Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Baldur's Gate III

  • PC 85
Série Baldur’s Gate a Final Fantasy jsou mé nejoblíbenější a nedám na ně dopustit. Utvářely můj, nejen herní, vkus, formovaly koníčky, naučily mně anglicky a obklopila jsem se díky nim přáteli a blízkými, kteří je také mají rádi. Proto jsem samozřejmě ráda, že se po letech můžu ponořit do nového dobrodružství ve Forgotten Realms. Jistá skepse je ale na místě, protože od prvotních ukázek z Baldur’s Gate III čišela esence Original Sin II, potažmo Larianu. DnD pravidla, házení kostkou a Jaheira s Minscem z toho totiž BG lusknutím prstů nevykouzlí, i když se hodně snaží.
Je to super hra a je to skvělé RPG. Za mě, to ale Baldur není. Je to Original Sin III ze světa FR, což není žádná urážka, jen konstatování faktů. Baldurovské genius loci více vnímám z obou Pathfinderů od Owlcat Games a řadím si je jako takové spirituální nástupce.

Hráno v singlu za Lae’zel, 110 hodin.

V Larianu bohužel rčení „Méně je někdy více.“ neuznávají a razí svojí verzi „Více je nejvíce!“, čímž si škodí sami sobě.
Největším kamenem úrazu a dědictvím za trest z Original Sin II je rozhodně inventář. Tuny a tuny zbytečných předmětů, spolu s několika elixíry a svitky způsobí v batohu chaotickou změť barviček, ve které se bez filtrů nedá vůbec nic najít. Méně je někdy více.
Druhým problémem, kdy Larian netrefil míru, je fan service a postavy z předchozích dílů. Tato část bude raději celá ve spoileru.
Jaheira a později i Minsc s Booem neměli být hratelné postavy. Působí totiž jako karikatury svých předloh. Kdyby se ve hře objevili jen jako NPC, tak by to působilo určitě lépe.
Viconia…Oh, look how they massacred my girl. Tento její osud je dle Wizards of the Coast canon, s čímž Larian opravdu nic neudělá. Ale s čím by něco udělat mohli? Ano, rozmyslet se a jednoduše tam Viconii nedat, protože tenhle bullshit canon osud akorát hráče rozčílí nebo znechutí.
Bhaal a Sarevok. Same old, same old. Bhaal a vlastně celá trojice bohů mi přišla jako takové povzdychnutí, ale když se na scéně objevil Sarevok, tak to už bylo na facepalm. Už ani nemám chuť si googlit, jestli je to zas WotC canon nebo vlastní invence. Napjatě jsem čekala, až do konce, jestli třeba ještě nevyskočí Irenicus…nevyskočil. Poslední přeplácanost/neuvěřitelná larianí náhoda je identita Emperora. Nejenže je váš guardian ve skutečnosti Illithid, ale ještě je to samozřejmě sám hrdina Balduran. No nemám slov…snad jen, že méně je někdy více.
 

Tahové souboje jsou na dlouho. Preferovala bych je real-time s pauzou jako v originále, ale nemůžu říct, že by mě nebavily nebo nudily. Od vyšších levelů, kdy mají postavy k dispozici více útoků nebo akcí, se zábava rozjela. Lítání, strkání nepřátel ze srázů nebo házení sejrů byly mé oblíbené kratochvíle.

Companioni a jejich příběhové linky jsou jedna z nejpovedenějších věcí ve hře. Chtěla jsem hrát za githyanki, protože za lidi, elfy, trpaslíky, orky, dragornborny, tieflingy nebo lištičky jsem už hrála. A klasicky první průchod hrávám za warriora, tak Lae’zel byla jasná volba. Spolu s Shadowheart, Astarionem a Galem vytvořili klasické uskupení a postupem hrou se spřátelili a vzájemně si pobrečeli nad pohnutými osudy.

Kemp je upřímným milostným dopisem Dragon Age-i a co se dělo v kempu, zůstane v kempu. Jedinou výtkou je správa družiny, která se dá dělat jen v kempu a to tak, že se musí nejdřív doběhnout za postavou, kterou chcete vyloučit z party a pak za tou, která jí nahradí. Také se nedá dát výbava postavám, které nejsou aktivně v partě. Což znamená, že Will, Karlach a Jaheira chodí v hadrech ze sekáče, mají random šperky, které zbyly a dvakrát za hru dostanou novou zbraň.

Výše zmíněné neduhy by mohli opravit budoucí patche. Stejně jako další bugy, kterých je zatím hra plná. Naštěstí jsem nepotkala žádné hru rozbíjející bugy, jen ty imerzi rozbíjející. NPC říkají několikrát to samé dokola a vynadají postavě za něco, co se nestalo. Společníci někdy neradi skáčou a zaseknou se na místě, jindy jak dementi vyšlápnou kdejakou past a stoupnou si na hořící ostrůvek uprostřed bezpečné místnosti. Hlášení neúspěchu ability checku, který by měl být tajný – příklad: past v chodbě, zahrabaná truhla v zemi. A animace vykopávání truhly je od začátku pořád rozbitá.
Epilog taky působí šitý horkou jehlou a určitě na těch deseti tisících různých konců ještě zapracují. Minimálně po grafické stránce, protože oproti zbytku hry to vypadá mnohem hůř.

Příběh je rozhodně nejlepší z her od Larianu za poslední roky, zasazení a lokace jsou povedené a různorodé. Nejvíce bych vyzdvihla parádně zpracovaný Underdark, kde bylo radost pohledět na každou houbičku. Gauntlet of Shar a Nightsong, kde jsem jednoduše nečekala takovou epičnost. Peklíčko a hlavně začátek boje s Raphaelem, který boří 4. stěnu. Iron Throne, kde jsem měla nervy v kýblu, ale nikdo mi nakonec neumřel. Baldur’s Mouth Gazette aneb cenzura v praxi. 

Druhý průchod chci hrát za dark urge postavu a těším se na to. To je nejdůležitější. Ve výsledku je jedno, jestli se to jmenuje Baldur’s Gate nebo Original Sin.  

Tldr; Sice to není moc Baldur, ale můžete mít sex nejen s medvědem, ale i s Mind Flayerem….je to rozrušující, je to Larian. Více je nejvíce!

Pro: Méně je někdy více.

Proti: Více je nejvíce.

+34

Stunts

  • PC 90
Tak tohle je klasika. Jedna z prvních závodních her, co jsem kdy hrál. Nejlepší na celé hře byl určitě editor tratí, kde se daly vymýšlet naprosté šílenosti (čti prasárny) - pak obvykle trať dojel jenom její autor...:) Skoky do vody nebo přímo do překážek, kde se obvykle rozsekal hned i nejlepší počítačový jezdec, jsou nezapomenutelné. Například trať co stvořil brácha, který jinak hru ani moc nehrál, by se bez obav dala nazvat obludnou až dekadentní - o něčem už vypovídal její název "Klídek", bohužel ji nedohrál ani sám autor :). Hra vyšla v roce 1990, hrál jsem ji mnohem později a neuvěřitelně mě bavila a věřím že by to tak bylo i dnes.

