Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Super Metroid

  • SNES 95
Tahle hra je právoplatně nazývána jednou z nejlepších her všech dob. A to i při pohledu optikou dneška.

Technickému provedení není možné cokoliv vytknout. Grafika je na poměry konzole SNES skvělá, ozvučení je více než slušné a hudba prakticky dokonalá a výborně podkresluje jednotlivé oblasti a situace (bossfighty).

Herní náplň sice obnáší většinou boj, který je víceméně zbytečný, pokud vám zrovna nechybí energie nebo munice, protože nepřátelé se při opětovném vstupu do místnosti respawnují, a průzkum spojený s hledáním vylepšení pro power suit, které jsou doopravdy potřeba, jednak k tomu, se vůbec někam dostat, a jednak k porážce bossů, jejichž smrt z nějakého důvodu odemkne průchod do hlavního pirátského hnízda, kde už je možné problém únosu malého Metroida vyřešit jednou provždy, nicméně po většinu hry se nudit nebudete, různé oblasti vyžadují různý přístup a nová vylepšení přinesou do hry zcela novou mechaniku.

Největším problémem je ale to, že vám hra vůbec neřekne, co máte dělat, po úvodní scéně a levelu na vesmírné kolonii Ceres se Samus prostě ocitne na Zebesu a hráči, poraď si sám. Nějaká "databáze", kde by si hráč mohl přečíst o nepřítelích nebo o tom, co má dělat (jedinou radu v podobě věty "Find the metroid larva" hráč obdrží v případě smrti), jako je to třeba ve hře Another Metroid 2 remake. Ale chápu, tehdy se hry dělaly jinak a potřebné informace byly v manuálech (ale ani tam není napsáno, že do Tourianu se dostanete zničením bossů).

A navíc ne vždy je jasné, kudy jít, hra vás sice umí chytře uzamknout v jedné oblasti, odkud se prakticky nedá dostat jinak, než s použitím konkrétního vylepšení (dobrým příkladem je Ice Beam v Norfair, který je možné využít ke zmražení nepřátel a jejich použití jako plošin pro vyskákání zpět nahoru). Ale očekávejte, že si všechny oblasti budete muset projít několikrát, možná s vyjímkou Wrecked ship nebo vodního světa Maridia.

Nicméně tohle je celkem marginální, a když nevíte, co dál, vždy můžete jen tak hledat další generická vylepšení (více života a munice), dokud nenajdete cestu dál. Nicméně díky mapě, která byla fanoušky série velice vítaná, je vždy možné zjistit, kde jste ještě nebyli (pokud najdete mapový terminál a stáhnete si mapu dané oblasti, samozřejmě).

Ve zkratce - Skvělá hra, možná dokonce nejlepší, co kdy na SNES vyšlo.

Pro: grafika, hudba, hratelnost

Proti: nejasný cíl, bloudění

+15

Blue Estate The Game

  • PC 70
Příběh zabere něco kolem tří hodin. Tony Luciano, jako syn mafiánského šéfe, vystřílí při záchraně své milované, Cherry Popz, bar Kim Čong Illa v podprsence. To spustí válku mafiánkých rodin a …. ne, tohle není podstatný.

Zápletka, jenž doprovází tuhle zběsilou a šílenou střílečku, je stejně tak bláznivá, jako celý průběh a stylizace hry. Kromě humoru by si zasloužilo vyzdvihnou styl vyprávění příběhu. Ten je vyprávěn další postavou a to je vlastně jen prostor pro další vrstvu humoru.

Kromě myši se zde uplatní i používání směrových kláves. Ty se používají třeba na otevírání dveří, ale i na odstranění „bordelu“ z kamery. Jako jsou třeba Tonyho vlasy, které kvůli „nedostatku gelu“ padají Tonymu a do obličeje a zaclání tak výhled hráči. Což je určitě fajn zpestření a při vyšší obtížnosti to dokáže rozproudit krev.

Blue Estate jako rail shooter funguje tak jak má a největší jeho síla je v humoru. Bohužel (zároveň bohu dík) je dost krátká. Nepřidá tomu ani arkádový režim, protože je možné ho projít jen v příběhových misích a těch je pomálu (úroveň na hřbitově je skvělá v obou režimech).

Příště budu muset sáhnout po hře do Herní výzvy, která nebude mít dva komentáře, jenž říkají o hře úplně vše...

Herní výzva 2019 - 10. "Barevný svět"

Pro: humor, stylizace, délka

Proti: délka, počet úrovní

+15

Battlefield 1

  • PC 40
Battlefield 1 si jako učebnici První světové války nepořizujte. Je to trololo sci-fi hra, která díkybohu aspoň splňuje definici "Dohraj hru, ve které se budete účastnit skutečné historické události." a tím pádem jsem nepromarnil 5 hodin svého života jen tak.

Velká válka ve mně vždy vzbuzuje zvědavost, protože je to opomíjené téma jak ve filmech, tak i ve hrách. Bohužel černoch vyzbrojený samopalem není úplně to, co si představujete. A vážně by mě nenapadlo, že budu ve WW1 hře nadávat na skutečnost, že nemůžu kurva najít žádnou pušku, všude samej automat! Vím, že kolem roku 1918 se dostávali k vojákům, ale nejsem si jistej, že by je měli mít všichni. Gameplay to samé.. ve škole nás učili, že to byla zákopová válka, vojáci několik týdnů posunovali frontu o pár metrů. Tady máte v podstatě přeskinovanou jakoukoliv hru z WW2 a dál. Kampaň působí jako tutoriál k multiplayeru, příběh je klasický Battlefieldový/CoDčkový žblept.

Co stojí za řeč, je grafika. Frostbite engine je prostě pecka, která umí kouzlit naprosto pohlcující scenérie. A k tomu se to hýbe všechno krásně plynule na plný pecky s GTX 1060. Zvuky zbraní jsou opět slušně hutné a máte pocit, že držíte opravdové kanóny.. ať už vlastně existovaly nebo ne. Ale nespraví to tu hořkost, kterou po dohrání máte na jazyku z promarněné šance.
+15 +16 −1

The Legend of Zelda: Skyward Sword

  • Wii 95
Po mojej prvej Zelda hre (Breath of the wild) som sa pustila aj do jeho predchodcu a to Skyward sword. Na jednej strane ma veľmi lákala predstava ovládania pomocou iného ovládača ale na strane druhej som sa obávala jeho nepraktickosti. Myslím, že som po 70 hodinách dospela k názoru, že má svoje pozitíva ale aj negatíva.

