Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Exhumed

  • PC 60
Musím se trochu ohradit proti tomu, že by byl Exhumed záležitostí na jedno odpoledne. Možná jsem prostě strašnej lůzr, ale takhle dlouhý levely jsem viděl snad jedině v Hexenovi a to jich tam bylo jen pět. Tady jich je dvacet a v podstatě všechny mi stačily na víc jak hodinu, někdy i tři. No co vám mám říkat, já u téhle hry strávil víc jak měsíc hrubého času.

K Exhumedovi jsem se dostal už jako dítě, kdy byla povinností každá nová 3D akce, ale mám pocit, že jsem se nedostal ani z prvního levelu. Dnes si ke hrám z Buildu vytvářím obtížný vztah, protože mi všechny přijdou +- stejné jako Duke Nukem 3D.

Jelikož jsem sám nějaké ty mapy v Buildu vytvářel, až moc si u těchto her uvědomuji všechny nedokonalosti a omezenosti enginu, stejně jako dusivou uzavřenost a umělost veškerého prostředí, které hráče obklopuje. U Důkáče to beru, protože ten to Build šílenství začal (Witchaven nepočítám), engine hodně maskuje a byla to první hra z Buildu, kterou jsem hrál (co, byla to moje vůbec první hra, kterou jsem hrál), ale u Exhumeda jsem se těžko těch pocitů zbavoval.

Exhumedova silná stránka je, jak už psali jiní, desing levelů, dlouhých levelů. Problém trochu je, že ty levely jsou takové úmorné. Vždy jsem byl schopen dát jen jeden level, maximálně dva a hru musel vypnout. Dokonalý odsávač energie. Design je super, ale je náročný na soustředění a je v něm moc skákání.

Naštěstí k jednotlivým kolům hraje výtečná hudba naprosto neznámého skladatele Scotta Branstona (škoda jinak nevyužitého talentu), která se směle zařazuje k lepším herním hudbám té doby (a jakože to byla samozřejmě doba nejlepší herní hudby, o tom není sporu).

Sympatické je, že se hra snaží i o nějaký příběh, který je i namluven, ačkoliv tak činí opět jen prostřednictvím několika nápisů mezi levely. Potěšilo i těch pár animací (hlavně závěrečná při špatném konci).

Trochu mě štvaly zbraně, neboť jediná dlouhodobě použitelná byl kulomet, jehož náboje ale byly hned fuč. Granát byl úplně naprd, protože ho hlavní postava hází pod sebe, pistole je slabá a furt se zdlouhavě nabíjí, plamenomet je slabý a je hned fuč, plasma hadi jsou silní, ale hráči extrémně nebezpeční a na malou vzdálenost nepoužitelní a božská ruka je super účinná, ale velmi pomalá. No a šavle je dobrá akorát na piraně.

Na většinu nepřátel jsem si vypěstoval strašnou alergii. Všichni jsou svým způsobem slabí (až na draka samozřejmě), ale všichni takoví hrozně otravní. Nejvíc asi ty včely a piraně.

Absence savu docela štvala zvlášť v posledním kole, který mi stabilně padal do Windows, což bylo dost prekérní. A i jinak se mi mnohokrát stalo, že jsem skončil bez životů a musel opakovat celé nové kolo. Zvláště při boji s bossy, to opravdu nebylo snadné.

Obecně je Exhumed hrou, jejíž hraní mi nečinilo nijak zvlášť velké potěšení, ale musím uznat, že její kvality nejsou tak malé. Především tkví v komplexnosti svých levelů a také v netradičním prostředí, které i v rámci build enginu dovede poměrně dobře vyobrazit.

Pro: level design, hudba, prostředí

Proti: úmornost, otravní nepřátelé, nevyvážené zbraně

+12

Call of Duty: Black Ops II

  • PC 70
Továrna na jednohubky opět uplácala další díl a nám nezbývá nic, než vzít párátko, pořádně napíchnout a zhodnotit chuť. Jako první udeří do očí, že… Se vlastně nic nezměnilo. Hra se nám snaží před očima rozprostřít nové lokace a představit pár nových herních prvků, nicméně v jádru se hraje pořád stejně jako o pět let starší brácha Modern Warfare. Kdyby Black Ops II zůstal i co do kvality stejný, ani bych si nestěžoval, podle mě nášup toho „samého“, pokud by dokázal udržet napětí, intenzitu a přinést špičkovou zábavu jako MW1, nepředstavuje žádné selhání. Samozřejmě bychom mohli lamentovat nad nulovým posunem série, potažmo celého žánru, ale to raději nechme být a zabývejme se hrou.

Mezi malou hrstku inovací patří zejména jakési strategicko-akční mise a bohužel musím říct, že jejich provedení mě vůbec neoslovilo. Než sáhodlouze umísťovat techniku a vojáky na obranu určité základny a pozorovat to z vrchu, to si raději zahraju plnohodnotné RTS. Další nápady padly na roboty a létající drony jako nový druh nepřátel, popř. případných spojenců, které si čas od času můžete přivolat na určité místo na pomoc. Šílenější už může být snad jen jízda pouštní prérií na koni s raketometem v ruce… Pocit ze hry tedy oproti Modern Warfare vybočuje z realističnosti, což si nejsem jist, zda je krok správným směrem. Ovšem lépe to koresponduje s opět nerealistickým, ale kupodivu velice působivým příběhem. Ne, rozhodně se nejedná o filmový materiál, opět je nám předložen spletenec pomst a nesmrtelných, drsných mužů, z nichž jde testosteron cítit na sto honů. Ovšem díky nechronologickému vyprávění, více časovým rovinám a působivým (byť hodně béčkovým) zvratům funguje příběh skvěle a označil bych ho za vítěze celé série.

Délka hry je téměř ostudná, na jednu stranu díky tomu hráč prosviští hrou a lépe vstřebá vyhrocenost příběhu, ale na stranu druhou se nezbavíte pocitu odbytosti a zkrátka toho, že jste chtěli víc. Odbytost, nebo chcete-li nepropracovanost se netýká jen délky, ale i absence určitých „kulervoucích“ momentů, jež známe zejména z prvních dvou Modern Warfare. Black Ops má jen pár nascriptovaných sekvencí a k tomu jsou ještě šedivě průměrné... Zkrátka čekal jsem nenáročnou jednohubku a té se mi také dostalo, mohu si tedy s vlažnou spokojeností utřít pusu a jít dál…
+12

Race Driver: GRID

  • PC 85
Existuje 5 přesných vlastností, které charakterizují tento báječný závodní simulátor: rychlost, adrenalin, realističnost, ještě větší realističnost a ještě větší realističnost. Ovládáním GRID není těžkou hrou a při tom je ve všech směrech velmi reálnou (fyzika, systém poškození, tratě, závodníci ad.) a tak se konečně na PC dočkáváme toho, co má PlayStation nebo Xbox od počátku a můžeme s klidem porovnávat s Forzou nebo Gran Turismem.

