Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

GreedFall

  • PC 80
Herní výzva 2019 č. 1 - Lovec trofejí

Následující text je recenze, kterou jsem napsal do školního časopisu, takže je asi trochu delší, než byste tady čekali. Holt se mi nechce psát nějaký výtah, tak to tu hodím celé. :D

Jeden titul od vydavatele Focus Home Interactive jsem již minule recenzoval, letos ale vydali ještě jednu hru, která rozhodně stojí za pozornost, a tou je právě Greedfall. Vývojáři ze studia Spiders nejsou žádnými nováčky, ale jejich předchozí hry Technomancer nebo Bound by Flame dostaly od kritiků i hráčů pouze průměrné hodnocení. A tak jsme všichni doufali, že právě Greedfall bude ten titul, který se konečně povede. Trailery vypadaly zajímavě a hráči se těšili, že si konečně zahrají RPG ve stylu, jaký dělalo kdysi studio Bioware, jehož poslední titul Anthem byl slušně řečeno propadák. Splnil tedy Greedfall všechna očekávání a využil chytře díru na trhu po Bioware, nebo pokračuje ve stopách svých předchůdců?

Hra se odehrává ve velice zajímavém světě, který je sice inspirovaný 17. stoletím, ale nachází se v něm i monstra, kouzla a jiné fantasy prvky. Na první pohled krásný svět však ohrožuje smrtelná nemoc zvaná Malichor, na kterou ještě nikdo nenašel lék. Vžijete se do role mladého diplomata (či diplomatky, postavu si můžete vytvořit sami) jménem De Sardet. Ten se má vypravit na ostrov Teer Fradee jako doprovod svého bratrance Constantina, který na něm má působit jako guvernér. Má se za to, že na tomto ostrově by se mohl nacházet lék na onu smrtelnou nemoc. Cestu za nalezením léku vám však ztěžují domorodci, kteří kolonisty pochopitelně nemají příliš v lásce, a také další frakce, které se na první pohled jeví jako spojenci, ale postupem času začnete vnímat jejich přešlapy či dokonce zrady. Nebudete na to ale sami, po vašem boku můžou stát až dva společníci z celkových pěti (během hry je můžete a měli byste je měnit). Tyto a všechny ostatní postavy jsou skvěle napsané, dialogy jsou nápadité a obecně příběh je asi nejsilnější stránka celé hry. Nemá žádná hluchá místa a o zvraty rozhodně není nouze. Navíc má sice svou základní strukturu, ale na vašich volbách opravdu záleží a konec se tak může vždy výrazně lišit.

Jak už jsem zmínil, jedná se o RPG, a tak vás nejspíš nepřekvapí možnost zvolit si na začátku jednu ze tří tříd (mág, bojovník, střelec). Poté klasicky odemykáte nové schopnosti a vlastnosti, které se vám během hry budou hodit. Nechybí ani možnost výběru zbraní a výstroje, která vám, mimo funkce kosmetické, především zlepšuje různé statistiky, jako je poškození, obrana atd. Budete plnit různorodé úkoly, které jsou další silnou stránkou hry. Jsou rozdělené na hlavní a vedlejší. Ty hlavní jsou samozřejmě nejpropracovanější, ale ani vedlejší mise vývojáři nezanedbali. Často se jedná o několik na sebe navazujících misí, které tak utvářejí vedlejší dějovou linii, a vždy se v nich dozvíte něco málo o světě, frakcích nebo i vašich společnících. Navíc si tím zlepšíte vztahy s tím, kdo vám úkol zadal, což se rozhodně může hodit. Naopak je ale možné, že si nějakým činem, který potěší jednu stranu, naštvete tu druhou, a vztahy s ní se tak logicky zhorší. Ale ještě bych se zastavil u světa. Je třeba zmínit, že se nejedná o open world hru. Nebo tedy, jak se to vezme. Rozhodně nejde o koridorovou záležitost, jako bylo minule recenzované Plague Tale, ovšem nemáte ani volný přístup k celému světu. Ostrov je rozdělen na několik lokací, mezi kterými můžete cestovat přes načítací obrazovku. Během ní si však můžete kupovat či vylepšovat svou zbroj a nebo měnit své společníky. Načítací doba navíc není nijak dlouhá. Stejně tak hra nepatří mezi ty nejdelší RPG, jako je například Zaklínač, a to je jedině dobře. Sám jsem hru dohrál za 30 hodin, což je podle mě na takovou hru ideální. Pokud byste se však rozhodli splnit všechny vedlejší questy, herní doba se může vyšplhat až někam k 50 hodinám.

Přestože jste diplomat, ani v tomto RPG nechybí souboj, který je samozřejmě nedílnou součástí hry. Souboj sám o sobě není zpracován vyloženě špatně, ovšem působí poměrně neohrabaně a postupem času se stane repetitivním. Obtížnost taky není úplně ideální. Některé souboje projdete s prstem v nose, zatímco jiné jsou téměř nemožné. Utkání s bossy tomu příliš nepomáhají, protože jsou spíš o používání taktiky neustálého mačkání tlačítka pro úhyb a jednou za čas zaútočit.
Bohužel ani po audiovizuální stránce titul nijak nevyčnívá. Hudba je sice pěkná, ale tak upozaděná, že si na ni po dohrání hry ani nevzpomenete. Za zmínku stojí povedený anglický dabing, který bohužel trochu sráží na dnešní dobu špatný lipsync a animace obecně. Grafika je pak opravdu průměrná, byť na první pohled vypadá poměrně hezky. Tři velká města, která se na ostrově nachází, navenek působí unikátně. Bohužel opravdu jen navenek, protože interiéry jsou zpracovány všude stejně. A když vejdete do budovy guvernéra z jiného města a uvidíte, že je téměř na chlup stejná jako ta v městě předchozím, asi nebudete zrovna nadšení. Navíc grafika trpí na kvalitu detailů, což se sice dá pochopit, ale i přesto to zamrzí.

