Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Black Mirror III

  • PC 85
V roce 2012 se mi do rukou dostalo 216. číslo časopisu Score. Samotný časopis mě v mém útlém věku nezajímal. Párkrát jsem ho sice prolistoval, ale nejevil jsem o něj zájem. Mou pozornost ukojilo to, co bylo součástí časopisu; tenká plastová krabička, v níž se skrývala dvě DVD, která obsahovala plné verze několika her; většina z nich byla plná bugů a nešla spustit. Jedna z her, která z celého balení vyčnívala, bylo pokračování úspěšné české adventury, Posel Smrti 3. I přesto, že jsem předchozí hry v té době neznal, mi má neznalost nebránila v tom si pokračování užít na plné pecky.

Oproti druhému dílu je třetí pokračování příjemnou změnou. Lokace jsou opět překrásné a dle mého názoru mnohem lepší, než když jsme je viděli ve druhém díle. Atmosféra hřbitova a místního lesa by se dala krájet; po celou hru vás doprovází nepříjemný pocit, že jste někým sledováni. Kostel Warmhill a zámek Black Mirror (i když vyhořelý) vypadají nádherně.
Posel Smrti 3 je v mnoha ohledech propracovanější než díl druhý. Hlavním zlepšením je příběh, který je vyváženější. Hráč od začátku ví, o čem hra pojednává, jaké postavy v ní vystupují a jaké mezi sebou mají vztahy. Druhý díl byl v tomto ohledu poněkud nevyvážený a hráč někdy tápal, o čem hra vlastně je. Závěr celé trilogie není špatný, ale rozhodně by se na něm dalo zapracovat. Celá záležitost ohledně „Strážců“, Vatikánu a exorcismu mi připadá směšná. Vývojáři z prokletí rodu Gordonů udělali komerční „značku“. Kletba rodu Gordonů je svým způsobem zesměšněna a některé postavy si na ní zkoušejí vydělat. Princip kletby tudíž nepůsobí až tak hrozivě a tajemně. Ovládání Darrena/Adriana a Valentiny v šesté kapitole bylo příjemným ozvláštněním. Nejsem sice příznivce toho, když ve hrách ovládáte více postav naráz, ale tady mi to vyhovovalo. Hra si také zaslouží pochvalu za propracovanější a zábavnější minihry, ale hádankám z prvního dílu se to nevyrovná.

Obrovskou poklonu skládám Zdeňku Houbovi, který měl na starosti režii českého dabingu. Amatérský dabing z druhého dílu byl vyměněn za dabing profesionální. Většinu postav si zamilujete už jen kvůli jejich hlasům. Pokud se vám v druhém díle protivila postava Darrena Michaelse/Adriana Gordona, tak tady si ji zamilujete. Darren/Adrian sází jednu hlášku za druhou a nepůsobí tolik infantilně, jako ve druhém díle, kdy jste se nad některými jeho hláškami museli chytat za hlavu. Arogantní a cynický inspektor Spooner je třešničkou na dortu. Perfektně nadabovaná postava, které máte chuť jednu vrazit do zubů.

Posel Smrti 3 mi otevřel oči do světa point & click adventur. Této hře vděčím za to, že jsem poznal svůj milovaný žánr videoher. Třetí díl je úctyhodným zakončením trilogie, který rozšiřuje příběh prvního dílu. Pokud se vám druhý díl nelíbil, zkuste závěrečnému dílu dát šanci. Dle mého názoru je to plnohodnotné pokračování a skvělý přírůstek do série Posel Smrti.

Pro: děsivá atmosféra, propracovanější příběh, postavy, výborný český dabing, překrásné lokace, hudba, minihry

Proti: druhá polovina hry je uspěchaná, závěr hry je neuspokojující

+17

Pillars of Eternity

  • PC 85
Když vyšel Baldur's Gate (BG), pohltil mě na dny a od té doby se RPG a fantasy stalo součástí mých chvil volna.
Baldurovské hlášky (Go for the eyes Boo!) občas hodíme i dneska.
Pillars of Eternity (PoE) mě přenesl magicky o těch víc jak dvacet let zpět.

Celkově bych PoE shrnul jako vypiplanou a doladěnou verzi isometrických RPG z Baldurovské doby.
Kdybych měl PoE s něčím porovnat z původní trojice (Baldur's Gate, Icewind Dale a Planescape Tornment), je to vskutku nejblíže k Baldur's Gate, ale obsahuje to hodně dialogů a rozhodování jako Planescape Tornment, avšak také mnoho kobek a podzemí plné bojů jako Icewind Dale.

Řemeslně je to výborná hra, která některé nepříjemnosti z původních her (např. za mě omezenost inventáře, organizaci úkolů a poznámek) vylepšila, přidala nějaké nové prvky (správa vlastní tvrze, možnost nastavit detailní bojovou AI pro postavy, možnost vylepšovat a vyrábět předměty) a zabrnkala na notu nostalgie (zaslechnout opět "You must gather your party before venturing forth" mě až dojalo).
Graficky se původním hrám také hodně podobá (včetně ikonky myši), akorát je již lépe laděna na moderní rozlišení a stroje i s možností přibližování nebo oddalování jak známe z vylepšených klasik.

I když můžete mít družinu tvořenou jen vámi vytvořenými postavami (což ostatně šlo i v BG), hra představuje jasného hlavního protagonistu s vedlejšími postavami, kterých příběh se však s tím jeho proplétá.
Přišlo mi, že máte možnost ostatní postavy z družiny pěkně poznat i díky tomu, že každá z nich má vlastní vedlejší quest, který můžete splnit.

Na rozdíl od BG mi přišlo, že zde není tolik pamětihodných hlášek nebo dialogů, bohužel.
Avšak základní zápletka celého příběhu a mnohé vedlejší příběhy mají často nejasné strany a dávají vám možnost vskutku definovat postavu pomocí jejích rozhodnutí.

PoE staví na vlastním RPG systému, tedy žádné Dungeons and Dragons, a také světě.
To přivádí mnoho novinek a osobně jsem si ten svět hodně užíval a přišel mi zajímavý a přitom srozumitelný a blízký.
Pro mě trefil svět přesně tu správnou hranici, že ala fantasy to působí srozumitelně, ale je odlišný a láká k prozkoumávání.
Stejně tak možnosti rozvoje postav.
Jednotlivá povolání jsou vlastně klasickou sbírkou (bojovník, paladin, druid, ...), ale každé povolání má svůj vlastní styl hraní a není to o tom, že by válečník měl "válečnická kouzla".
Např. válečník není jen o tom, že dostane víc životů, ale dostane i bojové dovednosti.
Naštěstí i na vyšších úrovních přibývají zajímavé dovednosti a schopnosti u všech postav.

Obecně RPG systém a svět mě bavil i svou promyšleností.
Ve světě nemáme jasné černobílé postoje a postavy, ale většina ze stran má jen jiný, ale validní, náhled na problematiku.
A v RPG systému mě fascinovalo jak je komplexní a provázaný, kdy třeba vlastnosti mágů určovali jak velký dosah bude mít kouzlo, trvání a také zda s ním nezasáhne své spojence.

Ostatně, snad všechna vylepšení oproti klasikám jsem si užíval.
Pravda, moc lektvarů jsem nevyráběl, ale hodilo se.
Stejně tak bylo příjemné mít svou tvrz a vidět i na ní pokrok jak postava roste a tím měla i víc věhlasu ve světě.
Ale krásné je, že se také na tvrz můžete vybodnout a vlastně by se nic nemělo stát.

Na co se musíte připravit je vskutku hodně dialogů a bojů.
Nemusíte projít všechno a zejména některé texty jsou úplně dobrovolné (náhrobky jsem třeba přestal úplně číst snad po první lokaci).
Mrzí mě, že nebyla nějaké možnost kontrastnějšího vykreslení textů (nebo jsem ji nenašel v nastavení).
Protože přečíst to množství textu byl solidní nápor na oči.

