Nejlépe hodnocené komentáře
Oddworld: Abe's Oddysee
F.3.A.R.
F.E.A.R. 2 pak lehce posunul nudný grafický zpracování (nutno ale dodat, že to místy vypadalo špatně). Atmosféry zachoval co to jen šlo a akce byla stále zábavná.
ALE! To jsem si tak nainstaloval hru s názvem F.E.A.R. 3 a čekal masivní nálož strachu a šílený brutální akce. To se tak nijak nekonalo. První dojem a zároveň prvních pár minut hraní vypadá skvěle, čím dál se ale nacházíte, tím spíš máte pocit, že hrajete jinou hru. V prvním díle se čas od času nacházeli lokace, kde jste byli úplně sami (když pominu hordu paranormálních jevů), ve trojce toková místa ale téměř nejsou a když už, tak nemají tu starou dobrou atmosféru. K tomu všemu jste neustále stavěni před nátlak nepřátel, sotva se probijete skrze jednu skupinu hned za rohem na vás vlítne další v ještě hojnějším počtu (po chvíli nejenom, že začne akce působit samoúčelně, ale začne vás i náležitě srát). Nepřátelé se na vás hrnou ze všech koutů, k tomu všemu jsou navíc docela nudný, i když je třeba podotknout, že jsou dost chytří. Z řad nepřátel by byl zajímavej jenom týpek procházející skrze zdi (teleportem), ovšem pouze tehdy, že by byl ve hře jedinej, když se ale takovej magor objeví v každý misi, tak jeho zajímavost je rázem pryč.
Grafický zpracování je v některých, dobře nasvícených místech, super. Jindy ale, a to je poměrně často, je grafika dosti bídná. Zprvu se tváří jako Call of duty, což by nevadilo (dokonce i podobná lokace se najde. Lokace celkově jsou docela rozmanitý), jakmile ale onu pasáž opustíte dostanete pocit, že si hru vzali na starost jiní vývojáři. Bullet time (což bylo doménou jedničky i dvojky) je tady jenom jako doplněk, přičemž vůbec neni tak zábavnej, jako právě v původní hře. Vadí mi i strašně okatě nalinkovaná cesta, která byla sice pevně daná ve všech dílech, ale tak bídně to působí vážně jenom tady. Když pak vemu v úvahu i fakt, že jsem nezažil žádnou pamětihodnou situaci, musím se smutkem prohlásit, že mě FEAR 3 naštval, protože jedničku jsem dohrál pětkrát, zatímco trojku dohraju jednou a ještě k tomu s bídou.
Závěrem: Kdyby se novej FEAR neoháněl svým jménem, ani pes by po tom neštěknul. Pokud jste ale ochotni unést absenci atmosféry a vlastně všeho, co dělalo feara fearem, hru si docela užijete a to hlavně díky stále dynamický neústupný akci, která ovšem působí hrozně samoúčelně.
Pro: chytří nepřátelé, místy grafika, zvuk, hudební doprovod, stále slušně zabaví
Proti: grafika, nudný zbraně, nudnej bullet time, už to není FEAR
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal
Throne of Bhaal jsem rozehrál znovu všehovšudy po dlouhých šesti letech od jeho prvního vyzkoušení, kdy se mi postupem času ztratily savy a tak jsem se nikdy nedostal dále než do Saradushe a blízkého okolí na zdejší relativně malé mapce. Dobrá zpráva je, že Infinity engine je stále tím nejlepším pro převedení pen and paper pravidel, hudba je možná i o fous lepší než v druhém Balduru a hratelnost je bezproblémová a zábavná. Horší je to však se zdejšími lokacemi a náplní v nich. Vždy jsem měl za to, že první místo hry mimo astrální sféru, obléhaná Saradusha, je tak malá protože slouží k seznámením se spletitým dějem. Další lokace jsou však ale snad ještě menší a co je horší, drtivou většinu času v nich strávíte bojem (i když ty jsou správně obtížně, někdy až moc, a dají vyniknout většině schopností a kouzel). Což i zapříčinilo, že ToB asi znovu nedohraji do konce, jelikož rutinní opakování nahození rychlosti, vyvolání příšerek a enormní spotřeba lečivých lektvarů není to, co v RPG hrách hledám, minimálně dnes.
K dobru ale musím příčist rozsáhlou Watcher´s Keep, kterou jsem dokončil již v základní verzi hry, a co si pamatuji, tak mě bavila více než příběh hlavní části datadisku. Čekal jsem dle ohlasu rozhodně více, ale hra jako taková působí v záplavě Neverwinterů s příšernou kamerou nebo plytkých Mass Effectů stále dobře, což ale není zásluhou dialogů, příběhu ani rozsahu, ale funkčního ovládání a předně audiovizuální slasti kterou může dodat jen spojení Black Isle/BioWare s Infinity enginem.
