Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Evil Within

  • PC 80
Tak po niekoľkých mesiacoch odkladania, hrania, posúvaniu sa k iným projektom a podobne som sa konečne dostal na koniec tohto titulu. A nie dôvodom nie je to, že by ma hra nebavila. Lenže vždy mi do toho prišli iné povinnosti, ktoré mali nakoniec prednosť. Ale konečne som sa dostal úspešne na koniec. A môžem povedať, že to stálo za to dohrať. The Evil Within je podľa mňa poctivo spracovaný hororový titul, ktorý rozhodne stojí za to vyskúšať na vlastnej koži.

Za najväčšie plusy považujem skutočnosť, že často ma hra nútila premýšľať inak, než sa pustiť do boja. Pretože munície je v hre málo a často treba hľadať iné riešenia. Alebo jednoducho z boja zutekať. Nie vždy je to ale možnosť. A niektoré boss súboje ma vedeli poriadne vytrápiť. Pretože som často absolútne nebol z hry jasný, ako to mám vlastne celé spracovať. Niekedy sa treba poriadne rozhliadnuť okolo seba, no kým si stihnete uvedomiť čo sa od vás očakáva, už skončíte v pazúroch nepriateľa (v mojom prípade najčastejšie Laury).

Príbehová línia možno nepatrí medzi najzaujímavejšie a jednotlivé konflikty a situácie, ktoré tu boli treba riešiť mi neprišli unikátne, no hra si to veľmi dobre kompenzuje svojou atmosférou. Často vyzerá celé okolie veľmi temno, z každého rohu číha nebezpečie a jediný pocit bezpečia dáva asi skutočne iba safe room, z ktorej počuť príjemnú hudbu z gramofónovej platne. A na prítomnosť Tatiany Gutierrez som si veľmi príjemne vždy vedel zvyknúť.

Nepodarilo sami prejsť celý titul na 100%, možno sa niekedy do hry vrátim a skúsim doskladať tú mapu, ale som nadšený, že sa mi podarilo dostať úplne na koniec. Pretože miestami bola tá cesta skutočne tŕnistá a náročná. Uvidíme ako dopadne pokračovanie keď sa k nemu dostanem.

Pro: atmosféra, limitované množstvo munície, Sebastian je dobrý hlavný hrdina, niekoľko zaujímavých nepriateľov a bossov

Proti: príbeh nie je veľmi zaujímavý, občas to vie byť frustrujúce

+14

BioShock Infinite

  • PC 95
Do třetího dílu této skvělé série se mi popravdě moc nechtělo. Předchozí díly mi daly občas zabrat a z traileru na mě Infinite působil tak, že se bude jednat o frenetickou akci, plnou střílení v pohybu (při letu na háku). Nakonec se ukázalo, že se střílení z háku dá ve velké míře vyhnout a příběh, prostředí, atmosféra a hudba je tak strhující, že lituji, že jsem s hraním otálela.

Obecně mám ráda příběhy, kde je vše dostatečně vysvětlené, a hlavně jsou ukončené. Není nic horšího než otevřený konec. Bohužel v dnešní době najít příběh s řádně ukončeným dějem, je dosti obtížné, skoro až nemožné. To se týká filmů, seriálů i her (i když je pravda, že u her je to méně). Chápu, že autoři chtějí nalákat na pokračování, ale když to se neuskuteční, otevřený konec zůstane napořád.

Příběh BioShocku Infinite je dle mého názoru ukončený dostatečně, ale s tím vysvětlením je to horší. Příběh mě zcela pohltil. Už se mi dlouho nestalo, že jsem po dohrání hry byla takhle posedlá hledáním dalších informací a různých teorií k příběhu. Bohužel, na spoustu otázek, které mám, jsem odpověď nenašla, možná protože vůbec není.

Booker je jako hlavní postava velmi sympatický. Je to takový ten typický drsňák, který zabije všechno, co se mu postaví do cesty, snaží se vypadat bezcitně, ale v nitru je vlastně hodný a citlivý. Pozor opravdu velký spoiler! Tahle jeho představa ve mně měla být otřesena při odhalení, že se jedná o stejnou osobu jako je Comstock. Ale vlastně ne tak docela, protože tohle mi ve hře vlastně nesedělo a vlasntě jsem se rozhodla to neakceptovat. Jedno rozhodnutí, jestli se přidá, nebo nepřidá k babtistům, z něj přece neudělá někoho úplně jiného. Booker je člověk, který dělá chyby. Rozhodl se zaplatit dluh svou dcerou, ale nakonec si uvědomil hrůznost svého rozhodnutí a snažil se ji dostat zpět. Bylo ale už pozdě. Když zachránil Elizabeth, chtěl jí místo do Paříže odvést do New Yorku, ale vsadím se, že kdyby se tam dostali a jí by hrozilo další uvěznění, ochránil by jí. Snaha jí chránit se ukazuje vždy, když je v ohrožení. Chce jí pomoci a vůbec nemyslí na to, že ji potřebuje ke splacení dluhů. Jde mu čistě o ní, je to typický hrdina. Comstock naopak svá špatná rozhodnutí dotahuje do konce. Elizabeth šoupne do věže a roky ji tam vězní. Bez milosti se zbavuje všech, kteří ho ohrožují, mezi miniž je i jeho žena. Pod jeho tyranskou vládou trpí spousty lidí a má ambice ovládnout snad celý svět. Je zobrazen jako typický padouch. Opravdu mi nepřijde, že by ti dva měli něco společného. Pokud se jedná o toho samého člověka, jdoucího jen po jiné cestě dané jedním rozhodnutím, čekala bych, že nitro dotyčného člověka bude stále stejné. Stejný základ, jiné provedení. Tito dva mi nepřijdou postavení na stejném základu. Možná Comstock byl nucen Elizabeth zavřít kvůli své ženě, která v ní viděla důkaz nevěry svého muže a následně bylo potřeba krotit její schopnosti, ale to na věci nic nemění. Prostě v něm nevidím stejného člověka jako je Booker.

Elizabeth je také velmi sympatická. Na to, že byla celé své dětství držena v izolaci ve věži jen s robotickým ptákem jako strážcem, je překvapivě duševně nedotčena.

Je zvláštní, jak výrazně více emocí ve mně vyvolává dojem ze hry, ve které vidím spoustu nesrovnalostí, které nechápu, oproti těm hrám, které mi vlastně dávaly smysl. Tím myslím předchozí BioShocky. To jsou skvělé hry, které jsem si opravdu užila, ale rozhodně jsem o nich po dohrání tolik nepřemýšlela, jako po dohrání Infinite. Kromě již zmíněného nesouhlasu s tím, kdo je vlastně Comstock, jsem přemýšlela o konci hry. Jestli Elizabeth zabily Bookera před rozhodnutím, že se přidá k babtistům a stane se Comstockem, jak to že existuje (narodila se až poté), nebo ho zabila až po tom rozhodnutí? Takže v realitách, kde se k baptistům nepřidal stále žije? A pokud se celá věc s Comstockem nestala, Elizabeth by neměla mít své schopnosti.  

Jak to, že je Comstock prorok? Ze hry to vypadá, že prorokoval úspěch Columbie ještě před jejím postavením. To muselo být ještě před tím, než potkal Rosalindu Lutece, tak nemohl při tomto proroctví využít přístupu do jiných realit. S tím souvisí i trhliny. Jsou prezentovávány jako přístup do jiných realit, ale evidentně s nimi jde cestovat i časem.  

Ve hře vůbec nebylo zmíněno, že pokud existují všechny možné alternativní reality, tak jistě byla i nějaká, kde se Booker rozhodl dceru nechat na vůbec jí Lutecemu nedal. Zajímalo by mě, jaká by v této realitě byla Elizabeth/Anna.

