Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dishonored: Death of the Outsider

  • PC 75
Ve své době a vlastně i dnes jsem byl úchvacen parádní a netradiční hratelností prvního Dishonored. Druhý díl, ač propracovanější, mě tolik nezaujal, byť nevím úplně proč, když vlastně skoro všechno vylepšil. Možná proto jsem odkládal dohrání tohoto dodatku tak dlouho...

Zpočátku nutno říct, že hra navazuje na předcházející díly s tím, abyste osvobodili Dauda. Ten je uvězněný a zesláblý, a proto se vydáváte na svou první, spíše lehce tutoriálovou, misi. Otevře se před vámi prostor poměrně uzavřenější, ale to naštěstí napraví další mise. Prostředí je lehce nadprůměrné v porovnání s předchozím dílem, ale velmi dobře promyšlené. Cíle se dá dosáhnout mnoha různými způsoby. Škoda jen, že lokace druhé a třetí mise je úplně stejná, byť s několika odlišnými prvky a částmi. Na druhou stranu jsem si užíval, jak se něco sem a tam proměnilo a reagovalo to na vaše rozhodnutí v misi předcházející.

Misí je celkem pět, první tutoriál, tři normální mise, poslední je výrazně lineární. Pak přichází konec příběhu. Dle mého názoru snad až příliš brzy a je to celé dost uspěchané. Nejvíce se mi naopak líbila mise druhá a čtvrtá - tedy vykrádání banky, kde si člověk připadal jako typický "Thief". Poslední mise naopak působila snad až příliš ledabyle, unyle, nudně a prázdně, a navíc neposkytovala příliš možností, jak ji vyřešit. Snad krom konce.

Ke konci mám též řadu výhrad, ač jsou volby zásadní, nemělo to na mě stejně silný emocionální dopad, jako kdysi závěr předchozích dvou her, a prakticky mi to pak po skončení bylo jedno, co se stalo. A to jsem se snažil celou hru odehrát bez zabití (přesto mi některé mise hlásily mrtvé, i když nevím, že bych někoho zabil).

Vylepšení v podobě run bylo docela fajn, ale mohlo by toho být více a různorodnější.
Postavy mi vysloveně nebyly jedno, ale zároveň jsem si k nim nedokázal vytvořit ani větší pouto, za což lze vděčit i kratší délce a nepříliš sympatické hlavní postavě. Takže když zemřel Daud někde mimo záběr , nikterak mě to netrápilo a pokračoval jsem dál. Beztak to působilo, jako kdyby to na příběh nemělo takřka žádný vliv.


Stealth funguje ve hře na výbornou, schopnosti jsou omezenější, ale dostačují. Především možnost převtělit se a teleportaci jsem využíval takřka bez ustání. Díky tomu se dařilo většinu NPC uspat a dostat se tak poklidně k cíli. Ono to snad u některých vedlejších misí jinak než uspat celý barák ani nejde. Akci hodnotit nemůžu, při každém vyvolaném konfliktu jsem hru zpětně loadnul, abych si zachovával co nejčistší štít.

Hratelnost je fajn, někdy více než to, ale na předchozí díly také plně nedosahuje. Tady opět namířím výtku k poslední misi, kde bylo až o nervy se nenechat odhalit, když mě viděli přes čtvrt mapy...


Kolem a kolem vzato, je vidět, že se jedná o kratší dodatek, který jen doplňuje události původních dvou her. Příběh je průměrný, závěr zbytečně unáhlený a bez emocí, postavy zapomenutelné, hratelnost lehce nadprůměrná a misí je málo. Naopak některé lokace jsou velmi dobře zpracované, obzvláště krádež v bance je vynikající, úkoly zábavné, možnosti průzkumu a různých řešení parádní.
Je tak lepší od hry zas tak moc neočekávat a pravděpodobně budete spokojení s několika dalšími misemi z tohoto zajímavého univerza, než očekávat více a být zklamáni. Přesto nebo snad právě proto se o to více těším na regulerní třetí pokračování.

Pro: Atmosféra světa, úkoly, některé lokace, stealth, různé možnosti řešení, rozvinutí lore

Proti: Poslední mise, uzavřenější lokace, průměrný příběh a zapomenutelné postavy, závěr hry, délka

+10

Marathon

  • PC 65
Navázat na úspěch Doomu se v devadesátých letech pokoušelo několik dalších her. Jednou z nich je i Marathon, o jehož existenci jsem neměl do nedávna nejmenší tušení. Hru jsem objevil až díky Retro Klubu a následně jsem si jí prošel v její klasické verzi.

Hrát jsem začal naslepo, aniž bych si o hře zjišťoval nějaké detaily a tak na mě již od prvních okamžiků působila dost nepřehledně kvůli tmavým barvám, krátkému dohledu. První mimozemské nepřátele jsem hned interně začal přezdívat jako Jaffy podle jejich tyčových zbraní. Hned v první úrovni jsem pak trpěl na nedostatek nábojů a současně jsem se v ní dokázal ztratit. 

Nepříliš dobré první dojmy se o něco zlepšily časem, když jsem pochopil mechaniky hry. Zabíjel to ale design úrovní, který mě po celou dobu hraní moc nechytl. Hlavně mě štval systém ukládání hry, což bylo možné pouze na příslušných terminálech. Ty však často nejsou na začátku úrovně a některé z nich nemají daný terminál vůbec. Není nad to projít těžkými úseky úrovně následně umřít na nějakou blbost a pak opakovat i předchozí úroveň. Nebo když nemám na hraní moc času a po pár dnech si tu rozehranou úroveň už moc nepamatuju.

Zajímavou, avšak někdy nepříjemnou věcí, jsou úkoly jednotlivých misí. Ty jsou obvykle popsány pomocí informačního terminálu, kde se rozvíjí i příběh. Nejednou se mi však stalo, že jsem se zasekl jen kvůli tomu, že jsem dostatečně neprohledal jednu chodbičku, ve které byl jeden enemák a já tak pobíhal po úrovní a dumal nad tím, co jsem neudělal.

Pak jsem ještě nepobral smysl jedněch dveří, které se pomaličku otevírají, aniž by se v okolí něco dělo. Musel jsem si počkat několik desítek vteřin. Stejně tak zvedací plošina, co sjede dolů snad po minutě.

Naopak se mi líbila úroveň, kde nebyl kyslík a já tak musel nejprve hledat doplňovací terminály a pravidelně se k nim vracet. Také musím ocenit mise odehrávající se na mimozemské lodi, kde prostředí vypadá jinak a kde je celkem nouze o náboje, protože proč by tam vůbec byly, že?

S arzenálem zbraní jsem spokojen, jen jsem až příliš často trpěl na nedostatek nábojů. Co se nepřátel týče, možná by to chtělo jich pár druhů přidat.

Celkově mám ze hry spíše negativní pocity. Hra je těžká hlavně díky nedostupnosti ukládacích a uzdravovacích terminálů, což není vyloženě špatně, ale nemožnost ukládat hru na začátku některých úrovní je značně frustrující. Jsem rád, že to mám za sebou.
+13

Rhodan: Myth of the Illochim

  • PC 80
Perry Rhodan byl jeden z paperbacků, které u nás vycházely v 90. letech. Zkusil jsem jako kluk pár dílů, ale popravdě mě to moc nebavilo, ztrácel jsem se v těch tunách ras a planet a dal jsem radši přednost Johnu Sinclairovi a příšerám :) V Německu je série ovšem dodnes populární, vyšlo několik tisíc dílů a stále vychází. Samotnou hru jsem kdysi dokonce zkusil, navnadilo mě intro, ale odradila tuna textů, takže nastal čas to zkusil znovu. 

Píše se rok 4934, Perry Rhodan je tři tisíce let starý galaktický hrdina, který nestárne, byl u spousty kontaktů a bitev s mimozemšťany a momentálně je něco jako nejvyšší vládce Země/Terry. Hru nastartuje na adventuru opravdu bombastické intro kdy na terranské vesmírné velitelství zaútočí armáda robotů, všude je chaos a Perry je pro vlastní bezpečnost zavřen a nikam nemůže. První kroky tak vedou poničeným velitelstvím, snahou zprovoznit co nejvíce přístrojů, otevřít co nejvíce dveří a dovědět se co se sakra děje. 

A ty kroky jsou opravdu v překrásném prostředí. Perry Rhodan je hard sci-fi adventura z daleké budoucnosti. Vše je vykreslené v 3D renderované grafice, která je neskutečně sexy, doplňují ji famózní sci-fi animace plné startujících lodí a cizokrajných planet (bohužel bez titulků). A přes veškerou hi-tech grafiku a technologii si to zachovává občasný naivní retro nádech starých sci-fi ilustrací, což se projevuje ve vzhledu některých lodí či mimozemšťanů. 

