Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Crysis

  • PC 95
Crysis si bere od svého předchůdce (Far Cry) vše, co dělalo hru před lety hitem. Velmi věrně a realisticky vypadající tropické ostrovy o velké rozloze + všechny možné detaily. Žádná revoluce žánru se nekoná, pouze je zde vše dopilováno takřka k dokonalosti.

Grafická stránka hry je jak jinak, než úžasná ! Ještě dnes, když si hru zahraju (konečně v plném rozlišení a na plné detaily), se je na co koukat ! Západy, východy slunce, krásné pláže, monstrozní výbuchy, to vše působí velmi realisticky. Je až k neuvěření, co všechno Crytek engine zvládne. Těším se na v2 :)

Zvuky nelze hodnotit jinak, než na výbornou. Jediná výtka, která mě napadá, je chybějící možnost změny Sterea, Surroundu … Hra běží pouze v prostorovém zvuku a tak si to moc na sluchátkách nevychutnám, musím tudíž pořádně zesílit svoje 5.1 repro a to je pak ovšem hukot !

Co říci na závěr ? Snad jen, že tato hra je prostě jedna velká, úžasná audiovizuální pecka se zajímavým příběhem a námětem a výbornou atmosférou (s páru mouchama - pár krátkých úseků bylo pravda trochu horších), akční od začáku do konce. Pravda, sice má brutální HW nároky, že i dnešní super-stroje se pořádně zapotí, ale to je daň za tu fotorealistickou grafiku. Já jsem nadšen.

P.S.: do sekce galerie jsem přidal vlastní in-game videa, co jsem natočil.

Pro: audio-vizuální stránka hry, prostředí tropického ostrova

Proti: hw nároky

+18 +21 −3

Assassin's Creed II

  • PC 90
Když jsem tu před více, než čtvrt rokem psal komentář na Assassin's Creed, netušil jsem, že nesplním, co jsem v komentáří Vám uživatelům DH "slíbil". Psáno bylo, že na ni rovnou naváži druhým dílem, ovšem jsem netušil, že se to tak protáhne :) Protože ačkoliv je Assassin's Creed 2 ve výsledku perfektní hrou, ze začátku jsem takový pocit neměl a opět jsem skepticky hleděl na hodnocení - recenze.

Altair měl poměrně silnou reputaci již na začátku hry. Ezio Auditore z Florenci, ovšem nepatří do žádného klanu, není zabijákem. První kroky po Florencii jsou dokonalejší, než-li práce pro Al-Mualima. Rozdáte si to se svými nepřáteli hezky ručně, záhy navštívíte jednu fešandu u ní doma, v ložnici ;). Zkrátka fešný začátek jednoho velmi dlouhého příběhu, který dokáže perfektně vtáhnout. I když se celý děj točí okolo vražd, mají povětšinou smysl a nejsou jen jakousi vatou.

Patrně největší práce jde vidět na dokonale vymodelovaných městech, ve kterých budete mít tu čest se virtuálně projít. Neříkám, že Acre, Damašek ad. byli špatnými volbami, ale jen jsem jako hráč, neměl tu možnost je poznat blíže a spíše mi splývali a nevěděl jsem, ve kterém se zrovna nacházím. Ezio začíná své putování ve své rodné Florencii, přes fascinující Benátky, které mi naprosto učarovali a zakončuje putování v Říme. Každé z měst a přilehlých vesnic, které je možné navštívit - to je hotový pocit blaženosti, který mi v poslední době podobnou měrou nabídlo jen Empire Bay.

Assassins Creed II je nádherným příkladem, že dvojky to mají těžké, ale pokud má někdo talent, dokáže vykřesat ze všeho cokoliv. První díl měl své mouchy, dvojka je maže a přihazuje nové nápady, Leonarda da Vinciho a více, než dokonalou hudbu Jespera Kyda, kterej je prostě génius! Hudba dokáže naprosto přesně podtrhnout danou atmosféru a já si u toho dokážu naprosto přesně mlaskat ;)

Pro: města, Ezio, nakupování zbraní a vybavení, Leonardo da Vinci, hudba a dabing, hustá atmosféra,

Proti: slabší rozjezd, občas zazlobí kamerka, fantasmagorický the end,

+18

Death Gate

  • PC 95
Ozbrojen čerstvými dojmy ze Shannary jsem se pustil do dalšího legenďáckého dobrodružství, které se mi dosud vychytrale ukrývalo. Po několikadenním pochodování po pětici unikátních říší, které bylo vším jen ne otřepaným fantasy klišé, mi nezbývá než uronit slzu smutku nad tím, že je konec, a s posvátnou úctou špitnout: "Děkuji."

Death Gate je jedinečná adventura. Má vše a tohle vše je dovedeno k čiré dokonalosti. Má vynikající příběhovou kostru, svojí strukturou ne nepodobnou I Have No Mouth, and I Must Scream, která už ze svojí samé podstaty poskytuje umění Legendu nekonečný prostor k rozletu. Návrh Death Gate působí i přes ohromné průkopnictví neskutečně konzistentním dojmem. Plynule gradující příběh je prokládán vynikající přehlídkou originálních hádanek. Čekají na vás špeky jako "Kterak projít skrze bránu, na jejíž druhé straně je vaše přesná kopie, mající identické vybavení a kopírující vaše pohyby?" Srdce adventuristy jásá radostí.

Death Gate obsahuje GIGANTICKÉ množství textu (dialogy, popisy předmětů, kouzel, vykonaných akcí,...). U většiny dalších adventur by to byl stejně GIGANTICKÝ problém. Ale to bychom nemohli stát na půdě mistrů bardů z království Legendia, kde holt platí přece jen trochu jiná pravidla a kde se znudění hráči neproklikávají zvratky běžných scénáristických neumětelů. Každý odstavec každého dialogu je zde dílem hodným zarámování, autoři si zkušeně hrají s jazykem a neumím si představit člověka s vkusem, který by tenhle matroš prostě a jednoduše nesežral i s navijákem. Samozřejmě nechybí ani inteligentní humor - nad tak brutálními dialogovými možnostmi jsem se od srdce zasmál naposledy u Falloutu 2.

Ale co to budeme protahovat, domyslete si další dvě strany oslavných ód a jestli jste tento klenot mezi klenoty nehráli, rychle to napravte, protože vám chybí kousek duše a ani o tom nevíte...

Pro: originalita, příběh, délka, texty, hádanky, systém kouzel, grafika, ozvučení + dabing,...

Proti: -

+18

Doom 3

  • PC 80
Dlouho očekávané pokračování jedné z prvních FPS mě velice příjemně překvapilo.

