Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Kathy Rain

  • PC 70
Když jsem začal hrát Kathy Rain, byl jsem nadšený. Úvod příběhu mě okamžitě vtáhl – máme tu hlavní hrdinku Kathy, která se po letech vrací do rodného města na pohřeb svého dědečka. Kathy je tvrdohlavá, drzá a má trochu temnou minulost. Tenhle typ postavy mám prostě rád. Do toho začínají vyplouvat na povrch záhady ohledně její rodiny a záhadných událostí kolem dědečka. Už první hodiny jsem si říkal, že tady je potenciál pro perfektní detektivku ve stylu 90. let.

Hra má ten správný retro vibe – pixelová grafika, skvělá atmosféra malého města zahaleného do mlhy a melancholie, a samozřejmě perfektní hudba. Díky tomu jsem se cítil, jako bych se vrátil do starých dobrých časů point-and-click adventur, kdy příběh byl králem. A ten příběh mě fakt zaujal! Dialogy jsou skvěle napsané, každá postava má něco do sebe a mnohdy ani nevíte, komu věřit.

Ale čím jsem šel hlouběji do příběhu, tím víc se mi začalo zdát, že se scénář pomalu ztrácí ve vlastní spletitosti. Kathy se postupně dozvídá víc a víc, věci začínají být temnější a nadpřirozenější, což bych přijal, kdyby to mělo nějaké smysluplné vyústění. Jenže ve chvíli, kdy jsem si začal myslet, že se příběh chystá ke kulminaci a konečně dostanu odpovědi na všechny ty nejasnosti… bum, přišlo rozčarování.

Závěr byl na můj vkus prostě moc rychlý, zmatený a vlastně tak trochu o ničem. Když jsem hru dohrál, měl jsem pocit, že jsem se díval na skvělý seriál, ale zrušili ho po první sezóně a nechali všechno viset ve vzduchu. Některé vedlejší linky zůstaly nerozřešené, motivace některých postav tak nějak nejasné – jako by tvůrci nedotáhli ten příběh do konce a spolehli se na to, že si hráči prostě něco domyslí.

Celkově mě hra ale bavila, jen to trochu zanechalo pachuť. Jestli máte rádi staré adventury a příběhy s temnou atmosférou, stojí za to si Kathy Rain zahrát, zvlášť pokud se objeví v nějakém sezónním výprodeji. Jen počítejte s tím, že na konci možná zůstanete s víc otázkami než odpověďmi.
+14

Exo One

  • PS5 95
Sci-fi poézia. Občas sa stane, že nenápadná hra človeka zasiahne ako blesk. V mojom prípade sa to stalo s Exo One. Totiž, odjakživa som mal taký sen... Len tak sa preletieť naprieč nejakou neznámou planétou. Ani nie nutne na nej pristáť, ale proste sa preletieť v jej atmosfére v nejakej vesmírnej lodi a len sa tak kochať. V reálnom živote sa mi to nikdy nesplní, ale Exo One mi tento zážitok sprostredkoval aspoň na poli hier.

Môže sa zdať zvláštne, že dávam také vysoké hodnotenie. V hre totiž naozaj nerobíte nič iné, než pilotujete malý mimozemský objekt a lietate naprieč rôznymi planétami. Ale je to veľmi meditatívny zážitok, pri ktorom som cítil úžas, ohromenie, mrazenie, znepokojenie, dojatie aj bázeň z nekonečného vesmíru. Planéty sú síce pusté (čím myslím, že na nich nie sú žiadni mimozemšťania), ale vôbec to nie je na škodu. Pridáva to na špecifickej atmosfére samoty, ktorá vyslovene zvádza nad premýšľaním o živote, vesmíre a tak vôbec.

Exo One má aj nejaký príbeh, ten je však rozprávaný veľmi fragmentárne a nejasne, čím poskytuje viaceré možnosti interpretácie. Po technickej stránke je hra krásna. Jednotlivé svety sú pôsobivo navrhnuté, rôzne atmosférické efekty (dážď, voda, sneh, blesky) sú spracované výborne. Na niekoľkých planétach som sa úmyselne zdržal dlhšie, než som musel, len aby som si vychutnal napríklad roj meteoritov v diaľke, mimozemské monolity či večnú búrku v obrovských oblakoch. Na zážitku pridáva aj minimalistická ambientná hudba, ktorá z diania nevytrháva, ale nenútene ho dotvára.

Často som si pri hraní spomenul na kultovky ako 2001: Vesmírna odysea, Kontakt, Solaris, Moon či Prvý kontakt. Vlastne sám neviem, ako sa tejto nenápadnej hre, ktorú vytvoril viac-menej len jeden človek, podarilo vyžmýkať zo mňa v závere také silné emócie, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani tá najprepracovanejšia príbehová hra. Je to ako s čítaním poézie. Nejaká báseň vás proste zasiahne a ostane vo vás. Na racionálnom leveli jej vôbec nemusíte rozumieť, ale napriek tomu ju chápete intuitívne a dokáže sa vás dotknúť. Tak som to mal s Exo One.

Pro: atmosféra, audiovizuál

Proti: pre toho, kto podobné hry nemá rád, to bude nuda

+14

Assassin's Creed III

  • PC 60
Takže AC3. Pamatoval jsem si, jak mě kdysi dávno hra překvapila. Tím jak je obrovská, jak vypadá a tak dále.
Nyní jsem si hru zahrál po 12 letech.(Remaster)
Překvapilo mě, jak hra opravdu dobře po všech těch letech vypadá, zvlášť nasvícení a stíny v lese. Překvapilo mě jak detailně působí prostředí např přístav v Bostonu. Hra je však také na své stáří dost žravá na výkon, zvláště při vyšším rozlišení.
Příběh vás zrychleně provede důležitou částí americké historie. Osobní příběh hlavního hrdiny, působil naléhavě, možná až uvěřitelně. Byl hlavním důvodem proč jsem hru dohrál.

Nicméně jsem tohle AC proletěl za nějakých 17h hodin aniž bych více zavadil o nějaké vedlejší aktivity. A těch je opravdu veliká spousta. Většinu však důvěrně znám z modernějších dílů. Jejich repetitivnost v kombinaci s kostrbatým ovládáním a obrovským množstvím chyb, mě přiměla je raději ignorovat.
Za mě se jedná o jednu z těch horších her Ubisoftu, ale možná je to jen stářím hry a nebo mým vkusem.

Pro: Grafika, příběh

Proti: Téměř všechno ostatní

+8

Wolfenstein

  • PC 70
Někdy v roce 2012 jsem narazil na mod NeuroWolf, čímž byl zavdán důvod k pořízení hry Wolfenstein – (2009). To se během let ukázalo jako správné rozhodnutí, neboť je již přes 10 let odstraněna z obchodů. Příčin bylo asi několik, Games for Windows Live, nepříliš dobře přijatá záležitost u hráčů, špatně koncipovaná verze, co měla v PC verzi prvky shodné s ostatními platformami. Možná v tom hrálo jistou roli i vymezení autorských práv, přechod k někomu jinému. Jediné štěstí je, že se tato FPS dočkala vydání v časopise Score, pročež bylo možné si ji bez potíží nainstalovat.

Některé vlastnosti z NeuroWolf má úprava Retrostein. Jak název napovídá, jde o to, že jsou mnohé aspekty hry uzpůsobeny staršímu RtCW, tím se hra stává obtížnější. Z hlediska střílení více odpovídá zvyklostem žánru. Na počítači je trošku odlišné ovládání a vše musí plně souznít s tím, jak hráči používají myš. Rozvržení obtížnosti musí mít adekvátní balanc, odpovídající zkušenostem dotyčného, který hru sám hraje. Dále absentují některá upozornění, běžná u konzolí, co by pouze rušila zážitek. V kombinaci s automatickým ukládáním solidní výzva, doplněná aplikací autohealu. 

