Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Assassin's Creed: Valhalla

  • PS4 85
Přestože je Assassin's Creed: Valhalla nejvýdělečnějším dílem série, pohybuji se v komunitě dost, abych věděl, že o její kvalitě se vede nejedna debata. Není tedy pochyb, že svou vysokou známkou někomu šlápnu na kuří oko.

Jsem dlouhodobým fanouškem série a každý díl v mých očí dost stojí na hlavní postavě. A vzhledem k tomu, že v této RPG trilogii má člověk trávit nižší stovky hodin, platí to zde dvojnásob. Ve Valhalle se chopíte role Eivor, popřípadě Eivora. A hned tady u mě hra dostala pár bonusových bodů. Stejně jako u předchozího dílu zde sice opět dostáváme možnost volit mezi mužem a ženou, zároveň tu ale je defaultní možnost, která je tou verzí, která odpovídá loru rozvíjeném i v dalších médiích. Eivor Varinsdottir je za mě velmi sympatickou postavou. Přestože zde máme opět možnosti rozhodnutí, kterých je však podstatně méně, má od začátku daný charakter, který je podle mě skvěle napsaný. Vžil jsem se do ní tak moc, že jsem později přemýšlel spíše stylem, jak by se asi zachovala Eivor, než co bych udělal já.

Celý styl příběhu se nám v podstatě vrací ke kořenům. Začátek je sice dosti přímočarý, jakmile se ale dostanete do Anglie, působí to do jisté míry jako první díl. Tentokrát si tu sice nevybíráte město, kam se vydáte zabít dalšího Templáře, ale lokaci, ve které se pokusíte zařídit nějaké to spojenectví (a při tom stejně toho člena Řádu prastarých, jak si v této době budoucí Templáři říkají, zabijete). Tento styl může začít být pro hodně hráčů repetitivní. Na druhou stranu hraje zase do karet více příležitostným hráčům, kteří si například o víkendu během studia či práce mohou vždy zařídit vztahy v jedné lokaci a nechat to během týdne plavat. Jedná se tedy spíše o samostatné příběhy se stejnou hlavní hrdinkou, kde mě ale zvraty a vedlejší postavy do děje většinou tak vtáhly, že jsem stejně chtěl co nejdříve přídavek. Postupem času se to navíc všechno začne více propojovat.

Během té vikingské diplomacie tu máme samozřejmě i zápletku, která více zapadá do série. Hned pro začátek musím říct, že se opět jedná spíše o vikingskou hru ve světě Assassin's Creed. Tentokrát je ale přítomnost i Isu linka natolik podstatná, že by to při jejím odstřihnutí nedávalo smysl. Když už jsem nakousl tu přítomnost, tak ta je za mě asi nejpovedenější od Assassin's Creed III. Velmi se mi jinak líbí to napojení první civilizace na samotný děj. Bez většího ohýbání loru tu dostáváme spíše indicie, které si hráč musí poskládat, pokud ho to zajímá. Opět se tu vrací také odhalování pravdy, které bylo představeno v Assassin's Creed II, a je tu tím posledním střípkem skládačky, která, když do sebe zapadla, mě opravdu nadchnula.

Tím se dostáváme k samotným vedlejším aktivitám. Nikdy by mě nenapadlo, že ze hry v podstatě zmizí vedlejší mise. A musím říct, že po předchozích dvou dílech, je to osvobozující. Místo nich zde můžeme natrefit na události ve světě, které se vedlejším misím mohou na první pohled podobat. Nevedou ale většinou hráče za ruku a spoléhají spíše na jeho důvtip, aby danou situaci nějak vyřešil. To platí i pro většinu sběratelských předmětů a vybavení, které ve světě lze nalézt. Už po vás hra nevyžaduje jen se na dané místo dostat a obejít či zneškodnit nějakou stráž. Celé je to spíše o hledání cesty nebo způsobu, jak odemknout dveře nebo kudy se jinudy do dané místnosti dostat.

Stejně jako dva předchůdci je i Valhalla postavena na jakési úrovni postavy, která se zde ale nazývá sílou, jež je znatelně ohebnější než levely. Pomocí správných schopností lze tak například instantně zavraždit nepřátelé i v lokacích, kde byste na to třeba u Origins neměli nárok. Soubojový systém zase spíše nabaluje na nové mechaniky. Rozhodně se mi líbí návrat četnějších dorážecích animací, avšak místy to celé začíná působit překombinovaně a je to vidět i na ovládání. Několikrát se mi stalo, že jsem místo dupnutí na ležícího nepřítele označil jiného. Jindy jsem zase místo použití Odinova pohledu vytvořit z nedaleké mrtvoly výbušnou past. To vše se děje, protože hra chce dávat dohromady až moc funkcí a ovladače zkrátka nemají tolik tlačítek.

Největším problémem Valhally je však technická stránka hry. Když tak pátrám v paměti, přijde mi, že je to snad nejrozbitější díl od Unity, což je docela (ne)úctyhodné. Nejsou to sice bugy, které by tolik ničili hru, avšak nějaké NPC to občas přeci jen postihne a značně to znepříjemní zážitek z úkolu či události ve světě. To samé platí pro grafické glitche. Mnohé věci od vydání byly sice opraveny, namísto nich ale občas nastoupily problémy jiné.

Na závěr za zmínku rozhodně stojí, že Ubisoft do hry stále přidává nový obsah. A nejedná se jen o nové předměty do obchodu, ale o plnohodnotné herní módy. Rozhodně bych vypíchl režim River Raid, ve kterém se spolu s Jomsvikingy ostatních hráčů vydáte plenit nejen celou Anglii. Za získané materiály si můžete vylepšit nákladní prostor vaší lodi, rozšířit ubikace pro Jomsvikingy nebo pořídit unikátní předměty. Dále do hry přibyly Mastery Challenges, kde nejen prokážete, jak dobří ve hře opravdu jste, ale také si vyzkoušíte různé kombinace vybavení, jež jste třeba během samotného průchodu opomíjely. Více na logických hádankách je pak založený update s Tombs of the Fallen, kde se mimo jiné dozvíte něco o starých hrdinech, a v neposlední řadě nedávno přibyla The Forgotten Saga, která nabízí unikátní roguelike zážitek. K tomu se pravidelně vrací také festivaly a to vše je nový obsah v rámci základní hry, do kterého nepočítám placená rozšíření, která také nabídla nejednu novinku.

Po přečtení mého komentáře pro vás asi už není překvapením, že Assassin's Creed: Valhalla je pro mě opravdu velmi povedenou hrou, která si zaslouží vaši pozornost. Není bezchybná a není ani z daleka nejlepším kouskem série. Po více jak 300 hodinách mě avšak stále neomrzela a už teď se těším na nový obsah, který by ještě měl dorazit.

Pro: hlavní postava Eivor se silně daným charakterem, solidně napsané příběhy a postavy, přítomnost, napojení děje na první civilizaci, vedlejší aktivity vyžadující více důvtipu, animace v souboji, obsah přidávaný po vydání

Proti: technický stav, překombinovaný souboj, místy neposlušné ovládání, pro někoho repetitivní

+13

Spelunky

  • PS4 85
Čím více jsem se prodíral úrovněmi hlouběji, tím více jsem nervy upadal do temnoty, hlavně když to byl můj pátý, desátý, dvacátý, třicátý a další pokus. Souhlasím tedy zde se Zoltanem, že hru je třeba s rozumem dávkovat.

Herní výzva 2022 - 2. Cesta do středu země Hardcore  
Odůvodnění: Celá hra se odehrává pod povrchem země.

Dříve bylo hodně 2D skákaček těžkých nebo řekněme neodpouštějících, Spelunky k tomu všemu ještě přidává, že se jedná o rogue-like hru. I přes její náročnost se hraje a působí výborně a chytlavě.

Příběhem není Spelunky nějak komplikovaný, jednoduše se jako lovec pokladů prodíráte jeskyní furt dolů a dolů. Na cestě za pokladem máte k dispozici výbušniny, lano, bič a sami sebe. Kromě jeskyně vystřídáte i jinačí biomy, jako džungli nebo ledové jeskyně, které se stále nachází pod povrchem země a které by zde neměli existovat, ale jeskyně, do které jste vstoupili není obyčejná, ale kouzelná, a která si nechce nechat vzít svůj poklad. Skoro mi ty změny biomů připomínají Cestu do středu země, což je dvakrát tak vtipné, že jsem si jí zrovna zvolil do druhé kategorie herní výzvy.

