Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Go Home Dinosaurs!

  • PC 80
Herní výzva č. 8 - Cesta do pravěku 

To je ale blbost :D Veverky mají velký hlad a chtějí si prostě grilovat barbecue a chillovat. Ale to se nelíbí místním dinosaurům, kteří mají taky velký hlad! Hra je typickým příkladem žánru tower defense a od svých známějších kolegů se ani příliš neliší. Jak je známo u tohoto žánru – zbraně, síla nepřátel a obtížnost značně stoupá. I v této hře, která je zaměřena spíše na dětské publikum. Poslední levely a jsou extrémně těžké. Ale paradoxně jsem měl největší problém s 3 levelem od konce než s těmi úplně posledními :)

Postupně si člověk osvojí ideální zbraně proti nebohým dinosaurům a také taktiku, která v 90% map funguje. Až v obtížných levelech je třeba zkoumat nové taktiky metodou pokus omyl. Po porážce prvního bose se veverky rozhodly, že pojedou do zimních krajin, kde očekávají klid. Nic nebude! Dinosauři je našli a opět je chtějí vyžrat. Dinosauři nafasují vkusné zimní oblečení a zkouší opět ulovit kousek toho bbq pro sebe. Naštěstí se veverky umí statně bránit.

Hra je opravdu zábavná a jak tady zaznělo, je to tip hry, kdy stačí jeden – dva levely denně a v pohodě to člověk za nějaký čas dohraje :) Na závěr musím ocenit druhy dinosaurů a zbraní a taky vtipné hlášky veverek. Také zvuky a hudba jsou fajné :)

Outro mě pobavilo.

Pro: Skvělý level design, druhy zbraní a dinosaurů. Zvyšující se obtížnost a vtipní bosové.

Proti: /

+8

Christmas Shopper Simulator

  • PC 30
Herní výzva č. 6 -  Ukradené Vánoce  

Co k tomu napsat? Tahle rychlokvaška je poměrně jednoduchou hrou, kterou zvládne do hodinky dohrát každý a zároveň splnit zajímavé achivimenty. Hra je zaměřená na chaos a ničení a podle toho jsou stavěny i achivimenty typu rozbij X oken, ukradni X nákupních tašek, prď nebo kopej do lidí.

Co se misí týče ty jsou nejzajímavější části této hry. Vždy je potřeba sehnat nějaké zboží, které je potřeba doručit Santovi. Mise se zadávají pomocí telefonu jako ve starých GTAčkách, což je pěkné :) Obtížnost se postupně zvyšuje. Nejdříve jednoduché mise, kdy je potřeba vzít zboží z regálu se stupňuje o skákací úkoly, kdy je potřeba vzít nějakou věc z vyšších míst. Bohužel hrdina neumí moc dobře skákat a ani se chytat, takže je potřeba reálně nad tím přemýšlet. Jak říkám, překonat fyzické nástrahy hloupě ovládajícího se hrdiny a hra je dohrána během chvíle.

Co se týče technického stavu – které jak mě znáte – moc nehodnotím, tady udělám výjimku. Grafika je asi i horší než zmíněné GTA, žádné stíny, téměř žádné zvuky, hodně bugů, nic moc hudba, nezáživný gameplay, málo efektů. Znám freeware hry, které jsou propracovanější :)

Jo! A lidé v obchoďáku na vás moc nereagují. Nevadí jim, když na ně prdíte, neutíkají, když děláte mega bordel. A reagují pouze na to, když do nich žduchnete. To se oni spíše omluví vám. No kravina.

Pro: Nápad na hru, ke konci zajímavé úkoly, destrukce prostředí, občas nutno přemýšlet. Freeware

Proti: Vlastně vše ostatní, od zvuků po celkové zpracování.

+5

FlatOut 2

  • PC 50
Závodní hry nikdy nebyly mým oblíbeným videoherním žánrem. Ježdění, soupeření, kupování a vylepšování aut mi vždycky připadalo nudné. Dodnes nechápu, jak tento žánr her může stále někoho bavit. Repetitivní blbosti, ve kterých hráč dělá neustále jedno a to samé. Po dohrání prvního FlatOut jsem se automaticky vrhl na druhý díl, který má být podle zdejších recenzí nejlepším dílem z celé série.

Pro druhý díl slavné závodní série bych použil heslo: „Jezdím a tupě hledím“. Během prvních několika závodů jsem pocítil nepopsatelnou radost, když jsem své protivníky předjel a umístil se na prvním místě. Radost se ale začala proměňovat ve frustraci když jsem zjistil, jak jsou i ostatní závody repetitivní. Ano, párkrát jsem sice skončil na čtvrtém a pátém místě, ale zával vzteku či smutku to ve mně nevyvolalo. Proč s umělou inteligencí soupeřit o prvenství, když na tom stejně nezáleží?

Někdy jsem měl pocit, že místo pokračování prvního FlatOutu hraji ubohý klon série Need for Speed. Mapy se opakují a po několika závodech jsem se je naučil nazpaměť; poznal jsem tak, kde a kdy mám zpomalit či naopak zrychlit. Projíždění známých lokací mě po nějaké chvíli začalo unavovat. Zatáčky jsem vybíral bez problémů a předjíždění ostatních závodníků mi nedělalo problém.

Největším zklamáním je pro mě náročnost hry. První díl byl v mnoha ohledech těžší a závody spolu s protivníky mi dávaly zabrat. Ve druhém díle pro mě závody a protivníci nepředstavují výzvu. Hloupé AI je schopné vyřadit ostatní závodníky z trasy a dovolit mi dosáhnout cíle jako první.  První FlatOut dbal také na to, jak k ovládání přistupujete. Když jste byli opatrní a jezdili moc pomalu, umístili jste se na posledním místě. Když jste naopak jezdili moc rychle a nedávali pozor, rozsekali jste se i o nejmenší překážku, která se ve hře nacházela. Chyběly mi momenty, když jsem špatně zatočil, dostal smyk, auto se zvedlo do vzduchu a já se následně rozsekal. Ve druhém díle to naperu plnou rychlostí do traktoru a výsledek je jen menší škrábnutí a zpomalení. Druhý díl mě nepotrestá za to, když si trať budu zkracovat přes louky a lesy. Když vyjedu z trati, nic se nestane. Normálně mohu pokračovat v jízdě.

Soundtrack je oproti prvnímu dílu zlepšením. Sice mě z písniček nebolela hlava, ale i tak jsem poslouchal něco, co jsem po pár minutách musel vypnout. Některé z nich se dost často opakovaly. Např. 7 Minutes in Heaven od skupiny Fall Out Boy mě doprovázela snad při každém závodě.

FlatOut 2 je u mnoha hráčů videoherním klenotem, na který nedají dopustit. Pro mne tento "klenot" nepřináší do světa her nic nového. Druhý díl této slavné závodní série je nudným a opakujícím se stereotypem, který po první hodině omrzí.

Pro: derby, ostatní minihry, stravitelný soundtrack, prvních několik závodů

Proti: nudné a repetitivní závody, hra nepředstavuje výzvu, fyzika, opakující se mapy

+6 +9 −3

Golf With Your Friends

  • PC 85
Když už jsem po nějaké době přidal komentář, tak zde dám ještě jeden! Zrovna u této hry toho moc napsat nejde. Je to odreagovačka, u které se můžete zaseknout na desítky hodin.

Na tuto hru jsem narazil poprvé na youtube a říkal jsem si proč to nezkusit.
Mechanika ovládání mi dala chvilku zabrat. Moje oblíbená mapa byla ve strašidelném domě, ale byla taky nejnáročnější. U her je možné i nastavit gravitaci, či náhodné symboly míčků.