Když přehlédnu všechny mé nezodpovězené otázky, jedná se o skvělou hru. Až roztomilá grafická stylizace hry je pro BioShock typická. Asi všechny BioShock hry také kladou důraz na dech beroucí představení města, kde se odehrávají. Infinite není výjimkou.
Trochu jsem měla problém s titulky, které na mém monitoru byly mrňavé bez možnosti jejich zvětšení.

Jedná se o hodně přímočarou hru s malými možnosti prozkoumávat a vracet se zpět. To ale mě osobně aktuálně nevadí, naopak takovéto hry vyhledávám. I když nějaké to hledání je potřeba k posbírání nahrávek. Mě se téměř nikdy na první pokus nepodaří všechny předměty, v tomto případě nahrávky, najít, i když si myslím, že vše prohledávám pořádně, ale ono stačí se někde nechat unést, nějakou část neprojít pořádně a už vám pár věcí může uniknout. Tak to má spousta her. Co se týká prohledávání, tak oceňuji, že vás Elizabeth upozorní na místa, po kterých už nebude možné se vrátit, tak máte možnost ještě před vstupem do těchto míst vše ostatní pečlivě projít.

Úplně na začátku hry se mi líbila interakce s prostředním lidé se spolu baví a občas na ně Booker reaguje a odpovídá jim.

Plasmidy, v tomto případě Vigory nedávají smysl, v původních hrách se jednalo o společenstvo, které toužilo po zdokonalování, schopnosti souvisely s adamem a sittle sistters, ale zde nic takového není. Jedné vysvětlení je, že je našel Comstock v některé z trhlin. Toto je nakonec vysvětleno v DLC tím, že společně spolupracovali Suchong a Fink.

Oproti předchozím dílům můžete mít u sebe pouze 2 zbraně, což samozřejmě sebou občas přinese nějaké ty komplikace. Elizabeth vám háže náboje jak o život, tak se na nulu téměř nedostanete. Já měla problém až při tom úplně posledním souboji, který (jako jediný) jsem si musela párkrát zopakovat.

Hru jsem si užila. Byla intenzivní jak příběhově, tak v soubojích. Určitě jí přidám mezi mé nejoblíbenější hry a nechápu, že jsem váhala, jestli ji vůbec hrát.

Rovnou sem k hlavní hře přidám i pár mých poznámek k DLC:
Burial at Sea I – Přesto, že mi celou dobu hraní hlavní hry Elizabeth nikdy nevadila v cestě, tady se tedy plete pod nohy řádně. Je to možná tím, že v hlavní hře jsem moc nevolila stealth přístup. V DLC mě hodně štvala.
Příběh tak úplně nenavazuje na konec hlavní hry, ale když přivřeme obě oči, tak to nevadí. Je zajímavý, a to je hlavní
Burial at Sea II – Jako Elizabeth se máte cítit slabší a zranitelní, a to má motivovat k ještě většímu použití stealthového přístupu. Ukázalo se, že je opravdu jednoduché nepřátelům utéct. Když tedy uděláte chybu, nejste za to potrestáni tím, že musíte všechny nepřátele zabít v otevřeném souboji, čímž byste si vyplácali cenné náboje a ostatní věci. Prostě jen utečete a po chvilce, když se situace uklidní, tak pokračujete v tichém odklízení jednoho nepřítele po druhém.

Pro: Booker, výkon Troye Bakera, příběh

Proti: Nezodpovězení všech mých otázek

+14

Nine Witches: Family Disruption

  • Switch 65
Tohle nejde přirovnat k ničemu jinému než k Troma filmům. Je tu gore, náckové, chcanky, prdy, hovna, pochcaní náckové, poblití náckové, tří-varlovití lososy a jo a abych nezapomněl...ještě je tu pití chcanek.

A jelikož mám rád trashový filmy a převážně i Tromu, tak mi to vlastně docela i sedlo, i když přeci jen několik větších problémů tahle hra má.

Začněme ale příběhem, který mě krom nádherně vypadajícího pixel-artů (Dokonce bych ho i přirovnal k Thimbleweed Parku), docela dost zaujal. Němci během druhé světové války založili Okulte-55, jenž se rozhodlo že v městečku Sundae, které je známé jen a pouze výskytem troj-varlovitých losoů, vypustit na lidstvo paranormální temnotu a tím přivést svět na kolena aby se poddal třetí říši. Tomu se tak vydá zabránit profesor paranormálních věd a jeho japonský asistent. No a tím začíná naprosto absurdní fekální a toaletní jízda.

Když jsem to před lety rozehrával teď už s expřítelkyní, tak jelikož byla slabší nátury ihned jsem musel hru vypnout, teď už jsem si ale ten humor nerušeně užil. Pokud tedy máte rádi béčkové filmy kde je hromada střev a jedná se fakt o čistou zábavu, tak si to podle mě užijete taky. I když musím tedy přiznat že kdyby tvůrci se nesnažili tento styl humoru házet skoro na každý krok, tak by to možná u mě dopadlo ještě o něco lépe. Pousmál jsem se docela častokrát (nejvíce ze začátku), jenže tvůrci podle mě scénář psali na nějakém firemním večírku a ke konci hry začali až moc tlačit na pilu a dávat všeho až moc, takže bourání čtvrté stěny, na to přijdou hovna, chcanky, další boření čtvrté stěny, pak 5x po sobě zopakují jeden running joke a vy už začnete obracet oči ve sloup. I tak, když někdy tuto úmornou kadenci přežijete, tak se jedná vlastně o povedenou hru a i ten humor pobaví.

Co mi ale přijde že je dost velkým tahákem, tak je atmosféra, která je díky opravdu povedenému pixel artu dost pohlcující a atmosférická. Opravdu cítíte že jste v městečku kde vládnou nadpřirozené síly a všude cítíte tu špínu a nezmar. Této až morbidní atmosféře dost i pomáhá hratelnost, kde můžete mezi jednotlivými postavami přepínat. Třeba za profesora se můžete dostat do tranzu a promlouvat s mrtvými a vyhnout se pixel huntingu díky schopnosti radaru, který vás upozorní na všechny předměty blízko vás. Příčemž japonský asistent zase vychází schody, sbírá předměty apod. Takže i díky těmto jejich vymezeným rolím to až tak extra na obtížnosti nepřidává.

Co ale na obtížnosti přidává je volný pohyb. Máte tu totiž k dispozici nejprve část mapy a pak i kompletní, ve které chodíte do různých menších lokací. Což s velkým množstvím úkolů co se vám nahromadí a lokací kam můžete jít, má místy za následek solidní backtracking a bloudění. Přitom často jsou úkoly logické, bohužel větší otevřenost tomu někdy háže vidle pod nohy.

Ve výsledku se ale jedná o adventuru která mě bavila a i když mě někdy delší chození mezi lokacemi unavovalo, tak jsem si to vlastně celé poměrně užil. Když se povede tak je humor skvěle toaletní a umí to být i hezky brutální, navíc je to hra tak na 2,5-3,5 hodiny. Škoda jen soundtracku který má snad jen tři skladby co jedou furt dokola a místy nevyváženého pacingu humoru.

Pro: Humor, gore, ujeté postavy, atmosféra, pixel-art, těch pár skladeb, výměna ovládání postav

Proti: Humor a jeho špatná gradace, někdy úmorné procházení lokací

+14

American Truck Simulator: Texas

  • PC 90
Texas… obrovská to země, plná velikých měst, plání a kontrastu mezi městy a venkovem. Pojďme si hned říci, že venkov zde působí docela dobře, a oproti městům funguje o poznání lépe. Na venkově máte pocit odlehlosti, vidíte zde typické domy a prostředí je takové, že jen čekáte postavu, která bude střílet nějakého vkrádajícího se burana. Města nabízejí sice pěkné scenérie, bohužel se do nich víceméně nedostanete. Slouží jako kulisa, přitom menší města lze projet. Tento krok není zcela pochopitelný a působí dosti vágně. Počet měst je ale veliký, rozhodně je kam jezdit.

