Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Felvidek

  • PC 80
Priznávam, že RPG žánru som dosť dlžný. Ak dám bokom Dark Souls a ďalšie tituly od FromSoft, tak som skoro žiadne z tých klasických a chválených RPG nehral (prípadne hral, ale len chvíľu). Až v poslednej dobe som si povedal, že to zmením. Na úvod som ale hľadal niečo skromnejšie, takže keď som objavil Felvidek, navyše od slovenského tvorcu, príliš som neváhal.

Grafická stránka sa mi veľmi páčila, potešilo ma, že odkazuje práve na tie staršie RPG. Príbeh bol tiež zaujímavý. Vedel by som si ho predstaviť vyrozprávaný aj vo vážnejšom tóne, ale ani takto to nebolo zlé. Humor väčšinou fungoval a dialógy ma bavili. Plus navyše pripisujem tomu, že ma Jozef Pavelka dokázal viackrát prekvapiť nejakým zvratom, ktorý som nečakal. Príbeh je celkovo dosť úlet s absurdnými, miestami trochu surreálnymi prvkami, ktoré sú však skĺbené veľmi umne.

Páčilo sa mi tiež, že je hra rozsiahlejšia, než som si pôvodne myslel (osobne som hral nejakých sedem hodín, aj keď občas kvôli vlastnej hlúposti, keď som si hru zabudol uložiť a následne zomrel, ehm). Na boj som si musel trochu zvykať. Ťahový systém nie je niečo, v čom by som bol úplne doma, ale postupne som si ho obľúbil.

Vôbec by mi nevadilo, ak by Pavelka vytvoril sequel, prípadne niečo väčšie a príbehovo ambicióznejšie (možno na vážnejšiu nôtu). Ale keby aj nie, tak Felvidek podľa mňa má nábeh na to stať sa najmä na Slovensku menšou kultovkou. Snáď teda nezapadne, bola by to škoda. Za tých 10 eur výborné hranie.

Pro: príjemne oldschool grafika, humor, príbeh, rozsah

Proti: nič podstatné, osobne by som však možno preferoval vážnejšie poňatie

+28

Assassin's Creed: Valhalla

  • PC 60
Na úvod musím říct, že série Assassin's Creed šla až do vydání Syndicate mimo mě, takže nejsem jedním z těch, kteří nostalgicky vzpomínají na údajně výborný druhý díl nebo samotné kořeny série. Syndicate mě ovšem přišel tak nudný a nezajímavý, že jsem do vydání Origins na sérii zcela zanevřel, to se však s přechodem na RPG žánr dramaticky změnilo a Origins a především Odyssey patří doteď mezi mé nejoblíbenější tituly vůbec, na té hře mě učarovalo snad úplně všechno a dohrál jsem ji hned několikrát. Valhallu jsem proto očekával s velkou netrpělivostí, kterou však zásadně zkazily dvě věci: hra již nenabízela českou lokalizaci (angličtinu sice ovládám, ale u tak ukecané hry mi to prostě vadilo) a první recenze se poněkud rozcházely s tím, co jsem očekával, a proto se moje první dohrání datuje až na srpen 2024. To už mi zvědavost nedala, mj. díky přítomnosti AI češtiny (inu, nemusí pršet, jen když kape a pokud člověk angličtinu jakž takž ovládá, většinu chyb si sám v hlavě opraví). A pravdou je, že dohrání sice rozhodně nelituji, ale... Ale.

První tři čtyři hodinky hraní byly velmi dobré, uvítal jsem i některé změny zjednodušující (nebo komplikující?) herní systém. Konečně již nebyl v inventáři šílený nepořádek, vybavení nebylo potřeba nijak často upravovat, systém zkušeností mi přišel originální a i když bylo všechno podobné předchozím dvěma titulům, zároveň bylo tak nějak nové. "Po přesunu do Anglie tě to přestane bavit," varovaly stovky příspěvků na Redditu a já na to byl připraven. O to víc jsem se divil, když mi hra i po prvních tří dobytých regionech přišla zábavná. V momentě, kdy Fulke unesla Sigurda, dostal příběh konečně grády a já se do hry totálně zažral a začaly na mě přicházet myšlenky o dosud nejlepším "novém" titulu série. Přišel quest, kdy jsem svého bratra osvobodil a očekával, že teď už to začne být opravdu zajímavé, že "to je ono" a teď už to začne dávat všechno smysl. Jak asi tušíte, nestalo se téměř nic a na mě se vyhrnulo X dalších regionů, které s touto dějovou linií nemělo zhola nic společného. Začalo také přibývat více otázek než odpovědí. V Americe kupříkladu objevíte nějakou kouli, tak očekáváte, že to bude mít nějaké rozuzlení, a ono nic. Hra začala stále dokola a dokola nabízet další regiony a další úkoly, kde jste potkávali nové a nové postavy. A tak mě hra začala víc a víc štvát. Souhvězdí jsem pro jeho nevyzpytatelnost a nepřehlednost začal nenávidět, barety (trefné, raisen :) jakbysmet, nové postavy mi začaly být u zadku, protože jsem věděl, že jsem pak stejně X (desítek?) hodin neuvidím. Ano, nemálo dějových linek bylo opravdu dobrých, především Halloween a svatba, měly hlavu a patu, sympatické postavy, nechyběl ani tu a tam humor, ale bylo těžké je plnit s tím vědomím, že příběh nijak zásadně neposunou. Spíše než jako ucelená hra mi Valhalla přišla jako "Ztracené vikingské příběhy", ta nit spojující celý příběh naprosto chyběla a mě to nejen štvalo, ale také mrzelo, protože v RPG hře bych alespoň nějaký ucelený příběh očekával. Ano, ke konci se to pak zase zlepší, ale o nějakém uspokojivém pocitu nemůže být vůbec řeč. Problém je mj. v tom, že zde nejsou žádné postavy, které by vás celým dějem doprovázely. Vrátím se k milovanému Odyssey, kde jste tu a tam potkali Sokrata, Hippokrata, Phoibé, Alkibiada a další a velmi rádi jste pro ně v cizím regionu nějaký ten úkol splnili a rádi jste je viděli, o přítomnosti Barnabáše na lodi ani nemluvě, ty jednotlivé úkoly často hlavní děj doplňovaly nebo třeba aspoň přiblížily k novém kultistovi, a i když třeba třetí Zaklínač byl v tomto ještě dál, stačilo to.

"A co Ravensthorpe, to se jako nepočítá," můžou se ptát někteří... ne. Ty postavy totiž nacházíte až na světlé výjimky na stále stejných místech. Ta osada byla pro mě jen místem na mapě, kde jsem tu a tam postavil novou budovu a prokecal (později zasouložil, haha) s Randvi, a to bylo všechno. Zabití Daga bylo tak pitomé, že to snad ani nepočítám a (ne)přítomnost Sigurda před i po osvobození byla spíš hloupým vtipem. Quest s Valkou jsem zkusil jen jednou a jeho délka, po kterou mě vytrhl z normálního světa mě dost odradila, i když graficky a trochu i příběhově se jednalo nepochybně o zajímavou záležitost. Naopak mě zpočátku hodně zaujala linka ze současnosti, která mě však ve finále spíše naštvala a zklamala. Takže hra v kostce? Úvod - pak 50 hodin pořád dokola přicházet za Randvi k mapě a dobýt další region - konec. Být hra aspoň o 1/3 kratší a mít souvislý příběh a postavy, které vás budou na vašich dobrodružstvích občas doprovázet, pod 80 % bych s hodnocením nešel, a to ani přes další nešvary.

Graficky se opět jedná o povedené dílo, pro nádherné severské lokace mám slabost a ani ta Anglie nebyla v žádném případě škaredá, vizuální stylizace mi občas připomněla i třetího Zaklínače a i když zde narozdíl od prvních dvou RPG Assassínů nenalezneme žádné velké monumenty, ale spíše jen holé pláně, nějaké chatrče a občas tvrz, pokoukání je to stále pěkné. Samozřejmě Athény v Odyssey byly Athény v Odyssey, to se nedá srovnávat :) Nicméně to nemohu vývojářům vyčítat, Anglie tou dobou taková zřejmě opravdu byla. Zarazilo mě méně povedené zpracování obličejů postav, především vlasů, které mi přišly z neznámého důvodu jako importované z o 5 let starší hry. Zvuky a dabing bez připomínek, zvláštní kapitolou je však hudba. Na hru jsem se těšil i z důvodu skvělého hlavního hudebního tématu, který se ke vší smůle ve hře objevuje kromě menu snad jednou, maximálně dvakrát, což zamrzí a samotný počet hudebních témat mi přišel třeba ve srovnání s Odyssey mnohem chudší. Některé skladby jsou opravdu dobré a zajímavé, jako celek se však jedná o takový lepší průměr.

Gameplay jako takový se dle mého názoru přílišných vylepšení směrem kupředu nedočkal, parkour po budovách byl nemastný, neslaný, nově přibyvší stamina u koně a nutnost držet tlačítko pro sprint spíše komplikovaly život než že by se jednalo o povedené inovace. Explorování bylo fajn, poklady a mysteria mě bavily, akorát havrana snad do hry ani nemusely implementovat, neboť díky neschopnosti přesně určit lokaci a označit nepřátele takřka pozbyl významu. Redukce počtu synchronizačních bodů může v leckom evokovat pozitivní faktor, v praxi to ale znamená mnohem delší přesun mezi jednotlivými lokacemi než by někdy bylo zdrávo.