Hodnotit tento titul bylo pro mě opravdu těžké. Je totiž nutné si uvědomit, že ve studiu Spiders pracuje jen něco okolo 50 lidí, a tak už samotná skutečnost, že vytvořili hru, kterou bychom mohli srovnávat s velkými AAA tituly, je skvělá. Greedfall tedy rozhodně není hrou bez chyb, avšak jeho nedostatky nejsou tak silné, jak se na první pohled může zdát. Na horší grafiku a animace jsem si po nějaké době zvykl a souboje jsem nevnímal jako hlavní náplň hry. Pokud vám záleží na moderní grafice a chtěli byste si hlavně pořádně zabojovat, Greedfall opravdu není pro vás. Pokud ale máte rádi poctivé RPG plné propracovaných questů, skvělého příběhu a oceníte promyšlený svět a dialogy, jděte do toho. A protože patřím do té druhé skupiny, hodnotím hru jako velmi nadprůměrnou a jako jedno z dalších příjemných překvapení letošního roku.

Pro: Krásný svět, Propracované questy, Skvěle napsané postavy a dialogy, Příběh plný zvratů, Povedený dabing

Proti: Horší grafika, Špatný lipsync a animace, Repetitivní soubojový systém

+16

Infamous Second Son

  • PS4 80
Předchozí, konzolovými hráči notně hypované, Infamous jsem hodnotil spíše průměrnějšími známkami. Na vině byl především povětšinou dost nezáživný děj, generické město a i když se jednalo o fajn oddychovky, nebylo to úplně to, co u her vyhledávám. Na next-gen pokračování jsem se však těšil, zejména proto, že mě z videí Seattle jakožto hlavní místo dění hodně lákal.

A musím říct, že vůbec nejsem zklamaný. Hra se skutečně posunula o generaci dál a vylepšuje všechno možné - od vyprávění příběhu až po samotnou hratelnost, která i tentokrát hraje hlavní gró. Ač je příběh stále vyloženě průměrný a krom zajímavého úvodu se rozjede až v závěru, jeho podání skrze moderní motion-capture cutscény mě bavilo. Oproti předchozím titulům je hra výrazně kratší a zatímco první dva Infamous obsahovali každý zhruba po 40 hlavních misích, Second Son jich má pouhých 16. Tvůrci se tentokrát vykašlali vatu a příběhové mise jsou povětšinou opravdu příběhové.

Podobné je to i s vedlejšími aktivitami. Sice se vrací staré známé obsazování města, ale zatímco vedlejší aktivity v minulých dílech byly především akčního rázu, v Second Son jsou to různorodé minihry, u kterých jsem si naopak od akčního běsnění mohl poklidně odpočinout. A ač se i tyto aktivity začnou po čase opakovat, není jich tolik, aby dokázaly otrávit a s chutí jsem vyčistil celé město ještě před dohráním dějové linie. Vyzdvihnout musím především sprejování, které využívá pohybového ovladače. V praxi jde sice o nechutně primitivní minihru, máchání gamepadem a naklepávání imaginárního spreje za odpovídajících zvuků vycházejících z ovladače mě však kdovíproč fakt bavilo. Stejně jako pátrací minihry, kde jsem lovil poschovávané CCTV kamery či DUP agenty skryté v davu. Všechny aktivity jsou otázkou maximálně několika desítek sekund, což je podle mě naprosto ideální a hra odsýpá daleko rychleji, než její předchůdci.

Delsin Rowe, jakožto nová hlavní postava, je trošku jiný conduit. Na rozdíl od svého předchůdce neoplývá elektrickými schopnostmi (a přesto, základní věci jako třeba plavání neovládá), ale funguje jako jakási houba na schopnosti, které postupně nasává od dalších conduitů. Ze začátku se musí spokojit s ovládáním kouře, ale postupně se naučí vysávat i další... elementy(?). V praxi tak na hráče čekají 4 sady schopností, které využívá v závislosti na tom, jestli vysaje kouř, neon nebo například televizní obrazovku. Ze začátku je pohyb spíše pomalejší a hra odpovídá cca tempu předchozích dílů, ale postupem hry hráč získává možnost doslova létat po městě a tehdy mi přišel Second Son zdaleka nejzábavnější. Vlastně čím víc schopností jsem jakožto hlavní postava nasál, tím mi hratelnost přišla variabilnější a zajímavější.

Jedna z věcí, která mě zdaleka nejvíce štvala na předchozí hře, byla nutnost být stále v pohybu, protože po hráči v jednom kuse někdo neúnavně pálil. Těšilo mě, že jsem se tentokrát mohl poměrně svobodně pohybovat a DUP jednotky, jakožto místní ozbrojené "mírové" složky a zároveň ústřední záporáky celé hry, jsem vyprovokoval pouze v momentě, kdy jsem se projevil jako conduit a tedy před nimi použil své superschopnosti. Seattle vypadá na oko moc hezky a určitě jsem byl rád za možnost si ho jen tak v poklidu projít a pokochat se kýčovitými západy slunce. Přesto mi však přišel po čase opět trochu generický a co do živosti a uvěřitelnosti se těm nejlepším městům z městských akci příliš rovnat nemůže. Také mi chyběl venkov nebo alespoň menší výlet někam do přírody. Ten Washington, což je vlastně lesnatý severozápad US, prakticky na hranicích s Kanadou, si o to vyloženě říká.