Velkolepá je i hratelnost. Perry Rhodan mi zabral tři popracovní večery. Je tu šest poměrně rozsáhlých kapitol, ve kterých se podíváte kupříkladu na vesmírnou stanici plnou nepřístupných laboratoří, nebo do opuštěného mimozemského muzea. Každá kapitola obsahuje nespočet lokací, hádanek, nechybí puzzle (mimozemská skládačka) většinou zprovozňující nějaký přístroj nebo poměrně originální bludiště - ventilace s na dálku ovládaným modelem. Já blbec jsem si nevšiml titěrné mapy a kreslil jsem si vlastní. Předmětů je tak akorát, jejich použití či kombinace je +/- logické, využijete opravdu všechny předměty a podezřelá aktivní místa většinou něco opravdu dělají. Ovládání je tradiční jedním kurzorem, hrdina se nikde nezasekává ani neztrácí, svižně běhá a pravým tlačítkem můžete na jeden klik opustit lokaci. Líbilo se mi, že v každé z kapitol máte cca 8 postupně objevujících se a mizících úkolů, v inventáři máte kromě předmětů i stopy na které se můžete ptát v rozhovorech. A vše můžete použít libovolně na okolí, nebo na počítač pro další podrobnosti. 

Jediná, zato pořádná výtka je absolutní pixelhunting. Předměty se pod kurzorem nijak nehlásí, vidíte jen aktivní kurzor a popis po kliknutí. Problém je, že občas půlku obrazovky zabírá přístroj, ale v jedné jeho části je skoro neviditelná věc, kterou musíte sebrat/použít a najít ji nezbývá jinak než metodou pokus/omyl. Naprosto všechny moje zákysy plynuly z tohohle a do návodu jsem bohužel koukal víc než je zdrávo. Občas takhle marně hledáte i východ... a zkrátka to tlačítko na zobrazování aktivních míst by se tady opravdu hodilo. 

Odpustím si lamenty nad problémy se zprovozněním pirátské verze hry i svinstvem jménem tages, který mě hra natahala do počítače a nešlo se toho zbavit, v tomhle případě je opravdu lepší si někde sehnat (ale kde?) originálku. 

Nakonec jsem si tentokrát nechal příběh. Ten je bohužel hlavně pro fanoušky. Hra na Vás vychrlí hned na začátku desítky ras, planet, postav a události za posledních 3000 let, povětšinou ještě formou sáhodlouhých a nezáživných textů. A chrli a chrlí po celý zbytek hry. Přiznávám se, že jsem si to nedokázal zapamatovat a do hry proniknout. Je to napůl moje chyba, můj mozek to zkrátka nepobral, bylo to jako hrát Star Trek hru a nevidět jedinou jeho epizodu. Ale na druhou stranu existují hry schopné představit složité světy lepší a záživnější formou. Jinak samotný příběh je překvapivě jednoduchý - prostě se ženete za unesenou přítelkyní, jedním padouchem a odhalení tajemství prastaré rasy Illochimů, velice vzdáleným předobrazem pozemských andělů. Nicméně přes výtky jsem se u hry bavil, příběh táhne hru dopředu, je napínavý, solidní (dialogy, postavy), jen ze světa který mi byl cizí a cizím i zůstal. 

Celkový dojem je jinak výborný. Graficky velkolepá rozsáhlá adventura v tradičním provedení a navíc v žánru sci-fi. Takové mám nejradši.
+11

Kathy Rain

  • PC 70
Když jsem začal hrát Kathy Rain, byl jsem nadšený. Úvod příběhu mě okamžitě vtáhl – máme tu hlavní hrdinku Kathy, která se po letech vrací do rodného města na pohřeb svého dědečka. Kathy je tvrdohlavá, drzá a má trochu temnou minulost. Tenhle typ postavy mám prostě rád. Do toho začínají vyplouvat na povrch záhady ohledně její rodiny a záhadných událostí kolem dědečka. Už první hodiny jsem si říkal, že tady je potenciál pro perfektní detektivku ve stylu 90. let.

Hra má ten správný retro vibe – pixelová grafika, skvělá atmosféra malého města zahaleného do mlhy a melancholie, a samozřejmě perfektní hudba. Díky tomu jsem se cítil, jako bych se vrátil do starých dobrých časů point-and-click adventur, kdy příběh byl králem. A ten příběh mě fakt zaujal! Dialogy jsou skvěle napsané, každá postava má něco do sebe a mnohdy ani nevíte, komu věřit.

Ale čím jsem šel hlouběji do příběhu, tím víc se mi začalo zdát, že se scénář pomalu ztrácí ve vlastní spletitosti. Kathy se postupně dozvídá víc a víc, věci začínají být temnější a nadpřirozenější, což bych přijal, kdyby to mělo nějaké smysluplné vyústění. Jenže ve chvíli, kdy jsem si začal myslet, že se příběh chystá ke kulminaci a konečně dostanu odpovědi na všechny ty nejasnosti… bum, přišlo rozčarování.

Závěr byl na můj vkus prostě moc rychlý, zmatený a vlastně tak trochu o ničem. Když jsem hru dohrál, měl jsem pocit, že jsem se díval na skvělý seriál, ale zrušili ho po první sezóně a nechali všechno viset ve vzduchu. Některé vedlejší linky zůstaly nerozřešené, motivace některých postav tak nějak nejasné – jako by tvůrci nedotáhli ten příběh do konce a spolehli se na to, že si hráči prostě něco domyslí.

Celkově mě hra ale bavila, jen to trochu zanechalo pachuť. Jestli máte rádi staré adventury a příběhy s temnou atmosférou, stojí za to si Kathy Rain zahrát, zvlášť pokud se objeví v nějakém sezónním výprodeji. Jen počítejte s tím, že na konci možná zůstanete s víc otázkami než odpověďmi.
+14

Assassin's Creed III

  • PC 60
Takže AC3. Pamatoval jsem si, jak mě kdysi dávno hra překvapila. Tím jak je obrovská, jak vypadá a tak dále.
Nyní jsem si hru zahrál po 12 letech.(Remaster)
Překvapilo mě, jak hra opravdu dobře po všech těch letech vypadá, zvlášť nasvícení a stíny v lese. Překvapilo mě jak detailně působí prostředí např přístav v Bostonu. Hra je však také na své stáří dost žravá na výkon, zvláště při vyšším rozlišení.
Příběh vás zrychleně provede důležitou částí americké historie. Osobní příběh hlavního hrdiny, působil naléhavě, možná až uvěřitelně. Byl hlavním důvodem proč jsem hru dohrál.

Nicméně jsem tohle AC proletěl za nějakých 17h hodin aniž bych více zavadil o nějaké vedlejší aktivity. A těch je opravdu veliká spousta. Většinu však důvěrně znám z modernějších dílů. Jejich repetitivnost v kombinaci s kostrbatým ovládáním a obrovským množstvím chyb, mě přiměla je raději ignorovat.
Za mě se jedná o jednu z těch horších her Ubisoftu, ale možná je to jen stářím hry a nebo mým vkusem.

Pro: Grafika, příběh

Proti: Téměř všechno ostatní

+8

Wolfenstein

  • PC 70
Někdy v roce 2012 jsem narazil na mod NeuroWolf, čímž byl zavdán důvod k pořízení hry Wolfenstein – (2009). To se během let ukázalo jako správné rozhodnutí, neboť je již přes 10 let odstraněna z obchodů. Příčin bylo asi několik, Games for Windows Live, nepříliš dobře přijatá záležitost u hráčů, špatně koncipovaná verze, co měla v PC verzi prvky shodné s ostatními platformami. Možná v tom hrálo jistou roli i vymezení autorských práv, přechod k někomu jinému. Jediné štěstí je, že se tato FPS dočkala vydání v časopise Score, pročež bylo možné si ji bez potíží nainstalovat.

Některé vlastnosti z NeuroWolf má úprava Retrostein. Jak název napovídá, jde o to, že jsou mnohé aspekty hry uzpůsobeny staršímu RtCW, tím se hra stává obtížnější. Z hlediska střílení více odpovídá zvyklostem žánru. Na počítači je trošku odlišné ovládání a vše musí plně souznít s tím, jak hráči používají myš. Rozvržení obtížnosti musí mít adekvátní balanc, odpovídající zkušenostem dotyčného, který hru sám hraje. Dále absentují některá upozornění, běžná u konzolí, co by pouze rušila zážitek. V kombinaci s automatickým ukládáním solidní výzva, doplněná aplikací autohealu. 