Sečteno, podtrženo, mám velmi rozpačité pocity. Valhalla mohla být opravdu skvělou hrou, ale absence souvislého děje, do očí bijící repetitivnost a na sílu změněné herní mechanismy ji táhnou hodně, hodně dolů. Tak dolů, až to jednoho zamrzí, protože je vidět, že vytvoření takhle velkého titulu muselo dát spoustu práce. Hra stále slibuje něco, co přijde, ale ono to prostě nepřijde. Jednou dohrát? Ale ano, s nadávkami a pocitem zklamání, ale ano. Podruhé? Za nic na světě.

Pro: Pěkná grafika, zajímavé dějové linky, celkově povedené zpracování

Proti: Neuspokojivý pocit z hraní, takřka absence hlavního příběhu, některé otravné herní mechanismy

+15

The Vanishing of Ethan Carter

  • PC 80
Co hře na první pohled potěší je nádherná grafika. Gameplayově je to poměrně jednoduché, ale hlavní doménou téhle hry je vyprávění zajímavého příběhu a vcítění se pomocí skvěle udané atmosféry. Hra se odehrává v takovém menším otevřeném světe, kde postupně objevujete v libovolném pořadí příběh. Ten není špatný a samotný konec je opravdu nečekaný. Prostředí údolí, kde se hra odehrává se mi silně líbilo. Působilo to na mě strašně reálně. Na někoho je, přesto, jaký je hra žánr, z hlediska tempa až moc pomalá. Sice je fajn, jak je hra otevřená a nelineární, ale v tom je i její zápor. Místy se blbě hledají místa, kde se vypraví příběh a bez všech potřebných nejde hra dohrát. Jinak je to prima oddechová příběhovka.

Pro: Grafika, příběh, atmosféra, otevřenost, prostředí, sound systém, zajímavý konec

Proti: Jednoduchý gameplay, tempo, hledaní postupu jde někdy blbě

+11

Assassin's Creed Syndicate - The Last Maharaja

  • PC 55
  • PS4 65
Tha Last Maharaja patří rozhodně mezi ta slabší DLC, která v sérii najdete. Zpočátku vás rozšíření naláká na dobře zpracovanou úvodní misi, která dokonce obsahuje mechaniky z DLC The Dreadful Crimes, které bylo v době vydání exkluzivní pro PS4. Od té doby to jde ale poměrně z kopce. Samotná příběh DLC je sice zajímavý a hezky pasuje do loru, zbytek však působí uspěchaně a nedotaženě. Některé cutscény (hlavně u mise s lodí) působí hrozně levně a nemůžete se zbavit pocitu, že se tady buď celkově nestíhalo, nebo byly některé mise narychlo přidávány, aby se natáhla herní doba. To bych asi pochopil, kdyby měl být Maharaja venku už při vydání, ale na tohle rozšíření se čekalo skoro půl roku. Naštěstí to trochu zachraňují ty lepší mise, jako Jacobovo opilé zjišťování informací.

Speciální kapitola se pak týká PC, kde DLC vyšlo v katastrofálním technickém stavu. Ve většině misí jsou nějaké vizuální glitche (strážný prohledává vzduch místo NPC, v průběhu cutscény se teleportuje kočár s královnou, apod.). Co je však horší, že jsou tu také bugy, které vyloženě znemožňují hraní a musíte kvůli nim hru restartovat. A třešničkou na dortu pak je, že to někdy není ani možné, protože se hra načte v moment, kdy dojde k desynchronizaci. To vám pak nezbývá nic jiného, než sledovat 15minutové kolečko, kdy se opakovaně načítá ten samý bod, a doufat, že se to jednou načte správně.

Ve výsledku bych DLC rozhodně nedoporučil kupovat, maximálně jako součást season passu, pokud máte zájem o nové outfity. A pokud season pass vlastníte a nejste tím typem hráče, co hru chce dojet na max i se vším dodatečným obsahem, tak konkrétně na PC hodně zvažte, zda vám to bude stát za ty nervy. Na PS4 jsem se v době vydání s takovými problémy nesetkal, tak jen doufám, že to Ubisoft od té doby nějakým updatem nerozbil.

Pro: pár dobrých misí, fajn příběh a napojení na lore

Proti: pocit z nedodělanosti a spěchu vývojářů, odfláknuté cutscény, katastrofální technický stav na PC

+7

King Arthur: Knight's Tale

  • PC 70
Pokud hledáte hru na letní dovolenou či prázdniny, tak je King Arthur: Knight's Tale (KA:KT) takřka ideální. Vyniká gotickou atmosférou (trochu podobnou Disciples 2), jež vás chytí za srdce hned od počátku. Bohužel i ta mlha a skvělý hlavní hudební motiv se časem ohrají, neb jsou stejně repetitivní jako gameplay samotný. Byla by to skvělá hra někam na pláž či na lehátko na chalupě. Ale to by musela být uzpůsobená pro tablety.

Do ruky dostane oživeného Mordreda, který se vlivem událostí a jejich nepředvídatelných konsekvencí stane hlavním „hrdinou“. Naopak za všemi současnými problémy Avalonu stojí Artuš, kterému se to celé trochu pomíchalo.

Najdete tu celkem funkční systém několika classů, jež mají ucházející variabilitu, byť by to mohlo být i lepší (více funkční „taunt“ u tanka by se například hodil). V rámci „morality“ se pak pohybujete po dvou osách v jednom ze čtyř předdefinovaných kvadrantů. Tyranie/Spravedlnost je jedna osa. Křesťanství/Pohanství pak druhá. Prakticky nemá smysl si ale svůj směr rozmyslet, neboť bodů morality je málo a sotva tak stačí.

Tady bych měl i další výtku. Nejdříve jsem zkoušel hrát za loženého křesťansko-spravedlivého dobráka. Nicméně dialogy a animace se nemění a Mordred se v nich stále chová jako pragmatický tyran. Vyloženě mě to rušilo při hraní za „napraveného zloduha“. Dalším problémem bylo, že takto zvolená cesta směřuje k boostu celé party, která se tak může bez obav vrhnout do davu nepřátel a postupně je pižlat. Což trvá zbytečně dlouho. Opravdu tak doporučuji spíše zvolit druhý nejpoužívanější kvadrant. Tedy tyranii-pohanství. Ten se soustřední naopak na prokletí (debuff místo buff) a poškození. Souboje jsou tak v pozdějších fázích citelně rychlejší.

Proč je ale potřeba souboje urychlovat, když je na nich hra postavená? Dovedností není ani v konečné fázi hry tolik a souboje se tak ohrají. Používáte stále stejné a ve velmi podobném pořadí. Moderní XCOM 2 jsem nehrál. Vlivem některých velmi podobných grafických fičur je s ním KA:KT občas srovnáván, což je ale pravděpodobně velmi zavádějící. KA:KT bude v posledku o dost prostší hra v rámci výstavby „základny“ (Kamelotu) i misí samotných.

Další výtka se pak týká sbírání předmětů a schovaných pokladů v rámci jednotlivých misí. Tahle mechanika je naprosto nezábavná, zdržující a zbytečná. Musíte kvůli ní prošmejdit celou mapu u hry, která není na takový „explore“ stavěná. Plocha terénu je víceméně stále rovná. A tak jen odhalujete zbývající „fog of war“ a klikáte na zvýrazněné kostry (aj.) na zemi. Do hry to nic skutečně zábavného nepřináší a bylo by bývalo lepší, kdybyste „odměny“ dostávali automaticky po skončení „mise“.

Problémem je i nedostatečný nápad drtivé většiny misí. Občas se najdou světlé výjimky. Což se mi ale poštěstilo až u druhého hraní za „zloduchy“, které nabízí například plenění a vyvražďování křesťanských vesnic či ke konci i souboje s bývalými hrdinskými světlonoši Kamelotu. Základ hraní je tedy stále chození od jednoho souboje k druhému. Ale alespoň vám to hra občas trochu okoření. Obdobně jen velmi hrubě vykreslení jsou i družníci. Což je obrovská škoda i vzhledem k tomu, jak krásné mají "portréty". 


U KA:KT jsem nakonec vydržel. Byť jsem si musel dát vícero delších přestávek. Setrval jsem hlavně kvůli atmosféře a settingu. A rovněž jsem po té časové investici chtěl vidět konec (který přichází po cca devadesáti či sto hodinách hraní). Hru mohu doporučit. Ale pouze ve slevě do nějakých patnácti EUR. A pouze pokud přijmete, že nejde o 3A titul a tomu uzpůsobíte také své nároky.

Pro: atmosféra a celkový setting, částečně i hudba

Proti: repetitivní gameplay, málo vykreslené charaktery družníků, zbytečné sbírání předmětů na nudných mapách

+15

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Herní výzva 2024 – 2. Láska nebeská (Hardcore)
Málokterá česká hra zaujala svět tak jako Mafia: The City of Lost Heaven. Příběh jako vystřižený z Chicaga ve 30. letech minulého století plný alkoholu, moci, zbraní, přátel a zrady. K tomu všemu navíc otevřený svět a skvělý dabing. Jak působí Mafia dnes po více než 20 letech?