Pro: editor, spousta druhů překážek, skoky přes budovy, hodně tratí už v základu, milá grafika

Proti: eh?

+33

Posel smrti

  • PC 95
Naprosto strhující hra, výborný příběh, krásné zpracování, kvalitní dabing, hudba skvěle doplňující prostředí a situace, dobré hádanky, jen trošku rychlejší ukončení,ale pro mě jedna z nejlepších,troufnul bych si možná i napsat nejlepší adventura.

Pro: grafika,dabing,hudba,příběh,

Proti: konec

+33 +36 −3

Half-Life

  • PC 100
Jen málokterá hra si zaslouží stoprocentní ohodnocení, které jí člověk může udělit bez sebemenších výčitek. Half-Life patří mezi tuto ligu vyjímečných. Hra, která posunula žánr 3D akcí o míle daleko a otevřela oči zaslepeným vývojářům, kteří do té doby tvořili stále stejné hry. Hra, která mi nedala spát a u které jsem se tolikrát lekl při útoku Headcrabů, až mi slezlo několiv vlasů hrůzou. HL přišel s revolučním způsobem vyprávění příběhu pomocí skriptů. Tento systém je užíván úspěšně dodnes a i když už nám skriptování občas leze na nervy, tak při jeho správném použití se dají vytvořit neskutečné (až filmové)scény.

Half-Life v překladu znamená "poločas rozpadu". Proč právě takový název říkáte si? Má to něco společného s prostorovými branami z jiného světa, ze kterých k nám putují jednotky Combine? Myslím, že na to jednou každý přijde, ale cesta je to ještě dlouhá. Hlavní hrdina, Gordon Freeman se stal fenoménem, postavou, jenž se díky svému páčidlu a strohým komunikačním schopnostem (vlastně vůbec nemluví:-) stal herní legendou. Stejně tak tajemný G-Man s kufříkem nám neustále vrtá hlavou. O koho jde? Je to kladná či záporná postava? Příběh je zkrátka zahalen rouškou tajemství.

Po fenomenálním první díle následovalo několiv dobrých datadisků a hlavně druhé pokračování s fantastickou grafikou a spolu se dvěma epizodami. Třetí epizoda se již blíží a já se nemohu dočkat, protože Half-Life není jenom hra, ale mistrovské dílo, které si zaslouží pozornost všech hráčů bez vyjímky. U mě je Half-Life na první místě herního žebříčku.

Chcete vědět o příběhu Half-Life a jeho pokračováních úplně všechno? Pak nesmíte minout Průvodce příběhem Half-Life jednoho nadšence.

P.S. Modlím se k hernímu bohu, aby nám jednoho dne Valve ukuchtilo i plnohodnotný Half-Life 3. Óó všemocné Valve, nechť tvoji zaměstnanci nikdy neztratí ze své mistrovské šikovnosti a tvůrčí geniality. Ve jménu Gordona, Alyx a G-Mana, Amen.

Pro: Hutná atmosféra, filmový příběh a dokonalé zpracování.

Proti: Kdo je ksakru ten G-Man?

+33 +36 −3

FlatOut 2

  • PC 95
Co napsat o druhém Flatoutu? Nejzábavnější závodní hra? Možná. Nebo spíše určitě! Strhující hratelnost společně z ničivou jízdou a slušným vozovým parkem dělá tuto hru asi opravdu nejlepší. Jiné závodní hry, do kterých výrobci cpou jako o závod rádoby cool super in gangsta pouliční atmosféru a tuning, můžou sklonit hlavy před králem závodních her. Žádní teplí šampóni v galatách jak pytle od brambor, rozbité káry, surová jízda (natlač soupeře na strom a sežere dvě tuny asfaltu či hlíny vlastní držkou) a rozbíjení všeho co příjde pod kola vašeho plechového oře. To se mi líbí. Prostě ukaž jak umíš jezdit a ne jak moc máš pomalovanou káru. K tomu ježdění, je potřeba říct, že Flatout je sice arkáda, ale to neznamená, že projedete celou hru na plný plyn. Zvlášť v lese to třeba klouže a vynáší jak hovado.
Dále je třeba říct, že koupí Flatoutu kupujete vlastně hry 3:
-závodní
-destruction derby (arény)
-a sérii bláznivých hříček s vystřelováním řidiče skrz čelní šíbu

Další věcí která tuto hru dělá vyjímečnou je soundtrack! Rob Zombie, Megadeth a další, odvazové pecky, které do hry opravdu sednou jako prdel na mísu!
Flatout 2 je závodní hra v krásné grafice a se znamenitou hudbou, které opravdu, ale opravdu nic nechybí.

Pro: Grafika,soundtrack a vůbec všechno.

Proti: Nic?

+33

Prehistorik

  • PC 65
Prehistorik 1 sice v prvni polovine 90. let okupoval vetsinu harddisku v Cechach, ale z dnesniho hlediska je to uz pomerne slaba zalezitost, zvlast s ohledem na soudobou konkurenci na Amize. Hra je jednoducha a hratelnost i zpocatku hezka VGA grafika maji ke konci hry vyrazne sestupnou tendenci. Zatimco prvni uroven je plna zajimavych napadu nebo "secretu" a nasledujici ledova zona je skutecne povedena graficky i designove, tak nasledujici levely pusobi, jakoby to autori uz chteli mit za sebou. Hra ma kazdopadne porad neco do sebe, hlavne diky pritazlivemu neandrtalskemu prostredi, nadsazce a souboji s bossy, to nejlepsi si ale autori schovali do druheho dilu.

Pro: originalni namet, souboje s bossy, prvnich 2 levely

Proti: detsky snadna obtiznost, tezkopadnost, posledni 2 levely

+33 +35 −2

Heroes of Might and Magic IV

  • PC 70
HoMaM IV je... trochu zvláštní hra. Tedy zvláštní v tom, že každé vybočení z konceptu série bývá po zásluze potrestáno. Plastiková grafika srdce umělce asi nepotěší, podobně ostatně i města sama, jejichž vnitřek přešel do "3D".

Největším lákadlem čtvrtého dílu ovšem měli být hrdinové a komplexnější systém RPG. Ten se celkem povedl a i dříve zbytečné skilly (za nimiž ovšem NWC skálopevně stojí) jsou tak... zbytečné o něco méně.