Ve finále jsem se ale dobře bavil. Hra poskočila o level dál prakticky po všech směrech a kde byly předchozí díly ke konci už docela úmorné, tam Second Son stále baví. Není to hra, která by svým světem a komplexností vyloženě pohltila, stále je to i přes mnohá vylepšení spíše povrchní akční zábava. Je to však zábava svižná, chytlavá a postupně i dost návyková.

Pro: svižná hratelnost, podzimní Seattle, motion-capture, 4 sady schopností, zábavné vedlejší aktivity, gradace děje i tempa gameplaye

Proti: krátká hlavní dějová linka a i příběh jako takový je spíše průměrný, stále nepříliš odladěný pohyb a jeho bugovost

+16

Red Dead Redemption 2

  • PC 90
U RDR 2 jsem dlouho věřil, že vyjde na PC. Pak přišlo oznámení a nehorázně jsem se začal těšit. V den vydání sice spoustu problémů s R* launcherem ale nakonec se hra podařila spustit. 20 fps na rigu, který byl podle nvidie na Full HD rozlišení vhodný na vysoké detaili. Po hodině brouzdání na redditu jsem konečně našel rozpis grafických nastavení a jejich vliv na fps. Po nějaké době tweakování byla hra konečně hratelná.

I přes tuto příšernou optimalizaci a crashe musím však uznat, že hra je nádherná, ne jenom grafikou, ale příběh je velmi emocionální, něco co jsem od R* úplně nečekal. Arthur je výborná postava se skvělým dabérem, opravdu se vcítíte do jeho situace. Tím je část hry, kdy je Arthur nakažen ještě smutnější. Zakončení jeho příběhu patří k asi nejlepším, co jsem ve hrách viděl.

Pro: grafika, příběh, postavy, systém rozhodování

Proti: optimalizace, pády jak v single playeru tak i online, R* game launcher je špatný a nestabilní launcher, zbytečná vrstva, která jen způsobuje část pádu hry

+16 +17 −1

Stellaris

  • PC 90
Stellaris je přesně typ 4X strategie, co jsem dlouho chtěl, vytváření vlastní rasy, všechno si můžu pojmenovat jak chci (osoby, lodě, planety, systémy, rasu i celé impérium) a hlavně v reálném čase. Tahové strategie mám rád, ale vždycky jsem měl raději RTS a Stellaris se tomu blíží nejvíce. Od původní verze hry se spousta mechanik hodně změnila a jak to už u Paradoxu bývá, bude se ještě měnit A to je dobře, hra totiž není dokonalá. Některé mechaniky se zdají poměrně chudší a ne oříliš propracované (především valčení na planetách, federace, umělá inteligence). Od původní verze se také zapracovalo na přechodu od 32bit ke 64bit a je to znát. Hra beží plynuleji (i když v mid-late game to pořád není nic moc).

I přestože by někoho mohlo odradit množství DLC, většina z nich přidává do hry slušné množství obsahu, které za tu cenu stojí.

Pro: volnost (téměř vše se dá nějak upravit), vesmírné bitvy, krize schopné vyhladit celou galaxii, zajímavé mini příbehy, aktivní vývoj, autoři chtějí hru nadále zlepšovat, Můžete zotročit rasu a pak ji geneticky upravit aby byla chutná

Proti: od půlky hry klesají fps (kvůli nadměrné populaci ve hře),

+16

Magicka 2

  • PC 65
Herní výzva 2019 - 4. S humorem jde všechno lépe

V rámci (ne)pravidelných herních večerů se Stevem a Stradym, kdy jsme nejprve křupli Trine 3, bylo rozhodnuto zkusit druhou Magicku. Jedničku jsem kdysi hrál a dvojku jsem chtěl zkusit. V multiplayeru by to navíc mohla být docela zábava, říkal jsem si. A byla? Mno... sranda byla, to jako jó, ale ne úplně taková, v jakou jsem doufal...

Pro nezasvěcené - v této kooperačce se každý hráč chopí role jednoho kouzelníka a vrhne se vstříc dobrodružství (ale ruku na srdce, vůbec nevím, o čem příběh byl). Důležité je, že má k dispozici celkem 8 elementů, z nichž je nutné sestavovat útočná i obranná kouzla. V praxi to funguje tak, že na klávesách QWER+ASDF jsou elementy, vy stisknete požadovanou kombinaci a pravým myšidlem výsledek vystřelíte, prostředním zacastíte na sebe. Kombinací je vskutku nepřeberné množství a občas vás až zahřeje u srdéčka, když najdete kombinaci na nějaké supr čupr dupr kouzlo.

Jako největší zápor bych vyzdvihl nevypnutelný friendly fire. Je naprosto běžné, že při různých pokusech nebo snaze sejmout enemáka sejmete nic netušícího kolegu, který se snaží o totéž. V praxi jsme chcípali často vinou někoho z nás než vinou nepřátel. Občas to byla docela sranda, občas to ale dost naštve. V kombinaci s tím, že nepřátelských zmetků je vcelku dost a mají i značkou výdrž (plus nejrůznější resistence na některé elementy, takže je nutné nejprve zjistit, co na koho platí a za pár minut to zapomenout, protože narazíte na někoho jiného, kdo to má úplně jinak), se mi hra jevila jako dost obtížná i na nejnižší obtížnost (normal).

