mě hned uzemnilo byl začátek, který vás okamžitě hodí do víru událostí. Jako detektivní android Connor máte za úkol zachránit holčičku ze spárů devianta, androida, který začal mít své vlastní myšlení a pocity. Střílí do každého policisty, kterého uvidí a hrozí, že skočí ze 70. patra a vezme s sebou i malou holčičku, kterou drží jako rukojmí. Jste pod tlakem, čas vás tlačí a je pouze na vás, pokud ji zvládnete zachránit a zneškodnit androida. Abych pravdu řekl, lepší úvod do hry jsem v celém svém životě nehrál. Doopravdy geniální začátek, nevím, jak víc svoje pocity popsat. David Cage okamžitě nastoluje hned od začátku hustou atmosféru, které dopomáhá doopravdy dokonalý soundtrack. Zřejmě se polepšil od svých minulých děl. *mrk mrk na Ethana Marse*

Příběh dále pokračuje rozvětvením na další dvě postavy. Markus, jenž je android jednoho starého uznávaného umělce a Karu, která se stará o jednu rodinku, řekl bych z nižší společenské vrstvy. Obě dvě postavy se v určitém momentě stanou samy deviantní a rozhodnou se, jak se svým životem dále naloží. Markus se rozhodne, že se stane vůdcem deviantů a bude usilovat o rovnoprávnost androidů a lidí, aby androidi již nebyly posluhovači lidí. Kara zase utíká od násilného otce a vezme s sebou jeho dceru, rozhodnou se, že utečou za lepším životem. Connor má zase za úkol zjistit, proč se androidi ve velkém stávají deviantními. Pomoct mu má starý detektiv Hank, který androidy nenávidí, a tak se s němu Connor snaží najít cestu a zároveň vyšetřují vraždy do nichž jsou zapleteni androidi.

Postavy jsou zde doopravdy dobře sepsané. Záleží vám na nich a pokud se ocitnou v nebezpečí, nechcete, aby se jim cokoliv stalo. Párkrát jsem si zopakoval scénu, jelikož jsem provedl rozhodnutí, které mohlo moji postavu zabít nebo jenom kvůli tomu, že jsem řekl něco nevhodného, co jsem říct nechtěl. Nejlepší postavami příběhu jsou dle mého Connor a Hank, kteří rozhodně mají větší character development než ostatní postavy. Rád jsem je sledoval a doopravdy mě zajímali a záleželo mi na nich. Tím neříkám, že by Kara či Markus nebyli dobré postavy, jsou to dobré postavy, hodně dobré postavy ale Connor a Hank mají doopravdy nejlepší scény, nejlepší momenty z celé hry a nejlepší chemii mezi sebou, prostě buddies jak se patří!

Příběh obecně má mnoho silných momentů. Mnoho doopravdy zapamatovatelných momentů a pár doopravdy smutných momentů. Prostě jízda po vašich emocích, a to se mně osobně zamlouvá, když hra ve mně dokáže vyvolat emoce. Avšak jsou vyvolané emoce, jako vyvolané emoce. Když si vezmu hru Assassin’s Creed Odyssey, tak tam se na mě snažili vyždímat emoce, ale zůstal jsem chladným, jelikož příběh a postavy mi byly upřímně u prdele. Detroit Become Human na druhou stranu má doopravdy důvěryhodné postavy, mají jasnou motivaci, jasný cíl a vy s nimi přeskakujete všechny překážky. Dokážete se do nich vžít. Záleží vám na nich. Příběh sice může být místy diskutabilní a některé momenty mohou mít díry, ale na to já nehledím. Je mi to upřímně jedno, jelikož v celku dává hra jasný smysl. A pokud mě hra dokáže zabavit, abych v šest večer začal hrát a skončil až ve čtyři ráno, tak tyhle věci já dokážu přehlédnout.

Co se mě líbí je fakt, že po dohrání scény se vám ukáže vývojový diagram. Tak tedy máte představu, kolik zakončení a kolik konců různé scény mohli mít. Rozhodně si David Cage dal větší práci s příběhem, postavami a celkově s interakcemi mezi nimi než u jeho přešlapu Beyond Two Souls, který jsem ani nedohrál. Doopravdy mi vadilo, že jsem v Beyond mohl navázat romantický vztah k někomu, kterého jsem znal pouze pět minut. Jsem rád, že se David Cage poučil.

Ovládání je rozhodně mnohem lepší, plynulejší než v Heavy Rain, či Beyond: Two Souls. Postavy nepůsobí „těžce“ na pohyb a ovládají se doopravdy svižně. Občas mě naštvalo, že jsem v některý moment musel stisknout R1 a místo toho, aby se provedla akce se mi akorát změnil úhel kamery a všechno šlo do háje. To samé, když jsem musel pravou páčkou na poslední moment udělat určitý manévr, tak to hra zaregistrovala jako pohyb kamery, vše se pokazilo a rovnou jsem si zopakoval scénu. Všechny postavy jaké mají senzor, díky kterému dokáží najít v místnosti předměty, se kterými můžete interagovat. Také když držíte tlačítko, který senzor zavolá na pomoc, tak se vše okolo vás zastaví a můžete hýbat kamerou. V prvních pár okamžicích mi pohyb kamery okolo pozastavených postav přišel hrozně cool.

