Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Pexeso

  • Browser 5
*zvuk pukania prstov na klávesnicou*

Doby internetu v plienkach dali priestor napríklad aj tomuto programátorskému pokusu dostať klasickú hru do digitálnej podoby, aby potom o 20 rokov neskôr nejaký nešťastník (ja) na ňu natrafil na serveri IZDoprava.cz pri konfrontovaní označenia ich ostatných "hier" video hrami (Test Dopravního značení & Poznáváme Karlův most)

Pexeso ako také (snáď) každý pozná a zrejme bez akýchkoľvek inštrukcii, aj toto s dopravnými značkami, bude schopný hrať. Avšak nie každý pozná dopravné značky a tu by som hre vyčítal hlavne to, že značkám chýba akýkoľvek popis čo sú zač (naviac kvalita obrázkov je tak mizerná, že je problém prečítať slovo NEMOCNICE). Aj keby sa nejaké to deculo k tejto hre dostalo, dozvie sa o dopravných značkách akurát prd.

Pro: je to video hra, dá sa hrať aj vyhrať

Proti: otrasné rozlíšenie obrázkov, len 8 opakujúich sa značiek bez informácie o akú značku sa jedná, nefunguje diakritika

+12

Bloodborne: The Old Hunters

  • PS5 95
Z FromSofťáckych DLC mám vždy strach. Väčšinou mi totiž veľmi rýchlo zrazia ego z toho, ako dobre sa mi darí v základnej hre. No, a inak tomu nebolo ani v prípade The Old Hunters. Bolelo to. Fakt bolelo. Ale zároveň išlo o skvelý zážitok!

V prvom rade ide určite jedno z najlepších rozšírení, ktoré FromSoftware vydali. Poriadne náročné a po všetkých stránkach prepracované. Okrem hardcore bossov ponúka aj dosť nepríjemných radových nepriateľov, takže nadávanie a bezmocné kvílenie je zaručené. Pravdaže, keď sa človek na podmienky adaptuje, tak to už ide oveľa lepšie. Aspoň teda do chvíle, kým nedorazí k prvému bossovi (Ludwig).

Ten je totiž solídny masakrátor a potrápi zrejme aj ostrieľaných Souls veteránov. Laurence je nepovinný boss, ale bola by škoda ho minúť a aspoň sa nepokúsiť ho zdolať (okrem iného má jeden z najlepších hudobných motívov). Opäť ide o solídnu výzvu, pre mňa možno ešte o stupienok (či dva) náročnejšiu než prvý bossák. Po cca 30-tich márnych pokusoch mi podal pomocnú ruku až jeden hráč... ale po chvíli boja sa porúčal na onen svet, takže som zostal zase sám.

Tentokrát som ale slávil úspech (hlavne preto, lebo som si ušetril liečivá) a myslel som si, že ťažší boss ma už v DLC nečaká. Lenže...

Nasledovali Living Failures. Otravný, zdĺhavý a často aj nasierajúci fight. Meh.

Našťastie to bolo vykúpené štvrtým bossom, a síce Lady Mariou. Famózny duel, ktorý som si užíval, určite patrí k jedným z najlepších v celej hre. Zomierate síce často, ale vôbec vám to nevadí, pretože samotný súboj vás strašne baví. Tak to mám rád. Zároveň musím povedať, že hoci to bol veľmi intenzívny boj, medzi najťažších bossov Mariu predsa len neradím. Možno aj preto, že boje proti ľuďom / humanoidným bossom mi všeobecne idú lepšie.

No a potom prišiel Orphan of Kos a jeho placenta, ktorý ma ničil, rozmrdával, žral moju dušu a zadupával ma do zeme zas a zas, znova a znova. Vôbec prvýkrát som sa priblížil k tomu, aby som od hnevu hodil ovládač o stenu.

Brutálny, veľmi brutálny fight. Padlo naňho odhadom 300+ lekárničiek a ja som vážne uvažoval, že to proste sám nedám. Požiadaj o summon, našepkávala mi jedna polovica mozgu vo vypláchnutej lebke. Ale zaťal som sa a rozhodol som sa začať hrať agresívnejšie. A oplatilo sa. Zmetek padol a nastala eufória.

Určite jeden z najťažších bossov, s ktorým som sa v celej Soulsborne ságe stretol. Zároveň však fantastický súboj. Na jeho konci sa mi ešte minúty triasli ruky a z prstov kvapkal pot. Proste typický Bloodborne.

Pro: svet, atmosféra, bossovia

Proti: jeden boss je vyslovene otravný

+12

Spear of Destiny

  • PC 75
Přiznám se, že na toto pokračování jsem se vrhnul úplně poprvé, protože jsem tehdy nevěděl, že nějaké takové pokračování vůbec existuje. Nyní jsem se tedy podíval, jak toto pokračování pokročilo.

Musím říct, že tam progres je, ale ne nějak velký. Jsou zde nové úrovně i dvě skryté, na které jsem ovšem bohužel nenarazil. Dále pár nových textur, noví bossové, ale je jinak je zde princip naprosto stejný jako u předchozí hry. A vzhledem k tomu, že Wolfenstein 3D byl srdcovka, tak jsem se nenudil ani u tohoto pokračování. Vzhledem k tomu, že jsem od dětství posera, tak jsem při hraní opět párkrát leknul, o což se většinou postarali psi. :)

Hru jsem měl dohranou za nějaké tři hodiny, ale rozhodně jsem se i u tohoto pokračování pobavil. :)
+12

Little Nightmares: The Hideaway

  • PC 75
Tohle byla první část hry, kde se takřka vůbec neobjevil strach, nebo takové to chvění z nebezpečí. Tahle kapitolka je spíše o hledání cesty dál a o kooperaci a "muchlování" s Nomíky. A nutno říct, že se to nehrálo vůbec špatně.

Spoustu fíglů už jsem znal z předchozího hraní, ale kočírování a občas i nahánění Nomíků bylo něco nového. Je otázka, jestli tahle část hry vůbec zapadá do univerza, to se asi dozvím až v posledním přídavku, ale chvílemi jsem měl pocit, že jsem hrál trochu jinou adventuru, tedy samotným gameplayem, protože prostředí je pořád podobné, potemnělé, neuklizené a plné nesympatických zvuků.

Co mě ale vadilo, že tu takřka zmizel "boj o život", protože známý Dlouhoruč se objevil jen na pár místech a navíc už nebyl tak dotěrný a bezchybný jako dřív. Chápu, že se s ním nešlo vypořádat nějak definitivně, protože to přeci zvládla Six v původní hře, ale je škoda, že hra nemá na konci kapitoly nějaký významný předěl, jako se už stalo zvykem.

Každopádně hraní je stále zábava a pěkně utíká. Jak ale klučík nakonec dopadne, to teď fakt vůbec nedokážu domyslet.

Pro: Nomíci, kotel, starý známý

Proti: chybí dramatičtější zakončení, malinko se vymyká ostatním částem hry

+12

Boris and the Dark Survival

  • PC 15
Survival hry nejsou šálek mého čaje. Boris vypadá jako hra pro děti, kde je roztomilý vlk, který si běhá po baráku a sbírá kostičky. Ano, ale tak to opravdu jen vypadá. S vlčkem jsem si sice chodila po baráku a sbírala kostičky, matičky a rádia, ale všude je tma, po zemi jsou kaluže krve. Vše je v polorozpadu a HLAVNĚ mě tam neustále nahání příšera.

Pro někoho to možná není nic obtížného, protože před příšerou přece mohu utéct a schovat se ve speciální skříní, kde mi nic neudělá. Ale pro mě je to problém. Už když jsem chodila po jednotlivých místnostech byla jsem napjatá jako struna, kde na mě vyběhne ten podivný tvor. Když na mě pak skutečně vyběhl, tak bych víte čím přeštípla desítku drát a běžela jsem skoro bez rozmyslu ke schovávací skříni. Pravda je taková, že tenhle pocit jsem měla po celou herní dobu, což pro mě skutečně nebylo příjemné. Nerada se stresuji, takže můžeme děkovat vyšší moci, že jsem hraní vůbec přežila.