Úrovně jsou pokaždé náhodně vygenerované, aby si hráč mohl vždycky poradit jinak. Jakmile se hráč naučí pravidla hry, není tolik obtížné je živ a zdráv projít. Je tu však přítomno občasné hození klacku pod nohy, kdy se úroveň vygeneruje fakt nepřívětivě ke klidnému projetí. Může se to projevit náročnějším level designem, kdy je potřeba využít více bomb nebo provazů, a když už žádné nemáte, může to být konec. Jindy je zase až moc nepřátel pohromadě nebo jsou šikovně umístěni, aby vám pěkně zatopili ve výpravě.

Opět musím souhlasit se Zoltanem, že většina neúspěchů plyne z hráčovi neopatrnosti. S výše napsanými strastmi si lze tedy poradit a záleží hlavně na hráčově trpělivosti a skvělém plánování, nemluvě o potřebném skillu. Úrovně jsou navíc naštěstí vždy generované stylem, aby je šlo projít, takže z hlediska hry problém není.

Ke snadnějšímu průchodu dopomáhají různé položky, které si lze nakoupit u obchodníka nebo je získat ze všude přítomných krabic. Například rukavice pro lezení po zdech nebo plášť, pro plachtění z vysokých výšek. Hra navíc nabízí doplnění si životů, v každé úrovni se nachází dáma v nesnázích, když jí přivedete na konec úrovně, dostanete život navíc. V nastavení hry si lze nastavit i alternativní vzhled pro dámu, například to může být pán, pejsek a další.

Každý biom má 4 úrovně, na konci každého biomu potkáte horníka, který vám za darování určitých předmětů (včetně vašich bomb a lan) nabídne vybudování zkratky, abyste nemuseli začínat celou hru od znova. Ostatně, pointou hry je jí natolik ovládnout, aby se dala dohrát celá od začátku do konce na jeden zátah, za co nejrychlejší čas a nejvyšší skóre. Ale zároveň stačí, aby hráč hru vůbec dohrál, i za použití zkratek, důležité je aby naskočili závěrečné titulky. Dodnes se snažím hru dohrát na jeden zátah, ale zatím se mi nedaří. Jednou jsem to málem zvládl, ale finální boss mě nakonec rozdupal.

Hře také sluší velký sortiment nepřátel, pro každý biom jejich specifický výběr, někteří se ale vyskytují ve více biomech. K některým jsem si poctivě dokázal vypěstovat nenávist (ironicky...netopýři mi zde nehorázně pili krev).

Hudební podkres je převážně v poklidnějším tónu, ale když jde do tuhého, tak se přepne do akčnějšího režimu. Vizuálně se na hru pěkně dívá, jsem rád že se nejedná o pixel art, jako originální verze, i když mám pixel art velice rád, nemusí být všude (myslím jako u podobných her).

Spelunky je další hrou, po které jsem pokukoval a díky herní výzvě jsem se k ní nakonec dokopal. Příští rok si snad dám pokračování. Fanouškům žánru doporučuji.

Pro: Hratelnost, pravidla hry, vizuální různorodost biomů a nepřátel

Proti: Občas až příliš nepřívětivé vygenerování úrovní

+13

Ben Jordan: Paranormal Investigator - Case 2 The Lost Galleon of the Salton Sea Deluxe Edition

  • PC 35
Tak teprve s druhým dílem začínám chápat kvality série, dvojka je v lecčems nabušenější. Adventurní postupy nějakou vlastní logiku mají, motivace zůstává poněkud vágní. No proto nejsem paranormální vyšetřovatel. V reálu jsem sebral vše, co nebylo přilepené, nakoupil vše, co bylo k nákupu, prokecal všechny postavy v okolí a zkombinoval všechno na všechno. To množství obsahu je až demoralizující, nesnáším scrollování v inventářích a nakupování x věcí po x obchodech. Jak lokace nejsou jen na jedné obrazovce, přibývá problém přesunu mezi obrazovkami, kdy jsem se třeba zasekl, protože jsem další obrazovku v lokaci nečekal. Ocenil jsem zvuky a hudbu.

Naštěstí se nezvedla jen kvantita, zvedla se i kvalita. Například se mi líbilo puzzle s vymýšlením textu písně, kde slova sestavujete podle toho, co jste na pláži viděli. Nebo řešení s odlákáním ducha, kdy spolupracujete s jinou postavou. V jedničce byl jen náznak pubertálního humoru, no tady už je humor neoddělitelnou částí děje a pomrkává na hráče. Odpadl také problém s namluvením, popisy stíháte přečíst.

Paradoxně největší slabinou byla hlavní zápletka. Roztahané a bez tempa, vaše poslání se v tom množství obsahu ztrácí. A chtělo by to víc tajemnosti, objevování, psychologie a lore pro ospravedlnění toho, proč hrdina dělá, co dělá. Zatím to vypadá, že kdyby Benovi místní opilec poradil ať hodí klíče do kanálu a sjede po zadku holou skálu tak to Ben bez mrknutí udělá. Očekávám, že další díly v tomto budou sofistikovanější.

Pro: grafika, hudba, hádanky, humor, zvuky

Proti: množství obsahu, málo děje

+13

Amnesia: Rebirth

  • PC 65
Jako horor to funguje hlavně a řekl by že i pouze ze začátku. Nevíte co od nepřátel čekat ani kdy přijdou, ti často jen tak probíhají kolem zatímco se snažíte řešit jednoduché hlavolamy a drží vás na kraji křesla v očekávání ostrého střetu. Hra je skvěle ozvučená a atmosféru by šlo krájet. Docela průser na moderní horor ale je, že jsou tu jen dva druhy standardních nepřátel a toho druhého potkáte až někde v poslední třetině. Když mi došlo, že tady jiní nepřátelé nejsou, dost se to podepsalo na atmosféře. A aby toho zklamání nebylo málo, nepřátelé jsou z drtivé většiny naskriptovaní. Nestane se, že by vás náhodně honili po mapě, což podle mě maskuje primitivní AI. Hororové prvky to podráží, protože většinou víte, že jste v bezpečí. Hra vám dá celkem znatelně najevo kdy máte utíkat a nevím jestli jsou ta monstra strašně pomalá nebo jestli je hlavní hrdinka vrcholová atletka.

I tak jsem neměl problém si hru užívat, jenže někde v druhé půlce se z toho stává méně horor a více stealth adventura s prvky hororu, přičemž za mě Amnesia v tomto směru dobře nefunguje. Stealth prvky jsou maximálně archaické a ne v dobrém smyslu, jako adventura to je příliš jednoduché. Na stealth pak tlačí druhý typ nepřátel. Ti se pohybují dle předem definovaných šablon, dělají randál takže o nich vždy víte, a vaším úkolem je projít místností tak, aby vás neviděli. Necítil jsem tady už vůbec žádnou atmosféru, plížení mě vyloženě nebavilo a musel jsem se hodně nutit dojít ke konci. 

Oproti předchozím dílům je hra konstruovaná tak, aby umožnila střídání různých prostředí, což je za mě dobře. Myslím si však, že z toho nedostali takový potenciál jaký mohli, zvlášť když tady mají zajímavou mechaniku portálů a i tak je hra zcela lineární. Chtělo to více druhů nepřátel s trochu zajímavou AI a méně skriptů, chtělo to raději méně lokací které by byly rozsáhlejší a méně lineární, a po kterých by se mohli nepřátelé volně pohybovat. Chtělo to i důmyslnější a rozsáhlejší hlavolamy a více adventurních prvků jako hledání předmětů atd. 