Rozporuplné reakce na hru chápu, ale já jako ne až takový oddaný milovník původních dvou dílů jsem se bavil a až mě zarazilo jak dobrý hororový zážitek muže takový Doom nabídnout :-). V první polovině hra odsýpá tak jak má pořádná oldschool střílečka odsýpat, bohužel druhá půlka už neni tak dobrá a ke konci mi přišlo že hru lidi z ID uměle natahovali - pobíhání po starém jeskyním komplexu bylo povětšinou velice nudný.

Ozvučení - kluci odvedli výbornou práci :-). Jak zbraně, tak monstra a celá hra je výborně nazvučená, až mě místy běhal mráz po zádech.

Grafika - Osobně se mi iD tech 3 engine zamlouvá a i když je většinou všechno zahaleno do tmy hra se mi v tomhle směru líbila. Hra světel a stínu do atmosféry zapadla. Monstra a nepřátelé to je kapitola sama o sobě - i v dnešní době podle mě špička :-)

No nebýt závěru a místy nudné hratelnosti dal bych i vyší hodnocení. I tak se ale jedná o perfektní střílečku z pro mě pravou, starou hratelností :-).

Pro: oldschool hratelnost, ozvučení, grafika, peklo a nelidská monstra

Proti: pár nudných pasáží, závěr

+18 +21 −3

Last Scenario

  • PC 80
Jednoduchá grafika a primitivní herní systém, implantované využitým editorem by slibovaly průměrné freewarové rpg, u kterého se člověk na chvíli pozastaví ze zvědavosti, trochu si u něj oddechne a když nebude moc dlouhé, tak ho možná i dohraje. Žádný velký zážitek by se asi nečekal.

Jenže:

Last Scenario má velmi povedený příběh. Jeho základní kostra je v zásadě dost neoriginální a z kotle fantasy klišé nijak zvlášť nevyčuhuje (ono to taky skoro už nejde). Jenže to vůbec nevadí. Důležité je, že zápletka je poctivě promyšlená a tudíž funkční. Zaujme a celou dobu drží hráče v napětí báječně dávkovaným postupným popouštěním informací o pozadí příběhu i o jednotlivých postavách. A právě postavy jsou pro celou hru klíčové. Každá má svoji historii, kterou je radost odhalovat, každá má své záměry, které se navzájem prolínají a kříží (díky čemuž postavy nejsou jen pilíři hlavní příběhové linie, ale živé bytosti - na tom se myslím dá dobře poznat zralost autora). S jejich osobnostmi je lehké se spřátelit a prožívat s chutí peripetie, jimiž procházejí.
Jen škoda, že ke konci to trochu ztrácí dech. Jak se dostává do cílové rovinky, děj se jaksi narovnává a směřuje už do finiše příliš přímočaře.

Nakonec ale není ani to hraní samotné tak prosté. Má sice pár much, například otravné obnovování nepřátel a občasnou potřebu expit, která hře ubírá na plynulosti. Velkým plusem jsou ale souboje (tahové, jak vyplývá z žánru jprg). Ty jsou totiž nastavené tak, aby v nich hráč musel přemýšlet o taktice. Jaké bude složení party, jakými kouzly koho vybavit a jakou roli mu v souboji přiřknout. I na tom je vidět, že na Last Scenario autorům hodně záleželo a vynaložili zřejmě pořádný kus tvrdé práce, aby hru vyladili k co nejlepší hratelnosti.

Což se nám hráčům vyplácí právě tím nečekaným výrazným zážitkem.

Pro: příběh, postavy, souboje, láskyplná pečlivost tvůrců

Proti: expení

+18

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 90
Předem upozorňuju, že z části je tenhle komentář strašně trapnej.

Žila byla jednou jedna princezna jménem Amnesia, a ta vám byla strašlivě deprimující. Na venek vcelku pěkná holčina, ale uvnitř prohnilá do morku kostí, s temnotou okupující každičkou její myšlenku, s vnitřními monstry, kteří vypadají smutně, přičemž jedinou jejich touhou je neprodleně všechno živé zahubit. I rozhodl se chrabrý princ Jarda princeznu prohlédnout...a už nikdy se na princezny nedíval stejně.

Co vám mám povídat...ještě teď se třesu. Tahle hra JE děsivá. Hodně. Pro hodně hráčů asi až moc. Je to mnohem strašidelnější, než Penumbra (pokud jste hráli). A to říká člověk, který doposud považoval Penumbru za nejstrašidelnější hru všech dob. Není se ale moc čemu divit. Ve Frictional neskutečně oplývají talentem a genialitou, a s takovou výhodou vskutku není problém vytvořit takovej masterpiece, jakým Amnesia bezesporu je.

První půlka hry je *relativně* poklidná, a slouží především k absolutnímu sžití s postavou a seznámení se s hradem, jehož útrobami se po celou dobu hraní bude hráč potulovat. Tím pochopitelně nechci říct, že by se toho při první půlce moc nedělo, naopak - hra vás vystraší během prvních 15ti minut a vězte, že v této hře má úroveň děsu vstoupající tendenci. Poměrně brzy začne rovněž hrozit smrtelné nebezpečí, a tuto situaci rychle pozná každý, kdo se alespoň obdařil demoverzí hry. Od samotného začátku hráč taky ustavičně naráží na různé střípky příběhu různých forem - ať už jsou to poznámky nebo úryvky z deníku hlavního hrdiny, které se válí všude kolem, nebo časté flashbacky, které jsou ale rozkouskované takovým způsobem, že spíš hráči ještě víc zamotávají hlavu.

S druhou půlkou ale začíná teprv ten správnej vodvaz. Doslova infarktová jízda. V mžiku, bez jediného varování, otevřete jedny naprosto obyčejné dveře, a z blízké černočerné tmy se najednou vynoří monstrum a šine si to vašim směrem. Člověka napadne utíkat, ovšem tato kreatura je poněkud rychlejší, než hráčova postava, tudíž únik je next to impossible. Jediným řešením je se neprodleně schovat. To je skorem vždycky ale až moc snadné, a nejen proto se celková obtížnost hry řadí mezi ty nižší. Potřebujete se dostat přes místnost s potulujícím se monstrem, ale pokaždé vás dostane? Neztrácejte hlavu! Stačí se nechat třikrát, čtyřikrát zabít, a tvůrci pak laskavě mostrum z místnosti vyhodí. Nedělám si prdel, to se tu fakt děje. Nicméně, ačkoliv to tedy nepochybně snižuje úroveň napětí, ta úroveň je pořád setsakramentsky vysoká, a krom toho se díky tomu člověk opravdu vyhne zákysům. Hádanky jsou všechny vesměs zcela logické, tudíž pokud nejste příliš blbí, ani z oné stránky by se zákysy neměly vyskytovat.