K tomu dobrému by som zaradila väčšie nasadenie v boji, keďže bojujete svojími vlastnými pohybmi rukou. Je to odlišný pocit než len keď stláčate jedno tlačidlo a postavička urobí všetko za vás. Pohyby hráča boli príjemne implementované aj do hlavného menu a spestrili sa rôzne hádanky a rébusy.

Tým negatívnym by bolo pre mňa to, že nie vždy bol každý pohyb perfektne rozpoznaný a pri bojoch, špeciálne v tých kde bolo treba presne zasiahnuť, som často udrela inak než som plánovala. No a ďalším dôležitým aspektom bola nepohodlnosť, ktorá sa prejavovala hlavne na zápästí. Asi je to o zvyku, kedže neskôr to bolo o niečo lepšie ale predsa, pri bežnom ovládači sa mi to nestáva. Viem, že je to skôr hodnotenie príslušenstva a nie samotnej hry ale aj práve to vám môže pomôcť v rozhodnutí, či si hru zahráte alebo nie.

Keď pristúpim k samotnej hre, tak k tomu veľmi vydarenému by som zaradila hudbu a prekrásny svet rozdelený do rôznych lokácii, ktoré sa časom menia a tým sa vám otvoria nové možnosti ako využívať svoje nástroje a dôvtip. Sprevádzajú vás v ňom neskutočne rozotomilí obyvatelia jednotlivých oblastí, ktorí vám pomáhajú a dávajú rôzne úlohy. Hádanky nepôsobili frustrujúco a mali príjemnú obtiažnosť, pri ktorej ste si užili preskúmavanie jednotlivých dungeonov. Obavála som sa snových častí v každej oblasti. Nakoniec nedopadli zle, no ostávajú mi v pamäti ako nie tie najpríjemnejšie úlohy. Viacero z misií, ktoré ste mali možnosť plniť bolo plných humoru a vtipných scén. To v hrách veľmi oceňujem.

Samotní bossi boli skôr jednoduchší, dali sa zvládnuť na prvý pokus, až na niektorých pre mňa veľmi otravných. Ghirahim, The Imprisoned, Koloktos Vôbec mi to ale nepokazilo celkový dojem. Jednoducho musíte byť niekedy šikovnejší alebo sa naučiť určité postupy rýchlejšie.

Ak ste ešte nemali možnosť zahrať si túto hru a premýšľate nad tým, tak mojou odpoveďou je: ,,Len do toho!".

Pro: Pestrosť lokácií a hádaniek, hudba, humor

Proti: Nutnosť zvyknúť si na ovládanie

+15

Z

  • PC 60
K Zetku jsem si nikdy velký vztah nevytvořil, ač má fajn humor, hlavně v cut-scénách, co mi evokujou Kosmika z Červenýho trpaslíka, hratelnost pokulhává. Zamlada jsem se nedokázal adaptovat na herní pravidla a odepsal hru jako moc obtížnou, teď po letech naopak, jak člověk přijde jak a co, hra je až moc repetitivní. Také je nejdřív nutné si zvyknout na netradiční ovládání a potom dělat chůvu každé jednotce v pohybu, páč u těhle expertů si můžete být jisti, že ze všech možných cest si vždy vyberou tu, kde přes vodu chybí most.

Pro: Humor, obsazování vozidel, grafika, řada drobných animací a detailů

Proti: pathfinding jednotek, repetitivní

+15

Dragon Age: Inquisition

  • PC 95
Když jsem dohrál první Dragon Age i s datadiskem, říkal jsem si tohle je konečně po Dungeon Siege pořádná dávka RPG a navíc s poutavým příběhem. Díl druhý mě až tak moc nenadchl a tak jsem od toho třetího moc neočekával. Nicméně po pár hodinách jsem si říkal ,,kruci tohle nebude až tak špatné“ . A po dokončení musím s klidným srdcem říct, že Dragon Age : Inquisition zařazuji ve svém žebříčku na třetí místo nejlepších her co jsem za 20 let hrál. Opravdu se čekání na češtinu vyplatilo, protože příběh je zde dost propracovaný. Herní mechanismy nejsou nijak složité a postupem času si vše osvojíte.

Děj se odehrává v zemích Orlais a Ferelden, které jsou součástí kontinentu Thedas. Po výběru postavy a rozmístění základních atributů Vás hra hodí přímo do příběhu, kde jste zajat a obviněn Inkvizicí z vraždy božské Justin. Ovšem při deportaci před radu zachráníte své věznitele a uzavřete jednu z mnoha trhlin vedoucí z Úniku, přes kterou se na povrch derou démoni a zplozenci zla. Postupem času Vám inkvizice začíná věřit a stáváte se spojenci v boji proti původci zla Corypheovi .