Oceňuji přítomnost secretů, sbírání předmětů, z toho plynoucí peníze a vylepšování nesených zbraní, přispívá to k lepšímu dojmu z hraní a upomíná na předešlé dekády. Kritiku si zaslouží naopak respawn protivníků, kdy se procházím v ulicích města, koukám do mapy, abych věděl, kam jít. Sice dobré přestřelky a podstata náplně. Byť mnou nepříliš oblíbené, dost to připomínalo pobíhání ve městě u Thief: Deadly Shadows. S tím se pojí i rozvětvenost jednotlivých odboček, nutnost mluvit s někým. K tomu odkazují úkoly, až pak se lze ocitnout v ostré misi, ty si drží solidní nádech.

Zaměření na okultismus a speciální dovednosti srší originálně, podněcující mě k průzkumu, obraně před útočníky, nezřídka na něm stojí i postup dál. Tato místa bývají viditelně označena, že tam jde průchod jinou sférou. Ať už do skrýší, střežících pozic, či pokračování do podzemních tunelů. Jen se mi několikrát stalo, že najednou konec, když jsem prošel tou skrytou sférou. Střelivo je ve víru bojů snadné vyčerpat, zbraně se tak musí občas kombinovat. Dění ve městě reflektuje dosavadní průběh. O to obtížnější se stávají šarvátky s těmi, co zkříží moji cestu obléhaným městem.

Zpomalení času supluje logické hádanky. Modré silové pole poblikávalo, ale nebylo průchozí. Došlo mi, že je u něho postup dále. Souviselo to s tím časem. Pak to volně zdolatelné vedlo do dalšího patra. Notně zničeného probíhající válkou. Tyto aspekty zaujímají jednoduše zapamatovatelné klávesy. Akce s vojáky má říz, v mém případě na předposlední obtížnost. Dají se používat palebné pozice s přistavěnými zbraněmi, to je kolikrát vítané. Někteří jsou i neviditelní, skladba potvor se stále mění. Nechybí ani souboje s bossy, které vyžadují um a určitý úkon k jejich definitivnímu udolání.

Plně vybavena dvojice střelných zbraní, s dostatečnou kapacitou nábojů, u jedné i přidáno hledí. Lovení nacistů přes stylový zaměřovač notně okořenilo průchod spletitou městskou zástavbou, kde jsou chvíle klidu vykoupené litými boji na velkou vzdálenost. Financí ale uchovávána značná část jejich výše, abych neměl pocit neúměrné zátěže z vynaložených výdajů. Kapacita střeliva je v Retrostein zmenšena o padesát procent, ale postupně to jde navýšit na přibližnou úroveň ze základu. Sbírání dokumentů s různými informacemi navozuje dobrou motivaci k jejich hledání.

Pro: Získávání peněz, vylepšování zbraní, Retrostein mod, slušná FPS. Lze z většiny ignorovat medailon.

Proti: Automatické ukládání, ve městě respawn, obtížný závěr. U posledních misí jsem už neměl odměny.

+13

Alpha Polaris

  • PC 70
Hru Alpha Polaris jsem si zahrál teprve nedávno, když její cena na Steamu klesla na současnou nulu. Musím říct, že kdybych za ni dal nějaké ty peníze, asi bych byl o něco kritičtější. Takhle mi to ale přišlo jako příjemné překvapení.

Začněme grafikou a zvuky – to je podle mě na celé hře fakt skvělé. Vizuálně to má tu správnou polární atmosféru, že jsem měl skoro chuť vzít kabát, i když bylo léto. Zvuky a hudba skvěle doplňují tu hutnou, lehce strašidelnou atmosféru. Člověk se cítí jak uprostřed ledové pustiny, kde za každým rohem číhá něco divného.

Příběh se točí kolem tajemného objevu v odlehlé polární stanici a spustí sérii událostí, které jsou mixem vědecké záhady a nadpřirozených prvků. Že to zní trochu jako další variace na Věc? Možná ano. A teď k tomu, co mě na Alpha Polaris trochu mrzelo – i když hra začíná fakt slibně, její závěr je docela zklamání. Jakoby autoři měli nějaký deadline a prostě už to potřebovali dokončit. Některé části působí uspěchaně a jiné jsou vyloženě klišé. Chápu, že klišé se těžko vyhýbá, ale tady to prostě trošku drhlo.

I tak ale musím říct, že to je solidní adventura. Hádanky nejsou moc složité, ale zároveň tě udrží v ději, i když při používání triangulátoru, kde bylo nutný ručně napsat souřadnice, jsem trochu nadával, a pokud máš rád trochu tajemno a dobrodružství v mrazivém prostředí, Alpha Polaris ti bude určitě sedět. Když k tomu přidám fakt, že nebylo nutné nic za hru platit, hodnotím ji rozhodně nadprůměrně. A erotická scéna docela potěšila. Pro milovníky adventur je to fajn záležitost, i když s nedokonalým koncem.
+11

1954 Alcatraz

  • PC 65
Jedna z nejznámějších a možná i ta vůbec nejznámější věznice Alcatraz je vděčné téma mnoha filmů. Já z nich mám asi nejraději Skálu, kde Cage na konstatování "Chlape, právě sis zrušil Ferrari." odpoví "Nebylo mý!" Na herní scéně to ale s Alcatrazem už tak slavné není. I když několik her vzniklo, žádnou díru do světa neudělaly a nic na tom nemění ani 1954 Alcatraz.

Dvě hratelné postavy jsou fajn a já si z nich více oblíbil Christine, ale za tu úplně nejlepší považuji spisovatele Evana Camfielda, který píše na stroji i během míření revolverem. Dobrá je i vzájemně budovaná důvěra mezi oběma hlavními protagonisty a ještě lepší je možnost nevěry či zrady. Celkem je zde tak pět rozhodnutí, která mají vliv na zakončení, ale ten vliv není nijak zásadní a navíc jich většinu lze učinit až v úplném závěru. Vyzkoušet si tak lze několik různých zakončení a není třeba kvůli tomu opakovat celou hru. Pokud tedy hráč svůj postup průběžně ukládá.

Většina úkonů je logických, ale občas se objeví nějaký, co tak úplně smysl nedává (například výroba ozubeného kolečka z kartáče na vlasy nebo porušení vodovodní trubky tak, aby voda během chvilky odplavila obrovskou hromadu sutin). Téměř všechna aktivní místa, u nichž jsem si myslel, že by mohla k něčemu sloužit, mají své využití, když ne hned, tak o něco později. Je tak dobré uložit si je do paměti, aby nedocházelo k občasným zákysům. I když lokací není zase tolik, aby se tím nepříliš dlouhá herní doba nějak výrazně natáhla.

1954 Alcatraz není úplně špatná adventura a milovníky žánru nejspíše neurazí. Dalo se z toho však vytřískat daleko více a je ohromná škoda, že tomu tak není. Mód 1954 evokující staré filmy (včetně prasklinek a nečistot na filmové pásce) je však super a měl jsem ho zapnutý celou dobu. Jen párkrát jsem jej vypnul, abych se na některé lokace podíval v plné barevné paletě. Nic jsem od hry nečekal a dostal vcelku solidní kousek, který za to Euro ve slevě na Steamu určitě stojí.

Pro: Alcatraz, dvě hratelné postavy, Evan Camfield, rozhodnutí, mód 1954

Proti: občas nelogické úkony, málo lokací, promarněný potenciál

+11

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 70
A Machine for Pigs je zvláštní pokračování. Když si vzpomenu na svůj první zážitek s The Dark Descent, tak mě hned pohltila ta atmosféra – zhasínající lampa, sanity meter, neustálý boj o přežití, kdy jsem se bál i podívat za roh. A Machine for Pigs na to jde ale jinak. Hned na začátku jsem pocítil, že tohle nebude klasické pokračování. Žádný inventář, žádná starost o to, jestli se mi postava nezblázní. Hra se víc soustředí na příběh a na atmosféru. A musím říct, že ta atmosféra je hutná.

Co mě potěšilo, byla opět skvělá zvuková stránka. Zvuky, hučení strojů, šepoty – člověk má pocit, že je tam, v té špinavé, industriální Anglii, a že ho neustále něco sleduje. Příběh je taky silnější a o dost víc filozofický než v prvním díle. Je to spíš taková temná pohádka s hromadou symboliky, která člověka přiměje přemýšlet o tom, co to vlastně znamená být člověkem.

Ale... musím přiznat, že mi chyběly ty staré mechaniky. Bez inventáře a sanity meteru jsem měl pocit, že hra ztratila něco ze svého jádra. Už jsem nemusel hledat olej nebo se bát, že postava ztratí rozum. A i když mě příběh vtáhnul, občas jsem si říkal, že to není ta Amnesia, jakou jsem si zamiloval. Ano, je to z velké části walking simulator s postupným budováním napětí. Stačí to ale? Na to si musí každý odpovědět sám.

