Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC --
Vzdávám to. Nemám na to hrát tenhle simulátor házení klacků pod nohy ty desítky hodin, které jsem věnoval jeho sequelům. Odcházím poražen, ale vlastně bez jakýchkoliv výrazných pocitů. Možná mírně frustrovaný. Uvědomil jsem si prostě, že nemám důvod pokračovat. Pro informaci – jsem v bodě, kdy jsem již cestoval do více měst a splnil 26 questů. Poslední save je po 9 herních dnech.

Žádná z postav, kterou jsem potkal, nebyla zajímavá. Myslím si, že hlavní příčinou je neosobní prezentace informací. Ve hře nejsou rozhovory. Jak už tady píše uživatel Red, NPC jsou tu jen automaty na informace. Připadal jsem si, jako když jsem hrál Fallout 76 v době vydání. Chrlí na vás tuny textu, který se navíc neustále opakuje, a relevantní a unikátní informace jsou pohřbeny v náhodných pozicích seznamu témat. V dalších dílech už vývojáři pochopili, že se nové informace musí dávkovat. Nelze na hráče chrlit tuny textu s novými jmény, lokacemi, zvyky, drby a questy. Je to obzvlášť problematické, když vás questy ze začátku hry vedou přes půl mapy, kde je na každém kroku spousta dalších zdrojů informací a questů. Automaty pořád opakují ty samé hlášky, byť se jen podíváte jejich směrem. Asi aby to působilo méně mrtvě. Některé questy jsou identické s těmi v sequelech (ano, to je chyba sequelů, ale na zážitku to nepřidá). Fast travel mezi hlavními městy sice funguje, ale prozkoumávání prostoru mezi nimi je otravné kvůli pomalé chůzi. Ve hře je strašná spousta mechanik, které se navzájem ovlivňují, ale nejsou dostatečně jasně vysvětleny, takže způsobují jen další frustraci. Proč ten meč nefunguje? Proč ten meč nefunguje na tuhle příšeru? Proč se to kouzlo nepovedlo? Proč nejde zámek odemknout? Na všechny otázky existuje odpověď, bohužel ne ve hře (nebo je to pohřbeno pod deseti odstavci s životopisem jednoho z těch dlouhých ksichtů). Řekl bych, že tak třetinu herní doby jsem strávil na Googlu.

Na herní mechaniky se ale dá zvyknout. To už vím. Pro mě byla největší překážkou ta prezentace informací a rozhovory. To je totiž to, co mě v sequelech hnalo dopředu. To nezmění žádné mody nebo totální konverze. Přiznávám, že by se mi tahle hra pravděpodobně líbila mnohem víc, kdyby mi bylo tolik co teď v době kdy vyšla. Bohužel, nestalo se. 

Mom, can I have Oblivion?
No, we have Oblivion at home.
Oblivion at home: Morrowind

Pro: grafika, atmosféra dungeonů

Proti: způsob prezentace informací hráči, absence mechanik podporujících tvorbu dopaminu

+15 +16 −1

Dead Cells

  • PC 70
Dead Cells je další hra v řadě roguelike a plošinkovek, které jsem v poslední době dohrál a přestože mě asi před rokem na androidu poměrně bavila, v konkurenci PC titulů už nevychází tak jistě. V podstatě se nabízejí dvě srovnání a to jednak Hades a potom Spelunky 2. A obě tyto hry jsou ve svém ohledu dotažené zkrátka více. To neznamená, že by Dead Cells byly špatnou hrou, ale neoplývají ani onou audiovizuální a narativní propracovaností Hadesu, ani promyšleným hardcore leveldesignem druhého dílu Spelunek, který vás neustále nutí k lepšímu hernímu výkonu. Tam, kde Hades nabídne silný příběh s množstvím odboček, tam Dead Cells obsahují jen poskrovnu lore (které se ani zdaleka neblíží například lore v Hollow Knightovi). Stejně tak biomy v Dead Cells jsou ve srovnání s těmi ve Spelunkách poměrně fádní, prostředí (kromě grafiky) nenabízí zásadnější změnu gameplaye. Hra je navíc poměrně jednoduchá, ale kvůli svému ne zcela průhlednému systému zásahů můžete často umřít, aniž to čekáte (nepřítel vám ubere nečekaně mnoho zdraví z healthbaru). Můj typický run byl "pohoda, pohoda a najednou z ničeho nic smrt". Tuhle mírnou nudu občas naruší elitní nepřátelé a pak samozřejmě bossové. Ale i ti se postupně stanou jen o něco delší "zdržovačkou". Lze namítnout, že ve chvíli, kdy Dead Cells poprvé dohrajete a odemkne se vám vyšší obtížnost, hra nabude na větší komplexitě a tím snad i zábavnosti. To je možná pravda, ale nemyslím, že je dobrý nápad nutit hráče dohrávat pořád dokola stále stejné biomy bez větších překvapení s jen o něco těžšími nepřáteli. Patřím k těm hráčům, kteří, když splnili hlavní cíl, hry odkládají. A o dosažení true endingu v řádu nižších stovek hodin opravdu nestojím. Silná stránka Dead Cells jsou určitě spousty různých typů zbraní, skillů (pasti a granáty) a mutací, které postupně odemykáte a jejichž synergie a efektivitu v boji je skutečně zábavné objevovat. Na druhou stranu je potřeba říct, že aby se vám zbraně zpřístupnily, tak musíte získat v průběhu hraní jejich blueprint, který si pak ještě musíte koupit. Což vede ke grindu a je svým způsobem opruz, že i když hru dohrajete, tak víte, že vám bylo znemožněno svobodně si vybrat z většiny bojového arzenálu (myslím, že jsem odemkl tak třetinu) a tím i herní taktiky. Ale i tak je zbraní hodně a stejně tak jejich bonusů, čímž je i náročnější dosáhnout oné správné synergie. Opět, je tady custom mode, kde si můžete nechtěné zbraně a skilly zamykat, aby se vám ve hře neobjevovaly, ale to zkrátka považuju jen za jakési obcházení špatného gamedesignu. Z těch pozitivních věcí je potřeba zmínit variabilní nepřátele a poměrně pěknou pixelartovou grafiku. Obecně ale doporučuji hrát Dead Cells teprve po výše zmíněných titulech - Hades, Spelunky 2 a kvalitních metroidvaniích jako je Hollow knight. A to nemluvím o černém koni roguelike žánru posledních let, Noitě.
+15

Cat Quest II

  • Switch 70
Cat Quest 2 je roztomilé RPG, v ktorom sa človek zhostí mačky a psa, ktoré majú (ako inak) bojovať za spravodlivosť, jednotu a rovnosť. Ide teda o hru, ktorej hlavný príbeh nenadchne, no človek sa s ním zžije a neprekáža mu.
Aj tak si myslím, že Cat Quest 2 robia zaujimavejším hlavne side questy. Pre tie je síce typické ,,choď a prines/zabi", ale keďže je svižnosť druhým menom tejto hry, človek zvládne v krátkom čase pomerne veľa z nich a tým pádom sa nenudí. Tieto vedľajšie misie sú plné mačacích a psích punov a odkazov na iné herné série, filmy, hercov alebo postavy. (Barktham Drayke, Two Furface) Ja mám na tieto veci slabosť, takže som sa dosť nasmiala a niekedy až krútila hlavou nadtým, ako dokázali tvorcovia pretransformovať kadejakú blbosť podľa ich predstáv.

V hre sa vyskytuje systém teleportov, ktoré su ale z môjho pohľadu zbytočné. My sme ich využili tak možno 2-3krát, lebo ich označenie nebolo prehľadné ale hlavne preto, lebo mapa nebola veľká a rýchly prebeh po nej bol oveľa zábavnejší. ( hlavne keď si človek odomkne chôdzu po vode)

Popri premýšľaní nad touto hrou sa ale pýtam, pre koho bola vlastne určená. Jej pestrosť, roztomilosť a vcelku jednoduchý dej môže prilákať mladšie publikum. Na strane druhej to množstvo referencií a hlavne niektoré veľmi obtiažné nepovinné misie sa sústreďujú na staršieho hráča. Tak to vyzerá, že je to asi zábava určená pre celú rodinu.

V každom prípade odporúčam hrať Cat Quest 2 v co-ope. Sama neviem ako by sa niektoré dungeony zvládli bez pomoci toho druhého a hlavne, v dvojke je to oveľa väčšia sranda. Úprimne povedané, ak by som to mala hrať sama, nešla by som do toho.

Hra prinesie peknú porciu zábavy ale treba počítať s tým, že po čase nastane určitá repetetívnosť. V dvojici to bol ale príjemný zážitok.

Pro: Humor, pekná grafika, určené rovnako ako pre dog people tak aj pre cat people

Proti: Repetívnosť, predvídateľný dej, niekedy vyššia obtiažnosť

+15

Pokémon Dash

  • DS 35
Pokémon Dash je první pokémoní hrou, která vyšla na konzoli Nintendo DS a dnes je již kultovní záležitostí. Bohužel ne zrovna v hezkém smyslu toho slova. V recenzích schytala jedno z nejhorších hodnocení pokémoních spin-offů, kde jí může zdatně konkurovat ještě všechno to, co má v názvu Rumble zhruba ze stejné éry.  