Občas mi i vadilo, že během rozhovorů jsou některé odpovědi „nečitelné“, tím to myslím tak, že jsem chtěl odpovědět s dobrým úmyslem, ale postava řekla něco diametrálně odlišného. Rozhodně netvrdím, aby se zobrazovali celé odpovědi, co postava řekne, ale aby bylo lépe čitelnější, pokud to postava řekne v pohodě, či naštvaně.

Na závěr budu konstatovat pouze to, že bych dal ruku do ohně za to, že Detroit Become Human je nejlepší hra ve svém žánru interaktivních her, ne-li celkově v žánru adventur. Geniální příběh, postavy, vazby mezi postavami, emoce. Po dohrání jsem prostě pouze seděl na zadku, koukal na závěrečné titulky a dokola si pouze opakoval „tohle bylo tak úžasný“ a „doopravdy geniální hra“. Byl jsem upřímně fakt smutný, když hra skončila. Prostě jsem ještě nechtěl, aby to skončilo. Přemýšlel jsem i, že bych hru rozehrál znova. Ale to by podle mě ztratilo to kouzlo. Avšak v budoucnu si jednou, či dvakrát, třikrát, prostě několikrát hru zahraju. David Cage mi opět vstupuje do podvědomí a rozhodně budu s radostí čekat na další jeho hru! Řekl bych, že to je autor na vysoké úrovni. Já bych tak rád o téhle hře mluvil do nekonečna, ale radši skončím dřív, než mě deaktivujete.

"My name is Connor, I‘m the android sent by CyberLife."

(Herní výzva 2019 – „Čapkův odkaz“)

Pro: Connor & Hank, geniální příběh, rozhodnutí mají smysl, důvěryhodné postavy, soundtrack, grafika, znovuhratelnost

Proti: Nic, co by stálo za řeč.. Detroit Become Human mě prostě okouzlil

+16

Detroit: Become Human

  • PS4 90
Herní výzva 2019 – Čapkův odkaz

První průchod hrou nebo možná první variantu příběhu mám za sebou. Jak asi víte tak každé rozhodnutí má menší či větší vliv na životy hrdinů. Když srovnám Heavy Rain, Beyond Two Souls a Detroit tak se mi nejvíc líbil právě poslední zmiňovaný.
Příběh se odehrává v budoucnosti, kde vedle lidí existují androidi. Ti fungují jako chůvy, asistenti nebo údržbáři. Může robot cítit nějaké emoce? Má mít stejná práva jako lidé? A nemůžou být pro lidstvo hrozbou?

Jako hráč máte k dispozici tři hratelné postavy, které se mezi sebou střídají (většinou po kapitolách). Connor spolupracuje s policií. Kara je chůva malé Alice a nakonec je tu Marcus, který slouží u invalidního stárnoucího malíře. Jsou tu malé volby a pak takové, které můžou usmrtit někoho dalšího nebo přímo vás. Podle toho jak reagujete se na vás mění názory dalších postav. Také si průzkumem lokací můžete odemknout nějaké nové dialogové volby, které můžou zásadně ovlivnit průběh hry. Může se stát, že jedna z hlavních postav umře a v takovém případě hra nekončí, ale přijdete o část hry. Já takhle před koncem nechal umřít Marcuse.

Po lokacích chodíte, můžete si přepnout pohled kamery, ale neovlivníte rychlost chůze. Ta se případně změní automaticky v určitých momentech. Můžete pomocí R2 skenovat prostředí a zkoumat různé předměty nebo udělat nějakou akci. Také vás čeká plno QTE momentů (lze navolit obtížnost). Trochu mi vadilo když jsem chtěl otočit kamerou a zároveň se provedla nějaká akce. Například jsem otáčel kamerou abych dobře viděl a Connor tím pohybem vybral jednu ze tří košil. Jinak se mi líbilo využití ovladače (pohyb nahoru a dolů, naklánění). Hry vypadá skvěle a emocemi nabitý příběh hraje na city.

Pro: scénář, volby mají dopad

Proti: otáčení kamerou provedlo i jinou akci

+16

God of War II

  • PS3 85
Druhý díl God of War jsem si užil stejně jako ten první. Na první pohled nepřináší moc novinek. Nějaké ale jo. Jestli je to k lepšímu nebo horšímu je každému na posouzení. Něco je prostě jiné. Někomu se to nemusí líbit, ale já byl za to rád.

Příběh egoistického psychopata Kratose není moc překvapivý. Přece by si od nikoho nenechal nic diktovat. To by musel kohokoliv nejdřív zabít. Příběh je vyprávěn epickým stylem jako v jedničce. Už tam se mi to moc líbilo. Druhý díl se snaží být různorodější. Už se celý neodehrává v jednom městě. Prostředí jsou pestřejší. Nepřátel je víc druhů. Kratos má víc zbraní na výběr. Mě osobně stejně nejvíc vyhovovali meče na řetězech. Ostatní zbraně jsem nepoužíval.