Pro: technické provedení, hudba
Proti: akčnější zaměření, minimum dialogů a questů obecně
Amnesia: The Dark Descent
Co se technické stránky týče, graficky hra neurazí, i když textury všeobecně působí dost genericky a animace jsou nahrazovány stmívačkama. Fyzikální engine je fajný, akorát věci, které mají byt rozbity, lze imho rozbít až moc snadno - když něco rozbíjím, přesvědčivě to na mě tady prostě nepůsobí. Manipulace objektů myší je ale jinak moc dobře zvládnutá a jediné, co mi v tomhle směru vadilo, bylo pozicování malých objektů do středu obrazovky - v tomhle určitě mohla být nějaká tolerance. Po zvukové stránce bych řekl že vzhledem k tématice není co vytknout, ani nad čím přehnaně jásat.
Osobně jsem od hry čekal mnohem víc survival prvků. V tom jsem se ale ošklivě spletl, protože Amnesia je docela klasická adventura, jen prostě z vlastního pohledu. Nepřátelé jsou tu především jako kulisa - součást atmosféry. A to je jedna z věcí, které mi vadila. Nepřítel se v drtivé většině případů objevuje, aby vyděsil svou přítomností. Pokud se člověk schová (příslušný kout je vždy poblíž) a neleze zmetkovi do výhledu, tak se zase odbelhá pryč. Co mě na tomhle neuvěřitelně štvalo, byla skutečnost, že se tito nepřátelé objevovali odnikud a mizeli nikam. Ze začátku jsem to pochopitelně nevěděl, takže to i fungovalo, ale ve druhé půlce už bylo čekání tak trochu vopruz a zjištění, že když mě nepřítel zabije, tak dřív nebo později zmizí úplně, pro mě nějakou atmosféru strachu zabilo definitivně.
Čekal jsem, že nepřátelé budou víc překážet - že bude potřeba se kolem nich důmyslně plížit, odlákávat pozornost, nastražovat pasti a lákat je do nich, ale ne. Nepřítel se objeví, hráč se schová, nepřítel zas odejde. A zmizí - vůbec se s ním člověk nemusí dál trápit. Sem tam na vás něco vybafne z poza rohu/dveří, v takovém případě následuje leknutí, zdrhačka a skrývání, nebo vše řešící smrt. A v první půlce to ještě fungovalo, ale dál už jsem se prostě nebál. Nepřátelé v Amnesii nejsou opravdovou překážkou, není důvod se jich bát.
Jako adventura je Amnesia náročná tak akorát, aby člověk nemusel moc civět do návodu. Příběhem asi bůhvíjak neohromí a ze začátku jsem mu ani moc pozornosti nevěnoval, ale nakonec celkem hezky splnil svůj účel a spolu se sympatickým Agrippou mě zabavil, když už jsem se smířil s tím, že tahle hra mě už asi nevyděsí. (Ad Agrippa, trochu mě zklamalo, že na cestě do finále už mi nic zajímavého nepovídal.)
Celkově vzato to byla Amnesia zajímavým herním zážitkem, ale herní náplň jsem čekal.. hm... pestřejší. Lokace nejsou tak atraktivně zpracované, aby samotné hledání předmětů a sem tam nějaký jednoduchý puzzle tak úplně ospravedlnily hráčovo (moje) snažení a atmosféra strachu... no... byla prohlédnuta a dál tam dohromady krom příběhu nic není.
The Neverhood
V tomto plastelínovém dobrodružství jsem se vžil do role Klaymena, jehož zvláštní pohyby (hlavně jeho chůze) mě provázely celým světem Neverhood. Všudypřítomné zde byly i legrační animace doprovázené nezapomenutelnými zvuky, které se spouštěly po různých Klaymenových činnostech. Nejlegendárnější je nejspíše scénka po snězení třetího plodu ze zvláštního stromu.
Po chvíli hraní jsem se dostal do jedné strašně dlouhé chodby s tunami textu o historii Neverhoodu, jehož přečtení by mi nejspíše trvalo déle než samotné dohrání hry, ale snad se k tomu jednou dostanu. Nicméně celý příběh je nakonec vysvětlen po sesbírání všech videokazet, které jsem postupně nalézal, takže jsem snad o moc nepřišel.
Kromě nemožnosti jakéhokoli nastavení, mimo zapnutí nebo vypnutí hudby, musím hře vytknout výskyt mnoha většinou složitých rébusů, které bych bez použití návodu nejspíše nevyluštil a Neverhood tak nikdy nedohrál. Na druhou stranu se díky návodu dá vyřešit prakticky vše, a tak jsem se dostal až na úplný konec a poslechl si skvělý soundtrack.
Mimo závěrečného soundtracku Neverhood nabízí ještě pár dalších kousků, které jistě stojí za více než jeden poslech a jelikož má hra dva různé konce a už vím, jak se většina hlavolamů řeší, nemusí zůstat jen u jednoho dohrání.