Nebýt letošní výzvy, tak bych podobnou hru nikdy ani nezkusila. Teď jsem ji dohrála a pokud mě k něčemu podobnému opět nedotlačí výzva, tak si určitě ani nic takového již nezahraji. Moje nízké hodnocení tak prosím berte s rezervou. Hra je velmi pěkně udělaná, ale mě nesedí žánr a nejde mi se přes to přenést.

Pro: hezká grafika, nově generované mapy
Proti: strach
+12 +13 −1

Project Zomboid

  • PC 85
Začátek července 1993. V Kentucky propukla epidemie nové vysoce nakažlivé nemoci, která zpočátku vypadala jako běžná chřipka. Během pár dnů se ale ukázalo, že je smrtelná ve 100 % případů. A co hůř, oběti této nemoci krátce po smrti opět vstanou a začnou útočit na živé lidi. Vláda nad zasaženým územím vyhlásila karanténu a armáda celou oblast hermeticky uzavřela. Vy jste měli štěstí a nákaze jste se zatím dokázali vyhnout. Jenže jste uvízli uvnitř zasažené oblasti, kolem vás jsou tisíce zombie a nemáte šanci se dostat ven živí. Svět kolem vás skončil. Nebyla žádná šance přežít. Tohle je příběh, jak jste zemřeli.

Project Zomboid je simulátor přežití během zombie apokalypsy. Na začátku si zvolíte herní mód a startovní město, vzhled a povolání své postavy, přidáte pár pozitivních i negativních vlastností a ocitnete se v náhodně vybraném domě. Podle herního módu můžete začínat s nějakým základním vybavením, ale také s prázdnými kapsami. Máte jediný úkol: Přežít.

Veškerý příběh je vyprávěný formou rozhlasového a televizního vysílání, které skončí po necelých 2 herních týdnech. V aktuální early access verzi (build 41) nejsou žádné jiné živé bytosti kromě vás (respektive žádné, které můžete jakkoliv kontaktovat), takže vám ani nikdo nemůže zadávat úkoly. V budoucích verzích se mají NPC vrátit, ale teď je hra jen nekonečné pískoviště, kde hledáte suroviny, stavíte si bezpečný úkryt, pěstujete vlastní jídlo a samozřejmě bojujete se všudypřítomnými zombie.

Minimálně ze začátku tak většinu času budete trávit prohledáváním všech budov ve městě a hromaděním nástrojů, zbraní a zásob jídla i stavebních surovin. Po vyčerpání zásob ve startovním městě vás pak čeká nelehké rozhodnutí, jestli zůstat ve svém úkrytu a dál se živit lovem a farmařením, nebo sbalit všechny cenné věci do auta a vyrazit do nejbližšího dalšího města, případně zamířit do divočiny a postavit si bezpečný úkryt na zelené louce někde daleko od všech zombie.

Vaše postava má dlouhý seznam dovedností, které určují úspěšnost v boji zblízka, střelbě, budování a výrobě, lovu, sběru, farmaření a vůbec. Všechny dovednosti mají celkem 10 úrovní a všechny kromě síly a obecné fyzické kondice začínají na nule. Při tvorbě postavy si ale můžete výchozí úroveň pár dovedností zvýšit volbou vhodného povolání a vlastností. Přibližně polovina povolání jsou řemeslníci, takže jsem v rámci Herní výzvy zvolil truhláře, protože dovednost práce se dřevem je pro budování bezpečného úkrytu zásadní.

Samotný boj je velmi rizikový i v lehčích herních módech. Stačí jediná hloupá chyba a nakazíte se virem, který z vás během pár dnů udělá další zombie. Beze zbraně máte šanci pouze v boji jeden na jednoho. S lepšími chladnými zbraněmi si můžete troufnout i na menší skupinky, ale velkým hordám je vždy lepší tiše zmizet. Se střelnými zbraněmi pak musíte zacházet zvlášť opatrně, protože přilákají pozornost všech zombie ve velkem okruhu. Na druhou stranu je můžete chytře využít k vylákaní zombie pryč z oblasti, kterou chcete prohledat.

Pokud máte rádi tzv. sandbox hry, kde si můžete budovat cokoliv podle vlastní libosti, tohle je určitě hra pro vás. Začátek je hodně akční, než si vyčistíte a zabezpečíte nějakou oblast, ale pak si můžete zvolit mezi další bojovou akcí a celkem klidnou farmářsko-pytláckou rutinou.

Pro: Propracovaný systém craftingu, obtížnost, obrovský otevřený svět

Proti: Zcela chybí příběhové úkoly, jednotvárnost v pozdější fázi hry

+12

Defender's Quest: Valley of the Forgotten

  • Vita 80
U hry Defenderˇs Quest jsem se z nějakého důvodu hecnul, že to bude má první Vita hra s platinovou trofejí. Ať to stojí co to stojí. Hru jsem dohrál celkem čtyřikrát. Dvakrát v New Game+. Nechal jsem v ní přes 100 hodin a když jsem byl na dosah konečným a hlavním trofejím, Vita hodila error a zformátovala disk. Docela k vzteku. Holt, pirátství není vždy úplně spolehlivé. Každopádně jsem hru hrál tak dlouho, že ke konci na mě sebemenší chybka vyčnívala jako pěst do oka.

Vlastně jsem si všiml akorát jedné větší. To bylo občasné padání hry, které nejvíc vyniklo při dlouhých soubojích s bossy. Hra je na konci New Game+ tak těžká, že její pokoření na všechny hvězdy vyžaduje hodně trpělivosti a grindu. Potom ani moc nesejde na tom, že neobsahuje příliš mnoho úrovní. Z neustálého opakování si pak víc všimnete nevyvážené obtížnosti některých z nich. Rozhodně zde neplatí pravidlo, že by poslední dvě mapy s bossy měli být ty nejtěžší. Je to část hry, kde jsou najednou všechna kouzla slabá. Kombinování jednotek moc nefunguje, protože jsou všechny prostě moc slabé.

Na první dvě dohrání obsahuje Defender´s Quest návykovou tower defense hru. Za předpokladu, že vás tento žánr baví. Mě, s přestávkami, ano. Přehledná izometrická 2D grafika rozhodně neurazí. Na malém oled display Vity vypadá hra mnohem lépe, než na Youtube gameplay PC verze. Dabing neobsahuje a zvuky jsou tak jednoduché, že je můžete v klidu vypnout. Což se Vitě, pro rychlé hraní v MHD, hodí. Je to takový standard žánru, který by ale přeci jenom mohl být o něco delší. Mohl by obsahovat víc možností, které budou hlouběji propracované.

Jako hra na cesty funguje skvěle. Představa, že s něčím takovým strávím tolik času u velké televize či monitoru mě zase tolik nebere. Příběh není moc zapamatovatelný a vlastně se mi to ani moc nechtělo číst. Na cestách, když nečtu knihu, radši hraji. A teď půjdu už podruhé spolknout vztek ohledně těch 80 zbytečných hodin, které mi Vita svým errorem sebrala. Budu se dál utěšovat tím, že je to jen hra. Že je to zábava. Že bych kvůli zábavě neměl nic zbytečně vzteky rozbíjet.

Pro: návyková tower defense hratelnost

Proti: občas nevyvážená obtížnost, málo map, málo taktických možností

+12

Puyo Puyo Sun

  • PC 80
Nenechte se zmást barvitým a roztomilým zevnějškem. Neb pod onou pěknou slupkou se ukrývá démon s brutální "learning curve" kterého je ovšem, díky návykovému konceptu (tetris+spoj-3), radost překonávat. Hra má několik modů, včetně lokálního MP, super prostinký příběh v kampani, leč s kvalitním dabingem. Hra je abandaonware, tudíž volně ke stažení a překvapivě šlape bez problémů i na win 10. Jen to ovládání v menu a při hře není zrovna ideální, což se ale od portu Japonské arkade hry z 90.let dá tak nějak očekávat.
+12

Deus Ex: Mankind Divided - Criminal Past

  • PC 90
Jedná se bezpochyby o nejlepší DLC k Mankind Divided. Dějově předchází událostem hlavní hry, není proto vůbec na škodu odehrát ho před samotným hlavním příběhem. Ale svým zpracováním dává smysl zahrát ho i po ukončení hlavní hry.