Kratos má taky nové schopnosti jako zpomalování času, nebo lítání. Dává to nové možnosti prostorovým hádankám. Hádanky jsou fajn. Musíte na ně přijít, ale není u toho žádný stres. Je to tak akorát. Bylo trochu vylepšené ovládání. Teď už například nemusíte při zvedání dveří zběsile mačkat R2 nýbrž kolečko. A hned to jde líp. Maličkost, ale potěší. Bylo vypuštěno dementní balancování na lanech. S kamerou jsem tentokrát neměl problém. Možná je to ale tím, že jsem si na ní už zvykl.

Šibeniční limity na některé hádanky zůstaly. To co si tady ale užijete mnohem víc jsou souboje z bossy. V minulém díle byli dva. Tady je jich alespoň osm. Jsou pěkně vymyšlené. Nápadité a plné quick time eventů. Mě to vyhovuje. Někomu nemusí. Asi to tak má být. Přece nebude bijec bohů masit jen samé průměráky.

Bohužel je tenhle díl kratší o dobré dvě hodiny. Alespoň ale nestačí nudit nějakým stereotypem. Je to nabušená jízda o začátku do konce. I kdy už jsem chtěl u posledního quick time eventu vzteky rozbít ovladač. Po nějakém dvacátém pokusu. Dvacátém přehrání animace. Zeus je máslo. Árés byl větší bouchač.

"Love Trofejí" normal (58%)

Pro: spousta příjemných malých novinek, pestrost prostředí, víc bossů a souboje s nimi

Proti: zbytečné nové zbraně, je to kratší

+16

Rayman

  • PC 80
Dostal jsem neodolatelnou chuť si zahrát po Blackthorne zase nějakou hopsačku a volba padla na další z devadesátkových klasik Raymana, kterého jsem naposledy hrál ještě snad z originálního CDčka někde z bazaru. No a uvědomil jsem si, že hopsačky prostě už nejsou žánr pro mě.

Samozřejmě se Raymanovi nedá nic vytknout. Malebná pestrobarevná grafika, uchu lahodící hudba, roztomilost, spousta různých prostředí. Hrdina je už dneska klasickou herní postavou. Ovládání je vyřešené na jedničku a pouhými třemi čudlíky se Rayman zvládne rozbíhat, plazit, létat, bojovat, přitahovat, zhoupávat na hácích a další věci. Samotná náplň je neskutečná - Rayman má 6 světů, každý z nich má několik epizod a každá epizoda ještě čítá několik kol. Dohromady je to neskutečných 70 levelů, což při srovnání s arkádovými či konzolovými hopsačkami, které si vystačili tradičně s osmi koly je výkon. Světem se pohybujete na minimapce, kde se dá ukládat.

Zkrátka a dobře, skvěle se na to kouká, dobře to zní, pěkně se to ovládá, horší je, když hru zkusíte opravdu dohrát. Ještě nikdy jsem neměl ve hře tak intenzivní pocit, že mě tvůrci nenávidí. Ze začátku Vám to nepřijde, ale později každá pasáž, každý skok skýtá nějakou zradu. Nezasažitelní nepřátelé na nepřístupných místech, miniaturní plošinky, náhodně rozpadající se plošinky, bossové kteří útočí všemi možnými způsoby, respawnující se potvory, klouzající místa, bonusy skryté tam kde stoprocentně zařvete. Ke konci přichází chuťovky typu obrácené ovládání, neustálý běh a v poslední epizodě tvůrci mazaně vypnuli možnosti cheatování.

Aby toho nebylo málo, tak v průběhy hry získáváte schopnosti, bez kterých se na určitá místa nedostanete. Jenže Vy se tam dostat musíte, protože je nutné v každé epizodě osvobodit všech 6 klecí s elektronky (takoví pidižvíci, které byste nejradši vzteky rozšlapali :D). A to znamená, že některé epizody si projedete na dvakrát. Navíc i objevit klece je husarský kousek - většinou to znamená nějaký šílený skok, pád na slepo, nebo třeba sebrání náhodné bobule, která klec zviditelní.

Nemyslím si, že jsem úplně neschopný, svého času jsem dohrál různé šílenosti včetně NESovských Battletoads, ale nebýt cheatu Raylives, který přidá 99 životů, ani bych si neškrtl. Některé kola jsem opakoval snad 50x (například přeskakování na bójích v jeskynním světě). Omlouvám se za upřimnost, ale kurvy a piče jenom lítaly a myslím, že zrovna Rayman je hrou, u které si neodpočinete, ale spíše na maximum rozzuříte. Navíc jsem si na konci řekl proč vlastně? Intro tu není žádné, hlavní záporák Vám uteče a outro má 10 sekund a následují titulky.

Rayman je bezesporu klasika, ale prakticky nedohratelná a za to více jak 80% nedám. Arkáda roku 1995.
+16