Asi to není úplně hra, z které spadnete ze židle, ale rozhodně je to příjemná záležitost, u které se nudit nebudete!
+6

Tom and Jerry in Fists of Fury

  • PC 80
Tom a Jerry jsou mí oblíbenci už od dětství a když jsem narazil na tuto hru před několika lety, tak jsem si řekl, že to prostě musím zkusit.

Můžete si zvolit ze sedmi různých postav Tom, Jerry, Spike, Tyke, Ducling, Nibbles, Butch v minimálně deseti různých lokacích a musíte porazit soupeře. A jak ho zneškodníte, to už je na vás, jestli ho umlátíte vařečkou nebo po něm budete házet popelnici či židle.

Graficky na tu dobu to vypadalo suprově a když jsem si to zahrál po letech, tak milovníky Toma a Jerryho tato bojovka určitě neurazí. A já jsem jeden z nich!
+8

Warriors of Fate

  • PC 75
  • Arcade 75
Warriors of Fate je čtvrtou a poslední hrou založenou na manze Tenchi wo Kurau. Po dvou strategiích jde opět o beat 'em up a pokračování Dynasty Wars. Jako jeden z pěti bojovníků se na koni i bez něj probojováváte skrz devět úrovní. Herně jde o naprostou klasiku. Hrdinové jsou rozdílně silní, rychlí, mají odlišný dosah a zbraně. Prostředí i protivníci jsou fajn, sem tam si pomůžete sebranou lepší zbraní. Největší zajímavostí je pak jedna úroveň, ve které postupujete zprava doleva.

Bonusové fáze jsou dvě, rozbíjení figurín bosse a vtipná soutěž v jedení. Warriors of Fate nabízí tři různé konce. To je v tomto žánru vždy fajn a zvyšuje to znovu-hratelnost. Zde je bohužel rozdílný pouze samotný závěr a o volbě konce se rozhodně ani ne minutu před závěrečnými titulky. Západní verze umožňuje dva konce, třetí je pouze v japonské verzi. Drobné rozdíly mezi verzemi jsou i v příběhových scénách. Celkově jde o řemeslně dobře zpracovanou hru, která ale nemá nic opravdu jedinečného. Zajímavá je tak hlavně pro fanoušky Tří říší, výskyt známých postav a zbraní potěší.
+10

Four Last Things

  • PC 75
Staré obrazy mám rád, dá se říct, že rok od roku víc a víc. Podobně poťouchlý humor mi taky není úplně cizí a hra, která se snaží vyhnout se mainstreamu, to je přeci taky dobrý vklad. Tohle nemohlo dopadnout špatně.

Příběh hry je trochu na hlavu postavený, ale o to víc zábavnější. Spáchat všech 7 smrtelných hříchů, no kdo by odolal? :) Navíc, když je to pro dobrou věc a “spásu” hlavního hrdiny.

Procházení obrazovek má několik rovin, nejdřív se člověk kochá všemi detaily, pak se snaží najít všechny aktivní body a proklikat všechny možnosti, no a nakonec pak udělat pár bláznivých věcí, aby splnil, nebo se přiblížil splnění některého z hříchů.

Co hře uškozuje je především její délka, nebo spíš nedélka. Dá se dohrát do hodiny a do hodiny a půl pak udělat všechny akce, co hra nabízí a mít 100% achievementů. Pokud by byla hra aspoň 2-hodinová, hned bych tasil minimálně 90% hodnocení. Takhle je ale někde na půl cesty mezi hříčkou a pamětihodnou hrou. Ale bavil jsem se každou minutu a další hry od tohoto autora snad zvednou laťku ještě výš ;)

Pro: mnoho historických obrazů jako scény ve hře, vtip, narážky na náboženství a církev

Proti: krátkost, některá řešení dají zabrat

+17

Shenmue

  • PC 70
Nemá smysl psát tu slohovku. Takže jen v bodech.

Plusy:
+ Ukecaná adventura s neskutečným množství dialogů, které reagují na to, co se děje. Byť je chvílema trochu repetitivní v Dobuitě nebo přístavu všechny obcházet a čekat, až mi desátý dotázaný řekně něco, co mě posune, ale tak to prostě chodí. Jak jsem vypozoroval, cest, jak se posunout dál, je většinou více, což je dobře.
+ Technická stránka věci. GTA 3 si to jednoznačně maže na chleba. Množství detailů všude možně, stíny, motion blur a vynikající rozpohybování postav. K tomu perfektní cutscény jak z Mafie. Má to ale i minusy (viz níže). AutoHDR fungovalo.
+ Hra má fajn atmosféru. Mění se počasí, denní doba i prostředí podle toho, jaké datum je.
+ Příběh... no jak už jsem psal u mnohých her, nehovořil bych ani tak o příběhu, jako spíš o ději. Být to televizní seriál, byla by to jedna epizoda.
+ Závěrečná bitka, kdy si člověk připadal jako ten největší badass. Škoda, že poražení enemáci nezůstávají na zemi. Ale nebylo by kam šlápnout. Jen nevím, kam zmizel kámoš v obleku, když jsem se sám musel vypořádat s tím obřím členem Judas Priest.

Neutrální:
o Bojový systém. K mému štěstí jde vyhrát button mashingem. Dva special pohyby jsem si zapamatoval a pokoušel se je dělat, ale víceméně se jen znásilňuje A a X a nějak to dopadne. Až úplně na konci jsem díky návodu zjistil, že během souboje jde stiskem sprintu z boje utéct a dobít tak život.
o Quicktime eventy... hodně nekompromisní. Pitomé je, že když to člověk pokazí, zpravidla musí shlédnout nepřeskočitelnou animaci. Což je opruz, takže ke konci jsem koukal do návodu, abych byl připraven správně mačkat.
o Překvapilo mě množství cizinců. Nevím, zda to nějak odráželo realitu Japonska pozdních 80's, ale pomalu každý druhý byl náplava.
o Ve snu a spořiči obrazovky se mi zjevuje holka v čepici... o který nic nevím :-D

Negativa:
- Technická stránka věci. PC port jede na 30 FPS. Ok, dejme tomu, trochu pomohla interpolace televizí. Problém byl, že se hra občas rozhodla sekat, byť frametimes i FPS byly podle Afterburneru v pořádku. Prostě něco ve hře. Zamrzí, kolik módů člověk musí (nebo by minimálně měl) nainstalovat. Minimálně lepší textury (proč v remasteru nejsou by default?), lepší kvalitu dabingu (opět - když je vytáhl z Xboxové verze modder, proč ne vývojář?!) a odstranění ořezu cutscén, které jinak jedou v 4:3. Ano, asi ve dvou místech v celé hře jsem po stranách viděl nějaký renonc. To je podstatně menší problém, než koukat na kostku s pruhy po stranách.
- Ovládání. Škoda, že při vývoji tohohle remasteru nezkusili implementovat klasické moderní ovládání s free lookem. Rozhlížení po obchodech a malých cedulkách byl někdy docela boj. Couvat Ryo neumí, raději se rovnou otoči. Dost svérázné bylo i ovládání motorky na konci. Po pár hodinách to člověk chytí do ruky, ale zpočátku je to otravné.
- Neustálé čekání. Nejde posunout dopředu čas, takže holt necháte Rya někde stát a jdete s pískem nebo pro pití. Protože hraní šipek a různé arkády si zkusíte jednou, a to je poprvé a naposledy, kdy to chcete zkoušet.
- Speciální chvaty. Hra neřekne, jak je udělat. Takže třeba ten poslední od Master Chena jsem dělal snad 10 minut. Nejdřív totiž internet poradil, že je to > a pak X+A. Tak se to píše všude. Akorát že ve skutečnosti je to > + X a pak A. Jak na to má člověk přijít netuším.
- Přístav. Celý přístav! Proč si kdokoliv myslel, že závody v ještěrkách a pak vození beden je zábava? Pětkrát za sebou? Když splníte kvótu, stejně nemůžete vystoupit a jít dělat něco jinýho. Tahle část kompletně narušila flow celý hry. Hry, která mě bavila, na kterou jsem se těšil a na kterou jsem se těšit přestal, když jsem měl za sebou první den v přístavu. A do hraní jsem se pak musel nutit. Po pátým dnu v přístavu zase hra naskočila do starých kolejí a znovu mě to bavilo. Nejhorší je, že celý přístav je skutečně X hodin herního času. X hodin, kdy mě to nebavilo a celý mě to točilo o to víc, že vzadu v přístavu jsou vrata s nápisem Mad Angels, kde jsem tak nějak tušil, že asi budou Mad Angels, ale nebylo mi umožněno se tam pokusit dostat dřív, než jsem pětkrát přeskládal celý přístav. Meh.
- Nepřeskočitelné cutscény, hlavně tedy při opakování při pokaženým fightu nebo QTE. Dialogy přitom Béčkem přeskakovat jdou.
- Toporný dabing a podle mě i dost zvláštní angličtina v titulcích. A nejdivnější je Ryo a jeho vztah k Nozomi, kdy to celou dobu vypadá, že je jen její teplej kámoš.

