Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

UFO: Enemy Unknown

  • PC 100
...a když mě po operaci slepáku přišel navštívit táta, slíbil mi, že až se vrátím domů, budu moct celý den hrát Ufouny. To bylo někdy v 94-95 (dalo by se to zjistit podle toho kdy jsem v tý nemocnici byl, ale ta paměť).

Od té doby se se mnou táhne závislost na této hře. Dohrál jsem jí snad nejvíce ze všech her. Nejdříve horko těžko na lehkou obtížnost v dětství, pak hodně trénování na těžkou obtížnost, poslední dohrání levou zadní na "nadčlověk".

Sektan, levit, muton, krysklad, hadom, párák, celatid a jeho věrný druh silacoid (vypadají podobně), etheral, sektanoh a kyberdisk. Pokud jsem na nějakého zapoměl, pánové omluví. Snad. A další zajímavosti jako "nedostatek jednotek času", "cizáci terorizují Manilu" (hehe) a podobné dělali z Ufounů ještě větší zábavu. Děkuji pane Němečku (když nepřekládal, dělal skvosty jako Mravenci, nebo Vlak). I když asi neoficiální, stejně ho měl skoro každý. Tak leť, záškodníku.

Grafika je [slušné chování off] boží! [slušné chování je on]. Tak propracovaná, ručně kreslená (ještě lepší než ostatní DOSárny, pokud můžu říct). Hodně času jsem kdysi strávil nad glóbem. V té době to byl můj jediný kontakt s virtuálním modelem Země.

Hra je velice bohatá a zejména první mise, kdy je jednotka velice mizerně vybavená, stojí za to. Umře často i čtvrtina mužstva, protože bez brnění jsou vojáci koseni na první zásah.

A tak (prodat blbosti, nakoupit laviny a 22 vědců, postavit obytné buňky, sklady, cizáckou celu a ještě něco, zkoumání laserových zbraní=>laser pistole>laser pušky a tak kolem Den 22 máme vyzkoumáno). Bohužel Den 22 je také den, kdy je často první teror. A pustit ho není moc ekonomické.

Ohromně zajímavé je číst si různá diskuzní fóra co jsou rozházená po internetu. Člověk se dozví plno nových věcí, zanadává si na staré problémy, vzpomene si na radostné zážitky. Například před chvílí mě napadlo vyhledat si názory na problém, který mě štve už velmi dlouho. Cizáci co ovládají mé jednotky i když je nevidí. I když ještě vůbec nevyšli z lodě (která má zavřené dveře). Myslím, že je to podvod a myslí si to i spousta ostatních lidí. O UFO toho bylo hodně napsáno, na hru je mnoho názorů, ale její známost je neuvěřitelná. Rovnat se může snad i se samotnou Dunou 2.

* Tátův legendární voják Oscar Horton, který měl vskutku epické psionické schopnosti. Ne z dnešního pohledu, ale z pohledu párletýho fakana Martyho, co ho do obdivoval.
* Mou genocidu malých zelených přátel - Když jsem už velmi dobře ovládal Psi-amp a v největším UFU plném Mutonů jsem je všechny ovládl, nahnal ke zdi, vzal všechny zbraně a obehnal mými vojáky. Trvalo to mnoho kol a stálo dost úsilí a save/loadů, ale výsledek stál za to. Pak už jsem je jen smažil dábelským odpalovac(z)em (jak se zbraň jmenovala v Němečkovo překladu).
* Strach který jsem měl z temných chodeb cizáckých bází. Zdánlivě pusté chodby mě děsí dodnes.
* Jak jsem se někdy na začátku tohoto století snažil hrát EU na Playstationu. Pekelný zážitek a důkaz, že strategie a konzole nejdou dohromady. Dřív jsem zkoušel Warcraft 2, též na Ps1. To už bylo lepší, ael pořád nic moc.
* V temných dobách půlky 90. let, kdy jsem měl velmi omezený přístup k počítači
* Na jednom teroru jsem měl plno výbuchů a hodně políček tam hořelo. Do jednoho jsem vlezl vojákem a on začal hořet. Byla to docela směšná animace a já se mu pár kol smál. Pak umřel a už mi tolik do smíchu nebylo.
* Fakt, že sektani vypadají jak můj kocour je dost znepokojující. Roztomilost obou nezná mezí. Páráci zas připomínají tátovo psa.
* Když jsem měl záškodník mimo bázi a zrovna mi jí napadli. Dokázal jsem jí ubránit za pomocí jednoho muže a asi stovky loadů. Fakt jsem se cítil jako Rambo, běhat po nebezpečných chodbách a krýt se za rohy.
* Krysklad (SkladKrys?) a cizácký teror, to je dost smrtelná kombinace. A také strašidelná. Samozřejmě, létající zbroje to jistí, ale dostat takový teror jako první ze všech (který často nastává 22.1.) je zdrcující rána a většinou první porážka. Už jenom samotné vědění, že Krysklad má daleko víc jednotek času než moji lidé, že dokáže vyběhnout ze tmy mimo viditelnost, dostat se až ke mě a ještě si "mrdnout" do mých jednotek je skličující. Minimálně. Opravdu velké bestie.
* Slovní hříčka v českém překladu - Cydonie nebo ZMAR (když je to na MARZu, tedy marsu chci říct).
* Když už mi chybí někteří vzácní emzáci, tak nastává honba za (ne klenotem Nilu) mediky. Což tedy odnáší sektánci.
* Nudné hodiny ve škole, které jsem strávil kreslením si plánků UF na čtverečkovaný papír. Byly docela dost povedené, škoda že jsem to už dávno ztratil.
*
* A vlastně nejdůležitější ze všeho je obrovská rozmanitost hry. Zničit se na misích dá vše, dokonce i při obraně báze (nevím jestli je to pak zničené i po misi, asi ne). Odvážlivci si mohou prokutat cestu i solidní hlínou v UFO bázích. Náhodně házené přelety UFO, náhodně rozmístění cizáci a typy lodí. Přiletí snad první měsíc velké UFO ? Nemůžete dělat nic, jen se bezmocně koukat a doufat, že nic neprovede.


Na tuhle hru nemám žádné minimální vzpomínky, tato hra žije v mé paměti velkým životem.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 1994 (2010)
KOLIK (hodin circa) ----------- 300
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - MASTERMIND
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro: Překlad, Grafika, Hratelnost, Atmosféra, Rozmanitost

Proti: Občasné bugy (na ty se dá ale zvyknout)

+15

Brothers in Arms: Road to Hill 30

  • PC 70
Oba dva díly BiA jsem v minulosti dohrál mnohokrát a řadily se mezi mé nejoblíbenější hry společně s Call of Duty. Už od Vánoc se mi na stole válí třetí díl této série, do kterého se chci pustit, a proto jsem si chtěl střihnout první dva díly na rozjezd.