Oceňuji přítomnost secretů, sbírání předmětů, z toho plynoucí peníze a vylepšování nesených zbraní, přispívá to k lepšímu dojmu z hraní a upomíná na předešlé dekády. Kritiku si zaslouží naopak respawn protivníků, kdy se procházím v ulicích města, koukám do mapy, abych věděl, kam jít. Sice dobré přestřelky a podstata náplně. Byť mnou nepříliš oblíbené, dost to připomínalo pobíhání ve městě u Thief: Deadly Shadows. S tím se pojí i rozvětvenost jednotlivých odboček, nutnost mluvit s někým. K tomu odkazují úkoly, až pak se lze ocitnout v ostré misi, ty si drží solidní nádech.

Zaměření na okultismus a speciální dovednosti srší originálně, podněcující mě k průzkumu, obraně před útočníky, nezřídka na něm stojí i postup dál. Tato místa bývají viditelně označena, že tam jde průchod jinou sférou. Ať už do skrýší, střežících pozic, či pokračování do podzemních tunelů. Jen se mi několikrát stalo, že najednou konec, když jsem prošel tou skrytou sférou. Střelivo je ve víru bojů snadné vyčerpat, zbraně se tak musí občas kombinovat. Dění ve městě reflektuje dosavadní průběh. O to obtížnější se stávají šarvátky s těmi, co zkříží moji cestu obléhaným městem.

Zpomalení času supluje logické hádanky. Modré silové pole poblikávalo, ale nebylo průchozí. Došlo mi, že je u něho postup dále. Souviselo to s tím časem. Pak to volně zdolatelné vedlo do dalšího patra. Notně zničeného probíhající válkou. Tyto aspekty zaujímají jednoduše zapamatovatelné klávesy. Akce s vojáky má říz, v mém případě na předposlední obtížnost. Dají se používat palebné pozice s přistavěnými zbraněmi, to je kolikrát vítané. Někteří jsou i neviditelní, skladba potvor se stále mění. Nechybí ani souboje s bossy, které vyžadují um a určitý úkon k jejich definitivnímu udolání.

Plně vybavena dvojice střelných zbraní, s dostatečnou kapacitou nábojů, u jedné i přidáno hledí. Lovení nacistů přes stylový zaměřovač notně okořenilo průchod spletitou městskou zástavbou, kde jsou chvíle klidu vykoupené litými boji na velkou vzdálenost. Financí ale uchovávána značná část jejich výše, abych neměl pocit neúměrné zátěže z vynaložených výdajů. Kapacita střeliva je v Retrostein zmenšena o padesát procent, ale postupně to jde navýšit na přibližnou úroveň ze základu. Sbírání dokumentů s různými informacemi navozuje dobrou motivaci k jejich hledání.

Pro: Získávání peněz, vylepšování zbraní, Retrostein mod, slušná FPS. Lze z většiny ignorovat medailon.

Proti: Automatické ukládání, ve městě respawn, obtížný závěr. U posledních misí jsem už neměl odměny.

+13

Assassin's Creed: Bloodlines

  • PSP 60
Tento menší spin-off, tenhle poměrně dneska velmi četné sérii, je takový nemastný, neslaný. Co je za mě plus je, že tu opět hrajete za Altaira a přišel mi tu jako postava sympatičtěji vyobrazen než třeba v původní jedničce. Vizuálně je hra na poměry PSP možností docela dobře obstojná. Co zamrzí je, že hra má poměrně slabou různorodost misí a točí se v ní jenom pár vzorců náplně. Příběh je slabý a nezajímavý oproti velkým dílům. Zase pokud máte rádi Assissins Creed hry tak tohle vlastně pořád stojí za zahrání jenom z toho úplně silně odvaření nebudete. Zase to nezabere tolik času, jelikož je to docela krátké.

Pro: Altair, grafika na poměry PSPčka, soubojový systém

Proti: Mála různorodost misí, příběh, nerůznorodé prostředí

+5

Velvet 89

  • Android 90
Rychlá, skvělá a dobře stylizovaná hra. Dozvíme se myšlenky různých osob (věk, pohlaví, povolání) co si tito lidé myslí o komunistické straně. Někteří chtějí převrat, někteří se bojí o svou budoucnost (zejména dělníci, horníci a lidé ve Straně) a někteří lidé jsou v rámci protestů jako tajní agenti VB, kteří se těší až si všechny podezřelé osoby vyslechnou a zatknou.

Nechci se pouštět do politické situace, která na Databázi nemá co dělat. Já rudý teror nezažil a jsem opravdu rád, že naší předci a mnozí uživatele tady na Databázi pomohli nám mladším ročníkům k tomu, abychom se mohli narodit v demokracii.

Tahle hra je skvělé memento na dobu rudé záře nad Československem. Ve hře jsou i doprovodné videa z demonstrací proti vládě.

Pro: Skvělá stylizace této hry, zejména grafika a zvuky. Nápad na hru. Ostrava

Proti: Až moc krátké

+8

Alpha Polaris

  • PC 70
Hru Alpha Polaris jsem si zahrál teprve nedávno, když její cena na Steamu klesla na současnou nulu. Musím říct, že kdybych za ni dal nějaké ty peníze, asi bych byl o něco kritičtější. Takhle mi to ale přišlo jako příjemné překvapení.

Začněme grafikou a zvuky – to je podle mě na celé hře fakt skvělé. Vizuálně to má tu správnou polární atmosféru, že jsem měl skoro chuť vzít kabát, i když bylo léto. Zvuky a hudba skvěle doplňují tu hutnou, lehce strašidelnou atmosféru. Člověk se cítí jak uprostřed ledové pustiny, kde za každým rohem číhá něco divného.

Příběh se točí kolem tajemného objevu v odlehlé polární stanici a spustí sérii událostí, které jsou mixem vědecké záhady a nadpřirozených prvků. Že to zní trochu jako další variace na Věc? Možná ano. A teď k tomu, co mě na Alpha Polaris trochu mrzelo – i když hra začíná fakt slibně, její závěr je docela zklamání. Jakoby autoři měli nějaký deadline a prostě už to potřebovali dokončit. Některé části působí uspěchaně a jiné jsou vyloženě klišé. Chápu, že klišé se těžko vyhýbá, ale tady to prostě trošku drhlo.

I tak ale musím říct, že to je solidní adventura. Hádanky nejsou moc složité, ale zároveň tě udrží v ději, i když při používání triangulátoru, kde bylo nutný ručně napsat souřadnice, jsem trochu nadával, a pokud máš rád trochu tajemno a dobrodružství v mrazivém prostředí, Alpha Polaris ti bude určitě sedět. Když k tomu přidám fakt, že nebylo nutné nic za hru platit, hodnotím ji rozhodně nadprůměrně. A erotická scéna docela potěšila. Pro milovníky adventur je to fajn záležitost, i když s nedokonalým koncem.
+11

1954 Alcatraz

  • PC 65
Jedna z nejznámějších a možná i ta vůbec nejznámější věznice Alcatraz je vděčné téma mnoha filmů. Já z nich mám asi nejraději Skálu, kde Cage na konstatování "Chlape, právě sis zrušil Ferrari." odpoví "Nebylo mý!" Na herní scéně to ale s Alcatrazem už tak slavné není. I když několik her vzniklo, žádnou díru do světa neudělaly a nic na tom nemění ani 1954 Alcatraz.

Dvě hratelné postavy jsou fajn a já si z nich více oblíbil Christine, ale za tu úplně nejlepší považuji spisovatele Evana Camfielda, který píše na stroji i během míření revolverem. Dobrá je i vzájemně budovaná důvěra mezi oběma hlavními protagonisty a ještě lepší je možnost nevěry či zrady. Celkem je zde tak pět rozhodnutí, která mají vliv na zakončení, ale ten vliv není nijak zásadní a navíc jich většinu lze učinit až v úplném závěru. Vyzkoušet si tak lze několik různých zakončení a není třeba kvůli tomu opakovat celou hru. Pokud tedy hráč svůj postup průběžně ukládá.

