Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 70
Hrál jsem sice jenom první dva díly této série, ale když jsem četl dva velmi rozdílné komentáře na Last Tales 1, neodolal jsem. Hra je po technické i hratelnostní stránce shodná s předchozími díly. To mi ale po více než dvou letech od dohrání dvojky vlastně nevadilo. Dal by se sice autorů vyčítat nedostatek inovací, ale pokud to člověk nehraje hned za sebou, tak to nevadí. Bavil jsem se po celou dobu a vzhledem ke krátkosti hra nestihne omrzet. Aktivit je celkem dost a hezky plynule přibývají, takže hráče zpočátku nezahltí obrazovka plná ikon. Herní doba je jen něco přes tři hodiny včetně všech achievementů, ale za necelou stovku to rozhodně stojí.

Peněz i věcí je tak akorát, nikdy není nouze ani přebytek. Příběh je celkem předvídatelný, ale k tématu se hezky hodí. Úkoly jsou klasika, ale sem tam je nějaký zajímavější. Nejvíce mi na tomto typu hry vadí nejistota co prodat a co se hodí. Často člověk nasbírá hromadu věcí co pak potřebuje o dvě obrazovky dál, ale jiné jsme sušil do konce hry zbytečně. Ve výsledku jsem se pobavil vlastně stejně jako u starších dílů. Hned teď bych se do další podobné hry nepouštěl, ale za rok dva si klidně dám další nášup.
+24

The Witcher

  • PC 70
Zaklínač je moje nejoblíbenější sága ale tahle hra mě nebavila tak jak jsem očekával. Klasickou hru tvoří tři základní aspekty: (1) příběh (2) hratelnost (3) grafika - všechny tři rovnocenně důležité. A ačkoliv příběh je v jedničce Zaklínače parádní, zbylé dva bohužel ale na jeho úkor utrpěly. Chápu, že CDPR byli tehdy ještě malé studio a neměli finance na lepší efekty ale to jim může vysloužit maximálně mé sympatie, nic víc. Když hraju za zaklínače tak chci abych taky mohl sakra jako on bojovat, ne stát jak debil na jednom místě, statickým klikáním točit mečem v kroužku a jen doufat, že zabiju nepřítele dřív než on mě. Když už ztratím nějaké ty životy tak chci abych si je mohl nějak rozumně doplnit a ne (i po vypití Vlaštovky - nejsilnějšího elixíru co obnovuje zdraví) koukat na čárku života která se obnovuje asi stejnou rychlostí jakou probíhá vývoj Half-Life 3 nebo jako Martin píše Vichry zimy. Otravné bylo i že všichni dědci ve hře sdílejí jednu tvář, stejně jako všechny stařenky apod. Přitom vzhled prvního AC ze stejného roku je mnohem lepší. Nejotravnější ze všeho bylo ale ovládání postavy - Geralt není schopen vylézt ani malý kopeček a nedokáže běžet jinou než statickou (pomalou) rychlostí, takže jsem strávil jen prvních několik hodin běháním pořád dokola toho Účka v prvním chapteru.
Navzdory všemu výše zmíněnému nechci aby to vypadalo že se jedná o vyloženě špatnou hru - to rozhodně ne - ale prostě myslím že se z toho dalo vyždímat zásadně víc. První playthrough jsem si i celkem užil, druhý už byl ale teror a málem jsem ho nedokončil.

Pro: Příběh, volby mají dopad na příběh, Shani, Siegfried z Denesle, moc hezky vymodelovaná chudinská čtvrť ve Wyzimě (dodnes si ji celou vybavím), slovanská atmosféra

Proti: Škaredá grafika, bohužel úděsný gameplay (klikačka), otravná meditace u ohně (hlavně jeho hledání), malý inventář, nemožnost skákání nebo sprintu, zdlouhavý nepřeskočitelný převoz na Blata, divná Triss, věčný respawn topivců ve stokách

+17 +19 −2

Grand Theft Auto: San Andreas

  • PC 90
"Grove Street's having your car!"

Z celé rozsáhlé série jednoznačně můj nejoblíbenější díl. Naprosto mi zde sedlo vykreslení amerických devadesátek z pohledu černošského pouličního gangstera. Tvůrcům jsem to prostě sežral i s navijákem a dodnes jsem nezapomněl na Carlovu podivínskou partu a její jednotlivé členy, dům ve slepé uličce vedle mostu, nebo na dalších asi tisíc specifických lokalit a postav.

Hra je opravdu až neuvěřitelně nabitá obsahem, krom zajímavé hlavní příběhové linie a vedlejších úkolů je zde možnost volné jízdy v mnoha dopravních prostředcích včetně jízdního kola a třeba i několika typů letadel, vylepšování své postavy pomocí posiloven nebo jen samotného běhání či plavání, úpravy vlastněných vozidel, randění, oblékání, noční loupení a mnoho dalšího. Po stránce hratelnosti a herních možností Grand Theft Auto: San Andreas exceluje. Jediné, co mi zde příliš nesedělo, bylo zpracování střelby. Ale dá se na to postupem času zvyknout. Naopak palec nahoru za možnost střílení za jízdy.

Jednotlivé mise jsou různorodé a téměř pokaždé naprosto zábavné, největší problémy jsem měl vždy s pilotováním obecně. Ovládání letadel jsem nedokázal pochopit a když už jsem ho pochopil, nedokázal jsem jej praktikovat.
Ke konci už, co se týče obtížnosti, celkem přituhuje a musíte si v určitých chvílích dávat setsakramentsky pozor na to, co děláte.
Po grafické stránce se sice nejedná o žádnou revoluci, ale když uvážím, jak rozlehlou plochu a kolik možností hra nabízí, nemohu v tomto případě vůbec kritizovat. Procenta nahoru jdou rozhodně i díky perfektnímu hudebnímu podkladu. 90%.

Pro: rozsáhlý herní svět, herní možnosti, hudba/rádia, příběh

Proti: grafika, střelba

+27

Manual Samuel

  • PC 55
Spíš než adventura je Manual Samuel arkáda, ještě k tomu hodně pitomá arkáda. A to především, pokud hru hrajete na PC tak, jako já a Vaše jediné ovládání je pomocí klávesnice.

Hned ze začátku Vás překvapí milý sarkasmus, vtip, navíc kresleně střelená grafika, která baví a příběh, kde se zhostíte role Samuela, který na začátku zemře a Vaším úkolem je dostat jej z pekla, čímž Vám pomáhá většina písmen na klávesnici. Každé z tlačítek totiž něco znamená. A zde začíná a vlastně i končí kámen úrazu.

Manual Samuel je totiž arkáda v tom smyslu, že každé tlačítko, které zmáčknete, vyvolá něco, co Samuelovi pomůže...nebo ho zabije. Takže při hraní musíte neustále mrkat, také se musíte neustále nadechovat a vydechovat. Navíc jakýkoliv pohyb musíte ovládat jak jednou klávesou pro levou nohu, tak druhou klávesou pro pravou nohu. To všechno navíc v rámci příběhu a dění kolem něj, což není úplně pohodlné...vlastně je to docela na h*vno. Nejhorší je to pak v momentě miniher, kde třeba řídíte auto a já se Vám přiznám, že jsem měl co dělat, abych to auto vůbec rozjel. Mačkáte jedno tlačítko za druhým a po chvíli to začíná být docela zoufalství. Navíc, když nemrkáte a nechodíte tak, jak se má (levá, pravá), tak se Vám Samuel neustále láme v pase nebo ztrácí viditelnost a nejhorší je, když se složí úplně, dát ho znovu na nohy totiž stojí další magii s klávesnicí.

To ale není nic proti tomu, co přišlo na konci hry. Zde jsem s tlačítkovou magií začal být poměrně zoufalý. Navíc jsem zjistil, že se tu plno dalších hráčů zaseklo, protože se to na klávesnici prostě nedalo. Plno z nich, co to hrálo na ovladači třeba takový problém neměli. Na konci totiž přichází vyvrcholení příběhu, kde musíte různá tlačítka naráz kombinovat a pokud jich kombinujete víc jak čtyři, začíná jít vysloveně do tuhého.

Hru jsem ale nakonec dohrál, ale v těch slabých třech hodinách jsem myslel, že notebook vezmu a prohodím ho oknem. Dobrý nápad těžce sejmulo ovládání hry, které je na pomezí šílenství a hysterie. Naštěstí ale hru opravdu nehrajete déle jak tři hodiny, takže pro ten pocit, že jsem jí nakonec dohrál...na rozdíl od jiných...je vlastně docela fajn. Můžu si v duchu říct, že jsem to nevzdal, a to se počítá. Teda v podstatě jenom u mě...ale to nevadí :-) Hře to stejně moc nepomohlo a vlastně nevím, jestli bych Vám ji vůbec dokázal doporučit...v rámci nějaké výzvy, při které chcete někoho naštvat, snad možná ano. Jinak spíš ne.

