Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Spore

  • PC 50
Celý problém Spore je už v samotném počátku tvorby, ve snaze vytvořit pět her najednou, místo aby se tvůrci soustředili na jednu hru a tu pořádně vypilovali. Takže tu máme pět příšerně jednoduchých nepropracovaných her nebo spíš základních prototypů her. Sestávají se jen z pár primitivních úkonů, které musíte neustále opakovat bez nějakého pořádného smyslu, takže velice rychle upadají do naprostého stereotypu. Hrát to není tak strašné, každý ten prototyp má něco do sebe. Je v nich potenciál, a kdyby je někdo rozpracoval, mohly by to být moc dobré hry. Důkazem budiž, že takové hry existují, žádná z pěti herních částí Spore totiž nepředstavuje nic nového.

Pokud jde o možnosti editovatelnosti, také to není žádný zázrak. Na skládání příšerky musíte nejen shromažďovat body, ale i vyhledávat a sbírat jednotlivé tělní části. Ty pak přiřazují příšerce různé vlastnosti, nevyhnete se tedy plácáním věcí na tělíčko podle vlastností a ne podle vzhledu. Jestli si chcete zkusit vytvořit příšerku podle libosti, je lepší pustit si editor nezávisle na rozehrané hře. Když mě hra později nabízela editovat další a další herní objekty, už mě to začínalo spíš otravovat. Ostatně k čemu je mi nastavovat si vzhled budov ve městě, když mám kvůli aspoň nějaké přehlednosti stejně většinu doby pohled odzoomovaný natolik, že z nich vidím leda barvu? Nakonec mi ale vadilo nejvíc, že většina věcí vylezlá z těch editorů vypadá jako něco, co uplácalo malé dítě z plastelíny a několika obalů od bonbonů. A všechno na co narazíte ve hře tedy ostatní příšerky a jejich vybavení z těchto editorů vylezlo také. Ze začátku to vypadá pestře, možná i zajímavě, po delší době hraní se vám z toho může dělat zle, jako se vám udělá zle, když se přecpete sladkým. Já jsem ke konci viděl už jen hromadu podobných splácanin a říkal si, že tahle hra má snad tu nejhnusnější grafiku ze všech, přestože má své pěkné momenty.

Celým svým pojetím a jednoduchostí je Spore hrou především pro děti. Stylizuje se do takové hry neomylně i graficky. Jenže každá další etapa je výrazně delší než ta předchozí a s narůstající délkou roste i ubíjející stereotyp a od třetí až čtvrté etapy postupně přibývá značná nepřehlednost.
+15

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

  • PC --
Po třech letech se vracím ke hře, kterou jsem už dávno zatratil pro její technické problémy a nudný začátek.

Šanghajskému týmu se rozhodně nedá upřít snaha o originalitu a celkové posunutí série trochu jinam - a ruku na srdce, Splinter Cell přesně tohle potřeboval. Nápad s dvojím agentem je skvělý, mise na základně JBA mě velmi bavily, možná více, než samotné mise v terénu. Některé mini-hry jsou zábavné a rozhodující momenty ve hře jsou opravdu prekérní.

Bohužel, to je tak všechno. To ostatní už se dá považovat za kvality budgetovky někde z Ruska. DA trpí neuvěřitelným množstvím bugů a chyb v technickém zpracování, bez patchů je hra nehratelná, i s nimi jsou bugy na denním pořádku. A nejen bugy, ale i jisté logické nesrovnalosti. Asi největší WTF moment mě čekal ve čtvrté misi - na jedné straně ledovce vládne krásné počasí, stačí se ale posunout o pár metrů a dál a začne sněhová bouře jako kráva. Navrácení se zpět do míst, kde bylo hezky má za následek opětnou změnu počasí na slunečné. A tak pořád dokola. Legrační. V posledních misích se mi stávalo, že zastřelená stráž vstane z mrtvých, nebo že se od ní kulky odrážejí jako od lokomotivy. Největší problém je pak vyvolávání poplachu stráže, která vás na piko-sekundu spatřila - v tu chvíli po vás jde celé okolí naprosto jistě. A že kolem zuří válka a vy používáte zbraň s tlumičem? Neva, stejně všichni naprosto přesně vědí, odkud jde střelba.

Zatímco noktovizor byl v minulých dílech nepostradatelnou součástí výbavy, tady jej ani nevyužiji a když se o to chci pokusit, tak mě z něj hned začne bolet hlava. Kdo takovou rozlinkovanou obrazovku schválil, kdo na to má čumět? Kromě toho je čtvrtý díl opravdu krátký, teoreticky obsahuje pouze šest hlavních misí a omáčku okolo.

Nenudil jsem se, nelituji času, ale Double Agent zůstává i přes své světlé stránky nejslabším dílem série.

Hodnocení:
**/5
Spíše zklamání.
+15

BioShock

  • PC 90
Bioshock – nepřímý následovník, nebo spíše jeden velký odkaz na geniální System Shock 2, pokračuje v jeho bravurním konceptu temné FPS s propracovaným a hraní mohutně proplétajícím příběhem. Od System Shocku však uteklo spoustu vody, na jednu stranu to znamená, že Bioshock oplývá fantastickou, moderní grafikou, jenž hráče občas přinutí se i jen tak zastavit a prohlížet si okolí (zvláště vodní efekty), ale také to znamená, že hra se podřizuje jednoduchosti a konzumnosti doby. Survival prvky jsou omezeny, systém upgradování a práce s itemy jsou jednodušší, což je sice fajn pro běžné FPS hráče, ale trochu to snižuje jejich význam a důležitost pro úspěšné procházení hrou.

Ale to jsou jen pihy na kráse, berme itemy a plasmidy, bez kterých se dá obejít, jako zpestření, či alternativní možnosti, Bioshock i tak samozřejmě zůstává spíše hardcorovou, než primitivní hrou a nakonec ani tak nevadí, že v něm vlastně „nejde“ zemřít, nejdůležitější je totiž samotný pocit z hraní. Atmosféra je natolik silná, hutná, vtahující a navíc i docela depresivní, že se hráč určitě nebude cítit jako neporazitelný Rambo, nýbrž bude stále ke světu Bioshocku spíše vzhlížet jako k něčemu velkému, třeba zrovna jako k monstróznímu podmořskému světu, ve kterém se dějí neuvěřitelné věci...