Skvěle. Stále se jedná o pecku, která v našich končinách nemá konkurenta a i přes své stáří působí parádně a nadchne každého, kdo s ní neměl doposud zkušenost (pokud někdo takový vůbec je). Příběh stále působí skvěle a až přes nějaké drobné odchylky nebo nelogičnosti (přeci jen z mého pohledu záměna drog a diamantů z Definitivní edice dává větší smysl) drží hráče v napětí a dokáže probudit emoce i když zná takřka zpaměti každou repliku.

Tím se dostáváme k dabingu, který je plný známých hlasů, z nichž jsou mnozí bohužel již po smrti. I tak je to důvod proč doposud mám vlastně herce Marka Vašuta docela rád a na jeho z mého pohledu památné „Do prdele“ vzpomenu pokaždé, když ho někde vidím. Nejsem žádný odborník na dabing a podobné záležitosti, pro mě hraje prim přirozenost, a to splňuje v případě první Mafia dokonale. Samotná hratelnost je na velmi vysoké úrovni. Dopravní prostředky s porovnáním tehdejšího 3. dílu série GTA, nebo vlastně i skoro každého dalšího pokračování, vychází rozhodně jako vítěz. K tomu všemu dobová hudba. Manipulace se zbraní je také propracované do detailů a okamžitá smrt po zásahu brokovnicí jen podporuje snahu o realističnost.

Náplně misí patří z většiny mezi velmi povedené, některé jsou možná až trošku zdlouhavé (taxi, mise v přístavu). Rozšiřující režim v podobě volné jízdy je jen milé rozšíření a epilog v podobě extrémní jízdy je už spíše komické završení jedné skvělé hry, která si v mnoha ohledech dělá srandu sama ze sebe. Nejedná se z mého pohledu o nijak zvlášť povedenou část, ale i ta má spoustu fanoušků (i přes nedostatky se jedná o mnohem povedenější režim než veškerá DLC k pokračování Mafia II). I po letech se jedná o neotřelou klasiku, která zabaví a nepustí a do samého konce. Auta, zbraně, postavy, příběh vše je na stále velmi vysoké úrovni stejně jako před lety. Legenda tak zůstává legendou a i přes veškerou snahu nevzniklo na našem území nic povedenějšího. A to že pokusů, ani ne tolik špatných, už bylo…

Hodnocení: 100 %

Pro: Příběh, hratelnost, zbraně, dobová hudba, rozšiřující režimy, dabing.

Proti: Ne tolik povedený režim extrémní jízdy, některé zdlouhavé úkoly.

+29

Jurassic World Evolution 2: Dominion Malta Expansion

  • PC 90
Druhé velké rozšíření do Evolutionu 2 mi udělalo větší radost, než jsem čekal. Nové druhy dinosaurů jsou samozřejmostí, avšak kampaň a nové mechaniky jsou to, proč bych se nebál Maltu nazvat nutností pro fanoušky.

Hratelnost kampaně zde připomíná první díl, kde s sebou každý nový ostrov přinášel novou kampaň. Zároveň jste museli udržovat jakýsi balanc oblíbenosti u jednotlivých odvětví pracovních sil, jinak vám začali dělat problémy, což byla sice hezká mechanika, ale nedávala úplně smysl. V Maltě máme tři ostrovy a v rámci kampaně mezi nimi můžete libovolně přepínat. Zároveň zde přibyla nákladní loď, pomocí které můžete dinosaury přednášet mezi ostrovy. Po dohrání kampaně se hra navíc automaticky neukončí, jak je tomu u základní kampaně či Biosynu, nýbrž jste vyzváni, abyste se pokusili získat pět hvězd na všech ostrovech. Hra vás ale do ničeho nenutí, takže jak tyto propojené ostrovy využijete, je jen na vás. Na hlavním z ostrovů se vám navíc odemknou nové oblasti, díky kterým máte možnost postavit na poměry kampaní opravdu velký park. Jen škoda, že zbylé dva ostrovy patří naopak k těm menším mapám. Trochu zamrzí také omezené množství budov a atrakcí, jež je možné zde stavět.

Místo oddělení tu spolu soupeří autority, kterým jde o dobro dinosaurů, a podsvětí, jež dinosaury vidí jako nový způsob zisku. Jako hráč se tak musíte snažit, aby vaše konání co nejvíce potěšilo jednu ze stran, zároveň ale tu druhou příliš nenaštvalo. To musíte brát v potaz jak při přijímaní zakázek, tak při rozhodování u náhodných událostí. V kampani navíc chybí možnost získávat DNA na nalezištích. Namísto toho zde můžete dinosaury, vejce či genomy kupovat u prodejců na černém trhu. Některými transakcemi si však na svou stranu můžete naklonit jednu ze stran, nebo naopak stranu obrátit proti sobě. Někteří prodejci jsou navíc důvěryhodnější, jiní méně. Tím se můžete dostat do problémů, kdy je vám dodán nemocný či zraněný dinosaur, až po situaci, kdy vám prodejce pošle úplně jiný druh dinosaura. Můžete také narazit na nabídky s neúplnými informacemi. Nabídka tak může uvádět například pouze, že vám bude doručen 4x býložravý dinosaur. U nabídek máte také informaci, jak je cena výhodná. Balancování mezi všemi zmíněnými faktory ve výsledku naprosto překopává jednu ze základních mechanik hry a je (alespoň dle mého názoru) vlastně i zábavnější, než posílání expedic na naleziště fosilií. Nejlepší na tom navíc je fakt, že si černý trh můžete díky tomuto rozšíření zapnout také v sandboxu,

Líbí se mi také skiny na nové budovy stylizované do vyprahlého prostředí, které já osobně mám ve hrách velmi rád. Z toho důvodu se mi líbí i nové mapy, na kterých se kampaň odehrává. Čtveřice nových zvířat se mi rovněž zamlouvá, a to jak z důvodu, že Atrociraptor má zkrátka jeden z nejlepších designů v sérii, tak proto, že nám přibyl další zástupce tvorů, kteří vlastně dinosaury nejsou (zde konkrétně Lystrosaurus). Na druhou stranu by asi nebylo na škodu, kdyby u takto velkého rozšíření těch druhů bylo přeci jen alespoň o dva více.

Ve výsledku si myslím, že je Malta asi tím nejlepším rozšířením, které jsme zatím dostali. Pro hráče, jenž základní hra baví, nabízí Malta nový způsob, jak hru hrát, což jsme tu zatím (minimálně pro sandbox) neměli. Pokud patříte mezi fanoušky a přemýšlíte nad nějakým DLC, Malta je tou nejlepší volbou.

Pro: možnost přepínání mezi ostrovy, soupeření autorit s podsvětím v rámci kampaně, mechanika černého trhu, čtveřice nových dinosaurů, vyprahlé prostředí a k němu tematické budovy

Proti: menší množství budov v kampani, na tak velké rozšíření málo druhů dinosaurů

+7

Tekken 7

  • PC 85
Tekken je pro mě hra, která mi vyvolává úžasné vzpomínky na pubertální doby, kdy jsem s kámoši chodila do místního Pubu, kde měli automat s Tekkenem 3. Neexistovalo, že by jsme si nedali alespoň jeden turnájek, kdykoliv jsme do této knajpy zavítali. Když bylo dost lidí, hráli jsme několik zápasů. O něco později měl kamarád tuhle hru doma na PC přes emulátor, takže jsme se v celé bandě stahovali k němu a rozjížděli jsme Tekkena ve velkém. Tehdy jsem hrála především za Eddyho. Milovala jsem ty jeho série kopů, kdy nepřítel lítal vzduchem. Někdy jsem to zkoušela i za Yoshimitsu a také docela často za Xiaoyu (přijde mi celkem vtipné, že teď mám velmi oblíbené produkty od Xiaomi takže si na Xiaoyu sem tam vzpomenu). 

Očekávala jsem, že když spustím Tekkena 7, nic moc jiného nebude, možná pár nových postav, které mě stejně nebudou moc zajímat a samozřejmě grafika a nová prostředí. Že to zkrátka zase dohraju za Eddyho a bude. Víc jsem se mýlit snad ani nemohla. Tahle hra mě opravdu překvapila. Tuna nových postav a jedna lákavější než druhá. Ovládání je také kapitola sama pro sebe a to hlavně po tom, co jsem si připojila Xbox ovladač. 

Ze začátku to pro mě bylo dost rozpačité, stará dobrá komba jsem si buďto špatně pamatovala, nebo mi zkrátka nefungovala. Nepřítel dělal zato přímo kouzla ;o) Když jsem si zkusila všechny postavy, začala jsem mít pár favoritů a kupodivu mě opět hodně bavil Yoshimitsu. Odehrála jsem pár hodin, dokončila příběh a začala jsem nabývat dojmu, že mi to ohromně jde a měla bych zkusit hru online. 