Grafika je podprůměrná, hlavně textury jsou v některých místech velmi bídné. Za celou hru jsem se nesetkal s bugy nebo pády, ale myslím si že limitovat v dnešní době hry na 60FPS je docela bizár. 
Od prvního dílu uběhla dlouhá doba, nicméně tato hra se v mnoha směrech zasekla někde v půlce. V dnešní době bych čekal důmyslnější mechanismy, propracovanější prostředí a větší variabilitu nepřátel. Ve výsledku tak vzpomínám v dobrém jen na první polovinu hry, dobré vyprávění příběhu a na vynikající zvuk.
+13 +15 −2

1954 Alcatraz

  • PC 70
Adventúry od Daedalic Entertainment sú pre mňa tak trošku už povinnosť. Mám rád ich hry, prinášajú mi dobrú dávku zábavy a pritom od toho nemusím nikdy očakávať nejako extra veľa. a "1954 Alcatraz" možno nevyzerá z ich hier najlepšie, ale na druhú stranu má niekoľko veľmi dobrých elementov, ktoré podľa mňa skvele fungujú.

V prvom rade je super, že hra sa síce otvorí s našim hlavným hrdinom Joeom v Alcatraze, no v tej dobe ešte ani nevieme, že v tejto hre bude mať veľkú rolu aj jeho manželka Christine, ktorá je našou druhou hrateľnou postavou. A môžeme sa medzi nimi striedať a sledovať jednotlivé nitky príbehu v rôznych miestach. Je trošku škoda, že v určitých bodoch je to trošku naskriptované za koho musíme hrať, aby sme sa mohli s inou postavou pohnúť ďalej (príklad: keď Joe skončí na samotke, musí Christine skrz doklady vybaviť, aby ho mohli pustiť naspäť medzi väzňov), ale zase je to o to zaujímavejšie, že sa nám tým hra oveľa viac otvára. Prostredie si neužijeme len v Alcatraze ale máme možnosť si obzrieť aj San Francisco. A tu toho máme sprístupneného oveľa viac.

Mimochodom vedľajšie postavy v hre ma bavia rovnako. Sú veľmi zapamätateľné, mnohé veľmi vtipné a dokážu dať hre poriadnu dávku energie. Obzvlášť postava "autora". Neviem čo mám k nemu povedať iné, než - spoznajte ho sami. A pochopíte. V rámci point click adventúr mi príde táto jedna z tých jednoduchších. Je tu možno pár miest, kde sa dá trošku zaseknúť, ale v prípade, že si nahliadnete všetky aktívne miesta a využijete aj možnosť preskúmania, nemali by ste sa tu stratiť. Všetko je podľa mňa celkom jasné. Kombinovanie predmetov nepôsobí nelogicky, riešenia situácii nie sú v nijakom momente absurdné alebo stupídne. Takže celkovo to funguje.

Hra možno nevyzerá najlepšie, ale to mi v prípade takýchto titulov nikdy nejako nevadí. Podstatné sú tu iné veci. A z toho čo som si to odohral to bolo dobré. Takže ak máte radi point click adventúry, pokojne si to pozrite. Myslím si, že za tých pár hodín času tento titul stojí.

Pro: príbeh, postavy, logické riešenia situácií

Proti: slabé animácie, ku koncu začne byť moc akčné.

+13

Juro Jánošík

  • PC 60
Hra s veľmi pekným grafickým vizuálom, ale podľa mňa ju dole ťahá hlavne, ako to nazvať? neintuitívny gameplay, v ktorom síce môžete aj uskakovať alebo strieľať, ale je to tak nešťastne namapované, že mi to ani nenapadlo používať, takže som si na celú hru vystačil s valaškou. sem tam ma potrápili aj nejaké bugy, keď mi prepadli dukáty cez textúru do inej dimenzie alebo ma z celkového pocitu vytrhávali titulky, kedy je väčšina hry v slovenčine (aj veľmi minimálny dabing), ale sem tam na vás vybehne zrazu čeština. tak snáď buď alebo.

Pro: vizuálna stránka hry, slovenské hrady

Proti: nevhodne namapované ovládanie, občasné bugy, mixovanie jazykov

+13

Beholder 2

  • PC 60
Herní výzva 2022 - 6. Svaz spokojeného hraní 

Protože mě první díl bavil hodně, rozhodl jsem se do Herní výzvy zakomponovat dvojku. Opět se ocitneme v Orwellovském světě, kde je každý a všechno sledováno Velkým bratrem (zde Wise leader), lidský život nemá absolutně žádnou hodnotu, všichni se navzájem udávají a snaží se pro sebe urvat kus lepší kariéry za každou cenu.

Hlavní hrdina Evan Redgrave přijíždí pracovat na ministerstvo, kde před několika dny tragicky zemřel jeho otec pádem z okna. Okamžitě je kontaktován s prosbou o pomoc. Smrt jeho otce nebyla náhoda, a tak se Evan musí propracovat z obyčejného úředníka v prvním patře až na úplný vrchol a zjistit, co se vlastně stalo.

Cestou na vrchol Evan zakusí tři různé pracovní pozice na třech různých patrech a s jinými kolegy a šéfem. V prvním patře vyřizuje nejrůznější žádosti od obyčejných lidí a posílá je do patřičných dveří. Na druhé pozici tyto žádosti musí správně orazítkovat a konečně na třetí programuje klonům atributy dle jejich pracovní náplně. Tyto práce představují tři minihry, které jsou na první pohled zábavné, ale po chvíli jsou značně stereotypní a začnou dost nudit a zdržovat.

Do vyššího patra se Evan dostane tak, že se zbaví konkurentů v podobě svých tří kolegů. Nejčastěji tak, že jim nenápadně do stolu podstrčí zakázané předměty a udá je. Kromě toho musí lézt do zadku svému aktuálnímu šéfovi, což není nic lehkého, protože každý z nich je úplný magor.

Adventurní část není špatná, ale je to hodně o neustálém pobíhání sem a tam, takže se časem objeví stereotyp. Velkým plusem je to, že spousta úkolů lze řešit několika způsoby a tím získat i různé achievementy.

Ve výsledku to nebylo špatné, ale jsem rád, že je to za mnou, jednička mě ale bavila daleko více. Herní doba je slušná, ale je to hlavně kvůli uměle natahované době při plnění miniher a běhání sem a tam. Rovněž premisa toho, že abyste se dostali výš, musí ostatní trpět, nemusí sednout každému.

Pro: Skvěle zpracovaný Orwellovský svět; příběh také není špatný; originální audiovizuál.

Proti: Stereotyp v minihrách; uměle natahovaná herní doba.

+13

Shogo: Mobile Armor Division

  • PC 85
Kvlaitná a originálna strielačka.
Celý anime štýl síce ide úplne mimo mňa, ale samotná hra ma zaujala velmi. 

Hranie s mechom tej hre dávalo pridanú hodnotu oproti konkurencii, aj ked sa to v podstate stále hralo ako bežná FPS-ka. Ten pocit, behať po uličkách futuristického mesta s 20-metrovým robotom, stál za to.
Odstrelovať nepriatelské tanky velké ako hračky, alebo naháňať utekajúcich vojačikov, to bola sranda. Nepriatelský mechovia už boli vyrovnanými súpermi. Páčilo sa mi, že bolo na výber z troch rôznych verzií mechov v dokovacích staniciach pri nástupe do dalšej misie s ním. Aj keď bolo jedno, ktorý človek zvolí, aj tak to všetko postrielal rovnako. A strielať veru je z čoho. Arzenál mecha je bohatý, od rôznych laserov, cez multi raketomet až po atomovku.

Misie bez mecha zaberajú vačšiu časť hry. Hrajú sa rovnako dobre, ale tu už treba mať ovela rýchlejšie reflexi. Tu už vám nepriatelia nič nedarujú, vybehnú dvaja spoza rohu, jeden udelí kritickú ranu z brokovnice a amen. Opetovať palbu je v tomto prípade možno štandardnými zbraňami (brokovnica, uzi, samopal), nič špeciálne tu nieje. Velmi machersky ale vyzerá strelba s dvoma pištolami a ich animácia celkovo.

