Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
The Vanishing of Ethan Carter se veze na moderní vlně videoherních příběhů, jež upřednostňují atmosféru a plynulost vyprávění před množstvím a hloubkou interakce. Hra nejde až do takových extrémů jako Dear Esther, nicméně i tak se hádanky dají spočítat na prstech a pravděpodobnost záseků je minimální.

Prim tak hraje putování nádherným prostředím, vstřebávání unikátní atmosféry a poměrně pasivní rozplétání událostí, jež vás na místo zavedly. Technická i estetická stránka naštěstí plní svou roli dokonale, takže minimální stupeň interakce ničemu nepřekáží.

Příběh hry, jakkoli se nevyhýbá velkým klišé, ve skutečnosti není až tak hloupý, jak se může po většinu doby znát. Jistá béčkovost a derivativita zde dává smysl a oproti zmíněné Dear Esther se alespoň hráč dočká srozumitelné pointy, jež neposkytuje příliš prostoru k vytváření desítek alternativních teorií.

Těch zhruba pěti hodin, co jsem s Ethanem Carterem strávil, nelituju. Je to zručně udělaná krátká adventura, která ví, co chce říct a jak. Žádnou zásadní díru do světa asi neudělá, ale to zřejmě ani tvůrci neplánovali.
+40
  • PC 80
Nejkrásnější virtuální procházka, na které jsem byl. Famózní podzimní atmosféra je jako balzám na duši.

The Astronauts předvádí, jak se modeluje úžasně vypadají svět, ve kterém se jen tak mimochodem nachází také nějaká ta hra. Hra, která se snaží přicházet s netradičním postupy, ale trestuhodně zůstává na půli cesty. Všechny lokace a jejich místa činu mají obrovský adventurní potenciál, který pravidelně zůstává nevyužit. Stejně jako příběhová pointa. Ta by se dala v intelektuálních kruzích považovat za klišé, ale hra k ní po celou dobu tak mile směřuje, že jí ji nemohu vyčítat.

Ethan Carter tvoří nadějnou povídku, ze které by se jednou mohl vyklubat velmi slušný román. Držím polákům palce.
+35
  • PC --
Něco tak úchvatného jsem ještě neviděl. Prvních několik desítek minut jsem jen tupě zíral na monitor a nevěřil svým očím. Nehledě na to, že i s maximálním nastavením jsem si na svém, tři roky starém, stroji užíval plynulost.

Ačkoli by se v designu herní mapy dalo najít pár pitomostí (nádraží, železniční přejezd...), je použitá fotogrammetrie opravdu působivá. Když se k tomu přidá parádní soundtrack, vychází mi jedna z technicky nejvyspělejších her dnešní doby.

Navíc to není jen procházka, ale adventurní část vyžaduje trochu sofistikovanější přístup, než jen držení klávesy. Přehlídnutí jednoho předmětu a finální brození mě dokonce donutilo nahlídnout do návodu.

Příběh OK. Neurazil, nezaujal. Nadpřirozené macho-abraka-brekeka-vole prostě není můj kapovtý. Ale konec to naštěstí zachránil...

Největší problém hry vidím v systému autosave. Ukládat jen po ukončení dané akce (vyřešení případu, objevení něčeho...) nepovažuju za příliš rozumné a dost mi to nabourávalo atmosféru. Protože hra nikoho nevede za ručičku a mapa je kompletně otevřená již od začátku, může se člověk dostat po hodině chůze do situace, že vlastně nic neudělal a nemá uloženo. Stejně tak přehlédnutí jednoho předmětu může být v konečném důsledku frustrující. Zamrzí i pár bugů.

Každopádně to je zatím asi nejlepší immersive walk, kterého jsem se účastnil.

✰✰✰✰ / 5
+34
  • PC 90
Čas od času se hra potká se správnou náladou hráče a všechno do sebe zapadne, jak kdyby jeden pro druhého byli stvořeni. Mé poslední splynutí se hrou obstaralo Zmizení Ethana Cartera. Jako asi většina ostatních, jsem se samozřejmě chytil na nádhernou grafiku a hudbu, bez čehož by asi atmosféra hry značně pokulhávala. Takhle je ovšem samotné procházení světem úžasnou podívanou a i když vás neosloví zbytek hry, stojí za to si tenhle kousek alespoň vyzkoušet.

Jakmile jsem si ovšem zvykl na tu nádheru kolem sebe, začalo mě samozřejmě zajímat, o co vlastně tady jde a jestli se to taky nějak hraje. The Vanishing of Ethan Carter dokázal namíchat přesně ve správném poměru ten koktejl zajímavého příběhu, atmosférického světa a po většinu času nefrustrující hratelnosti.

Hra je v první řadě o hledání, a zde může nastat i kámen úrazu. Nenajdete-li totiž jediný kousek skládačky, může se přeci jen objevit pocit frustrace, a atmosféra hry může jít rychle do kopru. A jak autoři upozorňují hned v úvodu, hra vás za ručičku skutečně nevede. O to lepší pocit to je, když dílky do sebe postupně zapadají a odhalují zlomky jejího příběhu. Samotné hádanky a rébusy, které na nás ve hře čekají, by neměly činit zásadní problém.