Pro: plastelínový svět Neverhood, Klaymen, legrační animace, zvuky, hudba, příběh
Proti: příliš mnoho složitých rébusů
Mafia II
K Mafii vždy patřilo velké a krásné město. A ono tedy velké a krásné je - v tomhle odvedli hoši opravdu dobrou práci - avšak, jednoduše: Lost Heaven jsem si tehdy opravdu oblíbil, a dodnes si pamatuju názvy čtvrtí a spousty hezkých zákoutí, které skýtaly. Já věřím, že jich pár nabízí i Empire Bay, jenže... Jenže mi je neukázalo. Hra mě vodila po červené lince přes celé město sem a tam, aby nahnala herní dobu (nestěžuju si, k tak krásným autům se jen tak nedostanu), ovšem město jsem při tom nepoznal. Ano, myslím si, že za to může z velké části i ta zatracená GPS, díky které je nemožné zabloudit, a tudíž poznat nová místa. Protože GPSka vyhledává vždy nejkratší cestu, a těch je jen pár. Řekl bych, že dobrou půlku města jsem prostě neviděl. Přitom by snad nebyl takový problém cíle misí trochu... rozprostřít, přidat snad i nějaký výlet do přírody, nebo se alespoň nevykašlat na Lucase Bertoneho.
To se dostáváme k autům. Ano, vozový park je bohatý, krásný a zajímavý. Jenže naprosto chybí motivace se jím probírat a auta sbírat. Však víte, snad jsem nebyl jediný, kdo se v prvním díle těšil na každého nového Lassitera, kterého mi Luca dohodí, abych si jej mohl postavit na dvorek za bar, a občas si jej chodit prohlédnout. Tohle v sequelu zcela chybí. Byť jsem se snažil žihadla sbírat, hra jen hází klacky pod nohy - auto při většině misí zmizí, nebo vám pro jistotu rovnou zmizí garáž. A rozhodně autorům jen tak neodpustím, že mě nenechali vzít si hot-rod (pokud jste se dobře dívali, byly v té továrně dva). Dopadá to pak tak, že zkrátka v každé misi ukradnete nejbližší věc na čtyřech kolech a na konci ji zase zahodíte. Oproti jedničce už totiž ani nezáleží na výkonu či rychlosti, protože se ve městě se stejně jezdí neuvěřitelně pomalu, a honičky autoři nepovažovali za dostatečně zábavné, takže je neočekávejte.
Na druhou stranu, samotná akce mě oproti jedničce bavila nepopiratelně více. Říkejte si co chcete, ale systém krytí je vážně dobrý - efektní stejně jako efektivní. Přestřelky skutečně vypadají jako z filmů a já se mnohdy přistihl, že víc než na zaměřovač koukám tak nějak všeobecně na scénu, kochaje se svištícím olovem. Vzhledem k tomu, že v tomto ohledu nejsem pravý hardcore hráč, a nestydím se přiznat, že docela často hraju na nejjedoduší obtížnost, neboť střílení není to, co mě na hrách baví nejvíce, si na autoheal stěžovat nebudu - byť uznávám, že není zrovna domyšlené jeho svázání s konceptem jídla, které vám dopolňuje životy... Nu, zcela zbytečně. Každopádně, tohle je jediná část hry, která mi přijde oproti předchozímu dílu jako zlepšení. V některých misích prvního dílu byly savepointy vážně nechutně frustrující, a boji jsem se tam co njvíce vyhýbal. Zde jsem si jej užíval. (A, koneckonců, sakra, vy byste se v přestřelkách nekryli?!)
To ovšem zase sráží to poslední, a to příběh. Není vyloženě špatný - je docela zajímavé hrát jednou za skutečného záporáka, který si prostě a jednoduše chce namastit kapsy. Rozumím, že někomu může hra, ve které nezachraňuje svět, připadat jako ztráta času, ale vzhledem k označení, které pro takové lidi mám, se k tomu nebudu dále vyjadřovat. Válka zkrátka donutí člověka koukat na život a morálku trochu jinak. Ovšem, první díl Mafie ve mně vyvolává pravou bouři vzpomínek: Salieriho briefingy, motel za městem, scéna v kostele, výlet do přírody, letiště, parník, bastard se štěstím, honička s Morellem... Ale po dohrání druhého dílu? Ehm... Vybavuju si jen Sawshank, který ještě byl docela nudný, a pak hotel, kde jsem zabil toho chlápka, o kterém nemám ponětí, jak se menuje. A to je to, co sráží titul na kolena dolů z jeho možného vysluněného místečka. Nevýrazné místa, nevýrazné postavy - nic, co bych si opravdu zapamatoval. Ano, věřím, že cutscén je stejně jako v prvním dílu, jenže když většina z nich sestává z telefonování...? Mluvit o filmovém zážitku už, zkrátka a dobře, nejde.
A na konec konec. Líbil se mi. Hodně. Vlastně určitě přidal mému hodnocení deset procent. Pokud ostatní hráče zklamalo, že na konci nebyla žádná hustodémonská scéna s škoujícím odhalením, že Joe je Vitův otec, nebo pětiminutové poslední slovo umírajícího přítele, já jsem byl naopak nadšen, že dokázali jít jiným směrem než Hollywood, a konec mnou narozdíl od jiných tiitulů skutečně pohnul. Vitův konsternovaný pohled za těch pár hodin hraní stál.