Vedle většího počtu jednotlivých skillů a vlastností (nově například oživování či povolávání) potěší HoMaM IV i dalšími povoláními, jichž je možné dosáhnout přímo ve hře. K nim příslušné bonusy často stojí zato a povyšování je tak zase o trochu více zábavné (díky pozitivní motivaci).

Nicméně zároveň je nutné smířit se s tím, že hrdinu patřičně vycvičíte jen v kampani (ta 70 úroveň v komentáři níže mi ale přijde jako celkem blaf - počítejte tak max do 40.). Díky velkému počtu dovedností vám prostě nebude stačit nějakých ubohých 20 (+/-) úrovní, které jednotlivé mapy nabízí. Nicméně se přiznám, že mi v tomto ohledu seděl třetí (/druhý) díl více.

Hudba je spíše návratem k druhému dílu. A to už vzhledem k tomu, že v některých městech je dokonce slyšet "opera", jak tomu bylo například u lidí v HoMaM II (kde ovšem šlo o nepoměrně kvalitnější "kousek"). Přiznám se, že hudba mi po čase spíše lezla na nervy. Stran přímé účasti hrdiny v bitvě je to opět trochu problematické. V bitvách hrají často rozhodující úlohu, nicméně ani ten nejlepší toho zase až tak moc nevydží a soustředěné útoky jej za chvilku vyřídí. Což je zvláště smutné u mágů, kteří nebyli vycvičeni v taktice a neposkytují tak posmrtné bonusy zbytku armády.
Poslední výtka jest k "rychlému rozhodnutí soubojů", které se vám nabídne jen pokud máte výraznou převahu. Nicméně vypočítané ztráty z těchto soubojů vás nakonec často donutí všechny bitky absolvovat, jelikož jste schopni zvládnout je o dost lépe. A to je zatraceně úmorné i nudné. :-/

Ve zkratce fajn turn-based strategie. Ale většina změn nebyla úplně doladěna. V případě čtvrtého dílu je možné říci, že mezi fantasy turn-based strategiemi už zdaleka nekraluje tak "suverénně". Pokud tedy vůbec ještě kraluje...


P.S. Jo a spojení Kreeganů (démoni) s nekromanty mě rovněž nasralo. ;)
+33

Original War

  • PC 90
Tuhle hru jsem si kdysi koupil úplně naslepo, jen na základě kladné recenze v časopise Level. Líbily se mi obrázky a hlavně se hra nejevila jako dlaší z řady RTS ve stylu "vyrob víc jednotek než nepřítel".

Hra se odehrává v pravěku, cca 2 miliony let před naším letpočtem. Hra nabízí dvě strany - Američany a Rusy, přičmež se ve zde vyskytuje ještě jedna nehratelná strana a to Arabové. V pozdější části hry je možné se ještě přidat v alterantivní větvi příběhu na stranu odpadlíků z obou národů.

Jak už jsem napsal, nejde o klasickou RTS ve stylu, těž hafo surovin a vyráběj stovky vojáků. V této hře dostanete do každé mise určitý počet lidí a s těmi si musíte vystačit, maximálně občas přijdou nějaké posily, ale rozhodně není možné si vyrobit lidi nové. Když o někoho přijdete, je po něm a do konce hry už ho k dispozici mít nebudete, takže lidi jsou to co je nutné opatrovat jako oko v hlavě, protože na nich závisí všechno - výstavba, řízení vizidel, průzkum atd. Každá postava je unikátní, se svým vlastním jménem a vlastnostmi, nejsou to jen bezejmenné figurky.

K tomu se pojí další skvělá vlastnost této hry a to je systém povolání. Vě hře jsou celkem 4 - voják, delník, mechanik a vědec - a každá postava může vykonávat jakékoliv z nich (satčí zajít do zbrojnice a je z ní voják, případně do skladu, kde se převleče do dělnického atd.) ale jenom pro některé z nich má předpoklady, aby se v nich mohla rozvíjet, takže hráč musí vysledovat v čem kdo viniká a tím směrem ho zaměřit. V případě potřeby ovšem není problém nahnat 3/4 základny na stavbu nové budovy, každému jde ale práce v závislosti na jeho předpokladech od ruky jinak.

Propracovaný je také systém surovin, kdy jsou vám z budoucnosti posílány bedny s materiálem a k tomu je ještě možné těžit ropu a siberit (příapadně alaskit, když hrajete za Rusko, ale jde o jednu a tu samou věc). V podstatě taková obdoba uranu a jaderné energie podle mě i podle pozdějšího použití ve hře -> alaskitová a siberitová bomba (má nádherný efekt >:) )

Vaše vozidla mohou jezdit buď na solární energii, nebo na ropu, případně mohou mít siberitový (alaskitový) motor, nejsou předem dané druhy, ale vy sami si určiíte, zda zrovna potřebujete vozidlo s kolovým podvozkem, které je sice rychlé, ale neprojede všude, nebo s pásovým, které je pomalješí, ale na druhou stranu se dostane na víc míst než kolové (krom toho je to ještě rozděleno na lehký a těžký podvozekv obou variantách). Na ten samý podvozek je možné namontovat zbraň podle vašeho výberu - kulomety, děla, rakety, případně z toho udělat obyčejný náklaďák atd. těch varinat je spousta. Možností jak je řídit, je také víc - buď přímo člověkem, nebo v pozdějších fázích hry i rádiově, kdy jeden mechanik dokáže ovládat X vozidel v závislosti na své úrovni a úplně ke konci je možné namontovat do aut počítač, takže k řízení už lidi nejsou potřeba. Vše má samozřejmě své výhody a nevýhody.

Co se týče technické stránky, tak hra vypadá pěkně, grafika je 2D, ale docela stylová, zamrzí absence vyššího rozlišení než je 1024*768. Hra je plně přeložená do češtiny, tedy i včetně dabinug, o kterém jsem četl, že je hrozný. Mě přišel docela v pohodě, neurazí, nenadchne, svůj účel plní.

Škoda jen, že ve hře není možnost kromě příbehu a MP, si zahrát také klasický skirmish. Každopádně mě tato originální strategie opravdu bavila a o to víc zamrzí, že díky přístupu vydavatele se jako i u dalších nedoceněných her druhého dílu už asi nikdy nedočkáme :(

Pro: příběh, stylová grafika, možnost stopnout hru a udílet rozkazy, netradiční herní mechanismy

Proti: max. rozlišení 1024*768, absence skirmish modu

+33

XIII

  • PC 75
Třináctka je hra, které dávám 95%. Cože? Někde je chyba? U mého jména je přece procent 75!