Nepustím se do polemiky o tom, zda je příběh takový nebo makový, sto lidí sto chutí. Mohu jen říct, že po většinu času jsem se psychicky připravoval na stupidní konec, který nejenom že nenastal, ale zastihl mě naprosto nepřipraveného na to, co se v závěrečné scéně odehrálo, a co dalo smysl i těm věcem, které mi v průběhu hry přišly tak nějak nepatřičné. Je to přesně ten způsob vyprávění, kdy je toho hodně řečeno, ale pořád zde zůstává prostor pro vlastní fantazii a popřemýšlení o tom, co si sami z této hry vlastně odnášíme. A v takových případech je zde většinou i to riziko, že vás to neosloví. Já jsem měl tentokrát štěstí a všechno perfektně klaplo.
+34
  • PC 85
Jak vybrat hru, kterou je možné přejít na jeden zátah, a zároveň docílit alespoň trochu uspokojivého prožitku? Časové hledisko by v takovém případě mělo velkou váhu, ale občas zafungují náhody tak dokonale, že aspekty, které normálně brousí tango v rytmu oxymóronu, vzácně souzní: sobotní dopoledne, venku počasí, že by člověk psa nevyhnal a nálada u ženy v tónině "pojďme si zahrát nějakou pěknou hru". Srdce protřelého pařana zaplesalo a rozhodnutí padlo na The Vanishing of Ethan Carter, s tím, že tomu necháme celý víkend. To jsem ovšem neměl tucha, že příběhová explorativní adventura z vlastního pohledu bude natolik vtahující, že ji prosvištíme na jeden zátah.

Citově zabarvený úvod máme za sebou, tudíž popojedeme: Technicky a na oko (a ucho) lahodící hra patří mezi to nejkrásnější, co jsem měl tu čest zatím hrát. Příběh hry začíná neobjevně, přesto zajímavě - hlavní postava se snaží přijít na to kdo je a kam se poděl Ethan Carter. Osamoceni vycházíme z vlakového tunelu, kde je zřejmé, že tudy vlak neprojel velmi, ale velmi dlouho. Duši hladící pohled na lesy vás ukolébá, v tom vystřelí past jak ve Vietnamské džungli. S úlekem se ptáte, co tu něco takového vůbec dělá? Opodál na mostě stojící drezína a červená barva zde až nápadně připomíná krev - začíná jít do tuhého a atmosféra o to více zhoustne, když nacházíme amputované končetiny v kolejišti. Nehoda? Úmysl? Zvěrstvo? Hra tím nabírá na obrátkách a v hráči silně probouzí zvědavost, pěkně silně, až k nepředvídatelnému konci a odhalení záhady o rodině Carterových.

Tento působivý kousek se dá jistě proletět velmi rychle, obzvláště, když si osvojíte mechanizmy. Já ve hře strávil něco mezi 6 až 7 hodinami, často jsem se několik minut kochal výhledy, stál u vody, jen tak se bloumal lesem nebo se pietně procházel hřbitovem. Kvalitně zpracované prostředí k podobné prokrastinaci přímo vybízí. Každopádně hru vřele doporučuji, stálo to za to!

Pro: technická stránka, prostředí, příběh, závěr

Proti: některé mechaniky, část v dolech

+34
  • PC 60
Jedna z mála her, u které jsem si představoval, že budu-li mít krabicovou verzi, budu si ji hýčkat. Já vím, nemá cenu to s obdobnými pocity přehánět a z pár ukázek být naprosto přesvědčený, že právě z tohoto titulu se mi bude tajit dech.

Pravda, asi jako každý, tak i já, jsem si sedal na zadek z dechberoucí grafiky a ve hře jsem se občas kochal tím, co jsem měl možnost vidět. Příroda, která tu je klíčovým herním prostředím, je díky novému Unreal Engine ztvárněna opravdu s nevšední dokonalostí a atmosféra hry se tak stává hlavním tahounem.

Zápletka hry je zcela jistě zajímavá a od začátku hry mě popoháněl pocit, že přijít zmizení Ethana Cartera na kloub bude společně s grafickou stránku další neméně zajímavou motivací si hru užívat. Nevím, jestli se autoři snažili o maximální tajemnost, ale indicie ve formě vzkazů, které jsem ve hře na rozličných místech nacházel a měl si z nich postupně dělat obrázek o příběhu, mi přišly spíše jako snůška blábolů, které jsem postupně přestával číst a měl chuť je po zbytku hry zcela ignorovat. S pár hádankami, na které jsem narazil, jsem se sice občas potýkal s trošku větším úsilím, ale nebyly ničím, kvůli čemuž bych hru nějak odsuzoval, ba naopak jsem si např. s uhodnutím chronologie pozadí příběhu i rád vyhrával. Bohužel to ale byla jedna z posledních věcí, která mě udržovala v pocitu, že se po opětovném zapnutí hry na ni těším a tento pocit nezachránil ani závěr, kde jsem čekal, že přijde něco, nad čím uznale pokývám hlavou.

Co dodat? Čekal jsem příliš a jak už to tak bývá, právě to mi u tohoto titulu nejvíce zlomilo vaz a přineslo něco, co se jako fajn pocit z dohrané hry rozhodně nazývat nedá. A to mě opravdu štve.

Pro: grafická stránka, některý typ hádanek

Proti: příběh, rozuzlení

+30 +32 −2
  • PC 70
Začnem prehlásením, že The Vanishing Of Ethan Carter je najlepšie vypadajúca hra súčasnosti ! Naozaj som nič krajšie nehral. Každú chvíľu som mal hubu otvorenú od úžasu, musel som zastať a obzerať sa dookola, fotiť screenshoty a chváliť dobre odvedenú prácu nového herného štúdia.

Atmosféra na začiatku hry funguje naozaj dobre. Hudba navodí nekľudný pocit a počas potulovania v lese si človek nie je úplne istý čo ho vlastne čaká. Je len škoda, že očakávania niečoho vačšieho nie sú naplnené. V podstate sa jedná len o neškodnú prechádzku s pár interaktívnymi puzzlami. Príbehovo sa mi to naviac úplne netrafilo do vkusu a vyšetrovanie vrážd ma bavilo stále menej aj vďaka princípu, ktorý bol stále o tom istom.

Oplatí sa teda investovať svoj čas (a peniaze) do hry The Vanishing Of Ethan Carter? Rozhodne áno. Času vám to nezoberie veľa, vizuálne je to naozaj dychberúce a kludne vám môže sadnúť aj mysteriozny príbeh. Aj napriek mojim nenaplneným očakávaniam som rád, že vznikajú aj takéto netradičné, no o to viac zaujímavé diela. S kúpou si ale radšej počkajte na zľavu.