Pokud chcete intenzivní příběh, běžte o střílečku dál. Tady jde hlavně o akci. Jednotlivé mise jsou docela hezky nadesignovány. Škoda, že se prostředí tolik opakují a tak je hra po delším hraní docela monotónní. Zbraně jsou, jak už tu bylo mnohými řečeno, opravdu velmi nepřesné. Zpočátku jsem hrál na HARD, ale po pár misích jsem radši přesedlal na EASY, protože i když se mi povedlo nepřítele úspěšně obejít, tak mě stejně stačil zabít, jelikož jsem ho nemohl zaboha trefit ani na 5 metrů. Na jednu stranu je to fajn (nutnost taktiky), na stranu druhou dost nedodělané.

Atmosféra války je o poznání slabší než v CoD, ale i tak je to dost slušná a hlavně náročnější zábava. Hra graficky za těch 6 let docela zastarala. Je to vidět hlavně u trhaných animací a nehezkých textur v pozadí. Občas mě pila krev i pitomá AI spojenců, kdy jsem je poslal k nejbližší zídce a oni ti pitomci vběhli přímo doprostřed bitevní vřavy. Herní doba, jak je u válečných FPS zvykem, je dosti krátká, což u BiA zas tolik nevadí. Aspoň nehrozí stereotyp. 70%

Pro: taktika a udělování rozkazů, prostředí Normandie, zvuky, sniperská mise ke konci hry

Proti: nedotažené, nic moc příběh, místy trochu nuda

+15

Commandos: Strike Force

  • PC 80
Herní sérii Commandos považuji za jednu z nejlepších vůbec, a tak když vyšlo její další pokračování s podtitulem Strike Force, nemohl jsem ho opomenout. Sice se již nejedná o hru, patřící do mého oblíbeného herního žánru real-time strategií, ale i akce z pohledu vlastních očí, vytvořená španělským vývojářským týmem Pyro Studios, se nehraje vůbec špatně.

Stejně jako ve třetím dílu i ve Stike Force došlo k redukci členů vašeho jedinečného týmu, přičemž zůstali již pouze tři - Sniper, Green Beret a Spy. Vzhledem ke změně žánru je to vcelku pochopitelné, ale Diver, kterého jsem měl společně s Greenem Beretem nejraději, mi zde opravdu scházel.

Přepínání mezi jednotlivými postavami přidává na zábavnosti a nabízí více možných řešení všech čtrnácti misí. Herní zážitek mi navíc umocnila i videa v průběhu hry, která jsou kvalitně zpracována a krásně dokreslují atmosféru a veškeré dění.

Jediné, co mě na zatím posledním dílu Commandos zklamalo (kromě o stupínek nižší obtížnosti oproti předchozím dílům) je krátká herní doba, nepřesahující deset hodin čistého herního času. Přesto jsem se u hraní hodně bavil, a i když bych byl radši, aby se herní série Commandos vrátila k původnímu žánru RTS, nezlobil bych se ani za pokračovatele Strike Force.

Pro: tři členové týmu a přepínání mezi nimi, více možných řešení misí, videa v průběhu hry

Proti: chybí Diver, nižší obtížnost, krátká herní doba, zatím poslední Commandos

+15 +16 −1

Front Mission Evolved

  • PC 65
Na platformě PC není mnoho her zabývající se válčením v obrovských mechanických oblecích. Když pominu sérii MechWarrior (a ještě doslova pár dalších kousků) opravdu není z čeho vybírat. Na konzolích je ovšem situace zcela odlišná a možná právě proto se do notně prořídlých řad těchto her snažil vnést trochu svěžího vánku Square Enix, když svou sérii FRONT MISSION vložili do rukou Double Helix Games. Těch, kteří se zasloužili o portování této hry.

Hra v jádru není špatná, je ale srážena typickými prvky předělávek, které hráči pc her nemají mnoho v lásce. Prvním takovýmto prvkem je na rok 2010 nepěkná grafická stránka (tedy až na animace, které jsou slušně provedeny). Dalším do řady je level design a celkově docela chudé prostředí. Cesta k dokončení levelu ve všech z pěti kapitol je jedna jediná, vedená ještě žlutou šipkou na radaru, tudíž sice odpadá nudné bloudění a vracení se, zároveň ale není ponechán prostor pro strategii v boji. Krajina je mimochodem fakt jednoduchá, skládající se doslova z pěti scenérií – města, džungle, písku, vesmíru, základny. Další chudým prvkem je variabilita nepřátel. Je jich na můj vkus nepočetné množství (v řádech jednotek, pokud se nemýlím) a nepočítám-li bossy, tak zde je cca 10 variant.

Co naopak stojí za pozornost, je dobře vymyšlený a slušně dávkovaný příběh, s klasickou příměsí pomsty, záchrany světa, s malým ostrůvkem romantiky a něco toho morálního ponaučení. Hudební doprovod se dle mých třmínků, kladívek a kovadlinek také povedl, vkusně dotváří atmosféru a pomáhá s vizualizací blízké budoucnosti.

Ohledně soubojů s bossy, samotná hra není nijak obtížná, tyto řežby ale stojí opravdu za to, přičemž na každého platí zcela jiné zbraně a taktika. S tím se pojí zbrojní arzenál a pancéřování a asi ten nejzábavnější prvek ve hře - nepřeberné množství variant, jak si vyzbrojit, oštítovat nebo přebarvit své ničivé monstrum.

Jako další malé plus, které kapánek dotváří hratelnost, bych započítal i možnost zesednout ze svého Wanzeru a vykosit část levelu po svých. Není to sice žádná sláva, netrvá dlouho a jde spíš o takový narychlo působící slepenec, rozhodně ale potěší a v mírné perspektivě bojuje proti stereotypu.

Pro: velké množství zbraní a úprav, příběh, hlavní postava, lokace po svých

Proti: grafika, prostředí, level design, po čase to samé, nepřátelé, obtížnost

+15

Bulletstorm

  • PC --
Duty Calls - reklama autorů Bulletstormu na svou novou hru, ve které upozorňovali na tupost dnešních stříleček, byla sice povedená, na druhou stranu ji po dohrání Bulletstormu tak trochu nechápu.

Bulletstorm je totiž ještě lineárnější a ještě tupější, než např. Call of Duty. Koridorovost jde do takových výšin, že dokonce smím přeskakovat překážky jen v určených bodech (např. zábradlí přeskočím pouze uprostřed), přičemž cokoli, co se ve hře dá nějakým způsobem rozbít, přeskočit, podlézt, roztrhnout bývá označeno velkou blikající hláškou Press... to... K tomu se nedá nejenže nikam odbočit, ale často ani přiblížit k nějakému objektu. Hra je přeskryptovaná až hrůza.