Většina úkonů je logických, ale občas se objeví nějaký, co tak úplně smysl nedává (například výroba ozubeného kolečka z kartáče na vlasy nebo porušení vodovodní trubky tak, aby voda během chvilky odplavila obrovskou hromadu sutin). Téměř všechna aktivní místa, u nichž jsem si myslel, že by mohla k něčemu sloužit, mají své využití, když ne hned, tak o něco později. Je tak dobré uložit si je do paměti, aby nedocházelo k občasným zákysům. I když lokací není zase tolik, aby se tím nepříliš dlouhá herní doba nějak výrazně natáhla.

1954 Alcatraz není úplně špatná adventura a milovníky žánru nejspíše neurazí. Dalo se z toho však vytřískat daleko více a je ohromná škoda, že tomu tak není. Mód 1954 evokující staré filmy (včetně prasklinek a nečistot na filmové pásce) je však super a měl jsem ho zapnutý celou dobu. Jen párkrát jsem jej vypnul, abych se na některé lokace podíval v plné barevné paletě. Nic jsem od hry nečekal a dostal vcelku solidní kousek, který za to Euro ve slevě na Steamu určitě stojí.

Pro: Alcatraz, dvě hratelné postavy, Evan Camfield, rozhodnutí, mód 1954

Proti: občas nelogické úkony, málo lokací, promarněný potenciál

+11

Agents of Mayhem

  • PS4 55
Celkem mne udivuje, jak málo se o Agents of Mayhem v kontextu uzavření studia Volition mluví. Některá média se tváří, jako by nevalná kvalita dva roky starého rebootu Saints Row byla obrovské překvapení, přitom se autoři vstříc propasti rozeběhli již dávno předtím. Konkrétně tedy v roce 2017, kdy vyšel právě v některých ohledech až regulérně špatný spinoff série Saints Row pod názvem Agents of Mayhem (dále AoM). Zdejší hodnocení pod mrzkých padesát procent mluví samo za sebe. Já měl po několika odehraných hodinách v plánu hru trochu bránit, nakonec to však s klidným svědomím dost dobře nejde.

AoM zjevně nebyla koncipována jako menší levnější hra. Naopak jsou zde vidět (nenaplněná) ambice rozjet další sérii poté, co už Saints Row nešlo úplně dál posouvat… vždyť jsme si odbyly mimozemskou invazi a sestoupali i do samotného pekla. Představuje se tak hned 13 hratelných postav agentů (počítám Gata z DLC), každá s více či méně unikátním herním stylem a vlastním příběhovým pozadím. Už při úvodních momentech však začne vyplouvat na povrch, že postavy nejsou nic moc a jde o deriváty vystavěné na různých klišé. Času s nimi však nakonec strávíte celkem dost a určitý charakter se přeci jen alespoň u části z nich projeví. Někteří agenti jsou tak nakonec vlastně fajn (Oni, Gat,…), nebo je za ně alespoň zábava hrát (Braddock, Scheherazade), jiní mě však přišli tak nějak komplexně debilní, či v kontextu dost ukecané hry příliš otravní (Red Card, Daisy).

Vedle hlavní příběhové linky se odvíjí i jednotlivé sidestory hratelných postav. První misí daného agenta odemknete, druhá by měla rozvíjet příběh a třetí agenty slučuje do tříčlenných týmů. Autorům se však nepodařilo nic zajímavého vymyslet a „příběhy“ některých hratelných charakterů jsou absolutně o ničem, nebo zůstanou i po dohrání hry nedořešené. Základní lore světa má potenciál být zajímavý, autoři se snažili zachytit feeling kreslených akčňáků 90. let. Volition jako ostatně i ve všech svých dosavadních hrách jde hodně „over the top“ a balancuje na hraně trapnosti. Teda balancuje… AoM jsou velmi často šílený „cringe“. Asi 20 % vtipů mi přišlo celkem podařených, 30 % se dalo přežít a zbylá půlka je prostě stupidní. Díky stylu, kdy za každou cenu snaží být autoři třeskutě vtipní, moc vyprávění nefunguje a ústřední příběh se zvrhává v regulérní blbost. Hra je přitom ve své podstatě dost ukecaná. O to hůř, že vlastně nemá co říct.

Hratelnost stojí na principu trojčlenných týmů, které si můžete skládat zcela libovolně. V akci je přímo vždy jen jedna postava, na další lze přepnout a ta předešlá má alespoň možnost zotavit se. Souboje samotné jsou maximálně ok. Volition nikdy neuměli zprostředkovat úplně dobrý pocit ze střelby a AoM v tomto nevybočují. Dost záleží na agentovi a jeho konkrétní zbrani. Hra však obsahuje snad ten nejnudnější typ nepřátel – roboty (ok, technicky jsou to cápci v brnění, ale na pocitu to nic nepřidá). Typů nepřátel je sice relativně dost, po stránce vizuálu ale hodně splývají.

Největší problém hry nicméně tkví v tom, že vyjma neustálých přestřelek prakticky nic nenabízí. Design misí je tristní a zdejší open world obsah jeden z nejubožejších, co jsem zatím viděl. Hra vás bez nadsázky jen žene z jedné střelecké arény do druhé. Ve hře jsou sice obsažená vozidla, ale v rámci hratelnosti s nimi autoři skoro vůbec nepracovali. Občas si jen odjedete nějakou tu směšně jednoduchou časovku (dojet do cíle se zbývajícím časem přes minutu není absolutně žádný problém). Hra je zasazena do lehce futuristické verze jihokorejského Soulu. Ve městě ale vyjma neuspokojivého a zbytečného sbírání celkem 350 krystalů není vůbec co dělat. Vedlejší aktivity se omezují vyloženě jen na zadání typu „postřílej tuhle bandu šašků“, maximálně „rozstřílej tenhle krám na šroubky“.

Soul až na tak tři výjimky neobsahuje žádná zajímavá místa a během hry chtě nechtě vystřílíte asi čtyřicet generických nepřátelských základen. Autoři nemají žádné skrupule vás do stejně vypadající základny posílat neustále i v rámci hlavní příběhové linie a vedlejší mód, ve kterém zdánlivě usilujete o něco jako světovou nadvládu, ani žádný jiný typ aktivity nenabízí. Naprosto ubohou stereotypní náplň hry si nedokáži moc vysvětlit. To měli autoři pocit, že stvořili neodolatelný souboják, který pár desítek dlouhou hru sám o sobě utáhne? Se stereotypem občas zápasila i série Saints Row, vždy se však našla nějaká zábavná aktivita (pojišťovací podvod; ničení prostředí na čas,…) pro odreagování a zadání misí bývalo často alespoň po příběhové stránce nápadité. V AoM nic takového prostě není.

Korunu tomuto zmaru nasazuje mizerný technický stav hry. V některých sekcích příběhových misí jsem zaznamenal dost citelné propady FPS. Úplně výjimečné nejsou i situace, kdy se prostě odmítl pustit skript a další postup v misi umožnil jen restart checkpointu. Tato situace nastala i v poslední misi a v tu chvíli jsem si vážně už jen přál, ať to mám proboha konečně za sebou.

AoM dokáže bavit pouze ve chvílích, kdy absolutně vypnete mozek a začnete většinu scénáře ignorovat. Zbydou tak alespoň celkem zábavné schopnosti poměrně rozsáhlého ansámblu agentů, obstojná hudba a pár povedených fórků (jenže hledejte si je v tom hnoji ubohých hlášek na sílu). Co se vyloženě povedlo, jsou předělové animované filmečky. Těch je ve hře překvapivě hodně a svoji kvalitou skutečně připomínají animáky z našeho dětství (pokud je vám teda 25-35 let). I na jejich základě mi přišlo, že AoH aspirovali na něco daleko ambicióznějšího, než ukrutně stereotypní openworld střílečku v nezajímavých kulisách. Měl jsem pocit, že na hře dělalo i několik vážně talentovaných tvůrců, jejichž poctivá práce však v ubohém obsahu spolehlivě zanikla. Když tak konečně naběhly závěrečné titulky, které pro Volition typicky obsahovaly fotografie vývojářů, podezřívavě jsem si ty rozesmáté obličeje prohlížel s nevyřčenými výčitkami.