Grafika už pekne zostarla, ale vtedy som čumel jak blázen, čo ten engine dokáže vyčarovať.
S mechom v meste začať páliť salvy z raketometu, ktoré nechávajú za sebou dlhé dymové stopy a efektné črepiny pri výbuchu lietajú na všetky strany - to bolo na otvorenú sánku. (na tú dobu)
Dosť vtipné boli akurát prehnané krvavé efekty. Ked schytala skupinka vojačikov zásah z mech-zbrane, polka miestnosti bola vymalovaná :-)

Mimochodom prvá verzia enginu LithTech. Beži na ňom aj Blood2, tie hry sú ako dvojčatá. Blood2 bol ale nehorázne zabugovaný - jeden z desiatich vojakov/zombíkov dokázali prejsť cez dvere, ostatní sa zasekli o futrá; alebo ruky/hlava im prechádzali cez dvere; strelba mala slabú odozvu, jak do papierovej makety alebo čo; utrhnuté údy levitovali vo vzduch alebo sa ešte k tomu roztočili...atd. ...no ako fakt to pôsobilo ako amatérsky shit.
Shogo mi ale vždy z technického hladiska prišlo lepšie, a tie chyby nemal, alebo len minimálne.

Na hru mám inak peknú spomienku z pred 20-tich rokov. Je to jediná FPS-ka, ktorú som celú dohral v práci, na nočnej smene, na jeden záťah.

Hru som kúpil ako prílohu s časákom GAMESTAR v roku 1999, stále mám origo CD.
Doma som fungoval vtedy na Pentiu 200 s grafikou buď RivaTNT alebo ATIRage, už si nepamätám presne. Ale viem určite, že to bolo slabé a furt som laboroval ako znižovať detaily a aj tak to nebolo ono. Napriek tomu som to dohral na tom šrote viac krát.

V roku 2001 som nastúpil do prvej práce, za PC s AutoCADom. Mali tam nejaké Pentium II, 2D grafika síce nejaká pracovná, ale spoločnosť jej robila 3D karta Voodoo2. Tí kolegovia (40+, 50+, 60+) tam ani netušili vtedy, čo to dokáže, čo tam majú. Po pár týždňoch som šiel aj na prvú nočnú. Na druhú som si už zobral naleštenú originálku - Shogo. Hneď po príchode do kanclu večer som to tam šupol do mechaniky, nainštaloval, nastavil render cez glide Voodoo a v momente stratil pojem o čase. Krása, to sa hralo jedna báseň, tie pridané 3DFX efekty, tá plynulosť, neuveritelné, som to celé dohral na jeden záťah. Ráno o pol šiestej vysmiaty a spokojný pri záverečných titulkoch a chytlavej japan-pesničke mi až začalo dochádzať, že, Do Boha!, z tohoto asi budem mať prúser.
Aj sa tak stalo. Som šiel jak posratý k šefovi na koberček druhý deň. Dobre ma tam zjebal, 18-ročného sráča sopláckeho, 10-minutový monológ som si vypoćul. Ale že som hral SHOGO som mu nevykecal samozrejme. Vyhovoril som sa vymyslenou historkou o práci na výkresoch. Šak som si aj hneď uvedomil, akú pičovinu som zrobil, jasné že mal pravdu. Ja som hral SHOGO a chlapi na dielni nemali čo žrať celú nočnú. Starí chlapi, čo mi mohli byť fotrom, makali celú noc na frézach a sústruhu, a ja som hral SHOGO. Unimobunka, kde bola chladnička s jedlom, bola celú noc zamknutá, chlapi čakali s lístkami na mňa, na klúče, ktoré boli u mňa, ale ja som hral SHOGO. Nasratí tam nadávali, ale ja som nepočul, ja som hral SHOGO - v super plynulosti, na plné detaily. No chuj!
+13

Lost in Play

  • PC 80
Nebyť jedného rozhodnutia, ktoré tvorcovia urobili, dal by som hre oveľa vyššie hodnotenie. Možno až o 15%. No nemám rád, keď sa niekto rozhodne do hry priniesť "druhý trailer", kde máme možnosť si pozrieť, čo všetko naši hrdinovia absolvovali, no my sme pri tom neboli. Neviem či to súvisí s časom alebo peniazmi, alebo majú v pláne priniesť ešte DLC k hre, no keby sa rozhodli celú tú asi 30 sekundovú videosekvenciu na konci hry jednoducho z hry vyhodiť, nemal by som žiadne väčšie dôvody ísť s ratingom nižšie.

Realita je taká, že som si Lost In Play úprimne užil. Hra, ktorá nás vracia do detských čias, má sympatických dvoch hlavných hrdinov a nejde o titul, kde by ste sa pri hraní niekde mohli nejako výraznejšie zaseknúť. Maximálne pri niektorých minihrách, ale k tomu sa dostanem za chvíľku.

Oceňujem nápad, že sa dostaneme do sveta fantázie našich súrodencov, animácie sú absolútne nádherné. Okrem toho spracované v tak krásnych farbách, že celý svet na vás žiari. Okrem toho však dizajny postavičiek sú veľmi dobré. A nemyslím tým len našich súrodencov. Ale úplne všetkých. Po skončení hry si budete schopní vybaviť asi úplne všetky postavičky, ktoré ste videli. Je v tom kus charakteru.

Počas hrania som rovnako nešetril smiechom. Je síce pravda, že hra má aj trošku infantilnejší humor, no vezmite si fakt, že všetko je podané skrz oči dvoch malých súrodencov. Takže to hre nijakým spôsobom neubližuje. A hoci je tu aj niekoľko trápnejších momentov, tak si nevybavím ani jeden, pri ktorom by som prevrátil očami a povedal si, že tu to tvorcovia zabili. Ale áno, nie všetky fóry fungovali na sto percent.

A na záver sú tu ešte minihry a hlavolamy. V prípade hlavovlamov si myslím, že vás nejako výraznejšie nezdržia. Logika v nich funguje, nie sú nejako výrazne komplikované a myslím si, že aj mladší hráči ich bezproblémovo zvládnu. Čo sa minihier týka, niektoré sú lepšie a iné celkom slušne potrápia vaše závity. A môže pôsobiť celkom frustrujúco, keď nebudete vedieť poraziť pána čajku a vytvoriť štvoricu krabov skôr ako on. Alebo keď budete musieť naháňať vo finále žabiaka, ktorý pred vami bude vytrvalo utekať. Toto sú momenty, ktoré asi najviac natiahnu váš herný čas.

Inak však nemám hre moc čo vytýkať. A ako som povedal, keby tam nie je to 30 sekundovú video sekvenciu, ktorá pôsobí ako ukážka všetkého čo si nezahráme no chcel som zahrať, hodnotenie by išlo minimálne o 10 - 15% hore. Takto sa ale bude musieť zmieriť s výsledkom, ktorý som jej udelil.

Update 14.12.2022 - zvyšujem hodnotenie hre na 80%. Retrospektívne veľmi ľutujem moje originálne hodnotenie tomuto titulu, lebo v momente ako som hru dohral som sa len cítil dotknutý skutočnosťou, že som mal pocit že celé finále ostalo veľmi skresané. No spätne si uvedomujem, že hra si zaslúži vyššie hodnotenie už len z toho titulu koľko kreativity a šarmu sa do nej dostalo. Je to rozhodne nádherná adventúra a nezaslúži si, aby som ju kvôli jedinému rozhodnutiu posunul až o toľko nižšie. Vtedy mi to prišlo zaslúžené, dnes mám pocit, že som hru zbytočne podhodnotil.

Pro: nádherné animácie, postavy, vizualizácia fantazijného sveta našich hrdinov, titulky

Proti: niektoré minihry vedia zdržať, pôsobí to, ako keby chýbala určitá dávka contentu

+13

Need for Speed: The Run

  • PC 60
No....... Rozhodl jsem se, že si zahraju tenhle díl. Tak jsem se koukl čistě na recenzi na tuhle hru tady na té stránce a vyjelo mi 61% a já se ptám proč ? Tak jsem si řekl že nebudu číst recenze a rovnou vběhnu do hry. No a tam to začalo. Detaily vyšperkované na ULTRA i s Vertikální synchronizací. Klikl jsem na The Run a New Game a utrpení přišlo rychle............ Nějaká cutscéna...... okej ale nejhorší pocit byl když hra jela jen na 30 FPS ano na 30 FPS v roce 2022. Tak jsem udělal první stage a rychle jsem hru vypnul :( ....... navštívil jsem internet a napsal NFS The Run 60 fps. A hele vyjela na mě diskuze, kde psaly ať vypnu vertikální synchronizaci. Tak jsem tak učinil a zase jsem vyjel.

Ale teďka dost srandy. Hra je strašná. Divím se že tahle hra má 61%. Nebudu spoilerovat, ale rovnou říkám že příběh je béčkový ale podprůměrně béčkový, kdyby byla definice od A do E tak je to D-.