Systém komb mě překvapivě bavil, i když mám k tomuto typu odměňování jistý odpor. Komb je nepřeberné množství, jejich názvy pobaví a opravdu jsem měl radost z každého povedeného. Zabaví i pubertální hlášky sidekicků vyplňující pasáže, kde se zrovna nic neděje.

Technicky je Bulletstorm naprosto nevzládnutou hrou. Moje problémy a celková nenávist Unreal enginu sahá do daleké historie a pokračuje i nadále.

To, že...

- jsem několik týdnů čekal na neoficiální fix, který opraví 16bit barvy
- jsem musel vypnout cosi v nastavení, abych neměl na obrazovce nepříjmené šmouhy
- jsem musel přetrpět těžko pochopitelné záškuby v intervalech několika minut
- se tady opět projevuje doskakování textur (Singularity, Bioshock)
- interiéry vypadají jak psí lejno
- je to celé prostě nechutný zgrc

...není problém pouze můj a nejedná se o nějaké plané předsudky. K tomu bych chtěl ještě vypíchnout časté zasekávání sidekicků na místě, což se mi stalo 3x a znamenalo to restart celého levelu.

Zabíjení je jedinou světlou stránkou hry, která je ale dostatečně silná, aby mě přiměla Bulletstorm dotáhnout do konce. Přepnout mozek do stand-by režimu, držet šipku dopředu a mačkat levé myšítko, to prostě někdy stačí...

**/5
+15

Medal of Honor: Pacific Assault

  • PC 45
No tak panové s tímhle jděte do prdele!

Přece to nemůže být tím, že je ta hra už staršího data nebo ano? To dřív bylo normální?

O čem mluvím?! O tom, že hru jsem si nastavil na těžkou obtížnost a nesmím dělat chyby. Ale aby bylo možné si hru užít a zachovat si příčetný stav, tak ani ona nesmí dělat chyby!!!

A v této střílečce jsou chyby tak hratelnost zničující, že by to toho jeden kop!

Nuže:
Skripty - japončíci se objeví mávnutím kouzelného proutku kolem mě! Nebo tam kde nebyli, dalekohled nedalekohled!
Přestože mám zcela jasný výhled (jasnou mušku), kulky lítají do kmenu, zábradlí, kapradí atd.
Ony kapradí kolikrát ani neprostřelí!!!!
Zbytečně řvu na medika, že chci obvázat. Cintá si pentli 2 metry ode mě.
Neustále se zasekávám o banální nebo žádné překážky!

Těchto pár výše psaných skutečností mi hru kousek po kousku otravovalo, až ve mně převážil negativní zážitek.

Těchto pár řádků se mi vybaví, když se řekne Medal of Honor: Pacific Assault. Proto víc nepíšu.

Bohužel.

Ps: na nižší obtížnost a s ukládáním podle sebe by ty chyby asi šly přežít, ale to není můj styl:)

Pro: hudba

Proti: čáry máry fuk -japonec, zasekávání postavy o maličkosti, medik často nereaguje, kulky neprostřelí kapradí a naráží kde nic není...

+15 +19 −4

Alice: Madness Returns

  • PC 90
Když už zas jednou zlomím nad EA hůl, oni mi poskytnou nadprůměrně dlouhé, vrchovatě kreativní audiovizuální orgie. A teď, když je mám konečně za sebou, musím říct, že Alenka doposud nikdy nebyla v lepší formě.

Konzolí to smrdí už v hlavním menu a jak tak tento zápach roste při samotném hraní, jeden by od PCčkáře čekal zhnusení. S radostí ale můžu veškeré obavy vyvrátit – kamera je na tripu téměř nonstop a především pak při soubojích, a ovládání má taky na světelný léta daleko k jakémusi komfortu. Ale to nevadí, protože hra je i tak velmi svižná, neskonale zábavná, neuvěřitelně nádherná a šíleně pohlcující. No považte – já jsem tady před Alenkou nehrál jedinou hru dobrý tři měsíce (nedostatek času kvůli studiím a práci atd.) a za tu dobu mě nějak celkově na hry přešla chuť. Několikrát jsem se k tomu zkoušel vrátit, ale žádné hře se to holt nepovedlo. Alenku jsem ale musel hrát 4 hodiny v kuse hned po prvním zapnutí.

Neříkám, že to něco značí, a už vůbec neříkám, že by to byla hra pro každého. Krom neposedné kamery a místy těžkopádnějšího ovládání totiž Alenka trpí i mírnými bugy (které ale někdy nutí vrátit se k poslednímu checkpointu, a zdejší checkpointy jsou od sebe rozmístěny pěkně vzdáleně), framerate není právě stabilní, textury se občas načítají poněkud dlouho, a dohromady třikrát mi to celý spadlo. Já se na tu hru ale zkrátka nedokážu zlobit. Až úchylně hravý a kreativní design (Dollhouse hraničí s genialitou), pestrá hratelnost (shitloads miniher, a že mnohé z nich by to klidně mohli někam dotáhnout jako samostatné hry), famózní soundtrack, skvělý příběh, skvělé dialogy, sem tam parádní easter egg…já tomu prostě, až na ty občasné nervy, nemám co vytknout. Říkal jsem, že to není hra pro každého? Argh, sere pes předsudky, tohle by si měli zahrát všichni.

Herní čas: 14hod 16min
Dokončení: 92%
Personal screenshot collection (ale bacha, některé můžou být docela spoileroidní).

Pro: audiovizuální stránka věci, hratelnostní stránka věci, herní doba, něco tak kreativního/originálního/geniálního už letos nejspíš nevýjde, epický koncept finálního bosse

Proti: kamera by chtěla zklidnit, ovládání by chtělo doladit, mohlo být víc zbraní, ten hardcore platforming mohl být ve všech kapitolách (takhle je pouze ve dvou)

+15 +17 −2

Neverwinter Nights

  • PC 70
Všechny výtky k singleplayeru jsou správné, jenže je potřeba připomenout jeden základní fakt - NWN byla odzačátku prezentována jako hlavně multiplayerová záležitost, jehož hlavní devizou je vytváření vlastního dobrodružství. I kvůli tomu hra nemohla ani nechtěla být nástupcem Baldur's Gate II: Shadows of Amn, ačkoliv bych si to nejen já přál;)

Neúspěch hry by byl patrný, pokud by hra byla po roce mrtvá a bez komunity. Nestalo se, pořád se v ní vytvářejí offline dobrodružství a hraje se online. V tomto ohledu se jedná o výjimečný úspěch.