Podobná hra - Dear Esther (ale menej interaktívna)

Pro: nádherná grafika, zo začiatku dobrá tajomná atmosféra

Proti: príbeh, opakujúce sa vyšetrovacie metódy

+29 +30 −1
  • PC 75
Atmosférická jednohubka, ktorá neurazí.

Vanishing of Ethan Carter je prvá z trojice hier "walking simulátorov" (Dear Eshter, Gone Home, ešte by sa tam dal zaradiť aj Among the Sleep od Krillbite Studio), kde je minimum interakcie, ktoré je vyvažované sústredením sa na príbeh.

Nedokážem si predstaviť, že by niekto vydal niekoľko desiatok hodín dlhý epos postavený na takýchto, až na holú kosť orajbaných mechanikách - to by musela byť strašná nuda.

Avšak cca. štvorhodinové dobrodružstvo, kde sa nedá zablúdiť za celú dobu hrania sa mi stalo len raz, že som nevedel, kam mám ísť daľej - priehrada po znížení vody je dĺžkovo adekvátne – zvyknete si na jedinú mechaniku, ktorá v hre je (detective mode), a zároveň neomrzí opoužívaním.

Tým pádom človek sa stáva minimalisticky-aktívnym hráčom sledujúcim príbeh, ktorý je kvalitne pripravený a záverečný zvrat dá všetkému zmysel.

Tento subžáner (ak sa to tak dá nazvať) väčšinou rozdelí hráčov do dvoch skupín:

Jedni, ktorí vravia, že je na zváženie, či takýto príbeh nebude lepšie vyrozprávaný v inom médiu (poviedka, rozhlasová hra, seriál/film) a takí, ktorým to minimum interakcie pomáha sústrediť sa na príbeh a prináša nevšedný zážitok.

Myslím, že už zo spôsobu písania je jasné, že sa radím k tej prvej skupine, a i keď by som sa hru nebál nazvať skôr technologickým demom (ukážkovou skriňou Unreal 4 enginu –hral som Redux verziu), určite sa tento typ hier oplatí vyskúšať.

Ako prvotina určite dobré a som zvedavý, s čím tvorcovia prídu nabudúce.

Pro: Vďaka fotoscanningu krajina v hre vypadá úchvatne, slušný príbeh

Proti: Pre niekoho samotný subžáner

+24
  • PS4 70
Vanishing of Ethan Carther jsem si chtěl zahrát hned po vydání, protože už Dear Esther ukázal, že hry mohou být umění. Musíme si připomenout, že tehdy byl tento žánr v plenkách a jednalo se o dost unikátní díla. Avšak kvůli mému typickému zlozvyku hry odkládat, se začaly podobné hry kupit a následné Gone Home, What reamins of Edith Finch, Everybody's Gone to the Rapture byly doplňovány o hromady méně známých, a najednou bylo těžké si z toho něco vybrat – obzvlášť, když kvalitní jsou údajně všechny.

A tak roky plynuly a přišla herní výzva 2018 a tvůrci jsou Poláci, tak bylo rázem jasno. Tyhle úvody píšu nerad, ale nejsou jen jakousi divnou omáčkou kolem. Naše vnímání her se z časem mění, a zatímco u Inside jsem se při pozdním hraní cítil spíše zklamaný, tak u tohoto kousku jsem byl i přes zub času velmi překvapen. Je na každém z vás si ty mé podmínky a okolnosti okolo hraní dát do souvislosti a udělat si obrázek o tom, zda jsem byl tím či oním ovlivněn.

Graficky je hra docela zarážející, což bylo dosaženo metodou fotogrammetrie a jde to sakra poznat. Celkově mi přišlo, že prostředí ve hře začaly okolní hry konkurovat až někdy… dnes. Takové porovnávání je sice nefér, Ethan Carter je stále kratičkou adventurou a nikdo takové kvality nemohl hned chtít v otevřených světech. Vizuálně zklamaní nebudete – to je garance.

Ke hře jsem už od začátku nepřistupoval jako k detektivní hře, protože „známe své lidi“. Aniž bych zde potvrdil, zda jsem se trefil nebo ne, tak jsem k titulu od začátku přistupoval spíš jako k nějaké mystické niterní cestě – nebo podobné blábol označení pro zážitek ne nepodobný Homerově mystické cestě, kterou prožil po pozření nejpálivější čili papričky. Takže jsem si zde připadal vždy jako nějaký nezávislý pozorovatel herního světa. A tohle hra umí krásně a do okolních zvuků je radost se zaposlouchat, jen mi ta krása byla hned opepřena, jsem totiž zvukový strašpytel a nemám rád náhlé hlasité zvuky. Zde mi přišly některé zvukové efekty malinko přepálené a infarktově tak na mě působil už samotný začátek, takže ačkoliv se nejedná o vyloženě hororovou hru pro mne se v tu chvíli chtě nechtě hororem stala a do konce hry jsem byl napjatý, protože ztišit jsem hru vážně nechtěl.

Na první pohled se příběh nejvíc jeví asi jako něco z pera H.P. Lovecrafta, ač tohle označení používám stále častěji a chtěl bych se ho odnaučit, tak směs rituálů, válejících se dopisů, kultem posedlá rodina, chapadla, voda, podzemí – tento guláš prostě nejde pojmenovat jinak než Lovecraftovský guláš s fazuľou.

Jo a závěr je bomba, překvapil a lituji, že jsem se k tomu dostal až teď.

Králem žánru (který to nemá vůbec lehké) však zřejmě zůstává stále Firewatch, který jsem tehdy strhal a dnes dokonce mazal svůj komentář, protože se sebou zpětně nesouhlasím. To jsou ty zpropadené vlivy působící na naše vnímání her.

Pro: Grafika, atmosféra, tajemno

+24
  • PC 65
"This game is a narrative experience that does not hold your hand." 