Systém závodů a kariéry
Vedle rychlého závodu a multiplayeru se tyčí mód kariéry, kde nováček začíná s naprostým nic a od podřadnějších závodů se postupně dostává k vrcholné úrovni. Postupně se propracováváme ranking systémem, který je založen na výdělečnosti a respektu z výher. Hráč má postupem času možnost podepsat kontrakt s dalším jezdcem do svého týmu (vybírá se z národností a ze schopností), který pak závodí po vašem boku a komunikuje s vámi. Peníze vám tečou především ze sponzorů, které získáváte vyhranými závody.. jsou to skutečné značky jako vodafone, acer, amd ad. Mód kariéry celkem nabízí 51 turnajů, které jsou rozděleny mezi třídy automobilů z kontinentů Asie, Ameriky a Evropy. GRID je jen o silničních závodech a tak tu nechybí eventy jako Formule 3, GT závody, prototypy, drift nebo dokonce i destruction derby okruh. Celou hru soupeříte na silnicích se skutečnými jezdci mezi kterými nechybí ani Tomáš Enge, který v té době jezdil za Aston Martin. Za zmínku také stojí, že po 3 turnajích vždy končí sezóna a nabídne se možnost hrát závod okruhu Le Mans.

Auta a jejich vlastnosti
Těšit se můžeme ze 42 modelů aut, které si můžeme libovolně ze vnějšku upravit. Každý model má jiné vlastnosti, ať už jde o náhon kol nebo tendenci dostat se do smyku či odolnosti atd. Systém poškození se velmi povedl.. tam kde auto odřete, tam odřené je.. podle toho kde bouráte, takové máte problémy s vozidlem. Samozřejmě je možné vysklít okna, převrátit káru na střechu nebo dokonce "zemřít". Opravdu stačí sebemenší kontakt s jiným závodníkem na silnici a může to mít katastrofální následky, což hráče hezky nutí hrát stylem "fair play". Plymouth, Chevrolet, Porsche, Dodge, Lamborghini, Bugatti, Ford - Mustang, Formula, BMW, Audi, TVR, Aston Martin, Mazda, Toyota, Nissan, Subaru, Hodna ad. GRID nabízí..

Grafické zpracování
Na rok 2008 je to slušné. Byl zřejmě použit stejný design, jaký Codemasters použili v DIRT sérii. Možná některé části, které při závodu stejně nesledujete vypadají jako omalovávanky, pokud teda při rychlosti 420 km/h (nejvyšší rychlost) nesledujete nebe apod.. Celkově vypadá prostředí ve hře věrohodně a grafika moc nepokulhává. Na GeForce GT540 hra běžela na ultra detaily bez sekání. Problém možná budou mít integrované grafiky, ale podle toho jak staré typy..

Nedostatky
Ačkoli je GRID zřejmě současně nejlepší simulátor silničních závodů na PC, i u něj se setkáme s pár nedostatky, které člověka zamrzí. V první řadě bych začal, že v závodech se neřeší spálené gumy a tudíž zde neexistuje ani depo. Ve hře je jedna trať, na které se písek chová jako asfalt. Stejně jako v DIRT i tady jsou úvodní kecy, které se nedají přeskočit a doprovodná hudba aspoň na můj vkus do hry nezapadá..

Závěr
Race Driver: GRID mile překvapil a odpovídá tomu i zasloužené průměrné hodnocení. Osobně se velmi těším na druhý díl, který má vyjít už letos a doufám, že v něm všechny nedostatky opraví a nabídně ještě více aut a možností, protože tohle byl vskutku moc dobrý zážitek pro začátek.

Pro: realná fyzika a dmg systém, grafika, AI, skutečné okruhy, skutečné jména a značky, módy, další závodník v týmu, Le Mans, zvuky a vlastnosti aut, atmosféra, bouračky

Proti: nejsou spálené gumy a depo, hudba, úvodní kecy, nejde uložit replay

+12 +13 −1

Sports Car GT

  • PC 95
V devadesátých letech bylo závodních simulátorů hratelných pouze pomocí volantu poskrovnu. Kromě Grand Prix Legends, či Grand Touring to byl Sports Car GT, který simuluje pro mně neznámou americkou závodní sérii Professional Sports Car Racing.

Systém kariéry je kromě nákupu ojetých vozidel téměř stejný jako v Need for Speed: Porsche 2000, tedy za peníze vyhrané v závodech si hráč kupuje tuningové díly, které po jejich instalaci skutečně fungují. Na každou trať je potřebné odlišné nastavení auta, nejvíc měněnými parametry byly přítlak, délka převodových stupňů a huštění pneumatik. Hráči SCGT jsou kromě řidičů taky mechanici s alespoň základními znalostmi mechaniky závodních vozidel. Ve hře funguje systém nápovědy při koupi výkonnějších dílů.

Samotné závodění je skvělé, pocit z jízdy realistický, a proto velice návykový. SCGT byla hrou, kvůli které jsem si pořídil volant, který jsem od té doby nepoužil. Opravdu napínavé byly závody na trati Desert Speedway, což je název pro Las Vegas Motor Speedway, pětihodinovky v kanadském Mosport Parku, či dvanáctihodinovka v Sebringu. Mimochodem, víte, kolik vážných jezdeckých chyb uděláte počas dvanáctihodinového závodu? Já je udělal několik, ale výsledek stál za to: když jsem se nenechal vystřídat svým počítačovým jezdeckým kolegou, který se pravidelně propadl z prvního na třetí místo, do cíle jsem dojel sice první, ale druhý dojel za mnou se spožděním řádově v sekundách, většinou 6 až 12 sekund. Je zajímavé hrát hru, která se navzdory jednodušší grafice hraje jako GTR od SimBinu, či mod GTR pro F1 2002. Ostatně v SCGT byl jako v první hře od Image Space Incorporated použit herní systém GMotor 1, který byl později použit třeba ve hře rFactor. Ve svém hodnocení jsem nedal plný počet bodů kvůli zmatenému chování soupeřů v boxích.

Hru mohu doporučit všem retro virtuálním jezdcům, kteří chtějí zjistit, jak se hraje předchůdce rFactoru z roku 1999.

Pro: schopnost pohltit hráče na mnoho hodin denně, skvělý fyzikální model, inteligentní soupeři, možnost rozsáhlé modifikace hry stažením modů

Proti: zmatení soupeři v boxích

+12

Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force

  • PC 95
S hrou IAF jsem se poprvé setkal na CD českého herního časopisu. Byla to demoverze a pokud si pamatuju, bylo možné hrát jen 2 mise a volný let. Byl jsem tehdy uchvácen na tu dobu skvělými zvuky, hezkou grafikou a zdařilým letovým modelem.

IAF má jednu velikou nevýhodu, a to je nemožnost instalace na jiný operační systém než je Windows 98. Na Windows XP se IAF nedá nainstalovat nijak jinak, než pomocí emulace jiného operačního systému. Jeho mladší bratr USAF se na XP nainstalovat dá, jen to nejde tak jednoduše.