P.S.: Proč proboha v každé recenzi naleznu zmínku o "Soundtracku, který skvěle pasuje"? To jako někdo čeká, že písničky z padesátých let do padesátých let pasovat nebudou?
Pro: Stále nádherné prostředí, a svým způsobem zajímavý děj
Proti: To první žalosně nevyužité, to druhé žalsotně zpackané.
Assassin's Creed II
V jádru hratelnosti se nachází kvalitní model skákání: lezením a přemísťováním po střechách vymodelovaných (a krásných) měst jsem strávil nejvíce času, a je to na hře to nejzábavnější - ovšem jen do určité míry. Z pochybných důvodů však autoři (ať už proto, že dala tahle složka hry spoustu práce, nebo proto, že nic lepšího neumějí) hráče motivují, aby se této činnosti věnoval daleko přes tuto míru: objev 20 A, aby ...; sesbírej 100 B, aby...; najdi 30 C, aby...; atd. Hra je prodchnuta ideou prostoduchého sbírání všeho možného, přičemž je k němu hráč nucen, aby se dozvěděl část příběhu, nebo je spoleháno na jeho puzení k hromadění, což je značně nízké.
Lokace a předměty v nich jsou rozvrženy, aby v nich hráč mohl vykonat to, co je jeho úkolem, do té míry, že působí často směšně nevěrohodně (extrémem je mše v závěru hry). Absurdní je rovněž výskyt předmětů určených ke sbírání: příkladem budiž truhly s poklady povalující se na každém kroku, aby jich mohlo být mnoho a nedalo to příliš práce, nebo malé plakáty oznamující pátrání po mé osobě na zdech v několikametrových výškách, kde na ně nikdo nevidí. Povahu hratelnosti dokonale ozřejmuje pasáž s pronásledováním vojáka, která se ve hře opakuje: s doprovodem dramatické hudby a výkřiky jako o život přede mnou prchá zcela nesmyslně navrženou úrovní, přičemž se co chvíli těsně přede mnou přihodí "něco", co mně jej znemožní chytit (propadne se podlaha, spadne mříž...), a já musím vyvstalou překážku nějak obejít, což se překvapivě vždy snadno podaří. A není třeba se u toho nijak nervovat, protože na mne voják za rohem vždycky počká.
Prostředí renesanční Itálie se jeví být originálním, ve skutečnosti je však pouze zneuctěnou kulisou. Autoři nevytvořili příběh přiměřený této době, nýbrž aktuálně módní fantasmagorii se zoufale křečovitými dějovými posuny (získej předmět X - získej znovu předmět X, který ti ukradli - získej ještě jednou předmět X, který ti opět ukradli -, s prvky O kohoutkovi a slepičce), která do období renesance nechává často vstupovat prostřihy z budoucnosti, čímž možnou atmosféru důsledně rozbíjí. Duchovní bída AC2 je nejzřetelněji vyjádřena v "symbolech" na zdech domů a v nich skrytých hádankách: světoznámá díla malířství či významné osobnosti jsou v nich zneužity k banálním rébusům, které naprosto neodůvodňují jejich použití.
Ve výsledku tak máme produkt, který se pyšní jednou kvalitní složkou řemeslného charakteru, avšak hratelností je primitivní, přeplněný berličkami a zcela přizpůsobený bezproblémovému zážitku s jednoduchými motivacemi (chabé dějové zvraty, hromadění), kterému je obětována mimo jiného i atmosféra renesanční Itálie. Zacházením s existujícími uměleckými hodnotami pak Assassin's Creed 2 vytváří kýč, který je až urážlivý. Takové hry je třeba odmítnout bez ohledu na zábavnost či líbivost, které jsou přece jen vyšší, než jak napovídá hodnocení.
Proti: Agnus Dei; CTF; Lorenzův atraktor; Všechno je dovoleno
Killing Time
Killing Time je pravděpodobně první střílečka, která se snažila vyprávět příběh jinak než obligátním intrem/outrem. Kromě videí je ve hře přítomno několik desítek krátkých skriptovaných pasáží, které postupně odhalují příběhové pozadí - co přesně se vlastně na ostrově kdysi stalo. S průchodem jednotlivými lokacemi dochází na určitých místech k jejich samospouštění. A protože jsou umístěny přímo ve hře nedochází k jejímu zastavení.
Hlavní lokací je obrovské panské sídlo a zahrady kolem něj. Kromě bohatých interiérů samotného sídla příběh postupně hráče zavede do hlubokých lesů, okolí majáku, loveckou stezku, podzemních krypt, kanálů, jeskyní, vodního chrámu, mausolea… a i malý hřbitůvek s rozkopanými hroby se ve hře objeví. Ložnice Tess je díky „ozvěnám minulosti“ nezapomenutelná. Některé lokace jsou natolik rozsáhlé a spletité, že se v nich dá velmi snadno ztratit. Naštěstí těla zabitých nepřátel nemizí, takže orientačních bodů v podobě povalujících se tlejících mrtvol je na cestě zpět dost.