Takže za něco málo přes 21 hodin to mám za sebou. A mám za sebou vlastně jen takové intro :-D Jsem rád, že jsem si to vybral jako hru do výzvy a jen je teď přede mnou dilema, zda rovnou navázat dvojkou a trojkou nebo se vrhnout na něco jiného a riskovat, že se k tomu dostanu za dalších 10 let. Nicméně dohrání mi potvrdilo to, co jsem čekal. Hra rozhodně o pár let předběhla dobu, a to jak technickým zpracováním, tak celkovou komplexností. A bude jedna z těch, na které rozhodně nezapomenu. Bez přístavu bych hodnotil minimálně o 5, ale možná i o 10 % výš.

Pro: Technické zpracování (grafika, mocap), atmosféra, gameplay

Proti: Přístav!, kvalita PC portu, ovládání, nové chvaty, čekání

+13

An English Haunting

  • PC 90
Pár měsíců zpátky jsem zde sepisoval mé nadšení z The Blind Prophet, což je titul, který zde jones vychvaloval stejně, jako An English Hauting a jelikož jsem říkal, že mě Prophet možná naučí mít rád point and click adventury, tak byla sázka na jistotu pustit se do další hry, kterou mi jones doporučí. A vida, trefil se, a to dokonce ještě o něco lépe, neb dobrodružství Patricka Moorea je opravdu skvělou duchařinou plnou lehkého humoru a taky mého oblíbeného pixel-artu, což mi teď se začínajícím podzimem skvěle sedlo do nálady.

Netradičně bych asi začal grafickou stránkou, tedy již zmíněným pixel-artem. Už ze screenshotů si můžete všimnout, že José zvolil poměrně jednoduchý styl, který na první pohled není příliš detailní. Nenechte se ale odradit a dejte An English Haunting šanci, protože v momentě, kdy se dá hra do pohybu, tak vše působí opravdu nádherně a hlavně atmosféricky. Londýn počátku 20. století na vás z každé obrazovky přímo dýchá a nejde jen o statické kresby, neb všude se něco děje, po ulicích jezdí vozky, prochází chodci a podobně. Navíc jsou všechny scény skvěle nasvícené, ať už jste v interiérech, ve večerní krajině nebo v zamlžených docích. Celkový pocit navíc pozitivně podtrhuje i výborná dobová hudba.

V těchhle kulisách se pak odehrává příběh Patricka Moorea, který musí dokázat existenci duchů, což je koníček, kterému se intenzivně věnuje při práci profesora na univerzitě. Na jeho cestě mu pomáhá, případně překáží, řada různorodých postav, které i přes primitivní pixely dokážou přirůst k srdci. Za zmínku stojí třeba Arthur Conan Doyle, který zde má pěknou roli a dokonce si za něj i zahrajete. Celkový writing je značně odlehčený a přes lehce hororovou atmosféru dokáže častěji spíš pobavit než vyděsit, což ale není rozhodně špatně. Osobně mi humor velice sedl a nic nepůsobí nuceně, vše nějak vyplyne z konverzace a rozhodně jde asi o jeden z největších kladů hry.

Herně veteráni žánru nemohou očekávat nějakou velkou výzvu. Veškeré aktivní předměty vám tak nějak jdou pod ruku, pokud poctivě zkoumáte každou scénu, kombinace jsou logické a probíhající situace vás k nim přímo vybízí. Inventář navíc nikdy není příliš velký a obsahuje jen pár předmětů, které vzápětí použijete. Na složité hádanky pak můžete rovnou zapomenout, neb titul je velmi příběhový a je zde víc cutscén a rozhovorů, než reálného hraní. Pro někoho nejspíš mínus, no pro mě přesně to, co od žánru chci. K dokonalosti tu tak chybí snad jen dabing, což se dá ale dílu jednoho indie vývojáře odpustit.

Tak teď hurá na starší díla Postmodern Adventures a vyhlížet chystanou novinku.

Pro: Příběh, humor, atmosféra, grafika, hudba

+18

Lara Croft and the Guardian of Light

  • PC 70
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb Raiderky představili už desátý díl a jakožto milovník této archeologicky adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsat zářez na pažbu, tentokrát v rámci nového vizuálu v podobě izometrického pohledu shora. Zpočátku jsme k tomu přistupoval s ohrnutým nosem, postupem času jsem tomu krapet přišel na chuť až jsem zžil s ovládáním, no nicméně klasika je za mě povedenější.

Co se týče příběhu, archeoložka se ocitne v Mexiku pátrající o legendě, která se před tisíci lety odehrála bitva mezi božskými strážci světla a temnoty. Poražený Xolotl byl uvězněn v zrcadle a právě jej se snaží Lara najít, naneštěstí tlupa žoldáků ji při zkoumání zrcadla přistihne a neopatrným zacházením osvobodí záporáka. Kamenná socha Toteka, strážce světla, jí optimisticky sdělí, že musí porazit Xolotla než vyjde Slunce a tak roba musí vyrazit za nápravou věcí. Nemusí na to být sama, v novém kooperačním módu lze přizvat válečníka Toteca.

Arzenál mimo klasické dvou pistole obsahuje i jiné palné zbraně, oštěp, hák na překonávání překážek a neomezeným množstvím trhavin, které se dají libovolně odpalovat a likvidovat různorodé nepřátele. V rámci každého levelu jsou k dispozici jak cesty hlavního příběhu tak hrobky k prozkoumání, některé s hádankami. Za mě ta arkádovka nebyla úplně marná, dávám silný průměr a další díl Temple of Osiris si ujít nenechám – 70 %
+6

Tails Noir

  • PC 65
Backbone nebo chcete-li Tails Noir. Dva názvy, jedna hra. První pohled? Úchvatný! Realita? Trošku rozporuplná.

Obecně mám pixel artové hry hrozně rád. A když jde o adventuru, jsem o to šťastnější. Splynutí pěkné stylové grafiky a vyprávěného příběhu je pro mě totiž to, co na hrách vysloveně s radostí vyhledávám. No a jedna z těch her, která tentokrát dostala příležitost, je hrou, ve které je mnoho věcí jinak, různě, neobvykle, ale i přesto stojí za vyzkouení.