Pikachu běží jako o závod, vlastně doopravdy. Čeká ho řada různých tratí s mnoha checkpointy a překážkami. Běží po svých, jen v konkrétních momentech se může vznést s balónem a přeletět na jiné místo, nebo nasednout na Laprase a nechat se převézt přes vodu. Proti němu obvykle závodí dalších pět Pokémonů z tohoto výčtu: Meowth, Munchlax, Bulbasaur, Jigglypuff, Teddiursa, Torchic, Marill, Treecko, Mudkip, Mightyena. A zvláště podvraťák Meowth je zatraceně mrštná potvora.  

Největší zajímavostí Pokémon Dash je jeho výhradní využití stylusu ve spodní obrazovce. Minimálně z toho teoretického hlediska. V praxi je to na zabití. Závodící postavy jsou vyobrazeny v pohledu shora - myslel jsem si, že bude stačit stálý dotek na obrazovce a Pikachu tím směrem prostě sám poběží, ale ono ne. Pro jistotu uvádím, že hru jsem odehrál na emulátoru na PC a používat ke hře myš bylo hotové martýrium, protože pohyb Pikachu vzniká tím, že se zběsile mlátí do spodní obrazovky ve směru, kterým má běžet. Když se do ní škrábne jen trochu, tak popoběhne asi tři kroky a zastaví se, takže aby se udržel v pohybu, hráč je nucen neustále zuřivě čmárat ze strany na stranu. Naštěstí jsem měl po ruce můj kreslící tablet s elektronickým perem, takže s tímto nástrojem už se dalo hrát. Jen jsem měl po každé sérii tratí úplně odumřelé zápěstí a náběh na karpální tunel a cítil jsem se fyzicky zcela vyčerpán, jako kdybych opravdu zaběhl závod.  

Problém je nicméně v tom, že Dash je až příliš repetitivní a tratě vždy na stejném principu – proběhni všechny po sobě jdoucí checkpointy (i když mohou být od sebe přes půl mapy daleko) a v celkovém umístění poháru buď na jednom z prvních tří míst, abys mohl postoupit dál. V cestě jsou samozřejmě četné překážky jako les, láva, voda, písek, sníh a podobně. Pikachu se na nich ukrutně zpomaluje, pokud tedy předtím neproběhne upgradem posilujícím konkrétní rezistenci na daný terén, s ním to jde naopak rychleji. U vody zase musí najít nejbližšího Laprase a přeplavit se na něm jinam. Ostatní závodníci se samozřejmě snaží o totéž, a to rychleji než Pikachu. Pokud se blízko checkpointu nachází balónky, pak si můžete být jistí, že hned v následujících vteřinách je budete muset sebrat, vzlétnout v balónu, rychle přeletět na potřebné místo a tam seskočit s dalšími balónky dolů. Když tyto balónky při sestupu prasknete, Pikachu sletí k zemi volným pádem a je možné, že podle terénu dole se rozplácne a chvilku bude nehybný s hvězdičkami kolem hlavy.  

Což o to, pohyb po mapce tratě není příliš komplikovaný. Jen je třeba se mít na pozoru před terénem a včas si uvědomit, že je potřeba vzít nejdřív někde poblíž upgrade a teprve pak běžet dál. Nejhorší je to ovšem s orientací. Šipky ukazují přímou cestu k dalšímu checkpointu, ale už nedokáží upozornit na překážku, takže se vlivem nepozornosti klidně můžete ocitnout v propasti, utopení ve vodě nebo ve slepé uličce, jak se pořád snažíte udržet v pohybu pomocí kurzoru. Někdy ta šipka ani není vidět, takže pokud trasu neznáte, máte docela smůlu. Nápověda na horní obrazovce je velmi chaotická, někdy ukazuje pouze výsek mapky s checkpointem a když vzlétnete, musíte ručně posuvem hledat určený checkpoint a porovnávat, jestli sedí s nápovědou nahoře. Obvykle se tím však ztratí drahocenný čas. Mechanika za všechny prachy.  

Ve hře je celkem pět pohárů, o které se dá soutěžit v tomto Grand Prix. Každý z těch pohárů má v sobě několik po sobě jdoucích tratí, jež je třeba proběhnout bez možnosti přestávky nebo uložení, a průměr skóre ze všech tratí musí vystačit na jedno z prvních tří míst. Zpočátku to celkem jde, později je hra stále těžší a těžší, jak staví hráči do cesty překážky a checkpointy jsou po mapce nesmyslně rozeseté cik cak. A po úspěšném proběhnutí celého GP se konečně rozjedou vytoužené titulky, tedy pokud hráč celou proceduru ve zdraví přežil. Potom se ještě odemkne další náročnější mód, ale přiznám se, že jsem na něj už neměl nervy, což mi potvrdilo několik zkušebních pokusů. Celý GP i se závěrečnými titulky se dá dohrát za hodinku, pokud víte, co a jak. Mně to trvalo necelé tři hodiny, protože jsem řadu tratí opakoval. A upřímně, naprosto mi to stačilo.  

Co se týče hudebního doprovodu… řekněme, že tam hraje do zblbnutí něco, co se dá nazvat melodií. K tomu neustále Pikachu vykřikuje citoslovce ve variacích svého jména, což určitě může imponovat dětem, ale už ne takovým, jako jsem já. Navíc mě napadlo, že by na sebe mohli všichni Pokémoni něco pokřikovat a hecovat se, ale to se bohužel nestalo.  

Hra prý nabízí propojení na konzoli DS se slotem na GBA a s hrami předchozí generace. To samozřejmě v reálu nemohu otestovat, ale asi bych na to ani neměl chuť. Každopádně tato akce odemkne po dokončení závodů GP nové závodní mapky ve tvaru dalších Pokémonů.  

Pokémon Dash patří k těm hrám z pokémoní historie, na něž je lepší zapomenout a nenechat si jimi kazit zážitek z Pokémonů. Hru bych doporučil zájemcům o sebepoškozování, snad díky tomu uvidí světlo na konci karpálního tunelu. 

Poznámky k osobním achievementům:
Herní výzva 2022 - 3. Ticho jako v hrobě (hardcore)
Dokončený Grand Prix
Herní doba: 2,5 hodin 

Pro: Relativně krátké

Proti: Zákeřné zneužití stylusu; špatná orientace; příliš stereotypní; fyzická námaha.

+15

Afterparty

  • PC 60
Promrhaný potenciál. Děj, postavy i zasazení jsou sice fajn (vůbec celý systém a estetika pekla je to hlavní, co tento kousek táhne), ale všechno to úspěšně zabíjí hratelnost. Linearita sama o sobě by ještě asi tolik nevadila, ale co je moc, to je moc. Suché odklikávání (z velké části nezáživných) dialogů a prosté chození z bodu A do bodu B bez jakékoliv volnosti prostě zábavné není a těch pár vtipů ani celkový nádech ironie to nezachrání. Ve výsledku tento pekelný výlet není vyloženě špatným zážitkem, ale možná by bylo vhodnější zvolit jinou formu vyprávění, např. komiks nebo seriál.

Pro: ZASAZENÍ, postavy, děj, konec, dabing

Proti: linearita, nudná hratelnost, nezáživné dialogy

+15

Marvel‘s Avengers

  • PS5 70
Taková škoda! V Marvel‘s Avengers je strašně dobrého, ale celek sráží podobné problémy jako Mafii III - na první pohled bohatý svět s nudným grindem a neustále se opakující mise. A je to ohromná škoda, protože omáčka má blízko k nedrgasmu. Už ten koncept, že se člověk volně může flákat po Chiméře, která postupně ožívá, jak člověk postupuje hrou, a volně si může volit co, kde a s kým, je téměř dokonalost sama. Jenže - a těch jenže je bohužel příliš - tunění postav netáhne, mise jsou opravdu na jedno brdo (alespoň, že v rámci kulis to trochu rozčísnou poslední DLCčka), a tlačení na mikrotransakce bere hře opravdový trumf, tedy motivaci k vyzobávání misí, kdy by člověk za nasbírané mody kupoval oblečky a další blbinky. V jádru je to podle mě hodně slušná hra s velmi uspokojivým combat systémem a propracovanou rozdílností postav. Ale nemá to zdravé základy, čehož je ostatně už takovým drobným výstražným ukazatelem úvodní obrazovka, z níž není patrné, kde je hlavní kampaň a proč je tam vlastně několik různých vstupů do hry. V tuhle chvíli už je díky de facto krachu studia jisté, že tady na žádný velký update, který by výsledek spasil, nedojde. Což je škoda. Pokud si na druhou stranu tohle teď fanoušek příběhových her a Avengers koupí se slevou jako já (dvojka za Mighties edici, neberte to), dostane za svoje peníze sakra slušnou porci zábavy. Jen teda chvílemi fakt útrpně repetitivní.
+15

Vampyr

  • PC 70
Začnu tím že jsem nevěděl vůbec do čeho jdu jen to že je to hra z upírem a čekal jsem nějaký příběh a akci. musím říci že hra mě překvapila a byl jsem zní dost unešený do určité chvíle ale také tomu předcházela hratelnost jak na houpačce. tak to si postupně rozebereme a na začátek dodám že jsem to hrál na Epicu a s českým překladem zato jsem moc rád protože bez češtiny bych z hry nemel vůbec nic a pokud nevládnete nějakým podporovaným jazykem hru nemá smysl vůbec hrát.