Jedinou opravdovou výtku mám k příběhu a především pak ke konci. Příběh jako takový je bohužel dost nezajímavý, a je to v podstatě takový převlečený namaskovaný klišé o šeredných rituálech a mučení. Ačkoliv se to všechno odkrývá pomaloučku polehoučku po kouskách, zhruba od čtvrtiny hry se vám začne rýsovat vcelku jasný obrys toho, jak to celý dopadne. A že se není na co těšit. Škoda. Co se konce týče, zřejmě jsou tu dva možné, a jak na potvoru mi bylo po zásluze uděleno toho horšího. Totiž, krátce před koncem se hráč seznámí s Agrippou (myslím, že tak se jmenoval), který vás požádá o záchranu. Jeho záchrana si žádá vcelku důkladný průzkum hodně rozsáhlých lokací. Mě se do toho moc nechtělo, ale stejně jsem si řekl, že budu hodnej, a tak jsem pilně prohledával každej kout a dohromady jsem toho našel relativně dost. Jenomže to všechno přišlo vniveč, páč se mi během průzkumu nepovedlo najít ještě jeden předmět. To mě neskutečně nasralo, a tak jsem se na Agrippu vysral a šel dál bez něj. Na úplném konci pak máme několik klád, na které by se očividně dalo něco použít, ale to něco jsem bohužel u sebe neměl, nejspíš kvůli tomu, že jsem se vyprd na Agrippu. Rozhodně se tedy vyplatí i ten zatracenej poslední předmět najít, páč konec bez Agrippy stojí za fakt hodně velký...

Taky je ta hra docela dost krátká. Plus mínus 6 hodin a čus. U adventur zpravidla čekám aspoň 15 hodin hracího času, ale bohužel. Jediný štěstí, že je tu onen komentář tvůrců, který rozhodně musíte slyšet (pokud jste měli sebemenší pochybnosti o jejich genialitě a talentu, ty komentáře vám to natřou). Pokud byste ale hru hráli s komentářema už na poprvé, tak nevím nevím. No, těch peněz litovat nebudete každopádně.

Pakliže nepovažujete Left 4 Dead za vrcholné horrorové dílo a nepožadujete ke každé obludě v místnosti minimálně jeden kvér, kterým obludě ustřelit palici, Amnesia rozhodně stojí za zkoušku. Pakliže milujete adventury, milujete horror, a shodou okolností jste i fanouškem Penumbry, pak je Amnesia fucking must.

Pro: sound design, je to děsivý jak hovado, na indie budgetovku moc pěkná grafika, absolutní logičnost veškerých hádanek, absolutní absence bugů a podobných vylomenin, téměř perfektně vypilovaný engine, výjimečná propracovanost

Proti: snižování obtížnosti v případě častého umírání (to si kildně hoďte do plus, pokud se vám to zamlouvá), příběh, všechny tři konce, krátkost, voice acting (i když, na indie budgetovku není zas tak zlej)

+18 +20 −2

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

  • PC 90
Už je to nějaký ten měsíc (přesněji řečeno půl roku), co jsem hrál Pandoru Tomorrow, která sice nebyla špatná, ale obsahovala několik bugů znepříjemňujících samotné hraní. Velmi jsem se proto těšil na třetí všemi opěvované pokračování série Splinter Cell s názvem Chaos Theory a jelikož se ke mně nedávno dostalo DVD s touto hrou, mohl jsem se znovu vžít do role Sama Fishera.

Hra doznala mnoha změn, z nichž tou nejzásadnější je bezpochyby nový přírůstek do Samovy výbavy - nůž, který se mimo zabíjení dá využít na prořezávání stanů nebo igelitu, na plnění úkolů a v neposlední řadě místo pistole na vyhrožování. Novou funkci, kterou jsem hojně využíval, dostala do vínku i pistole, a to možnost zkratovat kamery a světla a snáze tak překonat obtížná místa.

Další novinkou je hodnocení vašich stealth schopností po každé misi, které výrazně pomáhá znovuhratelnosti a i mě donutilo k opakování některých misí. Poučen z předchozích dílů jsem si zvolil obtížnost expert, na kterou jsem hrál celou dobu a i když mi předposlední mise dala hodně zabrat, v celkových statistikách se rozsvítila hodnota 100%.

Vliv na již zmíněné hodnocení mají také úkoly, jenž ve hře plníte, a to jak primární, které musíte splnit vždy, tak také úkoly sekundární, příležitostné a bonusové, jenž jsou nepovinné. Na konec každé mise je možné se dostat vícero způsoby, což znovu podporuje znovuhratelnost. Velmi zajímavé zpestření hry přináší možnost nechat se v poslední misi zajmout, což jsem nechtěně vyzkoušel a jen překvapeně zíral, co že se to děje.

Hra není úplně dokonalá, ale chyb obsahuje minimum. S 3D mapou se špatně pracuje a vůbec se na ní špatně orientuje, ale jelikož jsem ji téměř nepoužil, nebylo to až tak na škodu. Příběh je opět nezáživný, ale běží na vedlejší koleji, a tak ho nelze ani za chybu považovat. Další drobné chybky, jenž se sem tam objeví, nestojí ani za řeč.

Při hraní jsem nenarazil na žádné bugy, díky čemuž spolu s dalšími vyjmenovanými klady, řadím tento díl na absolutní vrchol stealth akcí, po bok Chameleona.

Pro: nůž, nová funkce pistole, hodnocení misí, znovuhratelnost a možnost nechat se zajmout

Proti: 3D mapa a příběh

+18 +19 −1

Rogue Trooper

  • PC 85
Kdysi jsem v trafice zahlédl dvě hry. Byly to The Stalin Subway a Rogue Trooper. Bohužel jsem si vybral právě Stalin Subway a to byla chyba. K Rogue Trooper jsem se dostal včera, když jsem úplně náhodou zabruslil na FRAG a tam byla možnost využít na 7 dní bezplatně jejich databázi.

Příběh hry je jedno velké klišé o pomstě. Pro potřeby hry postačí a co je důležité, motivuje. Zpočátku mě velmi překvapila úvodní animace, která hráče hodí přímo do bitevního pole. Tady musím pochválit zvuky, které jsou opravdu na špičkové úrovni. Stejně tak je na tom dabing, šleha. Bohužel do FRAG verze nejde doinstalovat čeština, protože jsou soubory hry (pochopitelně) jaksi zabalené a zakódované. Naštěstí angličtina v RT je hodně jednoduchá a až mě překvapovalo, jak jsem ji s lehkostí zvládal.