Když jsem se setkal s plnou verzí hry, po její instalaci u mně začala posedlost létáním. Jako první, čím jsem byl uchvácen, bylo úvodní intro. Film zobrazuje mix animovaných sekvencí vzdušního souboje několika letounů se skutečnými záběry útočících izraelských letounů a do toho hraje chytlavá úderná hudba. Mezi leteckými simulátory patří intro IAF k tomu nejlepšímu a kvalitou obsahu bych ho přirovnal k intru Need for Speed: Porsche 2000.
Další pozitivní šok je silná atmosféra v kampani. Je až neuvěřitelné, jak tvůrci dokázali přenést do hry víc izraelských konfliktů s tak napínavou atmosférou. Zdánlivě pohodové mise se kolikrát pár minut po vzletu kvůli změně bojové situace mění na nervy drásající peklo, kdy hráč musí kromě dokonalé znalosti palubních systémů být taky stratégem a velitelem roje. Velení a zadávaní příkazů členům letky tvoří podstatnou část většiny misí v kampani. Hra dále umožňuje ovládání všech letadel roje, což se v praxi provede tak, že hráč se ze svého letounu přenese do kokpitu dalšího letounu svého roje, zatímco letoun se kterým misi začal, pokračuje v letu podle autopilota po přednastavené trase.
Velkým pozitivem je pestrý výběr letadel, ze kterých bych vyzdvihl pro mě tehdy exotické typy, jako Kfir, Lavi, MiG-23 a MiG-29. S MiGy bylo možné létat ve volném letu a v misích vytvořených v editoru misí. I když je hra popisována jako simulátor, výsledek letových vlastností, a toho co můžete provádět s letadlem, je na pomezí mezi arkádou a simulátorem. Kupříkladu v jedné misi musí hráč přistát na cizí letiště, přirolovat k hangáru, a tam pomocí kanónu zničit hangár a parkující letadla, což by simulátor neměl dovolit kvůli blokování zbraní při vysunutém podvozku.
Hra podporovala i připojení analogového joysticku, ale já jsem ji bez problémů dohrál z klávesnice.
Později byl vydán patch upravující letové vlastnosti letounů a inteligenci nepřátel.

Ještě bych měl pár poznámek k politickém aspektu hry. Mnoho lidí tuto hru odsuzuje kvůli tomu, že je prý politicky motivována a je v ní překroucená realita izraelských konfiktů. Tento aspekt jsem nikdy neřešil, protože neznám politické pozadí konfliktů státu Izrael s okolními státy a ani mne nezajímá. Jediné, co mně zajímá je, kolik emocí dokáže vyždímat IAF z hráče, a těch je požehnaně.

Hru bych doporučil všem virtuálním retro letcům, kterým sedí období konfliktů od šedesátých po osmdesátá léta, a zaměření hry spíš na atmosféru leteckých soubojů, než přesnou simulaci letových vlastností a zbraňových systémů.

Pro: silná atmosféra; vyvážená obtížnost; exotické letadla Kfir, Lavi, MiG-23, skvělé intro; špičkové ozvučení včetně hudby v menu; slušná inteligence soupeřů

Proti: nemožnost instalace na nové operační systémy

+12

Flanker 2.0

  • PC 65
Hra Flanker ve verzích 2.0 až 2.5 je pro mne velice rozporuplnou záležitostí.

Na jedné straně nabízí silnou atmosféru vzdušních soubojů na kanon umocněnou skvělými zvuky motorů letadel, dobře modelované zbraňové systémy včetně zón jejich odpalu, tréninkové mise s možností výučby ovládaní systémů a zbraní, přistávání na letadlovou loď či ve špatném počasí.
Na straně druhé mezi negativa patří zvláštní kampaň bez možnosti povýšení či jiné motivace hráče, skriptované situace fyziky letu či zobrazení na obrazovce neodpovídající skutečnosti. A protože jsou série Flanker a Lock On považovány za nejvěrnější simulátory Suchojů, poslední dvě negativa rozeberu podrobněji. Z mé strany nejde o žádné hnidopišství, jen o zveřejnění získaných poznatků ze hry.
Jedná se o možnost udělat manévr Kobra za podstatně širších podmínek, jako ve skutečnosti. Pokud si vezmeme, že manévr provádí obyčejný Su-27(Su-33), může být manévr vykonáván pouze ve svislém směru. Kobru v jiném než svislém směru zvládne pouze letadlo s měnitelným tahem motorů, a to Su-27 není. Jenže tady stačí mít rychlost kolem 400km/h, jakoukoliv polohu, stlačit klávesu K, potáhnout joystick a letadlo samo udělá kýžený manévr. Svedčí to o tom, že ne celá fyzika letu je propočítávána v reálném čase, ale je jí bohužel dopomoženo skriptama.
Další věcí která není reálná, je zobrazení na obrazovce. Jedná se o zobrazení navigačního obrazce, kdy otočné body jsou zobrazovány jako trojúhelníky spojené čárkami. Měl jsem možnost konzultovat tento typ zobrazení s pracovníky leteckých opravárenských závodů v Rjazani a Luchavici, kteří potvrdili, že takový typ zobrazení na Su-27 neexistuje. V režimu RL by měla obrazovka zobrazovat to samé zobrazení, jako HUD, z nějakého záhadného důvodu se tak neděje.

Až na tyto tři nedostatky je ovšem Flanker báječným trenažérem výučby létání včetně akrobacie, ve verzi 2.5 si můžete zalétat i s Mig-29. Bez analogového joysticku hru vůbec nemá cenu hrát, protože ovládání z klávesnice nevrací výchylky křidélek ani směrovek. Kdo se cítí být pilotem připraveným na všechno, v editoru misí si může zvolit situace, které let či pristání ztěžují, jako mlha, silný boční vítr, poškození či výpadek systémů avioniky, nebo motoru. Protivníci jsou inteligentní, a když se dostanete do souboje na kanón s více protivníky, je třeba si hlídat záda více, než u jiných her, protože vás umějí postupnými manévry rychle dostat do léčky.

Navzdory rozsáhlé kritice mám na Flankera spíše hezké vzpomínky, protože jsem u něj strávil hezkých pár měsíců (zničil jeden joystick) a byly to většinou večery protažené hluboko do noci.

Pro: špičkové zvuky; hezká grafika; chytlavá hratelnost; chytří protivníci; kvalitní tréninkové mise

Proti: odfláknutá kampaň; nerealistický manévr Kobra; nerealistické zobrazení na obrazovce

+12

Jane's Combat Simulations: U.S. Navy Fighters '97

  • PC 90
USNF 97 je kus poctivé hry z poloviny devadesátých let. I když vyžaduje pouze DirectX 6, bez problémů běží ve Windows XP v režimu kompatibility. Hratelná je kromě joysticku z klávesnice, dokonce bych řekl, že je to lepší volba. Kdo oželí jednoduchou grafiku, může mít o zábavu postaráno. Kampaň je dost obsáhlá, a hráč musí kromě pilotáže být dobrým logistou, protože si mezi misemi musí hlídat stav zásob munice. Létání je přiměřeně zjednodušeno, aby z něj nebyla trauma jako ve Falcon 4 :-) Velice hezké jsou mise nad mořem se vzletem z letadlové lodi, kdy hráč nemůže využívat ke svému krytí let v roklích či pomezi kopce. Další zajímavostí je, že pro Su-27 byl určen jako protivník Harrier, zřejmě kvůli možnosti vektorovat tah jeho motorů a proto jsou mise s Harrierem obzvlášť zábavné. Inteligence protivníků je přiměřená, mnoho misí jsem dělal až na dvacátý - třicátý pokus. Na internetu jsou ke stažení nová letadla, mise a kampaně; většina z nich je o dost těžší, než původné, protože byly dělány s ohledem na skutečné události.