Příběh hry je zasazen do Anglie po první světové válce období je to temné a špinavé kde probíhá epidemie. Hrajete zde za upíra co vlastně na všechno musí přijít a postupně odkrýváte příběh a příběhy postav na které narazíte. Hlavní příběh není špatní jsou místa kde věci překvapí. Vedlejší postavy už tak nepřekvapí tím co se jím stali. V této hře je postav poměrně hodně a myslím tím že jsou jich desítky a mají na výběr nespočet otázek na kteří se můžete zeptat a vše ovlivňuje postavy jim příbuzné nebo na ně navázané. Toto je jedna z věcí která mě osobně moc nesedla toho textu je tam opravdu hodně, zvláště když přijdete do nové lokace a musíte si z každým promluvit. Bavím se zde o tom kdy po hodině nepřetržitého čtení jsem měl chuť začít přeskakovat dialogy a to když návrhy na otázky byli stereotypní a opakovali se u každé postavy dokola a vesměs mě už ani nebavili informace o tom co se těm lidem stalo. Je to jedna z hlavních mechanik hry a mnoho z vás to sedne já osobně bych uvítal o něco méně zbytečných otázek. Jelikož jsem hru hrál jen jednou nemohu říci jak moc konec hry ovlivní vaše rozhodování ale určitě dialogy otevírají cestu k vedlejším misím kterých je opravdu pár na každou část města.

Pokračovat budu soubojovým systémem líbí se my poměrně jednoduchý systém ovládaní z několika abilitamy ke speciálním dovednostem a pár druhu zbraní. Zbraně jsou tu jednoruční obouruční a dva druhy střelných zbraní, vše jde vylepšit v pěti úrovních a k tomu některé úrovně mají na výběr ještě drobnou úpravu třeba zvednutí dmg nebo ochromení. Na mapě se nachází par druhu nepřátel jsou zde zastoupeni jak nemrtví tak lidé. Za získané zkušenosti můžete vylepšovat postavu v několika směrech jak v útoku tak sebe samého. je to slušně zpracované jen my vadilo že se zkušenosti nedali získávat i po vyčerpání Q neboť zabíjením nepřátel je zisk tak malí že se zato moc nevylepšíte a to nebýt slabý se hodí. Ve hře můžete hrát volbou že nebudete zabíjet civilisty a nebo naopak budete a tím si přijdete na slušné expi no volba bude na vás. Já osobně jsem se snažil hrát systémem nezabíjet lidi bohužel asi jsem ne moc zkušený a dostal jsem se do fáze kdy nešlo zdolat část která mě posune jinak než abych získal zkušenosti na vylepšení zabytím nevinných, kdyby byla varianta udělat další Q a nasbírat další zkušenosti určitě bych ji využil. Vlastně aby jste odemkli všechny úrovně vylepšení nemáte moc možností jak získávat potřebné expi.

Zde se dostanu ke kritice a to je pocit ze hry. Prostředí bylo super zpracováno vyváženost souboje a příběhy tak nějak ale vše se to tak prapodivně dávkovalo a to mě vadilo. bylo to jak na houpačce samé čtení nebo samý souboj vlastně v určité fázi mě přestali bavit rozhovory a souboje na mapě také. Největší problém bylo penalizováni za neúspěch ve hře máte možnost použít injekce na doplnění zdraví nebo krve na použití speciálních útoků jenže když je při souboji použijete a neuspějete tak jste o ně přišli tudíž opakovaní dalšího pokusu už je se snížením, munice i injekcí a také bez kapacity krve a to nebylo moc příjemné. Také zde není žádná možnost z rychleného cestování a spon z jedné strany mapy na druhou všude jen po svých takže když pak jste se chtěli někam podívat a bylo to daleko už tam člověk raději nešel jen pokud tam byl úkol. Je zde také poměrně málo surovin a získávaní materiálu na výrobu léku je také dost těžké pokud chcete město jako Lékař upír spravovat.

Závěr je taková že hra má své pro i proti a každý ho asi spatří v jiných mechanikách já vám svoje napsal. pokud se k této hře dostanete zkuste ji stojí zato ale zda vás nadchne nezaručím ale určitě si nebudete říkat že to je blbost.

Pro: Nápad, délka, zpracování

Proti: mraky textu, špatně nastavený zisk Expu

+15

Jagged Alliance: Rage!

  • PC 65
Při čekání na Jagged Alliance 3 jsem se pustil do dalšího "klenotu" ze světa Jagged Alliance. Předně je třeba říct, že na rozdíl od Jagged Alliance: Back in Action si autoři na nic nehrají, neslibují plnohodnotný titul a nízký rozpočet ospravedlňují nízkou cenovkou, která byla už v době vydání nějakých 15 - 20 €, já ji koupil v akci po pár letech za pár korun.

Jagged Alliance Rage! je z izometrického pohledu viděná tahovka, která má se světem Jagged Alliance společnou jen hrstku vybraných žoldáků. Na začátku hry si vyberete dva (já nemohl jinak než si vzít Ivana a Shadowa), z celkových šesti, později ve hře jsem přibral Raven a osvobodil Fidela, kolem kterého se točí "příběh" celé hry. Ale o příběh tu nejde, není zajímavý a sledovat ho nebudete.

Co je na hře dobré, je soubojový systém, který je zábavný a na Hard docela i napínavý. Postavy se pohybují klasicky po čtvercích, přičemž své akční body rozdělují mezi pohyb a útok, případně použití Rage dovednosti, která je u každé postavy jiná. Pro souboje je klíčový stealth, kdy se budete snažit maximum nepřátel sundat potichu zezadu, po vyvolání poplachu dojde ke klasické přestřelce.

Hra je postavena dost lineárně a přestože si někdy můžete vybrat, kterou misi ze dvou absolvujete jako první, na svobodě to nepřidává. Dokonce neverbujete milici, nezískáváte finance ani nic podobného. Což mi na hře vadilo asi nejvíc, nějaký chybějící obchodní model. Rage! totiž funguje jako takový klasický starý dungeon. Veškeré vybavení si musíte vzít v misi od mrtvých nepřátel, případně sebrat v bedně, a po vyřešení mapy se do ní už nejde vrátit. Nelze nic prodat, nic koupit, nic vyrobit, a jelikož mají postavy poměrně malé inventáře, s municí může být ke konci hry problém, když používáte jiné zbraně než nepřátelé, což vede k improvizaci. Tento prvek bych ale klidně oželel.

Stejně jako jisté pokusy o to, dát hře nějakou taktickou hloubku. Vaše postavy žízní a klesá jim imunita, Ivan je alkoholik, takže musíte neustále shánět a doplňovat vodu, antibiotika a alkohol, což je spíš jen taková zdržovací vopruz mechanika. Hra totiž neobsahuje ani nějaký souhrnný inventář po konci mise, takže musíte každého zabitého nepřítele lootovat hned po zabití, což poměrně zdržuje a rozbíjí jinak svižnou tahovou hratelnost. Vpřed Vás žene hlavně touha po lepším vybavení v dalším sektoru a poměrně jasně se rýsující finální lokace.

Na závěr musím kromě ceny pochválit i celkem rozumnou herní dobu a linearitu, kdy můžete hru dohrát v pohodě za tři odpoledne. Ostatně déle by Vás asi neudržela. I když, jak jsem napsal na začátku, narozdíl od JA BiA si na nic nehraje, tak jí spoustu nedostatků prominete.

Pro: Cena, délka hry, linearita, zábavné souboje

Proti: Vopruz mechaniky, absence obchodu, grafika postav, bugy v achievementech

+15

Songs of Conquest

  • PC 65
Song of Conquest je plne ťahovou stratégiou, inšpirovanou hlavne Heroes of Might and Magic III. S hrdinom, tu nazývaným ako wielder, obsadzujete osady, bane a ďalšie kľúčové strategické body na mape. Počas svojho putovania po herných končinách a zákutiach narážate buď na statické, nehybné skupinky nepriateľov, alebo na aktívneho, umelou inteligenciou ovládaného súpera. Ak nejde o vašeho spojenca, alebo zdanlivo nepriateľského wieldera, ktorý s vami napokon uzavrie spojenectvo, čaká vás súboj. Ten prebieha na taktickej mape rozdelenej na hexy a podľa svojej iniciatívy sa postupne všetky jednotky striedajú vo svojich ťahoch. Už tu pozorujeme prvý odklon od svojho veľkého vzoru. Počty jednotiek sú totiž limitované a až postupným vylepšovaním určitej zvláštnej vlastnosti vášho wieldera sa dajú navyšovať. To sa týka aj spojeneckých hrdinov, keďže ich počet je obmedzený počtom miest, ktoré hlavný hrdina (wiedler) ovláda. Inak sa musí každá osada, líšiaca sa podľa danej veľkosti tradične spravovať, takže okrem toho, že sa v nich dajú najímať jednotky, je možné samozrejme stavať budovy ekonomickej a technologickej povahy. Jednotky sa dajú postupne vylepšovať, hrdinovia s každou získanou úrovňou naberajú na sile a učia sa novým schopnostiam.