Horší je to s možností vyhnout se bojům.
I na nejvyšší úrovni plížení budete muset mnoha místy projít pomocí vyvraždění původního obyvatelstva.
Ale pokud by vám hra přišla zdlouhavá, potom (kromě toho, že asi isometrické RPG ze staré školy není pro vás ideální), hlavní dějová linka se dá odehrát myslím docela rychle.

Bohužel souboje mi někdy přišly hodně nepřehledné.
Ale pouze pokud jde o vizuál.
Díky pauzovacímu stylu soubojů (souboj v reálném čase, ale můžete kdykoliv dát pauzu a rozdat příkazy) a také díky oknu, kde se vypisují veškeré efekty a útoky, je hráč schopen se vyznat v tom, zda jeho kouzla a útoky dopadají na správnou adresu.
Avšak najít cíl ve změti postav může někdy být už problém.
Hlavně pokud je tam sesláno vícero kouzel.

Hru mohu doporučit všem fanouškům původní trojice a snad zaujme i nějaké jimi nepolíbené.
Osobně jsem tam viděl tolik zajímavých možností, že se do toho ponořím zas a už se těším až spustím PoE 2.

Herni vyzva 2024 -   Volání Cthulhu

Pro: klasické rpg, dungeony, stavba tvrze, RPG systém a svět

Proti: nepřehlednost souboje, nekontrastní text

+21

Ashes: Afterglow

  • PC 85
Viem, že za desiatky rokov existencie Dooma určite vyšlo množstvo Megawadow, ktoré by mi fanúšikovia vedeli odporučiť (napr. Winters Fury). Už ani neviem presne ako, no nejako som sa dostal k tomuto módu a jeho objav bol pre mňa blesk z čistého neba a okamžite ma chytil – najskôr samotný GZDoom port s obrovským množstvom nadstavení (nech žije modding!) a potom tento (mega?)wad, kedy ho môžete oficiálne stiahnuť už pripravený – netreba robiť nič, len rozzipovať a začať hrať.

Skúšal som sa v prvej epizóde hrať s obtiažnosťou - a na vyššej je tam zopár nepriateľov naviac, ale hlavne viac vydržia a nábojov a lekárničiek je pomenej.

Nakoniec som to rozohral na Normal obtiažnosti, a ak ma tu obkľúči viacero nepriateľov, skončil som. Možno mapy vyzerajú prázdne, ale neskôr pribudnú nepriatelia, ktorí využívajú vertikálne útoky, a vtedy je ten priestor potrebný na manévrovanie.

V tejto hre by vás hordy rozdupali (aj keď neskôr dôjde aj na ne) + stále platí, že hlavne spočiatku budete šetriť muníciou používaním tých správnych zbraní na správnych nepriateľov, etc.
 

Prvá polovička standalove installeru (Asdes 2063: Remastered) obsahuje remasterovaných pôvodných asi 15 úrovní, ešte klasicky, lineárne navrhnutých so slušným príbehom - v podstate post-apo re-skin Dooma s odkazmi na literatúru a filmy z 80. Rokov – od Terminátora a Mad Maxa až po Fallouty, Stalkerov, Metro...

Prvej polovici (Ashes 2063: Remastered) by som dal 80%, druhej (Ashes: Afterglow) 85% - tá druhá polovica ma prekvapila. Je oveľa vymaznanejšia, s prostredím sa dá viac interagovať (to, čo bolo v prvej časti nerozbitné (počítače, kontajnery), sa dá rozbiť) a levely sú rozľahlejšie a komplexnejšie. Sú tu huby, pamätanie si progresu naprieč úrovňami (niektoré môžete plniť v ľubovoľnom poradí) a ako čerešnička na dorte  - crafting!

Ale najmä v nej dokončili príbeh, ktorý načali, i keď si autor si nechal otvorené dvierka na pokračovanie ;) Z levelov mi v pamäti utkvel geniálny súboj v laser arene a dych mi vyrazila botanická záhrada v neskoršej časti hry - netušil som, že niečo takéto sa dá na id Tech 1 vôbec postaviť.

Obe časti teraz už obsahujú DLC robené inými autormi (nedávno pridaný Hard Reset k druhej časti) a to prvé má jedinú nevýhodu – príbehovo stojí úplne samostatne a nenadväzuje na dej hlavnej hry, ale obe ponúkajú „more of the same.“

Spolu vás čaká 49 levelov (vrátane tajných) a prechádzky (a jazdy) po zničenom svete zo zaujímavým príbehom - ak máte radi postapokalyptické akčné hry, týmto neprehlúpite :)

Pro: stúpajúca kvalita designu naprieč levelmi, dobrý príbeh, huby, crafting, easter eggy

+12

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PC 95
Hodnocení celé série - 85%

 Tyo, je až k nevíře že tomu dávám takovéto hodnocení, jelikož když se ohlédnu tak osm let na zpět, tak pro mě LIS byl očistcem. Srala mě ta cringe atmosféra, přílišné tlačení na drama bez nadhledu (to tomu vytýkám ale i teď) a postavy vystřižené jak z největších klišé amerických teen dramat/komedií. Jenže po odehrání True Colors – které jsem miloval – a zjištění že Double Exposure bude navazovat na jedničku mi holt nezbyla jiná možnost, navíc jsem to dříve ani neodehrál celé.

Nebudu tu popisovat děj, ten už každý ví, takže tu jen ve zkratce popíšu své dojmy. Začnu asi tím, že naprosto žeru celou tu melancholickou atmosféru amerického městečka, od doby Twin Peaks je to něco pro co mám velkou slabost a když se k tomu ještě přidá něco nadpřirozeného tak jsem SOLD. Tady ústřední záhada funguje podle mě skvěle a ladně kombinuje lidské drama alá Twin Peaks plus cestování napříč realitami ve stylu Butterfly Effectu i když samozřejmě ne v takovém měřítku.

Celá ta hlavní linka byla pro mě to co mě u hry drželo nejvíce, jelikož ne všechno tu je tak jednoznačné, jak se na první pohled může zdát a některé zvraty jsem poměrně nečekal, a navíc díky rozdělení na epizody to mělo i skvělou gradaci. S příběhem jde ruku v ruce i skvělé zapojení mechaniky vracení času, díky čemuž jsem hře odpustil že vaše rozhodnutí napříč hrou prakticky na konci nemá žádný dopad. Což samo o sobě nevadí, jelikož během hraní to samozřejmě dopad mít bude, a i mi přijde že hra hezky zakomponovala do děje i drobné mini rozhodnutí které jsem nečekal že se mi vrátí jako bumerang.

Také potěšili i puzzly které tuhle mechaniku využívali či napínavější situace.  Mega jsem miloval tu scénu kdy vás Jefferson drží v zajetí, to mi přišlo fakt skvělý.  Dobré bylo že se tu i našli typické adventurní hádanky, jenž jsem tady upřímně nečekal a oproti hrám jako TWD od Telltale to bylo opravdu příjemné.

Teď ale na řadu přijdou postavy a tady já už začínám mít trochu problém. Pořád si stojím za tím, že tu jsou poměrně nudné archetypy postav a některé ani nejsou moc do hloubky prozkoumané. Například takový Warren mi tu přišel opravdu daný tak nějak do počtu, a i když se mohlo jednat o zajímavou postavu, tak s ním příběh zase tak moc nepracoval. Victoria tu má zase typickou naivní linku, jak je to zlá kráva, ale v nitru je jen ukřivděná, protože se snaží dokázat že má na se prosadit v brandži atd. Ono celkově to "romantizování" problémového života teenagerů tu je poměrně ve velkém množství a místy mi to přišlo dost edgy. Na durhou stranu ale chápu že tvůrci měli malý budget, a podstatnou část museli nejspíše zkrouhnout co se týče postav. Ještě k tomu edgy jen dodám že mi místy vadilo jak tu tvůrci tlačí až moc na pilu v rámci dramatu a nebyl tu přítomen nějaký nadhled či trocha humoru. Jelikož mi přijde že drama postav více funguje, pokud tam máte i jistou dávku zmiňovaného nadhledu. Takhle to chvílemi působilo jako na sílu ždímání emocí od hráče. Takové Night in the Woods to udělalo mnohem lépe.