Na vaší pouti za záchranou světa Vás mohou doprovázet tři společníci. Celkem je hratelných postav devět a je jen na Vás s kým osvobodíte Thedas. Občas se k vám do družiny přidají i nehratelné charaktery jako například Morigan jenž je známá z prvního dílu Dragon Age : Origins ( kterou dabuje herečka Claudia Black známá např. ze seriálu Hvězdná Brána). Každá postava ( některé i nehratelné ) má své boční questy, které s ní můžete plnit a tím i upevňovat vztahy. Do boje musíte sebe i své spojence patřičně vybavit zbrojí i zbraněmi, které lze nakoupit, najít, popřípadě vlastnoručně vyrobit, očarovat pomocí run, přebarvit a neustále vylepšovat. Osobně se mi vyplatila kombinace družiny 2x lotr, 1x válečník a 1x mág. Obzvlášť je dobré mít sebou mága i válečníka. Občas je totiž potřeba něco nabít magickou energií nebo něco rozbít silou. V průběhu souboje lze hru pozastavit a rozdat příkazy co jaká postava má zrovna udělat. To se hodí spíš při hraní na těžší obtížnost. Také v pozastaveném režimu vidíte vůči čemu je protivník odolný a naopak proti čemu je zranitelný. Ve hře lze měnit i taktiku chování jednotlivých členů. Například jaké lektvary, jedy a výbušné láhve mohou během boje použít. Jestli mají při střetu útočit či čekat na útok hráče. Mezi protivníky najdeme např. šelmy, templáře, zombie, duchy, draky, démony, stíny, nemrtvé a mnoho dalších. Ve hře se nachází i několik rébusů zpřístupňujících skryté jeskyně a chrámy, které ukrývají bohatství a poklady a třeba i výrobní schémata run. Nechybí ani klasické bylinkářství, kde z nasbíraných bylinek vyrábíte lektvary a jedy, postupem času i zápalné lahve. K výrobě zbraní a zbrojí jsou potřebné nerostné suroviny a suroviny ze zvířat, jako jsou kůže, zuby, drápy atd. Zkrátka vše co v žádném RPG nesmí chybět.

Orlais i Ferelden je rozdělen na mnoho menších lokací ( map ). Cestovat mezi nimi lze pomocí velké mapy nebo Válečného stolu. U toho lze kromě cestování získávat také suroviny a spojence nebo přidělit perky do vylepšení. A vylepšovat se toho dá v DAI opravdu hodně. Jednotlivé mapy jsou velice dobře graficky propracované a vše vypadá úchvatně. Navštívíte rozmanité lokace jako poušť, bažiny, lesy, města. Jeskyně, paláce, hrady, zámky, chrámy, ruiny a plno dalších, kde naleznete i spoustu čtení doplňujícího historii Dragon Age. Když přidáte skvělý příběh doplněný mnoha animacemi a do toho hraje výborný hudební doprovod, vytváří to jednu z nejlepších her co jsem kdy hrál.

S bočními questy jsem hru dohrál za 181 hodin, což je na singleplayer opravdu hodně.

Pro: Příběh, Grafika, Hudba, hratelnost

Proti: Kupodivu nic

+15

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

  • PC 80
Mimimi exhumovali nepochopitelně opuštěný žánr v podobě v lecčems bližší hrám od jejich německých kolegů ze Spellbound než těm originálním od Pyro.

S prvně jmenovanými mají společný smysl pro rozmanitý level design, ambici vyprávět příběh a především postavy, pro které platí, že mají xicht, a ne jen funkci.

Elegantně se též vypořádali s jednou z notorických absurdit předešlých her, a sice (ne)schopností odklidit tělo. Nyní dokáže po sobě zamést stopy každý z pětičlenného komanda až na jednoho. Výjimkou je ostrostřelec Takuma, což je ale k jeho invaliditě pochopitelné.

Vzpomínám si, jak před 20 lety po mně zůstávaly zpustlé základny. V Shadow Tactics lze mise procházet, jako když říznete skalpelem, a zbytek mapy nechat nenavštívený. Dokonce mnoho situací, do kterých se dostanete, lze vyřešit nenásilně, t.j. proklouznout za zády nic netušících nepřátel a posunout se blíže svému cíli.

Mám radost jako kluk, kterým jsem byl tenkrát, že tyto hry jsou konečně zpátky, a už už se třesu na nové Desperados.
+15

Heart Of Darkness

  • PC 80
Na oddech jsem si dal zas nějakou tu skákačku z minulosti a Heart of Darkness se docela povedl.

V roce 1998 už moc 2D arkád nevzniklo, ale Heart of Darkness se drží tradičního zobrazení i postupu. Nabízí klasických 8 levelů, každý v trochu jiném prostředí, systém hratelnosti podobný spíše Another World nebo Flashback a také něco málo logických úkolů - tu zmáčknout čudlík, tu odvalit kámen, využít přírodní prostředí či pošoupnout semínko, kouzlem z něj udělat strom a vylézt dál.

V jádru je to ale tradiční hopsačka ve které se bijí dva směry. Celý příběh a omáčka kolem podávaný v nadupaných animacích, ale působí děsně infantilně. Hrdinou je malý kluk Andy, který má problémy s učiteli i s mámou a kterému mimozemšťani unesou pejska. A tak nastartuje domácí raketu, sebere blaster a vydá se jim nakopat zadky. Jako z dětského filmu působí on, rasa lítajících pidižvíků která mu pomáhá i komický růžový poskok hlavního záporáka.

Tím ovšem infantilita končí - protože zlem je temný pán jak z hororu, kterého následuje celá obrovská armáda stínových monster a tomu odpovídá i hratelnost. Andy může zařvat spousty způsoby, na spoustě obrazovek jsou hejna stínových potvor všech možných tvarů a velikostí (odpudiví pavouci), z děr vylézají červi, jsou tu golemové rozpadající se na dva, různé masožravé kytky a než se dostanete na konec, bude Andy tisíckrát sežehnut, sežrán, rozcupován, rozdrcen atd... To vše v pohodové grafice, která navíc kouzelně navazuje na probíhající animace.

A jak se to hraje? Dost dobře. Hrdina není omezený životy, každých pár obrazovek je checkpoint, příšer je hodně ale dají se zvládnout, skoky nejsou zas tak těžké, stejně jako logické úkoly na ty většinou přijdete za chvíli. Hrdina má blaster, který posléze vymění za magické koule, umí střílet, skok i dvojskok, šplhat po stěnách, plavat, plazit se. Jediný problém tak zůstává dvojskok, který občas nezafunguje, většinou když zkoušíte přeskočit plamen a tak jsem poslední pasáž opakoval asi 30*.

Heart of Darkness je ideální záležitost u které vzteky nerozkoušete klávesnici a pokud překousnete tu infantilní omáčku, můžete se bavit pohodovou hratelností.

Pro: Pěkná grafika, pohodová hratelnost, tradiční arkáda s pár vylepšeními.

