Jelikož byla hra z té doby již provařeného tématu WWII moc se od ní ze začátku nečekalo.
Ale pak jsem viděl první gameplay záběry a nemohl jsem dva dny ani polykat z akutního nedostatku slin. Ovšem se nabízela otázka. Je CoH dobrá RTS?
Gameplay byl a je překvapivě jednoduchý na pochopení a díky skvěle zpracovanému tutorialu jsme se do systému hry dostal okamžitě. Dobrá, tedy simulace to není, takže to bude spíše naopak. A ano, ač se bitvy tváří sebe autentičtěji, nezakryjí to co CoH opravdu je, tedy jednoduchou RTS s několika druhy jednotek a vylepšeními.
Ale ono to překvapivě stačí, jelikož kampaň je dle mého soudu výborná a krom skvěle zpracovaných cutscén (jako by je režíroval sám Splielberg) má i zajímavé mise. At už jde jen o ovládání několika jednotek, jenž mají za úkol infiltraci základny či zničení konvoje nebo klasického stavění základny a budování vojenské síly.
Multiplayer je zábava, hrát proti živému hráči jsem chtěl obzvláště v této hře vyzkoušet a vyplatilo se. Počítač se na skrimish mapách choval v rámci možností přijatelně. Ale organický mozek je holt organický mozek.
Audiovizuální zpracování je božské a ani nevím zda se nějaké FPS podařilo v tomto směru CoH překonat. Nemluvíme tu totiž jen o velikosti textur a super detailních modelech postav a vozidel ale též o částicových efektech, fyzikálním modelu a ozvučení.
V té době CoH naprosto setřela konkurenci a to nejen na poli RTS! Např výbuchy, u několika případů se stalo že jsem při mohutné explozi odtáhl hlavu od monitoru, protože jsem měl skoro pocit jako by mi měla hlína zacpat mou to široka otevřenou tlamu.
Fyzikální engine Havok také dělá divy. Rozstřílet a rozbombardovat snad jde úplně vše a po dokončení bitvy krajinu nerozpoznáte. Samozřejmě fyzika tu podporuje i určité taktické možnosti. Je v okně budovy usídlený sniper? Pošlu na něj tank. Stojí mi v cestě do vesnice mohutná zed? Probourám ji tankem. Plus jízda jeepem či jinými dopravními prostředky působí reálně. Při rychlé jízdě se vůz při odbočení nakloní a když není možnost jezdec klidně seskočí jako pravý rambo z mírného svahu a jede dál. Stalo se mi že jsem takto prchal před tankem. Kličkoval jsem uličkami města a modlil se aby jsem jak se lidově říká nevyletěl do luftu. Nakonec jsem nájezdem na menší pahorek přeskočil malou říčku a vozidlo bylo zachráněno. Stručně řečeno dívat se na poletující panáky, bortící se budovy, létání kusů betonu a třísek bylo jednoduše jedinečné.
Překvapilo mě že v komentářích není v plusech skoro nikdy uveden zvuk. Ozvučení na mě udělalo ještě větší dojem než grafika. Upřímně jsem do té doby v žádné jiné hře neslyšel takové ozvučení. Vše od zvuků zbraní, výbuchů, pokřikování vojáků, dopadů kulek na pancíř tanku nebo zdivo budov, cinkání nábojnic je naprosto perfektní a atmosféře hry dodá neskutečný náboj.
Jediná věc co mi na hře vadila, bylo divné propočítávaní poškození pěších jednotek. Neustále jsem byl svědkem toho že vojáci od sebe stáli dva metry a nemohl jeden druhého zasáhnout.
Celkově je CoH asi jedna z nejlepších RTS strategií která se kdy na naše monitory dostala. A i dnes mě dokáže svým zpracováním války nadchnout.
Pro: Ůžasná grafika, fyzikální model, destrukce, autentičnost, skvostné ozvučení, multiplayer i kampan.
Proti: Propočítávání poškození u pěchoty, dost zjednodušené.