Hodnocení na DH v době dohrání: 44 %; 6. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Animované filmečky; hudba a zvuky (částečně); ultimátní schopnosti některých agentů

Proti: Otřesný design misí; často trapný scénář; v Soulu není co dělat; nutnost vybíjet stále stejné základny; bugy

+11

Final Fantasy IV: The After Years

  • PSP 60
„Trilogii“ Final Fantasy IV se mi tímto dílem podařilo úspěšně zakončit a musím přiznat, že nejvíce jsem byl překvapen celkovým složením hry, které nabízí neobvyklý systém mozaikovitého vyprávění dílčích příběhových segmentů každé z ústředních postav. A nejen to – k původní skvadře se tentokrát přidávají i jejich potomci, kteří jsou všichni pro účely děje ve stejné věkové kategorii, z čehož jsem měl podobné pocity jako při sledování Boruta. Každá rodinka či významnější postava má proto svoji příběhovou kapitolu, je možné je hrát všelijak na přeskáčku a postupně odemykat závažnější kapitoly s důrazem na tu finální, která funguje jako delší epilog.  

Po celkem povedené Final Fantasy IV, a trošku slabším pokračování Interlude (o němž si myslím, že by klidně mohl být součástí tohoto After Years), se laťka zase trošku zvedla, avšak ne zas tak o moc. Prakticky po celou dobu mě dost iritoval fakt, že se musím znovu, znovu a znovu probíjet stejnými místy z původní hry, občas jen s jiným složením party a za chvíli už jsem ta místa znal nazpaměť. Jeden z dungeonů jsem procházel dohromady snad i čtyřikrát, jestli se nemýlím. Samozřejmě pokaždé opět s plnými truhličkami na stejném místě a se stejnými skrytými průchody (ovšem na truhličky si nestěžuji, občas přišly vhod). Jenom vzácně se objevil nějaký nový dungeon, který mě bavilo procházet, obvykle však netrval moc dlouho. Výjimkou je finální kapitola s úplně novým prostředím. Tam mě totiž hra začala poprvé opravdu více bavit.  

Abych hře úplně nekřivdil, tak zajímavým doplňkem ke každé dohrané kapitole je challenge dungeon, kde se dají trávit další chvilky mlácením silnějších monster a opakovanými pokusy zobat lepší výbavu. Toto jsem aplikoval hlavně u casterů, jimž jsem měl osobní potřebu navyšovat jejich levely, díky kterým se pak učí nová kouzla. Postupem hrou jsem si dost oblíbil Rydiu (jako již předtím), pro níž jsem našel široké využití, později však běhala ruku v ruce s jednou další postavou, protože z obou se stalo docela overpowered bitevní duo a zejména během finálního dungeonu mi přišlo opravdu vhod.

Novinka hry se střídáním fází Měsíce mi nikdy nepřešla do krve. Za prvé jsem si nikdy nedokázal pamatovat, který aspekt boje má zrovna dominanci, za druhé občas jsem vletěl do těžšího boje bez přípravy zrovna ve chvíli, kdy měl soupeř navrch kvůli určité měsíční fázi (fáze se dají měnit přespáním, anebo se časem posunují samy od sebe). A úplně nejtěžší souboje se mi osvědčily během té fáze, kdy jsou nejsilnější healovací kouzla – hlavně proto, že jsem měl v konečné partě jenom jednu léčitelku Rosu a k ní Cecila jako pouze drobnější support na healy.

Ovšem co musím pochválit nejvíc, je (zřejmě) neomezený inventář. Naprostá paráda, pohodička. Všechno se tam vejde, nemusel jsem řešit dříve všudypřítomné ústupky. Prostě super.

Jinak graficky je hra stejná jako Interlude. Dohromady jsem ji odehrál asi za 40 hodin, což mi zabralo více času než původní hra. Hrál jsem ji v prostojích na chatě zmožen prací na dřevě a jako taková mi vlastně celkem sedla, nemusel jsem u ní kdovíjak přemýšlet. Občas jsem se tedy někde zasekl a musel jsem mít k ruce připravený návod. A ještě že jsem to udělal, ke konci hry se totiž vyskytly jisté příběhové situace, které by mi za normálních podmínek výrazně znepříjemnily život. A samozřejmě jsem v některých momentech vytěžoval loadovací funkci emulátoru, bez níž bych si hru možná dost protáhl. Částečně díky tomu se mi podařilo přežít a vyhrát souboj s Omegou a Nova Dragonem. Místní trojici superbossů pak doplňuje ještě Ultima Weapon, ale ta je oproti předchozím dvěma celkem jednoduchá, jen je to meatbag.
Nicméně se mi už nepodařilo dostat se k Lost Babilovi (post game superboss), protože jsem (nemile překvapen) neměl peníze na zaplacení vstupného 500,000 gilů a nechtělo se mi dále za tímto účelem grindovat. To je snad poprvé, co jsem zažil nějakého superbosse za paywallem a už jen z principu z toho nemám velkou radost.  

Takže hra má svoje plusy a značné mínusy - ve výsledku jsem spíš rád, že už to mám za sebou. Většina příběhových kapitol není obsahově nijak moc zajímavá a je to spíš jen o plahočení z jednoho místa na druhé, dříve párkrát viděné. Sem tam je fajn nahlédnout na nějaký příběhový moment z pohledu jiné postavy, ale o nic extra nejde. I ten finální dungeon mě ve výsledku už docela utahal.
Pochybuji, že si budu za delší dobu vlastně vůbec pamatovat, o čem to celé bylo. Potomci, krystaly opět v ohrožení, nějaké potvory a velká zadnice... Cože?
Pardon, to jen na obloze visí dva velké měsíce v zákrytu vedle sebe a vypadá to při troše fantazie komicky. Vždy jsem se musel při tom pohledu zasmát. I tak mi hra občas předvedla nějaké to zpestření; třeba že jsem měl v partě vůbec poprvé jako povolání sekretářku, což mě pobavilo. Jo, a taky se mi tu dost líbí plně animovaný intro filmeček.  

Objektivně vzato to není vůbec špatná hra, jakožto rozšíření původního příběhu obstojí a nabízí i slušnou výzvu, ale spíš si myslím, že je určena fanouškům původní hry, jímž já zřejmě zas tak moc nejsem, respektive mám v oblibě raději jiné díly ze série a snad se mi více budou líbit i ty, které jsem zatím ještě nehrál. I tak jsem rád za tuto zkušenost, díky které jsem nahlédl do mnou dříve neprobádané herní historie.
Na závěr ještě připojuji po vzoru Reda svůj přehled postav před finálním dungeonem.

Komentář pro Final Fantasy IV 
Komentář pro Final Fantasy IV: Interlude 

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 40 hodin
Omega, Nova Dragon, Ultima Weapon kaput
Finální parta: Cecil, Rosa, Golbez, Rydia, Luca (level 58-62) 

Pro: Obsáhlé rozšíření; postavy mají více vlastního prostoru; povolání sekretářky; intro animace

Proti: Repetitivní dungeony; četnost soubojů; opakování příběhových motivů

+18

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 70
A Machine for Pigs je zvláštní pokračování. Když si vzpomenu na svůj první zážitek s The Dark Descent, tak mě hned pohltila ta atmosféra – zhasínající lampa, sanity meter, neustálý boj o přežití, kdy jsem se bál i podívat za roh. A Machine for Pigs na to jde ale jinak. Hned na začátku jsem pocítil, že tohle nebude klasické pokračování. Žádný inventář, žádná starost o to, jestli se mi postava nezblázní. Hra se víc soustředí na příběh a na atmosféru. A musím říct, že ta atmosféra je hutná.