Hře v podstatě není co vytknout, je zábavná, poučná a po stažení nových doplnků modifikovatelná.

Pro: mnoho pilotovatelných letounů; zábavnost; rozsáhlost; modifikovatelnost

+12

Command & Conquer: Generals

  • PC --
Command & Conquer: Generals
===========================
USA
Dobre ovláda vzdušný priestor. Má klasické bombardovacie lietadla. Najviac som ocenil možnosť výroby vrtuťníkov. Vo veľkom počte sú skutočná smrtiaca zbraň. Má najlepšiu pozemnú obranu proti vozidlám. Väčšina kampaňe sa odohráva v Kazachstane, kde bojujete proti jednotkám GLA. Bojové vozidlá sú celkom účinné a možnosť ich vylepšiť zvyšuje to na ich účinnosti. Závislá je dosť na elektrickej energii, takže dávať pozor.

China
Pre mňa to bola najťažšia kampaň. Hlavne posledná mapa bola zabiják. Všetko záviselo na postavení správnej obrany a čo najkratšom čase zlikvidovať zbraň hromadného ničenia. Čína má veľku silu v pozemnom boji. Má dostatočne veľký výber bojových vozidiel, ktoré su účinné hlavne na GLA. Vzdušnom priestore je to už horšie, lebo má vlastne len MIG stíhačky. Atomovka je klasická raketa, ktorá vie urobiť celkom veľké škody, ak je správne umiestnená. Obrana je silná hlavne na pechotu, takže odporúčam vždy postaviť vedľa gulometnej veže aj bunker, kde treba umiestniť jednotky s raketometom.

GLA
Sú to akási skupina teroristov,ktorá sa snaží svoje nedostatky vyrovnať svojím počtom. Používaju hlavne biologické zbrane. Sú účinne hlavne na pozemné jednotky, ktoré v jednej sekunde dokážu vyhubiť aj celú armádu. Síce nemajú lietadlá, ale zato najsilnejšiu protilietadlovú obranu. Často používajú rôzne zabotážne jednotky, ktoré dokážu pekne zavariť. Vôbec nepotrebujú energiu a každá postavená budova má atomový kryt.

Dokopy je v hre 21 misií. Za každú stranu 7 levelov. Každý level sa snaží byť originálny ale v celkovom znení sa kampane kopirujú. Niekedy sa stalo,že ked mne nepriatel bombardoval jednotku, tak vôbec na to nereagovala a v pohode sa nechala zničiť. Zásoby sú najcennejšia a zároveň jediná surovina na mape. Nachádza sa v obmedzenom množstve, takže sa rýchlo minú.Grafika hry je celkom u mňa rozporuplná. Na jednej strane pôsobý celkom príjemne ale pechota je zobrazená skutočne odporne. Vidíte len škaredý skin postav, ktoré držia nejakú palicu alebo niečo neidentifikované. Zvuková strána je výborná pekne dokresľuje atmosféru. Mapy sú pekne spracované, budovy v mestách držia celkom veľku výhodu pre GLA, kde využije šírku ciest medzi budovami a dokáže s ľahkosťou zničiť akúkoľvek veľkú armádu.

Hra má najlepšie roky za sebou, ale stále ponúka výbornú zábavu.

Pro: Atmosféra, soundtrack, skvelá hrateľnosť, kampaň

Proti: grafika pechoty, krátkosť kampaňe, občaš AI

+12

Deadlight

  • PC 65
Deadlight je zajímavá hříčka na pohled, díky své vizuální stránce, zdevastovanému světu a snaze hlavního hrdiny přežít v novém smrtícím prostředí. Jenže má to svá ale.

První je typickej nudnej a předvídatelnej příběh, který prostě mohl být lepší. Jelikož je hra hodně hopsačkou, objevuje se zde další neduh a to, že v některých situacích po Vás autoři chtěji až neskutečně načasovanou přesnost. Zpozdí te se o jednu sekundu a jste mrtví, nestihnete včas zmáčknout správnou kombinaci a strop Vám spadne na hlavu. Jinak ale Randallovi skoky a pohybu po tomto umírajícím světě vypadají pěkně, to se musí přiznat, hlavně díky skvělě vypadajícímu prostředí, které má tu správnou atmosféru. Jen škoda že hlavní hrdina neumí plavat, kdy se potom pro hráče každá vetší hloubka stává smrtelnou pastí.

Boj zde je většinou o nutnosti, někdy to cenu nemá a hráč musí jen zdrhat, v jiném případě zase se objevují pasáže kde je nepříjemný respawn nepřátel, navíc i ve většině případů hráč stojí proti nepříjemné přesile, s nedostatkem munice, či s hrozbou že bude každou chvíli převálcován stíny. Což občas vžene trochu adrenalinu do žil.

Prostředí které je ve hře má kolísavou tendenci, někdy vykouzlí parádní scenérie zničeného světa a zmaru z něho, aby Vás později hodilo na delší dobu nudných a šedých kanálů. Kde se jako krysa se snažíte dostat ven z bludiště. Bohužel ani moc zajímavých postav při svém putování nepotkáte, ale jejich dabing není špatnej, pokud nenarazíte na otravný bug při cut-scénách, kdy uslyšíte maximálně hrobové ticho. Hudební doprovod je ale solidní.

Takže jako prvotina tahle hříčka není špatná, ale má nějaké ty chyby, musí se k ní podle toho přistupovat, a rozhodně se obrnit trpělivostí při některých situacích. Navíc tato výprava skončí za nějakých 4,5 hodiny, takže s nakápum radši počkejte na nějakou slevu. Za sníženou cenu ta hra stojí, pořádne se jedná o nadprůměrnou záležitost, která pobaví.

Pro: Svět, temná atmosféra, vizuální a hudební stránka hry,

Proti: Herní doba, chybějící zvuk v cut-scénách, nutnost neuvěřitelné přesnosti, tuctovej příběh a postavy

+12

Max Payne 3

  • PC --
Nechci to nějak dloooouze rozvádět tak rychle do toho. Třetí pokračovaní Max Payna se povedlo na výbornou už tak dlouho mě žádná hra nechytla: paradní příběh,vylepšenej bullet time, cutscény které jsou někdy mínusem a někdy plusem Jelikož vás někdy zbytečně vytrhnou ze hry a jak kdy jdou přeskočit a docela se mi zdá že tvůrci u těch dělších vám to nechtějí povolit takže když to začnete chít přeskočit napíše vám to still loading ! grrr. Grafika je také na špičkové urovni a kluci z rockstaru odvedli sakra dobrej kus práce. Takže když to shrnu opravdu solidní pokračovaní plné akce, krve a užasného Maxe ! A délka hry je také solidní !