Co se týče Max a Chloe, tak tady jsem jim to přátelství moc nevěřil. Být v Max kůži tak se od Chloe distancuji hned v momentě co vytáhne zbraň. Nemluvě o tom, že jí celou dobu Chloe využívala a furt jí dokola omýlala jak Rachel je ta nejlepší atd. Samozřejmě ve výsledku to vše mělo opodstatnění a hra vám i dá náhled do alternativní reality kde Chloe poznáte v daleko čistější podobě (což mi dost pomohlo v tom jí více pochopit i to jejich přátelství). I tak mi to ale místy přišlo too far a nevěřil jsem jim to jejich hluboké spojení i přes to že v samotném závěru to trochu vysvětlené je.

Kdyby ale tvůrci měli větší budget a dali tam více jejich normálních interakcí mimo hlavní příběh, tak by to asi pro mě fungovalo lépe. Co se týče hudby, dabingu a atmosféry, tak to je u mě vše v topu.

Na závěr tedy jen řeknu že mě to velice bavilo, a to i přes to že mi to v jistých ohledech přišlo velice povrchní a ústřední vztah hlavních hrdinek mě tolik nevytrhl. I přes to ale Max i Chloe jsem si oblíbil a hlavní zápletka byla natolik silná a návyková že mi to prakticky vykompenzovalo všechny negativa. Jsem spokojený a těším se na Double Exposure, který naštěstí dělají Deck Nine, kterým věřím o něco více a kteří mi přijdou že píšou i trochu dospěleji. 

PS: Mega mě potěšilo že ve hře zazněli filmy jako Nekromantik atd :D Nečekané.

Pro: Hlavní záhada, melancholická atmosféra, soundtrack, hlavní postavy, využívání vracení času,

Proti: Tlačení na pilu a citové vydírání hráče, absence nějakého nadhledu, ne moc uvěřitelné přátelství hlavní dvojky.

+22

My Little Pony: A Maretime Bay Adventure

  • PC 75
Do svého vydání snad největší My Little Pony hra rozhodně není žádným zázrakem. Naopak věřím, že mnohé hráče či jejich rodiče po prvotním spuštění na PC může velmi rychle odradit. Pokud se přes počáteční problémy ale prokoušete, bude váš dojem spíše pozitivní.

Výjimečně tedy začnu tím negativním. Na Steamu je uvedeno, že hra částečně podporuje Xbox ovladač. Já osobně používám DualShock 4. A pokud jej hra nepodporuje (jako v tomto případě), zapínám k tomu emulátor, aby se tvářil jako Xbox ovladač. Doposud jsem nikdy nenarazil na žádné problémy. Jakmile jsem však zapnul poníky, menu si začalo žít vlastním životem. Náhodně se začaly přepínat všechny volby, jakmile jsem se navíc odvážil hnout analogem, hra se automaticky spustila a Sunny (hlavní postava) začala skákat všude možně. To samé se dělo, když jsem vypnul emulátor, a někdy dokonce i v případě, když ovldač vůbec nebyl připojen. Jediné řešení bylo připojit ovladač v době, kdy už byla hra spuštěna, pak fungoval bez problémů a dokonce i bez emulátoru.

Druhým velikým neduhem je v podstatě absence jakéhokoliv nastavení, a to jak grafického, tak například volba velikosti či pozadí titulků. U podobné hry asi člověk nepotřebuje zázraky, ale alespoň nastavení vyhlazování hran, stínů nebo třeba jen obecná úroveň grafiky by u titulu s cenovkou €40 být měla.

Jakmile se však do hry dostanete, přivítá vás magický svět přesně tak, jak jej děti znají z filmu. Děj na film v podstatě navazuje a je vlastně lepší než většina epizod následného seriálu. Jedná se o poměrně jednoduchou adventuru, kde chodíte od jedné postavy k druhé, postupně si odemykáte nové možnosti a občas vás čeká nějaká ta minihra. Některé minihry jsou velmi povedené, jiné by mohly být lepší. Zároveň sbíráte hvězdičky, za něž pro Sunny odemykáte nové části oblečení, které můžete poměrně dobře kombinovat. Společně s rozumnou obtížností tak hra vlastně obsahuje v rámci cílovky tak akorát obsahu. Z tohoto pohledu je proto jedinou výtkou nepoměr ceny a herní doby. Velmi pozvolným tempem hru kompletně dohrajete do 3,5 hodin, a to i v případě, že nějaké minihry budete opakovat, což je prostě za €40 přepal.

Pokud si ale počkáte na slevu, jedná se jak o ideální hru pro hraní se svými ratolestmi, tak pro fajn doplnění pro ty, kteří kouzelný svět Equestrie mají rádi. Minihry navíc můžete pozdějí hrát i ve dvou hráčích, což tu herní dobu možná trochu natáhne.

Pro: příjemná adventura pro děti, barevný svět, některé dosti zábavné minihry, možnost oblékat svého poníka

Proti: diskutabilní podpora ovladače, absence pořádného nastavení, cena

+4

The Flood

  • PC 30
Herní výzva 2024: 1. Nemova říše
 
Pekná grafika a... ďalej nič. The Flood by zrejme chcelo byť podobne upokojujúcou meditatívnou hrou ako Journey či Abzû. To sa jej však vôbec nedarí. Prostredie je totiž nezaujímavé (hoci po grafickej stránke celkom vydarené) a bez atmosféry. To, že sa vaša loďka pohybuje EXTRÉMNE POMALY je, pravdaže, zámer, ale bolo by fajn, ak by tvorcovia hráčovi nehádzali do cesty rôzne prekážky, o ktoré sa môže zaseknúť.

Hoci sa teda píše, že hra zaberie asi päť minút, ja som s ňou strávil dvojnásobok času, lebo som sa s tou nešťastnou loďkou zasekol o nejakú drevenú dosku a snažil som sa ju otočiť. Na moje nervy to žiadny upokojujúci efekt veru nemalo.

Hudba je podľa mňa zle zvolená a až príliš vtieravo sa snaží hráčovi podsúvať, že hrá niečo strašne transcendentné. Mňa však zo zážitku len vytrhávala. No a korunu tomu nasadzujú citáty, ktoré sa tvária hlboko, ale v skutočnosti ide len o generické banality, ktorých je plný internet. Škoda, potenciál to malo.

Pro: grafika, je to zadarmo a je to krátke

Proti: nudné prostredie, pseudo-motivačné citáty, nevhodná hudba

+8

Mass Effect 2

  • PC 85
Herní výzva 2024 - Láska nebeská  

Hurá, konečně jsem dostal to, co jsem očekával již od dílu prvního. Teda, ještě by se našlo pár věcí, které vím, že Bioware umí udělat lépe a hra by mohla být lepší, ale i tak musím konstatovat, že druhý díl je snad ve všech ohledech lepší než díl první.

No, dvě věci jsou hodně subjektivní, a to je hlavní příběh a společníci. Pro mě osobně je i tato stránka lepší ve druhém dílu. Hlavní příběh nejenomže navazuje na díl první, ale posouvá ho ještě o úroveň dál, co se týče velkoleposti, navíc ještě víc rozvíjí lore kolem světa ME, přináší nové světy, rasy, technologie, jednoduše nás vtahuje tak, že na konci hry se chceme hned pustit do dílu dalšího.