Proti: Infantilita v animacích

+15

Wargroove

  • PC 75
Pokud jste za svůj život hráli alespoň jednu tahovou strategii, bude vám základní princip Wargroove okamžitě jasný. Vše se točí kolem střetů dvou a více armád na šachovnicových mapách. Hráči střídavě budují jednotky, zabírají po mapách rozmístěné budovy (sloužící jednak jako zdroj příjmů, ale i jako kasárna) a bojují s nepřátelskými vojsky. V porovnání s některými megalomanskými tahovými strategiemi, kdy ovládáte celé národy, se Wargroove však omezuje na bojůvky spíše komornějšího rázu a na herní ploše zřídkakdy uvidíte více než patnáct vojáků na každé straně.

O to více je ale nutné starat se o každičkého vojáka a důmyslně využívat jejich schopností. Pouhá hrubá síla na výhru nikdy nestačí a je třeba brát v úvahu jednak speciální schopnosti jednotlivých jednotek, ale i jejich síly a slabiny. Například jízda sice doslova roznese na kopytech pěchotu, ale kopiníci pro ně mohou představovat neřešitelný problém. Je také třeba dávat si pozor na kritické údery, které každá jednotka může při splnění specifických podmínek aktivovat. Každé armádě navíc velí velitel, jenž má navíc v záloze speciální schopnost zvanou Groove, kterou postupně nabíjí zabíjením nepřátel. Ostřílení stratégové se tak nemají čeho bát a i přes počáteční zdánlivou jednoduchost Wargroove nabízí slušnou taktickou výzvu.

Studio Chucklefish za relativně nízkou cenu dvaceti dolarů nabízí velice solidní dávku obsahu, za kterou by se nemusela stydět ani ledajaká AAA hra. Základem je kampaň složená ze zhruba třiceti misí (rozdělených na hlavní a vedlejší), v nichž si vyzkoušíte úplně vše, co hra nabízí. Osaháte si všech dvanáct velitelů a jejich schopnosti a pod kontrolu dostanete jak klasické pozemní vojáky, tak i námořní a vzdušné síly. Každá mise působí zcela unikátně a těžko jmenovat nějakou, která by byla očividnou výplní na vyplnění herní doby. Ta je i tak úctyhodná a čas na dohrání všech dostupných misí se může vyšplhat až ke dvaceti hodinám.

Příběh je spíše odlehčený a humorný, plný postav, které by jakoby vypadly z nějakého dětského seriálu a co si budeme povídat, slouží především jako záminka, proč by si měly jednotlivé armády ve všech možných kombinacích jít po krku. Nedá se mu ale upřít jistý naivní šarm a takového psího generála Caesara, který na vlastní tlapku vede tažení proti banditům ohrožujícím obyvatelstvo Cherrystone, si je velice těžké neoblíbit.

Velký palec nahoru si Chucklefish zaslouží za naslouchání připomínkám hráčů. Bezprostředně po vydání hry jsem měl výtky například směrem k nepřehlednému UI, zdlouhavosti jednotlivých tahů, zbytečné přísnému hodnotícímu systému, ale netrvalo dlouho a téměř vše zmíněné bylo patchem vylepšeno.

Pokud jste fanoušky pixelartové grafiky, je Wargroove velmi pohlednou hrou. Milovníky realismu asi příliš nepotěší, ale k odlehčenému příběhu se komiksová grafika a chibi postavičky skvěle hodí. Mapy jsou tak akorát detailní, aby nebyly nepřehledné, bojiště je okamžitě čitelné a bojové animace nádherně plynulé. Zvláštní pochvalu si zaslouží fakt, že jednotlivé hratelné rasy nejsou pouhými barevnými variacemi, ale všechny jednotky mají pro každou z frakcí unikátní vzhled.

Když jsem poprvé uviděl záběry z Wargroove, okamžitě jsem si vzpomněl na tahovou strategii Advance Wars, jednu z oblíbených her mého dětství. A právě hráči Advance Wars budou ve Wargroove jako doma. Až si člověk říká, jestli podobnost obou her nehraničí až s porušením copyrightu! Zdá se ale, že Nintendo s takovouto poctou jejich značce nemá výrazný problém a dokonce svolilo k vydání hry na Switchi. Nám tedy nezbývá než si oddechnout, že tvůrci ze studia Chucklefish nebudou hnáni k soudu, a bezstarostně si s nimi zavzpomínat.
+15

Maniac Mansion: Day of the Tentacle

  • PC 80
Herní výzva 2019 - 8. "Hrátky s časem": Dohraj hru, ve které má hráč možnost manipulovat s časem.

Popravdě, moc jsem od druhého dílu Maniac Mansion nečekal. Jednička mě příliš nechytla, humorné adventury moc nemusím, radši mám rád pořádný příběh.

Takže jsem byl nakonec docela příjemně překvapený. Sehnal jsem si remastered verzi z GOG, ale v rámci zachování hratelnosti přepnul na původní ovládání a grafiku. A byl překvapený, že na rok 1993 není grafika vůbec špatná. Lucas graficky utekl Sieřře v tom roce o parník (Larry 6, Police Quest 4 a třeba i Gabriel Knight). Grafika je karikovaná, komixová, nereálná, ale povedená a rozhodně ani dnes neurazí.

Příběhově to taky není na humornou adventuru špatné. Jeden ze sidekicků z jedničky Bernard spolu s ošklivkou Laverne a vyžraným rockerem Hogiem nevědomky osvobodí fialové chapadlo (to zlé) z jedničky. To se rozhodne ovládnout svět. Aby tomu zabránil, rozhodne se šílený (ale už ne zlý) vědec Fred Edison je poslat do minulosti, ale něco se zvrtne.

A tak se Hogie ocitá v 18. století, kde otcové zakladatelé zkouší napsat ústavu a Ben Franklin dokazuje elektřinu a jeho úkolem je co nejméně ovlivnit historii a získat baterii pro nabití stroje času. Laverne je zas v 22. století, kde chapadla ovládla svět, lidi chovají jako mazlíčky a musí získat přestrojení a dostat se do laborky. A na Bernarda zbývá v současnosti nejtěžší úkol - sehnat dva miliony na koupi pravého diamantu a zprovoznění stroje času.