Co mě potěšilo, byla opět skvělá zvuková stránka. Zvuky, hučení strojů, šepoty – člověk má pocit, že je tam, v té špinavé, industriální Anglii, a že ho neustále něco sleduje. Příběh je taky silnější a o dost víc filozofický než v prvním díle. Je to spíš taková temná pohádka s hromadou symboliky, která člověka přiměje přemýšlet o tom, co to vlastně znamená být člověkem.

Ale... musím přiznat, že mi chyběly ty staré mechaniky. Bez inventáře a sanity meteru jsem měl pocit, že hra ztratila něco ze svého jádra. Už jsem nemusel hledat olej nebo se bát, že postava ztratí rozum. A i když mě příběh vtáhnul, občas jsem si říkal, že to není ta Amnesia, jakou jsem si zamiloval. Ano, je to z velké části walking simulator s postupným budováním napětí. Stačí to ale? Na to si musí každý odpovědět sám.

Celkově ale „A Machine for Pigs“ má něco do sebe. Kdo hledá silný příběh s hutnou atmosférou a zvládne oželet ty herní prvky, na které je hráč zvyklý z prvního dílu, myslím, že si to užije.
+12

Pokémon Scarlet

  • Switch 75
Uplynulo pár let a opět přišla řada na další hru ze série Pokémon. Říkala jsem si, že ji nebudu hrát hned při vydání, aspoň opraví bugy a odladí nehezký technický stav, kterým byla hra docela proslulá při svém startu. Navíc ne vždy je chuť se ponořit do dalšího Pokémoního světa. Ten čas ovšem přišel, a tak jsem si vytvořila postavu malé holky, která vlastně vypadala jako kluk (to jsem ještě nevěděla, že tento motiv se bude ještě párkrát během hry opakovat) a přišel výběr o něco horší, startér. Ještě se mi nestalo, že by mě všichni tři startéři i s ohledem na jejich další evoluce tak nezaujaly, jako se to stalo u deváté generace. Kachnu jsem vyřadila hned (sorry Tainaru), takže zbýval ohnivý a netradičně pro mě travní. U krokodýla se mi nelíbila třetí evoluce (i když dost hráčů se nejspíše radovalo, že konečně třetí evoluce nestojí na dvou nohách), se kterou nakonec hráč stráví nejvíce času, takže jsem zvolila nejmenší zlo v podobě zelené kočeny.

Se vzpomínkami na Shield jsem se obrnila trpělivostí a opakovala si dokola jako mantru, že teď mě čeká dlouhý a nudný tutoriál, který musím přetrpět než budu moct hrát. A stejně to nestačilo a stejně jsem začala na obrazovku vykřikovat, že už chci konečně jít chytat ty Pokémony a ať mě ty postavy přestanou otravovat. Tohle přece nemůže bavit ani ty děti a nevěřím tomu, že nekřičí podobně jako já, že chtějí mít volnost a chytat kapesní příšery. To jsem ještě netušila, že jakýkoliv bod, který bude mít co dočinění s příběhem větvící se na tři části, bude řádně okomentován monologem jiných postav a že se budu děsit části, kdy dojdu k nějaké Star základně a vyskočí z křoví Clive, který mi řekne přesně to, co řekl už několikrát. Přiznám se, že mě tohle fakt nebavilo a vzpomínala jsem na první díly série, kdy se hráči řeklo doslova pár vět a mohl zase jít. A to jsou prý díly Ultra Moon/Sun ještě horší. Kde jsem ožila, tak byla lokace po zdárném splnění všech tří cest, která mě bavila a kde mě příběh fakt chytil a byla jsem zvědavá, co bude dál a jaké bude vyústění.

Kvůli čemu jsem hru odložila, i když jsem stejně tušila, že žádný zázrak se konat nebude, tak byl technický stav hry a s tím i spojená grafická stránka. Je to strašné a hnusné. Tuším, že Game Freak má možná omezené časové možnosti, do kdy musí vyplodit další hru, ale zároveň to není jejich první hra s Pokémony, není to jejich první hra na Switch a pořád existují o mnoho lépe vypadající hry či jejich porty, které dokonce i lépe na tom Switchi jedou. Nemám moc v oblibě věty řečené s nadsázkou, že to vypadá jako hra z PS2, ale tady to napadlo i mě. Pokémoni často doskakovali na poslední chvíli, takže to bylo takové překvapení, co se nakonec pod koly Koraidona objeví. Chtěla jsem grindovat levely u jezera, ale začala jsem se bát, že Switch exploduje, jak trhaně se začala hra chovat, tak jsem jezero raději opustila. Hra zamrzla při evoluci, zmizel piknikový stůl, takže jsem suroviny na sendvič házela do prázdna a stejně měla hodnocení na tři hvězdy (to nevím, jak funguje, ale přišlo mi to tak k smíchu, až mi tekly slzy a bolelo břicho, jak jsem se tomu dlouho smála). A plno takových menších drobností, ze kterých jsem si vypěstovala v průběhu hraní nedůvěru k té hře, že jsem každou chvíli očekávala nějaký bug, glitch, pád hry či jinou hrůzu.

Velkou změnou je přechod do open worldu, což by mohlo být fajn, kdyby to ovšem dobře fungovalo. I přes to, že jsem si dopředu vyhledala nějaké ideální pořadí, ve kterém co dělat, tak jsem při cestě do gymu kolikrát trnula hrůzou, jestli se nepřeleveluji a nepřestanou mě Pokémoni poslouchat. Takže to místy bylo spíše rychlé vyřízení pár gymů, abych si vůbec mohla dovolit strávit v tom open worldu nějakou tu dobu a chytat Pokémony. 

Což je pořád zábava a je to důvod, proč je hodnocení tak docela vysoké navzdory těm odstavcům předtím. Často se mi stalo, že jsem jak malé dítě vykřikla název Pokémona a rychle ho běžela chytit, ráda jsem je sledovala, jak se chovají, jak velká evoluce "pase" ty malé evoluce, které stojí okolo svého pastevce jako ovečky a těšila jsem se z toho, jak postupně zaplňuji Pokédex. Co mě překvapilo, že dost Pokémonů bylo strašně malých a snadno se dali přehlédnout (nebo se mi zhoršil zrak). Zkoušela své štěstí na shiny a pořád si udržovala naději, že třeba jednou, někdo, něco (nic samozřejmě) a bojovala s trenéry. U těch jsem hrála i minihru, kdy jsem pro sebe hádala, jakého jsou pohlaví a k mému překvapení jsem se i málokdy trefila. 

Boje v gymech byly jednoduché (ty minihry mě teda vůbec nebavily a pořád jsem si u toho říkala větu, že to hrají i děti a že to tak musím brát) a překvapivě i Elite Four za moc úsilí nestála. Co mě teda mírně zklamalo, tak bylo to, že vzhled  jednotlivých gymů vůbec neodpovídal typu pokémonů, se kterými jsem tam bojovala. Nejvíce mě zklamal ghost gym, kde jsem se těšila na tajemnou a strašidelnou atmosféru, ale nakonec i tento gym vypadal stejně jako všechny ostatní. Jakoby tvůrci vzali jednu šablonu a neobtěžovali se sladit vzhled gymu s typem pokémona, aspoň takový jsem měla dojem. Podobné zklamání jsem zažívala i při boji s Elite Four, kde jsem čekala velkolepé bitvy s fandícím obecenstvem, jak tomu bylo v Shieldu, ale vše se odbylo v tichosti mezi čtyřmi šedými stěnami jako kdysi v začátcích série.