V případě Bioshocku se skutečně jedná o „něco jiného“, tohle není obyčejná hra, je výjimečná svým zpracováním, smyslem pro detail, jakousi filmovostí, co se týče důrazu na příběh a dění všude okolo, je to také jedna z mála her, u níž není design levelů jen skvělý, ale dohromady tvoří i určitou estetiku. Možná právě takto vzniká umění i v oblasti video her...

Pro: Příběh, příběh (ano, raději hned dvakrát), grafika, design, atmosféra, snad i herní doba

Proti: Řada předmětů a plasmidů je nepotřebná, slabší survival horror prvky, lehký závěrečný boss

+15 +17 −2

BloodRayne 2

  • PC 70
Hektolitry krve, latex, dvojice neskutečně dobře nabroušených čepelí (že by i Ramsay mohl závidět), velmi fajnový řetěz, monstra, upíří zoubky a kundozní vzhled hlavní hrdinky k tomu – toliko a mnohem více bych toho k Rayne mohl ve zkratce napsat. Do tohohle komentu mírně zahrnu i menší popis jedničky, ať to mám hezky pohromadě.

Je tomu již řada let, kdy se na mém radaru vyskytla slibně vypadající řezba nesoucí název BloodRayne. Dodnes si pamatuju, jak jsem na Vřesinském koupališti přemlouval bráchu, aby mi hru neprodleně sehnal. S prvním hraním přišla ale vcelku vlažná sprcha, jelikož jsem byl ze hry tak nějak zklamaný. Celkově to teda bylo uspokojující, úroveň brutality rozhodně přes hranici, pod kterou se tehdejší ostatní hry schovávaly, atmosféra většinou dost hutná, odreagovávalo se u toho skvěle, návykový to též bylo, no vlastně si nebylo nač stěžovat. To jen že já čekal kapičku víc. Nesporně jsem tedy čekal poněkud lepší vizuální stránku (ruku na srdce, ta hra dobrou grafiku nemá a neměla jí ani ve své době), ale především, a v tom jsem byl nejspíš nejnaivnější, jsem čekal jakýs takýs příběh. Jako, on tu ten příběh je, ale je totálně o hovně, to se musí uznat (přitom na upíří tématice by se dalo TAK vyřádit!). Takže vrchol motivace to hrát a dohrát byla pouze vize ultimátního masakru, kterého se mi naštěstí svým způsobem nakonec dostalo.

Každopádně, první BloodRayne byla skvělá řezba, vyloženě ideální na vypnutí mozku a bezstarostné běsnění. Tudíž, když jsem četl první preview na Bloodranye 2 (tuším v LEVELu nebo SCORE – oběma časákům R.I.P., dobré časy to byly), nedočkavostí jsem se mohl posrat. Rayne na tyčích, nová monstra (a že tyhle vypadaly zatraceně COOL!), mnohem atraktivnější grafický kabátek a v neposlední řadě změny v hratelnosti, no zkrátka očekávání tehdy překonalo i Vánoce! Bohužel, když se mi pod ruce dostala poprvé dvojka, né že přišla další studená sprcha, on se na mě rovnou zhroutil celý Mount Everest. Absolutně všechno jsem na té hře nesnášel do morku kostí, a taky jsem tehdy napsal jednu ze svých prvních čtenářských recenzí pro Tiscali games (ještěže už to nevedou, nejsem na ty bludy, co jsem tehdy psal, moc hrdý!), kdy jsem hře udělil tuším 20%. No jo, byl jsem ještě pořád moc malej na to, abych si tohle vychutnal a abych přetrpěl některé otravnosti. Každopádně, po pár letech jsem si tuto hru zopakoval a musím uznat, že zvýšení hodnocení o těch 50% je zcela oprávněné.

Bloodrayne 2 totiž opravdu není o nic horší, než jednička, ba naopak v některých směrech jí hladce mete ze stolu, ale taky má některé novinky navíc, kterými si tedy ostrostřelecky hází klacky pod vlastní nohy. Jo, mluvím o těch úkolech typu „hoď tolik a tolik nepřátel na tolik a tolik objektů, aby ses dostal dál!“. Lidi, musíte uznat, že je to totální retardace a ještě neskutečně frustrující, protože to ani nefunguje zcela tak, jak by mělo! Namátkou vytáhnu jednu situaci, která mě suverénně dostala nejvíc – kdesi na diskotéce jsem byl na parketu, kolem dokola jakýsi silový pole, čtyři repráky u stropu a neustálá vlna nepřátel. Úkolem je hodit libovolné čtyři týpky (nebo děvčata) na ony repráky a to tak, že rychle, ať stihnete všechny čtyři najednou, aby vznikl tak velkej zkrat, že to to silový pole vyřadí z provozu. Stalo se mi, že jsem se o tohle pokoušel cca čtvrt hodiny, a pak to nepřátelé asi přestalo bavit a už se u mě ani jeden neukázal, takže jsem musel hodit reload a už nevím přesně kde to bylo, ale vím, že ne právě blízko tomuhle úkolu. Nasralo to, a to velmi kvalitně.

Další novinkou jsou tyhle krvavé pistole... .no to mě poserte na holý záda! Proč dávat sbohem perfektně adekvátním normálním střelným zbraním z jedničky, a na jejich místo mrdnout tuhle sračku?! Omluvte mou hrubost, jen jsem se snažil dostatečně jasně vyjádřit, jak moc jsem si tyhle pistolky (které později produkují i rakety…že to zní debilně? Že si to neumíte představit? Co teprv až to zažijete…) oblíbil. Vážně, nikdy nepochopím, jak to s tímhle tvůrci mysleli. Největší džouk ale spočívá v tom, že „munici“ zde představuje krev nepřátel, takže se s těmahle stříkačkama budete muset dělit o krmivo! A to je fakt potom o držku, když potřebujete jak doplnit zdraví, tak akutně doplnit krev v pistolkách, páč potřebujete vystřílet další sbírku raket na nějakýho bosse. Sralo mě to, hodně kvalitně!