To samé hratelnost. Hrál jsem to na PC a ovladatelnost aut je přímo otřesná. Někdy mi přišlo, že mě auto neposlouchá. Do toho ještě agresivní policie ( teda jak kdy ). Ale po několika rozbití, jsem měl chuť vyhodit PC z okna. ( pak jsem si ale uvědomil, že PC za to nemůže XD )

Jsou ale věci které bych chtěl vyzvednout. Jako třeba nápad závodu napříč USA. Nápad je to skvělí ale nijak moc naplněný. Klidně bych teďka přivítal závody napříč třeba Evropou, ale udělal bych to jinak, třeba s nějakým rozhodování, nebo více možnostmi závodů na daném úseku, kde bych se rozhodl, jestli bych je lesem, nebo po dálnicí. Tohle tady v té hře prostě není a vy jak vyjedete, tak jedete do konce a všechno tohle vám zabere okolo 4-5 hodin hrací doby.

Takže abych to shrnul. NFS: The Run ne paskvil ve svém žánru, Najdou se věci, které ve hře jsou skvělí, tornádo, lavina, měnící se příroda ale negativa prostě převládají. Pro milovníky série je dobré aby si to zahrály a odškrtli další dohraný díly, ale budete trpět, ale pro nováčky v tomhle oboru. Nedoporučuju. Radši si zahrajte Forza Horizon 5  nebo starší díly ( 2004-2007 )

Pro: Příroda. měnicí se regiony

Proti: Ovladání, doba kampaně, NPS , Policie, bez vertikalní synchronizace je to na houby.

+13

The Last of Us Part I

  • PS5 95
The Last of Us byla hra kvůli které jsem si před lety pořídil PS4. Takže když oznámili remake, byla to pro mne jasná volba. Teď je otázka jestli se investované peníze do remaku vyplatili. TLOU je od společnosti Naughty Dog, které stojí třeba za sérií Uncharted. Tato společnost své hry dělá velmi precizně, takže v jejich hrách je vidět velký důraz na detaily a k tomu umí i dobře vyprávět příběh.

Co se týče příběhu ten se točí okolo Joela a jeho chráněnkyně Ellie, kteří cestují napříč Amerikou, která je zdevastována "zombie" apokalypsou (zombie je v uvozovkách, protože se v pravém slova smyslu nejedná o zombie, ale houbu ta lidem prorůstá mozkem a míchou a ovlivňuje jejich chování, zvyšuje jejich agresivitu a celkové vnímaní. Přenáší se buď kousnutím, spóry atd. podobně jako u zombie). Co se týče příběhu tak se prakticky nic od původního TLOU nezměnilo, ale proč něco měnit, kdy to skvěle funguje a pokud vás tato hra minula, nebo nemáte PS, ale PC ano a zároveň jste milovníci příběhových akčních adventur, tak tuto hru můžu vřele doporučit.

Co se týče grafického zpracování, tak to je na špičkové úrovni, jak už je zvykem u tohoto studia. Jsou tu na výběr dva grafické módy, kdy jeden je výkon (takže 60 fps na úkor zobrazení) nebo kvalita (lepší zobrazení při 30 fps). Já jsem si zvolil tradičně výkon a i při této volbě ji málo která hra sahá po kotníky. Oproti původnímu dílu zde přibyla vegetace a spousta detailů. S hudbou je to stejně jako u grafiky, jde o precizní práci, kdy vás hudba vtáhne do děje a podtrhuje celkovou atmosféru hry.

Mechanika hry dosáhla asi nejvíce změn oproti původnímu dílu a to zejména UI. UI zde opravdu funguje, kdy lidští nepřátelé opravdu taktizují a nejsou to jen prázdná slova od vývojářů. Ku příkladu nepřátelé se střelnou zbraní se vás snaží zabavit zatímco týpek s pálkou vás obíhá a vpadne vám do zad. Upřímně mne několikrát zaskočili a nečekal jsem ho tam, což je místy až frustrující (kor na vyšší obtížnosti), ale zároveň vás to i potěší, že zde UI opravdu funguje. Můžete si zde vylepšovat zbraně a to jak střelné, tak i na blízko (jednorázové vylepšení, kdy dáváte nepřátelé na jednu ránu). Zbraňový arzenál je tu dost široký, ale ne zas moc, aby byl překombinovaný (jsou zde stejné zbraně jako v původním TLOU). Plížení zde zůstalo stejné jako v původním dílu, takže se můžete přikrčit, je škoda, že sem nedali možnost se plazit z dvojky, ale vyloženě to nevadí.

Level designe je výborný a skvěle funguje. Nikdy se vyloženě neztratíte, ale je zde dostatek prostoru na prozkoumávání. Jak jsem již psal u grafiky, tak levely jsou detailní a je na nich vidět preciznost vývojářů.

Během hraní jsem narazil na jeden nebo dva vizualní glitche, ale nijak gameplay nenarušovali a prakticky ihned zmizeli. Hra mi ani jednou nespadla a ani propady fps jsem nezaznamenal. Takže TLOU je ve výborném technickém stavu, což se bohužel nedá říct o všech AAA titulech co letos vyšly.

Závěrem se jedná o jednu z nejlepších her vůbec, která sice remake nepotřebovala, ale jsem rád, že vyšel a mohl jsem si projít tento neskutečný příběh znovu. Svých utracených peněz vůbec nelituji. Pro majitele původní hry, které to zas tak moc nebralo to může být zbytečné, ale pro milovníky této série a pro ty co hru ještě nehráli to určitě stojí za to.

Pro: grafika, příběh, atmosféra, technická stránka, postavy

Proti: nic

+13

Creaks

  • PC 85
Hry od Amanita design mě málokdy zklamou, proto jsem šla na jistotu, že se u Creaks budu dobře bavit. Realita byla ještě lepší, než očekávání. Mám ráda hry, které mě nutí přemýšlet, protože ze sebe pak mám radost, když hádanku rozlousknu. Tady bylo hádanek opravdu požehnaně a někdy se mi muselo i kouřit z uší.

Vyzdvihnut musím fakt, že hra, i když v ní jde pořád o to samé (dostat se dál a dál ve strašidelném domě plném nástrah), není nudná. Objevovali se noví nepřátelé, kteří se chovali specificky, a přitom jich nebylo mnoho. Prostě tak akorát.

Hra je to jako malovaná, tedy vlastně doslova. Klobouk dolů před grafiky, protože tohle se jim opravdu povedlo. Atmosféra je úžasná, v určitých chvílích jsem se trochu bála, jindy jsem byla dojata a příběh se pěkně vyvíjel.

Nechci víc prozrazovat, abych někomu nezkazila zábavu, snad jen, že chlapec ve hře potká spoustu nábytku. Creaks rozhodně doporučuji. Na první pohled by se možná zdálo, že je určena dětem, ale upřímně já ji synům ještě nějaký ten rok nepustím, aby se jim dobře usínalo.
+13

Please, Don’t Touch Anything

  • PC 65
"Ahoj, potřebuji si na chvíli odskočit. Prosím, pohlídej mi tady ten panel s jedním tlačítkem a hlavně: ničeho se nedotýkej!" To je celý příběh této jednoduché jedno-obrazovkové hry a snad nebudu moc prozrazovat, že skutečně stačí chvíli počkat, než se ten odskočivší kolega vrátí a nastává konec hry. Vlastně je to jeden z 25 konců hry a tou pravou zábavou je prozkoumávání tajemného panelu a hledání dalších konců.

Mně samotnému se podařilo bez další pomoci najít asi 15 z nich, ke zbytku jsem se už proklikal s pomocí návodu, ale věřím, že bych se s větší dávkou trpělivosti ještě k nějakým dalším dostal. Některé byly celkem i zábavné třeba symbol iluminátů po mlácení kladivem a následné vypnutí hry. Na druhou stranu některé z nich byly celkem kulišárny. Třeba konec 'Death star', který jde na PC verzi splnit pouze a jenom o půlnoci, takže buď je potřeba počkat a nebo manipulovat časem ve Windows

Jako správný lovec achievementů jsem se pokusil získat všechny a musím říct, že u 'Perfectionist' jsem se opravdu zapotil, protože je potřeba dosáhnout všech konců hry bez jediného zbytečného kliknutí mimo. Samozřejmě jsem to ve finále jel podle návodu a podařilo se mi to až na 8. pokus.