Ne, není to chyba, želbohu je to pravda, poněvadž minimálně 20% musím srazit za ten debilní a otravný systém ukládání hry. Vidíte v menu položku uložit hru? Ani si ji nevšímejte, je naprosto zbytečná. Hru si můžete uložit kdy se vám zachce, to ano, jenže hra to nějak neregistruje a nahraje si vás kde chce. To mne přímo kurevsky (jiný výraz se zde opravdu nehodí) sralo. Uvedu příklad: Dvě hodiny hraju, užívám si příběh a špičkovou hru, jenomže už je pozdě a já vstávám do práce (nebo prostě jiný důvod) a já musím hru ukončit. Na druhý den ji zapnu, v mylném očekávání, že budu pokračovat, ale ono prd, začínám tam, kde jsem začínal včera. Některé pasáže jsem opakoval tolikrát, že jsem je plnil prakticky poslepu. Toto nesmyslné savovaní je velikým mínusem jinak excelentní hry. Možná že to opravuje nějaký patch, ale já jsem si koupil hotový produkt a chci aby fungoval tak jak má a ne se pídit po internetu a hledat nějaký idiotský patch, to už si to můžu rovnou stáhnout opatchované zadarmo (fuj!).

Kromě těch věcí výše, které se vlastně netýkají samotného hraní, nemá XII prakticky co vytknout ( s tím savem je to fakt škoda, určitě bych dal 95).

Oči i uši se při hraní mají čím kochat, byť uznávám, že kreslená komiksová grafika nemusí sednout každému. Ale je to velmi stylové, přehledné a velmi se mi tento styl líbí, měly by být i jiné hry v podobném duchu.

A hra samotná? Jak již zde zmínil někdo v komentáři níže, hra by se dala klasifikovat jako "bondovka". Mám slabost pro příběhy s nádechem konspiračních teorií, vládních spiknutí a zde jsem si je užil do sytosti. Postupem hrou rozplétáte pavučinu příběhu a zažijete dobrodružství v různých částech světa. Paráda.

Třináctka je z větší poloviny stealth akce a byť moc nemusím hry, kde se za někým půlhodiny plazím aby se pak otočil a odprásknul mě, tady mi to sedlo a to především díky celkem solidnímu počtu věcí, které se dají použít jako zbraň. Od láhve, přes židli až třeba po popelník. Nicméně přiznám se, že pokud jsem se plížit nemusel, tak jsem se k nepříteli zuřivě přihnal a než stačil vystřelit, rozflákal jsem mu (třeba) židli o hlavu. Nepřítele můžete vzít i jako rukojmí a pokud bude před vámi, nepřátelé nebudou střílet. Samozřejmě je ve hře i řada střelných zbraní, z nichž nejraději jsem měl (klasicky) sniperku. Ale i raketomet nebyl k zahození, ale nejvíce jsem si oblíbil vrhací nože a kuši s teleskopem.

Skvěle to vypadá, skvěle se to hraje, nebýt ukládání tak je to naprosto bez chyby.

Pro: Grafika, ozvučení, styl, hratelnost, stealth, interaktivita, příběh, originalita.

Proti: Save

+33 +36 −3

Outcast

  • PC 100
Akční adventura Outcast, než jsem jí objevil na DH díky vysokému hodnocení, byla pro mě takřka neznámou. Moje znalosti se omezovali na tušení voxelové grafiky a jisté podobnosti se hrou Omikron: The Nomad Soul, at už díky počátečnímu písmenu či stejnému roku vydání. Po vyhledání a shlédnutí propagačních materiálů (trailer, making of) jsem si byl jist, že Outcast bude tou pravou hrou. S ročním odstupem ji dokonce pokládám za to nejlepší, co jsem měl tu čest hrát v roce 2009.

Přes bezproblémovou instalaci i spuštění (na XP) mě překvapila možnost nejvyšího rozlišení. Po spuštění ale grafika v kombinaci s orchestrem moskevského filharmonického sboru nahranou hudbou vytváří unikátní atmosféru a po prvním spuštění se jen tak od monitoru nevzdálíte. Nutno zmínit skvělé intro. Pak už následovalo samotné prozkoumávání Adelphy. Voxelová grafika hned v první zasněžené lokaci se mi tak líbila, že jsem s Cutterem (hlavní postava) vystoupil na menší skalku a sledoval výslednou scenérii kdy z nebe pomalu paday vločky a zimní slunce prudce svítilo přímo do očí a oslnovalo tak Cuttera. Co dělá ale Outcast jedinečným jsou jeho detaily a skvělý situační humor, u kterého vývojáři strávili určitě dost času. Například jeden Talan (občan světa Outcastu) v pouštním městě Okasankaar si přidává do každého jídla „koření“. Humor tu vlastně vychází ze střetu uplně jiných kultur a Talané často neporozumí Cutterovím poznámkám.

Nezbývá mi než Outcast doporučit, protože podobně kvalitních her je jak šafránů. Nejlépe si udělejte o prázdninách volný týden vyhrazený jen veledílu od Appealu. Zážitek, který tak získáte za to rozhodně stojí.

Pro: audiovizuální zpracování, volnost, ideální délka, všudypřítomný humor, zbraně a vybavení, důstojné zakončení

Proti: některé pasáže (Okaar)

+33

Machinarium

  • PC 85
Tak jo. Co se týče umělecké stránky věci, klidně bych se přidal k prvním dvěma devadesátkám a možná bych šel i výš. Lokace jsou krásné, hudba zajímavá (teda, styl Samorostu mi byl o něco sympatičtější, ale tohle je zas víc vypiplané.) Příběhově se jedná jednoduše o pohádku a celkově se nebojím říct, že by se Machinarium mezi špičkou české filmové animované tvorby (jakkoliv nejsem expert) rozhodně neztratilo. Jen příběhu bych vytknul konec, který bych si určitě představoval jinak.

Jenže ono je to zároveň klasická 2D adventura a tady už je to horší. Hádanky jsou, pravda, logické, pokud upustím od toho, že skoro všechna on/off přepínátka jsou nahrazena puzzlem a že řada věcí je výsledkem akcí, které děláte prostě jen proto, že zrovna dělat jdou, a ne proto, že byste tím něco sledovali. Ale to mi taky moc nevadí - akce jsou hezky rozanimované a zábavné (nicméně neváhal jsem v případě zákysu přistoupit k YouTube), puzzly všechny originální, takže co už.

Horší je to se samotným ovládáním hry - to převzalo snad všechny neduhy 2D adventur a nějaké i přidalo: Robot neběhá. Pokud je zmenšený, nebo vytažený, chodí o to víc pomalu. Robot chodí jen na některá místa. S předměty lze interagovat jen v tom případě, že jsou na dosah robota - tedy nemůžete kliknout na předmět a očekávat, že robot k němu dojde a něco s ním udělá. Místo toho musíte kliknout poblíž předmětu, počkat až tam robot dojde a pak teprv kliknout na předmět. Interaktivní objekty splývají s pozadím - naštěstí jsou ve scéně obvykle osamocené, takže není až takový problém je najít. Do několika lokací se lze dostat jen výtahem, u kterého pokaždé musíte provést proceduru natankování a nastartování, než ho můžete použít. Pravý klik neexistuje - intuitivně se s ním třeba snažím "odejít" z puzzlu, přeskočit animaci, místo toho na mě pokaždé vyskočí kontextové menu Flashe, ve kterém je hra vytvořená. Existují situace, kdy vidíte jiné řešení, než viděli vývojáři - ale to už je holt takový neduh, který vyloženě definuje žánr...