Singleplayer mohl být bezpochyby lepší a mohl lépe přilákat davy...bohužel příběh je omšelý, a hra v jednom, i když s henchmanem, neskrývá žádný strategický potenciál podobný hrám v infinity enginu. Grafika není úplně top. Ovšem genericky vytvářená prostředí nikdy nemůžou být stejně kvalitní jako ty manuálně vytvářená. Některé efekty se světlem a stínem jsou však na svou dobu ojedinělé. Za zvuky a hudbu se hra stydět nemusí, možná se melodie tolik nezaryje do mozku jako BG, stále je to však atmosférická hudba.

Základem RPG je kvalitní vývoj postavy. Zde opravdu NWN patří k absolutní špičce. Možným problémem však je, že jisté vlastnosti využijete na všech možných mapách, jiné jsou však už dost specifické a dobrodružství tak musí patřit k těm opravdu vypiplaným aby bylo možné všechny vlastnosti adekvátně využít. Ovládání je příjemné, hra nesklouzává k akčnímu pojetí - vše je zde na tahy i když realtimově.

Editovací možnosti zde jsou opravdu nevídané, znám i pár lidí co hru nikdy fakticky nehráli, jen si vytvářejí své vlastní dobrodružství a kochají se s ním:)

Oba pozdější plnohodné datadisky (Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark a Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide) Základní hru výrazně zlepšují a i singleplayer je zde zábavnější;)

Suma sumárum NWN byla ve své době ojedinělá díky svému skvělému editoru a i proto si zaslouží respekt. I když kdyby měl infinity engine pěkný user-friendly editor tak by se možná vlk nažral a koza zůstala celá.

Pro: editor, multiplayer, rpg systém, zvuky a hudba

Proti: oficiální příběh, grafika

+15

Terrorist Takedown 3

  • PC 20
TT3 by měla bejt povinná herní četba pro všechny, kteří v diskuzích donekonečna haní sérii Call of Duty. Možná by potom poznali, že CoD opravdu není nejhorší hra na světě, a že je ve svém žánru vlastně velmi dobrá.

Tak popořádku. Zrovna mám těsně po zkouškovým, potřeboval jsem si vyčistit hlavu nějakou povrchní blbostí, a po krátkém váhání padla volba na Terrorist Takedown 3. O budgetovejch střílečkách od City Interactive všude kolují legendy, a já dosud prakticky žádnou nehrál (pouze Snipera, a ten je považován za jednu z jejich nejlepších). Pustil jsem se do toho tedy s předpokladem, že to bude obyčejná bezduchá, leč celkem hratelná akce. Bohužel jsem se značně mýlil.

Ona je to totiž fakt příšerná hra prakticky ve všem. Pár bodů, co mě z hlavy napadá:

1) Pokus o příběh, nacpaný do pár řádků na loadingových obrazovkách, neslouží k ničemu jinému, než okecat přesun z jedné lokace do druhé. Všechny postavy jsou vám ukradený, zápletka vlastně žádná není, pouze "jdeme zabít grázla, kruci, utekl do města, kruci, utekl do skladu, kruci, utekl na letiště, bum, end". Je to sice spoiler, ale whatever, u týhle hry je to úplně jedno.

2) Samotný design misí ve své hlouposti a bezúčelnosti za "příběhem" nijak nezaostává. TT3 dává slovu koridor nový rozměr. Libovolný Call of Duty je oproti tomuhle téměř open world hra, neboť v TT3 prakticky pořád jdete chodbou širokou dva metry a jen likvidujete panáky, co vám stojí v cestě. Nejvtipnější jsou mise, kde na začátku dostanete MP5SD a pokyny, že musíte být stealth a nevyplašit svůj cíl. A ono je to ve skutečnosti úplně jedno. Žádný stealth se vůbec nekoná, prostě opět jdete dopředu a kosíte jednoho zakuklence za druhým, je lhostejné, zda s tlumičem nebo bez.

3) Grafika by nemusela být úplně marná, kdyby ji někdo neponořil do nechutné omáčky bloomu, bluru a barevnejch filtrů, a nedochutil animacemi z roku 1998.

4) Zbraně a pocit ze střelby naprostá tragédie. U hry z tohoto žánru poměrně závažná chyba.

5) Nepřátelská AI je dementní, ale tak nějak v normě. Většinou rutina nepřátel spočívá ve skriptovaným spawnu a zaběhnutí do krytu a následným vykukování, ale občas dokážou i překvapit.

6) Čímž se dostávám k obtížnosti, která je asi nejzáhadnější věcí na tomto titulu. Zatímco většinou je TT3 poměrně jednoduchá hra, v některejch momentech dokáže nepochopitelně potrápit. Obvykle nepřátelé nestřílejí nijak přesně a dávají člověku celkem dost času reagovat, nicméně občas narazíte na někoho, kdo vás dokáže zabít v mikrosekundě. To chápu ve Flashpointu, ale ne ve hře tohoto typu. Stejně tak jsem nepochopil obtížnost tý pasáže s jízdou městem, tam jsem si musel dát obtížnost na easy, protože jsem byl obyčejně mrtev v druhý zatáčce. Nevaděj mi lehký hry, nevaděj mi ani těžký hry, ale vaděj mi nekonzistentní a naprosto nevyzpytatelný hry, což je případ TT3.

Tohle je jen pár konkrétních postřehů, ale stejně je hlavní celkovej dojem. A ten by se dal shrnout slovy hloupé-nudné-odfláklé. Nenáviděný MW/MW2 jsou oproti TT3 ukázkovým příkladem perfektního řemesla.

Pro: je to celkem krátké

Proti: mohlo by to být klidně i kratší

+15

Duke Nukem Forever

  • PC 60
Tahle hra je problémová již ve své podstatě. Ponechme stranou nekonečný komplikovaný vývoj a vrhneme se na otázku, kde se nám to Duke vlastně octl. Octl se nám v éře přerenderovaných FPSek, které trvají jedno odpoledne, mají pomalu více filmečků a dialogů než akce a snaží se po vzoru západních filmů na hráče zapůsobit emocemi a logikou věci. To je v pořádku. Mezi tyto produkty vtrhnul blonďatý svalovec s hubou plnou hlášek a nadsázkou větší než jeho ego. Problém však nastává tehdy, když se DNF snaží přiblížit dnešním standardům. Omezený arzenál, auto heal...tohle nedělá dobrotu. Brnkání na nostalgickou strunu je sice fajn, ale začátek se kvůli tomu neskutečně táhne a začíná otravovat. DNF se nám tak rozjíždí jako špatně namazaný stroj a až od prostřední části jede plnou rychlostí do konce. Střídají se lokace, bossové, logické úkoly, zbraně...Filozofie sekvencí je sice stále stejná (nová lokace, zabít pár nepřátel, vyřešit nějakou minihru, zabít bosse), ale v konečném důsledku nevadí tak moc jako jalové technické zpracování nebo nemožnost jakkoliv odbočit od nakoridovaného směru cesty. Hlavní hrdina a tuna hlášek leccos zachrání, stejně jako pocit časů dávno minulých, ale pachuť v ústech z toho, že vlastně tahle gameska byla celá zbytečná a ujel ji vlak při prvním odkladu, zůstává. Takhle se spíš přikláním k názoru ForNEVER...před 10 lety by to byla bomba, takhle je to jen vyluhované staré cosi.