Fakt, že počet hrdinov je obmedzený počtom miest, mi sprvoti prekážal a bral som ho iba ako vynútené obmedzenie, no časom sa ukázalo, že takýmto spôsobom vývojári prakticky úplne eliminovali známe vyčerpávajúce presuny armád od jedného hrdinu k ďalšiemu. Každý wielder vlastní obmedzený počet jednotiek. Zároveň platí, že čím silnejšia jednotka, tým menší počet jej predstaviteľov si môžete vziať na cestu. To ma neustále nútilo sa rozhodovať, či je lepšie nabrať húfy základných milicionárov so slabučkými kušami, ktorí museli vynechať celé jedno kolo, aby mohli nabiť svoju zbraň, alebo či si radšej zobrať vytrénovaných lukostrelcov, ktorých počty síce nedosahovali ani polovicu počtu kušiníkov, no útoky mohli vykonávať každé jedno kolo. Maximálne počty jednotiek sa dajú postupne zvyšovať, avšak často som uvažoval, či skôr nie je lepšie im zvýšiť poškodenie, alebo zlepšiť obranu proti streleckým útokom, než navýšiť ich počet. Skutočnosť, že každý typ jednotky má svoj maximálny počet znamená, že sa nedá naverbovať množstvo silných monštier a vždy je nutné si určiť nejakú prioritu.

Ďalšou odlišnosťou oproti sérii Heroes of Might and Magic je oveľa výraznejší príbeh, väčšie množstvo textu, keďže nezriedka sa stalo, že hrdina sa zastavil a pustil do jednoduchých rozhovorov. Tu treba upresniť, že každý hrdina, aj ten vedľajší, má svoj význam a nikdy nevystáva.

S miernymi výhradami môžem pochváliť aj budovanie osád. Každá disponuje voľnými parcelami pre stavbu budov a počet a veľkosť parciel je určený rozľahlosťou každej osady. V nich sa dajú, okrem životne dôležitých kasární, stavať budovy, ktorých funkciou je zarábať peniaze, ťažiť suroviny, alebo skúmať nové vylepšenia. Každý druh budovy môžete postaviť aj opakovane, takže často sa mi podarilo v jednej osade postaviť identické základné kasárne, a tak som naberal doslova hordy síce slabých, ale lacných a početných potvor. Osady sa dajú opevniť a vybaviť aj obrannými vežami, ktoré budete potrebovať počas obliehania protivníkom. Takto nadobúda každé mesto svoju špecifickú úlohu, čo viedlo k tomu, že som disponoval opevnenými pevnosťami na hraniciach s nepriateľom s početnými vežami a v zázemí mi stáli mestá zamerané na ekonómiu, generujúce zlato a suroviny každé kolo.

Songs of Conquest v predbežnom prístupe ponúka štyri hrateľné frakcie, od ľudských rytierov, šľachticov, po obligátnych nemŕtvych, cez močiare obývajúci rasu jašterov až po púštny národ Barya, požívajúci strelný prach a výbušniny. Úlohu zohráva aj príslušnosť k tej-ktorej frakcii u každej jednotky , pretože to ovplyvňuje, ako sa využíva mágia, ktorá v Songs of Conquest zohráva nezanedbateľnú úlohu.  Tu prichádzame asi k najväčšej diferencii, a to nielen s ohľadom na sériu Heroes of Might and Magic, ale aj na iné analogické strategické počiny. Kúzla sa tu totiž vôbec neučia a nespotrebováva sa ani žiadna mana. Jednoducho, akonáhle sa hociktorá jednotka dostane na rad, vygeneruje svojmu hrdinovi korešpondujúci druh takzvanej esencie. Tá je potrebná najmä na kúzlenie a znovu som bol prinútený voliť, či budem radšej každé kolo zosielať slabšie kúzlo, alebo si svoju esenciu ušetrím na neskôr, aby som mohol zoslať jedno skutočne silné zaklínadlo.

Na záver si nechám negatíva, ktorých bohužiaľ nie je málo. Určite je to v  prvom rade vizuálne spracovanie, kde to vývojári jednoznačne prepálili v snahe o pixelartový grafický design. Na fórach toho bolo popísaného veľa, no podľa môjho názoru tamojší vizuál nie je iba diskutabilný, ale skôr nezvládnutý. Aj prvý Heroes of Might and Magic mal krajšiu vizuálnu stránku a prehľadnosťou hernej mapy môže Song of Conquest prvým trom dielom tejto série len ticho závidieť. Nie vždy mi totiž bolo jasné, čo je obyčajná, atmosféru dokresľujúca scenéria a čo interaktívne miesto. Týchto bonusových lokácií, ponúkajúcich nejaké dočasné vylepšenia je podľa mňa až príliš mnoho a fakt, že ich nachádzame na každom kroku, je občas až otravný.

Vôbec ma neoslnila ani strategická časť celého počinu. Hlavného hrdinu je proste nutné pretiahnuť cez komplet každú mapu, pozberať všetky tamojšie permanentné bonusy, nahádzať mu najlepšie skilly, pretože inak v závere misie zažije peklo na zemi.  Takto si vyváženie hrateľnosti u ťahovej stratégie určite nepredstavujem.

Songs of Conquest tak len sčasti naplnil moje očakávania. Je síce pekné, že už v Early Access sú k dispozícii dve kampane, množstvo voľných scenárov, editor máp a že u všetkých výhrad vývojári sľubujú nápravu. Obávam sa však, že žiadny z patchov neopraví to zásadné, to čo mi počas hrania najviac prekážalo – vizuálne spracovanie. Možno však kľúčovú rolu zohráva skutočnosť, že som nikdy nebol fanúšikom pixelartových spracovaní…

Pro: Budovanie osád rozdielnej veľkosti, inovatívny systém mágie, založený na tzv. esencii

Proti: Odpudivý pixel-artový vizuál, mapy sú príliš preplnené bonusovými lokáciami

+15 +16 −1

Overwatch

  • PC 90
Dnes jsem si uvědomil, že Overwatch ode mě nemá nejen komentář, ale dokonce ani hodnocení. What a shame! Ačkoliv jsem už dlouho aktivně nehrál, stále se jedná o jednu z mých oblíbených online her. kterou mám vždy nainstalovanou pro případ nouze.

Moje cesta ke hře vedla oklikou. Hodně jsem jednu dobu toužil po nějaké akčnější FPS online hře, ale nikdy jsem nebyl fanoušek starších her v tomto žánrů. Pak sem ale ve stejně době narazil na dvě podobné hry. Paladins a Overwatch. A protože jsem neměl moc peněz, začal jsem s free-to-play Paladins a fakt mě to bavilo. Přesto na mě hra působila poněkud nedodělaně a skiny byly vážně neskutečně drahé. A když jsem potom zjistil, že Overwatch hraje jeden kamarád – který mě pak přitáhl k partě lidí které to také hrají – koupil jsem si Overwatch během vánočních slev. A páni. Já se do toho strašně zamiloval.

A přitom jsem z počátku fakt nevěděl, jestli se v té hře neztratím. Vždy, když jsem to sledoval na Youtube, tak to na mě působilo, že se na těch mapách nemůžu nikdy vyznat a zároveň sledovat hru. Ale stačil asi týden a byl jsem jako ryba ve vodě. Nebudu se zdržovat moc popisem FPS stránky hry, protože na to nejsem ten vhodný ani to moc neumím, ale mě to vždy přišlo dobré a vyvážené. Lidé jsou odměňování za svůj um a trestání za své chyby. Jako správný noob mainím Mercy a jsem maestro support, ale když ze mě uděláte damagera, jde do to kytek. That’s me.

Nesmírně se mí líbí styl hry. Ono je to dystopické sci-fi které má ale fascinující fantasy estetiku. Anděl (Mercy), Rytíř (Reinhardt), Čarodějnice (Moira), Trpaslík (Torbjörn) a tak dále. Všechny tyto postavy mají zbraně založené na futuristických technologii, ale jejich osobní styl spadá spíše do fantasy žánru. Myslím, že je to chytrý způsob, jak přilákat fanoušky různých žánrů, a navíc to vypadá dobře.

Lore, cinematicu a eventy byli vždycky super, bohužel jak vědí ti, kdo aktivně hrají, nyní to stagnuje díky (ne)existenci Overwatch 2 a Covidu. Nicméně, nebylo by fér kvůli tomu nyní hru shodit, protože věřím, že s příchodem nové hry se to zlepší. Je třeba ale uznat kredit za to, že jsem díky předchozí práci na lore měl u traileru na Overwatch 2 stejné mrazení, jako u traileru na World of Warcraft. A to je úspěch.