Co se týče společníků, tak jsou tu opět na velmi slušné úrovni. Přišlo mi, že interakce s nimi je na podobné úrovni jako v díle předchozím, zde bych viděl ještě prostor ke zlepšení, aby to nebylo tak suché ve formě (sice dlouhé a zajímavého) dialogu a jedné významnější mise, která nám dát nějaký background k postavě. Nicméně je fajn, že tu máme staré známé, ale i dostatek nových (a hlavně zajímavých) tváří.

Co hra určitě zlepšila, tak jsou vedlejší úkoly, které jsou nejenomže lépe napsané, ale zároveň nás vezmou na nové lokace, světy a dokreslí nám lore. Trochu výtku mám k tomu, že má každá mise přesně nalajnovaný start-cíl, což lehce rozbíjí imerzi, působí to epizodicky a do epického open worldu se to nehodí. Jak jsem říkal, lokace jsou tu mnohem zajímavější, různorodější a konečně si nepřijdete, že navštěvujete stále ty stejné budovy. Ještě by bylo fajn, kdyby svět kolem vás nebyl tak statický a epičnost by byla zase o kus dál.

Příjemné je taky vidět, že jste něco změnili, a hlavně ovlivnili v díle předchozím čili zde máte pár známých NPC, které se posunuli v životech tak, jak jim sám velký Shepard dovolil. Pořád na mě ovlivňování světa kolem vás působí spíš víc na oko, než že by vaše činy skutečně něco velké měnily, ale aspoň něco. Problém ještě v tomto směru je ten, že vy přesně dopředu víte, co které vaše rozhodnutí zapříčiní, co je dobro x zlo, co vlastně máte udělat a díky tomu to (opět použiji to hezké slovíčko) nemá tak epický dopad. Jednoduše, když chcete být dobrák, dáte horní možnost v dialogu, chcete být trochu zlejší, zvolte spodní možnost!

Chtělo by se mi říct, že exploring se zde také zlepšil, ale vlastně ani ne. Tentokrát totiž jste v takovém semi-open worldu, sice si cestujete po galaxii dle libosti, ale že byste objevovali nějaká tajemná zákoutí, to ani ne. Spíš tak luxujete, kde jste ještě nebyli, ale nějaká vyložená překvapení na váš nečekají. Nicméně vizuálně se jedná o mnohem příjemnější zážitek. Spousta lokací je krásných, ale hlavně originálních čili máte pocit, že neustále objevujete něco nového. Do toho výborný soundtrack a máte super sci-fi atmosféru.

Podobně na tom je skill systém, který je prostě je, aby tu nějaký byl. Nějaké schopnosti si navolíte, efekt v soubojích mají, ale vlastně všechny může nahradit nějaký váš společník a zase tak zásadní změna v soubojích to nebude. Když už mluvím o soubojích, tak ty zaznamenali taky značné zlepšení, především v tom směru, že už to není taková jarní procházka, jako v díle předchozím. Musíte trochu víc strategicky rozmýšlet, ze začátku hry několikrát zkapete, ale zároveň to nebude takové to „nefér“ umírání. V průběhu hry se zlepšujete společně s postavou a dostane to takový ten efekt, jo, tak teď jsem docela badass. Palec horu za toto zlepšení.

Lootingu a možnosti ve světě ME, tak to jsou slabé stránky hry. Looting je na úplném minimu, kdy sbíráte jen nejnutnější suroviny pro upgrad, čili absolutně žádné uspokojení z nalezeného super itemu. Svět kolem vás taky nenabízí moc co dělat, kromě vsakování lore, příběhů jednotlivých NPC a pokračování v úkolech. Nějaké minihry tu jsou, ale vlastně nestojí ani za zmínku.

Kol a kolem musím říct, že jsem hráčsky uspokojen. Především skvělý příběh, velmi epické filmové sekvence a dobře napsané postavy vám přinesou výborný herní zážitek. Když ke hře budete přistupovat víc jako k akční adventuře než jako hardcore RPG hře, tak zajisté dojdete kýženého zážitku. Audiovizuálně se jedná opravdu o silný zážitek a hru to díky tomu posouvá o kus výš.

Pro: audiovizuál, spousta originálních lokalit, lore, epické filmové sekvence, příběh, parťáci

Proti: looting, hodně light RPG systém, dost koridorové lokace, ovlivňování víc na oko

+21

Black Myth: Wukong

  • PC 95
O Wukongu jsem s vyjimkou jednoho traileru nic predem nevedel. Opiciho krale neznam a nikdy jsem ho necetl. Soulsovky mam rad, ale zda bude Wukong novy cinsky zastupce tohoto zanru nebo pujde o cinskou verzi God of War nebo jinou klasickou akcni adventuru pro Evropana v netradicnich kulisach, o tom se dalo jenom spekulovat. Presto me par dnu pred releasem zacala hra nejak podivne lakat a 20. srpna brzo rano jsem se do ni pustil. A jako kdysi za starych casu pred internetem, musel jsem si sam objevit, do ceho se to vlastne poustim a jake to bude. Zadne recenze jeste nebyly. Zadne informace, zadna ocekavani. A vysledkem je jedna z nejzajimavejsich, tak-trochu-jinych soulsovek, jake jsem kdy hral. 

Ale poporade. Black Myth: Wukong neni obycejnym klonem nebo kopirkou jinych souls-like her. To zakladni si z nich samozrejme bere. Vysoka obtiznost a nemoznost ji zmenit, bonfiry, respawn nepratel, absence mapy, tuzi bossove. To vsechno tady je. Ale vsechno funguje tak trochu jinak a hra pridava mnoho vlastniho, to cele zabaleno v unikatnim settingu a loru, organicky propojenem a smysluplnem. Od zacatku to pusobi jako hra delana s mimoradnym talentem a laskou, vsechno skvele funguje a ladi a bavi. Od zacatku citite, ze hrajete vyjimecnou hru. A tento hacek bude potreba, abyste s hrou paradoxne velmi rychle nesekli, protoze odpoved na otazku, zda je to cinsky God of War nebo poradna hardcore zalezitost, na sebe nenecha dlouho cekat. 

Wukong je v nekterych ohledech nejvice podoben Sekiru. Nemuzete menit povolani vaseho hrdiny, variovat tuny zbrani a zbroje, hrat jako presileny mag nebo se nejak vyrazne prelevelovat (urcite moznosti za cenu obrovskeho grindu vsak hra nabizi), kdyz vam nejaky boss dava krute na zadek. Autori, podobne jako v Sekiru, relativne presne vedeli, jak silna vase postava v klicovych momentech bude a obtiznost tomu odpovida. Vasi hlavni zbrani je vas skill. Zadne samospasne berlicky tady nejsou. Zatimco Dark Souls byly spise defenzivnejsi a zakladem byl stit a vyuzivani iframes, Bloodborne vybizel k agresivnimu hrani a vraceni zdravi vcasnymi protiutoky a v Sekiru hralo prim parry, ve Wukongu je klicova technika dashovani. Agresivita nekterych bossu, zejmena tech hlavnich na konci jednotlivych kapitol nebo tajnych bossu, se v prumeru vyrovna tem tezsim z Elden Ringu nebo Niohu a celkove bych rekl, ze Wukong v tomto ohledu nabizi velmi prijemnou a vyvazenou vyzvu, blizsi spise narocnejsim soulsovkam, nez napriklad zminovanemu God of War. Svuj podil na tom ma i skutecnost, kterou jsem si uvedomil asi v polovine hry (z celkove sesti kapitol) - bossy musite skutecne udolat a jelikoz vase zakladni zbran dava stale vicemene konstatni damage (s nejakou sanci na critical, a navic je zde i silny utok a ruzne buffy, ty ale maji spise podpurny vyznam), neexistuje zde vyhoda vylozene super utoku, after parry striku nebo backstabu, ktery by bossum najednou vzal tretinu zdravi, jako u jinych her. Z toho plyne, ze souboje se nedaji prilis uspisit, trvaji dele a dele musite i vy prezit, zejmena s pomoci precizniho dashovani, ktere casto skutecne vyzaduje naucit se movesety bossu zpameti. 