Ani v online hře mi nepřišlo, že bych na tom byla nějak špatně. Nicméně tohle se změnilo v okamžik, kdy jsem si domluvila hraní s Isairem a MIGtheDRAGONem. To jsem totiž trávila většinu svého „hraní“ tím, že jsem se koukala na svého bojovníka, jak lítá vzduchem a dostává hodně nakopáno. Samozřejmě po pár bojích to ve mně začalo vyvolávat frustraci, takže jsem se na sebe naštvala a kdykoliv jsem měla přes den chvíli, tak jsem trénovala, zkoušela se naučit komba a snažila se to naučit s postavami, za které tyhle dva moc nehrají. Tak nebudu nikoho napínat, lítala jsem vzduchem pořád ;oD ale výjimečně ve vzácných chvílích, kdy se kluci asi potřebovali napít nebo poškrábat se mi podařilo vyhrát jedno kolo, Možná dokonce 3x za celou dobu se mi podařilo vyhrát jeden zápas, na což jsem byla tak pyšná, že jsem doma vyšvihla oslavný taneček. 

Bohužel, pak nebyl na hraní čas a teď jsem to zapla po pár měsících a musela jsem smutně konstatovat, že opět neumím nic. Protože jsem chtěla získat všechny achievementy, tak jsem makala, co jsem mohla, ale na zápas s kluky by to už nebylo, to bych musela zase hodně trénovat, abych se jich byť jen dotkla ;o) Ale někdy budu muset, protože jeden achievement mi chybí a na to bude třeba více přátel z DH.

Pro: nové postavy, mohla bych to hrát pořád, lze hrát i s kamarády

Proti: je nutné trénovat průběžně, jinak se vůbec nechytám

+18

Thief II: The Metal Age

  • PC 80
První Thief se mi extrémně líbil, a tak jsem nemohl odolat zahrání si i neméně oceňovaného druhého dílu. A byla to skvělá zábava, i když... už jsem nedokázal sáhnout po tak vysokém hodnocení jako u prvního dílu.

Druhý díl vyšel velice krátce po prvním dílu, a proto z technické stránky tam žádné velké změny nejsou. Rozdíly jsou tedy hlavně v náplni hry. Jak jsem u prvního dílu kritizoval, že tam bylo příliš mnoho hororových pasáží, plných nemrtvých a nadpřirozena, a že bych si rád zahrál víc simulátor středověkého zloděje, tak v druhém dílu se mi to splnilo, ale asi až příliš. Nadpřirozené prvky se skoro všechny škrtly, horor taky, a zůstala klasická zlodějská práce v lidském prostředí, do kterého se občas nově přimíchají steampunkové stroje. To mě v prvním dílu extrémně bavilo, a aby nebyla každá mise stejná, autoři se snažili náplň různě ozvláštnit - takže mimo klasických vykrádaček různých objektů vás budou v jedné misi stráže nahánět po ulicích, v jiné budete stopovat podezřelého, proběhnete se po městských střechách, podíváte se i do přírody či do ponorky, nebo provedete únos. Je to všechno fajn a bavilo mě to, ale nemohl jsem se zbavit pocitu, že navzdory obměnám si jsou mise mnohem podobnější než v prvním dílu. Tam se jak více měnila prostředí, tak nepřátelé, a ještě se k tomu přimíchaly některé velice zapamatovatelné mise jako věž šíleného mága nebo převlečení za nepřátelskou frakci a vstup do jejich základny hlavním vchodem. V druhém díle mise mezi sebou tak nevystupují a navzdory výbornému designu se mi více slévají dohromady. Významnou změnu pravidel si pamatuji jen v misi Casing the Joint, kde nejen že jsem nesměl nikoho omráčit, ale nesměl mě nikdo ani zahlédnout. Najednou jsem se hodně zapotil, protože můj klasický postup "všechny postupně omráčím a odklidím" byl pryč a při pohybu velkým objektem skrz naskrz jsem se najednou musel snažit úplně jiným způsobem. Takovýchto změn ale nebylo moc (až na poslední misi, kterou rozeberu samostatně).

Co mě ještě překvapilo, bylo, jak dlouhé a rozlehlé některé mise byly. Až jsem si občas říkal, že bych se za mírné zkrouhnutí nezlobil. Autoři tomu přizpůsobili i mapu, takže občas, například v bance, vidíte na mapě konkrétní vysvícenou místnost, ve které zrovna jste. A navíc se se vám obarvují navštívené místnosti. Sice je to výrazné ulehčení oproti prvnímu dílu, ale bez této změny by se asi tak velké úrovně ve dvojce nedaly použít, protože hráči by se prostě ve spletitých interiérech kompletně ztratili (já jednoznačně). Navíc jinde je opět klasická mapa jen s hrubým náčrtkem.

Nevím, jestli ke konci autoři nestíhali, ale přišlo mi to tak. Předposlední mise se odehrává úplně na stejné mapě, jako mise před ní, jen se otevře další patro budovy. Když jsem po dvou hodinách hraní danou misi dokončil, a zjistil jsem, že mám jít opět na to stejné místo a udělat to stejné ještě jednou, jen ukrást jednu věc navíc, tak jsem jen nevěřícně mrkal. Kdyby ty mise aspoň nebyly hned po sobě. Nedává mi to smysl ani příběhově ani hratelnostně, a přijde mi to jako úmyslné zduplikování úrovně za účelem, asi, natažení herní doby? A poslední mise, no, tam moje srdce krvácelo. Sice zřejmě chápu záměr - dostat Garretta do prostředí, které je naprosto nepřátelské a nevhodné pro jeho schopnosti (velké otevřené prostory zalité světlem, všude hlučný kámen nebo kov, protivníci, kterých se nelze zbavit, nedostatek výbavy), a nechat ho si poradit s touto ultimátní zkouškou - ale prostě mi to vůbec nepřišlo zábavné. Tak jako všechny ostatní úrovně, i zde jsem hrál kompletně bez návodu či jakýchkoliv rad, ale po dvou hodinách útrpného bloudění po celé mapě a usilovného vyhýbání se nepřátelům, vůbec netuše, co dělat, jsem rezignoval, a šel jsem si na net přečíst, co se tam sakra má vůbec dělat. A zjistil jsem, že jsem nenašel místnost, kde byly instrukce pro celou úroveň (což nebylo vůbec těžké, protože hned na začátku je velká rozbočka, a já se prostě vydal druhou stranou), a jelikož katedrála je enormně obrovská, obtížně prostupná, a mapa dost nenápomocná, tak jsem místo toho zabloudil do oblastí, kde jsem vůbec ještě neměl co dělat, a pořád se tam snažil najít "něco, co jsem přehlédl". Jakmile jsem zjistil, kde najít instrukce k misi, tak už to nebyl takový problém, ale dokončit úroveň stále byla pomalá a otravná práce. Byl to přesný protiklad toho, co mě na celém zbytku hry bavilo. Kvůli posledním dvěma misím mi tedy hra trošku zhořkla (předposlední nebyla špatná, jen měla být sloučená s tou předchozí; poslední bych si představoval hodně předělat). Ale celý zbytek hry jsem se výborně bavil, takže to beru jenom jako malou kaňku na kráse.

Hru jsem dohrál opět na obtížnost Hard. Snažil jsem se nutit do méně častého nahrávání, když se mi něco nepovede, ale nedařilo se mi to příliš. Pokud vás zahlédne stráž (nebo stroj) z dostatečné dálky, často se s tím dá něco udělat. Pokud je však těsně u vás, např. proto, že jste se snažili strážného omráčit, ale přišli jste z lehce špatného úhlu, nebo měl dokonalý sluch či nadpřirozeně rychlé reakce (občas mi to přišlo zcela neodpovídající prostředí a fyzikálním zákonům), tak při zaváhání se z vás do dvou sekund stane masová kašička, na tahání oslepujících bomb není čas a utéct často vůbec nejde, protože se pohybuje stejně rychle jako vy (ačkoliv má zbroj a vy ne) a přibouchávání dveří před nosem v příliš malém rozestupu nefunguje. Tohle bych si přál vyřešit nějak lépe, protože stálý quicksave+quickload zabíjí ponoření do hry (a cítím se jako podvodník).

Na druhou stranu, potěšilo mě, že díky přečtení si manuálu jsem objevil netušené fígle, které mi v průchodu pomáhaly. Prvním bylo naslouchání u dveří, do kterých se lze nahnout ("přitisknout ucho") a pak člověk velmi dobře slyší, co se děje na druhé straně. A druhým byla klávesa pro plížení ("creep"), která standardně není namapovaná, a výrazně vám zpomalí pohyb (pokud jste skrčení a ještě se začnete plížit, tak se šinete hlemýždím tempem). Tohle bylo spolehlivější, než přerušované ťukání na šipku dopředu na hlasitých površích.