Po prvním večeru Strady hru překřtil na "nehoráznou kun*ovinu" a až jsem se divil, že jsme ho uvrtali i do druhého večera. Na finální posezení už nás ale poslal do háje, protože přeinstaloval PC a už to nehodlá znovu stahovat a já to se Stevem dorazil ve dvou, což vcelku šlo, kromě finálního souboje, kde jsme vytuhli snad na hodinu, protože mistr designér si evidentně řekl, že když už je to těžké jako prase, tak jim na finální fázi ještě připepříme. Nakonec se ale povedlo na poslední klik a my mohli slavit sukces a tuto "kun*ovinu" odstranit z análů našich disků.

Ve výsledku to není špatná hra, ale dle mého naprosto nevyužila svého potenciálu. Friendly fire je sice chvíli úsměvný, ale poté je to spíš opruz, humor je často dost trapný, takže jsem příběhové animace už přeskakoval (ale občas jsme se zasmáli, to jako jó) a přehnaná obtížnost je taky dost na škodu. Hře by prospěly alespoň nějaké RPG prvky, ale postavy ani nesbírají zkušenosti, ani nevylepšují schopnosti. Neexistuje inventář a těch pár hábitů a klóbrců je jen na ozdobu a jinak nic nevylepšují. Škoda, mohlo to být daleko lepší...

Pro: Mraky nejrůznějších kouzelných kombinací; občas humor; chvílema se to hrálo i vcelku dobře.

Proti: Friendly fire; přehnaná obtížnost; žádné RPG prvky.

+16 +17 −1

Leisure Suit Larry: Love for Sail!

  • PC 75
Nikdy jsem byl velký milovník adventur. Ale jedna z her, na které jsem vyrostl, byla Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards a tak jsem si nemohl nechat ujít údajně nejlepší díl série (s jistým menším zpožděním, ehm). A hra nezklamala, fanoušci chlípníka Larryho si zde jistě přijdou na své. Nezklamal jsem ani já, protože bez návodu bych se nedostal ani do čtvrtiny hry :-)

Hra je moc pěkně nakreslená, i když dnes už jsou samozřejmě vidět kostičky. Celkový umělecký dojem však na jedničku. Vybrané scény jsou dobře příjemně lechtivé, ačkoliv Larry samozřejmě má sklony k oplzlosti, jak jinak. Po příjemném rozjezdu v začátku hry začne hodně rychle přituhovat, kdy ačkoliv máte matnou představu, jak problém vyřešit, tak nakombinovat předměty (kterých nasbíráte poměrně dost, protože většina lokací je dostupná okamžitě) a akce je fakt kumšt. Hra tak běží v duchu starých adventur, kdy kombinujete všechno na vše. Tady je to však ještě umocněno možností (nutností!) některé akce napsat volným textem, protože k tomu žádnou volbu v menu nedostanete. Na jednu stranu to působí příjemně, že hra není přesně ohraničena, ale na druhou stranu je to adventurní peklo, protože nikdy nevíte, co lze a nelze. Takže jsem samozřejmě sáhl po návodu. Myslím si, že hru bych sám od sebe nedohrál, i kdybych se rozkrájel, a určitě bych nenašel takové trofeje (mrk mrk), co jsou ve hře dostupné.

Pro lidi, co si jako já doplňují historické herní vzdělání, je to zřejmě ideální hra na seznámení s proutníkem Larrym (a hratelností starých adventur). Pro moderního hráče ale už to podle mě moc není a k uspokojení nedojdete (já vím, to bylo laciné - v duchu Larryho).

Celkové hodnocení: Výborná (v době vydání) / Dobrá (v současnosti, s návodem)
+16

Fallout 4

  • PC 85
Skvělá RPG Open-World hra, ve které se dostáváte do role osamoceného chodce, jenž se snaží přežít v nehostinné post-nukleární pustině a najít co mu bylo ukradeno. Pouze vy můžete přebudovat tuto krutou krajinu v lepší svět. Osud Commonwealthu je ve vašich rukou. Střílení ze zbraní, jejich úprava a vylepšování je výborné. S.P.E.C.I.A.L. a perky jsou originální a jejich vzájemnou kombinací lze dosáhnout neuvěřitelných věcí. Krásná grafika, průzkum míst s vlastním příběhem v rozlehlém post-apokalyptickém světě a příběh plný zvratů – to vše je Fallout 4. Doporučuji rozšíření Nuka World a Far Harbor. Pokud vás i po tom všem hra omrzí, lze si stáhnout dodatečný komunitní obsah.

Pro: Zbraně, Crafting, Perky, Otevřený svět, Příběh, Hudba

Proti: Občasné bugy, Některé textury, Stavění obydlí

+16

Metro 2033

  • PC 90
Temné, nebezpečné a plné mutantů, takové je moskevské metro po jaderné válce. Lidé se proto skryli hluboko do podzemí a ze stanic metra se staly oázy života. Chopíte se role Artyoma, mladíka žijícího na stanici VDNCh, která je postižena invazí mutantů zvaných ďáblů. Po útoku mu je svěřen důležitý úkol, musí doručit patronu se vzkazem do největší a nejlépe vybavené stanice metra – Polis, aby varoval zbytek lidstva před obrovskou hrozbou. Takto začíná post-apokalyptický a atmosférický příběh z první osoby. Je strhující, plný napětí, bojů nejen s mutanty, ale i s obyvateli jiných stanic a zavede nás skrz temné katakomby do trosek Moskvy nacházejících se na povrchu. Je nutné se adaptovat a hlavně šetřit náboji, ty jsou zde vzácné a slouží také jako platidlo. Naše činy ovlivní konec hry.