Stále je to ale zábavná hra a je radost objevovat nové Pokémony a procházet lokace. Ovšem příště už by to fakt mohlo být lepší a hlavně hezčí. Sice nehraji Pokémony kvůli grafice, ale mohlo by to mít nějakou úroveň v dnešní době. Tak zase za pár let u dalšího nového dílu.
+12

Beyond Galaxyland

  • PC 50
Predpokladám, že všetci sme v živote aspoň raz natrafili na hru, z ktorej následne mal pocit, že pôjde absolútne proti prúdu. Beyond Galaxyland je pre mňa tento typ hry. Kritici aj hráči nešetria chválou, no ja som mal počas hrania pocit, že mi tu chýba akýkoľvek náznak originality a reálneho nápadu. Autor sa vyjadril, že jeho cieľom bolo primárne vzdať hold jeho obľúbeným značkám. Či už v hernom alebo filmovom svete. Na hre je to síce vidieť a možno to príde niekomu super, no mňa to neustále vyťahovalo z hry von.

Asi znie super, že existuje hra, v ktorej môžeme mať dokopy ťahové súboje, chytanie nepriateľských tvorov do loptičiek, preteky na motocykloch a vesmírných koráboch, fotografovanie živočíchov a preskúmavanie celej galaxie. Môj problém je ale primárne ten, že buď som už v minulosti všetko toto videl, alebo to nie je dotiahnuté do takého levelu, aký by som chcel. Na jednej strane hra nie je lineárna a môžete vesmír skúmať ako len chcete. No súčasne sú jednotlivé planéty dokopy limitované iba na bočné misie, na ktoré však najprv musíte dosiahnuť určitý level, aby sa vám spustili. Férovo viem zhodnotniť, že vedľajšie úlohy sú asi to najzaujímavejšie, čo hra ponúka, no k tomu, aby ste sa k nim dostali musíte navýšiť svoj level prechádzaním ústrednej príbehovej línie. Tá však také kvality často nedosahuje.

Snažil som sa k postavám si vybudovať nejaké reálne puto, no vôbec mi to nešlo. Doug je dokopy len veľmi typický hlavný hrdina, ktorý sa ocitne v trochu novej situácii, na čo reaguje často s plačom. Boom Boom je fajn, no počas dlhej doby toho moc nepovie, o Pablovi toho veľa nevieme (no je tu bočný quest, ktorým sa aspoň k nejakým info dostaneme) a potom je tu ešte Malefactor, ktorého rola bola pre mňa celkom predvídateľná. Jediné postavy, ktoré sú celkom dobré je Meela, ktorá je pilotkou vašej lode a vedkyňa na vozíku. Tá by si ale zaslúžila oveľa viac priestoru. Marty Bot, ktorý vás bude sprevádzať a hľadať svoje poslanie má tiež svoje momentky, no a nakoniec ešte Rosie, o ktorej sa dozvieme, že vlastne zničenie planéty prežila a bola teleportovaná na inom mieste a v Galaxylande je už viac než rok. Pridáva do hry aspoň nejaké reálne puto s postavami, ktoré má nejaké srdce, nakoľko hra začína práve s nimi. Toľko teda k postavám.

Skúmanie galaxie tiež znie super, no narozdiel od iných hier, kde sme toto mohli zažiť je svet Galaxylandu v prvom rade strašne malý a v druhom rade je potrebné skúmať planéty v určitom poradí, aby ste na ne stačili svojim levelom, a aby ste sa v príbehu nezasekli. Toto vnímam ako veľké sklamanie. Fotenie je fajn, no mali sme to už aj v Beyond Good & Evil, a tam mal fotoaparát aj zaujímavejšiu rolu, než tu. No a pretekanie v tejto hre je spravené buď strašne jednoduché (motocykle) alebo neskutočne komplikované na ovládanie (koráby). Ani jedno nie je dosť zaujímavé.

Vizuálne je na tom hra celkom ok, no prostredia dokopy pôsobia strašne zrecyklovane a nedočkáme sa niečoho, čo by sme už v minulosti predtým nevideli. Niektoré planéty navyše postrádajú určité detaily, čo robí pre mňa grafiku celkom nudnú. Čo môžem tak najviac oceniť je dizajn niektorých živočíchov a bytostí. Je tu dokonca rasa, ktorá na súboj používa tanec v štýle Michaela Jacksona. Takáto forma kreativity sa tam občas blysne, ktorá vie byť celkom zábavná a dáva to hre aspoň iný nádych. Je tu aj pár bočných postáv, ktoré sú celkom ok. Možno skúste navštíviť svojho suseda, ktorý sa vyžíva v nasávaní dymu.

No a ešte by stálo za to niečo povedať k hrateľnosti. Súboje sú celkom okey, no s bežnými tvormi to moc veľkú zábavu neprináša. Schopnosti niektorých tvorov sú dobré, no na to, aby ste ich mohli využiť musíte zvýšiť vašim tvorom tiež ich level. Ako aj Pokémonom. Boss súboje na druhú stranu sú na tom lepšie. Tam si viac viete otestovať svoje schopnosti v boji a je fajn, že môžete v prípade potreby jednotlivých hrdinov medzi sebou alternovať a využiť k dobru ich talenty alebo aj neminuté body energie. Vie to pomôcť. Na druhej strane platforming v tejto hre je behom chvíľky vysoko repetetívny. Skáčete, beháte, riešite sem tam nejaký hlavolam k tomu, a ešte tu môžete jazdiť po šikmých plošinách ako šmýkalkach. Nič, čo by sme v minulosti nevideli.

Pre mňa je táto hra fakt sklamanie. Nechcem nikomu brať v tomto ilúzie, no hoci vzdať hold obľúbeným hrám, filmom a seriálom môže byť fajn zábava, je potrebné do hry priniesť niečo, čo jej dá vlastnú identitu. Niečo, čo by som si spojil len s hrou samotnou. Niečo, čo by mi nedávalo neustále pocit, že sa pozerám na niečo, čo som už videl a následkom čoho by ma hra frustrovala svojou neoriginalitou. Pretože to je to, čo mi chýbalo v Beyond Galaxyland najviac. Originalita. Ak patríte medzi fanúšikov, nebudem vám to brať. Hra získala veľmi vysoké hodnotenia krížom-krážom. Očividne som v minorite a niečo zrejme prehliadam. No vy to tam môžete pokojne nájsť.
+8

Silent Hill 2

  • PS5 85
Začínat s hororovým žánrem Silent hillem má jednu nevýhodu, žádná jiná hra vám poté už nepřijde děsivá, aspoň u mě to platilo dokud jsem nezkusil remake SH2, což vám asi napoví, že recenze bude kladná, byť jsem se těšil spíš než ze hraní, až to bude za mnou. 


Z technického hlediska nemám Blooper teamu moc co vytknout, potěšily i detaily, jako že můžete vypnout prakticky veškeré GUI (což bohužel trošku narušuje fakt, že i přesto vám interaktivní prvky spoilují vlající obvazy) nechal jsem si tak jen mířící tečku, jelikož míření s ovladačem je i tak dost obtížné (hráno na PS5). Skvělé grafické provedení, kde jsem měl asi poprvé pocit, že grafika není jen pozlátko, ale posouvá zážitek nad originál, měl jsem strach, že chybějící statické kamery uberou na klaustrofobní atmosféře, nakonec mi však nějak zvlášť nechyběly. Byť prostředí je téměř bezchybné, modely postav jsou mou asi největší výtkou konkrétně jedné a sice Marie, která nejen že zcela ztratila i podle mě pro příběh důležitý hříšný pohled, ale i její anatomie, kde mi přišel poměr velikosti hlavy k tělu skoro tak děsivý, že by mohla být jedním z monster ve hře.

Když už jsem u postav, také musím zmínit dabing, který řekněme si upřímně ať už to byl záměr či nikoli byl v originále dost rozporuplný, dialogy v SH2R působí mnohem přirozeněji a lidštěji, což osobně považuji za plus. Bohužel však možná i díky tomu chyběl kontrast u závěrečného čtení dopisu Mery, který dodnes považuji za nejlepší dabérský výkon ve videohře (jelikož často sleduji streamery hrající mé oblíbené hry i dnes mi její čtení nahání slzy do očí) v SH2R na mě bohužel však nějak výrazněji emotivně nepůsobilo.