Celé dění se odehrává ve skvěle nadesignované věznici s perfektní atmosférou, to vše za postupného komentáře Adama Jensena v rámci rozhovoru s psycholožkou známou z hlavní hry. Ani zde nechybí dobře napsané postavy a výborné dialogy. Opět tu máme i několik voleb, které poměrně zásadně ovlivní celkový průchod.

Tento přídavek je součástí deluxe edice, ale doporučil bych ho vřele i těm, kdo si za něj musí zaplatit zvlášť. Cca 5-6 hodin kvalitní zábavy v úžasném univerzu za to rozhodně stojí.
+12

Hogwarts Legacy

  • PC 65
„We gotta get back to Hogwarts
We gotta get back to school
We gotta get ourselves to Hogwarts
Where everything is magi-cool

Back to witches and wizards and magical beasts
To goblins and ghosts and to magical feasts
It's all that I love
And it's all that I need
At Hogwarts
Hogwarts
I think we're going back!“

10 bodů pro každého, kdo výše uvedený úryvek poznává!

Jako velký fanoušek Harryho Pottera jsem si moc přála, aby se tato hra povedla a měla úspěch. Abych tomu sama trochu pomohla (a získala onyxového hypogrifa :D) hru jsem si předobjednala, což prakticky vůbec nedělám. Bohužel ale odcházím s rozporuplnými pocity.

Nejlepší stránkou hry je její audio-vizuální zpracování. Hra vypadá nádherně. V tomhle ohledu se opravdu povedla. Ještě nemusíte být ani v Bradavicích a už na vás dýchá kouzelnický svět. A Bradavice samotné? Ty jsou dechberoucí. Jakmile jsem se dostala k létání, nemusela bych dělat nic jiného, že pomalu proplouvat vzduchem a kochat se scenériemi. Stejně tak je úžasná i hudba. Zvláště pak v období Vánoc. A ta hudba. I když není stejná jako hudba z filmů, je velice podobná a naplňovala moje srdce nostalgickými vzpomínkami.

Nejde ale pouze o scenérie. Vývojáři si pohráli i se spoustou detailů a vytvořily celkem živě působící svět. Tady ale už musíte trochu přivřít oči. V Bradavicích se děje spousta věcí. Duchové proplouvají hradem, někdy jen tak společně konverzují, někdy se honí. Lidé na obrazech si povídají a komentují situace, které se dějí okolo. Někteří evidentně dokážou i více, protože bývalá ředitelka školy Niamh Fitzgerald se dle svých slov vydá odklidit cestu. To by mě zajímalo, jak to z obrazu udělá. Domácí skřítci se starají o pořádek. Studenti korzují chodbami, povídají si, dostávají huláky a zkoušejí věci jako létající čepice a boty, díky kterým můžou chodit po stěnách. Jen je trochu zarážející, že to zkoušejí po celý školní rok na tom samém místě každý den. Divná mi přišla skupina jásajících studentů u přesýpacích hodin, které mají zaznamenávat bodové skóre jednotlivých kolejí, ale které jsou ve hře zcela prázdné, protože skóre kolejí průběžně zaznamenáváno není. Mě osobně potěšil detail, když jsem zjistila, že při hraní za čaroděje není možné navštívit dívčí ložnice, ale když hrajete za čarodějku, můžete se dostat všude. Dívkám se totiž věří, chlapcům nikoli. Nejedná se pouze o hrad, ale i svět mimo něj je plný detailů. Když jsem třeba takhle dala pouličnímu muzikantovi nějaký ten peníz, při příštím setkání měl najednou o nástroj navíc a děkoval mi, že si za mé peníze koupil nový instrument. Tak to pokračovalo až do konečného počtu 6 nástrojů, které mu už asi stačily. Stala se tu i chybka, kdy po tom, co jsem mu dala další peníze, jeden z nástrojů ubyl, aby se mu po opětovném zaplacení, se zase objevil. Asi ho vyměnil za kvalitnější. 

Nic ale není tak růžové, jak to na první pohled vypadá a kochání z Bradavic a okolního světa mi znepříjemňovalo několik věcí. První z nich souvisela se zvukem ve hře, a to přímo s hlasem hlavní postavy, dle mého výběru – čarodějnice. Při tvorbě postavy je možnost vybrat si z několika variant hlasu (ne že by byly nějak výrazně odlišné). Mnou zvolený zněl ve hře divně kovově, tak jako roboticky. Tato chyba šla opravit pouze tak, že jsem dala hlas do defaultního nastavení a nechala ho tak. Možnost volby hlasu byla tedy kvůli chybě zcela k ničemu.

Pak tu je zpracování Bradavic, nad kterým jsem se výše rozplývala. Teď se ale budu rozčilovat, protože ať jsou udělány sebekrásněji, orientace v nich byla pro mě peklo. Za celou dobu hraní jsem se nedokázala v hradu zorientovat. Nepomohlo mi ani, že jednotlivé části hradu mají odlišný styl (a měla bych podle toho poznat, kde jsem). Jednotlivé části hradu jsou od sebe odděleny a já se opakovaně nemohla dostat na místo, kam jsem chtěla. Nemohla jsem najít průchozí bod. Místo toho jsem bloudila v kruzích. Holt nemám dobrou orientaci a na to asi vývojáři nemysleli. Když zrovna na cílovém místně nebyl žádný úkol, jen jsem se tam chtěla podívat kvůli pokladům, nebo polovidům s měsícem, nebylo možné si nastavit cestu, abych věděla, kudy jít. Nápomocná mi nebyla ani mapa. Minimapa sice hezky ukazuje chodby, ale logicky je vidět jen nejbližší okolí. Velká mapa ukazuje jen obvodní stěny hradu a nedozvíte se, jak a kam vedou jednotlivé chodby, a kde jsou schodiště. Kde je Pobertův plánek, když ho potřebujete? Já vím, ještě ho nikdo nevytvořil.

S mapou souvisí i rychlé cestování. Vzhledem k tomu, že letaxová síť je součástí loru světa HP, tak vývojáři udělali dobré rozhodnutí použít právě letaxovou sít k rychlému cestování. Funguje to skvěle, až tedy na místa letaxové sítě přímo v hradu. Opět se zde vracím k hloupé mapě ukazující pouze obvodní stěny hradu. Pokud to není napsáno přímo v úkolu, např. jděte za profesorem do učebny lektvarů, téměř nikdy jsem nedokázala rozpoznat, který bod je nejblíže k mému cíli. Letaxová síť není zobrazena pořád, ale pouze když si otevřete určitou část školy (astronomická věž, apod. ). Já se nejbližší bod pokoušela najít takto: klikla jsem na cíl a otevřela se mi tak část školy, pak jsem otáčela s mapou, abych se podívala, který bod je nejblíže a jeden z nich vybrala. Po přesunutí na místo většinou následovalo to, že jsem zjistila, že jsem někde úplně jinde, než potřebuji být a pomocí navigace na místo doběhla. Chce se mi napsat přes půl školy, ale to bych asi přeháněla. Rozhodně to nebylo blízko. Smysl rychlého cestování tak byl fuč. Nakonec jsem zjistila, proč musím často jít tak daleko, i když jsem vizuálně klikla na nejbližší místo rychlého cestování. Ono se totiž často stalo, že když jsem klikla na místo, kde byl cíl, otevřela se mi úplně jiná část mapy, než ve které ten daný cíl byl. Ještě při otáčení mapou, když jsem hledala ten správný bod, se mi pravidelně (když jsem pustila kurzor myši) mapa oddálila na celý hrad a letaxová síť tak zmizela. Opakované vyskakování a vracení se zpět bylo velmi zábavné…

Ve hře je nekonečné množství různých větších či menších chyb. Teď zpětně mě napadá třeba to, že v prostorách s určitými podmínkami (ve stínu s tím, když tam kousek od postavy je nějaký zdroj světla – krb) mé postavě zbělaly řasy. Nejsem si jistá odrazem v zrcadlech. Ve většině jsem vlastně žádný neměla (pravděpodobně kvůli mému nastavení), jen takové hodně rozmazané cosi. Našla jsem ale jedno zrcadlo, kde odraz byl, ale nefungoval správně, protože nebyl zrcadlový. Docela pochybuji, že to bylo schválně (easter egg). Potkala jsem několik neviditelných předmětů, přes které jsem se nemohla dostat dál, ale to vyřešilo koště. Nevím, jestli brát za chybu, že když sněží, a na postavách stojících venku postupně přibývá vrstvička sněhu (což je hezký detail), pokud ale máte špičatý klobouk, zůstává sníh podivně na jeho špičce (to už je ale takové hnidopišství). Propadnutí texturou po průchodem dveřmi (což už je horší), které se mi opakovalo, naštěstí šlo zachránit použitím rychlého cestování. To vlastně můžu být ráda, že nemám grafickou kartu s ray-tracingem. Sice jsem přišla o hezké efekty, ale co jsem slyšela, vyhnula jsem se řadě dalších chyb a problémů.