Pro: Nápad, dabing, grafické zpracování, vtip, sarkasmus

Proti: Nejhorší ovládání, které jsem snad kdy zažil, závěr hry pro prstokladové mágy na klávesnici

+14

Rune

  • PC 60
Ze začátku to vypadalo velice dobře. Solidní příběh postavený na nepříliš často se ve hrách vyskytující severské mytologii, úvodní seznámení s hráčovou postavou Ragnarem, o chvíli později také s hlavním záporákem, to vše následováno pozdními úvodními titulky mezi potápějícími se troskami s depresivním hudebním podkresem na pozadí. V tuto chvíli jsem si říkal, že to asi bude pecka, kterou jsem v průběhu let úplně minul. První kroky ve hře mě také velice bavily a jednoduchý soubojový systém mi vůbec nevadil. Ocenil jsem zde i možnost hodu jednotlivými zbraněmi, nicméně o jeho celkovém využití ve hře by se dalo polemizovat.

Zhruba po dvou hodinách hraní mě ale Rune začínalo pomaličku nudit. Přesně jak to v komentáři popsal jeden ze zdejších dlouholetých uživatelů - nekonečné zabíjení podivných krabovitých potvor, neustále se ze země zvedajících kostlivců a k tomu otravné hledaní desítek přepínacích pák - takto jsem si tedy vývoj hry nepředstavoval. Po čase se to sice celkem spravilo a došlo jak ke změně protivníků, tak i prostředí, ale ta pachuť z první dlouhé části hry mi prostě zůstala na jazyku (obrazně řečeno).

Koneckonců ani ta nabídka zbraní zde není nějaká vyloženě divoká a nepomáhá tomu ani sbírání magických run, které vám čas od času umožní "speciální" útok. Ten spočívá například v tom, že obyčejný meč se na pár sekund promění v obyčejný meč + oheň na něm. La bomba! Zkrátka na bojovku bych v určitých ohledech čekal větší obsah.
S grafikou jsem problém neměl ani po dvaceti letech, ale je třeba podotknout, že jsem hrál verzi Rune Classic a tam nějaké ty úpravy teoreticky mohly proběhnout. Po příběhové stránce jsem byl i na konci jakž takž spokojen. A co se týče délky hry, údajně mělo jít o rychlovku, ale já jsem se v ní zdržel poměrně dlouho. Možná mi to tak připadalo díky nekonečnému hledání pák v první části. 60%.

Pro: příběh, druhá polovina hry

Proti: první polovina hry, zbraně, bloudění

+17

The Games: Winter Challenge

  • PC 80
Oproti letnímu bratříčkovi The Games: Summer Challenge mě zimní verze bavila krapátko méně, určitým disciplínám jsem prostě nikdy nedokázal přijít na chuť. Takový biatlon, kde půl hodiny zběsile mačkám enter a poté se na stanovišti nejsem schopen trefit do terče (natož do jeho středu) nebo samotné nekonečné běžkování - to byl přesně důvod, proč jsem si pouštěl letní olympiádu mnohem častěji.

Zachránily to ale naštěstí skoky na lyžích, jakožto jedna z posledních nabízených disciplín. Jakmile jsem pochopil systém mačkání kláves při odrazu a přistání, nebyl jsem schopen se od obrazovky odtrhnout. Také s kamarády jsme spolu často soupeřili u jedno počítače a neustále překonávali své rekordy. Další boje se strhávaly u bobu a dvojbobu, případně u rychlého a na techniku náročnějšího sjezdu.

Poslední nezajímavou část tvořilo rychlobruslení, které bylo založeno na úplně stejném principu jako jízda na kole v letní verzi. Prvních pár kol v pohodě, poté začal bruslař nekontrolovatelně ujíždět do boku a následoval pád. Nic moc.

Celkově velmi zábavný kousek, který se ale nápaditějšímu sourozenci především v jednotlivých soutěžích nevyrovná. 80%.
+21

Bloodborne

  • PS4 95
Jak jenom začít? Po dohrání všech souls her na PC jsem chtěl víc a prakticky jediné po čem moje hráčské srdce toužilo, byl Bloodborne. Bohužel Bloodborne je PS4 exkluzivka, takže mi nezbývalo než si pořídit PS4 a stát tím, čím sám opovrhuji console peasantem. A rozhodně toho nelituji.

You are not wanted here.
Hra se odehrává ve městě Yharnam, zjevně inspirované viktoriánskou Anglií, proslulé především léčení krví, jež sem přivedlo samotného hráče. Podepíšete kontrakt a po naprosto wtf intru se probudíte na klinice. Nikdo se neobtěžuje vám cokoliv vysvětlit, jste sami, bezbranní a jenom víte, že musíte najít bledou krev.
Po setkání s prvním enemákem se odporoučíte do Lovcova Snu, dostanete svojí první zbraň a Gehrman Vás pošle zabíjet bestie. Toť vše. Již od samého začátku na Vás dýchá temná, tížívá atmosféra, která Vás bude držet a nepustí až do samotného konce.

Our eyes are yet to open
Příběh je typický From Soft, velice vágní, schovaný za popisky předmětů a pár cutscén, jež je ve hře poskrovnu. Mnoho nevysvětlí a když už nějaké jsou, člověk jenom kouká s otevřenou hubou co se to sakra stalo viz po zabití Rom ?.
Z NPCček jsem si nejvíc zamiloval Eileen – Honter must hont. Jak tomu bývá zvykem u souls her, většinu postav nečeká happy end a vůbec je najít , je oříšek sám pro sebe. Takže RIP in pieces.

Pokud člověka zajímá dění v Bloodbornu rozhodně doporučuji zkouknout VaatiVidya, případně přečíst Paleblood Hunt od Redgrava. Lore v této hře jde opravdu do hloubky a já jsem mu naprosto propadl. Nicméně příběh v bloodbornu hraje až druhé housle.

A hunter should hunt beasts.
Oproti svému předchůdci je hra mnohem rychlejší, soubojový systém odměňuje hráče za agresivitu a trestá pasivitu, viz nová rally mechanika, kdy po utržení zranění může hráč dalšími útoky získat část svého zdraví zpět. Je pouze na Vás zda se vyléčíte, nebo jestli budete sekat dál.
Zbraně jsou kapitola sama pro sebe. Nádherně zpracované, luxusní animace a epesní ozvučení. Je jich sice méně, ale každá zbraň má tzv. transform útoky. Při svém prvním průchodu jsem používal ikonu honu - Boreclever, a za celou hru ho nevyměnil. Často se mi stávalo, že jsem procházel lokacemi a jenom tak si cvakal L1. druhej průchod jsem dojel s milenkou všech R1 spammerů - blade of mercy a s jinou zbraní bych už asi nehrál.
Ale pak jsou tady mechaniky, který už tak libový nejsou. Takový farmení blood vials je fakt průser, pokud se zaseknete na těžším bosovi a spotřebujete všechny lahvičky, nezbyde Vám nic jinýho, než strávit třeba hodinu a půl farmením, OOF. Not fun sir.
Až na pár debilních bosů Amygdala, Rom, nebo Moon Presence se všichni celkem povedli.

No we shall not abandon the dream.
Graficky nemám hře co vytknout, naprostá šmakuláda, od zpracování nepřátel, architektury budov, feel jednotlivých lokací až po bose. Projdeme si dechberoucí, temné katedrály, vypáléná města do základů, nádherné lesy plné místní zvířeny, a nebo třeba městečko plný Amygdal, který si jen tak čilujou pověšený na barákách, takže procházka nočním Yharnamem s Měsíčkem nad hlavou je zážitek.
Každopádně některý lokace jsou za trest a dají pěkně zabrat. Nightmare of Mensis a Winter Lanterns, Nightmare Frontier a Forbidden Woods jsou dílem ďábla.

Zvuky jsou taktéž na úrovni, šílení obyvatelé města na Vás pořvávají, skřeky monster a bosů, a zvuky zbraní jsou absolutní špica ,takovej pizza cutter je luxus, ale nejvíce musím vyzdvihnout soundtrack, absolutní MASTERPIECE. Jedna z mála her, kde si čas od času pustím OST. takovej OST k living failures, cleric beast, Ludwigovi, Laurencovi nebo k Gehrmanovi a mnoho dalších Naprostej eargasm.
DLC je naprostý vrchol Bloodbornu, vyplnilo některé lore mezery, přidalo nejlepší bose a pár zbraní. Nejtěžší bos DLCčka na Vás čeká ve studni.