Celkově ale „A Machine for Pigs“ má něco do sebe. Kdo hledá silný příběh s hutnou atmosférou a zvládne oželet ty herní prvky, na které je hráč zvyklý z prvního dílu, myslím, že si to užije.
+12

Beyond Galaxyland

  • PC 50
Predpokladám, že všetci sme v živote aspoň raz natrafili na hru, z ktorej následne mal pocit, že pôjde absolútne proti prúdu. Beyond Galaxyland je pre mňa tento typ hry. Kritici aj hráči nešetria chválou, no ja som mal počas hrania pocit, že mi tu chýba akýkoľvek náznak originality a reálneho nápadu. Autor sa vyjadril, že jeho cieľom bolo primárne vzdať hold jeho obľúbeným značkám. Či už v hernom alebo filmovom svete. Na hre je to síce vidieť a možno to príde niekomu super, no mňa to neustále vyťahovalo z hry von.

Asi znie super, že existuje hra, v ktorej môžeme mať dokopy ťahové súboje, chytanie nepriateľských tvorov do loptičiek, preteky na motocykloch a vesmírných koráboch, fotografovanie živočíchov a preskúmavanie celej galaxie. Môj problém je ale primárne ten, že buď som už v minulosti všetko toto videl, alebo to nie je dotiahnuté do takého levelu, aký by som chcel. Na jednej strane hra nie je lineárna a môžete vesmír skúmať ako len chcete. No súčasne sú jednotlivé planéty dokopy limitované iba na bočné misie, na ktoré však najprv musíte dosiahnuť určitý level, aby sa vám spustili. Férovo viem zhodnotniť, že vedľajšie úlohy sú asi to najzaujímavejšie, čo hra ponúka, no k tomu, aby ste sa k nim dostali musíte navýšiť svoj level prechádzaním ústrednej príbehovej línie. Tá však také kvality často nedosahuje.

Snažil som sa k postavám si vybudovať nejaké reálne puto, no vôbec mi to nešlo. Doug je dokopy len veľmi typický hlavný hrdina, ktorý sa ocitne v trochu novej situácii, na čo reaguje často s plačom. Boom Boom je fajn, no počas dlhej doby toho moc nepovie, o Pablovi toho veľa nevieme (no je tu bočný quest, ktorým sa aspoň k nejakým info dostaneme) a potom je tu ešte Malefactor, ktorého rola bola pre mňa celkom predvídateľná. Jediné postavy, ktoré sú celkom dobré je Meela, ktorá je pilotkou vašej lode a vedkyňa na vozíku. Tá by si ale zaslúžila oveľa viac priestoru. Marty Bot, ktorý vás bude sprevádzať a hľadať svoje poslanie má tiež svoje momentky, no a nakoniec ešte Rosie, o ktorej sa dozvieme, že vlastne zničenie planéty prežila a bola teleportovaná na inom mieste a v Galaxylande je už viac než rok. Pridáva do hry aspoň nejaké reálne puto s postavami, ktoré má nejaké srdce, nakoľko hra začína práve s nimi. Toľko teda k postavám.

Skúmanie galaxie tiež znie super, no narozdiel od iných hier, kde sme toto mohli zažiť je svet Galaxylandu v prvom rade strašne malý a v druhom rade je potrebné skúmať planéty v určitom poradí, aby ste na ne stačili svojim levelom, a aby ste sa v príbehu nezasekli. Toto vnímam ako veľké sklamanie. Fotenie je fajn, no mali sme to už aj v Beyond Good & Evil, a tam mal fotoaparát aj zaujímavejšiu rolu, než tu. No a pretekanie v tejto hre je spravené buď strašne jednoduché (motocykle) alebo neskutočne komplikované na ovládanie (koráby). Ani jedno nie je dosť zaujímavé.

Vizuálne je na tom hra celkom ok, no prostredia dokopy pôsobia strašne zrecyklovane a nedočkáme sa niečoho, čo by sme už v minulosti predtým nevideli. Niektoré planéty navyše postrádajú určité detaily, čo robí pre mňa grafiku celkom nudnú. Čo môžem tak najviac oceniť je dizajn niektorých živočíchov a bytostí. Je tu dokonca rasa, ktorá na súboj používa tanec v štýle Michaela Jacksona. Takáto forma kreativity sa tam občas blysne, ktorá vie byť celkom zábavná a dáva to hre aspoň iný nádych. Je tu aj pár bočných postáv, ktoré sú celkom ok. Možno skúste navštíviť svojho suseda, ktorý sa vyžíva v nasávaní dymu.

No a ešte by stálo za to niečo povedať k hrateľnosti. Súboje sú celkom okey, no s bežnými tvormi to moc veľkú zábavu neprináša. Schopnosti niektorých tvorov sú dobré, no na to, aby ste ich mohli využiť musíte zvýšiť vašim tvorom tiež ich level. Ako aj Pokémonom. Boss súboje na druhú stranu sú na tom lepšie. Tam si viac viete otestovať svoje schopnosti v boji a je fajn, že môžete v prípade potreby jednotlivých hrdinov medzi sebou alternovať a využiť k dobru ich talenty alebo aj neminuté body energie. Vie to pomôcť. Na druhej strane platforming v tejto hre je behom chvíľky vysoko repetetívny. Skáčete, beháte, riešite sem tam nejaký hlavolam k tomu, a ešte tu môžete jazdiť po šikmých plošinách ako šmýkalkach. Nič, čo by sme v minulosti nevideli.

Pre mňa je táto hra fakt sklamanie. Nechcem nikomu brať v tomto ilúzie, no hoci vzdať hold obľúbeným hrám, filmom a seriálom môže byť fajn zábava, je potrebné do hry priniesť niečo, čo jej dá vlastnú identitu. Niečo, čo by som si spojil len s hrou samotnou. Niečo, čo by mi nedávalo neustále pocit, že sa pozerám na niečo, čo som už videl a následkom čoho by ma hra frustrovala svojou neoriginalitou. Pretože to je to, čo mi chýbalo v Beyond Galaxyland najviac. Originalita. Ak patríte medzi fanúšikov, nebudem vám to brať. Hra získala veľmi vysoké hodnotenia krížom-krážom. Očividne som v minorite a niečo zrejme prehliadam. No vy to tam môžete pokojne nájsť.
+8

Broken Sword 2.5: The Return of the Templars

  • PC 70
Broken Sword 2.5 je fanouškovský projekt, který má za cíl navázat na události mezi druhým a třetím dílem známé série Broken Sword. Hra, kterou vytvořili nadšení fanoušci, působí jako takový nostalgický návrat k 2D point-and-click adventurám, což mnoho lidí určitě ocenilo.

Grafika je věrná původním hrám, což mě jako fanouška série opravdu potěšilo. Když jsem spustil hru, měl jsem pocit, že se vracím do doby, kdy jsem poprvé objevil kouzlo Broken Swordu. Hlavní hrdinové George a Nico vypadají, jako by zůstali zamrzlí v čase, což ale zároveň přináší i určité problémy. A když už jsme teda u času, totální nesmysl se strojem času patří k detailům, které si člověk o hře zapamatuje asi nejvíc - bohužel detailům negativním. 

Co se týče příběhu, ten je trochu slabší. Sice se vracíme ke starým známým templářům a atmosféra tajemství je příjemná, ale někdy mi dialogy přišly trochu naivní a jednoduché. Možná je to tím, že očekávání byla nastavena vysoko, protože originál měl skvělé scénáře. Některé hádanky mě dokázaly pěkně potrápit, ale občas byly spíš nelogické než zábavné, což mě trochu frustrovalo. Když už jsem ale konečně něco rozlouskl, pocit zadostiučinění byl skvělý.

Na druhou stranu, je nutné si uvědomit, že jde o amatérský projekt, takže některé nedokonalosti jsem byl ochotný odpustit. Hra navíc byla ke stažení zdarma, což je velké plus. Pokud máte rádi staré adventury a jste fanoušci Broken Swordu, myslím, že by vás tahle hra mohla bavit. Ale pokud jste nováčci v sérii nebo čekáte něco úplně bezchybného, možná budete zklamaní.

Celkově bych hru hodnotil jako příjemný fanouškovský počin, který vám nabídne pár hodin nostalgické zábavy, ale nečekejte, že se vyrovná originálu.
+13

Broken Sword 2.5: The Return of the Templars

  • PC 70
Když jsem se tak po projetí Abbey koukl na další nedohrané adventury ze stejného roku, uviděl jsem dvouapůltý Broken Sword a řekl jsem si proč ne. Svého času jsem se hře vyhnul, protože jsem neměl náladu na nějakou amatérštinu, ale ono to nakonec nebylo špatné. 