Co se bossů týče, když jsem je tak nenápadně nakousl, opravdu mě nebavilo pětkrát opakovat jednu mučivě dlouhou bitku s tím, že toho parchanta (popř. svini) dorazím až v poslední kapitole. Když je to tak, proč jimi proboha museli tvůrci zasmraďovat i jiné kapitoly? Proč radši nevymysleli víc bossů s tím, že v prvních kapitolách bychom třeba museli konfrontovat snadnější bosse, s nimiž bychom čistě teoreticky nemuseli bojovat půl hodiny? Na nedostatek nápadů se rozhodně vymlouvat nemůžou, nápady tahle hra jinak oplývá až až. Sralo mě to, ustavičně, a taky mě to slušně zklamalo.

Nicméně, jinak je tahle hra guilty pleasure jak bejk. Stejně jako v jedničce, i tady se koná ohromnej masakrozní krvák (s tím, že zde Rayne umí i nějaké ty nové frajeřinky, na které se kouká opravdu skvěle), herní prostředí je vcelku variabilní, obtížnost podstatně zvýšila (i když furt někde slyším nebo čtu, jak je dvojka stokrát lehčí než jednička a kdesi cosi…co to melete? Jednička byla oproti tomuto poklidná procházka s prstem v nose a né že ne), kamera povětšinou zcela bezproblémová (což se cenní a mohlo to dopadnout daleko hůř), grafika hodně pěkná (obzvláště pak s FSAA patchem, který sice neskutečně přidává na nárocích, ale stojí to za to…a pokud nevíte, o čem teď mluvím, vaše mínus :P), dokonce i příběh o něco zajímavější (v zásadě furt o hovně, ale nějak jsem měl větší zájem a byl jsem do toho takovej…ponořenější) a herní doba je perfektně optimální.

Nakonec se nemůžu nezmínit o jedné krásné věci, a sice skutečnosti, že při finální bitce s Kaganem je možné toho páprdu bez sebemenších problémů rozsekat, zatímco Rayne sama je nesmrtelná a ještě je zastaven čas, aby se Kagan při porcování moc necukal. Pokud jste hráli, možná víte o čem mluvím, pokud nevíte, zamyslete se nad tou fontánou. :D). Nevím, jestli to tam tvůrci hodili úmyslně, ale rád si myslím, že jo, a pokud se nepletu, je to skvělej vtípek na rozloučenou. :)

Pro: gore, je to zábavný, je to brutální, vypadá to skvěle a nejednou se u toho člověk zapotí

Proti: krvavý pistolky místo normálních zbraní, nesčetněkrát opakované souboje s některými bossy, pohazování nepřátel na různé objetky za účelem zpřístupnění si cesty dál

+15

Fallout 3

  • PC 65
Fallout 1 byl bleskem z čistého nebe. Revoluční hra, která zašlápla konkurenci svou nadčasovostí a formou. Fallout 2 genialitu ještě vylepšil a zvětšil. A Fallout 3?...Fallout 3 to bohužel celé trochu podělal.

Nechci kreslit čerta na zeď, na Fallouta 3 jsem se těšil, ale ruku na srdce, čekal někdo toho samého ducha série, po prvních zveřejněných screenshotech? F3 byl velmi zajímavý a nadějný. Způsoboval tím velkou vlnu zájmu - rozbořený a beznadějný svět, tentokrát z perspektivy vlastních očí, zachovaný rpg systém s perky, vylepšený bojový systém, brutalita, to vše od tvůrců série Elder Scrolls..To nemůže dopadnout špatně, zvlášt když tvůrci poměrně početnou skupinu odpůrců ujistili i v to, že vše se ponese v duchu minulých dílů.

Jenže ono ne. Fallout 3 je nafouknutá bublina co s ostrou ránou praskla, po pouhé první hodině hraní. Ačkoliv zde není řeč o - špatném hraní, Fallout 3 baví, přináší spoustu zajímavých a okázalých prvků, nadhazuje velmi autenticky atmosféru světa po apokalypse a tak dál, jenže.. Kampak se poděla ta nadsázka, ta schopnost tvůrců minulých dílů vytvořit zpustošený svět, ale nebrat ho na druhou stranu zas tak vážně. Fallout 3 to prostě neumí. Fallout 3 je jako experimentální pokus Bethesdy o realistický pohled na apokalypsu světa, což se ovšem stalo zcela kontraproduktivní se samotnou zábavou.. Ono totiž spojovat s podobnou vizí firmu, která se ve svých hrách běžně pustin "dopouští" a nechat jí vytvořit otevřený pustý svět po apokalypse (jež tvůrce pojme ještě k tomu realisticky a z vlastního pohledu), to může zavánět skoro až průšvihem. (Skutečnost je taková, že použité spektrum barev pro svět Fallouta 3, je ještě menší, než by bylo reálně snad vůbec možné)..

Fallout 3 může mít zábavné questy. Může mít kvalitní RPG systém, může mít zábavné souboje v celkově moderním hraní. A to vše má. Co ale bohužel nikdy mít nebude stejně jako jeho vývojář, je prachsprosté pro hráče - osobitější pojetí. Ať bych jmenoval jakoukoli hru od Bethesdy se kterou jsem měl čest, každá hra měla stejný problém. Po všech stránkách senzační hry, pokaždé však s nepříjemným dozvukem neurčité mrtvosti. Ve světě Fallout 3, kde je šedavost a pustota navíc i logickým odůvodněním, je tenhle dojem pochopitelně ještě větším a v mym případě tak defakto zabíjí jinak velmi dobrou hru..

Fallout 3 mě nenadchl..bohužel

Pro: Kvalitní RPG systém, souboje, brutalita, některé momenty, optimalizovanost, nápady, řada questů

Proti: Chybí nadsázka, barvitost a osobitost předešlých dílů, kde autoři správně odhadli téma a zbytečně to lidově "nehrotili"..