Moznosti jako Spirits (jakesi obdoby special abilities nebo kouzel), Transformations (docasne promeny v souboji), ruzne lahvicky vylepsujici resistence, zivoty nebo obranu zde jsou a umi souboje krasne osvezit a v pripade nekterych upgradovanych schopnosti docasne poskytnout vitanou vyhodu ci pomoc v souboji, jejich vyznam je vsak prevazne spise doplnkovy. Podobne jako treba v Nioh muzete prepinat i postoje a hrac si tak muze najit presne ten styl, jaky mu vyhovuje, pripadne jaky nejlepe plati na ruzne typy bossu, ale nejvetsi progress delate vy pred monitorem. Jako u kazde dobre soulsovky plati, ze ta hlavni postava, kterou vylepsujete, jste vy sami. Wukong nabizi i jednoduchy RPG system, respektive skill-tree, ktery se da nastesti kdykoliv resetovat a hrac muze experimentovat a zkouset nove veci, aniz by si spatnou volbou navzdy neco duleziteho uzamknul.

Podobne jako v Dark Souls nebo Bloodborne jsou ve hre ruzna enigmaticka NPC, inspirovana cinskou mytologii, respektive knizni predlohou a jejich pribehove linky vam mohou otevrit cestu k tajnym bossum, predmetum nebo jen zajimave rozsirit lore. 

Jeste dve veci si zaslouzi zvlastni zminku. Prvnim jsou predelove filmecky mezi kapitolami, ktere neuveritelne nadhernou formou vypravi pribeh. Jsou zpracovany v uplne jinem stylu nez vlastni hra - animovanou pohadkou, loutkovou formou, atd. a jsou zde vylozene za odmenu. 

A tou druhou veci je technicke zpracovani. Wukong je nejkrasnejsi hra, kterou jsem kdy hral. Prvni kapitola jen naznacuje, ale uz ve druhe mi spadla celist. Treti prinesla zase mnou milovane snehove prostredi, atd. Kazdy svet je neuveritelne nadherny a dokonaly, technicky i vytvarne. Hudba hraje jen misty, tam, kde byt ma a kdyz poprve narazite na mistniho bezhlaveho "Marigolda," bude vam jasne, ze si tohle chcete pustit znova, zaposlouchat se do neobvykleho, ale krasneho zvuku benja a pripomenout si naladu, jakou Wukong prinasi. A ta nalada je podmaniva a okouzlujici, tajemna a jina, unikatni a krasna, jako cela tato hra. 

Wukong je oproti jinych soulsovkam spise takovy boss-run. Bossu je ve hre asi 94 a casto je od sebe deli jen minuty gameplaye. Vlastni explorace je spis jen cesta mezi bossy, ale i tak si ji clovek dokaze uzit a obcas umi potrapit. Nekdy i kvuli samotne orientaci, protoze i kdyz je hra pomerne linearni (ackoliv je mozne cestovat mezi vsemi odemcenymi svatynemi i napric kapitolami), prostredi jsou obvykle krasne clenita a neprehledna a neni tezke zjistit, ze vlastne nevite, kde jste. S timto souvisi asi nejvetsi vytka, kterou mam, a tou jsou neviditelne steny tam, kde byste jinak napriklad skocili (a umreli), nebo na mistech, kam byste v jinych hrach vyskakali, ale zde to nejde. Mozna bych ocenil i trochu rychlejsi respawn u svatyne po vasi smrti. Stejne tak anglictina neni uplne trivialni a zejmena ve spojeni s cinskym dabingem a neznalosti predlohy muzete mit problem plne pochopit pribeh.

To jsou vsak jen bezvyznamne pihy na krase hry, ktera je pro me zatim hrou roku a budu velmi prekvapen, pokud ji alespon pro me osobne tento rok jeste neco prekona. 

95 %
+20 +21 −1

Assassin's Creed Mirage

  • PC 85
Herní výzva 2024 – 9. Ztraceno v překladu (Hardcore) 
Série Assassin's Creed se v posledních letech rozrůstala a rozrůstala a postupně tím ztrácela stále více ze svého původu. Příběh šel stranou a prim hrálo nekonečně monožství otazníčků a často až nezajímavých vedlejších úkolů. To vše vyvrcholilo v prozatím posledním dílu velké série Assassin's Creed: Valhalla, který dle mého už hraničil s neúnosně velkou mapou a úmornou herní dobou. Nyní ale přichází slibovaná změna alá „návrat ke kořenům“. Jak tento pokus o žádaný návrat až na úplně začátek série dopadl?

Na úvod je vhodné řici, že je hra stále stejně podobná svými mechanikami nedávným dílům. I tak ale určitě zaujme, že mapa najednou nepůsobí nekonečně, příběh se alespoň snaží držet netříštěný pohromadě. Původní myšlenka pouhého DLC je však ze hry vidět na první pohled, což ale nemusí být nutně ke škodě.

Svět je graficky velmi hezky zpracován a opravdu nechá vzpomenout na první díly série, zaměření na stealth naštěstí stále působí spíše dobrovolně a takřka vždy se dá cíle dosáhnout vícero způsoby. Myšlenka v podobě postupné likvidace cílů a odkrývání soupeřů budoucích je zde taktéž zachována. To však časem stejně začně působit poměrně repetitivně i přes snahu originality v různorodém prostředí a alespoň krátkým shrnutím příběhu a motivace daného cíle.

Co mě přeci jen trošku zklamalo byla nakonec hlavní postava. Ačkoliv zpočátku může připomínat hrdinu v podobě Aladina a navíc jeho sny a mystično, které jeho život prochází působí originálně, nakonec je završení jeho vývoje poměrně zbyteně utnuto a nepříliš dobře vysvětleno.

I přes zmíněné chyby a přesto, že daná doba, kdy se hra odehrává nepatří zrovna mezi mé oblíbené je tato „odbočka“ z mého pohledu velmi povedená. Určitě nenadchne každého, ale myslím si, že ani nezklame. Možná by obecně nebylo špatné čas od času udělat ve vícero sériích krok do strany a zkusit to známé obohatit i něčím jiným než dělat vše větší, delší a bohatší. Tak to často totiž bohužel působí jen na první pohled.

Hodnocení: 85 %

Pro: Grafické zpracování, herní doba, která není zbytečně natahovaná, příběh, mysteriózní pozadí hlavní postavy.

Proti: Někdy působí úkoly repetitivně, završení vývoje hlavní postavy.

+8

Doom II: Hell on Earth

  • PC 90
Na první pohled nepřinesl druhý Doom mnoho změn a klidně by se dal označit jako samostatně spustitelný datadisk. Ve skutečnosti ale těch pár změn dostatečně ovlivňuje hratelnost a mnozí se po hraní dvojky k jedničce už neradi vracejí. Za hlavní přednost je označována, a naprosto s tím souhlasím, přítomnost dvouhlavňové brokovnice. Dvounásobná spotřeba munice je vyvážena impozantní silou při stále dostatečně vysoké kadenci. Naprosto skvělý pocit ze střelby ještě zlepšuje univerzálnost zbraně, až na bosse s ní není problém skolit jakéhokoli protivníka. Pro mě jde bezpochyby o nejpoužívanější zbraň. Raketomet a plazma zůstávají především na větší skupiny silnějších protivníků.