Po této větě jsem měl tušit nějakou kulišárnu. Ač jsem totiž očekával atmosférickou 3D adventuru s epickým příběhem, skutečností mi byla hra, která je v mnoha ohledech jedinečná, ale zároveň se svým přístupem k herním mechanikám do dnešní doby vůbec nehodí. No nic, vítejte tedy ve světě zmizení Ethana Cartera.

Ethan Carter je malý kluk, jehož zmizení probudí zájem ostříleného detektiva Paula Prospera. O to víc, když mu sám zmizelý napíše dopis a donutí ho tak vypravit se do totální zapadlé díry někde v Red Creek Valley, které je bůhví kde v Americe...a je to vlastně i jedno.

Jedno proto, že hra Vás učaruje krásným podzimním prostředím. Vyvrhne Vás někde na konci tunelu uprostřed žlutého lesa, kde svojí pouť za poznáním započnete a pak už je jen a jen na Vás, jak se rozhodnete danému případu přijít na kloub a zdali budete chtít pátrat a nebo se jen a pouze procházet okolím. Oboje je hratelné, hra hráči nechává absolutně volný průběh. Nijak ho netrápí plněním úkolů, zároveň je ale na hráčovi, aby je plnil a tím tak odkrýval tajemství, která se v tomto údolí skrývají.

Ten přístup k vyšetřování je tady opravdu jedinečný. Hra Vás nutí procházet každý píď okolí a hledat jakékoliv stopy k tomu, abyste vyšetřili jakoukoliv nejasnost. To, že se po chvíli na scéně objeví chlap bez nohou kousek od kolejí v tratolišti krve na atmosféře jen pomůže. Přece budete chtít zjistit, proč se tomu tak stalo, nebo snad ne?

Nebo Vám bude stačit se jen kochat tím nekonečným západem slunce? Tím věčně padajícím listím? I to je možnost, i to je varianta. Vše je jen na Vás. Tato hra se snaží otevřít hráčův niterný chtíč zjistit víc. A dělá to tak, že vše nechává na samotném hráčovi. Nijak mu nepomáhá. Mapou, nápovědami, interakcí. Ničím.

Nevím, jestli to v dnešní době není spíš na škodu, ale jelikož je hra poměrně krátká, není úplně těžké podlehnout, Kór, když po vizuální stránce tu opravdu můžeme mluvit o překrásném zážitku, který nemá konkurenci. Nejednou se mi tak stalo, že jsem se musel až zastavit a podívat se ze železničního mostu do údolí. Zamyslet se, co se asi dole v tom lese ukrývá a zdali v tom domečku pod mostem není něco zajímavého. Působí tam tak sám, to by bylo, aby se tam něco nenacházelo. No ne?

Ve výsledku je tento herní počin hodně neobvyklým zážitkem. Nečekal jsem to. Na první hraní jsem se naprosto nečekaně jen tak procházel krajinou, abych zjistil, že mi toho hodně uniká. Jakmile jsem si to ale pustil znova, začal jsem postupně odkrývat příběh a postupně podléhal. Takhle ten komentář působí vlastně poměrně pozitivně, že? A úplně nekoresponduje s tím, jak jsem hru hodnotil co? Musím tedy podotknout, že k tomu prozření vedla cesta dlouhá a trnitá, často přivolávána momenty, kdy jsem myslel, že hru odložím a nedokážu se zažrat. Není to jednoduché hraní, ale kdo kdy řekl, že 3D adventura musí mít jasně dané mantinely, no ne?

Pro: Virtuální procházka po americkém balíkově s hodně bujnou a abstrakní atmosférou. Kdo na to má, ten ať se toho nebojí.

Proti: Ale nepočítejte, že Vám tu hra dá něco zadarmo. Nedá. Zdaleka nedá.

+24
  • PC 85
Docela dlouho jsem přemýšlel, jestli hru koupit, nakonec rozhodla sleva a hned úvodem musím prásknout, že nelituji.
Povídat zde o výborném technickém zpracování je asi zbytečné, takže k tomu podotknu jen to, že i po těch několika letech je na co se dívat. Chvílemi jsem skutečně sám sebe přistihl, že jen tak chodím a kochám se podzimní krajinou. Ze začátku jsem trochu tápal, protože nebyly z mé strany úplně pochopeny herní mechanismy, ale v momentě, kdy mě to docvaklo, tak vše běželo příjemně plynule a já se nechával unášet příběhem chlapce, kterého mám najít a snad i zachránit. Epochální příběh zde nečekejte, spíše by se děj hry dal nazvat povídkou, která sice neuchvátí originalitou, ale má hlavu a patu zakončenou smysluplným rozuzlením, který pro mě (jakožto otce majícího syna zhruba stejného věku, jako hledaný hrdina) byl dojemný a .... no a na rovinu po dohrání jsem šel synka pohladit se slovy "mám tě rád". Možná jsem přecitlivělý fotřík, ale řekl bych, že závěr, ačkoliv možná očekávaný hraje úspěšně na city, aniž byste si připadali, jako v nepovedeném americkém filmu.
Co mě lezlo krkem byl autosave, který mě přišel nepraktický a nutil mě některé scény hrát znovu a znovu, protože nebyl čas a já se nedostal do požadované části, kdy se hra ráčila uložit. Celková herní doba možná odpovídá dnešnímu standardu, ale mým představám určitě ne. Jinými slovy, kdyby byla dvojnásobná pořád by to bylo málo, na druhou stranu, co bych za ty prachy nechtěl. Pár logických i technických problémů by se také zajisté našlo, ale nic natolik významného, že by to nabouralo celkový pocit ze hry. Takže souhrnem: ta hra stojí za to.

Pro: Atmosféra, grafika, děj má smysl, hra příjemně "odsýpá"

Proti: Autosave, herní doba

+23
  • PC 90
Na samém začátku jsem tušil další explorativní adventuru bez jakýchkoli přehraných očekávání. Hru jsem začínal hrát pozdě v noci a nutno dodat, že s každou přibývající minutou si mě získávala.