Během hraní narazíte i na pár miniher, mimo jiné i kultovní Space Invaders. Herní doba cca 7 hodin je tak trochu uměle natažená výše zmíněným a při zmínkách některých jedinců o plnohodnotnosti této hry na mě oněch 7 hodin působí spíš jako první díl epizodického titulu, což vzhledem k propracovanosti vizuálů nepřipadá dost dobře v úvahu.

Úroveň kresby a příjemná pohádkovost celého titulu mi (spolu s YouTube) pomohla si Machinarium patřičně užít a vychutnat a určitě je to advnetura, kterou můžu doporučit snad každému, kdo na to má alespoň trochu mozkové buňky, včetně vlastní matky. Nicméně - vzhledem ke všem zmíněným kiksům v rámci samotného adventuření s hodnocením na 90 jednoduše nepůjdu.

(Osobně jsem doufal v něco víc ve stylu Samorostu, kde bych mohl ovládat cokoli na obrazovce sám.)

Pro: Grafika, animace, jemný humor, pohádkové ladění, puzzly

Proti: Mrtě chyb v adventurním konceptu (sic některé možná ve jménu stylizace), které dovedou naštvat, stejně jako zákysy spočívající v přehlídnutí něčeho atp., slabší konec

+33 +34 −1

Half-Life 2

  • PC 90
Pri príležitosti tretieho dohratia Half-life 2 som sa rozhodol zhrnúť dojmy, ktoré sa vo mne zbierali a menili v priebehu piatich rokov od vzniku tejto hry. V prvom rade by som rád podotkol, že sa mi nestáva často, aby som FPS hry prechádzal viackrát a ak ma pamäť neklame, tak práve HL2 je jedinou FPS, ktorú som bol ochotný prejsť 3x. Dokonca aj po tretí raz mi hra zabrala úctihodných 12 hodín 41 minút (hral som na náročnosti normal a nesnažil som sa ponáhľať, ale vychutnávať hru).
A čím je vlastne HL2 tak výnimočnou hrou? Predovšetkým neuveriteľne dobre zvládnutou atmosferickou zložkou v rámci level designu, ktorý síce nebol nijak revolučný a v prípade mnohokrát videných industriálne-laboratórnych komplexoch, ani prehnane originálny. Bol však veľmi sviežo a rozumne dávkovaný a akcia bola striedana krátkymi a jednoduchými puzzlami, či už preskakovanie k vypínaču, otváranie nedostupných dverí, ukladanie debien, alebo využívanie zbrane menom gravity gun, ktorou sa priťahovali/posúvali/vystreľovali predmety. Samotná ponuka zbraní zahŕňa prevažne klasiky žánru a nie je tak pestrá ako v prípade jednotky, avšak svoj účel spĺňa, jediné výhrady som mal voči množstvu streliva, ktoré hráč uniesol, prečo pri zbraniach ako smg a glock to bolo zbytočne veľa a pri brokovnici, pulznej puške alebo colte tak hriešne málo?
Protivníci taktiež nie sú v rôznorodosti tak pestrí ako v prvom dieli, na druhej strane s humanoidnými vojakmi Combine si človek užije celkom dosť radosti v prestrelkách.
Samotný príbeh je dosť rozporuplný, to čo sa hráč dozvedá a prežíva v samotnej hre(aj keď občas trvá pekne dlho kým sa hráč prestrieľa k momentu nejakého skutočného príbehového posunu)je veľmi pekne podané a hlavne v prvých kapitolách hráč bude hltať každé slovko, každý audiovizuálny vnem, ktorý sa mu objaví na obrazovke, žiaľ veľa informácií, ktoré by mali byť samozrejmé (a pre ostatné postavy samozrejmé sú), si hráč musí prečítať na internete. A keď už som pri tých postavách, práve nehovoriaca hlavná postava pôsobí popri slušne prepracovanej mimike a spracovaniu postáv ako Eli Vance, Dr. Kleiner, Alyx, Barney alebo Dr.Breen, dosť ako tŕň v oku, pretože neovplýva žiadnym charakterom, ani beletrizáciou a Gordon Freeman je tak len akousi značkou pre Valve a HL a rukou s páčidlom (vyber zbraň podľa vlastnej voľby) miesto toho, aby bol skutočnou postavou. Napriek týmto výhradám je HL2 po hrateľnostnej stránke skutočným klenotom medzi fps, pretože nielen, že ponúka na dnešné pomery nadštandartnú hernú dĺžku, ale zároveň sa zaobíde bez stereotypu a také veľmi dôsledné urbanistické prostredie východnej Európy, jazda buginou po pobreží, alebo hororovú nočnú vsuvku v Ravenholme, hráč nenájde azda v žiadnej inej hre, rozhodne nie pokope a v tak Orwellowsky/Dickovsky pôsobiacom hernom svete.

Pro: organická fúzia atmosféry/level designu, pestré prostredia, chytľavosť. hrateľnosť a svižnosť, časť príbehu ktorá je v hre

Proti: Gordon Freeman, zas tie industriálne-laboratórne komplexy, časť príbehu, ktorá nie je v hre, ale na internete

+33

Posel smrti

  • PC 90
Sychravy podzimni vecer, za okny kvili vitr a rozhazuje listi, tichou mistnosti poblikava monitor a ja usrkavam z hrnku jeste horke kavy. Absolutni atmosfera. Ani se neopovazujte si k tomuhle klenotu fondu ceskych her utvorit jinou, protoze jen tak date dostatecne vyniknout kvalitam Posla Smrti. Perfektne napsanym dialogum se zrejme nejlepsim dabingem, ktery jsem mel to poteseni na ceske scene slyset (Mafia ma slabsi chvilky, tohle NE) a ktery mi v mnohem pripomnel kvalitni rozhlasove hry. Kultivovane old-school hratelnosti s rozumnou obtiznosti i logikou hadanek. Engine Posla Smrti povazuji dodnes za jeden z nejzdarilejsich v zanru. Grafika je prakticky nestarnouci, ozvuceni typicky a nezamenitelne syrove, kdy je vyuzivano vsech vyhod plynoucich z minimalistickeho pristupu (podobne jako v pozdejsich Nibiru: Posel Bohů a Reprobates).