S tím souvisí druhá novinka a to rozšířený rejstřík protivníků. Celá sestava je dostatečně různorodá. Nováčci většinou patří mezi ty obtížnější a osobně mě nejvíce trápí Revenant a Arch-Vile. První má naváděné střely a nakonec ho, pokud to jde, likviduji raději z blízka. Druhý oživuje již padlé nepřátele, ale především má nepříjemný útok, kterému se dá vyhnout pouze za překážkou.

Mapy jsou o něco větší a především exteriéry bývají pěkně rozlehlé. Nově je také větší důraz kladen na vertikální pohyb, ačkoliv stále platí omezení enginu. Díky oběma postupům Doom II dobře navozuje atmosféru opuštěných měst (v rámci možností). Obtížnost je vyšší než u jedničky, jak větší koncentrací protivníků, tak jejich náročností.

Počet levelů je o něco vyšší, 30 plus dva tajné, vše spojené v souvislou kampaň. V tomto více preferuji epizodičnost jedničky. Rozhodně musím zmínit tajné levely. První téměř přesně odpovídá počáteční úrovni z Wolfenstein 3D včetně jednoho z ikonických protivníků. Obsahuje také průchod do druhého tajného levelu, na přesně stejném místě jako Wolf. Ten je menší, jde vlastně jen o jednu arénu, ale v závěru nelze minout Commandera Keena. Jde o velmi pěkné pomrknutí na historii id Software. Ve výsledku je tak Doom II dotažením hratelnosti svého předchůdce a díky větší variabilitě a komplexnosti příjemnějším zážitkem i pro nové hráče. A pokud byste tomu nevěřily ani po dohrání, zkuste nesmrtelný multiplayer.
+28

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge

  • PC 85
Po seznámení s Opičím ostrovem a finálním dohrání prvního dílu ve speciální verzi jsem zhodnotil, že si po právu zaslouží ocenění jedné z nejvtipnějších adventur, které spatřili světlo světa. Pravda, nemůžu to srovnávat s českým ekvivalentem adventur let 90., které mi v dětství formovaly žánr. Nicméně vzhledem k tomu, že jsem k Monkey Island i tenkrát načichl, byť nikdy nedohrál, jsem nakonec moc rád, že jsem si ji mohl nakonec do syta užít. A teď už vím, že ne jinak je to i u druhého dílu.  

Druhý díl si s tím moc neláme hlavu. Hlavní antigonista, byť dopadl, jak dopadl, je opět ústředním nepřítelem Guybrushe Threepwooda. Vlastně je v podtitulku této hry – LeChuckova pomsta. Takže je naprosto zřejmé, co se zde bude dít. Obecně vzato. Neobecně se tu dějí takové šílenosti, že se hráč nebude stíhat divit. Ano, hra nedává příliš logiku. Bez návodu bych si ani neštrejchnul. Ale celkově jsem se u adventury bavil tak, jak dlouho ne.  

Jedná se totiž o zábavu čistou a bez příměsi. Tím byli LucasArts ikoničtí a musím říct, že to opět zvládli opravdu bravurně. Speciální edici opět vyšperkovali naprosto fantastickým způsobem. Například jsem hrozně rád přepínal a kochal se původní hrou, která vypadá taktéž nesmírně hezky. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že ten nový grafický náhled se může rovnat klidně i nejlepším adventurám dneška. Tedy nejen, že hra slavila úspěchy před třiceti lety, ona to s chutí zvládne i dnes. Je tedy až s podivem, že LucasArts nakonec dopadli tak, jak dopadli.  

Podstatný kámen úrazu této hry je ale fakt, že abyste postoupili dál, děláte tu mnohdy naprosté šílenosti. Hra moc nedává smysl, ale zase se u ní upřímně opravdu zasmějete, což pravidlem úplně nebývá. Dabing je parádní, karibská atmosféra fantastická, a kdyby tu nebylo pár naprosto zbytečně zmatečných momentů, bylo by to na čistou stovku. Pro některé natahovanosti, které tu taktéž v komentářích byly zmíněny, to ale úplně nelze.  

Pořád se ale jedná o ikonu žánru. Ve všech ohledech. Jak tenkrát, tak i dnes. LucasArts s odkazem na originál vytvořili naprosto fantasticky funkční hru, která ve všech ohledech zábavy splňuje vše do puntíku. A já už můžu přemýšlet nad tím, kdy si udělám čas na další díl. Tentokrát ten, díky kterému jsem se k Monkey Island vlastně dostal. Takže pro mě ten nejnostalgičtější.
+17

Planet of Lana

  • PC 80
Trochu nedopatřením jsem se po dohrání Somerville pustil do námětem velice podobné hry. V Planet of Lana taktéž dochází k invazi vetřelců z vesmíru a taktéž komunikují skrze sekvence barev (a hudby). Tím ale podobnost naštěstí končí.

O Planet of Lana jsem se dozvěděl díky poměrně agresivní reklamě na sociálních sítích a už tam mě na první pohled zaujalo umělecké zpracování. Jestli se na hře skutečně něco povedlo, tak je to krásný pohádkový vizuál. Screeny ze hry vypadaly neskutečně a v pohybu to není o nic horší - jen jsem měl pocit, že se prostředí po většinu herní doby moc nemění a takových těch wow vrcholů spojených s grafikou, změnou lokace a nebo samotným příběhovým momentem je spíše poskrovnu. To by tak nevadilo, kdyby tohle vyvážila pestrá hratelnost, ale tady se ke škodě tvůrci taky příliš neodvázali a odvádí "pouze" takový ten standard.

Nechci ovšem znít příliš kriticky. Koneckonců, navzdory výše uvedenému, se mi to jinak hrálo velice příjemně. Prostředí planety plné lesů a luk to táhne, stejně jako příběh, který je na jednu stranu prostinký, ale že je jeho pozadí vyprávěno beze slov, pouze prostředím, popř. za pomocí nalezených nástěnných maleb, tak vybízí k imaginaci a vlastní interpretaci.

V Planet of Lana se hráč jednoduše dočká klasického mixu hopsání a hádanek, zabalených do krásné grafiky a příběhu, který dokáže postupně zaujmout, ale nedokáže v žádný moment vyloženě odrovnat. Obtížnost je nastavená velmi nízko, takže hrou dokáže proplout úplně každý. Ovládání je příjemné a responzivní. V tomto ohledu vše šlape jako hodinky.

Planet of Lana má smůlu v podstatě jen v tom, že podobných žánrovek je na trhu už hodně, jsou si podobné jako vejce vejci, přičemž řada z nich dokáže předvést ještě něco víc než jen řemeslně dobře odvedený standard. Na druhou stranu, kdo má tenhle typ her rád, a stále nemá dost, nešlápne úplně vedle.

Jo a ještě poslední věc: hlavní postava se záhy po začátku hry setkává se zvířecím parťákem, kterého pojmenuje Mui. Kromě toho, že tahle opičko-kočko-cosi hráči pomáhá s řešením hádanek a průchodem herním prostředím, tak... wait for it... ho taky lze pomuchlat. Insta +10 %.

Pro: art design, Mui, příjemná hratelnost, příběhové pozadí, hudba

Proti: vyloženě neohromí ani herní náplní, ani podáním příběhu

+16

Lorelei and the Laser Eyes

  • PC 95
Nie je asi nič lepšie, ako objaviť hru, ktorá spojí všetky vaše obľúbené elementy do jednoho celku. Titul, ktorý má v sebe všetky potrebné ingrediencie a dokáže ich ideálne spojiť. Presne do tejto kategórie radím aj Lorelei and the Laser Eyes. Už trailer naznačil, že máme pred sebou veľmi zaujímavé dielo, no napriek tomu je výsledný dojem ešte o niečo lepší, než som si pôvodne predstavoval. Ako sa dá spraviť hra, kde je vašou kľúčovou náplňou riešiť hlavolamy absolútne fascinujúcou? 

