Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

House of 1000 Doors: Family Secrets

  • PC 80
Tak první ze série House of 1000 Doors jsem si opravdu užila. Příběh o domu, který se záhadně objevuje bez ohledu na časoprostor a jeho nájemníci jsou všichni trochu jiní. Ten příběh o záhadném domu mi silně připomněl knihu Slade House of Davida Mitchella. V kůži jedné neúspěšné spisovatelky se v domě setkáváte s duchy, kteří potřebují pomoct na onen svět, protože je tu drží nějaká nevyřízená záležitost. Většina příběhů je o nešťastné lásce a milencích odloučených kvůli jejich rodině, ale nějaká ta výjimka se taky najde. Na jednu stranu to není revoluční nápad ze kterého se člověk posadí na zadek, ale na druhou stranu právě to, že jsou jednotlivé příběhy tak low-key ta hra opravdu funguje. Částečný dabing a pár cut scén (které tedy mají trošku děsné rozlišení) to pěkně dokreslí.

Hra je dobře vybalancovaná v poměru hádanek, HO obrazovek a klasických adventurních prvků (aka tenhle předmět otevře tuhle věc atd.). Nikde jsem se vyloženě nezasekla, všechno to pěkně zapadá do sebe a nenarazila jsem na moment, kdy by si člověk ptal, jaký myšlenkový pochod ten vývojář sakra měl Přes hladký průběh s nulovou frustrací se herní délka zaokrouhlila s bonusovou kapitolou skoro na pět hodin. To je na HO hru extrémně slušný čas.

Samotná bonusová kapitola zabrala asi hodinu času, což není k zahození. Když jsem jí otevřela tak jsem čekala, že to bude jen nějaká krátká nezáživná kapitola, která tam je jen pro to aby collector's edition nabídla něco víc. Opak byl pravdou a bonus nabídl samostatný výživný příběh a množství hádanek.

Dvě funkce, které jsem objevila až ke konci hry byla zaprvé mapa v deníku, skoro celou hru jsem cestovala z jedné strany domu na druhou manuálně, ale co už. Mapa taky ukáže, kde se zrovna dá něco najít, zkombinovat či vyřešit. Druhá věc, které jsem si všimla až k závěru byl manuál, kde byly všechny kroky hrou pěkně popsány. To není něco, co bych postřehla u jiných HO her jako běžnou věc a občas se to může hodit, já využila u minihry s provazy, u které do teď nevím jestli se musela dohrát pokus-omyl nebo jestli někde bylo naznačeno jak jí vyřešit bez náhodného zkoušení. Jako bonus si člověk může stáhnout nějaké wallpapery, ale to je takový bonus, který už v dnešní době využije asi jen málokdo.

Takže jako klasickou HO hru můžu velmi doporučit, protože já si to opravdu užila, a trochu se mi vrátila naděje (po těch děsech, co jsem v poslední době hrála) na dobré HO hry.
+11

Wasteland 3: The Battle of Steeltown

  • PC 90
Hráno v co-opu:

DLC velmi pěkně zapadá do původní hry, má velmi povedený příběh a byla jsem spokojená i s rozsahem, novými předměty a designem nových oblastí. Obecně nemám ráda škálování nepřátel dle úrovně postav, ale chápu, že tvůrci chtěli umožnit okamžitě vstoupit do nového obsahu všem hráčům, kteří hru ještě hrají nebo mají staré uložené pozice.

Již méně jsem byla spokojená s novými mechanikami nepřátel, které vedou pouze ke zbytečnému prodlužování soubojů. V tomto rozšíření si budou protivníci nahazovat elementární štíty, se kterými jsou téměř nesmrtelní s výjimkou jednoho elementu, budou vás stunlockovat omračujícími zbraněmi (ačkoliv se tvůrci v původní hře správně rozhodli, že stun vyvolá imunitu na stun na další kolo, aby se zabránilo stunlocku, tak pro tento nový stun to neplatí) a budou vám ubírat akce v kole a zabraňovat v pohybu svými energorukavicemi a jakýmisi bahenními střelami. Oceňuji, že se tvůrci snažili co nejvíce ozvláštnit nepřátele nad rámec toho, co používají v základní hře, ale souboj se tak může rychle proměnit ve zdlouhavou otravu.

Jako i původní hra i toto DLC trpí poreleasovými bugy a hraní v co-opu tomu asi zrovna dvakrát nepomohlo. Hra se několikrát freeznula, když jsem bosse zabila příliš rychle nebo začala souboj ze stealthu, sniperovkou z velké vzdálenosti místo z rozhovoru, což je věc, ke které vás původní hra spíše vede, ale zde se s tím při testování asi nepočítalo.

Přesto nemůžu hodnotit jinak než vynikajícím hodnocením, nová izometrická RPG jako ze staré školy se dnes dělají s možností co-opu naprosto minimálně a pro mě je právě hra s přáteli něco, na co nejraději vzpomínám u Baldurů či Nevewinteru. I přes bugy (které snad budou opraveny) se dá DLC v pohodě dohrát, obrníte-li se trochou trpělivosti a s vhodným kamarádem či kamarádkou se při společném hraní budete určitě skvěle bavit.

Pro: Nová lokace, která pěkně zapadá do původní hry, nové zajímavé předměty

Proti: Nové mechaniky nepřátel, které zbytečně prodlužují souboj

+22

Lucius II

  • PC 70
Lucius 2 navazuje tam, kde první díl skončil. Děj se tentokrát přesouvá do nemocnice a jiných poměrně zajímavých lokací. Přináší s sebou větší volnost, různorodější lokace, více možností a i zajímavější, Biblí inspirovaný, příběh o apokalypse. Přesto ale na něm je něco zvláštního, díky čemuž jsem se u něj nebavil tak dobře jako u jedničky a nedokážu říct co. Možná větší příběhová ucelenost? Možná zbytečně moc epické rozměry, které přerostly spíše v imitaci Hitmana na steroidech? Nevím, ale nemůžu říct, že bych se u pokračování nebavil, ba naopak, zvláště pak v druhé části hry, kdy se hráč přesune do jiných lokací. To pak hnedka nabírá jiné grády, navíc vylepšování schopností tomu dodává ten pravý ďábelský náboj. Byť i zde je možná škoda, že těch schopností není více a že je člověk zas tak "často" (nejčastěji jsem používal ovládání mysli) je nepoužívá, jak bych si představoval, a spíše více intereaguje s prostředím, s nímž se pojí i další problém - umělá inteligence - někdy Vás vidí napříč zdmi, jindy jí tancujete před nosem s bombou a směle to ignoruje. A to ani nemluvím o technickém stavu hry - to, že mi klíče prolétly zdí do jiné místnosti, že postavy se groteskně svíjejí a že hra často zmateně ukazuje, co máte tedy dělat, bych ještě přehlédl, ale to, že jsem musel opakovat misi nebo běhat napříč úrovní, protože hra odkazovala k jisté osobě či místnosti, v níž mělo něco být, ale nebylo, nebo to nešlo otevřít, už bylo přece jenom moc. Naštěstí se to nevyskytovalo tak často a úrovně nejsou tak dlouhé, ale i přesto je to nešvar, který by bylo vhodné pro příště odstranit. Jinak mohu hru doporučit, na odreagování je jako dělaná.