Aby se každý mohl vžít do svého čaroděje nebo čarodějky, je ve hře možnost postavu upravit, nebo spíše vybrat. Když už si můžu postavu vybírat, ocenila bych více možností. Takové to klasické – výběr očí, nosu, pusy, tvaru hlavy, nejen předpřipravené obličeje. Ještě raději bych možná měla vytvořenou postavu bez možnosti úpravy, protože když jsem se podívala na obličej své čarodějky, úplně se mi nelíbilo, jak působní její výraz při různých emocích. Na rozdíl od ostatních postav vypadají emoce nepřirozeně (mimo cutscény). Ono to většinou nevadí, protože sebe vidíte stejně hlavě zezadu, ale já byla zvědavá a točila s kamerou a nebylo to úplně ono. Možná tato nepřirozenost v obličeji byla způsobena mým grafickým nastavením hry a při jiném to působí lépe.

Příběh, který Hogwarts Legacy vypráví, má zajímavou premisu. Skupina zlých kouzelníků a skřetů se pokouší zneužít starověkou silnou magii a je potřeba jim v tom zabránit. Konkrétní zpracování ale nabourává spousta drobných detailů, které mě nenadchly. Hned začněme u toho, že naše postava začíná v 5. ročníku jako nový student. Jestli to chápu správně, tak předtím nechodila do kouzelnické školy. Musí to být tedy potomek mudlů. Kdyby rodiče byli z kouzelnického světa, mohli si jedině myslet, že je moták a neumí čarovat. Pak bych ale nečekala takové oslavy při jejím nástupu do školy, spíše trochu šikany, že do teď neměla na to, aby chodila do kouzelnické školy. Chápu to z herního hlediska, že se s postavou můžete učit vše od začátku, ale logicky to smysl nedává. Měli to lépe vysvětlit, nebo to vysvětlit aspoň nějak.

Pak nás čeká nástup do školy a první hodiny. Na každé z těchto prvních hodin mě představovali jako novou studentku, což působilo divně, protože jednotlivé třídy byly ve více méně stejném složení. Nejdivnější první hodinou byla rozhodně prví hodina letu na koštěti, kde vedle mě byli spolužáci z 5. ročníku, jako v ostatních hodinách, kteří přeci museli mít za sebou 4 roky, kdy už se učili létat a začátečníkem jsem tam byla jen já. Očekávala bych, že ostatní na koště nasednou a rovnou poletí, ale na hodině to vypadalo jako na hodině žáků prvního ročníku, kdy měli problémy i se zvednutím koštěte ze země.

Další hodiny jsou bohužel jen sestřihem a zásadní je pouze to, že po hodině hráč dostane od konkrétního učitele úkoly, díky kterým se naučí další kouzla. Divné je, že různí učitelé učí zaklínadla, i když jejich předmět je o něčem zcela jiném, např. učitel lektvarů a učitelky bylinkářství a letu na koštěti. Od nich bych očekávala, že se budu učit o lektvarech, o bylinkách, nebo o létání atd., ale ne zaklínadla.  

V příběhu se setkáme s mnoha dialogy, kde máme různé dialogové volby. Tyto volby jsou vlastně úplně k ničemu. Někdy je to evidentní. Na první pohled všechny volby vlastně jen jinými slovy vyjadřují totéž. Jindy působí jinak, například jedna z variant působí naštvaně, ale když jí vyberete vaše postava to stejně řekne míle a odlišnost se nekoná. Pokud už se stane, že volba přeci jen nějaký význam má, opakovaně tyto volby nejsou respektovány. Najednou nastane situace a vaše postava udělá pravý opak toho, co jste si zvolili a nic s tím neuděláte (je to tak napsáno). Proč tam tedy ta volba vůbec je, když se stejně nakonec stane opak? Například ve vedlejším úkolu se Sebastianem. Je zde volba, zda slíbíte Ominusovi, že mu řeknete, kdyby Sebastian něco dělal (což jsem si vybrala). Možnost říct mu to, ale není a místo toho slíbíte Sebastianu, že nic neřeknete (zde už volba není). Pak je to volba o tom, komu řeknu či neřeknu o tom, co se stalo cestou do školy a o prastaré magii. I přesto, že Fig chce toto zanechat tajemstvím a moje volby byly dle toho, nakonec se to stejně všem vykecá a ví to vlastně téměř celá škola.  

Musím říct, že se mi nakonec nelíbily jednotlivé postavy a jejich charaktery. Postavy mi přišly dost jednotvárné. Buď jsou hodní, milí a dokonalý, nebo úplný záporáci. Zvláště ti hodní mě postupem času začali otravovat. Jak už jsem zmínila, nechápu nadšení všech, že se tam objevila nová čarodějka (v mém případě), která nastupuje do 5. ročníku jako nováček. I když nikdo neví o pradávné magii, kterou je hlavní postava výjimečná, stejně se k ní chovají jak k celebritě (např. Olivnader), jak k Harry Potterovi. Všichni mě rádi poznávali a je jim velkou ctí se se mnou setkat. Naštěstí se najde i pár zajímavých postav, které nejsou takto jednotvárné. Už zmiňovaní Ominus a Sebastian, i  Sebastianův strýček. Pak je tu Imelda Reyes, která připravuje závody létání na koštěti. Ta nejdříve vypadá dost protivně, ale ukáže se, že když jí ukážete svoje schopnosti, dokáže projevit respekt. Velmi výrazná je postava Izodory, která se ta snaha pomáhat trochu zvrtne.  

Bohužel bezesporu nejhorší je samotná hlavní postava. Postupně se pro mě stala až nesnesitelnou. I když mám při hraní tendence volit cestu „dobra“, tak tady jsem začala vybírat ty „zlé“ odpovědi. Jak už jsem zmínila, dialogové volby tu nehrají řádnou roli a postava stejně i tu protivnou variantu vždy řekne mile. Vývojáři rozhodli, že když někdo bude mluvit o hlavní postavě, bude používat they/them. Tohle genderově neutrální označení je, pokud jsem si všimla správně, exkluzívní pro hlavní postavu. U ostatních nic takového použito není a na mě to působní velmi nepříjemně. Argument, že důvodem je to, aby nemuseli být vytvořeny dialogy duplicitě pro obě pohlaví, neuznávám. Řekněme si upřímně, není to první hra, ve které si můžete volit pohlaví a ostatní to zvládly. Také jsem si všimla, že se pár dialogů odlišuje na základě volby koleje, tedy museli být vytvořeny dokonce 4 varianty.

Přesuňme se ale k samotnému hraní. Hogwarts legacy nabízí zajímavý soubojový systém. Vzhledem k tomu, že se trefit do správného písmena v horním řádku klávesnice je pro mě výzva, byly souboje docela náročné. Když se k tomu přidá i používání štítu a uskakování, prstíky na klávesnici musely kmitat. Vždy jsem měla zásoby lektvaru na doplnění zdraví, tak nakonec jsem mnoho soubojů opakovat nemusela. Jak postupně přibývají zaklínadla, možnosti v souboji se rozšiřují a dělají ho ještě zábavnější. Jen tedy úplně nesouhlasím s tím, že pokud používáte i kletby, které se nepromíjejí, není za to žádný postit a nikdo z vašich přátel, atd. na to nijak nereaguje.