Hlavním hrdinou je mýval a soukromý detektiv Howard Lotor. Ano, zvířecí hlavní hrdina, jehož příběh začíná v dystopickém prostředí Vancouveru, na kterém byste kromě zvířecích postav nenašli příliš rozdílu oproti typické atmosféře 50. – 70. let zámořského velkoměsta. Jenže je tu ten dystopický motiv a ten na první dobrou nepoznáte. Ten je skryt povrchním očím běžného diváka a začne se projevovat až postupem času, jak budete příběhem postupovat.

Příběh začíná ale poměrně jednoduše, byť má obrovský nádech přesně typických noir detektivek. Prostě k Vám do kanceláře přijde nějaká panička/lasička, která si říká Odette, a které se ztratil manžel. Ha! Začátek jak ze šestákového románu.

V tu chvíli začíná samotná hra, která není nijak složitá. Z boku a la pro mě legendární Oxenfree, se rozjíždí příběh, který je převážně o diskuzích s postavami a procházením jednotlivých částí města. Žádné složité kombinace jednotlivých věcí, ke kterým se nějak dostanete, žádný inventář, nic. Prostě prolejzáte město a postupujete podle toho, co si s kým kde řeknete. Docela to dává i logiku a hlavně to hraní nijak závratně nekomplikuje. Co je na hře v tu chvíli krásné, tak úchvatná grafika. Ta se tvůrcům hodně povedla. Ta temná městská atmosféra byla naprosto boží a je jednou z největších devíz hry.

Tady už ale veškeré pozitiva končí. Respektive to zásadní jsem už vypsal. Po chvíli hraní, kdy jste v grafickém úžasu, zjišťujete, že příběh je notně slabší. Jednak Vás moc netáhne k dalšímu hraní a druhak se v něm začnou dít různé divnosti, které vyvrcholí ve třetím aktu z pěti, který úplně absolutně mění celkové vyznění samotné hry. Pro někoho šok pozitivní, pro mnohé řekl bych spíš ale negativní, byť závěrem to tvůrci vlastně odstřelili tuplovaně. Záměrně teda nebudu říkat, jestli je to ve výsledku dobře nebo špatně :-)

Hra toho také nic moc víc nenabízí. Žádné minihry, jen nekonečné dialogy, které mnohdy nudí víc, než by bylo záhodno. Jediný trošku různorodý moment je, když se rozjede jedna z pár stealth scén, kdy musíte prošmejdit scénou bez povšimnutí. Toť vše. Takže ve výsledku ano, v rámci Kickstarteru můžu říct, že se opravdu mohlo jednat o zajímavý projekt, který krásně vypadá, ale obsah už tak krásný a vydařený není. Byť si v těch příběhových výkrutech může zalíbení najít každý, kdo má trošku vztah k Weird sci-fi/fantasy. U mě to ale spíš časem vstoupí do zapomnění, než hodné k zapamatování.
+14

Cyberbots: Fullmetal Madness

  • PC 70
  • Saturn 50
  • Arcade 70
Ačkoliv Cyberbots vychází z univerza Armored Warriors, tak jsem při hraní nejvíce vzpomínal na One Must Fall. OMF patřil svého času mezi mé oblíbené bojovky a také v něm šlo o bitvy robotů s různými piloty. Cyberbots jsou ale více zaměřeny na příběh. Ten sice není nijak komplikovaný, ale pro každého pilota jiný. Motivace k opakovanému hraní tu tedy je a to i bez živého protivníka. Samotná hratelnost, tedy ovládání, pohyby a komba je ovšem spíše průměrná. Hraní není špatné ani nudné, ale nějak jsem si ho neužíval. Neumím si představit, že se ke hře vrátím kvůli soubojovému systému. A to je u bojovky trochu problém.

Na druhou stranu jsem chtěl vidět všechny konce. A díky možnostem nastavení jen na jedno kolo a nižší obtížnosti netrvá moc dlouho si těch šest příběhů projít. Navíc mezi jednotlivými VA (mechy) jsou celkem výrazné rozdíly. S každým jsem tak musel volit trochu jinou strategii. Zkoušení možností a příběhů bylo tak pro mě nakonec nejzábavnější. Technická stránka hry je také povedená a i dnes vypadá cekem dobře.

Po dohrání jsem vyzkoušel i verzi pro Sega Saturn. Nabízí totiž tři další hratelné piloty a VA. Hra s nováčky je zajímavá, jejich VA rozhodně stojí za vyzkoušení. Namluvení příběhu je také fajn, ale bohužel je vše komplet v japonštině a to včetně textů. Saturn verze se také o něco hůře ovládá, takže jsem nakonec nedohrál ani jeden příběh. Celkově hra není špatná a nápad navázat na Armored Warrior mě potěšil, ale provedení je čistě průměrné. Bojovek s roboty sice není moc, ale k této se již vracet nebudu. Na druhou stranu hraní rozhodně nelituji a ani pořízení Capcom Fighting Collection – obsahuje skvělé muzeum plné materiálů k jednotlivým titulům.
+10

The Gap

  • PC 90
The Gap vnímam vo výsledku ako ďalší skvelý titul z minulého roku, ktorý podobne ako kedysi Gone Home sa rozhodol staviť všetko na budovanie atmosféry a zachytenie silnej ľudskej drámy. Akurát sa namiesto prázdneho domu budeme prebádať spomienkami, ktoré sú možno naše, alebo sa možno odohrali v nejakej paralelnej realite. Môžu nám však pomôcť zaplátať diery v našej hlave.

Keď som do toho vstupoval, mal som pocit, že hra bude o tom, ako muž prišiel o svoju rodinu, pretože bol príliš zahrabaný vo svojej práci. Práci, kde sa snažil nájsť liek pre svoju chorobu a všetko mu absolútne pretieklo pomedzi prsty, nakoľko si jeho manželka myslela, že sa zbláznil. Koniec koncov, kto by bol ochotný veriť teórii o paralelných realitách, kde možno existuje liek, ktorý hľadá. Avšak je to celé úplne inak.

Keď som ku koncu pochopil všetko, tak celá hra pôsobí oveľa silnejšie a údernejšie, pretože si uvedomíte, že Josh sa vlastne vydal na cestu nájsť niečo, čo malo jeho rodinu skutočne zachrániť. Avšak niekedy také cesty bývajú veľmi tŕnisté. Treba si uvedomiť, že keď jeho manželke diagnostikovali špeciálnu formu ochorenia, jeho svetom to absolútne otriaslo. Následne sa snaží nájsť pre ňu liek, ktorý ale v tomto svete neexistuje, no možno ho dokáže nájsť niekde inde. Akurát jeho manželka to vníma ako keby si chcel na jej chorobe postaviť novú doktorantskú prácu, za ktorú následne dostane nejaké super ocenenie a budeš ešte váženejší než doteraz. Keď niekedy človek počúva ich hádky, dá sa povedať, že rozumie obom stranám, no istým spôsobom si povie, že ak by existovala cesta, ako zachrániť niektorých ľudí, ktorí tu už so mnou nie sú, tiež by som to chcel.

To však neznamená, že v jeho živote je všetko v poriadku. Netrpí možno nebezpečným ochorením ako jeho žena, no nechal si do hlavy implantovať nanobota, ktorý mu mal pomôcť zachovať si v poriadku spomienky, no miesto toho má pocit, ako keby mal v hlave čierne diery. Miesto toho však postupne zistí, že táto technológia mu umožňuje vidieť jednotlivé paralelné reality. V istom slova zmysle je to veľmi zaujímavá forma zavádzania, kým postupne pochopíme, čo sa naozaj vlastne stalo. 
 