Pro: Grafika,příběh délka,bullet time !

Proti: někdy vás cutscény přímo vyruší ze hry

+12 +14 −2

Mount & Blade: Warband

  • PC 85
Koho by nelákal středověk. Majestátní rytíři v nablýskaných zbrojích, těžká jízda která svým rychlým úderem dokáže smést nebohou pěchotu, a lesy a pláně plné banditů a dezertérů. Do toho frakce které s oblibou vyhlašují válku svým sousedům se železnou pravidelností, a svět plný bojů, pohraničních šarvátek a válek Vás nyní očekává.

Narozdíl od ostatních her, kde jste hozeni do role králů, vůdců frakcí či spasitelů světa, zde začínáte jako pouhý kmán s pár drobnými v kapse a jednoduchou výbavou pro přežití. Zdali se stane obávaným banditou, lordem který válčí ve jménu svého pána, nebo pokud jste zchudlí šlechtic můžete se pokusit založit vlastní frakci a utkat se s ostatními o své místo na Slunci.

Přesto že vaše postava získává zkušenosti a rozvíjí si schopnosti, nejdůležitější je Vaše parta spolubojovníků. Ty si najímáte buď z řad prostých nevolníků ve vesnicích nebo několika elitních žoldáků ve městech kteří si své zkušenosti z bojů nechají rádi zaplatit. Vojáci v družině si časem z bojů a výcviku přináší zkušenosti a zlepšují své vybavení a postupují na vyšší levely. A v bitvě je sakra cítit rozdíl mezi bandou právě naverbovaných dobrovolníků nebo ostřílených veteránů. Ty samozřejmně vyžadují pravidelný žold, jídlo a jejich morálku též ovlivňuje Vaše schopnost vést je k vítěžstvím či prohrám. On samotný boj a pocit z něj je vskutku úžasný, těžko hledat s čím by tento zážitek šel srovnat, když se dvě armády střetnou je to parádní podívaná, a vy jakožto velitel jste stále jen člověk, větší skupina nepřátel Vás zkrátka umlátí i kdyby měla v ruce jen vidle a hole. Hráč musí holt jednat společně se svými jednotkami, a využít i taktických možností co která skupina zrovna nabízí.

O Mount and Blade: Warband by se toho dokázalo napsat opravdu hodně, a přesto by ještě vše nebylo řečeno, je to hra do které se ze začátku horkotěžko proniká, hráč si na ní musí zvyknout, pochopit její principy a příjmnout fakt že zde si tvoří příběh a to jak se hra bude vyvíjet sám. Stejně jako je mé hodnocení tak i tolik jsem strávil ve hře hodin, je až neskutečné že těch 85 hodin uteklo tak rychle. Přeneste se přes prvotní šok a hrajte, uvidíte že se to časem rozhodně vyplatí!
+12

Star Trek: Elite Force II

  • PC 75
Tak nakonec jsem poctivě dohrál i druhej díl. Ačkoli jsem se dočkal mnoha příjemných změn a vylepšení, přesto nemůžu říct, že bych s hrou byl skutečně spokojen.

Stejně jako v předchůdci jsou největší slabinou tohodle 3déčka samotný souboje. Respawn nepřátel už sice není tak hrozně rychlej, ale přesto stále velmi nepříjemnej a nedobře se projevuje na atmosféře i tempu hry. Protivníci jsou na tom potom podobně jako v předchozích dílech, tedy většinou tupě neinteligentní. Vyjímkou jsou potom snad jen Romulané a Idrilové, kteří se sice kryjí, ale i tak často pobíhají po prostranství jak třída mateřské školy po hřišti.

Co se týče bossů a mezibossů, přiznávám, vyloženě jsem musel opakovat jistá místa s nemalým sebezapřením – na střední obtížnost jsem měl skutečně sto chutí hru nechat bejt, protože třeba ta létající svině co člověka sesmažila na jednu ránu byla na mě trochu moc. Žádnou taktiku, která by na ni platila jsem neobjevil, prostě jen divoce 2 minuty strafovat a pálit – to má být zábava? Jen se štěstím jsem nakonec uspěl.

Co mě pak rozčilovalo, byl výběr zbraní. Když člověk zatočil kolečkem, náš Munro tím všechny zbaně automaticky v mžiku sekundy nabil. Bohužel většinou tedy rozfrcal munici (energii) do všech zbraní a tak nezbývalo než v soubojích divoce měnit zbraň po každém zásobníku – myslím, že zde byly 3 typy munice pro asi 10 zbraní. Taky ukazatel munice je hloupě pořešenej – hlásí mi to 15 energie, super, ale to nestačí ani na jednu ránu z žádné zbraně? Ahá to si mám pamatovat, že střela ze sniperky koštuje 50 (nebo kolik) nebo vždycky urputně mačkat tlačítko RELOAD, než mi to dojde? Samotný výběr zbraní mi potom nesedl, přestože mám sci-fi zbraně rád, tyhle divný ultrakanóny si mě teda nezískaly, snad krom prvních dvou základních útočných pušek a sniperky.

K největším pozitivům patří nesporně příběh, za kterej by se nemusela stydět ani nadprůměrná televizní epizoda. Atmosféra StarTreku je zde opět přítomna a dává hře jakejsi punc kvality. Některé lokace dokonce v kombinaci s povedenou hudbou získávají i tajemnou atmosféru: ruiny, romulanská stanice. Nebojové procházení lodi jsem sice měl celkem rád, ale vedlejší příběh, který sem tam odehrává (máme dokonce možnost volby, jak tento dopadne) mě vůbec nebral - naopak jsem si tyto pasáže musel spíše vytrpět – působil na mě až trapně.

Hádanky a minihry jsou celkem v pohodě, ale nic co by člověka opravdu přinutilo přemejšlet, spíš taková pauzička od střelby. Zajímavá je možnost hledat schované předměty a odkrývat tak "utajený" obsah hry (videa, bonusový levly) – pro člověka, kterýho hra opravdu baví, to může znamenat prodloužení hrací doby, ba dokonce důvod k znovuzahrání. Já jsem nenalezená tajná místa nebral vůbec osobně a nepídil se po nich, jejich občasné nalezení bylo spíše dílem schánení se po munici.

Celkově tedy říkám: rozhodně lepší jako předchůdce, pro každýho Trekie nutnost, já už se ale k A. Munrovi nikdy vracet určitě nebudu, ačkoli o vyloženě špatnou hru se nejedná.