I bid thee farewell, it has been a pleasure. May the good blood guide your way.
Ačkoliv považuji Bloodborne za jednu z nejlepších her co jsem kdy hrál, není bez chybičky a nachází se tam spousta věcí, které mi nedají spát. Nejvíc mě sere, že je to PS4 exkluzivka, kupovat konzoli kvůli jediný hře.
Zoufalý loadingy i s SSD, 30 fps lock, Yikes. Ó jak rád bych to viděl na glorious 60 fps.

Další věc je schovanej content, bez návodů by se vůbec člověk nepodíval do některých lokací Cainhurst, Orphanage nebo i DLC. Koho by napadlo jít do lesa, tam se dostat na kliniku, sebrat pozvánku, dojít do Hemwick Charnel Lane a tam počkat na kočár, který vás odveze na hrad vystřiženej jak z Drákuly. SMH.

Nudný a repetetivní Chalice dungeony, kde se nachází některý jinak nepřístupní bosové, nejlepší blood gemy a runy. A je tam i držitelka platinový trofeje.

Nicméně tyto negativa se krčí ve stínu pozitiv a dokážu je přehlédnout. Nebýt těchto pár negativ nezdráhal bych se hře dát stovku.
The night, and the dream, were long...

Pro: atmosféra, zbraně soubojový systém, bosové, OST, lore, DLC, Univerzum

Proti: PS4 exkluzivka, schovanej contnent, chalice dungeons

+19

Project Zero: Maiden of Black Water

  • WiiU 75
Série Project Zero (v Japonsku Fatal Frame) je často opomíjeným bratříčkem hororových legend Resident Evil či Silent Hill, což upřímně po zahrání toho dílu nechápu, jelikož hlavně Silent Hillu zdárně sekunduje a to i když se zaměřuje na prakticky jiné aspekty psychologického hororu. Hned se přiznám že tenhle díl je mým prvním v sérii, takže budu především vycházet z pocitů které na mě zanechal právě tento.

Příběh se odehrává v městečku poblíž hory Hikami která je v centru hlavního dění, tu totiž sužují různé duchařské báchorky a legendy. Údajně na toto místo lidí často chodí páchat sebevraždy, protože je Hikami k sobě volá a údajně tam můžete v pokoji ukončit svůj život. Dále jsou tu i často spatřovány takzvané Shrine Maidens, které k sobě volají různé oběti a skrývají temnou minulost. Celkově právě postavení na duchařských mýtech a legendách, je to co právě sérii silně odděluje od svých slavnějších bratrů a tím se stává v hrorových směrech o něco svěžejší. Když totiž procházíte pomalým tempem husté lesy, či opouštěné budovy, tak máte silně nepříjemný pocit. Často slýcháte nepříjemné zvuky a po cestě nacházíte i spisy které vám více osvětlují lore hory Mikami. Když například se dočtete že se tam dá někdy spatřit duch který ve smyčce opakuje svojí sebevraždu (skok z výšky) tak na něj při průchodu hrou narazíte. Nebo uvidíte nějaké zjevení a pak následně díky pročítání různých spisů se o tom dozvíte něco více.

Ono čtení různých písemností není jediné jak můžete o historii přízraků zjistit něco více, vy tu totiž máte schopnost do nich nahlédnout pomocí doteků. Vy když totiž ducha zničíte v souboji, máte pár sekund na to k němu doběhnout, dotknout se ho a vidět stylově udělaný flashback z chvil krátce před smrtí. Tyto videa jsou dělané stylem že vypadají jako kdyby jste si pustili ošoupanou videokazetu, která různě šumí, trhá se a vydává zvuky. Ona celkově hra je krásná melancholická stylovka, od temných koutů lesů, po krásně sytě nasvícené západy či východy slunce apod. Vizuální stránka je tu opravdu parádní a často jsem jen zíral co se tvůrcům na Wii U podařilo vykouzlit za krásy.

Melancholie vlastně prochází celou hrou a příběh se zabývá takovými tématy jako je šikana, mít schopnost kvůli které jste ostatními považováni za zrůdy či jen mít sny o tom že jste jako díte během rituálu zavraždili malou holčičku. Já vím, zní to trochu emo, ale hra tyto témata nakousne jen lehce, a nikdy to nespadne do chabé citové vydíračky. Díky postavám které jsou sympatické vás na víc jejich strasti i zajímat budou a vadit vám lehký emo nádech nebude.

Nahoře jsem ještě trochu nakousl souboje, ano ty tu jsou, jenže fungují trochu jinak než jste z hororovek zvyklí. Vy tady totiž máte k ruce spirituální kameru, pomocí které fotíte duchy a likvidujete je. Touto kamerou také můžete fotit různé přízraky či záhady kterých si všimnete a také jí budete potřebovat na řešení různých logických hádanek. Těch tu není mnoho a většinou jsou poměrně jednoduché, i když někdy zase příliš zdlouhavé. Jako když hra po vás chce hledat různé klíče po rozsáhlém chrámu který má spoustu chodeb apod.

Příjemnou featurkou navíc je že kameru ovládáte Wii U tabletem, který funguje jako váš foťák a musím uznat že se to tvůrcům povedlo implementovat skvěle a neskutečně mě to bavilo.

Bohužel i přes hromadu skvělých části se hře nevyhnulo pár chyb, jako například místy zmatená kamera, občas těžkopádný pohyb postavy či zapomenutelný soundtrack, který obsahuje po většinou jen klasické dunivé zvuky jak jste zvyklí z mainstream hororů. I když ke konci se objeví pár hezkých melodických instrumentálních skladeb a závěrečná vokální skladba se povedla neskutečně.

Pokud tedy chcete melancholický duchařský horor který má občas skvělé stylistické nápady a fajn příběh který si musíte lehce poskládat sami a na Wii U se vám práší, tak směle do toho.

Pro: Příběh, vizuální nápady, závěrečná skladba a pár těch melodických, postavy, Wii U ovladač jako kamera, atmosféra, zahrnutí duchařských mýtů apod.

Proti: Kamera, občas těžkopádný pohyb postav, většina soundtracku je zapomenutelná, občas se musíte s každou postavou projít tu samou lokaci

+13

Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice

  • 3DS 75
Je to tady, tímto dílem oficiálně sérii dochází dech a kdyby nebylo posledních dvou případů tak to ani nezvládnu dohrát. Je sice hezké že se tvůrci snaží kvůli butt hurt fanouškovské základě držet status qo (viz. pozdvižení kvůli Apollo Justice dílu), bohužel kvůli tomu série začíná silně stagnovat a nejde nikam kupředu. Rozhodl jsem se že jelikož jsem byl veliký fanoušek série a jsem naštvaný z toho co se sérií dělají, tak krom recenze na tento díl se pokusím zhruba shrnout v čem Ace Attorney už prakticky nemá co nabídnout.

Pokud sérii znáte tak formulka se tu prakticky nezměnila až na jednu věc, pořád vyšetřujete a následně obhajujete u soudu, akorát v tomto díle je tu Divination Seance, ve které vidíte poslední vteřiny oběti před její smrtí, krom toho je, ale vše při starém. V tomhle díle se akorát s Phoenixem podíváte do království Khuraini (nějak tak se to píše) ve kterém nesnáší právníky a Paynův bratranec je tam uznávaným prokurátorem, jelikož v království žádní právníci nejsou a nikdo mu nemůže oponovat. Musím říct že změna prostředí sérii lehce prospěla a bylo zajímavé sledovat dění v království Khurain a jeho kulturu, přeci jen se v sérii na něj občas poukazovalo a Maya se sem jela učit. Na ní každopádně tento díl lákal, že se konečně vrací všemi oblíbená bývalá asistentka Phoenixe, jenže to by scenáristi nesměli být banda hovad...

Hlavní hrdina se s Mayou osobě vidí asi po pěti letech a jejich znovu shledání působí neskutečně komickým dojmem, nejenže to vypadá jakoby se viděli včera, ale po dvou minutách dialogu o tom jak se měla je hned podezřelá z vraždy a už se s ní mluví jen o případu. Žádné objetí Phoenixe po pěti letech ani tam nemohli dát dvacet minut kdy jdou spolu na kafe, ne. Tohle je, ale bohužel jeden z hlavních problémů celé série a proč mě scenáristi neskutečně serou.

Nic tu nikam nejde, vztah postav tu vždy je ve statusu qo aby se náhodou nenaštvali fanoušci. Chybí už nějaké zadostiučinění, větší náhled do životů postav a trochu je posunout dále. Phoenixovi táhne na čtyřicet a krom Darii z jednoho dílu prakticky neměl žádnou známost a tvůrci mu museli přihodit adoptivní dceru, protože neexistuje aby do háje s někým mohl mít dítě. Z Apolla se tu taky stane adoptovaný syn někoho aby toho nebylo málo.. Je to už prostě únavný, mě už nebaví sledovat dokola furt to samé, postavám tu nikdy nic nehrozí, nic se jim nestane, vše skončí happy endem a nikdy tu nic nemá dlouhého trvání. Nemluvě o tom že v tomhle díle jde vidět jak si tvůrci píšou Phoenixe podle toho jak se jim hodí.