Pro: Častá změna prostředí, Duke a jeho hlášky, nostalgie starých FPS s všudypřítomnou nadsázkou

Proti: Neúčinné našroubování moderních prvků, podprůměrný audiovizuál, přísný koridor

+15

Another World

  • PC 95
Další z legend mého mládí. Překrásná hra, ovšem též velice obtížná záležitost. Ve hře nebylo moc míst, které bych proběhl na první pokus. No no, dosti obtížná hra. A to byla původní ještě těžší.

Hrál jsem předělávku, Another World: 15th Anniversary Edition. Podpora rozlišení 1280x800 (a zrovna jsem hru hrál na notebooku, který měl přesně toto). Prý zjednodušené ? Ale kuš, v žádném případě. "Rebalanced" difficulty - spíš jen upravená obtížnost pro lepší (ale ne lehčí) hratelnost.

Tato hra asi nejvíce exceluje graficky. Intro je revoluční (Flashback mohl nabídnout tolik, ale ne - měl ho příliš krátké) a velice povedené. Řekne vše podstatné, hezky se na něj dívá a zapsalo se do dějin, co víc si přát. Jednotlivé obrazovky mají plno detailů (s většinou nejde nic dělat, ale i tak fajn) a pozadí v dáli je něco neskutečného.

Level design je velmi dobrý, i když je hra vlastně dost lineární a řešení bývá jen jedno. Tak to dřív bývávalo často a tady to vůbec neškodí. Jednotlivé levely se od sebe dost liší náplní úkolů - akcí, které ve hře děláte. Nepřekonatelná je ta část, kde prostřelení příčky způsobí záplavu, nebo padání do hlubin ke konci. Levely, hlavně v obydlených oblastech, většinou nejsou pusté, něco se děje v popředí, pozadí a často i na rovině hráče. Lezoucí "kamarád" je také důkazem myšlení "out of box".

Abych pravdu řekl, do návodu jsem se podíval dvakrát (v tom bojovém stroji a co dělat na konci), přičemž zákysů jsem měl asi deset. Než jsem se naučil plynule ovládat zbraň a štít, také mi to chvíli trvalo.

Nejlepší mi ale přijde spojení "filmového" zážitku se hrou. Krátké animace ve hře doplňující příběh, rozmanitost akcí, atmosféra hry, líbivá architektura budov, celkem těžcí nepřátelé (které jde porazit chytrostí a rychlostí) a možnost opakovat úsek dokola pro mě znamená hodně.

Pro: Grafika, Rozmanitost prostředí a úkolů, správná filmovost

+15

Heretic II

  • PC --
Zábavné pokračování kultovní fantasy FPS, tentokrát v third person pohledu a s větším důrazem na kontaktní boj.

Zatímco v původní hře byla hole nouzovou zbraní, zde se jedná o tu nejpoužívanější a nejuniverzálněji využitelnou. Lze s její pomocí skákat na delší vzdálenosti, usekávat nepřátelům končetiny, vyrážet jim zbraně z rukou, případně je i rovnou dekapitovat. Nedá se sice říci, že by šla ovládat natolik přesně, aby se jednalo o více než pouhá díla náhody, i tak to ale potěší. Na dvou místech je dokonce možné si ji vylepšit. Taková ohnivá hole je pak nejen efektivní, ale i velmi efektní. Heretic II obecně má povedené grafické efekty. Radost pohledět.

Bohužel přesun kamery také značně ztěžuje použití střelných zbraní. Je zde sice možnost zapnutí automatického zaměřování, s tím to ale prostě není ono. Problémem není ani tak kamera samotná, jako spíše celková rychlost hry. Nepřátelé nečekají. Většina se pohybuje rychle, dobrá polovina z nich je navíc asi tak polovičního vzrůstu proti hlavní postavě, což zaměřování ještě více znemožňuje. Nakonec jsem střelné zbraně použil v podstatě jen na bosse. Zamrzela také absence více nepřátel z prvního dílu, zaznamenal jsem pouze jednoho. Většinou jsem měl pocit, že bojuji spíše proti agresivní fauně té které lokace než proti opravdovým nepřátelům, což mi úplně nesedělo. Dalším záporem je relativní krátkost hry, mapa zobrazená při načítání slibovala více.

Přes všechna negativa se ale stále jedná o velmi dobrou akci z mé nejoblíbenější herní éry.
+15 +19 −4

Commandos: Strike Force

  • PC 75
RTS sérii Commandos mám velmi rád, celou jsem ji dohrál a užil si s ní mega zábavy, z přechodu do 3D jsem ale žádnou velkou radost neměl a STRIKR FORCE nechával dlouho ladem. Že může mít taková konverze nějaké pozitiva objevil jsem v případě spřátelené strategie z divokého západu DESPERADOS 2, kde si hráč mohl podle své libosti systémy přepínat. Tady něco takového možné není, hra je 3D FPS apriori, nová zkušenost ale slzy nostalgie potlačila v dostatečné míře...

Co říci ke hře samotné... Určitě je oproti svým izometrickým bratříčkům o dost jednodušší. Netrápí vás tu mrtvoly (po chvilce se rozplývají), tým je sestaven z pouhé trojice vojáků (zelený baret, špion, sniper), je zde jen velmi málo speciálních dovedností (sniperka u snipera, užití německých uniform u špiona) a především malé možnosti v samotných lokalitách (většina dveří prostě zavřená, okna slepá, předměty k nepoužití).

Tam kde je potřeba přepínat mezi jednotlivými členy komanda, tam přepínáte, jindy je ale tato možnost zbytečná a čistě na vás potom záleží (kromě snad 2 levelů, kdy nesmíte ztropit poplach) jestli všechno vykropíte sapikem nebo vyškrtíte strunou (popřípadě podříznete/zapíchnete nožem).

Jsou ale tyto na první pohled negativní notisky k tíži hratelnosti? Nejsou. Hra by mohla mít trochu bohatší level design, mohla by mít lépe rozpohybované in game animace, hratelnost nebo zábavnost tyto ani předchozí zmínky mnoho nesnižují.

V oboru válečných FPSek nebo stealth operací najdete určitě lepší tituly, tato hra se přesto špatně nehraje a osobně si dokáži představit, že se k ní ještě někdy vrátím. Za jako nejlepší momenty hry jsem měl chvíle, kdy se na vás nepřítel valí útokem, vy jej musíte odrážet, případně ošetřovat spojence a ještě plnit dílčí úkoly.