A tak jsem se už pošesté ujal blonďatého dobrodruha George Stobbarta, který tentokrát přijíždí do Paříže někde v době po druhém díle s tím že Nicol zemřela. Najde ji sice živou, ale odtažitou, brzy zjistí že se měla pokusit zabít starosty a že v pozadí opět tahají za nitky templáři. Pátrání po jejich novém ďábelském plánu zavede George na staré známé lokace v Paříži, ale podívá se i do anglického Yorku, Portugalska a daleké Číny. Templáři chtějí získat prastaré pečetidlo aby... se vrátili v čase a dali svým předkům moderní zbraně a šanci se bránit. No řekněme, že ten plán je hodně přitažený za vlasy, je toho cítit spíše nadšení než profi scénář. Spousta návratů postav je na sílu a trošku zbytečný fan servis, návaznost děje občas brutální kulhá. Např. havárie vlaku po které se George bez vysvětlení objeví ve vsi či zmizení Nicol z děje. Rozhodně tomu chybí epičnost ostatních dílů, nicméně v zásadě na freeware pokus to nebylo špatné, dialogy, zaháčkování do děje, spád, překvapivé zvraty to všechno funguje jak má. Konec je na podobnou mírumilovnou adventuru nečekaně přímočarý a brutální. Nechybí tu ani humor jak herní (možnost sebrat budovu), tak slovní. Pobavil mě "Hannibal Lecter" a naprosto rozsekal odpor George i Nicol k posouvání bedniček :D 

Grafika je retro, ale ve stylu prvních dvou dílů, což znamená stále půvabné, ručně kreslené obrazy, žádný uměle pseudo-retro rozpixelovaný hnus. Povedly se jak nové lokace, tak i návrat do těch starých. I když ty nové vychází z původních, přesto to muselo dát kus práce a klobouk dolů. Animace jsou ošklivější, renderované, nicméně i tady klobouk dolů nad skvostnou scénou vykolejení vlaku. A když jsem u technické stránky, tak jsem si to zahrál s českým dabingem a nebudu nijak kritizovat... na partu nadšenců je to úžasná práce. 

A jak se to hraje? Inu pohodově. Ovládání a celá hratelnost je díky bohu zachováno z prvních dvou dílů, čili levou myší používáte, pravou zkoumáte, to vše jedním inteligentním kurzorem. Nechybí tlačítko na zobrazení občas titěrných předmětů, rozhovory probíhají opět formou dotazů na obrázkové témata, jen škoda že zmizela možnost prát se na předměty. Je to možná až příliš logické a jednoduché, mimo Paříž máte vždy jen pár lokací a v nich +/- jasný postup. Hra sice mírně zkouší házet klacky pod nohy spoustou zbytečných aktivních míst i zbytečných krámů v inventáři které za celou hru nepoužijete (balónek, dres, jehla...), ale jinak se dá na všechno přijít, do návodu jsem se nepodíval ani jednou a jen jednou se chvíli zasekl při shánění projímadla v Yorku. Moc náročných scén či kombinací zde nenajdete, puzzle žádné, ale také žádné neférovosti. Díky tomu hra svižně uhání dopředu, což je vlastně takový trademark celé série. 

Řekl bych, že první dva díly byly někde jinde, ale tenhle fanouškovský jim rozhodně nedělá ostudu a zaslouží si solidních 70%.
+15

Jets'n'Guns 2

  • PC 70
Tak jsem si konečně zahrál Jets'n'Guns 2, a jako fanoušek prvního dílu jsem byl fakt zvědavý, co nového mi to přinese. Hned na začátku musím říct, že to vypadá skvěle. Grafika je parádně vymazlená, barvy krásně září a všechno je takový... čistší, svižnější. A soundtrack od Machinae Supremacy? No to je pořád to starý dobrý maso – kytary jedou jak zběsilý a s touhle muzikou se prostě střílí líp.

Co se týče hratelnosti, tak ta zůstala věrná tomu, co fungovalo už v prvním díle. Akce je rychlá, zbraně jsou skvělý a možnost si vybavit loď různými šílenými věcmi mě pořád baví. Trochu jsem se bál, že to bude moc zjednodušený, ale naštěstí se to nestalo.

No ale teď k tomu, proč jsem z toho nebyl úplně odvařenej. První díl Jets'n'Guns byla fakt nálož, dlouhý a náročný. A tady? Zhruba třetinová délka. Jako, chápal bych to, kdyby ta kratší kampaň přinesla něco extra, ale popravdě mi to připadalo, jako kdyby se to skončilo zrovna, když jsem se pořádně rozehřál. Na konci jsem si říkal, "Cože, už je to všechno?" Prostě jsem čekal, že dostanu víc, než jsem nakonec dostal.

Jasně, furt je to zábava a ten chaos na obrazovce je pořád návykovej, ale jakmile si vzpomeneš, jak dlouho ti trvalo projít první JnG, tak tady ten zážitek vybledne o něco dřív, než by měl.

Furt je to ale dobrá hra. Kdo rád hrál první díl, neprohloupí, když zkusí i tento, zvláště když se bude nabízet v nějaké slevové akci.
+8

Tomb Raider: The Angel of Darkness

  • PC 65
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb raiderky představili v pořadí šestý díl z původní klasicke řady, a jakožto milovník této archeologicky-adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsat poslední zářez na pažbu, který v mém případě znamenal prozatimní pokoření všech zatím vydaných kousků ( říjen 2024 ).  

Příběh je hodně povedený ve srovnání s předchozími díly – krasavice, která je obviněná z vraždy staříka Van Croye, se musí skrývat a jejím cílem je díky Wernerovým deníkovým poznámkách vypátrat získat 5 maleb utajených v Evropských městech ( dostaneme se i do Prahy ) , samozřejmě předtím, než se jich za pomocí biblické rasy Nephilim zmocní tajná organizace, které kupodivu touží po světové nadvládě a nesmrtelnosti v postavě hlavního záporáka alchymisty Péti Va Eckhardta.  

Konečně došlo k posunu v grafice oproti předchozím dílům ve smyslu 3D enginu – takže obličeje vypadají “lidsky“ a lokace vizuálně potěšily. Nicméně já jsem nadával jako špaček u ovládání, které musím hodnotím jako nejslabší článek – za všechny časově omezený vis a ručkování na čímskách a nebo skoky, manipulace s předměty až k přestřelkám z bezprostřední blízkosti, kdy střílíte skrz týpka a  další vymazlenosti, které nedovolí dát víc než lepší průměr – 65 %
+8

Realms of Chaos

  • PC 70
Spolu s Monster Bash jsou pro mě Realms of Chaos naprosto neznámá hra od Apogee. Je konec roku 1995 a za ty dva roky od vydání Monster Bash se z hlediska HW i SW ledacos změnilo. Grafika hry přešla do VGA, je tu určité zlepšení hudby a hlavně - logo Apogee na začátku jde konečně odkliknout! Po technické stránce nemám výhrad. Roztomilá VGA grafika evokuje Amigu, hra je stabilní, skoky jsou přesné. Ukládání je možné kdykoliv v průběhu levelu do osmi ukládacích slotů.

Realms of Chaos jsou taková jednohubka. Po úvodním víkendovém testování jsem hru včera projel až těsně před konec třetí epizody, který jsem dotáhl dnes ráno. Oproti Monster Bash jsou levely výrazně kratší a cílem hry je jediné - projít a přežít. Hra neobsahuje žádné povinné collectibles (klíče, karty, psy a kočky,...), hra také neobsahuje žádné další zbraně, takže důvod k prozkoumávání celého levelu odpadá.

Velké Zlo se sneslo na krajinu... A jen naši dva sourozenci ho mohou porazit. Hra obsahuje standardní příběhovou vatu akční hry a je to vata i přesto, že texty mezi epizodami jsou poměrně dlouhé. Je vidět, že se autoři snažili, leč kolik takových příběhů už jsme viděli? Hra navazuje na hru Paganitzu, o které jsem v životě neslyšel.

Originálním prvkem hry je bezesporu střídavé hraní za postavy obou sourozenců, které je možné vyvolat prostým stisknutím mezerníku. Zpočátku jsem se snažil o střídavé hraní za oba, ale třetí epizodu už jsem jel striktně za kouzelnici. Oproti bojovníkovi má útok na dálku a může střílet i nad sebe. Kromě toho doskočí dál. Útok na dálku sice spotřebovává manu (to měla být hlavní nevýhoda kouzelnice), ale many se všude kolem válí přehršel, a během hraní jsem nikdy neměl problém s jejím nedostatkem. Je vidět, že autoři hojně pařili Maria, protože hra obsahuje level s padajícím stropem, level s dopravníkem - plošinkou projíždějící celým levelem. Jen level s pohyblivými stěnami si z Maria nevybavuji, ale je fakt, že ho nemám příliš nahraného.

Hra má pět obtížností, celkově je krátká a projel jsem jí jako nůž máslem. Trochu přituhovat začíná až koncem 3. epizody, ale drobné zákysečky nejsou nic, co by hráč nerozsekl po minutce zkoušení (když nevíte, jak dál, hledejte tajnou chodbu). Hra se hrála příjemně, jen na mne nezanechala sebemenší dopad a za dva týdny si z ní už nebudu nic pamatovat. Jestli si ale někdo chce zahrát jednodušší skákačku z 90. let, mohu Realms of Chaos vřele doporučit.