Killing Time je podobně nelineární akcí jako třeba HeXen. Přepnutí páky/nalezení klíče zpřístupňuje další část ostrova, v kterém je potřeba najít několik částí hlavního puzzlu. Samotné střílení pak nejvíce připomíná klasické střílečky - doomovky - s tím, že zaměřování cíle ještě nelze plně ovládat myší. Pro pohyb kamery nahoru/dolů je proto nutné využít tlačítka klávesnice. Vzhledem k tehdy běžnému částečnému autoaimingu se však nejedná o větší problém a klávesy k tomuto účelu není ani potřeba příliš používat.
Větší výtkou by spíš mohl být menší arzenál zbraní. K zabíjení slouží pouze páčidlo, revolver, brokovnice, tommy gun, zápalná láhev, plamenomet a magická hůl. Na druhou stranu žádná zbraň není jen do počtu jako tomu v jiných střílečkách často bývá zvykem. Díky neustálému nedostatku munice je nutné až do konce hry průběžně používat všechny.
Nepřátelé jsou přesně takový, jaké je od správné hororové střílečky čekám. Rituál změnil původní lidstvo i zvířectvo k nepoznání, a tak po ostrově pobíhají zombíci, šílení lovci, kostlivci, klauni, sukuby, dvouhlavá psiska, obří vosy, brouci a další kreatury, které je nutné zlikvidovat.
Hráčům, kteří si i dnes čas od času zahrají nějakou starou dobrou střílečku a Killing Time dosud nehráli, můžu jen doporučit. Pro oldskůl šůtéry je Killing Time povinnost.
Shadow Man
Na rozdíl od jiných her však Shadow Man disponuje zcela pohlcující ATMOSFÉROU, která od první minuty chytí a už nepustí. Přitom lokace říše mrtvých nejsou nikterak úchvatně provedené, aby se bylo možné na chvíli zastavit a jen tak se nimi kochat. Často se jedná o prázdné chodby a tunely, které na screenshotu vypadají všelijak, jen ne pěkně.
Na Shadow Mana je totiž potřeba nahlížet jako celek přímo uvnitř jeho světa. Vnímat ponuré barvy a zvuky. Nasávat podivné aroma, které vytváří zneklidňující, temnou a místy až děsivě chorou ATMOSFÉRU. A s přibývajícím časem stráveným ve hře lze díky ní na veškeré prvotní a velmi otravné debilnosti zapomenout a plně si vychutnávat netradiční zážitek.
Hratelnost je sice na první pohled docela těžká - žádná mapa, šipky, blikátka. Nápověda – co, kde, proč a jak udělat ve hře také není. Postupem času se ale hraní ukáže jako velmi intuitivní a logické.
V dnešní době by podobná hra už asi nemohla vzniknout. Místo vytváření ATMOSFÉRY se většina velkých herních studií snaží ohromit povrchním vau efektem. Jednou, dvakrát...na potřetí už je to docela nuda.
Shadow Man a jeho zcela unikátní ATMOSFÉRA je nezapomenutelná od začátku do konce, přestože lze jen velmi těžko popsat, čím přesně se ji vlastně podařilo autorům vykouzlit. Shadow Man se prostě musí vyzkoušet na vlastní kůži. Na konci hry během návštěv masových vrahů je však už ATMOSFÉRA natolik h(n)ustá, že bych se nedivil, kdyby slabší povahy skončily u Chocholouška. Sám jsem měl co dělat, abych po dohrání neskončil ve cvokhausu.
Transport Tycoon
Pamatuji se, jak jsme se s kamarády chodili navštěvovat a vzájemně se chlubili, kdo má kolik peněz na kontě, kdo má víc vlaků nebo letadel, kolik máme 8-mi kolejných nádraží, kdo máme nejdelší vlakovou soupravu, radili jsme si, jak řešit semafory na železnici nebo jak se efektivně zbavit konkurence. Mým zvykem bylo i pojmenovávání měst názvy českých měst, přičemž ve městě svého bydliště jsem měl i sídlo společnosti.
Pro: hratelnost, dopravní tématika, zábavnost na dlouhé hodiny, kultovní hra
Proti: absence kvalitního pokračování (nepočítám-li TTD)
Moorhuhn 3 ...es gibt Huhn!
Hra by měla sloužit pro odreagování, či zaplnění volných pětiminutovek, což se u mě však minulo účinkem. Nehrál jsem ostatní díly, proto má trojka pro mě výsadní postavení. Moc se mi líbily bonusy v podobě dvojnásobku bodů po střelbě do majáku, nebo naopak mínusu za zabití špatných ptáků. Dobré byla i náhoda skrytá v podobě chmýříček, kdy vám jedno třeba přidalo čas, zpomalilo čas, nebo naopak přehodilo kalibraci myši :) I zvuky nebyly špatné.