Z hľadiska hrateľnosti je to úplne podobné ako jednotlivé walking simulátory, s tým rozdielom, že v niektorých spomienkach budete musieť aj trochu reagovať. Niektoré stačí objaviť a vypočuť si dialógy, občas však bude treba vyplniť správne odpovede v teste (ktoré viete nájsť okolo seba), alebo pripraviť burgre počas telefonátu, nájsť správny východ na letisku a tak ďalej. Možno sa to dá urobiť aj formou hádania, no mňa viac bavilo hľadanie jednotlivých odpovedí okolo seba, ktoré mi postupne dávali dokopy celú skladačku. Na dokončenie hry ani nepotrebujete všetky spomienky, stačí nájsť len kľúčové, ktoré vám odhalia heslo do vášho počítača. Tam totiž začne finálna kapitola, ktorá prinesie reálne odpovede.

Celkovo ma iba mrzí, že podobne ako mnohé iné hry tohto typu je neskutočne krátka. Dokopy sa to dá odohrať za 2 - 3 hodiny, no napriek tomu to vie zanechať solídny zážitok. Radšej krátka, no silná hra, než dlhá a mizerná. Tie dramatické momentky, ktoré tu sú vedia vyniknúť a dávajú postavám reálnu hĺbku. Ako to už dopadne potom záleží reálne na vás. Áno, konce sú tu dva. Hra však ideálnym spôsobom ponúka možnosť vyskúšať si oba. Ktorý je lepší? Úprimne, ťažko povedať. Niektoré veci sa jednoducho asi zachrániť nedajú.
+13

Visions of Mana

  • PC 80
A došiel som na koniec. Myslím si, že rok 2024 asi bude pre mňa rokom, kedy sa tak nejako bližšie zoznamujem s japonskými RPG a Visions of Mana tam opäť perfektne pasuje. Predošlé Mana tituly som nehral, takže nemôžem v tomto ohľade porovnať či išlo o lepšie, komplexnejšie alebo kvalitnejšie napísané tituly... prípadne či sú tu nejaké referencie na predošlé časti. Hodnotenie teda ide čisto na Visions of Mana samé o sebe. V jadre tu máme podľa mňa kompaktnú hru, ktorá ani nepotrebuje žiadny väčší background k tomu, aby som sa bol schopný orientovať v deji. Toto vnímam ako veľké plus. Hru môžete úplne v pohode odohrať bez predchádzajúcich znalostí a nebudete mať pocit, že v príbehu máte nejaké medzery.

V prvom rade je treba povedať, že hra je veľmi dobre napísaná. Visions of Mana má veľké množstvo zaujímavých nápadov, silných zvratov a zaujímavých postáv. Realita je taká, že z celej tejto hry by sa dali spracovať možno aj štyri série seriálového spracovania. Je tu viacero momentov, kedy nadobúdate pocit, že sa blížite do finále, že už vám veľa neostáva, no hra zrazu na vás vytasí úplne novú situáciu, o ktorej ste dovtedy vôbec nevedeli. No keď sa nad tým všetkým zamyslíte dáva to veľmi dobrý zmysel.

Páči sa mi nápad, že jednotlivé bytosti elementov si vždy raz za 4 roky musia zvoliť svojho vyvoleného, ktorý venuje Stromu Many svoju dušu, aby následne mohol svet ďalšie 4 roky v poriadku fungovať a nedotkli sa ich výraznejšie problémy, ktoré by ich ohrozovali. Vo svete je tak zachovaná rovnováha. Avšak je mi jasné, že pokiaľ niekde vznikne láska, prípadne sa veci nejakým spôsobom skomplikujú, začnú si samotní vyvolení uvedomovať, že možno obeta nie je úplne to najlepšie riešenie. Najmä keď sa ešte dozviete, že v minulosti neboli tieto obety nutné a svety úplne v poriadku a harmónii fungovali. Čo sa teda zmenilo? To je to, čo postupne budete v príbehu odhaľovať. Neskôr aspoň trochu poodhalím niečo v spoileroch, nakoľko sa to jemne dotýka môjho hodnotenia, no k tomu prídeme.

Postavy sú napísané veľmi dobre a dokonca si myslím, že pre anglický dabing boli zvolení veľmi dobrí herci, ktorí im dali dušu. Stephen Fu ako jemne naivný, no dobrácky a odhodlaný Val funguje skvele,  Anairis Quinones ako Hinna je vynikajúca, Vanessa Lemonides ako kráľovná Palamena je excelentná, Rachel Rial ako trochu tvrdohlavá Careena tiež funguje a samozrejme aj mnohí ďalší. Pači sa mi aj koľko rôznych bytostí sa v tomto svete nachádza, pričom často len pridajú ľuďom niečo zo živočíchov a vyzerá to ako nový tvor. Najlepšie v tomto smere ale obstáli Nicollo a jeho tri netere, ktoré keď chcú povedať slovo "you" tak to vždy povedia ako "mew". To mňaukanie im tam nejako ide samé od seba.

Vizuálna stránka je hry je nádherná. Farby v tejto hre absolútne žiaria a kedykoľvek sa ocitnete na nejakom mieste, dokážete cítiť, čo z celého prostredia vyžaruje. Tá aura je perfektne zachytená. Najlepšie to na mňa pôsobilo práve pri strome manny, kde bude doslova nádherný záber na zapadajúce slnko a s tým súvisiacim červené nebo, ktoré absolútne žiari. Nádherné na pohľad.

Súboje sú tiež celkom solídne. Ja som teda hral hru na ľahkej obtiažnosti, nakoľko som primárne chcel vedieť kam sa príbeh vyvinie. Pochopím pokiaľ to niektorým hardcore RPG hráčom bude prekážať, no hry majú byť v prvom rade radosť a oddych. Nemám vždy náladu na to, aby som hľadal spôsoby, ako úspešne zvládnuť situáciu. Každopádne platí, že zbrane sú účinné, k dispozícii máte 3 kúzla a umelá inteligencia spoločníkov je celkom solídna. Navyše si môžete nastaviť aj stratégiu, ako chcete, aby postupovali. Vďaka tomu môžu aj používať zozbierané položky ako blázni, alebo aj vôbec. Ideálny spôsob nájsť nejakú zlatú strednú cestu.

Dobré je tiež, že k boju vám pomáhajú aj predmety, ktoré sa spájajú s ôsmimi rôznymi elementami. Oheň, voda, vietor, zem, mesiac, svetlo, tma a drevo. Niekedy to vie urobiť vaše útoky ešte o niečo zaujímavejšie. Na to, aby ste ich odblokovali však musíte tieto predmety spojiť s vašimi hrdinmi ako nástroj, ktorý im dá silu. Jediné, čo mi tu prekáža, že hrdinov je 5, nástrojov 8 a pokiaľ chcete, aby boli tieto kúzla používané, tak musíte to urobiť pre každú postavu zvlášť 8krát. Pričom vždy sa prvýkrát spustí animácia, kde uvidíte postavu v novom kostýme s novou silou. Bolo by fajn, keby sa nejakým spôsobom dajú aspoň preskočiť. Ale nie. Musíte v podstate 40x vidieť inú verziu tej istej animácie.

Trochu ma mrzí ešte jedna vec. Je super, že počas celej primárnej línie je hra nadabovaná, no ak budete plniť vedľajšie úlohy, tak dabing sa úplne stratí. A to aj pri našich hlavných hrdinoch. Bol taký problém to nadabovať komplet? Pôsobí to celkom zvláštne. Najmä keď aj tu nájdete niekoľko dobrých úloh, ktoré stoja za to si prejsť. Najviac sa mi páčili úlohy od ženy menom Fiona (podobnosť s istou princeznou čisto náhodná), ktorá hľadala miesta z olejomalieb, ktoré boli v jej rodine. Toto malo aj určitú dušu. Je pravda, že väčšina vedľajších questov sú veľmi všeobecného rázu, no pár ich bolo skutočne veľmi príjemným spestrením tejto hry.