Pocit odlišnosti

Co mě hned na první pohled upoutalo, byla zvláštní a docela jiná atmosféra, než na kterou jsem během hraní ATS zvyklý. Je to nejspíše proto, že silniční síť doznala zásadních změn. Je mnohem detailnější, větší a působivější. Je to o několik úrovní dál. Nadjezdy, podjezdy, otočné plácky, originální mosty či zajímavá odpočívadla. I benzínová stanice není pořád stejným fabrikátem, originálních kousků je zde povícero. Jednoduše, detailnost nového DLC je zase o kus dál. Poprvé v životě se mi stalo, že jsem špatně sjel z cesty, neboť silniční situace byla tak komplikovaná, že jsem nebyl schopen i za pomocí GPS správně zareagovat. Jednotlivé firmy jsou také mnohdy řešeny složitěji a je třeba počítat, že se na cestu z nich budete muset soustředit. Nově jsou zde veliké překladiště. Je zde mnoho kamionů, obrovská spousta zakázek a neuvěřitelně veliká plocha. Oproti malým firmám to působí jinak a neokoukaně.

Krajina

Západ se liší od východu. Sever zase od jihu. Na jihu se budete tak trochu cítit jako v kriminálce Miami. Palmy, pláže, trochu jiný styl krajiny. Podotýkám, že oproti zbytku mapy je Texas docela odlišný. Je rovinatý, je více tropický, stromy jsou zde smíšené. Textur je zde plné zastoupení. Jak jsem výše psal, Texas je kus roviny, jen na severozápadě je pár vzdálených hor. Naopak je krajina plná polí, nekonečných výhledů na vzdálená města či vesnice, dobytka či osamělých usedlostí. V Texasu je vše větší. Sem tam nějaké stoupání kolem pár menších skal. Někdy se naskytne skvělý výhled na řeku, která si po dlouhou dobu vytváří veliký kaňon. Nezřídka lze projet vlnitou krajinou, kde je jenom tráva a nekonečná zeleň. Otevřenost krajiny považuji za veliké plus a je škoda, že něco takového jsme neviděli v horských státech.

(Ne)dostatky

Silniční síť je zastoupena vysokými kilometry. Silnic je tu mnoho, a síť výborně propojuje města mezi sebou. Oficiální číslo počtu kilometrů zní neuvěřitelně, ale musíte brát v potaz skutečnost, že mnoho silnic je vedeno podél dálnice. I tak trvá extrémně dlouho všechny projet. Horší je to již s městy. Z nepochopitelného důvodu je město objeveno, ačkoliv jedete mimo něj. Samotná města nedokážou nabídnout své centrum. Za určitou vadu považuji i AI. Veliké silnice si zasluhují hustější provoz, na druhou stranu hloupé AI neumí jezdit rychle, a tak se stává, že naprosto náhodně je jeden pruh ucpaný a v druhém se jede pomalu, i když k tomu není pádný důvod. Města celkově vypadají na silnicích prázdně.
Mnoho lidí píší, že je Texas ucházející. Myslím si, že s příchodem okolních států bude o něco využitelnější. Sice nabízí velkou porci obsahu, některým se však docela odlišná krajina může brzy zajídat, a vskutku, do Texasu se zatím dostanete jen přes Nové Mexiko. V mých očích jsou hornaté státy zajímavější… co krajiny se týče, ale Texas naopak nabízí mix venkova a města. Na Texasu se mi líbí ty kontrasty a také zmíněný pocit velikosti. Za dvacet minut jízdy se objevíte v největším zapadákově a zcela poprvé v ATS cítím ten veliký rozdíl oproti civilizovaným městům. Ve městech se cítím jako doma, na osamělém venkově vnímám tu těžkost bytí. Vnímám tu jinakost, tu nezávislost. Někdy mám pocit, že jedu do amerického Bruntálu, ale i největší zapadákov nabídne rozličný pocit.
Stojí DLC za koupi? Ano, je ale potřeba počítat s tím, že DLC nabídne trochu něco jiného než ostatní mapy.

Pro: Hustá silniční síť, detailnost silniční sítě, veliká překladiště, nové firmy, velikost mapy, detailnost krajiny, města, venkov

Proti: Nemožnost vjet do center velikých měst, prázdnější veliké silnice (ale chápu, že za to Texas nemůže)

+14

Happy Game

  • PC 60
Happy Game není ani moc happy, ani moc hra. Je to ta typická stará formule Amanity ve stylu Botaniculy nebo Samorosta, na kterých mě vždycky strašně sralo, že nemáte nejmenší šajnu o tom, co po vás hra chce. Happy Game je dalším příkladem tohoto podle mě zastaralého formátu poin'n'click adventur, kde je polovina herní doby jen náhodné nesmyslené klikání, kdy čekáte, jestli metodou pokus-omyl neobjevíte cestu dál. Happy Game je především bizarní audiovizuální zážitek, ale to je tak všechno. Není nad čím přemýšlet, protože nic není jasné a nic nedává smysl. Není co vnímat, protože hra nemá celistvý příběh. Není co hrát, protože celá hra je jen point'n'drag adventura, což z ní dělá prakticky nehratelnou záležitost na Steam Decku, i když se nepochopitelně pyšní zeleným štemplem od Valve. I po přenastavení je ovládání tak frustrující, že se hra prakticky ani nedá hrát. Fakt, že se Happy Game umístila v pořádní druhá jako České hra roku 2021 mě jen utvrzuje v tom, že se na českých herních lánech v posledních letech nic moc neurodilo, a tak i sehnat kvalitní hru do letošní hardcore výzvy je prakticky nadliský úkol.

Já jen doufám, že Phonopolis bude víc jako Creaks, a mnohem míň jako ostatní hry od Amanity, protože tudy podle mě dnes už cesta nevede.

Pro: Bizarní estetika

Proti: Hratelnost, ovládání, absence nápovědy, celkově zastaralý herní design

+14

Alekhine's Gun

  • PC 75
Stealth akce, které mám v plánu hrát, už mi pomalu dochází. Z těch klasických už mi v podstatě zbývá jen Splinter Cell: Blacklist a Tenchu: Shadow Assassins. Ano, mohl bych se pustit třeba do série Hitman, případně Metal Gear, ale v první sérii se pokud vím nedá ukládat a druhá mě vůbec neláká. Znovu jsem se tak v kůži Semjona Strogova ponořil do tiché likvidace nácků za druhé světové války či Kubánců, motorkářů a další verbeže z období šedesátých let.

Nejtěžší obtížnost Saboteur je, stejně jako v předchůdci, nesmyslná. Přišel bych tak totiž o možnost převlékání se do spousty druhů nepřátelského, profesního (číšník, kuchař, svářeč,…) ale třeba i civilního oblečení, tedy o jednu z nejzábavnějších složek hry. Zvolil jsem si tedy Hard, kde mi to nastavení přišlo tak akorát. Jedná se o stealth jak má být. Všichni jdou obejít a likvidovat stačí pouze cíle, ale mě více bavilo všechny potichu zezadu zabíjet (především garotou (drátem), protože choloformu byl nedostatek) a vyčistit lze opravdu komplet celé mapy, což jsem osobně vyzkoušel. Určitě by to tedy nešlo bez pískání, kterým jsem k sobě jako krysař přivolával své budoucí oběti.

Hra nabízí několik cest, jak se dostat k cíli a většinou je možné využít více způsobů zabití cílů. Samozřejmě to lze učinit použitím zbraní, ale také rukama, garotou nebo pomocí takzvaných nehod, kdy se oběť utopí, otráví jídlem nebo je zasažena elektřinou s vysokým napětím. Našlo se tu i pár specialitek, kdy jsem měl možnost strčit německého oficíra do studny, zamknout kuchaře v mrazáku nebo zapíchnout jednoho sabotéra nožem, který jsem vytáhl z jeho oběti, aby to vypadalo, že se zabili navzájem. V naprosté většině případů však šlo pouze o otravu jedem.