Kvalitní hra za málo peněz (rozuměj za žádné peníze)
Pro: freeware, ptáci, zvířátka
Proti: možná závislost
Eye of the Beholder
Na dungeonech mi vyhovuje, když hráče odměňují za poctivé prošmejdění mapy, což na EotB sedí přesně, slušné množství tajných místností a nepovinných puzzlů často bohatě přispělo do mého inventáře. Průzkumnický element je okořeněn o nutnost kreslit si mapy na čtverečkovaný papír, neboť chybí automapování. Oceňuju, že se mě hra pokoušela zabít hned několika způsoby, lítému bestiáři zdatně sekundují pasti a neúprosný hlad, jenže se nemůžu zbavit dojmu, že k pořádné atmosféře ji cosi chybělo.
Další věc, co mně né úplně sedla, jsou pravidla Dungeons and Dragons. Vím, vím, teď si říkám o fireball za 10d6, ale uznejte, není to ideální systém pro hru založenou na realtimových bojích, nejčastěji tváří v tvář. A k tomu neskutečně pomalé léčení při odpočinku (hrál jsem bez klerika, tak si za to můžu z části sám). A poslední výtka směruje do menu hry, kde se průběh hry může ukládat pouze do jediného slotu a je tak nutné průběžně zálohovat soubor ve Windows.
A grafika? Ta mi navzdory své plnoletosti vyhovovala, na podzemí docela světlá (fakt by mě zajímalo, čím si pod Waterdeepem svítí - pochodně jsem nikde neviděl), nicméně přijemně přehledná. Určitě nadprůměr.
PS: Pokud vás děsí použití domácích kartografických pomůcek (čtverečkovaný papír, tužka a pryž), můžete sáhnout po Amiga verzi s automapou.
Need for Speed: Underground
První věc kterou musim zmínit je pekelná obtížnost...ze začátku to ještě jezdí, ale jakmile auto už jede o hooodně rychleji tak se ani nestíháte vyhejbat normal autům anebo sloupům atd.
Aut je zde docela hodně a tunning je asi největší plus týhle hry, protože je to fakt luxusně udělaný, spousta součástek, spousta vinilů, spousta zevnějších změn. Takže si svého krasavce můžete vymazlit jakjenkoli chcete.
A jezdí se s tim vážně parádně, žádný klouzání nebo cukání, je tam vidět že ve hře existuje fyzikální jev a sice tření (i když s gravitací už je to horší ;D). AI bych řekl, že jeslušně vytvořená, dávaj dobře zabrat. Módy závodění jsou taky super (drift, drag race, circuit a sprint), je to dobré když vystřídáte několik jiných závodů a ne furt, rychle předjet rychle předjet.
Bohužel největší mínus hry jsou opakující se tratě. Sice to vývojáři chtěli řešit, že nějaký otočí anebo složí trať z dalších tratí, ale pořád to je stejně, takže potom se dá jezdit i poslepu skoro.
Grafika je famózní, na nejvyšší detaily je to fakt nádherné. Dodává to lesk auta, diváky na startu a takový lesklejší silnice. Krása je v detailech přeci =)
Zvuky myslim že ujdou, auta jsou skvěle ozvučena a hra je doprovázena dobrou hudbou.
Když pominu ty tratě, tak bych řekl, že je to skvělá hra. A skvělý začátek série (po NFS: Porsche)
Pro: Grafika, Hudba, módy, auta, TUNNING
Proti: opakující se tratě, občas obtížnost
007: Quantum of Solace
Když už jsem byl agentem se dvěma nulami a sedmičkou na konci, tak zvolení obtížnosti se stejným názvem bylo jasnou volbou, a jak se posléze ukázalo, vůbec ne špatnou. Trochu zmatený příběh asi pochopím až po shlédnutí obou filmů, ze kterých je převzat, ale i tak se mi celkem zamlouval.
Stejně se mi zamlouvala i stará známá hudba, jenž mě celou hrou provázela a také dabing, namluvený samotnými herci. Krycí systém je taktéž skvělý, když tedy pominu nesmrtelnost a až neuvěřitelnou přesnost při střelbě naslepo.
Co mě ale hodně vytáčelo byly klikací scény. Asi to bylo tou obtížností, ale při více než jedné chybě jsem mohl celou scénu dělat znovu, což nebylo zrovna optimální, když navíc vezmu fakt, že těmto scénám předcházely scény neherní, jenž nešly přeskočit.
Škoda také krátké herní doby, protože při dvojnásobné délce by byl můj výsledný dojem jistě ještě o něco lepší, ale zklamán určitě nejsem a počítám, že se k tomuto titulu někdy v budoucnu vrátím.