Je treba ale uznať, že hra ešte musí vychytať aj nejaké tie muchy. Občas sa mi stávalo, že sa postavy veľmi divne zasekli v scéne, alebo sa krútili dokola. Takisto som raz začal konverzáciu, ktorá sa nikdy nespustila a vo výsledku som musel kompletne zresetovať hru... a taktiež sa mi nepáči, že postavy počas finálnych častiach v sopke dokopy prechádzajú furt cez lávu, hoci vy sa ju snažíte preskakovať. Neviem ako spraviť, aby mi následne nehoreli a nemusel pomocou predmetov napravovať ich statusy. Toto je vcelku otravná záležitosť. Takže treba nejaké veci zlepšiť.

Taktiež by som ešte povedal, že potom ako som hral Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, ktoré malo v zásobe obrovské množstvo rôznych extra bonusových aktivít a minihier, niečo podobné by som ocenil aj tu. Je super, že hra sa primárne sústredí na príbeh, no postupne som si uvedomoval, že by mi nevadilo, keby som v hre mal aj nejaké aktivity pomimo, ktoré by mi mohli spestriť môj hrací čas. Je to vždy lepšie, keď hra nie je príliš jednotvárna. Dalo by sa povedať, že v hre máte nejaké výzvy, ktoré musíte splniť, no stále sa rozprávame o tom, že budete tam musieť poraziť nejaké monstrá v nejakom časovom limite. Nejaké iné minihry by na škodu neboli. Dali by tiež tomuto svetu trochu väčšieho ducha.

Výtkou ešte budú aj určité reštrikcie, ktoré som si v hre všimol. Pretože sa správa úplne rozdielne v častiach keď ste v mestečku, a keď ste vo vonkašjích priestoroch. Ako príklad poviem, že v mestečku z nejakého dôvodu nemôžete používať dvojskok. Takisto z nejakého nevysvetliteľného dôvodu nemôžete vymeniť spoločníkov medzi sebou. Sú to možno maličkosti, no niekedy vedia ovplyvniť situáciu, keď nerozumiete čo sa vlastne deje. Chápem, že v meste nebudete tasiť zbraň, no prečo nemôžete urobiť dvojskok? Takisto prečo je všade toľko zvláštne položených neviditeľných stien, ktoré vás blokujú v tom, aby ste doskočili vyššie? Niekedy som tomu vôbec nerozumel.

Hra ma však napriek tomu veľmi bavila. Keď sa človek sústredí na príbeh, všetko ide veľmi plynule a bavilo ma to. Hra však má určité elementy, ktoré mi nesedia. Poďme však teraz na tie spomínané spoilery, ktoré som avizoval ohľadom príbehu. Ako som teda spomínal, hra má v sebe niekoľko zvratov. Musím povedať, že niektoré fungujú dobre. Napríklad nám bude dopredu jasné aké motívy ženú Eorena a človek aj rozumie jeho situácii. Najmä keď vieme, že môže existovať cesta, ako by veci mohli byť inak. V jadre však následne svojimi činmi oslobodí skutočného zloducha hry, ktorým bude Daelophos.

Ten je v jadre zaujímavým zloduchom. Hrdina, ktorý sa následne stal najväčším monstrom. Oslobodil svet od hrozieb a chcel žiť mierumilovný život so svojou láskou Ceruliou. Nakoľko je však počas jeho misie zavraždená obyčajnými zlodejmi, Daelophos sa chce pomstiť Bohyni Manny za takú zradu. Žiadal len jediné, a bolo mu to ukradnuté. A tak sa z neho stane zloduch. Jeho príbehová archa je celkom zaujímavá, no čo sa týka ostatného, nadšený veľmi nie som.

Úprimne nie som veľkým fanúšikom toho, že sa jednému protivníkovi musíme postaviť viackrát. A kedykoľvek ho zdoláte, tak následne sa zmení ešte na silnejšiu a nebezpečnejšiu verziu, ktorú opäť musíte zdolať. Vo finálnom súboji som musel čeliť až dvom verziám jeho podoby... a nemám pocit, že by to bolo nejako obohacujúce. Nedá sa urobiť niečo iné, než to, že sa z monstra stane ešte silnejšie monstrum? Alebo ak nie silnejšie, tak aspoň ešte väčšie? Ako som však povedal, je zaujímavé si postaviť vedľa seba Daelophosa, Eorena a nášho hrdinu Vala. Všetci majú rovnakú motiváciu, no ich činy sú úplne iné. Možno aj preto sa práve Val neskôr stane vyvoleným svetla, čo považujem za jednu z najlepších momentiek celého príbehu.


Toľko teda k Visions of Mana. Ak máte radi japonské RPG, myslím si, že hra vás na minimálne 30 - 40 hodín zabaví do sýtosti. Za vyskúšanie určite stojí a skúsim ešte podstúpiť výzvy, ktoré som pred finále nesplnil. Okrem toho tu je aj možnosť New Game+, pričom si môžete hru vyskúšať aj na vyššej obtiažnosti. Verím, že budete s výsledným produktom spokojní.
+10

Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • PC 0
Kdyby příběh kampaně za něco stál, tak bych to mnohem radši dostal v podobě filmu, protože by mi byla ušetřena hromada času, který bylo třeba investovat do generického, monotónního gameplaye, jehož smyslem je prosekávat se lineárními koridory hroudami nepřátel bez nějaké větší variability či dynamiky. Občas vykryj útok, sekej, střílej, házej granáty a vzlétnut můžeš občas jen na pár vteřin, když tu možnost pro danou misi dostaneš.
Je to heck-and-slash hra, která neumožňuje hráči, aby si s ní příliš vyhrát (jak to třeba umožňuje MGSV). Novej Doom nebo Last of Us 2 jsou taky koridory a arénky, ale gameplayově to je dynamičtější i variabilnější díky zbraním, tomu jaké zbraně mají efekty na nepřátele a umělé inteligenci či designu chování nepřátel. Space Marine 2 nikdy neumožňují situaci vyřešit kreativně. Hráč dělá furt jen to samý. Některé nepřátele možná ustřílí z dálky, ale jinak naběhne doprostřed nepřátel a začne se ohánět mečem okolo sebe a občas vykryje nějaký útok. Celkový dojem je něco mezi Doomem (kvůli žánrovým aspektům, koridorům/arénkám a glory killům) a mezi Days Gone (kvůli gameplayi a těm hroudám valících se nepřátel).
To nejlepší na té hře je cinematičnost a zasazení do světa fanatismu a nekončící válku, který jistě skýtá určitě možnosti k lepšímu příběhu, než jaký jsme dostali.

Protagonista se totiž nikam nevyvine (prakticky jenom všem dokazuje, že je oddán císařovi tím, že plní cokoliv, co mu je nařízeno) a příběh je nastavovaná kaše, kde není ani moc jasné, proč se děje zrovna to, co se zrovna děje. Naprostá slátanina, která chce být příběhem nezlomné vůle a neutuchajícího hrdinství, jenže to není dobře odvyprávěné, aby to uhodilo hřebíček na hlavičku a celkově jsem si v tom příběhu nenašel jedinou postavu, která by mě bavila nebo mě do svého prožívání zainteresovala, takže mi bylo přirozeně fuk, jak se to všechno vyvrbí. Postavy slouží jenom k patetickym kecům a expozici.
Před Space Marine 2 jsem hrál chvilku Warhammer 40,000: Boltgun, kde jsem měl možnost během boje "zastrašovat nepřátele", což vlastně znamenalo, že má hratelná postava hlásila NPCčka stylem "Císař si žádá tvůj život, heretiku!" nebo "Pyšně sloužím a pyšně zemřu!" nebo "Vyhladit nečisté!" nebo "Mým mečem je nenávist!" či "Triumf nebo zapomnění!" To způsobilo, že jsem se trochu cítil jako nějaký válečnický fanatik. Zde hráč stále může hlásit během boje, ale jedná se jen asi o 6 frází a zdaleka to nemá takovej říz. Navíc to nejde udělat stisknutím jednoho tlačítka.