Pro: Příjemná VGA grafika a hudba. Plynulé hraní bez zákysů. Možnost hry za dva různé charaktery.

Proti: Krátké, generický příběh, nevybalancované charaktery (bojovník je jako postava k ničemu).

+12

The Abbey

  • PC 60
Zase po mnoha měsících mě svrběla ruka a pustil jsem se do nějaké adventury, jedné z těch desítek z nového milénia, kterou jsem nikdy nehrál. Abbey se mi kdysi líbila dle obrázků klasickou grafikou, ovládáním a příběhem ve stylu detektivek z uzavřeného prostředí. Když se něco takového povede, je to úžasné (Sinking Island), ale Abbey mě prostě celkově příliš nechytlo. 

Ocitáme se někde ve středověkém Španělsku, kde moudrý mnich Leonardo přijíždí se svým učedníkem Brunem do uzavřeného opatství, známého svou monumentální knihovnou. Na místního vrátného spadl obrovský svícen, opat se obává zvěstí že se zde usídlil ďábel, což podporují záhadná zjevení v knihovně a Leonardo má odhalit co se stalo. Samozřejmě přibudou další mrtví, samozřejmě hrdina vyšetřuje jak se dá mezi cca 10-12 postavami. Postavy jsou všichni mniši, ale každý úplně jiný - senilní stařec, doktor světoběžník, slizký převor, žoviální kuchař i nerudný hrobník. Postavám se nedá nic vytknout, chovají se přesně na svoji dobu, takže se hodně řeší víra, nadpřirozeno, démoni, ďábel i Bůh. Jenže... je to prostě nuda. I na adventuru příšerně ukecané, příběh se vleče šnečím tempem - dvě kapitoly ze čtyř se točí kolem knihovny a neustálého obíhání postav a celkově veškeré ty debaty o víře jsou nezáživné. Leonardo je chytrý, sečtělý mudrc využívající spíše logiku než víru. Ovšem zábavný hrdina kterému byste fandili to zrovna není a Bruno... no to je prostě pitomec jakému není rovno. Samozřejmě na konci přijde odhalení dokonce dvojité... a i to je tak přepálené a zdlouhavé, že jsem si říkal ať už to proboha skončí. 

Vážně míněný středověký thriller by měl mít odpovídající grafiku, která by tomu dala trošku atmosféru. Jenže grafika je průměrná až nezáživná. Z opatství se nehnete, ale lokací je jen pár a nějakou aspoň trošku zajímavou aby člověk pohledal. A silně karikovaní mniši by nevadili v nějaké ulítlé komediální hře, ale ve vážné adventuře jsou jak pěst na oko. 

A hratelnost? 4 kapitoly děje, kdy se první dvě rozkoukáváte, chodíte neustále od jedné postavy k druhé a povídáte si, aniž by se to nějak výrazně hýbalo dopředu a to adventuření je tu tak trochu do počtu. Pak se objeví i nějaké ty kombinace, pár (skoro doslova) puzzlů a mezitím zase spousta víceméně nezáživného povídání. Není tu nic na naštvání (dead endy, time eventy, nelogické kombinace) na pixelhunting jsem narazil jednou (pipeta). Ovládání je klasické. Levé tlačítko zkoumá, pravé je na použití, je tu fukční mapa, slušný inventář nahoře a dvojklik na opuštění lokace (jinak ovšem Leonardo chodí jak lenochod). Tlačítko na zobrazení předmětů tu chybí, ale akčních míst není tolik, abyste ztratili. Bruno jak je otravný, tak je i naprosto zbytečný. Zkrátka žádný průšvih, ale taky žádný originální puzzle, úkol, scéna. 

Resumé? Nic co by se dalo extra vytknout nebo z čeho bych zuřil či šílel, ale taky graficky, hratelně i příběhově dokonale průměrná hra. PS: Jméno růže, které tu je zmiňováno k tomu docela sedí. Taky jsem si to kdysi pustil protože středověk a Connery... a ať jsem klidně za kulturního barbara - usnul jsem u toho nudou.
+16

Mass Effect: Andromeda

  • PC 80
Původní Mass Effect trilogie se mi moc líbila. Hrál jsem ji však už docela dávno a celkově pořádně vlastně jenom jednou a tak jsem z ní mnohé zapomněl, nemohl jsem tak pořádně srovnávat a Andromedu bičovat za nedostatky, které původní trilogie neměla. A asi i díky tomu se mi Andromeda líbila a dokázala mě pohltit natolik, že jsem si užíval každičký její kousek a splnil ji na téměř 100%. Nevím o úkolu, který bych neudělal, přesto jsem něco musel minout, protože poslední save mi rovných 100% neukazuje.

Ten nápad, kdy se hrstka lidí a dalších ras vezme na cestu za poznáním do nové galaxie je úžasný a já minimálně prvních několik hodin dychtil po poznávání toho úplně nového. Skutečně jako bych to byl já samotný a ne postavička z počítačové hry. Vlastně ve mně tato hra probudila takový dobrodružný sen, který si zcela určitě nikdy v životě nesplním. A tak aspoň touto cestou jsem se mohl realizovat.

Prvotní nadšení samozřejmě poměrně rychle opadlo a já se vrátil zpět do reality - tedy k hraní videohry s mnoha vlastními problémy. I přesto, že jsem hrál s nejnovějším patchem a modfixem, ani mně se nevyhnuly bugy a technické obtíže. Nejednalo se však o nic zásadního, vše vyřešilo osvědčené znovunačtení pozice, přesto se jedná o dost rušivý element celkového zážitku a jde vidět, že na technickou stránku jaksi nezbyl čas. Podle toho, co jsem o vývoji Andromedy četl, se vůbec divím, že vzniklo to, co vzniklo.

Z hodnocení hráčů, recenzí a názorů jsem se děsil toho, že se zde opět potkám s herní rakovinou v podobě Ubisoftí šablony a částečně tomu tak opravdu bylo. Z nějakého důvodu mi to tady ale tolik nevadilo. Mnohem více mi vadilo, že v dialozích často nevím, co řeknu. Stejně jako ve Fallout 4 totiž vidíte jen náznak toho, co při zvolení dané možnosti postava pronese. Mnohem důležitější je tak ikonka, která u jednotlivé volby dialogu je. Povětšinou ale člověk vybírá pouze mezi dvěma možnostmi - emocionální náloží (srdíčko) vs chladným (ozubené kolečko) nebo mezi pubertálním vtipem (kulatá spirála) a profesionalitou (hranatá spirála). Dopad rozhodnutí jak v rámci dialogu tak v rámci celého příběhu je však většinou víceméně jen na oko, což si myslím, že v původní trilogii bylo jinak.

V Andromedě je plno skvělých momentů a byla by škoda nechat se odradit. Celková doba hry je dle mého názoru příliš dlouhá, mně to vše trvalo něco přes 83 hodin a ke konci už jsem se k dohrání některých questů musel nutit. Myslím, že kdyby se trochu více zapracovalo na kvalitě a ne na kvantitě, bylo by uděláno lépe, ale to už jsme zpátky u té Ubisoftí šablony. Andromeda dokáže v prvních hodinách skvěle zaujmout a drží si laťku vysoko po většinu herní doby. Dle mého názoru ji nejvíce sráží slovo Mass Effect a srovnání s původní trilogií. Třeba svůj názor na Andromedu po dohrání Mass Effect: Legendary edition ještě změním, ale dnes to nebude. Dnes ji děkuji za skvělý vesmírný zážitek.

Pro: zvuk dolby, dabing, atmosféra, vesmír, objevování, combat, jetpack, dash, Nomád

Proti: technický stav, bugy, animace, občas příliš infantilní a rádoby vtipné, zbytečně dlouhé

+20

Far Cry 2

  • PC 60
Stejný syndrom jako u prvního AssCreedu. Mechanicky vypěstěná hra, s tou nejzákladnější šablonou pro openworld jakou si lze představit a bizarně pojatou narací. Bohužel oproti AssCreedu, mělo FarCry 2 potenciál stát se jediným Ubisoftím projektem, který je civilní a dospělý a to bolí.

Začíná to dobrým nápadem - domyslet, co by se stalo s Jackem Carverem z jedničky, tomu hovadu v červené havajské košili se speciálním výcvikem, kdyby se probudil v reálném světě. Udělat z něj zabijáka, jehož zkušenosti budou natolik extrémní, že už nebude s to zastavit a začne jako člověk "mutovat" v šílence. Na téhle premise stojí většina mých oblíbených filmů od Čelistí po Pulp Fiction i her od Mafie po Dark Souls. Vezmete brak a domyslíte ho, takže vám vznikne ártová žánrovka a to chceš.