Když hrajete za Phoenixe, tak je to klasika, nechá se rozhodit jakýmkoliv trošku větším argumentem, není připravený, většinu věcí jede z patra apod. Jenže jakmile v tomhle díle stojíte proti němu v roli Apolla Justice, rázem je Phoenix připravený, nic ho nerozhodí, proti argumentuje jak nikdy a vy si jen říkáte....DĚLAJÍ SI ZE MĚ PRDEL ?!?!? To samé platí proto když je Phoenix, Apollův pomocník při soudu, najednou je plný profesionality a vše zvládá.

Celá tahle demence se táhne do čtvrtého případu, do něj je to klasika, nic vás tu neohromí, spíše se naserete jak nic nikam nejde, jenže pak to přijde. Čtvrtý případ je za Athenu které při soudu jako její kolega pomáhá druhý nejlepší prokurátor série a tím je Blackquiil. Ten totiž ukazuje jak by například Phoenix už měl jako profesionál u soudu reagovat, proti straně hbitě na většinu věcí hodí proti argument, nenechá se zahnat do kouta a opravdu si celou epizodu ukradl pro sebe. Poté je tu epizoda pátá která má neskutečně hodně skvělých myšlenek, parádní zvraty a šlape jako namazaný stroj. Jenže opět, tu napětí nefunguje, víte že vše dopadne dobře a nové zásadní postavy co mají hejbat s příběhem tam jsou jen jednoúčelově, jako vždy.

Dalším faktorem který hře moc nepřidal je nový prokurátor SAHMADIIEJKEWFKJWI (nevím jak se to píše), ten je prakticky shrnutí všech stereotypů od minulých prokurátorů, takže vás nesnáší totálně, nedá se s ním v klidu promluvit a vehementně a slepě po vás jde. Jasně, má důvody proč se takhle chová, ale je to prakticky to samé co u minulých prokurátorů. Vzpomeňme, ale na výjimku a tou je prokurátor Klavier Gavin, který jako jediný se snažil právníkovi pomáhat a společně s ním najít pravdu, škoda že takových prokurátorů v sérii není více.

Jinak kvůli posledním dvou případům, musím dát 75% jelikož jsou v rámci možností série, napsané opravdu kvalitně. Doufám že příští díl přinese změny, zaměří se trochu více na postavy, dají jim nějaké zadostiučinění
a třeba překopají i herní mechaniky a udělají z toho pořádnou 3D Adventuru. Jinak bych už sérii začal považovat za ždímání peněz z fanoušků.

Pro: Poslední dva případy, úžasný soundtrack, anime filmečky, pár nových postav, humor

Proti: únava materiálu, místy špatný character writing, nikam se nic neposouvá, příšerné znovu shledání s Mayou, první tři případy

+14

Dark Souls III

  • PS4 90
Keďže hry od From Software patria medzi moje obľúbené, nemohla som si nechať ujsť Dark souls 3.
Išla som do nej s malou dušičkou a veľkými obavami, keďže ma dokáže vyľakať hocičo a nie som úplne najtrpezlivejší hráč. Našťastie som ostala príjemne prekvapená.

Hneď prvý boss padol na prvý pokus, čo mi zdvihlo sebavedomie a dalo pocit, že to zvládnem. Keďže píšem tento komentár, tak sa to aj podarilo :) Ta neistota pramenila z predpokladu, že ma budú trápiť hlavne bossfighty, ale až na pár výnimiek som hrou prechádzala bez problémov. Kladne hodnotím ich pestrosť ako aj samotných bossov a ich lore. Nenudila som sa ani pri jednom a hoci niektorých pokladám za ľahších (napr. Deacons, Wolnir), neznamená to, že by bol boj s nimi neoriginálny. Tieto súboje boli sprevádzané skvelou hudbou, ktorá dodávala tú správnu atmosféru. Osobne sa mi veľmi páčila pri bossoch ako Midir alebo Dragonslayer.


Na konci (takmer) každej lokácie sa nachádzal bossfight ale niekedy bola práve explorácia daných oblastí ten pekelný oriešok. Na jednej strane ma neskutočne bavilo prechádzať celú úroveň tak, aby som našla každý predmet a ukrytú truhličku, na strane druhej ma niektoré pasáže mierne frustrovali ( predpokladam, že to ale patrí k Dark souls ). Keď som spomenula truhličky- neskôr som zámerne neotvárala Mimic truhly, najskôr som si našla na internete čo obsahujú a ak to pre mňa nebolo dôležité,tak som ich nechala spokojne odpočívať. Títo nepriatelia boli pre mňa jední z tých najhorších.

Čo ma trochu hnevalo boli strašne naskriptované linky s NPC. Priznám sa, že som si ich hľadala na nete lebo inak by som nemala šancu prísť na to, že po rozhovore vtedy a vtedy s týmto NPC mám ísť tam a potom zase inam. Bez tých internetov by som na to nikdy neprišla. :) Dúfam, že v ďalšej hre od FromSoft to bude trošku nejak inak vymyslené.

Ako veľmi veľký klad hodnotím možnosť pomáhať ostatným hráčom s bossfigtom. Zvyšovala som si pri tom covenant a mala som dobrý pocit, že pomáham. Bolo skvelé si zopakovať niektorých bossov. Veľmi sa mi pri tom páčil systém dostávania emberov, samozrejme po úspešnom zvládnutí daného súboja. S touto online mechanikou sa spájali aj ,,invady", ktorých som našťastie nezažila veľa ale aj to málo ma dosť štvalo :). Chápem ale, že existujú ľudia, ktorých to baví, sú v tom dobrí a táto možnosť je pre nich ďalšou úrovňou zábavy v Dark souls.

Na záver ešte nejaké svoje pocity:
Oblasti, ktoré som obľubovala: Lokácie s hradbami ako napr.High Wall of Lothric, Cathedral of the Deep, Irithyll of the Boreal Valley, Grand Archives

Naopak, oblasti kde som bola rada,že už som von: Irithyll dungeon, Smouldering lake

Pre mňa najťažší bossi: Nameless King, Dragonslayer armour, Lothric

Najviac som si užila súboj s Gael-om v DLC a taktiež úplne finálneho bossa v základnej hre.
+22

Shadowgun: Deadzone

  • PC 95
Parádní mobilní multiplayerová střílečka kterou zatím nic nepřekonalo. Vážně mě mrzí že jsem o PC verzi zjistil až když skončila, to by byl nářez. Madfinger Games umí.

Pro: Velká variability zbraní, skvěle propracované mapy, zajímavé pomůcky, boosty, velký dosah granátů (ty jsou tu obecně strašně OP), přebíjení při kotoulech

Proti: Těžké zaměřování s laserovými snajperkami, otravný spawning, nepoužitelné brokovnice, rakety neudělí poškození pokud trefíte nepřítele přímo (musíte pálit pod něj do země), někdy p2w zbraně (nejlepší raketomet)

+8

Polda 6

  • PC 85
Polda 6 je určitě jedna z nejnovějších her, kterou jsem dohrál a kterou tady hodnotím. Před nějakou dobou jsem pár modernějších adventur dohrál, ale moc jich nebylo, přesto jsem se koncem roku 2014 snažil šestého Poldu sehnat. Marně, protipirátská ochrana byla dokonalá a koupit to za nějakých 600, nebo kolik to tenkrát stálo se mi nechtělo. Teď je mi to skoro líto, protože šestý díl je opravdu parádní hra a to že vyšel 9 let po pětce v době, kdy české adventury už skoro neexistují je skoro zázrak.

Šestka si z celé série bere to nejlepší - příjemný humor, skvělé herecké obsazení, kořeny v Lupanech z jedničky, trefování se do celebrit z dvojky, ručně kreslenou grafiku a dobrodružný příběh z trojky a něco málo sci-fi ze čtverky a pětky.

Je předvečer udílení Oskarů a seznam vítězů, tradičně jediný co existuje se ztratil. Vypuká panika, televizní detektivové se těsí na pátrání a prezident Obama telefonuje starému známému Pankrácovi. Ten si sestaví laserovou zbraň, bere špionské hodinky a výbušné žvýkačky a vydává se pátrat. Ač jde o hovadský námět plný srandiček, hra k němu přistupuje s přesně tím potřebným stupněm vážnosti, aby to bylo i docela napínavé a finále na předávání Oskarů má naprosto parádní gradaci. Musím říct, že příběh o Dionýsovi a rodině Carriů měl něco do sebe.