V první půlhodině jsem byl doslova ohromen grafikou, prací se světlem a naprostým smyslem pro detaily. To mě tak pohltilo, že jsem na chvíli přestal řešit, kdo jsem a co mám dělat a namísto toho se jen tak procházel krajinou. Ta atmosféra dokonale balancovala na hranici malebného podzimního místa, kterým prosvítá odpolední slunce s ponurostí míst, kam se slunce dostává jen málo. Stačilo jen projít pár metrů a z idylické krajiny jste se dostali do stinného a stísněného místa, až vám šel mráz po zádech. Tyto přechody vylaďuje na míru šitá hudba, že člověk ani nepostřehne ten bodový zlom, kdy se idylická hudba mění ve stísněnou až těžce ponurou.

Děj je na první pohled velice jednoduchý, jste člověk, který pátrá po zmizelém chlapci. Díky vaší schopnosti dokážete na určitých místech vidět a slyšet to, co se tu v minulosti odehrálo. Tedy za předpokladu, že to bylo velmi násilné nebo emocionálně vypjaté. Na základě této schopnosti a nasbíraných cárů poznámek skládáte příběh a dokreslujete si okolnosti, které za zmizením chlapce stojí.

Když jsem v těch nočních hodinách hrál se sluchátky na uších, tak jsem nepřestával být překvapen. V momentě, kdy jsem čekal, že hra končí, tak jsem byl zhruba v její polovině. Místa a lokace, které jsem původně viděl z dálky (a považoval je jen za kulisu textur) se později ukázala jako místa fyzicky přístupná a stejně pro děj důležitá jako místa ostatní.

Hráno bez jakéhokoli čtení recenzí nebo ohlasů, nepoužit žádný návod ani hinty, splněno 13 achievemetů ze 14. Na konci nefalšovaná radost z hodin strávených prozkoumáváním a řešením puzzlů, která vyústila v lítost. Lítost, že tahle pecka už končí a že tyto pocity, které jsem zažil, se jen tak neopakují. Tahle hra je pomyslnou vysněnou zahradou pro nadšence jako jsem já.
+21
  • PC 65
To první, co na Ethanu Carterovi zaujme, je na svoji dobu nebývalý přírodní fotorealismus. Tato technologická atrakce sice vedle toho obsahuje několik dobrých nápadů, ale nemá bohužel, až na samotný závěr, který je inspirován jednou klasickou povídkou, jejíž jméno by bylo spoilerem (jedná se o Případ na mostě přes Soví řeku od Ambrose Bierce), dostatečně vypravěčky silný tah na branku, nemluvě o tom, že nevysvětlení jedné z hlavních herních mechanik (směrového skládání rozptýlených slov) považuji za neomluvitelné a po hodině hledání kamínku v lese jsem měl silné nutkání Ethana i s jeho otravnou rodinou nechat vanished forever.

Hra je přitom v zásadě triviální, ale tím, že před vámi na začátku nefér zatají herní pravidlo, chce vypadat náročnější, než je. Navíc, byť mě odsuzování bezhádankových her vždy připadalo hloupé, si zrovna v tomto konkrétním případě myslím, že by si propracovanější hádanky zasloužila. A nejen to - kochání se fotorealisticky zapadajícím sluníčkem a jeho odlesky v listoví stromů jdoucí na hranici kýče totiž přece jen až tak dlouho nevydrží a jednotlivé žánrové příběhy jsou bohužel jen vypravěčské zkratky. Bylo by ku prospěchu věci, kdyby tyto příběhy nabývaly silnějších a propracovanějších kontur skrze hráčovo delší prodlévání v jejich světě zprostředkovaném nejen náročnějšími puzzly, ale i postavami a dialogy, a kdyby postmoderní vyprávění bylo tím více reflektováno (vzpomene si někdo na Callahan's Crosstime Saloon?). Jednotlivá vyústění jsou totiž minimálně ve dvou případech opravdu působivá (astronaut a podmořské monstrum) a je neuvěřitelná škoda, že jsou takto "odbytá". Je opravdu frustrující, jak skvělá by tahle hra mohla při troše představivosti v zásadě být. Konec, a to právě proto, že je dobrý, to už jenom podtrhne.

Je sice možné, že je to daň za malý rozpočet, ale hledání vysvětlení ve výsledku nepomůže, mimo to, že jsou tvůrci, jako např. Remigiusz Michalski nebo Jonathan Boakes, kteří dokázali, že i s omezenými prostředky lze vytvořit hry, které přesáhnou rozsah nadějného atmosférického dema.
+21
  • PC 75
Ačkoliv podobných námětů bylo už nesčetně, ve výsledku Zmizení Ethana Cartera vlastně příběhově docela funguje. Jeho problém ale není originalita... prokleté to slovo, díky kterému spousta knížek, filmů a her neobstála jen proto, že s určitou myšlenkou či pointou přišla s křížkem po funuse. Problém hry je v tom, že se tváří neskutečně originálně, což zase tak moc není... a působí to zbytečně přemrštěně.

Začal bych asi hned prvním dramatickým oznámením autorů ve smyslu: "Hra Vás rozhodně nebude držet za ručičku, tak se snažte, bo v tom jste sami, tůdle!", které snad musí být těžká ironie, jinak si to nedovedu vysvětlit. A to říkám i přesto, že jsem ze začátku zmateně bloudil sem a tam, nevěda co se ode mě očekává. Ano, hra nám jistě neukazuje v každém bodě kam jít, co dělat a můžete si proto vesele skotačit po celém herním hřišti a uspokojovat své objevitelské choutky. Jenže brzy zjistíte, že k objevování tu toho není tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát. Herní svět by mohl být maličko rozsáhlejší.