Z technických problémů toho moc nebylo, ale občas to nepotěšilo. V pár misích zpočátku jsem měl na některých místech příliš hlasitou hudbu (která nemá vlastní posuvník v nastavení), co zněla jako zaseklá krátká smyčka a nebyl jsem se jí schopen zbavit, takže jsem občas půl úrovně hrál v podstatě bez zvuku, aniž bych slyšel kroky cizí, své, nebo výkřiky stráží, protože hudba vše přehlušila. V jiných misích se zase občas vytratily zvuky u některých objektů, takže třeba nešlo slyšet páčení dveří či truhly. Mapa občas špatně zobrazovala, kde jsem (hlavně u vícepatrových místností), a někdy špatně obarvila navštívenou oblast. Poměrně často se stávalo, že ačkoliv byl na zemi nakreslený stín, tak reálně tam vůbec nebyl a byl jsem zcela viditelný (zrovna u plížící hry bych tohle čekal odladěné). Garrett se občas v úzkých prostorech zaseknul a dalo práci se vyprostit. Celou hru jsem bojoval s vytahováním na římsy, což náhodně fungovalo a náhodně místo toho radši vyskočil (což na dlažbě nebo kovovém roštu fakt potěší). A se slézáním ze žebříku nebo provazu to bylo podobné, často to prostě nešlo provést tiše. To jsou samozřejmě typické neduhy starých her, jen nepotěší, když kvůli tomu musíte loadovat.

Ačkoliv jsem tady vyjmenoval spoustu výtek, po většinu hru jsem se výborně bavil. Velice musím ocenit nápaditý design úrovní, ve kterých si tichošlápkové, kradači a chmatači přijdou na své. Jak je v sérii zvykem, existuje množství cest a přístupů, jak se s problémy vypořádat. Celkově jsem se svým herním zážitkem velice spokojen a jsem moc zvědavý, v čem se bude lišit díl třetí.

Celkové hodnocení: Výborná
+15

Dreamfall Chapters - Book Five: Redux

  • PC 80
Na napsání komentáře k Dreamfall Chapters jsem si ponechal více času a to z jednoho prostého důvodu. Vůbec nemám tušení, jak tuhle hru vlastně zhodnotit. Mísí se ve mně tolik protichůdných dojmů, že vlastně ani nevím, jestli se mi to líbilo nebo nelíbilo. Ragnaru Tørnquistovi se musí nechat jedno – nejde hráči na ruku a celý Dreamfall Chapters byl jen o tom, že jsem nevěděl, co od něj vlastně čekat. Bohužel jsem měl při hraní často pocit, že to moc nevěděl ani sám Tørnquist. A to je asi tím největším kamenem úrazu.

Zatímco původní The Longest Journey (2000) byl ryze pohádková hra s jasným dějovým obloukem, který měl svůj začátek i pevný konec, Dreamfall: The Longest Journey (2006) na to šel jinak. A Dreamfall Chapters v tomto pokračuje. Mění celkové vyznění jedničky, narušuje logiku duálního světa (jakýmsi podivným multiversem) a lore směřuje ne vždycky tím směrem, který by se mi úplně líbil. Na relativně malé ploše Tørnquist rozjíždí ohromné množství různých motivů a témat, přičemž některá překvapí svou osobitostí, ale společné mají většinou jedno – vyšumí do ztracena (prakticky celý Stark), neb nemají buďto pointu nebo jsou vlivem nedostatku prostoru vyloženě jenom nakousnuté. Dreamfall Chapters se snaží být po celou dobu strašně komplexní, vyspělý a současný (a ač já osobně to dělám nerad, někdo by zcela jistě neváhal použít slovo woke), ale vlivem ne vždy úplně zručného writingu často z boje vychází jako naivní a zkratkovitý. Na druhou stranu, Tørnquist umí jednak budovat příjemnou auru tajemna a zároveň parádně pracovat s emocemi… a tak trochu tím maskovat vlastní scenáristickou bezradnost. Někdo to prokoukne (občas já), někdo se rád nechá oblbovat (často já). Je to ovšem zvláštní, protože tyhle nedostatky jsem u původní hry z roku 2000 nepociťoval. A byť ta byla ryze pohádkovou záležitostí a dialogy měly spíše takovou tu nerealisticky „krásnou“ knižní podobu typickou pro klasické point and click adventury, myšlenky v nich skryté byly dost chytré a celé to bylo napsáno daleko více přirozeně.

Pokud shrnu příběh celého Dreamfallu (The Longest Journey (2006) + Chapters), tak z něj mám dojem ani ne tak přímého pokračování jako spíše fanfikce, která mi nesedla ani zdaleka ve všem. Vlastně celá ta ústřední myšlenka, kde Rovnováha a proroctví šly bokem a do popředí se dostaly sny a jakési abstraktní snové dimenze (neviděli jsme tohle už 100x?), se mi moc nelíbila. Ten feel z originálního loru postaveného na dualitě z původní hry je s tímto pokračováním prostě fuč.

Přesto mi s jistými kompromisy samotné hraní dělalo radost. Celý Dreamfall (2006 + 2015) je na příběhovou adventuru poměrně rozsáhlý a možnost projít si v Chapters celou Marcurii bez jediného loadingu bylo hodně fajn. Není to sice žádná tříáčková záležitost, Unity jako engine je vhodný leda tak na indie plošinovky, ale v definitivní verzi na moderním HW jsem žádné problémy s výkonem naštěstí nepociťoval. Je ale pravda, že jsou lokace zbytečně velké a většinou úplně prázdné a neinteraktivní. Propast mi připadala o něco živější, Marcuria byla ale vyloženě mrtvá a často působila znatelně budgetově. S animacemi je to obdobné. Šetřilo se, kde se dalo a hodně věcí je odbyto jednoduchými stmívačkami, což u filmově laděné hry není úplně dobré. Na druhou stranu je to asi v tomto případě ta lepší varianta, protože když už nějaké akčnější animace hra obsahovala, vypadaly svou strojovou tuhostí spíše komicky. Herně je to v pohodě, až na pár z hlediska designu poměrně pitomých případů, kdy hra úplně jasně neříkala (nebo jsem to po vypnutí hry do druhého dne pozapomněl), kam mám jít a já musel hledat jedno mrňavé interaktivní místo na jinak poměrně obří herní ploše. Těchto záseků nebylo nějak moc, ale bylo jich více než bych od ryze příběhové moderní adventury čekal.

Charaktery postav, ač jsou sice dost ploché, mi k srdci přirostly velice rychle. Zejména Enu. Ale nakonec i Kian, který mi v prvním Dreamfallu (2006) připadal děsně nudný. Jestli se mi ale něco nelíbilo, tak to, jak Tørnquist neuspokojivě naložil s April. Potěšil mě i návrat Vrány, byť tentokrát už není ani zdaleka tak vtipný, a navíc ho potkává obdobný osud jako April. Jestli mě ale něco potěšilo, byl to závěrečný sentimentální epilog, který docela účinně rozbil mou rozladěnost z jinak vratkého vyprávění tím, že velmi efektivně dokázal navodit dojem, že jsem ve dvojím světě Starku a Arcadie prožil celý život, skutečně vykonal svou životní Nejdelší cestu a došel až na její úplný konec.

Jak to tedy shrnout? Vlastně pořád tak úplně nevím. Hraní jsem si i navzdory výhradam užil, bavil jsem se, prožíval příběh s postavami, ale přesto jsem měl neustále pocit, že tu a tam něco chybí, něco naopak přebývá a fakt hodně věcí bych udělal úplně jinak. Že bych ten svět a jeho lore vedl úplně jiným směrem, než kam ho Ragnar Tørnquist nakonec poslal. I tak bych se ale rád do světa Starku a Arcadie jednoho dne vrátil. Ovšem do toho původního tajemného světa, kde spolu v křehké Rovnováze koexistuje svět vědy a magie. Ve hře, v seriálu, je to jedno.

Celkové hodnocení: 75%

Pro: pokud nesrovnávám s TLJ, tak příběh; sympatické postavy, prostředí Starku a Arcadie, humor, soundtrack, charakter Enu, lepší voice-acting Zoë

Proti: narušování původního lore, zkratkovitost, nedotaženost; občas hloupé dialogy a zbytečné vulgarismy

+17

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 60
Já si pořád říkal, nečekej další Jedi Outcast / Jedi Academy, nebude to ono. Ale že mě to nebude bavit takhle moc, to mě teda překvapilo.

O hře jsem si nic moc nezjišťoval, z lehkého proběhnutí gameplay videí se mi líbila a negativní ohlasy jsem ignoroval. Že se tam hodně leze a skáče? No a? To se v JO/JA dělá taky, to mi vadit určitě nebude!

No, zase jsem v rámci Herní výzvy šlápl vedle. Nikdy jsem nehrál žádného Tomb Raidera nebo soulsovku a po dohrání Fallen Order už vím, že to zkrátka nejsou hry pro mě.

Fallen Order jsem rozehrál někdy loni a začátek mě docela nadchnul, jak byl atmosférický. Fakt, vizuálně je to paráda a už úvodní tutoriálová planeta se mi hrozně moc líbila. Pak jsem se dostal na Bogano a byl jsem ještě nadšenější, jak to krásně vypadalo. Po troše bloudění jsem nakonec dorazil k tajemnému trezoru, cestou zpět na loď jsem odbočil ze známé cesty naskenovat si obřího ještěra a… ztratil jsem se a nedokázal najít cestu zpátky

Nekecám, prostě mi to nešlo, jelikož mapa sice ukazuje přístupné oblasti, ale zrovna na Boganu je plná cestování sjížděním po laně a vyznat se co kam vede a kam můžete a nemůžete je opravdu umění. Nepomohly mi ani walkthroughy na internetech, tak jsem si řekl, že zkusím nainstalovat mod na rychlé cestování. Jeho instalace byla solidní opruz, ale fungoval pak krásně. Posléze jsem měl za to, že mi hru rozbil (při načtení pozice se hra sekla), což nebyla pravda. Stejné záseky se mi děly i teď (bez modu). Pomohlo opětovné spuštění hry (někdy to bylo potřeba i 3x za sebou). Čím to bylo doteď netuším.