S grafikou je to trochu rozporuplné. Místy je opravdu nádherná a obzvlášť obloha je fakt pastvou pro oči. Co nechápu, jsou textury. Někde jsou krásně ostré a detailní a někde zase je jasně vidět odfláklá rozmázlá placka. Konkrétně si teď vzpomínám na animaci na vlaku, kde všechno bylo ok, ale pak kamera zabrala jeden vagón, který vypadal jak z roku 2000. Je to škoda, ale zase nic co by fatálně kazilo požitek. HW nároky jsou celkem střídmé a optimalizace je ok. Já osobně jsem měl akorát problém u mise, kde jsem seděl za kulometem vznášedla. Tam se mi, jakmile jsem vystřelil z kulasu, hra začala úplně brutálně sekat a už jsem to skoro zabalil. Nakonec jsem našel na netu řešení a to, že mám nastavit kompatibilitu s XP. Ok, ale jak ji mám nastavit, když ta hra nemá ani klasickej exe soubor? Naštěstí jsem po další půlhodince hledání našel, že mám nastavit kompatibilitu u programu, přes který se hra spouští. Návod sice byl pro Steam, ale u FRAGu fungoval taky. Co se mi hodně líbilo, byly animace hlavní postavy. Opravdu jsem měl pocit, že ta polygonová figurka je živá a že se snaží krejt. Špatně se to popisuje. To se prostě musí zkusit.

Hratelnost je vcelku klasická. Cílem je prostřílet se z bodu A do bodu B a přitom plnit nějaké ty podúkoly. Zbraní moc není, ale já stejnak využíval jen ten základní hybrid sniperky a samopalu + bazuku na letouny a tanky. Délka hry je mého názoru dobře vyvážená a hra není zbytečně natahovaná. Mě dohrání trvalo dva dny, takže tipuju nějakých 6-7 (?) hodin. Prostředí se mění a proto nuda rozhodně není. Zpočátku jsem se snažil používat stealth, ale po chvíli mi došlo, že je to vlastně k ničemu. Jednodušší je vytáhnout kulas a všechno vykropit. Žádné vyloženě stealth mise ve hře nejsou. On RT je hra hodně lehká. Jel jsem na normální obtížnost a umřel jsem asi 4x a to 2x na konci. Takže příště půjdu z „Normal“ určitě na „Masakr“. Pokud se přeci jen rozhodnete občas hrát stealth stylem, doporučuju vyzkoušet „kill moves“, což jsou různá zabití zezadu podobně jako třeba u Rogue Warrior. Dále oceňuji nápad s čipy svých spolubojovníků, které si Rogue „lepí“ na své vybavení. 2/3 hráč procestuje sám, ale ani to tak nepřijde. Čipy z mrtvých spolubojovníků toho nakecaj víc než dost. Hodně mě bavilo lezení po skalách, škoda, že ho nebylo víc. Další věc, co se mi tu nelíbila, byli pavouci. Kdo by to byl řekl, že zrovna do téhle hry nacpou tenhle otravný prvek. Naštěstí jich zas tolik nebylo, ale přesto u mě trochu otrávilo. V RT funguje systém krytí podobný tomu z Gears of War, bohužel ale není moc vyladěný a tak jsem ho skoro nepoužíval. Snad až jen v poslední misi. Tímto má kritika končí.

Verdikt: Možná to vypadá, že se mi RT nelíbil. Opak je ale pravdou. Je to skvělá střílečka a ty věci, co jsem vytkl, jsou jen takové menší mušky. Do dokonalosti ale přeci jen krapet chybí, takže 85%. U této hry určitě platí známá věta: "Za málo peněz, hodně muziky".

Památné herní momenty: 1. Počáteční animace a výsadek
2. Souboje s elitním sniperem
3. Vypuštění dravé zvěře z klece
4. Šplhání k Southern Satellite Station (opravdu unikátní výhled) a šplhání tak celkově
5. Závěrečný souboj

Pro: originální prostředí; humor, zvuky, dabing a i grafika vlastně; slušná optimalizace, vyvážená délka a hratelnost, pěkné hl. menu, (málem bych zapomněl na encyklopedii)

Proti: doladil bych systém krytí, některé textury jsou odfláknuté, problémy s kompatibilitou na některých sestávách s Win7/Vistou

+18

Beach Life

  • PC 90
Jsou hry, o kterých vím s dosti velkým časovým předstihem a těším se na ně (a buďto mě zklamou, nebo potvrdí mé těšení se, nebo dokonce i předčí má očekávání).
Jsou taky hry, o kterých se dozvím náhodou, zaujmou mě na první pohled svým žánrovým zařazením a audio-vizuálním provedením. Poté se rozhodnu si danou hru zahrát a zjistit, zda dokáže zaujmout i svojí hratelností.
Tento případ se stal v mém případě u této hry. Před X lety jsem náhodou četl o tycoonovce (ty já rád), kde se vše točí kolem plážového života na krásných prázdninových ostrovech.
A vskutku, hra krásně jak vypadá, tak se neméně dobře i hraje. K dispozici bude dost úkolů (misí), možností, jak danou misi splnit, velké množství budov, atrakcí, scenérií apod. To vše se odehrává při velmi dobře zvolené hudbě na pozadí, která do hry stoprocentně pasuje. Dodnes, když si pustím OST k této hře, lehnu si na postel a začnu vzpomínat na ty propařené hodiny Beach Lifu spojené s velmi příjemnými dojmy.
Beach Life je ve své podstatě titulem originálním a navíc zábavným. Některé může odradit pozdější dost velká obtížnost hry (v některých misích se opravdu zapotíte).

Pro: výborná a originální tycoonovka se vším všudy

Proti: obtížnost

+18

Aurora Watching

  • PC 50
Hra je jedna z těch, kterou jsem si do svého seznamu plánovaných her nezařadil, ale jelikož u slovního spojení "stealth akce“ a "TPS“ jsem tradičně a nemálo zbystřil, hra tedy nakonec v mojí síti uvízla.

Hlavní postavou je poručík White, který utápěn v alkoholu je vládou požádán o provedení speciální úkolu, kde se jeho profesionální schopnosti opět oživí a on konečně láhev alkoholu vymění za roli špióna, v jehož pozici před lety tolik vynikal.

Zpočátku se mi hra jevila jako poměrně zdařilá směsice žánrů, které jsem od ní očekával. Velmi kladně bych vyzdvihl možnost přepnutí do ptačí perspektivy, která v rámci možností prozradí, co by mě mohlo čekat za dveřmi či nějakou překážkou.

Pokud jde o zbraně, od začátku mě zarážel fakt, že jakožto špión nemám ve svojí výbavě takovou samozřejmost, jakou je bezesporu tichá pistole či alespoň podobně zaměřený samopal. Vzápětí jsem pochopil, že na rozdíl od nesrovnatelného konkurenta Sama Fishera můj hrdina takovouto zbraň vlastně ani moc nepotřebuje. Proč? Odpověď se skrývá v dalším tématu, které na tento fakt bezprostředně navazuje a tím je umělá inteligence nepřátel. Pokud totiž jednoho protivníka odprásknu a pár metrů od něho hlídkuje další, on se touto přestřelkou ve většině případů nenechá nikterak vykolejit a hlídkuje vesele dál. Že by ta moje pistole byla nakonec přece jen tichá a autoři nějak pozapomněli namíchat ten správný zvuk? Já vám nevím, ale myslím, že v tomto žánru tento fakt působí přinejmenším dost divně.