Pro: hromadná zteč nepřítele za potlesku kulometů nebo minometné palby, různorodost misí

Proti: AI nepřátel (voják si nevšimne, že mu někoho mordujete za zády), zmizela taktická úloha mrtvol

+15

Syberia

  • PC 45
Syberia měla určitě nadšeného grafika, ale pořád bych Syberii navrhnul jako alternativní trest pro mladistvé. Byli by zavření u počítače a nemohli by dělat nic jiného dokud hru nedohrají. Já se o dohrání fakt pokoušel, ale po každých pěti minutách mi docházela šťáva, tak jsem od Komkolgradu šel na návod...moje utrpení nakonec příznačně přerušil bug a padání. Druhý díl si rozhodně nezahraju.

Jako fakt, procházím desítky prázdných lokací odkud akorát můžu odbočovat dál, jediný problém na který narážím je že zapomenu odbočit do nějaký lokace kde je ten klíčový předmět co mám do nějaký mechaniky vložit Jediný zásek před hraním s návodem jsem měl na univerzitě že jsem nenašel lokaci se správcem. No a největším rozptýlením jsou nicneřikající telefonáty s nějakýma jejíma známýma. Po většinu času je holka absolutní suchar a když se vyjímečně pokusí zavtipkovat tak je to takový umírněný konvenční humor který neurazí ale ani nepotěší. Těch málo postav které na své výpravě potká jsou většinou takové neosobní figurky které mají asi tolik života jako mechaniky samotné.

Adventurních prvků je pomálu a přesto jsou absurdní, Například na univerzitě potřebuje holka na žebřík u kterého jsou dva tukani. Jediný postup je takový, že hodinu pobíháte z jedné strany univerzity na druhou (tedy asi 3x15 prázdných lokací) aby jste konfrontovali jednotlivé postavy a obvinili z nelegálního pěstování vína. Potom si můžete dva hrozny odnýst a tím odlákat ty dva tukany (WTF?!?) stejně jako mechanismy nutící hráče udělat všechny věci v dané oblasti Oskar mi řekl že abychom společně odjeli tak mi chybí dva důležité předměty...jako takhle natvrdo jsem to ještě v žádný adventuře neviděl Hudba příliš nevýrazná aby dílo povznesla ovšem co je strašné jsou mechanismy prodlužující délku hry. Kromě nejvýraznějšího a nejnudnějšího faktu existence desítek prázdných lokací jsou to dvě věci - nemožnost přeskočit lokaci přičemž animace postavy jsou dost nemotorné, především chůze do schodů a ze schodů a běh asi naštve i menší netrpělivce jako já. Dále v rozhovorech vám neubývají témata, takže můžete kecat pořád o stejných věcech s nadějí jestli to nějak nepostoupilo.

Syberia je jako Sibiř samotná - krásná ale pustá.

Pro: grafika originálního prostředí

Proti: desítky prázdných lokací, bloudění, humor nic moc, žádné pořádné puzzle/hádanky, animace, rozhovory

+15 +17 −2

Left 4 Dead 2

  • PC 90
Pro mě snad jeden z nejlepších multiplayerů vůbec. Skvělá akce, vtipná komunikace a hlody mezi postavami , rozšířený arzenál zbraní a zombíků a tudíž i problémů. Můžete to hrát jako blázen, střílet a rozsekávat zombíky bezhlavě a jen si to užívat, nebo hrát online versus, kdy jste jedna skupina na straně přeživší a druhá skupina na straně speciálů zombíků a ztrpčujete si navzájem životy. Anebo to vzít už trochu takticky a s partou kamarádů si dát obtížnost expert a snažit se to hlavně přežít. Co se týká atmosféry hry, je hutná, pohlcující a oproti prvnímu dílu také o dost hůmornější. Mapy jsou osobité a každá má své kouzlo (U nějaké se budete brodit vodou a nadávat na ten šílený déšť, díky kterému nic neslyšíte, ani nevidíte. U druhé zahrajete zombíkům malý koncert a sami se skvěle pobavíte atd.) Hra je zábavná, akční, s povedeným prostředím a hudbou a hlavně s hromadou zombíků. Co víc si přát :)?

Pro: Nové zbraně a zombíci, zábava a hůmor, atmosféra, skvělá akce na odreagování (hlavně multiplayer)

Proti: Krátka doba hraní v offline režimu

+15

Sensible World of Soccer

  • PC 95
Jelikož je verzí SWOSů a Sensible Soccerů nepočítaně, připadá mi hloupé je všechny sem přidávat. Vše začalo rokem 92 a po následující roky, až do nechvalně známé 3d verze, se akorát rozšiřovaly a aktualizovaly soupisky a odstraňovaly bugy. Rozdíl v samotném zápasu by jste na první pohled nepoznali. Upřesňuji tedy, že budu mluvit o té v současnosti nejznámější a nejhranější verzi SWOS 96/97.

SWOS je jednoznačně fotbalovým králem, jeho umístění zde je urážlivé. Subjektivní? Svůj blízký vztah ke hře vysvětlím v následujícím dlouhém odstavci, ukažte mi však jinou hru ke které se i po dvaceti letech aktualizují soupisky, hrají turnaje, vznikají stránky, videa, editory a remaky….myslím že je můžete spočítat na prstech jedné ruky dělníka pracujícího 20 let s cirkulárkou.

SWOS je splněním mého snu, toho co nedokázala žádná Fifa nebo PES dodnes naplnit. Ke hře jsem se dostal někdy kolem milénia, tedy relativně pozdě. Máma dostala na veletrhu nějaký CD s demy starších fotbalových her (One-Nil, Olympic Soccer 96,..) a mezi nimi i něco podivného ve složce Sensible. Jednoduše se jednalo o možnost hrát poločasový zápas nějakých dvou týmů. Hratelnost mě ovšem nesmírně zaujala a tak jsem sehnal plnou. Po zjištění že hra je ještě mnohem lepší, než jsem si představoval jsem kontaktoval svého nejlepšího kamaráda a ten se stal stejným, možná ještě větším fanatikem než já. Brzy nám začali vadit starší soupisky tak jsme si stáhli ty nejnovější, až nás přestaly bavit i tyhle tak jsme začali tvořit vlastní na svých stránkách. Přelom nastal když jsme se rozhodli přijet na Mistrovství ČR. Počítač jsme zvládali, ale hraní proti člověku pro nás bylo novinkou. S to jsme ještě naivně přijeli se základními taktikami. Nebyli jsme nejhorší ale většina soupeřů nás sfoukla jak malinu. Následovalo koupení vyrobeného „propadu“ od zkušenějších za 100kč a začala éra hraní proti sobě. Kult jsem se snažil šířit dál, po několikatýdenním nadšení však většina známých odpadla, někteří dokonce hru už předem kvůli grafice odsoudili a radši si dále hrály ty svý Fify. Když jsem teda zrovna nehrál se soupeřem u kompu, tak jsem zkusil i hraní přes Swos Amiga online. Bohužel poté co jsem se dostal na vysokou, tak už jsem nemohl trávit tolik času nad editováním a hraním Swosu. Přesto SWOS s kámošem pravidelně dáváme a i offline turnajů se tu a tam účastníme. Dosud neznám nic lepšího než nakoupit pár pivek, pozvat kámoše a vyhradit si několik hodin na SWOS. Nejlepším okamžíkem je potom porážka úřadujícího místra světa Foky z Polska na turnaji v Praze 1:0 padáčkem z poloviny hřiště…