+15 +17 −2

Ve stínu havrana

  • PC --
TAk tuhle hru jsem poprvé hrál když mi bylo cca. 9 let. Sice jsem se moc daleko nedostal ale co už:-) Teď po pár letech(asi 10 letech) jsem si s chutí zahral znovu(i když jsem měl problémy se spuštěním na XP), a ta hra mě uchvátila, tak moc že jsem jí hrál dva dny v kuse. Sice občas tam jsou některé hádanky opravdu tužší, ale to mě rozhodně neodradilo. Hra má prakticky co nabídnout i v dnešní době. Já jako spíše takový laik co se Adventur týče jsem byl prostě mile překvapen, a hned po dohrání této hry jsem se pustil do TAjemnýho ostrova:-) Co se hry samotný týče, tak se mi moc líbila grafika a samozřejmě nadabování. Tuto Adventuru by si měl zahrát každý fanda Adventur, nebo za Vámy přijde Severín a ukáže svůj Rambo styl:-)

Pro: pěkně ručně kreslená grafika, humor

+15 +17 −2

Fuk

  • PC 40
Na první pohled se Fuk jeví jako příjemná oddechová freewarovka pro chvíle, kdy máte několik minut volna a chcete se odreagovat. Pro několik šílenců naopak představuje výzvu k dosažení co nejvyššího skóre, se kterým se následně budou prsit v highscore tabulce na netu, ale těch věru není mnoho.

Po chvíli vypouštění plynů z tělních otvorů skřítka (nebo co to je) totiž většina hráčů zjistí, že laťka zábavnosti je mnohem níž, než se zprvu zdálo. Ve výsledku je člověku nakonec "fuk" zda hru hrál nebo ne. Důvodem je především podivné nutkání autorů frustrovat hráče pouze jediným životem skřeta, což znamená konec hry s prvním zásahem kakance, který vás trefí. Pokud se v tomto ohledu v pozdějších fázích hry něco mění mi není známo, dál než do čtvrtého kola jsem se nedostal. Situaci nijak významně nezachraňují pestrobarevná peříčka či různě veliké a rychlé prdy/krky. Pro mě je na celé hře nejlepší úvodní melodie.

Pro: Znělka v menu, bonusy/penalizace z padajícího peří.

Proti: Od hraní naprosto odrazující princip "zásah a konec".

+15 +16 −1

Call of Duty 4: Modern Warfare

  • PC 95
Modern Warfare mě ve své době doslova uchvátila filmovým zážitkem jako vystřiženým z Black Hawk Down.
Hrál jsem pouze single player. Na začátku člověk nasedl do tréninkové mise a až do konce se vezl na vlně zábavy. Ať jsem posuzoval z kteréhokoliv úhlu, kromě přílišné naskriptovanosti (která se ale dá v žánru lineární střílečky očekávat), jsem nenaleznul žádný aspekt, který by šel udělat lépe.
Vojáci mají tvrdej a nevděčnej job, tahle hra mi poskytla možnost zažít tu část jejich práce, díky které zážitky z běžného života blednou, aniž bych se musel tak jako oni vyrovnávat s vlastním svědomím.

Pro: nepolevující akce, téměř filmový zážitek

Proti: naskriptovanost

+15 +16 −1

Call of Juarez

  • PC 90
Poměrně originální FPS s pár stealth misemi, nádhernou grafikou a skvělým příběhem. Začátek možná trochu nudný, poprvé mě to nezaujalo, jakmile se ale dostanete přes dvě úvodní mise hra vás chytne a nepustí až do závěrečných titulků. Skvělý příběh, nádherná grafika, zbraně, neokoukané prostředí, různorodý gameplay...

V CoJ hrajete střídavě za dva charaktery, každý má své specifické vlastnosti. Když jsme hrál poprvé (2007) tak mě víc bavili mise za Raye, teď jsem si víc užil ty za Billyho. Ač se na první pohled může zdát že je hra dlouhá tak tomu tak rozhodně není, na normální obtížnost mi zabrala něco pod 10 hodin. Multiplayer neobsahuje nic zajímavýho, CTF, TDM, DM, přesto jsem ho asi čtyři hodiny hrál a celkem jsem se u něj bavil. TOP 1 mezi FPS (nepočítám Deus Ex, to není čistá FPS)

Pro: originální prostředí i zpracování, příběh, grafika, dabing, různorodost mmj i díky dvěma charakterům, optimalizace

+15

Far Cry 2

  • PC 60
Far cry 2
Možná je brzy na to komentovat hru, kterou jsem ještě nedohrál, ale myslím, že už mě nepřekvapí, jestli ano, doplním komentář. Far Cry 2 mám prozatím uloženou „k ledu“ neodinstalovanou a myslím si, že si ji ještě rad dohraju. Asi jen potvrdím to, co se této hře vyčítá a co se na ní chválí.

Pozitiva:
Je to krásná podívaná a ve hře je perfektní volnost pohybu. Ted jsem chtěl pokračovat v dalších kladech a nic mě nenapadá. To snad abych ještě snížil hodnocení. Přeci jen - vozidla, miny a taková maličkost, a to je realistické nastupování a přesedání ve vozidle, kdy je vidět přehmatávání rukou.

Takže jdeme na negativa.
Výběr postavy:
s žádnou jsem se nemohl ztotožnit, protože po přečtení jejich životopisu jsou to většinou pěkný grázlové, ale ono je to stejně úplně fuk, jelikož na hru to nemá absolutně žádný vliv.

Příběh (dělá zážitek):
Jaký? Mate zabít Šakala dodavatele zbraní pro dvě znepřátelené strany. Howgh. Pak chodíte od jedný frakce ke druhý pro úkoly, střílíte na všechny všichni střílej na vás dopokavaď je všechny nepostřílíte. Ani nevím pro koho vlastně ten či onen úkol dělám. Schrnuto:o hovně.

Přestřelky:
kolikrát se mi stalo, že po jediném výstřelu okamžitě všichni protivníci věděli od kud jsem přesně střílel kamufláž nekamufláž. (s tichýma zbraněm to bylo o chlup lepší)

Ukládání:
Ve hře dobýváte tzv. ukryty – chatrče, ve kterých si můžete hru uložit. PROČ? Když si ji můžete uložit kdykoli během hry.