Pro: Lepší lokace, příběh, schopnosti, délka hry, větší volnost, možnosti ve hře

Proti: Umělá inteligence, bugy, menší celistvost příběhu, nepřehledný tmavý inventář

+9

Doom

  • PC 85
Sice jsem měl na svém prvním CD (na kterém bylo kolem 30-40 her) druhý díl, který jsem občas hrával, ale rozhodl jsem se začít se sérií hezky od začátku. První díl této hry jsem hrál již několikrát a téměř vždy jsem dohrál pouze první epizodu (kapitolu). Tehdy jsem ještě nevěděl, že to má další dvě epizody, později jsem začal hrát druhou epizodu, ale skončil jsem někde u třetí mise. Po dlouhé době (rozuměj více jak 5 let) jsem se rozhodl dohnat tento herní rest.

Musí se nechat, že hra je stále velice pěkná po grafické stránce a mise jsou propracované velmi kvalitně. Hratelnost je sice trochu krkolomnější, ale po chvilce cviku si člověk zvykne. V misích jsou velmi dobře poschovávány lepší zbraně, ke kterým se většinou dostanete pomocí tajných dveří schovaných ve stěnách. Povedené jsou i zbraně, kterým za mě vládna brokovnice, která měla velmi silnou damage a většinou jsem do ní měl nejvíce nábojů. I přesto byly další zbraně smrtelnější, ale většinou jsem je rychle vystřílel nebo jsem si je šetřil na nějaká nepříjemná překvapení.

Obtížnost pro mě byla velmi vysoká, na to že jsem volil třetí z možných variant. Před tím, než jsem začal hrát jsem si říkal, že sice párkrát umřu, ale nebude to zase tak hrozné. Hra mě ovšem velmi rychle vyvedla z mých představ. Ovšem nutno podotknout, že jsem do některých misí vletěl jako neřízená střela a snažil se, co nejrychleji kosit nepřátele a tancovat okolo nich. Poté, co jsme několikrát umřel jsem si uvědomil, že takto to rozhodně nepůjde. Volil jsem tedy opatrnější přístup, kdy jsem do každého rohu zpomalil a nakoukl, co tam na mě čeká. To se ukázalo jako lepší strategie, přesto si mě smrt ještě několikrát našla díky chytře schovaným nepřátelům, kdy otevřete nějaké dveře a za nimi je schovaný Cacodémon (který mi dělal ze všech nepřátel největší potíže) a ještě mám v ruce zrovna brokovnici (a do ničeho lepšího náboje). Největší chybou, které jsem se dopustil bylo couvání před firebally, protože ty stále letěly směrem na mě, ale já prostě pouze automaticky couval a pak jsem to většinou také schytal.

14/31 - O jednu legendu k dohrání zase méně, ale stále mi jich zbývá ještě celkem dost. Důležité je, že jsem se při hraní po většinu doby bavil a zažil i pár většinou nepříjemných překvapení.

Pro: Propracovanost jednotlivých misí, tajné místnosti, zbraně, obtížnost

Proti: Horší ovládání

+21

What Remains of Edith Finch

  • PC 90
S žánrem těchto vypravěčských 3D adventur nejsem zrovna dobře obeznámen, ale mám příjemnou zkušenost s některými povedenými kousky (Gone Home, The Vanishing of Ethan Carter, Firewatch). Tak jsem dal šanci i tomuto dílu a musím říct, že kladné recenze a hodnocení jsou velmi oprávněná.

Krátké, ale velmi intenzivní, tragické a výborně napsané příběhy jednotlivých členů rodiny Finchových byly pro mě hodně zajímavým zážitkem. Každý příběh je vyprávěn nějakým jiným originálním stylem. Tempo celé hry je dobře nastavené, nezdržuje vás nějaké prozkoumávání nezajímavých detailů, nebo backtracking kvůli řešení puzzlů. Všechno je pěkně přímočaré, přehledně uspořádané a mě osobně hra upoutala na dohrání na jeden zátah (nějaké dvě hodinky času). Musím doporučit.
+22

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 80
Sérii Wolfensteina jsem začal hrát relativně pozdě, a to až s dílem z roku 2009, z něhož jsem rovnou přeskočil na novější díly. Přesto a možná právě proto mi vrtalo hlavou, jaké jsou asi ty starší díly, zvláště pak po zahrání New Collossum, které prostě nebylo to pravé ořechové. A to mě přivedlo k zahrání této hry a už teď můžu říct, že takovou pecku jsem nečekal ani v nejmenším.

Wolfenstein, stejně jako řada dalších her tohoto stáří je si hodně podobná, ale přesto se Wolfík něčím odlišuje, je zde boj proti náckům, boj proti příšeřám a neskutečně zábavná hratelnost a gunplay. Zpočátku jsem se u hry neskutečně bavil a po vzoru dnešních her jsem předpokládal mylně, že ji slíznu za jedno odpoledne, ale ejhle, RTCW dost překvapil nejen svou délkou, ale i svou příjemnou a vyzývavou obtížností, která mé hraní prodloužila, a k tomu ještě pátrání v úrovních po skrytých místech, poznámkách a samozřejmě munici a lékarničkách.

Po pár misích nadšení ale opadlo, začaly se objevovat potvory, které byly takřka nesmrtelné a mě osobně ta hra přestávala bavit, nicméně to bylo naštěstí jen pár minutek, než se navrátili zase náckové, a pak se to tak příjemně střídalo, že to člověku ani nepřišlo. A stejně tak se mi líbila evoluce lidských protivníků, kdy první z nich člověk sejmul na první dobrou, ale ty pokročilejší už dali zabrat přeci jenom více. A bossfighty, ty jsou prostě, ač nikterak originální, tak skvělým zakončením některých misí.

Stejně tak musím pochválit prostředí, které se pravidelně střídá a není čas jej okoukat, byť občas jsem měl problém zjistit, kudy dál, protože některé chodby dost splývaly, a totéž platí i pro náplň kampaně. Chvíli střílíte, abyste pak chodili potichu a nespustili alarm, načež musíte utíkat, protože už jste vystříleli veškerou munici do těch zrádných potvor, které ne a ne padnout.

V konečném důsledku vzato je počet misí naprosto dostačující, krásně gradují a jsou perfektně vytvořené, spojené i doplňujícími příběhovými filmečky. Zde mne jen mrzí fakt, že u nich úplně chyběly titulky a tak jim nebylo tak dobře rozumět.