Samozřejmě je třeba ocenit skvělý a přátelský obchodní model, který je v tomto případě pro Blizzard skutečně nevýhodný a bohužel si to uvědomili. Můžeme jen doufat, že pokračování bude stále podobně friendly.
Nicméně to, že jsem do hry nikdy nevrazil víc vstupní vklad + stovku, mě nakonec vedlo k tomu, že mám dnes i Pink Mercy. Protože když jsem tehdy zvážil, kolik jsem vrazil do LoLka, tak mi došlo, že bych se musel před sebou stydět. 

Overwatch rules.
+15

Teenage Mutant Ninja Turtles: The Hyperstone Heist

  • SegaMD 80
Nedávno jsem se společně s kolegy z práce účastnil na chatě jednoho z nich něčeho čemu se dnes patrně říká teambuilding a čemu se v dobách mého mládí říkalo normálně chlastačka. A jelikož jsem vytušil, že by se mohla v pozdějších fázích večera hodit, přibalil jsem si do batohu svoji hacknutou Segu Mini. A skutečně, když už jsme zbyli poslední dva nejdrsnější, došlo i na hry našeho mládí. A solidní úspěch zaznamenala kromě jiných i hra Teenage Mutant Ninja Turtles: The Hyperstone Heist.

Želvy ninja patřily mezi fenomén mého dětství. Když se na začátku devadesátých let objevily poprvé v televizi, doslova jsme je žrali (i díky odporným, žlutým, super tvrdým žvýkačkám s obrázkem, ze kterých vás po dvou minutách usilovné snahy o rozžvýkání bolela celá huba). Kdybychom se k této hře dostali z kraje devadesátek, představovala by pro nás něco jako Svatý Grál. O třicet let později už se pouze jedná o příjemný doplněk "firemní akce".

Tahle hra má přesně toho ducha, jak si ho většina dnešních třicátníků a čtyřicátníků pamatuje z automatových heren. Vyberete si jednoho ze čtyř hrdinů a pak už jen jdete zleva doprava a řežete do všeho, co se na obrazovce objeví. U nás se podle předpokladů nejprve strhla očekávaná debata, kdo si vezme Leonarda, protože za toho jsme tak nějak chtěli hrát oba. Nakonec jsem si tedy já vzal Donatella a spoluhráč Michelangela. Odvážně jsme si zvolili nejlehčí obtížnost a vrhli se do akce.

Jednou z největších výhod těchto rubaček pro Segu je jednoduché ovládání. V podstatě potřebujete jen směrový kříž, jedno tlačítko pro mlácení a jedno tlačítko pro skok. Speciální útok narozdíl od Streets of Rage nebo Golden Axe chybí. Pozitivem oproti těmto zmíněným hrám je ale to, že vaše postavy se nemůžou mlátit navzájem, což se vám u konkurence, i když se o to nesnažíte, čas od času povede. Tuhle hru si zkrátka v pohodě zahraje i člověk, který má jinak s počítačovými hrami jen minimum zkušeností.

Ve hře na vás čeká celkem pět úrovní, kde budete nejčastěji čelit různým druhům ninjů, párkrát se na vás přijdou podívat i nějací mutanti a později se utkáte i s různými podivnými elektronickými nepřáteli. Na konci každé úrovně vás pak pochopitelně čeká boss. Ti nepatří mezi nejtěžší a vzorec jejich chování se dá poměrně rychle vyčíst, takže se lze jejich útokům celkem efektivně vyhýbat. Souboje s prvními třemi bossy si pak ve čtvrté kapitole ještě jednou zopakujete. Tady bych si dovolil malou odbočku. Druhým bossem hry je Rocksteady, ale bohužel v celé hře nenarazíte ani jednou na Bebopa. Jelikož mám díky této postavě přezdívku, kterou se v počítačových hrách podepisuju dodnes, citelně mi ve hře chyběl.

Grafická stránka je poměrně vydařená. Na dobu vzniku se jedná o takový lepší průměr. Hra je hezky barevná a po celou dobu hraní naprosto plynulá bez ohledu na množství postav na obrazovce. Hudbu bych označil za standart a kromě hlavního motivu, který si ale spíše vybavuju ještě z televize, mi žádný nijak neuvízl v paměti. Nějaké příběhové pozadí ve hře sice je (Trhač zmenšil Sochu Svobody a Manhattan a vyzval Želváky, aby se mu postavili), ale jak už je pro tyhle hry typické, jde spíš jen o to, abyste měli nějaký ospravedlnitelný důvod, proč jste rozbili držku několika stovkám lidí.

Pokud si budete chtít někdy s kámošem zavzpomínat na staré časy, můžu vám tuhle hru s klidem doporučit. Ale počítejte s tím, že pokud se vydáte nakopat zadek Trhačovi sami, je (zvláště na vyšší obtížnosti) těch nepřátel na jednu zmutovanou želvu docela dost.

Pro: Klasická rubačka, jak si je pamatujeme z mládí, jednoduché ovládání

Proti: Zapomeňte na příběh, jednotlivé želvy se od sebe moc neliší, chybí Bebop

+15

Disney's Duck Tales: The Quest for Gold

  • PC 60
  • Amiga 65
Vůči této hře nedovedu být úplně spravedlivý, protože jsem celkem velký fanda Kačerů (minimálně v jejich komiksové podobě v zásadě dosud) a hru jsem velmi rád hrál v dětství - v polovině 90. let na 486ce, tedy už v době, kdy jsem znal třeba Raymana nebo Lion Kinga a nebozí Kačeři už působili notně obstarožně. Přesto mě jejich digitální dobrodružství bavilo.

V průběhu let jsem se ke hře ještě občas vracel prostřednictvím DOSboxu a zahrál jsem si taky verzi pro Amigu (na emulátoru pozdějšího výkonného modelu Amiga 1200). Když to ještě porovnám s YouTube záznamy hraní na Atárku a Commodoru, mohu k tomu říct následující:

Zdá se, že verze pro IBM PC a Amigu jsou jen lehce upravené porty pro Atari ST, které je ze zmiňovaných platforem nejméně výkonné. Vypadají totiž víceméně stejně (amigácká je tedy výrazně barevnější, ale tam vylepšení končí) a sdílí i stejné neduhy, což je především katastrofálně trhaný scrolling a nepříliš responzivní ovládání. Na emulované Amize je s ním problém nejmenší, na DOSboxu už ale hra kolikrát ignoruje stisk klávesy. Zdá se mi, že na původním hardwaru byla situace o něco lepší, nicméně nějaké to dětské vztekání na téma "ale já jsem zmáčknul mezerník a Kulík neskočil" rozhodně taky proběhlo :)

(Ohledně scrollingu - na PC to býval problém až do příchodu prvního Commandera Keena, nicméně na Amigách dokázal v pohodě fungovat i scrolling paralaxní)

Je taky škoda, že PC port nemá hudbu a zvuk je jen na speakeru, nicméně alespoň se hra vlezla na jednu disketu (i s nějakou další hrou) a nebylo třeba ji neustále přehazovat. Taky je třeba říct, že i několik let po vydání hry stále bylo běžné, že PC (kvůli ceně a své minulosti primárně pracovních strojů) zvukovkou vybaveny nebyly.

Samotné minihry jsou samy o sobě docela zábavné (džungle a šplh jsou v zásadě skákačky, lety s Rampou aspoň brzy skončí :) ), byť v dětství jsem se nejraději vrhal na docela banální focení, protože vždycky přineslo nějaký výdělek :) Problematická je ale nevyváženost hry spočívající v tom, že na vyšší obtížnosti je jádro všech problémů ve velmi náročných přeletech, které příliš neumožňují napravovat chyby a obvykle skončí havárií.

Pro: znovuhratelnost, kvalitnější než jiné dobové hry podobného typu, Kačerov jak húrikááán..!

Proti: příšerný scrolling, nevyužití možností výkonnějších dobových počítačů, obtížnost založená na letech s Rampou

+15

Supraland

  • PC 85
Po zakoupení na Epicu zdarma jedno z největších překvapení vůbec. 

Průchod hrou je založený převážně na serii hlavolamů které musíte plnit. Na každý jsou potřeba jiné nástroje a dovednosti, které postupně sbíráte, ale zrovna tak budete muset využívat předměty a mechanismy které prostě někde leží. A aby to nebylo až tak jednoduché, všechny tyto prvky jde různými způsoby kombinovat. Někdy takovým způsobem, že se plácnete po čele že vás to nenapadlo dřív. Velká část těchto hlavolamů nejde splnit hned jak k nim přijdete a musíte proto prozkoumávat svět a časem se i vracet. Pojem Metroidvania tady sedí

Ačkoliv mě většina hlavolamů bavila, některé jsou navrženy tak trochu nesmyslně z pohledu hráče, kdy po vás hra chce něco, co vám buďto vůbec nenaznačila že by mohlo fungovat, nebo po vás chce něco co funguje jen na tom daném místě. Příkladem je třeba vztah dveří a tlačítek aktivovaných vahou předmětů. Někde je nutné aby předmět zůstal na tlačítku, jinde zase dveře už zůstanou otevřené. A když bylo u jednoho hlavolamu potřeba dveře zavřít, tak mě to docela naštvalo, protože mě nenapadlo, že by ty dveře zavřít šly. 