Další věc, která mi na hře příliš nevyhovovala, byly možnosti pohybu postavy. Přece jen je člověk zvyklý na více možností než jen na tři a sice ve formě chůze, plížení a běh. U takovéto hry je potřeba i něco mezi, jelikož různorodé situace si více pohybů vyžadují. Nebo je to moje pouhá rozmlsanost ze série Splinter Cell? Ani to nemohu vyloučit.

Poslední věcí, kterou bych rád zmínil, je prostředí. Dokud jsem byl v lokacích venkovních, tam jsem si hru v mrazivém prostředí Severního pólu užíval, ale jakmile jsem se ocitl v jakýchsi podzemních komplexech či poté v tajných laboratořích, tam mi velmi často všechna místa připadala na vlas stejná a vymotat se z nich bylo často natolik otravné a únavné, že se mi ve hře již nechtělo dál pokračovat.

Co dodat? Aurora Watching není zas tak špatná hra, jak by se z mých předcházejících slov mohlo zdát, ale k její lepší kvalitě by podle mě stačilo velmi málo a je moc velká škoda, že to málo zůstalo kdesi viset.

Pro: venkovní lokace, možnost přepnutí do ptačí perspektivy

Proti: zbraně, pohyby, vnitřní lokace

+18

Metro 2033

  • PC 75
Komentář píšu s prsty ještě vlhkými od krve mutantů a nácků, vlastně nevím čí, páchne stejně. Ačkoliv téma postapokalyptické budoucnosti začíná být již jemně vyčpělé, Metro může zaujmout svojí Ruskou jinakostí. Jsem rád, že na vývoj her jdou naši východní bratři jinak a čas od času se jim povede zářez, v případě se Metra však na tento zářez rozhodně nebude vJečný.

Charakteristická je linearita příběhu, naskriptovanost z níž nelze uhnout a to, co se s tím pojí - téměř filmové zpracování, do něhož hráč vstupuje často jen aby něco svým umem zastřelil. Autoři si dali opravdu velkou práci, aby hráči nabídli řetez nestejných situací, každá subkapitola je jiná. Pozornost se však nedaří udržet a po nadějném rozjezdu přicházi mírné vystřízlivění. Dech opět nabere hra až v samotném závěru (5% navrch za závěr). Na maximálně deseti hodinách nedokáží bohužel autoři příběh hráči prodat, přimět ho aby jej pochopil nebo si aspoň začal klást otázky. Ke čtení knižní předlohy mě hra nenavnadila, být Metro adventura, mohlo být všechno jinak. Prostředí frakcí Ruského metra a života v něm nepůsobí důveryhodně, spíš jako vynucená alegorie nedávné minulosti. Protikladem k fraškovitým frakcím je atmosférický postup mutanty zamořenou Moskvou a jejím podzemím.

Vaši cestu pomohou umetat vojenský nůž, několik typů revolveru, útočné pušky, brokovnice, vzduchových pušek a TNT náloží. Účinné vojenské náboje z doby "předtím" se používají ve stanicích metra i jako platidlo. Dále vojenská lékarna s pěti injekcemi, které spíše nebudete potřebovat, protože zdraví se samo doplňuje. V těch opravdu kritických momentech je aplikace injekce zbytečná, protože vás skript stejně dostane, nebo příliš pomalá. Výborně je zpracována plynová maska, již budete používat na povrchu i v zamořených oblastech podzemí. Dokáže to vyvolat silný pocit ohrožení, když vám dochází filtry v napůl rozbité zamlžené masce a Arťom (jak se hlavní hrdina jmenuje) vám čím dál víc sípe do ucha. Absence číselných ukazatelů dělá atmosféře vůbec dobrou službu (čísla se objeví jen, když měníte zbraně, získáte náboje). Geiger vás upozorní na zvýšenou radiaci, indikátor na hodinkách na to, jak jste tišší, čelovka a noktovizor na ručně dobíjený akumulátor vám pomohou ve tmě.

K boji: Mutanti většinou nepůsobí smrtelná zranění a jen tak vás ožižlávají. Proti lidským nepřátelům jsem zkoušel hrát stealth, ale moc mi to nešlo, málokdy se stane, že vás nepostřehnou, když se snažíte zacílit, možná jen nejsem dost rychlý.

Má hra se obešla zcela bez bugů, po technické stránce bych vytknul jen výrazný pokles FPS pokud na scéně byl kouř při nastavení na normal. Grafika je opravdu pěkná, opakující se obličeje NPC vás však zamrzí. Doporučuji hrát v noci.

Pro: atmosféra, buguprosté, maska

Proti: pády FPS, příliš lineární, příběh nezaujal, nulová replayabilita

+18

The Games: Summer Challenge

  • PC 85
Klasika naší stařičké 486 :o)). Jedna z prvních sportovních her, co jsem hrál (samozřejmě s kolegou "zimní hry"). Hratelnost vydrží opravdu dlouho, hlavně pokud to člověk hraje s přáteli - o zábavu je postaráno. Doporučuji ale nakoupit více klávesnic, ten enter dostává zabrat :o).

Pro: Hratelnost, zábava i pro více hráčů.

Proti: Enter to nevydrží věčně :-)), některé zvuky (ale je to rok 1992, tak jen menší mínus).

+18

Call of Duty 2

  • PC 95
Je hrozně těžký začít hodnotit druhý díl série, když jsem ten první vychválil prakticky na sto procent. Kde ale jednička začala, tam dvojka s naprostou pohodou pokračuje. Nijak nevybočuje, spíše přitvrzuje a hráči jsou nadšený, nadšení vlastně už ani být nemůžou. Hra totiž představuje nový příběh, nové mise, lepší grafiku, nové mapy a hlavně upravenou mapu Carenten. To mělo za následek, že většina hráčů okamžitě přesídlila na dvojku a s tou vydrželo zatraceně dlouhou dobu. Jinak řečeno, jedna herní legenda pomalu upadala v zapomění z důvodu toho, že se rodila nová...a to vše prosím v rámci jedné série. Call of Duty byl v té době prostě pojem. Nevím, jak je to v dnešní době, kdy se už nezaobíraj druhou světovou válkou ale tehdá to mělo svoje osobní kouzlo. Mohli za to filmy, které se v té době přetahovali, který bude větší atmosferickou bombou ale prakticky i hry, kde se řešilo, jestli je lepší Call of Duty nebo Medal of Honor. Každý tak přemýšlel nad druhou světovou válkou a bylo jí v časopisech a herních webech tuny. Tehdá to táhlo. Call of Duty je tak nedílnou součástí mého mládí, kde jsem si především v multiplayeru užíval nekonečné diskuze na téma, se kterou zbraní radši střílím, jestli s puškou, odstřelovačkou nebo kulometem až jsem si prošel i obdobím, kdy každej střílel přes WH a pomalu hra začínala zapadat, protože každej chtěl vyhrávat = čítovat. Takhle to vypadá, že hru miluju především díky multiplayeru, ale popradě i příběh samotný přesně věděl kde začít, co udělat a jak vše s poklidem ukončit. Prošli jsme si tak opět válečnou vřavou, plnou zásadních a nezapomenutelných misí. Stejně jako v jedničce, úplně.