Při soubojích je možné plnit úkoly, které vám zadávají použití konkrétního zaklínadla, provedení určitého manévru apod. Tady se mi občas objevovali úkoly nesplnitelné, např. jsem měla něco udělat trollovi, ten ale na daném místě vůbec nebyl.

Vedlejších úkolů a dalších aktivit je ve hře plno. Jak postupně odkrýváte mapu, odhalujete všechny ty ukazatele, které znázorňují nejrůznější body zájmu. Musím přiznat, že velmi brzy jsem vzdala snahu vybrat všechny bedny, krabice a pytle. Je jich moc, ať už jsou různě po vesničkách, nebo v dungeonech. I když jsem neměla ve výzvách kompletně doplněnou sbírku předmětu, rozhodla jsem se, že mě prostě nebaví jejich sbírání, například jen seběhnout dolů do treasure vaultu, vybrat truhlu a běžet zpět s tím, že občas u toho byla nějaká ta hádanka, která se ale stejně jen opakovala.

Nejrůznější hádanky a environmentální schovky, jejichž splněním získáte nějakou tu odměnu, jsou všude. Jsou fajn v tom, že po jejich splnění jsem měla pocit, jak jsem všímavá a dobrá. Nemystím ty označené na mapě jako úkoly. Jen ta odměna z nich byla kolikrát neuspokojivá. Já měla pocit, jak jsem našla super tajné místo, ale byla tam úplně obyčejná věc, kterou jsem při první příležitosti prodala. Hádanky se také velmi brzy začnou opakovat. Příkladem jsou i Merlinovy zkoušky, jichž je myslím tak 5 typů pořád dokola. Po mapě je jich až moc. Když se mi podařilo rozšířit svůj inventář na max, neměla jsem absolutně žádnou další motivaci všechny zbylé dodělávat. Podařilo překonat nutkání splnit ve hře všechno na 100 %.

Takovými hádankami je i hledání můr, které mi občas dalo zabrat. Myslím ale, že ta jedna, při jejímž hledání jsem strávila nejvíce času, byla na místě, které mi v tu dobu nebylo ještě přístupné. To je pak problém a zbytečně jsem strávila čas něčím, co nešlo udělat. A moje chyba to nebyla.

Ve hře není famfrpál, ale můžete hrát jinou hru se spolužáky, a tou je Summener’s court. Rozhodne dokáže potrápit, ale nemusíte se ničeho bát, protože nezáleží kolikrát prohrajete. Jakmile nad spoluhráčem jednou vyhrajete, získáte status nejlepšího hráče. Já takhle 6x prohrála a 1x vyhrála a spoluhráč uznal, že jsem prostě lepší než on.

Mnoho vedlejších úkolů souvisí s tím, že potkáte někoho, kdo se strachuje o někoho dalšího a vy mu ho pomůžete najít. Je divné, že ve světě plných dospělých kouzelníků, tito kouzelníci klidně přenechají nebezpečné úkoly teenagerovi, co se učí prvním rokem. Ano, někteří řeknou něco jako „hej, ale ty tam nechoď, to je nebezpečné.“ Ale pak se moc nepozastavují nad tím, že jsem tam přeci jen šla. Všimla jsem si, že u těchto úkolů jsem dotyčného nikdy nenašla na živu. Živé jsem našla pár zvířat, ale lidi jsou vždy po smrti. Nechápu proč. Je to pak vlastně jednotvárné. 

Významnou součástí vedlejších aktivit jsou i zvířata. Na začátku, když mi byly aktivity ohledně zvířat, ukazovány, jsem byla otrávená z toho, že hra propaguje myšlenku, že je lepší zvířata pochytat a zavřít, než je nechat ve volné přírodě. Když jsem ale viděla prostory v komnatě nejvyšší potřeby, musela jsem uznat, že prostor je více než dostatečný. Určitě bych ocenila nějaké určení, kam jaké zvířátko umístit, aby mu prostředí co nejlépe vyhovovalo. Trochu zvláštní jsou některé suroviny, které lze ze zvířátek získat. Například z Mooncalfů je možné získat jejich kůži, která je na obrázku kůží ze staženého zvířete. Tak asi nechcete, aby vaši mazlíčci dopadly. Součástí hlavního příběhu je chycení Graphorna, které trochu ve stylu Pokémonů. Nejdříve ho musíte oslabit, a pak ho lehce přimějete, aby se s vámi spřátelil. Tohle chycení mi přišlo velmi hloupé. Je dost naivní si myslet, že zvíře, které napadnete, téměř ho zabijete (snížíte mu život), se rozhodne stát se vaším přítelem, když ukážete, že už s ním nechcete bojovat, a nerozšlape vás na kusy. I když je to kouzelný tvor. 

Vedlejších úkolů, které ale zároveň více či méně zasahují do toho hlavního, je zde dost. Potkala jsem se s řadou postav, ale ať už to bylo mým otrávením z jejich osobností, nebo něčím jiným, k nikomu jsem si nevytvořila silnější vazbu. Co se týká vedlejších příběhů, u mě rozhodně vedl ten Sebastienův.

Trochu jsem byla otrávená z vedlejšího úkolu od Artura, kdy je třeba najít podle mapy tajný poklad. I když jsem podle mapy výchozí místo poznala, jak už jsem se rozčilovala, orientace v hradu byla mým velkým problémem a místo jsem nemohla najít. Při zoufalé snaze najít výchozí bod mapy, jsem úplnou náhodou narazila na obraz, který byl evidentně mým cílem. Chtěla jsem ho otevřít, ale nešlo to. Evidentně nikdo nepočítal, že takováto situace nastane. Musela jsem tak jít podle bodů na začátek, a pak znovu zpět k obrazu.

Za plnění různých úkolů a výzev se získávají odměny v Challengích. Tady se přiznám, že jsem ze začátku byla zmatená. Nějak mi unikla funkce změny vzhledu oblečení. Je pak logické, že jsem vůbec nechápala, k čemu mi je, že si otevřu obrázek nějakého pláště či jiného doplňku do sbírky. Jo, kdyby to byla věc, kterou si můžu obléknout, to by byla jiná, ale obrázek? Ten je bezcenný. Jaké bylo moje překvapení, když jsem přišla na tu skvělou funkci, že vzhled oblečení je možné libovolně měnit. A jak se mi hned uvolnil inventář, když jsem mohla prodat všechny ty věci, které měly špatné statusy, ale líbili se mi. Možnost změny vzhledu věcí je rozhodně mojí nejoblíbenější funkcí ve hře. Je to absolutně skvělá věc.

Bohužel je smutnou pravdou, že hry v poslední době nevycházejí v dobrém stavu a vyplatí se alespoň půl roku počkat, než jí vývojáři opraví, pokud to udělají. I když věci, které mi tu vadily nejvíce (mapa a charakter postavy) určitě zůstanou stejné, ale alespoň by to ostatní bylo bez problému a zážitek by byl určitě lepší. Doufám, že úspěch hry, ze kterého mám radost, podpoří značku Harryho Pottera a přibudou další hry. I přesto, že já z této hry nadšená nejsem. Pro mě je halvní příběh a postavy, ty tu jsou slabou stránkou hry. Největším mým přáním je, aby se dostali do obchody ty staré hry a Harrym, které mě tak bavily. To bych byla nejšťastnější na světě.

Pro: soubojový systém, audio-vizuální zpracování, možnost měnit vzhled oblečení

Proti: charakter a vystupování hlavní postavy i dalších, napojení jednotlivých částí školy, mapa školy a její fungování

+12

Carmageddon TDR 2000

  • PC 65
Carmageddon 3, pardon TDR 2000 jsem si stejně jako dvojku moc nepamatoval. Během hraní jsem si vybavil herní princip (viz níže), ale nic více. Trojka začíná skvěle. Je tu intro se zombíky, vystrašenou holkou, tlustým poldou a parádní honička. A kromě toho světe div se i příběh. Něco o jaderné apokalypse, boháčích žijících v luxusním městě a zbytku světa zavřený za neprostupnými zdmi... kterou se hlavní "hrdina" snaží projet - aby mohl páchat chaos a zlo. No je to příšerné klišé, ale jako motivace k hraní mě to stačilo.