Pro: Atmosféra, Hratelnost, Příběh, Zbraně a nutnost šetření municí, Zápisník, Používání plynové masky, Zakončení hry

Proti: Místy nedotažená akce, Němota hlavního protagonisty, Hra mohla být delší

+16 +17 −1

Equilinox

  • PC 65
Equilinox je, víc než co jiného, odpočinková hra. Rozestavíte pár stromů, kamenů a kytek, mezi ně nasadíte pár zvířat, zrychlíte čas a pozorujete, jak zvířátka spokojeně hopsají a příroda se utěšeně rozšiřuje dál. V tom horším případě jste svědky toho, jak zvířátka nespokojeně vyhynou, pokrčíte rameny, opravíte nedostatky a nasadíte zvířátka nová. A to s novými druhy zvířátek, kamenů, kytek a stromů opakujete několik hodin, dokud se nevyprázdní questlog.

I přes svou o něco vyšší komplexitu na pozadí je to zkrátka další z řady idle/clicker her. Po úvodním tutoriálu a splnění prvního opakujícího se úkolu máte v podstatě nekonečno herní měny a dopracovat se na konec hry je jen otázka času. Možnost ovlivňovat další evoluci vašich zvířat skrz cílené genetické manipulace (a velmi vzácně bez vašeho přičinění) je sice zajímavá, ale v praxi až na plnění questů a odemykání nových zvířecích druhů téměř k ničemu. Nebo jsem aspoň při hraní nezaznamenal žádný praktický rozdíl mezi okouny o rychlosti 1x a rychlosti 1,15x a mezi růžovými a zelenými palmami. A než se snažit o nějakou symbiózu různých biomů, je mnohem jednodušší je vybudovat daleko od sebe v izolaci.

Nemůžu popřít, že šlechtění nových druhů fauny a flóry není zábavné a že pozorovat vámi vytvořený fungující ekosystém není uspokojivé (dokonce se mi zalíbila i velmi low-budget grafika), ale osobně jsem po splnění všech questů a odemknutí všech druhů neviděl žádný důvod ve hře pokračovat. Jedinou motivací by bylo akorát zaplnit celou mapu a zas natolik mě Equilinox tedy neoslnil.
+16

Československo 38–89: Atentát

  • PC 70
Interaktivní dokument, který v jednoduchých rozhovorech a minihrách přibližuje nejen události doby druhé heydrichiády, ale hlavně jak tuto dobu vnímali a prožívali jednotlivci. Hra kombinuje formu kamerou natáčených rozhovorů a velice povedených černobíle kreslených pasáží v komixovém stylu, které zachycují konkrétní prožitky jednotlivých postav.

Z hlediska herních mechanik samozřejmě nejde o nic převratného, minihry jsou veskrze jednoduché, ale síla celého díla tkví v informacích, které jsou hráčí prezentovány v rámci rozhovorů a pod postupně odkrývanými hesly v encyklopedii. A jelikož jsem toho o téhle době vlastně moc nevěděl, rád jsem se do textů začetl. Se hrou jsem strávil cca 3 nebo 4 hodiny a prošel jsem podstatnou část hesel v encyklopedii (určitě jsem ale neodemknul všechny). Na druhou stranu po dohrání příběhu jsem už neměl moc motivaci pokračovat v dohledávání informací popř. hesel, co jsem napoprvé nenašel (což není nutně chyba hry jako spíš moje lenost).

Rozhodně jsem ale rád, že jsem si hrou prošel a že něco takového vůbec má šanci vzniknout.

Pro: Množství a kvalita informací, skvělý způsob, jak informace prezentovat, kreslené pasáže

Proti: Malá motivace po dohrání příběhu dále hledat hesla, někdy až moc jednoduché herní mechaniky

+16

Half-Life: Blue Shift

  • PC 70
Sérii HL jsem nehrál, a HL:BS jsem si vybral jen v rámci Herní výzvy, ale rozhodně jsem si hru užil. Na to, že hra už má svůj věk, tak to má super gameplay, sice každý pixel se počítá, tak je občas náročné někam vyskočit, ale dává tomu ten starý feel, a navíc nepamatuju, kdy jsem hrál něco, kde je dobré často ukládat. Různé puzzly, řešení situací je taky super doplněk hratelnosti.
+16 +17 −1

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PC 80
Tento komentář se vztahuje na celou sérii!

Vítejte v Arcadia Bay, kam se naše hlavní hrdinka Max vrátila po pěti letech, aby zde mohla studovat na místní škole. Řešíte každodenní teenagerovské problémy a mimoděk se vypořádáváte s faktem, že máte schopnost vracení času a že za pár dní smete vaše rodné městečko tornádo. Také se setkáváte se svojí starou rebelskou kamarádkou Chloe, která se stane vaším side-kickem a budete s ní řešit záhadné zmizení její kamarádky Rachel.