Ano, za ručičku nás nikdo nedrží, místo toho ale autoři mají jiné metody, jak nás poslat kam zrovna potřebují. Např. tolik nenáviděné neviditelné bariéry, které v tomto případě tvůrci nastrkali opravdu kam je napadlo, takže výsledný efekt je tak trochu jako u her před deseti lety. Ani z té pitomé skály si nemůžu skočit za účelem zkrácení cesty či nevinného potrápení svého avatara, bo si pokaždé rozbiju čenich o průhlednou bariéru. Prostě efekt "krysa v bludišti" jako Brno. Navíc tu toho není moc na práci a jakákoliv aktivita je spíše alibismus a snaha vyvarovat se podobné kritice jako Dear Esther. Takže se ptám, je to zapotřebí?

Shrnul bych to takto. Hra si trochu hraje na něco, co není, a to je škoda. Vždyt začátek vypadal tak slibně. atmosféra: Twin Peaks švihnutý Silent Hillem, no to je paráda. Grafika je vizuální bonbonek, že se moje oči ještě doteď labužnicky oblizují. Kdopak potřebuje vykonstruované zhovadilosti pastičky, zombie, krakeny, když hra má sama o sobě skvělou atmosféru. Představte si klasickou detektivní adventuru převedenou do téhle krásné 3D podoby? Myslím si, že by to byl recept na úspěch a ani by se u toho nemuselo moc střílet. Stačilo by trochu ubrat. Ale i přesto je Ethan Carter příjemná záležitost a poctivě udělaná hra a nižší hodnocení dávám spíše kvůli efektu "pěst na oko" a poněkud kratšímu rozsahu.

Pro: Grafika!!! design prostředí, hudba, dabing

Proti: lehce rozpačitý příběh, neviditelné stěny, krátký rozsah

+20
  • PC 70
The Vanishing of Ethan Carter je příjemná oddychová záležitost. Má dech beroucí grafické zpracování a ta příroda a scenérie. Člověk má chuť se procházet lesem, kochat se výhledem na majestátní hory a zaposlouchat se do poklidné hudby.

V tom vidím nejsilnější stránku hry, je atmosféra a grafika. Příběh ze začátku nevypadá špatně, ale jeho rozuzlení mě osobně zklamalo. Hratelnost je o sem tam nějakém puzzlu, vyšetření vraždy nebo hledání předmětu. Není to špatné ale mám pocit, že by se z toho dalo prostě dostat více.

Cena se mi zdá trochu vysoká, doporučuji počkat na slevu, jinak ale kvůli atmosféře a nádherným scenériím lze hru určitě doporučit.
+20
  • PC 80
Chtěl jsem napsat, že mě začátek nějaké hry dlouho tak nenadchnul, ale pravdou je, že mě asi NIKDY začátek hry nenadchnul tak, jako právě u Ethana Cartera. Poté, co hlavní hrdina, detektiv Prospero, vylezl z tunelu do malého lesíka a hra začala, jsem cítil něco, co jsem u hry asi nikdy nezažil a pravděpodobně už asi ani nezažiju - chtěl jsem, aby tohle nikdy neskončilo, abych tam mohl zůstat na pořád...

Důvodem je neuvěřitelně nádherná grafika a ozvučení. V tomto malém lesíku, kde hra začne, jsem se procházel několik desítek minut, mazlil se s každým kamínkem, s každou travičkou a větvičkou, koukal do korun stromů a měl chuť si prostě jen lehnout do trávy, nechat si vánkem čechrat vlasy a kochat se pohledy do dálek. To vše umocňuje pocit, že na tomto místě dlouho nikdo nebyl (sesunuté kameny na kolejích, vše je polorozpadlé apod.), což je pro mě jako pro milovníka samoty a z ní čišící jisté tajuplnosti hotový ráj.

Když už jsem se dost vynadíval, rozhodl jsem se pomalu postupovat dále na nedaleký most přes jezero. I ten jsem přecházel notnou dobu. Neustále jsem přecházel zleva doprava, užíval si úchvatné výhledy a neustále si šeptal: "To je nádhera, to je nádhera..." V tu chvíli jsem hrál nejlepší hru na světě a byl na vrcholu herní nirvány.

Na konci mostu mě čekal další krásný les a také mrtvola. V tu chvíli mi došlo, že se po mě taky bude chtít nějaká ta interakce a slepé kochání nebude vše, co hra nabízí. Zde jsem tedy vyřešil, co jsem měl a pokračoval dále. Vyloženě jsem dychtil poznat, co dalšího mě ve hře čeká. Bohužel následoval asi největší atmosphere killer, který jsem kdy zažil - kochám se nádherným lesem a najednou běhám za nějaký ferdou ve skafandru a následně jsem někde ve vesmíru? Ty vole, seriously? Jako do prdele, co to je? Tahle část mě tak strašně znechutila, že jsem hru naštvaně vypnul a když jsem ji druhý den zapínal znovu, raději jsem rozehrál novou hru, abych byl zase na tom hezkém začátku.

Rozhodl jsem se ale dát hře ještě šanci, došel opět na stejné místo, překousl tu hrůzu a pokračoval dále. Naštěstí následovaly opět designérské hody, ale bohužel kromě toho herní náplň strádala. Příběh a s ním spojené "logické" puzzly mi přišly značně nevábné (až na jednu výjimku - vražda na hřbitově) a já se přistihl, že mě vůbec nezajímá, o čem hra je a dopředu postupoval víceméně jen proto, abych viděl další část světa. Bohužel následovala další nudná pasáž - doly, i když musím uznat, že v části s prokletým horníkem se atmosféra dala krájet, o to víc naštve, že celé vyvrcholení byla nějaká mega podmořská příšera nebo co, moje nálada byla v tu chvíli opět na bodu mrazu...) a pak už jen vcelku nezáživný konec (jehož pointa mi tak nějak unikla, ale asi proto, že mě příběh celkově vůbec nezaujal).