Problém číslo 1: Ubi má úžasnou schopnost vyprávět zajímavé příběhy nevhodnou formou. Všichni tady mluví absurdně rychle. Jako kdybych předchozí text napsal takto:

"StejnýsyndromjakouprvníhoAssCreeduMechanickyvypěstěnáhrastounejzákladnějšíšablonouproopenworldjakousilzepředstavitabizardněpojatounaracíBohuželoprotiAsscreeduměloFarCry2potenciálstátsejedinouUbisoftíhroukterájecivilníadospěláažtobolíZačínátopěknouideoudomysletcobysestalosJackemCarveremzjedničkytomuhovaduvčervénéhavajskékošilisespeciálnímvýcvikemkdybyseprobudilvreálnémsvětěUdělatznějzabijákajehožzkušenostibudounatolikextrémnížeužnebudestozastavitazačnejakočlověk"mutovat"všílenceNatéhlepremisestojívětšinamýchoblíbenýchfilmůodČelistípoPulpFictioniherodMafiepoDarkSoulsVezmetebrakadomyslítehotakževámvznikneártovážánrovkaatochcešProblémčíslo1UbimáúžasnouschopnostvyprávětzajímavépříběhynevhodnouformouVšichnitadymluvíabsurdněrychleTojejakkdybychpředchozítextnapsalttakto."

Proč?

Asi aby se to vykrátilo, tak v prvním AssCreedu zase všichni mluví, to se i pejsek dřív vyčůrá. Druhý AssCreed pro změnu zakončí celou epickou cestu Ezia za pomstou scénou, kdy si to na férovku rozdáte s papežem. Pěkně pěstí do solaru a hlavičku navrch, hodí držku o mramor, nohy mu vystřelí z pod pupku a kopanec do koulí. FarCry trojka je nejlepší show od Ubi, ale je pro děcka a tak ustanovila sérii, zatímco AssCreedu zlomili vaz, když z toho místo sofistikované náznakové narace přesahující staletí, udělali frašku, kde je všechno možné a tím pádem nic relevantní.

Problém číslo 2: FC2 není schopno dát dvěma různým frakcím dvě různě barevné vlaječky, které se pověsí na stožár, když dobijete post. GTA2 tohle umí. Přijedete na území Zaibatsu a když máte jóó hodně barviček na ukazateli, střílejí po fízlech, co máte za zadkem. Borec to profesionálně omódoval, ale moct tady vypnout respawn na hoďku, je jako dát si na rakovinu aspirin. To pravé řešení, vybrat stranu, podle lokace a typu questu, takže mapu postupně dobýváte, o to víc můžete mít diamantů a o to víc vás překvapí požár na konci prvního aktu, který všechny vykope na jih, žádný mód nikdy dohromady nedá. Absurdnost obsahu FC2 je vidět i v každém úkolu, který se vývojáři obtěžovali vymyslet. Mrkej na to: "Platba předem jako obvykle. Snad ti nemusim připomínat, že tahle akce je tajná, ABCD o ní nic neví, nečekej od našich chlapů žádnou podporu." Chápete? On vám !zaplatí předem! a pak vás pošle do pole, kde budete nevyhnutelně zabíjet jeho lidi a jeho lidi budou nevyhnutelně chtít zabít vás. Šakal měl pravdu.

Tohle je anarchie.

Pro: perfektní audio design a animace zbraní, efekt šířícího se ohně, z Cryenginu převzatý fyzikální model do malebné Dunie

Proti: tragicky polovičatá hra

+10 +13 −3

Beyond Good & Evil

  • PC 80
Na úvod by som mal asi povedať, že v čase, keď Beyond Good & Evil vyšlo prvýkrát, nemal som tú česť si hru zahrať. S určitým zahanbením sa tak musím priznať, že prvýkrát som sa s touto značkou stretol práve vďaka tomuto remasteru. Ako sa však hovorí, nikdy nie je neskoro vyskúšať niečo nové, alebo sa naopak vrátiť k niečomu, čo oslávilo 20 rokov. Ak je produkt kvalitný, stopy času nebudú nikdy reálnym problémom. Presne, ako v tejto hre. 

Napriek tomu, že väčšina z vás už asi príbeh hry pozná, povieme asi aspoň niekoľko základných informácií. Hlavnou hrdinkou je tu dievčina menom Jade. Žije niekde vo vzdialenej galaxii na planéte Hilly a spolu so svojim strýkom Pey’jom sa starajú a chránia deti, žijúce na ich planéte pred invazívnymi útokmi nebezpečných protivníkov, ktorí sa volajú DomZ. Proti nim ich majú chrániť vojaci z Alpha Section, no tí neustále prichádzajú príliš neskoro. Napriek problémom však Jade svojich priateľov ubráni a rozhodne sa niečo podniknúť. Ochranný štít totiž neustále potrebuje finančné zdroje, tak je čas zobrať nejakú prácičku. Môže zarobiť nejaké kredity fotením lokálnej fauny, no dostane rovnako aj ponuku na niečo oveľa väčšie od neznámeho muža, ktorý chce fotku záhadného tvora z jaskyne na neďalekom ostrove. Za jednu fotku dostane lukratívnu odmenu. V tom momente ale Jade ešte nevie, že ju čaká jej životná úloha, ktorá navždy zmení jej osud.

Autorov tohto remasteru musím pochváliť vo viacerých oblastiach. V prvom rade je super, že sa im podarilo zachovať atmosféru originálu, no rovnako dokázali hru vizuálne posunúť kvalitatívne vyššie. Textúry sú o niečo ostrejšie, postavy vyzerajú prirodzenejšie a svet nabral veľké množstvo rozmanitých detailov. Vzdialené miesta už nevyzerajú tak rozostrene a máte možnosť skutočne vidieť všetky hviezdy na nočnej oblohe. Na prvý pohľad to však skutočne vyzerá, akoby sa nič veľké nezmenilo. Ide o malé detaily, ktoré robia hru krajšou, no nekradnú nič z jej pôvodnej identity.

Bavili ma aj minihry, ktoré sú v hre prítomné. Či už ide o preteky, v ktorých sa môžete stať majstrom šoférovania vášho vznášadla, legendárne škrupinky (hrané ale čisto a férovo) a nakoniec ešte aj zaujímavá verzia stolného hokeja, kde je vašou úlohou dostať všetky puky na stranu súpera. Musím uznať, že s touto som mal osobne asi najviac problémov, nakoľko umelá inteligencia vášho protivníka je až príliš dobrá a často sa mu nejakou technikou podarí pretlačiť na vašu stranu naraz aj tri puky. Jediná nevýhoda, ktorú som v tejto minihre postrehol je však skutočnosť, že si nemôžete vybrať, ktorý puk chcete poslať na súperovu stranu. Hra vám to vyberá sama a to mi osobne nevyhovuje.

Fotografovanie je tiež jedna z činností, ktorá ma náramne bavila. To že máte priebežne zachytávať snímky všetkých živočíchov, na ktorých počas svojej cesty narazíte, je nielen príjemnou zárobkovou činnosťou, no súčasne je to aj veľmi sympatická úloha. Vtipná je i skutočnosť, že za živočíchy sa považujú aj všetky inteligentné bytosti. A keď namierite fotoaparát napríklad na vášho strýka Pey’ja, vie sa pekne usmiať do kamery a zakývať vám. Opäť, malé detaily, ktoré tvoria väčší celok. Fotografie však budú počas úloh slúžiť aj ako dôkazový materiál, takže nejde len o vedľajšiu zábavku. Z Jade sa stane poctivá špiónka.

Je tu ešte niekoľko ďalších vedľajších aktivít, ktoré počas hrania objavíte. Tie budú primárne slúžiť k tomu, aby ste získali viac kreditov a, samozrejme, nesmiem zabudnúť ani na perly, ktoré sú veľmi dôležitou menovou jednotkou. Konkrétne na vylepšenia vášho vznášadla a vesmírnej lode. Samotné perly získavate rôznymi spôsobmi. Jedným z nich je úspešné splnenie úloh, viete ich objavovať v skrytých zákutiach na mape, vyhráte ich cez minihru stolného hokeja, alebo porazíte pašerákov v ich úkrytoch. Možností je viacero, záleží už len na tom, čo vám bude vyhovovať viac.

Ako je na tom celková hrateľnosť? Ide o kvalitný počin, ktorý vás dokáže veľmi rýchlo zaháknuť. Nemôžem povedať, že by jednotlivé elementy boli úplne originálne, no splnia svoj účel a počas hrania sa určite nebudete nudiť. Nemôžem povedať, že by hra výrazne vynikala vo svojich akčných momentoch, no rozhodne si to veľmi dobre kompenzuje svojimi stealth elementami. Férovo opäť musím zhodnotiť, že bojovať proti alfa vojakom sa neukázalo byť mojou silnou stránkou, a tak som sa rozhodol ich likvidovať nenápadnejšími metódami.