Stejně jako v prvním díle jsme celou dobu v domě, ale layout je notně zjednodušený. Stejně zjednodušený je i celý Scumm systém, příkazů je méně a většinou se vybere ten správný. A celé je to tak akorát obtížné. Předmětů, aktivních míst i lokací není zas tolik, abyste byli zahlcení. Kombinace jsou šílené, ale většinou zhruba tušíte co udělat a poctivým zkoušením kombinací se dá na všechno přijít, nebo se aspoň dobrat vtipných hlášek. Často stačí poslouchat, co Vám kdo říká, nebo zapojit svoji vlastní škodolibost (hrátky s křečkem). Nikdo Vás do ničeho netlačí, lokální úkoly můžete řešit tak jak Vás napadne.

Ale nebudu lhát, návod jsem použít musel. Obtížnost spočívá v tom, že předměty si můžete (a musíte) posílat časovými kadibudkami nebo i v tom, že co uděláte v minulosti ovlivní budoucnost. A na některé šílenosti jsem fakt nepřišel.

Každopádně ač příběhově nejde o nic převratného, bavilo mě to hrát, bavil mě odlehčený humor, pár odkazů na jiné díla od Lucasů, grafika i škodolibé řešení problémů. Konec kuželky, rozdělení trojice, vlajka nemá chybu, takže za mě slušných 80%.

Pro: Stylová karikovaná grafika, ulítlý příběh i humor, férová a pohodová hratelnost, hrátky s časem.

Proti: Na některé kombinace sami nepřijdete.

+15

The Evil Within 2

  • PC 80
Třebaže se Tango Gameworks nechali slyšet, že si vzali kritiku překombinované zápletky prvního dílu k srdci, nečekejte, že tato bude přímočará. Ani zde nejsou sovy tím, čím se zdají být.

Příběh druhého dílu vychází z událostí, které se odehrály ještě před tím prvním, přičemž tomu samotnému se jakoby obloukem vyhýbá. Docela by šlo říct, že nemusíte hrát ten předchozí, abyste se bavili u toho aktuálního. Bohužel to také mimo jiné znamená, že některé věci, obzvlášť při zpětném pohledu, nedávají úplně tak smysl. Tenkrát se s nimi nepočítalo, dnes se tam musí nějak našroubovat. Nebudete-li ale příliš rozumovat nad celkem, byť k tomu hra svádí, a přijmete-li ústřední premisu, se kterou jsem pravda chvíli bojoval, hru si užijete i po vypravěčské stránce. Ono si totiž Sebastiana Castellanose snad ani nejde neoblíbit.

Mohl bych tu ještě chvíli mudrovat nad tím, jak hra sem tam ztrácí tempo, a přičíst to na vrub otevřenějšímu světu, nebo že vedlejší mise stojí tak nějak za starou belu, ale fakt je, že John Johanas zdařile navazuje na svého předchůdce Šindžiho Mikamiho, který před několika lety vytyčil této staromilské sérii směr, a The Evil Within 2 je prostě skvělá, makabrózních monster, která vás budou budit ze sna, plná, hrůzu nahánějící a nervy drásající hra, kterou chcete hrát, zvláště jste-li na horory.
+15

Star Trek: 25th Anniversary

  • PC 80
Poslední známější adventura roku 1992 za mnou. Abych se přiznal byl jsem fanatický trekkie. Začínal jsem na Voyageru a Nové generaci, ale každý seriál mě chytil něčím jiným. TNG perfektní posádkou a diplomacií, VOY určitými postavami a novým prostorem a rasami, DS9 naprosto fantastickým kontinuálním příběhem, ENT efekty a prvními setkáními se známými rasami. TOS měla sice legrační efekty, ale zato geniální příběhy a dobrodružství a nezapomenutelnou posádku.

25th Anniversary celý svět TOS převedla naprosto dokonale v parádní hru. Nechybí tu nic z duchu seriálu. Postavy jsou namluveni herci ze seriálu, scénáře odpovídají klasickým epizodám, stejně jako ztvárnění jednotlivých lokací. Dialogy jsou fantastické, pochopitelně nechybí špičkování Spocka a McCoye. Chybí tu nějaký jednotlivý příběh, ale zato je tu 7 mini příběhů. Každý se odehrává na pár lokacích, ale každý stojí za to. Máme tu planetu, kde na mírumilovný řád útočí démoni, záchranu rukojmích od Elasijských pirátů, stanici vyvíjející virus proti Romulanům, setkání s kšefteřem Muddem na prastaré mimozemské lodi, raketovou základnu na asteroidu nebo střetnutí s Klingony a jedním pozemským bohem.

Prostě atmosféra je na 100% a už dlouho mě žádná adventura tak nechytla. Hratelnost a to ostatní? Inu je potřeba se do hry dostat. Hra je totiž mixem vesmírného simulátoru a adventury, přičemž v simulační části máte spoustu možností. Na můstku aktivujete zbraně, štíty, přečerpáváte energii, zadáváte kurz, vyhledáváte hesla v počítači a bojujete.

Boj patří k tomu nejotravnějšímu a je hlavním důvodem proč jen 80%. Vesmírné simulátory nejsou mým žánrem (s výjimkou kdysi dohraných X-Wing a TIE Fighter). Trefit cizí loď je umění, opravy trvají nekonečně dlouho a když na Vás v poslední misi vystartují tři lodě, trvalo mi ti spoustu pokusů vyhrát.

Pokud už se dostanete na planetu/základnu/loď, začíná tradiční adventuření. Dlužno říct, že to není úplný zázrak. Ovládání je krkolomné, aktivní místa se nehlásí, nechybí pixelhunting. Grafika na rok 1992 zrovna moc krásy nepobrala. Nicméně to vynahrazují logické akce, obrazovek a předmětů není moc a většinou tušíte co dělat. A pak hlavně ty Star Trekovské věci, které by byly i v seriálu. Výsadek tvoří vždy Kirk, Spock, McCoy a nějaký ten "červenokabátník" (který by Vám neměl zařvat). Na identifikaci se používají trikodéry, vědecké úkony zvládá Spock, medicínské McCoy, Kirk dělá zásadní rozhodnutí. Když něco uděláte, řeknete si jo takhle by to asi udělali v seriálu. Jsou tu dialogové možnosti, které ovlivňují vyústění příběhu. A jen na Vás záleží, jestli projdete každou ze 7 epizod cestou diplomacie, průzkumu a pomoci ostatním v duchu Star Treku a získáte 100% hodnocení.