Přátelé:
během hry se můžete skamarádit s ostatními postavami ve hře, které vás, mate-li s nimi dobrý vztah, zachrání, když nezvládnete situaci a umíráte. K ČEMU? Když si hru můžete kdykoli uložit.

Respawn nepřátel:
ve všech recenzích si na to stěžují a je to tak. Vystřílíte stanoviště, kousek odjedete a čary máry fuk černoši někde v Africe ovládají teleportační technologii. Proč ne??!Fuck.

Volnost:
psal jsem, že se mi líbí, ale jdete- li za „příběhem“ tak se v ni utopíte a začne vás otravovat, protože za jednotlivými úkoly jezdíte většinou přes celou mapu + výše zmíněný respawn.

Proč mám vlastně v plánu se k Far Cry vrátit? Tento fakt vysvětluje i kolikrát rozdílná hodnocení této hry. Ten kdo nebude nikam spěchat (tzn. nebude chtít plnit jeden úkol za druhým, aby postupoval „rychle v příběhu“ a hru rychle dohrál) a bude si chtít jen tak zastřílet, bude spokojen. Hru bude hrát po kouskách, solidně si zastřílí v krásném volném prostředí, respawn nerespawn a jeho počínání nebude úplně nesmyslné, protože při něm asi splní nějaký ten úkol a vlastně se posune dál…a dál… takový hráč dá klidně vyšší hodnocení jinak myslím, že 60 % je až až.

Pro: GRAFIKA - prostředí, volnost, vozidla, miny

Proti: příběh, ukládání, stereotyp, volnost - vzdálenost,rychlý respawn, nevtáhne

+15 +20 −5

Dark Messiah of Might and Magic

  • PC 90
Kdo by od Mesiáše čekal Oblivion, bude asi zklamán. Ačkoli jsou ve hře RPG prvky, tak jsou to jen dovednostní body pro postavu, zvyšující znovuhratelnost téhle "řežby". Právě tyto prvky určují zdali budeme hrát za mága, válečníka nebo vraha. Zážitek ze
hry se mění podle toho do čeho dáváme své dovedností body. Rozhodně nejzábavnější je hra za bojovníka - souboje mečy, přehnaná fyzika, kopání a spousta dalších vychytávek je to nejlepší co hra může nabídnou. Při hře za mága se neušpiníte od krve, ale zábava je do taky. Například jednoho takového šermíře můžete pěkně potrápit- nejdříve ho necháte uklouznout na zamrzlé podlaze, následně jej můžete třeba osmažit ohnivými plameny, pak ho třeba uchopíte do telekinetické moci a ukončíte jeho život elegantním hodem na naostřené bodce, které se náhodou válí okolo. Za vraha se zase budeme plížit ve stínech a dýkami podřezávat nebohé orky, zbrojnoše a další havěť. Když se pokusíme zkombinovat dovednosti mága, vraha a bojovníka vznikne "paskvil", který nebudeme moci používat většinu dobrých zbraní, zbrojí, bude mít málo zdraví, many, prostě bude neschopný.
Ve hře můžeme zvedat většinu předmětů, které se jen tak válejí po světě, a vrhnout je proti nepřátelům. Někdy je docela sranda hodit proti rozzuřenému orkovi vidličku. Co se týče dějě, ten je sice předvídatelný, ale patří k nadprůměru. Ve hře narazíme na několik dobrovolných úkolů a možností jak se rozhodnout, ale v zásádě na nich příliš nezáleží. Další klad jsou bosové - někteří jsou jen obyčejní "maníci", kteří vydrží více ran, ale je tu několik speciálních a ty opravdu stojí za to. To pao-kai, kyklopové a obří královna pavouků. Navíc ve hře potkáme dvě fajn dívky:) Za pochvalu ještě stojí ozvučení hry (jak mluva postav, hudba, a celkové zvuky prostředí).
Možná mě trochu zklamalo, že zde narazíme na málo příšer, které bych ve světě might and magic čekal. Hra by mohla být delší.

Pro: souboje meči, magie, kopání, fyzika, grafika, rpg prvky, design prostředí, bosové

Proti: délka, málo nelidských protivníků

+15 +17 −2

Colin McRae: DiRT

  • PC --
Po těch hodinách odehraných v Burnout Paradise a NFS Underground 1,2 na mě působil Dirt jako balzám na duši. Vynikající tratě plné zatáček na odlišných typech povrchu(ostatně je to přeci rally), skvělý arkádový jízní model (ale ne tak arkádový, aby to hráče začalo po pár odjetých závodech nudit), řada odlišně se chovajících vozidel, které je možné před každým závodem docela široce upravovat. Negativum je pro mě engine hry, ale v tomto jde čistě o subjektivní věc, protože ten není schopen správně spolupracovat s mým počítačem, takže grafika u mě rozhodně nepatří k prvotřídním (i když to tak před přibližně rokem, kdy mi komp fungoval správně, bylo). A optimalizace mohla být také lepší - v závodech s více protivníky mi hra laguje tak, že by se za to nemusel stydět ani multiplayer Modern Warfare 2.

Už od capartích let jsem měl slabost pro závody, kde největší výzvou bylo pokořit svůj vlastní rekord trati. To přesně mi přináší Dirt a já jsem nadmíru spokojen.

Pro: spousta skvělých tratí, jízdní model

Proti: v podstatě pouze můj počítač :D

+15

Mass Effect

  • PC 75
"Vy jste Jack Shephard z LOST?"
"Nene, já jsem John Sheppard, aby se to nepletlo."

Podobnost je až komická, ale to nechme stranou.

Baví mě tenhle druh rpg. Ty z izometrického pohledu jsou na mě moc dlouhé a stereotypní, ale takový Gothic jsem například hrozně žral. Ovšem nemám rád scifi (nerozumím mu), tak jsem se Mass Effectu trochu bál - ale kdo by si ho z LEVELu nekoupil?