Je super, že i zde mohu ukládat kdykoli se mi zachce, což u stealth akcí považuji téměř za povinnost, je však škoda, že zůstala spousta bugů z předchozích dílů. Haggard Games sice po neúspěšné kampani hru přenechali Maximum Games, ale dle videa na Kickstarteru již šlo o pokročilou fázi vývoje a noví vývojáři tak Alekhine's Gun v podstatě jen upravili do hratelné podoby a na nějaké vyšperkování se vykašlali. Nejde o nic strašného, občas jsem se zasekl o dveře či nějaký jiný předmět, mrtvola přede mnou propadla podlahou nebo vypadl zvuk, ale jsou to věci, které provázejí celou sérii a ve třetím díle už by se vyskytovat neměly.

Další vadou na kráse je to, že v převleku mohu před nepřáteli běhat a nikomu to nepřijde divné a hlavně, že mě při pohybu v podřepu nepřátelé neslyší, a to ani když zrychlím. Sice jsem toho hojně využíval, ale úplně v pořádku to není. Instinkt mi přišel jako úplná zbytečnost, kterou jsem vůbec nepoužil a je to spíše asi berlička pro hráče, kteří se stealth hrami nemají moc velké zkušenosti. První díl série mi přišel o kapku lepší, ale výsledku jsem se u hry vcelku slušně bavil a nebýt zmíněných nedostatků, šel bych s hodnocením určitě o poznání více.

Pro: střídání období, převleky, garota, pískání, více způsobů zabití, neomezené ukládání

Proti: zaseknutí o dveře či jiné předměty, vypadávání zvuku, bugy, v podřepu nejsem slyšet

+14

God of War Ragnarök

  • PS4 80
Konečně jsem dokončil příběh severského života jedné z mých nejoblíbenějších fiktivních postav, která provází můj život už více jak deset let, a i přes mé dobré hodnocení, nemohu skrývat své rozčarování.

V prvé řadě musím zmínit, že se jedná o dobrou hru, ve které jsem strávil přes 55 hodin a která mě bavila. Oproti předchůdci se zde tolik zásadních změn v hratelnosti neprojevilo, ale furt bych dokázal obě hry od sebe rozlišit, a to nejlepší z předchůdce zůstalo zachováno, takže tohle mi až tolik nevadí. Co mi už ale vadí, je znatelně zhoršené vyprávění příběhu.

Přišlo se mi že se neustále náhodně chodí sem tam, mezi jednotlivými světy. I když hrdinové měli vždy důvod, proč jdou sem nebo tam, neměl jsem pocit takové té ucelenosti příběhu. Navíc je to tak dlouhé, že si už teď nevzpomínám na nějaké části hry, ale za to si můžu taky sám, protože jsem poměrně dost dělat vedlejší úkoly. A také jsem to hrál na těžké obtížnosti, která mi ten herní čas náramně prodloužila, když jsem skoro neustále umíral. Obtížnost je taková nevyvážená, protože jsem předešlý díl taky dohrál na tuhle obtížnost, a umíral jsem daleko méně.

Jednotlivé světy, tedy lokace, jsou poměrně dobře navržené, ale některé mě znatelně bavili více a některé méně (např. Vanaheim nebo Álfheim). Úkolů je zde všude přehršel, takže se nestávalo, že by jsem se nudil, vždycky bylo co dělat, navíc to bylo často zábavné.

Grafické a technické zpracování si taky můžu vynachválit, hrál jsem to na základní PS4, a zde je to téměř totožné s předchůdcem, avšak mám pocit, že k nějakému vylepšení taky došlo. 

Hudební doprovod nebyl špatný, ale oproti předchůdci byl méně výrazný. Slavná kamera na jeden záběr po většinu času taky kvalitní, ale bohužel, byla občas díky ní poměrně nepřehledná zběsilá akce v cutscénách, protože byla často přilepená až moc blízko postavy a probíhajícím událostem by více slušel širší záběr z dálky.

To je asi vše k mému obecnému názoru. Teď bude následovat kritika, která obsahuje příběhové spoilery:

Nejvíce mi na hře vadí, že není prostě epická. Název napovídá úplně velkolepým událostem, které se ale vůbec nedějí. Hra má určité své velké momenty, které jsou parádní, ale furt nedosahují toho, co z nich mohlo být. Je to všechno takové "připosrané", když to řeknu takhle neslušně. A všiml jsem si, že zde na DH nejsem jediný, koho to zklamalo.

Dále mi přišlo, že hra nemá moc příběhových zvratů, a když už nějaké byli, tak mě většinou moc nenadchnuli. Například mojí oblíbenou postavou se stal bůh války Týr, kterej byl takovým hlasem rozumu, a u kterého jsem se těšil, jak nakonec přemůže svůj pacifismus a povede útok na Ásgárd, jak předpovědělo proroctví... Když se nakonec ukázalo, že to byl jen Ódinův podfuk, tak jsem celkem smekal, že se mu povedlo mě takhle ošálit, ale nedočkal jsem se potom svého vysněného tažení. Ze samotného proroctví jsem taky nebyl nadšený, když se ukázalo, že Ragnarök nebude zkázou světů, ale jen Ásgárdu... Rázem mi přišlo, že toho tedy tolik v sázce není, a už bylo poměrně předvídatelné, jak to nakonec vyuzlí, když člověk zná Kratose.

Co se mi ale líbilo, bylo to, jak je příběh stavěný stylem, že Kratos sice odmítá svůj osud, který mu předpovědělo proroctví, ale přesto dělá všechno, co bylo předpovězeno. Líbila se mi myšlenka, že svůj osud nakonec nedokáže změnit a musí se poprat s tím, co mu bylo uděleno... A potom na konci stejně dokázal změnit svůj osud, protože je prostě dobrej. A mě čekalo další mírné zklamání. I když, zde to je takové diskutabilní, protože jestli jsem správně pochopil závěrečnou scénu, tak jeho osudem bylo změnit svůj osud, takže jsem v podstatě dostal to, co jsem chtěl...akorát trochu jinak, než jsem si představoval.

Co se týče postav, tak ze záporáků se mi nejvíce líbil Ódin, Thór byl taky dobře napsaný, ale hůře využitý v příběhu, jeho bossfighty jsem si ale náramně užíval. Ze spojenců mi přišla nejlépe napsaná Freya, zbytek postav taky dobrý a potěšilo mě, že bratři trpaslíci dostali trochu více prostoru. Co mi už nedělalo takovou radost, bylo herecké obsazení Angrbody a Hildisvíního, protože se v jejich případě jedná o nucenou diverzitu, která v Norské mytologii nemá co dělat. Postavy samotné špatné nebyli, a herci také ne, ale představil bych si i jiné tváře.


Celkově však i přes moji kritiku, jsem si hru užil, a dokážu respektovat tvůrčí vizi studia Santa Monica. Mé očekávání však bylo jinde. Hru snad ani nemá cenu doporučovat, protože je o ní už tak velký zájem, přesto jí doporučuji.

Pro: Hratelnost, postavy, grafické a technické zpracování na PS4

Proti: Některá rozhodnutí tvůrců

+14

The Need for Speed

  • PC 75
V době vydání této hry jsem měl ve svých deseti letech k dispozici stařičkou 486/80 MHz, 8 MB RAM a nějakou grafiku podporující maximálně 256 barev. Windows byl tehdy ještě na hony vzdálený a vše obstarával slavný MS-DOS, v mém případě systém M602. Po několika hodinách strávených hraní prvních dvou dílů Test Drive jsem se přesunul k průkopníkovi asi nejslavnějších arkádových závodů všech dob.