Příběh mě upřímně bavil. Celou hru jsem dohrál jedním dechem a těšil jsem se, jak se celý příběh vyvrbí. Sice jsem narazil na nelogičnost děje (který se točí okolo cestování časem, takže jsou plot holes a nelogičnosti víceméně zaručeny) a občasné retardované chování postav. Také dialogy mi občas šli proti srsti, ale nad tím bych přimhouřil zrak. Life is Strange je dobře mysteriózní a napínavé, pokládá vždy otázky, na které chcete znát odpovědi a nutí vás tak dál a dál hrát.
Co se týče postav, tak zde máte řadu genericky klišovitých postav, které byste přesně od podobného žánru čekali. Ale i přes svoji stereotypnost mě bavili a pár jsem si jich oblíbil. Hlavně hlavní postavu Max. Problém však nastává u Chloe, která mi nebyla ani trochu sympatická. Nebylo by to čistě tím, že se zpočátku chová jako čuba, chápu její motivaci, proč je taková a maková, ale prostě mě nezajímala. Většina emotivních scén, které se týkaly Chloe mě tedy tolik nezasáhly. Což je problém, když Life is Strange je převážně o vztahu mezi ní a Max.

Stejně jako u všech interaktivních her, tak i tady jste upozorněni, že vaše rozhodování má vliv na vývoj příběhu. Rozhodně vaše rozhodnutí mají nějaký smysl. Ovšem nejedná se zde o větvení děje jako například u Detroit: Become Human. Příběh si jede jednou linkou, podobně jako hry od Telltale. To ale neznamená, že by vaše rozhodnutí neměla sebemenší smysl. Rozhodně můžete ovlivňovat postavy okolo vás, jak na vás nahlížejí. Co však ale nejvíce ovlivníte je vaše počínání během hraní, kdy si některým vaším rozhodnutím můžete přihoršit, či naopak přilepšit v budoucnu.

Tématiku manipulace s časem miluji a řekl bych, že v Life is Strange bylo hratelně využito dobře. Svoji schopnost používáte defacto ve všech puzzlech a hádankách. Také ho můžete využít, abyste se z rozhovorů dozvěděli informace, které potřebujete. Nebo také když učiníte důležité rozhodnutí a chtěli byste ho změnit, tak se můžete vrátit časem a zjistit, co by se stalo, kdybyste se rozhodli jinak.
Oceňuji také, že se Dontnoďáci vyhnuli notorickým quick time eventům, jenž interaktivní hry definují snad více než ona interaktivita samotná. Zde si musíte vystačit se svojí schopností vracení času nebo na svoje komunikační schopnosti, jak jsem již zmínil tyto dvě kategorie jdou ruku v ruce. Hádanky a puzzly mě vesměs bavili, až na prokleté hledání lahví. Pochvaluji také, že vás hra nijak netrýzní během dialogů v podobě časového odpočtu, kdy si rychle musíte přečíst odpovědi a ve stejný okamžik se i rozhodnout, co řeknete. Zde máte na odpovídání času kolik jen chcete. A kdyby jste se řekli něco nevhodného, stačí přetočit čas.
Graficky je hra pěkná. Líbí se mi design postav a hlavně atmosféra, které dopomáhá dobře vybraná hudba.

Teenagrovské mysteriózní drámo Life is Strange od Francouzkého studia Dontnod mě neoslovilo natolik jak jsem původně, díky recenzím a všeobecnému ohlasu, očekával. Hlavně jsem se těšil na ony oslavované emotivní momenty. Bohužel jsem si moc nezabrečel. Když vezmu v potaz hry, které jsem tento rok hrál, tak NieR: Automata, či Detroit: Become Human nebo The Last of Us mě emotivně zasáhli mnohem více. Ale i tak je Life is Strange podle mého dobře zvládnutá a celkově nadprůměrná interaktivní příběhovka.

(Herní výzva 2019 - "Hrátky s časem")
+16

Terminator: Resistance

  • PC 65
Budgetovost celé hry je více než zjevná, stejně jako inspirace FutureShockem / SkyNetem. To první se projevuje v chudší, zastaralé grafice a opakujícím se designu (trosky budov a interiéry jsou docela copy / paste), to druhé je sázka na jistotu a krok vstříc fanouškům, jenže... FutureShock / SkyNet tu byli v polovině 90. let a tehdy se jednalo o v mnohém převratné a inovativní hry, zatímco Resistance svou hratelností v kontextu dnešních open-world titulů působí spíše poněkud chudě.

Ne ale špatně. Pořád je tu dostatek fanservisu, solidní atmosféra a když se člověk opatrně plíží kolem hlídky T-800, tak se občas i zjistí, že je to pro něj vlastně docela vtahující zážitek, který se za tu budgetovou cenu vyplatí neminout.

Pro: fan service, atmosféra, nadprůměr v rámci her o Terminátorech

Proti: slabší grafika, zastaralost, krátkost

+16

Control

  • PC 85
Herní výzva 2019 - 6. "Severní vítr" (Hardcore: Dohraj hru, jejíž hlavní vývojář pochází ze skandinávských států kromě Švédska.)

Control patří mezi hry, o kterých můžete přečíst hromady textů a zhlédnout x videí, ale naplno jejich kouzlo pochopíte až ve chvíli, kdy je okusíte na vlastní gamepad.

Nejprve k tomu, co je nejlepší: Jde samozřejmě o vizuální design, v němž se snoubí špičková technologie se špičkovým smyslem pro estetiku. Control vypadá neustále úžasně, přitom ohromuje spíše subtilním způsobem, není nijak prvoplánově bombastický. Vlastníkům karet s RTX rozhodně doporučuji ray-tracing zapnout i za cenu, že budou muset sáhnout po nižším interním rozlišení a DLSS - bohatě se to vyplatí. Hra je plná různých lesklých ploch, na nichž se možnosti ray-tracingu projeví znatelně. O zničitelném prostředí a detailním fyzikálním modelu ani nemluvě...