Pro: StarTrek, příběh, hudba, místy atmosféra

Proti: Nadsazená obtížnost bossů, výběr zbraní, respawn nepřátel, UI, strafe to the max

+12

Soko-Ban

  • PC 70
Je tomu již dávno, co jsem u souseda prvně na stroji 286 ochutnal tehdy naprosto úžasnou hru Soko-Ban. No... až tak úžasná nebyla (i když v té době se jednalo o opravdu výtečnou hru), ale i přesto mne oslovila, zaujala a přivedla mne tam kde nyní jsem. K závislosti za kterou se ovšem nestydím. :) Tento kousek SW byl tedy mým prvním herním zážitkem, který mi dokázal občas zavařit mozkové závity a pomalu mne dotlačil k mému prvnímu vlastnímu PC.
+12

Back to the Future: The Game - Episode I: It's About Time

  • PC 55
Keďže filmovú trilógiu Back to the Future radím medzi svoje obľúbené snímky, bol som potešený správou, že Telltale spravia nejaké tie nové príhody z toho univerza, angažmá Ch. Lloyda, ktorý si nadaboval svoju postavu Doca Emmetta Browna bolo a je tiež fajn správou.

Po krátkom čase a prechode v čase však prišlo rýchle rozčarovanie. Všetky hry a série, ktoré som doteraz hral od Telltale mali humorné ladenie zamerané prevažne na dialógy, čím sa dal vždy aj ospravedlniť prípadný menší počet kombinácie predmetov alebo puzzlov a ich minimalistické poňatie.

Problém je, že BttF akosi ten humor nemá, to na čom sa Telltale pokúšaju stavať hru je veľmi silná nostalgia hráčov/divákov tým, že neustále pripomínajú a citujú nejaké tie filmové čriepky. AK si ale človek odmyslí túto predlohu, tak zistí, že táto hra nie je ničím výnimočná, ba je až fádna. Možno je to dané tým, že som hral až priveľa hier od Telltale a necítim sa preto prekvapený, no to vyvoláva ďalšiu otázku a herné mínus - prečo robia všetko podľa rovnakej šablóny? Predsalen staré hry od LucasArts a aj rôzne filmové značky a podobne sú všetky niečím špecifické, čo im vlastne nedovoľuje, aby sa na ne zabudlo. Tu sa to však akosi zlieva, máme tu rovnaké šablóny a postupy, ako sme mali v Tales of Monkey Island: Chapter 1 - Launch of the Screaming Narwhal, Wallace & Gromit's Grand Adventures: Episode 1 - Fright of the Bumblebees alebo Sam & Max Season One - Episode 1: Culture Shock. Pripadajú vám predlohy týchto Telltale hier rovnaké či podobné Back to the Future? Mne rozhodne nie. Tak prečo sa potom ako epizódne hry ROVNAKO musia hrať?

Minimalizmus tejto hre nesvedčí, pár postavičiek, okolo ktorých prebiehate a ktoré sú súčasťou, prvého, druhého ba i tretieho či štvrtého rébusu v epizóde, by bolo v prípade jednej postavy pochopiteľné, lenže tu to vyzerá ako dobrovoľnícke divadlo, kde si všetky úlohy musia rozdať štyria ľudia bez toho, čo by len i menili. Niektoré momenty či úkony dokonca nie sú ani vizuálne ukázané, asi z budgetových dôvodov alebo čo. Ono to ale naozaj potom vyznieva dosť lacno. Osobne by som asi prijal už skôr hru rozkúskovanú na viac častí, než to isté v tých istých priestoroch, ako si to stráca potom autenticitu jednotlivých častí a naozaj to už nepôsobí dobre, minimálne v prípade tejto časti.

Nepríjemnosťou bolo pre mňa aj to, že som zakysol v jednom momente, kde mi logicky doplo, čo mám urobiť, ale hra mi to jednoducho nedovolila, kým neprebehla jedna krátka cutscéna, ktorá prebehla asi až keď som bol v danej lokácii dvadsiaty raz.Prvá štvrtina hry ešte schováva aké také hráčske nadšenie z toho, čo sa asi bude diať a záverečná štvrtina má celkom zábavnú pasáž a určitú dynamiku, no jadro hry je nudné a ja som sa musel premáhať, aby som chcel vôbec takúto krátku epizódu dohrať. Hoci sa nejedná o zlú hru, je potenciál značky Back to the Future oveľa väčší a rozhodne zďaleka nenaplnený.

Pro: úvod a záver epizódy, dabing Dr. Browna

Proti: nulový humor, nezáživne jadro, absolútny minimalizmus a budget cuts vo všetkých smeroch

+12

ZPC

  • PC 50
Na vývoji ZPC se velkou měrou (výtvarná složka, ředitel projektu, designér) podílel výtvarník Aidan Hughes a jde to hodně znát. Jeho svébytný umělecký projev, ovlivněný americkými komiksy, sovětskými propagandistickými plakáty a jinými vlivy, dává hře z grafického hlediska punc vyjímečnosti. V roli Armana, probuzeného mesiáše, se vydáte porazit Černé Bratrstvo a tím osvobodit své věrné. Na každém kroku budete konfrontováni s propagandistickými nápisy, animacemi WORK/DIE, byrokraty, vojáky a totalitní symbolikou. Celá hra je laděna do kombinace bílá/černá/červená/žlutá a z výtvarného hlediska se skutečně jedná o naprostý unikát.

Arman nejde zpátky na Zemi bojovat neozbrojen. Disponuje víceúčelovou zbraní Johnny 7, pomocí které může útočit na blízko (stylem jateční pistole), používat ji jako rychlopalnou pistoli, granátomet, vrhač kovových částic, brokovnici, tesla gun a vaporizer. Ve třech levelech, které se odehrávají z velké části pod vodou, je třeba najít harpunu, protože krom útoků na blízko žádný jiný typ útoku pod vodou nefunguje. Dále Arman ovládá psionické schopnosti, zprvu pouze psi punch (který se zcela nepochopitelně používá ke skákání stylem "rocket-jump"), po nalezení speciálního předmětu získá tři útočné psi schopnosti (ovšem za cenu ztráty všech ostatních zbraní). Arsenál je tedy poměrně rozmanitý, problém je trochu v tom, že ať střílíte pomocí J-7 jakýmikoli náboji, zbraň vypadá pořád stejně, což je matoucí, o to horší, že některými náboji typu granát/vaporizer se můžete sami velmi jednoduše zabít.

Celá hra čítá 24 kol, od počátečního města přes podvodní levely, levely s nebezpečným ledem, uličky dalšího města, podzemku, až po závěrečnou horu Psion. Nepřátelé se vyskytují úměrně typu daného levelu, některé tak potkáte jen jednou za hru v několika tématicky po sobě jdoucích levelech. Jsou hodně rozmanití, od počátečních několika typů vojáků s puškami, zombií, podvodních rejnoků, vojáků s jetpacky, dělových věží, něčeho na způsob kovového tornáda, mutantů s obřími kladivy až po několik druhů levitujících "Černých bratrů", malých nepříjemných mutantů a byrokratů s psi útokem.