Hra mě neuvěřitelně vtáhla - chtěl jsem se jen podívat, jak to vypadá a už jsem se těšil skvěle odsýpajícím úvodem. Nenudí vás žádný tutorial, prostě začnete hrát a pokud se něco chcete naučit, můžete si přečíst KODEX. KODEX se hodí, při hře jsem se do něj několikrát podíval, abych si osvěžil informace, které se ve hře dozvíte.

Příjemně překvapila smrt postav, se kterými se na začátku setkáte (desátník žhavý do akce a turian).

Samotný příběh je podle mě velmi dobrý = srozumitelný, jasný, odvíjí se postupně a logicky, nejedná se o žádné "deus ex machina", kdybyste se všechno dozvěděli až na konci hry z úst hlavního záporáka. Jen toho patosu mohli tvůrci ubrat - jako sorry, ale kolikrát musím slyšet vlasteneckou muziku, která by se hodila stejně dobře do filmu Michaela Baye?
Jen nechápu, proč si scénáristé myslí, že hráči chtějí zachraňovat celé lidstvo - proč se děj neomezí jen na nějaké intriky, které se týkají jen Citadely? Proč vždycky musíme být světoznámý hrdina? Zvlášť když se jedná o první díl trilogie...

Rozhovory jsou dobré - konečně postavy jen proti sobě nestojí a nečumí... ale nečinnost NPC mi lezla krkem - všichni stojí jako sochy nebo tančí nebo sedí. Proboha, od dob Deux Ex se nic nezměnilo (i tam se některé postavy jen tak procházeli po hospodě), stále žádná NPC nemá na práci nic jiného než stát a čekat na to, až na ně promluvíte.
Mimiku obličejů jsem teda nezaznamenal - Sheppard se usměje jen jednou na konci, jinak jsem úsměv neviděl u žádné z postav. Ano, obličeje jsou hezké, ale mimiku nemají! Podívejte na Alyx, jak ta se kroutí!

Čert vem technickou stránku hry. Na rpg je velmi slušná. Mrkněme na obsah. Váš tým je vám úplně k ničemu. Slouží spíše na odlákání pozornosti od vás. Nějakého taktizování si neužijete, vaši parťáci si vystačí sami, sami používají schopnosti, netřeba je nějak komandovat. A když to zkusíte občas nereagují nebo se někde zaseknou o bednu (!!!). Stejně tak mě dostalo, že si nemohou sami otevřít dveře.

Možnost volby ve hře je, ale nemá důsledek (alespoň zatím). - pokud mi do třetího dílu nepomůže nijak královna rachnai, budu fakt nasranej :) - Jistě, když zachráníte Ashley, vyspí se s váma, ale tak nechápu, jak někdo mohl nezachránit Ashley :)... i když teda není moc hezká, opět vede Alyx. A hlavně je každá oceněna body, která vám přibudou buď k Ochránci nebo k Odpadlíkovi, takže hned víte, na čem jste... což je jen další důsledek zjednodušení ve hrách.

Hlavní linka je bezchybná, vedlejší úkoly mě přestaly bavit až na úplný konec (když jsem podesáté vešel do té samé základny) a rozhodně nebyly takový vopruz jako v Assassins Creed. Hra mě neskutečně bavila po celou dobu, ale mohla být lepší. O dost. Méně postav, více prohloubit charaktery, příběh rozdělit na tři části a né, že hned v první se z hlavního hrdiny stane součást historie a vůdce lidstva. Ubrat některé stupidní momenty (jako když Sheppard poradí neznámé ženě ať jde na vyšetření a ona "tak oukej"), trošku poštelovat cut scény a HLAVNĚ přestat dělat ze Shepparda Mirka Dušína - nemohl jsem se zbavit pocitu, že i když jsem dělal všechny křivárny, které mi hra dovolila, pořád mi Sheppard připadal jak Hawkey "za každou cenu správňák" Pierc. Lidé nemají rádi kladné "bílé" hrdiny, už by to měli zjistit i tvůrci her.

Na konec musím pochválit češtinu - všiml jsem si jen jedné chyby a zdála se mi naprosto brilantní. Krom "smrťáků" mě nic netahalo za oči...

Pro: príběh, emotivní sekvence; bez záseků; tak akorát dlouhé; dostačující technická stránka hry; některé charaktery

Proti: nehybné NPC; občas děsný patos; zbytečně moc postav; nedostatečně prohloubené charaktery vašich nejbližších; prakticky to nepřináší nic nového

+15 +22 −7

Penumbra: Overture

  • PC 90
A sakra! Tak tokovejdle horor jsem zase nečekal...věděl jsem, že tahle hra není pro slabší povahy-ale že ji budu hrát v pěti minutových úsecích-a následně si mezi nima dávat půl hodinovou pauzu-to jsem tedy opravdu nečekal. Zpočátku hra vypadá vzkutku mile-a vůbec né hororově (ale ve vzduchu už to visí...ta atmosféra). Z celé hry mi nejvíc v hlavě utkvělo první setkání s vlkem a ním spojené blokování dveří a pobíhání v úzkých spletitých chodbách se srdcem v krku...a pak ještě to prolézání pavoučím tunelem...to byl opravdu hnus a skoro to vypadalo, že ty hrůzy v něm nikdy neskončí-protože sotva jsem unikl jedné "smečce"pavouků, už po mně šli dvě další a ještě ke všemu se mi za zády uvolnil velkej balvan...tohle opravdu není hra pro slabé povahy...ale bavit a děsit zvládá opravdu bravurně!

Pro: Atmosféra, logické hádanky, dabing Pavla Pípala (namluvil Reda)

Proti: Některé pasáže už přišli přemrštěné i mě, ke konci příliš mnoho pobíhání na rozsáhlé mapě vždy z místa A do místa B a naopak

+15

Bully

  • PC 85
V podstatě souhlasím tím, co napsal ugraugra.

Školní prostředí namísto gangsta-nigga je vážně osvěžující změna, variabilita misí se při nejmenším vyrovná San Andreasu, možností se vyblbnout jsou tu mrtě. Hra je relativně jednoduchá a taky mi to tak spíš vyhovuje, než naopak, a souboje považuju za celkem zábavné, i když je pravda že drcení jednoho tlačítka funguje samo o sobě celkem obstojně. Skvělý je i humor.