To mě docela otrávilo, takže jsem hru odložil a vrátil se k ní až letos. Začátek mě opět dostal a tu blbost se skenováním obřího ještěra už jsem neudělal a poslušně se vrátil hned na loď. Doufal jsem, že další planety budou trochu přehlednější a z hlediska gameplaye záživnější. Bohužel jsem se mýlil.

Ano, v JO/JA se taky hodně skáče, ale proboha, tam to skákání FUNGUJE. Navíc vám 2. a 3. stupeň skákání dává docela slušné možnosti co do variability skoků – můžete tak dělat efektivní skoky, otočky, běhání po stěnách a přemety ála Matrix.

Tady? Tady můžete leda tak udělat směšný „dvojvýskok“ a běhat po zdi můžete jen tam, kde vám to autoři dovolí. Hra vás pevně drží za ruku, takže když autoři chtějí, abyste někam vylezli, jinak než lezením se tam nedostatene. Což je podle mě hrozná škoda. Ani v soubojích skákání nevyužijete, můžete akorát tak lehce poodskočit nebo udělat kotoul. A opravdu by mě zajímalo, kdo dostal ten úžasný nápad, že pro kotoul musíte 2x zmáčknout tlačítko pro odskok. Idiotsky to při soubojích zdržuje.

Když jsem u těch soubojů, tak mě z celé hry bavily nejvíc, ale nikdy mi do krve úplně nepřešly. Nevím čím to, ale zkrátka mi přišly hrozně kostrbaté a konzolovité. Když se nepřátelů sešlo víc, kvůli trochu nepřehledné kameře na obrazovce vypukl mírný chaos. Opět se nevyhnu srovnání s JO/JA, kde bylo nepřátel mnohonásobně víc a ani na těžkou obtížnost jsem s nimi neměl větší problémy (většinou). Samozřejmě ale může být na vině i mé neumětelství, to taky úplně nevylučuju. A taky je mi záhadou, proč nemůžu mít žádnou další zbraň mimo světelného meče. Sniperka nebo granáty by se občas opravdu hodily.

Nerad zním jako přeskakující deska, ale i princip boje se světelným mečem má JO/JA lepší. Tři styly, které lze měnit pomocí prostředního myšítka, kombinované s kotouly nebo skoky… tady světelný meč nebyl úplně špatný, ale přišlo mi, že typů seků a komb mohlo být mnohem víc. Taky mě pobavilo, že jsem hned po Boganu náhodou zamířil na Dathomir, kde jsem zase bloudil a kde si Cal v jeskyni jenom tak, z ničeho nic, sestrojil světelnou tyč. Heh.

Co by to bylo za Hvězdné války bez schopností pomocí Síly? Naneštěstí se ani tady autoři moc nepředvedli. Odstrčení, přitažení, zpomalení, hození meče… a to je jako všechno? Kde je třeba mind trick? Kde je škrcení, blesky, ochrana před zraněním/Silou… ? Právě i nedostatek schopností a nepříliš rozvětvený strom dalších dovedností mi souboje časem znechutily v unylou nudu. I když je pravda, že třeba začátek Kashyyyku (AT-AT) a úprk před Devátou sestrou byl docela adrenalinový. K tomu je ještě potřeba přičíst fakt, že body Síly se nedoplňují automaticky, nýbrž útočením (což není zrovna jedijské, ale budiž). Takže jste pak v jejím použití zbytečně limitováni.

Příběh mě taky zrovna nenadchl, asi kvůli nepříliš sympatickým postavám. Nevýrazný Cal, trochu divný Greez a Cere, která mi pokaždé, když se objevila ve filmečku, dala vzpomenout na vousatý vtip „Babičko, proč máš tak velké oči?“ – „Protože mám zácpu, děvenko.“

No a nakonec nepříliš využitá Merrin, která se k vám přidá z důvodu, který jsem vůbec nepochopil a navíc po přidání ke Calovi zapomněla vypnout své oživlé nightsisters, protože jinak si nedovedu vysvětlit, proč na mě posléze dále útočily. Darth Vader jako správný badass na konci mě ale potěšil. 

Kolem a kolem je Fallen Order asi fajn mix Tomb Raidera a Elden ring, pokud tyhle hry máte rádi. Mě ale očividně nesedl, takže druhý díl si nechám ujít, byť už prý má aspoň ten fast travel… hru jsem v rámci Herní výzvy dohrál ve španělském dabingu, chtěl jsem si oprášit své velmi omezené znalosti ze střední školy. A překvapivě to (i s pomocí Duolinga) docela pomohlo!

Herní výzva - Ztraceno v překladu (SC)

Pro: Pěkné prostředí, některé lokace a scény jsou atmosférické

Proti: Přehršel skákání a lezení, nepřehledná mapa, nemožnost rychlého cestování, málo schopností Síly, relativně chudý strom dovedností, kvůli tomu časem nudné a repetitivní souboje, průzkum lokací „odměněný“ kosmetickými zbytečnostmi

+17

Posel smrti

  • PC 95
Když jsem byl malý, chtěl jsem být spisovatel. Jako každý začínající autor jsem nevěděl, o čem má kniha bude pojednávat. Po nějaké době jsem dostal nápad. Převést Posla smrti do knižní podoby. Nápad to byl vskutku zajímavý, ale pošetilý a stupidní. I přesto se musím pochlubit, že jsem se se svou začínající spisovatelskou kariérou dostal na stránku 10, kde Samuel na balkonu Black Mirror vzpomínal na své dětství. Dnes to bude 12 let, co jsem zmíněný rukopis ztratil, a dodnes nevím, kam se poděl. I přesto jsem chtěl zavzpomínat na staré časy, kdy jsem bláhově doufal, že ze mě bude slavný spisovatel, který knižně proslaví videoherní sérii Posel smrti .

I přesto, že hru miluji, musím zmínit i pár nedostatků, které tato hra rozhodně má. Mezi některé bych zařadil dlouhé animace; nějakou dobu musíte čekat, než NPC zmizí z obrazovky, abyste mohli pokračovat v hraní. Nejvíce mě iritovalo Batesovo otáčení od plotny a Robertovo vycházení z kanceláře; tyto dvě animace trvaly docela dlouho. Při řešení hádanek si musíte poradit sami. U některých hádanek jednáte naslepo a také vám zaberou dost času, než je vyřešíte. S každou novou kapitolou je hra kratší a kratší. Nejhorší je snad závěr celé hry. Šestá kapitola vám zabere okolo 15-20 minut a rozhodně se nejedná o nejlepší zakončení příběhu. Není špatné, ale dějová linka zůstává neuzavřená, některé věci se pořádně nevyřešily a nějaké vysvětlení by také neuškodilo. Hra ode mne dostává velké mínus za to, že vám od začátku dává najevo, kdo je vrahem (kletba rodiny Gordonů, Samuelova agrese a časté bolesti hlavy, černé vlasy v Hermannově ruce a vraždy se pokaždé odehrály tak, když byl Samuel poblíž).  

Posel smrti je hra, která formovala mé dětství. Díky této hře jsem vstoupil do světa point & click adventur, které miluji dodnes. Popravdě řečeno, nebyl to první díl, který mě donutil si trilogii Posel smrti zahrát. Byl to až díl třetí, díky kterému jsem objevil tuto nádhernou sérii. I přes některé chyby a nedodělávky, které první Posel smrti má, si ho vážím a nedám na něj dopustit. Jedna z mála her, ke které se budu s láskou vracet. I dodnes považuji prvního Posla smrti za nejlepší point & click adventuru, co jsem hrál.

Pro: příběh, atmosféra, postavy, lokace, hudba, dabing, grafika, hádanky

Proti: závěr hry, dlouhé a zdržující animace

+35

Little Orpheus

  • PC 70
Little Orpheus to má těžké. Na jednu stranu má spoustu šarmu, na druhé banální hratelnost mnohdy se skládající jen z držení tlačítka doprava. To je někdy tak okaté, že stačí držet neustále tlačítko doprava a i pasáže, kde byste měli nějak časovat svůj postup, magicky vycházejí přesně do vašeho kroku. Což teoreticky může reflektovat Ivanovo "vymyšlené" vyprávění, kdy měl také vždy z pekla štěstí.
Na jedné straně tu máme nádherné scenérie (v epilogu jsem dostal hroznou chuť na BioShock Infinite), na druhé generické pasáže.
Na jedné straně můžete o obtížnosti říct, že je odpočinková, na druhé budete poslední lvl opakovat tak 20x.
Na jedné straně můžete říct, že premisa příběhu a její zahrání je perfektně svěží, na druhé vás může otrávit extrémně otevřený konec, který sice jasně naznačuje, kde je pravda, ale neřekne vám, co se tedy ve skutečnosti dělo.