Celkově jsem se u hry dobře bavil. Myslím, že by se dala označit i za jednoduchou casual odreagovačku.
+13

Dark Souls

  • PS4 85
„YOU DIED“ jsem na své obrazovce viděl tolikrát, že to snad ani není normální, ale hru jsem nakonec s odřenýma ušima a pocením krve dokončil.

Herní výzva 2022 – 2. Cesta do středu země  
Odůvodnění: Ve hře se nachází podzemní katakomby a další různé lokace v podzemí.

FromSoftware studio je známé svou vybroušenou hratelností, která je velice náročná, ale férová. Já osobně nejsem velkým RPG hráčem a většinou se setkávám maximálně s akčními adventurami s prvky RPG, jako je třeba jednoduchý crafting systém, vylepšování dovedností nebo nějaké ty statistiky u předmětů. Některé RPG jsem už dohrál (viz. Bloodborne), ale až tady u Dark Souls jsem si připadal, že skutečně hraji RPG. Nikdy jsem nevystřídal tolikrát oděv a zbraně. Hra mě k tomu neustále nutila, abych měl větší šance na přežití a postup dále. U Bloodborne jsem oděv nebo zbraně skoro vůbec neměnil a pouze si neustále vylepšoval ty samé dokola.

Nepřátelé všeho druhu a různých designů, si zde každý vyžadují jinačí přístup k taktice. Všichni fungují na klasické bází správného načasování útoku, obrany a úhybu. Do toho, je taky důležitý dostatečně silný arzenál a statistiky dovedností, které se vylepšují získáváním duší (bodů) z padlých nepřátel. Když se hráč někde zasekne, například u Bosse, může si zvýšit šance na úspěch tím, že se pořádně vylepší.

Zde přichází aktivita typická pro RPG hry, kterou ale z hloubi duše nenávidím. Je to grind. Když jsem se k němu uchýlil, málokdy jsem u něho vydržel, protože mě silně nebaví. Když jsem se k němu nehodlal uchýlit, strávil jsem spousty zbytečného času u Bossů. Tohle mi kolikrát přivodilo akorát tak nechuť ke hraní. Je to takový začarovaný kruh, ale nakonec jsem se dostal k závěrečným titulkům, takže i bez většího grindu, lze hru dohrát. Jednou se mi grind navíc vyplatil i mimo pouhé vylepšení postavy. Objevil jsem totiž novou lokaci, kterou jsem na začátku hry přehlídnul, a byla dost zajímavá.

Přejdu k další typické věci pro RPG a tím je skvěle napsaný příběh. Ten je zde podávaný minimálním způsobem (pár cutscén a dialogy), a je pouze na hráči, jak moc ho bude vnímat. Já se ho snažil vnímat, ale u mě je problém, že když mezi dvěma klíčovými příběhovými momenty uplyne až několik hodin, tak já mezitím stihnu ten dosavadní příběh zapomenout, a potom už moc nechápu, co to vlastně mám udělat a za jakým účelem. Naštěstí se mi v delším průběhu hry, povedlo zase se vrátit do centra dění.

Jednou jsem četl, že si Pan Miyazaki rád domýšlí sám příběhy, když je někde něco nevyjasněné. Proto zde hra tolik netlačí na tu klasickou příběhovost, jako jinačí hry. Osobně bych ocenil trochu větší tlak na klasické vyprávění, ale respektuji tvůrčí vizi. Navíc, tenhle přístup má taky něco do sebe.

Jak jsem napsal výše…příběh je zde podávaný minimálním způsobem, vedený je však neustále, všude na každém kroku, po celou dobu hraní, aniž by byl jasněji vysvětlen. To je to kouzelné na Dark Souls. Je to ten svět, který hráči prozkoumávají, jeho spletitý design a propojenost. Každá lokace, každá architektura, nepřátelé, předměty, to vše napovídá. Příběh není podáván hráči na stříbrném podnose, je mu však neustále ukazován. Samozřejmě, že hlavní zápletka je v podstatě daná a hráče navádí tím správným směrem, ale svět kolem, to už je o něčem jiném, a hráč musí zapojit svoji fantazii, aby si to všechno poskládal.

Bez pořádného hudebního doprovodu, by to ale všechno byl jen poloviční zážitek. Krásný mix fantasy a středověké hudby, který je skvělý i na samostatný poslech. Je taky důležité, aby to všechno hezky vypadalo. Grafika mi přišla velice obstojná, hrál jsem taky koneckonců Remasterovanou verzi. Spíše než grafika, to ale táhne umělecké zpracování, které je velice kvalitní. FromSoftware tohle zvládají na jedničku všude, co se týče her od Miyazakiho.

Na konec ještě zmíním pár věcí, a začnu tím samotným herním světem. Pokaždé, když jsem si myslel, že jsem viděl všechno, tak mě hra překvapila zbrusu novou lokací. Všechny jsou tématicky jiné a rozeznatelné, a je zábava je všechny prozkoumávat. Tady nemám asi co vytknout. Další na řadě, jsou Bossové. Všichni měli originální design a ten pocit, který se dostaví, při jejich porážce, byl hodně fajn. Mám rád výzvy, avšak, někteří Bossové mi přišli přehnaně nároční. Mám takové dva, u kterých jsem strávil až příliš mnoho času, že jsem se nejednou rozmýšlel, jestli se hrou nakonec neskončím, protože mě to přestávalo bavit a spíše nehorázně frustrovat. Vím, že je to můj osobní problém, a proto to neberu na vědomí, co se týče výsledného hodnocení. Do mínusek dolů to ale hodím. A nakonec zmíním ještě ovládání. S ovládáním jsem neměl moc velký problém, ale nelíbilo se mi, když jsem zmáčknul tlačítko pro útok, ten útok mi následně překazil úder od nepřítele, ale moje postava potom dodatečně ještě zaútočila, i když jsem to už nechtěl.

To bude ode mě vše. Jsem rád, že jsem si hru zařadil do herní výzvy a že jsem jí nakonec dohrál (pouze jeden z konců a to „To Link the Fire“), i když jsem měl nutkání od ní odejít. Hra mě (až na ty frustrace) dost bavila a rozhodně bych jí doporučil vyzkoušet i lidem, kteří s podobnými hrami nemají zkušenosti, a lidem, kterým hra nejde, tak u ní zkusit trochu déle vydržet, třeba se to nakonec poddá, jako u mě.

Pro: Hratelnost, svět, obecně řečeno „podpis FromSoftware“

Proti: Někteří Bossové jsou přehnaně nároční, občasná nutnost grindu

+13

Czech Soccer Manager 2020

  • PC 85
Herní výzva 2022 - bod č. 1 Novinky z domova

Před lety jsem propadl předchůdci z roku 2002, u kterého jsem utopil hromadu času. Poté, co jsem se dozvěděl o vydání nové verze, musel jsem ji samozřejmě vyzkoušet. Hra si zachovává svůj předchozí vzhled a přidává pouze pár novinek.

Největší novinkou je rozšíření nabízených lig, kdy je pokryta téměř celá Evropa a k tomu některé ligy z celého světa. Zahrát si obyčejnou kariéru, která byla rovněž rozšířena na 40 let, je stále super a můžete si postupně vybudovat silné mužstvo či projít přes řadu klubů, dle vlastní libosti. Zde bych se pozastavil u prvního menšího mínusu, a to u přestupů do jiných klubů. Pokud chcete přestoupit do jiného klubu, dostanete pouze malé množství nabídek a většinou jsou pouze z dané ligy, kterou hrajete, takže dostat se do nějaké zahraniční ligy je téměř nemožné.

Hra kromě obyčejného režimu kariéry nabízí i řadu scénářů, kdy některé jsou převzaty z původního díla, ale řada scénářů je zcela nových a jsou zde přítomny i scénáře od fanoušků. Ke všemu je možné stahovat si nové scénáře a tak vás může čekat řada výzev, které vám zaberou velkou část života. Já jsem si postupně vyzkoušel všechny scénáře, kdy některé byly velmi obtížné a pro mě téměř nehratelné, zatímco jiné byly spíše odpočinkové.