Pro: Call of Duty je herní legenda. Nepamatuju člověka, který by si tím obdobím prošel a tu hru si nezahrál a nezkejsl u ní na desítky hodin.

Proti: Nelze nic vytknout, to zkejsnutí jsem si neskutečně užíval a vůbec mě nemrzelo, že to byl požírač času.

+18 +19 −1

Wolfenstein

  • PC 70
Poslední díl legendární FPS dopadl vcelku slušně, jen byl někdě hodně poněkud rozporuplně. Jelikož hry se stále mění a vyvíjí, musel nový Wolfenstein přijít taky s něčím svěžím a novým. A tím hlavním tahákem je dimenze mezi naším světem Veil. Zde hlavní hrdina série B. J. Blazkowicz stráví mnoho času, možná i více než v tom reálném. Mnoho tajemství a překážek se vyřeší díky tomuto řežimu, navíc se v něm hráč pohybuje rychleji a nepřátelé jsou pro něj snadnější kořistí.

Děj hry nás zavede do smyšleného německého městečka Isenstadt, kde místní odboj vede válku proti nacistům a jejich šílenému generálovi. Působí zde dvě frakce které budete pomáhat, jinak novinkou je možnost volně se pohybovat po městě, hledat dokumenty a nakradené zlato pro Třetí říši. Zbraně jsou zde výhradně německé, od klasika jako je MP40, MP43, panzerfaust, odstřelovačka, plamenomet dojde i na sci-fi kousky. Nalezené peníze lze utratit na černém trhu za vylepšení zbraní a schopností. A že tyto upgrady budou zapotřebí nelze pochybovat, ve většině případů budete stát proti mnohonásobné přesile. Nepřáteli Vám budou vojáci wermachtu, později i SS, ale taky pěkná řádka experimentálních jednotek a příšer z Veilu.

Podpora ze strany místního odboje není příliš velká až na pár vyjímek kdy s Vámi jde pár wingmenů, většinu misí si projdete pěkně sólo. Pro fanoušky minulých dílů je zde několik pěkných odkazů a dojde i na staré známé charaktery. Co se týče příběhu není vůbec špatný, a zavede nás na zajímavá místa jako je tajné výzkumné středisko, konzervárna, dost podivná nemocnice, parádní hrad který dá opět vzpomenout na staršího bratříčka a mnoho dalších míst.

Grafika je solidní, zásahy a zranění na vojácích vypadají působivě, efekty splňují svoji funkci a prostředí je vytvořeno se smyslem pro detail. Zvuková stránka hry splňuje vše co od ní čekáte, dabing v angličtině se celkem povedl takže sem žádná výtka nemíří. Pokud neovládáte dobře angličtinu není problém si stáhnout z netu neoficiální češtinu která funguje bezproblému.

Závěrem nový Wolfenstein se povedl i když ke konci už mě tolik nebavil jak ze začátku hraní, je to klasická doomovka v nejlepším slova smyslu, pokud od ní více nečekáte budete nadmíru spokojeni.

Pro: Akčnost, zásahy a zranění nepřátel, grafika, volnější pohyb po městě, upgrade zbraní a schopností

Proti: Veil mě nějak osobně nenadchnul, odboj by mohl mít větší roli ve hře, pár věcí by zde šlo zlepšit

+18

The Punisher

  • PC 75
Předem bych chtěl říci, že komiksovou předlohu neznám. Punishera jsem si vybral proto, že ze screenů vypadal jako střílečka ve stylu Maxe Payna a taky proto, že není v mé momentální situaci náročný na grafickou kartu.

Vůbec nic jsem od ní nečekal a o to víc mě tato hra překvapila. Hratelnostně je to klasická střílečka z třetí osoby. Cílem většiny misí je projít z místa A do místa B a přitom vykropit desítky nepřátel a na konec sundat i nějakého toho bosse. První půlka hry je zábavná hodně, druhá si drží zábavný standart. První polovina je hodně lehoučká (na střední) a je to popravdě i dobře, protože je pak tato hra vhodná na relax. Druhá třetina hry je trošku těžší, ale pořád to není žádnej záhul. To, co ale autoři udělali na konci předposlední mise, mě doslova nasralo. Měl jsem za úkol udržet svoji pozici a přežít 4 minuty, než se mi otevřou tajné dveře za jakýmsi obrazem. Ze čtyř dveří se na mě valila hromada nepřátel s kevlary (headshot nutností) a já nebyl schopen udržet si je od těla. Poté jsem musel najít zmíněný tajný vchod, ale to nebylo v tom shluku valících se, mimochodem naprosto debilních, nepřátel téměř možné. Tuto pasáž jsem přešel až na 6. pokus. Kdyby aspoň autoři zvedali obtížnost postupně, ale tohle bylo opravdu šílený skok. Poslední mise už byla v tomto ohledu lepší, přesto ale nechápu přepálený počet nepřátel. Asi aby se natáhla herní doba.

Punisher není jenom o samotném střílení. Pro někoho na atraktivnosti přidává možnost mučit nepřátele a tak z nich dostat informace nebo pomoc a poté je originálně popravit. Ve hře je mnoho různých aktivních míst, kde hráč může nepřátele likvidovat nějakým zvráceným způsobem. Nechápu, proč ale tvůrci hry tuto možnost přidávají, když to stejně akorát strhává body ze závěrečného skóre. Přesto pokud je popravím klasicky pistolí, tak mi to body naopak přidá. Musím se podělit o jednu vtipnou momentku ze hry, kdy jsem se schovával za skříní, okolo prošel hlídkující chlápek, načež jsem já na něj tu skříň převrátil. Dva týpci přiběhli z druhého patra a docela vtipně okomentovali jeho „nehodu“ a odkráčeli pryč. Hra je černým humorem doslova prošpikovaná a já jakožto jeho milovník jsem si tyto pasáže dost užíval.