Jsem rád, že jsem si tuhle pecku konečně zahrál, protože to byl dlouhodobý rest na mém seznamu! A rozhodně toho nelituju, protože splnila přesně to, co jsem od ní očekával - skvělou hratelnost, výzvu, ale zároveň i odpočinek, perfektní úrovně, dostatečnou délku a hlavně mi pomohla poznat "kořeny" série zase o něco lépe.

Pro: Grafika, lokace, náplň misí, nepřátelé (lidští), bossfighty, spojení s okultismem, obtížnost, stará dobrá klasika

Proti: Někteří nelidští nepřátelé, někdy zmatené tápání v lokacích, chybějící titulky

+29

The Novelist

  • PC 70
Každého z nás čeká každý den rozhodování, co budeme dělat a jak to ovlivní nás a případně i naše okolí. Naše volby mohou být kladné nebo negativní, mohou se projevit ihned, za den, za týden, za měsíc, za rok nebo třeba nikdy. A o tomhle je přesně tahle hra, která vás staví do role ducha obývající dům, který si pronajala tří členná rodina. Hra se točí především kolem Dana jenž je nadějným spisovatelem a je blízko k napsání významného díla, jenomže kolem toho musí řešit svůj vztah s manželkou, která je zase nadanou malířkou a svým synem, který má problém se čtením.

Hra je rozdělena do tří měsíců, kdy v každém měsíci prožijete tři dny, které mají největší dopad na celý pobyt. K tomu abyste vybrali, co Dan udělá musíte pozorovat členy rodiny, prohlédnout a pročíst si jejich dopisy, zprávy, deníky a omalovánky. Nakonec musíte vybrat jednu ze tří možností. Večer ovšem dostanete druhou šanci, kdy můžete ze zbylých dvou vybrat ještě jednu, jako kompromis. Nakonec tedy jeden z členů rodiny vždy ostrouhá. (Jo život je holt někdy pěkná dřina).

Hra tedy svou náplní vás nutí k neustálému pročesávání domu neustále dokola, abyste odhalili co mají členové rodiny v plánu. Rozhodující na této hře je především příběh, pokud vás nechytne, tak od hry brzy odejdete a už se k ní pravděpodobně nevrátíte. Ale můžete se rozhodnout to přetrpět, ale herní náplň vám to nijak zpříjemnit nedokáže.

Na výběr máte ze dvou režimů, kdy si můžete vybrat pohodou hru, ve které vás členové rodiny Kaplanů nevidí, anebo stealth obtížnost, kdy se musíte skrývat v rozsvícených lampách. Volil jsem tu druhou a během hry mě načapali možná tak maximálně třikrát a ani jednou tak, aby se úplně vyděsili, že bych si nemohl vybrat jejich volbu.

Ocenil bych závěrečné titulky, kdy hlavní autor svým způsobem u každého člověka, který mu se hrou pomohl uvedl větičku o tom, jakou výpomoc od něho dostal. To jsem ještě v žádné hře neviděl a určitě to je lepší ocenění, než být zapsán u nějaké top hry, která má desetiminutový seznam všech, co se na ní podíleli, a pravděpodobně tam ani své jméno možná nenajdete, a pokud ano, nikdo jiný, kdo vás nezná si ho nezapamatuje.

13/31 - Opět se budu opakovat, ale hru jsem měl už dlouho v plánu, a konečně nadešel správný čas na její dokončení. Celkem jsem se i bavil a bylo to příjemné připomenutí toho, že naše rozhodnutí mohou mít nějaký vliv i ve skutečném životě.

Pro: Komorní příběh o jedné rodině, potulování po domě, dvě obtížnosti, závěrečné titulky

Proti: Stereotypní dělání stále stejných věcí dokola bez žádného oživení

+11

SIMULACRA

  • PC 60
Hra je postavená na zajímavém konceptu, ale dle mého názoru dost selhává v provedení. Dialogy mi přišly z velké většiny dost nelogicky napsané, chování postav zcela absurdní. Hororové prvky jsou převážně jenom jump-scares a náhodné zvuky "z venku". A hlavně herecké výkony, to byla fest tragédie (hlas Grega především).

V čem mě ale hra bavila jsou puzzly. Jednotlivé nápovědy jsou docela nenápadně ukryté v různých datech v telefonu. Celkově to ale hru bohužel někam do nadprůměru neposouvá. Doufám, že druhý díl na tom bude lépe.
+11

Spyro Reignited Trilogy

  • PC 80
O Spyrovi jsem se dozvěděl od své přítelkyně, která hrála původní verzi jako malá a trávila u ní spoustu času. Proto jsem jí remasterovanou trilogii koupil k narozeninám ve snaze přetáhnout ji (jakožto nehráčku) na Temnou stranu Síly. Dárek sklidil úspěch, ale jelikož už hodně dlouho nic nehrála, některé pasáže jsem musel dělat za ni. Docela mě to bavilo, takže jsem se pak rozhodl, že si hru zahraju sám.

Remasterovaná verze obsahuje tři hry v jednom - Spyro the Dragon, Spyro: Gateway to Glimmer a Spyro: Yer of the dragon. Prostředí her je vyloženě pohádkové, je to koneckonců hra pro děti, stejně tak příběh - po krátkém úvodu se jde rovnou na věc. Hratelnostně se jedná o klasickou 3D skákačku, v každém díle musíte projít větší množství kratších levelů a sbírat sochy, resp. rubíny, resp. dračí vejce. A ve všech dílech sbíráte diamanty, protože co by to bylo za skákačku, kdybyste v ní nesbírali diamanty, že.

Grafika se hodně povedla, když to porovnáme s původní verzí, jsou to samozřejmě nebe a dudy. Hodně se mi líbily např. efekty při chrlení ohně, kdy pálíte trávu, podvodní pasáže, filmečky... 

Obtížnost je velmi jednoduchá, řekl bych, že každý, kdo dohrál třeba Psychonauts, musí tohle dát s rukou za zády. Aspoň tedy tu základní rovinu, při splnění hry na 100% (sesbírání všech soch/rubínů/dračích vajec a diamantů) se vám zpřístupní bonusová lokace a další závěrečný filmeček. Přiznám se ale, že plnit to na 100% se mi moc nechtělo, hlavně proto, že k tomu jsou potřeba splnit i nepovinné závodní létací pasáže, které mě moc nebavily a na klávesnici se mi ovládaly docela blbě (a na to, abych si pořídil gamepad, jsem moc hrdý člen glorious PC master race).

Hru jsem tedy projel jako horký nůž máslem, pokud tedy nepočítám Gulpa, minibosse ve druhé hře. Nikdy předtím ani potom jsem neměl s nikým takový problém jako s ním - a to ani se závěrečnými bossy (!). Řekl bych, že u něj autorům docela ujela ruka, protože ty jeho naváděné střely, kterým se nedá moc vyhnout, mně teda dokázaly rozčílit. Navíc se sám léčí tím, že krade lékárničky vám, což je teda podraz na druhou :( V tomto jediném případě jsem si musel na netu poníženě hledat návod, jak na něj, ale jakmile jsem na to přišel, dal jsem ho s prstem v nose (např. když střílí ty naváděné střely, tak stačí běhat dokola). 