Náš príbeh začína, keď Lorelei dorazí k obrovskému hotelu s názvom “Letztes Jahr”. Hneď vašou prvou úlohou bude prísť na to, ako si otvoriť bránu a dostať sa dnu. Napriek tomu, že ste boli do hotela pozvaní, niečo tu pôsobí celkom zlovestným dojmom. Akoby sa tu v minulosti niečo stalo. Váš hostiteľ vám prenechá kľúč od izby, no v momente ako sa ocitnete dnu zistíte, že vo vašej posteli spí neznáma starena, zrkadlo je rozbité a vo vedľajšej miestnosti je pustený televízor a všade nakope sú prázdne obaly od starých filmov od režiséra menom Renzo Nero. Ako to všetko súvisí? Čo je vašou úlohou? No predsa nájsť dávno pochovanú pravdu. 

Výrazne musím tvorcov v prvom rade pochváliť za spôsob, akým sa rozhodli príbeh podať. Pokiaľ nemáte radi v hrách veľa čítania, možno ostanete sklamaní, keďže tu bude čítanie a skúmanie všetkého čo objavíte doslova kľúčovým elementom. Mnohé dokumenty skrývajú podstatné informácie, ktoré budete neskôr potrebovať a to nielen na pochopenie príbehu. V hre musíte absolvovať tajomný kvíz, v ktorom budete musieť správne odpovedať na otázky členov bratstva. Ak bude odpoveď nesprávna, čaká vás guľka.

V hoteli je takisto veľké množstvo zamknutých dverí, trezorov a hlavolamov, ktoré budete musieť vyriešiť. V zásade by som mohol povedať, že väčšinu z nich by ste mali zvládnuť bez akýchkoľvek väčších problémov. Riešenia máte často na dosah ruky, alebo vám pomôžu zozbierané dokumenty, v ktorých máte podstatné veci podčiarknuté. Navyše platí, že nikto po vás nikdy nebude chcieť nejaké komplikovanejšie postupy. Všetko sú to primárne úlohy, ktoré majú otestovať vašu pozornosť, matematické schopnosti (ak ste v nej nevynikali, pomôže vám kalkulačka) a logiku. Nič viac v tom nie je. Občas sa môže zdať, že riešenie je náročné, no často je najjednoduchšia odpoveď tá správna. 

Tvorcovia si taktiež zaslúžia pochvalu za vizuálne spracovanie. Podobne ako v titule Betrayer výrazne oceňujem využitie čiernobieleho zasadenia, ktoré je výrazne obohatené neónovo ružovou a červenou. Tieto farebné kombinácie sú ideálny spôsob ako budovať atmsoféru a navyše si hra takto zachováva svoj jedinečný a neopakovateľný vizuálny štýl. Možno sa vám spočiatku môže zdať, že červenej a ružovej je tu málo, no v momente ako sa ocitnete v neónovo ladenom laserovom labyrinte, všetko sa zmení. Dokonca možno budete aj chvíľu radi, keď si vaše oči od tej žiarivej ružovej oddýchnu. Navyše je treba povedať, že prostredie hotela je skvele nadizajnované, postavy vyzerajú solídne a nestretol som sa ani s žiadnymi nepríjemnými grafickými glitchmi. 

Atmosféra je v celom prostredí excelentná. Hra je spracovaná v kvalitne temnom štýle, ktorému následne tá veľká dávka neónovo ružovej vie pridať ešte niekoľko bodov. Navyše si počas hry uvedomíte, že tu nie ste úplne sami, hoci vám to spočiatku tak príde. V niektorých chvíľach sa pri vás objaví váš hostiteľ a nikdy si nemôžete byť úplne istý, aké má s vami vlastne úmysly. Aby toho ale nebolo málo, tak neskôr sa okolo vás začnú objavovať aj postavy, ktoré majú namiesto tváre časť labyrintovej mapy a presunú vás do vypočúvacej miestnosti, v ktorej budete musieť správne odpovedať na ich otázku. Inak vás opäť čaká guľka a nabehne vám koniec hry. Mal by som ešte aj dodať, že počas hry sa ocitnete v deviatich takýchto miestnostiach, a každá z týchto postáv má namiesto hlavy inú časť mapy. Považujem to za veľmi kvalitný detail, ktorý možno niektorí prehliadnu. 

Vrátim sa ale ešte k spomínaným hlavolamom, pretože hra má toho v sebe viac, než len odomykanie zámkov, hľadanie kľúčov, zadávanie číselného kódu, alebo nejakú ľahkú matematiku. Reálne ponúka veľké množstvo najrozličnejších hlavolamov, ktoré môžu mať akúkoľvek podobu Diskety do počítača obsahujú skryté odkazy, vyskúšate si zahrať videohry pre špeciálnu konzolu LASER-I, budete musieť zistiť správne fázy mesiaca, hrať na klavír, a dokonca aj nájsť využitie na zvonček vo výťahu. To tlačidlo tu predsa musí mať, nejakú funkciu, že? 

Mal by som spomenúť aj ovládanie, z ktorého mám trochu zmiešané pocity. Hru môžete ovládať pomocou klávesnice, alebo ovládača. Oboje má svoje plusy aj mínusy. Klávesnica funguje v princípe úplne skvele, no trochu mi prekáža, že pre myš nenašli tvorcovia žiadne využitie. Hra je tak dimenzovaná pre jednu ruku, avšak ja ich radšej používam obe. Tento problém síce fixuje ovládač, ktorý má ale zase iný problém. Konkrétne počas skúmania hier pre LASER-I. Hra v tomto smere totiž nerozlišuje smer, akým je vaša postava otočená, páčky vás pokojne môžu nechať točiť sa v kruhu, alebo budete celú dobu kráčať dozadu. Dá sa na to síce naučiť, no v tomto ohľade funguje klávesnica prirodzenejšie. 

Veľkým prekvapením pre mňa bol aj celkový rozsah hotela, v ktorom sa hra odohráva. Letztes Jahr sa môže zdať ako miesto, v ktorom čoskoro nebudete mať čo robiť, no za veľkým množstvom zamknutých dverí sa nenachádzajú len nové miestnosti, no niektoré kľúče vám rovno otvoria celé krídlo. Dostanete sa tak do úplne nových priestorov, ktoré ste predtým vôbec nemali možnosť vidieť a postupne si uvedomíte, že keď spočítate pivnicu, jednotlivé 3 poschodia a k tomu ešte aj pár priestorov na povale, budete tu môcť preskúmať určite minimálne 70 – 100 oblastí. Počítam do toho izby, chodby a všetky ostatné priestory, ktoré sa v hoteli nachádzajú. Hra však ponúka dostatok priestoru na skúmanie aj mimo priestorov hotela. 

Do toho všetkého musím ešte započítať aj vynikajúci soundtrack. Titulná pieseň Laser Eyes, ktorú budete môcť zahrať na klavíri, je absolútne fenomenálna, no nezaostávajú za ňou ani ostatné skladby, ktoré viete v hoteli spúšťať pomocou vinylových platní. Všade, kde objavíte starý fonograf, budete si môcť spustiť skutočne lahodné inštrumentálne melódie, ktoré veľmi dobre zapadajú do doby, v ktorej sa má odohrávať príbeh. 

Je tu však ešte jeden element, ktorý si zaslúži veľkú pochvalu. Konkrétne ide o skutočnosť, že každý si môže celú hru prejsť svojim vlastným štýlom, v inom poradí rozlúštiť jednotlivé hádanky a dočkať sa jemne odlišného zážitku. Hra nie je lineárna, no ani v jednej chvíli mi to neprekážalo. Hádanky navyše budú meniť riešenia, alebo rozličné dvere môžu zmeniť zámky, otázky ozbrojených protivníkov budú trochu iné a podobne. Nikto sa teda nedočká totožného zážitku. Každý si môže hru prejsť a vychutnať svojim vlastným štýlom a prejsť svojim vlastným tempom. 