Pro: DABING, tiziva atmosfera, pribeh, dialogy, hadanky, grafika

Proti: absolutne nezvladnuty zaver

+33 +35 −2

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 90
Co dodávat ke hře, která je pro řadu z nás ta nejlepší česká hra vůbec. Vůbec se v těch dobách vyskytly i další skvělé české hry jako je Flashpoint, nebo Hidden and Dangerous. I tak ale pro mě z této trojice vítězně vychází Mafia.
Se hrou jsem se tenkrát poprvé setkal u kamaráda, u kterého jsem dokázal jen žasnout a tiše závidět, hrál Mafii na opravdu velkém monitoru se slušným trháním, ale hrál to. Já jsem poté doma jen smutně prohlížel recenzi ve Score.
Na Mafii je skvělé to, že nabízí perfektní příběh, snad i ten nejlepší, co jsem ve hrách měl možnost vidět, je to také tím, že mafiánskou tématiku mám rád. Navíc mise mají spád a skvělou variabilitu, není možné dojít ke stereotypu. Pak tu máme skvělý český dabing (jeden z mála českých, který mi u her nevadí), strhující filmovou atmosféru a až pak se dostáváme k ostatním složkám jako je grafika, nebo zvuky a hudba.
A poté, co jsem dohrál hru, následovalo další a další rozehrání podpořené některými povedenými mody jako je třeba Snow Mod. Škoda, že jsem nikdy nedohrál extrémní jízdu.
Mafia dokázala, že hry, které promluví do herní historie můžou pocházet i z České republiky a vůbec to, že česká hra se dá porovnávat se hrami ze zahraničí, anebo dokonce i s takovým kolosem jako je GTA, jehož třetí díl v době, kdy Mafia vycházela, podle mě hravě strčila do kapsy. A to nejen vyjmenovanými aspekty, ale i živoucím herním světem, který byl rovněž dechberoucí.
Hra pro mě neztrácí nic ze svých kvalit ani dnes, kdy jsem ji nedávno znovu dohrál po uvedení jako přílohy ve Score. Rozhodně není Mafia bezchybná, ale ty věci, které mi vadily v době, kdy hra vyšla, ale i dnes, jsou nepodstatné. Teď už jen zbývá vyčkávat na to, co nám předvede druhý díl této legendy. I když to není pro mě nejlepší hra, tak na ní nikdy nezapomenu.

Pro: astmosféra, grafika, filmový zážitek, znovuhratelnost, dabing

Proti: pár bugů, závody před patchem

+33

Half-Life 2

  • PC 75
Jak se za ty roky Half-Life 2 změnil? Docela hodně, grafika byla vylepšena na aktuální Orange Box engine, přidány byly achievementy a díky tomu bylo o dost zábavnější hru hrát. Přestože i bez těch updatů z května by byla jistě z větší části o tom samém, ale ne tolik jako v aktuální verzi ke dni 13. června 2010. A já jsem za to Valve vděčný, protože jinak bych kvůli svému, jednomu, nesmyslnému zákysu, ve Water Hazard, nad HL2 asi zlomil hůl a nedohrál jej po letech opět znovu.

Prim ve hře hrály tři věci, grafika, fyzika a akce. To vše v líbivém kabátku, ať už jsem střílel, překonával překážky nebo se jen kochal detailními texturami či zářicími HDR efekty. Akční pasáže byly v obvyklém podání a proložené několika možnostmi eliminace nepřátel, právě díky pokročilé fyzice. Na níž stavěla zejména první půlka hry, nebylo to ale vůbec na škodu, neboť o to zábavnější mě hra přišla. V posledních částech už dominovala jen čirá a poměrně frenetická akce, doplněná i častou kooperací s parťáky, což přidávalo na hutné atmosféře a souboje se Stridery tak měly šťávu.

Neodpustím si ale i menší kritiku, hlavně začátek, konec a defaultní nastavení obtížnosti. Protože, jako protřelému pařanovi, mě dokázalo hodně vytočit, že jsem rozehrál new game a jel na easy. Aniž bych si uvědomil, kde vlastně volby obtížnosti jsou. A až později si toho všiml v menu u položky Options. Každý přece ví, že už skoro vše drtím na HARD. Když mi v Highway 17 došla nastalá situace, nezbývalo tedy nic jiného než dát opět new game, obtížnost na nejvyšší a hrát odznova. Nakonec ale nebylo toto rozhodnutí z mé strany nijak marné a troufalé, a to i kvůli neúnavnému plnění achievementů, do nichž jsem se s chutí pustil.

Ale ještě k intru, které se mi samotné líbilo, jen začátek, kdy hra vtahuje hráče do jejího světa, mě přišel natolik slabý a naprosto degradující to, co si pamatuji ze začátku HL1, že jsem vůbec nechápal, proč něco takového vývojáři do pokračování cpou! Přitom jízda v kóji v Citadele byla hodně dobrá a právě ta nepostrádala atmosféru. Jo, jo, kdyby nějakým takovým způsobem druhý Half začínal, nezlobil bych se. Závěrečné outro, stejně jako to těsně před ním a za ním, už naštěstí pěkné bylo.

Poslední výtka se týká závěrečného úkonu ve hře, který je pro tentokrát jiný než v prvním díle, a čerpá z jednoho z tří výše uvedených prvků, na nichž hra staví, konkrétně mírně nevyvážené obtížnosti, vyplývající z jeho konání. Osobně jsem totiž musel ten úsek s jádrem jednou opakovat, kvůli nedostatku životů a útokům gunship. Takže celkově, po druhém dohrání, převládá spokojenost a odhodlání časem hru rozehrát znovu. Nebo alespoň nějaké její vybrané části, jelikož mi ještě chybí šest achievementů z celkových třiceti tří.

Pro: Zábava, hrátky s fyzikou, rozmanité achievementy a způsoby jak dané části hrát, a velmi pěkná grafika.

Proti: Úplný začátek hry krom intra, obtížnost schovaná v options a náročnost na konci, i když jak pro koho.

+33 +35 −2

Assassin's Creed II

  • PC 90
Nádhera. Prostě nádhera. Takhle milé překvapení jsem nezažil, ani nepamatuju. Když říkali „AC2 strká první díl ve všem do kapsy, je tam toho hafo novýho, tamto už tu není, prostě je to boží!“, s nedůvěrou jsem jen odvracel zrak a při matném vzpomínání na zážitky z prvního dílu si říkal, že to přece není možný, ten druhej díl nemůže být do tak šílený míry v podstatě jiná hra. Leč zmýlil jsem se, a už dlouho jsem za vlastní omyl nebyl tak rád.