Hra je docela dlouhá, v devíti kapitolách si projdete různé vily a bungalovy, zavítáte na policejní stanici a samozřejmě do různých ateliérů. Přičemž když se objevíte na Divokém západě, vypadá to jako Divoký západ a sci-fi studio je v podstatě startrekovská loď s plně funčním vybavením (počítač, teleport).

Nechybí milion fórků mezi které patří i pár pitomých sexuálních narážek, ale také Pankrácův boj s moderní technikou a především střílení si z celebrit a filmového průmyslu (naprosto geniální setření celé Twilight ságy). Mezi překážky patří jak to v české hře bývá tradičně nejrůznější arogantní vrátní, navrdlí vyhazovači, úplatní pikolící a také spousta zvířátek blokujících cestu. Některé řešení jsou tradiční, jiné netradiční a až nechutné (pleťová maska), každopádně až na jednoho havrana Pankrác tentokrát nevraždí, zato hrubá síla jako řešení logických problémů pomáhá dost často :). Trošku mě mrzely zkomolená jména celebrit z nichž občas člověk pomalu nepozná o koho jde, ale chápu že tam nemohli natvrdo fláknout zfetovanou Paris Hilton.

Grafika je klasická, ručně kreslená, karikovaná, samozřejmě vyhlazená na úrovni roku 2014. Nečekejte žádný pixelart, ale bohužel ani žádnou vizuální pecku jakou byly některé konkurenční hry té doby.

Hratelnost je jednoduchá a pohodová, dá se říct až moc moderní. Posouvání se dvojklikem, zobrazení jen použitelných kombinací to je oboje trademark série. Zobrazení aktivních míst na obrazovce je něco co mám v moderních adventurách moc rád, není nic otravnějšího než zásek kvůli pixelhuntingu. Nicméně autoři eliminovali i kombinace předmětů v inventáři, dá se tu spojovat na pouze určených místech. V každé kapitole máte navíc "quest log" co máte udělat (jde vypnout) a pro naprosto blbé Pankrác prakticky nonstop dává nejrůznější nápovědy, jak pokračovat. Díky všemu zmíněnému jsem se ve hře v podstatě nezasekl, ani jednou jsem nemusel koukat do návodu, což je u mě zázrak, takže hra je opravdu jednoduchá. Vadilo mi to? Vůbec, jsem rád, že jsem si užil svižnou hratelnost a rychlý postup kupředu a mohl se bavit příběhem a spoustou hlášek.
+19

Red Dead Redemption 2

  • PS4 90
Red Dead Redemption 2 to nemá ve srovnávní s bráškou GTA úplně jednoduché. Vzhledem k době, v jaké se odehrává, nemá k dispozici takový arzenál pestrých prvků jako moderní městská akce v 21. století. Žádné motorky, auta, nákladní vozy, letadla, helikoptéry, kola, rádio. Jen koně a vlaky. O to víc se snaží ale vypilovat k dokonalosti to, co mu zbývá. A že mi nejednou spadla úžasem čelist. Ať už při grafických detailech přírody, animacích, úžasném rozhlehém světě, který ani trochu nepůsobí genericky, nebo provázaností postav, děje a událostí ve světě vůbec.

Gameplay samotný mi už tak revoluční nepřijde. Vlastně jsem se víc bavil spíš u GTA V, což je ale z velké části dáno opět dobovým zasazením. Příběh pro mě začal nabírat zajímavější směr až s příchodem ztroskotání na ostrově Guarma a nevím, jestli jsem divný, ale epilog mě bavil snad ještě víc, než hlavní hra. Možná je to taky tím, že mně postava Dutche ke konci už začínala docela dost vadit a unavovat a samotný příběh mi úplně nesednul. Sympaťák Arthur mi ale bude rozhodně chybět.

I tak toho RDR2 ve mě hodně zanechal. V mnoha ohledech jde o výjimečný počin. Nad detailním světem zůstává rozum stát, ale ty absolutní hodnocení úplně nesdílím.
+18

Heroes of Might and Magic V

  • PC 80
Jak jsem již zmínil v komentáři ke čtvrtému dílu, Heroes of Might and Magic V mi v mnoha ohledech připomíná moji oblíbenou a nedotknutelnou "trojku". Například v plné parádě se zde vrací možnost povyšování základních jednotek a třeba hrdina už je v bitvě zase pouze sám bez svých kolegů, přímo se jí neúčastní a nelze na něj tedy ani útočit. Jaká úleva. Líbí se mi u něj především nová a dle mého názoru ideální možnost výběru mezi použitím kouzla nebo samostaným útokem. Na dovednosti, systém povyšování a popisky nemohu říci ani půl slova.

Hra z pohledu procházení mapy, tedy obsazování měst, sbírání surovin a válčení s nepřáteli, mi připadá zpracovaná velmi dobře, vše je přehledné a i když třeba zrovna nevím, co jsem sebral díky oddálení pohledu, ikonka a dostatečně velký a barevný nápis mi to ihned připomene. No problem.

Města samotná na mě působí epicky už jen kvůli tomu jejich otáčení se kolem své osy, design se ve většině případů velice povedl, je jich dostatek a jediný problém bych zde mohl mít s hudebním podkresem, který už rozhodně není tak úderný a návykový jako v předchozích dílech. Na jednotky si musí udělat názor každý sám. Já osobně s nimi problém nemám, pouze v několika případech bych možná zvolil jinou alternativu, ale jak říkám, za mě celkově v pořádku.

Zatím to dle popsaného textu vypadá snově, ale i zde se samozřejmě něco najde. Největší problém mám osobně s grafikou a 3D zpracováním. Přes toto se prostě nějak nemohu přenést. Na samotné herní mapce pohybujíc se s hrdinou koňmo ještě pal to čert, ale co se týče bitev nebo in-game filmečků, to opravdu nezvládám. Na bitevním poli si nejsem schopný nastavit ideální pohled a v případě, že máme s nepřítelem oba dva plný stav jednotek a do toho ještě kouzlíme, vše mi splývá dohromady. Jen pro přesnost, žádnou oční vadu zatím nemám. Krom toho, některé jednotky jsou vyloženě přezdobené/překombinované a v určitých momentech působí spíše směšně než třeba strašidelně.

Každopádně velký palec nahoru za možnost samostatných duelů, těch jsem se kdysi s kamarády nahrál pomalu více než samotné hry a za povedené datadisky Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate a Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East, přidávající mimojiné i nové frakce. 80%.

Pro: herní principy, města, datadisky, duely, hrdinové a vše s nim související

Proti: grafika, některé jednotky, bitvy

+22

Dark Messiah of Might and Magic

  • PC 90
Temný Mesiáš rozhodně není bezchybný. Spíše naopak, nedokonalostí bych u něj našel tolik, že bych je možná ani na prstech všech svých končetin nespočítal. Přesto se jedná o jeden z mých velice oblíbených moderních titulů, na které si jednou za čas rád vyhradím těch slabých pár hodinek.

Pokud bych měl Dark Messiah of Might and Magic k něčemu připodobnit, napadá mě snad jedině starší atmosférický HeXen II.Taktéž se ve své podstatě jedná o střílečku ve fantasy hávu s nějakými těmi RPG prvky. Ty u obou her netvoří jejich podstatu, ale spíše je jen doplňují o pár zajímavých možností. Dále se pak už oba kusy značně rozcházejí. Tím chci jen říct, že fantasy rubaček je na můj vkus strašně málo.

Herní lokace jsou pro mě osobně naprosto skvěle udělané, líbí se mi počáteční hradební styl, pozdější přístav s kotvící lodí a s ní spojené nájezdy nepřátelských jednotek, útočiště orků, jeskyně nebo i rozsáhlé temné podzemní kobky. Každá z nich navíc skýtá pár vedlejších cestiček nebo skrytých míst, kde lze celkem snadno objevit proviant hodnotného typu, povětšinou tedy zbraně. Ačkoliv hraji zejména za válečníka s mečem a štítem, jakmile postupem času naleznu působivé magické dýky, nic jiného už do konce nepoužívám.

No, to bych vlastně trochu lhal. Tou nejlepší zbraní ve hře je totiž vaše dolní končetina, kterou můžete nepřátele například nakopnout do zadnice, odkopnout je od sebe do ohniště a zapálit je tím nebo ještě lépe, jednoduše shodit nic netušícího panáka do propasti. Výborná a velmi účinná ''zbraň''.