Namlsán intrem jsem zapnul hru a zděsil jsem se. Grafika je oproti dvojce i jedničce ohyzdná, vyblitá, podivně karikovaná a ještě neostrá (i s maximálními detaily). Hudba je naprosto nevýrazná. Ve městě jezdí či stojí milion aut a mezi nimi je občas oříšek najít soupeře k zničení. A když jsme u ničení, tvůrci systém naprosto rozbili. Auta primárně chtějí závodit, ne bourat, musíte je pořádně naštvat aby po Vás šly, jinak se vyhýbají boji. Žádné vypečené kousky tu taky moc nejsou. Taktika boje naštěstí funguje stejně, subjektivně mě přišlo, že auto líp drží a při smyku či 180ce se nepřetáčí a ty souboje byly jednodušší (nebo už jsem se to naučil).

Co dále nefunguje? Pedestriani, základ celé série jsou tu úplně k ničemu. V 99% případů za ně nejsou ani peníze, ani čas, navíc uhýbají, přežijí 2-3 sražení a spousta z nich na Vás útočí tyčemi či dokonce molotovy. Pojďme si kalich hořkosti dopít do dna - za pedestriany není nic, za srážky přibývá pár sekund a pár drobných, takže zapomeňte na pohodové projíždění s 40 minutami k dobru a statisíce na kontě. Párkrát mě i došel čas, protože se soupeři věnovali projíždění trasy a já na ně ne a ne narazit. A i když máte pár korun, upgrady stojí majlant, musíte si koupit slot a pak ho zaplnit, slotů je spousta a jsou tu tři kategorie. Takže jsem tentokrát poprvé nekončil naboostovaný na maximum.

I přes všechny výtky mě to bourání a ničení nakonec zase chytlo a když jsem přizpůsobil taktiku, nebyly závodní/bourací mise problém. Autoři pokračovali v trendu z dvojky, takže tyhle mise se střídají s těmi úkolovými. Máte devět prostředí, v každém mimo jednoho se odehrává 6 kol a půlka z nich jsou úkolové. A úkolové mise mě tentokrát celkem bavily. Ano jsou tu šílené skoky, občas velice matoucí hledání co a hlavně kde po mě tvůrci vlastně chtějí. Kola si zopakujete, ale ne 50-100*, dá se to naučit a není to tak frustrující jako ve dvojce.

Nejvíce ze všeho se mi líbil ten systém hry. Hrdina přijede do nějaké zóny obehnané vysokými zdmi. Kromě pár závodů tu většinou rozpoutá totální chaos, který v posledním kolem končí nějakou šíleností, vedoucí k opuštění zóny. Ty cesty jsou originální, vtipné a nádherně cynické, takže jsem se na to co přijde docela těšil. Co třeba odpálit celý mrakodrap? Ten se sesune a vytvoří obrovskou skokanskou rampu :) Ač je trojka jasně nejslabší, nakonec mě to znovu docela bavilo, těšil jsem se co přijde na konci... a po 49 kolech dostal nic neříkající, pětisekundové outro. Nu, těch 64% tady je zcela adekvátních.
+12

Donkey Kong

  • Switch 55
Prvá hra Shigeru Miyamota stojaceho za mnohými Nintendo klasikami a prvý herný hit Nintenda je niečo, čo je lákavé vyskúšať už len pre ten pocit muzeality - ako to bolo kedysi, keď známe postavy a značky Mario a Donkey Kong a dnes už samozrejmý princíp plošinoviek ešte len vznikal.

Hra má 3 levely a v prípade niektorých verzii 4 - obsahujúci takzvaný stratený level z továrne na koláče. Samozrejme pri jednoduchej grafike to je takmer jedno a po dokončení vlastne hra pokračuje v slučke odznova. Nad čím sa dnes už ani nezamyslíme a v tej dobe bolo nepredstaviteľné sú práve tieto samostatné a úplne oddelené levely. Niečo také hry v tej dobe nemali a dokonca aj programátori pracujúci s Miyamotom na hre nechápalai, prečo to od nich chce, veď je to len nútenie ľudí do toho, aby hru opakovali, lebo vnímali hru len ako niečo nemenné, kde sa nemenia levely, resp. rozdielne mapy.

Takisto podľa Miyamotových slov bol tento vývojový proces veľakrát krotený nutným návratom do reality. Pre veľa jeho nápadov ešte neboli dostatočné technológie alebo hardwarové predpoklady. Už len to, že chcel, aby jednotlivé postavy mali rozdielne veľkosti modelov. Jumpman (Mario predtým, než sa stal inštalatérom a mal meno Mario), Donkey Kong a Jumpmanova priateľka Paulina boli jediné postavičky, ak nerátame plamienky pohybujúce sa po leveloch, zastupujúce úlohu nepriateľov. Čo je však zaujímavé je to, že pre naplnenie tohto želania a umožnenie, aby sa Donkey Kong vlastne mohol pri svoje veľkosti hýbať bola finta, pri ktorej vždy počas jeho animácie zmiznú ostatné postavy a väčšina objektov z obrazovky, inak by to technológia tej doby nevedela utiahnuť.

Zaujímavé je aj skákanie. V dnešnej dobe bežná vec, ktorú podľa preferencie máme radi alebo nenávidíme. Jumpman bol jedným z prvých, ak nie prvá videoherná postavička, ktorá vedela skákať. Miyamoto chcel, aby sa dokonca odrážal na rôznych prevažovačkách, ale to už technologicky fakt nebolo podľa slov programátorov vtedy možné. No a keďže Jumpman nebol ešte inštalatér Mario, výška z ktorej vedel zoskočiť mala svoje limity a keď zoskočil z priveľkej výšky mohol umrieť. Špeciálne schopnosti ako vysoké skákanie bez úrazu alebo obľubu v konzumácii lysohlávok a rastlín vďaka ktorým vie chrĺiť firebally nadobudol Mario až v neskorších hrách, ale to už je iný problém.

Donkey Kong však viac vyniká svojim prínosom pre herný priemysel a zaujímavým príbehom než hrateľnosťou a náplňou. Je ťažké odhadnúť z akej výšky sa vaša postava pri skoku zabije a z akej nie, rýchlosti a miesta pohybu objektov sú miestami naozaj náhodné a ťažko vypočítateľné a vzhľadom na svoj vek sú jednotlivé levely extrémne primitívne. Preto by som povedal, že hra je skôr zaujímavý múzejný exponát než čokoľvek iné, lebo po tom všetkom, čím si aj vďaka nej prešiel herný priemysel, vôbec nezostarla dobre. A to aj v porovnaní s o 4 mladším Super Mario Bros. ,ktorý je na kilometre inde a aj v dnešnej dobe vie poskytnúť chytľavú zábavu.

Pro: dôležitý míľník videohernej histórie, viacero herných nápadov debutovalo v tejto hre

Proti: hra nezostarla dobre a môže byť viac hrdá na generácie svojich potomkov, než zábavná sama o sebe

+12

Eliza

  • PC 60
Herní výzva 2023 - 8. Pero mocnější meče 

Vizuální román Eliza nám dá nahlédnout do Seattlu v roli mladé ženy Evelyn. Ta se po tříleté pauze vrací do firmy, kterou pomohla založit a která se nyní specializuje na využití umělé inteligence v psychologickém poradenství. Nechává se zaměstnat jako jedna z těchto poradkyň, která pouze poslouchá klienty a předčítá odpovědi vygenerované umělou inteligencí. A samozřejmě všechno není tak černobílé, jak se zdá.

Nechci tu moc spoilovat, ale příběh je vcelku zajímavý a ke konci mi přišlo, že se i docela větví a nabízí několik možných zakončení. Hra je rozdělena na kapitoly, které symbolizují jednotlivé dny Evelynina života a to jak pracovního, tak soukromého.