První větší problém spočívá v brutálně nevyrovnané obtížnosti, některé kola procházíte bez jakýchkoli problémů (pokud jsou nepřátelé v úzké uličce, stačí na prvního používat útok na blízko, ostatní střílejí do něj a vy je takto bez problémů umlátíte jednoho po druhém), jiná jsou totálně na pěst (odnikud se teleportující nepřátelé, kteří vás svěsí na dvě rány nebo obtížně zničitelné dělové věže na plošinkách, které vás opět svěsí na dvě rány). Nepřátelská UI je také těžce výběrová, někdy nepřátelé neregistrují, že jim likvidujete o dva metry vedle kolegu, jindy si pro vás přijdou přes několik místností. Další problém spočívá také v tom, že nejsou slyšet dokud na vás neútočí a to už bývá občas pozdě. Navíc se velmi obtížně trefují ti, kteří s vámi nejsou v jedné rovině, musíte se nastavovat výškově hodně přesně, abyste je trefili, než to stihnete, tak vás často dostanou.

Leveldesign jde v duchu halucinogenního Marathonu, na jehož engine ZPC běží. Občas je možné zmáčnout spínač a následně se už nikdy nedostat z místnosti (protože jste jej měli zmáčknout na dálku pomocí chi punch), na několika místech je třeba doslova skočit/zaběhnout ve vzduchu za roh, v koncových kolech se spínače nacházejí zásadně v tajných chodbách. Poslední kola jsou navíc těžce inspirována prostorem jako z obrazů M. C. Eschera, takže je možné projít průchozím sloupem metr krát metr ze dvou různých stran a dostat se na dvě různá místa, což je sice originální, ale orientaci to zrovna neprospívá.

Další podstatným problém je systém ukládání, původně bylo třeba najít speciální předmět (Memory Orb, max 16 kousků v inventáři), po každém uložení jeden z inventáře zmizel. Podařilo se mi přijít na fintu, kdy hru uložím, následně vyskočím do menu, hru nahraju a mám pořád původní počet Memory Orbů. Bez této finty by se jednalo o těžce nedohratelnou záležitost, protože v posledních kolech vám autoři dokonce při přechodu do dalšího kola všechny Memory Orby z inventáře seberou a není třeba dodávat, že člověk naopak natahuje brka jako na běžícím pásu (a často nikoli vlastní vinou).

ZPC je jedna z nejrozporuplnějších her, které jsem kdy hrál. Kdyby byla hratelnost na takové úrovni, na jaké je příběh, výtvarná složka a spousta nápadů, byla by to těžká pecka, takto se jedná a naprostý průměr.

Pro: výtvarná stránka, rozmanitost prostředí, nepřátel a zbraní

Proti: nevyrovnaná obtížnost, rozporuplná UI, problematické boje, systém ukládání, místy dost zmatený leveldesign

+12

SOBR Fighter

  • PC 25
Na počátku hry je Vašim úkolem projít spolu se spolubojovníky vzpomínanou podezřelou loď. Už tam začnete větřit cosi podivného, protože spolubojovníci setrvávají na místě a Vás samojediného pošlou na průzkum. Poté, co přijdete několika chodbami k cílové místnosti, začnou odnikud (z prošlých prázdných místností a chodeb) dobíhat teroristé a Vaším úkolem bude dostat se zpátky na začátek. Tam zjistíte, že ostatní specialisté byli zlikvidování a Vy samojediný musíte pokračovat dál.

Hra díky enginu z Vivisector: Beast Inside vypadá i dnes celkem koukatelně a poměrně atmosféricky, což je po řadě ruských FPS slušně řečeno nevalné kvality (už z hlediska enginu, o hratelnosti samozřejmě nemluvě) příjemná změna. Bohužel jediná.

Jak už bylo řečeno výše, protivníci dobíhají po překročení myšlené čáry na zemi odnikud, bohužel často z již vyčištěných místností či chodeb, což působí jako pěst na oko. V poslední misi dobíhali několikrát za sebou stejným způsobem, ale není to tím, že by jich bylo nekonečno, jen je spawn tak okatě špatně naprogramovaný. Reakční doba nepřátel hravě překonává druhou kosmickou rychlost a často Vás trefí přes zeď, kde Vás rozhodně nemohou vidět. Občas po vás také přesně střílí ze stovek metrů, zatímco vy je netrefíte ani náhodou a musíte se přesunout blíž.

Zbraňový arzenál je neuvěřitelně chudý, nůž nepoužijete nikdy, pistoli taktéž, granáty jsem použil velmi sporadicky. Celou hru tedy projdete za používání jedné zbraně. Do té máte 200 nábojů a zbraň se nepřebíjí, střílíte, dokud Vám nedojde munice (nenechte se zmást menšími čísli vlevo a vpravo dole, brnění ani náhradní zásobníky se ve hře opravdu nevyskytují). Variabilita ani délka misí také není nijak omračující, po několika úrovních na lodi se přes přístav dostanete do opuštěného vojenského komplexu a konečně do Pripjatě (ano, hra se snaží parazitovat na S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl seč jí síly stačí).

Už se nejedná o krystalicky čistý průser, jak bývá u "východních" FPS často zvykem, ale zachraňuje to bohužel pouze grafika, zbytek hry stále kulhá na obě nohy.

Pro: grafika, ucházející atmosféra

Proti: chudý arzenál, okatě špatný spawn nepřátel a jejich nevěrohodné chování

+12

Knights and Merchants: The Peasants Rebellion

  • PC 90
Po skvělé základní hře Rytířů a Kupců, k nám přichází i stejně dobrý datadisk, který sebou nese pár novinek.

Příběh je zde docela podobný, a taky o něco slabší než minule. Vzbouřenci se Vás snaží sesadit a vy jim v tom máte zabránit. Příběh sice nebyla nějaká dominanta v předchozí hře, ale aspoň jste věděli, proti komu bojujete. Za celou hru jsem pochopil jenom, že proti mě stojí nějací bezejmení různobarevní rebelové.

Přbyli nové vymoženosti. Můžete stavět obléhací zbraně jako balisty a katapulty, což jsou smrtící zbraně, hlavně proti budovám, které tak padají daleko rychleji. Bohužel se sem tam stane, že mohou zabít i Vaše jednotky, ale stáva se to spíše u katapultů. Dále můžete postavit radnici, ve které je možno si koupit žoldnéře. Upřímně jsem je moc nedělal, byli drazí a slabí, hodí se to spíše, když na Vás nepřítel nečekaně zaútočí a vy potřebujete rychlou podporu. Na druhou stranu se tam dá najmout barbar, což už je borec z minula, který se nedal nijak "vyrobit". Takže za jeho ofenzivní sílu budete vděční. No a poslední novotou je rybář. Díky němu nám do hostince, mezi víno, bochník a klobásy, přiházejí ryby. Pořád jsem si pokládal otázku jak může ten kameník, co tam pořád mlátí do té skály, vůbec přežít jenom o chlebu, víně a pár klobásách. No tak díkybohu aspoň za ty ryby.