Zkrátka 25th Anniversary je parádní pocta původnímu seriálu a k tomu i celkem slušná adventura. Už se těším na další díl.

Pro: Dokonalé vystižení všech detailů Star Trek: TOS, slušná hratelnost s logickými úkoly.

Proti: Průměrná grafika, otravné vesmírné souboje, občas pixelhunting nehlásících se předmětů.

+15

Army of Two: The Devil's Cartel

  • PS3 80
A je tu fajnová střílečka potřetí! Tentokrát však už převážně od jiných tvůrců, na jiném enginu a s řadou změn, které mi někdy byly a někdy spíš nebyly moc po chuti.

Na začátek je potřeba říct, že hraní za anonymní postavy je ta největší pitomost, kterou tvůrci do svých her poslední roky neustále tlačí. Salem a Rios sice nebyli nějaké velké osobnosti, ale jejich rozdílné charaktery a špičkování bylo pro mě daleko zajímavější, než poměrně sterilní Alpha a Bravo. Budiž jim ke cti, že alespoň mluví a k jistému profilování postav dojde i tady. Jenže o nich hráč neví zhola nic a ukázat mi je někdo na fotce, tak už ani teď nejspíš nepoznám kdo je kdo. Samotný příběh je ale fajn. Sice se nevymanil z béčkových vod, ale celé jeho pojetí je z celé série jednoznačně nejfilmovější a nejvýbušnější.

Díky tomu, že hra jede na Frostbyte enginu, tak si může dovolit vykreslit solidní scenérie a rozhodně je po celou dobu na co koukat. I ten framerate se drží v poměrně únosných mezích a to i za velmi intenzivních přestřelek či v rychlých animacích. Lokace vypadají solidně, jsou plné detailů a i když se za celou hru nedostaneme pryč z Mexika, prostředí jsou dostatečně variabilní. Navštívíme nebo resp. rozstřílíme mexické vesnice, drogová doupata, slumy či dokonce bohatší čtvrti středoamerických měst. A když říkám rozstřílíme, tak skutečně rozstřílíme. Kdo zná Battlefield, tak ví, že Frostbyte umí simulovat neskriptovanou destrukci a hra už tedy není tak statická, jako její starší bratříčci.

Samotná hratelnost už je značně přímočařejší. Tvůrci vyškrtli veškeré vedlejší činnosti, takže se po celou dobu prakticky jenom střílí. Což mi ale osobně ani tak nevadilo, protože gunplay je stále parádní. Více mě mrzelo osekání taktických možností, k čemuž je přizpůsoben i design, který na nějaké obcházení nepřátel už moc nehraje. AI je tu výrazně stupidnější, často prostě jen čumí a střílí, občas rushne B, ale nějaký koordinovaný postup jsem nevypozoroval. To bohužel platí i o parťákovi, který tu a tam úplně vypne svůj syntetický mozek a ani se mě nesnaží oživit. Bohužel výpadky skriptů mě párkrát skutečně potrápily a minimálně 4x, možná 5x, jsem musel restartovat checkpoint jen proto, že se mi někde můj compañero tonto zasekl nebo se neotevřely potřebné dveře. Další pro mě nevítaná věc je výměna dynamického krycího systému za ten klasický "tvrdý" ve stylu GeoW, který mi osobně vyhovoval o něco méně.

Ale jinak stále fajn střílečka, která sice opět nepřináší v rámci žánru nic nového, ale pořád se příjemně hraje a nenudí. Je to akční, rychle to odsejpá, má to nečekaně dost detailní animace a solidní béčkový příběh, který i díky několika překvapivým twistům docela táhne. A až na nějaké drobné zasekávání skriptů je to i technicky prakticky bezchybné.

Pro: hratelnost, destrukce prostředí, tempo hry, solidní béčkový příběh, vizuál a animace, solidní délka

Proti: občas zlobící skripty, oproti předchozím dílům tupější AI, omezené možnosti kooperace, anonymní hlavní hrdinové

+15

Degrees of Separation

  • PC 70
Další vizuálně uhrančivá pohádka od norských Moondrop, ale na rozdíl od Amphory přidává i celkem fajn hratelnost a hlavně ovladatelnost. Hrál jsem sólo a až na pár pasáží s ovládáním nebyl problém a řekl bych, že v koopu se bude páreček ovládat ještě lépe. Jedná se především o hru logickou, nejsou zde nepřátelé a postavy nemohou umřít, takže se většina překážek dá vyřešit krok za krokem.

Degrees of Separation se dělí na 6 úrovní (+ hub) a v každé se musíte popasovat s novým herním mechanismem. Jednou dostanete kabát blokující schopnosti, jednou dokážete rozříznout světy neprůstupnou hranicí apod. Celkově se mi míchání základních elementů líbilo a bavilo mě překážky řešit. Obtížnost beru jako spíše lehčí, byť jsem tam jeden zákys s nepovinnou šálou měl:)

Pokud bych měl zážitku s Degrees of Separation něco vytknout, byla by to mapa, která není podsvícená, a v tmavých lokacích není pořádně vidět. A pokaždé když jsem hru vypnul, musel jsem začínat z hubu, přičemž transportní systém mezi hádankami není nejrychlejší. Vždy bylo snazší dohrát celý level na jeden zátah.

Vzdáleně mi to připomnělo českou freewarovku Faux Pa.

Pro: pohádka, audiovizuální stránka, zajímavé herní mechanismy, správně zvolená obtížnost, teoreticky multiplayer

Proti: problémy s navigací, pomalý pohyb mezi hádankami, neukládá se poloha hrdinů při opuštění hry

+15

FlatOut

  • PC 65
Tady to začalo. Téměř neznámé finské vývojářské studio Bugbear Entertainment získalo díky dnes již profláklé sérii šílených arkádových závodů bezpočet fanoušků. Jasně, stalo se tak především díky druhému FlatOutu a jeho "rozšíření" Ultimate Carnage, ale bez jedničky by žádní následovníci nebyli.