Pro: James Bond, příběh, hudba, dabing, krycí systém
Proti: klikací scény, krátká herní doba
Silent Hill 2
Aby toho ještě nebylo málo, má příběh několik různých zakončení. Všechny jsou tak strhující, že jsem hře odpustil občasné problémy s kamerou. Občas jsem se musel nutit k dalšímu postupu, protože strach z neviděného je velký. Už jsem viděl spoustu lidí, kteří hru zahodili, protože se prostě moc báli. Ovládání, rychlost reakcí postavy hře nemůžu vyčítat, protože James není žádný mariňák a v podstatě je celou dobu v šoku. Obtížnost hádanek a soubojů si můžete nastavit. Na střední obtížnost hra zabere nějakých 9 hodin čistého času. A pak tu tady ještě scénář za božskou Marií.
Celou noční můru podtrhuje skvělá depresivní hudba (většinou spíše směsice antimelodických industriálních zvuků). Krásně vymodelované postavy. Emoce jim jdou věřit. Mlha, druhá dimenze, Pyramid Head. Skvělý zážitek.
Perfektně strašidelný horor.
Pro: strhující příběh, hisrorie Silent Hillu, přemýšlení na tím, jestli se to skutečně stalo, druhá dimenze, Maríin scénář
Proti: občas kamera, labilnější jedinci hru odhodí dříve než ji rozehrají (to nevím jestli je mínus)
L.A. Noire
Zkrátka strávit s Colem Phelpsem lehce nad 20 hodin čistého hraní není jen tak, i když zadání misí má povětšinou různorodé, přesto se objeví něco, co požitek z hraní zkazí, ale tak je to u více titulů na které se čeká "věčnost". L.A. Noire jsem přitom nikterak nevyhledávál, byla to hra, konzolová hra, o kterou jsem neměl příliš velký zájem, přesto mi to ale nedalo a hru jsem vyzkoušel! Mám na ní vzpomínky asi takové jako na prvního Batmana (sakra, dobrá hra!). Překvapila mě hratelnost, vymazlenost postav, přičemž každá z nich má výborný charakter, přesně takový že by vydal na jeden samostatný datadisk (ne, ubohá DLC!). Příběhová propletenost s flashbacky do válečných momentů, hra na city s ženou nevhodné národnosti, ... přesně to jsou skutečnosti, které ocení hráč s intelektem a především nutností hrát konečně něco chytrého, hratelnostně originálního a především vtahujícího.
Myslím, že všude toho o L.A. Noire bylo řečeno už dost. Přihazovat další polýnka je zbytečné, kvality a kladné základy se popisují těžce, ovšem lehce se popisují negativa – mezi ty největší u mě je jízdní model, občasné nenavázání misí na sebe – chvilkami připomínající druhou Mafii – asi toho bylo spoustu vyškrtnuto! I tak se jedná o titul, který stojí za vyzkoušení, dokáže být zahryznut ještě dlouho po dohrání! Překvapení!
Pro: Los Angeles, charaktery, různorodost misí, adventurní prvky, délka hry, ...
Proti: občasné nenavázání levelů, jízdní model, nutnost hrát dál, i když to už nejde :)
Kane & Lynch: Dead Men
Mohlo to být klidně i o něco drsnější, protože jak Kane, který je schopen zradit kohokoli za jakýchkoli okolností, tak i Lynch, jenž mívá velmi často záchvaty, při nichž zastřelí cokoli, co se hýbe, jsou prostě dvojka do nepohody a i když se nemají zrovna dvakrát rádi, musí chtě nechtě neustále spolupracovat.
Příběh má klasickou zápletku (únos rodiny), která se postupem času trochu vyvíjí, ale nejedná se o nic převratného. Hra ale staví hlavně na střelbě, a ta, i když má trochu podivný zvuk, je tu vyřešena vcelku dobře. Horší už to je se systémem krytí, kdy se Kane kryje jen když je na okraji nějaké zdi, bedny, auta... Nejvíc mě ale štvalo, že se tak děje automaticky, žádný nápis "Pro krytí stiskni E" zde nebliká a mnohokrát se tak Kane kryl, aniž bych o to vůbec stál.
Ukládání hry je kapitola sama pro sebe. Proč sakra, když skončím a druhý den si pustím hru znovu, tak nemohu pokračovat od posledního checkpointu, ale musím opakovat celou misi? Ještě štěstí, že má K&L tak krátkou herní dobu, která má přínos i v tom, že ke konci už hra trochu ztrácí šťávu, tak proč to ještě natahovat.
Díky tomu a díky dvěma alternativním koncům si K&L někdy v budoucnu možná ještě zahraji, protože splnil má očekávání a nebýt zmíněných nedostatků, mohlo se jednat o trochu povedenější titul.
Pro: Kane, Lynch, střelba, pár misí, herní doba
Proti: systém krytí, ukládání
Half-Life 2
Najväčšie prekvapenie asi je, že po technickej stránke je hra stále špičková. Samozrejme, že nejaké efekty alebo textúry pri bližšom pozorovaní nie sú na úrovni súčasnej špičky, čo sa však týka samotného dojmu a najmä štylizácie, tak hre nie je čo vytknúť. Navyše fyzika v hre je ešte stále lepšia, ako v mnohých súčasných hrách.