Jinak je to ale opravdu příjemná oddychovka, protknutá trochu infantilním humorem, který ale občas dokáže vykouzlit úsměv na tváři - mě třeba pobavili mniši ve své horské vesničce, kteří přišli na to, že hokej je mírumilovný a uklidňující sport... :)

Herní výzva 2021 - Remaster (SC)
+14

The Far Kingdoms: Sacred Grove Solitaire

  • PC 55
Tuhle hru jsem vyhrála v giveaway a jak je to u mě běžné, začala jsem jí hned hrát bez ohledu na to, že mi v knihovně hnije spousta jiných her už roky. V The Far Kingdoms příběh takřka neexistuje, prostě se pomocí krystalů snažíte opravit elfí město. Někde na začátku snad byla zmínka o tom, že hraju za princeznu, ale s jistotou to už říct nemůžu.

Samotné hraní solitaire není žádná výzva. Jednotlivá kola nejsou potřeba dohrát, když člověku zbyde pár (i hromada) karet, tak se prostě pokračuje dál. Takže je to jen o tom, posbírat to množství krystalů, občas složit nějaké to puzzle nebo posbírat části artefaktu. Ale devadesát procent času jsem strávila hraní solitaire. Takže monotónní nuda bez jakékoliv výzvy. Vyzdvihnout ale můžu grafickou stránku, některé obrazovky byly opravdu pěkné a stylizace karetní hry do toho či onoho téma, mě vždycky baví (samozřejmě když se to povede, že).

Obecně se jedná o takovou průměrnou hru, tak nějak mi bylo naservírováno to, co jsem čekala. Na nějaké karetní profíky, co hrají všechny hry na hard, tohle asi fakt není. Na druhou stranu ti, co chtějí na chvíli vypnout a mít nějakou iluzi toho, že hrají za nějakým cílem, The Far Kingdoms není zas tak špatné.
+13

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

  • PS5 85
Rozšíření jsem si nechal až po dohrání hlavní příběhové linky, což mě nakonec trošku mrzelo, že jsem si to klidně mohl zahrát před finální misí, ale to by byla asi tak jediná výtka.

Nejedná se o žádnou jednohubku, ale o rozšíření asi na 15h herního času, včetně vedlejších linek a úkolů a hlavní linky celého DLC, které je velmi kvalitní a napínavé. Samotné zpracování terénu, sněhu, sněžení, to že během hustého sněžení nevidíte téměř nic je prostě dechberoucí.

Dostane se i na nové roboty, ať už vylepšení nebo přizpůsobení prostředí původních robotů, tak i na vyloženě nové, které jsou ještě odolnější, než ostatní a rozhodně to není s nimi sranda, zvlášť na menších prostorech, kde musíte spíš ubíhat, a na střelbu je minimálně času.

Nevím proč, ale to samotné DLC mě bavilo víc než základní hra, proto i o něco větší hodnocení.
+9

Horizon Zero Dawn

  • PS5 80
Co se stane, když se dá dohromady potomek z řádu Assassins Creed a Lary Croft? O pár tisíc let později se zrodí Aloy, hlavní představitelka Horizon Zero Dawn, které to jde ale o něco lépe s lukem, než to samotné lezení.

Jelikož jsem co se týče většího, souběžnějšího hraní na konzoli stále nováček, trochu jsem měl strach, jak se mi bude dařit mířit lukem a vystřelovat šípy s naprostou přesností. K naprosté přesnosti jsem nedosáhl, ale rozhodně mi to přidalo výzvu, kterou jsem rád přidal. Původně jsem myslel, že hraju na normální obtížnost, až později při kontrole jsem zjistil, že jsem na těžší obtížnosti a byl jsem o to víc mile překvapen, jak mi to šlo. Někdy jsem si říkal, že je to až lehké, ale když došlo na nějakého "bosse" nebo větší souboj, tak to byla výzva tak akorát.

Graficky, hudebně je to moc krásná hra a nad čím jsem vyloženě žasnul bylo zpracování noci nebo počasí, konkrétně sněžení, kdy vážně nebylo téměř vidět na krok. Možná mi jen trošku vadilo, že opakování střídání dne a noci bylo docela krátké, klidně bych si to představil trošku delší. Sem tam nějaký bug s texturou, buď dočtení, nebo nějaký resource se mi bugnul tak, že nešel sebrat, ale nic zásadnějšího pravidelnějšího.

Příběhově jsem byl spokojen, rozhodně mě zajímalo, kam vše spěje, jaké zvraty mě čekají, co se bude dít dál, jen mě nějakou dobu mrzelo nebo jsem čekal, že se víc dostanu do prostor předků, abych zjišťoval, co se stalo, což se mi dostalo ke konci hry, ale taky to určitě souviselo s tím, že je to open world a snažím se nějak vybalancovat příběh s vedlejšími questy a prozkoumáváním se sbíráním předmětů a tak se příběh natahuje, ale to je problém všech těchto open world her a člověk si musí sám najít, co mu vyhovuje. Vedlejší úkoly se skládají jak z klasických najdi a přines, ale taky i z vedlejších příběhových linek, které jsou samozřejmě lepší, ale najde se i pár takových nijakých, ale úkolů najdi a přines tam rozhodně není nějak extra moc.

Příběh se mi zdá pěkně napsaný, včetně dokumentů a audiologů, které celý příběh a svět rozšiřují a dávají mu hloubku. Co jsem si všiml a má vady na kráse, je opakování u dialogů, kdy něco bylo řečeno a hned v následující větě se to zopakuje. A časté střídání kamery, z blízkého pohledu na vzdálený pohled, u dialogů jsem taky úplně nepobral.

Celková hratelnost mi sedla, až na boj z blízka, který je tam jen z nutnosti, ale určitě nedosahuje hratelnosti s lukem a šípy. Trošku jsem bojoval s přehazováním lektvarů, ale to bude spíš můj problém s DPADem na ovladači, protože jsem s tím bojoval i u jiných her.

Kromě luku se tu objevují i jiné typy zbraní a při jejich získání se generuje úkol, abychom si danou zbraň vyzkoušeli, jen mi nepřišlo na rozum, proč musím mít daný úkol aktivní, aby se mi splnil, proč se to neděje automaticky. Ze začátku jsem ty úkoly aktivoval, ale časem jsem s těmi všemi zbraněmi na to zapomínal a případně si to dodělám při dalším průběhu.

V celkovém hodnocení, jsem si hru užil, ale je tu pár věcí, které mi nesedly a daly by se vylepšit a třeba boj z blízka se v pokračování vylepšení dočká, tak snad to bude mnohem lepší.
+21

Alpha Prime

  • PC 70
Po celonoční pařbě padla další 3D akce, kterou jsem nikdy nehrál a na kterou jsem dostal chuť. Alpha Prime vznikla v českých luzích a hájích, což jsem upřimně řečeno poznal až z titulků a na český výtvor nebyla špatná.