Jednička je takový chudší příbuzný, lze si však osvojit základní herní principy, a ty pak naplno využít ve dvojce. Byl jsem zde vhozen do tvrdé reality a namísto naleštěných bouráků z Need for Speed jsem musel usednout za volant zrezivělých vraků těsně před odvozem na šrotiště, což je jeden z hlavních aspektů hry.

I nové součástky, které mému prdítku mohou trochu zvednout výkon, vypadají, že už byly několikrát použité v Demolition Derby. Navíc jich není mnoho, ale pro ježdění na zablácených okruzích to úplně stačí.

Vozy jsou rozděleny do tří kategorií, a to bronzové, stříbrné a zlaté a liší se nejen výkonem, ale samozřejmě i cenou, která se s každou novu kategorií zhruba zdvojnásobí. Já nedal dopustit na trojici Pepper, Fasthammer a Trasher, protože se mi líbil nejen jejich vzhled, ale i názvy.

Skvělým prvkem, který se moc často v závodních arkádách nevyskytuje, je výlet řidiče mimo vozidlo. Při tvrdších čelních nárazech je to opravdu efektní, bohužel se ale často stávalo, že se řidič prolétl i při nepříliš velkých nárazech zezadu či ze strany a to už tak skvělé nebylo. K jedničce se už asi nevrátím, protože dvojka poskytuje daleko více zábavy a lepší okruhy.

Pro: Pepper, zrezivělá vozidla, vylepšení, bláto, vylétávání řidiče

Proti: nezáživné okruhy, řidič vylétává až moc často

+15

Beat Saber

  • PS4 90
Beat Saber se stal fenoménem virtuální reality. Již několik měsíců v řadě okupuje první příčku nejstahovanějšího titulu v PS storu a nutno říct, že zcela právem. Headset společně s pohybovými ovladači dává možnost vnímat hudbu zcela novým způsobem a přímo jí prožívat. Je to hra, která prodává samotné headsety a táhne jejich prodeje nahoru. S každou pokořenou úrovní nebo obtížností může hráč viditelně sledovat postupné zlepšování svých dovedností, které nesmírně motivují jít dál a dál, až se z hráče stává ten, kterého zpočátku ve videích pokročilejších hráčů tolik obdivoval. V pokročilejších úrovních se hráč pořádně zapotí a hodně hráčů vnímá proto Beat Saber jako plnohodnotné cvičení, u kterého lze zábavnou formou hubnout. Stojí za to pořídit si VR jen kvůli této hře? Já říkám rozhodně!
+15

A Hat in Time

  • PC 90
Herní výzva 2019 č. 4 - S humorem jde všechno lépe (hardcore)

Když jsem hru poprvé zapnul, nečekal jsem něco užásného, ale byl jsem velmi mile překvapen. Pěkná grafika, k tomu skvělý soundtrack... Gameplay je ze začátku poměrně jednoduchý, ale postupně získáváte nové schopnosti (buť tím, že si vyrobíte nový klobouk, či koupíte nový odznak). Hra se skládá ze 4 světů, což není mnoho a možná by jich mohlo být o něco víc, ale vyloženě jako nedostatek bych to nepočítal. Potkáte se tak s mafií, podíváte se do filmových studií a také do strašidelného lesa (musím uznat, že kdybych ten jeden level hrál v noci, tak bych se fakt bál). V samotných levelech hledáte a snažíte se získat "Time pieces", ale najdete tam taky pár bossů, a souboje s nimi jsem si opravdu užil, nebyly vyloženě složité, ale taky ne úplně primitivní. Ještě bych chtěl zmínit vtipné dialogy. které se podle mě opravdu povedly. A nakonec musím zmínit jeden nedostatek, a to je kamera, která občas zlobila. Občas jsem se kvůli ní chvíli na nějaké místo nemohl dostat, protože se otáčela na špatnou stranu. Ale to je opravdu asi jediné velké mínus téhle hry.

A Hat in Time je opravdu velmi povedená indie hra, která asi spíš oddechová, ale přesto se ani na chvíli nudit nebudete. Myslím, že tuhle hru můžu s klidným srdcem doporučit naprosto všem.

Pro: Grafika, Soundtrack, Gameplay, Level design, Humor

Proti: Občas zlobí kamera

+15

Simon the Sorcerer II: The Lion, the Wizard and the Wardrobe

  • PC 90
Druhý díl je po půldenní (a celonoční) pařbě za mnou a já se pokusím zdůvodnit, proč opět trošku nadhodnocuji.

Dvojka se shlédla spíše v Monkey Island 2, Sordid se vrací jako duch, pomocí čarovné skříně vtáhne Simona opět do světa pohádek a chce se pomstít. Simonovi je to jedno, chce domů, ale napřed musí do skříně sehnat palivo. Celá hra je obrovská, rozdělená na 4 části a kromě monumentálního města vás provede pirátskou lodí, tropickým ostrovem a nakonec okolím Sordidovy pevnosti. Po příběhové stránce se toho opět moc nestane. Simon se střetne se starými známými (močálník, démoni), potkává konečně Calypsa a Alix, Sordid má nového poskoka a celé se to zamotá až ke konci kdy dojde k cestování časem, návštěvě pekla a nakonec výměně těl. Úpřimně otevřený konec mě naštval.

Co se ale změnilo a velice je humor. Tentokrát už to není pohádka, ale brutální komedie, kde na každém kroku narážíme na různé více či méně ubohé osoby, které jsou terčem Simonova ostrovtipu. Ze Simona je stal pěkný hajzlík, naštěstí vtip ho neopustil. Občas sice někomu pomůže, ale jen proto, že se mu toho hodí, jindy kašle na následky a někdy s gustem škodí. Vrcholem je, když před 4 aktem odmítne záchranu Alix, protože "je to velká holka, určitě se o sebe postará". Nechybí spousta hlášek, animační humor či pohádkové odkazy. Je tu spousta nerdů a Simon nezřídka prolamuje čtvrtý rozměr a uráží samotného hráče.