Po technické stránce co zásadního vytknout, i když určitě je vhodné instalovat patch. Hra mi sice párkrát spadla, ale nebylo to nic hrozného - rozhodně ale ukládejte pravidelně sami, bo tu žádné autosavy nejsou a když vám to jako mě 6 hodin od posledního savu spadne, není to vůbec pěkné. I když je pravda, že v hodinách chemie a částečně i hudebky a v některých dalších částech (hlavně interéry) se hra opožďuje, nikdy mi z toho nevzešel zásadní problém. (Možná krom failnuté hodiny chemie, ale těch bylo i tak dost :))

Kdybych měl hře něco vytknout, bude to hudba, která je imho prostě odfláknutou sbírkou nevýrazných melodií.
Grafika mě naopak příjemně překvapila - kdybych to srovnal se San Andreasem, tak tady je všechno detailnější a barevnější a vůbec prostě hezčí :)

Po stránce gameplaye mě poměrně zklamala možnost balení holek, která opravdu končí jen líbačkou se 100% health bonusem, což navíc vyplývá z úspěchu ve výtvarce a ne z balení slečny.

A pak jsou tu samozřejmě typicky Rockstarovské neduhy, jako že musíte v rámci příběhu dělat blbosti, které byste sami nedělali (vůbec příběh taky nikterak neoslní), nebo že mise je v případě neúspěchu v drtivé většině případů nutno opakovat od začátku. Občas naštval i denní časový limit - jednou mi harant usnul kousek před koncem dlouhé a i trochu těžké mise, jindy dva metry od postele... podporuje to sice iluzi denní školní docházky, ale imho to šlo zpracovat i líp.

No prostě Bully má svoje mouchy, což je důvod proč mu nefláknu 90. Vedle GTA her se Bully určitě neztratí a svou originalitou nad ně v podstatě vyčnívá. Rozhodně se nenechte zmást místním celkovým hodnocením - 73% je urážka :)

Pro: originální prostředí, nenáročné, příjemně odsýpá, variablita misí, humor, mrtě miniher a dalšího obsahu

Proti: nic moc hudba, gameplay neduhy typické pro Rockstar hry, nemá autosaving, engine občas nezvládá, nějaké ty bugy

+15

Medal of Honor: Airborne

  • PC 55
Hned na začátku to řeknu natvrdo, Medal of Honor: Airborne pro mě bylo dost velké zklamání. Přitom to tak ze začátku rozhodně nevypadalo. MoH sliboval přinést trochu jiný zážitek z 2. světové, než jaký nám byl servírován v konkurenční sérii Call of Duty a po stáhnutí a odehrání dema jsem byl opravdu natěšený na plnou hru a s tou přišlo docela rozčarování.

Co se mi opravdu nelíbilo byla především délka hry, hrál jsem to tuším na obtížnost Normal a dohráno za pár hodin a to i přesto, že obtížnost nebyla zrovna vybalancovaná a chvílemi jsem dost umíral. Airborne měl být i o volnosti, ale byl to jen první dojem, hráč měl sice možnost seskočit kam chtěl a tam se pustit do boje, jenže k čemu to bylo, když spolubojovníci na jiných místech stejně čekali než dorazí hrdina Travers a teprve potom se na daném místě rozhořel boj, který stejně zůstal na hráčových bedrech, protože spojenci umírali jak na běžícím pásu, nebo někam mizeli, neznámo kam.

V FPS s 2. světové čekám víceméně realitu, takže upgrady zbraní prováděné za pochodu (představte si, že uprostřed bitevní vřavy se vám najednou na zbrani zhmotní optika nebo větší zásobník) tomu dávaly docela na prdel. Nacisti asi taky v průběhu války jedli hodně železa, protože s postupem hry se stávali nějak odolnějšími a ve chvíli, kdy na mě vyběhl týpek s MG42 v ruce jsem jen nechápavě koukal a přemýšlel, jestli nehraju spíš sci-fi střílečku. Parádní byli i vojáci, kteří mě při dobývání mostu vytrvale ostřelovali panzerfausty. Design misí tak nic moc, líbila se mi továrna v Op. Varsity, naproti tomu třeba Flak Tower úplně na konci mi přišel jak šitý horkou jehlou, jenom aby to už bylo hotové.

Pozitivum byla určitě HW náročnost, na tehdejším průměrném stroji se to hýbalo solidně, každopádně chtít za to v době vydání 1300,- jsem považoval spíš za zlodějinu.

Pro: HW náročnost, některé mise, vypadal oto celkem dobře

Proti: Nereálné prvky, některé mise, nelinearita jen zdánlivá

+15 +16 −1

Max Payne

  • PC 85
První díl Maxe Payna má u mě bohatou historii. Poprvé jsem ho hrál před mnoha mnoha lety, takřka v době vydání u kamaráda, který tehdy vlastnil počítač snů. Samozřejmě mě ke hraní moc nepustil a já se musel spokojit s díváním se na tehdy vizuálně úžasnou hru. Mnohem později jsem se dostal k druhému dílu, který jsem křížem krážem proběhl mnohokrát, a když jsem se ještě o chvíli později dostal k jedničce, působila na mě jako hodně chudý příbuzný. Jednak díky slabší grafice, ale hlavně kvůli absenci fyziky, která dělala dvojku tak zábavnou, jaká je. Tehdy jsem hrou doslova proběhl a následně na DH pořádně zkritizoval.

Tentokrát jsem se však do hraní pustil s čistou hlavou a příběh Maxe Payna si náležitě vychutnal. On první díl má rozhodně své klady a není jich málo. Začněme příběhem. Ten je na první pohled hodně tuctový – bla bla zabili mi ženu bla bla jdu se pomstít bla bla a u toho vystřílím půlku New Yorku bla bla… Kouzlo však tkví v jeho, na tu dobu neskutečně, filmovém podání a hutné amtosféře. Příběh je vyprávěn pomocí komiksových předělů, které jsou skvěle nakreslené a hlavně perfektně ozvučené. Jejich sledování mě pomalu bavilo více jak samotné hraní. K tomu výborný hudební motiv a máme tu jistou herní pecku.