Někde v daleké budoucnosti těží všemocná Společnost hubbardium, radioaktivní a lidstvu škodlivou látku, která způsobuje zpomalení času a časem i šílenství. Někteří prospektoři věří, že hubbardium je krví tvora jménem Glomar, tvrďácký a cynicky hrdina Arnold Weiss to ale považuje za povídačky. Před časem ho kvůli kamarádovi Warrenovi opustila přítelkyně Livie a právě ta ho teď žádá, aby ho zachránil z těžební kolonie, která se odmlčela.

Příběh mě u hry táhl dopředu. Arnold je totiž na své misi v kontaktu se 4 lidmi. Je tu psychopatický plukovník Olivier, který velí mariňákům co mají zahladit stopy a který je jasný záporák. Kromě nich je tu ale i Warren, tajemný hacker Bruce a také Livie a je jasné, že jeden z nich je zrádce. Až do konce hry netušíte, kdo toho hraje na dvě strany. Není to úplně originální příběh, ale díky postavám, tvrďáckým dialogům a pochybnostem funguje skvěle.

Povedla se i grafika. Na rozdíl od Prey, který jsem dohrál před chvílí jsou tu světlé, nablýskané lokace, střídá se tu prostředí, dokonce se podíváte chvílemi i na povrch planety. Jediný problém jsem měl s občasným přesvětlením určitých objektů.

Hratelnost je bohužel trošku slabší. Alpha Prime je koridorová střílečka s dobře navrženými levely (je jich celkem 10). Je tu plno nábojů, lékárničky, doplňovače zdraví. Pomocí hubbardia můžete čas od času využít víceméně zbytečný bullet time. Venku nemáte kyslík a musíte si ho doplňovat. A hratelnost zpestřuje i občasný přesun předmětů a také jízda buginou (naprosto neovladatelnou).

Hlavní problém jsou bohužel samotné souboje. Nepřátelé tvoří pouze vojáci a zpočátku roboti. Vojáků je šílená přesila, skvěle spolupracují, kryjí se, přebíhají, umělá inteligence funguje skvěle. Bohužel až příliš skvěle. Hrál jsem na easy, s patchem vylaďujícím obtížnost a přesto průchod byl peklem. Vojáci vydrží naprosto neskutečné množství zásahů, pokud střílíte bez zaměření pravým tlačítkem, tak je pořádně netrefíte a mají naprosto smrtící mušku a šílené úběry. Ve výsledku loadujete, loadujete a loadujete. Vrcholem byla pasáž v pátém kole, kdy musíte ubránit kamaráda u počítače před četou obrněnců, tohle jsem si zopakoval asi 20*.

Proti vojákům máte řekněme tradiční arzenál. Zbytečné kladivo, zbytečnou pistolku. Plamenomet je k ničemu, stejně tak bohužel sniperka, která není smrtící ani při zásahu do hlavy. Granáty se hodí pouze k čištění pokud víte, že je někdo za rohem a trefíte se. Raketomet se také hodí, ale v úzkých koridorech ho nepoužijete. Zbývá tak tradiční kulomet a brokovnice. Jenže průměrný voják vydrží klidně většinu zásobníku, do toho utíká a trefuje. Po pěti kolech marných pokusů o taktické přestřelky, jsem přesedlal na brokovnice a suicide runy - naběhnout k nepřítel a zblízka to do něj našít, poté k dalšímu a dalšímu - a modlit se za lékárničku či doplňovač poblíž. S touhle taktikou, kombinovanou v případě potřeby s granáty/raketami a nebo i sniperkou jsem to nakonec se štěstím dohrál.

Takže co s Alpha Prime? Kromě té nesmyslné výdrže vojáků mě víceméně všechno ostatní (příběh, grafika, leveldesign, doplňky) bavilo, ale pokud se hra i na easy stává chvílemi peklem, více než 70% dát nemůžu.
+18

Prey

  • PC 80
Po adventurní náloží jsem se rozhodl si pro změnu zase trošku zastřílet. Volba padla na Prey, 3D akci, kterou jsem nikdy nehrál, protože podle popisu vypadala příšerně složitě. Pro všechny, co se nechali odradit jako já mám dobrou zprávu, není se čeho bát.

V Prey sledujeme indiána Tommyho, který má plný zuby života v rezervaci, duchovních tradic jeho předků a chce vypadnout se svoji přítelkyní Jen. Té se z rezervace nechce, jejich dohadování ale rázně utne invaze mimozemšťanů, která unese Jen, Tommyho, dědečka a v podstatě celou hospodu na megalomanskou vesmírnou loď. Toť k příběhu v podstatě vše. V průběhu hry nepřijdou žádné velké zvraty, animace, ani šokující odhalení. Ufouni přišli na Zemi prostě sklidit jídlo a čím dál nasranější Tommy se probíjí 22 levely mimozemského lodě aby zachránil Jen a zatnul tipec otravné královně.

Prey je v jádru tradiční koridorová doomovka. Začínáte s hasákem, postupně se dá najít dalších 6 zbraní. Ty jsou poměrně exoticky vypadající, ale v podstatě jsou to granáty, lehký a těžký kulomet, brokovnice, raketomet a speciální zbraň. Ta se nabíjí ze čtyř zdroj a může střílet blesky, plazmu, laserový výboj či mráz. Nedá se říct, že by některá zbraň byla lepší či horší - kromě hasáku a nespolehlivých granátů jsem využíval podle dostupnosti nábojů všechny. Každá zbraň má alternativní mód, ale také tu není nic světoborného - objeví se sniperka, která se hodí pro těch pár sniperských soubojů, silnější výboj, granáty či speciální oblak, který zastaví všechny soupeřovy ale i Vaše střely.

Nepřátelé tvoří variace na různé mimozemské zrůdy, kromě standartních vojáků Vám většina z nich dokáže pěkně zatopit, jsou tuzí, ale s trochou pohybu a přesnou muškou se dají ustřílet.

Grafika je tvořená v Doom enginu, čili podobná Quakovi 4 či Doom 3. Temné, kovové chodby, kde je občas kumšt vidět cestu dál (a svícení zapalovačem moc nepomáhá). Prostředí až na pár výletů ven je celkem stereotypní, ale těžko to vyčítat hře, která se celá odehrává na mimozemské lodi. Nechybí pár krvavých scén, scén za sklem či skriptů, ale opět na rozdíl od Doom 3 či Quake 4 nic z čeho byste si sedli na zadek.

Zkrátka tradiční sci-fi doomovka, která má ale v rukávu pár trumfů. Zaprvé - Tommy umí opustit vlastní tělo. Jeho duše pak může projít silovým polem, či po silovém mostě a aktivovat něco, co se jinak aktivovat nedá. Je to základ pár povedených puzzlů, které nejsou nijak složité, ale potěší.