Co do herní náplně se dá SWOS hrát jako klasická fotbalová simulace kde tým ovládáte (dnes už je normální ve Fifě nakupovat, prodávat a trénovat, ve starších to však tak samozřejmé nebylo), tak jako čistokrevný manažer. Ovšem potenciálu taktik a užití jednotlivých hráčů naplno využijete v první možností. Nejdůležitější v manažerské části je editor taktik, založený na postavení hráčů podle toho kde je míč (podobné například v současné prohlížečové hře Sokker), to umožňuje téměř nekonečný počet kombinací a možnost přizpůsobení taktiky přímo na míru herního stylu. Chování hráčů je podle enginu a nelze nijak ovlivnit, stejně jako ve hře není něco jako forma nebo povaha hráče. V módu kariéry vedete svůj tým. je možné jakéhokoliv hráče ve hře kupovat či prodávat, vychovávat nové hvězdy, dostávat se do kontinentálních soutěží na příští sezónu a po sezóně třeba přejít k lepšímu klubu či rovnou dostat nabídku na trénování nároďáku. Během zápasu můžete střídat, dostávat karty, rozehrávat standardky a třeba se zranit (možná vám tento výčet přijde dnes zbytečný, ale tehdy tak samozřejmý nebyl).

První co vás asi šokuje je počet týmů a hráčů. Vzpomínáte na to jak ve Fifě chybí Slovensko nebo v PESu Česká liga? No tak tady si můžete zahrát nejen za ně, ale zkusit můžete i 4. skotskou, san marinskou nebo třeba i indickou ligu. Soupisky včetně hráčských dovedností a pozic jsou celkem přesné. Co do vzhledu může být hráč tmavovlasý, černoch nebo blonďák. Dovedností tu je 7 – přihrávání, střílení, obírání míče, vedení míče, rychlost, zakončování a hlavičkování. Všechny vlastnosti jsou ve hře důležité (samozřejmě v různé míře podle role a pozice hráče) a jejich případná absence je při hraní vidět – proto že je třeba při hraní mít slabiny jednotlivých hráčů na paměti. Vedle ligových soutěží jsou samozřejmě všechny možné jiné, od národních pohárů po evropské, v módu kariéry tak můžete v několika sezónách postoupit z nejnižší ligy až k národnímu titulu a tedy i do ligy mistrů. Nebo po skončení sezóny schválit nové angažmá v už prestižním domácím či zahraničním klubu.

I když se počtem týmů a taktickými možnostmi jedná o výjimečnou hru, to čím SWOS nejvíc proslul je samotný zápas. Ten se odehrává z ptačí perspektivy a hráče ovládáte šipkami a jedním(!) tlačítkem. I když ovládání jedním tlačítkem vypadá jako mnohem jednodušší než ovládání Fify a PESu, není tomu tak. Začátečníci budou pravděpodobně i s Brazílií proti Fiji tápat a zoufat že je míč neposlouchá a proti někomu kdo už nějaké zápasy odehrál nemají valné naděje. Na druhou stranu jakmile se naučí základy je hra už potěšením. Hratelnost je něco úžasného a těžko to můžu popsat... můžete zde předvádět dlouhé, krátké, vysoké či přízemní přihrávky, střely či centry kličky či uvolňovací kombinace, skluzy či hlavičky. Zcela samozřejmé je používání falše, jakoukoliv přihrávku či střelu tak můžete pořádně kroutit, zvednout či přizemnit a tím svého protivníka překvapit. Není zde však úplná samozřejmost z dávání gólů jistým způsobem nebo jasný determinismus že slabší hráč nemůže porazit silnějšího. Hra si totiž nehraje na realistický rozvážný fotbal, naopak Swosu jde o herní prožitek, o dynamiku, rychlost, radost z kombinací a fotbalového umu. Hra je tedy velmi rychlá a tak i zkušený hráč dělá někdy minely. Velký vliv také mají povrchy (počasí), které mírně mění odrazy míče a každý lidský soupeř má některé radši a některé méně a vyloučení/zranění klíčového hráče či vhodná taktika udělají také své.

Graficky jde pořád víceméně o Sensible Soccer z roku 1992. Přibylo pár tribun, lavičky a barva trávy je taková teplejší ale to je asi tak všechno. I když možné varianty dresů celkem dobře pokrývají ty nejzákladnější zamrzí absence dvojbarevného dresu (buď jsou pruhy nebo rukávy, klasický slávistický dvoubarevný dres tak nevytvoříte. Co SWOS přinesl byla zvuková stránka jako je komentář, nicméně stejně jsou po čase dost stereotypní a když je budete mít vypnuté ani si toho moc nevšimnete. Úvodní znělka není nějaké vysoké umění, ale hlavní je že se zaryje do paměti a vždy když ji někde uslyšíte tak dostanete chuť si znovu zahrát. Velkým plusem jsou replaye, které si můžete uložit, zkopírovat a chlubit se jimi. Ingame editovací možnosti tu jsou, můžete si vytvořit asi 50 svých týmů, jednoduše si zkopírujete nějaký ze hry a potom jen upravujete jména a vzhledy. Nicméně pro vlastní úpravu už existujících je potřeba nějaký externí fan editor. Stejně tak si můžete vytvořit vlastní pohár či ligu, bohužel však samostatně a nikoliv do career modu.

Mezi minusy patří jednoznačně AI, týmy ovládané počítačem prostě sofistikovaně nekombinují ale tupě nakopávají míče dopředu. Počítač je velmi předvidatelný a přesto vás i tu a tam porazí – hlavně díky rychlosti reakce a přesnosti odhadu trajektorie, kterou člověk mít nemůže. A naopak dělá stejné chyby znovu a znovu. Nové fotbalové simulace jsou v tomto mnohem propracovanější. Počítač nikdy nemění taktiky – prostě má každý klub jinou pevně danou přednastavenou taktiku. Dále trošku zarazí fakt, že počítač jednoznačně švindluje – na rozdíl od člověka nemůže dostat červenou kartu a jeho zranění hráči jsou hned příští zápas jako rybičky. Vůbec by nechyběla nějaké vyobrazení znaků klubů a soutěží nebo editor už existujících lig.