Graficky se jedná o klad i zápor v jednom. Grafika je totiž opravdu hezká, ale je až sprostě statická. Pozadí je pouze namalovaný obrázek a v popředí jsou většinou dvě komunikující postavy, rovněž bez jediného pohybu. Hra je tedy převážně o čtení textů, což je občas trochu nuda. Chválím ale povedený dabing.

Eliza je tedy vcelku zajímavá hra. Má povedený příběh, ale hratelnost občas pokulhává. Jako bonus je tu ještě zvláštní variace na Solitaire a dohrát ji na poslední (čtvrtou) obtížnost už chtělo hodně pokusů. Jediný achievement ve hře za to ale stál... :-)

Pro: Příběh; dabing; minihra v telefonu.

Proti: Statická grafika; občas trochu pomalejší tempo.

+12

Draugen

  • PS5 60
Draugen svým zasazením a s Ragnarem Tørnquistem v čele sliboval velmi zajímavou podívanou, kterou jsem dlouho odkládal. Walking simulatory jsou můj oblíbený žánr a rád se do nich pustím, když je na to ta správná nálada. Nakonec se zdá, že jsem čekal docela zbytečně. Norská vesnička je krásná, ale až překvapivě miniaturní a ne zcela uvěřitelně navržená. Příběh je předvídatelný a ani jedna z dvojice linek nefunguje ani trochu tak, jak bylo zřejmě zamýšleno. Šablonovitý scénář, společně s postupem hrou jak z příručky, tomu nijak nepomáhá. Jakoby šlo o prvotinu začínajícího indie studia, které jelo podle wikiHow to do walking simulator. Od takhle zkušeného týmu jsem čekal opravdu mnohem více. Tak alespoň se na to pěkně dívalo a krásně poslouchalo.
+12

Asistent detektiva Zbyška

  • PC 70
No teda, co jsem to sakra hrál? :) Doteď nevím, jestli to je tak geniální, nebo tak divný, asi nejspíš oboje. Se žánrem vizuálních románů nemám žádné zkušenosti a ne že bych si zkusil nějakou japonskou klasiku, já si radši pustil české "zvířátkové omalovánky".

Hra je směsicí jakés takés reality, ale celému městečku vládnou hlavně různí zvířecí hrdinové. Sám Zbyšek Claus je synem samotného Santy a je Delfín s kloboukem, ale potkal jsem i pandu, lva, krokodýla a další zoo osazenstvo. Vtipné bylo, že jsem první den nakráčel ke Zbyškovi do kanceláře, zajeli jsme na místo činu a on se mě zeptal, co hodlám dělat, jedna z možností byla jít do kina, tak jsem šel :) A tak jsem to dělal každý den a viděl plno filmů. Seznámil jsem se s filmovou fanynkou krokodýlicí Laurou a ta vymyslela, že natočíme film o Zbyškovi a jeho profesi. Když jsem se u něj po víc jak týdnu objevil, tak mi sdělil, že jsem se dlouho neukázal, že si myslel, že budu pracovat víc :) No nějak jsme splácali film a ten na filmové soutěži neuspěl a to bylo vše. No není to skvělá hra?

Hru jsem tak projel ještě jednou a už tedy do práce za Zbyškem chodil. Stějně to ale bylo dost ulítlé vyšetřování. Je skvělé, že hra sice nenabízí nějakou velkou hráčskou invenci, ale příběh se větví a až do posledních dnů není jasné, jak to všechno skončí. V tomhle je to opravdu promakané. Ale na hraní je stejně potřeba jistá psychická odolnost, takže jestli si někdy zahraju Asistent detektiva Zbyška 2: Vražda v Orion Expresu, tak to bude zase za pár let, až se mi obnoví odumřelá mozková kůra :)

Pro: větvění příběhu, některé vtipné hlášky, cool titulková písnička

Proti: totálně ujeté, všichni jsou hrozně veselí a "zfetovaní", je to opravdu nápor na zdravý rozum

+12

BioShock Infinite

  • PC 85
BioShock je série, která se mi z nepochopitelných důvodů tak nějak od svého vzniku vyhýbala a dostávám se k ní 10 let od vydání posledního dílu a začínám rovnou dílem třetím :) jak jsem pochopil úplně tam není nutná znalost předchozích dílů ačkoliv na konci jsem poznal svět prvního BioShocku :) a jelikož mi tahle věc ležela na Steam účtě, po pořízení Steam Decku to byla jednoduchá volba čím hraní na tomhle handheld PC začít.

BioShock je ten typ hry co hráče vtáhne a do konce nepustí. Celou dobu má hra spád a dobře se prokládá akce s vyprávěním příběhu. Střílečky jsou nápadité, je potřeba tam využívat šikovně prostředí, Elizabeth i zbraně a schopnosti. Schopností je tu na výběr v průběhu hry celá řada, ale jelikož se přepíná jen mezi dvěma, dopadlo to tak, že jsem si vybral dvě co jsem používal nejvíc a v podstatě už je neměnil až do konce hry. Navíc se dají vylepšovat a peníze se to sbírají poměrně pomalu, takže to podle mě ani nešlo udělat jinak, než se soustředit na některé konkrétní schopnosti (a zároveň i zbraně), které jsem v průběhu hry rozvíjel.

Co se příběhu týče tak je BioShock jednou z nejlépe vyprávěných her co jsem měl možnost letos hrát. Opravdu je to poutavé a jak u napínavého thrilleru jen hráč očekává co se stane dál s Elizabeth a DeWittem. Během příběhu se odehraje i několik zvratů, z nichž jeden mě překvapil opravdu výrazně. Hra v několika momentech před hráče staví rozhodnutí, které ale aspoň dle mého pocitu z hraní nemají žádný významnější vliv na vývoj děje, nevím jestli to byl záměr pouze vyvolat nějakou emoci v momentu rozhodnutí, nebo měl být v některé fázi vývoje debatován rozvětvenější vývoj příběhu, ale asi mi to tam přišlo až zbytečné. Příběh je velmi důležitá část hry, proto se konkrétním věcem záměrně v komentáři vyhýbám.

Atmosféru dotváří skvěle dobová hudba fiktivních desátých let 20. století a z perfektních zvukových efektů občas až mrazí. Dabing postav je také na vysoké úrovni a žádný dialog jsem v průběhu hry nepřeskočil, naopak jsem hltal i veškeré "voxphone" s nahrávkami ostatních postav, které jsou rozeseté po světě.

Jedná se o výjimečný počin a až mě mrzí, že mi trvalo tak dlouho, než jsem se k tomu dostal. Před 10 lety by i ta grafika dýchla na člověka úplně jinak, každopádně pořád je na co se koukat a zvlášť na malém displeji SteamDecku bych ani netipl, že se jedná o dekádu starou hru.

Pro: skvělá atmosféra a vyprávění příběhu, hudební kulisa, grafické zpracování

Proti: "důležité" rozhodnutí v rámci příběhu, které ale na vývoj příběhu nemají zásadní vliv

+12

Heavy Rain

  • PC 75
No, ačkoliv studio Quantic Dream si mě kdysi nesmírně získalo jejich první hrou, v mých očích skvělou THE NOMAD SOUL (projekt s účastí Davida Bowieho!) a Fahrenheit byl ve své době taky svěží, originální a zajímavou hrou, Heavy Rain v mých očích je prostě už jen takovým výkřikem uvařeným z vody.

Příběh by měl být u tohoto typu hry tím nedůležitějším.
No ačkoliv zpočátku člověk žasne, jak hezky dokázali autoři postavám při jejich představení vštípit osobnost a emoce (scéna, kdy si Shawn píše úkoly je prostě skvělá - tichá, bez pohybu a dokáže tolik říct), později tyto klady bohužel čím dál tím víc haní nelogické chování postav a taky - narovinu - trochu podivně napsanej příběh, tedy vlastní děj.

Hlavní zvrat je udělán nešikovně, bez citu - takovej podvod na hráče. Mnohem lépe by působilo, kdyby Scott byl celou dobu jen NPC, myslím si.