Kapitolou samou o sebe je zvuková stránka. Ide o to najlepšie, na čo sa dá v hrách natrafiť od zvukov prostredia až po skvelý soundtrack, ktorý na tých správnych miestach dokáže zahustiť atmosféru. Vynikajúci voice acting je na úrovni takmer filmového zážitku. Navyše je spojený so skvelo vymodelovanými postavami, ktoré naozaj vyzerajú a pohybujú sa ako ľudia, čo sa veľa hrám nedarí ešte ani dnes.
Half-Life 2 však nie je dobrý kvôli technickej stránke, aj keď tá tomu samozrejme pridáva svoje bodíky. Half-Life 2 je super, pretože je to skutočne hra. Každý si v nej nájde niečo a jednotlivé časti spolu fungujú. Akčná zložka nepotláča zvyšok hry do pozadia, a rôzne logické hádanky, súboje s bosmi a používanie rôznych hračiek ako Gravity gunu nie sú len doplnkom hry, ale naozaj jej súčasťou a autori vás nenútene navedú k ich využívaniu.
Hra má skvelú obtiažnosť, ktorá je založená najmä na super umelej inteligencií a zaujímavým logickým častiam, ktoré vás síce potrápia, ale frustrácia sa dostaví len zriedka, a po vyriešení okamžite opadne a poviete si, ako ste si to nemohli všimnúť skôr. To sa týka celej hry. Či už zomrite alebo sa zaseknete, ide takmer vždy o vašu nepozornosť alebo neopatrnosť, a nie o nevyvážených nepriateľov alebo bug.
To, čím ma však hra najviac zaujala je ako podáva príbeh. Nielen, že je príbeh zaujímavý, ale je podávaný výlučne počas hry, čiže žiadne cut scény atp. Navyše to funguje, a nič dôležité nezmeškáte, ako sa to v iných hrách keď sa podobné veci snažia implementovať zvyčajne stáva.
Čo dodať na záver? Asi len, že sa chystám na Epizódu 1 a 2, a že v čase keď ich budem končiť, bude už na obzore pokračovanie, čo je však asi len zbožné prianie, nielen moje, ale aj tisícok hráčov po celom svete.
Pro: technicke spracovanie, hratelnost, podavanie pribehu
Proti: mensie chybycky, obcasne zaseky
The Darkness II
Temnota však nesnese světlo, které se ve hře stává smrtelným protivníkem, kdy i nepřátele v pozdější fázi používají přenosné reflektory, osvětlující a oslepující granáty, a všelijakými možnostmi se snaží znepříjemnit život Jackimu. Díky zabíjení nepřátel různými způsoby které jsou hodnoceny body, za které lze pořizovat nové schopnosti a vlastnosti, se člověk hned snaží protivníka zlikvidovat právě nějak originálně než jen obyčejným zastřelením. Skvělá je pak možnost použít předměty v okolí jako zbraně, kdy z auta vyrvete dveře a použijete je jako štít, trubku jako oštep proti nepříteli či větrák z ventila proměnit na létající gilotinu.
Příběh je klasická omáčka, které naštěstí má i nějaké ty překvapivé momenty a funguje jak má. Komixová grafika hře rozhodně sedla, dabing je perfektní, a hudební doprovod dokáže skvěle podrthnout atmosféru.
Je až s podivem jak mě hra dokázala přikovat k PC, kdy jsem ji hrál skoro v kuse a stále chtěl jít dál a dál, a přesto se stále skvělě bavil. O to více zamrzí její krátkost kdy se dostanete na necelých 6 hodin. Přesto tento velký mínus, je hra znovuhratelná více než dost díky své originalitě, námětu a zábavnosti. Nelituji že jsem si jí koupil hned po vydání. Tento kousek nemá skoro žádnou jinou alternativu.
Pro: Originalita, Temnota, dabing, hudba, hratelnost,
Proti: Herní doba, pro někoho absence češtiny
FreeCell
Oproti Solitairu je hra o něco obtížnější, hlavně z toho důvodu, že můžete najednou přesunout maximálně pět karet (pokud tedy nemáte prázdný některý z osmi sloupeců s kartami) a čím více si zaplníte odkládací plochu kartami, co se vám nehodí, tak tím jich můžete přesouvat najednou ještě méně. Takže musíte tahy promýšlet dopředu, aby nedošlo k tomu, že musíte hru začít znovu.
Je to vlastně skvělá logická, karetní a oddychová hra na zabití pár minut nudy a pokud ji nehrajete moc často nemůže vás omrzet a vždy se k ní budete rádi vracet.
Pro: Skvělá hra pro chvíle nudy, znovuhratelnost
Proti: Někomu může přijít moc obtížná, Po dlouhé době hraní stereotypní
Pro: Originalita, příběh, nepřátelé, gamespeak, chantování do nepřátel, hudba a grafika
Proti: Místy obtížné