Příběh mi moc zajímavý nikdy nepřipadal, ale kvůli němu jsem tuto rubanici také nikdy nehrál. To hlavní, co mě nutí se k Dark Messiah of Might and Magic neustále vracet, je povedený fyzikální engine, herní lokace, různorodí nepřátelé, hlavně tedy orkové a velmi dobrý soubojový systém. Plus noha. 90%.
+32

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 30
Co k tomu napsat. Znenadání přihopkal prequel prvního dílu Hero of the Kingdom série (mělo by se jednat o události, předcházející jedničce), rozdělený na více částí. Dostáváme to stejné, co v minulých dílech s minimálním posunem, což je po sedmi letech neomluvitelné. Co bylo fajn napoprvé, není už fajn napočtvté. Stále stejné lokace, příšerky, "questy"... naštěstí díky krátkosti tohoto počinu, odpadá ten totální grind fest z třetího dílu. Neurychlitelné, herní dobu prodlužující "animace" u spaní, lovení, trhání, atd. , v menší míře zůstaly. Příběh slaboučkej a nezajímavej. Dohráno pouze ze servačnosti.

Je to strašná škoda, že se tvůrci naprosto vykašlali na inovace, protože by z toho mohla bejt fakt super hra a né jen opakovaná a nudná kopírka sebe sama. Po sedmi letech bych čekal vylepšený engine, víc možností ve hře, živější prostředí a poutavej příběh. To se nekoná, a asi už konat nebude. Řiká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Do slepého a zatuchlého ramena, ale ano.

Pro: Parádní stylová grafika.

Proti: Stále to samé, už nudné, nepřekvapující, a i pěkné grafické podání se už okoukalo.

+27

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 90
Jmenuji se Jindra a budu vám vyprávět svůj příběh…

Znáte to. Někde se narodíte a tak nějak chcete vypadnout a jít do světa. Ta díra, ve které žijete, kde se nic neděje, ta prostě není pro vás. Jo, cítil jsem to stejně. Mám rád Blanku, táta je tvrdej, ale skvělej, a máma hodná. Občas máme u nás ve vesnici fajn zábavu, místní vyvalí bečky piva, přitáhnou maso a je fakticky fajn. Ale jinak je to prostě díra. Skalice je zapadlá vesnička někde v Posázaví, kde život tak nějak plyne sám bez vašeho přičinění a kde vládne rukou spravedlivou Racek Kobyla. Dobrého pána máme, ale tak nějak mám pořád pocit, že prostě z té díry chci vypadnou. Všude okolo je přece svět, svět nekonečných možností, svět který čeká jenom na vás… Jo, přesně takhle jsem si maloval. Dokud nepřitáhl Zikmund, ta liška ryšavá, a ze Skalice neudělal doutnající hromádku spáleného dřeva, masa a desítky zmařených lidských životů. Sebral mi domov, zabil mi rodiče, zničil vše co jsem měl. Utíkal jsem, utíkal jsem co mi síly stačili. Neustále se mi před očima promítala scéna, kdy otec ve snaze bránit matku, padl. Viděl jsem tomu parchantovi do očí, viděl jsem kdo to byl. Viděl jsem co udělal a přísahal jsem, že po něm nepřestanu jít do té doby, dokud ho nedostanu. Věděl jsem, že svůj osud naplním až tímto, nicméně teď jsem utíkal. Noha střídala nohu, v uších mi znělo “Běž Jindro, varuj Talmberk…” a já běžel. Nevím jestli jsem zahlédl Terezu, mlynářovic dceru, ale všude se bojovalo, všude byla zkáza a smrt. A já běžel, protože jediné co jsem teď mohl dokázat, bylo varovat Talmberk a zachránit je před osudem mého rodného místa. Stříbrné Skalice…

Jindrův příběh má spousty námětů na vyprávění, ale zbytek si bude muset každý hráč prožít sám. Pro mě je KC:D synonymem pro zkratku RPG. Už v momentě, kdy tato hra byla oznámena, jsem jí okamžitě začal sledovat. V momentě, kdy se hra objevila na Kickstarteru, stal jsem se jedním z mnoha bakerů, kteří do hry investovali své peníze hodně dopředu, důvěřujíc Vávrovi a jeho teamu. A když byla hra konečně dokončená a přišla mi domů s předstihem v krásné kovové krabičce, tak nějak jsem tušil, že se bude jednat o něco, co budu hrát hodně dlouho…

Celkový odehraný čas v této hře se u mě vyšplhal na 321 hodin. Včetně všech DLC, které jsem poctivě po vydání vždy zakoupil. Už jenom z této informace je patrné, že mě hra nejenom oslovila, ale že mě doslova nadchla. Jinak bych jí takové množství času nevěnoval. Je mi 41 let, za svůj život jsem odehrál nespočty RPG her, které jsou mým oblíbeným žánrem, ale jenom jedné z nich jsem udělal hodnocení 100 procent. Zaklínači 3. A i když bych rád stejné hodnocení dal příběhu Jindry, neudělám to a to především pro z počátku obrovskou zabugovanost hry, která ani dnes není v tomto směru stoprocentní. Došlo to tak daleko, že jsem hru úmyslně přestal hrát, počkal si na všechny DLC, na všechny patche, pak si ještě počkal jen tak pro jistotu a až potom si hru užil naplno. A čekání se z mého pohledu vyplatilo. Bugy se objevovali jenom zřídka, a já se mohl nerušeně ponořit do příběhu Jindry, syna kováře…

Hra mě oslovila téměř vším, co jsem v ní našel. A vlastně i tím, co jsem v ní nenašel. Chybějící kouzla, nadpřirozené postavy a čáry se ukázali jako velmi chytrý tah a hra tak získává body tam, kde není příliš velká konkurence. Nádherným způsobem přibližuje českou krajinu patnáctého století a ztratit se v lesích okolo řeky Sázavy je tak jednoduché, až z toho mrazí. Víte, že nepotkáte žádného ducha, ani že nenarazíte na doupě ogrů. Zase ale víte, že můžete narazit na jeleny, zajíce, pytláky, nebo taky hajného, který si svůj rajón hlídá. A přitom, pokud se vám toto stane, tak vlastně nehrajete hru, ale kocháte se. Kocháte se dokonalou krajinou, která je vám tak moc povědomá, protože je všude okolo nás.

A až začnete Kingdom Come hrát, budete bojovat v turnajích, budete závodit na koni, budete vyšetřovat, budete se opíjet a blejt z kostelní věže, budete smlouvat, krást, souložit, bát se, ostřit si zbraň, hledat, zabíjet, spát, jíst...
A najednou zjistíte, že vás hra tak neskutečně vtáhla, že chcete víc. Budete tak chodit do lázní, učit se číst, budete se modlit, hrát kostky, střílet z luku, shánět výbavu na koně, lhát, ochraňovat, komunikovat, pomáhat, lovit, sbírat bylinky a …..
A najednou zjistíte že za sebou máte 70 hodin hraní a že se příběh teprve rozbíhá. Cvičíte se v boji, v obraně, učíte se páčit zámky, jezdit na koni, komunikovat s lidmi okolo vás.
Všechny tyhle činnosti, a mnohé další, jsou navíc provedeny velmi dobře. Páčení zámků je z počátku peklo, jak by také ne, když to neumíte, ke konci hry si dáváte libovolné zámky na pohodu. Ze začátku lukem netrefíte dveře od stodoly, později dáváte headshoty. Z počátku mácháte mečem jak koza koštětem, později se z vás stává smrtící mašina. Vše se ve hře učíte postupně, doslova vše. Na začátku neumíte nic, kromě krátkého běhu a následného odpočívání. Jste nemehlo, šutr u cesty o který si každý tak maximálně utře botu. O to více uspokojivé je sledovat, jak Jindra pod vaším vedením postupně zlepšuje ty vlastnosti, které s ním trénujete a tím pádem vytváříte herní postavu doslova a do písmene k obrazu svému.

Těch možností, které Kingdom Come nabízí, je obrovské množství. Nejsou ale samoúčelné a dávají perfektní smysl. Chcete hrou projít jako závislý alkoholik, lhář a zloděj? Prosím. Chcete všechny spasit, nikoho nezabíjet a zůstat panicem? Jak je libo. Chcete být hovado a vymlátit každou vesnici, kterou uvidíte, do posledního? Poslužte si. Nevadí vám zabít duchovního? Budete mít možnost. Příčí se vám všechny neřesti pozemského života? Můžete jít příkladem. Hru si můžete jednoduše projít zcela dle svého, dle svého svědomí a vědomí a obtisknout do Jindry kus svého myšlení, či svého zvráceného já, volba je na vás.

Nechci se tu tedy rozepisovat o všech možnostech, o tom jak se vlastnosti trénují tím že danou činnost vykonáváte a ne tupým rozdělováním bodů do vlastností, o tom jak příběh, který se může zdát jasný, dokáže překvapit, jak si budete svého Jindru hýčkat, jak hra ke konci dostane pořádný spád, jak si budete užívat krajinu českého venkova. Ne, prostě jděte, pokud jste to již neudělali, a tuhle hru si zahrajte. Stejně jako mají poláci svého Zaklínače, my máme Kingdom Come. A myslím, že můžeme být hrdi, že takto rozsáhlé a komplexní RPG vzniklo v naší malé zemi. Ukazujíc tak celému světu, že prostě příběh postavený okolo české historie, může být doslova světový.