Ve finále mě pořád není jasnejch docela dost věcí.
Vysvětlil tam někdo nějak uspokojivě, proč se Ethan při blackoutech potloukal kolem míst činu z figurkou v ruce? Pokud ano, prosím o vysvětlení. Nebo vražda toho hodináře? Hodně podivný.

Ovládání mi potom přišlo snad ještě horší než v předchůdci (Fahrenheit). Vyloženě mi činilo problémy jít s postavou tam, kam jsem chtěl, natočit se správným směrem a orientovat se v prostoru.

To, že místo toho, abych stisknul nějakou klávesu k vykonání běžné akce, musím držet tři a u toho divoce šoupat myší ze strany na stranu - to asi ponechám bez komentáře.

Hudba standardně slušná. Citlivě použitý skladby na správných místech. Ale ničím objevnej nebo netradiční soundtrack Normand Corbeil tedy nestvořil. No, mistr Xavier Despas (dvorní skladatel studia) by to určitě zvládnul líp!

Shrnutí: Hra působí jako osekanější pokračování Fahrenheita, ovšem tentokrát bez fantasy prvků nebo mysteriózních záhad - tedy ryzí detektivka. Ovšem příběh této, myslím si, pokulhává, nečekaný zvrat tomu nepomohl. Tentokrát je to prostě bez náboje, šťávy nebo originálního nápadu, jen zručně odvedený řemeslo.

Od Quantic Dream jsem čekal víc.

75%

Pro: Grafické zpracování, mimika a pohyby postav, feeling

Proti: Ovládání, příběh, bez šťávy nebo originálního nápadu

+12

Lost Lands: Dark Overlord

  • PC 70
Herní výzva 2023 - 2. Debut 

Debut studia FIVE-BN je další zástupce hidden object adventury. Příběh nijak nenadchne, délka je tak nějak ideální na jeden dva večery a obtížnost je nastavená tak, aby se nešlo zaseknout na více než pár minut. Přesto se to hraje pěkně, hezky to ubíhá a obrazovky jsou nakresleny opravdu kvalitně.

Grafika je asi největší devizou hry. Každá obrazovka vyniká spoustou detailů, světélek a efektů a je to všechno až kýčovitě načančané. Kouká se na to ale parádně. Logických puzzlů je doslova spousta, některé na pár sekund, některé potrápí mozkové závity víc. Jen těch hledacích obrazovek mohlo být více.

Celkově je znát, že je to prvotina studia, ale rozhodně se není za co stydět. Milovníci žánru si to užijí, ostatní o to ani nezavadí.

Pro: Hezká grafika; spousta různorodých puzzlů.

Proti: Krátké; jednoduché; málo hledacích obrazovek.

+12

Hogwarts Legacy

  • PC 90
Herní výzva 2023 - 5.  Báje a legendy 

Na Hogwarts Legacy som sa popravde tešil od momentu, keď bola táto hra ohlásená. Návrat na Rokfort, mať možnosť ho vidieť v plnej paráde a okrem toho široký otvorený svet... pre mňa ako milovníka Harryho Pottera bola táto hra niečo ako splnený sen. A najlepšie na tom všetkom je, že som sa skutočne dočkal hry, v akú som dúfal, ktorá moje herné chúťky uspokojila skoro dokonale. Áno, skoro. Je tu pár vecí, ktoré podľa mňa mohli byť zahrnuté, no reálne máte v tejto hre takú veľkú dávku kontentu, že istým spôsobom pre mňa išlo len o detaily.

V prvom rade som vďačný za kvalitný gameplay. Kúzla sa podľa mňa zosielajú veľmi jednoducho, žiadne z nich nepôsobí zbytočne a aj využitie neodpustiteľných kliatob je solídne zapracované. Aby to však nebolo s nimi také jednoduché, dali im tvorcovia oveľa dlhší cooldown, než bežné kúzla. Súboje sú vďaka tomu tiež dostatočne energické, je potrebné solídne taktizovať a navyše si užijete aj niekoľko veľmi dobrých a aj náročných boss súbojov. Nemôžem sa dokopy v tejto oblasti na veľa sťažovať.

Je super tiež, že hra vyzerá skutočne skvele na pohľad. Hrad je obrovský, Rokwille je obrovský a okrem toho sa dočkáte ešte aj veľkého množstva ďalších oblastí, ktoré ste nikdy predtým nemali možnosť vidieť. Dedinky, ruiny, tábory všade naokolo, jaskyne a samozrejme aj nebezpečný zakázaný les. Rovnako sa mi veľmi páčili aj postavy. Dokonca mi miestami bolo aj celkom ľúto, že hra neponúkala aj nejaké tie RPG elementy, ktorými by sme mohli niektoré momentky posunúť aj do roviny nejakého vzťahu (a keď hovorím vzťah, nemyslím tým okamžite sex).

Plus je tu ešte aj veľké množstvo ďalších aktivít, ktoré stoja za to. Ako napríklad núdzová miestnosť, v ktorej si môžete pripravovať elixíry, rastliny a dokonca chovať zázračné tvory. Ohromujúce. Máte dokonca aj tašku, do ktorej môžete tvory chytať a následne vypustiť vo svojom areáli. Toto sa mi veľmi páčilo. Lietanie je spracované skvele a musím povedať, že metla je tu vašim najlepším priateľom. Škoda len, že tu nie je metlobal. To je aj dôvod, prečo hovorím, že hra skoro splnila moje všetky očakávania. Metlobal mal byť.

Po príbehovej stránke musím ešte aspoň povedať, že ma zaujal celý koncept starovekej mágie, ktorá tu bude predstavená a rovnako aj s tým súvisiace štyri úlohy, ktoré budete musieť splniť. Prvé dve sú podľa mňa v princípe skoro rovnaké, no následne sa to dostane do oveľa zaujímavejšej roviny. Ja som z hry úprimne nadšený a som rád, že som jej venoval svoj čas. Je priestor na to, aby bola ešte lepšia? Určite. Ale verím, že tvorcovia budú môcť v pokračovaní zapracovať na všetkom čo hráčom chýbalo a priniesť všetko, čo sme mali predtým. Možno aj niečo viac. Za ma jedna z hier roka.

Pro: obrovský otvorený svet, zaujímavý príbeh, veľké množstvo misií a aktivít

Proti: chýba metlobal, po čase môže pôsobiť repetetívne

+12

Tails Noir

  • PS5 --
Velmi primitivní adventura, vhodná svým ovládáním a "obtížností" tak na mobil. Nepožaduje od hráče nic sofistikovanějšího, než je kliknutí na aktivní místo nebo výběr odpovědí. To jen tak pro pořádek, pro všechny kované adventuristy, kteří by od TN mohli čekat trochu něco jiného.

Je vidět důvod, proč se na základě první části hry autoři dočkali úspěšné kampaně na Kickstarteru - je o dost kvalitnější, než ten zbytek. Obsahuje jedinou hádanku ve hře a taky jakousi stealth hratelnost, k tomu solidní atmosféru. To stejné platí i o hudbě, která je skvělá, ale hraje jen někdy a některé části jsou tak až zbytečně tiché, což vzhledem k chybějícímu dabingu dost bije do uší.

Ačkoli se jedná o pixelártovou adventuru (na Unreal Engine 4 - jako fakt!), potýkal jsem se s technickými problémy. Několikrát mi zamrznul výběr odpovědí, jednou jsem musel úplně restartovat checkpoint kvůli nespuštěnému skriptu a ty dlouhé loadingy mezi přechody obrazovek byly taky dost podezřelé - znám openworldy, které loadují rychleji!

Díky mrazivému ději jsem TN rád sfouknul a úplně blbý pocit z ní nemám. Podle traileru z roku 2019 je vidět, že autoři vystříhali ze hry hodně obsahu a že to vlastně původně mělo být i trochu akční. Finální výsledek není špatný, ale uspěchanost děje, tempa a nevysvětlených ocásků příběhu ke konci hry zamrzí.

Hodnocení: ✰✰

Tip: na Steamu je k dispozici ještě přídavek Prelude a už podle košatějších rozhovorů a příběhovému stromu voleb je vidět, že si na něm autoři dali záležet možná více, než na původní hře
+12