Na celkovém zážitku se nepodílí jen grafika, ale také tradičně zamotaný WTF příběh plný psychedelických, halucinačních momentů, který ovšem dovede strhnout a přinutit hráče k přemýšlení nad možnými interpretacemi závěru (nebo možná i ke čtení tisíců dokumentů, které jsou po hře rozházené - tak hardcore jsem ovšem nebyl).

A pak je tu hratelnost - zde šli v Remedy spíše cestou mírného ozvláštnění zavedených konceptů. Zničitelnost prostředí, množství nepřátel a jejich schopnosti vedou k tomu, že hratelnost se výrazně liší od většiny současných TPSek spoléhajících na cover-based mechaniky. Také metroidvania styl otevřeného prostředí je oživením proti striktně lineárním střílečkám - v Control jsou i prostory, které hráč musí aktivně objevit, žádná z misí ho tam nezavede sama.

Zkoumat prostředí a plnit vedlejší úkoly jde i po dohrání příběhové části, takže Control vychází vstříc jak hráčům, co si chtějí rychle proběhnout příběhem a vrhnout se zas na další pecku, tak těm, co chtějí mít vše prošmejděné a splněné na sto procent.

Hratelnost má ovšem i stinné stránky - po posmrtném návratu k checkpointu jsem byl občas docela dezorientovaný ohledně toho, jak se dostat zpět na místo, kde jsem před tím bídně zhynul. V několika momentech (zejména v závěru) pak také hra spoléhá na (pro mne mimořádně otravnou) taktiku spawnování obrovských vln nepřátel. Probít se přes několik úmorných vln a pak náhodou někde spadnout a muset to absolvovat znova...to jsou chvíle, kdy hrozí, že herní ovladač opustí místnost zavřeným oknem. I když - hra má očividně dynamickou obtížnost reagující na hráčovy schopnosti (pokud při nějaké vlně nepřátel umřete, na další pokus je o něco menší), takže zkušenosti se mohou lišit podle toho, jak se který hráč trefí do herních algoritmů.

Pro: vizuální design, využití ray-tracingu, příběh, ozvláštňující prvky hratelnosti

Proti: obrovské hordy nepřátel, pochybná dynamická obtížnost, návraty k checkpointům

+16

Theme Hospital

  • PC 80
Nad kategorií "Herní kutil" do letošní výzvy jsem přemýšlel nejdéle. Nakonec jsem se rozhodl pro kultovní hru, ve které si stavíte svou vlastní nemocnici.

Může to znít jako docela nudnáí záležitost. Jenže to byste ve hře neměli možnost léčit neviditelnost, nafouklou hlavu a podboné podivnosti.

V každém levelu máte zadaný určitý úkol, a vaším úkolem je jednoduše řečeno postavit nemocnici v dané oblasti. Nic složitého, hra ale postupně přitvrzuje. Stejně se časem nejspíše stereotyp dostaví, i tak ale mohu hru z konce devadesátek jedině doporučit.

Pro: Zábavné nemoci, mechaniky

Proti: Repetetivnost

+16 +17 −1

Subnautica

  • PC --
Subnautica je survival, crafting, open world a to všechno pod vodou, což z ní dělá v těchto žánrech jeden z unikátů. Hráč hraje za kosmounauta, který ztroskotá na vodní planetě a je na něm, aby se zachránil. K tomu, aby si vytvořil co potřebuje, může použít, jak jinak, jen to co najde. Zajímavé to ale je v tom, že když si chce něco vyrobit, nejde do lesa s krumpáčem a sekerou. Vše musí získat z moře ať už se jedná o ryby, rostliny nebo horninu. K tomu, aby zjistil, jaký materiál se v čem skrývá, je potřeba scanovat. A to bude hráč dělat často také proto, že díky scanování zbytků z lodí, které se válí na mořském dně, zjistí, jak vyrábět další a další věci. Líbí se mi, že věci vlastně nevyrábí hráč, jako v některých craft hrách, kde je prakticky možné v ruce vyrobit bagr. Vše za hráče vyrobí počítač, jen musí vědět (z provedených scanů), co má vyrobit. Vše je doplněno událostmi, jako volání o pomoc ze záchraného modulu a nacházení zpráv, které postupně odhalují co se děje. Navíc je zde ještě zákeřná nemoc, která hráče "nutí" k akci. Přišlo mi, že vždy, když to začínalo vypadat na další nudnou a stále opakující se těžbu surovin, nastala nějaká událost nebo jsem odhalil novou oblast, jeskyni či vrak, který mě opět vtáhl do hry a donutil k dalšímu průzkumu.
Zároveň je možné hrát hru v několika verzích survivalu, podle toho, jak moc se hráč chce strachovat o svůj život.
Protože se jedná a mimozemskou planetu, vývojáři se mohli vyřádit a podvodní tvorové vypadají opravdu hezky. A čím větší je hloubka...tím je to zajímavější.