Závěrečný verdikt nad hrou je sice pozitivní, ale rozhodně ne tak, jak jsem původně čekal. Chvílemi jsem hrál nejlepší hru na světě, ale bohužel chvílemi i srágoru, která mi dokázala tento parádní herní zážitek zkazit. Když nad tím tak přemýšlím, vychází mi něco ve stylu Dear Esther. Sice je zde i trocha interakce, ale té je tak malé množství, že se to skoro ani nedá počítat. Škoda, kdyby úkolů bylo více, na příběh by se kladl větší důraz a vypustily by se některé trapné pasáže, mohla to být opravdu bomba. I tak ale Ethan Carter rozhodně stojí za zahrání. Už jen kvůli tomu počátečnímu lesíku, kam chodím denně relaxovat...

Pro: Nádherná grafika a ozvučení, tajemná atmosféra.

Proti: Příběh, některé dementní pasáže (vizte koment), v designu se občas najde pár kixů.

+20 +21 −1
  • PC 90
Po několikaletém hraní všemožných stříleček nebo třeba závodních her, mě to už celkem přestává bavit. Proto jsem se rozhodl pro něco klidnějšího a atmosféričtějšího, a hlavně krásnějšího, co se vizuálu týče. A jelikož mám v lásce i temné adventury a případy ohledně řešení tajemných vražd apod. , byla pro mě procházková hororová adventura The Vanishing of Ethan Carter od nezávislého Polského studia The Astronauts jasnou volbou.

Když se mi po aktivaci hry na Steamu přidali do knihovny hned dvě verze hry, původní a Redux, dlouho jsem se nerozmýšlel a sáhl právě pro vylepšené verzi. Ta oproti originálu běží na Unreal Enginu 4 (původní verze na Unreal Enginu 3) a je lépe optimalizována.

Dostáváte se do kůže detektiva Paula Prospera, který jednoho dne obdrží dopis od chlapce Ethana Cartera, z místa zvané Red Creek Valley. V dopisu zjišťujete, že je Ethan ve velkém nebezpečí, a neváháte se mu vydat na pomoc. Během vaší cesty za jeho záchranou nalézáte lokace, kde došlo k jednotlivým vraždám Carterovo rodiny. A právě jednotlivé vraždy vás povedou po stopách Ethana.

Vůbec prvním důvodem, proč jsem se do hrání hry pustil, bylo grafické zpracování. Sám za sebe musím říct, že jde o jednu z nejlépe graficky zpracovaných her, které se mi kdy dostali pod ruku. Všudypřítomná vegetace reagující s větrem, sluneční paprsky dopadající vaším směrem skrz listový, temné lesy s potoky a jezery. K tomu většina lokací a budov vyskytujících se ve hře mají svojí reálnou předlohu. Pokud patříte mezi lidi, kteří se grafickým zpracováním vyloženě rádi kochají, Ethan Carter vám bude brát dech.

Na herní atmosféře má i velký podíl ozvučení. To patří také k jednomu s nejpovedenějších, co jsem kdy ve hrách slyšel. Vítr, šum listí, zvuk přítomných potoků, praskání podlahy a podobné zvukové efekty dokáží navodit nepředstavitelně mrazivou atmosféru. Nemluvě o herním Soundtracku, který je také dokonalý a rozhodně ho budu s nadšením poslouchat samostatně.

Adventurní prvky fungují skvěle, doprovodné texty nejsou nudné a zdlouhavé, řešení různorodých hádanek je logické a zábavné, ale rozhodně vás hra nevodí za ručičku. V podstatě ihned po zapnutí hry je vám otevřen kompletně celý herní svět, a je čistě na vás jak budete k hádankám a jednotlivým případům přistupovat, respektive v jakém pořadí je plnit. Rozhodně musím pochválit i zajímavě provedené rozuzlování jednotlivých vražd. Co mě osobně překvapilo a s čím se z úvodu ani nepočítal, je výskyt monstra v určité části hry, a přítomnost jumpscarů s ním spojená.

Příběh samotný má pomalejší rozjezd, ale jakmile vás pohltí špičková, mrazivá a temná atmosféra, jen tak vás nepustí. A závěr celé hry rozhodně stojí za to a donutí vás se nad celou zápletkou zapřemýšlet. Mezi jediné negativum hry patří krátká herní doba, která měla rozhodně potenciál se ještě více dějově rozrůst.

Ať už jde o grafické zpracování, ozvučení, Soundtrack, či zápletku, vše to dohromady tvoří nezapomenutelný audiovizuální zážitek se špičkovou temnou atmosférou a skvělým závěrem. Tato hra se ihned zařadila mezi ty nejlepší, co jsem si měl možnost zahrát a je stále nejlepší svého druhu.

Pro: Špičková temná atmosféra, vynikající grafické zpracování, lokace a krajina, zajímavá zápletka, ozvučení, Soundtrack, různorodé adventurní prvky, nejlepší hra svého druhu.

Proti: Krátká herní doba, která má potenciál se dějově rozrůst.

+20
  • PC 70
Této hře jsem se docela dlouho vyhýbal, ale když se objevila na GOGu v akci za necelé dvě EURa, rozhodl jsem se rest napravit.

Co teda člověka nadchne hned po spuštění hry je opravdu nádherná grafika, a člověku se nechce věřit, že hra vyšla už v roce 2014. Krajina působí nádherně a až fotorealisticky. Člověk by až místo hraní stál a cvakal screenshoty :-) No ale o tom hra není, že? Kromě grafiky se autorům povedlo vytvořit i velice dobrou atmosféru, protože i přes krásné výhledy do přírody má celá hra tajuplnou a lehce strašidelnou příchuť (asi způsobeno i tím, že jste ve hře absolutně sami). Ozvučení a dabing atmosféru jen dokreslují.