Také hudba by si zasloužila svůj odstavec, Akira Jamaoka se naštěstí vrátil a všechny důležité skladby ve hře zazní v poněkud poupravených aranžích, kde bych měl výtku snad jen k mixu, kde si myslím, že zbytečně u některých scén je hudba příliš potichu a také symfonická aranže titulkové skladby se bohužel vůbec nepovedla. Různé děsivé ruchy prostředí a soundesign je však perfektní.

Lokace a jejich rozmístění také zůstaly bez větších změn, ale přišly mi o dost větší než v originále, což možná bylo i trochu na škodu, přeci jen když po páté James strká ruku do podivně vypadající díry ve zdi, ztrácí to časem své kouzlo. Naštěstí také scénář a videosekvence zůstaly téměř beze změn a i osudy postav jako Eddie, kde jsem si byl skoro jistý, že by dnes už neprošly, zůstaly tak, jak měly.

Děsivosti kromě grafiky také v mém případě dost přispěla obtížnost, začal jsem hrát na hard, kde jsem měl poměrně brzy jasno, že díky tomu, že se zde již před monstry neschováte jednoduše za loading screenem do každé místnosti, kam si nyní monstra jednoduše otevřou dveře, hra tak působila obtížněji než Dark Souls také díky poměrně omezenému soubojovému systému, kde sice máte úskoky, ale nemůžete se "locknout" na nestvůry, takže po každém takovém úskoku se může dost rozhodit vaše orientace a monstra dokonce nyní také umí uhýbat a blokovat vaše útoky, na jednu stranu bylo fajn, jakou radost jsem pak měl z každé objevené lékárničky ale vzhledem k celkové depresivní atmosféře jsem nakonec rezignoval a alespoň ten strach z monster jsem si snížením obtížnosti na normal poněkud zmírnil.

Pro: Atmosféra

+28

Broken Sword 2.5: The Return of the Templars

  • PC 70
Broken Sword 2.5 je fanouškovský projekt, který má za cíl navázat na události mezi druhým a třetím dílem známé série Broken Sword. Hra, kterou vytvořili nadšení fanoušci, působí jako takový nostalgický návrat k 2D point-and-click adventurám, což mnoho lidí určitě ocenilo.

Grafika je věrná původním hrám, což mě jako fanouška série opravdu potěšilo. Když jsem spustil hru, měl jsem pocit, že se vracím do doby, kdy jsem poprvé objevil kouzlo Broken Swordu. Hlavní hrdinové George a Nico vypadají, jako by zůstali zamrzlí v čase, což ale zároveň přináší i určité problémy. A když už jsme teda u času, totální nesmysl se strojem času patří k detailům, které si člověk o hře zapamatuje asi nejvíc - bohužel detailům negativním. 

Co se týče příběhu, ten je trochu slabší. Sice se vracíme ke starým známým templářům a atmosféra tajemství je příjemná, ale někdy mi dialogy přišly trochu naivní a jednoduché. Možná je to tím, že očekávání byla nastavena vysoko, protože originál měl skvělé scénáře. Některé hádanky mě dokázaly pěkně potrápit, ale občas byly spíš nelogické než zábavné, což mě trochu frustrovalo. Když už jsem ale konečně něco rozlouskl, pocit zadostiučinění byl skvělý.

Na druhou stranu, je nutné si uvědomit, že jde o amatérský projekt, takže některé nedokonalosti jsem byl ochotný odpustit. Hra navíc byla ke stažení zdarma, což je velké plus. Pokud máte rádi staré adventury a jste fanoušci Broken Swordu, myslím, že by vás tahle hra mohla bavit. Ale pokud jste nováčci v sérii nebo čekáte něco úplně bezchybného, možná budete zklamaní.

Celkově bych hru hodnotil jako příjemný fanouškovský počin, který vám nabídne pár hodin nostalgické zábavy, ale nečekejte, že se vyrovná originálu.
+13

Broken Sword 2.5: The Return of the Templars

  • PC 70
Když jsem se tak po projetí Abbey koukl na další nedohrané adventury ze stejného roku, uviděl jsem dvouapůltý Broken Sword a řekl jsem si proč ne. Svého času jsem se hře vyhnul, protože jsem neměl náladu na nějakou amatérštinu, ale ono to nakonec nebylo špatné. 

A tak jsem se už pošesté ujal blonďatého dobrodruha George Stobbarta, který tentokrát přijíždí do Paříže někde v době po druhém díle s tím že Nicol zemřela. Najde ji sice živou, ale odtažitou, brzy zjistí že se měla pokusit zabít starosty a že v pozadí opět tahají za nitky templáři. Pátrání po jejich novém ďábelském plánu zavede George na staré známé lokace v Paříži, ale podívá se i do anglického Yorku, Portugalska a daleké Číny. Templáři chtějí získat prastaré pečetidlo aby... se vrátili v čase a dali svým předkům moderní zbraně a šanci se bránit. No řekněme, že ten plán je hodně přitažený za vlasy, je toho cítit spíše nadšení než profi scénář. Spousta návratů postav je na sílu a trošku zbytečný fan servis, návaznost děje občas brutální kulhá. Např. havárie vlaku po které se George bez vysvětlení objeví ve vsi či zmizení Nicol z děje. Rozhodně tomu chybí epičnost ostatních dílů, nicméně v zásadě na freeware pokus to nebylo špatné, dialogy, zaháčkování do děje, spád, překvapivé zvraty to všechno funguje jak má. Konec je na podobnou mírumilovnou adventuru nečekaně přímočarý a brutální. Nechybí tu ani humor jak herní (možnost sebrat budovu), tak slovní. Pobavil mě "Hannibal Lecter" a naprosto rozsekal odpor George i Nicol k posouvání bedniček :D 

Grafika je retro, ale ve stylu prvních dvou dílů, což znamená stále půvabné, ručně kreslené obrazy, žádný uměle pseudo-retro rozpixelovaný hnus. Povedly se jak nové lokace, tak i návrat do těch starých. I když ty nové vychází z původních, přesto to muselo dát kus práce a klobouk dolů. Animace jsou ošklivější, renderované, nicméně i tady klobouk dolů nad skvostnou scénou vykolejení vlaku. A když jsem u technické stránky, tak jsem si to zahrál s českým dabingem a nebudu nijak kritizovat... na partu nadšenců je to úžasná práce. 

A jak se to hraje? Inu pohodově. Ovládání a celá hratelnost je díky bohu zachováno z prvních dvou dílů, čili levou myší používáte, pravou zkoumáte, to vše jedním inteligentním kurzorem. Nechybí tlačítko na zobrazení občas titěrných předmětů, rozhovory probíhají opět formou dotazů na obrázkové témata, jen škoda že zmizela možnost prát se na předměty. Je to možná až příliš logické a jednoduché, mimo Paříž máte vždy jen pár lokací a v nich +/- jasný postup. Hra sice mírně zkouší házet klacky pod nohy spoustou zbytečných aktivních míst i zbytečných krámů v inventáři které za celou hru nepoužijete (balónek, dres, jehla...), ale jinak se dá na všechno přijít, do návodu jsem se nepodíval ani jednou a jen jednou se chvíli zasekl při shánění projímadla v Yorku. Moc náročných scén či kombinací zde nenajdete, puzzle žádné, ale také žádné neférovosti. Díky tomu hra svižně uhání dopředu, což je vlastně takový trademark celé série. 

Řekl bych, že první dva díly byly někde jinde, ale tenhle fanouškovský jim rozhodně nedělá ostudu a zaslouží si solidních 70%.
+15

The Invincible

  • PS5 70
Pro stárnoucí fotry je toto gamifikované vyprávění, kde stačí držet jedno tlačítko a semtam stisknout druhý, ideální alternativa k Námořní vyšetřovací službě prošpikované reklamou, protože v 11 v noci už nemám sílu probírat se obřím backlogem na Netflixu nebo rozjíždět Witchera na 100 hodin nebo si něco číst, páč bych do tří vět usnul. Nechat se vtáhnout do jednoduchého příběhu s jednoduchým ovládáním musí být přece super chill.