Dále mě docela překvapilo, jak pomalu se ta hra načítá. Já ji sice neměl nainstalované na SSD, ale stejně mi to přijde divný, protože jsem spouštěl i náročnější a komplexnější hry nainstalované na HDD a fungovalo bez problému. Hádám tedy, že je to problém optimalizace nebo enginu.

Pro: cinematické výjevy, animace, násilí

Proti: příběh, postavy, gameplay, level design

+3 +8 −5

Indiana Jones and the Emperor's Tomb

  • PC 65
Vždycky jsem toužil zažít dobrodružství, jako slavný filmový archeolog. V mládí jsem si představoval, jak v kožené bundičce, klobouku a s bičíkem v ruce cestuji po různých historických památkách, sbírám artefakty a ženy mi přitom padají do náruče. I v pokročilém věku si stále představuji, že jako proslulý Indiana Jones zažívám mnoho dobrodružství. Dnes mi sice ženy do rukou nepadají, za to videoherní artefakty ano. Indiana Jones and the Emperor’s Tomb ale artefaktem není.

V kůži slavného archeologa jsem se ocitl poprvé. LEGO hry a point & click adventury od LucasArts jsem v životě nehrál. O Indiana Jones and the Emperor’s Tomb jsem toho příliš nevěděl a na chronologické posloupnosti předchozích her mi nezáleželo. Hra se mi především líbila po vizuální stránce a naivně jsem si myslel, že to pro mě bude nezapomenutelný zážitek. Chňapl jsem tedy po the Emperor’s Tomb a se slinou u pusy jsem nadšeně očekával výtečné herní dobrodružství.

Hra viditelně kopíruje strukturu Spielbergových filmů. Někde na druhém konci světa se nachází mytický artefakt s magickými schopnostmi. Nebyl by to Indiana Jones, kdyby se ve hře nevyskytoval nějaký ten blonďatý Hans, který dychtí po moci tohoto magického artefaktu. Padouši (opět nacisté) tento předmět chtějí využít k tomu, aby ovládli svět. V kůži doktora Jonese (obrněného nesmyslným plot armorem) se vydáváme na další dobrodružství, abychom padouchům v jejich plánu zabránili.

Indiana Jones and the Emeperor’s Tomb se snaží být klonem série Tomb Raider. Jsou to dvě odlišné série, které pojem „dobrodružství“ chápou úplně jinak. Dobrodružství doktora Jonese nespočívá v tom, že bude bojovat s monstry vystřiženými z knížek žánru fantasy a hororu. Obří aligátor, Kraken, Frankenstein, nemrtví a finální boss, který připomíná Fing Fang Fooma z komiksové série Iron Fist , jsou věci, které jsou typické pro sérii Tomb Raider.

Nejslabším článkem hry je příběh. O historii Číny se nezajímám a celkově na mě ta země nepůsobí moc dobrým dojmem. O artefakt, který ve hře hledáme, jsem nejevil zájem a historické souvislosti mě nudily k smrti. Slabšímu příběhu sekundují i nudné postavy. Chybou není jen apatický dabing, ale i nevýraznost jednotlivých postav, které ve hře vystupují. Na žádné z postav vám nezáleží a ani samotný doktor Jones není postavou, které byste fandili.

Ovládání hry je citlivé. Když píšu citlivé, tak opravdu CITLIVÉ. Na konzolích se hra musí hrát o poznání lépe, ale na PC verzi je to peklo. Některé pohyby, například skoky, musí být předem a přesně promyšlené. Jeden nerozvážný pohyb může způsobit vaši smrt. Hodně také záleží na kameře, která si neustále dělá, co chce. Mlácení enemáků je zábavným prvkem hry. Připadal jsem si jako skutečný Indiana Jones, když jsem protivníky mlátil hlava nehlava a v pozadí hrál upravený mix hudby od Johna Williamse. Neubránil jsem se menšímu úšklebku, když jsem nějakému skopčákovi dal zubů a on přede mnou padl na zadek. Autosave a checkpointy v této hře nenajdete. Hra se pokaždé uloží, když vstoupíte do nové oblasti. Když zemřete, začínáte od levelu, kam jste vstoupili.

Nejlepším prvkem hry jsou lokace. Mezi mé oblíbené patří Istanbul, jelikož mi připomněla film Dobyvatelé ztracené archy. Celá lokace měla filmový nádech, který ostatní levely postrádají. Většina hráčů slintá nad tím, jak úžasně ten level s Prahou vypadá, ale pro mě se jedná o nejhorší část hry. Praha působí jako hollywoodský pokus o moderní ztvárnění Transylvánie. Nevadilo by mi, kdyby byl celý level situován v Německu, ale geografická neznalost a nezájem tvůrců si zjistit, kde ta Praha vlastně leží, mi doteď leží v žaludku.

Jakožto fanoušek filmové trilogie je pro mě the Emperor's Tomb obrovským zklamáním. Místo napínavého dobrodružství jsem dostal ubohou mlátičku s fantazijními prvky. Tvůrci hry toho o postavě doktora Jonese věděli žalostně málo. Indiana Jones and The Emperor’s Tomb je ve výsledku průměrnou hrou, která příběh Indiana Jonese nikterak nerozšiřuje.

Pro: Indiana Jones, lokace, hudba, combat systém

Proti: béčkový příběh, nevýrazné postavy, apatický dabing, citlivé ovládání a kamera, Praha

+12

Tavern Talk

  • PC 80
Celý příběh začíná tam, co většina dobrodružství, v hostinci. Zatím co pro mnohé je to jen zastávka na začátku, nebo na konci jejich cesty, pro vás je to jen další den v práci. Jste hostinský a jako takový se staráte o hosty, kteří k vám zavítají.  Někdo má za sebou těžký den a potřebuje se napít, jiný si chce popovídat a svěřit se někomu se svými problémy.  A pak jsou zde tací, co hledají nějaké dobrodružství. Vítejte v Asterii, zemi plné magie.

Jak to už tak u vizuálních novel bývá, tak se hra točí především kolem rozhovorů. Obvykle k vám přijde nějaký dobrodruh, dá si něco k pití, prohodí s vámi pár slov a pak zase odejde, aby ho po chvilce vystřídal někdo jiný. A to je vlastně ve zkratce celá hra. Občas se dozvíte nějaké ty drby, které pak můžete použít k vytváření úkolů, ale jinak nečekejte nic jiného. Žádné epické dobrodružství nebo management vašeho hostince. To ale neznamená, že by byla hra špatná. Právě naopak.

Rozhovory s postavami jsou bezvadné a často i zábavné. Osazenstvo je pestré, a především není nudné. Taková trpaslice Rhea je sice typický nabručený trpaslík, který se snadno naštve, ale společně s jejím upířím společníkem Kylem tvoří velmi vtipnou dvojici. Především proto, že je Kyle VELMI zapomětlivý a nepamatuje si co bylo před sto lety, ale ani co se stalo včera. Nebo třeba tajemný zloděj s tragickou minulostí, který se při každé své návštěvě představil jiným jménem. Na první pohled trochu pochybný, ale v jádru celkem milý kluk.
Samotné postavy jsou pěkně nakreslené a sprity krásně animované. Prosté věci, jako třeba máchání ocasem, nervózní těkání očima, nebo pohyb uší u zvířecích ras vytvářejí krásný efekt života.