K dispozícii máte aj automaty s kávou, ktoré vám neskôr môžu veľmi dobre pomôcť. Keď je potrebné, máte možnosť použiť toaletu a rozhodnúť sa, či si chcete aj umyť ruky. Hra prostredníctvom logu sleduje a zaznamenáva všetky vaše kroky a môžete tak vidieť svoj celkový progres a aký čas vám všetko trvalo. Počítače v hre vám umožňujú vidieť aj to, koľko dolárov ste ešte v jednotlivých lokalitách prehliadli. Kedykoľvek môžete pred hotelom pohladkať psa, ktorý vás má očividne rád. Dozviete sa dokonca i fiktívne životopisy dvoch veľmi zaujímavých postáv a spoznáte aj ich finálny osud. Ako ich oboch spojil film, ktorý sa pokúšali natočiť, a ako to nakoniec celé vyústilo v niečo veľmi smutné. Niečo, čo sa dá vidieť len laserovými očami. 

Ak to teda z mojich slov nebolo úplne jednoznačné, Lorelei and the Laser Eyes vnímam ako jeden z tohtoročných herných highlightov. Hra skvele pracuje so svojim príbehom a atmosférou, hlavolamy majú adekvátnu náročnosť, obsahuje skvelú hudbu, veľkú dávku zaujímavého lore a mojim zbožným želaním na záver je, aby tvorcovia zo Simogo v budúcnosti prišli s niečím podobným. Nevidím predpoklad k tomu, aby sa hra dočkala pokračovania, no podobne ladený titul s veľkou dávkou rébusov, matematických úloh a nejakej tej mágie chcem niekedy zažiť znovu. Ak ste rovnaký milovník atmosferických hororov a escape room titulov, toto je absolútna povinnosť. Jediní, ktorým titul nebude imponovať sú hráči, ktorých nebaví lúštenie hádaniek a hlavolamov. Napriek tomu si však myslím, že ide o hru, ktorú by ste tento rok určite nemali prehliadnuť a zabaví vás minimálne na 12 – 15 hodín. Len tak ďalej.
+9

Playing Kafka

  • PC 75
Že si niekedy zahrám videohru na motívy diel Franza Kafku, to by mi teda nikdy nenapadlo. Ale ono to vlastne nevypálilo vôbec zle a ja som si túto prechádzku trojicou Kafkových diel dosť užíval. Iste to bolo aj preto, lebo Kafka patrí k mojím obľúbeným prozaikom a rád som si jeho dielo týmto spôsobom pripomenul (Proces, List otcovi aj Zámok som čítal už veľmi dávno).

Tvorcom sa podľa mňa celkom dobre podarilo zachytiť tú strašne temnú a depresívnu atmosféru autorových kníh. Toho ponurého sveta plného divných príkazov, úradov, nariadení a bludnej byrokracie. Grafika je jednoduchá, ale k príbehom sa hodila. Fajn je aj dabing (aj s ohľadom na fakt, že je hra zadarmo). Puzzle sú ľahučké, čo je tiež fajn (pre mňa).

Akurát Zámok sa mi zdal trochu zdĺhavý, ale to platí aj pre román, a tá zdĺhavosť k nemu vlastne patrí, takže je otázne nakoľko to brať ako negatívum. Celkovo veľmi zaujímavý kúsok, ale nie som si istý, či niečo dá aj tým, ktorí Kafkovo dielo nepoznajú.

Pro: grafika, dabing, atmosféra, ideálna dĺžka (pre mňa)

Proti: jednoduchosť (pre niekoho), nečitatelia Kafku to možno nedocenia

+16

Far Cry: Primal

  • PC 80
Tenhle odklon od hlavní série na mě působil docela zvláštně. Po dohraní musím říct, že mě to bavilo a vlastně to byl docela zajímavý nápad zasadit sérii do pravěku. Jednotlivá zvířata mají pěkné animace a chováním většinou působí věrohodně. Ochočovaní zvířat je super prvek, který je tu dobře rozvinut. Co mě trochu nechytlo bylo vyprávění příběhu. Je obdivuhodně, že tu tvůrci vytvořili vlastní pravěky jazyk, ale čtením titulku takové jednoduší řeči pravěkých lidí nebylo to pravé ořechové. Chyběl mi nějaký charakteristický šílený záporák jako v trojce a čtyřce. Záporaci jsou tu sice dva, ale oba jsou oproti minulým dílu málo výrazní, jak charakterově tak prostorem ve hře. On i třeba takový Pagan Min ze čtyřky, zase moc prostoru neměl, to je pravda, ale když už se objevil stálo to za to. Zaujal mě svět hry. Pravěká příroda je velice lákavá a příjemně se v ní cestuje, loví apod. Prvek budovaní vlastní vesnice a verbovaní lidí do ní je super featura. Není to tak silné a chytlavé jako trojka a čtyřka, ale tenhle spin-off je pestrá a zábavná změna.

Pro: Výrazná změna zasazení, zpracování fauny a přírody, systém ochočování zvířat, budování svoji vesnice

Proti: Vyprávění příběhu, málo zajímavý záporáci, grafika by mohlo být trochu výraznější, často repetitivní

+14

Links LS: 1998 Edition

  • PC 60
Sportovní hry jsou mým snad nejméně vyhledávaným žánrem a golf není výjimkou. Ke hře jsem se dostal jen díky akci na High-Voltage a se hrou nakonec strávil asi 13 hodin. Samotná hra nabízí čtyři hřiště, která jsou pěkně zpracovaná. Na samotném hraní mě nejvíce bavilo právě prohlížení hřišť. Nějaké skvělé údery se stále nedaří a jsem rád když míček nějak dotlačím do jamky. Sice oceňuji velké množství možností a detailně zpracovaný snad každý aspekt hry, ale bohužel to není nic pro mě. To bylo jasné už po první hodině.

Mimo zvědavosti na všechna hřiště mě u hry udržely pěkně zpracované informace o jednotlivých hřištích a klubech, včetně obalového hráče Arnolda Palmera. Vše je přítomno ve formě videí, často rozhovorů a zamrzí jen dobou dané nízké rozlišení. Jako sběratele mě potěšila možnost importu starších hřišť z verze Links 386 Pro, takže relaxační procházky v pěkném prostředí se jen tak neokoukají. Rozšíření určená pro verzi 1998 navíc často obsahují další porci videí, takže se ke hře časem asi i vrátím. Zkrátka dobře zpracovaná hra, jen ne pro mě, ale zajímavá encyklopedie pro každého.
+12

Indiana Jones and his Desktop Adventures

  • PC 90
Skvělá PC hra.Hrál jsem ji jako dítě.Dobré úkoly a pěkná grafika.

Pro: Souboje,grafika,příběh.

Proti: Seká se... a je stará.

+4 +6 −2

Jagged Alliance

  • PC 90
Skvělá PC hra.Dobrý bojový systém.Mapa a grafika pěkné.

Pro: Mapa,grafika,příběh

Proti: Obtížnost místy těžší.

-1 +2 −3

Colony 28

  • PC 80
Colony 28 je skvělá PC hra.Má výbornou grafiku a dobrý dubing.Hraji ji rád i dnes.

Pro: Dubing,grafika,příběh

Proti: Obtížnost místy těžší a občas se seká.

+2 +4 −2

Ankh

  • PC 65
Tato hra má dobrý příběh a dobrý dubing a pěknou grafiku.Díky tomu dávám této PC hře 65 procent.

Pro: Dubing,grafika,příběh

Proti: Obtížnost místy těžší.