The Punisher mi hodně připomínal dvě věci: Za prvé je hodně podobný Max Paynovi, ale ve hře není bulletime a to je trochu škoda. Hl. hrdina sice umí kotouly, ale čas se nezpomalí. Uvítal bych klidně i krycí systém, který by se taky někdy šikl. Za druhé mi místy hodně připomínal Terminátora, protože jednak má Punisher podobný kabát a jednak klávesou F jde lépe zamířit (přiblížení obrazu) a hl. hrdina zpomalí. A jelikož je první polovina hry hodně lehká, tak stačilo takhle pomalu jít skoro pořád a jak terminátor vykropit všechno v cestě. Ke konci už tato „taktika“ moc nefungovala. Na výběr je veliká škála zbraní. Využíval jsem hlavně přesnosti M4 a svižnosti mnou velmi oblíbené P90ky.

Grafika hry je dnes spíš lehce podprůměrná (port z PS2), ale neruší a je velmi nenáročná na HW. Počet snímků neklesl pod 60. Fyzika funguje celkem dobře, ale občas si mrtvoly podivně zalétají. Jinak ale problém nemám.

Verdikt: Punisher je hodně solidní a na dnešní poměry dost dlouhá střílečka. Stejně mi ale něco chybělo. Něco, co by hru udělalo více zapamatovatelnou. 75%

Pro: svižná hratelnost, délka, nízké HW nároky a velmi rychlé loadingy, černý humor, hodně zbraní, Iron Man

Proti: předposlední mise, výpadky v AI

+18

Trine

  • PC 95
V poslední době jsem si při čtení knížek několikrát položil otázku, zda mi vůbec vadí to, co nazýváme klišé. Došel jsem k závěru, že s klišé, je to jako s polévkou. Vaříme-li dle receptu "Pohádková fantasy", bez srdce a invence, vznikne dílo, které svojí cukrovou chutí zaujme jen malé děti. Trine není tento případ, Trine je kouzelné, umí totiž vracet paměť.

Dospělí se znovu při odhalování možností jak překonat do cesty kladené překážky rozvzpomenou, jaké to bylo, když hry i oni sami byli ještě malí a neposkvnění. To vše v perfektně sladěné pohádkové atmosféře, říznuté na jedné straně narážkami na ona fantasy klišé, jichž na druhé straně hra naprosto naplno využívá. Chytlavou atmosféru ranného dětského snění skvěle doplňuje miloučká hudba a perfektní dabing vypravěče.

Příběh je velmi jednoduchý, ale konzistentní a speciálně u tohoto typu her, či snad hříček, bych to neviděl jako zápor. Na samém začátku ovládáte jedinou postavou, aby se tato stala vzápětí trojjedinou - máte stále jednu, ale je možné jí přepínat role - obtloustlý knecht, pružná zlodějka a čarodějnický učeň. Každá z postav umí něco trošku jiného, s překážkami si poradi čaroděj se zlodějkou a s všudypřítomnými kostlivci trápícími království zase knecht se zlodějkou. Kostlivců je víc než dost, ale ve většině situací je možné je vyzabíjet a noví se už (když zůstanete v klidu a rozmýšlíte další krok) neobjevují. Postup hrou je striktně lineární, ale překážky lze překonávat různými způsoby - např. horní cesta/spodní cesta nebo za využití různých schopností jednotlivých rolí. Cestou budete sbírat lahvičky s energií (především pro čaroděje) a životy, dále pak se zkušeností, za kterou budete pořizovat schopnosti (tré postav, tré schopnosti a tré úrovní vylepšení). Narazíte také na truhličky, obsahující poklady, které vám na cestě pomohou. Zkušenost a truhličky jsou motivací vymést i težko přístupná a pro postup hrou nepodstatná místa.

Hrdinové procházejí mapou království, přičemž každé z asi patnácti míst-levelů má odlišné ladění. Nejen grafika a hudba, ale i fyzika je pořešena na jedničku (tentokrát jedna mínus). Stará se o ni PhysX. Zlodějka se houpe na laně, šípy mají balistickou křivku (tah luku záleží na poloze kurzoru myši). S ovládáním na klávesnici a myši jsem měl trošku problém sledovat kde je zrovna kurzor myši a kam je natočena postava. Hru by mělo být možné hrát ve dvou na jednom PC (coop), za předpokladu, že jeden ovládá z klávesnice a druhý z gamepadu. Zkoušel jsem dvě klávesnice a klávesnici a keypad, bohužel bez úspěchu. K dispozici je několik obtížností, normal je celkem lehká, ale poslední level dá slušně zabrat (po dlouhé době jsem uhodil myš a zdi si vyslechly). Herní doba je na tak levnou hru akorátních cca 8 hodin, žádný spěch. Systém ukládání - na častých checkpointech se oživí ztracení hrdinové, v případě smrti všech se k nim vracíte s polovičním zdravím.

Suma sumárum, zčistajasna (a tak je to nejspíš nejlepší) se nám tu za pár korunek objevila Paní hra, která baví v každém věku. Brzy se k ní připojí mladší a snad ještě krásnější sestřička s číslem 2. Nenapadá mě co podstatného na hře vylepšit a opravdu jsem se bavil.
Podobné hry: Lost Vikings, Portal. Replayabilita: 0-1 v singlu, případně coop

Pro: pohádka, vhodné pro každý věk, radost ze hry, schopnosti hrdinů - zvláště kouzelníka, hudba a dabing

Proti: možná příliš tuhá poslední mise, ale tak to má být

+18

Indiana Jones and the Emperor's Tomb

  • PC 60
V dobách, kdy jsem ujížděl na Indiana Jonesovi, a pařil Infernal Machine, se objevila tato novinka a můj bohatší známý ji samozřejmě okamžitě musel mít. U něj jsem zahrál pár levelů a byl jsem ze hry nadšen. O to víc jsem se těšil na ET teď a jsem dost zklamán.

Emperor's Tomb je mixem mezi skákačkou (cca 35% hry) a rubačko-střílečkou (cca 60%) + nějaké ty minihry (5%). Na svou dobu oplývá slušnou grafikou, ale lokace mi stejně přišly takové prázdné, i s ohledem na věk. Příběh je béčkový a dává motivaci ke všemu tomu střílení skákání.

První složkou je již zmiňované střílení a mlácení. Střílení funguje na systému automatického zaměřování ne nepodobnému tomu z Tomb Raidera s tím rozdílem, že Indy opravdu není tak mrštný a tak se postupem času z toho stává rutina. Mlácení funguje dobře, jsou tu jakási komba a boje jsou tak variabilní. Obzvlášť mě bavilo vykopávat nepřátelům zbraně z rukou.