Zadruhé - jsme na vesmírné lodi, kde gravitace nehraje tak velkou roli. Takže jsou tu různé přepínače gravitace, v jednu chvíli běháte po zemi a za chvíli jste na stropě. Jsou tu i portály, antigravitační pásy, kterými se dá dostat do jinak nepřístupných částí místnosti. Nechybí ani jednoduché puzzle, kdy je nutno někam dostrkat výbušné vejce a odpálit biologickou překážku.

A ještě jedna novinka - ve hře je sice normální ukládání, něco jako lékárničky či doplňovače zdraví. Když ale Tommy zemře, objeví se ve světě duchů a střílením zlých duchů si v časovém limitu načerpá zpátky část energie a může pokračovat.

Všechny tyhle novinky nejsou nijak těžké na pochopení, ani se u nich nezaseknete, ale pěkně zpestřují hru. Navíc Prey ač nemá nijak převratný či originální příběh je slušnou střílečkou, ke konci budete motivovaní té mrše nakopat zadek a finální boj na tři etapy je přesně takový, jak má závěr pořádné střílečky vypadat. Já jsem spokojen a dávám 80%.
+16

The Night of the Rabbit

  • PC 90
Myslím, že už jsem připraven…

Tuhle hru jsem dohrál už tři roky zpátky, a tehdy jsem se neodvážil napsat komentář. Vlastně jsem nevěděl co napsat, bylo to příliš silné. Jedna z nejlepších adventur které jsem hrál. Tahle hra má podle mě všechno. Všechno, co má mít správná hra a ani na chvilku ze svých vysokých nároků nesleví.

V první řadě je hra skutečně kvalitní adventura. Hry tohoto žánru mají ve zvyku ve fantaskním světě někdy vypustit logiku a zaměřit se na naprosto nelogické kombinace. Zde se to nestalo. Občas je třeba přistoupit na vnitřní logiku světa, ale není to nic, co by vás nenapadlo, takže nemusíte vypěstovat magické fazole na vykrmení králíka který vás odveze do nebe. Ne, vše hezky tak, jak má být. V jedné chvíli má hra krásné podvrácení klasického adventurního puzzlu, kdy postava v zásadě řeknu „tím se štvát nebudu“ a použije magii: )

V druhé řadě má hra skvělé a zajímavé mechaniky. Jako příklad si uveďme střídání dne a noci a postupné získávání kouzel, což mi trochu připomnělo Legend of Kyrandia. Hra také obsahuje nádhernou a zábavnou karetní minihru.

Dále má naprosto úžasné charaktery. Musí se ale přistoupit na pravidla příběhu. Z počátku je to spíše pohádka. Ano, hlavní hrdinou je vysmátý a optimistický kluk, který to celé bere jako jedno velké dobrodružství, ale o to více vás nakonec semele závěr hry.

A tímto se dostáváme k příběhu. Ten je prostě fantastický. U Deadalic nikdy nevíte, co čekat. Vždy se jedná o kombinaci dramatu a humoru, ale nikdy nevíte, v jakém to bude poměru a jestli to vůbec sedne. Třeba Deponia mi nesedla vůbec. Memoria však bylo kvalitní pošušňáníčko. No, tahle hra je zcela jiný level. První část je především jasná a plná humoru, druhá je více temná a dramatická. V žádném případě však nesklouzává k bizardním a trapným vtipům, je to spíše milé a roztomilé. Hra ví, kde být vážný a kdy nezlehčovat situace nemístným humorem.

Nechci jinak moc říkat o čem hra přesně je, proto to jen nakousnu. Mladý chlapec si chce užít konec léta, a poněkud náhodou vyvolá bílého králíka, markýzem de Hoto, který je Treewalker – osoba která prochází skrz kořeny stromu mezi světa a pomáhá tam, kde je to potřeba. A ten králík potřebuje pomoc našeho hrdiny, který souhlasí poté, co mu Hoto slíbí, že se vrátí do večeře. Společně odcestují do světa drobných zvířátek, který se v mnoha ohledech liší od našeho. Co však chlapec netuší je, že Hoto není možná tím, čím se zdá být a na v druhém světa se skrývá více nebezpečí, než by čekal.

A nyní to hlavní – hra má naprosto nádherný soundtrack. Jediný důvod, proč žádná skladba není v mých top 5, je to, že bych si mezi nimi prostě nedokázal vybrat. Jako příklad uvedu tři a zkuste neuznat, že to není něco fantastického. Už jen za to si hrát zaslouží mít zelené hodnocení, protože je to neuvěřitelné.

1. The Night of the Rabbit Theme

2. Home Is Where You Are Remembered 

3. The Marquis do Hoto

Část mě si strašně, strašně přeje pokračování, kterého se asi bohužel nikdy nedočkáme a má duše je kvůli tomu skutečně smutná. Tohle byl jeden z těch zážitků jednou za život. Nezbývá než říct sbohem Hoto a Jerry. Snad se ještě někdy shledáme.

Home Is Where You Are Remembered
+18

BioShock 2: Minerva's Den

  • PC 75
Po ne příliš povedeném prvním DLC přichází druhé a musím říct, že je to už trošku jiná káva. V prvé řadě to není jen o čistokrevné akci, ale je zde i příběh. Jeho délka sice není nijak extrémně dlouhá a je pravdou že plot twist s identitou Sigmy jsem začínal tušit cca od poloviny hry, musím říct, že mě celkem bavil.

Co se hratelnosti týče, tak je zde jedna nová zbraň v podobě Ion Laseru, se kterým je radost střílet a který tak trochu připomíná alternativní mód Pulse gunu z prvního Unreal Tournamentu.  Na druhou stranu musím říct, že nový Plasmid mě zase tolik nezaujal a moc jsem ho nepoužíval. Těch pár nových nepřátel mezi řadami splicerů zase tak moc nevyniklo a prakticky mě ničím unikátním nezaujali. To se ale nedá říct o novém a ještě silnějším Big Daddym jménem Lancer. Ten mi dával celkem zabrat.

Grafické pojetí je od základní hry prakticky nezměněné a stejně na tom je i celková atmosféra hraní, takže za mě to bylo pár příjemně strávených hodin a toto DLC mohu doporučit.
+14

A Trip to Yugoslavia

  • PC 30
Připadal jsem si jako když si pustím nudný film a chce se mi u něho spát. Jenomže tady to tak úplně nejde kvůli QTE sekvencím, kterých sice není mnoho, ale občas přicházejí neočekávaně a ke všemu je komplikuje to, že nejsou nijak oznámené a občas se objeví uprostřed scény. Další částí jsou rozhodnutí, kdy dojdete na nějaké příběhové rozcestí, kde volíte ze dvou možností, například zda danou postavu zabijete či ji necháte naživu. Toto funguje oproti QTE sekvencím zcela dobře, protože to ovlivňuje směr, kterým se příběh bude odvíjet a jak skončí.