Hra působí překvapivě realisticky, minimálně do obtížnosti během jízdy. Vozidla rozhodně nesedí a nepronikají zatáčkami jako nůž máslem. Častokrát budete muset volit prudké brždění, někde ručkou, jinde pouze klasickou brzdou. A bude to místy zkouška ohněm, protože osm ikonických supersportů té doby se s dopravními předpisy rozhodně mazat nebude. Nejvíce jsem si oblíbil Porsche 911 Carrera a Lamborgini Diablo, což mi zůstalo i pro pozdější NFS. Co se týče tratí, budete se projíždět zasněženými horami, klasickým mírným pásmem a zavítáte i do pískem zasypaných pouští. Samozřejmostí té doby byl kvalitní a dle mého názoru i nadčasový hudební doprovod. V uších vám zněly rockové rytmy namíchané s rytmy techna a troufnu si říct, že víc než zdařilé. Jakou dokázaly vytvořit atmosféru při honičkách s policií asi nemusím příliš detailně zmiňovat. Ono rozdat si to ve dvou proti policii o první místo v cíli mělo něco do sebe.

Na dnes již téměř třicet let staré hře se samozřejmě podepsal zejména grafický zub času. Zásadním nedostatkem hry ale je absence něčeho na způsob kariérního módu. Ano, tratě a auta se tvůrcům velice povedly a dokáží zabavit na pár odpolední. Na dlouhé hraní to ale dnes už není, protože tehdejší prvky vás ke hře nedokázaly připoutat na delší dobu. Už tehdy mně navíc vadilo, že nešlo vyjet ze silnice a namísto toho vás hra výrazně zpomalila a vrátila zpět na asfalt. Policie chytala výhradně jen mě, což víc než naštvalo ve chvíli, kdy jsem se řítil do cíle těsně na prvním místě a zásah strážců zákona mi zhatil těžce vydřené vítězství. A o to víc, když ještě policista při udílení pokuty pronesl rýpavou poznámku. I tak si ale TNFS čas od času pustím přes DosBox a zavzpomínám na pařby v dobách chození na základní školu.

Pro: licencovaná auta a velice detailní informace o nich, rozmanité tratě, pohled z interiéru vozidla, honičky s policií, nadčasový hudební doprovod

Proti: grafika dnešním pohledem, aut a tratí mhlo být víc, policie jde výradně po vás, chybí kariéra, nejde vyjet z trati, krátkost a po čase nuda

+14

Need for Speed II

  • PC 70
Ke druhému dílu jsem se dostal až po téměř pěti letech, někdy mezi díly Porsche 2000 a Hot Pursuit 2. Důvodem bylo, že stará 486 už jej nedokázala utáhnout a že jsem si chtěl dopřát verzi Special Edition. Ta se ke mně nakonec dostala a já mohl opět vyrazit do víru šílených akádových závodů téměř bez hranic.

Verze Special Edition z roku 1997 je prvním dílem série NFS, kde jste mohli využít tehdejších grafických karet podporujících 3D akceleraci - 3dfx. Grafika šla ve srovnání s prvním dílem výrazně v před zejmnéna co se týče vykreslování vozů, objektů, jejich stínů, odlesků například při dorazu paprsků slunce a podobně. Co rozhodně stojí za zmínku je úvodní intro, které osobně považuji za nejlepší v celé sérii NFS. Je hrané a za doprovodu opravdu nadčasové hudby. Co se týče herních režimů, mohli jste jet tři. Single race byl závod, kde jste si mohli nastavit kterou trať pojedete, na kolik kol a proti kolika protivníkům. Knock-out byla klasická série vyřazovacích závodů, kdy každý poslední vypadl až zůstal poslední závodník. No a Tournament byl předem definovaný turnaj, kdy jste za umístění dostávali body do tabulky a kdo jich získal nejvíc se stal turnajovým vítězem. Vozů bylo ve hře víc. Přibyly značky jako Lotus, McLaren, Jaguar, Ford a další. Tratí byl stejný počet jako v prvním díle a opět byly namíchané rozmanitě. Hudba na minimálně stejné úrovni jako jednička, tedy opět rock namíchaný s technem a víc než dobře.

Za nevýhodu považuji opět absenci kariérního režimu, který by mě u hry udržel déle. Mnohem větší problém ale spatřuji ve snížení obtížnosti. Závody se po chvilce staly lehkými, kde pokud jste neudělali velký počet nevynucených jezdeckých chyb, neměli jste problém dojet první. Co se týče tratí, některé na mě působily jako okruhy odněkud z jiné planety. Citelně mi chyběly úsekové závody z jedničky, kdy jste jeli třeba tři etapy z bodu A do bodu B. A v neposlední řadě byla vyřazena veřejná doprava a policie.

Pro: intro na velmi vysoké úrovni, výrazně vylepšená grafika, opět parádní hudební doprovod, více aut

Proti: lehčí obížnost, víc arkádové, opět málo tratí, některé futuristické, vyřazeny úsekové závody, civilní doprava a policie

+14

Need for Speed: Hot Pursuit 2

  • PC 75
Druhým Hot Pursuitem započal z mého pohledu pomalý pád série dolů. Ta se vrátila zpět k arkádovému závodění, což určitě potěšilo většinu fandů. Mě velmi potěšilo po letech opět hrané intro v doprovodu parádního rocku od Hot Action Cop.

Ve hře jsou k dispozici dvě Kariéry - piráta silnic a policisty. Vedle klasických úniků před policií končících dojetím do cíle vás čekají ještě jízdy na čas. A některé z nich jsou skutečně na krev a budete je muset absolvovat vícekrát na splnění limitu pro získání zlatých medailí. A poslední závody, kdy jedete třeba pět, šest kol po třech minutách a v posledním to pošlete do zdi nebo to do vás nahulákají policajti... Naštvanost se v tu chvíli dá krájet jako mlha. Za policistu vás čeká chytání závodního pelotonu v určitém časovém limitu. Stačí jen do nepřátelských aut bourat. Můžete si navíc zavolat podporu vrtulníku, postavit zátaras a podobně. Hlavně ty pacholky v ujíždějících sporťácích pochytat jako zajíce do ok.

Honičky s policií byly výrazně těžší, protože jakmile vás jednou zastavila, hned vás zatkla a museli jste závod jet od začátku. Vtipné byly animace zatýkání, kdy vás například policista zaklekl a spoutal, nebo za vaší utíkající postavou běhal sem a tam snad celý policejní sbor a za nimi ještě proběhl hafánek. Toto vypadalo fakt krutě a častokrát mi vykouzlilo úsměv na tváři. Stejně jako vrtulník létající nad vámi a házející na vás výbušné barely. Tratě opět nádherné. Sice jich nebylo příliš, ale opět měla každá lokace více než jednu variantu, kudy jste mohli jet. Aut je k dispozici několik desítek a některé z nich i ve vylepšené verzi. Odemykáte je postupně jak procházíte kariérou. Poškození vozidel bylo zredukováno na vizuální. Vaše auta mají pomačkané karosérie, ale jedou dál téměř jako nezraněná. Veškeré závodění se odehrává za doprovodu parádního rockového a hardrockového hudebního doprovodu. Troufnu si říct, že soundtrack zde se vyrovnává například FlatOut 2.

Největším problémem byla stylyzace směrem ke konzolovým hrám nebo spíš na mě hra působila graficky navržená pro hrací automaty z 90. let. Obtížnost se vrátila někam ke druhému dílu. Co mě ale vyloženě vytočilo byla absence kamery zabírající interiér auta a záběr na auto při skoku, který ale naštěstí lze vypnout. Suma sumárum - stále kvalitní a výživné závody, ale vizuálně už bohužel inklinující ke konzoloidnímu hraní a více arkádové než trojka a čtyřka. Působí ale opět neslaně-nemastně.