Druhou složkou je hopsání. To mě bavilo asi ze všeho nejvíc. Bohužel je Indy opravdu veliký nemotora a čas od času špatně doskočí a letí z plošinky dolů. Hra se rozděluje na checkpointy, které jsou od sebe povětšinou dost vzdálené. Často se mi stávalo, že kvůli bugu nebo zmatené kameře mi Indy skočil úplně jinam a to třeba i na poslední plošince před sejvem. Problémy s obtížností se ke konci ještě více stupňují. Obzvláště za příšernou pasáž považuji honičku s tankem, protože tam nejenže šlo o velmi přesné načasování skoku, ale také je tato část uzpůsobená primárně na gamepad a na klávesnici si Indy jednoduše dělal, co chtěl. Tento úsek jsem opakoval snad 30x (u gp nešlo nastavit ovládání). Jsem povětšinou klidný hráč, ale tentokráte stačila chvilka a klávesnice by prolétla oknem. Celkově je to ale se zábavností tak půl na půl. Někdy to byla až neskutečná zábava a někdy jedna veliká frustrace.

Pochválit musím soundtrack, který mixuje hudbu z filmové trilogie. Dále dávám malé bezvýznamné plus za zakomponování Prahy do příběhu hry. Komu vadí, že Pražský hrad vypadá jak Bradavice na útesu. Vrchol byl, že ji tvůrci nebyli schopni alespoň správně zakreslit do mapy. Už poněkolikáté vidím od američanů Prahu v Rakousku. Wtf?

Dále mi vadilo:
- mizení těl - to jsme ve 20. století nebo co?
- cukavé animace Indyho
- slabší dabing
- respawn nepřátel v některých pasážích


Verdikt: Emperor’s Tomb je velmi rozporuplná hra. Na jednu jsou tu úrovně velmi zábavné, ale pak jsou tu části nudné a frustrující. Takže ve výsledku je to spíše průměr. 60%

Pro: je to Indiana Jones, některé úrovně, veliký výběr zbraní, příběh, rychlé loadingy, pokus o Prahu, hádanky jsou většinou docela lehké, minihry - lanovka, jízda rikšou atp

Proti: neustále hledání špatně viditelné cesty, frustrující pasáže, bugy, občas ovládání a vzdálené checkpointy

+18

Mafia II

  • PC 90
Hype druhého dílu kultovní české hry šel mimo mě a musím uznale napsat, že Mafia II povedla.

První co opravdu stojí za řeč je atmosféra a pocit s perfektně fungujícího města, tam autonehoda, zde policista na procházce, opodál obyčejný člověk, který spravuje své nepojízdné auto. Vše nádherně graficky vyvedeno. V první půlce do zimy, kde mě srdce zaplesalo nad detaily typu vyjíždím s nablýskaným bourákem a po chvíli jízdy se na něm usazuje balast a bílý poprašek a ve druhé do teplejší noty, vše se zelení a malá deprese mizí.

Hudební složka se taktéž trefila do období a výborně podbarvuje 50-60 léta minulého století.

Dalším kladem hry, i když již často vídaným je příběh o nuceně poslaném přistěhovalci z Itálie do bojů druhé světové války a návratu zpět do nového domova, kde mu zbyla jen sestra, matka a věrný kamarád Joe. Joe jej postupně zasvěcuje to tajů kriminality a mafie. Po osvojení si poměrů v Empire Bay dostáváte první úkol v podobě krádeže auta v černošské čtvrti a od tohoto okamžiku jsem plnil úkoly od těch prvních poskoků až po ty nejvyšší členy mafiánské rodiny. Za splněné mise jsem dostával odměnu, za kterou je možné si nakoupit šaty, jídlo nebo zbraně.

Malou výtku bych měl k neomalenému řízení automobilů a velké účinnosti zbraní.

Pro: Téměř vše

Proti: Malé drobnosti

+18

Mafia II: Joeova dobrodružství

  • PC 65
Kdyby bylo celé DLC jako první mise, musel bych dát když ne 100, tak 90 procent určitě. Takhle tu máme Jimmyho vendetu za Joe Barbaru. Připadá mi to jako výsměch od 2K, protože některé mise měly být už v základní hře za Vita, jako by říkali: Podívejte o co jsme vás okradli.

Pro: Joe

Proti: časové limity, stupidní a nelogické úkoly, minumum cutscén

+18

Sniper Elite

  • PC 80
Sniper Elite jsem poprvé okusil na PS2 v kooperativním multiplayeru. O to víc mě mrzí, že podobně, jako u série Conflict, v PC verzi vůbec není. To nic nemění na faktu, že Sniper Elite je nejlepší sniperská simulace na trhu.

Příběh hra nemá. Mise na sebe navazují, ale pouze jen tak aby se neřeklo. Hratelnostně je to akce na velmi dobré úrovni, byť po delším hraní trochu nudí, protože lokace jsou povětšinou dost jednotvárné. K tomu přispívá konzolová zašedlá grafika, opakující se textury a dokonce občasné díry v nich. Takže po technické stránce se žádná revoluce určitě nekoná. Animace bych taky moc nevychvaloval, klouzavý pohyb hl. hrdiny, časté zasekávání a nemožnost skákat rovněž ne.

A jaký je pocit ze samotného sniperování? Skvělý. Přestřelky jsem si opravdu vychutnával a není lepšího pocitu, než sledování letící kulky, která právě prolétává skrz tři za sebou stojící skopčáky. A že není žádná sranda někoho trefit. Hrál jsem na „sniper-elite“, tedy nejvyšší obtížnost a tam jde teprve do tuhého. Musím velmi pochválit AI. Ta je jednoduše skvělá. Nepřítel se kryje, kooperuje s kolegy a je i schopen vás obejít a oddělat. Z vlastní zkušenosti mě takhle opravdu párkrát nepříjemně překvapil. Trochu mě zamrzel stálý dostatek nábojů. Zbytečné mi přišly hromádky vždy na začátku každé mise. Proč? Protože během mise byly vždy po mapě nějaké skryté muničáky a nábojů byl občas až veliký nadbytek. Nebylo by skvělé šetřit každou kulku?

Pochválit musím zvuky. Právě zvuková stránka dodává hře pocit, že jste opravdu uprostřed bojiště, protože v dálce jsou slyšet tlumené výbuchy a řev lidí. Dabing není špatný, ale nijak neexceluje.

Verdikt: Sniper Elite je výborná akce, která i překvapivě vydrží déle, než je u her tohoto typu zvykem. Nebýt slabší technické stránky, šel bych výše. 80%

Pro: pocit ze sniperování, přehledná mapka, skvělá AI, zvuky, délka, tajná mise

Proti: slabší technická stránka, po delším hraní v kuse monotónost, chybí kooperativní mód

+18