Při sledování zápasu si můžete navolit buď rychlý režim, kdy se pouze běží čas a ukazují se vám střelci gólů, hráči, kteří obdrželi kartu nebo se zranili. Tento režim jsem vždy využíval a vyhovoval mi více, než možnost sledovat akce hráčů, které již nejsou psané textovou formou, ale vidíte čísla dresů a kdo drží míč a co s ním provádí. Jediným problémem je střídání, kdy u rychlého režimu, téměř nemá cenu střídat, protože to neustále zdržuje a ocenil bych tady možnost nastavit si střídání na určitý čas zápasu.

Hře jsem víceméně propadnul jako před lety a strávil v ní hromadu času, který nebyl vůbec špatně strávený.

Pro: Jednoduchost, velké množství lig, scénáře

Proti: Horší nabídka na přestup do jiného klubu

+13

The Captain

  • PC 85
Pořád jsem se odhodlával začít po létě podzimní sezónu s hraním her. Nějaké pokusy by už byly, ale nic, co by mě natolik uchvátilo, že bych se u hry na pár hodin zasekl. Pak, jednou, Epic zveřejnil hry zdarma, které uvolní v jednom zářijovém týdnu. No a tam na mě koukala hra The Captain. Hra, o které jsem nic netušil, nic jsem o ní na českých stránkách nenašel, ale okamžitě mě zaujala pixel-artovým plakátem, trailerem a skutečností, že se jedná o mix žánrů, kde hlavní roli má žánr adventurní. Neváhal jsem...

...a dobře jsem udělal. The Captain je hodně povedený kousek. Ujímáte se tu role kapitána Thomase Welmu. Ten je v danou chvíli na druhé straně galaxie. Náhle zjistí, že na jeho rodnou Zemi útočí nepřátelští mimozemšťané. Zachránit ji může jen dodávka nějakých ultra silných zdrojů, které se ale do cílového stanoviště z nějakého nedopatření nedostanou. Jelikož je ale kapitán kousek od místa, kde tyto zdroje vyrábí, rozhodne se je získat sám a proplout přes půl vesmíru, aby se na Zemi dostal. A tu nakonec i zachránil.

Zní to jednoduše, ale vězte, že cesta je značně ztížená. Cestujete galaxiemi. Objevujete nové planety, nové národy. Setkáváte se s řadou postav. S jejich příběhy. Pomáháte jim, ale občas zachraňujete i sebe. Prostě si užíváte cestování vesmírem se vším všudy, jen s malým detailem. Na záchranu Země máte omezený čas a není úplně jednoduché se k ní dostat.

Můžete totiž použít svůj adventurní důvtip a cestovat bez boje. Nebo můžete využít mix žánrů, který hra nabízí a vesmírným tahovým bojem získávat zkušenosti, peníze a vylepšovat loď. Tady bych možná hře trošku ubral, protože když hned od začátku nezačnete bojovat a získávat zkušenosti, horko těžko to v nadcházejících galaxiích zachráníte. Souboje jsou zajímavé, ale po čase omrzí, takže jsem se orientoval na adventurní část, což mi pak nakonec i zůstalo.

Hodně zajímavé na hře je, jak Vám dává najevo, že na každé planetě můžete její děj ukončit různými způsoby. Na konci každé "mise", těsně před odletem dál, Vám hra totiž zhodnotí, jakou cestou jste příběhovou část splnili a ocení Vás kartičkami. Konců může být nepřeberné množství. A jak to v podobných hrách chodí, rozptyl je od největšího dobráka, po nejdrsnějšího zlouna. A mnohdy to ani pořádně nebudete schopni ovlivnit.

Možností, jak tuto hru dohrát je nepřeberné. Buď budete vesmírný korzár a pokosíte půl vesmírné flotily nebo budete jak Starlord ze Strážců galaxie a logickým úsudkem si proklestíte cestu za svým cílem. Možností je opravdu celá řada a řekl bych, že znovuhratelnost v tomto případě opravdu otevře úplně jinou hru.

Ve hře The Captain toho je opravdu hodně, co se povedlo. Nabízí na adventuru skvělé a zábavné dialogy, ale i nádherně namalované prostředí. Nápady na planety se mi moc líbily a chvílemi jsem si přišel jak ve Hvězdné bráně, jen bez těch portálů. Prostě jsem poznával jednu planetu vedle druhé, pomáhal různým postavám a jediné, co mě tak trošku trápilo byl čas, který utíkal a já věděl, že když to do určité doby nestihnu, bude konec hry a já budu moct začít znova. To je ale ten nejmenší detail a v celkovém kontextu hry je to právě i ten podstatný bod, který ze hry dělá jedinečný počin na adventurním poli. Určitě zážitek, se kterým jsem se ještě nesetkal a když bych si ho měl někam přiblížit, tak k legendární sérii Quest for Glory. Jen z prostředí space opery jak víno.

Pro: Space opera jak vyšitá, mix žánrů, krásně nakresleno, povedené a vtipné dialogy, no co víc od adventury chtít?

Proti: Možná právě ten mix žánrů je hodně zavazující, buď ze hry budete mít akci nebo adventuru, kombinace moc nejde.

+13

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge

  • PC 80
Na druhý díl opičího ostrova jsem se těšil prakticky od okamžiku, kdy jsem dohrál ten první. U něj jsem sice měl drobné výhrady k ovládání, které mi úplně nesedlo, ale všechny neduhy dokázal bez problému zastínit vynikající příběh a dialogy. Byl jsem tak zvědavý, jestli tomu tak bude i u pokračování.

A zjednodušeně řečeno ano. Příběh a dialogy se opět povedly na jedničku. Líbí se mi, jak se spousta věcí řeší ad absurdum, ale přitom mi ten vtip nepřijde nijak extrémně trapný. Bavily mě i narážky na LucasArts v podobě hudby z Indiana Jonese při získávání pokladu nebo legendární rozhovor mezi Lukem Skywalkerem a Darth Vaderem v podání Guybrushe a LeChucka. Ale pár věcí, které mi už přišly přes čáru by se taky našlo, třeba zhypnotizovaná opice banánem

Trošku mě pak zamrzelo, že jsem se při hře několikrát zasekl na doslova hloupých věcech. Například výběr těch správných knížek z knihovny, nutnost kliknout přesně na ten správný předmět z mnoha u Voodoo Lady nebo nutnost rychlé reakce během soutěže v pití grogu. A vlastně i bludiště v pevnosti, pro které je potřeba znát pořadí z povedené písničky ze snu, kterou si ale nemůžu pustit znovu. Takže pokud nemám save před touto scénou, tak mám asi smůlu

Jsem rád, že dojde k návratu některých oblíbených postav z předchozího dílu, hlavně můj oblíbený Stan, který tentokrát prodává rakve nebo třeba Voodoo Lady. Jsou tu ale i nové dobře napsané postavy, které se doufám objeví i v dalších dílech. 

Grafika speciální edice druhého dílu vypadá prakticky stejně dobře jako v případě dílu prvního, prakticky nemám co vytknout. Často jsem pak čistě ze zvědavosti přepínal do původní grafiky. Podkreslující hudba mi přišla taky příjemná, ale bohužel se mi až na jednu výjimku nedostala nijak extra pod kůži, že bych si ji následně poslouchal při práci.

Co mě ale opravdu potěšilo bylo vylepšené ovládání, kdy se tentokrát zobrazují jen ty akce, které mají s daným předmětem smysl. Hraní tak pro mě bylo mnohem plynulejší, aniž bych při záseku musel zkoušet na každý předmět všechny akce jako u jedničky.

Ačkoliv má hra pár věcí, které mi trochu vadí, zbytek se podle mě povedl prakticky na výbornou. U hry jsem se výtečně bavil, jen je mi líto několika záseků, kvůli kterým jsem se nakonec musel kouknout do návodu.
+13 +14 −1

RiME

  • PC 90
Herní výzva 2022 - bod č. 3 Ticho jako v hrobě

Vyplaveni mořem, probouzíme se na pláži sluncem osvětleného ostrova, hrajícího řadou pestrých barev. Nevíme, kde jsme a proč tam jsme, a nikdo nám neřekne, kam se máme vydat, abychom se něco dozvěděli. Nezbývá nic jiného, než se vydat na průzkum ostrova sami. Po krátkém průzkumu ostrova, kdy si poprvé zaskáčeme, zaplaveme a zašplháme objevujeme podivný oltář s několika soškami, který tvoří první hádanku. Máme zde první vodítko, co udělat, ale přesto můžeme jít stále kam "chceme". Potkáváme tajemnou postavu v červené kápi, která zase mizí pryč, když se k ní přiblížíme, takže se od ní nic nedozvíme. Nevadí, pokračujeme dále.