Pro: nové tratě, nová auta, výborný soundtrack, dvě kariéry - za závodníka a za policii, vtipné zatýkací animace, hrané intro

Proti: příliš arkádové, lehčí, vyřazena kamera zevnitř auta, záběr skoku, jen vizuální poškození, inklinuje ke stylu konzolového hraní

+14

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

  • PC 90
  • XOne 90
Tak tohle byl retrovýlet jako blázen!

Jakmile jsem před rokem zjistil, že se chystá nová hra s ninja želvami, okamžitě jsem zbystřil. Tahle parta mě na začátku devadesátek bavila v televizi i v komiksech víc než dost a zrovna jsem naskočil na nostalgickou vlnu a taky se trochu víc vrátil k hraní. K tomu jsem následně zjistil, že hra bude mít recyklovanou znělku z původního seriálu, kterou přezpíval Mike Patton, moje veliká srdcovka - cíl byl jasný, tohle je třeba vyzkoušet.

Hned po zakoupení a instalaci mě hra po asi půlminutovém úvodu vrhla rovnou do akce. A o té jediné to je. Nic jiného jsem od ní ovšem nečekal, takže vše je v pořádku.

Postavy používají různá komba, jak se sluší a patří, a každá má kromě vlastních pohybů i různé úrovně dosahu, síly a rychlosti, nicméně rozdíl jsem nijak markantně nepocítil. Délka levelů je tak akorát, stejně tak obtížnost - na konci každého kola je nějaký více či méně známý boss (Rocksteady, Bebop, Trhač, Krang, Baxter Stockman...), který má svůj unikátní styl boje, a tudíž na každého platí (trochu) jiná strategie.

I přesto, že je to hra víceméně jednoduchá a dá se říct, že pořád dokola o tom samém, bavila mě po celou dobu, ba dokonce jsem ji po dohrání hned začal znovu od začátku za jinou postavu. Multiplayer zvedá zábavu ještě o level výš a korunu všemu nasazuje geniální soundtrack, který mimo jiné vyšel i na vinylu - nemůžu jinak než jak soundtrack, tak hru rozhodně doporučit.

Pro: hratelnost, atmosféra, soundtrack

+14

F1 22

  • PS5 80
Sérii F1 jsem dříve hrál poměrně důkladně, ale jednalo se o díly F1 2011, 2012... Posledních pár let jsem F1 hry nehrál, ani nesledoval dění okolo F1, až Netflix dokument Drive to Survive u mě opět zažehl zájem o tenhle šampionát.

Po dlouhé době jsem tedy hrál F1 21 od Codemasters a následně aktuální F1 22 od Codemasters, jde o první F1 hru od akvizice tohoto studia vydavatelem EA Sports. A EA tam v pár negativních bodech zasahuje, naštěstí ne v těch zásadních.

Základ hry zůstal v podstatě velmi podobný jako u předchozího dílu. Vylepšila se grafika, změnilo se poměrně značně chování formulí, což i odpovídá tomu, že se výrazně změnila pravidla u reálných formulí a prostě se chovají jinak. Auta jsou těžší, každý hráč předchozího ročníku musí upravit svůj jezdecký styl novým formulím.

F1 22 je první ročník u kterého jsem se i aktivně začal zapojovat do kompetitivního multiplayeru, který je i v Česku poměrně silně zastoupený. Jezdí se tu mnoho amatérských i poloprofesionálních lig, v době koronavirové izolace se i v TV vysílaly závody ve virtuální F1 místo reálných formulí.
A multiplayer sebou stále nese vše dobré i špatné, jako předchozí ročník. Bohužel hra nefunguje úplně dobře pokud všichni účastníci lobby nemají opravdu kvalitní a bezproblémové připojení. Což do jisté míry dává smysl, ale s jakýmkoliv problémem si hra neumí úplně dobře poradit a objevuje se pak více různých bugů (nekončící safety car, nesmyslné penalizace,...). Naštěstí z mojí zkušenosti se tyto bugy neprojevují příliš často, znám ale hráče, kteří mají více negativních zkušeností.

K věcem, které určitě má na starosti marketing EA se vyjádřím jen krátce - jsou to placené značkové virtuální oblečení pro vašeho avatara a nová kategorie "Supercars" která mi přijde odfláknutá a do hry přidaná na sílu. Neovládají se dobře, dají se řídit jen v určitých challenge závodech při kariéře anebo skoro až ve skrytém Time trialu o kterém ani spousta hráčů neví. Přijde mi to v takové hře úplně zbytečná věc, která tam je jen z nějakého sběratelského hlediska. Naštěstí to člověk může úplně ignorovat a hra ho nenutí tuto část využívat. Je škoda, že se ale tato snaha nevrhla třeba do historických formulí, které v minulosti tato série taky obsahovala.

Hru ale celkově hodnotím pozitivně. Trávím v ní mnoho hodin času a jen málokdy je frustrace způsobena něčím jiným, než mojí neschopností.

Pro: kvalitní formulový simulátor, pěkné grafické zpracování

Proti: content navíc, který nahradil příběhový režim je zbytečný a nekvalitní (supercars, "F1 life"), stále stejné problémy v multiplayeru táhnoucí se z předchozího ročníku

+14

Soulstice

  • PC 70
Na Soulstice jsem se poměrně těšil a i přes slabší recenze jsem hru natěšeně koupil, neb jsou mi jednak sympatické podobné "AA" hry, ale hlavně se mi líbí onen old-school přístup, který se dnes u větších produkcí moc nevidí. A vývojářům se i mohlo povést udělat dokonalého zástupce ambiciózní hry áčkových kvalit s menším budgetem, kdyby však jen věděli, kdy přestat... ale popořadě.

Tahle hra je v první řadě čistá zábava. Teda prvních asi 10 hodin. Objevíte se v jednom fantasy městě a rubete vše, co vám přijde do cesty. Žádné velké zdržovačky, side-questy, sběratelské předěmty nebo rozvětvené úrovně a podobné zbytečnosti, které jsou dnes téměř v každé nové hře. Lineárně se prosekáte hordou nepřátel vždy do konce úrovně, zmydlíte nějakého bosse a v další úrovni si to zopakujete. Jenže hru jsem hrál 19 hodin a ona už to v těch zbylých devíti hodinách moc zábava není. A ani nikdy v tomhle žánru nebyla, proto se většina podobných her drží s herní dobou někde kolem 10 hodin. Tvůrci tak úplně zbytečně honí herní dobu naprostými nesmysly, které přímo bijí do očí a křičí, že jsou tam navíc. Poznáte to úplně na všem. Level design je uměle natažený aby se v něm mohly dávkovat zbytečné souboje navíc, "puzzle" části jsou jen otravným zdržením, aby jste v úrovni čuměli o 20 minut déle, než bylo nutné, a někteří nepřátele mají uměle navýšený healthbar jakýmsi štítem, který je vlastně jen nějakým počtem hp navíc a souboje to nijak neoživuje. To samé platí i některých boss fightů, kde místo zajímavých mechanik a proměnlivých útoků často opakujete to samé několikrát dokola.

A jakkoliv jsou samotné souboje vlastně fajn a zprvu vážně baví, neb připomínají éru her z druhého a třetího PlayStationu s fixní kamerou, tak mě na nich trochu mrzí jakési omezování samotného hráče v preferovaném herním stylu. Zbraní je totiž k dispozici poměrně velké množství, což vynahrazuje nižší množství komb, nicméně hra vás je jaksi nutí střídat a tím pádem i všechny vylepšovat. Neříkám, že to nejde nějak ušpihlat se základním mečem, ale jednotlivé zbraně jsou vždy účinné proti určitému typu nepřátel. Největší pruda je to pak u nepřátel, na které lze útočit jen v barevném poli, což jsou od poloviny hry prakticky všichni a nějak mě to spíš otravovalo neustále přepínat než že by mi to přišlo jako dobrá herní fíčura. To samé platí u oněch hádanek, které jsou taky často závislé na téhle barevné auře, či jak se to ve hře nazývá. Nejvíc mě pobavila část, kdy vám hra znemožní používat určitou barvu dokud nezničíte zdroj jejího rušení, nicméně v tenhle moment na vás žádní nepřátelé oné barvy neútočí, tak jaký to vlastně mělo smysl? Natažení herní doby, chápu.