Hra má celkem velké množství nepřátel a celý bojový systém mi vůbec nepřišel zábavný. Ocenil bych taky lepší a rozsáhlejší platforming. 

I přes neduhy je zjevné, že se tvůrci opravdu snažili. Gameplay je chytlavý a nápaditý, hlavolamy zajímavé, řada herních prvků je vypůjčená z jiných her, ale tím správným způsobem kdy to nepůsobí jako ctrl+c ctrl+v.

Po dohrání jsem rovnou vzal i DLC.

Pro: Otevřený svět, nápaditost, hlavolamy

Proti: Celý bojový systém, některé specifické hlavolamy mají pochybnou logiku,

+15

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 55
Úvod do deja
S mladým dobrodruhom a neskôr aj jeho spoločníkom sa vydáme na pomoc miestnemu mestečku, napríklad pri problémoch s drakom.

Čo nám hra ponúkne?
➤hrdinu a iné postavy: do rúk dostaneme bezmenného hrdinu o ktorom sa dozvieme len veľmi málo. A v podstate ostatné postavy sú na tom rovnako. Na nezaujímavosti postáv nesie určite podiel aj dĺžka hry.
➤príbeh: za hlavnú zápletku by sa dala považovať pomoc miestnemu mestečku a prenasledovanie draka. Do toho sa hra snaží rozvíjať pozadie malého Brenta. Všetko je to ale plné klišé. Ako celok do seba ale všetko pekne zapadá a vytvára celkom slušný a kľudný rozprávkový dej.
➤svet: celková mapa je menšia a lokácii je menej ako pri hlavných dieloch Hero of the Kingdom. Pohybovať sa budeme hlavne po lesoch, mestečku, menších horách či jaskyniach. Na nič extrémne zaujímavé ale nenarazíme.
➤nepriateľov: bojovať, pokiaľ sa to tak dá nazvať, budeme hlavne proti rôznym zvieratám. zopár goblinom a banditom. Súbojov je celkom dosť a tie zložitejšie sú otravné najviac, keďže na nich treba niekedy až dva druhy lektvarov.
➤zbieranie vecí: hlavná a vlastne jediná vec čo sa v hre dá robiť. Zbieranie a následné kombinovanie rôznych vecí ale časom omrzí.

!! Záverečné zhrnutie !!
Ďalšia hra zo série Hero of the Kingdom, ktorú som dohral až na druhý pokus. Prináša naspäť staré mechaniky a tradičný, až rozprávkový príbeh. Dostaneme do rúk na začiatku jednu postavu, ku ktorej sa pridá neskôr malá sirota Brent, okolo ktorého sa hra snaží vytvoriť jeden z klišé dejov o stratených rodičoch. Žiadna ďalšia postava nestojí za spomenutie. Za hlavný dej môžeme považovať pomoc miestnemu mestečku a prenasledovanie draka. Na žiadne veľké prekvapenie nenarazíme, keďže je celá hra ľahko predvídateľná. Lokácie sú malé a nie je ich veľa, preto sa dá hra prejsť do pár hodín. Pohybovať sa budeme hlavne v lesoch, mestečku a napríklad jaskyniach. Každopádne nič, z čoho by sme mali padnúť na riť v hre nenájdeme. Čo sa nepriateľov týka, tak narazíme hlavne na zvieratá, zopár goblinov a banditov. Súboje sú celkom otravné, hlavne pri silnejších verziách nepriateľov, kde je potrebných viac predmetov na ich porazenie. Hlavná náplň hry, a to zbieranie je celkom repetetívne, aj ked ja osobne nemám s takýmito hrami problém a vydržím pri nich dlho. O to viac oceňujem krátku dĺžku hry. Celkovo hru hodnotím ako slušnú rozprávkovú oddychovku. Priemer na hranici s podpriemerom. Pokiaľ bude príležitosť rád si vyskúšam aj The Lost Tales 2.

➤Čas strávený v hre: 5,6 hodín
➤Achievementy: 26/26

HODNOTENIE: 55/100%
+15

This War of Mine: The Last Broadcast

  • PC 80
V druhom DLC z balíku Stories pre This War of Mine sa ujmeme rozhlasového hlásateľa Malika a jeho ženy menom Esma, ktorý sa snažia pomocou vysielania dostať dôležité správy medzi občanov.

Dostaneme do rúk síce dve postavy, no budeme ovládať hlavne Esmu, keďže Malik je invalid, ktorý sa môže pohybovať len na jednom poschodí a aj to veľmi pomaly. Takže sa ho dalo využívať primárne len na vysielanie správ. Vylepšovanie základne bolo viac potrebné ako v Father’s Promise ale nakoniec som aj tak nevyužíval všetko, len sporák na varenie a stanicu na vyrábanie cigariet. Celý prechod trval 14 herných dní, takže neboli žiadne problémy s hladom a podobne. 

Občas nastali problémy na nočných zberoch surovín. Keďže sa na niektorých miestach nachádzali vojaci či banditi, a ja som nechcel nikoho zabíjať, tak niekedy nastali problémy. Najhoršie to bolo v sklade, ktorý bol kompletne obsadený banditmi. Tam som hru musel opakovať aj 5 krát, až som to nakoniec vzdal a jedinú túto lokáciu som neprešiel. 

Po príbehovej stránke sme sa točili hlavne okolo vysielania správ, ktoré zistila Esma na nočných zberoch. Či už neškodných ako o počasí či viac odvážnych, ako prezradenie ostreľovača či odhalenie minometného útoku na civilistov. Každá odvysielaná správa mala dopad na rôzne lokácie a hru samotnú. Zvolil som cestu podporovania rebelov a tým pádom som na seba priťahoval väčšiu pozornosť armády, aj za cenu ich možnej pomsty. A aj ked som tušil, že vďaka mojim rozhodnutiam nedopadnú moje postavy dobre, tak som si za nimi stál. Koniec bol nakoniec presne taký, aký som si prial a bol som s ním veľmi spokojný. 

Celkovo hodnotím druhé DLC z balíku Stories lepšie ako to prvé. Viac ma bavilo a veľmi oceňujem rôzne rozhodnutia a ich dopady na celkový dej. Vylepšovanie základne stále nemá žiaden väčší zmysel. Spokojný som aj s koncom, ktorý aj napriek nepríjemným udalostiam dopadol podľa mojich predstáv. Ostáva už len posledné DLC a som celkom zvedavý aký príbeh nám vyrozpráva.

HODNOTENIE: 80/100%
+15

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 2

  • PC 65
Tak jsem si to zase neodpustila a během slev jsem si další díl HotK koupila. Už jsem to snad psala v komentáři k jinému dílu téhle série, ale všechny hry jsou skoro na chlup stejné, jak vizuálně, tak herní náplní. Žádné novinky se neobjevily ani v pátém díle HotK, jakýsi druhý díl The Lost Tales není o nic horší nebo lepší než ten předchozí... je totiž úplně stejný: záporák je jasný od chvíle, co se objeví na obrazovce; nikdo vám zadarmo nepomůže a cestovat budete sem tam kvůli lektvaru, zlomené dýce, hladu anebo proto, že máte (zase) hluboko do kapsy. Repetitivní herní úkony omrzí i během té zhruba tříhodinové herní doby. Nerespawnující se byliny/houby/žáby/ryby taky znepříjemňovaly ten závěr hraní. Poprvé se mi taky stalo, že jsem všechny achievementy získala během hlavní dějové linky a ne až po jejím dokončení. Nevím jestli to brát jako plus anebo jako důkaz, že je ta hra ještě osekanější než bylo The Lost Tales 1 v porovnání se třetím dílem.

Na jednu stranu mají Lonely Troops už fanbase založenou právě na téhle sérii, vždyť i já si koupila pátý plátek toho samého chleba, ale tak nějak doufám a hlavně jsem zvědavá jestli/až přijdou s něčím novým. Na odreagování a vypnutí mozku je to sice fajn oddychovka ale i tak od nich čekám trochu víc.
+15

Ready Or Not

  • PC 80
Ready or Not je intenzivní, taktická střílečka z pohledu první osoby. Hra zobrazuje moderní svět USA z pozice policejních jednotek SWAT. Hráč se ocitá v roli velitele protiteroristické jednotky, jejíž cílem je zneškodňování nepřátel a osvobozování rukojmích. Čtvrtému SWATu se tedy pomalu rýsuje víc než zdatný nástupce.

Začínáte na střelnici, kde si můžete měnit například vaše vybavení. K dispozici máte útočné pušky, samopaly, brokovnice, různé druhy pistolí, ale například i balistický štít, beranidlo, oslepující a plynové granáty, světlice a další. Vaší postavě lze změnit vzhled, maskování, ale například i typ brnění, helmy, nasadit jí noční vidění a další serepetičky jako omračovací výzbroj. Samozřejmostí je i typ munice dle průraznosti. Po vašem vybavení je na místě si jej osahat na střelnici a rovněž si projít cvičiště. Zbraně mají na můj vkus velmi realistické ozvučení, ale překvapilo mě, že příliš nekopou. Samozřejmostí je jejich osazení různými zaměřovači, lasery, svítilnami, kompenzátory nebo tlumiči. Poté vám už nic nebrání vrhnout se chytat zloděje.