Pokud jde o samotné hraní, tam je to už trochu horší. Jelikož vystupujete v roli detektiva s nadpřirozenými schopnostmi, máte možnost otevírat vzpomínky a jejich správným seřazením získat výjev nastalého. Bohužel to hledání vzpomínek je trochu běhačka okolo a hledání správného seřazení. Podobně otevírání vedlejších vzpomínek je jen o běhání okolo a hledání dalšího místa ke přiblížení se ke vzpomínce. Ostatně ta samotná místa musíte objevit, a to se dá jedině tak, že prostě běháte všude, kam vás hra pustí a hledáte. Něco do sebe to má, ale bohužel hlavní důvod tohoto provedení je jeden – hra je opravdu hodně krátká, těch vzpomínek je minimum a kdyby nebylo toho zdržování, tak má člověk tu hru hotovou snad i během obědové pauzy. To je asi největší problém celé hry, grafiku a atmosféru může mít sebelepší, ale když hru máte i s volným tempem za hoďku, dvě hotovou, tak si toho hráč moc neužije.

A poslední věc co mi vadí jsou hry, u kterých se po projití dozvíte, že je vlastně všechno úplně jinak. Asi to má být ten překvapující bod zlomu, ale mne to vždycky štve. Nedávno mi to provedl Prey, a teď i Carter :-/

Takže shrnuto, za těch v přepočtu asi 40,- Kč to byla docela pohodová jednohubka s krásnou grafikou. Vzhledem k délce hry bych byl při zaplacení větší částky asi dost zklamán.

Pro: Opravdu krásná grafika, atmosféra, zvuk

Proti: Velice krátká herní doba

+20
  • PC 65
Rozhodně jeden z těch slabších "walking simulátorů". Vizuálně sice nádherné, ale po herní stránce dosti nevyvážené. The Vanishing of Ethan Carter se snaží hrát především na uměleckou notu a hází hráče do sice krásného rozlehlého světa, ale moc se neobtěžuje s vysvětlováním. Což u mě docela narazilo, protože grafika a úchvatné scenérie jsou pro mě jedny z posledních věcí, které dělají dobrou hru.

Přiznám se, že první hodinu jsem byl zmaten a frustrován. Nevěděl jsem, co po mně hra chce, kam mám jít a jak se to vlastně hraje. Kolem případu první vraždy jsem kroužil asi nejdéle, protože hra nijak nevysvětluje jak funguje zásadní mechanika hledání stop, a tak jsem pročesával každý píď mapy, odchodil šílenou vzdálenost a zase se vracel zpět ve snaze najít hloupou kliku k nastartování lokomotivy. Když už jsem byl rozhodnutý hru odinstalovat, našel jsem si walkthrough a konečně pochopil jak se to hraje. Od té chvíle jsem si začal hru konečně užívat.

Jádrem hry je právě vyšetřování na první pohled podivných úmrtí a tím skládání střípků poměrně zajímavého příběhu. A to mě opravdu bavilo. Mimo to jsou po světě rozesety ještě sekundární příběhy, některé lepší, některé horší. Kolem a kolem zajímavá herní náplň.

Trochu horší je ten rozsáhlý herní svět. Jak už jsem zmínil, grafika samotná mi nedělá dobrý herní zážitek. A tak jsem se snažil ty dlouhé úseky cesty protkané často zbytečnými monology co nejrychleji prosprintovat, abych se dostal zase k další části příběhu. Rozhodně by mi nevadilo, kdybych mohl strávit méně času chozením.

Nicméně dohromady je příběh dobrý (i když nijak světoborný) a závěrečné "odhalení", ačkoliv trochu očekávané, vyvolá ty správné emoce. Vážně škoda, že se autoři nesnaží hráče lépe do herního světa uvést. Pachuť té počáteční frustrace se se mnou táhla už celou hru.

Redux verze

Pro: příběh, detektivní práce, variability obsahu, grafika

Proti: absence vysvětlení herních mechanik, příliš velká rozloha mapy

+19 +20 −1
  • PC 75
Vypadá to jako Dear Esther, ale není to Dear Esther. Zmizení Ethana Cartera mě zaujalo především svou svébytnou atmosférou, kterou se mi hra vryla do paměti natolik, že až se budu zase jednou procházet skutečným podzimním lesem, jistě mě napadne, že je to tu jako v Ethanovi - jen grafika je o trošku horší.

Naštěstí ve hře ale nejde jen o chození a kochání se, naopak se ponořujete do celkem kvalitně a zpočátku až mrazivě působící záhady (samotný začátek, kdy na vás nevysvětlitelně vyskakují pasti, mě do hry zcela vtáhl a zaručil, že jsem se i přes trochu polevující napětí nevynořila, dokud jsem ji nedokončila.) Vyšetřování oné záhady - jste totiž takový lehce nadpřirozený detektiv - probíhá krásně intuitivně, takže chodíte, nacházíte, doplňujete a chronologicky sařazujete, aniž by hrozilo, že se někde zaseknete nebo že vás to přestane bavit.

Bohužel mě hra však celkově nenadchla tak, jak by se z dosavadního komentáře zdálo, jelikož mi dojem trochu pokazil konec, který mě rozhodně žádný pocitem zadostiučinění nebo aha-momentu prozření nenaplnil. Ono prostě už tak nějak všeobecně platí, že zvraty typu "byl to celé sen" nebo "jsem celou dobu mrtvá," případně "jsem svůj vlastní nejlepší kamarád" jsou fajn, ale musí do všeho zapadat a takříkajíc vás odrovnat svou genialitou. Konečné odhalení na konci Ethana mi dech nevyrazilo, naopak mi kvůli němu hra trochu zhořkla. Je to sice super, že si to tento na psychologa zralý desetiletý chlapec všechno vymyslel, o tom žádná, a to, že já jako tajuplný detektiv Prospero jsem jen imaginární postava jeho mysli ... ALE na co nám pak bylo veškeré to pachtění s vyšetřováním? Sestavování příběhů o tom, jak tatínek zabil maminku a strýček tetičku? No nebylo divu, že to vypadalo tak podivně a nepochopitelně, když si to ten kluk celé vymyslel ... Můj finální dojem ze hry byl takový, že krajinka sice pěkná, ale veškerá několikahodinová snaha na nic, protože se to nejdůležitější už dávno stalo a já vlastně nic odhalit nemůžu.

Pro: lístky stromů šumějící ve větru

Proti: zrádný příběh

+18 +20 −2