Co se bohužel příliš nezměnilo je grafika. 2 roky nejsou vůbec poznat, v určitých lokacích je grafika rozpitější než v prvním díle, jinde vypadá skvěle. Hudba je nevýrazná, dabing a titulky jdou zároveň, leč titulky se občas předchází, občas nedochází. Musím pochválit působivé a dlouhé outro, kde se opravdu vyplatí počkat do konce titulků jak to všechno dopadlo.

Těch 90% ale není za příběh nebo grafiku a ani za humor. Je to brutální, ale poctivou, férovou a dlouhotrvající hratelnost. Jen v prvním aktu je 12 lokací a v každé spousta problémů. Opět jsem si psal co by kdo mohl chtít, co by šlo udělat, opět jsem kombinoval a zkoušel až se mi z hlavy kouřilo a opět jsem v určitých chvílích musel sáhnout po návodu. Ve hrách jako je tato je to ale škoda, protože Simon nehází žádné klacky pod nohy. Žádné stresy, časové úkoly, trigerry spouštějící někde něco jiného. Naopak - je tu perfektní mapa a snad poprvé označování aktivních míst na obrazovce tlačítkem F10 - Haleluja!!! Takže zbývá jen poctivá kombinace, 8 ikonek a spousta logických a bohužel i nelogických úkolů. Ze začátku to jde, pak se občas zaseknete, protože zapomenete na Simonovu škodolibost, ale v posledním aktu je to už adventurní peklo. Zejména oblečení si psa je jedna z největších prasáren v historii adventur.

Takže shrnuto - Simon 2 je opět fantastická záležitost. 90% protože je to v podstatě totéž co jednička s průměrnější grafikou a občas brutální obtížností.

Pro: Obrovská hra, naprosto parádní humor, perfektní mapa, označování aktivních míst.

Proti: Grafika je stále stejná, obtížnost na konci brutální.

+15 +16 −1

Gato Roboto

  • PC 70
Stejně jako Minit by se dal nazvat mini dvoubarevnou verzí Zeldy, tak Gato Roboto je mini dvoubarevnou verzí Metroidu. Inspiraci se tvůrci ani nesnaží skrývat a hra se v podstatě hraje zcela totožně jako libovolný díl Metroidu, pouze s jedinou novou featurou (možnost vystoupit z robotického obleku a vystřídat ho za jiné vozidlo), přejatou ze série Blaster Master.

To však nemusí být nutně na škodu. V tomhle případě dvě až čtyři hodiny strávené s roztomilou kočkou a nutné k dohrání hry příjemně utečou. Kočka se ovládá hladce, upgrady jsou řádně overpowered, backtracking nedosahuje otravnosti, zkrátka vše je tak, jak má být. Na poměry žánru je Gato Roboto až nezvykle lineární a z celé série Metroid se tak nejvíce přibližuje černé ovci Metroid Fusion. Po vzoru Fusion to Gato Roboto však vyvažuje vyšší obtížností, hlavně co se týče bossfightů. U mě osobně však nikdy nedošlo ke frustraci a i když na téměř každého bosse bylo potřeba více pokusů, nejednalo se o žádné nepřekonatelné překážky.

Stejně jako zmíněný Minit, i Gato Roboto vzalo retro inspiraci o kus dál a namísto NES hry připomíná spíše hru ze ZX Spectrum ve dvou barvách. U Minit mi černobílá grafika nevadila, jednou to ale stačilo a Gato by rozhodně detailnější grafika prospěla. Výborný je však soundtrack, který jakoby vypadl ze Super Metroid.

Sečteno podtrženo, Gato Roboto sice není must-play hra, která změní žánr, ale fanoušky žánru za nízkou cenu rozhodně neurazí. Bloodstained navíc vyjde co nevidět, takže jako malý předkrm Gato posloužilo dokonale.
+15

Heavy Rain

  • PS4 75
V roce 2019 asi nemá uplně smysl se rozepisovat o tom, o čem Heavy Rain je. Na začátku roku jsem se po dlouhé pauze vrátil k videohrám a první hra, kterou jsem zapnul, byl Detroit: Become Human, který mě strašně chytnul. Logicky jsem byl natěšen na Heavy Rain a Beyond: Two Souls.

Nutno podotknout, že Heavy Rain nezestárnul dobře, obzvláště když ho člověk hraje po Detroitu. Mimika postav je místama absolutně směšná, obvlášť "cenění zubů" (doporučuju vygooglit obrázky "heavy rain teeth") mě vždycky dokázalo rozesmát nahlas. Ovládání QTE mi místy přišlo šílený (a to sem hrál tusím na střední obtížnost), např. když vám hra po sérii pohybů stickem hodí zákeřně další pohyb, ale tentokrát celým ovladačem. Mačkání 4-5 tlačítek najednou byla taky paráda.

Co se týče příběhu, tak musím říct, že mi trvalo dlouho se do něj ponořit a po prvním hraní jsem hru na delší dobu odložil. Pak už jsem jí ale zvládnul na 2-3 sezení. Hrozně mě rozčiloval přehnaný "simulátor" chození a dělaní zbytečných věcí. Chápu, že v roce 2010 muselo bejt to, že se můžete jít vychcat, převratný, ale nejsem uplně fanoušek týhle bezúčelný hyperreality.

Po vlažným úvodu se ale hra rozjela a konečně jsem v ní začal vidět hrdýho předchůdce Detroitu. Se začátkem úkolů od Origami Killera přestal bejt Ethan ufňukaná sračka a jí si tu jízdu začal konečně užívat.

Nakonec převládla spokojenost a hrát Heavy Rain před 9 lety, tak by bylo hodnocení určitě o něco vyšší.

Pro: Napínavý příběh; rozhodnutí, která opravdu ovlivní příběh

Proti: Hra nezestárla dobře - často komická mimika postav; místy zbytečný simulátor chození a dělání ničeho; vlažnější rozjezd

+15