U walking simů si přejete, aby ta jediná dominantní mechanika, tedy walking, byl zpracován přinejmenším good enough. Bohužel v The Invincible jakýkoliv výstupek na zemi větší, než podrážka na Converskách je automatická stopka, což je problém u hry, kde nic jiného, než chození po členité planetě neděláte. Tím to ovšem nekončí, možná ještě otravnější než chození je immersion breaking zasekávání hry při každém uložení, rozbíjení zvukových stop, mizení promptů u okecávání věcí nebo naopak zaseklé prompty tlačítek na obrazovce, kde jediným řešením je reload. Navzdory velkýmu patchi, který díkybohu přidal sprintování, by hra pořád potřebovala trochu Polish polish. A ať to remcání ukončím, ten roztříštěný konec příběhu je taky opruz a působí jako snaha přenést vypravěčskou nerozhodnost na hráče.

Jinak je to audiovizuální orgáč. Mám klasické sci-fi rád a líp snad podobný příběh nešel přenést do videohry. Na těch pár hodin jsem se zamiloval do toho všeho analogového sedmdesátkové vybavení přeneseného do daleké budoucnosti, výborně rozpípaného a rozhýbaného, stejně jako teorií poplatné době vzniku knihy, které si tam postavy vyměňují. Nepřemožitelného jsem jinak nečetl a řekl bych, že je to ta lepší varianta na rozehrání hry. Knížku si uložím do backlogu hned vedle toho Netflixu a mezitím to snad Starward nezabalí a přinesou líným hráčům další příběh, tentokrát snad odladěnější.
+21

Jets'n'Guns 2

  • PC 70
Tak jsem si konečně zahrál Jets'n'Guns 2, a jako fanoušek prvního dílu jsem byl fakt zvědavý, co nového mi to přinese. Hned na začátku musím říct, že to vypadá skvěle. Grafika je parádně vymazlená, barvy krásně září a všechno je takový... čistší, svižnější. A soundtrack od Machinae Supremacy? No to je pořád to starý dobrý maso – kytary jedou jak zběsilý a s touhle muzikou se prostě střílí líp.

Co se týče hratelnosti, tak ta zůstala věrná tomu, co fungovalo už v prvním díle. Akce je rychlá, zbraně jsou skvělý a možnost si vybavit loď různými šílenými věcmi mě pořád baví. Trochu jsem se bál, že to bude moc zjednodušený, ale naštěstí se to nestalo.

No ale teď k tomu, proč jsem z toho nebyl úplně odvařenej. První díl Jets'n'Guns byla fakt nálož, dlouhý a náročný. A tady? Zhruba třetinová délka. Jako, chápal bych to, kdyby ta kratší kampaň přinesla něco extra, ale popravdě mi to připadalo, jako kdyby se to skončilo zrovna, když jsem se pořádně rozehřál. Na konci jsem si říkal, "Cože, už je to všechno?" Prostě jsem čekal, že dostanu víc, než jsem nakonec dostal.

Jasně, furt je to zábava a ten chaos na obrazovce je pořád návykovej, ale jakmile si vzpomeneš, jak dlouho ti trvalo projít první JnG, tak tady ten zážitek vybledne o něco dřív, než by měl.

Furt je to ale dobrá hra. Kdo rád hrál první díl, neprohloupí, když zkusí i tento, zvláště když se bude nabízet v nějaké slevové akci.
+8

Tomb Raider: The Angel of Darkness

  • PC 65
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb raiderky představili v pořadí šestý díl z původní klasicke řady, a jakožto milovník této archeologicky-adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsat poslední zářez na pažbu, který v mém případě znamenal prozatimní pokoření všech zatím vydaných kousků ( říjen 2024 ).  

Příběh je hodně povedený ve srovnání s předchozími díly – krasavice, která je obviněná z vraždy staříka Van Croye, se musí skrývat a jejím cílem je díky Wernerovým deníkovým poznámkách vypátrat získat 5 maleb utajených v Evropských městech ( dostaneme se i do Prahy ) , samozřejmě předtím, než se jich za pomocí biblické rasy Nephilim zmocní tajná organizace, které kupodivu touží po světové nadvládě a nesmrtelnosti v postavě hlavního záporáka alchymisty Péti Va Eckhardta.  

Konečně došlo k posunu v grafice oproti předchozím dílům ve smyslu 3D enginu – takže obličeje vypadají “lidsky“ a lokace vizuálně potěšily. Nicméně já jsem nadával jako špaček u ovládání, které musím hodnotím jako nejslabší článek – za všechny časově omezený vis a ručkování na čímskách a nebo skoky, manipulace s předměty až k přestřelkám z bezprostřední blízkosti, kdy střílíte skrz týpka a  další vymazlenosti, které nedovolí dát víc než lepší průměr – 65 %
+8

Realms of Chaos

  • PC 70
Spolu s Monster Bash jsou pro mě Realms of Chaos naprosto neznámá hra od Apogee. Je konec roku 1995 a za ty dva roky od vydání Monster Bash se z hlediska HW i SW ledacos změnilo. Grafika hry přešla do VGA, je tu určité zlepšení hudby a hlavně - logo Apogee na začátku jde konečně odkliknout! Po technické stránce nemám výhrad. Roztomilá VGA grafika evokuje Amigu, hra je stabilní, skoky jsou přesné. Ukládání je možné kdykoliv v průběhu levelu do osmi ukládacích slotů.

Realms of Chaos jsou taková jednohubka. Po úvodním víkendovém testování jsem hru včera projel až těsně před konec třetí epizody, který jsem dotáhl dnes ráno. Oproti Monster Bash jsou levely výrazně kratší a cílem hry je jediné - projít a přežít. Hra neobsahuje žádné povinné collectibles (klíče, karty, psy a kočky,...), hra také neobsahuje žádné další zbraně, takže důvod k prozkoumávání celého levelu odpadá.

Velké Zlo se sneslo na krajinu... A jen naši dva sourozenci ho mohou porazit. Hra obsahuje standardní příběhovou vatu akční hry a je to vata i přesto, že texty mezi epizodami jsou poměrně dlouhé. Je vidět, že se autoři snažili, leč kolik takových příběhů už jsme viděli? Hra navazuje na hru Paganitzu, o které jsem v životě neslyšel.

Originálním prvkem hry je bezesporu střídavé hraní za postavy obou sourozenců, které je možné vyvolat prostým stisknutím mezerníku. Zpočátku jsem se snažil o střídavé hraní za oba, ale třetí epizodu už jsem jel striktně za kouzelnici. Oproti bojovníkovi má útok na dálku a může střílet i nad sebe. Kromě toho doskočí dál. Útok na dálku sice spotřebovává manu (to měla být hlavní nevýhoda kouzelnice), ale many se všude kolem válí přehršel, a během hraní jsem nikdy neměl problém s jejím nedostatkem. Je vidět, že autoři hojně pařili Maria, protože hra obsahuje level s padajícím stropem, level s dopravníkem - plošinkou projíždějící celým levelem. Jen level s pohyblivými stěnami si z Maria nevybavuji, ale je fakt, že ho nemám příliš nahraného.

Hra má pět obtížností, celkově je krátká a projel jsem jí jako nůž máslem. Trochu přituhovat začíná až koncem 3. epizody, ale drobné zákysečky nejsou nic, co by hráč nerozsekl po minutce zkoušení (když nevíte, jak dál, hledejte tajnou chodbu). Hra se hrála příjemně, jen na mne nezanechala sebemenší dopad a za dva týdny si z ní už nebudu nic pamatovat. Jestli si ale někdo chce zahrát jednodušší skákačku z 90. let, mohu Realms of Chaos vřele doporučit.

Pro: Příjemná VGA grafika a hudba. Plynulé hraní bez zákysů. Možnost hry za dva různé charaktery.

Proti: Krátké, generický příběh, nevybalancované charaktery (bojovník je jako postava k ničemu).

+12