Pak je tu míchání nápojů. Nepochybně důležitá část práce každého hostinského, bohužel ne moc podařená. Vizuální stránka je pěkná, kombinování jednotlivých přísad také ujde, i nápojový lístek je celkem pestrý. Co mi však trochu vadilo, byla celková jednoduchost přípravy. Na výběr je řada různých nápojů, každý trochu jiný. Bohužel postavy obvykle chtěly něco jednoduchého, nad čím nebylo třeba vůbec přemýšlet. Stačilo si najít správný recept, okopírovat ho a bylo to. Občas někdo požádal o nějaký speciální efekt, ale i tak nešlo o žádnou výzvu. Žádné lámání si hlavy s tím, jak docílit toho, nebo onoho efektu, jak to dát celé dohromady. Ne.
Tvorba úkolů je obdobně prostá. Na každý potřebujete získat několik informací a jakmile je máte, tak vyberete ty správné a úkol je hotový. Nic nemůžete zkazit, ani si upravit podle sebe.

I přes to vše mě ale hra neskutečně bavila a rád jsem poslouchal příběhy svých hostů. Jak strávily svůj den, jak se utkali s hordou nemrtvých a celkově se o nich dovídal všechno možné. Každý den jsem se těšil na své oblíbence, abych s nimi mohl prochodit alespoň pár slov, i když po chvilce museli zase odejít.

Pro: Rozhovory, postavy

Proti: Míchání nápojů (jednoduchost)

+15

Aliens: Fireteam Elite

  • PC 75
Po shlédnutí nového filmu jsem dostal chuť na Vetřelce i v herní podobě. A Fireteam Elite jsem měl už nějakou dobu v knihovně. Jde o akci ve velkém měřítku, v každé misi se na vás hrnou stovky vetřelců. Díky tomu slavné monstrum působí spíš jako běžný nepřítel kterého se není třeba obávat, trochu jako v Alien Trilogy, ale ještě mnohem víc. Tato hromadná likvidace vetřelčí populace je trochu vyvážena výskytem silnějších druhů. Tito válečníci jsou mnohem nebezpečnější a mají větší výdrž, jejich příchod na scénu byl tak vítaný.

Hlavním obsahem jsou čtyři mini kampaně, každá po třech misích. Základní příběh se zlou korporací v hlavní roli nijak nepřekvapí, ale jako rozšíření univerza funguje dobře. Zajímavější jsou střípky informací o světe i posádce, které získáváte nacházením předmětů v jednotlivých misích. Po každé misi následuje návrat na základu a při nalezení informace lze absolvovat rozhovory s posádkou. Neříkám, že jde o nějaké literární dílo, ale vždy jsem se na to těšil. Prostředí jsou zpracovaná slušně, mají atmosféru a dobře vypadají. Náplň misí je sice dle zadání pokaždé trochu jiná, ale vždy jde o to někam lineárně dojít, něco zmáčknout a odrážet hordy nepřátel. Není to špatné, ale trochu stereotypní. Rozhodně je lepší hrát vždy jen pár misí, důkladně je projít a vrátit se další den.

Hrát lze až ve třech a hlavní porce obsahu je založena na neustálém opakování. Máte několik tříd postav, hromadu zbraní a příslušenství, přičemž většinu lze postupně levelovat. Po zlepšení postoupíte na vyšší obtížnost a pak zase znovu. Stejně je navrženo několik variací na režim horda. Osobně jsem ale spokojen s průchodem na základní obtížnost a následným dosbíráním všech informací. Oceňuji přítomnost oficiální češtiny. Navzdory výtkám a zaměření na multiplayer jsem si hraní užil, ale k procházení téhož se vracet nehodlám. Ale jediné příběhové rozšíření rozhodně brzy plánuji.
+15

The Invincible

  • PC 75
Atmosférické a pohltivé. Hra The Invincible mistrně pracuje s vizuálem, krajinou, hudbou a flashbacky, aby vás donutila vcítit se do pocitů hlavní hrdinky balancující v bezvýchodné situaci na pokraji života a smrti. Mnohé scény u mě vyvolaly skutečné mrazení po zádech -- to se naposledy povedlo Subnautice.

Hratelností je to klasický "walking simulator", zjevně silně inspirovaný Firewatch. K dispozici máte nějaké nástroje a skenery, klestíte si cestu kupředu a u toho si povídáte ve vysílačce se spřízněnou duší. Je pár momentů kdy jde učinit rozhodnutí s důsledky do budoucna, ale není jich zase tolik, a v zásadě to u tohoto žánru nevadí.

Ba naopak bych vyčetl autorům že se nějakých "více možných konců" do hry za každou cenu snažili dostat, protože to neskončilo dobře. Jakýkoliv z možných konců totiž působí unáhleně a neuzavřeně, v některých případech až podivně odtrženě. To je za mě hlavní výtka této hře (vedle pár grafických gličů), že se musíte smířit s tím, že se příběh v mnoha větvích tak úplně neuzavře.

The Invincible oporučuji zejména pokud vás bavilo Firewatch -- jde hlavně o to jestli vám sedne forma ("walking simulator"), protože obsah kvalitní rozhodně je.
+15

Rise of the Argonauts

  • PC 80
celkove fajn hra, ale ma sve mouchy ma a neni jich malo popisu hlavne ty:
- prostredi je chude, jednoduche a stejne tak i mapy/levely
- v soubojich castokrat zapasite i s kamerou
- obcas postava nereaguje na stisk tlacitek, celkove je ovladani a souboje zvlastni
- strom a levelovani vlastnosti je otresne resene, nepoznate co je pasivni a co aktivni skill, kolik bodu mate k prideleni (ja to z toho kolecka vlevo dole proste nepoznal)
- prisel jsem o moznost vyresit vedlejsi ukol prestoze jsem si mel jen promluvit s postavou, ktera ale uz hazela jen loucici hlasku, protoze jsem omylem probehl kolem mista, ktere spustilo zaverecnou cast questu na ostrove
- to, ze ma hra hud kde vidite kolik ma hrdina zivota a jestli jsou skilly ready jsem zjistil az za polovinou kdyz jsem brouzdal nastavenim hry, defaultne je to vypnute
- hra pada v cutscenach i opakovane
- vetsina voleb ma vliv v rozhovorech ma vliv pouze na to ktereho boha vyberete, za urcite pocty dostavate "XP"
- hra je v podstate tunel, proto nechapu proc ma hrac volbu na ktery ostrov pojede (spoiler maybe), Kythru doporucuji jako posledni kvuli bossovi, nemit autoheal tak to asi nedam
- final bosse jsem delal asi 30x hlavne kvuli ovladani, kamere a tomu, ze v jeho posledni fazi je hodne tezke se k nemu bez znacne ujmy priblizit

pres to vsechno mne bavila a dohral jsem ji celkem rychle, jednoduchy pribeh - zachranit svou milou, na tom jsem vyrustal, to mam rad :)

s pribyvajicimi skilly se Jason stava stale vetsi stroj na zabijeni a na konci je to slusna rezba, urcite momenty mi lehce pripomnely God of War, hra byla celkove lehka, az na urcite pasaze by se dala v pohode projit bez bozskych sil a spolecniku

p.s.skoda ze nektere mytologicke postavy jsou ztvarne odlisne nez jak jsem zvykly, hlavne teda meduza
+7