První odstavec představuje letmý popis toho, co na vás čeká ve hře, ale neprozrazuje nic zásadního. Hra je totiž plná tajemství a příběh si postupně utváříte sami, tím jak odkrýváte nové oblasti, ale také hledáním předmětů, které jsou po ostrově roztroušeny. K průzkumu hraje nádherná hudba, která dokresluje atmosféru a vizuální vzhled, který je nádherný. Později ve hře se dostaneme i do jiných částí ostrova, které jsou vyvedeny v úplně jiné formě, než ostrov na začátku hry.

Během hry se ve mně několikrát vystřídaly emoce, které přicházely se změnou prostředí a situace. Na začátku hry jsem byl absolutně natěšený a vysmátý z nádherného prostředí ostrova a společníka ve formě lišky, zatímco ve druhé části, poté co jsem prošel podzemní částí, jsem měl v sobě pocit vzteku na prehistorického ptáka, který mě otravoval a útočil na mě při průzkumu. Ve třetí části hry jsem objevil další kámoše v podobě sentinelů, které jsem přivedl zpět k životu a vydal se s nimi do poslední části, která ve mě vyvolala smutek z jejich pozdější ztráty a také ztráty lištičky, což skvěle dokresluje hustý déšť. Následovalo postupné prozření, kdy jsem předpokládal, že jsem ztratil rodinu a možná i sám zahynul, jenže jsem se částečně mýlil, protože přežil můj otec, který ztrátu svého syna bere opravdu špatně. Na konci přichází smíření se ztrátou syna. 

I přesto, že v této hře nikdo nepromluví slovem, hraje zde hlas chlapce důležitou roli, kdy vám dává najevo své pocity různými citoslovci, například povzdechu, nebo námahy. V některých fázích, kdy pouze běžíte a aktivujete hlas, můžete uslyšet pobrukování chlapce. Většina hádanek je založených právě na hlasu chlapce, kdy musíte použít jeho řev, abyste aktivovaly různé sošky a tím si otevřeli průchod dále.

Co bych označil za menší technickou chybu je občasná nepřesnost ovládání postavy, kdy nechce vyskočit na dané místo i přesto, že je na něm označený bod pro zachycení. Nebylo to ovšem nic zásadního, co by ohrozilo mé hraní a stálo mě smrt s postavou, spíše jsem musel u daného objektu kousek popojít nebo použít klávesu pro skok znovu.

Hra mě dle hodnocení opravdu pohltila a velmi dobře jsem se bavil a po jejím vypnutí jsem následně přemýšlel, jak vyřešit danou hádanku, na které jsem se zasekl nebo před ní skončil, či co mě čeká v dané chodbě za překvapení, jaké indicie k příběhu dostanu atd. A to se nestává u každé hry, že bych o ní přemýšlel po jejím vypnutí.

Pro: Tajemnost, vizuální vzhled, hudba, atmosféra, využití hlasu u hádanek

Proti: Občas nepřesnost při ovládání postavy

+13

God of War II

  • PS3 80
Pokračování povedených a úspěšných her bývají často rozporuplná, ale v tomto případě je vše jak má být. Většina nepříjemných prvků z jedničky byla vyřešena nebo umírněna. Akrobatické kousky nejsou tak zdlouhavé, moc se neopakují a není nutné je zkoušet dvacetkrát. Také časové omezení některých hádanek zůstalo, ale tentokrát s malým prostorem pro chyby, takže není tak frustrující. Velký pokrok udělal i design jednotlivých úrovní. Vše je snad ještě epičtější a především propojenější. Kratos se častěji vrací do již navštívených lokací, ale cesta dále je většinou jasná, obvykle jde o výlety z větší oblasti aby se nakonec otevřela hlavní cesta dále.

Hlavní náplní jsou stále souboje a zde k žádným podstatným změnám nedošlo. Pár nových nepřátel, pohybů, ale jinak je vše při starém. Nová je z části magie, především magický luk jsem hodně ocenil. V první části na likvidaci vzdálených cílů, ale později se dost hodil i na některé bossy. To je také příjemná změna, větších soubojů je tentokrát výrazně více. QTE nebylo tak hrozné jako v prvním díle až na úplný závěr. Finální souboj proběhl celkem bez problémů, je o dost snazší než v prvním díle, ale poslední minuta s QTE je hrozná. Strávit půl hodiny snahou namačkat !4! tlačítka byla opravdu hrůza. Už jsem i uvažoval, že to nebudu dohrávat. Během hry také jeden boj proběhne v 2D, což možná byla drobná inspirace pro mobilní Betrayal.

Grafika je od prvního pohledu výrazně dále. Je vždy potěšující vidět, jak vývojáři postupně dokáží více využít stejnou platformu. Příběh dobře navazuje na jedničku, po dohraných třech dílech to vypadá docela nadějně. Vzhledem k žánru si autoři dávají celkem záležet. Odemknuté bonusy tentokrát tolik nezaujmou a režim výzev jsem ani nezkoušel. Celkově na mě druhý díl působil dobře a až na pár drobností ho považuji za povedenější než první. Stále jsem se ještě nerozhodl zda budu pokračovat plnohodnotnou trojkou nebo Chains of Olympus, ale sérii bych rád zkompletoval celou.
+13

Industria

  • PC --
INDUSTRIA klame tělem, protože na obrázcích vypadá naprosto úžasně, ale s hraním už to taková sláva není. Zpočátku působí jako atmosferický walking simulátor s lehkými hádankami, později je to regulérní FPS, která mi svou architekturou a zasazením připomínala You Are Empty. Autor se taky netají svou inspirací Half-Life 2, jeho pižmo je tady cítit na každém kroku, s příměsí trošky bioshočna a dishonored... čna.

Hráč se postupně dozvídá o válce s roboty řízené umělou inteligencí Atlas, příběh ale ve výsledku přináší více otázek než odpovědí. Androidi a různé typy strojů tvoří jediné pohyblivé entity v opuštěném městě a když dostanou šanci se přiblížit, jsou smrtící. Gunplay je spíše průměrný, zbraně nemají ten správný kick, sniperka bez zaměření snad ani nemá žádný účinek a přebíjení je dlouhé a lze ho docela jednoduše "resetovat" zmáčknutím tlačítka pro střelbu, což mě stálo mnoho nervů.

K dispozici jsou dvě obtížnost, přičemž u té těžší můžu ukládat pouze u psacích strojů nebo při přechodu do další kapitoly. Zároveň pouze u přechodů kapitol je možno obtížnost měnit a z nějaké důvodu se mi (zřejmě bugem) v druhé kapitole obtížnost přepnula na Normal. To jsem ještě neměl tušení, jakou službu mi to udělalo, protože při druhém průchodu na Hardcore jsem několikrát vychcípal po dlouhém úseku bez ukládání a vedlo to až k frustraci a odinstalování... Ve hře je dokonce hektická část s nekonečným respawnem.

Implementovaný raytracing je nepovedený a minimálně stíny hodně bugují. Vliv na fps je značný a vizuální rozdíl minimální. Naopak první DLSS zvyšuje razantně výkon, se zanedbatelným vlivem na kvalitu obrazu. V posledních částech je znát uspěchanost a odbytost po stránce množství detailů (v porovnání se začátkem hry) a musím zmínit i velké množství bugů a glitchů.

I přes kouzlo vystavěného světa, vysokou míru interaktivity a snahu o chytrou atmosférickou akci je nakonec INDUSTRIA zklamání. Nutno dodat, že se jedná o prvotinu studia o dvou lidech, kteří si ale za tříhodinovou herní dobu nechávají více než královsky zaplatit (a to říkám jako někdo, kdo ještě nestihl utratit výplatu z února).

Hodnocení: ✰
+13