Pro: mimozemský svět, podmořský svět, nové a nové oblasti, crafting

+16

SUPERHOT

  • PC 80
Skoro mi to připomíná jako další díl seriálu Black Mirror a tuhle Indie rychlovku jsem si užil. Ze začátku jsem si říkal, že to bude brnkačka, ale s každým přibývajícím levelem to chtělo projet několikrát a zjišťovat odkud nepřátelé chodí, kdyby tohle bylo RNG, zvedlo by to ještě obtížnost. Jen v posledním levelu mi přišlo, že tam nepřátelé reagují a chodí neúplně dle nějakého vzoru, ale spíš jak vy se pohybujete, tak podle toho to pošle další nepřátele. Na poslední pokus to byl nakonec samurajský meč, kdo mě dostal už nevím z kterého pokusu :D Spojení minimalistického příběhu a příjemné herní mechaniky je tato hra pro mě velkým překvapením.
+16

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

  • PC 90
Dohráno několikrát, naposledy v rámci Herní výzva 2020

Jedi Academy není hra, která my vás měla tolik čím zaujmout. Postavy nejsou na nijak vysoké úrovni, příběh je průměrný, některé levely jsou otravné. V čem hra však exceluje je soubojový systém, který je alfou a omegou celé hry. Budete sekat své protivníky mečem, zezačátku jako ubohý učedník, poté jako padawan a na konci jako rytíř jedi. Základ hry je jednoduchý. Střídáte mezi povinnýma misema, které jsou hodně o příběhu, a vedlejšíma misema, ze kterých musíte vždy splnit alespoň 4 z 5 (ale můžete splnit všechny). Zatímco hlavní mise nejsou tolik zajímavé (zejména Vaderův hrad), vedlejší budou ty, které vás budou bavit. Zejména se střídající typy misí vás nezačnou nudit.
Tato hra vás i přes své chyby zabaví a budete si užívat pravé souboje se světelnými meči, která vás do hry budou táhnout znovu a znovu!

Pro: Level design,

Proti: Příběh, Vaderův had

+16

Trine 3: The Artifacts of Power

  • PC 35
Severní vítr je krutý!
Po nadšeném a opakovaném dohrání Trine, Trine 2 a Trine 2: Goblin Menace jak v singlu, tak v coopu, jsme se na třetí díl velmi těšili jako na další plošinovku, ve které se dá navíc chodit dozadu a dopředu. Bohužel jim to nevyšlo, a hra tak u nás nadobro skončila nedohraná.

Základní kameny víceméně zůstaly: stále 3 postavy s různými schopnostmi (bojovník, kouzelník, zlodějka). Něco se trochu změnilo (kouzelník kouzlí jedním tlačítkem, nikoliv gestem), něco se přidalo (zlodějka může hýbat obrovskými kamennými kvádry, pokud k nim uváže provaz), něco zmizelo (strom schopností). Chození dozadu se povedlo dobře, zejména proto, že ovládání zůstává stejné, ať už postava stojí jakkoliv. Jediné, co skřípalo, bylo přenášení beden, ale dalo se to naučit. Celkově to hodnotím spíše pozitivně - kdyby se alespoň takhle podařilo i to ostatní, byla by hra dobrá. Ale...

V jedničce a dvojce se další kolo odemykalo tak, že se dohrálo to předchozí. Navíc byly po mapě poschovávané lahvičky s XP, kterými se daly odemykat nové schopnosti. Ale nemusely. Tady je to jiné: další kola se odemykají právě sbíráním schovaných lahviček. Zaprvé to ruší plynulost průchodu levelem - ano, vidím tě, vím, že když tady postavím pět beden a chytím se támhle za ten hák, tak tě získám, ale teď to sakra nechci dělat, teď chci jít dál! Zadruhé to nutí k prolézání už dohraných kol, když k odemčení toho dalšího chybí třeba 2 lahvičky ze 150. A zatřetí to vyžaduje práci s tou příšernou mapou na výběr levelu, po které se musí chodit a hledat levely, kde ještě chybí lahvičky.

V jedničce a dvojce byl level design takový uvěřitelný. Někde byl třeba kostlivec na hlídce ve strážní věži, za dřevěnou hradbou byli dva další a hned za nimi nějaká houpačka, po které se nějak vyhouplo dál. Tady je to jiné: levely jsou striktně rozděleny na chodící a bojovací části. Vždy, když jsme prázdnými chodbami došli na obrovské náměstí a zavřely se všechy brány, měl jsem chuť bojovat spíš s vývojáři než s nekončícími vlnami nepřátel. To ale ještě není nic proti minihrám: stát pět minut na místě a mlátit neustále se rodící nepřátele po hlavě bednou bych opravdu nepotřeboval, kdybych nepotřeboval ty pitomé lahvičky.

Kooperační režim drhl na dvou věcech: jednak kamera občas přeletěla moc daleko dopředu (do další místnosti), i když byl druhý hráč ještě vzadu, a jednak se často stávalo, že hráč vpředu umřel tak nešťastně, že se k němu druhý hráč nemohl dostat a ani ho oživit. Nebylo to však nic zásadního, hlavně v porovnání s lahvičkami.

Celkově je to promarněná šance a vícero kroků hned několika špatnými směry. Snažím se věřit, že k systému postupu se vývojáři uchýlili kvůli natažení herní doby, když jim docházely peníze. Ale ten level design se na to svést nedá, to opravdu pokazili.

Pro: Grafika, hudba, přítomnost kooperačního řežimu

Proti: Systém postupu, level design

+16

Netvor Speed

  • PC 55
Netvor Speed dělající si už svým názvem legraci ze známé série závodních her, některé díly v lecčems předčí. Jasně, vizuálem asi těžko, ale minimálně systémem poškození, které má vliv na jízdní vlastnosti vozů bezesporu.

Cíl vydělat 100 000 euro, které jsou v plánu následně propít v místní putyce, je vcelku směšný, ale co na tom. Hlavně je třeba si hlídat stav nádrže, aby auto nezastavilo v půlce trati. Tím, že se na jednotlivé závody sází, jsem měl o motivaci postaráno a danou částku jsem si opatřil vcelku rychle. Nejde o žádný převratný titul, ale na freeware scénu celkem ujde.

Pro: systém poškození, doplňování paliva, sázení na závody

Proti: krátké, cíl hry

+16