Nicméně, hezky od začátku. Na AC1 jsem se těšil jako malej Jarda od prvního screenshotu, který jsem viděl. S příchodem prvního videa mé očekávání nekontrolovatelně vzrostlo. Když jsem hru prvně začal hrát, cítil jsem se báječně. Říkal jsem si, že po dlouhé době hraju řádně promakanou hru, že mé očekávání se naplnilo. Jenomže…ten extrémní, nesnesitelný stereotyp na sebe nenechal dlouho čekat. Právě kvůli němu, a taky kvůli té skutečnosti, že mi všechna tamní města přišla až příšerně podobná sobě navzájem, jsem to ani ne v půli cesty vzdal. Po čase jsem AC1 dal druhou šanci, jen abych to vzdal ještě mnohem dřív.

Není tedy divu, že AC2 jsem nedůvěřoval téměř vůbec, nicméně s potěšením sobě vlastním musím říct, že mi patřičně nakopal prdel. AC2 totiž vzal všechno, co stálo v AC1 za hovno, a vyhodil to, nahradil to něčím mnohem lepším, nebo to jen upravil do daleko líbeznější formy. Tak třeba architektura měst – výrazný improvement, tentokrát jsem opravdu dokázal všechna města od sebe navzájem hladce odlišit, každé město má svůj vlastní unikátní feeling, své výrazné rysy, svou velkou jedinečnou budovu…snad jen škoda těch civilních obyvatel, kteří jsou všude stejní. Ale to bych přece jenom puntičkařil. Příběh je daleko zajímavější. Délka těch zbytečných tlachání po zabití důležitých jedinců se nepatrně zkrátila ze dvou minut na pár sekund. Pryč jsou ty návraty do budoucnosti, při nichž jsem musel akorát jít do postele, trochu si zchrupnout, a pak šupky dupky zpátky do animusu (což byla jedna z nejzbytečnějších povinných herních aktivit, jakou jsem kdy zažil). Jistě, i tady návraty jsou, ale napočítal bych je na prstech půlky jedné ruky, a tentokrát se při nich dokonce odehrává nějaká ta akce, takže se nedá říct, že by prudily. Pak je tu ten ultra jednoduchý upgrade systém, přímo spojený s pohodlným nakupováním. To celkově je vůbec nejlepší novinkou v této hře, a má jen jediný zádrhel – když si nakoupíte více zbraní stejné kategorie stejné velikosti, nemůžete je nosit všechny najednou a libovolně je vyměňovat, nýbrž musíte až do strýčkova bejváku, kde se případně můžete i převléct. Jinak, celkově jsou všechny nové serepetičky fakt cool – akorát pro otrávenou vysouvací čepel jsem nějak nenacházel využití. Mám pocit, že šplhání je rychlejší, protože Ezio je hbitější a šikovnější. Ezio, když jsem ho tak nenápadně nakousl, je mimo jiné mnohem sympatičtější, než Altair, páč působí mnohem realističtějším dojmem, což se dá říct o VŠECH postavách ve hře.

Pak už to jsou samé maličkosti. Je v tom voda, kterou můžete plavat. Miluju plavání. Pravda, zamrzí, že široko daleko je Ezio jediný člověk, co umí plavat, ale dá se to přehlídnout. Taky si zalítáte nad Benátkami. Přátelíte se s Leonardem Da Vinci! Ale, co je nejdůležitější, AC2 zkrátka po celou dobu hraní nepřestane bavit. Jsem v tom až po uši. Nejvíc bych si teď přál, aby byla příběhová linka o pár hodin delší, ačkoliv celkově hra zabaví na hodně dlouho (pakliže mluvíme o 100% dokončení).

Nezbývá, než se zamyslet, co téhle hře ještě chybí k dokonalosti. Multiplayer…a, no jistě, ten tu bude již brzy! :)

Pro: sympatický hrdina, realistické postavy, veškeré novinky, world design, příběh, hudební doprovod, hratelnost, po dvaceti hodinách mě to baví stejně, jako po první, ne-li víc, titulková sekvence

Proti: storyline mohl být ještě delší, *lehce* zastaralejší grafika, strašně nízká obtížnost, chalani si nechali Řím až na Brotherhood a v téhle hře nám naservírovali jen jednu jeho budovu sloužící pro vskutku nevýrazné finále

+33

Posel smrti

  • PC 90
Milovník adventury je potencionální milovník malířského umění. Který jiný blázen je schopný zírat naprosto vykolejeně na jeden, prakticky nehybný obraz a být šťastný. Po hodině zírání spojí, náhle objevenou logikou, dohromady dva k sobě se naprosto nehodící předměty z inventáře a pět minut řve mám to, mám to!!! Potom zase sedí a zírá. Uteče půl dne a on stále sedí a je příjemně vzrušen, protože řešení přijde za moment.
Toliko k instalaci hry pro začátečníky.
Zkušený adventurista se instalací neunavuje. Ten zkombinuje CD, mechaniku a počítač. Výsledný tvar zapne.
Adventura je hra, na tom se asi všichni shodnou.
Adventurista má rád testy inteligence.
Adventurista je totiž inteligentní.
Jeho představivost je na takové úrovni, že by mu mohl závidět celý svaz spisovatelů fantasy.
Spojit sýkoru, sirky a baloňák a spustit tím stroj na výrobu motorových pil dokáže pouze adventurista.
Adventurista pohrdá hrubou silou, ale často ji používá na členech rodiny, kteří ho nutí po patnácti hodinách přepnout obrazovku.
Posel smrti je adventura.
Adventura vyloženě krásná.
Nainstaloval jsem si ji dvakrát.
Jednou za účelem vzteklého odinstalování při druhém zákysu.
Podruhé za účelem fascinovaného dohrání.
Atmosféra Posla smrti je děsivě mrazivá.
Příběh Posla smrti je uhrančivý.
Absurdnost spojování předmětů v inventáři je minimální.
Kdo dojde až ke konci hry, bude se cítit jako výherce v loterii.
Díky této databázi jsem zjistil, že existuje i druhý díl. Neváhám a jdu se po ní shánět.
Ach jo.

Proti: vlastní usurpátorská rodina

+33 +37 −4

Machinarium

  • PC 100
Adventury jsem nikdy nemusel, ale Machinarium mě okouzlilo. Prostředí, grafické zpracování, atmosféra, logické puzzly a poťouchlé postavičky z plechu se mi zalíbily natolik, že nemohu udělit jiné než absolutní hodnocení. Jakožto adventurního novorozence mě sbírání a kombinování předmětů v Machinariu přišlo jednak naprosto logické a díky tomu bezproblémové. Do adventur jsem se nikdy nepouštěl právě z důvodu, že sbírání, kombinování a používání předmětů je podmíněno herním stylem zkus všechno na všechno. Zde nikoliv. Jakmile jsem zde něco sebral, prakticky během chvilky mi došlo, k čemu to bude potřeba. Navíc zde odpadá otravné vracení se o několik obrazovek zpět. Samozřejmě sem tam je potřeba mezi obrazovkami pendlovat, ale není to nic strašného.