Hra má celkově 10 zakončení, kdy jsem dospěl ke dvěma z nich. Jelikož mi první zahrání trvalo 15 minut, rozhodl jsem se dát hře ještě jednu šanci a zahrát si druhé kolo. Tentokrát jsem hrál přibližně 30 minut, s tím že hra byla okořeněna o hledání mimozemšťanů, kteří otevírali nový bonusový konec (kterého jsem nedosáhl).

Součástí hry je i jednoduchá adventurní část, ve které hledáte nějakou věc, kterou seberete, a tím zároveň tato část končí. Je to pouze výplň, která má hru zpestřit, ale příliš se jí to nedaří.

Hra ovšem padá na tom nejdůležitějším a to je příběh, který je totálně nudný, protože pořád někam utíkáte nebo někoho zabíjíte. Herecké výkony jsou na bodu mrazu, možná dokonce i pod bodem mrazu, takže nuda tím narůstá ještě více.

12/31 - Původně jsme chtěl touhle hrou svou výzvu odstartovat, ale nakonec jsem se nějak nedokázal přemluvit, abych s ní začal a zvolil jsem tedy hru jinou. Dnes jsem potřeboval menší záchranou hru na jeden rychlý zátah, kdy se mi nepodařilo dohrát hru, kterou jsem měl v plánu. Tato hra to svou délkou zastala v poklidu. Přesto jsem s ní spokojen příliš nebyl, ale i o tom zkoušení a objevování her je. Někdy objevíte klenot jindy zase šlápnete do lejna.

Pro: Více zakončení, rozhodnutí která mění příběh

Proti: Nudný příběh, špatné herecké výkony, nepředvídatelné QTE

+11

Mafia III

  • PC 80
Fucking Haitians man... 
 
Mafie Tři Sestry je pro mě nejlepší díl série po geniální jedničce. Mám to I, III, II a apendixovej remake na posledním místě, protože i dvojka s jednim varletem je lepší než hra bez koulí. Měl jsem výhodu koupě definitivní edice v trilogii za patnáct stovek. Skoro bez bugů, s ostřejší grafikou a dlcéčkama v ceně, takže to nejhorší na korporátní produkci se mě prakticky nedotklo. Co zůstává je typická roztříštěnost. Ostatně to byl příklad nedodělané dvojky. Při výrobě měli tým na mise, tým na dialogy, tým na jízdní model, tým na animace ksichtů, tým na animace běhu, tým na popisky předmětů, tým na menu, tým na submenu, tým na fonty v tom submenu... Trojka to má taky tak. Místo aby vymysleli jak příběh zakomponovat do hratelnosti a udělat z toho ucelený zážitek, máme tu kvalitní příběh vedle kvalitní arkádové hratelnosti vedle velmi kvalitního prostředí vedle klasickejch šlágrů. Videosekvence - z quest bodu na quest bod - videosekvence. Spěje to ke immersion-breaking stereotypu. Jenže Hangar má každou dílčí zkatalogizovanou složku ve svejch kanclech natolik dobrou, že to zároveň baví. S jedničkou tak tvoří trojka zajímavý kontrast, kdy místo umělecké výpovědi silného kreativce pro výběrového hráče honimíra, přijde horník z dolu (ajťák z open spacu), dá si nohy na stůl a odškrtá si jeden distrikt. 
... 
Příběhem kolosální projekt. Desítky postav a každá má svojí dikci, názor a vztah s ostatníma. Když mi Cassandra řekla při schůzce o rozdělování oblastí, že v mojí herně volitelný havajský košili vypadám jako když kočka sežere kanárka, bylo vymalováno. M3 je rozsahem i podrobnostma v pohodě román. Opravdu doporučuju hrát poctivě a klikat na NPCéčka dokud se nevykecaj, protože maj skutečný dějový pozadí a o Lincolnově světě se dozvíte mnohem víc. Na první pohled dementní Burke má rakovinu jater, Vito poslouchá nádherný italský opery zatímco si prohlíží fotoalbum s Vlastimilem Zavřelem, Donovan je roztomilej sociopat a s hlavní postavou má uvěřitelnou buddy chemii. A Lincoln je zabiják, kterýho natáhnete jako hračku na klíček, pustíte a von vám pozabíjí 15 tisíc lidí. I to je reflektováno. Vlastně k příběhu nemám žádnou výtku, leda že není pro mě. On nechce a proto mi to nevadí, ale kdyby chtěl, byl by kladen mnohem větší důraz na to, že z Claye se během dobývání města stává sadistickej maniak a projeví se to v sexu s Roxy. Třeba. 
... 
Celý se to odehrává v pintlich realistickejch kulisách OHROMNÝHO New Bordeaux. Rozlohou má třeba jen 5 kiláků autem, ale členitostí (jo GTA V jsem dohrál až potom)...wow. Najednou dává smysl sbírat collectibleblebleblebli, protože já jsem si úchvatný močály s krokoušema, slumy s pochcanou matrací a špinavym vožralou v interiéru, obilný moravský políčka (Faster, Baby!), koloniální ruiny obrostlý břečťanem okupovaný kultem vražednejch hipízáků (Sign of the Times), francouzskou čtvrť s rozkošnejma dvorkama a čajovnama, strašně pečlivě vymodelovaný doky, sklady a vůbec všechno! chtěl projít úplně celý. I když se nějaký modely baráků geometricky opakujou, detaily působí nově a autenticky. Moře práce doplněný o civilní projevy figurek:
 
- týpek u Burka na vrakovišti hází žabky do řeky 
- opilá ženská v hospodě je opřená rukou o zeď u jukeboxu a tancuje 
- dva prodavači kouří o pauze za krámem a jeden říká, že jít na Doors je jako náboženský vytržení
 
Obecně rutiny obyvatel sou dobrý a oproti remaku nevadí nerealističnost policejního chování - serou do vás všechno co maj i když jen cinknete autem do budky - protože dává smysl v akčním konceptu dílu. 
... 
Na hratelnosti mi pouze vadí, že drahá a docela důležitá (nejtěžší obtížnost) neprůstřelná vesta má poškození i když se vysekám v autě, jinak vlastně nic. Von celej ten systém asi funguje, protože fakt mi to vyšlo tak že než sem jel za Salem, tak sem měl na účtu 120 dolarů a splněno a nakoupeno všechno po čem srdce toužilo.

Pro: novelistický scénář, propracovaný model města, hratelnost s nohama na stole, ale nutící se zlepšovat (střední nebo těžká obtížnost)

Proti: 80000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 náklaďáků a lodiček, 5000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 zabij toho vola 

+24

Doom Eternal

  • XboxX/S 75
Úvodem mého komentáře musím poukázat na dvě (vzájemně v určité míře související) skutečnosti, které mě v mém hodnocení značně ovlivnily. První z nich je, že aktuálně trpím určitým „herním blokem“, kdy mě obecně hry nebaví tak moc jako normálně. Také proto se v tomto příspěvku budu snažit oddělit ryze subjektivní dojmy z hraní od „objektivního hodnocení“. Druhou skutečností je hraní Doom Eternal relativně nedlouho (cca 1 rok) po dohrání Dooma z roku 2016 (dále jen Doom2016), kdy se tak nemohu vyhnout srovnávání herních zážitků a pocitů ze hry. Tak a teď už pojďme k hodnocení samotné hry.