Nekonali se tedy žádné obrovské změny, klady a zápory jsem již shrnul u minulé hry. Pokud se Vám líbila předchozí hra, tak určitě neváhejte a ihned přesedlejte na datadisk. Časově je možná o cosi kratší, ale stále dobrý

PS: Jak dokáže, samotný rybář, pouze s prutem, vylovit celé jezero nebo řeku?

Pro: Obléhací zbraně, Barbaři

Proti: Příběh

+12

Minecraft

  • PC 90
Minecraft jsem začal hrát ještě v alfě kdy ho u nás skoro ještě nikdo neznal a to jenom díky youtuberovi který se jmenuje PaulSoaresJr. A říkal jsem si, co to je za grafiku jak to někdo může hrát? Ale začal jsem, široko daleko žádnej server a byla to suprová chvilková záležitost. Pak to Mojang vylepšoval, vylepšoval, bylo to stále lepší a lepší, více možností, multiplayer najednou hráli všichni. Zvyknul jsem si sice na původní grafiku a ta novější mi nepřišla jako ten originál ale bylo to celkem jenom o zvyku. Ale pak zhruba kolem vydání plné verze přišel nový generator země, přišli vesnice, pralesy, podzemní chrámy a bůhví co ještě. To prostě není ten pravý MINECRAFT! Ale jsem celkem rád že to tak přišlo, neodsuzuju ty kterým se to líbí a vzhledem k tomu, jak dlouho se u toho dá sežrat času (WoWko je proti tomu chvilková záležitost) jsem vysvobozen. Byly to dobrý časy a přeju vám hodně dia ať už konečné můžete Ride a Pig! :D

Pro: komunita, volný svět, kreativní prostředí

Proti: Doba hraní, přehršel updatů

+12 +13 −1

Jagged Alliance: Back in Action

  • PC 65
Také si jakožto fanoušek Jagged Alliance vzpomínáte na doby, kdy jste kvůli legendární dvojce málem přišli o nervy? Pokud ano, tak bychom mohli na místě říci, že legenda se vrací a opět půjde o nervy moje, ale i všech fanoušků, kteří se natěšení vydali zpátky do akce právě s touto hrou.

Každopádně o nervy půjde trošku jiným stylem, než tomu bylo u dvojky. Back In Action je super tahová hra, nemůžu jí to upřít. Hraje se ale jenom v případě, pakliže máte denně 25 hodin volného času, netíží Vás práce, život, ženská, rodina, jste bez emocí, k nikomu nevzhlížíte, k nikomu nic necítíte, jíte, spíte, nežijete a prostě jenom tupě sedíte a už svojí tisícátou hodinu trávíte u monitoru a téhle hry s faktem, že nejste pořádně ani v půlce hry.

Jagged Alliance vždycky byl náročná hra na čas. Byla náročná i na dobývání území a jeho správu a popřípadnou obranu až znovu dobývání a tak dále. Tenhle kousek je vlastně naprosto totožný s dvojkou, jen s novou grafikou. Průser je ale nejenom v tom, že se o dobyté území musíte starat, Vy se musíte starat i o každou domobranu, kterou si na každou mapu zvlášť koupíte. Koupit jim zbraně, náboje. Později zase dokupovat náboje. Myslel jsem, že mě vomejou, částečně i umejou, protože jsem chvílemi ani nevěděl, co je za den...doslova.

Jagged Alliance: Back in Action je hezký návrat do minulosti, ale hezké je si s ním pohrát na pár hodin a znova si uvědomit, proč mě dvojka tak šíleně rozčilovala. Jo a chybí tu tradiční hláška: Eliot, You Idiot, což z JA činilo opravdu nezapomenutelný zážitek se vším všudy. Pokud tedy mohu doporučit, vyhnout se velkým obloukem a dát si stařičký, graficky zaostalý druhý díl, u kterého Vám alespoň nebude líto hodin strávených s tou hrou. Ba naopak.
+12 +13 −1

Aztec: The Curse in the Heart of the City of Gold

  • PC 60
Posledni edukativni adventura od Crya, ktera mi jeste zbyvala. Aztec tezi predevsim z ve hrach neprilis casto zpracovavaneho prostredi stredoamericke rise (na mysl prichazi snad jen Broken Sword II, ostatne v obou je zminen buh Tezcatlipoca), alespon co se adventur tyce. V zasade jde o standardni produkt Crya, ktery opet prinasi mix detektivniho zanru v historicke dobe, nejake ty puzzly, otravnou deskovou hru (tentokrat na zpusob Clovece, nezlob se, jmenem Patolli), dobovou hudbu a encyklopedii - prochazka po lokacich rovnez nechybi.

Hrani mi znacne zneprijemnovaly bugy - at uz zpusobene virtualizaci (nejvetsi problem byl hned ze zacatku, kdy jsem mel z nebezpecne situace vybruslit preskocenim na lodku, ktera mela v pravidelnych intervalech proplouvat kanalem, az na to, ze jsem se ji nedockal a musel situaci vyresit cizim savem), podivne optimalizaci (na normalni vykon jsem se zase tocil dokola jako tasmansky dabel Taz, naproti tomu obraz v animacich jel pomalu a kazda zvukova stopa v tech samych animacich se pro zmenu prehrala dvakrat, velmi vesele). Tentokrat je mozne preskakovat rozhovory, ale mezernik je rovnez pouzivan pro vysunuti inventare (prava sipka dela totez, jak je u Omni3D zvykem), navic v nekterych momentech takove preruseni dialogu zbusobuje totalni zamrznuti hry (vcetne virtualizovaneho systemu) - vypozoroval jsem, ze se toto stava vetsinou v momente, kdy postava nasloucha dvema jinym, ale nejen v techto pripadech).

Mimoradne zde nastupuje tvrda ekonomika - vsechno musite kupovat za kakaove boby, kterych mate na zacatku jen omezeny pocet (navic je musite nejprve najit) a na zacatku nemate ani omylem dostatecny obnos na nakup vseho, co potrebujete. Nektere zbozi sice muzete v pripade prodat zpet, ale ne vse. Nove navic muzete ziskat jen v prubehu deje, takze pokud nahodou vse utratite a pak nemate na uplatky, muzete si rovnou nacist predchozi pozici a koupit jen to, co v danem momente potrebujete (a litat jako blazen mezi jednotlivymi lokacemi).

A i zde se vyskytuje urcita forma bludiste, tolik oblibeneho Cryem - tentokrat v podobe chramoveho okrsku, ve kterem jsou budovy ve ctyrech radach, na klicovych pozicich stoji strazni a navic i psychopat, co se vas celou dobu hru snazi zabit placackou s obsidianovymi strepy.

Posledni dobou se ptam, proc jsem mel pro hry na Omni3D takovou slabost, kdyz kazda dalsi je spis horsi, nez lepsi... skoro mam strach vratit se konecne k dvema prvnim, ktere jsem hral - Atlantis 1 a 2. Porad si myslim, ze tahle serie edukativnich adventur byl dobry napad, ale to provedeni vzdy nejak skripe. A nebo jsem od doby sve prvni adventury (jiz zminovana Atlantis 1) v roce 1998 usel uz moc velky kus a uz na mne nepusobi...
+12