Dokážu si představit, že kdyby šla hra více do hloubky z hlediska hratelnosti, neodbyla příběh, zamiloval bych si ji. Takhle je to jen příjemná hříčka s šarmem, která pro lidi preferující hratelnost bude nehratelná.

Jsem velice zvědav, jak si chlapci poradí s druhým Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 .

Pro: Dabing, některé scenérie, premisa příběhu, postava Ivana, animace

Proti: Zbytečně otevřené zakončení, extrémně jednoduché

+9

Harry Potter and the Philosopher's Stone

  • PC 85
Herní výzva 2024 – 6. Ukradené Vánoce (Hardcore)
Jedna z her, kterou považuji za základní pilíř „her podle filmů“, v tomto případě dokonce zároveň i podle knihy. Série o Harrym Potterovi patřila vždy mezi mé nejoblíbenější v jakékoliv podobě, a i když zmíněné odvětví her podle filmů nebývá nijak zvlášť povedené, zde se myslím, že start do série vůbec nebyl špatný. Samotná série čítá celou řadu velmi povedených a také naprosto katastrofálních her. Jak to ale všechno začalo?

Je jen málo her, které si i po více než 20 letech rád zapnu. Jedním z nich je právě jakýkoliv z prvních tří dílů Harryho Pottera. Přes jeho specifickou, až kreslenou grafiku hra zestárla poměrně málo. Samozřejmě, že ji absolutně nelze srovnávat se standarty dnešní doby a dokonce si myslím, že ani když hra vycházela, nejednalo se o žádný skvost. Co se příběhu týče, ten zná každý, kdo viděl film nebo četl knihu. Za velmi povedené považuji právě kombinaci obou zpracování a hráč znalý filmů zde najde několik rozdílů, které se ve filmu neukázaly. Někdy je tomu i naopak a hra se filmem značně inspiruje.

Pohyb po Bradavicích není tolik otevřený jako v dalších dílech, ale i tak působí poměrně rozsáhlým dojmem. V průběhu se navíc hráč podívá na spoustu jiných míst. Jako je cesta k Hagridovi, jeskyně nebo samotné podzemí Bradavického hradu. Za zmínku stojí také poměrně povedené zpracování famfrpálu.

Hratelnost je velmi plynulá, často jde o načasování. Sesílání kouzel odpovídá tomu, co by člověk čekal. Jejich samotné učení ale nepatří mezi příliš povedené minihry a často jde spíše o náhodu. Hádanky a různé skákačky jsou povedené, avšak i zde často dochází k problému, kdy se Harry musí zachytit na správném místě římsy, jinak beznadějně padá. Některé lokace jsou možná až zbytečně dlouhé a zmínit se také musím o obtížnosti, která působí značně nevyrovnaně. Zatímco celý průběh hry je velmi jednoduchý i pro hráče dětských let, samotné finále v podobě souboje s Voldemortem mi působí potíže i dnes a je to důvod, proč jsem v dětství hru dokázal dohrát snad jen jednou (podobný problém si vybavuji u další povedené hry podle filmu Shrek 2).

První herní zpracování této série lze považovat jako za počátek, od kterého se několik dalších dílů jen inspirovalo a zlepšovalo. Za to si určitě zaslouží pochválit. I po tolika letech hru lze bezpečně dohrát a odnést si dobrý pocit a spokojenost, která často chybí i u dnešních her. Jelikož se jedná o záležitost na pár hodin, určitě po dohrání nebudete litovat.

Hodnocení: 85 %

Pro: Stále hezké grafické zpracování, rozšířený příběh oproti filmu, kouzla, svět.

Proti: Systém učení kouzel, někdy dlouhé a repetetivní pasáže, nutná preciznost u hádanek se skoky, nevyrovnaná obtížnost.

+15

Playing Kafka

  • PC 40
Literární díla Franze Kafky patří mezi jedny z nejlepších knížek, co jsem četl. Kafkova díla nám umožňují nahlédnout do krátkého a srdcervoucího života tohoto spisovatele. Kafkovy postavy jsou obrazem autora samého. Charaktery plné defétismu, melancholie, zklamání, naděje a zoufalství, patří mezi ty, jež charakterizují díla Franze Kafky.

Když jsem se dočetl, že existuje hra, která se inspirovala Franzem Kafkou a jeho literárními díly, musel jsem si ji zahrát. Očekával jsem, že se jedná o hru, která se inspiruje motivy a zápletkami Kafkových děl. Ve finále jsem dostal nuznou videoherní adaptaci literárních děl Franze Kafky, která se snaží o to, aby hráči sympatizovali s tragickým životem tohoto světoznámého spisovatele. Kdybych neznal Kafku a jeho díla, nevěděl bych, o kom a o čem ta hra má vůbec být. Lidé, kteří Kafku neznají, si z hry odnesou jen to, že to byl nějaký spisovatel, který něco napsal, a život k němu nebyl moc milý.

Literární dílo Proměna je jedno z nejvýraznějších a nejoblíbenějších Kafkových děl, ale v této hře se nenachází. Na Proměně je nejvíce vidět Kafkův vztah k rodině, jeho strach, emoce a z celého díla je cítit melancholie nad osudem protagonisty. Místo Proměny tu máme Dopisy otci. Kraťoučký level, jež není oficiálním Kafkovým dílem. Alternativní volby, které jednotlivé levely nabízejí, ničemu nepomáhají. Charles Games mělo možnost každý level ozvláštnit, ale této šance nevyužilo. Gameplay se časem omrzí a tvůrcům mohu poděkovat za krátkost této hry, jelikož bych si tímto paskvilem nechtěl ničit nervy.

Playing Kafka je ve finále ambiciózní projekt, který nemá co nabídnout. Hra se utápí v kaluži nedomyšlených a nevyužitých nápadů. Dokonce i prezentace studenta základní školy na téma „Franz Kafka a jeho díla“ (celá zkopírovaná z Wikipedie) mi řekne víc než tato "hra", kterou si Charles Games pro hráče připravilo. Na hře by se dalo více zapracovat, jelikož potenciál má. Finální výsledek působí jako ubohé demo, které neví, čím chce vlastně být.

Pro: délka hry, obstojný dabing

Proti: nevyužitý potenciál, gameplay časem omrzí, kdyby hra využila plného potenciálu, mohla by být delší, důvod, proč tato hra existuje

+12

Battlefield 4

  • PC 70
Tak další Battlefield a zase jen ten single. A tentokrát to bude rychlý.

Není to bůhví jaký zážitek, ale průser taky ne. Když pominu fakt, že příběh je vyloženě jak céčková záležitost, tak akce je zběsilá, velkolepá a zase má některé segmenty, které svou prezentací dokáží vyrazit dech.

Ale víc od toho nečekejte. Pokud nejste blázen jako já a nechcete investovat dalších cca 8 hodin do takové FPS záležitosti, asi vás nepřesvědčím o tom, že to je must play. Není. Záleží opravdu na vkusu.

Ale z mého pohledu ten hate co bývá na single je zbytečný a přeceňovaný. Jsou daleko horší záležitosti a tady jdou aspoň vidět ty peníze protože audiovizuál ani dneska nedělá opravdu ostudu a v některých momentech tak dobře vypadající FPS je fajn si aspoň zkusit.

Za mne nenadchne, neurazí. Ale že by mne to odradilo od dalších misí, to se říct nedá.

Pro: audiovizuální porno, zběsilá akce

Proti: příběh je nudný, postavy, hlavní hero zase nemluví, zase ty mise v tanku

+13

Batman: Arkham Knight

  • PC 80
Jsem z toho trochu rozmrzely, ze cele mesto je chaos a Batman nici bez problemu jak auta policie nebo ruznou infrastrukturu. Asi by me vic bavilo hrat v beznem meste a detektivne patrat po padousich. Avsak na druhou stranu, vetsinu casu travite v auto-tanku a tak neni divu.

Osobne jsem se tesil na boj za Batmana a dostal jsem tedy az neprijemne moc jezdeni a blbnuti auto-tankem.

Hodne jsem se bavil pri chytani nekterych padouchu bylo casto dobra zabava, hlavne mit ten pocit ze chytate zname tvare.

Jak se cely pribeh odehrava behem noci, je tam jakysi tlak na to, ze je treba vse vyresit. Ale tim, ze je to cele open world, je to takove trochu divne, ze s ukoly samozrejme vsechno pocka. Dost se to bije s tim, kdyz lide opakuji, ze je nutno hned neco resit, jinak rukojmi zemre a pak nic...

Mnoho ukolu je bohuzel hodne repetitivnich, i kdyz je tam mirna gradace (napr. pronasledovani Pinguina).
Nebal bych se tedy vykaslat na vetsinu vedlejsich ukolu a mirit na hlavni linku a uzivat si genialni hlasovy vykon hercu a fajn Batman pribeh.

Co se mi vsak hodne libilo - ukoly si ziji ve meste, tu potkate padoucha, tu potkate obet co mate prozkoumat,... a muzete tedy vskutku vyuzivat i sve pozornosti a divat se kolem, zda nejakou indicii na danou aktivitu ci side quest nevidite.