SWOS tedy rozhodně doporučuji pro všechny, kteří mají trochu trpělivosti a nevadí jim 20 let stará grafika. Mám zkušenosti že SWOS může bavit i lidi co jinak fotbal moc rádi nemají a fotbalovým simulacím se vyhýbají jako čert kříži. Na takové domácí hraní zabaví na pár hodin, pokud najděte pardy tak dost možná na několik let – sám bych bez možnosti hraní s lidskými soupeři šel o 10 procent dolů. Pokud jde o hru ve dvou, druhý hráč má mít joystick (s ním se podle referencí lépe kličkuje ale hůř kope), pokud nemáte řešením je patch na klávesnici nebo zmiňovaný propad. Hra se v XP většinou pustí, chodí dobře však pouze výjimečně, takže doporučuji nějaký emulátor. Já osobně jako každý SWOS maniak mám zvláštní počítač s win 98 určený pouze na SWOS. Největší mezinárodní komunitní portál je zde. Najdete tam vše potřebné od patche pro hraní dvou na jedné klávesnici až po remake Sensible Soccer wgens pro hraní po síti. Na stránkách jsou mimo jiné všechny offline či online turnaje, žebříčky atd.

Pro: božská hratelnost, rozsáhlá databáze soupisek a navzájem propojených soutěží, individualita hráčů, editor taktik, mód kariéry

Proti: AI počítače, jeho podvádění (karty, zranění), nevyužívání taktiky, omezené grafické možnosti

+15

Spellcross: Poslední bitva

  • PC 100
Pri tejto hre sa da stravit co sa tyka casu najviac ako kdekolvek inde.

asi hra s najdlhsim dejom co som videl, vyborny pribeh, epicka hra, stoji za vsetky drobne.

urcite je v mojich top 5 hrach za 15 rokov hrania. Mozno na prvom mieste.
Obskurna atmosfera, budete zit tou hrou, a ked si myslite, ze by vas mala niekde sklamat, prekvapi vas v dobrom.

hrovy zazitok ktory nie je nikdy rovnaky, je stale originalny, nikdy vas hra nezacne nudit a kazdy den budete chciet z nej viac.

navyse pre dokoncenie hry su potrebne minimalne 2-3 tyzdne casu plne hrania, myslim, sedite na stolicke, jete, spite, dokonca i skuseni hraci, takze vas to vezme z vasho zivota do inej dimenzie.



Moze byt pekne tazka, treba hrat nesmierne takticky a v kuse savovat. Obcas ju musite nahravat x krat dokola aby ste presli urcitu pasaz bez straty jednotky ktoru budete pozdejsie urcite potrebovat. Je tam jeden velmi silny typ tanku ktory je najlepsie zakempovat a nechat ho nech schytava rany. Taktika zakopov je taktiez velmi silna no dost spomaluje hru a treba ju pri kazdom presune aplikovat. Taktiez treba rozumne zvazit ake jednotky kam rozmiestnit v zakopoch.

Verte mi, tuto hru treba zazit, dajte jej sancu.

Pro: vyborne spracovany vyskum, vojenske ohodnocovanie jednotiek dava plus body, rozmiestnenie vojenskych hodnosti jednotkam v armade

Proti: nema multiplayer, nemozete nejak specialne menezovat vojenske zakladne a nechavat tam jednotky

+15

Call of Juarez

  • PC 85
Viem, že keď sa povie klasický western, všetci si spomenú najskôr na Sergia Leoneho a Eastwoodovky, prípadne Sedem statočných. No moje detstvo poznamenali najviac romantické Vinnetouovky. A hoci sa môže zdať, že Call of Juarez sa snaží ísť tou drsnejšou cestou, je to v zásade skôr prijemná "romantickejšia" Vinnetouvka, ponúkajúca pohľad na jedného mladého smoliara a jedného, na prvý pohľad zatrpknutého a zaslepeného, ale kdesi tam hlboko v sebe predsalen dobráka. Rozdielnosť v ich hernom štýle spolu s postupným vystriedaním všetkých klasických lokácii, ktoré v správnom westerne nesmú chýbať je rozumným bojom proti prípadnému stereotypu a v použitom engine to celé (nielen na svoju dobu) vyzerá naozaj efektne. Je síce pravda, že loadingy trvali až podozrivo dlho a pasáže za mlaďocha mi nepriniesli toľko radosti ako za starého harcovníka a zbrane sa taktiež nemuseli kaziť. Ale to rozhodne nie sú výčitky, ktoré by mali kohokoľvek od tejto hry odradiť.

Pro: príjemná westernová atmosféra, akcia, prostredia

Proti: hw náročnosť, zbrane sa nemuseli kaziť

+15

Wolfschanze

  • PC 0
Wolfschanze je opravdu příšernost ohromných rozměrů. Ale začněme jedinným kladem. Toto je první hra ve které není AI. Pokud se vám podaří odhalit programový chatrný kód a rozluštíte ho, zjistíte že AI ve hře prostě není zakomponovaná. Vše "nahrazuje" skript. Ten je : až překročí čáru začni střílet a tref se každou druhou ranou. Nic víc (míň nejde). Grafika a zbraně hůře vypadat nemůžou. Zvuky skoro nejsou a těch pár je strašně ubohých. Tahle hra je horší než 8 let staré budgety od City Interactive. Multiplayer pořád padal a proto ho již nikdo nehraje.

Pro: První a jediná existujcí hra bez AI, vhodné pro masochisty

Proti: Všechno co ve hře (a co tam taky chybí)

+15

Mass Effect 2

  • PC 90
Z nudného bastarda jalové 3D akční střílečky a zmateného RPG rovnýma nohama do nabušeného blockbusteru aneb jak začalo Bioware brát ohled vlastní hráčskou obec (a svou peněženku). Mass Effect 2 baví - a dělá to stejně dobře po celých impozantních 30 hodin. Každá maličkost je vybroušena k perfektní zábavě a k velkému potenciálu při znovurozehrání, jak jsem již počtvrté zjistil naposledy před týdnem.

Je chyba domnívat se, že tajemstvím úspěchu je chytřejší scénář, právě naopak. Mass Effect 2 trpí neduhy většiny dvojek, je to odbočka, jedno velké sbírání parťáků v klasickém příběhovém modelu připravujícím se na ultimátní zakončení trilogie. Zároveň dokazuje, že přimíchat do polévky trochu toho primitivismu (v podobě ořezání RPG prvků a zušlechtění akce), může otevřít dveře do zcela nových finančních končin. :)

Jestli si něco speciálního zaslouží vypíchnout, tak závěrečná adrenalinová jízda, při níž by se tep zvedl snad i největšímu pochybovači.
+15 +16 −1