Jediné co mě na hře mrzí je občas se vyskytující bugy i po XY opravách, ale nenarazil jsem na nic zásadního. Někoho může odradit také hardwarová náročnost, ale stačí trochu snížit kvalitu grafiky a hra překvapivě běží na obstarožním hardwaru.

Pro spousty hráčů může být velmi limitující nemožnost ukládat hru dle libovůle, ale pouze na určitých místech, případně po vypití lektvaru Sejvovice, který navíc zvýší hladinku alkoholu v krvi, tudíž nelze pomocí lektvaru ukládat příliš často, nebo se Jindra opije. Taktéž chybějící zaměřovač u střelby lukem je pro spousty lidí velmi omezující. Tyhle věci, ale také spoustu dalšího, lze řešit pomocí modů. Tím neříkám, že je má každý použít, tím říkám, že hra jde ještě modifikovat, tedy upravit každému dle jeho chuti, třeba právě v otázce ukládání na běžný systém Save/Load,, což je asi nejvíce kontroverzní část herní mechaniky KC:D.

Kingdom Come se může navíc pochlubit neuvěřitelně dobře zpracovanou doslova středověkou Wikipedií, kdy každou budovu, povolání, postavu, zbraň, událost apod., kterou ve hře potkáte, vám hra zobrazí detailně popsanou, včetně souvisejících historických událostí a návazností. Když jsem hru spustil poprvé a já se takto na začátku začetl jak fungovalo mlynářské řemeslo, jak lidé vnímali koželuha, jak se stavělo opevnění apod., nevěřil jsem, že jsem jenom pročítáním těchto faktů mohl strávit přes hodinu a hru vlastně nehrál. A přesto se stalo. Poklona tvůrcům.

Pokud máte rádi RPG v pravém slova smyslu a neplete si omylem tento žánr s Diablem, tak buď máte Kingdom Come již dávno za sebou, nebo si nalijte víno, hru nainstalujte a nechte se unést vírem událostí, které začínají v jedné malé vesničce v Českých zemích, ve Stříbrné Skalici...

Pro: Fantastická atmosféra, velmi dobře podaný příběh, spousta smysluplných bočních questů, výborná grafika, příjemný hudební doprovod, neskutečná míra volnosti, uvěřitelná krajina, český středověk, komplexní RPG prvky, velmi dobře zpracované postavy v příběhu

Proti: Těžkopádný bojový systém, omezené možnosti ukládání (lze na PC řešit modem), občasné bugy i dva roky po vydání

+37

Verdun

  • PC 90
Upřednostňuji, když hra připraví scénu pro nezapomenutelné zážitky místo toho, aby mi je naskriptované podávala a ony se pak vlastně staly fádními. Jedinečné momenty z Verdunu jsou malé střípky z obrazu běsnění první světové války. A v tom ohledu stojí za to.

Hra nabízí celkem čtyři mody, které si je možno doupravit v custom zápasech (např. počasí, či rok bitvy). Nejprve ty méně povedené. Na serverech moc lidí nehraje Deathmatch ani Attrition (teamdeathmatch s omezeným počtem respawnů na stranu). Jednak z tohoto nedostatku hráčů a také z důvodu náhodného spawnování na mapě považuji oba mody za prakticky nehratelné. Vícekrát se mi stalo, že jsem se pokoušel opatrně postupovat, aby se někdo respawnoval přímo kousek za mě a zabil mě. Nízký počet hráčů také v modech vede k dlouhým prodlevám než vůbec někoho na velké mapě potkáte. Zároveň mody úplně vynechávají skvělý prvek střeleckých družstev a armád a degradují hru prakticky jen na střílení s puškami. Nedoporučoval bych jejich hraní ani pro osvojení si hry, na to je zde jiný mód...

Squad defence je kooperativní mód, který staví vaše čtyřčlenné družstvo v roli obránců na jednom z bojišť První světové války proti sílícím vlnám útočníků. Tento mód je myslím nejvhodnější pro začátečníky neboť si mohou osvojit principy hry a cvičit jak střelbu tak zacházení se specifickou výbavou. Nepřátelé se jen hrnou na zákopy, občas vás potrápí dělostřelectvem (s bojovým plynem, kouřem, nebo klasicky výbušnou municí) a vy máte krátký čas mezi vlnami se reorganizovat a sesbírat síly. Bohužel však boti-protivníci v tomto módu jsou často velmi stupidní a běží až k zákopu, než začnou střílet, chodí stejnými cestami a tedy se stačí i s puškou vhodně postavit a kosit je. A hra končí dokud neprohrajete, což může znamenat, že jedna hra trvá i déle než hodinu a půl.

Vrcholem hry je potom mód Frontlines, který nádherně zosobňuje princip válčení za Velké války. Obě strany začínají ve svých zákopech a střídají se v útoku na zákop protivníka. Pokud uspějí, má protivník možnost protiútoku. Vyhrává ten, kdo nejčastěji zákop dobyl a udržel s tím, že hry jsou často velmi vyrovnané a tedy napínavé. Kromě toho, že krásně ilustrují jak bezvýchodný a zoufalý byl boj za samotné války. Boti v tomto modu často doplňují lidské hráče a tedy nepůsobí tak stupidně a naopak si díky nim užíváte vždy plný počet 64 válečníků a tedy pořádnou melu. Pěkné je už menu samotné, kdy jsou jednotlivá historická bojiště zanesena na mapě a vidíte, jaká družstva jsou v místech nasazena. Hráči často ponechávají původní generované názvy a tedy vidíte názvy realistické a zanechává to dojem vskutku frontového boje.

Každé družstvo sestává ze čtyř rolí, zhruba velitel, střelec, střelecká podpora a bojovník na blízko. Avšak výbava těchto rolí se mění nejen podle strany, za kterou hrajete (Dohoda a Centrální mocnosti), ale také podle jednotky, např. palebná podpora může někdy být odstřelovač, jinde to bude kulometčík; velitel může mít k dispozici minometnou podporu, jinde zase kouřovou clonu. Každá jednotka má svou roli na bojišti (je i oficiálně dané dělením na střelecká, ženijní ap. družstva). Dohoda je zastoupena velmi pestrou škálou armád od Ameriky, přes Francouze i s koloniemi, po Australany. Oproti tomu se staví různé specializované jednotky Německé armády (např. slavné Stoßtruppen). Jednotky i jednotlivé role mají Každá jednotka má navíc tři úrovně rolí, které si můžete během hraní postupně odemknout a které vám zpřístupní nejen další zbraně, ale také různé dovednosti. Dovednosti jsou často jen podpůrného rázu, např. rychlejší přebíjení. Soudržnost družstva potom podporuje možnost důstojníků dávat rozkazy kam se mají vojáci vydat a ti za dodržení rozkazů dostávají bonusové zkušenostní body. Taktéž má kolem sebe důstojník auru, která dává kromě zkušenosti také menší bonusy.

V čem hra exceluje je zvuk a celkové realistické zpracování bojiště. Ke kakofonii zvuků na bojišti se připojuje štěkání kulometů, řev mrtvých, rozkazy důstojníků, přelety průzkumných letadel nebo dělostřelectvo. Když třeba mezi střelbou v úzském zákopu uslyšíte z poza rohu rozkaz v jazyce protivníka ke zteči, nebo nedej bože zažehnutí plamenometu, je nejvyšší čas se stáhnout. Zejména bych zmínil zpracování plynové masky, která se hodí proti bojovým plynům, ale omezí vaše zorné pole a také ztlumí veškeré zvuky. Boj v mraku bojového plynu, kde není vidět ani na hrot bajonetu dostává ještě surrealističtější nádech.

Zákopy jsou modelovány, pokud vím, podle skutečných míst a i když jsou to pořád jen zákopy, časem se je naučíte rozlišovat a užívat si ty strategické odlišnosti jednotlivých bojišť. Máte zde jak připravné žebříky na zteč, tak různé strategické pozice pro kulomety nebo odstřelovačská hnízda. Země nikoho je posetá záterasy, ostnatými dráty, krátery a pozůstatky předešlých bojů (např. vyřazené tanky). Do toho se může bojiště dramaticky změnit podle počasí v jakém se bojuje, kdy noční zákopové boje jsou vskutku nejzběsilejším šílenstvím co jsem zažil. Výborná možnost si stiskem jedné klávesy odstranit HUD a tím si zkusit válku ještě o kapku realističtější. Případně jednotlivé prvky HUD lze v nastavení opodle libosti odstranit také.