Na boj vám primárne slúži vaša palica, no okrem toho sa vašou pomôckou v súboji stane aj váš fotoaparát, pomocou ktorého budete môcť strieľať na nepriateľov farebné disky. Takto môžete často nepriateľov omráčiť na diaľku a následne sa lepšie presunúť z jedného miesta na druhé. Je to skrátka veľmi užitočná pomôcka, ktorú som často ocenil oveľa viac, než sa silou mocou snažiť nepriateľov s kladivom a štítom poraziť ručne a stručne. 

Vaši protivníci však, našťastie, nie sú len alfa vojaci. Palica sa stane užitočným nástrojom najmä počas boja s ostatnými nepriateľmi. Z času na čas bude treba dať poriadnu lekciu agresívnym robotom, no rovnako je potrebné sa vysporiadať aj s nepríjemnými živočíchmi, ako sú napríklad vážky alebo medúzy. Ak však dostanete šancu, je dobré si ich najprv odfotiť. Za prvú fotku budete mať nejaké tie extra kredity.

Poslednou kapitolou sú ešte boss súboje, pri ktorých sa tiež nemôžem na nič výraznejšie sťažovať. Pokiaľ budete dávať pozor a odhalíte ich slabiny, nemali by ste mať žiadny zásadnejší problém. Niekedy je potrebné jednoducho strieľať z vášho vznášadla, inokedy je treba vaše údery správne načasovať, aby ste vedeli trafiť na správne miesto, keď je protivník v oslabení. Je pravda, že vďaka určitým metódam je boj relatívne jednoduchou záležitosťou, no aj tak by som si dovolil tvrdiť, že opatrnosť je stále na mieste. Najmä pri záverečnom bossovi, ktorý si na vás počas záverečnej fázy pripraví jedno veľmi nepríjemné prekvapenie. 

Čo sa týka príbehu, pôvodní tvorcovia odviedli dobrú prácu v tom, že si hráč dokázal vybudovať k jednotlivým postavám vzťah a pochopiť ich celkovú situáciu. Počas jednotlivých misií som si neustále viac a viac uvedomoval, že ma baví s nimi tráviť čas a počúvať ich dialógy. Výsledok možno nie je ničím výnimočným a ide o klasický tróp, kde sa z niekoho zdanlivo nepodstatného stane veľký hrdina a ide bojovať proti zlému vládnemu systému. Dočkáme sa asi všetkého, čo od niečo podobného možno očakávať, no napriek tomu to má istý šarm. Je taktiež iné vidieť tieto situácie, keď sa odohrávajú na inej planéte, než keby sa to odohrávalo na Zemi.

Čo sa mi však na hre až tak nepáčilo? V prvom rade ma vedela celkom často frustrovať kamera. Niekedy sa otočí do iného uhla, ako by som si predstavil sám a počas tých chaotickejších situácií, vám to veľmi nepomôže. Niekedy úmyslom hry rozumiem a viem pochopiť, prečo sa rozhodla zvoliť daný uhol, no to nemení nič na tom, že v určitých bodoch to vie byť výrazne na príťaž, ak si ju nemôžem otočiť tak, ako potrebujem. 

Tiež si myslím, že hra relatívne rýchlo vyhádže svoje najlepšie karty a ku koncu už jej trochu dojde dych. Hoci som bol nadšený zo skutočnosti, že finálna misia sa bude odohrávať na mesiaci, výsledný dojem bol nakoniec celkom rozpačitý. Oblasť bola oveľa menšia, splniť jednotlivé úlohy trvalo oveľa kratšie a nepôsobilo to rovnako kvalitným dojmom, ako časti vo fabrike alebo bitúnku, ktoré ma dokázali zaujať oveľa viac. Minimálne z pohľadu hrateľnosti a atmosféry mi priniesli oveľa väčšiu dávku zábavy.

No a nakoniec sú tu ešte aj určité nepríjemnosti, ktoré som pocítil v oblasti platformingu. Občas mi vedelo brnkať na nervy, keď som chcel vyskočiť, alebo tasiť zbraň, no hra vám to nedovolí, nakoľko to nie je v tej oblasti naprogramované. Chete vyskočiť? Hra vám to dovolí len na presne naskriptovaných momentoch, v ktorých budete mať možnosť vyskočiť vyššie, alebo preskočiť prekážku. Inokedy nie. Rovnako je to aj s vašou zbraňou. Ak sa nenachádzate v nebezpečenstve, Jade ju nebude vyťahovať. Niekedy ma však lákalo vyskúšať a natrénovať si jednotlivé manévre a údery v častiach mimo agresívnu zónu. No, bohužiaľ.

Tvorcom remasteru však udelím ešte jednu pochvalu. Do hry totiž priniesli úplne novú vedľajšiu misiu, kde budete môcť získať niekoľko špeciálnych predmetov, ktoré sa viažu k postavám z vašej histórie. Ak úspešne prejdete skúškou a získate ich všetky, odmenou vám bude veľmi pekná videosekvencia, z ktorej sa dozviete niečo viac o Jade. Podľa všetkého je celá táto časť hľadania pokladov previazaná s pripravovaným pokračovaním, ktoré by nám malo prezradiť viac. Vnímam to z toho pohľadu ako zaujímavý teaser, ktorý ma dokázal navnadiť na to, čo bude potom. Toto je aj jediný výraznejší zásah do hry oproti originálu.

Beyond Good & Evil: 20th Anniversary Edition je kvalitný remaster, ktorý môže svojou hrou na nostalgiu nadchnúť milovníkov pôvodnej hry, no súčasne si dokáže získať i nových hráčov, ktorý sa s titulom zoznámia úplne prvýkrát. Nemôžem povedať, že ide o výnimočné akčné dobrodružstvo, no určite ide o kvalitný herný titul, ktorý splní očakávania. A možno sa konečne dočkáme aj toho dlho očakávaného pokračovania, v ktoré už ani mnohí neveria. Jedno však viem určite. Hilly je nádherný svet, z ktorého chcem vidieť viac.
+24

Northgard

  • PC 80
Northgard je jednou z těch her, na kterou jsem narazil čistě náhodou, když jsem zrovna hledal něco na způsob Warcraft 3 nebo Age of Empires . Říkal jsem si, že už mě strategie nemůžou ničím překvapit, ale jak jsem se spletl! Northgard mě úplně vtáhl.

Jakmile jsem spustil hru, ocitl jsem se v drsné, ale nádherné krajině inspirované severskou mytologií. Hra má úplně jiný vibe než klasické RTS. Tady nejde o nějaké šílené armády, které po sobě metají kouzla nebo stovky rytířů. V Northgard začínáš s malou osadou v divoké přírodě a pomalu, ale jistě ji přetváříš v prosperující kmen Vikingů. A to je na tom to kouzlo – všechno jde přirozeně, postupně, jako kdyby ti hra chtěla dát čas se do toho světa ponořit.

Mechanika je sice známá z jiných her, ale Northgard si přesto jede po svém. Zatímco klasické RTS mají tu klasickou RTS dynamiku – build, fight, win – tady máš kromě bojů na krku ještě přežití. Každá zima tě dokáže potrápit. Když ti dojde jídlo, tak máš problém. Když nejsi připravený, tak tě může sežrat smečka vlků nebo tě přepadne nějaký nepřátelský kmen. Musíš fakt balancovat mezi expanzí a péčí o své obyvatele.

A teď k těm bitvám. V Warcraft 3 mě vždycky bavil hrdina a jeho schopnosti, zatímco v Age of Empires jsem miloval ty obří bitvy, kde jsi ovládal stovky jednotek. Northgard je někde mezi. Hrdinové tu sice nejsou tak dominantní, ale mají své místo. A ty bitvy – i když nejsou tak masivní, pořád mají grády. Strategické umístění jednotek a využívání terénu tady fakt hraje roli.

Jedna z věcí, která mě taky dost bavila, je různorodost kmenů. Každý kmen má jiné schopnosti, styl hraní a strategii. Ať už chceš být obchodník, který ovládne mapu ekonomicky, nebo bojovník, který se postará o to, aby ostatní rychle skončili, vždycky si najdeš něco, co tě baví.

Co se týče grafiky, ta mi úplně sedla. Není to ultra realistické jako v některých moderních hrách, ale má to svůj specifický styl, který prostě funguje (a já mám asi trochu slabost pro low-poly modely). Krásně detailní mapa, živé barvy a proměnlivé roční období – to všechno přidává celkovém dojmu. A hudba? Ta tě úplně vtáhne do světa Vikingů, ať už stavíš novou farmu nebo se chystáš na útok.

Hra mě to baví už desítky hodin a pořád mám pocit, že jsem všechno neobjevil.
+11