Mise jsou rozmanité a stejně tak jejich zaměření. Obvykle se ale jedná o souhrn akcí ve stylu najdi, zajisti, svaž, nahlas, zabezpeč zbraně, případně pokud protivníci kladou tuhý odpor, zabij. Nepřátelé jsou velice vynalézaví a pokud se hned nevzdají, budou po vás pálit a poté se v úprku schovají třeba za roh a zaútočí na vás například nožem. Po posledním patchi se dokonce schovávají ve skříních nebo za překážkami a mohou na vás kdykoliv vyběhnout zezadu. Toto nebo zásah do hlavy obvykle znamená okamžitou smrt a nutnost restartovat misi. Je tedy na místě zvolit pomalý a taktický postup. Dívat se pod dveře zrcátkem, odhalovat nastražené pasti a především spolupracovat s ostatními členy týmu. Ať už vyražením dveří a následným hozením oslepovacích granátu nebo pomalým přemísťováním, což vám postup misí rozhodně usnadní. Protivníci jsou totiž rozmístěni náhodně, což je víc než potřebné u těchto typů her. Splněním úkolů mise vás hra ohodnotí body na stupnici F, E, D, C, B, A, A+ a S. Nejnižší stupeň F je vyloženě propadák, kdy obvykle rychle zemřete a nejvyšší S je absolutně učebnicová čistá práce bez jediné chybičky. Tedy zatčení všech nepřátel aniž by jediný z nich zemřel, záchrana všech civilistů, jejich nahlášení velitelství, zajištění všech zbraní, žádná střelba do vlastních řad, žádná smrt vašich mužů a žádné přehnané násilí navíc při zatýkání. Hrát se dá buď sólo se čtyřmi AI a nebo až v pěti lidech v kooperaci. Většina misí má i hodně potemnělou a hororovou atmosféru okořeněnou hudebním doprovodem dle aktuální situace. A někdy vás tlačí i čas a to je teprve pořádné maso. Brutalita v misích je převeliká. Budete čistit varny drog, místa kde se natáčela dětská pornografie, nebo osvobozovat místa ovládaná teroristy. Kolem vás budou pobíhat zdrogovaní kriminálníci, po zuby ozbrojená nepřátelská bezpečnostní agentura nebo zmínění teroristé odněkud z blízkého východu. Prostě surová realita jak ji ani možná neznáte. Hra z výše uvedených důvodů není absolutně vhodná pro děti.

Vývojáři z VOID Interactive jsou v kontaktu s policejními týmy, aby vytvořili co nejrealističtější herní zážitek. A to zejména z hlediska balistiky, odrazů, reakcí kevlarového brnění a podobně. Bohužel, hra jakožto verze v předběžném přístupu je stále ještě plná zásadních bugů. Například nelze vylézt určitá schodiště, ale sejít je lze. Nebo při hře sólo se dva členové vašeho týmu někde zaseknou a nejsou schopni se k vám dostat. Jednou se mi toto stalo s celým týmem a musel jsem misi dohrát sám. Co opravdu naštve je pokud se zabuguje nepřítel nebo civilista do zdi nebo objektu a nejde svázat, nahlásit ani nosit. O zbraních, které zalehne mrtvola a taktéž se nedají nahlásit ani nemluvě. Rovněž nelze kolečkem myši měnit vybavení jako v drtivé většině FPS. Otravné také bude, když se zaseknete ve hře a nebudete moci najít nějaký konkréní předmět nutný k dokončení mise. Prostě budete muset hledat, hledat a ještě jednou hledat. Doufejme, že se bugy povede postupně odstranit a budeme tu mít po letech plnohodnotnou policejní hru s hodnocením přes 90%. Potenciál zde rozhodně je.

Pro: atmosféra, zvuky zbraní a okolí, chování protivníků, místy až hororové stavy ve hře, spolupráce s AI, COOP až v pěti lidech, počet misí a jejich zaměření, extrémní brutalita

Proti: zásadní bugy kazící zážitek z hraní, nevhodné pro děti a publikum mladší 18 let

+15

Virtua Racing

  • SegaMD 55
Virtua Racing byla jednou z nejdražších her pro Segu Mega Drive. V době vydání stála rovných 100 dolarů, což bylo jen o něco méně, než stála v roce 1994 zbrusu nová Sega. Důvodem vysoké ceny bylo to, že cartridge s hrou obsahovala speciální SVP mikročip, který výrazně zvýšil výkon stárnoucí konzole, díky čemuž se na ní podařilo plynule rozběhnout závodní hru v plně polygonové grafice.

O podobný kousek se několikrát pokoušelo i Super Nintendo se svým Super FX čipem, jenže hry jako Star Fox a Stunt Race FX sice svým 3D zobrazením značně předběhly dobu, ale díky velmi nízkému frame rate jsou tyto hry z dnešního pohledu hratelné jen obtížně. Moc bych si přál, abych mohl napsat, že Virtua Racing dopadl mnohem lépe, ale to bohužel nemůžu. Frame rate je sice mnohem vyšší než u her se Super FX čipem a hra běží de facto naprosto plynule, ale se samotnou hratelností už je to mnohem horší.

Ve Virtua Racing pro Segu Mega Drive máte k dispozici pouze jedno jediné auto a tři krátké tratě. Na výběr jsou tři obtížnosti a zajet si můžete jednotlivý závod, vyzkoušet si některou z trati nebo si zazávodit ve dvou. Hru ve dvou jsem nezkoušel, ale podíval jsem se na video na YouTube, z něhož je patrné, že i ve dvou vše běží naprosto plynule. Toho autoři docílili tím, že odstranili některé objekty v blízkosti tratí, ale myslím si, že při split screenu si toho stejně skoro nikdo nevšimne. Závodí se na pět kol a jedno kolo zabere na prvních dvou tratích kolem 40-45 vteřin a na poslední kolem 50-55 vteřin.

Tratě jsou označeny jako lehká, střední a těžká, ale dle mého názoru je nejtěžší tratí ta střední. Nelze závodit s tím, že máte celou dobu nohu jen na plynu. Je potřeba se naučit, kde na které trati brzdit a v jaké rychlosti a jakou stopou projíždět jednotlivé zatáčky. Pokud totiž vyjedete z trati a dojde ke kolizi s hrazením nebo s jiným vozem, může se vaše formule otočit kolem vertikální a dokonce i kolem horizontální osy. Při opakovaném nárazu se váš vůz může poškodit, což má za následek trvalou ztrátu rychlosti. Dá se sice zajet do boxu, kde vám formuli celkem rychle opraví, ale to i tak většinou znamená, že můžete zapomenout na lepší umístění.

Obtížnost je totiž docela vysoká. V této hře vám sice soupeři vzadu budou překážet jen krátce po startu, ale jakmile se dostanete výš, budete si muset každou lepší pozici poměrně těžce vybojovat a pokud neznáte tratě opravdu dobře, nejspíš můžete na stupně vítězů zapomenout. Pokud by se vám nějakým zázrakem podařilo vyhrát na všech třech tratích alespoň na obtížnost normal, odemknou se vám jejich zrcadlové varianty. Nepříjemné je ovšem to, že hra nemá žádný systém ukládání ani kódů, takže si při příštím spuštění nepamatuje vaše nejlepší časy a pokud si chcete zajezdit na zrcadlových tratích, musíte si je znovu vyjezdit.

I kdybyste byli sebelepší závodníci, bude vám život komplikovat grafika. A to tak že hodně. Ono je sice krásné, že se podařilo dostat na konzoli, která vyšla na konci 80. let, polygonovou grafiku, ale cenou za to byla její nízká kvalita. Že objekty kolem trati nevypadají nijak hezky, to by zase tolik nevadilo. Mnohem horší je to, že vozovka je strašně tmavá a obzvláště modré vozy vašich soupeřů většinou uvidíte na poslední chvíli, takže buď narazíte do nich nebo to pošlete mimo trať. Obojí má za následek vaši otočku a tedy i výrazné zpomalení. I přes nehezký vizuál oceňuji to, že k dispozici jsou hned čtyři různé pohledy (zezadu, zezadu z dálky, shora a dokonce z kokpitu). Zvuky motoru nejsou špatné, ale soustavné opakování hlášky "Time bonus" doplněné asi pěti vteřinovým kusem melodie při každém projetí checkpointu mi celkem rychle začalo lézt na nervy.

Virtua Racing je hra, která psala historii. Jako takovou by možná stálo za to ji alespoň vyzkoušet. Ale díky jediné formuli a pouhým třem tratím na mě působí spíše jako nějaké technologické demo, na němž si autoři chtěli vyzkoušet, co dokážou ze stárnoucí konzole vymáčknout.