Z herního hlediska obdivuji, nakolik mi hra přijde vyvážená. Každá jednotka má svou úlohu v boji a bojiště bude utvářeno rozhodnutími jednotlivých důstojníků o tom, kam poslat svou dělostřeleckou podporu nebo kam soustředit útok. Každá zbraň, resp. druh zbraně, má své výhody jak by se dalo čekat, ale působí společně dost vyrovnaně. Pistole vám v zákopu dobře poslouží, ale než se tam dostanete, tak je spíš k smíchu. Puška naopak může sejmout obránce na dálku, ale v zákopu abyste spíš spoléhali na bodák. Bude to vyžadovat trochu jiný způsob boje než jste zvyklí z arkádovitějších stříleček, ale nedá se říci, že by nebyl akční.

Obecně, hra slibuje, že je rozumně realistickým herním zpracováním bojů na západní frontě a domnívám se, že je přesně tím. Nikdy nezapomenu na ten pocit prvního nasazení ve Frontlines v zákopech, kdy celý ten válečný chaos a řev umírajících mě donutil hru na chvíli vypnout a rozdýchat to.

Pro: Boj o zákopy, zvuková podmalba, vyrovnanost stran, realističnost

Proti: Herní mody Deathmatch, Attrition; boty ve Squad defence

+12

Far Cry 5 - Lost on Mars

  • PC 70
Zde nebudu příliš rozvláčný s recenzí, ale pokud jde o DLC k FC5, tak tohle mne zaručeně bavilo nejvíc. Jasně, není nikterak rozsáhlé, příběh spíš není než je (to jak to dopadne je hráči už podsouváno od začátku). To nezní nijak lákavě, nicméně zde se hráč ujímá hry za Nicka Rye, což je jedna z nejsympatičtějších postav světa FC, k tomu zde do party dostává letem Far Cry světem Hurka (tak nějak), který je sice hrozný pitomec, ale aspoň ty jeho řeči nejsou tak ohromně otravné jak Marvela v jiném datadisku.

A hlavně se přesouváme na Mars (ne, že by to název nějak tajil), takže dostáváme sice pusté, ale jiné a hodně rozložité území ke zkoumání. A především je tu úplně jiná fyzika postavy - nízká gravitace, tryskový pásek pro krátkodobé lety... Tím dostáváme úplně nový rozměr samotného pohybu hráče a je to poměrně zábava. Nepřátelé v podobě marsovských polo pavouků/červů nebo jak to nazvat (dle hry pavoukovci) jsou poměrně zábavní k likvidaci, úkolů není moc, ale zároveň není moc dlouhá herní doba, takže to nevadí. Zbraně nemají munici, pouze je třeba čekat na dobití/vychladnutí - taky zajímavá změna oproti základní hře - opět to mění styl hraní.

Sečteno a podtrženo, LOM je z mého pohledu nejlepší DLC k FC5, pobavil mne, nicméně ani tak se nejedná o další zázrak (UbiSoft by se mohl poučit u CD Projekt Red, jak vypadá řádný datadisk)

Pro: Nick Rye, nové herní mechaniky, solidních pár hodin zábavy

Proti: Nic, z čeho bych si kecnul na zadek

+13

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 90
A je to tady. Poslední výprava s Nathanem se vší parádou. Uncharted 4 vylepšuje snad vše, co se dá a pro mnohé hráče jde o vrchol série. Všichni známe pořekadlo, že v nejlepší se má přestat a Naugthy Dog vrchol odhadlo na jedničku. Dlouho se mi všechny čtyři díly válely v poličce a chtěl jsem je logicky projet popořadě. Bohužel se mi povedlo za jistých okolností si vyspoilovat většinu důležitých částí děje čtyřky, ale bylo to až tak na škodu?

No, z hlediska zážitku z prvního pocitu hraní, určitě ano, protože A Thief's End obsahuje několik dobrých zvratů nebo tradičních Uncharted wow momentů. Ochudil jsem se o objevení bráchy Sama, Nateův problém s Elen, vlastně celé odhalení Averyho pokladu, zvrat s Rafem a jeho finální souboj a samozřejmě sladký epilog. Ty idiote... no stane se. Ti, kteří přečetli spoiler část, si teď musí ťukat na čelo, ale já si i přesto hru užil. Nepamatoval jsem si totiž všechny vedlejší i podstatné informace a jak na sebe děj a objevování Averyho pirátského pokladu navazuje, ale přesto jsem z hry získal hodně a to díky tomu, že jsem přilnul k sérii Uncharted jako takové. Je těžké ji nemilovat nebo alespoň nemít rád a proto je poslední pouť s Nathanem Drakem speciální. Tak nějak jsem ho během hraní poznal a proto, když za něj hrajete v posledním díle, je vám tak nějak ještě blíž než před tím. Především díky výborně napsanému příběhu a zvládnuté vykreslení Nateových pocitů, když na tom nebyl nejlíp. Každý výstup nebo pád na držku ze skály, každou vyřešenou hádanku či každý vtípek jste prostě pocítili s ním včetně té neprokouknutelné snahy se udobřit s Elenou, protože sám věděl, jak to posral. Určitě v jeho kůži pár z nás bylo, včetně mě . Vztah s Elen nebo Sullym mi prostě budou chybět, protože máte pocit, že většina postav ze série jsou prostě lidi, se kterými byste si dokázali přestavit kamarádství. Když naskočily závěrečné titulky, nevyhnul jsem se divnému prázdnu v mé neexistující ateistické duši.

Příběh a ukončení ale není jedinou věcí, kterou vám A Thief's End vyrazí dech. Druhou věcí po nostalgii, kterou vám vyrazí dech, je grafika. Za chvíli to budou 4 roky od vydání a nezdá se, že by hra zestárla. Animace a modely hlavních postav jsou špičkové! Póry, pot, i mírný pohyb obličejových svalů, který perfektně vyjádří patřičnou emoci, gestikulace, řeč těla a samozřejmě dabing. Je to jako se koukat na film. Nesmím vynechat do detailů vypiplané prostředí a jeho interakce s postavami - pouzdro chrání zbraň před bahnem, duha na zlomu vodopádu, pohyb postav reaguje na pohyb jeepu a mnóho dalších věcí. A samozřejmě hudba s ikonickým hlavní tématem. Je to opravdu jako byste se dívali na 15 hodinový dobrodružný film. Smekám nad tím, jak daleko vývojáři dokázali po technické stránce zajít.

Zbývá trochu popsat hratelnost. Ta dle mě ušla několik kroků kupředu k realističnosti. Zbraně oproti předešlým dílům "kopou", což hru dělá podstatně těžší, protože pokud první střela zdánlivě letí na hlavu, druhá a třetí čechrá vlasy, nikoli vámi kýžený mozek. Měl jsem docela problém, si na to zvyknout a začít střelbu dávkovat. Hru jsem hrál na "hard" a v porovnání s předchozími díly na tu samou obtížnosti ji ono "kopání" ztížilo tak "o polovinu", ať už si pod tím přestavíte cokoli. Mnohokrát měly moje nervy i trpělivost na krajíčku. Naštěstí je v závěrečném dílu funkční stealth a ten mi v soubojích velmi pomohl. Inteligence NPC postav ale taky dostala upgrade a když se váš cíl konečně otočí zády, objevíte se v zorném poli týpka x metrů vedle. Pokud chcete bandu oddělat granáty po skupinkách, začnou chodit jednotlivě. Údajně lze hrou projít z velké části s stealthem, což stojí za to hru dohrát vícekrát. Zbraně jsou klasika, jen více odpovídající realitě (pirátská křesadlovka je lahůdka), krytí je možné rozstřílet, takže se musíte po bojišti více hýbat a kombinovat souboj s pěstmi a zbraněmi. Šplhání po skalách taky získalo víc na věrohodnosti, protože Nathan se krásně rukama natahuje k jednotlivým úchytům a když prší, musíte lézt rozvážně, bez skákání, jinak spadnete. Hra je opravdu prošpikovaná detaily v mnoha jejich aspektech a činí ji tak uvěřitelnou.

I když jsem si děj vyspoiloval, tak jsem si Uncharted 4 neskutečně užil. Je to graficky opojné, příběhově a dobrodružně strhující a emocionálně blízké. Bude málo věcí, které lze hře vyčíst. Klady i mimo jiné staví na tom, že jste fanoušky předchozích dílů, což eskaluje celou tu jízdu ještě výše, a i proto se epilog dohrával hořkosladce. Ačkoli více sladce, protože to, jak je zakončen vám jen vnutí myšlenku "Ty vole... mám chuť si zahrát zase předešlé díly. A díky tomu, jak se vybarvil zlodějíčkův konec, tak mám silné nutkání si pořídit i spin-off The Lost Legacy.

Pro: Postavy; děj; dobrodružná část; detaily v každé části hry; realističtější svět; příjemné zakončení.

+21