Co se samotného střílení týče, teprve až dvojka ho dotahuje k dokonalosti. Nicméně to neznamená, že úroveň zábavnosti není vysoké úrovni. Max Payne totiž i přes své stáří dokáže trumfnout mnohé moderní střílečky. Tehdy revoluční bulletime je skvělým hratelnostním doplňkem a zároveň prvkem, bez kterého by Max Payne byl neskutečně těžký. Zapomenout můžete na autoléčení, tady se jede naostro. I na nejlehčí obtížnost je Max Payne místy skutečnou výzvou. Zároveň však není frustrující střílečkou. Stačí se zamyslet, každá pasáž jde zvládnout.

Herní design je další silnou stránkou hry, zejména v první půli jsou úrovně hodně variabilní a neotřelé. V závěru ale hře trochu dochází dech – pobíhání v tajné základně či bludišti jakéhosi muzea bylo podstatně nudnější.

Verdikt: Max Payne je bezesporu hodně kvalitní akce se zajímavou story a skvělým leveldesignem. Svojí výtvarnou stránkou a výbornou noir atmosféru si dokáže hráče získat po celou dobu hraní, které se pohybuje okolo 9 hodin.

Pro: výborně podaný příběh, atmosféra zasněženého New Yorku, grafika, hudba, komiksové předěly, humor tvůrců

Proti: ke konci přehnaná výdrž nepřátel, Max se tváří jak dement

+15 +27 −12

Call of Juarez

  • PC 80
S CoJ jsem se setkal již dříve, ale zasekl jsem se hned na začátku při útěku za Billyho. Ale setkal jsem se s ním ještě podruhé, když byl přiložen u Score společně s FlatOut: UC a tak jsem si řekl, že by byla škoda to nezkusit ještě jednou. A kupodivu jsem útěk zvládl bez problémů a postupoval hrou do dalších kapitol. Ihned při prvních chvilkách za Billyho (tedy začátek hry) mi bylo jasné, že ten hoch si nebude libovat v žádných přestřelkách a bude spíš postavou na "stealth", jak zde již ostatně zmínili ostatní. Přestřelky a tvrdší akce jsou spíše doménou reverenda Raye.

Právě přestřelky mne nejvíce bavily a ve hře o ně nebyla nouze, stejně jako o zbraně. Když jsem již u té akční stránky CoJ, tak musím pochválit ještě "bullet time" a alternativní střelba. Co mi naopak malinko vadilo bylo ničení zbraní, to mi přišlo trošku zbytečné a otravné.

Mise za Billyho mne místy sice trošku nudily, ale po akčních misích za Raye byli příjemným a zajímavým zpestřením hry, stejně jako, když jdete naopak z kůže Billyho zpátky k Rayovi.

Co se mi na hře líbilo nejvíce byla grafická stránka, jinak mne velmi příjemně překvapil samotný konec, jelikož jsem se velice bál, že bude chudý, ale mé obavy se díky bohu nevyplnily. Suma sumárum pro mne bylo CoJ velice zajímavým zpestřením.

Pro: Přestřelky, odlišné postavy, originalita, grafika

Proti: některé mise za Billyho

+15

Singularity

  • PC 80
Mno, tak to mám za sebou a v ústech mi zůstala jakási pachuť. Dobře, vezmu si pár tik-taků, ať se mi lépe dýchá, a mohl vám tak s čerstvým dechem říct, co mám na srdci. Chtěl bych se pozastavit nad jednou věcí. Proč jsou hrátky s časem tak diletantsky udělané? Těšil jsem se, že budu mít možnost, alespoň trochu ovlivnit tok času. Toho jsem se nedočkal, krom TDM funkce Deadlock vytvářející kouli, která uvnitř sebe výrazně zpomalí čas. Ale co předvádí Age revert, tak to se mi nelíbí. Mít možnost objekt přetransformovat z jednoho stavu do druhého a nazpátek pro mě nejsou hrátky s časem. A to vůbec nemluvím o programově naskriptovaných skocích v času, které jsou tak nečekané, že sem je vždy sám tušil. Asi jsem moc náročný a možná ještě není ta správná chvíle pro moje fantazie. Tak snad někdy příště.
Musím také zmínit grafický kabátek hry, který mě okouzlil ale i zároveň pohoršil. Nevím jestli to je chyba nebo to tak mělo být, ale opravdu polovina hry mi přišla jako bych se koukal na objekty ve velké vzdálenosti a byl přitom u nich. To ale neznamená, že se mi to nelíbilo. Právě díky tomuto faktu, se mi to zdálo více komiksově říznuté.
No a na konec bych chtěl zmínit to co si myslím o všech ukončeních, které nám byli naservírovány. Podlé mého názoru byli spíchnuty opravdu na poslední chvíli a tak jsem po dohrání Singularity cítil velké zklamání. Hra jako střílečka věru špatná není, ale nesmí se od ní chtít něco jiného. Což jsem bláhově chtěl.

Pro: Pif paf, grafický styl, linearita atd.

Proti: Hrátky s časem, děj, grafika, strašně málo druhů nepřátel, ukončení atd.

+15

Sensible World of Soccer

  • PC 80
SWOS je fotbal, který stojí za to vyzkoušet. Narozdíl od moderních fotbalů si vystačíte s jedním tlačítkem, které slouží pro střelbu, centry, přihrávky i skluzy. Naučit se ovládat svůj tým a střílet branky chce trošku cviku, ať už hrajete na klávesnici nebo na joysticku. Hra obsahuje velké množství týmů, jak národních tak i klubových - mimojiné i českou ligu.

Každý hráč má určité atributy, jeden exceluje v rychlosti, druhý má silnou střelu, třetí zas dobře drží míč. Celkový počet a velikost hvězdiček pak znázorňují obecnou kvalitu hráče. Váš tým má také k dispozici rozpočet, hráče samozřejmě můžete prodávat i nakupovat.

SWOS je příjemný mix mezi jednoduchým managerem a čistou fotbalovou arkádou.

Pro: Zábava.

Proti: Slabší managerská část.

+15