Pro: Kus videoherní historie, čtyři různé pohledy

Proti: Grafika, málo tratí, jen jedna formule, hra si nepamatuje vaše časy, celkem vysoká obtížnost

+15

Gears of War: Ultimate Edition

  • PC 90
Já mám tu hru prostě rád. Užil jsem si ji v roce 2007 sólo, posléze o několik let později hned 2x s bratránkem v coopu a nyní se kruh uzavřel v podání Ultimate Edition, prozměnu zase sólo. Gears of War je přímočará cover-based střílečka, sic ve svém prvním dílu s velmi minimalistickým on-the-road příběhem, ale velmi zajímavým zasazením a až překvapivě bohatým lore, jehož největším nedostatkem je to, že si ho člověk musí dohledat na wiki. GeoW tedy trpí stejnou chybou, jako všechny velké slavné akční sci-fi série - od Killzone až po Halo - leč plynoucí z podstaty svého žánru lineární střílečky.

GeoW jsem dohrál několikrát. Zatímco při prvním hraní jsem netušil ani, že se nebojuje s emzáky na Zemi, při posledním runu jsem se architekturou planety Sera vyloženě kochal a lovil různé detaily. Může za to asi i fakt, že hra opravdu výrazně prokoukla, všechno je najednou mnohem detailnější. A že grafika není tak přesaturovaná a textury tak low-res, jako u původní verze, tak i rozpoznatelnější. Ultimate Edition v tomto ohledu nelze jednoduše nenazvat opravdu poctivým remasterem. A remaster to není jen vizuální, i hudba a zvuky působí daleko mocnějším dojmem (např. rachot gearu a dupání při chůzi).

Nemám sice na dnešní poměry nejsilnější mašinu, ale časté propady snímků a trhání hry v momentech, kdy se zjevně načítá další část mapy, připisuju na vrub mizerné optimalizaci, než-li své sestavě. Určitá neodladěnost a různé drobné grafické glitche a fyzikální bugy bohužel zážitek přeci jen trochu kazí a je škoda, že se je tvůrci ani nesnažili fixnout.

Hratelnost je na tom ale stále dobře. Je sice znát, že už se dneska tempo cover-based stříleček trochu posunulo a GeoW může občas působit trochu těžkopádným a pomalejším dojmem, ale mně tahle minimalistická, ale ve svém jádru velmi odladěná a zejména na gamepadu zábavná hratelnost s minimem odboček seděla už tehdá v roce 2007 a nemám pocit, že by nějak výrazněji stárla. Komorní styl vyprávění, kdy je celá hra jednou ucelenou misí odehrávající se v rozmezí jednoho dne, mi taktéž sedí. Jen je trochu škoda, že je hra na propracovanější dialogy poměrně skoupá a hlavní postavy jsou spíše jen takové zábavné macho karikatury, než-li uvěřitelné charaktery.

Ale jak říkám, já mám tu hru prostě rád.

Pro: hratelnost, tajemný setting, stylizace, architektura, gunplay, citelně vylepšená grafika, vyšší dynamický rozsah a obecně kvalita ozvučení, zajímavý lore...

Proti: ... který si člověk ale musí najít na wiki, optimalizace, drobné grafické a fyzikální glitche, AI spolubojovníků

+15

Streets of Rage

  • SegaMD 90
V průběhu videoherní historie zažívaly nejrůznější žánry své vzestupy, vrcholy a pády. Na začátku devadesátých let svůj vrchol zažívaly hry v angličtině označované jako beat 'em up, kterým se krásně česky říká mlátičky nebo rubačky. Domovem jedněch z nejlepších rubaček všech dob se pak stala konzole Sega Mega Drive. Ta si zpočátku vystačila s porty automatových pecek jako Altered Beast a Golden Axe, ale všem asi bylo jasné, že uzrál čas na nějakou vlastní původní hru. Tou se v roce 1991 stala Streets of Rage.

Streets of Rage vás zavede do blíže nespecifikovaného amerického města, které zcela podlehlo nadvládě gangů a jiné zločinecké chátry. Tři bývalí policisté se už na to nemohli dívat a rozhodli se ulice vyčistit. To vše se dozvíte z textového intra a zároveň je to veškerý příběh celé hry. S žádným dalším textem se už v průběhu hry nesetkáte a rovněž závěr je vyřešen asi pěti malými obrázky, které se ukážou v závěrečných titulcích. Ale řekněme si upřímně, že hrát rubačky kvůli příběhu je stejné jako se kvůli příběhu dívat na porno nebo jihoamerickou telenovelu.

Nejprve si samozřejmě zvolíte, za koho budete hrát. Na výběr je blonďatý karatista Axel Stone, černošský boxer Adam Hunter a rusovlasá judistka Blaze Fieldingová. V popisu je sice u každé postavy napsáno, jaký styl boje preferuje, ale v konečném důsledku je rozdíl mezi postavami minimální. Axel by měl být nejsilnější, Blaze nejrychlejší a Adam takový zlatý střed. Prostě klasika. Hra používá jedno tlačítko pro skok, druhé pro mlácení a třetí pro speciální útok. Přesto, že se veškeré útoky provádějí jediným tlačítkem, využívají postavy pro eliminaci nepřátel několik různých úderů, kopů, kopů s výskokem, chvatů nebo přehození přes hlavu.

Ve hře na hráče čeká celkem osm úrovní. První dvě se odehrávají ve městě a pak následují pláž, molo, loď, průmyslový areál, výtah a hotelové apartmá hlavního padoucha. Běžných nepřátel je celkem pět druhů a já jsem si je pro sebe pojmenoval jako sígr, pankáč, karatista, domina s bičem a žonglér. Každý z nich se vyskytuje v několika barevných provedeních, takže pokaždé když uvidíte známou postavu v nových barvách, můžete očekávat, že bude způsobovat větší poškození a víc toho vydrží. Na konci všech úrovní kromě sedmé se také připravte na souboj se závěrečným bossem. Jak už tu napsal Psyx, bossové jsou parchanti a souboje s nimi jsou pořádná výzva. Pokud je boss jeden, tak se časem dá vypozorovat nějaký vzorec, podle něhož útočí a tomu se pak přizpůsobit. Horší ale je, že v několika případech jsou bossové dva. Obzvlášť mi tekly nervy na konci pátého kola, kde je na konci potřeba porazit dvě karatistky. Jsou dotěrné, hbité a všude. I při hře na nejlehčí obtížnost mě dvojčata stála vždy nejméně dva životy. Aby toho nebylo málo, v posledním levelu si souboj se všemi bossy dáte ještě jednou. Když jsem hrál Streets of Rage poprvé a těsně před koncem jsem uviděl znovu dvojčata, neměl jsem daleko k zuřivému výkřiku.

Co se týče obtížnosti, tak na nejlehčí je hra celkem bez problémů dohratelná, ale už na normální se připravte na solidní výzvu. První čtyři úrovně jsou ještě v pohodě, ale v páté už začíná nepřátel povážlivě přibývat a už se zde střetnete s jejich silnějšími variantami. Naštěstí můžete několikrát během hry použít speciální útok. Po stisknutí tlačítka A se objeví policejní auto, z něhož policista na vaši pozici vypálí střelu z raketometu, která zasáhne všechny protivníky na obrazovce. Ve hře lze po rozbití některých objektů nalézt jablka, která vám částečně obnoví zdraví, případně maso, které vás "uzdraví" úplně. Občas se místo poživatiny objeví nějaká zbraň jako třeba železná tyč, baseballová pálka, nůž nebo láhev od piva. Tyto předměty vám pochopitelně ulehčí eliminaci nepřátel, ale počítejte s tím, že sígři je také umí zvednout a použít a dost často se s nimi přímo objeví. Speciální útoky si nemusíte šetřit do posledního levelu, protože ten se celý odehrává uvnitř hotelu, kam policie střílet nemůže. Asi na třech místech je možné nalézt život pro vaši postavu a stejně tak po získání 50 000 bodů se váš počet životů zvýší o jeden. Další život pak přibyde po každých dalších 100 000 bodech.

Grafika není úplně špatná, ale myslím si, že v roce 1991 na Segu Mega Drive vyšly i mnohem hezčí hry. Moc mě nenadchnul vzhled hlavních postav, které působí neostrým dojmem. Naopak se povedla pozadí v některých lokacích. Hodně se mi líbila úroveň odehrávající se na molu, v níž se noční město odráželo na mořské hladině, nebo osvětlené lodě v pátém levelu. Jestli v něčem Streets of Rage exceluje, pak je to hudební doprovod. Už skladba, která se ozve při spuštění hry je vynikající. Každou úroveň doprovází jiná skladba a jen těžko byste mezi nimi hledali vysloveně špatnou. Já vím, že hudba je otázka vkusu, ale já osobně považuji tento soundtrack za jeden z nejlepších, co kdy v počítačovém průmyslu vznikl.

I přes své stáří zůstává první díl Streets of Rage jednou z nejlepších her ve svém žánru. Pokud máte po ruce kamaráda, kteremu nevadí hrát 30 let starou hru, určitě si tuhle legendu alespoň vyzkoušejte, protože ve dvou hráčích je tahle hra pořád pecka. Druhý díl je sice kromě soundtracku ve všech ohledech lepší, ale já měl vždycky slabost spíše pro jedničku.

Pro: Hratelnost, vynikající soundtrack, skvělé ve dvou hráčích

Proti: Horší grafika postav, postavy se od sebe moc neliší

+15