Abych si však jen nestěžoval, tak musí pochválit přítomný příběh, který sice nepřekypuje originalitou, ale docela se mi líbil způsob vyprávění a jakési lehké adventurní prvky, které občas střídají akci. Stejně tak pěkně zpracované cutscény a především dvojici hlavních hrdinek. Uznávám, že pokud vám Briar a Lute nesedne, tak možná příběhové části příliš neoceníte, ale mně osobně přišly sympatické a zajímavé, tudíž rozkrývání jejich minulosti mě dost bavilo. Zamrzí však trochu slabší anglický dabing a nedokonalá grafika postav, i když prostředí hry je graficky vlastně hodně pěkně zpracované a především umělecký směr ponurého města zaslouží pochvalu. Co však pochvalu nezaslouží, je následkem roztahané herní doby stereotyp vycházející z ne příliš proměnlivého prostředí.

Soulstice je rozhodně fajn hra, jen ji je třeba dávkovat po menších částech, neb se s přehnanou délkou stupňuje stereotyp. Potěší však především staromilce a a možná i všechny, kterým v západních hrách chybí špetka té nekorektní odvahy vývojářů. Soulstice má totiž nějaké ty kozaté postavy, špetku lehké nahoty a nezalekne se ani nějakého toho sprostého slova. Stejně tak se nebojí zabrousit do dob minulých v samotném gameplayi a spolu s nižší cenovkou tak dostanete hru áčkových kvalit, na jaké jste byli zvyklí někdy před patnácti lety. Vzhledem k potitulkové scéně mají tvůrci zdá se v plánu dělat pokračování, tak pokud na něj někdy dojde, přeju jim, aby jim někdo vysvětlit, že delší herní doba nedělá hru nutně lepší.
+14

Train to Sachsenhausen

  • iOS 80
Normálně hry na mobilu nehraju, ale tady jsem udělal výjimku. Objevil jsem totiž studio Charles Games, kteří vychází z Karlovy Univerzity a zjistil jsem, že svými hrami chtějí předat veřejnosti povědomí o době, která by se neměla zapomínat. No a na to vždycky slyším...

Hru jsem tedy nainstaloval na svůj obstarožní šest let starý iPohon a jal se studovat, co nového mi poví. No a přiznám se, že ve výsledku nic zásadního nepřidala, ale udělala to velice pěknou formou - to se musí nechat. Vpravila mě totiž do role hlavní postavy - maturanta Antonína Neděly, který směřuje na vysokou školu vlakem do Prahy, Jenže zrovna v době, kdy rádia všude po okolí hlásí vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava. No, hodně špatná doba na studia na vysoké škole, hodně špatná Antoníne...

Celý ten děj Vám hlavní hra vypráví formou velice pěkně načrtnutých obrázků a jejich popisů. Vy se u nich rozhodujete, jak se zachováte a tak vždy máte dvě možnosti, které Vám hra nabídne. Díky tomu se pak dostáváte k celé řadě herních zakončení, což na hře přidává na zajímavosti. K tomu tu máte pár videí od pamětníků, kteří přidají na vážnosti tématu a informačně hru neskutečně posílí.

Pokud jste mlaďák nebo neznalý historie, o které byste se navíc rádi něco dozvěděli, je toto veskrze hodně příjemná a zajímavá pomůcka. Mně to teda přišlo zajímavé. Poutavou a mnohdy i napínavou formou tu tvůrci vytvořili tísnivou atmosféru doby a zaujali mě natolik, že jsem si tuto hru hned několikrát zopakoval. Kéž by to tak udělal i někdo, komu je minimálně o polovinu věku méně jak mně...

Pro: Chcete se něco dozvědět o naší černo černé minulosti? Tak neváhejte, tohle je pecka!

Proti: Škoda, že je to tak krátké, ale možností je mnoho, tak proč si hru nezopakovat z jiného úhlu?

+14

Loop Hero

  • PC 70
Úžasný neotřelý herní zážitek. Pravidla, která lze pochopit okamžitě, ale zabaví na dlouhé hodiny. Úžasné strategické možnosti. Podmanivý příběh o konci světa. Spousta obsahu a kombinací. Neustále obměňovaná herní náplň. To všechno Loop Hero je a mohl díky tomu být úžasný. Kdyby skončil ve správnou chvíli.

Jenže něco se nepodařilo v balancování hry. A tak po několika hodinách čisté herní euforie nastala chvíle, kdy jsem měl sice odemčen všechen obsah, ale hra ještě nebyla u konce. V ten okamžik ke mě měl někdo přijít a říct: "dobrá práce, teď jdi ale hrát něco jiného". To by mě možná uchránilo před následujícími hodinami grindu, z nichž každá jedna devalvovala ten dosud skvělý zážitek.

Taková škoda, tak blízko...

Pro: originalita, množství možností, plánování, bez vodění za ručičku

Proti: moc dlouhé, nevybalancovaný konec, grind

+14

From Dust

  • PC 90
Tohle je prostě moc fajn hra. Jen domorodý kmen, příroda a Bůh (já). Hrál jsem jí už v roce, když vyšla a dnes těsně před koncem roku 2022 z nostalgie znovu.

Počet nástrojů není nějak moc bohatý, ovládáte v podstatě jen písek, lávu, vodu a radíte, kam mají ty lidičkové jít. Ale ta práce s terénem, vždy mě potěšilo srovnání s počátečním neutěšeným stavem a krásně rozkvetlou krajinou na konci úrovně. A pokaždé i ten stejný level vyjde prostě jinak. Frustrace je tak akorát, tedy, že člověk občas podcení přírodní živly, a ty vyplaví, nebo spálí vesnici, ale většinou se to celé dá zachránit.

I dnes se na hru dobře kouká. Cizokrajný jazyk vypravěče dodává jakousi autenticitu a různé pouštní a tropické prostředí zase krásné scenérie. Tohle je něco jiného, než jiné božské strategie, tahle hra má srdce a ví co chce. Je jen škoda, že nebyla delší, i pár nástrojů navíc by se hodilo.

Pro: jste bůh, domorodý kmen, krásné scenérie a pocity z proměny krajiny, odsýpá to

Proti: mohlo být delší, pár nástrojů navíc by se taky hodilo

+14

Halo: Spartan Assault

  • PC 60
Halo: Spartan Assault je sice naprosto primitivní a generická top down střílečka, která začne být stereotypní zhruba po půlhodince hraní, přesto ale se mi úplně krásně trefila do noty v momentě, kdy jsem podobnou no-brain hříčku potřeboval. Koneckonců, jestli je Halo série něčím specifická, tak je to kombinace generického sci-fi designu a (i navzdory tomu) chytlavé hratelnosti. V tom Halo: Spartan Assault není jiný.

Jde samozřejmě poznat, že se jednou o jednoduchou hříčku určenou na mobilní zařízení, takže rozhodně nelze čekat žádný plnohodnotný příběhový zážitek a ohromné levely. Naopak, levely jsou krátké, většinou lze proběhnout do 5 minut. Je to čistá arkádovka. Průchod zlehka komplikuje absence checkpointů, ale až na poslední sadu levelů a sem tam nějaké ty výkyvy mi hra nepřišla příliš těžká. Víc mě otravovala snaha do hry cpát otravné prvky jako jsou časové limity a nutnost někoho/něco někam eskortovat. Nemám to rád. Naopak mise ve vozidlech, jak je u této série zvykem, tu patří mezi to nejlepší a nejzábavnější. Hru si lze i za pomocí perků ztížit a získat tak více XP, ale osobně jsem toho nevyužíval.