Mila drobnost je moznost hrat za sveho oblibeneho Batmana (ja treba za toho z filmu 1989). Stejne muzete upravit i nektere vedlejsi postavy.

Pro: souboje, byt batman, momenty v pribehu

Proti: repetitivnost

+10

Colin McRae Rally 2.0

  • PC 60
Tak jsem nějak dostal chuť na to si zahrát co nejvíc Rally titulů od starších po novější a rozhodl jsem se kvůli dobrému hodnocení skočit na Mcrae 2 abych se dobře naladil a musim se teda přiznat že to žádná sláva není. Hodně to zestárlo. Neustále vídám komentáře ohledně toho jak moc dobrou fyziku tahle hra má a nechápavě kroutím hlavou.

Běžně se mi stávalo že jsem se zasekl o objekty aniž by se auto vyloženě fyzicky dotýkalo daného objektu. Nebo jsem jemně líznul stěnu a odpálkovalo mě to na druhou stranu do stromu. Bylo to frustrující. Ale nebylo by to frustrující kdyby se dal restartovat každej závod jednotlivě. V první řadě je Mcrae 2 přepálená arkáda a se simulací má společného fakt málo. Dohrál jsem Burnouty a když povim že i Burnout 2 na mě působil dojmem že auta maj váhu o proti tomuhle tak to je už co říct. Jízdní model je absolutní bizár a co se týče nějakejch oprav tak je to jen gimmick, protože po určité době jsem se na to vybodl a jezdil s domláceným autem a necítil jsem žádnej rozdíl v jízdním modelu.

Nejenže nelze restartovat každou stage jednotlivě, ale musím tím pádem opakovat závody které jsem dojel bez problémů. A aby toho nebylo málo, tak mi hra pokaždé resetovala opravy mého auta což nějakej fun factor padal hodně dolů a ke konci jsem to už chtěl dojet abych měl od toho pokoj. Na nejvyšší obtížnost hrát nebudu protože to bych fakt už se u té hry nebavil.

Tratě jsou fajn udělaný jen mě docela překvapilo jak moc široké silnice zde jsou. Nejvíc se mi líbila Británie protože mám prostě slabost pro tu UK atmosféru a počasí. Graficky to nevypadá moc blbě. Jo ještě dodám že mi hra resetovala nastavení mého Xbox ovladače takže po každém spuštění jsem to musel všechno nastavovat pořád dokola.

Rozhodně zkusím další Mcrae tituly nicméně jsem se moc dobře u dvojky nebavil.
+9

Mechabellum

  • PC 90
Ještě do nedávna jsem považoval žánr autobattlerů za nějakou divnou odnož her z mobilních telefonů, kdy většinu času trávíte jen koukáním, jak se tam vaše postavy kosí s nepřítelem. Pak jsem ale náhodou narazil na stream, kde někdo zkoušel Mechabellum a během 20 minut jsem věděl, že tohle také musím zkusit. Ve výsledku mě to chytlo natolik, že jsem si po cca 10 letech oprášil jak se přidávají hry sem na DH, abych mohl své nadšení ze hry sdílet se zdejší komunitou :D

Z mého pohledu je Mechabellum hra vytvořená přesně pro někoho jako já. V posledních pár letech vždy jednou za čas dostanu chuť na nějakou tu strategii, ale mám velký problém se k nim rozhoupat kvůli začátečnické bariéře, kdy se musíte naučit celou řadu micro a macro managementu. Zde je celé učení zkráceno na polovinu, protože ve hře žádný micromanagement nenajdete a dostanete se do toho bez problémů během půl hodiny. Obzvlášť pokud si nejdříve pustíte nějaký ten gameplay, při kterém se seznámíte s tím, která jednotka je dobrá proti které. 

Stačilo pár hodin a Mechabellum se pro mě změnilo ze hry, kde jsem si prostě postavil armádu a poslal jí proti nepříteli v taktickou záležitost, kdy během každého boje jsem musel pečlivě zkoumat, která jednotka jak rychle dojede ke kterému nepříteli a jakým způsobem jí podpořit jinou jednotkou pro co nejlepší efekt. Už dlouho jsem nehrál hru, kde bych měl takovou radost z vítězství. Většina her trvá okolo 6-8 kol a není nad to, když od začátku máte v hlavě taktiku, ke které směřujete a prvních pár kol cíleně prohrajete, jen abyste během dalších dvou kol celý boj otočili a nepřítele naprosto rozemleli.  

Ačkoliv je Mechabellum poměrně neznámé, tak má velice aktivní komunitu a nalezení hráčů je vždy otázka vteřin. Velkou radost mi udělali s pravidelnými turnaji, do kterých se můžeme připojit každou středu a sobotu, což za mě přidává hře na motivaci ke zkoušení nových a neznámých taktik se kterými můžete během turnaje vyhodit nepřítele z rovnováhy. 

Ve výsledku tedy můžu Mechabellum vřele doporučit každému, koho by lákala hra představující něco mezi šachy a Command & Conquer :)
+8

Outcast - A New Beginning

  • PC 85
Už z pěkného DF videa jsem předpokládal, že se mi druhý Outcast bude líbit. V první řadě je skoro neuvěřitelné, že vůbec vznikl. Z první hry se stala klasika, ale při vývoji sequelu studio zbrankrotovalo a zavřelo krám. O dekádu později kickstarter remaku, nevybral cílovou částku. O pár let později díky zafinancování Big Benem stejně vyšel (a byl vcelku povedený), ale komerčně naprostý propadák. A stejně to neznamenalo konec. Yvesu Groletovi se nějak podařilo přesvědčit THQ Nordic, že druhý díl je dobrý nápad. Sestavil nový Appeal, dal se do práce, a o čtyři roky později to tu máme. A opět je to komerční průšvih.
Zaslouženě? Dle mého ne. S middle-aged navrátilcem Cutterem jsem strávil dost příjemných 40 hodin. Nově ho dabuje sympaťák Luke Roberts (např. Black Sails) a jeho smysl pro humor a popkulturní reference mi sedly. Od Talanských Yodů (zaměňte si Y za G) dostal při svém návratu na Adelphu do vínku nesmrtelnost a schopnost mluvit jejich jazykem (byť my hráči slyšíme angličtinu), což v praxi znamená možná až příliš "lidsky familiérní" dialogy, v nichž je přitom spousta nedorozumění, protože Talani nechápou Cutterovy idiomy (o popkultuře nemluvě). Cutter zde tedy cestuje po Adelphě, pomáhá Talanům s jejich problémy (odbojem proti lidem, organizování sexuálního festivalu, výchovou létajících velryb..), prozkoumává si Adelphu a když je chuť, občas splní nějaký ten open world filler. Tu mimozemskou velrybu si lze mimochodem osedlat.

Nesmrtelnost zde pak hraje roli v příběhu, ale do samotné hratelnosti se paradoxně nepropisuje (při smrti následuje reload). Příběh samotný mě vcelku bavil, ale má jednu podstatnou nevýhodu pro pamětníky první hry - zpětně poněkud mění vztah Cuttera a Marion, až to zavání retconem - tohle jsem od tvůrců moc nepochopil. Já jedničku (resp. její remake) dohrál jen jednou a příliš si z jejího děje nepamatoval, takže mě tenhle aspekt děje mírně rozladil až po dohrání, při pročítání děje první hry. Pak mě ještě mrzela druhá věc, že vlastně to centrální mystérium (kdo jsou oni Yods, jak oživili Cuttera..?) není nijak objasněno (ani náznakem). Ale to je vlastně asi dobře.

Nicméně, i přes týto výtky dávám vysoké hodnocení a nějaký důvod pro to asi bude. Velmi mě totiž bavil samotný pobyt na Adelphě. Ta je zde tentokrát zkonstruována jako jedna souvislá mapa s ohromným důrazem na vertikalitu (a slovo ohromný ji místy ne zcela vystihuje). Jsou zde krásné pralesy, vesničky, mimozemské ruiny, pouště, horské průsmyky, všechno je to podkresleno dokonale atmosférickou hudbou od navrátilce Lennie Moorea a Cutter má nově k dispozici jetpack, kterým se dá skákat i létat, na zemi, pod vodou či vzduchem, podle úrovně odemčených upgradů. To je vůbec aspekt který stojí za zmínku, progrese je tu dost příjemná a hratelnost je každou chvíli osvěžena novou dovedností již si Cutter může odemknout. Souboje proti fauně Adelphy a robotickým pomocníkům lidí se tu vedou pistolí a puškou, z nichž obě se dají diametrálně měnit v závislosti na instalovaných modulech, jichž je několik desítek. Je možné z nich udělat brokovnici, nebo třeba tesla coil kombinovaný s granátometem. Je ale trochu škoda, že souboje nejsou nijak zvlášť taktické, na střední obtížnost je hra dost snadná a už se zde ani nemůže stát, že by Cutter třeba omylem zastřelil civilistu - bojové zóny jsou od civilních dost strikně odděleny.

I když to dle komerčního neúspěchu vypadá, že Nový Začátek bude zároveň Definitivní Konec, tak jsem rád že vznikl. Bylo to sympatické dobrodružství. A kdo ví, třeba Grolet dokáže nemožné potřetí.

Fotoalbum
+8