Už předešlý odstavec asi do jisté míry naznačil, že mé herní zážitky z Doom2016 a Eternalu byly značně rozdílné. Doom2016 jsem cca před rokem vyzkoušel z důvodu, že co žebříček nejlepších FPS na youtube, to umístění této hry na čelních pozicích. I když tak nejsem příznivcem vyloženě frenetických akcí, dal jsem Doomovi2016 šanci. A rozhodně jsem pak nelitoval. V singlu jsem doslova vyzobal všechny bonusy, prolezl všechny úrovně skrz na skrz a neskutečně se při tom bavil. Logicky jsem pak čekal, že mi Eternal dopřeje obdobnou zábavu, neboť jsem jej v zásadě bral jako „více téhož“. Aniž bych však dokázal zcela dopodrobna rozebrat čím to bylo, tak u druhého dílu jsem se místy nudil a nakonec jej dohrával vyloženě „na sílu“. Určité důvody ale přece jen identifikovat dokážu.

Doom Eternal mi na prvním místě připadá poněkud překombinovaný, což mi u vyloženě frenetické střílečky přijde lehce na škodu. Ačkoliv totiž obsahuje jednak obdobné možnosti vylepšování postavy jako Doom2016, jde v této oblasti Eternal ještě dál. Vylepšujete si tak své zbraně, vlastnosti zbroje, zdraví/náboje/brnění, a k tomu máte dále aktivní až trojici run, které vám rovněž poskytují určité bonusy. Zmíněné položky pak zlepšujete za různé tokeny, které nacházíte během hry, případně je obdržíte za odvedený boj či splnění určitých výzev. Vím, uvedené nezní nijak komplikovaně, ale čistě subjektivně mi zpracování těchto oblastí v menu přišlo tak nějak nepřehledné/komplikované. Oproti Doom2016, kde jsem měl z každého vylepšení radost, jsem tak v Eternalu spíše prostě „na něco klikl“ a moc neřešil, co mi to vlastně přinese. 

Druhým projevem, opakuji, že jde opět o čistě subjektivní pocit, překombinovanosti byla i samotná šíře možností jak bojovat s nepřáteli. Objektivně jde vlastně o kladnou skutečnost, ale subjektivně mi možnost, vedle použití samotných zbraní, řezat pilou (za účelem získání nábojů), pálit plamenometem (zisk brnění), házet granát nebo „ledovou bombu“, použít glory kill (zisk zdraví), úder „blood punchem“ či použít meč (ultra silná zbraň) přišla až moc. Někdo může objektivně namítnout, že uvedené varianty dávají hráči více možností jak taktizovat a jak se pohybovat po bojišti, s čímž nemám problém souhlasit. Mně toto pojetí ale zkrátka přišlo až moc komplikované a vytrhávalo mě z akce.

Poslední významnou výtkou, která byla v souvislosti s Eternalem široce rozebírána, a které se tak ani já nevyhnu, bylo zakomponovaní skákacích pasáží do jednotlivých úrovní. I tato věc mě vytrhávala z jinak přímočarého boje. Skákačky sice objektivně nejsou příliš složité, ale navzdory tomu, či možná tím spíše nerozumím tomu, proč je autoři do úrovní vůbec vložili. Za mě působí spíše otravně, než že by hratelnost obohatily. Ale opět, jde jen o subjektivní pocit.

Až doteď jsem jen kritizoval, ale to by nebylo k Doom Eternal fér. V souladu s recenzemi, které jsem o hře četl, totiž musím i já vyzdvihnout objektivní kvality této hry. Mezi ně bezesporu patří zážitek/pocit ze samotného boje, kdy za zvuků nadupaného soundtracku odpravujete jednoho démona za druhým. Kladně dále hodnotím i poměrně široký zástup nepřátel, se kterými se ve hře střetáváte. Arzenál zbraní pak sice nepřekvapí, ale je dostatečný, přičemž (viz výše) si jednotlivé zbraně ještě můžete modifikovat. Konečně mi nečiní problém mezi „objektivní klady“ zařadit výše zmíněný (subjektivně negativně vnímaný) prvek poskytnutí dalších způsobů likvidace nepřátel za účelem zisku nábojů, životů, brnění, či prostě pouze odpravení daných zplozenců pekla z povrhu Zemského. 

Co říci závěrem? Mně subjektivně hra úplně nesedla, a jak jsem zmínil výše, musel jsem se k jejímu dohrání spíše nutit. Objektivně ale musím uznat její nesporné kvality, díky kterým má nepochybně milovníkům stříleček co nabídnout. Pokud byste se mě tak zeptali, zda se do Doom Eternal pustit, nezbývalo by mi než říci „dejte hře šanci“. Minimálně za to zcela bezesporu stojí.

Pro: široká plejáda nepřátel i (modifikovatelných) zbraní; skvělý pocit z boje; taktické možnosti na bojišti

Proti: překombinovanost/nepřehlednost různých vylepšení; skákací pasáže

+19

The Telwynium: Book One - Winter's Dawn

  • PC 75
Prvním a hlavním dojmem z Telwynium je autentičnost. Hned při spuštění mi vykouzlila úsměv na tváři. Hra opravdu zachovává styl adventur počátku devadesátek a to nejen grafikou. Hratelnost je klasická, to znamená nutnost s každým promluvit, vše prozkoumat a z drobných nápověd odvodit další postup. Celý děj se odehrává na asi sedmi obrazovkách, přesto dokáže místy potrápit. Obtížnost je rozumná, na vše je dostatek času, ale slušné množství textu herní dobu prodlužuje. Vše odpovídá slovům Book One v názvu a i když je děj ukončený, je jasné že jde o rozehrávku většího příběhu. Od začátku mě zajímalo jak se vše vyvine a není ani nouze o zvrat.

Grafika je moc pěkná a i když nedosahuje dobové špičky, stále jde o pěknou podívanou. Autor si dal práci s každou obrazovkou a postavou. Zvukově jde o průměrné dílo, není co chválit ani hanit. Technicky je vše dobře zvládnuto a s hraním nejsou žádné problémy. Potěšila mě inspirace knihami Roberta Jordana, který se mimo jiných dočkal i poděkování v závěrečných titulcích. Snad autor na tento svůj povedený námět z Adventure Jamu naváže pěknou sérií. Do druhého dílu bych uvítal především lepší hudbu. Hru rozhodně doporučuji všem fanouškům adventur té doby, jde o příjemné ukrácení čekání na Crimson Diamond.
+20