Graficky to nevypadá o moc hůře než standardní Halo hry. Na mobilní hru velmi ok věc. A ještě více ok je hudební podkres, který sice neobsahuje vyloženě novátorské epické skladby, ale hraje příjemně v duchu Halo her.

Jak jsem říkal v úvodu, Halo: Spartan Assault mi opravdu přišel k chuti. Není to žádný velký titul, u kterého by měl hráč nutkání vysedávat dlouhé hodiny, ale jako odreagovačka na pár desítek minut od velkých titulů a nebo na hraní přímo na telefonu, třeba při čekání na autobus, proč ne.

Pro: jednoduchá chytlavá hratelnost, ok grafika, hudba, mise ve vozidlech

Proti: stereotyp, ke konci už trochu otravná obtížnost, časové limity/eskortovací mise, ničím to vyloženě nevyčnívá

+14

Disney's DuckTales

  • PC 75
"Kačerov jak hurikán, k nám už míří". První polovina devadesátek, neděle, tuším 18 večer před večerníčkem a já natěšeně sedím před televizí a čekám až začne dvojblok od Disney, abych si zase zazpíval oblíbenou znělku. A teď, plus mínus 30 let poté přichází Retro Klub a jedna z her jsou právě Kačeří příběhy. Tomu prostě nemůžu odolat.

Plošinovky se sice neřadí k mým oblíbenějším žánrům, avšak hraní mě celkem bavilo. Ale rozhodně to nebyla procházka růžovým sadem, umíral jsem až nezdravě často, než jsem si zvyknul na to, jak správně se strýčkem Skrblíkem skákat. Pak to bylo především o vhodném použití save/load/rewind a ke konci už mi to ukládání stačilo pouze na začátku a někde v půlce úrovně. Celkem dobré zpracované jsou i souboje s bossy, u kterých jsem obvykle jednou či dvakrát umřel, než jsem přišel na tu správnou taktiku. Pouze u finálního Dracula Ducka jsem se zapotil více, protože se mi prostě nedařilo správně načasovat skok na toho netopýra.

Hra pak nabízí ještě dva herní mody a to Boss Rush, kde se hráč snaží co nejrychleji porazit všechny bosse a Time Attack, kdy se musí zase co nejrychleji projít celá hra. To vše bez rewindu. Porážku bossů jsem zvládl celkem bez problémů, časem nejspíš zkusím i ten Time Attack, snad se mi ho podaří pokořit.

Graficky pak hra vypadá i po těch letech příjemně, je v ní celkem 5 epizod, kde každá má trochu jiný vzhled. Asi nejvíc se mi líbilo v Transylvánii. Na pozadí hraje příjemná hudba.

Záporem hry by pro někoho mohla být zmíněná vysoká obtížnost hraní, což naštěstí nebyl můj případ. Ale také příběh, který jsem při hraní vnímal jen minimálně. Vzhledem ke stáří hry to není nic, co by bylo neodpustitelné. Každopádně časem zkusím i remasterovanou verzi hry, kde je příběh lépe vyobrazen i pomocí rozšířených nehratelných scén a rozhovorů.

Celkově jsem s hraním spokojený a těším se na další hry ze sady The Disney Afternoon Collection, které si určitě ještě zkusím zahrát.
+14

Disney's DuckTales

  • PC 70
"Kačerov jak hurikán . K nám už míří.
Auta laser aeroplán. Městem víří.
Příběhy píše… z téhle té říše..."

Zřejmě nebudu sám, kdo zná herní Kačeří příběhy ještě z dob modrých DOSovských obrazovek v podobě hry Duck Tales, která mě pravidelně v podzemích strašila a v džunglích stejně tak pravidelně rozčilovala, jako mě u focení jedinečně růžových zvířat doslova bavila. Přiznám se ale, že jsem se nikdy nesetkal s těmito hopsačkami. Nintendo jsem doma totiž nikdy neměl, byť ty kazety jsem vídal všude na tržnicích. To až Retro klub této databáze mě nalákal na to si na hry podobného ražení zavzpomínat a uvědomit si jejich silné, ale i slabé stránky.

Nakoupil jsem celý The Disney Afternoon Collection a první, co jsem spustil byla i první hra z balíčku šesti her. DuckTales z roku 1989, kde na mě okamžitě při spuštění udeřila legendární melodie Kačeřích příběhů...

"Kačer, úú, teď k vám děti z dálky letí
Kačer, úú, přináší sem kouzelnou zem
Kačer!"

No, co Vám budu povídat, kde jsou ty časy, kdy jsem Kačeří příběhy hltal hlava nehlava. Tady se ujímám role strýčka Skrblíka, který v pěti epizodách cestuje kde se dá. Navštíví třeba amazonský prales, ale dostanete se s ním i na Měsíc. Na jednotlivých mapách pak sbírá poklady a cílem každé mise je najít nějaký ultra poklad, ke kterému se postupně dostáváte. Každá z pěti map je originální, to znamená, že tu jsou různé příšery a různé prostředí.

Skákačka je to ale tradiční a je mi jasné, že když bych tu neměl funkci Rewind, Save a Load, tak to určitě nedám. Na podobnou obtížnost jsem totiž už fakt starý. Je tomu pár let co teď už manželka koupila Segu za pár stovek, ve které byl Mario a podobné hry, které jeli přesně v podobném duchu. Dnes už si ale mladáci nedovedou ani představit, když se dostanou na jeden zátah na asi tisícátý pokus konečně ke konci hry, dojde jim život vlivem nějaký strašný hovadiny a zamotání se do prostředí (což je tu naprosto běžný jev) a hra pak ukáže slovutné GAME OVER.

Zde to ale naštěstí není...Bez těch funkcí by si normální dospělý pamatující tyto momenty podobné hry dnes nemohl ani chtít koupit. A to ani ze srandy nebo z nostalgie ne. Výše zmíněné funkce mi totiž pomohly k tomu, abych si hru v poklidu užil a pravda, do dvou hodin ji mohl dohrát. Na příběhu není nic zásadního, prostě skrblíte, ale to se strýčkem Skrblíkem bylo dycky tak. Takže za mě fajn relax a příjemné zavzpomínání na dětská léta u jedné oblíbené kreslené pohádky převedené do zábavné hopsačky.

"Na tváře smích ti právě vpích
pan Kačer."
+14

MDK

  • PC 65
Herní výzva 2023 - dohrát hru starší než z roku 1998

edit: Ok, první pokus o komentář nebyl nejdelší, zkusím se trochu rozepsat :)

I když jsou k nalezení návody na zprovoznění ovládání myší, v rámci retro pocitu jsem zkusil hrát s původním ovládáním jen klávesnicí, a překvapivě to celkem šlo, i když si dokážu představit pohodlnější způsob míření sniperkou :)
Na poměry tak staré hry jsem se nikde výrazněji nezasekl a i když některé postupy nebyly úplně jasné na první pohled, hraní se obešlo bez návodu. Hrál jsem nejdříve na normální obtížnost, zhruba od poloviny pak pro zachování duševního zdraví na easy, celkově mi MDK poskytlo zhruba 4 hodiny 30 minut trhlého příběhu a docela zábavného střílení. Nejoblíběnější hra mého života to nebude, ale rád jsem si rozšířil obzory :)

(V GOG verzi někdy hra v chodbách mezi lokacemi padala. Nevím kvůli čemu přesně, ale po přepnutí víceméně všech možností v nastavení grafiky jsem se přes padající místo dostal a mohl pokračovat s původním nastavením.)

Pro: bez větších záseků, tak akorát délka - skončí dřív než by mohla začít nudit :)

Proti: menší technické problémy i v GOG verzi

+14