Některé tužší puzzly s vypínači, tlačítky a různými rozvody jsou vytvořeny v zábavném stylu, kdy využijete vlastní představivost a logiku. Někdy to byla sice otázka štěstí, že se to či ono povedlo zprovoznit, ale to k tomu patří. Pokud všechno selhalo, využil jsem jednoduché nápovědy, kterou je možné zpřístupnit po zahrání krátké minihry s klíčem a pavoučky. Super nápad, který v situacích trochu frustrujících dokáže opět hráče vrátit do hry. Podmanivý soundtrack a některé ambientní melodie mě dostávají pořád a jsem velice rád, že jsem si pořídil sběratelskou edici.

Pro: Příjemné prostředí, umělecká stylizace, zvuky, podmanivá hudba, vyvážená obtížnost, veselé a zároveň smutné.

+33

Mafia II

  • PC 90
Neni nad to si zahrát původní Mafii v novém kabátě ;-)

Ještě že zasáhla zlá ruka z Take Two a nenechala vydat jen hru jenž by nejspíš směřovala svojí hratelností k sérii GTA. Nic proti ní nemám, ale nedokážu si Mafii představit jinak než jako akci zasazenou do rozlehlého města přesto s typickou linární hratelnosti tak aby mohl vyniknout příběh a hrač se soustředil právě jenom na něj a na nic nepodstatného. V tom vidím největší klad a jedinečnost tohoto díla.

Přestože náplň většiny misí začíná a končí stejně ( většinou nějakým průserem ) všechno dopředu táhnou výborně napsané charaktery jednotlivých postav a spoustu kvalitně udělaných cut-scén, které už tak dotváří tu správnou filmovou atmosféru. Další podobnost s původní hrou.

Všechno ostatní počínaje grafikou, ozvučením až po klasické přestřelky ( a v nich použitý cover systém ) zvládne v dnešní době skoro každé větší vývojářské studio s potřebným rozpočtem :-) - čili je to zvládnuté na jedničku.

Sečteno a podtrženo - zahrál sem si to co sem si chtěl zahrát... pravou, nefalšovanou Mafii tak jak jí mám rád :-)

Pro: Empire Bay, příběh, hlavní charaktery, ozvučení a soundtrack, grafika, přestřelky

Proti: poměrně jednoduché a krátké

+33

Zeno Clash

  • PC 75
Vyzáblá jezinka a zástup podivných deformantů zdobí cover této pravěce prazvláštní mlátičky (mám na mysli UK cover:). Takhle by patrně vypadaly čtvrtohory, kdyby Zemi před 65 miliony let nezasáhl meteorit, ale pořádně velký kus pastelíny ze školní družiny a zrodila se Zeměplocha, jak ta od Terryho Prachetta.

Hliněné sídliště a okolí uprostřed barvité pseudoneolitické krajiny jsou plné podivných bytostí. Nejenom lidé jsou na své cestě k lidství. Jsou tu i různí krysokrti, prasolidi a opeřenci, kteří kráčejí vzpřímeně jako lidi. Náznak rasismu byste tu ale marně hledali. Tady jsou humanoidní mastodont, vypelíchaný zobec, i člověk bratři a sestry. Byla by to prvotně-pospolná idyla, kdyby nebyl náš hrdina Ghat ze společenství hned na začátku hry vyloučen, neměl krev na rukou a zmatek v hlavě, pouze s matným tušením, že někoho zabil ... dekompostovat mysl mu naštestí pomůže jeho životní družka s vlasy na styl Angela Davis, když mu připomene, že údajně zabil samotnou „Father-mother“!

Tenhle indie titul si zaslouží pozornost už jen kvůli vizuálně-uměleckému ztvárnění, to se jen tak neokouká, mohlo by se v podstatě stavět třeba jen na tom. Nevím, čím si Chillští tvůrci povzbuzovali představivost, asi to bylo něco víc než jen chilli. Prapodivné rostliny, reliéf krajiny i zvířata, všechno jak od umělce, který pije ředidlo.

Hlavní náplní hry však není stát, rozhlížet se a divit se, ale bít. A to všechno co vám pod pěsti přijde! Zeno Clash, ač indie hra vydaná exkluzivně pro Steam na Source enginu a teprve nedávno portovaná na Xbox360 je totiž zcela netypicky pro PC portfolio mlátička se vším všudy. Pěstmi umlátíte a chodily ukopete během svého putování různou zvěř a zběř a hlavně všechny lidské a humanoidní oponenty.
Ano, jsou tu zbraně jako kostěná kuše, či pistole z rybích kostí, ty ale hrají zcela marginální roli, ty střelné se rychle vybijí a různé palice a kyje jsou určeny na korpulentní bosse. Hlavní výzvou je vykrýt údery protivníků a vrátit jim je i s úroky. Pro zpestření lze uplatnit i kop s rozběhem či rychlý úhyb před ranou protivníka a pěsťovka naopak pro něj. Vaši oponenti nejsou žádné nehybné terče čekající, až je pošlete k Zemi, pohybliví jsou až moc a rány rádi vracejí. Pocit zadostiučinění z jejich porážky, jakož i zpětná vazba z mlácení jsou velmi uspokojivé.
Troufám si říct, že po dobu hraní nuda nehrozí. I přes to, že příběh dává smysl jen na začátku a na konci, pointa je však povedená. Etno-prehistorický soundtrack funguje tak jak má a dělá už takhle obskurní divadlo ještě více unikátním.

Na druhou stranu leveldesign je neskutečně primitivní a jednotlivé mapy jsou jen prostorově omezené arény, protože situace ve hře se vždycky zvrhnou v bitky a tomu je také stavba úrovní plně podřízena. To znamená, že se pohybujete po jakýchsi pláccích a každý terénní rozdíl rovná se bariéra.

Na vícero zahrání bych to také neviděl, i když do papouščího muže bych bušil celý den, až bych si vytloukl peří na polštář. Ano bitky zábavné jsou, ale to dneska není dost, autoři měli hratelnost zpestřit i nějakými logickými úkoly, když už je to na Source™ enginu... Hra také není nejdelší, ale na druhou stranu hru dohrajete s pocitem „ještě bych něco/někoho složil“, vše ale skončí právě včas, aby se nezabředlo do stereotypu.
A to bych řekl, každá hra nedokáže, stejně jako každý politik neví, kdy odejít a klaun zas nechápe, že už je trapný a že ho na dětské oslavě nikdo nechce...

Pro: Na Zeno Clash budete vzpomínat dlouho...

Proti: ...ale jedno dohrání bude většině z vás stačit.

+33